KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/2009

4602. Punainen pelikaani 2/2009

määvaan14.2.2009 klo 17:03
Olenko ainoa, joka sai sen jo eilen, kun asiasta ei ole avattu keskustelua?

No minulla on viimeisessä aukeamassa jo kaksi varmaa sanaa ja puolenkymmentä epävarmaa. Olen edistynyt, aiemmin on vienyt useamman päivän keksiä yhtään sanaa viimeisille sivuille.
2. Eki14.2.2009 klo 17:33
Kyllä se kuuluu jokseenkin kaikille eilen tulleen. Monet ratkovat alkupäästä, jossa ei niin paljon ihmeteltävää ole.
3. Kasperi14.2.2009 klo 19:32
Kämäräisen ristikossa pientä mainitsemisen arvoista (sivulla 6)...
Olen aina luullut, että vihje ei saa sisältää samaa sanaa kuin vastaus, ilmeisesti vihjeen pitäisi olla etunimi eikä sukunimi, kuten tähän on lipsahtanut.
Entäs tuo mies F1-Alesin vieressä piilokirjaimineen, puuttuuko häneltä kenties puhekupla, kun hän ei ole ollenkaan sen näköinen, mitä vastaussana vaatisi?
4. lp14.2.2009 klo 19:35
Tuli eilen ja ratkon ensimmäiseksi Teemun sanakehikon, sitten alusta alkaen järjestyksessä. Täällä on usein jo paljon kommentteja lopputehtävistä ennen kuin olen edes aloittanut niitä. Tapansa kullakin. Hyvää ystävänpäivän loppua!
5. kari kämäräinen14.2.2009 klo 19:57
kasperi: ei saa ja kyllä puuttuu!
6. Marianna14.2.2009 klo 20:24
Eilenhän se tuli. "Yhtä kaikkien aikojen mauttomimmista - muttei taatusti hajuttomimmista ristikoista" on vähän etsiskelty, mutta ainakin eka arvaus tekijästä meni vikaan.
7. hah14.2.2009 klo 23:50
Kuinka niin, tekeekö joku muukin niin mauttomia ristikoita?
8. Jaska15.2.2009 klo 00:25
Pitkälältä aivan mieletön performanssi, joka jättää varjoonsa jopa miehen parhaat plussakovikset. Todella kova juttu, mutta tarpeeksi terävälle kynälle sekin antaa myöten, kimppuun vaan! Arvosana 10.
9. Jaska15.2.2009 klo 15:01
Lupaukseni mukaisesti (PuPe 1) yritin ratkoa Hakosen ristikon. Ja kun oli sattumoisin tietoa, niin yleensä taitamattomana onnistuinkin. Jopa niin pikaisesti, että omalla rankingilla kaksi tähteä riittää. Mutta muuten kolmen tähden asteikolla täydet. Oli näet niin naurattava, vaan ei naurettava. Mukavia hikoiluhetkiä!
10. Marco Poloinen15.2.2009 klo 16:49
Tapoihini urautuneena olen aloitellut lehden häntäpäästä, joten suurimmasta osasta ristikoita ei ole vielä mitään sanomista.

Poikkeuksellisesti aloitin viimeistä edellisestä aukeamasta. TL/RA- tavuristikosta tykkäsin ihan kaikin puolin; sanasto on tutun laadukasta niinkuin vihjeytyskin. Ja ulkoasu on ihan soma! (Eikö vaikka, Miimu? :-)) Vähän helpohkolta tuntui tähtiinsä verrattuna, mutta tarkoituksella kai sitä vaihteluväliä ko. kategoriassakin on. Hieman hämmentävä on MELKEIN PUHKI (ja alla oleva MUU... vai HUU...?) Monta hyvää on, mutta katsokaapa itse!

Viitamäen vihonviimeinen aukeama on edistynyt sivun verran, mutta tökkii raskaasti vähän väliä, joten on ollut pakko "välitöinä" pistäytyä ratkomassa Pitkälän ja Hakosen ristikot. Tässä vaiheessa ei ole isommin lisättävää Jaskan kommentteihin ko. herrojen laatimuksista. Mitään pelättävää ei ole kummassakaan. Jos joku ratkojista ei - kuten en itsekään - ole oppinut koskaan erityisesti viehättymään pahkasikahuumorista, voi nauru olla Harton "mauttoman" kohdalla Jaskaa tiukemmassa, mutta ihan laatuisa se "muuten" on.. eikä hirveästi hiotakaan.
11. RA15.2.2009 klo 17:16
Sivun 28 TL/RA oikean ylänurkan vihje on:
MELKEIN PUHKI
(=HUUURRE)

Ja Marco, olet oikeassa tuossa vaikeusastearvelussasi. Ihan tarkoituksella kolmetähtistenkin joukossa jotkut ovat kolmetähtisempiä kuin jotkut toiset.
12. Libero15.2.2009 klo 17:47
Mauttoman ristikon laatija oli syvällisesti paneutunut elämän perimmäiseen tarkoitukseen ja tarkastellut sitä eri perspektiiveistä. Hakosella on silmänkääntäjän verraton kyky: kornilta vaikuttanut teema muuttui koomiseksi ja intiimi universaaliksi.

Sellaiset perimmäisinä pidetyt kysymykset kuin "Mitä arvoja edustan?", "Mitä kuoleman jälkeen seuraa?", "Mikä on oikein?" tai "Mikä ihmisen erottaa eläimestä?" ovat toki pohtimisen arvoisia. Kaikki nämä ja monet muut eettiset ja filosofiset kysymykset jäävät kuitenkin varjoon, kun ihminen joutuu perimmäisistä perimmäisimmän kysymyksen eteen:

"Onko vatsa toiminut?"

Hakosen hyväntahtoisesta ilkamoimisesta ja teräväpäisestä tarinoimisesta ei tullut hiki pintaan, mutta yllättäen mauton maittoi – tai ei niin mitenkään yllättäen. Taannoinen joulupukkiparodiakin jäi hauskojen joulumuistojen joukkoon. Kai se oli parodia!? Tämänkertaisessa ristikossa laatija selostaa tarinan kulkua tyylitajuaan menettämättä ja niin poskettomasti, ettei paremmasta väliä.
13. Jaska16.2.2009 klo 18:00
Viitis on Ekin mukaan "viheliäinen", mikä tarkoittanee ratkojan oletettua kärsivää olotilaa tai peräti hätää toivottomassa tilanteessa.

Totuus oli nyt toinen. Ratkesi yllättävänkin juohevasti vuorovedolla leppoisissa tunnelmissa. Siinä on etuna, että toisen tekemät virheet yleensä huomaa herkemmin kuin omansa.

Toki muutama melkein masentava seisokki meillekin silti tuli. Ekin kauhukuvat saattavat siis olla totista totta ainakin laatijan pirullissadistisherkullishumoristista mielikuvitusmaailmaa ennestään opiskelemattomalle ratkojalle (ei tarkoita sinua MP!).

Vähän viheliäiseen tilanteeseen kyllä ajauduin antamalla Pitkälälle maksimin ennen viitiksen ratkomista. Onhan se määräkin laadun lisäksi palkittava. Ei auta muu kuin varustaa kymppi ekstraplussalla.
14. RA18.2.2009 klo 00:06
Nyt on niin, että Pitkälän Tonin (s. 29) ***-ristikko ratkesi toissaeilisyönä alta tunnin. Ja tämä on totta.

Toisin kuin Jaska tuolla hehkutti, minusta Tonin ristikko oli toniasteikolla tavanomainen tai jopa sen alle. Tämä arvio ei ole vähättelevä, korostan sanaa **toniasteikolla*.

Sen sijaan Viitamäen Antin ***- loppuaukeamaa olen jo useampaan otteeseen yrittänyt, yhteensä ehkä jo 2-3 tuntia. Alkaa tulla tunne, ettei ratkea. Vasemmanpuoleisella sivulla on vain hajasanoja siellä täällä ja niistäkin vain kymmenkunta keskenään ristissä.

Vaikea on ja luovutus alkaa hiipiä mieleen. Yritän vielä ja toivon, ettei tämä ole totta.

En tiedä, mikä nyt mättää. Jos ratkojan puutteita ei lasketa, niin vihjeiden "yleisyys"? Paha arvioida, kun ei tiedä / keksi ratkaisusanoja. Voihan olla, että ne ovat hyvinkin täsmätavaraa.
15. ö18.2.2009 klo 08:56
Ratkoin ensiksi Viitamäen aukeaman. Se on kohtuullisen vaikea, mutta myös runsaasti huippuoivalluksia tarjoava. Ristikon sykähdyttävää ant(t)ia ovat mm. KUN NAUHA KATKEAA, KAIKKI PIMENEE! ja KIINASSA VIIMEKSI 118-107. Niiden jälkeen PITÄÄ TOMISTAKIN? on melkeinpä itsestäänselvyys.
16. Marco Poloinen18.2.2009 klo 11:51
Oivallus- ja elämyspuolesta olen ö:n kanssa samaa mieltä. "Kohtuullisen" jättäisin pois tai ainakin laittaisin sulkuihin (niinkun teinkin!)

Usean tunnin jälkeen on vielä pari nurkkaa vähän vailla, eikä "vähän" välttämättä tarkoita jäljellä olevaa ratkomisaikaa. Liian monta "pakko olla oikein"- sanaa liian kauan kumittamatta - siitä ne pahimmat jämähtämiset. Useaan kohtaan on kyllä sen ensimmäisen(kin) sanan saanti ollut tuskan takana.

Muuten olen sitä mieltä, että viimeisestä aukeamasta pitääkin löytyä kunnolla vaikeutta. Vaikka sitten vihjeitä "yleistämällä". Milläs sitä teitä huippuratkojia muuten saisi "hillittyä"! Jossain kai se raja tulee itse kullakin vastaan ja omalla kohdallani (Antin ristikoissa) vaikuttaa olevan aika lähellä...
17. Marco Poloinen18.2.2009 klo 12:29
Piti vielä sanomani, että Ekin lehden esipuheessa mainitsema "paneutuminen" on pantu merkille. Sanastosta ei muuta voi sanoa kuin: Voe mahoton!
18. Pekka Harne18.2.2009 klo 12:54
Ei ole Punaista Pelikaania vielä(kään) löytynyt postilaatikostani. Lieneekö pakkanen hyydyttänyt siivet?
19. määvaan18.2.2009 klo 20:09
"KIINASSA VIIMEKSI 118-107"

Tiedän täsmälleen, mikä tämä juttu on, mutta hitsi kun ei aukea mikä siihen olisi oikea ratkaisusana, pari aavistusta on, mutta ei varmaa. ärtsy tilanne! Mutta pitää yrittää saada jotain pystyyn, ihan lyö tyhjää vielä ne kaikki.
20. Marco Poloinen18.2.2009 klo 21:13
- "Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat!" ;-)
21. iso S18.2.2009 klo 21:22
Ristikkoa näkemättäkin arvaan että aiheeseen liittyy pari kolloa. Kuinkahan monta kirjainta?

Kannattaisikohan kokeilla hakua
peking 118-107
jos ei olisi edes hajulla? Siitä ei hyödy määvaan joka tietää mutta ei arvaa.
22. lars19.2.2009 klo 07:04
Kiitos Viitamäelle loistavasta ristikosta,kyllä huomaa että on todellakin keskitytty.
23. Kasperi22.2.2009 klo 14:37
Paperin laatu on taas vaihtunut, ohuempaa kuin ennen. Toivottavasti viimeiset visaiset kestävät kumituksen...
24. Lauri Kultti22.2.2009 klo 19:09
Kyllä tuo Viitamäen loppuaukeama ottaa lujille. Ihan hauska lukea, että jotkut ovat sen noin vain ratkoneet. Viimeisen pinnistyksen jällkeen vasen alakulma ratkesi, kun suostuin pyyhkimään pari "ihan varmaa" sanaa pois.

Ylhäältä keskeltä sivujen taitteen kohdalta puuttuu vielä kuusi kirjainta. Mitähän sanoja pitäisi pyyhkiä pois??

Ja keskellä alhaalla puuttuu piilokirjain vihjeeseen LÄHELLÄ SILMIÄ JA .......STA!. Liekö sielläkin jotain väärin, kun ei tuo piilokirjain pälkähdä päähän.

Tämä on kyllä ratkennut hitaasti ja tuskalla (tietysti sellaisella mukavalla tuskalla, enhän muuten aikaani tähän käyttäisi!!).
25. Jaska22.2.2009 klo 20:09
LK, kokeile eri kirjaimia siihen piiloruutuun. Jos muilla paitsi yhdellä muodostuu epäsana, se yksi antaa oikean ratkaisusanan. Ja tosiaan se voi olla siellä!
26. Marco Poloinen22.2.2009 klo 21:22
Lauri, ei siellä alhaalla välttämättä ole mitään väärin, sana vain on sen verran veikeä, ettei se ihan ensimmäisenä tule vihjeestä mieleen...

Yläosasta puuttuvien kirjainten seutuvillekin niitä "veikeitä" sanoja riittää, joten sielläkään pyyhittävää ei saata olla kovin paljoa. Informaatiosi ko. kohdasta on melko suurpiirteinen, mutta sellaisenahan se tämä vinkkipuolikin perinteisesti olisi pidettävä tarkemmillakin tiedoilla ;-).

Itse olen pitkän viikonlopun palautellut "rasituksesta". Välillä pidetyn parin päivän tauon jälkeen viimeiseksi jäänyt vasen yläkulmakin antautui suht helposti.

Pitkin matkaa olen miettinyt, mikä AV:n koviksista tekee minulle jotenkin erityisen työläitä. Usein - ja tässäkin ristikossa - seassa on sen verran monta tietopohjaista (mutkille vihjeytettyä) sanaa, ettei niihin totaalisen huonomuistisena pelkällä assosiaatiolla pääse käsiksi. Joku täysin tuntematon nimi tai käsite on hankala, vaikka olisi anagrammiksi vihjeytetty.

Mutta onhan siinä joka tapauksessa mahtavia harhautuksia. Joitakin kenties samantapaisina ennenkin olleita, jotka Jaska ja PP muistavat, mutta minä en... ;-(
27. Marco Poloinen22.2.2009 klo 23:59
Sivun 12 JE/TL:n muuten laadukkaaseen helpohkoon näyttäisi lipsahtaneen asiavirhe. Hupaisista lauseista ylemmän, vaakaan lähtevän ratkaisulauseen välinettä kuvaava pääkuvan osa esittää ihan toisen nimistä systeemiä. Vaikka oikeaa ei nykyisin juuri kotitarvekäytössä näekään, olisi "faktahomman" hyvä olla kohdallaan.

Oikealla keskellä olevasta SOLMUSSA- vihjeestä sain itselleni ihkaoudon ratkaisusanan, olisiko jostain päin murteesta kotoisin (tai sitten mulla virhe..)
28. kp23.2.2009 klo 11:36
voi voi
29. Jaska23.2.2009 klo 12:41
Veikkaan, että SOLMUSSA vihjeen ratkaisusana on Kiuruveden murretta. Tarjolla olisi ollut myös kohtalaista, vaan ei kohtuutonta maantiedon ("merentiedon") tuntemusta edellyttävä vihje.
30. Eki23.2.2009 klo 12:55
Tästä sanasta keskusteltiin Janin kanssa ankarasti. Jani pysyi kannassaan, ettei ole paikallista murretta. Kyllähän sitä googlesta löytyy pilvin pimein käytettynä.
31. Jaska23.2.2009 klo 13:06
OK, mutta löytyykö sanakirjoista, voi voi...
32. RA23.2.2009 klo 14:16
Minusta tuo Janin (s.12) vihje SOLMUSSA (6) oli ihan kohdallaan. Tottahan toki tuon ratkaisusanan voisi vihjeittää vaikka miten (kikkaillenkin). Kyseessä on kuitenkin lehden alkupään helpohkoksi tarkoitettu ristikko ja silloin mahdollisimman yksinkertainen vihje puoltaa paikkaansa? Yksi piilokirjain siinä tietysti haetuttaa, jos sana ei satu olemaan ennestään tuttu.

Saako helpohkoissa ristikoissa sitten ylipäätään olla harvinaisempia, outoja, yleiskielen ja yleistiedon ulkopuolelta olevia sanoja, on tietysti toinen kysymys.

Ja kolmas kysymys on se, että jos saa, niin millä lailla harvinaisia? Mieluummin minä ratkojana tuon Janin laatiman kaltaisen ratkaisusanan selvitän "korvakuulolta" kuin penkomalla karttoja tai vaikkapa kuuklettamalla mahdollisesti jo ammoin majoille menneitä tuntemattomuuksia tms.
33. RA23.2.2009 klo 14:35
Jaska, kun tarjoat Janin SOLMUSSA-vihjeen tilalle "merentiedon" tuntemukseen perustuvaa vihjettä... niin tuli mieleen, että mahtaako sulla olla se piilokirjain oikein?
34. Jaska23.2.2009 klo 15:04
Minun mediterraanisessa ratkaisusanassani olisi tietenkin se piilokirjain kuin siinä tuleekin olla. Enilän sana tuli puheeksi PP:n kanssa, joka ratkoi ristikon. Sanan "korvakuuloisuus" akselilla Mikkeli-Kiuruvesi on mielestäni vankka viite siitä, että se on savon murretta. Yleiskieltä se ei ole. Ei ainakaan löydy Nykäsestä (1970) millään piilokirjaimella.

Ekin ilmoitus"pilvin pimein" googleosumista viittaisi kylläkin johonkin muuhun sanaan? Tuskin sitä vitsiksi oli tarkoitettu. Minäkin tunnen vihjeeseen sopivan sanan, jossa on eri kirjain kolmantena. Se löytyy Nykäsestä. Risteävä sana tällä poikkeavalal kirjaimella ei vain istu pillivihjeeseen. En ole ainakaan moista ikuna kuullut saati maistanut.
35. RA23.2.2009 klo 15:13
Kuuklaamalla löytyi tällainen ote:

"Ja hyi vttu rupes ärsyttää ihan kamalasti ku aattelen sen karmeen keittäjämuorin huulet *****ssä ku se niin tunteella vie lautasen toisen kädestä."

Ei kuulosta savolta.
36. ihmettelijä23.2.2009 klo 15:23
voi voi
37. Jukkis23.2.2009 klo 16:22
Tämä RA:n lausahdus kyllä jää tajuamatta:

"Mieluummin minä ratkojana tuon Janin laatiman kaltaisen ratkaisusanan selvitän "korvakuulolta" kuin penkomalla karttoja tai vaikkapa kuuklettamalla mahdollisesti jo ammoin majoille menneitä tuntemattomuuksia tms."

Siis miten ihmeessä "korvakuulolta" voi laittaa piilokirjaimen sanaan, jota ei ole koskaan kullutkaan ja josta tulee ihan pätevän tuntuinen sana ainakin neljällä eri piilokirjaimella?

Näköjään kun googlaa piilokirjainarvattuja sanoja inessiivissä, niin löytyy tuolle SOLMUSSA-vihjeelle vahvistusta tietyllä piilokirjaimella. Mutta sille ei kyllä löydy mitään vahvistusta, että sanan perusmuoto olisi käytössä sanan SOLMU synonyyminä.

Minusta tosi huono kohta ristikossa, olisi toimituksen pitänyt puuttua asiaan.
38. Eki23.2.2009 klo 16:26
Kyllä puututtiin. Oli kyllä tosi vähällä, ettei jäänyt julkaisematta. Tässä Janin viImeinen kommentti: "Jos siellä palstalla sitten tuota lehteä haukutaan tuon takia, niin minulle kaikki syyt ihan kylmästi ja sitten voin kommentoida siellä."
39. ihmettelijä23.2.2009 klo 17:03
siinäkö orastava ura :)
40. ö23.2.2009 klo 17:28
Kylläpä menikin nyt koko lehti pilalle tuon takia. Onneksi Viitamäki vähän pelastaa.
41. Tuomas L.23.2.2009 klo 17:54
Jos Googleen syöttää nimenomaan sen ristikossa olevan muodon (hakukielenä suomi), osumia tulee pyöreä 0. Yksiköllä tulee kaksi osumaa, molemmat näkyvät olevan jonkun/jonkin lempinimiä. Onko jollakulla näyttöä siitä, että tätä sanaa tosiaan käytetään normaalisti taipuvana substantiivina? Vai olisiko kuitenkin niin, että .....ssä on kivettymäadverbi, eli esiintyy vain paikallissijoissa?
42. iso S23.2.2009 klo 18:22
Uskon että Tuomaskuoma on oikeassa, eli sana esiintynee vain paikallissijoissa, hyvin paikallisissa sijoissa. Ristikkoakin näkemättä sana on helppo googlettaa RA:n vihjeellä.

Jos sallii hakukieleksi suomen lisäksi englannin, törmää Jumalan karitsaan. Tohtiiko sen jälkeen enää arvostella?

Aivan satavarmasti en uskalla väittää ettenkö olisi lapsuudessani kuullut vuoden 1900 tienoilla syntyneiden käyttävän tuota inessiivimuotoa. Jos, niin käyttöalue on jonkin verran Savoa laajempi.
43. ratkoJA23.2.2009 klo 18:26
Hmm, enpä usko tuon sanan liittyvän mihinkään erityiseen murteeseen. Se on enemmänkin "yleispuhekielinen" kuvaava sana; ainakin itselleni syntyy sanasta juuri vihjettä vastaava mielikuva. Kyllä tuota sanaa voisin kuvitella juuri tuossa muodossa käyttäväni, ei vain näytä olevan niin yleinen tapa että löytyisi googlesta.
44. RA23.2.2009 klo 18:33
Googlella löytyy useampiakin näytteitä. Osa liittyy käsityöhön, ompeluun, osa kalastukseen... Eivätkä mitkään vaikuta erityisen savolaisilta eivätkä vuoden 1900 tienoilla syntyneiden sanomilta.
45. Jaska23.2.2009 klo 18:51
Selvä. On vain hyväksyttävä, että googlaaminen on tullut jäädäkseen kaksitähtisiinkin.
46. -23.2.2009 klo 18:56
voi voi
47. RA23.2.2009 klo 19:08
Ite ainakin ratkaisin Janin ja Terhin ristikon kuuklaamatta. Tuo puhuttu sana oli etäisesti tuttu (olin sen siis joskus jossain kuullut), vaikka sana ei kuulunutkaan omaan aktiiviseen sanavarastoon.

Tätä tarkoitan "korvakuulolta" ratkaisemisella. Olisiko hienompi sana hiljainen tieto tai intuitio? Sanaa on kuullut joskus sen verran, että intuitio sanoo piilokirjaimen.

Sama asia kuin vaikkapa tämän saman ristikon vasemman alakulman vihje MUINAINEN (4). Jos siinä olisi ollut piilokirjain, niin melko varmasti sen olisi osannut panna oikein. Vaikka toisin päin, jos joku kysyisi, että "mitäs ne xxxx:t ovat", en osaisi vastata.
48. RA23.2.2009 klo 19:14
Heh, sanahaulla löytyy pätkä, jossa joku muusikko tai olisko roudari kehuu, miten "tietynmerkkiset piuhat on parempia kuin muut, kun ne ei mene .......n".
49. -23.2.2009 klo 19:30
tuntuu ny jo epätoivoiselta
50. TAM23.2.2009 klo 19:40
Kyllä teettää Viitamäki töitä, mutta joka päivä jotain pientä lisää. Elän toivossa, että saan sen täyteen. Alotin siitä, jotta jää aikaa miettiä.
51. RA23.2.2009 klo 19:47
Nimimerkki -, ihan vaan vinkkinä, että yrittäisit niitä alkupään ristikoita. Esimerkiksi sivulla 3 voisi olla sopiva.
52. Marco Poloinen24.2.2009 klo 00:29
"Kusiaispesää sohaisseena" (ja vasta kotiutuneena) sanoisin SOLMUSSA- vihjeen ratkaisusanasta, että nimenomaan "korvakuulolta" se ei ole yleisesti puhutussa savon murteessa esiintyvä sana. Oma veikkaukseni on että se kuuluu kategoriaan "joissain perheissä, suvuissa, intin joukko-osastoissa tmv. porukoissa syntynyt ja enimmäkseen sen porukan käyttöön jäänyt ilmaisu". Ja ristikossa sen käyttö kelpaa minulle juuri siinä tarkoituksessa, missä arvelen sitä käytetyn, eli päästämään muuten hyvin menneessä laadinnassa eteen tulleesta pälkähästä. Sitäpaitsi, onhan siinä vihjeeseen nähden vähän jotain "onomatopoeettista" sävyä... Ei minulla ainakaan tuon perusteella ole mitään syytä "haukkua"!

Eikä ole tarvetta haukkua sen ensimmäisen(kään) esille ottamani virheen takia, vaikka pidän sitä astetta vakavampana. Hienoisesti kyllä ihmettelen, ettei kukaan (kalamiehistä tai -naisista?) ole sitä kommentoinut.

Lehden "pilalle menoon" em. asioiden arvelisin vaikuttavan enintään noin parin promillen verran. :-)
53. -24.2.2009 klo 08:57
jospa tekijä uskaltais tulla ulos kaapista?
54. zzz24.2.2009 klo 09:22
jospa kari päivärinta alias kp alias ihmettelijä alias "viiva" huutelisi sieltä omasta kaapistaan vaan yhdellä nimimerkillä.
55. ö24.2.2009 klo 09:23
Pyytäisin RA:ta vähän valottamaan sivun 28 tavuristikon vihjettä MELKEIN PUHKI (=HUUURRE). Siihen tuli minulle tuntematon sana eikä vihjeen suluissa oleva osa mitenkään helpottanut ratkaisun löytymistä.
56. RA24.2.2009 klo 10:16
MELKEIN PUHKI
(= HUUURRE)

Kyseessä on murresana. Ainakin Pohjanmaalla käytössä. Missä kaikkialla muualla? Laatija Tapio Lähteenmäki ei ole itse pohjalaisia, joten hän on sanan napannut jostain muualta.

Koska sana oli itselleni vieras, epäilin sen olevan vieras monille muillekin. Siksi päädyin tällaiseen kaksiosaiseen vihjeeseen:

* MELKEIN PUHKI on suora vihje ja kertoo toisin sanoin ratkaisusanan merkityksen
* (= HUUURRE) on ns. kikkavihje, josta kikan keksittyään muodostuu ratkaisusana
57. RA24.2.2009 klo 10:22
Säästän mestari Päivärinnan aikaa ja laitan hänen kommenttinsa asiaan hänen puolestaan:

ai ai ai / voi voi
58. ö24.2.2009 klo 11:03
Niin, sitä kikkaa tässä olenkin koettanut keksiä. Ei onnistu. Ihan hiki tulee sitä miettiessä.
59. RA24.2.2009 klo 11:09
ö, :-D
60. Jaska24.2.2009 klo 11:11
Kylmäkö?
61. ö24.2.2009 klo 11:13
Ratkoja vosi ajatella, että vihje HUUURRE tarkoittaa huurteen synonyymia lisättynä U:lla. Väitätkö RA, että se sana johon U lisätään, on huurteen synonyymi?

Toinen mahdollisuus on uurteen synonyymi lisättynä H:lla ja U:lla. Se pohdiskelu ei taas johda mihinkään.
62. RA24.2.2009 klo 11:22
Väitän, että se sana, johon U lisätään, on huurteen (myös huurun) synonyymi. Tuon käsityksen varaanhan koko vihje on rakennettu.
63. ö24.2.2009 klo 11:30
Jassoo, huurun synonyymina se ehkä menisi, mutta huurre ja huuru eivät Nykäsenkään mielestä ole samoja asioita. Huurteen synonyymi lienee lähinnä kuura.
64. RA24.2.2009 klo 11:41
Huurtua: tulla huurteeseen, tulla huuruun, huuruuntua. 'Huurtuneet huoneen ikkunat'

****: kylmän esineen pinnalle tiivistynyt kosteus, huuru. 'Ikkunan ****', '***een käyneet silmälasit'
65. Willis24.2.2009 klo 11:47
Huuruisina olutlasitkin saadaan.
66. RA24.2.2009 klo 11:48
Myös huurteisina.
67. RA24.2.2009 klo 11:51
Kumpi on tutumpi sanonta:
- otetaanko yhdet (viidet) huuruiset
- otetaanko yhdet (viidet) huurteiset
68. Marco Poloinen24.2.2009 klo 11:53
Kyllähän tässä täytyy kallistua tuon ö:n tulkinnan puolelle. Kaikista murteista en tiedä, mutta yleiskielessä huuru ja huurre ovat kyllä eri asioita. Huuruhan mm. on nestemäistä kosteuden tiivistymisen tulosta - siis eräänlainen huurteen esiaste - kun taas huurre on kiinteässä olomuodossa (=jäässä). Huuru kyllä hoitaa sitä synonyymihommaa, esim. ulkoilman lämpotilan nopeasti noustessa raudan ihan yleisesti sanotaan .......... . Metalli- ym. teollisuudessa huurulla on sitten taas ihan omat merkityksensä.
69. Marco Poloinen24.2.2009 klo 11:57
Nuo taivutukset ovat kyllä omiaan hämärtämään asiaa. Huurtua ja huuruuntua ovat mielestäni eri asioita. Tuo "huurteisten ottaminen" sekoittaa myös, mutta se onkin "ammattislangia" :-)
70. Herkku24.2.2009 klo 12:01
Enilän ristikossa toinen huono sana on jo aiemmin kommentoidun läheltä löytyvä lehmän kuvasta tuleva sana. Google tosin tiesi kertoa, että kyllä semmoista sanaa on joku joskus jossain päin maailmaa käyttänyt... Lisäksi mietin onko yläosan vihjeen "muutti+muuttui kullaksi" jälkimmäinen vihje totta. En itse ainakaan muista noin käyneen, eikä pikainen googlettaminen tuonut vahvistusta asialle. Mutta voihan se silti hyvinkin olla mahdollista...
71. RA24.2.2009 klo 12:08
Suora lainaus Pesosesta:
HUURTEINEN
'huurteiset puhelinlangat'
'huurteinen (= huuruinen) olutlasi'
72. Marco Poloinen24.2.2009 klo 12:18
Vielä sorkin tuota huuru - huurrehommaa sen verran, että arkikielessä nuo termit varmaan menevät RA:n esittämällä tavalla iloisesti päällekkäin ja limittäin.

Herkun oudoksumaa "lehmäsanaa" on ainakin Savossa jonkun verran käytetty lähinnä hiehosta, mutta myös yleisnimityksenä. Muistelen tosin poikaporukoissa nimitystä käytetyn myös tyttöihmisistä!
73. ö24.2.2009 klo 12:20
Suora lainaus Nykäsestä:

HUURRE
raa'alla ja sumuisella pakkassäällä pystysuorille pinnoille, kärkiin ja kulmiin, esim. puihin tiivistyvä jääkidekerros, härmä; vrt.kuura

HUURU
1. usvamainen höyry, sakea usva
2. pystysuorille kylmille pinnoille tiivistyviä vesipisaroita
74. RA24.2.2009 klo 12:21
Pesosessa on usein merkintä ark., jos kyse on arkikielisestä ilmauksesta. Tuossa 12:08 siteeraamassani kohdassa ei ole ark.-merkintää.
75. ö24.2.2009 klo 12:33
Mahtaako tuo Pesonen olla edes tohtorismies?
76. RA24.2.2009 klo 12:38
En tiijä. Olisko ottanut liian monta huurteista ja sitten huurupäissään ihan ***enä sanakirjaa yrittänyt väsätä.
77. Jaska24.2.2009 klo 13:02
Puolueeton tuomari toteaa, että RA ja Herkku ovat oikeassa.

Nelikirjaiminen sana on hyväksyttävä huurteen synonyymina, etenkin kun se on aikaisemminkin esiintynyt RA:n ristikossa intohimoja nostamatta.

Kullaksi muuttaja ei muuttunut itse kullaksi, vaan vapautui pyynnöstään kullaksimuuttajuudestaan.
78. Matti24.2.2009 klo 13:56
Kyllä minunkin mielestäni huurre on kiinteää ainetta. Huurtua taas voi myös tarkoittaa vetää huuruun, kondensoitua, ja huurteinen pintaa johon vesi on kondensoitunut. Eläköön kielen epäloogisuus. Ja Karki Jytaista siteeratakseni: "Tämä ei ole fakta, tämä on mielipide."
79. Marco Poloinen24.2.2009 klo 19:21
Kun kuitenkin kaksi aivan eri asiaa olisi hyvä saada erotetuksi toisistaan, niin pitäisiköhän jatkossa ruveta puhumaan nestemäisestä huurteesta (esim. olutlasissa) erotuksena kiinteästä huurteesta (esim. Miedon parrassa ennenvanhaan..) ;-)
80. RA24.2.2009 klo 19:47
Sanoja, jotka tarkoittavat kahta eri asiaa - jopa vastakohtiaan - on paljon. Puhutussa tai kirjoitetussa kielessä tajuaa helposti lauseyhteydestä kulloinkin tarkoitetun merkityksen. Sanaristikkovihjeessä vaikeammin ja tässä tietysti piilee myös mahdollisuus saada ristikkoon vaikeutta.

Esimerkkejä olisi ja niitä on täälläkin joskus kerätty. Nyt tulee mieleen mm. "riemastua", mikä tarkoittaa sekä ilahtumista että vihastumista.
81. Marco Poloinen24.2.2009 klo 20:25
Joopa, olen täällä jo oppinut, että jono on sama kun rivi ja katiska sama kun rysä. Mutta en nyt jaksa riemastua. Intohimo ei riitä.
82. RA24.2.2009 klo 20:30
Sanoinko, että kirjoitetussa kielessä tajuaa helposti lauseyhteydestä... :-D
83. Marco Poloinen24.2.2009 klo 20:36
Sanoit, mutta kaikki ei vaan näytä tajuavan, vaikka miten hienoja lauseyhteyksiä rakentelisin... :-D
84. jepsjuu24.2.2009 klo 22:18
Sanoja käytetään kuvaannollisesti moniin eri tarkoituksiin antamaan lisää ilmettä tai selitystä tai harhauttamaan sanan alkuperäistä merkitystä.

Riippuu tilanteesta, mutta kalastusvälineitä on käytetty usein vertauskuvallisina sanoina. Jopa rysä ja katiska käyvät synonyymin, jos kuvataan paikkaa mihin ihminenkin voi erehdyksissään, tyhmyyksissään tai tietämättään joutua. Joutua kataiskaan tai joutua rysään - ei ole suurta merkityseroa. Virittävätkö lentävät sakkorysän rysän muotoisen vai katiskan muotoisen? Nielu on kummaassakin ja sumpussa sitä herkästi on ja ja vielä pahemmassa on jos vielä pöhnässä.
85. RA24.2.2009 klo 22:27
Palaan vielä vihjeeseen MELKEIN PUHKI (= HUUURRE), koska annoin aamulla 10:16 luulotellessani väärää tietoa itse ratkaisusanasta.

Ratkaisusana löytyy kuulemma Nykäsestä, eikä sitä siellä ole luokiteltu sen enempää arkikieliseksi kuin murteelliseksikaan. Nykänen antaa ratkaisusanalle saman merkityksen kuin vihjeessä eli "melkein puhki".
86. Marco Poloinen25.2.2009 klo 00:08
Mistäs sitä tämmöinen tosikko maalainen voisi tietää, että sanoja käytetään kuvaannollisesti tai harhauttavasti ;-)

Eikun ihan tosissaan: En pätkääkään kritisoinut MELKEIN PUHKI (=HUUURRE)- vihjeen käyttöä ristikossa, olen vain eri mieltä ihan selvästi fysiikan lakien mukaan todettavasta erosta huurun ja huurteen välillä.

Jos taas helpossa/keskiksessä on piirrosvihje rivistä ja vastaussana on jono, tai piirrosvihje vaikka rysästä ja vastaussana on katiska, niin en pidä sitä kuvaannollisuutena. Tarkoituksellinen harhautus ei tunnu uskottavalta, joten jonkun sortin lipsahdusta on epäiltävä. Itse ristikon ratkomisen/ratkeamisen kannalta tuollaisella ei useimmiten ole juuri mitään merkitystä, koska asia selviää muiden sanojen avulla.

Tiedän ihan hyvin, ettei kyseessä ole elämän kannalta kovin merkittävä(t) asia(t) ja että samoja ja samantapaisia asioita on käsitelty vaikka kuinka monesti saitin elinaikana. Tekeepähän kumminkin mieli silti joskus hämmentää tätä (yhteistä?) huttua. Mukamas jonkun epämääräisen laatuajattelun kannustamana. Ilman hymiötä.
87. RA25.2.2009 klo 00:27
Minä ainakin riemastun tällaisista keskusteluista, mitä tässä säikeessä on käyty tiettyjen ristikoista löytyneiden sanojen tai vihjeiden pohjalta.

Mihin ikinä missäkin keskustelussa päädytään tai päädytäänkö mihinkään, on toissijaista. Tällaiset keskustelut ja sanojen maistelut ovat sinänsä makeita. Kaikenlaista jää mieleen, sanavarasto kasvaa ja aktivoituu.
88. RA25.2.2009 klo 10:45
Muuta tarkoitusta varten laitoin sanahakuun sanan KUURA.

Wikipedia: "KUURA sotketaan usein HUURTEEN kanssa, ja yleiskielessä molempia kutsutaan huurteeksi. Meteorologisesti ero on siinä, että kuura syntyy härmistymällä suoraan vesihöyrystä kiinteään muotoon, tilanteessa jolloin kastepiste on pakkasen puolella, pinnan lämpötila on alempi kuin kastepiste, mutta ilman lämpötila korkeampi kuin kastepiste."

Jestas sentään!
89. Marco Poloinen25.2.2009 klo 11:14
Samat sanat!
90. Marco Poloinen25.2.2009 klo 11:39
Ihan muuten vain vilkaisin Wikipediaa hakusanalla HUURRE, ja ko. otsikon alla lukee mm:

"Olutpullon pintaan Suomen terasseilla syntyy kastetta, ei huurretta, sillä pullon pinta ei yleensä ole pakkasen puolella. Pakastimesta otetun jäätelöpakkauksen tai pullon pintaan syntyy kuuraa, ei huurretta, sillä kuura härmistyy suoraan näkymättömästä vesihöyrystä kiinteään olomuotoon. Sen sijaan pakastimen sisään sen jäähdytysritilään saattaa syntyä huurretta."

Jos olenkin mielestäni kyennyt erottamaan kasteen, huurun ja huurteen toisistaan, niin huurre ja kuura ovat niin samannäköiset - ylläolevan mukaan epäidenttiset - kaksoset, että ovat takuulla menneet usein sekaisin. Pihamaa on ollut kuurassa, mutta virallisesti kuurassa olevasta auton tuulilasista olen kyllä mielestäni kaapinut huurretta huurrekaapimen (ei kuura-) nimellä markkinoidulla vekottimella.

Kaikenlaista! Jää mieleen!
91. jupejus25.2.2009 klo 11:41
Tarkennusta kaivaten huvikseni eli kumpi syntyy hikoilemalla huurre vai huuru.

Jos huuru on hengityksestä syntyvä höyry pakkasilmalla, niin onko se hikoilua.

Jos huurre syntyy puihin ja puhelinlangoille pakkasilmalla, onko se syntynyt hikoilusta tai saman tyyppisestä prosessista.

Onko rautakanki hikoilun jälkeen "kuurottuneena" huurteessa, huurussa vai kuurassa.
92. jupejus25.2.2009 klo 11:43
Ja tuo marcon edelle ilmestynyt selitys onkin kai sitä, että rautakanki pellolla on kasteessa ; )
93. RA25.2.2009 klo 11:54
Jos haluaa halvat "humalat" ja pään pyörälle, kannattaa panna peräjälkeen hakuun huurre, huuru, kuura, kaste (sääilmiö).
94. HT25.2.2009 klo 12:13
Liekö vuosikymmen vai pari siitä, kun Hesarin Kieli-ikkunassa tai jossain muussa paikassa kielentutkija pohdiskeli huurteiselle menemistä. Hän totesi, että olutlasin pinnassa on varsinaisesti hikeä tai huurua, ei huurretta (hiki: "kylmän esineen pinnalle tiivistynyt kosteus, huuru. Ikkunan hiki. Hikeen käyneet silmälasit."), mutta taisi ottaa asiaan realistisen kannan ja myöntää, että huurteinen olueen viittaavana on tullut jäädäkseen riippumatta siitä, mitä huurre varsinaisesti tarkoittaa. Joku lukija taisi kumminkin vielä ilmoittaa varalta, ettei totisesti aio vastedeskään mennä hikiselle.
95. Marco Poloinen25.2.2009 klo 12:34
jupejus,

vaikka pää onkin jo varmaan pyörän tarakalla, arvioin sen rautakangin tosiaan olevan kasteessa ja/tai huurussa siihen asti kunnes neste jäätyy, jolloin se on huurteessa. Siis ei kuurassa, koska kuura syntyy suoraan ilman edelläkäyvää nesteytymisvaihetta. Ihan yksinkertaistahan tämä, eikö?! ;-)
96. Marco Poloinen25.2.2009 klo 12:59
Aika etäällä ollaan menossa otsikon aiheesta, mutta kun liittymäkohta kuitenkin on, niin jatkanpahan vielä vähän.

Hikihän tarkoittaa fysiologisesti pelkästään elävän organismin SISÄLTÄ tulevaa, lämmönsäätelyjärjestelmän toimintaan liittyvää nestettä/kosteutta/mitälie. Arki- tai "käyttökielessä" nimitystä sitten käytetään ihan hulvattomasti nimenomaan kasteesta (ikkunan hiki, rautakangin hiki etc.). Tietysti ikkunaan tiivistyvä kosteus voi osiltaan olla joskus hikeäkin, muutenkin kuin silmälaseissa.

Kastehan sitten tietysti voi olla .... äh ... vielä kauempana aiheesta...
97. HT25.2.2009 klo 13:18
Kasteen merkitys on tietosanakirjassa aika suppea, "säteilyjäähtymisen (ulossäteilyn) seurauksena ilmasta pääasiassa vaakasuorille pinnoille tiivistynyt vesi". Wikipedian kirjoittajan olutpullo voi olla kasteessa, minun hypoteettisen pulloni pinnassa olisi huurua ja sanakirjan perusteella myös hikeä, jota sanaa en tosin itse ole oppinut käyttämään tuossa yhteydessä.
98. Marco Poloinen25.2.2009 klo 13:29
Googleen kastetta on kertynyt pitkälti toistakymmentä ensimmäistä sivua maljatolkulla...
99. kipakka25.2.2009 klo 18:01
Eikö kukaan enää kysele apuja! Minulla Pitkälä puoliksi, Viitamäki enemmän. Olen odottanut vihjeitä, mutta on mennyt keskustelun puolelle koko ajan. Hauskahan niitäkin tosin on lukea, kun on varsinaisia sanaseppoja mukana.
100. Matti25.2.2009 klo 18:14
Hyvästi jää. On vaikeaa.

(nyt kuulla kuinka linnut laulaa saa ...)
101. RA25.2.2009 klo 18:26
"Anna mulle ne vastaukset
sä tiedät että mä tarviin ne
kun on niin helvetin vaikee keksii
Antin tajunnanvirtauksii..."

("Irina - Vastaukset")
102. kp25.2.2009 klo 19:56
biisi planeetta on kuin huono ristikko on sanoja perätysten mutta mikä on juoni
103. si-tee-raaja25.2.2009 klo 21:18
biisi planeetta on kuin huono kommentti on sanoja perätysten mutta mikä on juoni
104. Juha K26.2.2009 klo 14:02

Täytyy todeta, että yksi tuskaisimmista loppuaukeamista,
mutta todellinen herkkupala =) Muutaman kerran meinasi
usko loppua aikalailla kesken, mutta väsytystekniikalla se
väännettiin loppuun!
105. PS26.2.2009 klo 20:48
Entäpä siinä huuurteen lähettyvillä oleva vihje: "Täyttä jyvää". Onko mielestänne esim säilyketehtaalta lähtevä hernesoppatölkki täyttä rautaa?
106. Marco Poloinen26.2.2009 klo 20:58
PS, en oikein ymmärrä kysymyksen logiikkaa. Pitäisikö noiden olla jotenkin rinnasteisia? Vihjehän on TÄYTTÄ JYVÄÄ (ei täysjyvää).
107. PS26.2.2009 klo 21:27
Täyttä jyvää on kiväärin tähtäimessä ja syksyisellä viljapellolla ennen puintia. Myllyyn tuotu jyvä lakkaa olemasta täyttä heti jauhatusprosessin ensimmäisestä koneesta lähtien.
108. Marco Poloinen26.2.2009 klo 21:44
Ratkaisusanan ilmentämä asia on täyttä jyvää myllystä tullessaankin, koska siihen ei ole sekoitettu mitään muita aineita. Täysjyväähän sen ei väitetä olevankaan. Siis kyse on (loppu)tuotteen pitoisuudesta. Vrt. "täyttä villaa" oleva paita tai "täyttä nahkaa" oleva kenkä. Ei siihen kenkäänkään koko vuotaa ole laitettu.

Se hernekeittotölkki (ei sisältö) olisi teoriassa tehtaalta lähtiessään 'täyttä rautaa', jos se ei olisi tinattu, sinkitty, niklattu, muovitettu tai maalattu. Teoriassa siksi, että käytännössä siinä on aina jotain pinnoitteita tai seosaineita.
109. RA26.2.2009 klo 21:57
TÄYTTÄ JYVÄÄ on partitiivimuoto = ilmaisee osaa puhutusta asiasta.

Esim. syön leipää = syön osan leivästä, en koko leipää
Esim. luen kirjaa = luen jonkun osan kirjasta, en koko kirjaa

Vihje vihjaa siis kokonaisen, täyden jyvän osaan. Ja suluissa oleva (EI TÄYSJYVÄÄ) vielä varmistaa, minkätapaista sanaa haetaan.
110. Marco Poloinen26.2.2009 klo 22:10
Taisi olla "osittain" vähän eri vinkkelistä katsottuna nuo meikäläisen perustelut. Näkyipähän tuon ratkaisusanan tuoltakin pohjalta saavan aikaiseksi.. :-)
111. TAM26.2.2009 klo 22:52
Viitamäki muuten täys, mutta toi mikkeli -juttu ei aukee. wink wink mikä olisi viiden pisteen vihje?
112. Jaska26.2.2009 klo 23:15
Shakespearen jälkeen Englannin tunnetuimpia kirjailijoita (lukeminen kannattaa aina!).
113. TAM26.2.2009 klo 23:25
No, niinpä tietenkin! Kiitos kiitos kiitos
114. -,viilari1.3.2009 klo 21:12
Saatiin juuri vaimon kanssa yhteisyössä Hakosen ristikko täytetyksi. Laatijalta huiiiiiiiikea suoritus ! Entisajan alkemistit yrittivät tehdä paskasta kultaa epäonnistuen surkeasti, mutta nyt Hakonen on onnistunut !
Hulvatonta menoa, varsinkin vihje NÄILLÄ RUMA PERÄ! ratkaisusanoineen kirvoitti sellaiset naurut, että kynät lensivät lattialle. Toivottavasti laatijalla on ollut yhtä hauskaa.
115. Eki1.3.2009 klo 21:17
Uskon, että tehdessäkin oli hauskaa. Sitten Harton naama vasta venähti, kun kerroin, että ristikko todella julkaistaan.
116. Hemuli1.3.2009 klo 21:37
Pilkunviilaria käy kateeksi: olisipa itselläkin vaimo, jonka kanssa yhteistyössä näitä ratkottaisiin...
Hauskaa on joka tapauksessa ollut.
(Viitamäki vasta aluillaan ja kuulemma tavallista kepeämmässä tavuristikossakin aukkoja. Mutta ehkäpä nekin vielä.)
117. kipakka5.3.2009 klo 08:58
Viitamäen loppuaukeama on vielä puoliksi kesken. Oikeassa alanurkassa hiertää Kalvoi jos oli sinun ja rautalngaksi väänetty. Jos joku vihjaisi saisin sen nurkan kasaan.
118. ö5.3.2009 klo 09:19
Kipakka, siihen tulee siis sana, joka muuttuu vihjeen synonyymiksi, kun siihen lisätään tarvittava tavu.
119. Marco Poloinen5.3.2009 klo 10:22
Edelleen kipakalle: Varmaan olet miettinyt eri yhteyksiä,joissa rautalanka- termiä on käytetty. Mieti vielä kerran!
120. kipakka5.3.2009 klo 11:17
Kiitos Ö:lle ja marco Poloiselle. Rautalanka-juttu selvisi, kalvoi-juttu ei vielä, mietitään!
121. Antti Viitamäki5.3.2009 klo 12:00
Vihjeessä on yksi periaatteessa tarpeeton aikamuoto. Se on siinä tavallaan hämäyksenä. Puristit voisivat tästä ylimääräisyydestä hieman motkottaa, mutta kyllä vihje on silti täysin looginen.
122. Marco Poloinen5.3.2009 klo 12:12
Tulin huomioineeksi tuon, mutta kun ole (kokoaikainen) puristi niin en viitsinyt ruveta motkottamaan.. ;-)
123. Jaska5.3.2009 klo 12:30
"Katoppa, näin pitkä ja leveä suora!"
"Joo, tää on lentokoneiden varalaskupaikka."
124. ö5.3.2009 klo 13:32
Kipakka, se tarvittava tavu on possessiivi-suffiksi.
125. Kipakka5.3.2009 klo 22:08
Jep, kun istuin bussiin kerhoon mennessäni, ratkaisu välähti!
Possessiivisuffiksin kanssa substantiivista tulikin verbi, vai mitä. Kiitos vielä nopeista avuista.
126. VeiLeh13.3.2009 klo 13:27
Loppuaukeamassa oleva vihje NADIAT ei tahdo oikein aueta. Ainoa järkevän oloinen selitys tähän vihjeeseen saamalleni ratkaisulle olisi, että vihjeessä haetaan kykypuolueen suunnasta tulevaa eräänlaista hallitsemista. Mahdanko olla aivan väärillä jäljillä?
127. Marco Poloinen13.3.2009 klo 13:51
Vaikuttaisi siltä, että olet oikeilla jäljillä. Varsinkin jos "eräänlainen hallitseminen"tulee esille musiikkiasioista puhuttaessa.
128. Tamara13.3.2009 klo 14:17
Moitetta annan tälläkin säikeellä - lienen vihaisella päällä! Sivun 24 ristikkoon tulee väkisin, että Kurikkaan olisi liitetty Jurmo. Ei liene sielläpäin Jurmoa missään tienviitassa, sillä Jurmohan kuuluu Turun saaristoon!
Etukirjaimen muuttaminen oikeaksi pilaisi viljaan liittyvän pystysanan.

Eki hoi, oletko kuulolla? Ka kuuleb Eki?
129. Määvaan13.3.2009 klo 14:22
Tamara, noin tarkkoja vihjeitä vältellään yleensä täällä, mutta kuitenkin, et ole jäljillä. Pystysana on varmaankin ihan oikein, tutkailehan muuta.
130. Seppo13.3.2009 klo 14:28
Kyllähän virheitä sattuu jokaiselle, myös Erkille, mutta tällä kerralla Tamara löytää syyllisen peilistään :-)
131. Tamara13.3.2009 klo 14:41
Tosiaan syyllinen löytyi peilistä. En ole kuin Vanhanen vaan pyydän Sinulta, Eki, anteeksi omasta kömmähdyksestäni johtuvaa Sinuun kohdistuvaa syyttelyä! Ristikostani häipyi murha-sana ja sain koko ristikon valmiiksi. Jatkan iloisella mielellä!
132. Eki13.3.2009 klo 14:57
Eipä mitään, Tamara, eipä mitään.
133. teimu13.3.2009 klo 19:07
Kylläpä oli Viitamäen aukeama suoranainen työvoitto. Ensimmäiset kolme viikkoa vain katselin ruutuja ja tuntui ettei lähde mistään kunnes s.31 keskellä pari sanaa sain risteämään ja siitä sitten pikkuhiljaa sain etenemään. Kohta "yksin kaverina" ja mustavalkealippu-vihje ovat vielä epävarmoja. Oliskos kelläkään vinkkiä?
Mietinkin, että kuinka tarpeellisena pidetään Punaisessa Pelikaanissa ykköstähtitason tehtäviä? Vaikka en ole huippuratkoja, saan kuitenkin suurimman tyydytyksen loppupään tehtävien auettua ja alun yksi- ja puolitoistatähtiset ovat yleensä viimeisiä täytettäviä jotka ratkon vain jos olen lähettämässä vastaukset. Olenko väärässä, kun oletan, ettei helppojen ristikoiden ystävät osta Punaista? Ehdotukseni on että yksitähtiset pois ja enemmän esim. kaksitähtisiä; kuitenkinhan tuo rajanveto vaikeusasteiden välillä on vähän häilyvä.
134. Jukkis13.3.2009 klo 19:13
Tunnustus. Mulla olisi jäänyt Viitamäki täyttämättä, ellen olisi lopulta antanut periksi ja ottanut Ristikkorenkiä tehokäyttöön. Suunnilleen neljäsosa täyttyi ilman apuvälinettä, mutta rengin avulla sitten rupesi löytymään lisää sanoja.
135. Tamara13.3.2009 klo 19:14
Kannatan teimun ehdotusta, että helpot pois PuPe:sta. Jos ristikko on liian helppo, se ei tosiaan anna täyttäjälleen minkäänlaista tyydytystä. Niiden paikka on muualla kuin vaikeahkoksi luokitellussa ristikkolehdessä. Jos joku niitä haluaa täyttää, hankkikoon helppotasoisemman lehden.
Ei läpihuutojuttuja PuPe-lehteen on siis minunkin kantani!
136. Jaska13.3.2009 klo 19:51
NADIAT. En tajua mitään Veilehin ja Marco Poloisen tulkinnoista. Minusta siinä on ihan simppeli koviskikka (jopa keskis-).

Vinkki teimulle. Mieti, missä se lippu heiluu, ja ratkaisu saattaa äkistikin avautua!
137. Marco Poloinen13.3.2009 klo 20:44
Jaska,

eihän sitä tajuamattomuuttasi olisi mikään pakko ollut kaikille tunnustaa ;-) Mutta vakavasti: Semmoista tasapainoiluahan se tuppaa olemaan noiden kiertoilmauksien kanssa. Jelppaushalu välillä kuplii, mutta liian selvästi ei passaisi sanoa...

Itse käsitin VeiLehin "kykypuolueen suunnan" olevan oikealla ja monimerkityksellisellä ratkaisusanalla (kuten englanninkielisellä vastineellaankin) on myös "hallitsemisen" merkitys.

Mahdoinko olla aivan väärillä jäljillä?
138. Marco Poloinen13.3.2009 klo 21:16
PuPen ristikoiden vaikeusastejakaumasta on ollut puhetta ennenkin. Viimeiseksi (postituksen alle) ne alkupään helpot itselläkin jäävät. Silti luulen, että jokainen yksi- ja kaksitähtisten vuoksi lehtensä ostanut/tilannut on talousmielessä tarpeen. Markkinatutkimuksista en tiedä, mutta epäilen kolmen tähden kovisratkojia olevan liian vähän. Ja nekin vähät jakaantuvat eri firmojen lehtien kesken.

Mikäli "koventaminen" olisi taloudellisesti mahdollista, minulle se kyllä sopisi. Vaihtelua silti riittäisi, koska (RA:n sanoin) "ihan tarkoituksella kolmetähtistenkin joukossa jotkut ovat kolmitähtisempiä kuin jotkut toiset"!
139. 13.3.2009 klo 21:18
sivu 2 postitettava viimmestään 10,4
sivu 1 myyntiaika 13,2-14,4
kinkkinen vuhje
140. Miimu13.3.2009 klo 21:28
Itse olen Punaisen Pelikaanin avulla oppinut ratkomaan haastavampia ristikoita. Alkupään mukavat, helpommat saivat yrittämään vaikeampia ja vaikeampia. Säilytin lehdet ja kopioin sitten ratkaisut - sillä tavalla pääsin jyvälle. Kolmitähtiset nyt ovat... nojaa...kolmitähtisiä, muutaman olen joskus onnistunut ratkomaan. Nykyään olen tyytyväinen 2 ja 2 puolosiin ja kopsauksetkin ovat jääneet.
141. Marco Poloinen13.3.2009 klo 21:33
Oli tuo Miimun kertoma pointti myös mielessä, mutta unohtui. Hyvä, että tuli esille!
142. Eki13.3.2009 klo 21:34
Sivu 3 korjaus sivuun 2, joka oli mennyt painoon aiemmin: 25.4.
143. Jaska13.3.2009 klo 22:38
Marco Poloinen, aika suoraan kuplittu ratkaisusana. Tosin sillä ei ole mitään tekemistä Kokoomuksen eikä toisen pääkyvyttömyyspuolueen kanssa.
144. Marco Poloinen13.3.2009 klo 23:18
Niinhän siinä helposti käy, kun joutuu tajuamattomille rautalangasta vääntämään. Joopa, se en kuitenkaan ollut minä, joka tunki poliittista väritystä asiaan. Ja neuvomiset jätän mieluusti sulle, niin sattuu paremmin kohilleen...
145. Jaska13.3.2009 klo 23:47
Kiitos, mutta liian hämäriksi on vinkkejäni moitittu. Taitolaji, kiistämättä. Politiikkaa saisi minun puolestani tunkea ristikkoihinkin. Tulee mieleen RA/TL:n taannoinen vihje RUISKUKIN, ratkaisusananaan KYKYPUOLUE. Vuoden kirkkaimpia välähdyksiä, niin irvokas kuin ratkaisusana onkin...
146. Eki13.3.2009 klo 23:54
Kykypuolueen Nykypäivässä on nykyisin muuten taas viikoittain ristikko, pieni mutta kuitenkin. Ristikon pääaiheet ovat edellisestä lehdestä. Siis "pikku-uutisristikko poliittisella painotuksella".
147. [MarcoP]14.3.2009 klo 00:31
[Muistahan Jaska, että nimiä listataan par'aikaa säiettä 4668 varten...]
148. RA14.3.2009 klo 01:45
Ei minusta tuossa RUISKUKIN > KYKYPUOLUE sen enempää "politiikkaa" tehty kuin missä tahansa ristikkovihjeessä, joka perustuu johonkin mainokseen tai sen väännökseen.
149. Jaska14.3.2009 klo 11:44
Parhaani mukaanhan minä yritän treenata listalle päästäkseni, mutta ei oikein hyvältä näytä.
150. kipakka15.3.2009 klo 23:06
Teimu, toivottavasti keksit nopeasti sen YKSIN KAVERINA!
Silloin varmaan selviää RUUTULIPUNkin lempinimi.
151. Jaska15.3.2009 klo 23:14
Ruutulipun oikealla puolella on yhdysviiva. Se tarkoittaa tavalliseen tapaan, että ratkaisusana on yhdyssanan jälkiosa.
152. teimu15.3.2009 klo 23:22
Kiitos Jaskalle; kyllähän se lopulta selvisi. Ja voisi heti perään todeta, että tottakai, ihan selvä juttu. Mutta sellaisia nämä PuPe:n parhaat välillä ovat; ajatus kun juuttuu jurraamaan samaa rataa, ei ilman herättelyjä osaa ajatuksen suuntaa muuttaa. Autourheilu ei ole vahva lajini joten vielä vinkin saatuanikin piti paremmalta puoliskoltani asia tarkistaa.
153. VeiLeh16.3.2009 klo 10:20
Kiitos Marco Poloiselle vahvistuksesta. Ratkaisuni lienee oikein. Toinen vihje, joka ei oikein aukea, on MAISSA OLEVALTA. Sen osalta täytynee vain luottaa syntyneeseen ratkaisuun. Kysymys kun lienee tietämättömyydestä eikä älyämättömyydestä.
154. fantsu18.3.2009 klo 16:14
Onko kaikki muut keksineet tämän kallistelun vaurain merkein,
mulla lyö tyhjää siinä kohti, kaksi kirjainta vaille ristikko valmis. Apuva!
155. Jaska18.3.2009 klo 16:45
Puuttuvat kaksi ovat kai kaksi ensimmäistä. Ei liene ylivoimainen urakka kokeilla eri kirjainyhdustelimä, kunnes joku tuntuu sopivalta? Laatijan vihjettä kun ei oikein voi panna paremmaksi ratkaisusanaa paljastamatta.
156. Jaska18.3.2009 klo 16:46
..-yhdistelmiä..
157. fantsu18.3.2009 klo 22:38
Kiitos tästäkin vähästä, ilmeisesti on jotain muuta väärin, kun
en ole saanut järkevää sanaa aikaan. Olen kyllä kirjaimia pyöritellyt.
158. kipakka21.3.2009 klo 17:44
Veileh
Osaatko englantia?
Fantsu
Jätä viiimeinen kirjain pois vihjeen sanasta ja tee lopuista verbi!
159. Kasperi30.3.2009 klo 17:48
Tämä lehti lähtee postiin nyt! (Sokkokryptoa vaille täytenä)
160. ratkoJA19.4.2009 klo 16:22
Ihmettelikö kukaan muu Ekin piilosanassa vihjettä 1
pystysuoraan? Risteävien perusteella siihen on vain kaksi mahdollista sanaa, joista toinen on jossain määrin yhteydessä vihjeeseen. En vain millään tunnu löytävän vihjeen piilosanamaista osaa. Kaikki risteävät sanat tuntuvat olevan oikein.
161. Eki19.4.2009 klo 16:27
Oli niin ovela vihje, että minunkin piti sitä minuutti miettiä nyt, kun sen esiin otin. Siis sen jälkeen, kun olin selvittänyt, mikä sana siihen tulee.

Ihan tuontyyppistä vihjettä en ole usein nähnyt, mutta "yleisymmärrettävä" sen pitäisi olla, vaikkei tuollaisenaan mistään ohjeluetteloista varmaan löydy.
162. ratkoJA19.4.2009 klo 16:49
(H)ahaa! Silmäilin vihjettä hetken ja oivalsin sen. Olisihan se pitänyt tajuta. Ovela oli.
163. lp21.4.2009 klo 11:38
Sain Viitamäen ratkottua. Upeeta! Dementiantorjuntavoitto!!Mahtava ristikko pitkine sanoineen ja oveline vihjeineen, kiitokset Antille.
164. turutar24.4.2009 klo 00:03
Miksi tämän lehden ratkaisut piti postittaa viimeistään 10.4. (joka oli pyhäpäivä), kun Pelikaanien palautuspäivä on yleensä ollut 25. päivä?
165. Eki24.4.2009 klo 00:08
Se on korjattu sivulla 3. Kannet olivat silloin jo painossa eikä niihin ujuttautunutta kömmähdystä voinut korjata.
166. Marco Poloinen24.4.2009 klo 00:12
turutar, siinä oli virheellinen palautuspäivä, joka oli (pienellä) korjattu sivulla 3. Ks. viestit 13.3. klo 21.18 ja 13.3. klo21.34 .

Itse olin kuukausipöllö, ja postitin sen hätäpäissäni jo 25.3.! :-(
167. turutar24.4.2009 klo 00:34
Ratkon ristikot lopusta alkuun ja huomattuani jossain vaiheessa palautuspäivän heitin kiukuissani lehden syrjään. Sivulle 3 asti en vielä silloin ollut ehtinyt.
Silmäilin myös tämän säikeen tekstit läpi, josko niissä olisi mainittu palautusajasta, ja nuo MarcoP:n mainitsemat viestit eivät jostain syystä osuneet silmiini.

Tässä tuleekin kiire, että saan lehden päivällä postiin...
168. Eki24.4.2009 klo 00:54
Kyllä sen voi lähettää vielä maanantaina.
169. ratkoJA26.4.2009 klo 14:47
Nyt, kun lehti pitää viimeistään huomenna postittaa, niin harmikseni s. 17 Pihlajamäen ristikossa näyttäisi vielä puuttuvan 3 kirjainta: vasemman alaosan kuvavihjeestä, jossa on tyttö ja poika. Oletan, että vastaussanat ovat nimiä. Kummallinen dilemma itselläni jäänyt kyseiseen kohtaan, pystyn sovittamaan siihen ainoastaan kaksi tytön nimeä ja risteäviin sanoihin ei voi oikein keksiä mitään vaihtoehtoja. Missähän lie vika?
170. RA26.4.2009 klo 15:00
ratkoJA, muuta oletustasi.
171. Jaska26.4.2009 klo 17:16
Oletusta ei tarvinne välttämättä muuttaa. Onhan näet oikein ja kohtuullista, että myös etunimiratkaisut hyväksytään. Itse asiassa olisi vääryys, jos ne hylättäisiin. Hyväksyttäviä ovat ainakin vaakasanan kolme mahdollista alkukirjainta laatijan ilmeisesti tarkoittaman pystysanan kanssa. Sen sijasta pitäisi hyväksyä myös pojan nimi, joka stemmaa meillä harvinaisen tytön nimen kanssa.
172. RA26.4.2009 klo 17:29
Kyl kyl. Mahdollisuuksia on paljon. Kuinka paljon, riippuu siitä, kuinka kaukaa haetaan.
173. RA26.4.2009 klo 17:46
Josko tuohon Pihlajamäen Mirjaan voisi sen verran luottaa, ettei se alkupiilolliseksi 4-kirjaimiseksi sanaksi olisi laatinut jotakin nimeä ? _ _ _ , mistä miettimättä jo keksii Jaskan mainitsemat kolme mahdollisuutta?
174. Jaska26.4.2009 klo 18:07
Ilman muuta voi luottaa. Kyse onkin siitä, missä hyväksyttävyyden raja kulkee tapauksessa, että mahdollisuuksia on muitakin kuin se laatijan ilmeisesti tarkoittama.
175. ratkoJA26.4.2009 klo 23:23
No huoh. Mitäköhän oikein ajattelin, kuin kysyin vian alkuperää... :D Vain pikainen silmäys paperiin ja *pim* Enpä muuten tullut ajatelleeksikaan tuota RAn mainitsemaa todennäköistä ratkaisusanaa, voisi vaihtaa sen varmuuden vuoksi tilalle.
176. RA26.4.2009 klo 23:40
ratkojA,
tuosta en nyt minä puolestani ymmärtänyt mitään :-)
177. ratkoJA27.4.2009 klo 16:02
:) Siis en tullut ajatelleeksi sitä esille tuomaasi vaakasanan ratkaisusanavaihtoehtoa, joka ei jätä epäilyksille varaa. Itse olin laittanut siihen nimen.

Jaahas, pitäisi tänään kipaista vielä postittamassa lehti. Tavoitetta eli koko lehden täyttymistä ei tällä kertaa saavutettu. Oikein yritin aloittaa lehden loppupäästä tavoitteen saavuttamisen varmistamiseksi, mutta liian viime tinkaan taas jäi.

Viitis jäi puoleen väliin, tosin se voisi olla täynnä, jos olisi ollut enemmän aikaa. Välillä joutui pitkään pohtimaan saamatta mitään aikaseksi, ja sitten välillä tuli taas ahaa-rupeama ja aukio jos toinenkin täyttyi lyhyessä ajassa. Tähänkin pätee viisaus, jonka mukaan 20% työstä tuottaa 80% tuloksista.

TL/RA taas jäi yhdentoista ruudun päähän. Ristikko täyttyi yllättävän jouheasti, kunnes tuli stoppi näihin kahteen kohtaan, joiden "piti" täyttyä määräajassa (AVONAINEN-aukio ja ylhäältä kolmannen ratkaisulauseen viimeinen sana)
Nämä selvinnevät tuonnempana.

Kolmas keskeneräinen on 3-tähtinen Pihlis, joka on hädin tuskin puolessa välissä. Täytyy kyllä sanoa, että tämän numeron Pihlikset ovat vaikeimpia aikoihin. Esim. seuraavan aukeama Pitkälä täyttyi yllättävänkin mukavasti niihin verrattuna.

Aina ei voi voittaa, nyt voisinkin jo hyvissä ajoin alkaa täyttää uusinta numeroa, tosin sitä ennen prioriteettilistalla ovat Sanasepon palkintotehtävät...

Jännällä tavalla palkintotehtävien aikaraja motivoi minua ratkomaan ja yllättävän usein hyväkin keskeneräinen ristikko jää laatikon pohjalle palkintoajan umpeuduttua. Kyse on oikeastaan siitä, että se putoaa prioriteettilistan häntäpäähän. Melkein voisi sanoa deadlinen lähestyessä ratkonnasta tulevan jopa pakkopullaa, mutta kuitenkin nautin siitä. Aika on vain niin kortilla, ettei ehdi arkipäivinä paljon ratkomaan.
178. Jukkis2.5.2009 klo 11:07
Ymmärtämätön täällä taas kyselee.

Sivu 10 (Malo - Malo):
Vihjeenä kaksi dollarisymbolia $$, ratkaisu TALAAT. Mikä jekku tässä on?

Sivu 24 (Vuokila - Kärkkäinen):
Vihje: -SU
Ratkaisu: RUKOUS
(2. kirjain tosin piilossa, mutta ei kai se mikään muu voi olla.)

Sivu 28 (Lähteenmäki - Asikainen):
Vihje: LATI (SOI)
Ratkaisu: LISA
Taitaa olla logiikkana tavujen vaihto TILA -> SALI, mutta mitä tuo (SOI) tuossa tekee? Miten LISA erityisesti SOI?

Sivu 29 (Pitkälä):
Vihje: kh-
Ratkaisu: AILI
Ei mitään hajua.
179. Eki2.5.2009 klo 11:09
10
Taalan kuvat väärin päin

24
su = sunnuntain lyhenne

28
iso tila

29
kilohaili
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *