KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAKSU PELIKAANI 6/2008

4387. Paksu Pelikaani 6/2008

Lauri Kultti18.11.2008 klo 08:58
Tällä kertaa olikin kaksi lastenristikkoa - vai oliko? Ehkäpä sivun 10 ristikkoon oli vahingossa lipsahtanut tuo määre "Lastenristikko"?

Malojen ristikosta s. 18-19 jäi oudoksuttamaan sivulla 19 neljä ruutua keskitaitteesta oleva vinkki, joka näyttää 'suurempi kuin' -merkiltä. Vastaussanan suhde vinkkiin on vielä hämärän peitossa. Samalla sivulla vihreällä taustalla olevan pystylauseen nuolen vieressä lienee jokin kuvallinen vihje, mutta tarttis suurennuslasia!

Samat tekijät, s. 26. Hämäräksi jäi ylhäällä melko keskellä olevan laatikon (?) ja vastaussanan yhteys.

Loppupään vaikeista Viitamäki - ja erityisesti oikea yläalue takkusi pisimpään. Lähteenmäki/Asikaisesta opin yhden uuden sanan (vastaussana vinkkiin SAMA ÄÄNI VAIKKA 1.=S).
Pitkälä lisäsi yleissivistystäni vinkillä (ja vastaussanalla) SINUA KYSYVÄ JAAKKO. Toisaalta SOTAISA NIMI? on vielä ihmettelyn alla.

Kaiken kaikkiaan mukava lehti, jolle uhrasin koko viime pyhän. (Huom! Ei se kuitenkaan vielä sunnuntaina kokonaan valmiiksi tullut!)
2. Eki18.11.2008 klo 09:58
Tästä asiasta puhuttiin jo muualla:

Lähettäjä: PP 15.11.2008 klo 13:16

Ratkoin PaPe:n lastenristikon s. 12. Onkohan tämä tosiaan lapsille tarkoitettu. Omat lapsenlapseni (13 ja 14 v.) eivät osaisi ratkoa enkä minäkään (70 v.) ilman googlettamista.
Varmaan tavalliseksi pehmikseksi tarkoitettu? Toinenkin lastenristikko on Vuokilan tekemä ja näyttääkin siltä.

Toivonen oli minulle toivoton tapaus. Sain tietää, että hän on opiskelija ja saanut kuntavaaleissa Sastamalassa viisi ääntä vasemmistoliiton ehdokkaana. Hän on myös taksiyrittäjä jossakin ja Dynamon 5-divarin pelaaja, joka on valittu joukkueensa parhaaksi puolustajaksi, mutta myös bad boyksi, kun sai eniten jäähyjä. Toivonen on myös sähköfirman toimitusjohtaja ja alppilajien valiokunnan jäsen ja ko. lajin valmentaja. Toivonen on myös iskelmäsovittaja.
En vieläkään tiedä, kuka tämä Toivonen on! Täytyy sanoa, että tuli vähän aulismainen olo.

Näyttelijä Campbell oli myös 'never heard', puolusti paikkaansa lastenristikossa, olihan esiintynyt Leijonakuninkaassa. Paavi, Vonnegut, Taata, unkarilainen nimi, jumalatar jne. eivät luultavasti aukea lapsille ihan lonkalta.

Olenko oikeassa, että lipsahti väärä otsikko?

Tekaisin tässä välissä sen toisenkin lapsille tehdyn ristikon ja se oli hyvä. Varmasti he selviävät siitä ilman vanhempien apua.

Lähettäjä: Eki 15.11.2008 klo 13:24

Sieltähän se pomppasi silmään heti ensimmäisellä selauksella, että lastenristikko-otsikko oli jäänyt toisellekin sivulle eli ei tosiaankaan ollut lasten ristikko.

Mika Toivasta on tavoiteltu tuossa vihjeessä. Konsepti on tainnut olla epäselvä tai piirtäjä lukenut muuten vaan väärin. Liisa ei ole samalla tavalla asiaan kiinnittänyt huomiota (tai on tyytynyt Googlen valokoimaan). Mika Toivanen teki mm. kaksi peräkkäistä euroviisua Suomelle vastikään (ennen Lordia). Oli tuossa avarassa kulmassa, etten katsonut lisämäärettä tarpeelliseksi.

Lähettäjä: PP 15.11.2008 klo 13:32

Hassua. Minun Toivos-rämpsyn loppukaneetti oli: 'Mika Toivasen olisin heti tuntenut'! Jostain syystä kuitenkin poistin sen!
3. Kravattimies18.11.2008 klo 12:23
(Lauri Kultti 18.11.2008 klo 08:58)

> Malojen ristikosta s. 18-19 jäi oudoksuttamaan sivulla 19 neljä ruutua keskitaitteesta oleva vinkki, joka näyttää 'suurempi kuin' -merkiltä. Vastaussanan suhde vinkkiin on vielä hämärän peitossa.

Jos ratkaisu on oikein, niin kyllä se selviää.

> Samalla sivulla vihreällä taustalla olevan pystylauseen nuolen vieressä lienee jokin kuvallinen vihje, mutta tarttis suurennuslasia!

Piirroksen tosiaankin olisi saanut isommaksi siirtämällä nuolta vasempaan reunaan. Piirroksessa on oikean käden koura sormet harallaan. Ruudun oikeassa reunassa oleva peukalo on värjätty punertavaksi.

> Samat tekijät, s. 26. Hämäräksi jäi ylhäällä melko keskellä olevan laatikon (?) ja vastaussanan yhteys.

"Laatikon (?)" lisäksi kuvassa on muutakin.
4. Jaska19.11.2008 klo 17:18
Viitis vaikutti ensin jopa kolme miikalta. Näytti siltä, että ratkeaa isommitta rypistyksittä yhdessä normaalipituisessa kovisistunnossa. Jälkeenpäin erittäin hölmöksi osoittautunut virheeni kuitenkin pysäytti ratkonnan kuin seinään. Osasyylliseksi lasken mieluusti erittäin epäselvän, jopa Aulikselle "parhaimmillaan" vertoja vetävän kuvan vihjeen KAPEA alapuolella.

Kun LK:llekin hankala oikea yläkulma alkoi tuntua mahdottomalta, katsoin parhaaksi heivata ja antaa PP:n hoitaa loput. Hän väitti, että em. kuva, kuvitelkaa, oli ihan selvä! Kyseessä onsiis selvä salaliitto! Tekisi mieli siitä hyvästä rokottaa arvosanaa kokopukilla. Mutta pitkämielinen on parempi kuin sankari, totesi jo viisas Salomokin. Olkoon ansaitusti kiitettävä.

P.S. Olen myös pitkälämielinen. Mutta jopa Pitkälä saattaisi tulla joistakin tämän ristikon vihjeistä hirviön kateelliseksi?
5. Kasperi21.12.2008 klo 16:41
"> Samat tekijät, s. 26. Hämäräksi jäi ylhäällä melko keskellä olevan laatikon (?) ja vastaussanan yhteys.

"Laatikon (?)" lisäksi kuvassa on muutakin."

No onhan siinä muutakin, mutta vastaussana olisi mielestäni järkevämpi, jos vokaalit vaihtaisivat paikkaa???
6. Antti Viitamäki21.12.2008 klo 23:07
Viitis tunnustaa, että vihjeen KAPEA alapuolella oleva kuva on tummempi kuin mitä se oli tuossa tietokoneen näytöllä - ja ehkä sen takia epäselvä. Mutta jos sitä vähän aikaa katselee, niin käsittääkseni näyttää kyllä ihan siltä miltä pitääkin. Olen testannut asiaa neljällä eri ihmisellä, ikähaitari 20-50, ja kaikki ovat hoksanneet. Vaikka ensin rypistivät kulmiaan. Eri asia sitten, kuinka pian keksii mikä on ratkaisusana.
7. Kravattimies21.12.2008 klo 23:10
Kasperi, mietipä vaihtoehtoja kuvan nelikulmaiselle esineelle. Sillä on monta nimeä: boksi, loota jne. Unohda se mielessäsi oleva 8-kirjaiminen sana. Tähän loppuvat joululahjaneuvot :)
8. Kasperi22.12.2008 klo 18:44
OK, myönnetään, myönnetään...
9. Kasperi26.12.2008 klo 16:53
Lehti on kahta sanaa vaille valmis...
Lähteenmäki-Asikaisessa tökkii vielä "tallin osan" eka tavu, ja siinä samassa "tälle tilaa nauhoilla" toka tavu... ja ekaankin on kaksi vaihtoehtoa...
10. Kasperi26.12.2008 klo 17:01
Nyt sain itseäni tyydyttävät tavut noihin laatikoihin, mutta mikäli minulla on oikein "topasta"-vihjeen kolmas tavu, niin se on keinotekoinen sana... Google ainakin ehdottaa toista muotoa...
11. Jaska26.12.2008 klo 18:47
Nykäsessä on molemmat.
12. RA26.12.2008 klo 19:08
Kasperi, TOPASTA:
Noteerasin vihjeittäessäni saman kuin sinä ja tarkistin (Tapiolta salaa ;-) vielä kerran sanan 'oikeaoppisuuden'. Nimenomaan sen kolmannen tavun osalta. Se vaikutti myös vihjeen muotoiluun.
13. Kasperi26.12.2008 klo 20:29
Saattaapi olla nykäsessä, mutta ei kuulu minun sanavarastooni. Minun kielikorvani kirjoittaa sanat erikseen tuossa tapauksessa, mutta sehän onkin vain minun korvani.
14. Jukkis29.12.2008 klo 23:33
Tämän lehden s. 22 olevassa ristikossa (Pallonen-Mäkinen) on vasemmassa reunassa pääkuvan alapuolella eläimen kuva. On kyllä tosi omituisen näköinen otus siksi eläimeksi, joka siihen ratkaisusanaksi tulee. Lieneekö jonkinasteista huumoria, joka ei sitten kuitenkaan realisoidu ratkaisussa?
15. Jussi30.12.2008 klo 11:11
Lähteenmäki-Asikaisessa en millään keksi mitä LASKUJEN LOPUT voi olla? Eli onko pääkuvan eka ratkaisusana samaa linjaa tokan ja viimeisen kanssa?
16. RA30.12.2008 klo 12:49
Jussi, lisävihjaan sen verran, että kysymys ei ole rahasta. Eikä matematiikasta.
17. Jussi30.12.2008 klo 14:18
Kiitos vain, periaatteessahan tuon pitäisi auttaa kovasti mutta kun ei. Jotenkin kai ajatukset juuttuneet tietyille raiteille.
18. RA30.12.2008 klo 14:28
Niinpä... LASKU on monimerkityksinen sana.
19. Jaska30.12.2008 klo 16:05
Jussille vinkki: mieti, MIKÄ voi laskea (ja aina laskeekin!). Tämä ehkä jonkun mielestä liiankin paljastava vihje on kohtuullista antaa vastapainoksi pääkuvan ja sen ratkaisulauseen väliselle ristiriidalle.
20. RA30.12.2008 klo 16:10
Jaska, katsopa tarkkaan sitä pääkuvaa! Siinä mitään ristiriitaa ole! Tarkkaakin tarkempi toteamus.
21. Jaska30.12.2008 klo 16:48
RA, olen katsonut sitä kuvaa pitkään ja hartaasti. Totean, että lasi ei erotu mustaa taustaa vasten, niin kuin tietenkin pitäisi. Jos kyseessä on ratkonnan tarkoituksellinen vaikeuttaminen, niin sitä sopii paheksua.
22. RA30.12.2008 klo 21:14
Lasi? Mikä lasi? En ymmärrä yhtään, mistä puhut.

MUTTA ratkaisuaikaa on vielä viikkokaupalla, että varovasti nyt Jaska! :-D
23. Kasperi30.12.2008 klo 21:36
Minä en kanssa tuota Jaskan tinkaamaa lasihommaa ymmärrä yhtään, vaikka olen kyseisen nurkan täyttänyt jo joku tovi sitten, ja mielestäni oikein.
24. Jaska30.12.2008 klo 22:44
Myös PP on ratkonut ristikon mielestäni oikein. Vika on siis minun ymmärryksessäni. Se asia varmistunee viikkokauppojen jälkeen. Tuskinpa minulla asian valaisun jälkeenkään näet sytyttää...
25. RA30.12.2008 klo 23:03
Tuli mieleen tarina Picassosta. Yksi Jaska (nimi muutettu)kysyi kerran Picassolta, miksi tämä ei voi maalata ihmisiä oikean näköisiksi.

- Oikean näköisiksi? Mitä tarkoitat, kysyi Picasso.

Jaska otti lompakostaan vaimonsa PPn (nimi muutettu) valokuvan ja sanoi: "No tällaisiksi! Tietysti!"

- Noinko pieniksi ja litteiksi, kysyi Picasso.
26. Jaska30.12.2008 klo 23:16
Ahhh, nyt alkaa valjeta. Ratkaisulause onkin huumoria!
27. Jussi31.12.2008 klo 09:09
Kiitos Jaska vinkistä, tuo sai aikaan ahaan! Ongelmana mulla oli loppujen lopuksi jumittuminen tiettyyn muotoon pääkuvan ratkaisulauseen ekasta sanasta.
28. RA31.12.2008 klo 13:10
Lauri kirjoitti tuoreeltaan tämän säikeen aloitusviestissä: "Toisaalta SOTAISA NIMI? (5) on vielä ihmettelyn alla." Kyseessä siis Pitkälän Tonin ristikko sivulla 31.

Itse hain selitystä historiasta ja erilaisista sanaleikeistä, edes tuo kysymysmerkki ei "hälyttänyt". Hauska vihje, jonka myötä tuli mieleen, kuinka nopeasti tietynlaiset asiat häipyvätkään pois tietoisesta muistista. Vielä vuosi pari sitten selitystä tuskin olisi tarvinnut miettiä hetkeäkään.
29. Kasperi31.12.2008 klo 13:53
RA:n tapaan minäkin tuon nimen sotaan liitin...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *