KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2523

4598. HS 2523

putko13.2.2009 klo 06:31
Ajattelin -vaikka aika uusi palstoilla- avata. Näyttää siltä, että vaikeiden vaatijat saivat. Tuntiin ei vielä sanaa ristissä. Huomenta kaikille.
2. PP13.2.2009 klo 09:03
Aurinkoista pakkasaamua kaikille! putko, ei se loppujen lopuksi niin hirveän vaikea ole. Ainakin yksi paha virhe on Aulikselle sattunut, vihjeestä puuttuu yksi kirjain, joka hieman hämmensi ratkomista. Ristikkorenkiä tarvitsin jonkin verran. Vasen ylänurkka odotti ahaata kauimmin. Harmaat lauseet ovat aika näppäriä. Koirasta ja naisesta tuli minulle outo sana.
3. SMH13.2.2009 klo 12:08
Ehdin juuri saada tämän ristikon. Laukut on pakattu ja matka Vietnamiin kolmeksi viikoksi alkamassa. Saas nähdä saanko ratkaistua pelkästään Wirenin kanssa.
Tämän ristikon ratkaisu ehditään jo julkaista ennenkuin seuraavan kerran käyn tällä saitilla. Taidan kuitenkin viimeistellä sitten aikanaan tämän saitin vihjeiden perusteella ellen saa valmiiksi.
Antoisia ristikkohetkiä neljäksi viikoksi!
4. pelaaja13.2.2009 klo 12:23
SMH,
oikein hyvää lomamatkaa ! Muista lähettää kortti !

Maailman helpoin tämä ristikko ei nyt taida olla mutta katsotaan kuin käypi.
5. Owlie13.2.2009 klo 13:09
Laatijalle kiitos haastavasta ristikosta. Napakat harmaat lauseet. Useita kivoja vihjeitä. Täyteen tuli ilman nettiä. JAMESSION-vihjeeseen tunkeva ihmetyttää.

PP,
Eihän se koira suostuvaiselta näytä. Missä kirjoitusvirhe?
6. pelaaja13.2.2009 klo 16:34
Olisiko se kirjoitusvirhe juuri sinä Jamessionissa ?

Ratkaisusta kymmenisen riviä vasemmalle noppien vieressä KOHTA KÄYTÖSSÄSI..vähän mietin ratkaisuani..monta aikaahan se just nyt on ja on ollut käytössä..mikäli kraatterijärvi on se laittamani suolajärvi ?
7. PP13.2.2009 klo 17:21
Owlie:
Kyllä se koiraan liittyvä sana ihan hyvä ja käypä on, mutta sana oli minulle ennen kuulematon. Niin sitä aina oppii uutta. Ja virhe on JAMESSIONIissa, niin kuin pelaaja jo tuossa edellä totesikin. Siitä puuttuu yksi kirjain, koska vastaussana on se, mikä sinuakin ihmetytti.
8. Owlie13.2.2009 klo 17:54
Onpas hiljaista.
PP,
Niinpä.
Haukkuun ja "naapurimaan näyttelijään" piti nostaa ahteri ja käydä varmistamassa toisessa tilassa asuvista Nykäsistä, ennen kuin uskoin omia raapustelujani.

JAMESSION on siis tapaus: Ihi, mull on pihu. Toiset ei osaa lausua ja toiset ei muista kirjoittaa kaikkea kiireessään?

pelaaja-kollega,
Jos SUKUNIMI-vihje on nykyään 317:llä ja K-JÄRVI se ennenkin usein esiintynyt, niin onhan siinä piilossa useita mahdollisuuksia.

Hippunen,
Kuinkas sinä tulitkin mieleeni tuon SE UI kohdalla ;-). Hyviä vointeja!
9. Owlie13.2.2009 klo 18:00
Ylävihjerivin kuva mustan läiskän vasemmalla puolella: jos sen saa maustaa kalliisti, hyväksytään.
10. Aksu13.2.2009 klo 18:22
Ihan mukava ristikko. Viimeisiksi jäivät 'hyönteismyrkky' ja 'kraatterijärvi', kun olin valinnut vääriä kirjaimia poikkeaviin sanoihin.

Owlie,
kumpaa mahdat tarkoittaa: tattia vai suolasarvea?
11. pelaaja13.2.2009 klo 18:25
Owlie-kollega,
minulla ON 317 nimeä (joista 3 kpl ulkomailla) ja muistan, että k-järvi on ollut ennenkin mutta en muista nimeä...minun järveni on tällä hetkellä Afrikassa eikä se anna kamalan paljon vaihtoehtoja piilopaikkaan. No tietysti KIRKOLLE TUTTUA saattaa olla esteenä, mikäli olen sen turhaan tulkinnut epäilyttäväksi toiminnaksi ?
12. Tupu13.2.2009 klo 18:30
Onkohan porukat jo hiihtelemässä, kun kovin vähän on kommentteja? Tai onko mun aivoni lomailemassa:-D
Mikä ihme oikealla alhaalla hakkaa? Siihen lintuun olis (ainakin) kaksi vaihtoehtoa, mutta kummastakin tulee aivan outoa tekstiä hakkaamaan.
13. Aksu13.2.2009 klo 18:34
Tupu,
auttaisiko paremmin vihje "HAKKAA!"?
14. pelaaja13.2.2009 klo 18:35
Tupu,
auttaisiko huutomerkki hakkaamisessa ? Minä tosin en tätä ennen ole tiennyt ratkaisusanan tarkoittavan sitä. Mutta uskon sen kyllä, koska Nykänenkin oli sitä mieltä.
15. Tupu13.2.2009 klo 18:39
Voi, kiitos. Nythän siihen sopii toinen lintuvaihtoehdoista. No, voihan lintukin hakata. Huutomerkki antoi lisämerkityksen.

Nyt ei puutu kuin askat-sanan piilokirjain. Täytyypä makustella sitä vielä.
16. pelaaja13.2.2009 klo 18:45
Aksu,
millainen olisi sinun vinkkisi (pihi) sen järven löytymiseksi ? En millään haluaisi vaihtaa kirkon epäilyttävää toimintaa..
17. Owlie13.2.2009 klo 18:45
Aksu,
Tarkoitan suolasarven näköistä.

pelaaja,
Juu, Afrikassa.
Juu, epämoraalista.
18. Owlie13.2.2009 klo 18:47
Tupu 18:39,
Lue ASKAT 4+2!
19. pelaaja13.2.2009 klo 18:51
Owlie,
kiitosta vaan, ei siis tarvi vaihtaa mitään vissiin. Jos niin on, niin piilokirjaimeksi keksin vain 1 vaihtoehdon ! Sulla niitä on monta ?
20. Aksu13.2.2009 klo 18:55
pelaaja,
kohtaan "kohta käytössäsi" miulla oli ensin sellainen poistava juttu, mutta keskimmäiset kirjaimet meni uusiksi. Sen jälkeen tuli mieleeni eestinkielinen kysymys/tervehdys.
21. Owlie13.2.2009 klo 18:58
pelaaja,
Älä pelkää, "niitä" mulla oikeesti vain kax.
Toisaalta, jos olisi tulossa uusi malli, esim. autosta, sehän voisi olla toinen vaihtoehto. En tiedä autoista yhtään mitään.
22. pelaaja13.2.2009 klo 19:06
Aksu,
Tänan hästi ! Sitähän minäkin.
Owlie,
helpottavaa tietää, että sullakin on pari ..
Nyt kirjoitan sen järven nimen muistiin punaisella tussilla. Voitte sitten ensi kerralla kysyä minulta, jos pääsee unohtumaan.
23. Tupu13.2.2009 klo 19:24
Kiitos Owlie. Sait mun toisenkin silmäni auki tai vaihtoehtoisesti jotain tarpeellista liikettä harmaisiin. Sitä sanaa siihen ajattelin, vaan ei voi kirjoittaa ennenkuin tietää, miksi.

Nyt sen oivalsin. Tässä nyt on nähty, että ajatukset juuttuvat jollekin radalle, ja tarvitaan joku sysäämään ne toiselle uomalle.

Se on siinä, vai miten se menikään.

Hyviä hiihtokelejä kaikille, aikoo sitten suksia tai ei.
Minä köröttelen huomenna Tampereelle varsinaisesta Suomesta.
24. pelaaja13.2.2009 klo 21:57
Nyt ovat isot rahat kohta käsillä. Aksulla, Owliella ja pelaajalla mahtavat mahdollisuudet voittaa, koska on näin vähän osallistujia.
SMH matkalla Vietnamiin, PP ei lähettele, tuffa ei lähettele,
Potter unohtunut uima-altaaseen, Hemuli edelleen 'jossain', otv-a unohtanut, putko jumiutunut täysin avauksensa jälkeen, Patti-Alarm lapsosten luona, Jondalar, katti ja muut "etelän pellet" talvilomalla ilman nettiyhteyksiä ja vireeniä. Näin se varmaan on.
25. otv-a13.2.2009 klo 22:00
hiljaista on, näin etelänkin huopatossukelillä. vasen ylänurkka vielä tyhjä, mutta muuten mukava iltapuhde. ISOISÄT saivat hymähtämään, myös keskellä oleva 14-kirjaiminen. hyviä uusia vihjeitä, esim. tuo nelikirjaiminen, mistä on kommentoitu, kraatterijärveen risteävä. ja kerrassaan hieno ristikkonimi RAMONilla. googlea vaati, pitäisi energiatalkoissa kyllä käyttää blacklea.
26. otv-a13.2.2009 klo 22:02
pelaaja,
otv-alla muuta puuhaa päivällä, kerkisit kaivata(?), kun juurinaputtelin omaa kommenttiani.
27. Tamara13.2.2009 klo 22:33
Nyt on vaikeampaa tyyppiä! Jätin kesken ja annoin miehen tehtäväksi. Tuleeko vasempaan harmaaseen joku poliitikon nimi?
Aloin taas tehdä mustekynällä ja liimalappuja on pitänyt käyttää jo monen monta.
Taidan ruveta tekemään PuPe:a. Se tuli tänään postissa.
28. Patti-Alarm13.2.2009 klo 22:34
pelaaja:
Olet osittainen selvännäkijä! Nyt on vain niin päin, että Patrik on täällä meillä ja kävellä vipeltää (oppi n. kuukausi sitten) niin että oksat pois.
Tällä koneellakin on ollut tungosta (vaimo ja/tai vävy) niin, että vasta nyt pääsen kurkkailemaan sivustoja.
Ristikko on kyllä muuten tehty, mutta SUOMEN OSAVALTIO vielä mietityttää. Saisiko vähän apuja?
Se ASKATkin oli äkkiä selvä. Saatiinhan siihen "vähemmän nyrkkeilevien naisten" nimi.
29. pekka13.2.2009 klo 22:39
onks tää sanis vai ristis? eei tää oon vvaan sitä itteen.
30. Aksu13.2.2009 klo 22:51
Patti-Alarm,
ajattele SUOMEN kielellä OSAVALTIOta.
31. otv-a13.2.2009 klo 23:03
sain sen ylänurkankin täyteen englantilaista draamaa katsoessa. SUOMEN OSAVALTIO oli huono vihje.
32. pekka13.2.2009 klo 23:10
kyl tääoo ihan sit ihan paskan aulist
33. Aksu13.2.2009 klo 23:13
pekka,
no, nythä tääll rupes vast haisemaa, kun sie tänne ilmestyit.
Mää muualle, jos et meist tykkää!
34. Patti-Alarm14.2.2009 klo 07:05
Huomenta unikeot ja hyvää ystävänpäivää/ Happy Valentine's Day!. Onnea Voitoille! Tulkoon Teillekin päivänsankari kotiin!

Aksu:
Tattis! Minulle oli lipsahtanut sen Wallin etunimeen väärä tokakirjain e ja siksi se ei auennut, vaikka mielessä pyörikin juuri se osavaltio, jonka menettäminen voipi olla seurausta huonosta elämästä.

Kokeillaanpa uutta vihjeytystä:
1. Eka harmaa ylhäällä vasemmalla: Sivuaiheen vastakohta.
2. TÄSSÄ VESI NOUSEE: Koolla se nousee ja kovenee, jos nousee ja kovenee ja sen koollakin on väliä ettei se olisi siellä liian väljä. - Miehet, mitä mieltä olette tästä aamutuimaisesta vihjeestäni, joka taitaa taas olla sitä tyypillistä patti-alarmia, vai mitä Potter?
35. Patti-Alarm14.2.2009 klo 08:16
Walli-veijarista unohdin sanoa, että näyttää olevan minua tasan tarkkaan 7 v. nuorempi (s. 10.2.1948).

Muuten mukava ristikko, ehkä vähän edellisiä vaikeampi. Myös monia aiemmin (jo kauankin sitten) olleita vihjeitä, mikä on tietenkin sallittua ja ihan mukavaakin.
36. maatu14.2.2009 klo 08:32
Hei Patti-Alarm, olisiko epäeettistä, jos neuvoisit yhden kirjaimen, kun ei sytytä. Muuten on ristikko valmis, mutta se kohta NUOTTA ja se Läjä/kasa ruudun alareunassa????? Se ensimmäinen kirjain puuttuu, kun ei "jummarra"
37. Hemuli14.2.2009 klo 08:39
Huomenia täältä "jostain", niin kuin pelaaja nokkelasti päättelee.
Tosi makoisa ristikko, hoksottimieni äärirajoilla. Hiukan tekisi kyllä mieli moittia PP:tä narrariksi: ON tämä vaikea!

Se koiraverbi minullekin uppo-outo, mutta hra Nykänen tunsi senkin. Kraatterijärvikään ei ollut muistissa; piti heittää arvaamalla. Ja huipennuksen kukkuraksi, vaikka joka ruutu nyt komeilee kirjaimella, olen aivan pihalla ylävasemman kynttiläverbin kanssa. Taitaa sanavarastoni olla kovin suppea?

Joka tapaukseessa: hyvää ystävänpäivää!
(Ja rahat on tuhlattu!)
38. Hemuli14.2.2009 klo 08:44
maatu,
jos sinulla on Nykänen, turvaudu hänen apuunsa siinä nuottaongelmassa, hän tietää ylen paljon!
39. maatu14.2.2009 klo 08:58
Kiitos Hemuli! Sieltähän se löytyi. Muistin vain Jarl-nimisen näyttelijän. Enpä arvannut edes Nykäsestä katsoa. Suurkiitos.
40. Potter14.2.2009 klo 09:02
Patti-Alarm:
Meni eilinen S-joella kokouksessa, jossa tylsistyin niin, että nyt vasta aloittelen tätä.
Eihän tämä helpolta näytä, mutta katsotaan...
41. Aksu14.2.2009 klo 09:06
Mukavaa ystävänpäivää!

Ja, Hemuli, se kynttiläverbi löytyy myös Nykäsestä. Joko katsoit?
42. pelaaja14.2.2009 klo 09:10
Hemuli,
taitaa kynttilälle käydä samoin kuin rahavaroille nykyään
43. Hemuli14.2.2009 klo 09:35
Aksu ja pelaaja,
jep, tämmöiselle kielipuolelle on kyllä lähdeteoksista oiva apu. Kaikkea merkillisen kuuloista sitä jo on tottunut Nykäsestäkin etsimään - ja aika usein löytämäänkin!
Mutta enpä ole arvannut kynttilöitä sytytellessäni tuommoisenkaan toimeen ryhtyväni.
44. carpediem14.2.2009 klo 10:36
Hei
Oikealla alhaalla mun ristikossa lukee 'hyonteismyrkky', siis ilman ö-pisteitä. Onko muillakin näin? Jätetäänkö siis vastaussanastakin ö-pisteet pois? Sellainenkin termi näyttäisi nimittäin olevan.
45. mömmö14.2.2009 klo 11:08
Sainpahan minäkin valmiiksi, yöksi jäi hautumaan vas. ylänurkka. Nyt tuli Patti-Alarmin hyvät vihjeet myös oikeaan ylänurkkaan.
Onko se Nykänen= Nykysuomen sanakirja? Sain aiemmin vihjeen siitä, mutta sen mukainen käyttö netissä ei onnistunut.
Enää on auki tuo monen miettimä KOHTA KÄYTÖSSÄ, vihje viron kieleen ei auta.
Nyt siirryn Tamaran kanssa ratkomaan Pu Pe:a ja sen viimeiset kestävät kauan .
Olen tehnyt kauan HS:n ristikkoja ja huomannut, että entisen reilun tiedon sijaan on nykyään enemmän PuPe- maisia vihjeitä, nokkelia ja hauskoja.
Hyvää ystävänpäivää kaikille!
46. mömmö14.2.2009 klo 11:08
Sainpahan minäkin valmiiksi, yöksi jäi hautumaan vas. ylänurkka. Nyt tuli Patti-Alarmin hyvät vihjeet myös oikeaan ylänurkkaan.
Onko se Nykänen= Nykysuomen sanakirja? Sain aiemmin vihjeen siitä, mutta sen mukainen käyttö netissä ei onnistunut.
Enää on auki tuo monen miettimä KOHTA KÄYTÖSSÄ, vihje viron kieleen ei auta.
Nyt siirryn Tamaran kanssa ratkomaan Pu Pe:a ja sen viimeiset kestävät kauan .
Olen tehnyt kauan HS:n ristikkoja ja huomannut, että entisen reilun tiedon sijaan on nykyään enemmän PuPe- maisia vihjeitä, nokkelia ja hauskoja.
Hyvää ystävänpäivää kaikille!
47. mömmö14.2.2009 klo 11:09
Ohoh, painoin kahdesti lähetä-nappia.
48. [Owlie]14.2.2009 klo 11:43
[Patti-Alarm 07:05,

Näin Ystävänpäivänä sallinet naistenkin kommentoida aamutuimaisia aatoksiasi. Lauttasaaren sillan alla suksineen jäiseen veteen pulahtanut nuorimies vakuutti ammoin, että ihan hetkeksi jäi mielestä. Tositapaus.]
49. tuffa Porist14.2.2009 klo 11:47
mömmö: "virolaista" mitä kuuluu?!
50. anna h14.2.2009 klo 11:48
Hyvää ystänpäivää omasta puolestanikin kaikille rakkaille ristikkoystäville, lemmekästä Valentinia lempiville!
Carpediem ihmettelit hyonteismyrkkyä. Minäkin, sillä ilman öötä pisteineen ei löytänyt siihen sanaa. Eli vastauksessani kuitenkin lukee ööllä, vaikka se vihjeestä jostain syystä puuttuu.
Oikea alakulma tökkii minulla vielä, siinä ratkaisun vasemmalla puolella. Kraatterijärvi ei löydy, Kirkolle tuttua, ei aavistustakaan, jyrsijät ja linnut ja hakkaa. Vaikka vihjeitä täällä on tullut, en oo ymmärtäny.
Pääkuvan lauseet oli ihan hyvä, ja monia hyviä vihjeitä ja sanoja on ollut, mutta myös tökköjä juttuja. Taas liikaa nimiä. Kun vihjeenä on etunimi, sukunimi, nimi, niin rassaa kun mitä vain voi tulla, täytyy siis osata ensin toiseen suuntaan saada kirjaimia. Jamiesson juttua en ymmärrä myöskään. Minullakaan eiole nykästä, joten se koiraa komenteleva on outo sana. Ehkä se on oikein, koska pystyyn on tullut "oikeita" sanoja.
51. mömmö14.2.2009 klo 11:57
Tuffalle taas kiitos! Kiva kun tulit palstoille taas.
Sehän minulla olikin, mutta nyt varmistui. Minulla oli mielessa suomalainen sananta: niin kauan kuin-------, suu napsaa.
52. Potter14.2.2009 klo 11:59
Muutenhan tuo olisi täysi, mutta kraatterijärven piilo ei muistu mieleen, vaikka se on ollut aikaisemminkin. Samalla tuo kirkkoasia ratkeaisi.
Antakaa armoa!
53. Patti-Alarm14.2.2009 klo 12:13
Potter:
Eihän siinä järvessä mitään piiloa ole!
Totta, se on ollut aikaisemminkin ja se löytyy kyllä "ihmekirjastakin".
Se kirkkoasia oli tiedossani, sillä minulla oli aina kirkkohistoriasta 9-10 n. 50 vuotta sitten.
54. apua14.2.2009 klo 12:14
potter:
ihmisen luomana instituutiona myös kirkon virkoja on, tiettävästi, jaeltu ostamalla ja lahjomalla. Erityistermiin tässä viitataan.

Muuten, onpa muutama tosi outo sana, saas nähdä oikenevatko.
55. Jondalar14.2.2009 klo 12:15
Helsingissä voisi kraaterijärvi olla steissil.
56. Patti-Alarm14.2.2009 klo 12:22
Owlie:
Sori, en huomannut kommenttiasi aikaisemmin. Olipas se jäihin putoaminen surkea tapaus, vai pitäisikö pikemminkin sanoa surkastumistapaus?
57. Patti-Alarm14.2.2009 klo 12:29
Jondalar:
Nyt taisit antaa liian helpon vihjeen.
Potter:
Onkohan se vihje "kohta käytössäsi" sinulla oikein?, siis vastaus siihen. Se EI siis ole se, mikä tulisi herrasmiehellä olla aina mukana ihan varmuuden vuoksi.
58. Potter14.2.2009 klo 12:32
Jondalar:
Kiitos, selvisi. "Kohta kädessäsi" sotki, kun olin vastauksestani varma, mutta väärin oli.
59. Potter14.2.2009 klo 12:36
Olikohan niin, että noita sukunimiä oli 630 (siinä kraatterijärven vieressä) vai vieläkö olen metsässä?
60. Jondalar14.2.2009 klo 12:37
Hyvää Ystävänpäivää, ristikkokansa! Tuntui mukavalta kun pelaaja minutkin muisti tuolla ylempänä. Pelkäsin jo olevani persona non grata vaikka en missään nimessä ole häirikkö.

Ristikon kimppuun pääsen vasta perjantaina myöhällä. Töistä tulo, ruokailu, iltatoimet, virkistävä unihetki. Alussa on aina epäilys, onnistuuko ratkaiseminen. Helpot sanat paikoilleen, alitajunta tekee töitä. Sadonkorjuu, oivaltaminen, varsinainen tekeminen alkaa sujua kuin huomaamatta. Ja niin se vähitellen valmistuu. Hyönteismyrkky teetti töitä. Hain kovasti tuotteen nimeä. Kraaterijärvi oli jäänyt muistiini, varmistin silti kirjasta. Kynttilän sulaminen on sama kuin lypsykarjan maidon loppuminen. Hauska oli mies, joka jakaa unionin. Outoja sanoja oli myös. Askat oli unohtunut, etsin takaperin 'taksa' sanan synonyymia. Täytyy myöntää, että viimeisiin pulmiin sain avun täältä. Patti-Alarmin rohkeat vihjeet ylälauseen aloittavaan sanaan avasi yläkulman jumituksen.
61. Vilijonkka14.2.2009 klo 12:42
On tässä ollut pähkäilemistä ja vieläkin on aukkoja. En kuitenkaan vielä utele apuja.
Hyvää ystävänpäivää kaikille. Ilahduttavaa kun monet "vanhatkin" ovat taas olleet aktiivisia. Pelkäsin jo, että jotkut ovat säikeen hyljänneet. Vaikka itse olenkin satunnainen kävijä, seuraan kuitenkin päivittäin mitä kirjotellaan.
62. pelaaja14.2.2009 klo 13:01
Potter,
täällä on pari kertaa vakuutettu, että sukunimiä on yht. 317
63. Owlie14.2.2009 klo 13:07
Vielä kerran: sukunimiä yht. 630, nykyisin vain 317.
64. apua14.2.2009 klo 13:08
Mitä tuumaatten nimistä?
Kun katsoin äsken, totesin että Suomen VRK antaa esimerkiksi nimeä Isadora 92 kpl (naisia), Isidor 379 kpl (miehiä) mutta yllättävästi (?) nimeä ISADOR kokonaista 0 kpl!
65. [Owlie]14.2.2009 klo 13:17
[Moi Jondalar!

Peesaatko, jos vaadin pelaajaa selittämään "etelän pellet"?
Näin Ystävänpäivänä arvelen hänen tarkoittavan, että me etelässä asuvat olemme asfaltintallaajia - ei taatelin. ]
66. Owlie14.2.2009 klo 13:26
apua 13:08,
Näin Ystävänpäivänä jätän kirjoittamatta, mitä ensiksi tuli mieleen. Aulis Lehdon ristikoissa kaikki universumin nimet ovat mahdollisia.
67. pelaaja14.2.2009 klo 13:33
Owlie,
hyvä, että laitoit lisäselvityksen nimen lukumäärään. Toivottavasti en ehtinyt ajaa Potteria metsään kun tarkoitus oli kutsua hänet sieltä pois.

Luin salaa viestisi Jondalarille. Ennen vaatimusta valaisen asiaa sen verran, että sieltä etelästä hieman pohjoisemmaksi muuttaneena korvaani on täällä usein osunut ko. sanonta. Ja olen ymmärtänyt sen ihan hyväntahtoiseksi tönäisyksi. Ja itse muuttaneena minulla tietysti on ollut vastaanottavainen korva ja käyttöönottava suu...
68. erki nool14.2.2009 klo 13:39
Tere. Ristikko täysi, mutta mutta... Ratkaisun yläpuolella n. puolivälissä vihjeet HILLITÄ ja jalkapari siinä vieressä. Tuli kyllä suomea ratkaisuksi, mutta ei kovin hyvin sovi vihjeisiin. Kommentoisitteko kohtaa.
69. pelaaja14.2.2009 klo 13:44
erki nool,
saa nähdä, mitä muut sanovat, mutta minun mielestäni sillä kaksilahkeisella on paino toisella jalalla ja sen takia se ratkaisu. Ja hillitsemisen synonyymistä tulee mieleen, että tuulikin tekee niin.
70. Aurinkosade14.2.2009 klo 13:51
Hyvää ystävänpäivää!

Kovasti on takunnut tällä kertaa. Vielä on hakusessa ratkaisun vasemmalla puolella oleva kulma. Jyrsijä on aivan outo. Jalkaankaan ei tunnu sopivat talvinen eikä kesäinen kenkä, lumiukko vajaa ja "hakkaa" en keksi vihjeistä huolimatta. Yksi varma voisi auttaa eteenpäin.
71. anna h14.2.2009 klo 13:52
Kiitos apua ja Jondalar, minullekin selvisi ne kirkon jutut ja kraatterijärvi, ja sitä myöten kaikki muukin, joten valmista on.
Mutta edelleen mietin sitä hyonteismyrkyn piilokirjainta, kukaan ei ole ottanut kantaa.
erki nool, jos vaakaan tulevat sanat ovat kohdallaan,niin hyväksy vaan ne jalkaparin ja hillitsemisen sanat, vähän kaukaa haettuja, mutta mielstäni vielä menettelee. Jos vaikka on jalat kipeät, niin joutuu kävelemään ehkä vähän huomioiden sitä, ja pienenä jos olin raisulla päällä, minulle sanoi mummo, xxxxx nyt, kun tarkoitti hillitse (itseäsi), käy paikoilleen.
72. anna h14.2.2009 klo 13:54
aurinkosade,
pistään jalkaan urheilutossut, jyrsijä ja lintu olivat tosi harvinaisia, löytyi sitten Vuokilastakin, kun sain risteävät sanat kondikseen. Hakkaasta annettiin jovihjeitä, laita ! siihen, ja mieti lintumaailmaa
73. Aurinkosade14.2.2009 klo 13:57
anna h

Kiitos. Yritän näillä eteenpäin.
74. erki nool14.2.2009 klo 14:02
Kiitos pelaaja. Taidat olla jäljillä. Katsotaan tuleeko muita kommentteja.
75. Jondalar14.2.2009 klo 14:04
Varsinainen etelän pelle en kyllä ole vaikka olen ollut kirjoilla Helsingissä, Espoossa, Vantaalla etc. Juuret ovat Kainuun korpimailla. Opin siellä kulkemaan valaisemattomia, suolaamattomia teitä, omia polkuja omassa tahdissa. Siksi usein ihmettelen stadilaisten taitamattomuutta. Aamulla radiossa heille kerrotaan, tarvitaanko villahuosuja, onko piha liukas ja sataako ulkona. Ja jos on vähän kadun pinta vähäkitkainen, ihmiset on turvallaan ja Töölössä lastoittamassa sääriään. Mutta kuulin veljen luona Kajaanissa kyläillessäni, kuinka veljenpojat puhuivat naapurin kavereilleen: "Meillä on vieraita Helsingistä asti. Semmoinen setä joka puhuu kummallisesti." Ja Pelleksi minua kutsuttiin nuorena siellä pohjoisessa. Tunnistin olevani ennemmin Ollin oppivuosien Ränni-Pelle kuin onneton tunari.
76. Potter14.2.2009 klo 14:06
pelaaja:
Olinkin tosiaan jäädä metsään sen sukunimen kanssa, vaikka se olikin oikein. Olin katsonut vain sitä kokonaismäärää 630 kpl.

Kiitokset avitteluista ja Hyvää Ystävänpäivää kaikille!
77. Tamara14.2.2009 klo 14:14
Aurinkosade
Jalkaan tulee mainoskenkä - tunnettu merkki urheilukengissä.

Itse en saa ASKAT-kohtaan mitään järkevää. Enkä viroakaan osaa ja maantietoa tunnen huonosti, siis mikä kraattterijärvi mahtaa olla?!
78. Aksu14.2.2009 klo 15:02
Tamara,
vihjeestä ASKAT on jo keskusteltu. Lue vihje 3+2!
79. aatra14.2.2009 klo 16:26
Tulihan se vihdoin valmiiksi. Oli kinkkisempi kuin viime aikoina, hyvä niin. Muutama vieras nimi oli joukossa ja Jamiessonia en minäkään ymmärrä.
80. otv-a14.2.2009 klo 16:37
aatra,
JAMESSION-sanasta puuttuu yksi kirjain, en muista, joko se, mikä, paljastettu säikeessä. selvä virhe.
81. tuffa Porist14.2.2009 klo 16:37
Aatra: kuten pp jo ennen mainitsi, ko sanassa on "painovirhe", lisää S-kirjain M:n ja E:n väliin, niin vihje on oikea.
82. marjuko14.2.2009 klo 16:41
Täyteen tuli, mutta tässä oli sitä kaivattua vääntöä. Upouusi sana (kohtaan Paikka!) jäi plussapuolelle, mutta löytyi Nykäsen aarrearkusta kuin myös nuotta, sekin maistuu uudelta (näin Ystävänpäivänä en uskalla puhua aiheesta enempää Patti-Alarmin kuullen).
83. Patti-Alarm14.2.2009 klo 17:46
marjuko:
Voi sentään! Oleko minä sitten sellainen KIELSI KONSONANTILLINEN?
84. aurora14.2.2009 klo 18:23
Patti-Alarm,

:-) Kiitos kommentistasi (marjukolle) - se auttoi hahmottamaan saamani ratkaisusanan.
85. Tamara14.2.2009 klo 19:43
Muuten valmis mutta oikeassa reunassa olevan LINTU-sanan yläpuolella olevaa kuvaa en ymmärrä. En saa siitä selvää.
Jossain vaiheessa yritin jo laittaa valtionvarainministeriäkin vasempaan reunaan mutta siihen tulikin väri - ei ministeriin sopiva!
Tällä kertaa ristikko otti voimille.
86. Seitenvitonen14.2.2009 klo 20:04
Tamara 19:43,

Näyttää ripaskamieheltä.
87. Patti-Alarm14.2.2009 klo 20:11
Tamara:
Paska, mikä ripaska. Rasismia pukkaa jälleen.
88. marjuko14.2.2009 klo 20:11
Patti-Alarm,
ethän nyt toki sellainen ole, heittelet vaan niin hauskaa hubaa että meinaa pudota tuolilta!
89. Owlie14.2.2009 klo 21:25
apua 13:08,
Aulis Lehdon ristikoissa universumin kaikki nimet ovat mahdollisia.

erki nool 14:02,
Sinu varjunimi on väga huvitav. Usko pelaajan jalkaparijuttua.

anna h 13:52,
Minunkin lehdessäni lukee HYONTEISMYRKKY. Löysin pari pisteetöntä suomenkielistä mainintaa netistä, mutta taitavat olla kirjoitusvirheitä. Vastaavista kiellettyjen hyönteismyrkkyjen englannin- ja ranskankielisistä listoista ei tuota pisteetöntä versiota sitten löytynytkään.
90. [Owlie]14.2.2009 klo 21:44
[pelaaja 13:33, ja
Jondalar 14:04,
Läppärini päätti pitää tauon juuri kun olin lähettämässä ultimatiumiani, joten annetaan asian olla. Me säiettä solmiavat olemme kaikki vaikka sukankuluttajia. Olipa vaikea löytää sellainen yhteinen nimittäjä, josta kukaan ei saisi näppylöitä.]

Kiintiö ylittyi kahdella. Pah.
91. Vilijonkka14.2.2009 klo 21:53
Kiiton monille avuista. Valmis on siinä mielessä, että jokaisessa ruudussa on kirjain. Ehkä oikein ehkä ei. Pisimpään askarrutti, miksi isoisät-ratkaisuksi tuli se mikä tuli.
Hyoteimyrkkyyn minulla on ihan suomalainen sana - lieneekö oikein kun siitä on täällä keskusteltu.
92. Vilijonkka14.2.2009 klo 22:01
Owlie,
unohda jo kiintiösi. Kommenttisi tuovat tälle säikeelle elävyyttä.
93. Seitenvitonen14.2.2009 klo 22:09
Alh. keskellä: KOHTA KÄYTÖSSÄSI. Onkohan kyseessä sellainen toisesta päästä kiinni oleva pötkylä, joka toisinaan kuljettaa pientä "tatamilla" lepäävää jyrsijää?
94. Owlie14.2.2009 klo 22:21
Vilijonkka 21:53,
Juu, nykyään kai vain ortodoksit oraansuojelijat listivät hyönteisiä Seitenvitosen "pötkylöillä", kastelevat hyvänhajuisella nokkosvedellä, tai päästävät leppäkerttulaumansa ötököiden kimppuun. Eiköhän reaalimaailmassa vaan tupruteta myrkkyjä korkealta ja kalliisti.
95. Aksu14.2.2009 klo 22:29
Seitenvitonen,
kyllä "pötkylä" on varmasti toisesta päästä kiinni ja sillä voisi pölyjä pyyhkiä, lattioita imuroida ja ties vaikka mitä!
96. Patti-Alarm15.2.2009 klo 09:20
Aksu:
Mistä ihmeen pötkylästä te puhelette? Mulle tulee mieleen (tietenkin) vain yksi pötkylä, joka on normaalisti kiinni toisesta päästä, mutta ei tämän tarinan mukaan kaikilla:
Mitäs spitaalinen sanoi riemuriihessä (=ilotalo)?

"Siellä on ja pysyy!"
97. erki nool15.2.2009 klo 09:45
Aitäh anna h ja Owlie. Kun miettii "liikaa" ratkaisuja tulee usein vaihtaneeksi oikean väärään. Nyt jäin miettimään sitä Arvin yläpuolella olevaa lintua, saa nähdä vaihtuuko vääräksi.
98. Potter15.2.2009 klo 10:27
Seitenvitonen ja Aksu:
Todella fiksut ja mukavat vihjeet tuosta sanasta, jonka sopivuutta "Kohta käytössäsi"-paikkaan olen itsekin pitänyt melkoisen omituisena.
Onhan se tietysti käytössä kylläkin vähän joka asiassa.
99. Owlie15.2.2009 klo 10:58
erki nool 09:45,
Keskellä on vanhantyylinen rakennus, jonka ratkaisun synonyymin tälläsin linnunkuvaan.
100. 015.2.2009 klo 11:44
Samoin tuli minulle Owlie.
101. Tuohipää15.2.2009 klo 13:45
Muuten ollut mukavasti ratkottuna jonkin aikaa, mutta kun en löydä Ramonia ja siksi vasen alakulma hiertää. En saa järkevää sanaa siihen mustaan tippaan, joka auttaisi mukavasti. Saisiko vähän apua? Muuten voi jäädä pitkästä aikaa ratkaisematta.
102. pelaaja15.2.2009 klo 14:02
Tuohipää,
oletkos kokeillut laittaa Ramonin googleen - heti siellä näkyvissä hyvin erikoisen näköinen nimi, joka auttaa tippaa valumisessaan
103. Tuohipää15.2.2009 klo 15:02
Kiitos, pelaaja, miten en heti huomannut. Tippakin itse asiassa oli jo ajateltu valmiiksi. Nyt on ristikkokin!
104. mummeli15.2.2009 klo 19:33
Melkein olisi valmis, mutta oikealla se HYONTEISMYRKKY ja siihen risteävä pariskunnan kuva eivät ole selvinneet. Mitähän vihjeitä löytyisi vielä teidän viisaista aivoistanne? Kiitoksia jo etukäteen. Ja kiitoksia niistä, joita on tullut jo pyytämättä.
105. Aksu15.2.2009 klo 19:39
mummeli,
hyönteismyrkylle sellainen yleisnimi vain ja sen myötä hoksaat miehen ja naisen, jotka näyttävät olevan ihan rinta-rinnan.
106. EJlo15.2.2009 klo 21:30
Onko siis tultu siihen ratkaisuun että vinkissä on lopulta kirjoitusvirhe tuossa hyonteimyrkyssä. Siitähän puuttuvat Ö:n pisteet kuten säikeen alkupuolella on todettu. Siihen piilokirjaimeksi on nyt vähän epävarmaa laittaa kirjainta, joka olisi "myrkylle" luonnollinen nimitys. Ikivanha kolmiopakkaus DDT´tä oli jo tällainen "tupsuteltava". Onneksi nyt jo kielletty Euroopassa.
107. erki nool15.2.2009 klo 21:45
Kiitoksia Owlie ja O. En rupeakaan muuttelemaan ratkaisuani, lienee oikein se.
108. 015.2.2009 klo 23:02
EJlo. Aika paha virhe HYONTEISMYRKKY. Todellakin ilman
Ö kirjaimen pisteitä löytyy kyllä merkityksiä, mutta tuntuu
siltä, että pisteet ovat jääneet vahingossa pois.
109. Patti-Alarm16.2.2009 klo 08:10
Olsikohan Aulis ollut niin ovela, ett ä olisi tahallaan kirjoittanut o eikä ö ja saanuit meidät vastaamaan väärin?
No, se nähdään 3 viikon päästä.
110. 016.2.2009 klo 14:24
JAMESSION on tuskin tahallaan kirjoitettu väärin.
Miksei voisi tulla ristikkoon kaksikin virhettä?
111. Vilijonkka16.2.2009 klo 16:50
On vissiin ristikkot ratkottu ja ongelmakohdat pohdittu kun ei ole kyselijöitä.
Itselläni huomasin vielä erään epäselvän kohdan: Ratkaisuristikon vasemman yläkulman tuntumassa olevaa epämääräistä hahmoa täällä luonnehdittiin ripaskan taitajaksi. Mietin vain sitä viimeistä kirjainta kun se ei oikein ole luonteva "hillitä" verbin toiseksi viimeiseksi kirjaimeksi.
Onko jollakin mielipidettä tästä?
112. hiru16.2.2009 klo 16:59
Vilijonkka. Nykänen ilmoittaa vastaussanan (kun ripaskan taitaja on oikein kirjoitettuna..) viimeisenä määriteltynä synonyminä 'hillitä'. 'Hillitä'-sanan selityksistä ei vastaussanaa löydy.
113. pelaaja16.2.2009 klo 17:36
Kun nyt tuli puheeksi tuo hillitseminen..taisin itse vinkata näin: hillitsemisen synonyymistä tulee mieleen, että tuulikin tekee niin. Ehdottomasti olisi pitänyt sanoa, että 'tuulikin tekee suurin piirtein tai lähestulkoon niin' tms. Ilman noita lisäsanoja joku saattoi ymmärtää ripaskan viimeisen kirjaimen väärin ? Toivottavasti mua ei ihan uskottu.
Näin ollen komentelen tässä itseäni suu tiukkana viivana, että jos vielä vinkkaan jotain, niin harkitsen ja odotan puoli päivää, ennenkuin päästän summittaiset sanani eetteriin...
114. Vilijonkka16.2.2009 klo 18:17
Kiitos Hiru, ratkaisusanat oli minulla oikein. Turhaan vain aloin epäillä hillitsemisen ratkaisusanan yhtä kirjainta, mutta kun hain nykäsestä ratkaisusanan, niin sieltähän hillitseminenkin löytyi.
pelaaja, et sinä minua harhaan johtanut. Ihan itse sekoilin. Älä itseäsi rankaise, menee huulet sinisiksi.
115. pelaaja16.2.2009 klo 18:36
Vilijonkka,
kits. Hyvä muutenkin, koska en edes käytä huulipunaa. Mutta tuota hillitsemistä ja sen synonyymejä aion kyllä vastedes opiskella. Uudelleenkouluttaudun. Katsotaan sit kuin käypi.
116. Patti-Alarm16.2.2009 klo 19:37
Potter:
Oletko vahingossa antanut suoran vastauksen erääseen vihjeeseen ystävänpäivänä klo 12.32. Piti kysyä jo paljon aikaisemmin, mutta unohtui.
117. 67.16.2.2009 klo 22:01
Nuotta? Rystyset sen alla? Käsivarsi? Päihin? Hepreaa? Viineri? Pisara? Haistattelija? Tutu? Nyt ei vihjeittä valmistu.
Apua !
118. otv-a16.2.2009 klo 22:20
67.,
päihin kesällä, siitä kai helpoin aloittaa.
119. Aksu16.2.2009 klo 22:25
67.,
kyseletpä paljon! Nuotasta löytyy jo sananvaihtoa, rystyset voivat olla muutakin, sillä ei ole tässä väliä. Tutun voit löytää etusivun ristikkorengillä. Haistattelija taitaa sotkea seinää.
120. EJlo16.2.2009 klo 22:33
Aksu
Yritin kahlata säikeen tarkkaan, mutten jostain syystä huomannut vinkkiä tai kannanottoa NUOTTAan. "Rystyset" siinä alla näyttävät kyllä erilaisilta kiviltä jolloin nuotaksi pukkaa erään ruotsalaisen miesnäyttelijän sukunimi. Käytössäni ei ole sellaista opusta josta sillä nimellä löytyisi inaa. Olenko ihan metässä?
121. otv-a16.2.2009 klo 22:35
EJlo, ruotsiin päin viittaa.
122. Aksu16.2.2009 klo 22:37
EJlo,
esim. tällainen vihje: Lähettäjä: maatu 14.2.2009 klo 08:58
123. Seppo16.2.2009 klo 22:39
EJlo, nuotta-asiaa sekä ruotsalaisnäyttelijää sivuttiin 14.2. klo 8.58 tässä säikeessä.
124. Seppo16.2.2009 klo 22:41
Aksu olikin jo askeleen edellä :-)
125. Aksu16.2.2009 klo 22:45
Seppo, ei haittaa!

Ja samalla eräälle toiselle nimerkille muistin virkistykseksi:
"hullu ei huomaa, viisas ei virka mittää"!
126. EJlo16.2.2009 klo 22:56
Kiitokset NUOTTA-neuvoista. Olenpa ollut aika sokea kun asia on mennyt ohi silmieni. Nyt jokaisessa ruudussa on kirjain ja lopetan ihmettelyt
127. Aksu16.2.2009 klo 23:03
EJlo, totta!
On huomattavasti helpompaa havaita tekstistä vinkit ja vastaukset, kun ne on jo itsellä tiedossa.
128. 67.16.2.2009 klo 23:26
Riitti, kiitti!
129. Owlie17.2.2009 klo 09:46
Seppo, Aksu ja EJlo,

Ensimmäinen varovainen viittaus naapurimaan näyttelijään on kyllä ahterini kanssa samalla rivillä 13.2. klo 17:54.
130. ep19.2.2009 klo 10:29
Liian paljon hukassa:Ylhäällä vasemmalla taas viinipullo nurin?
Samalla alueella "ukko nurin" Oikealla aikavan alla oleva eläin koirako?
131. Juho19.2.2009 klo 10:44
ep,
Tarkoitat varmaan mehupulloa, josta sisältö valuu maahan, eli on kadotettu.
Puudelin näköinen eläin on trimmattu rotuhauva. EU on se unioni, jonka kolmi-
kirjaiminen mies jakaa kahtia.
132. ep19.2.2009 klo 11:58
Kiitos Juho! Vasemmala ylhäällä "puikot" ristissä ei aukee
133. Vaivaaja19.2.2009 klo 12:07
Olisi muuten valmis, mutta JAMESSION-vihjeestä pystysuoraan tulevasta puuttuu 4-kirjain, joka on ASKAT-vihjeen 3-kirjain vaakasuoraan. Sitten muistin että onhan se iTÄMAISEN NÄKÖINEN UKKO joka alkaa W-kirjaimella, mutta 4-kirjain vaakasuoraan onko se J vai V-kirjain. Olenko ulalla ?
134. Vaivaaja19.2.2009 klo 12:12
ep:lle niistä puikoista voisi olla seuraavanlainenikin vihje näin : Saakka 2-kirjaimen välissä.
135. EJlo19.2.2009 klo 13:07
Vaivaaja
Mistä olet keksinyt että se ARVI vaatii kaksois-Ween. Googlella en löytänyt kuin tavallisella Veellä olevan, historiallisen Arvin.
Tarkenna mitä "puikkoja" pitäisi löytyä vasemmalta! Jamsessionin vieressä on kyllä pari piikkiä, mutta ovat enemmänkin oikealla.
136. otv-a19.2.2009 klo 13:32
ep,
kuten tuossa edellisessä EJlo kertoi, ne puikot ovat pieniä piikkejä.
137. pjl19.2.2009 klo 18:51
Pari kohtaa jumittaa.Ylhäällä olevasta tatista alaspäin sana ALTA.Tulee sana jota kolmannen kirjaimen osalta hieman vierastan mutta vaakasana on mielestäni oikein.Toinen kohta noin 5cm vasemmasta alakulmasta koilliseen MUSIIKKIA, alku selvä mutta loppua en saa ratkeamaan.
138. otv-a19.2.2009 klo 18:56
pjl,
pienimuotoista on se musiikki.
3. kirjain minustakin huono ALTAssa.
139. pjl19.2.2009 klo 19:22
Selvis,ruotsin väreissä oli väärin.
140. katti19.2.2009 klo 21:38
Hei! Oletteko kaikki jo poistuneet odottelemaan uutta huomista ristikkoa?

Kuumeen ja muitten kiusojen jälkeen olen viimeinkin päässyt pystyasentoon.

Mulla on paljon tyhjää kodassa vasemmalla keskellä, missä lapsi, lasiastia, tähtiä, moka ym. INTELLEKTUAALINENkaan ei onnistu.

Saisko jonkin vihjeen, mistä kohta vois ruveta ratkeemaan:)
141. katti19.2.2009 klo 21:39
ei kodassa, vaan kohdassa, pah!
142. katti19.2.2009 klo 22:27
No, koska kukaan ei ollut palstalla, pakko oli ratkaista itse - onnistui!

Tavataan huomenna, jos olo ei ole enää kuin tapetulla madolla (kuten vielä on tänäänkin ollut).
143. Tuohipää20.2.2009 klo 10:30
Nyt on huominen, mutta kukaan ei ole avannut uutta saittia.
144. ep20.2.2009 klo 16:26
En ole vielä oppinut laatijan "jippoja"tajuamaan esim. XO&
"pykälän"joskus olen osannut liittää mutta mihin tällä kertaa
Mitä tehnee mies ongelman alla ??keski vasen.
145. Seitenvitonen20.2.2009 klo 18:27
ep,
Hutoi tilanne, kaveri elvyttää.

katti,
Ihmettelinkin jo. Onneksi oli ohimenevää, ja palaat ruotuun.
146. qwer20.2.2009 klo 19:54
Täytetty avustuksianne apuna käyttäen. Tosin pidin minimissä vihjeiden kalastelun.
147. ep21.2.2009 klo 10:58
Kaikki on jo saaneet täyteen ,mutta mulla vaikeuksia edelleen.- keskivasen""kielsi konsonantillinen" kuka kielsi
sana on piitkä kuin "nälkävuosi" Tiedän että kysyn liikaa
oikealla keskellä en saa tavaroista mitään ,siinä mustat tikut ristissä samassa vihjeessä.
148. otv-a21.2.2009 klo 11:23
ep,
muunna se verbi, konsonatti siihen perään, vähän "ruma"sellainen.
tavaroista kertyy jokaiselle nurkkiin kaikenlaista, usein tarpeentontakin.
149. Koninkallo21.2.2009 klo 13:08
Kuinka ihmiset jaksavat höpöttää ja viisastella mokomien asioiden takia?
150. epätietoinen21.2.2009 klo 16:37
Mikä on NASIIL ??? JA KAJEEN -LOPPUOSA
151. Tamara21.2.2009 klo 17:03
Onko alareunassa oleva valkoinen kynttilän kuva?
152. Aksu21.2.2009 klo 17:13
Tamara,
oletkohan oikeassa säikeessä? HS 2524-ristkossa saattaapi kynttilää ollakin.
153. pelaaja21.2.2009 klo 19:25
epätietoinen,
nasiil on jotain, jos luet sen väärinpäin toisesta suunnasta
-kaje - missäpäin ristikkoa lienee ?
154. SMH22.2.2009 klo 03:37
Terveisia Vietnamista. Ristikko tuli tayteen viidessa paivassa ilman googlausta. Helletta riittaa.
155. Taata22.2.2009 klo 12:34
Sain tämän valmiiksi, mutta tarkkana noiden piilokirjainten kanssa saa olla. Useammankin ratkaisun saattaisi johonkin kohtaa löytää kenties? Ei niin vaikea kuin etukäteismainonnasta sain käsityksen ja siksi meinasi jäädä ratkomattakin, mutta sitten otin käsittellyyn, kun tuli otollinen hetkikin.

Kysytty kynttilä on täällä yläreunassa vasemmalla ja siihen tulee vastaukseksi verbi. Kaje on yläosassa keskeltä hieman vasemmalle. Vastaus on fysikaalinen ilmiö. Nasiil pitää lukea toisinpäin ja vastaus on sitten laulajatar.
156. ep22.2.2009 klo 12:53
Kuka on silmänsä peittänyt ---onko vainaja???(keskivasen)
samalla alueella--mitä voi tehdä toisen silmille???kynällä
alavasen taas nelikirjaiminen hukassa --loistaa ylös--
157. ep22.2.2009 klo 12:54
Unohdin kiittää Taataa
158. otv-a22.2.2009 klo 15:58
ep,
ei ole vainaja, kaveri yrittää estää, ettei hän kaikkea näkisi.
käännä lostava sana ylösalaisin, saat sitten ramonille jo aiemmin mainitsemani muikean sukunimen.
159. otv-a22.2.2009 klo 16:00
ep,
siis loistava sana.
160. ep23.2.2009 klo 08:56
Nyt varmaan ajattelette,että siirtyisit ratkomaan "yhteihyvän "ristikkoa kun joka asia pitää kysyä muilta --mutta sisu ei anna periksi.-Kysyin jo kerran miksi pullo on nurin (ylhäällä) vasemmalla -nyt kysyn mitä nyt kun se onkin toisaalla pystyssä siinä lähitöllä ja sitten monta kertaa käsitelty "suolasarvi"oikealla ylhäällä.Sitten onkin töhritty koko alue.Kirjaimet on (alavasen) XO& en vaan käsitä.
161. Aksu23.2.2009 klo 09:10
ep,
koeta vain miettiä sanoja niistä pulloista: ylemmästä pullosta on sisällystä päässyt ulos ja alemmasta pullosta taas ei. Lisävihje: substantiivi ja verbi.

Vihje XO&: saat yhdyssanan. Mieti ekaksi vaikka allakkaa. &-merkille tiedätkin vastineen.
162. toinen taata23.2.2009 klo 09:13
ep
toisessa pullossa on kaikki tallella, suolasarvi on ihan tavallista ------, kirjaimista x viittaa kuukauteen, koko homma viemäriin.
163. pähkäilijä23.2.2009 klo 10:05
Hei,

Onko kellään tullut mitään järkevää tämän ristikon oikean puoliskon 11:lle vaakariville alhaalta päin kohtaan, jossa on joku hienoon asuun pukeutunut herra, jolla omituisen muotoinen pää? Itselläni siihen tulee Tsehovin enon nimi, mutta en näe, miksi.
164. Aksu23.2.2009 klo 10:14
pähkäilijä,
mieshän näyttää ihan kasakalta komiassa turkishatussaan.
165. ep23.2.2009 klo 10:50
Aksu hauska avitus!!
166. ep23.2.2009 klo 10:53
Toinen Taata sinne meni
167. ep23.2.2009 klo 15:41
Meni saman nimimerkin kyselyksi koko loppupäivä .Oikealla ylhäällä "täysin hebreaa" niin kuin kaikki melkein on minulle ollutkin. Kiitos kaikille kun kestitte!
168. epätietoinen24.2.2009 klo 11:36
Kohta sanon" ruman sanan niinkuin se on " Vasemalla harmaan eka nuolen alla ukon suussa on mitä??
169. otv-a24.2.2009 klo 12:06
epätietoinen,
ukko on tapojensa orja.
170. pähkäilijä24.2.2009 klo 12:20
Aksu hei,
Kiitos valaistuksesta. Auliksen kuva oli niin hämärä ja epäselvä, etten tuota karvalakkia erottanut lain, vaan arvelin sen V-malliseksi pääksi! Joskus nämä Hesarin ristikon kuvat ovat todella epäselviä ja menee arvaukseksi, mitä niissä on.
171. epätietoinen24.2.2009 klo 16:53
Kuka kertoo - vasemmalla keskellä- olevan "paviljongin " yläpuolella olevan vihjeen
"silmänsä peittänyt" nelikirjaimisen sanan ja oikealla ylhäällä
"suomen" käsivarren " merkityksen ????? Pian palaa päreet
172. Matahari24.2.2009 klo 18:19
epätietoinen,
- silmänsä peittänyt on kovaa kohtaloa kokeva sarjakuvasankari, usein esiintyy ristikon kääntöpuolella
- käsivarsi - syrjäistä seutua kuvataan usein näin
Palavat päreethän valaisevat?
173. EJlo24.2.2009 klo 19:34
epätietoinen
oletko koskaan vilkaissut sellaista sarjakuva hahmoa, joka on armeijassa ja tulee usein höykytetyksi esimiehensä kautta.
174. epätietoinen25.2.2009 klo 09:51
- Päreet paloi roihuten - ristikkoni on melkein "seittiä"
kumituksen jäljiltä kiitos-Mataharille ja Ejlo..e kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *