KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKOT SOPIVIKSI

4373. Ristikot sopiviksi

Eki13.11.2008 klo 19:06
kp: "niin taitolaji on tuokin että ristkosta saa sopivan"

Tämähän on totta, tarkoittipa sillä mitä tahansa.

Siis sitä, että on olemassa yksi hyvä taso, joka sopii mahdollisimman monelle. Tämmöinen varmaan löytyy.

Tai sitä, että tilanteeseen sopivasti osaa tehdä huippuhelpon tai huippuvaikean. Pehmikseiä ja koviksia tarvitaan, kumpiakin. Ja keskiksiä. Ja pehmiskeskiksiä ja keskiskoviksia.

Kyllä monet laatijat ovat tämän tajunneet ja pystyvät operoimaankin näillä asioilla, enemmän tai vähemmän suvereenisti.

Olisikohan tässä jutun juurta.
2. Taata13.11.2008 klo 21:45
Aata ratkoo mielellään tavuristikoita, mutta nyt KP on tehnyt
liian vaikean Aatalle.
3. kp14.11.2008 klo 16:36
sepä ikävää
4. kp14.11.2008 klo 16:40
jos mä oon oikeessa mikä siinä on vakeaa. ei siimä tarvii kuin hieman oivallusta. ei pitäisi sanallisesti olla vaikeita.
5. aata14.11.2008 klo 16:59
en ensin tajunnut tavuristikossa kohtaa jossa eka tavu on SII ja toisen tavun kohdalla alaspäin menevässä sanassa siihen tulisi tavu MÄ mutta kun nyt kerroit siitä oivalluksesta niin nyt tajuan kristallinkirkkaasti että sehän on SIIMÄ
6. Aata14.11.2008 klo 17:28
Nimimerkkini on kaapattu. Täällä aito, oikea Aata.

Uudessa Sanapalat ja tavuristikot lehdessä ollut ristikko, jossa oli pääkuvana puiden lehtiä.

Pääkuvasta lähtevä lause oli vaikea alku- ja lopputavupiiloineen. Myös aukio alhaalla vasemmalla. Siinä oli vihjeenä eläin, automerkki, kasvi ja afrikkalainen. Tässä kohdassa piti vähän punnertaa ja ottaa Taata avuksi, kun ensin oli kumitettu lujasti. Onneksi Taata auttoi noissa autoasioissa ja siitä se ratkesi.

Myös vasen yläkulma oli melko vaikea, mutta Taata tiesi taas, että torailijat eivät riitele tai toraile vaan koputtavat. Siitä sekin ratkesi.

Terveisin Aata
7. kp14.11.2008 klo 17:53
niin näyttää olevan munkin ratkaisu. jonkun luostarin tai sokerimunkin. eikun rahat pois ja karkuun kuten
fiksumpi kuin koululainen kisassa
8. pösilö14.11.2008 klo 18:15
Taannoin joku tällä palstalla ehdotti, että jo julkaistu ristikko vihjeytettäisiin uudelleen, toiselle vaikeusasteelle.
Sietäisi kokeilla - vai onko jo kokeiltukin?
9. iso S14.11.2008 klo 23:03
Muistaakseni Sanasepossa on joskus ollut sama ristikko kahdesti, eri vihjeillä ja eri vaikeusasteella.

Itse olen ehdottanut että voisi olla ideaa tehdä siitä pysyvä käytäntö mutta vähän toisella tavalla: lehdestä tehtäisiin kahta versiota. Samat ristikot mutta toisessa olisi helpommat ja toisessa vaikeammat vihjeet. Jäsenet saisivat ilmoittaa kumpaa haluaisivat.

Nykyinen vaikeusaste on sellainen että jäsenmäärä ei voi oleellisesti kasvaa. Toisaalta kovissiipi kuitenkin kitisee että lehdessä on mukana turhan helppoja. Kaksilla vihjeillä saataisiin edes jossain määrin paremmin kullekin sitä mitä haluaa. Käytännössä tämä tietysti kaatuu siihen että se on laatijoille vihjeityksen osalta tuplatyö kun nykyisestäkään ei saa juuri muuta kuin ruusut ja risut.
10. RA14.11.2008 klo 23:46
Tuohon iso S:n ideaan: Ja sitten jäsenet haluaisivat ne molemmat! :-D Hyvä idea, mutta veikkaanpa, että todellakin aivan liian työläs Sanasepon kaltaiseen lehteen.

Sanaseppoon haetaan / houkutellaan / maanitellaan kyllä koko ajan laatijoilta hyviä, vaikeusasteeltaan monentasoisia ristikoita. Erityisesti haussa ovat koko ajan hyvät helpot.

- Vaikka Sanaseppo on otollinen paikka julkaista kaikenlaisia erikoisuuksia ja supervaikeita ristikoita, emme halua täyttää lehteä pelkästään niillä. Eivätkä jäsenetkään halua. Yksimielisyys asiasta on suuri.
11. RA15.11.2008 klo 13:27
Tästä on varmasti täällä keskusteltu monet kerrat, mutta siitäkin huolimatta: Olisi mukava kuulla laatijien ja ratkojien kommentteja siitä, että m i k ä siinä ristikossa muuttuu, kun vertaa helppoa, keskistä ja kovista. Siis missä on olennaiset erot?

Ratkojille: Mistä tunnistat ratkoessasi (omana kokemuksena - ei otsikosta luettuna :-), että "tämä on helppo... tämä keskis... tämä kovis"?

Laatijoille: Jos olisi sama laadinta, niin mitä olennaisesti muuttaisit halutessasi tehdä siitä helpon vs. keskiksen vs. koviksen? Voiko sama laadinta ylipäätään olla pohjana sekä helpolle että kovikselle? Onko jo laadittaessa tiedettävä, minkä tason ristikko siitä on tulossa? Jos nyt lastenristikot jätetään pois.
12. pösilö15.11.2008 klo 17:49
RA:lle. Olen halukas kaksoisvihjeyttämään jonkun ristikon pelkästään ruusujen ja risujen voimalla. Tarvitsen vain valmiin ratkaisun ja tekijänoikeusmutkat selviksi.
13. RA15.11.2008 klo 20:34
pösilö, lähetä minulle sposti.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *