KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 10.1.

4522. IS KOVIS 10.1.

Lauri Kultti10.1.2009 klo 15:55
Mikähän tässäkin oli, kun pääkuvan oikeanpuoleinen osa ristikosta ratkesi hyvinkin sujuvasti, mutta sitten tuli totaalistoppi. Vartin verran katselin ja totesin, ettei tästä nyt mitään tule. Tunnin kuluttua uusi vilkaisu ja sittenpä ratkesi loputkin ihan sujuvasti. Aika useinkin näin käy, mutta aina sitä jaksaa ihmetellä.

Teemulla on aina niin hyvä sanasto, että tuntuu vähän turhalta siitä mainitakaan. Ehkä keskikohdan pitkät sanat olivat ristikon silmiinpistävä plussa.
2. ihmettelijä10.1.2009 klo 18:06
silmiinpistäviä ihan muuten
3. RA10.1.2009 klo 19:17
Joopa... Teemulla on niin hyvä sanasto, että ei millään meinaa ratkoessa uskoa, miten hyvä ja monipuolinen se on. Väkisin yrittää tunkea jotain "tavallisempaa, ristikoissa toistuvaa" sanaa sinne sun tänne. Ja siitähän ei sitten muuta seuraa kuin jumitusta ja kumitusta.

On hieno ristikko.

Vihjeiden helmistä muutama - erityyppisiä:
-TALLI (4)
- OLLA IDÄSSÄ (4)
- SUORAT SANAT (7)
- kaksi MUNISTA-vihjettä (4) liki vierekkäin
- SINIVUOKOT (5)
++++++ PENNILLÄ? (5)
4. Jaska10.1.2009 klo 23:37
PENNILLÄ on tosiaan hieno. Ei timangikaan olisi liioittelua! On minulle uutuus, ja voi olla kaikille muillekin. Vuoden kärkivihje ilman muuta. Myös muuta EA:n mainitsemat ovat hyviä, mutta eivät niin vaikuttavia. Ainakin neljä niistä on näet uusintapainoksia.

LK:n sujuvasti ratkomasta alueesta minulla jäi oikea yläkulma jopa viimeiseksi. Järki ja kello seisoivat! Myös vasen yläkulma takkusi, kun lankesin tyhmästi lehtomaiseen harhautteeseen. Se vähän sieppasi. Alakerta sujui melkein keskisvauhdilla, ja koko ristikon aika stemmasi hyvin 2½-rankingiin.

Miinussarakkeeseen joutuu merkitsemään ainokaisen pääkuvalauseen. Makeaan mahan täydeltä totutettuna (tuntevatkohan asianomaiset pistoksen omatunnossaan / omassatunnossaan / omatunnoissaan / omissatunnoissaan?) en siitä oikein innostunut. Lisäksi protestoin vihjettä LYHYTNÄKÖISTÄ. Ei stemmaa onnistuneesti ratkaisusanaan. Lievemmin samaa vikaa on vihjeessä IENIÄ.

Uutuushuippuvihjekin nostaa arvosanan nyt vain melkein kiitettävään. 8½.
5. Jaska10.1.2009 klo 23:49
Jäi epähuomiossa maininta vastoin sen ansaitsemista parista oivallisesti suoravihjeitetystä pitkästä sanasta: MONIJAKOINEN ja 100-. Lienevät LK:nkin plussarakkeessa.
6. PP11.1.2009 klo 11:57
Lisäisin noihin oivallisiin vihjeisiin vielä alavasemman sauvan, VASAROIN ja yläoikean T-/P- -hämäyksen. Olen samaa mieltä hyvästä sanastosta.

Ratkonnan jälkeen kärsin, kun en kertakaikkiaan ymmärtänyt TULIN-vihjettä. Miksi ihmeessä tuosta tulee tuo? Piti odottaa Jaskan ratkomista, kun minulla oli totaalinen black out. Sitten häpesin! Hyi minua.
7. Eki11.1.2009 klo 12:02
Viereisellä sivulla olevassa Pehmiksessä on Penan tekosia tuossa valokuvituksessa.
8. lp11.1.2009 klo 13:12
Kiitokseni Teemulle laadinnasta. PENNILLÄ on jo lapsuudesta tuttu. TUMMA TULPPA oli kiva. Avaruushan on Teemun ristikoissa tuttua ja ihmettelen joka kerta, miten niihin saa niin monipuolista sanastoa.
9. ha15.1.2009 klo 12:54
Kiva ristikko, mutta vasen yläkulma vielä auki ja tuntuu tosi kinkkiseltä. Kun saisi siihen yhden varman tai edes puolivarman niin siitä se kyllä lähtisi. Vihjeitä kaivataan, pikkasen....
10. Jaska15.1.2009 klo 13:11
Yritä ha aluksi muistella, mikä hävisi Töölöstä.
11. ha15.1.2009 klo 13:44
vai että Töölöstä, en kyllä ole hesalaisia, mutta sanonnan mukaanhan sieltä on lähtenyt tosiaan jotain. Katsotaan, sanoi lääkäri.
12. RA15.1.2009 klo 13:49
ha, älä hukkaa sekuntiakaan miettimällä tuota Jaskan "vihjettä"! Katso sen sijaan tarkasti sitä MIESpiirrosta. Se on tehty tarkasti vihjaamaan vasemman reunan ensimmäiseen pystysanaan (4).
13. ha15.1.2009 klo 13:56
Jaaha, jaaha, olen kyllä huomioinut siitä piirroksesta erään yksityiskohdan vaan en ole sitä vielä bonjannut miten se liittyy vihjeeseen. Katsotaan taas, sanoi lääkäri.
14. RA15.1.2009 klo 13:59
ha, huomaapa seuraavaksi siitä piirroksesta k a k s i yksityiskohtaa.
15. Jaska15.1.2009 klo 17:53
RA, unohdit seuraavasta sitaatit: Se on tehty "tarkasti" vihjaamaan...
16. ha15.1.2009 klo 19:33
No niin, hei taas, oli välillä nettiinpääsy ongelmia. Kiitos RA vihjeistä, nurkka ratkesi, kun sain eka pystyrivin ja siitä lähti aukeamaan "ruoka-annos" vihje. Se Töölö juttu meni kyllä ihan ohi meikältä... Ylin vaakasana oli vähän outo, varmaan jokin vanha jippo?!
17. nakki15.1.2009 klo 20:39
Kyselenpä minäkin vähän vinkkiä tähän kinkkiseen ristariin. Vasen alanurkka on aivan hakusessa, samoin oikeasta ylänurkasta puuttuu vielä pari. 'Olla idässä'-vihje on myös aivan mystinen minulle. Jos joku haluaa vihjailla niin kiitollisena kuuntelen:)
18. Libero15.1.2009 klo 21:21
Kun lauantaina ratkoin tämän ristikon, ajauduin nakkitilanteeseen. Piti hetki henkäistä, ennen kuin vasemman ala- ja oikean ylänurkan vastaussanat asettuivat oikeisiin uomiin.

Vasemmalla alhaalla kannattaa rennosti miettiä vihjettä TÄHÄN TULI (7). Parhaat avut tuohon ratkaisusanaan saat vihjeitten -LUUTA (4) ja ASIASSA (4) vastaussanoista. Mennäkseni asiasta toiseen kysyn, oletko mahdollisesti koiraihmisiä?
19. nakki15.1.2009 klo 21:57
En ole sen kummemmin koiraihmisiä, vaikka hyvinkoulutetut koirat ihan mukavia ovatkin. Oliko tämäkin nyt jokin salaperäinen vihje, toko tuli kyllä mieleen..?:) Niin, ja minun vasen alanurkkani käsittää oikeastaan alueen sanasta PALLOON alaspäin, SAARELLA asti... POKIIN ja ÄRTTÄÄ olen täyttänyt jos sitten oikein.

Huoahdus...
20. nakki15.1.2009 klo 22:15
HAA! Aukesihan se vasen alaosa vihdoin! Ja nyt ihmettelen mikä näin kauan kesti!:) Eiköhän tuo omituinen oikea reunakin nyt sitten...
21. toinen taata15.1.2009 klo 22:17
nakki
milläpä aineella palloja täytetään, saari kaukana idässä
22. nakki15.1.2009 klo 22:42
Juu, palloon pantavan ja saarella olevan olinkin jo saanut, ja koko vasemman puolen muutenkin. Nyt puuttuu oikeasta ylänurkasta muutama sekä 'olla idässä'. Muutamista olen myös epävarma, kuten 'uu'...
23. Jaska15.1.2009 klo 23:55
ha, siihen mainitsemaasi sanontaan vihjeeni tosiaan perustui. Avainsana piti vain kääntää "lääkäriksi."
24. RA16.1.2009 klo 00:17
Jaska, tarkennatko minkä sanan lisävihje tuo "hävisi Töölöstä" on? - Siis pystyyn vai vakaan, missä kohtaa vasenta yläkulmaa ja montako kirjainta? Alkoi näes kiinnostaa!

Oliskohan tämä nyt sitä kurottelua - tällä kertaa ratkojan kurottelua.
25. nakki16.1.2009 klo 00:27
Homma pulkassa! Luullakseni:) Joillekin nikottelen edelleen ja TULIN -kohtaa en ymmärrä sitten yhtään mutta uskoakseni virheitä ei ole. Ja minuakin kiinnostaa tuo Töölöön ja lääkäriin vihjaaminen... on kai kyseessä sama ristikko?
26. Jaska16.1.2009 klo 00:35
Tarkennus suoraksi vihjeeksi: Töölöstä tieteellisesti hävinnyt säveltäjä (9)
27. RA16.1.2009 klo 00:56
Ai noooin helppo... lisävinkki vasemman yläkulman toiseen vaakasanaan (9). Onneksi vissiin kukaan ei tajunnut. Palautusaikaahan on vielä tämä päivä.
28. ha16.1.2009 klo 08:49
No nyt tuo Töölö juttu vasta onkin karannut käsistä?? Ollaankohan me edes samassa ristikossa?
29. suomalainen16.1.2009 klo 09:02
Niinkuin nakkikin sanoi, oikea yläkulma on hieman pulmallinen. Yksi sana siellä takkuaa, se kello sitaateissa, mulla on siihen muodostunut ihan kumma sana?
30. RA16.1.2009 klo 14:55
ha, samasta ristikosta on kysymys. Jaska vaan on niin tarkka, ettei tule antaneeksi liian helppoa lisävinkkiä.
31. nakki16.1.2009 klo 16:05
Kello oli mielestäni ristikon kivoimpia vihjeitä (sitten kun sen lopulta keksi)! Suomalainen, lähesty vihjettä ihan yksinkertaisesti:)

Toivottavasti Jaska vielä paljastaa miten hänen Töölö-vinkkinsä tulkitaan..:)
32. Jaska16.1.2009 klo 16:35
Vihjeen saa kukin (minulle kiitollisilta ratkojilta?) tulkita miten lystää. Saatan sen selittääkin huomenna.
33. Jaska17.1.2009 klo 00:12
No niin, huomen on koittanut. Kaikki tuntenette sanonnan historiallisine taustoineen "Lähti kuin kuppa Töölöstä." Kuppa lääketieteellisesti LUES, Hannu KELLA puolestaan tunnetuhko säveltäjä.
34. Matti17.1.2009 klo 01:09
Sanonnan tunnen, mutta taustaa en. Jaska, kerro! Ilman tuota tietoa ei voi tuntea itseään täysvaltaiseksi suomalaiseksi.
35. Jaska17.1.2009 klo 11:20
Tarinan mukaan sukupuolitauteja on joskus Helsingin historian hämärissä hoidettu Töölössä sijaitsevassa sairaalassa. Sen osoitteesta minulla ei ole tietoa. Sittemmin potilaita hoidettiin muualla. Tavallisimman tulkinnan mukaan kupan "lähtö" Töölöstä viittaa potilaiden siirtoon v. 1905 perustettuun uuteen valtion sukupuolitautien sairaalaan, joka aloitti toimintansa Helsingin Kumtähden (nyk. Kumpula) kartanon päärakennuksessa.
36. sivusta seuraaja17.1.2009 klo 12:53
no entäpä se olla idässä? koirakytkös ja itäkytkös ja munista kytkös?
37. RA17.1.2009 klo 13:10
OLLA IDÄSSÄ > TOKI
- olla = o:lla = o-kirjaimella idässä => TOKIo
38. sivusta seuraaja17.1.2009 klo 15:35
no voihan paska, siis tiesin, että niin se on, mutta piti mennä vääntelemään sitä, kun jotkut puhuivat siitä tokosta ja luulin sen lliityvän jotenkin tähän. enää en kyllä usko ketään enkä mitään : (
39. nakki18.1.2009 klo 02:09
Selittäisikös joku noksu sen TULIN-kohdankin?
40. PP18.1.2009 klo 08:01
TULIN = vita, lintu = tavi.
41. plää plää18.1.2009 klo 22:48
kyllä huomaa, että tämän palstan vakiojäsenet pitävät "rinkiin" kuulumattomia kirjoittajia pilkkanaan, esimerkkinä tautitapaus helsingin kaupunginosassa
42. IiKoo20.1.2009 klo 10:05
En nyt näkisi, että täällä ketään pilkkanaan pidetään, vaikkakin on todettava, että Jaskan esittämä Kella-niminen säveltäjä on minusta kohtuullisen tuntematon. No, googlaamalla näyttäisi olevan kohtuullisen pienen piirin tyyppejä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *