KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > SALAMANTERISOTA

4510. Salamanterisota

Hanna7.1.2009 klo 11:24
Minä olen yrittänyt etsiä tietoa tästä kirjasta. Tilasinkin sen antikvariaatista. Teatteritaiteen maisteri Joose dramatisoi ja ohjaa sen ylioppilasteatteriin...

Joosen Itä- Euroopan matkasta oli kiva lukea.
2. T.Avis7.1.2009 klo 17:24
Minulla oli 1 kpl vielä kesällä mutta vein sen sittemmin divariin. Erittäin hauskaa luettavaa.
3. iso S8.1.2009 klo 23:13
Joskus kauan, kauan sitten luin tuon kirjan. Ilmeisesti kirja oli mielenkiintoinen koska sen ja kirjailijan nimi on tarttunut mieleeni eikä ole mennyt pois.

Kirjailijasta on lisätietoa mm. englanninkielisessä Wikipediassa:
_http://en.wikipedia.org/wiki/Karel_%C4%8Capek

Salamanterisota ei äkkivilkaisulla teosluettelosta hahmottunut mutta muuta kautta vahvistui että se on tämä:
1936 - War with the Newts (Válka s mloky)

Sivulla kerrotaan myös näytelmästä R.U.R. (Rossum's Universal Robots) joka teki tunnetuksi sanan robotti. Karel Capekia on pidetty sanan keksijänä mutta itse hän antaa kunnian veljelleen.
4. Matti8.1.2009 klo 23:18
Robotti-sanan "keksijästä" täällä keskusteltiin, joskus kauan sitten, ja esitin että se oli Karel Capek. Juhani Heino tiesi oikaista tämän, mutta en muista miten. Mielestäni keksijä ei kuitenkaan ollut Karelin veli vaan joku muu. Muistaako/löytääkö kukaan?
5. Juhani Heino9.1.2009 klo 01:25
Säikeessä 1255 oli tuota juttua, mutta siinä ei edetty Karel Čapek'ista mihinkään. Oikaisin vain että robotit eivät olleet tässä Salamanterisota-kirjassa.
6. Matti9.1.2009 klo 02:11
Robotit tietysti esiintyivät tässä Salamanterisota-kirjassa, mutta nimityksen oli joku toinen jo keksinyt aikaisemmin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *