KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-PLUS 3.1.

4506. IS-Plus 3.1.

Jaska4.1.2009 klo 14:50
Upea vuodenavaus Pitkälältä pitkään väärin rankaltulta näyttäneellä koviksellaan. Alku- ja keskikankeuden jälkeen loppu kuitenkin sujahti niin sukkelaan, että valmista tuli ennen kolmemiikka-aikarajan ylitystä. Tähän en laske mukaan yhtä hölmöä kirjainvirhettä, jonka huomasin vasta myöhemmin.

Vihjepuolella parasta oli jälleen kerran yhdestä pelkistetystä pääkuvasta irti saadut oivallukset, sanapituuksin 18 + 15 ja 13 + 21 . Ratkottuinahan lauseet ovat "itsestään selviä", mutta mikähän lie ollut alin risteävien lukumäärä, joiden avulla molemmat lauseet pystyi kirjoittamaan valmiiksi. Minä tarvitsin helpompaankin (eka vaakaan) harmittavan monta!

Vihjeitys on varsin onnistuneesti saatu sovitelluksi kolmemiikkamuottiin. Näin ratkojien enemmistö lienee välttynyt niiden ratkonnalta automaattisesti. Vihjeissä ei kuitenkaan ollut yhtään Pitkälän täyskolmosissa rehottaviin juitsuihin rinnastettavaa koetinkiveä. Hauska uutuus ÖINEN LINNUN ÄÄNI pitkälähkösti kyllä päätä raavitutti. Ei sentääni sekään ilman raata!

Ristkon merkittävimmät ansiot löytyvät tekniseltä osastolta. Pääkuvasanojen lisäksi yli kymmenkirjaimisia sanoja on kahdeksan. Runsaahkosta (37 pros.) nelikirjaimisten määrsät huolimatta sanapituuskeskiarvo nousee 6,17:ään kirjaimeen. Erityisesti ihastelen kombinaatiota 11 + 11 + 13 kolmessa rinnakkaisessa pystysarakkeessa nasakkoine vihjeineen.

Yksi vain välttäväksi luokiteltava vihjeestä ainakin omalla kohdallani aina kuivasta olotilasta a
2. Jaska4.1.2009 klo 14:56
Aloin korjata vikaa virkettä, ja se lennähtikin ennen aikoijaan framille. Paluunäppäimellä täytyy olla jokin osuus asiassa. Uudelleen:

Yksi vain välttäväksi luokiteltava vihje ainakin omalla kohdallani aina kuivasta olotilasta aiheuttaa sen, että ristikon arvosana on vain tasan seitsemän.... suurempi kuin sen vaikeus.
3. HP4.1.2009 klo 15:03
IS on nykyisin roskalehti. "PP" sen kumminkin nosti ostoskärryyn. Paperin painossa mitaten, yksi sivu on noin 0,01, prosenttia tai vieläkin vähemmän julkaisun kokonaispainosta.

t. HP [Huonompi puoliso]
4. Lauri Kultti4.1.2009 klo 16:17
Itselläni takkusi pisimpään ylälaidan keskikohta. Olin laittanut ensin sen pääkuvasta lähtevän vaakasanan loppuosan väärin enkä millään meinannut siitä luopua, vaikka risteävät sanat jumittivatkin. Laitan flunssan piikkiin!!

Vinkki LEIPÄ TÄSTÄ? vastaussanoineen piti googlata. OPENKIN PAIKKA oli kiva, koska parista risteävästä sanasta saadut kirjaimet pistivät uumoilemaan virhettä, jota ei lopulta ollutkaan. Hauska myös ARAL OSA TÄTÄ. Ehdin käydä karttapallollakin, tosin aika turhaan!!
5. RA4.1.2009 klo 22:09
Eilen tunti. Tänään... Selkeä OOOO merkattu virheellisesti OOO-:ksi.
6. IiKoo5.1.2009 klo 17:11
Minusta tuo oli aika nippanappa kolmemiinus, kun yleensä noihin miinuksella taikka ilman kolmepalloisiin mulla menee aikaa helpostikin useampi tunti, niin tämä oli suurin piirtein kertarykäisyllä valmis, meniköhän tuntiakaan? Ei se mitään, muutama hyvä vihje oli osunut joukkoon, tosin pari vähän outoa, josta joku voisi olla eri mieltä..
7. PP5.1.2009 klo 18:57
Olen ihan samaa mieltä IiKoo:n kanssa sekä ajasta että parista oudommasta sanasta. En tiedä, ovatko samoja, mutta nämä sanat eivät ainakaan ole kovin yleisiä. Oikeita sanoja kuitenkin, minulle uusia.

Sen verran tuotti vasen alanurkka pähkällyä, että pallojen määrä on ihan sopiva. Se oli tuo ARAL OSA TÄTÄ, joka minullakin kiikasti. Lauri Kultin tavoin kävin kartalla ja kun selvyyttä ei tullut, matkustin rapakon taakse tutkimaan Bushin toimia, joissa Aral esiintyy eräässä päätöslistassa. Sitten Jaska huomasi, että kuvasta lähtevässä sanassa oli vokaalivirhe. KARHU TÄSTÄ oli ensin tekotapa ratkaisuna, mutta rupesi junnaamaan niin, että äkkiä muutin pari kirjainta.

Veikeitä vihjeitä olivat AJOKOHDE ja ÖINEN LINNUN ÄÄNI?
8. Tuomas L.5.1.2009 klo 19:40
Minulle ÖINEN LINNUN ÄÄNI oli yksi ensimmäisenä löytyneitä sanoja - sama sana oli nimittäin eräänä vuonna SM-kisojen kolmannessa alkuerässä samanhenkisesti, mutta vieläkin hauskemmin vihjeytettynä. Jotkut muutkin varmaan muistavat?
9. Ripa5.1.2009 klo 19:59
Parin viikon takainen maanantain ristikkoliitteen palkintoni on tulematta, eli mitähän kautta tätä kannattaisi kysellä ??
10. iso S5.1.2009 klo 20:00
Oliko siinä kana orrella? Sellaisen muistan nähneeni jossain ja se oli kyllä hauska!
11. Ylläpito5.1.2009 klo 20:03
Ripalle: juhani(piste)tolvanen(ät)iltasanomat(piste)fi
12. matts6.1.2009 klo 11:48
Ei tästä tuu mitään! Hajasanoja siellä täällä.
13. HA7.1.2009 klo 09:10
Masentaa, tän piti olla ooo - mutta ei kyllä ole. ei tule valmista, pitkiä sanoja ja niin aavaa, että siitä jo huomasi, että ei taida onnata.
14. MP7.1.2009 klo 09:54
matts,HA. Sama täällä. Muutamia sanoja siellä täällä. Yhdestäkään ei varmuutta onko edes oikein. Kahdeksikosta ei saa mitään irti. =(
15. matts7.1.2009 klo 15:42
Sain kuitenkin kasista sen alavaakasanan! Ehkä se siitä vielä?
16. tonimikael7.1.2009 klo 16:01
Ja minä kun Viitamäen koeratkonnan jälkeen helponsin tätä omasta mielestäni kohtuulliseksi... Olen pahoillani, koetan ensi kerralla tehdä oikeasti löysän.. Ne on tosiaan vissiin nuo pidemmät sanat ja avaruudet sellasia, että vihjeiden pitäis olla melko lailla suoria, selkeitä ja vailla minkäänlaista konstikkuutta.. Oppia ikä kaikki mullakin ehkä.
17. tonimikael7.1.2009 klo 16:02
No, tsemppiä kuitenkin kaikille, jotka vielä jaksavat yrittää, kyllä se siitä!! :)
18. matts7.1.2009 klo 16:12
Ei em. ollut tarkoitettu moitteeksi. Tykkään kun hullu puurosta noista älyttämistä vihjeistä kun vaan saan ne ratkottua - silloin saan kiksejä!
19. tonimikael7.1.2009 klo 16:25
matts, en minä ottanutkaan moitteena, kommenttina vain. :)

Iltiksen koviksiahan laatii (kuvittajien ohella) 5 äijää; Vuokila, Pallonen, Simberg, Skyttä ja Pitkälä. Ja kun Vuokila ja Pallonen tekevät 2,5-palloisia ja Simberg ja Skyttä 3-palloisia, niin Eki on toivonut, että viisikon laitimmainen, eli Pitkälä, eli minä, tekisin sitten 3miinus-palloisia. Niin se tässä vähän harmittaa, kun siinä ei onnistunut (taaskaan) ja ehkä vielä enemmän se, että ratkojille se ristikon yläpuolen vaikeusastemerkintä on (vähän) väärää informaatiota. Etenkin kun joku jo tuossa aiemmin väitti tämän olevan 4-palloinen! :O
20. Pena7.1.2009 klo 16:32
Kyllä se oli ihan mukava kolmemiinus!

d=)
21. Jaska7.1.2009 klo 17:02
Älä tonimikael vaivu vaivautuneiden valitteluista ekaan vaakaratkaisusanaan. BU-HUUmattakaan siitä, että alkaisit vollottaa!
22. tonimikael7.1.2009 klo 17:05
Kiitos lohdutuksesta pojat. Nyt histon kimppuun. :)
23. Lauri Kultti7.1.2009 klo 18:31
Minulle tämä kyllä aukesi hiukan helpommin kuin moni Tonin täys3. Tässähan oli joitain aika suoria ja selkeitä vihjeitä, joista pääsi alkuun. Ehkäpä porukka jo tuntee Tonia sen verran, etteivät usko, että jostain vihjeestä voisi tulla ihan eka mieleen tuleva normaali ratkaisu!! :)
24. Kalle Kulo11.1.2009 klo 20:05
Olen liittynyt tähän Plussa-porukkaan ehkä pari vuotta sitten. Kovis kaikkine palloineen on ollut loppujen lopuksi aika kevyttä kamaa, mutta nyt on tökännyt vasen alakulma. Eka kertaa olen todella sormi suussa. Koska siitä ei ole juurikaan tällä palstalla puhuttu, vika ei ole kulman vaikeudessa vaan minun kaalissani. Mutta ei vain aukene. Lienen juuttunut samoihin kaavoihin, mutta täytynee panna lepäämään. Josko vaikka aukenisi.
Ratkoin vuosikausia Hesarin ristikkoa, mutta siinähän kävi niin, että ne kävivät liian tutuiksi. Toisaalta niissä ryhdyttiin kikkailemaan jo tavalla, joka ei ainakaan minusta kuulunut ristikkoon.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *