4443. HT 9

HT9.12.2008 klo 00:19
-http://tinyurl.com/6x6hk6

pakattu:

-http://tinyurl.com/5w32xd
2. Matti9.12.2008 klo 00:57
Kiitos taas! Ensimmäisen pitkän pystysanan ja sen vihjeen yhteys oli aika löyhä, mutta kaipa se oikein tuli.
3. TJV9.12.2008 klo 09:22
Etsin tekosyitä huonoon ratkaisukykyyni. Yksi oikeakin syy
taitaa olla, vaikka ei tärkein. Kissankuvasta oikealle on pientä
tekstiä toiseksi oikeanpuoleisen pystyrivin vihjeruudussa.
Se teksti on oikeassa ruudun reunassa ja näyttää tältä:

.......Ahdis
.......lehde
.......torsta
.......
.......iS:n p
.......Johan

Eteen lyömäni pisteet eivät HT:n ruutuun kuulu, mutta en
ilman niitä olisi saanut asiaani näkyville. Siis siten, että nuo
kuvitellut pisteet kuvaavat vihjeruudun vasenta puoliskoa.
Kesken jäävät sanat sen oikeaa reunaa.

Kuvat tulostuivat melko selvinä kummallakin tarkkuudella.
Pakatussa versiossa nämä mainitsemani tekstit eivät tahdo
suurennuslasin avullakaan erottua.
4. Potter9.12.2008 klo 09:40
No joo, tulihan se siitä, mutta tosiaan tuo eka pystysana on vähintäänkin omituinen.

Voihan olla, että se onkin väärin vaikkakin muut ovat olevinaan oikein.

Kaksi HS-nimeä sielä löysin, tai olisiko tuo kolmaskin kun en noita kaikkia oikein muista.
5. Potter9.12.2008 klo 09:44
Hoh hoijaa, aamutokkurassa ei oikein ajatus pelaa. Noita ristikkoihmisiähän taitaa olla peräti neljä.
6. Hemuli9.12.2008 klo 09:48
Kolmehan niitä.
Kiitos, "pikkupuu".
Minulle jää yksi ongelma: en osaa suurentaa kuvaa, niin että oikea reuna näkyisi isona, enkä suin surmin pysty pienestä kuvasta näkemään, mitä oikean yläkulman kuva esittää. Muuten paljon selkeämpi kuvitukseltaan kuin viime aikojen HS-ristikot.
7. Hemuli9.12.2008 klo 09:50
Jaa on vai, Potter? Minä en taida vielä tuntea kaikkia.
8. Potter9.12.2008 klo 09:53
Niin, kyllä minä olin keksivinäni neljä nikkiä, yksi monikossa.

Unohtui sanoa, että KIITOS HT !!!
9. otv-a9.12.2008 klo 10:04
kiitos "jälleen", piti vaihtaa sana, etten paljasta liikaa. ylänurkasta en minäkään saa tolkkua. enkä keskimmäistä -1-kuvaa ymmärrä, mutta sehän on ratkojan puute.
10. HT9.12.2008 klo 10:19
Se ettei kuvasta saa selvää on kyllä minun vikani, ei ratkaisijan. Tuossa on oikea yläkulma suurennettuna:

-http://tinyurl.com/6r2fv6

Onko ratkaisusana hyvä kertomaan kuvan osoittamaa, siitä on tainnut joskus olla jatinaa jossain. Kelvannee ainakin asianharrastajille.

TJV: ruudun reunassa on valokuva Iltiksen palstan reunasta.

Pystysana: se mikään varsinainen helmi ole, mutta löytyy Nykäsestä ja on mielestäni looginen. Kolmikko ei ilmeisestikään ole koomassa eikä edes nuku, kun kerran kädetkin näkyvät heiluvan.
11. Potter9.12.2008 klo 10:24
HT:

Kuvat olivat hyvin selkeitä ja kyllä tuon pystysanakin yhteyden kuvaan ymmärtää. Ei kaikki tarvitsekaan olla selvää kuin pläkki.
12. Hemuli9.12.2008 klo 10:36
Ei sinun, HT hyvä nyt tarvitsisi tuollaista vaivaa nähdä! Jos joku hiukan vinkaisee, ettei osaa tulkita pientä kuvaa, sinä heti suurennat sen. Liiallista kiltteyttä, sanoisin.
mutta selkisi!
13. otv-a9.12.2008 klo 10:39
HT, kiitos ylänurkan selvennyksestä, tulipa kuvaan eloa. minun tuhruisella näytölläni näyttivät liikkumattomilta haasioilta. keskikuvan pyörylä sai merkityksen, kun vaihdoin äänen.
14. PP9.12.2008 klo 11:17
[Koneeni tekee tänä aamuna teppoloita, kun jokin ihme minulleymmärtämätön lataus on käynnissä. Höpöhöpöilmoituksia tulee vähän väliä. Nyt ilmoitti, että työ on tehty ja minun parhaakseni. Höh! Ärsyttämiseksi olisi parempi ilmaus.

Tuo ei nyt mitenkään tänne kuulu, mutta ehkä vähän helepotti!

Lataus teki sen, että minulle on ilmestynyt kahdeksan tulostinta yhden sijasta ja kuulema kaikki ovat käytössä. Sekään ei pidä paikkaansa, kaikki olivat off-line ja piti suorittaa asennus. Tulostimesta tuli sitten koko jono ulos eli 11 HT-ristikkoa. Ratkaisin vain yhden.]

Kiitos HT! On niitä hullumpiakin vihjeitä pitkälle pystysanalle nähty. Ihan selvä yhteys, eihän ne hurmurit raatoja ole. Esikatselun suurennos 400 %:ksi auttoi tunnistamaan niin ylänurkan kuin keskellä olevan pallukankin. Neljä aulislaista minäkin löysin, jos yksi on kaksi. Olen samaa mieltä Hemulin kanssa kuvien selkeydestä. Voittaa viime aulikset.
15. Potter9.12.2008 klo 11:26
Minulla kyllä nuo kuvat, myös pallukka ja ylänurkka, ovat selkeitä.

Olenkohan väärässä, kun pidän tuota kopterista tulevaa myös HT-henkilönä. Ainakin yhdyssananimen ekaosana löysin sellaisen.
16. HT9.12.2008 klo 11:34
Kaipa niitä nimmareita sitten neljä on, vaikka kolme on pantu sekaan tajuisesti.

Kopterista tuleva on kirjoitellut viimeksi melko kauan sitten ja lieneekö näyttäytynyt HS-säikeissä. Kirjailijaliittoon juuri hyväksytty rouva on myös näköjään osallistunut, mutta ei ollut hänkään mielessäni.

-http://drzf55.googlepages.com/listoja.html
17. PP9.12.2008 klo 12:04
Potter: Siinä pallukassa oleva numero hädin tuskin näkyi suurennoksessakaan. Muutenhan kuva on tietysti selvä, vaikken ensin mieltänyt sitä vanhaksi maksuvälineeksi, vasta ratkaisusta sekin selvisi.
18. Potter9.12.2008 klo 12:31
pp: Eihän tuo kyllä kovin selvästi näy, mutta vielä tuo vanha maksuväline on "tuoreessa" muistissa.
19. SMH9.12.2008 klo 15:46
Kiitos HT. Olen ratkonut kaikki tähänastiset 9 ristikkoa. Pitäisiköhän muuttaa nimimerkki vähintään nelikirjaimiseksi, jotta pääsisi mukaan !!!
20. Aksu9.12.2008 klo 16:31
SMH,
totta, sulla on vaikea kirjainyhdistelmä. PP:kin on päässyt mukaan!

Kiitos jälleen, HT!
Ristikko on tulostettu ja täytetty. Yksi vihje kontra vastaus on vielä miulle epäselvä, mutta nytpä joudan sitä tutkiskelemaan.
21. Aksu9.12.2008 klo 16:41
Jep, kaikki on selvitetty, myös helikopteri.
22. Juho9.12.2008 klo 16:51
Joo, ei ollut Pete, ei Aslak eikä Imarikaan.
23. [Hemuli}9.12.2008 klo 18:10
[Varovaisuussyistä hakasulkeissa

PP,
selvisit sentään yhdellätoista HT-ristikolla. Muistaaksen muuan muija lähiaikoina hullaannutti tulostimensa tilaamalla epähuomiossa 173 sivua. Mutta ne kyllä olivat kaikki erilaisia!]
24. Owlie9.12.2008 klo 18:13
Kiitos, HT. Ei kai tämä ole viimeistä edellinen? Nyyh!
Kotiinpäinkin onnistuit vetämään. Uusi tuttavuus meikälle.
Sisäpiiriläisiä löysin 4, jos fransut lasketaan kahdeksi. Vielä yksi voisi olla valepuvussa. Noviiseja ei kai lasketa mukaan tähän "hän-on-täällä-tänään" -piiriin, vaikka he aina esittäytyvät sellaisina.
Toi trio oli vaikein hahmottaa. Noita otv-an haasioita olen nähnyt livenä kaksi kertaa. Ylätasangolla kauemmin ja kaupungissa hujauksessa. Kaupungissa nähdyn kilvan voitti laatijakollegasi asuinmaa. Ryhmäämme katsottiin karsaasti, kun kannustettin "väärää maata" kovaäänisesti.
25. marjuko9.12.2008 klo 19:04
Tässä mitään hämminkiä ollut. (Aggressiivi, suomen kieleen kotiutunut vanha modus, jota H.T. käytti:"...se mikään varsinainen helmi ole...") Ei näiden mitään läpikirjoitettavia tarvitse olla. Kuva yläoikealla esitti niin tuttua urheilutapahtumaa, ettei siitä voi erehtyä, ei nimestä eikä maasta. Vasemman reunan pitkä pystysana avautui vaakasanojen avulla ja oli hyvä vastakäsite lapsen tilalle.

Aggressiivista vielä: rakenteesta väitteli Lari Kotilainen viime vuonna. Muoto on vanha, mutta siihen on mielletty aiemmin muuan ns. ruma sana alkuun. Kuitenkin muotoa, pontevaa kieltoa ilman kieltosanaa kuulee koko ajan myös ilman kiroilua. "Mä mitään tienny", "Se missään oo käyny" jne. Huvittelen tyttäreni, suomi-ihmisen, kanssa jatkuvasti keksimällä uusia iskeviä ilmaisuja.
26. marjuko9.12.2008 klo 19:05
Siis kiitos, H.T.
27. Hemuli9.12.2008 klo 20:04
marjuko,
VOI siitä erehtyä, jos ei näe mitään! Tai no, otv-a näki haasioita, minä esiin ryntäävän tiikerilauman!
Mutta ei HT:n silti olisi tarvinnut lähettää kuvasuurennosta, niin kuin jo ennenkin sanoin. Minunhan tappioni olisi ollut, jos en olisi nähnyt.
Minä en osaa itse suurentaa oikeaa puolta. Sanko vinkin, ettei tarvitse kitistä toista kertaa?
28. marjuko9.12.2008 klo 20:26
Hemuli,
en pysty vinkkaamaan koska en tarvinnut suurennosta, vielä, thank God. Näithän kumminkin oleellisen, laumallisen urheilevia tiikereitä! Haasiat! How charming!
29. HT9.12.2008 klo 21:18
Hemuli,

suurentamisesta: jos olet tallentanut kuvan koneelle, yksinkertaisinta on klikata kuva auki hiiren vasemmalla napilla ja sen jälkeen pyörittää hiiren rullaa eteenpäin (kai rulla on nykyään joka jyrsijässä?). Pienennys sitten päinvastaiseen suuntaan.

Jos kuva on pakkaamaton, se lävähtää (ainakin minulla) heti täysmittaiseksi mm. yhdistelmällä Ctrl + A ja takaisin ruutuun mahtuvaksi painamalla Ctrl + B. Pakattuun kuvaan tuo ei tepsi, se odottaa rullan pyöritystä.
30. Aksu9.12.2008 klo 21:30
HT viime viestiä vähän jatkaen: kuvaa voi suurentaa hiiren vasemmalla näppäimellä, ja kun painasee uudelleen, niin kuva pienenee entiselleen. Sen jälkeen voi valita uuden kohteen, jota haluaa suurentaa ja tutkia tarkemmin.

Eli ihan vain klik- klik.

Itse käytän aina pakkaamatonta kuvaa, jonka myös tulostan.
Sivun margenaaleja saatan muuttaa vähän, jotta saan mapitusreiät paremmin mahtumaan.
31. Hemuli9.12.2008 klo 21:44
Kiitos, menen kokeilemaan.
Ja marjuko,
näin kyllä kuvan sitten, kun HT lähetti siitä sokeainversion. Eikä minulla muuta vinkkitarvetta ollut kuin vastaisen varalle tuo suurentaminen. Kokeilen, kuinka hyviä neuvojia HT ja Aksu ovatkaann...
32. Hemuli9.12.2008 klo 21:46
Että joku voikin olla noin yksinkertaista! Mitähän kaikkea helppoa täällä vielä olisi, mitä meikänkin aivoilla voisi oppia?
33. HT9.12.2008 klo 21:56
Aksu,

meillä taitaa olla vähän eri systeemit. Vasemman napin klikkaaminen ei minulla vauikuta mitään ennen kuin on klikannut oikealla ja klikannut esiin työntyneestä valikosta vasemmalla kohtaa Lähennä. Sen jälkeen kuva suurenee aikansa joka painalluksella.
34. uhhu9.12.2008 klo 22:23
Aaaaaarrrrggghhhh!

Ei tuo toinen tiedosto ole pakattu (=compressed) vaan pienennetty (=scaled [down]).

[Perhanan nyypiöt.]
35. jonkka9.12.2008 klo 22:24
HT. kiitos taas ristikosta, mikä ilahdutti muutoin ankeaa mieltäni. Vähän täytyi mietiskellä joitakin kohtia varsinkin oikeaa ylänurkkaa, jossa sekoilin strutsin kanssa, vaikka olikin sitten ihan selkeä juttu.
Olen myös erityisen ilahtunut kun täältä saa ilmaista tukiopetusta tässä koneen käytössä, nyt tuossa edellä nuo kuvan käsittelyt ja aikasemmin HT taisi kertoa mikä mättää kun en saanut Flash playeria asennetuksi. Sekin selkisi ja nyt toimii. Muutakin olen oppinut.
Kiitos vielä HT:lle ja Aksulle.

Tämä on ehkä viimeinen kerta kun käytän jonkka-nimimerkkiä. Oikeuskansleri on lannistanut minut. Mutta palaan asiaan sitten kun taas uudelleen tulen kuvioihin ja kerron kyllä uuden nimimerkkinikin.
36. HT9.12.2008 klo 22:56
uhhulle tiedoksi, että oikea termi kyllä on tiedossa, antaahan Operakin vaihtoehdot "Scale image if larger than" jne. eli puhuu skaalaamisesta, ei zippaamisesta tai muun sortin likistelystä, kun sille tarjoaa tavaraa tallennettavaksi. Mutta ei se meillä ole niin nokonuukaa, pääasia että suurin piirtein ymmärretään, mitä jengin päässä liikkuu. Viikon kuluttua saat taas ärsyyntymisen aihetta.

Jaha, jonkka, että nimmari menee uusiksi. Periaatteessa pitäisi sitten muokata erästä ristkkoa, mutta enpä taida viitsiä.
37. jonkka9.12.2008 klo 23:12
HT, vihjaisit minulle syyn tulla saitille vielä ensi viikolla. Muutoin palailen ehkä vasta ensi vuoden puolella.
38. Hemuli9.12.2008 klo 23:18
jonkka,

Sanoisinko peräti "jonkka jonkkasein", niin kuin täällä ennen vanhaan oli tapana bestiksiä kutsua.
Muistelisin, että viittasit nimmarisi palautuvan Vilijonkkaan? Ja että oltaisiin melkein kavereita.
Olisin mielelläni.
39. Vilijonkka (ent.jonkka)9.12.2008 klo 23:33
Hemuli, teenkin päätöksen nyt heti, kun niin kauniisti yllytit.
Olen siis tästedes Vilijonkka. Ajattelin pantata päätöstäni siksi, että en ehkä vähään aikaan osallistu lainkaan kuten edellä HT:lle kerroin.
Mutta nyt olen siis Vilijonkka ja mielelläni kaverisi.
40. Matahari10.12.2008 klo 10:50
Hitaana hämäläisenä ehdin vasta illalla ristikon kimppuun.
HT - tykkään näistä, erityisesti siksi, että ne ovat sisällötään tasaisia so. voi luottaa siihen, että ratkaisu on looginen vihjeeseen nähden, ja silti ne tarjoavat mahdollisuuden oivaltamiseen. Olipas vaikeasti ilmaistu - minun ei pitäisi ennen puolta päivää ryhtyä mihinkään, joka vaatii enemmän kuin selkäydinjatkeen.

Pientä markkinointia - käykääpäs ratkaisemassa Akaa-ristikko.
nimimerkki vanha akaalainen
41. pelaaja10.12.2008 klo 16:20
HT:lle kiitos taas ratkontatuokiosta.
Ensi kerrallako sitten pitäisi 'kiittää viimeisestä' ?

Tämä muille paitsi HT:lle: joukossamme on runoilijoita ja muita sanataiteilijoita - kukahan väsäisi laatijalle sydämiä sykähdyttävän väliaikaisen työtodistuksen..(minusta siihen ei valitettavasti ole)
42. ?10.12.2008 klo 16:24
Mites erillinen kiitossaitti? Kuka avaa?
43. Matti10.12.2008 klo 16:57
Nämä HT-saitithan juuri ovat mitä parhaita kiitossaitteja. Niin ja niin moni ratkoja noteeraa ja haluaa kertoa mielipiteensä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *