KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 29.11.

4410. IS-kovis 29.11.

lp29.11.2008 klo 19:20
Ekin kakspuolonen ei ollut kovin vaikea, mutta omalla tavallaan mielenkiintoinen. Tykkäsin kovasti, kiitos!
2. Lauri Kultti29.11.2008 klo 20:15
Joo, oli mukava. Tosin FORMULOITA AJANUT piti tarkistaa, vaikka eihän siinä piilokirjaimia ollutkaan. Kun alemman kuvan lause selvisi, aloin hieman pelätä ylemmän kuvan lausetta, koska tunnistin toki kuvan miehen, ja hänen suustaan on tullut aikojen kuluessa sellaisia mongerruksia, ettei niistä ole pirukaan ottanut selvää. Mutta ihan perusjuttuahan siitä ylemmästäkin kuvasta tuli.
3. ö29.11.2008 klo 20:48
Joo, hyvä ristikko. Pääpaino oli laatimuksessa eikä kohtuuttoman vaikeissa vihjeissä. Viihdyttävä ratkontatuokio.
4. Jaska29.11.2008 klo 23:00
Ei ollut kovin hyvä ristikko. Tuomio voi tosin viikon kuluttua muuttua, jos laatija perustelee tyydyttävästi vihjeen MITÄÄN HÄTKÄHTÄMÄTÖN ja sen yhteyden ratkaisusanaan, mikä se sitten onkin. Ja miksi päätyi tähän parilla muutoksella tarjolla olevien tutumpien ristikkosanojen sijasta. Piiloruutu jäi tyhjäksi siis. Parista muustakin vihjeestä tekisi mieli purnata, vaikka ne jotenkuten tajuankin.

Kaksijakoinen ristikko minulle. Alakerta oli lähempänä keski- kuin kovistasoa mainittua kummajaista lukuunottamatta. Yllättävän pikaisesti hahmottui alapääkuvasana, joka antoi osviittaa myös yläpääkuvasanan ratkaisemiseksi. Omasta yläpäästä ei sille kuitenkaan muistijälkeä löytynyt, mutta risteävien ähkivä tahkonta korjailuineen (mm. ensin väärä katalonialainen) voitaneen hyväksyä kehotuksen noudattamiseksi. Kaiken kaikkiaan kikivat kuva-arvoitukset!

Kaksi kekseliästä kompaa, SIITÄ HALVAT RITSAT? ja SKALPELLI! kumuloivat ristikon pluspistepotin miinusmätkyjä merkitsevämmäksi: 8.
5. Jaska29.11.2008 klo 23:30
Yläpää on tosiaan sekä ulko- että sisäpuolelta oikein törkytakkuinen. Kumma juttu, olin tutkimassa tämänpäiväisiä Äimäraution tuloksia, kun yht´äkkiä kesken kaiken tuli ristikko silmien eteen ja siinä OIKEA ratkaisu mainitsemaani ongelmakohtaan. Huh, huh. Ekin ei siis tarvitsekaan valittaa hoviin! Arvosanakin heilahti ysiin.
6. RA29.11.2008 klo 23:57
Hyvät pääkuvaideat/-sanat! Olkoonkin, että kun tämmöiset sanat vähänkään aukeavat, ne keksii siinä samassa sitten kokonaan.

Vas. reunan MITÄÄN HÄTKÄHTÄMÄTÖN (4) oli minusta ihan tajuttava. Kylmän viileesti tökkäsin sen piilokirjaimenkin älyämättä ies, että mitäpä siihen muutakaan.

Narisisin (taas) vihjeiden sijoittelusta. Tällä kertaa oikea yläreuna; Nyt kun ristikko on ratkottu, niin kaikki on selvää ja kirkasta, mutta kyllä mulla - ristikon tyhjänä ollessa - ainakin haetutti, että mihinkä vihjeryppäästä "AUTO-piirros+TRAUMA+LEVITTÄÄ+PUUT-piirros+KERUUSE EN+POIKA-piirros" mitäkin tulee.

Ahahahahattavimpia:
- Jaskan jo mainitsema vas. alanurkan SIITÄ HALVAT RITSAT? (4)
- ÄKILLISIIN TARPEISIIN (5)
7. =30.11.2008 klo 02:03
= vas. alanurkan SIITÄ HALVAT RITSAT? (4)
= oik. alanurkan...
8. ö30.11.2008 klo 10:49
Oho, Jaska meinasi jo kohottaa profiiliaan ristikkokriitikkona, mutta sitten ei kantti kestänytkään.

MITÄÄN HÄTKÄHTÄMÄTÖN menee ihan hyvin ratkaisusanan synonyymina ainakin ristikkomaailmassa. Joskus kyllä pohdin, onko ristikkojen synonyymeissä menty jo liian kauas sanojen merkityksistä. Kerran tuli TASAINEN>LITUSKA. Se ei enää mielestäni ole oikein.
9. Eki30.11.2008 klo 11:25
Tuohan vain todistaa, että Jaskalla on se kriittinen puoli, mutta hän vain kirjoittaa niin hyvistä ristikoista ja toisaalta, mieshän osaa tunnustaa virheensä. Hieno mies!

Joistakin sanoista laatijoilla saattaa olla hieman vinksahtanut käsitys, joka ei sovi joka korvaan. Lituska ei tosiaan ole tasainen, mutta en minä olisi tuosta hätkähtänyt, ellei ö olisi huomauttanut.
10. Jaska30.11.2008 klo 13:05
Kas, ö-setä (tai -henkilö, en voi varmuudella sulkea pois tädin mahdollisuutta) taas velmuilee.

Tällään ristikkoon väärän ratkaisusanan ja arvostelen (tosin varauksellisesti) laatijaa siitä, että risteävä ratkaisusana on epätyydyttävä = kohotan profiiliani ristikkokriitikkona.

Leikkimielisyyden saattaisin tulkita ö:n verhoksi asenteelleen, että tunnustuksen antaminen eteville laatijoille (etenkin minun tyylilläni) on sopimatonta ja ärsyttävää, koska ö itse ei syystä tai toisesta pidä heidän ristikoistaan. Näin kohottaisin samalla ihmistuntemusprofiiliani!

Jätän kuitenkin tulkinnat sikseen, jotta profiilini ei romahtaisi ehkä väärässä oltuani entiselle tasolle. Tai jopa alemmaksi...
11. ö30.11.2008 klo 15:30
Tarkoitin sitä, Jaska, että olit antamassa täälle ristikolle tavallisesta 9-10 asteikostasi poikkeavan arvosanan 8. Sitten kuitenkin palasit vanhaan asteikkoosi ja täräytit ysin.

Itse varaisin 9-10 arvosanat vain huippukokemuksille.

Kansakoulussa minulla oli opettaja, jonka arvosteluasteikko oli 4-7. Koska skaala oli kapea, hän joutui ottamaan käyttöön todistuksissakin plussat, puoloset ja miikat. Niinpä minä sain laulusta 4+. Se on huonoin arvosana, minkä tiedän kenenkään laulusta saaneen. Ehkä sain siitä trauman, jonka takia minusta tuli tällainen.
12. PP30.11.2008 klo 15:35
Isäni ylpeili lauluarvosanallaan. Se oli pelkkä viiva eli miinus!
Se on huonompi kuin 4+. :-)
13. Jaska30.11.2008 klo 15:51
Pieleen meni. Viiva ei ole huonoin arvosana, koska se ei ole arvosana ollenkaan. Sitä ei lasketa keskiarvoon. Eräs vanhan kansan äijä (kävi koulunsa suuriruhtinaskunnassa) kertoi ilmoittaneensa opettajalle vuoronsa tullessa laulukokeessa, että minä en laula. Opettaja siihen, että kyllä sinä laulat, kaikkien on laulettava. Pojanjulli avasikin suunsa, mutta vain sanoakseen painokkaasti "empa", ja opettaja antoi periksi. Viiva tuli, kun taas säyseä naapurin poika sai keskiarvoa heikentäneen kuutosen!
14. 030.11.2008 klo 20:02
Minä pidin ristikosta erittäin paljon. Parhaat jo mainittu,
mutta ELÄINSEOS! oli myös kiva.
15. Libero30.11.2008 klo 22:28
Oli va-ristikko: sopiva, mukava, kiinnostava, palkitseva.

Vaikka autoiluun liittyneitä vihjeitä oli monta, niin vastapainoksi oli sellaisia kuin SEIVÄS (5) ja SYNKEITÄ (5). Muistelen, ettei Eki ole välittänyt käyttää jälkimmäisen vihjeen ratkaisusanaa, josta itse olen aina pitänyt. Laatija vei joustosta ... kotiin.

Pääkuva-annista on vain hyvää sanottavaa, joskin koetin ensin edetä latvasta tyveen. Nimesin lentävän nimisiksi tavallaan heimolaisia, mistä syystä ylempi ratkaisulause meni väärän alkukirjaimen varassa pahoin pieleen. Tätä taustaa vasten tunsin oloni pirteäksi, kun oikeat kirjaimet alkoivat asettua oikeaan järjestykseen. Ratkaisu ei ollut ollenkaan tuttu, mutta riittävän johdonmukainen se oli.

Vihje TRAUMA (6) olisi mielestäni kaivannut sijapäätteen. Tuomaana kummasin vastaussanan pari kertaa pois ja palautin sen vaivoin. Tämä kohta oli minulle koko ristikon hankalin. Se sai osakseen lähes kaiken huomion oikean yläreunan vihjeryppäässä.

Maanmainio ritsa-vihje ansaitsee tulla vielä kertaalleen mainituksi. Että noinkin pienestä sanasta tunnelma voi nousta kattoon... Niin vain voi. Kiitos.
16. putko4.12.2008 klo 16:38
Ritsa oli upea.

Se mitään hätkähtämättömän piilokirjain ei aukea. Minulla on siinä sana

vokaali, tyhjä, sama vokaali, konsonantti

Kokeilemalla ei saa sanaa
17. Seppo4.12.2008 klo 16:53
Luultavasti putkon pitää vaihtaa kyseisen sanan ekaan kirjaimeen päättyvästä pystysanasta kaksi viimeistä kirjainta.
18. RA4.12.2008 klo 17:30
... minkä kera löytynee helposti ja hikoilematta myös MITÄÄN HÄTKÄHTÄMÄTTÖMÄN kaksi ekaa kirjainta.
19. Jaska4.12.2008 klo 18:33
Putko, minullakin oli ensin sama pystysana kuin sinulla, oli ihan ensimmäisiä "varmoja" sanoja. Myöhemmin vaakasanaa miettiessäni lähdin sitten siitä, että sen "täytyy" alkaa vokaalilla! Vihjeeksi oikeasta sanasta ylihuomiset bileet, joihin aika harvat kutsutut saapuvat yksin!
20. putko4.12.2008 klo 18:34
RA
Kiitoksia

Näinhän se pitäisi mennä. Siis kummata ja alkaa alusta.
Aika hyvä vihje ja istuu siihen pariinkin
21. putko4.12.2008 klo 20:09
Jaska
Parina viime vuonna olen huomannut, että saan 2,5 kovikset tehtyä kohtuuajassa (1-2pv, ei tietysti kokoajan). Kolmosia en saa ratkaistua.
Aina silloin tällöin tökkii.
Mietin jopa sanaa avot. siis kun ei aviossa. (Nyt torstai-ilta, uusi lehti ilmestyy perjantaina, toivottavasti ei liian paljastava vihje)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *