KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 15.11.

4382. IS KOVIS 15.11.

Lauri Kultti16.11.2008 klo 08:44
Tässä meni jostain syystä huimasti enemmän aikaa kuin parissa viimeisessä 3-palloisessa. Varsinkin pääkuvan alinen osa takkusi pitkään. Ehkä hieman yllättäen pääsin alkuun oikean alakulman aukiosta.

Vihjettä PUIN luin pitkään ihan väärin, vaikka tällaiset sanan taivuttelulla kikkailevat vihjeet ovat ihan tuttuja (ja yksiä lemppareitani).

Vaikka toistankin itseäni (verrattuna aiempiin säikeisiin), haluan taas kehaista laatijaa siitä, ettei googlea eikä hakuteoksia taaskaan tarvinnut.
2. PP16.11.2008 klo 10:14
Nyt uskallan olla eri mieltä Lauri Kultin kanssa vaikeudesta. Ratkominen sujui ilman miettimistä harvinaisen liukkaasti. Jaska tuossa vieressä huutelee jotakin 20 minuutista. Kauemmin minulla meni eilen Paksun Pelikaanin lastenristikossa :-) Kun kaverini katseli täyttämääni, hän sanoi, että täällähän on virhe. Oli yksi piilokirjain väärin, kun kuulema ajatus kulki nopeammin kuin kynä.

Nyt, kun katselen ristikkoa, ei se niin kovin helpolta näytä.
Vasemmat kuvasta lähtevät sanat laitoin ensin. Siitä tuli kirjaimia avuksi jatkolle. Pitkät sanat 15-METRINEN ja MUNIJOITA vaan pälähtivät päähän jostakin heti. Älkää vaan luulko, että kehuskelen. Olen itsekin 'kauhiast hämmästyny'. Näin käy enempi harvemmin. Nyt se vain loksahti eikä taida koskaan enää toistua. Eikä tarvitsekaan toistua, koska kovan pähkäilyn tuloksena syntynyt iso ahaa jää silloin puuttumaan

Vihjeissä oli mukavia: LEHTISIÄ, TURVALLISILLE, SYRJIÄ, PÄHKINÖIN, PUIN, PÄÄASIA etc. Kaikki 'kaksimielisiä', 'miten vaan haluat ymmärtää' -sanoja. Näitä minäkin diggaan.
3. Miimu16.11.2008 klo 10:28
En juurikaan osta viikonvaihteen Ilta-Sanomia (enkä kyllä muidenkaan päivien :), mutta luen kyllä näitä säikeitä aikani kuluksi.

Minua kiinnostaa tietää kenen laatimasta ristikosta keskustellaan. Ilmeisesti keskustelun aloittajat olettavat (ihan inhimillisesti), että säikeen lukija myös ratkoo ko. ristikkoa ja siten tietää kenen laatimuksesta on kyse.
4. -16.11.2008 klo 10:34
2½-pallonen Teemu Pallonen
5. PP16.11.2008 klo 10:50
Sorry, Miimu. En huomannut, että laatijaa ei ollut mainittu.
Ehdottomasti tiedon väärti asia. Joku ystävällisesti jo vastasi kysymykseesi.
6. Lauri Kultti16.11.2008 klo 10:57
PP:

Niinhän se on, että pähkäily ja ahaa-elämykset ovat tämän homman suola. Olenkin siksi ihan tyytyväinen, että tämä 2½-palloinen tuntui normaalia vaikeammalta. Pari edellistä 3-palloista kun ratkesi melkein vain kirjoitellen. Mikähän siinä on, että joskus vaikeakin ristikko ratkeaa kuin itsestään ja useimmiten sitten taas ei? Ehkäpä kaverin perjantaiset synttärit, jotka jatkuivat lauantaiaamulle, heikensivät lauantaista ratkomistani. (Kyllä näitä hidastelun syitä on helppo keksiä; hankalampia lienevät ajoittaisen onnistumisen syyt!!)
7. PP16.11.2008 klo 14:34
Lauri Kultti:
Kaikki on niin suhteellista. Nyt olen tunnin ratkonut IL/Viikonvaihde - ristikkoa (Karikkotuotantoa) enkä ole vielä edes puolivälissä. Nämä ovat olleet aina pieni välipala ja nyt sitten takkuaa roimasti. Illalla Pallosen tehdessäni olin väsynyt, tein sen viime töikseni Uutisvuodon jälkeen kympin uutisten aikana. Nyt olen pirteä kuin västäräkki ja silti tökkii.
Taidan tehdä tämän ristikon ratkomisaikaennätykseni!
8. ö16.11.2008 klo 15:26
PUIN on tässä instruktiivi eivätkä tämäntyyppiset vihjeet saa minulta koskaan suopeaa asennoitumista. Instruktiivi vastaa kysymyksiin miten tai millä tavoin. Kysymyksessä on suomen kielen virheellinen käyttö eikä sitä pitäisi suosia ristikoissa.

Komitatiivi olisi PUINEEN ja se vastaa kysymyksiin minkä kanssa tai mikä seurana.

Tunnen jääväni tässä asiassa huutavan ääneksi korvessa, koska "instruktiivi on ristikoissa niin käyttökelpoinen".
9. Libero18.11.2008 klo 21:00
Alarivin munijoista yläviistoon oli tasaista. Oikea alakulma oli hyvä, ja sen turvin pääsi pitkälle. Monilta osin ratkontakokemukseni oli kulttimainen: kahden ja puolen pallon haastetta enimmäkseen ja sitten vähän vaille kolmen pallon loppuriuhtaisu. Oli kiva, ettei ristikko jäänyt väliin.

Olin sorsimaisillani aiheetta jopa P. A. Mannista, kun pääkuvan ratkaisusanat eivät lennähtäneetkään itsestään väriruutuihin. Kuvan alapuolella ollut vihje PIENI MAA ON TYTTÖ! (4) piti pinteessään. Halusin ratkaista koko kulmakunnan omalla vastaussanallani, jonka kaikki neljä kirjainta osoittautuivat lopulta vääriksi. Tässä vihjeessä taas kerran huutomerkki oli olennainen yksityiskohta.

Mahdollisuuksiltaan moninaisimpana pidin vihjettä ILMAN SIIPIÄ (4). Tätä ei pidä ymmärtää niin, että vastaussanaa olisi tarvinnut kauheasti miettiä. Päivittelin vain sitä, että joku ottaa ja keksii tuollaisenkin vihjeen. :)

Vihjeet "PESUKARHUSTA" (8), PÄHKINÄNSÄRKIJÄ (6) ja IDÄN JÄTTI (7) olivat minulle mieleen useiden muiden joukossa. Kahta pisintä sanaa oli mukava kehitellä. Kummankin alkupuoleen kulutin ruhtinaallisen monta minuuttia. Unohdan toistuvasti, että pitkät ristikkosanat ovat useimmiten ystävällisiä.

Vihje VIERAILTAVA (6) vaikutti kyseisessä asiayhteydessä merkilliseltä. Voin kuvitella ilmaisua käytettävän monikollisesti ja yleisluonteisesti, mutten näin yksilöidysti. Piirroshaarukkavihjeestä viivoineen tuli vieras yhdyssana. Samoin harvinaiseen viitanneen vihjeen ratkaisusana oli siinä määrin outo, ettei sanan keksimisestä syntynyt ilon ailahdusta.

ö: On hyvä, että joku asiallisesta asiasta huutaa. Minäkin olen tottunut ottamaan sananmuoto-opin vakavasti. En nyt muista, miten laatijat ovat perustelleet instruktiivimuodon vapaamielisen laveaa käyttöä vihjeissä.
10. Matti19.11.2008 klo 01:59
Minuakin harmittaa tuo ö:n esiin tuoma instruktiiviasia. Olen pitänyt, enkä suotta, laatijoita myös hyvän suomen kielen kunnioittajina ja taitajina.

(Perustelu oli kai se, että vihjeruutu on pieni eikä siihen mahdu paljoa tekstiä. Instruktiivi vie vain vähän tilaa.)
11. RA19.11.2008 klo 12:32
Instruktiivi vs. komitatiivi - meneekö se näin:

- Instruktiivi ilmaisee keinoa tai tapaa (miten, millä tavoin, millä lailla). Pääte on -n ja sana on *lähes aina* monikossa silloinkin, kun puhutaan yhdestä. Esim. paljain päin.

- Komitatiivi ilmaisee jonkin kanssa olemista. Pääte on -ine ja sana on *aina* monikossa. Esim. paljaine päineen.

Kyllä mulla ainakin monessa yhteydessä kielikorva sanoo, että sama asia voidaan ilmaista sekä instruktiivilla että komitatiivilla. Eli ilmaista joko MITEN tai MINKÄ KANSSA;
Esim. Kiuas on KIVIN tai Kiuas on KIVINEEN. - Onko noissa joku ajatuksellinen ero?
12. Jaska19.11.2008 klo 13:16
Instruktiivipurnauksen perimmäinen syy on mahdollisesti ratkojan oivaltamattomuus instruktiivivihjeestä. Se on hyvin inhimillistä. Satunnaisesti jopa minä olen hylännyt objektiivisuuden hyveen ja antanut negatiivisehkon lausunnon faktisesti moitteettomasta vihjeestä.

Instruktiivin käyttö vihjeessä on siis (useimmiten) täysin hyväksyttävää. Jopa suositeltavaa, jos sillä saadaan aikaan mukava ratkojaa hämäävä juju, niin kuin usein tapahtuukin. Esim. vihje PERIN = KELLO. Ilman risteäviä apuja moni harhautuisi riipustamaan ratkaisusanaksi AIVAN.

Jos vihjeenä olisi komitatiivin PERINEEN, niin se 1) voisi olla yhteen ruutuun liian pitkä, 2) vesittäisi koko kikan ja 3) olisi minun korvaani muutenkin kökkö.

Annan kuitenkin purnareille hieman periksi. Komitatiivi kuuluu lauseeseen "Jaska piti vihjettä PERIN, ratkaisusananaan KELLO, aivan onnistuneena." Ei siis "ratkaisusanoin."
13. Jaska19.11.2008 klo 16:18
Mitä ihmettä, olenko tehnyt virheen. Ratkaisusananaan? Sehän on olento! Olen tosi onneton olento! Luulin kirjoittaessani kaasustavani oikein, mutta metsään (sisätulento) meni. Seuraavassa seuranto: ratkaisusanoineen. Sekin on em. lauseessa parempi kuin keinonto.

Millähän keinoin oppisi olemaan erehtymättä sijoissa (sisäolento). Sen vaivoin enää oppinen, kun vaivanani on vajanto: Hoksottimitta. Hoksottini todetaan vajaamittaiseksi (tulento).
14. Eki19.11.2008 klo 16:43
Jaska, jos haluat leppoisaa ja menevää musaa tähän tilanteeseen, lienee ratkaisu Shanana.

Santanana ja Bananaramana olisin ihan hiljaa valinnastani.
15. Matti19.11.2008 klo 17:07
Minun kielikorvani sanoo, että "kiuas on kivin" on väärin. Kiuas lämmittää kivin.

Kiistän myös Jaskan ajatuksen, että instruktiivivihjettä vierastettaisiin siksi, että joskus sen mahdollistama jippo on jäänyt hoksaamatta. Varmaan on joskus jäänytkin hoksaamatta, mutta ei se ole aiheuttanut "ihan kökkö vihje" -reaktiota. Sitäpaitsi hetikohta vihjetyyppi kuuluu ratkojan kalupakkiin niin, että naruttaminen instruktiivivihjein ei enää onnistu.
16. RA19.11.2008 klo 18:39
Matti, jos vihje on KIVIN ja ratkaisu KIUAS, niin mitä sinun kielikorva sanoo? Mitä sanoo muiden kielikorvat?
17. Matti19.11.2008 klo 18:48
kivin>kiuas? Eihän tuossa kieltämättä mikään särähdä, jos assosiaatio on: kiuas on varustettu kivin. Paremmalta tuntuisi kuitenkin: Kiuas on varustettu kivillä. Kiuas on kivin, tämä särähtää omassa korvassani.
18. RA19.11.2008 klo 19:02
Jotain tuon Matin kommentin tapaista ajoin takaa, kun kirjoitin, että "Kyllä mulla ainakin monessa yhteydessä kielikorva sanoo, että sama asia voidaan ilmaista sekä instruktiivilla että komitatiivilla".

Vihjehän on aina typistys koko ilmauksesta. Varsinkin koviksista jätetään monesti verbi pois ja monta muutakin sanaa. Ei laiteta vihjeeksi instruktiivimuotoa (miten) VARUSTETTU KIVIN, vaan laitetaan pelkkä KIVIN.
19. Mie6.12.2010 klo 19:12
Heh, tekeeköhän kukaan muu näin vanhoja ristikoita? ;)

Kaivelin kätköjä ja löytyi muutama vanha lehti. Tämä on sellainen kakspuolikas etten saa sitä ratkaistua. Muutamia sanoja olen saanut siihen vasta, eilen aloitin.

Kolmepalloiset ovat mulle liian vaikeita, paria kolme miinusta olen saanut jonkin verran tehtyä. Viime viikonvaihteen kakspuolikas oli jopa helppo minullekin.

Tämä siis vaikea. Mistähän saisin muutaman vihjeen, kukaan tuskin enää muistaa tätä ristikkoa ja sen sanoja.

Kun saisi muutaman sanan vauhdittajaksi niin jaksaisi taas pähkäillä itsekin lisää.
20. EJlo6.12.2010 klo 19:19
Mie
Kerro nyt ihmeessä muutama pähkäiltävä vinkki tai kuva, josta se varsinainen sana pitäisi saada aikaan. Tietysti myös se kirjain- (ruutu) määrä, jolle sanan tulee mahtua. Täällä säikeellä on muutamia, jotka tykkäävät ratkoa Hesarin pe-ristikkoa ilman lehteä vain niitten ihmisten kyselyjen perusteella kun vain saavat tietoonsa sanapituuden.
21. Mie6.12.2010 klo 20:05
Oukei...

MUNIJOITA, 18 kirjainta.
PUOLIRAAKOJA, 11 kirjainta.
SINNE JOSKUS LASKETAAN, 11 kirjainta.
VIERAILTAVA, 6 kirjainta.
KAATAJALLA, 5 kirjainta.
MEASUO, 4 kirjainta.
15-metrinen, 15 tai 8 kirjainta (en ole varma kumpaan tulee)
"PESUKARHUSTA", 8 kirjainta.

Ehkei kukaan näin voi auttaa, mutta saahan sitä kysyä :))
22. RA6.12.2010 klo 20:10
Haluatko lisävinkkejä vai jo ratkaisusanoja?
23. RA6.12.2010 klo 20:15
Ähh... en huomannut, että kyse onkin vuoden 2008 ristikosta.
24. RA6.12.2010 klo 20:27
MEASUOssa (4) voisi olla jippona, että vihje on puolikkaat vaihtaen SUOMEA. Hae joku 4-kirjaiminen paikannimi, josta samalla tavalla osat vaihtaen tulee ratkaisusanaksi kelpaava sana.

Siis kuin JAANOR (NORJAA) = (OSLO) LOOS
25. Matti6.12.2010 klo 20:34
MIKE
26. Marco Poloinen6.12.2010 klo 20:37
Eipä taida jaksaa paljon vihjailla, ja sumeata on aivan ilmaan suorakin anti. Mutta esimerkiksi MEASUO => MIKE, SINNE JOSKUS LASKETAAN => JOUKKOHAUTA, "PESUKARHUSTA" => KALSARIT, KAATAJALLA => KEILA
27. Eki6.12.2010 klo 20:38
"PESUKARHUSTA" lienee sanan SUPISTA synonyymi.
28. Mie6.12.2010 klo 21:19
Joo sori, tosiaan pari vuotta vanha ristikko jonka löysin :D

Kiitos kaikesta avusta, näin pitkällä sairauslomalla teen mielelläni kaikki 2-2,5 -tasoiset ristikot mitkä löydän, ja kolme miikat kanssa.

Tämä ei vain auennut millään...

Siis saa sanoa ihan sanat suoraan, kun saan muutaman sanan paikalleen alkaa aueta paremmin.

Vielä:

HUONO FIILIS, 7 kirjainta
Mars!, 4 kirjainta
OSIA, 8 kirjainta
KAHDESTA VIIVASTA, 4 kirjainta
PÄHKINÄNSÄRKIJÄ, 6 kirjainta
ELÄIMEN ALKU, 6 kirjainta
LEIMOILLE?, 5 kirjainta
29. RA6.12.2010 klo 21:47
Eipä mitään! Hauskahan näitä on pohtia. Muistaa ei voi kahden vuoden taakse, joten samanlaista hakua tässä on nyt kuin sinullakin. Kuvaapa myös pääkuva. Mitä se esittää? Jos vaikka auttaisi muistamaan.

Nämä siis pelkkää arvailua:
KAHDESTA VIIVASTA (4) > TOKA
LEIMOILLE? (5) > OTSAT
30. Mie6.12.2010 klo 22:11
Jep... sokkoratkontaa heh.

Pääkuva on P.A. Mannisen, piirros jossa kolme miestä tanssii zorbasta kädet toistensa hartioilla, keskimmäinen mies sanoo ZZZORBAZZZ ja on silmät kiinni.

Kaksi sanaa kuvasta tulee, molemmissa 7 kirjainta, toiseen laitoin "unelias".

Jos jotkut saa noista mun kertomista vihjeistä jotain irti niin jees.
31. Eki6.12.2010 klo 22:26
Löysin sen ratkaisun, mutten osaa kaikkia sanoja siitä etsiä. MIKE siellä ainakin on, ja OTSAT. "Mars!" on KUIN.
32. Teemu Pallonen6.12.2010 klo 22:37
Ihan mahdottomia! En muista tuollaisia vihjeitä yhtään, ratkaisusanat saattaisivat tuntua tutummilta.

Koska eivät ratkojatkaan (saati laatija) muista vastauksia, voisiko näitä alkaa julkaista kahden vuoden päästä aina uutena :) ?
33. RA6.12.2010 klo 22:44
Voisi! :-D

Monet vihjeet ovat niin monimerkityksisiä, että ne ovat aikoinaan ratkenneet siinä ristikon ratkonnan edetessä ja muutaman apukirjaimen saatuaan. Siis että mitä juuri tässä ristikossa joku vihje tarkoitti. Eihän noihin mitään yleispäteviä 'ainoita oikeita' vastauksia ole. Eikä tietysti saa ollakaan, kun hyvästä oivallusristikosta on kyse.
34. Jaska6.12.2010 klo 22:47
Onko koko lehti tallella? Sen päiväys? Ellei päiväystä, onko nykyformaattia, siis leveys suurempi kuin korkeus? Vaihtui vuoden 2008 lopulla.
35. Jaska6.12.2010 klo 22:50
No mutta, päiväyshän näkyy olevan 15.11. Se taisi olla jo nykyformaattia. Katsotaan, löytyykö irtoristikkopinosta (liitteet ovat liian isoja arkistoitaviksi.)
36. Mie6.12.2010 klo 22:51
Kiitos avusta. Sain pari sanaa :)


Niin siis kyse viikonvaihteen Ilta-Sanomista 15.11.2008. Kai tuo on vähän korkeuttaan leveämpi.
37. Mie6.12.2010 klo 22:51
Kiitos avusta. Sain pari sanaa :)


Niin siis kyse viikonvaihteen Ilta-Sanomista 15.11.2008. Kai tuo on vähän korkeuttaan leveämpi.
38. Jaska6.12.2010 klo 23:14
Ei löytynyt, harmi. Kamalampaa on, että en muista edes sitä 18-kirjaimista munijaa. Ekin ristikko se taisi olla. Onnea Mielle täytäntöönpanossa.
39. Mie6.12.2010 klo 23:16
Nuo jo mainitsemani vihjeet kun saan niin aukeaa varmaan muutkin, ihan itse sain joitakin sanoja jo... mutta täältä vielä lisää.
40. Eki6.12.2010 klo 23:22
Teemun alasaranasanana NAARASMUSTARASTAAT.
41. Jaska7.12.2010 klo 00:13
Just se! Oisko vierailtava ollut UKKILA.
42. Eki7.12.2010 klo 00:16
Olihan se.
43. Mie7.12.2010 klo 00:17
Suurkiitos Eki. Tuon "naaras" sain jo ja pari T-kirjainta, mutta en olisi ehkä tajunnut loppuja.

Yhä pähkäilen tämän kanssa.

Yksi vihje jota en ole kekannut on PÄHKINÖIN ja 4 kirjainta.

Ja olenkin jo maininnut noita muita.
44. RA7.12.2010 klo 08:56
PÄHKINÖIN (4) = VOIT (?)
45. Mie7.12.2010 klo 14:59
Joo ei tietenkään voi tietää kun ei näe kokonaisuutta, mutta kiva että autatte silti :) Mukavaa porukkaa.

Kun laitoin tuon naarasmustarastaat niin nyt sitten siihen ELÄIMEN ALKU tuli viimeiseksi kirjaimeksi R... ja kirjaimia 6.

PILLER? Niin kuin pillerinpyörittäjä... heh. Ei varmaan.
46. RA7.12.2010 klo 15:04
SAIVAR (?)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *