KESKUSTELUT > RISTIKOT > ERO JOKA TEKEE ERON

4371. Ero joka tekee eron

RA12.11.2008 klo 12:35
Sanat ovat monimerkityksisiä. Riippuen siitä, minkä monista sanan merkityksistä valitsee, viestin voi käsittää erilailla. Esimerkki: Ruoka oli hirveä.

Myös täsmälleen samojen sanojen eri järjestyksellä syntyy merkityseroja. Merkitys muuttuu, kun sanajärjestys muuttuu. Esimerkki: Vain minä rakastan sinua. Minä rakastan vain sinua.

HT kirjoitti säikeessä 4364 10.11.2008 klo 14:30:
- - - -
"... mm. seuraavat nimimerkit ovat kirjoittaneet samasta osoitteesta (tämä osoite on aina täsmälleen sama)... ..."

Asian olisi voinut ehkä muotoilla paremmin vaikka että "samasta osoitteesta on kirjoitettu mm. seuraavilla nimimerkeillä".
- - - -

Aloin maistella noita kahta lausetta:
- "... mm. seuraavat nimimerkit ovat kirjoittaneet samasta osoitteesta..."
- "samasta osoitteesta on kirjoitettu mm. seuraavilla nimimerkeillä"

En maistelun jälkeenkään ymmärrä noissa mitään merkityksellistä eroa. Missä se ero on? HT? Muut?

Sanaristikoissa (vaikeissa) pelataan usein vihjeityksissä juuri tällaisten monimerkityksisyyksien ja sanajärjestyserojen kanssa. Mitä ajatuksia, ideoita ja kokemuksia tästä.
2. tonimikael12.11.2008 klo 12:39
RA: Eikö tuossa nimenomaan ollut kyse MUOTOILUerosta? Ei siis merkityserosta. Niin minä ymmärsin tuon HT:n korjausehdotuksen.
3. RA12.11.2008 klo 12:41
OK. Olkoon sitten niin tuossa esimerkissä. (Miksi - muuten - tuo jälkimmäinen on paremmin muotoiltu?)
4. HT12.11.2008 klo 12:57
Kukin ymmärtää tavallaan. Kun sanotaan, että ne ja ne nimimerkit ovat kirjoittaneet tietystä osoitteesta, minulla tulee mieleen, että kyseessä ovat ne henkilöt, jotka vakiintuneesti käyttävät täällä niitä mainittuja nimimerkkejä. Tuossa vaiheessa olin siis taipuvainen uskomaan, että ne mustikat sun muut olivat erillisiä henkilöitä, jotka siis ovat näitä nimimerkkejä täällä käyttäneet, ja jos kerran yhdestä ja samasta osoitteesta on tullut näillä nimimerkeillä varustettuja viestejä, kyseessä mitä ilmeisimmin olisi nimimerkkien varastaminen niiden oikeilta omistajilta.

Tämän ajattelutavan mukaan siis mainitut nimimerkit (eli niiden oikeat omistajat) eivät olisi kirjoittaneet samasta osoitteesta, vaan siitä osoitteesta olisi kirjoitettu niillä nimimerkeillä.
5. pelaaja12.11.2008 klo 17:29
pelaajan käsitys asiasta:
muutama nimimerkkiläinen on vierailulla emännän luona
1. jokainen vierailija lähettää viestin emännän koneelta
2. emäntä lähettää viestit vierailjoidensa nimissä

Tää nyt oli vaan tämmönen ajatusleikki "kun kerta kysyttiin".
Ylläpidon muotoilemasta lauseesta ei jäänyt epäselvyyksiä siitä, mitä tapahtui.

ps. rakkauden sanajärjestys: minä vain rakastan sinua -kaipaa ehkä huutomerkin ja painotuksen 3.sanalle
6. RA12.11.2008 klo 19:01
Useampaan kertaan tankkaamalla (mitään en oo ottanut :-) taisin tajuta, mitä HT tarkoittaa. Mutta eikös yhtä kaikki palata ajatukseen, että kun samat sanat sisältävissä lauseissa on muotoiluero, niissä on liki aina myös merkitysero.

Vaikka mää en tuota HT:n tarkoittamaa eroa heti huomannutkaan. Siihen vaikuttivat kai muu ympärillä oleva teksti asiasisältöineen.
7. iso S12.11.2008 klo 23:47
USA:ssa kootaan salaisuuden vallitessa Obaman hallituskoneistoa. Media arvuuttelee ketkä valitaan ja miksi. Sanojen monimerkityksellisyyden ansiosta voisi myös arvella hauskemminkin: ketkä valitaan, miksi valitaan ja miksi valitaan!

Olen yrittänyt tankata noiden sanajärjestyksien merkitystä tarkoituksen merkitykselle ja merkityksen tarkoitukselle. Tänään ei tullut tyhjää parempaa tulosta. Toisin käy huomenna, pitää tankata auto. Onneksi bensan hinta on laskenut joten palkanlaskijan laskema palkka (kaikesta laskemisesta huolimatta ei sen pienempi kuin edellinenkään) riittää täyteen tankkiin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *