KESKUSTELUT > RISTIKOT > NIMIMERKKIEN VÄÄRISTELYÄ

4364. Nimimerkkien vääristelyä

Ylläpito10.11.2008 klo 14:13
Ei tästä pääse yli eikä ympäri, kyllä tämä on kerrottava.

Saimme viime viikolla viimein helpon tavan tarkastaa kirjoittajien ip-osoitteet. Mahdollisuus katosi erään aiemman huollon yhteydessä ja nyt se saatiin siis takaisin. Joskus ip-osoite on loppuosaltaan jatkuvasti vaihtuva, jolloin täydellinen varmuus sekä myös henkilön sulkeminen ulos on vaikeaa.

Täällä on vuosien ajan ollut yksi tapaus, joka tuntuu olevan liki ”kaikkien tiedossa”, jossa yksi ihminen heittelee kaikenlaista ilkeilyä eri nimien suojasta. Näitä nimiä on ollut jopa kymmeniä, käytetyimpinä tällä hetkellä qwer, Läski-Kustaa ja Täyttäjä.

Ylläpito ei seuraavassa tapauksessa ole syyttämässä rikoksesta tai vaatimassa poissulkemista, mutta kaikille kymmenille rehellisille HS-säikeiden ihmisille ja muillekin on pakko kertoa, että mm. seuraavat nimimerkit ovat kirjoittaneet samasta osoitteesta (tämä osoite on aina täsmälleen sama): Bella, Helinä, Esko, mustikka, mummo, mari, Maria, marja, mummu, lukija, JMP, Jotarkka, Unelias, Juha, pikkis, Make, sivustaseuraaja, kyselijä. Lisäksi osa erilaisia määriä kysymysmerkkejä sisältävistä kommenteista on tästä osoitteesta. Kun näiden tietojen kanssa olemme lukeneet keskusteluja, on niihin tullut aivan uusi sävy.

Toivomme, että tämä herättää keskustelua ja on omiaan poistamaan saitilla turhaan jatkunutta kyräilyä tiettyjen tahojen kesken.

Tämänaamuisen vanhoja säikeitä avanneen häirikön ja toisten nimimerkkejäkin käyttäneen henkilön pääsy saitille estettiin juuri.
2. HT10.11.2008 klo 14:30
Hyvähän se, että estettiin. Jotain voisi tietysti poistaakin, esimerkiksi tämänaamuinen aloitus "5-vuotias katosi päiväkotiretkellä".

"... mm. seuraavat nimimerkit ovat kirjoittaneet samasta osoitteesta (tämä osoite on aina täsmälleen sama): Bella, Helinä, Esko, ...". Asian olisi voinut ehkä muotoilla paremmin vaikka että "samasta osoitteesta on kirjoitettu mm. seuraavilla nimimerkeillä".
3. pelaaja10.11.2008 klo 15:18
Jaaha. Jotkut ko. listan nimmarien kommentit ovat tosin olleet niin läpinäkyviä, ettei yllätys ole hirmuinen. Ja eikös tähän vihjattukin vähän aikaa sitten.

Varmaan useiden nimimerkkien takaa löytyy joitain huteja. Jos on esim. vahingossa laittanut lähettäjäksi sen, jolle vastaa tms. Mutta se onkin eri juttu.

Tässä on jostain syystä ollut menossa suuren luokan huijaus. Ja se varmasti järkyttää faneja (siis niitä oikeita, joita ei ole tuossa luettelossa)
4. Jukkis10.11.2008 klo 15:29
Suosittelen hiukka varovaisuutta johtopäätöksien tekemisessä. Jos laajakaistaoperaattorilla on käytössä proxy-palvelin, niin jokaisella sen kautta netissä olevalla näyttää olevan sama IP-osoite. En osaa sanoa, onko jollain operaattoreilla pakko käyttää proxyä, esim. Soneralla sellaista pakkoa ei ole. Mutta jos laajakaista-asennuksessa selaimen asetuksissa proxyn käyttö on oletusarvo, niin sitten se varmaan on aika monella käytössä.
5. Ylläpito10.11.2008 klo 15:38
Kyllä tässä katsottiin niin laaja otos, että toiminta havaittiin poukkoilevuudessaankin systemaattiseksi ja useiden käyttäjien mukanaolo mahdottomaksi. Muilla HS-väestä ei havaittu sivunimiä eli samoja osoitteita, vaikka toisiaan muistuttavia osoitteita toki olikin. Kuten korostimme tahallamme tuossa HT:n kritisoimassa lauseessa, osoite on ollut aina TÄSMÄLLEEN sama, siis n. tammikuusta alkaen, jokaiselta numeroltaan, eikä kyseessä ole proxy, jossa on tiettävästi edessä p-kirjain.
6. iso S10.11.2008 klo 17:19
Huokaus ja helpotuksen huokaus.

Edellinen siksi että jälkimmäiseen on tarvetta. Häiriköinti on ollut niin pitkäaikaista että ei ole voinut jäädä huomaamatta, ellei ole löytänyt tänne ihan äskettäin.
7. jonkka10.11.2008 klo 18:30
Suuret kiitokset ylläpidolle. Kyllä tässä vähitellen on alkanut epäilläkin tiettyjä yhteyksiä. Mutta että näin laajaa "feikkiä"!
8. Jukkis10.11.2008 klo 19:02
Minä jotenkin ymmärsin, että ylläpito oli katsellut vaan IP-numero-osoitteita. (Koska termi IP-osoite tarkoittaa pisteillä eroteltua neljän luvun ryhmää tyyliin 168.192.0.254.) Mutta siis on katseltu "selväkielisiä" osoitteita. OK.

Mutta siis ymmärränkö oikein, kun ymmärrän säikeen avausviestin niin, että kaikkien siinä lueteltujen nimimerkkien kaikki viestit ovat tulleet samasta osoitteesta? Jos näin on, niin ohhoh.
9. Ylläpito10.11.2008 klo 19:11
Tuollaisia numeroita on katseltu. Jos on tehty vääryyttä, asianosainen voi toki yrittää selittää, mutta ihmeellista olisi, jos tämä ei olisi näin.

Kyllä, kaikkien nimimerkkien kaikki viestit viimeisen vuoden aikana, jos nyt joku ei ole sattunut käyttämään esim. Makea tai lukijaa tai mummua/mummoa yksittäisesti. Mm. nimimerkki Juho ei ole sama kuin tämä Juha.
10. Jondalar10.11.2008 klo 21:09
Tarkoitin juuri tämäntapaista kommentissani häiriköstä säikeessä keskustelu keskustelusta (vai mikä se oli mikä sitten on kadonnut), sanoin myös että kyllä häirikön tunnuksen voi skannata jos halua on. Täysin syyttömät henkilöt vain turhaan hermostuivat, kun sanoin epätarkasti.
11. Ylläpito10.11.2008 klo 21:36
Keskustelukeskustelu on nyt "Muiden aiheiden" etusivulla. Lienee syytä kertoa, että siellä saman ip-osoitteen alta on tullut viestejä ainakin nimimerkeiltä Bella, veijo, sire ja ??.
12. Ylläpito10.11.2008 klo 22:16
On pyydetty vielä täsmentämään, että alustuksessa mainittu qwer/Läski-Kustaa/Täyttäjä-kolmikko ei liity millään tavalla tähän Bellan monikymmenpäiseen nimimerkistöön.
13. Bella10.11.2008 klo 22:23
Ylläpito:
keskustelukeskustelussa on neljä kirjoitustani.
Muilla on siellä vaikka kuinka paljon.
Miksi mainitset nimeni ensimmäisenä?
Olen luultävasti vähiten kirjoittanut
sillä sivustolla.
Joko laitatte veijo sire ym syykseni.
Tämä antaa koko asiasta väärän kuvan.

Onneksi muut voivat lukea mitä olen siellä
kirjoittanut.
Viimeinen kirjoitukseni.
14. Ylläpito10.11.2008 klo 22:28
Bella. Kyllä tämä vähän enemmän selitystä vaatii. Kiistätkö olevasi nuo alustuksessa mainitut parikymmentä nimimerkkiä?
15. Ylläpito10.11.2008 klo 22:35
Keskustelukeskustelussa samasta osoitteesta on tullut seuraava määrä viestejä (yhteensä 13 kpl):

Bella x4
Poritar x3
veijo x4
lukija x1
sire x1

Jos Bella tämän uskottavasti kiistää, sitten pitää tutkia asiaa enemmän.

Olimme kyllä kiinnittäneet huomiota useankin Bellaksi paljastuneen nimimerkin käyttävän huomenna-sanasta muotoa huomena. Silti emme uskoneet, että esim. Esko voisi olla sama kuin Bella.
16. katti10.11.2008 klo 22:45
Bellalle:

Turha kai on toivoa, että sanallakaan selittäisit, miksi marja kirjoittaa mustikalle ym. Foorumi on vapaa kuiteskin. (Jatkossa vain parit, nyt kummastusta herättävät siteeraukset.)

Lähettäjä: Bella 15.10.2008 klo 23:42


aino:
Ei niitä turhaan sensuroida.
Kyllä täytyy olla iso syy.

Lähettäjä: Bella 15.10.2008 klo 22:30


Hippunen:
Huomisiin ja hyvää yötä teille.

Onko nämä kaikki sensuroidut
todella pelleilyä.
Kyllä täytyy olla oudot huvit.
Minä ajattelin ,että on siinä aktiivinen
häirikkö, kun näin monta sensurointia.

Lähettäjä: mustikka 12.10.2008 klo 20:44


oletko marja jo saanut valmiiksi?

Lähettäjä: marja 12.10.2008 klo 21:11


Mustikka, hei!
Valmista on, ristikko tekstailtuna ja kaseva (!) annos suppiksia
pakkasessa. Kyllä metsässä on mukavaa, väliin sinne ristikon kanssakin
mennään.
Joko sinulla on valmista?

Lähettäjä: mustikka 12.10.2008 klo 21:33


valmista täälläkin. sain korjattua lopussa tuon keskikohdassa
lapinkullan yläpuolella KUIVIA oli ollut koko ajan yhden
kirjaimen virhe.
17. Ylläpito10.11.2008 klo 22:52
No nyt tuli just huono esimerkki. Tämä marja kun on tässä tapauksessa joku muu. Samassa säikeessä Bellan osoitteesta tulevat kuitenkin nimimerkit Bella, mari, mustikka, lukija, JMP, ???, ujo ja nias.
18. Ylläpito10.11.2008 klo 22:53
Säie on 4279: HS 2505.
19. katti10.11.2008 klo 22:55
Kovasti vaivaa tämä. Ehkä toippaa enemmän? Nyt lopetan tästä aiheesta.

Lähettäjä: mustikka 11.10.2008 klo 16:48


marja. muistatko kun tuli kova yhteenotto ja iso
väärinymmärrys alussa. kyllä on naurattanut jälkeenpäin.

Lähettäjä: marja 11.10.2008 klo 16:57


Mustikka,
muistanpa hyvinkin. Poskia kuumottaa vieläkin. Ymmärsin tekstin
tarkoittavan aivan muuta. Mitenkähän olin niin takatyvinen tulkinnoissani,
olikohan siellä silloin yleisempää häikkää viesteistä? Unohdetaanko, että
helpottais?
Kyllä meitä metsään(kin) mahtuu, punaisia ja sinisiä, siskoksia :)!
20. katti10.11.2008 klo 22:58
Sori. Korjaus tuli kirjoittaessani eli en sitä nähnyt. Etomato olo kuiteskin.
21. Bella10.11.2008 klo 23:35
Ylläpito:
Voisitteko antaa jo olla.
En pysy enää perässä.
Kaikki olen minä.
Onko nyt hyvä:
22. PP10.11.2008 klo 23:37
Kaikkein pahimmalta minusta tuntuu säie 661 'Nyt se tapahtui'. Siellä myös Bella, mummo ja esko ottivat osaa Marian suureen suruun ja näin tämä 'itse herttaisuus' saattaa meidät vilpittömästi myötäeläneet entiset ystävänsä lähes häpeämään omia sanojaan. Jonkun ihmisen, varsinkin oman äidin poislähtöä, pitäisi jokaisen ihmisen osata kunnioittaa ilman tuollaista irvokasta pelleilyä.
23. Ylläpito10.11.2008 klo 23:38
Kun Bella tunnustaa olleensa nämä kaikki mainitut nimimerkit, jätämme asian saitin kirjoittajien keskusteltavaksi ja päätettäväksi.
24. HT10.11.2008 klo 23:50
Pyrkimättä olemaan minkään sortin tuomari tai muu päättäjä tuon julki, että minun on mahdoton uskoa esimerkiksi Bellan ja mustikan olevan yksi ja sama henkilö. Kummallakin on oma, täysin toisestaan poikkeava tapansa kirjoittaa, enkä ymmärrä, mkä erinomainen motiivi Bellalla olisi ollut jossain vaiheessa omaksua kaksoispersoonallisuus (ja lisäksi useita muita hahmoja).

Nettiasioista en paljon ymmärrä, mutta muistelen isojen poikien kertoneen, että osoitteita voi väärentää/kaapata kun osaa konstit. Onko tässä jotain sellaista takana, sitä en tiedon ja pätevyyden puuttuessa rupea arvailemaan.
25. Bella10.11.2008 klo 23:52
Ylläpito:
En muista kaikkia,
minulla on ollut oikeasti vaikeaa.
Pyydän anteeksi.
Voisiko tämän antaa olla jo.
26. turutar10.11.2008 klo 23:53
Ehkäpä samalla koneella onkin ollut useampi kuin yksi kirjoittaja?
27. HT10.11.2008 klo 23:57
turutar: tuo mahdollisuus kävi toki minullakin mielessä, mutta tuntui sen verran epäuskottavalta, että jätin mainitsematta.
28. Bella11.11.2008 klo 00:01
Ylläpito:
Olisiko liikaa pyydetty, että tämä
sivusto pyyhittäisi pois?
Voisiko olla mitenkään mahdollista.
Anteeksi vielä kerran.
29. Ylläpito11.11.2008 klo 00:05
Ei sivustoa eikä edes tätä säiettä voi oikein pyyhkiä. Kyllä tämä viittaa niin paljon aiempiin keskusteluihin, jotka ovat muuttuneet osaksi keinotodellisuudeksi. Tässä nyt sentään käsitellään "vain" nimimerkki Bellaa sivupersoonineen, ei ketään oikealla nimellään.

Jätämme kuitenkin tämänkin asian saitin väen päätettäväksi.
30. Bella11.11.2008 klo 00:09
Ylläpito:
Tarkoitin tätä säiettä.
Edes jossain vaiheessa?
31. Ylläpito11.11.2008 klo 00:14
Harkitaan sitten, mutta asia ei liene vielä tässä.
32. Bella11.11.2008 klo 00:19
Ylläpito:
Kiitos toivon sitä.
33. katti11.11.2008 klo 00:30
Pyyhkiä tämä pois? Miksi? Monia kommentteja kirjoitit nyt tännekin. Mutta et kertonut, miksi nuo 18 nimimerkkiä. Jaksaisitko?
34. jonkka11.11.2008 klo 00:46
Kyllä minusta Bellan ja mustikan "yhteistyö" oli havaittavissa ja se välillä on ärsyttänyt. Muita nimimerkkejä en ole "sillä silmällä" seurannut, vaikka esimerkiksi mummo on vaikuttanut "feikiltä". Nyt kun tämä juttu on tullut ilmi ja Bella pyytänyt anteeksikin, niin omasta puolestani voin unohtaa koko jutun.
Ja kuka meistä nyt sitten on täysin syytön ainakin ajatukseen, että käyttäisi jotakin muuta nimimerkkiä.
Bella on ollut hyvä vinkkien antaja ja toivon että sama jatkuu.
35. katti11.11.2008 klo 00:58
jonkka:

Minulle tämä oli täys yllätys. Bella olis ollut viimeisenä mun feikkilistalla. 18 nimimerkillä pelaajalle en anteeks anna mitään ilman vinoa pinoa lääkärintodistuksia.

Yksikin selitys riittäisi, sitäkään ei ole tullut. Eikä varmaan tulekaan. (Ristikkolistalle saamme upouuden nimimerkin, joka sit taas menee täydestä.)
36. Bella11.11.2008 klo 01:11
jonkka:
Olet ensimmäinen, joka olet voinut antaa anteeksi.
"niin omasta puolestani voin unohtaa
koko jutun."
Kiitos jonkka.
Et tiedä kuinka paljon se merkitsee.
37. Bella11.11.2008 klo 01:21
katti:
Ahkeruudestasi huolimatta
en enää jaksa.
38. Marco Poloinen11.11.2008 klo 01:23
Jos ei maailma muutenkaan viimeaikoina ole kovin kivalta paikalta tuntunut olla, ei olo ainakaan parantunut tämän säikeen paljastusten myötä. Ihan on oikeasti jotenkin hyväksikäytetyn nolo olo.
Vaikka olenkin monella lailla vajavainen ihmisenä, voin kirkkain silmin sanoa, että ainakin "minä meistä" olen täysin syytön ajatukseenkaan jonkin muun nimimerkin käyttämisestä. Ja uskon, että suurin osa tänne kirjoittavista on ainakin konkretian tasolla "hoitanut postinsa" samalla tavalla.
Vaikka ajoittain vaikeaa onkin, niin kyynistymistä vastaan käytävä taistelu senkun vaan jatkuu...

" mummon murhasta syytetty"
39. katti11.11.2008 klo 03:00
"Ahkeruudestasi huolimatta
en enää jaksa."

Sanat ovat suomea, en niitä ymmärrä, mikä ehkä oli tarkoituskin.
40. HT11.11.2008 klo 03:11
Lähettäjä: PP 10.11.2008 klo 23:37

Kaikkein pahimmalta minusta tuntuu säie 661 'Nyt se tapahtui'. Siellä myös Bella, mummo ja esko ottivat osaa Marian suureen suruun ja näin tämä 'itse herttaisuus' saattaa meidät vilpittömästi myötäeläneet entiset
-----------------------------

Sallittaneen pikkiriikkinen oikaisu: tuossa säikeessä on yksi kirjoitus Bellalta ja siinä ei oteta osaa Marian suruun, myötäilläänpähän vain Hemulin kauniita sanoja Eskosta.

Aikaisemmista viesteistäni näkyy, etten jaksanut uskoa Ylläpidon paljastukseen vaan oletin viimeiseen asti, että kyseessä on jonkin sortin väärinkäsitys. Bellan kommentin "Kaikki olen minä. Onko nyt hyvä" ohitin jonkin sortin sarkasmina eli en pitänyt sitä tunnustuksena. Nyt kai sitten pitää lopultakin ottaa todesta esiin tulleet seikat. No, muistettakoon kumminkin, ettei tässä mistään rikoksesta ole kysymys, kuten Ylläpitokin avauksessaan huomautti. Kieltämättä vähän erikoinen tapaus mutta vaaraton, toisin kuin eräät muut sattumukset nettiyhteisöissä. Kukaan ei ole menettänyt rahojaan eikä henkeään, avioliittoja ei ole purkaantunut eikä ole syntynyt tarvetta haastaa ketään käräjille kunnianloukkauksesta.
41. katti11.11.2008 klo 04:32
HT

HT:

Juridisesti on siis ihan jees pyöritellä vaikka sataa nimimerkkiä? Ja koska juridisesti ei ole mitään vastuuta, vielä vähemmän sitä on moraalisesti?

Riittää, kun sanoo yhden kerran: "Olen pahoillani." 18 tai 100 nimmarin puolesta. Absurdia kyllä olis pyytää n kertaa anteeksi.

Olen eri mieltä.
42. HT11.11.2008 klo 07:58
katti:

Kukahan keksisi, minkä rikoksen tunnusmerkistö tässä on täyttynyt? Ainakin minulla ei-juristina jää tekemättä. Juu, ei tämä kivaa ole, myönnetään.

"Riittää, kun sanoo yhden kerran: 'Olen pahoillani.' " Sananvalinnastako tässä on kysymys? Bella klo 23:52: "Pyydän anteeksi" ja klo 00:01: "Anteeksi vielä kerran".
43. nimimErkitön11.11.2008 klo 08:17
Ei ehkä rikos, mutta onhan tuo ollut törkeää käytöstä ja toisten pitämistä ääliöinä. Esimerkiksi nyt se tapahtui -säie. Mässäilee kuolemalla ja kerää vielä itselleen sympatiapisteitä. Mutta säälikää, jos säälittää ja nostakaa vaikka jalustalle, mutta älkää odottako kaikilta muilta tuollaiselle hyväksyntää.
44. HT11.11.2008 klo 08:33
8:17 kirjoittaneelle: ei ole sattunut silmään viestiä, jossa menettely olisi hyväksytty. Kohottanemme sille porukalla kolminkertaisen hyi-huudon. Yritän silti säilyttää suhteellisuudentajun ainakin omalta osaltani. Kaipa tämä ei ole minulle niin totista ja tärkeää meininkiä kuin monelle muulle.
45. Jondalar11.11.2008 klo 09:07
Pidin Bellaa mukavimpana osallistujana. Hän ratkaisi Hesarin ristikot nopeasti ja täysin virheettömästi, auttoi pyyteettömästi muita. Sympaattinen, ystävällinen oli Bellan pääpersoona. Nyt en tiedä, oliko mikään hänen sanomisistaan totta. Onko hän mies vai nainen, kävikö hän lauantaisin Lahdessa äitiään katsomassa, voittiko hän ristikkopalkinnon silloin kun niin sanoi.

Sivupersoonissa menin lankaan. Puolustin kovasti Eskoa, joka syvästi loukkaantuneena poistui linjoilta ikiajoiksi. Puolustin herttaista mummoa, sanoin Markosta kärkevästi näin: mummon kampitus oli varsinainen floppi. Bella mahtoi nauraa makeasti. Sairaus lienee käyttäytymisen syynä.
46. Aksu11.11.2008 klo 09:30
Jondalar 11.11.2008 klo 09:07.

Tuli mieleen, että onko Bella se besserwisser ja hyväntekijä, mutta toisella nimimerkillä hän voi kysellä kiihkeästi vinkkejä?
47. Matti11.11.2008 klo 09:41
Lakeja ei ole rikottu, mutta moraaalisesti toiminta on ollut paheksuttavaa. Itselläni ei ole tarvista antaa anteeksi, koska en tunne oikeushyvääni loukatun. Kaikkeen täällä maan päällä törmää. Kai meillä on varaa todeta tapahtunut, antaa asian olla, ja jatkaa tätä pallon päällä dallaamista.
48. airisto11.11.2008 klo 10:31
Moni nettikirjoittaja ei ehkä halua oman IP-osoitteensa tulevan sivustojen ylläpitäjien tietoon ja käyttää näinollen proxypalveluja, joista tutuin lienee suomalainen estetty. fi.
Jollain toisella keskustelupalstalla oli vuosi pari sitten selvitelty samanlaista monella nimimerkillä osallistumista ja todettu, että eri kirjoittajat olivat käyttäneet samaa anonymous proxy -palvelua joskin eri aikaan. Yhtäaikaa ei kaksi eri käyttäjää voi saada samaa IP-osoitetta palvelimelta eteenpäin näytettäväksi.
49. jonkka11.11.2008 klo 11:05
En minäkään hyväksy Bellan tekoa, mutta en myöskään koe tuleeni hyväksikäytetyksi kuten varmaan monet muut, jotka ovat olleet enemmän näillä säikeillä. Ehdin myös jo epäillä jotakin kuten olen aikasiemmin kertonut. Bella on toiminut moraalisesti väärin enkä voi tietää mistä syystä. Olen HT.n kanssa samoilla linjoilla. Suhteellisuudentajua. Pahempiakin töppäilyjä voi antaa anteeksi.
50. HT11.11.2008 klo 11:26
Jotenkin minun on vieläkin vaikea uskoa, että tuossa ihminen keskustelee itsensä kanssa:

------------------------------
Lähettäjä: mustikka 4.11.2008 klo 23:24

eiks täällä ole enää ketään?
------------------------------
Lähettäjä: Bella 4.11.2008 klo 23:26

mustikka:
Täällä ollaan.
Voinko olla avuksi?
------------------------------
Lähettäjä: mustikka 4.11.2008 klo 23:37

moi. otti vähän päähän noi kaksi eri mahdollisuutta.
olen vaihtanut aika monta kertaa. ans kattoo sitten.
eitässä muuta. kiitti vastauksestasi
------------------------------

Mutta uskoa kai sitten pitää, ellei toisin todisteta.
51. katti11.11.2008 klo 11:39
Suhteellisuudentaju, "anteeksi anto" ja yleinen humaanisuus heittävät iloisesti volttia tässä tapauksessa. Mitään "Bellaahan" ei ole olemassa, hänen anteeksipyyntöihinsäkin voi suhtautua varauksella. "Bella" pyytää anteeksi, mutta "Esko" taputtelee käsiään, että hyvin menee taas tämä manipulointi.
52. Aksu11.11.2008 klo 11:43
Tosiaan, on kyllä NIIN uskomaton juttu!
Jos ihmisellä on vaikeaa, niin miten hän jaksaa esiintyä monilla nimimerkeillä. Miusta sellainen tuntuu valehtelulta ja varmaan on ollut kämmenet märkinä kirjoitellessa milloin mitäkin.

Mutta "joka kerran keksitään, sitä aina epäillään"!
Onko muuten Bella koskaan ratkonut ristikkoa heti perjantai-
aamuisin? Illalla hän on tullut vasta säikeille vastailemaan.
Onko hän edes se itäuusmaalainen henkilö, joksi hän itseään väittää?
Ikävä kyllä, minä en luota Bellan juttuihin enää yhtään.
Anteeksi vain, Bella, mutta luottosi on mennyt!
53. Matahari11.11.2008 klo 12:06
Ylläpito, Bella
Asian esiin nostaminen oli aivan oikein. Pitkään tuntui säikeellä, että jossakin oli jotakin hämärää. Luulen, että ajan mittaan tämä osoittautuu hyväksi myös Bellan kannalta.

Bella,
on vaikea sanoa mitään, kun en tunne sinua, tilannettasi tai motiivejasi, eikä sinun tarvitse niitä täällä selittääkään. Mutta vilpittömästi toivon, että saat tukea ja apua ympäristöltäsi selvittääksesi ne tilanteet ja syyt, jotka tähän johtivat ovat ne sitten mitkä tahansa. Se kai tässä on tärkeintä.
Me muut selviämme hämmennyksestämme ajan oloon eihän maailma edes tärähtänyt saati kaatunut.
Pidä huolta itsestäsi.
54. HT11.11.2008 klo 12:11
Hyvää tekstiä, Matahari. Olisin kirjoittanut samoin, jos olisin osannut.
55. katti11.11.2008 klo 12:23
HT:

Niinpä niin. Raivon tunteiden ilmaiseminenhan on sivistymätöntä.
56. HT11.11.2008 klo 12:38
katti:

Sivistyksestä ja sen puutteesta en tiedä, mutta ei täällä kukaan liene sentään raivonnut. Mitä kukin on sisällään tuntenut, kukapa sen tietää. Ulospäin on näytetty eriasteista närkästystä.

Sen verran olen joutunut läheltäkin näkemään ihmismielen järkkymistä etten aivan eturiviin asetu, kun kivityshommiin ruvetaan.
57. Aksu11.11.2008 klo 12:38
Mieleeni on jäänyt HS ristikko joku aika sitten, kun yhden nimimerkin piti välttämättä saada ristikkonsa valmiiksi jo samana viikonloppuna, vaikka aikaa on aina parisen viikkoa nauttia ja ratkoa.

Esim HS 2505 on avattu 10.10. klo 9:26.
Bellan eka kommentti on vasta 11.10.klo 18:37!
Sitä ennen ovat kiihkeästi ja useasti kyselleet muun muassa
mustikka, mari, marja sekä fred, jota nyt epäilen myös Bellaksi.

Kivaa on sen jälkeen auttaa toisia utameja kilttinä Bellana!
58. Owlie11.11.2008 klo 12:48
Tämä juttu ei mahdu kaaliini ollenkaan. Aineksia on pienoisromaaniin tai ehkä peräti gradun sivuaiheeksi. Jossain vaiheessa jo luulin tietäväni, kuka nimimerkki Bellan takana on. Kaikki jutut täsmäsivät hyvin luuloni kanssa. Kahdenkin juristin
läksytyksessä koko aikuisen elämäni viettäneenä olettaisin, että yhteisen osoitteen takana on enemmän kuin yksi henkilö. Sen verran kirjoitustyylit ja näppäilyt eroavat. Käräjille asti ei taida olla aihetta.

Kai meitä pölvästejä on vain höynäytetty pahemman kerran. No, ei se minua kauan vaivaa. Tästä voisi ehkä oppia, että parasta vaan pitäytyä ankarasti ristikkoasioissa, säästellä ruusuja ja risuja ja vain antaa pölyn laskeutua ennen kuin suoltaa jotain loukkaavaa, vaikka kuinka tekisi mieli. Kiitokset lämmittävät aina.

Minultakin on jäänyt monta kommenttia lähettämättä, kun olen kysynyt itseltäni "Kiinnostaako tämä ketään muuta kuin itseäni?". Jos vastaus on ei, kommentti menee roskikseen.
Silti olen lähettänyt paljon turhaa lätinää, varsinkin noviisina.
Tieto, että kirjoitukset pysyvät "maailman tappiin" on oiva jarru.

Meillä kaikilla on vaikeita hetkiä elämässä ja toivoisin, että ainakin Nyt se tapahtui -osio olisi edelleen varattu niille vaikeimmille.

Lopuksi Bellalle, hae asiantuntija-apua! Maailmassa on muitakin harrastuksia kuin ristikot, joista uskon sinun olevan aidosti kiinnostunut.
Eikö meillä enimmäkseen ole ollut kivaa HS-säikeillä? Jatketaan sillä linjalla. Jooko?

Ylläpidolle kiitos kissan nostamisesta pöydälle.
59. Ylläpito11.11.2008 klo 12:57
Aksulle: Tuossa säikeessä marja ja fred eivät ole Bellan osoitteesta. Seuraavat ovat: mari, mustikka, JMP, lähettäjä, nias, ??? ja ujo.

Mitä enemmän näitä keskusteluja katsoo tällä silmällä, sitä enemmän ihmetyttää, miksi yksi ihminen on halunnut niin voimakkaasti edistää hs-säikeiden ja muiden keskustelujen erimielisyyksiä. Tuossakin säikeessä mm. nimimerkki lähettäjä sanoo provosoivasti kuin ei olisi hs-väkeä: "Eipä ollut toipastanne tulijaksi."

Kun tätä osoitteiden tsekkausta halusimme takaisin, luulimme löytävämme ihan muuta kuin tämän. Syynä tsekkaukseen oli pitkään jatkunut ahdistus siitä, että saitin henki ei ole ollut kovin mukava. Toivotaan, että tämä unohtuu ja elämä jatkuu tästä normaalimpana ja todellisempana, täällä saitilla siis. Eihän tämä ole koko elämä.
60. Tuohipää11.11.2008 klo 13:37
Olipa suuri yllätys tämä Bellan tapaus, joskin joskus ihmettelin hänen kärttyisiäkin vastauksiaan ja kannanottojaan. Olen seurannut näitä saitteja vuoden verran, mutta kirjoittanut vain muutaman rivin HS-ristikko-saittiin ja asiasta. Itse olen ratkonut nimenomaan HS:n ristikoita yli 50 vuotta.
Bella on aiheuttanut suurta hallaa näille sivuille.
61. Tamara11.11.2008 klo 14:19
Eikös väitetä kaiken kauniin kerran katoavan!
(bella=kaunis)
62. RA11.11.2008 klo 14:30
Kun ei voi tietää, jäljelle jää arvailu.

Psykologiassa (mm. terapioissa) käytetään oletusta ihmisen myönteisistä tarkoitusperistä. Logiikka kulkee jotenkin tähän tapaan: Vain äärimmäisen harvoin ihminen tekee pahaa siksi, että todella haluaa vain ja ainoastaan pahaa. Kielteisillä teoilla on jokin myönteinen TARKOITUS ihmiselle itselleen tai muille. KEINOT tuon tarkoituksen toteuttamiseen vain ovat huonosti valitut, rumat, väärät. Eli tämä oletus erottaa HYVÄN TARKOITUKSEN ja KIELTEISET KEINOT. KUN hyvä tarkoitus löytyy, tulee usein mahdolliseksi hakea parempia ja rakentavampia keinoja päästä samaan tärkeään tarkoitukseen.

Kun mietin Bellaa, tulee mieleen, että ehkä hänen hyvä tarkoituksensa oli luoda vahvaa "ME HS-väki" -henkeä, hakea kokemusta kuulumisesta sisäpiiriin, hakea arvostusta itselleen. Nämä ovat vain veikkailuja. En ole väittämässä mitään. Keinoiksi valikoitui muiden nimimerkkien suojista valjastettu tiettyjen ihmisten ja muita ristikoita harrastavien parjaaminen. Erilaisten kahtiajakojen korostaminen. Erilaiset "näytelmät". Yleisen ilmapiirin pilaaminen.

Näihin tämän palstan säikeisiin taitaa tulla päivittäin satoja viestejä? Jos kielteiset kommentit eivät koske itseä, voi olla vaikea hahmottaa jonkun tietyn nimimerkin "todellista sanomaa" tai sanotaan nyt ainakin "sivusanomaa". Kaikki Bellan käyttämät nimimerkit puhuivat siteeksi ristikkoasiaa ja sitten siinä sivussa varsin rumasti pönkittävät "me hs -ihmiset" -henkeä ja hakivat tunnustusta hänelle itselleen hyvänä ihmisenä. Kaiken tuon olisi saanut monin eri tavoin ja ITSE ASIASSA MOLEMMATHAN TOTEUTUIVATKIN (!), mutta jostakin syystä se ei riittänyt.

Omakohtaisia hämmentäviä kokemuksia on muutamia - tässä yksi tuoreimpia - säie 4342: IS Plus Kovis 31.10.2008:
----------------------
Lähettäjä: Bella 2.11.2008 klo 21:52
RA:
Hyvä, että laitoit nuo -KIN, -HÄN, ja -KIN
päätteet isolla, muuten en olisi ymmärtänyt. :-)
----------------------
Lähettäjä: lukija 2.11.2008 klo 22:31
siitäs sait Bella. olisit pysynyt niitten tyhmien porukassa.
----------------------
Lähettäjä: ?? 2.11.2008 klo 23:11
RA omistaa tämän alueen. ei pidä poukkoilla Bella.
----------------------
Tämän jälkeen Bella riensi Bellana HS-säikeeseen kertomaan, kuinka kaltoin hän tuli kohdelluksi IS-säikeessä. Ja Eki HS-säikeeseen Bellaa lohduttelemaan ja minä IS-säikeessä selittelemään, etten mitään pahaa ollut tarkoittanut ja ettei noista häiriköistä kannata välittää.

No joo. Ei ole hyödyllistä alkaa penkomaan ja kopsaamaan näitä episodeja tänne loputtomiin. Kun on yhden nähnyt, juonen ymmärtää.

Bella, jos vielä luet: KUN hyvä tarkoitus löytyy, tulee usein mahdolliseksi hakea paljon parempia ja rakentavampia keinoja päästä samaan tärkeään tarkoitukseen.
63. Potter11.11.2008 klo 15:15
Hyvä että asia tuli esille ja tiedoksi, että tuollainen filunkipeli sadaan selville. Nyt kuitenkin tuntuu, että siitä on kaikki jo sanottu, ja lisä tuntuu kuin haaskalla olemiselta.

Ehkä saitti vähän siistiytyy, turhat nimimerkit vähenee ja pysytään ristikkoasoissa, joihin se on tarkoitettu.
64. toippa11.11.2008 klo 16:02

Hei!

Ehkä tämä on hyvin vakava asia, mutta en voi kyllä muuta kuin nauraa!
Ei katti - en minä jostain syystä tunne itseäni höynäytetyksi tai hyväkiskytetyksi. Tässä on kyse aivan jonkun muun komediasta tai tragediasta.
Ensiksi hämmästys oli yhtä järkeilevä, uskomaton ja suuri kuin HT:n - sitten tuli ennen kaikkea kannustavan säälin tunteita.
Kuten HT kirjoitti, ei kukaan ole kuollut, meitä on vähän höynäytetty - sitä tämä cyber-avaruus, teettää. Jotkut pelaavat täällä roolipelejä ja jotkut menevät vilpittömästi ja sinisilmäisesti siihen mukaan.
Nyt muistan, kun joku varoitti minua mummosta. Vastasin silloin ja vastaan nytkin samoin: monipersoonallisuus kärsii tilanteesta itse eniten.

Nyt on kiire, vaan sen vielä sanon, että

Owlie - sinulla oli hyvä - hieno huipennus kirjoituksessasi.
Olen tapauksessa HT:n ja Owlien linjoilla.
Kuka meistä heittää ensimmäisen kiven!

Jatketaan hyvässä hengessä - ja Bella - sulle edelleen paljon voimia! :=)
65. pelaaja11.11.2008 klo 17:27
Joopas ja joo. Vaikka jo heti alussa sanoinkin, ettei tämä tapaus tullut täytenä yllätyksenä, niin on tämä kuitenkin, jotenkin, ahdistava juttu. Vähän nousee jopa huoli siitä, miten "Bella" tämän nyt itse kokee. No tuo lause oli varmasti naiivi.
Raivoa tai 'sivistyneisyyttä' mutta halveksuntaa ei kukaan ole tuonut esille.
Olisi kuitenkin pyyntö nimim. Bellalle: kerro meille oma kantasi, miksi tämä kaikki !
66. -p-11.11.2008 klo 18:12
Eivätkö nämä ip-osoitteet ole henkilötietolaissa tarkoitettuja arkaluonteisia henkilötietoja?

Millä perustein ylläpito käsittelee ja osin julkaisee ko. henkilötietoja palvelussa, johon kukaan ei ole rekisteröitynyt? Pitääkö ylläpito tai joku ylläpidon lukuun rekisteriä, johon olisi tarvittu asianomaisten nimenomainen suostumus?

Voisiko ylläpito kertoa, miten ja millä perusteella se on ip-osoitetietonsa saanut?

Jos ylläpito julkaisee ip-osoitetiedon perustella eri nimimerkkien suhteet toisiinsa, niin eikö se siinä samalla vaaranna yksityiselämän suojan? Säikeestähän (ja säikeen perusteella muualta sivustolta) käy ilmi, että osallistujat jossain määrin tunnistavat toisensa nimimerkkien takaa.
67. Ylläpito11.11.2008 klo 18:20
Tämä taitaa olla toinen kerta, kun näin on tehty. Melkoinen vyyhti onkin, jos "Bella ym." siirtyy syyttäjän paikalle.
68. Läski-Kustaa11.11.2008 klo 19:15
Kyllä tämä viimeisin paljastus oli melkoinen floppi Vuokilalta. Asian olisi voinut hoitaa hienotunteisesti vihjaamalla. Ketään ei se pieni vihjaus olisi voinut loukata, paitsi nim. Bella olisi ottanut siitä vaarin.
Itse olen joutunut Ylläpidon terrorin uhriksi. Sillä kun hänellä on oikeus eliminoida sille epämiellyttäviä viestejä ja kirjoittaa lopuksi, että siinä näette millainen mulpero se on
On näillä säikeillä kaikki käyttäneet itsestään erilaisia nimimerkkejä.
On joku muukin minua jahdannut. Näitä perskärpäsiä olen vain halunnut karistaa.

Tulee mieleen, Kun Jukka Virtanen lanseerasi sanonnan. "Teki Tarmiot" Se oli Loka Laitisen menoa. WSOY:n Päätoimittaja katsoi tehtäväkseen paljastaa, Kuka oli Tamminiemen Pesänjakajien taustalla. Eki päätti tehdä samoin.

P.S
Kirjoita tekstiä vallan oudolta päätteeltä. Näitähän on miljoonia
69. Ylläpito11.11.2008 klo 19:17
Tätähän tässä odotettiinkin.
70. HT11.11.2008 klo 23:55
Mielenkiintoinen tuo -p-:n heittämä kysymys. Netistä ei hevin löydy lopullista kantaa, moni heittelee arveluja tähdentäen samalla, ettei ole juristi.

Seuraavassa pari näkemystä malliksi.

-------------------------
Näiden lisäksi Pallontallaajat.net kerää tietoja palvelun käytöstä palvelinlokien avulla. WWW-palvelimen käytöstä tallettuu normaalia WWW-palvelinlokiin tietoa seuraavasti:

Käyttäjän koneen IP-osoite
.....

Lokitiedot voivat yksilöidä käyttäjän tietokoneen, mutta ei käyttäjää itseään, niistä syntynyt rekisteri ei siis ole henkilötietolain tarkoittama henkilötietorekisteri.
-------------------------
Tietosuojalautakunta erään kannanoton yhteydessä 4.4.2006:

Koska IP-osoitteen käyttäjän tunnistaminen on yleensä mahdollista joko käyttäen apuna RIR:n rekistereitä tai internet-operaattorilla olevia tietoja, tietosuojalautakunta katsoo, että IP-osoitteet ovat pääsääntöisesti henkilötietoja
71. Jaska12.11.2008 klo 00:11
Minä en ole huomannut ylläpidon julkaisseen täällä kenenkään IP-tietoja, siis koneen numerosarjaa. Sekään ei maallikosta vaikuta miltään arkaluonteiselta tiedolta sen enempää kuin puhelinnumero tai katuosoite, joita tosin näillä palstoilla ei liene tapana toitottaa muille keskustelijoille. Terveisiä vaan sille ystävällemme, joka kertoi tietävänsä PP:n ja minun osoitteen, mutta piti sen hienotunteisesti omana tietonaan.
72. HT12.11.2008 klo 07:55
-p- taisi pohdiskella lähinnä sitä, onko syntynyt henkilötietolaissa tarkoitettu rekisteri. IP-tietoja ei ole väitettykään nakatun näkyviin.
73. Jondalar12.11.2008 klo 12:01
Kiitos Ylläpidolle huijarin paljastamisesta!

Silmäilin muutamia HS-säikeitä uusin silmin, tietoisena Bellana esiintyneen henkilön monista nimistä. Todella häikäilemätöntä huijausta. Hän ehkä oli myös sama kuin Pekka, kiusasi muka Bellaa ja oli härski. Kuvailen lyhyesti huijarin toimintatapaa. Ristikon ilmestymispäivänä huijari esiintyi aamupäivällä tumpelona noviisina, käytti mm. nimiä mustikka ja Helinä, ja urkki vihjeitä. Lähes joka säikeessä jollakin nimimerkillään haukkui PP:tä säikeen avaamisesta. Irvaili nopeasta ristikon täyttämisestä. Mukavana Bellana ilmoitti, että vasta myöhemmin ehtii ristikon kimppuun. Samalla toisilla nimillä onki vihjeitä viisaammilta. Kysyi yhdellä nimimerkillä muina miehinä, kuka on jo täyttänyt ristikon. Vastasi Bellan nimellä: olen täyttänyt, ansu on täyttänyt, ja kivahti: miksi se sinua kiinnostaa. Urkki edelleen tumpelona eri nimillä täkyjä. Tajusin ettei hänellä ristikossa 2509 ollut hajuakaan avainsanan jujusta. Sivupersoonina hän pyrki muuttamaan tyyliä, lauseet alkoi pienillä kirjaimilla ja paljon yhdyssanavirheitä. Bellan kommenteissa oli aina useita rivinvaihtoja. Todellakin naljaili sivupersooniensa kanssa yksinään. Huijari saattoi pelästyä, kun sanoin keskutelukeskustelussa, että täällä on vain yksi häirikkö, joka käyttää monia nimiä, ja joka saadaan kiinni jos selvitetään, mitkä viestit tulevat samasta osoitteesta. Bellan teksteissä usein ihmetytti kirjoitusvirheet. Sivistykseltään sen tasoinen henkilö, jota hän esitti, ei kirjoita noin. Huijaus onnistui kuitenkin erinomaisesti. Viimeksi olisin epäillyt Bellaa petolliseksi. Nyt hän on täysin menettänyt kasvonsa. Bella jää välittömästi kiinni jos yrittää uudestaan. Kukaan ei usko sanaakaan mitä se mies tai nainen sanoo.
74. tonimikael12.11.2008 klo 12:55
Tällaista tämä internet-elämä on. :)

Jos on keskustelupalsta, johon ei pidä rekisteröityä osallistuakseen keskusteluun, niin tällainenhan on hyvin mahdollista. Ja nuo ip-osoitteetkinhan voi muuttaa, katsokaa vaikka youtubesta ohjeet, niitä on vaikka kuin paljon erilaisia...
75. Ylläpito12.11.2008 klo 13:00
Kyllä pekka on aina ollut vain pekka, paitsi jos oman nimen oikeinkirjoitus on kirjoitushetkellä ollut syystä tai toisesta mahdotonta.
76. Taata12.11.2008 klo 15:58
Oliko ylläpidon lista Bellan nimimerkeistä tyhjentävä?
Minulla on sellainen käsitys, että nimimerkkejä on vielä enemmän. Vajaa kymmenen mahdollista kandidaattia on
minulla listassa ja lisää taitaa vielä tulla.
77. kp12.11.2008 klo 16:02
paljastatukoon että mun nimimerkki on ollut käytössä vaikka en ole ollut täällä
78. Ylläpito12.11.2008 klo 16:22
Ei ole tyhjentävä. Muutamasta säikeestä nuo ovat. Varmaan yksittäisiä on paljonkin lisää.

Emme ole huomanneet, että kp:n nimimerkkiä olisi käytetty. Kari on kyllä vieraillut täällä "ihmettelemässä" milloin mitäkin.
79. apua12.11.2008 klo 16:31
Onpahan merkillinen juttu. Minäkin olin itse arvioinut Bellan ystävällismieliseksi ristikkovirtuoosiksi, joka kauniisti "päivysti" ja antoi neuvojaan tumpelompien (kuten minä itse) yrittäessä tavoitella ristikkoaan tayteen. Taisinpa itsekin kokonaista kolme (3) kertaa saada vihjevastauksen Bellalta, enkä kaihda niistä uudemman kerran kiittää.

Siihen muuhun keskusteluun, joka tuntui monasti pyörivän melko henkilökohtaisissa asioissa, en tuntenut tarvetta osallistua, onneksi niin.

Merkillistä toden totta!
80. apua12.11.2008 klo 16:38
Unohdinpas kysyä/HS2509: Jos äiti Amma kaappasee jotain syliinsä, kumpi on oikeammin: se, että hiilivety tulee oikein (ja Amma käynyt noutamassa) vaiko se, että hän on saattanut samalla jotakuta hiukan halaillakin??? Muistaakseni Bella jo ennätti vihjata, että HS 2509:ssä jälkimmäinen olisi "oikein".
81. Tamara12.11.2008 klo 21:43
Osoittaa jonkinlaista taituruuttakin esiintyä monessa erilaisessa persoonassa samanaikaisesti! Tällaisella henkilöllä voisi olla mahdollisuus kirjoittaa vaikka kirja, jonka henkilöt olisivat persoonaltaan kovasti toisistaan poikkeavia. Sitähän on ihmetelty, miten Aleksis Kivi pystyi Seitsemässä Veljeksessä luomaan 7 täysin erilaista persoonaa. Ja vielä joukon muita hahmoja.

Se että itse esiintyy erilaisissa persoonissa, ei välttämättä ole hyvä piirre. Sellainen viittaa tietynlaiseen sairauteen. Kai me kaikki muistamme Psyko-elokuvan. Se oli aikoinaan hirveän pelottava. Tuon filmin jälkeen on yksi sun toinen suihkussa käydessään tarkistanut, ettei suihkuverhon takana liiku kukaan!
82. Marco Poloinen12.11.2008 klo 23:00
Toippa,
käväisin tuossa iltatöinä lukaisemassa HS- säikeen 2497. Tarkemmin luin loppupuoliskon kirjoitukset, niin omani kuin sinunkin. Ja 11.11. klo 16.02 kirjoitukseesi viitaten totean vain, että "mikäpä se ketäkin naurattaa.."
83. RA12.11.2008 klo 23:59
Pakko sanoa (syyttäkää nyt sitten vaikka minkälaiseksi haaskalinnuksi), että tuo säie HS 2497 on kyllä ihan kamala. Varmaan irvokkaimpia näytelmiä, mitä täällä on koskaan näytelty.

- - - - Tässä säikeessä - - - -
Lähettäjä: toippa 11.11.2008 klo 16:02
Ehkä tämä on hyvin vakava asia, mutta en voi kyllä muuta kuin nauraa!
- - - -

Kivaa pilaa ja roolipelejä? Tosikkous varmaan taas vaivaa, kun ei yhtään naurata. Melkein kaikkea muuta voin, mutta en nauraa.
84. HT13.11.2008 klo 05:54
Marco Poloinen,

oliko sinulla jokin erityinen syy käydä läpi tuo nimenomainen säie, HS 2497?
85. Jondalar13.11.2008 klo 08:13
Niin täydestä ovat menneet huijarin persoonat, että hävettää todeta kuinka kiihkeästi niitä tuli puolustetuksi kuviteltua vihollista vastaan. Feikki onnistui saamaan meidät riitelemään. En halua kokea niin, että olisi HS -leiri ja sillä olisi huonot välit toisiin säikeisiin. En usko että vihamielisyyttä todellisuudessa olisi täällä ihmisten kesken.
86. toippa13.11.2008 klo 19:38

No niinpä! Voi hyvää päivää!

Tulihan ne sieltä! Besserwisserit ovat päättäneet, että tällä ei saa edes itselleen nauraa!
Ketähän tässä tarinassa eniten uunotettiin ja vietiin kebab-kioskille, ellei minua?
(Sitähän se kattikin somasti suri tuolla aiemmin. Tämä on hyväntahtoisesti - katti.)
Teitä besserwissereita vietiin ehkä jonkinverran pahasti, vaan minua vietiin paljon hyvästi. Aletaankos nyt tapella kumpia kovemmin?
Tanssikaa nyt vain haaskalla. Toteutatte juuri sen, mistä muita täällä olette syyttäneet: että täällä joku muukin veisi keskustelua eteenpäin kuin te.

Onhan tämä pettymystä ja onnetonta meidän monenkin mielestä, mutta olisihan se - Eki - ollut oikeus ja kohtuus, että olisit samalla myös kertonut, kuka oli tämä nimimerkki " -D " , joka sai päivät pääksytysten räksyttää monta säiettä ja joihin reagoin taannoin ehkä liiankin voimakkaasti.

Sitä jäin vähän miettimään, että aika sopivasti tämä RA
(sinun työtoverisi?) tuolla hs-säikeellä - juuri ennen suurta paljastustasi - ehätti kertomaan, että kyllä hänkin oli nimimerkkejä käyttänyt. (Ja suluissa vielä, ettei varmuudella tiedä väittämäänsä muiden monista nimimerkeistä todeksi!) Sisäpiirin tietoa on tietenkin vaikea todistaa.

No - joka tapauksessa. Jospa Poloinen Marco käyt iltapuhteinasi etsimässä ja lukemassa sen säikeen, jossa tuumailin, kuinka vastenmielistä on, jos yksi ainoa harrastus - oli se nyt sitten ristikot tai koiranäyttelyt tai aseharrastus tai... - täyttää fanaattisesti yhden ihmisen koko elämän.
Sellainen touhu on aina tökkinyt, joten olkaa hyvä - ottakaa estradi. Nyt minä siirryn takavasemmalle ja toivotan - Get a life!

Hs-säikeen inehmoille sanon kaunis kiitos hauskasta puolesta vuodesta. Nimeltä mainitsematta - monien tarinoita jään kaipaamaan. Pitäkää pilke edelleen silmäkulmassa ja olkaa vapaita keskustelmaan ihan kaikesta maan ja taivaan välillä.
87. RA13.11.2008 klo 20:36
toippa, sanoin vain, että minua ei naurata. En ole kieltänyt sinua nauramasta. Enkä ketään muutakaan. Ihan turhaa vääristellä sanottua.

Lisään vielä, että minua tämä EI tanssitutakaan, millä en kiellä ketään muuta tanssimasta.

-----

Se, että satuin kirjoittamaan muutamaa päivää ennen Ekin paljastusta nimimerkkien käytöstä HS-säikeeseen, liittyi silloiseen yölliseen HS-säie-episodiin, missä joku muu kuin Bella itse oli kirjoittanut Bellana jotain rumaa (mikä sensuroitiin). Vain sen inspiroimana se kirjoitus syntyi. Mitään tietoa mistään ei takuulla ollut.

Aloin pohtia, että tuommoinen nimimerkin varastaminen ei oikeastaan ole kovin iso rikos siinä mielessä, että siitähän jää heti kiinni. Siis: Onhan se totta kai väärin, mutta sen verran tyhmää, ettei se juuri koskaan pääse aiheuttamaan mitään suurempaa sotkua. Varastaja paljastuu nopeasti ja asia tulee kaikkien tietoon. Asia on sitä myöten poissa päiväjärjestyksestä eikä jää hiertämään.

Aloin sitten siinä (HS-säikeessä kirjoittaessani) samaan syssyyn pohtia, että keskustelujen ja ilmapiirin kannalta, monien nimimerkkien käyttö on oikeastaan paljon pahempi "rikos" kuin nimimerkin varastaminen. Sillä saa aikaan - halutessaan - paljon enemmän kaikenlaista keljua. Kirjoittaessani olin aavistellut vain Bella = mustikka -yhteyden. No, hämärästi myös Bella = JMP.

Kaikki muut riitaa haastavat ja ilmapiiriä pilaavat "märinät" olin hallusinoinut parin muun henkilön aikaansaannoksiksi. Kuten varmaan suurin osa täällä.
88. Ylläpito13.11.2008 klo 21:49
Olemme yrittäneet pitää jutussa mahdollisimman matalaa profiilia ja jättää kaiken mielipiteenvaihdon kirjoittajille. Nyt sitten tunnutaan olevan ristiin eri mieltä siitä, miten kenenkin olisi pitänyt toimia ja mitä sanoa. Toisten syyttäminen, kun ei edes toisiamme tunneta, on liian helppoa, oli perusteita tai ei.
89. Goldie13.11.2008 klo 21:52
A-talkissa parhaillaan keskustelua nettikeskusteluista, ehkä vähän erilaisista väärinkäytöksistä kuin tämä tapaus. Tässähän ei ole mitään rikosta tapahtunut, on ainoastaan petetty yhteisöä, joka parhaimmillaan ilahdutti monia ja antoi yhteenkuuluvuuden tunnetta. Toki näin voi olla jatkossakin, mutta luulen, että moni on aidosti surullinen ja pettynyt.
90. pelaaja13.11.2008 klo 21:57
toippa,
miksi sinä 'jäät kaipaamaan meitä' ? Huomenna on tiedossa uusi HS-ristikko ja kyllä sitä varmasti ratkotaan siellä sun täällä. Ja keskustelua syntyy edelleen. Niin miksi sinä nyt sit vauhtiin päästyäsi yhtäkkiä lopettaisit tän harrastuksen kokonaan ? Ei kait tämä juttu kuitenkaan maata pyörrä.
91. Aksu13.11.2008 klo 22:02
Hyvää iltaa kaikille!
Olen hissunkissun sivusta seurannut ajatustenvaihtoa näillä säikeillä. Pari kymysystä on herännyt:
- Jondalar: oletko tosiaan tehnyt tuollaisen tutkimustyön,
mitä viimeisellä HS-säikeellä (2509) kerroit tänä iltana?
Selvitellyt nimimerkki Bellan "sivupersoonia"?

Toinen kysymys olisi toipalle, jos olet vielä kuulolla:
- Mistä syystä sinä vedit niin sanotusti "porot sieraimiin"?
- Vieläkö meinaat harrastaa HS-ristikoita?

Mutta hätäkös tässä, huomenna uutta ristikkoa ratkomaan!
92. Jukkis13.11.2008 klo 22:36
Mahtaako edes Bigbrothertalossa meno olla näin jännää kuin täällä sanojen ristiin laittamis vaistoa toteuttavien pippaloissa? Nyt kun mysteerihenkilö ei enää nimimerkkiä Bella käyttäen jakele toipalle lipeviä (mutta ehkä silti aitoja!) kehumisia, toippa toteaa, että mitäs täällä enää, haukkuu kaikki pataluhaksi ja häippäsee. Mitähän seuraavaksi?
93. Marco Poloinen13.11.2008 klo 22:36
HT,
mikäli olet käynyt ko. säikeen loppupuolta läpi, olet voinut asiayhteydestä varmaan päätellä miksi juuri se säie. Jonkinasteista lisäselvitystä esilläolleisiin asioihin ja kuvioihin on luettavissa mm. silloin samanaikaisesti käynnissä olleesta säikeestä 4154 "Kuinka paljon saa auttaa".

toippa,
aika värikäs ja vauhdikas tuo esitystapasi. Sehän on suurimmaksi osaksi ihan positiivinen asia, mutta aika usein myös näyttää menevän överiksi besserwissereineen sun muineen. Ja sinne (syyttelyiden) sekaan on helppo häivyttää ja jättää käymättä läpi ne asiat, joissa itselläsi olisi kenties ollut uudelleenarvioinnin paikka.
Siinä "mummoepisodissa" varmaan vietiin molempia (ja monia muita) "kebab- kioskille", mutta minä olin se, jota vedettiin porukalla turpiin. Ja käännettiin valkoista mustaksi oikein urakalla. Aika elävästi muistan vielä sen unettoman yön, tosi vilpittömän anteeksipyyntöni ja seikkaperäiset selitykseni, joista mikään ei kelvannut. - Ei naurattanut se "roolileikki" silloin, eikä naurata vieläkään!
En tiedä mitenkä juuri minuun liittynee mielipiteesi "vastenmielisistä yhden asian harrastajista", mutta eiköhän se asia kuulune sinunkin mainostamasi vapauden piiriin. Eikä monen asian harrastaminen näytä läheskään aina takaavan täysiaikaista objektiivista otetta asioihin ja ihmisiin..

Jos jotakuta vielä huvittaa ihmetellä yhden ihmisen aktiivisuutta, niin HS 2496 voisi olla siihen tarkoitukseen sopiva; aika paljon supistuisi, jos tässä säikeessä mainitut nimimerkit (HS- säikeessä "parhaimmillaan" pitkälti toistakymmentä peräkkäin) jätettäisiin huomiotta.

Roolileikit voivat varmaan olla kivojakin - jos tietää olevansa sellaisessa mukana!
94. Silveri13.11.2008 klo 22:42
Olin erään ristikkoystäväni kanssa nimennyt nämä säikeet "Pellan palstoiksi". Nyt , kun puolet kirjoittajista on
poistunut kuvioista , soisi, että toipan kaltaiset filosofit ja ilopillerit kuitenkin jatkaisivat.
95. -p-13.11.2008 klo 22:52
Minä näen, että tämä on ennen kaikkea markkinointi- ja myynninedistämissivusto, jonka tarkoituksena on osoittaa, kuinka laajaa sanaristikkoharrastus on, ja siten edistää laatijan/laatijoiden neuvotteluasemaa suhteessa ristikoiden tilaajiin (= HS ja muut).

Tästä syystä sivustoa koskevan kritiikin ja kehitysehdotusten kohteena tulisi mielestäni olla ylläpito eikä sivuston käyttäjät.

Lisäksi ihmettelen sitä, että ylläpito ainakin minun näkökulmastani oma-aloitteisesti heikentää luottamusta nettisivustoonsa, sivustonsa anonymiteettiin ja sitä kautta sen osallistujamääriin.

Olen käynyt palvelussa vain harvoin, joten en osaa ottaa kantaa useimpiin asioihin, joita tässä säikeessä on nostettu esille. Näkökantanikin tulee huomioida tätä taustaa vasten.

Millaisia ajatuksia tällainen ulkopuolisen näkökulma herättää teissä vakiojäsenissä?
96. marjuko13.11.2008 klo 23:04
Ymmärrän toipan pettymyksen. Ns. Bellalla ja hänellä tuntui kuitenkin synkkaavan dialogista päätellen. Se, minkä Bella sai aikaan joukossamme, ei parissa päivässä unohdu. Siitä syntyi vähän joka suuntaan kohdistuva epävarmuus: kuka meistä enää uskaltaa uskoa toiseen kasvottomaan.

Jokaisen olisi syytä vähän terapoida itseään ja kanssasäikeeläisiään. Pääasia on jäljellä, ratkontaharrastus, ja siihen paneutuminen. Yritetään vain tässä auttaa itseämme ja toisiamme niin hyvin kuin voidaan. Ei yksi Bella pesää kaada.
97. Jaska13.11.2008 klo 23:28
En ole ollut "vakiojäsen" HS-ketjussa, mutta oletan siihen aktiivisemmin kirjoittavien enemmistön luottamuksen ylläpitoon vahvistuneen anonyymin häirikön paljastamisen myötä.
98. HT13.11.2008 klo 23:36
Jäi toipan jutusta kaksi asiaa päällimmäisenä mieleen: ilmeisen närkästyksen aikaansaama ilmoitus, että hän poistuu kuvioista, ja toiseksi hänen pohdiskelunsa, kenen (sivu)persoona mahtaa (mahtoi) olla nimimerkki -D, joka pyöri varsinkin Bellan ja toipan kintuissa näykkimässä. Ylläpito sen tietää muttei kerro, eikäpähän tietysti ole velvollisuuttakaan kertoa.

Eihän siinä mitään, kerrankos joku häippäisee porukasta. En minäkään yleensä ole missään kovin pitkään viihtynyt, mutta ei ole onneksi tarvinnut koskaan lähteä ovet paukkuen, kiinnostus on vain hiipunut. Toipan reaktio tuntuu joka tapauksessa ylimitoitetulta, näin ulkopuolisesta.

-p-: tottapa tarkoitat luottamuksen heikentämisellä, että ylläpidon nyt toteuttama operaatio vähentää osallistujien luottamusta anonymiteettinsä säilymiseen. Nyt oli kyseessä poikkeustapaus, ylläpidon ilmoituksen mukaan toinen tämän saitin historiassa. Ei liene monta, jonka mielestä toimittiin väärin. Luottamus heikkeni kyllä toisella tavalla, viittaan marjukon viestiin 23:04, jossa hän puhuu jupakan synnyttämästä epävarmuudesta: "kuka meistä enää uskaltaa uskoa toiseen kasvottomaan". Laajamittainen huijaus on silti hyvä tuoda esiin, vaikka paljastuksella olisi tuollainenkin seuraus, ja vaikka kyseessä olisi vain sinänsä vähämerkityksinen ristikkojutustelu.
99. Marco Poloinen14.11.2008 klo 00:11
-p-,
meikäläisen meriiteillä tuskin ansaitsee mitään vakiojäsenen nimikettä, mutta jotain kommenttia voin kirjoitukseesi antaa.
En ole niinkään varma, että sivuston tärkein pointti olisi markkinointi ja myynninedistäminen. Eikä varsinkaan (ainakaan tällä hetkellä) HS:n suuntaan, koska se ei kuulu asiakkaisiin. Tämä on mutua ja ylläpidolla on varmaan oma käsityksensä asioista.

Vaikka olet "käynyt vain harvoin", olet varmaan huomannut, että säikeillä on otsikot ja tämän otsikon alla pohditaan pääasiallisesti "nimimerkkien vääristelyä". Erilaisia sivustoa ja ylläpitoa koskevia säikeitä on lukuisia ja niissä on niin kritiikkiä kuin kehitysehdotuksiakin. Muutenkin, aika monenlaisia asioita on ehditty yli viidessä vuodessa ja yli neljässätuhannessa säikeessä käsitellä.

HT tuossa edellä jo esitti vakiojäsenen näkemyksen luottamuskysymykseen ja omani on hyvin samanlainen.
100. marja14.11.2008 klo 01:01
Jukkis kirjoitti: "Mutta siis ymmärränkö oikein, -- että kaikkien siinä lueteltujen nimimerkkien kaikki viestit ovat tulleet samasta osoitteesta? Jos näin on, niin ohhoh."
Ylläpito vastaa: "Kyllä, kaikkien nimimerkkien kaikki viestit viimeisen vuoden aikana, jos nyt joku ei ole sattunut käyttämään esim. Makea tai lukijaa tai mummua/mummoa yksittäisesti."
Väärin! Lainattu keskusteluni mustikan kanssa on ihan oikea. Ja vastaan repliikeistäni. Minun osoitteestani ei takuulla ole lähtenyt kenenkään muun nimimerkillä viestejä, ellei konettani ole jotenkin kaapattu. Jos Bella kirjoitellut väliin marjana, en ole sitä huomannut, koska en istu täällä kaiken aikaa. Ylläpito voisi olla syytöksissään paljonkin varovaisempi. Sairasta.
101. Ylläpito14.11.2008 klo 01:15
Kyllä, marja, tuo asia tuli huonosti painotettua. Se tuli ilmi vähän myöhemmässä kommentissa. Pyydämme anteeksi, että tämä marja/mustikka-kuvio tuli vasta sitten mieleen.

Täällä ovat jotkut ehkä olettaneet, että ylläpidolla on koko paletti selvänä, siis että jokaisen nimen ja ip-numeron kohdalla heti huomataan ja muistetaan, onko yhteys oikea. Täytyy sanoa, että nuo Bellan eri nimien haravoinnitkin suoritettiin numeron etsi-toiminnolla eli ei noita Hesari-säikeitä ole käyty läpi kommentti kommentilta eikä koko konkkaronkan osoitteita ole listattu mihinkään. Esim. nimimerkin -D omistajia ei ole lähdetty vertailemaan sen enempää kuin kyssäreitäkään. Osahan noista ainakin on paljastunut Bellaksi ja etsintähaaviimme tarttuivat vain Bellan kyssärit, muut kiidettiin ohi.

Kuten aiemmin totesimme, tämän myötä toivoisimme rauhan ja yhdessäolon miellyttävyyden laskeutuvan saitille sen pölyn jälkeen, joka täällä ehkä vielä vähän aikaa leijuu. Ollaan kilttejä toisillemme ja ymmärretään erilaisuutta!
102. marja14.11.2008 klo 01:24
Kiitoksia, ylläpito! Flunssaisena valvon, alkoi jo kyllä verenpainekin nousta, mutta nyt jo vähän naurattaa ja säälittääkin. Pienestä ne on huvinsa repäistävä. - Olikohan sitä mustikkaa, jota mukavaiseksikin nimittelin, oikeasti olemassa?
Voi hyvin, myös Sinä, Bella!
103. HT14.11.2008 klo 01:38
marja,

asiahan tuli jo selväksi, mutta silti pikkuisen vielä puolustan ylläpitoa. Sehän huomautti viestissään 10.11. klo 22:52 mainitsemaasi katin siteeraamaa keskustelua tarkoittaen, että "No nyt tuli just huono esimerkki. Tämä marja kun on tässä tapauksessa joku muu", siis joku muu kuin Bella. Lisäksi ylläpito sanoi Aksulle seuraavana päivänä koko säiettä tarkoittaen: "Tuossa säikeessä marja ja fred eivät ole Bellan osoitteesta." Jukkikselle osoitetussa vastauksessa ylläpito käyttää esim.-ilmausta eli ei väitäkään luettelevansa listatuista nimimerkeistä kaikkia niitä, jotka ovat väliin voineet olla ei-Belloja.
104. matts14.11.2008 klo 07:51
Mun isobroidilla oli -50 -luvulla Bella. Sellanen rohjo scootteri. Se sitten omia aikojaan ruostu ja poistui liikenteestä. Sillee Belloille saattaa käydä. Sen sijaan mun oma Vespa vm. -62 punksuneeraa edelleen hyvin.

Ai mitä - eiks tää ookkaa scootterisivusto!
105. marja14.11.2008 klo 09:37
Johan joutui marja soppaan!
Aksu kirjoitti 11.11. klo 12.38
"Esim HS 2505 on avattu 10.10. klo 9:26.
Bellan eka kommentti on vasta 11.10.klo 18:37!
Sitä ennen ovat kiihkeästi ja useasti kyselleet muun muassa
mustikka, mari, marja sekä fred, jota nyt epäilen myös Bellaksi."

Kello 16:n jälkeen palstalle ilmestyneet marjan repliikit ovat ihan oikeasti minun. Anteeksi että olen olemassa, sori että oon syntynyt... "Kiihkeästi ja useasti"? Käytäydyinkö sopimattomasti?
Jotkut vastailivatkin ystävällisesti. Olen pitänyt ristikkoväkeä teräväpäisenä sakkina, mutta nyt alkaa tuntua, että luen näytelmää "Pistäydyin Pöpilässä".
106. Ylläpito14.11.2008 klo 09:44
Nyt marja jäitä hattuun! Tuo asia korjataan kohta Aksun kommentin perään hyvin selkeästi.
107. Tuohipää14.11.2008 klo 10:02
Eihän kukaan edes tunne toisiaan vai tunteeko? Miksi näin kuumapäistä keskustelua harrastaa ristikkoväki? Olen kirjoittanut ylös kaikki luetellut Bellan käyttämät nimimerkit eikä niistä ole näkynyt yhtään kommenttia enää paljastumisen jälkeen.
108. HT14.11.2008 klo 10:13
marja,

kävin asiakseni läpi viestisi ketjussa HS 2505, jotka siis kuulemma oikeasti ovat sinulta. Yhdeksän löytyi ja niistä kaksi sisälsi kysymyksen, loput olivat apuja, kiitoksia ja sen sellaisia. Ei siis ylen kiihkeää ja usein tapahtuvaa kyselyä.
109. Ylläpito14.11.2008 klo 10:19
Jos marja tarkoitti tuota, niin Aksu tarkoittanee, että tuo nimimerkkijoukko kyseli kiihkeästi. Ei hän kohdistanut tuota vihjausta pelkkään marjaan.

HS-säikeissähän kysely ja vastailu sujuu yleensä hyvin ystävälliseen malliin ja jatkossa toivotaan, että se, mikä näkyy kaikille, on myös totta eikä siellä käydä muka-keskustelua itsensä kesken. Mahdotonta asiaa on valvoa, varsinkin jos väärinkäyttäjä osaa vielä harhautuskeinot. Tässä Bellan tapauksessa ei edes yritetty sumuttaa osoitteenmuutoksella tms.
110. Marco Poloinen14.11.2008 klo 10:28
marja,
tämmöisiä soppia sitä tuommoisista Bellan etc. tapaisista menettelyistä syntyy. Aika moni on tahtomattaan sotkeutunut tai joutunut sotketuksi.
Toivoisin, että ottaisit Ylläpidon kehotuksen vakavasti ja lukisit tämän säikeen kokonaisuudessaan, ennenkuin tuomitset koko ristikkoväen pöpiläporukaksi.
Totuushan käsittääkseni on, että yksi Bellan sivupersoonanimimerkeistä oli marja, ennenkuin se muuttui mustikaksi. Sinut on ylläpidon toimesta useaan kertaan erotettu Bella- porukasta jo aikoja sitten, mutta vähän hätäisen perehtymisen seurauksena väärinkäsityksiä välillä esiintyy - niinkuin Sinulla itselläsikin..
Tahtoo olla niin - itsekullakin - että oman nimen tai nimimerkin näkeminen jossain negatiivisessa yhteydessä laukaisee sen sortin adrenaliinipurkauksen, että kärsivällinen asiaan perehtyminen on vähän työlästä: "Luin rivin, luin kaks, vereni tunsin kuumemmaks!" Siitä ilmiöstä ne riidat täällä(kin) useimmiten syntyvät - ihan ilman feikkejäkin.
Siis, kun me muut emme pidä Sinua minään feikkinä niin älä Sinäkään pidä meitä ihan pöpeinä. Jooko? On tässä muutenkin kestämistä..
111. Olavi Kivalo14.11.2008 klo 10:43
Vietin Bellan kanssa koko kesän 74 Pariisissa. Ajettiin aamuin illoin kaupungin läpi, kun asunto ja työpaikka olivat kaupungin eri laidoilla. Vaikka Bellan kanssa piti pitää jalkoja vähän harallaan, sen päällä oli leppoisa olla. En säästellyt rasvaa enkä öljyä ja yhteiselo luisti loistavasti.
112. marja14.11.2008 klo 11:16
Marco Poloinen, kiitos!
Puhut järkeä, kuomaseni. Olen ollut netin ulottumattomissa jonkun aikaa, ja tämä "draama" on alkanut selvitä hitaahkosti. Runeberg-sitaatti kuvaa täysin tuntemukseni. Aloin harppoa tekstejä epäuskoisena ensimmäisen marja-niputuksen havaittuani.
En leimaa porukkaa pöpiläiseksi, mutta Pöpilässä tunnen käyneeni.
HT:lle kiitos! Näit oikein vaivaa vuokseni. Se oli minusta suurta.
113. Aksu14.11.2008 klo 17:41
Anteeksi, marja!
Ja kiitos, HT, kun selvittelit viestejäni!
(En ole tosin kaikkea ehtinyt lukea.)

Enkä tietysti tarkoittanut sinua, aitoa marjaa!
Tutkin säikeestä HS 2505 vain niitä ylläpidon ilmoittamia lähettäjien nimiä ennen kuin Bellan nimi ilmestyi eka kerran.
En tutkinut juurikaan viestien sisältöjä, joista olisin voinut ehkä erottaa sinut Bellan sivupersoonista. Enempää en tänä iltana ehdi, olen menossa illatsuihin.

Mukavaa nenäpäivän iltaa!
Palaan huomenna saitille ja uudelle tämän viikon säikeelle.
114. Läski-Kustaa14.11.2008 klo 19:47
Ajattelin, että en kirjoita tähän säikeeseen viikonloppuna mitään. Luin kuitenkin puoliväliin asti tämän säikeen uudelleen. Se kehitti vihan. Ihminen on ihmiselle julma. Alkoi vihanesteet erittyä. Meillä on täällä säikeellä ihan "oiva" psykologi RA, joka kommentoi, kuin uutislähetyksen paikalle pyydetty asiantuntija - Bella kun paljastui hyväksi vedättäjäksi. Nolompi juttu heille, jotka uskovat kaiken kirjoitetun tekstin olevan faktaa. Näitä nenästä vedettäviä uskovaisia löytyy HS-palstalta aikamoinen määrä.

Hyvä Bella.
Odota aikasi, ja tule sitten takaisin keskusteluihin mukaan uudella nimimerkillä.
Muistan kun nimimerkki Osui muutti nimimerkkinsä. Luultavasti sen aikaisen kirjoitukseni johdosta. Nyt vaan etsimään, mitä nikkiä silloin käytin.
115. Jaska14.11.2008 klo 20:34
Taisit olla L-Kustaa jo aikaisemminkin vihainen. Ainakin kaunainen. Voisithan sinäkin taas vaihtaa nimimerkkiä ja kirjoitella vaihteeksi myönteisistä ristikkoasioista.
116. Läski-Kustaa15.11.2008 klo 00:11
Ole hyvä jaska. Mietin asiaa. Jos lintuvaarantie leikkaisi mantelitietä, olisi se ok. Kartan mukaan näin on
117. just15.11.2008 klo 11:17
Viime torstaina TV1:n a-talk-ohjelmassa muuan kansanedustaja kertoi osallistuneensa eräälle keskustelupalstalle kahdella nimimerkillä. Hän kinasteli itsensä kanssa ja halusi näin testata ajatuksia.
118. Matti15.11.2008 klo 12:02
Minäkin panin tuon merkille. Hän oli jo palstalta Nimi on enne tuttu vihreiden Jyrki Kasvi. Jyrki harmitteli, että jos netin valvontaa kovin lisätään, niin tämänkinkaltainen leikittely käy mahdottomaksi.

Onhan tuossa ideaa. Jos on jokin erimielisyyttä herättävä asia, vaikkapa presidentin valtaoikeudet, niin puidaan asiaa siten että yksi oma nimimerkki tuo esiin asian hyvät, ja toinen huonot puolet. Samalla katsotaan, mitä mielipiteitä tämä muilta keskusteijoilta virittää. Ei kai tässä ole mitään tuomittavaa - vai onko? (No, eihän se toiminta aivan avointa ja läpinäkyvää ole.)
119. Ylläpito15.11.2008 klo 12:08
Ei ole ollut tarkoitus tuomita sellaisia, jotka jossain vaiheessa ovat käyttäneet satunnaisesti toista nimimerkkiä. Useimpia tällaisia tapauksia emme varmasti edes huomaa. Jos huomaisimme, että samasta osoitteesta tulleet viestit ovat ryydittäneet hyvän keskustelun, jossa ketään ei mollata mutta asioita käsitellään mielenkiintoisesti, emme taatusti paljastaisi tätä.

Siirrämme tätä keskustelua piakkoin toiseenkin säikeeseen. Tässä alkaa olla jo niin paljon asiaa, ettei uusi lukija jaksa perehtyä. Uusia näkökulmia tätä sivuaviin asioihin on edelleen mielenkiintoista kuulla.
120. Aksu15.11.2008 klo 12:14
Mielestäni tapauksia Jyrki Kasvi ja "Bella" ei voi verrata keskenään. Näin torstaina sen A-talk-keskustelun.
121. RA15.11.2008 klo 12:46
Samaa mieltä kuin yllä Matti, Ylläpito ja Aksu.

Tässä säikeessähän olikin kysymys siitä, että monen nimimerkin käytöllä v ä ä r i s t e l l ä ä n jotain; saadaan aikaan olemattomia kahtiajakoja, huonoa ilmapiiriä, parjataaan tiettyjä ihmisiä (ja monen nimimerkin turvin saadaan aikaan kuva, että ko. henkilö on jotenkin yleisesti inhottu).

Hyvän ja tasapuolisen keskustelun palveluksessa oleva eri nimimerkkien käyttö ja itse asiaa koskevat "välihuudot" tai "kyssärit" eivät haittaa yhtään.

Kyllä sen yleensä lukijana huomaa, kummasta on kyse ja millä motiiveilla mikäkin on kirjoitettu.
122. Owlie15.11.2008 klo 13:46
Paljastus Ylläpidon työn helpottamiseksi.

Olen yhden ainoan kerran HS-säikeillä kirjoittanut toisella lähettäjänimellä. Tarkoituksella. Nimimerkki pekka pillastutti lähettämään paavo-nimimerkillä kommentin "Voi ressua" tai "Voi raasua".
pekka vastasi oitis aloittaen "Miten sinä paavo nyt... " Jatkoa en muista. Huomasi erehtyneensä ja juttu jäi siihen. Yritin hakea säiettä, mutta en onnistunut. En kadu.

Löysin saitin viime vuoden lopulla. Kirjoittamaan ryhdyin vasta tammi-helmikuussa, samoihin aikoihin kuin "pelaaja".

IS-koviksia kommentoin pari-kolme kertaa nimimerkillä Tsusi (tunturisusi), mutta totesin kahden nimimerkin käyttämisen tyhmäksi ja jatkoin IS-koviksilla ja muillakin säikeillä Owlie-nimimerkillä.

Ei kaksi ilman kolmatta:

Liiassa kiireessä lipsahtaneet pelkkä "O" tai "Olwie" olen korjannut heti kun olen huomannut.

Helpotti.
123. marjuko15.11.2008 klo 14:28
Matti esitti klo 12:02 mielenkiintoisen asetelman, jossa sama henkilö tuo vastakkaisia mielipiteitä keskusteluun eri nimimerkeillä. Tällöin hän kerää kannatusta suunnilleen puolet ja puolet kummallekin, ellei kannanotoista toinen ole tavattoman hankala tai moraaliton

Mutta voihan samakin nimimerkki esittää asiat pro ja kontra - vai syntyykö yhdelle siinä liikaa painetta. Näinhän politiikassa yritetään menetellä, silkkihansikkain ja vältellen, salaillenkin. Ja joskus ärhäkän repivästi. Minusta kahden nimimerkin käyttö esimerkiksi tämän kaltaisilla areenoilla on silloin hyväksyttävää, jos se PALVELEE jotakin hyvää tarkoitusta, edistää esimerkiksi rauhaa ja luottamusta kirjoittajien kesken.

En osaa kuvitella itseäni siihen asemaan. Olen varmaan tumpeloon asti avoin ja sillä piirteellä ärsytän joskus kanssakulkijoita. Tietoista epäkohteliaisuutta se ei ole, vain tarvetta kulkea niin, ettei jälkiänsä tarvitse peitellä, katua kyllä.
124. Ylläpito15.11.2008 klo 14:38
Owlien "tunnustustarina" lie aika monen muunkin vierailuhistorian kaltainen. Mukanaa, että Owliella helpotti, ja tuskin kukaan hänen juttuaan paheksuu.

Joskus voi jopa olla järkevää, että "tietyissä piireissä" "kolhuja kokenut nimimerkki" yrittää saada asiansa läpi neutraalilla nimellä. Näin tietysti lähinnä, jos tarkoituksena ei ole haukkua vaan saada läpi joku tärkeä hyvä asia ilman kirjoittavaan henkilöön kohdistuvia antipatioita.

Vaikka nämä kommentit kuulostavat ehkä välillä ympäripyöreiltä mitättömyyksiltä, tässä säikeessä on tullut paljon fiksuja mielipiteitä. Edelleen tuntuu, että olemme kulkemassa kohti avoimempaa ja sopuisampaa yhteisöä.
125. Ylläpito15.11.2008 klo 14:39
Tarkennus eli viimeinen kappale uusiksi:

Vaikka nämä Ylläpidon kommentit kuulostavat ehkä välillä ympäripyöreiltä mitättömyyksiltä, tässä säikeessä on monilta tullut paljon fiksuja mielipiteitä. Edelleen tuntuu, että olemme kulkemassa kohti avoimempaa ja sopuisampaa yhteisöä.
126. 15.11.2008 klo 15:10
Kana muniii. Sika sitoutuu. On melkein kuin kinkkumunakas ylläpidolla
127. jonkka15.11.2008 klo 19:10
Kerronpa minäkin nimimerkkieni käytöstä:
Aloin seurata tätä saittia joskus keväällä. Kesällä jäi mökkielämän takia vähäiseksi, mutta jonakin viikkonloppuna oli tarvetta kysellä jotakin vihjettä. Pari kertaa sitten pyysin apuja nimimerkillä MHH (nimikirjaimeni). Syksyllä tuli mielenkiintoa kysellä enemmän ja silloin otin nimimerkikseni jonkka ja kerroin että se juontuu muumien Vilijonkasta. Ajattelin että lyhempi muoto olisi yksinkertaisempi.
Joitakin viikkoja sitten kun - D esiintyi täällä kommentoiden joidenkin mielestä häiritsevästi, ajattelin yrittää tehdä asialle jotakin eli kiinnittää huomion johonkin muuhun huumorin avulla. Käytin nimimerkkiä - M. Vaihdoin -D:n kanssa muutaman kommentin. Oli ihan hauska sananvaihto. Se on nähtävissä säikeellä 4236, HS 2503. Sittemmin -D on häipynyt kuvioista eikä ole ollut tarvetta jatkaa muuta kuin jonkkana. - Tällainen "tunnustus".
128. Jondalar15.11.2008 klo 19:47
Mielenkiintoista voisi olla tietää, mikä Bella oikeasti oli. Tietokoneen tunnus on tiedossa, jolloin henkilön fyysinen osoite löytyy kyllä. Rikostutkijaa ei kannata lähettää koska uunottaminen on tuskin rikos. Jos hän todella sai voitot mainitsemistaan ristikoista, oikea nimi on helppo todeta voittolistoista.

Hän saattaa olla juuri sellainen mummo, jota Bellana esitti. Ilkeät muut persoonat putkahtelivat pramille, aivan niin kuin Jekyll ja Hide, normaali ja hirviö. Eräs hirviö oli se persoona, joka jatkuvasti irvisteli PP:tä HS -säikeen avaamisesta, tai kertomisesta kuinka nopeasti ristikkon oli täyttynyt. Motiivina saattaisi olla perisynti, jonka nimi on kateus.

Tunnelma on paljon parempi, jos häirikkö pysyy pois. Jos hän yrittää samaa eri nimillä toisella koneella, olisi hyvä mahdollisimman pian tunnistaa feikki.
129. PP15.11.2008 klo 20:37
'Minä myös, minä myös, sanoi pikkuinen pukki-Mikko' on jäänyt mieleen jostakin lapsuuden satukirjasta. Minä myös siis tunnustan.

Olen käyttänyt nimimerkkejä - ja Lähettäjä, kun olen halunnut saattaa jonkin ketjun raiteilleen huomatessani jatkon lähteneen menemään pieleen. Kun kommenttien lukumäärää tilastoidaan, ovatpahan nuo ainakin pois PP:n piikistä.

Olen käyttänyt pari kertaa vahingossa eräällä toisella säikeellä käyttämääni nimeä. Se tapahtui tiedonsiirtovikaa kysyessäni muistaakseni ylläpidon säikeellä, mutta huomattuani korjasinheti. Mainittakoon, että sanaristikot.net on päihittänyt tuon toisen säikeistön.

Olen käyttänyt itsesuojelun vuoksi pari kertaa nimimerkkiä Netti, kun olen halunnut ystävällisesti saattaa kyselijät ja vastaajat oikean tiedon jäljille ja laittanut nettisitaatin. Itsesuojelu sen vuoksi, että jos olisin viestittänyt omalla nimelläni, olisin ollut besserwisser ja kaikin keinoin olisi yritetty osoittaa, kuinka tietämätön, näsäviisas ja epäkelpo yksilö olen ja että kyllä me muutkin osataan ottaa sitaatteja netistä. Viestejä olisi tullut heti kymmeniä, mustikka, mummo, mari, Jotarkka ja kumpp. kuorossa. Nyt sensijaan kauniisti kiitettiin, kun asia selvisi. -Huomasin jo muidenkin alkavan uskoa, että vain minä olen kaiken pahan alku ja juuri tai peräti feikki. Toivottavasti uskottavuuteni pikkuhiljaa palautuu.

Kaipa ne synnit olivat kaikki tässä.

Saanko synninpäästön?
130. pelaaja15.11.2008 klo 20:51
Niin kovin inhimillisiä ovat nuo tunnustukset. Kertovat moraalisesta ryhdistä. Mutta kellään 'tunnustajalla' ei ole ollut pahaa tarkoitusta eikä oman itsetunnon pönkitystarvetta eikä sitä Jondalarin mainitsemaa perisyntiä.
Eikä laajaa huijausmeininkiä eikä valehtelua. Eikä kehujen loisteessa paistattelua, kun sivunimmarit panevat parastaan.
Sitä paitsi, miten esim. jotkut pariskunnat ? Oma nimmari, sama kone. Samoin, jos on pieni ristikkokööri. Semmosta 'nimimerkkilöytöä' täällä ei onneksi haeta.
Viime viikonloppuna meinasin kysyä, mihin JMP on kadonnut. Semmoinen harmittomalta vaikuttava tyyppi. Mutta sitten aattelin, että koska hän aloittaa aina tervehtimällä Bellaa, niin enpä sekaannu, varmaan Bella kysyy..kirjoitustyylistä olisi sekin pitänyt tajuta.
131. PP15.11.2008 klo 21:49
Meillä tämä pelaajan heittämä pariskuntajuttu toimii niin, että molemmilla on oma kone eri huoneessa. Toimimme täysin itsenäisesti emmekä tiedä toistemme hommista näissä puitteissa hölökäsen pölläystä. Olemme jopa sattumalta ammatti- ja soitinsäikeillä vihjanneet samaa asiaa toisistamme tietämättä. Yhdessä mietimme toisten vihjeitä ja yksin toistemme vihjeitä. Se on mukavaa leikkiä. Emme edes osaa käyttää muuta kuin omaa konetta.
132. HT15.11.2008 klo 22:18
Bella-nimimerkki oli minusta johdonmukainen itsestään ja taustoistaan esittämissään tiedoissa. Kaksi kertaa sanoi voittaneensa HS-ristikoista (oliko viime aikoina vai kaiken kaikkiaan, en muista), ja noiden voittajaluetteloissa oli sama nimi sekä asuinpaikka, joka myös tuntui olevan linjassa Bellan juttujen kanssa. Muut nimimerkit olivat sanoisiko pelkkiä kuoria, ilman lihaa luiden ympärillä, vailla mitään taustoja. Olkoon naiivia tai ei, arvelen "perus-Bellan" puhuneen totta silloin kun hän kertoili omista asioistaan. Se nimimerkki ilmestyi tänne 3.11.2007, esimerkiksi Unelias tuli 31.1.2008 ja JMP 14.2.2008 täyttämään tarkoitusta, jonka vain Bella tietää.

Oliko Bella se tietyn niminen nainen Itä-Uudeltamaalta, jona eräät meistä häntä pitivät ja joka minä uskon hänen olevan, se olisi varmaan mahdollista selvittää. Mutta mitä me sillä tiedolla tekisimme, sitä en ymmärrä. Tottapa hänellä on vaikeampaa kuin kenelläkään niistä, jotka nyt tuntevat itsensä huijatuksi (minä en, vaikka ällistyinkin totuuden tultua ilmi).
133. Aksu15.11.2008 klo 22:56
HT, oletpa tutkiskellut entisiä säikeitä.
Minäkin selailin nyt viikolla sivuja taaksepäin ja tein havainnon, että noin vuosi sitten - olikohan 24.11.2007 - oli avattu ensimmäinen oikein numerokohtainen keskustelurimpsu. Sitä ennen oli riittänyt yhdeksän HS-säiettä. Liekö se sitten innoittanut avaamaan kullekin ristikolle ihan oman säikeen, kun keskustelijoiden määrä kasvoi? Näin on tosin helpompi etsiä neuvoja pulmakohtiin.

Mielestäni Bella-episodi oli meille kaikille opiksi ja ojennukseksi.
Minulla ei ole häntä eikä ketään muutakaan vastaan mitään. Yritän pysyä asialinjalla ketään loukkaamatta. Jos näen asiattomuuksia, niin pysyttelen vaiti. Mauttomuuksista olen muistaakseni kerran pistänyt meiliä ylläpidolle.
Eläkäämme sovussa!
134. HT15.11.2008 klo 23:06
Aksu,

en sentään sellaista vaivaa nähnyt, että olisin käynyt läpi säikeitä nimimerkkien ensiesiintymisiä metsästämässä. Käytin hyväkseni tätä:

-http://drzf55.googlepages.com/listoja.html
135. Matahari15.11.2008 klo 23:09
Luin läpi nämä "tunnustukset" ja totesin, että samoja tuntemuksia oli itselläni jo aika kauan. Aloitin HS-säikeen seuraamisen lukemalla vinkkejä. Kesti pitkään ennen kuin uskalsin esittää ensimmäisen kysymyksen, koska vähitellen oli syntynyt mielikuva jostakin SISÄPIIRISTÄ, jolle piti osata esittää kysymykset oikealla tavalla puhumattakaan, että olisi uskaltanut sanoa mitään muuta. Jonkin näköinen illuusio Vestan neitsyeistä siis.
Iltojeni iloksi lueskelin silloinkin, kun oma ristikko oli ratkaistuna - ja silloin monen moninaisena iltana tuli ärtymys ja halu kommentoida jonkun muun nimimerkin suojassa, koska tunsin, että osallistuminen omalla nimimerkillä olisi tehnyt mahdottomaksi tai ainakin kiusalliseksi jatkamisen ristikkoon liittyvillä ongelmilla.
Tätä ärtymystä ei suinkaan aiheuttanut lipsuminen sivuraiteille varsinaisesta aiheesta, on ihan mukava lukea joskus myös jotakin ihan persoonakohtaisia kommentteja ja kokemuksia. Sitä aiheutti tämä jakaminen "meihin ja muihin" sekä kieltämättä säikeen käyttö henkilökohtaisten viestien välitykseen, jolla suljettiin pois muiden osallistuminen keskusteluun.
Hohhoijaa - tämäkin viesti on oikeastaan väärällä säikeella, koska huomasin, että ylläpito oli ansiokkaasti avannut uuden säikeen, jossa voitaisiin keskustella säikeen merkityksestä itse kullekin. Tulipa kuitenkin vähän puhallettua pahaa ilmaa sisuksista.
136. Häirikkö-hide15.11.2008 klo 23:44
Jondalarille palautetta. Oppisit edes kirjoittamaan. Heh.
137. Aksu15.11.2008 klo 23:46
Kiitos linkistä, HT!
Pitipä mennä tutkimaan omia tietoja. Kirjoittelemisen olen aloittanut 18.1.2008, ja se tieto on oikein. Kesältä 2007 löytyy myös Aksun juttuja, mutta ne eivät ole lainkaan minulta!
"Kaima" lienee poistunut saitilta tai sitten hän on muuttanut nimimerkkiään.
138. qwer15.11.2008 klo 23:57
"Kaipa ne synnit olivat kaikki tässä.
Saanko synninpäästön"?

Kerro PP, mitkä pultit sait ja mistä syystä, kun rupesit minua haukkumaan.
139. Marco Poloinen16.11.2008 klo 00:11
Omissa pohdinnoissani olen tullut siihen tulokseen, että RA:n 11.11. klo 14.30 esittämä "arvailu" saattaa olla kohtalaisen lähellä totuutta. Jonkinlainen ylikorostunut ja vääristynyt "säikeen äitihahmo"- asenne voisi jotain tuontapaista aikaansaattaa.

HS- säikeeläisten ja "muiden" välistä juopaa edistämään tarvittiin myös "Bella- ryhmän" ulkopuolista apua, jonka vetäjäksi ilmeinen"isähahmo" toippa mielestäni yllättävän kritiikittömästi antautui. Yllättävän siksi, että säikeen omana porukkana pitämiensä todellisia tai falskeja erimielisyyksiä hän pyrki usein sovittelemaan. Ehkäpä jonkin sortin vauhtisokeus yllätti ja tarkempi uhka-analyysi ja todennäköisyyslaskelmat jäivät tekemättä.

Niinkuin useimmille muillekin, Bellan menettely oli minulle ihan tavaton yllätys. Saattaa hyvinkin olla, että HT:n arviot "perus-Bellasta" ovat oikeansuuntaisia.

Uskon - tai ainakin toivon - että useimmat teistä, jotka olette perehtyneet HS- säikeeseen 2497 (osin myös 2496) ja mm. säikeeseen 4154, ymmärrätte miksi olen ottanut tämän "prosessin" niin henkilökohtaisesti. Oikeasti olin jo jonkin aikaa ollut huolissani mielestäni vääriin tietoihin ja olettamuksiin perustuvasta vastakkainasettelusta HS- säikeeläisten ja "muiden" välillä. No, se "ristiretki" tökkäsi lopullisesti "mummoepisodiin", jonka loppupärskeitä riitti vielä "Keskustelukeskustelu"- säikeeseen.

Vaikka turpiin tuli, ehkei se ihan turha reissu ollut. Ainakin olen mielissäni seurannut monen HS- ratkojan osallistumista muillekin säikeille ja uskon, että nyt on keskinäisellä ymmärryksellä ja kanssakäymisellä hyvät mahdollisuudet lisääntyä. Ja kenties "muutkin" ovat tervetulleempia käymään HS- säikeellä, ei minään "besserwissereinä", vaan tasaveroisina ristikkoihmisinä, jotka sieltäkin löytävät jotain mielenkiintoista asiaa ja haluavat kommentoida.

Useamman, vastakkaista mieltä olevan nimimerkin käytöstä olen marjukon (tänään klo 14.28) kanssa (viimeistä kappaletta myöten) hyvin samalla kannalla. Ambivalenttina tyyppinä joudun oman pääni sisällä tekemään äänestyspäätöksiä vähän joka asiaan, mutta mieluummin epäröin ja ihmettelen reilusti itsenäni. Tylsempäähän se tietysti on.. ;-)

Vähän hassua, mutta tuolla "oikeassa reaalielämässä" olisi esim. toipan tai Jondalarin kanssa saatettu tulla huomattavasti paremmin juttuun kuin tähän asti täällä anonyymissä kirjainmaailmassa. On tämä vaan niin veikeä (ja vaativa) foorumi..
140. Marco Poloinen16.11.2008 klo 00:16
Ehti näköjään jo vuorokausi vaihtua, siis "marjukon (eilen 14.28)"...
141. Muut paitsi qwer+sivupersoonat16.11.2008 klo 00:30
Henkilö, jonka "pää"nimimerkki (kai) on (edelleen) qwer. Mikä pirun tarve sinulla on **ttuilla eri nimimerkkien suojasta? Täällä ei taida enää muita **ttuilijoita ollakaan. Siksi sinut on liiankin helppo tunnistaa. Uusin tempauksesi on ilmeisesti tekeytyä uhriksi joka asiassa omalla nimelläsi. Onnea valitsemallasi tiellä.
142. Jondalar16.11.2008 klo 00:51
Kiitos, häirikkö, virheenkorjauksesta. Sinulla on hyvä suurennuslasi. Kirjoitustaitoni on erinomainen, ei mitään syytä keljuiluun.

Uskoisin, Marco Poloinen, meidän viihtyvän kahvikupin ääressä yhdessä mukavasti. Jos on ollut kaunantunnetta, on se aikoja sitten sulanut.

Kyllä Kummisetä on hyvä elokuva, sitä katsoin taas.
143. iso S16.11.2008 klo 13:06
Minäkin olen vaihtanut nimimerkkiä. Aloitin toisella nikillä vuonna 2003. Jostain syystä tyylini ärsytti suunnattomasti muutamia henkilöitä ja sain varsin masentavia viestejä. Osassa oli epäilemättä totuuden siementäkin mukana, osasta en todellakaan tunnistanut itseäni. Ei sekään välttämättä ole kirjoittajien vika. Jonkinlainen huipennus oli se kun minut ja Kravattimies (joka joutui hampaisiin vieläkin käsittämättömämmistä syistä) toivotettiin häipymään näiltä palstoilta mieluummin kokonaan tai ainakin ikiomaan säikeeseemme jota kaikki muut sitten voisivat välttää.

Ratkaisin tilanteen ilmoittamalla että luomaani mielikuvitushenkilöä edustava nimimerkkini poistuu, mutta sen takana oleva fyysinen henkilö saattaa jatkaa toisella nimimerkillä. Näin on sitten tapahtunutkin, mitä suurimmassa määrin. Jälleen joidenkin iloksi ja joidenkin suruksi. Molemmansuuntaisia mielipiteitä on esitetty ja ainakin jälkimmäisten vilpittömyyteen voi luottaa! Valtaosa nimimerkeistä on suhtautunut olemassaolooni puolueettomasti, kuten viisasta ja asiallista onkin.

"Uudestisyntymäni" oli symbolinen temppu mutta periaatteellisella tasolla itselleni tärkeä. Siksi ja vain siksi en tässä yhteydessä kerro mikä oli alkuperäinen nimimerkkini. Sillä ei mielestäni ole muille mitään merkitystä. Alusta alkaen mukana olleet varmasti sen tietävät ja uteliaat voivat sen selvittää lukemalla vanhoja säikeitä. Ei minua ole vaikea tunnistaa.

Todellinen henkilöllisyyteni (joka ei vastaa kaikista nimimerkkini esittämistä mielipiteistä...) on mm. ylläpidon tiedossa ja kaiken täällä kirjoitetun lukemalla muidenkin selvitettävissä, mutta suhtaudun kiitollisuudella siihen että se on pysynyt pikemminkin salaisena kuin julkisena salaisuutena, saati sitten julkisena. Lempisanmani mukaisesti olen ujo ja kansakoulu jäi kesken varojen puutteessa, joten mieluummin esiinnyn nimimerkkinä tai olen esiintymättä.

Kerran olen vahingossa kopioinut/liittänyt lähettäjäksi jonkun muun nimen, minkä välittömästi oikaisin, ja kerran on joku muu vastaavalla tavalla vahingossa käyttänyt minun nimimerkkiäni, vastaavalla tavalla syntinsä heti tunnustaen.

Kahdesti olen kirjoittanut omalla nimelläni. Silloin kyseessä oli mielipide joka liittyi johonkin henkilöön.
144. Ylläpito16.11.2008 klo 13:26
Lainkaan hymistelemättä voi sanoa, että iso S:n inhoajien lukumäärä on tasan yksi. Siihen ei taida kukaan muu päästä. Ihailijoita sen sijaan on lukuisa määrä. Tässä säikeestä "Uusia lauluja" sivuston kirjoittajien ylistyslaulu.

Iso Ässä (Iso Iita) (K. Väänänen/E. Vuokila)

Meidän suosikki ei ole marjaana,
ei RA eikä Libero.
Ei kooltansa ole kovin pikkuinen,
ei hento eikä hontelo,
vaan se Iso Ässä on,
vaan se Iso Ässä on.
Ja sen Ison Ässän rinnalla
ylläpito onpi huoleton.

Meidän suosikki painavi sanoiltaan
satakolmetoista kiloa.
Ja tarpeeksi aivan hän tarjoaa
meille onnea ja iloa,
kun se Iso Ässä on,
kun se Iso Ässä on.
Ja sen Ison Ässän rinnalla
ylläpito onpi huoleton.

Meidän porukkamme ihmisiä harmittaa
niin haikiasti tosiaan.
Sillä harvoilla miehillä hallussaan
on ilmaisuja moisia,
kuin se Iso Ässä on,
kuin se Iso Ässä on,
sillä Ison Ässän rinnalla
ylläpito onpi huoleton.

Kun linjoilta päästään me lähtemään
pois Ässän luota lomalle,
niin sydämeni haluja me haastellaan
sille Ässällemme omalle.
Kovin isohan se Ässä on,
hieman isohan se Ässä on.
Mutta Ison Ässän rinnalla
ylläpito onpi huoleton.

Ja kun vuosia jatkaa me jaksamme
tätä toveruutta katkoista,
niin saittimme täyttyvi pienistä
mielipiteistä ja faktoista.
Kovin isohan se Ässä on,
hieman isohan se Ässä on.
Mutta sittenpä Ässän sanoissa
ilo lepattavi loputon.

Kovin isohan se Ässä on,
hieman isohan se Ässä on.
Mutta sittenpä Ässän sanoissa
ilo lepattavi loputon.
145. Jondalar16.11.2008 klo 15:46
Onpa hyvänmakuinen laulu, nostaa positiivisen kutinan vatsanpohjaan. Laulun sanoissa on paljon totta, kyllä isolla Ässällä on sanomisen taito hanskassa. Silloin kun ammattitaito hallitaan, tuloksen tekeminen näyttää helpolta.
146. qwer16.11.2008 klo 16:49
"pikemminkin salaisena kuin julkisena salaisuutena, saati sitten julkisena. Lempisanmani mukaisesti olen ujo ja kansakoulu jäi kesken varojen puutteessa, joten mieluummin esiinnyn nimimerkkinä tai olen esiintymättä."

Näin siis Tampereen maisteri. Köyhäliatöä muka.
Kuten tämä. "Lempisanmani". Ottaa näistä nyt selvän.
147. Tuohipää16.11.2008 klo 16:59
qwer, pitikö taas nälviä! Etkö ymmärrä huumoria? Iso S on hyvä keskustelija eikä haittaa vaikka olisi maisteri. Kirjoitusvirhe sallittaneen.
148. qwer16.11.2008 klo 17:10
Tuohipää. Jos köyhyys tekisi kipeää - siis - järjen köyhyys täällä menisi monilla korvat lukkoon. Itseltänikin.
149. Eki16.11.2008 klo 17:46
Onko tuo "köyhäliatö" kohdistettu taiteilija MM:lle?

Ajatusviivan käyttö on taitolaji sekin.

En kirjoittaisi mitään, ellei kirjoittaja yhtäkkiä esiintyisi itse jonain järjen jättiläisenä. Ja ellei hän ennen olisi itse saanut näppylöitä huomauttelemisista.

Meissä kaikissa on vikamme eikä kukaan ole suomen kielessäkään täydellinen, näpyttelystä puhumattakaan.
150. Owlie16.11.2008 klo 20:28
Aiheeseen palatakseni; HS 2510- ja HS MARRASKUU-keskusteluihin on ilmestynyt yllättävän monia, ainakin minulle uusia nimimerkkejä. Esimerkiksi Elmari, Elimari.
151. Jondalar16.11.2008 klo 20:46
Eikö kukaan hoksaa auttaa qweriä. Kysymäsi 'lempisanmani' on synonyymi sanalle rakkausgnoomi, löytyy ristikkorengistä. Kysymyksessä on yhdyssana, alku leiskuu, lopussa päivälehdistä tuttu. Toinen sinua askarruttava kohta 'köyhäliato' Pääomasta tutuksi tullut, kaikkien maiden proletaarit, työn orja armeijan. Keksit sen varmasti kun luotat itseesi.
152. turutar16.11.2008 klo 20:55
Jondalar, qwer ihmetteli kyllä 'köyhäliatöä', jonka Eki virheellisesti (?) tulkitsi tarkoittavan entistä kotikuntaani. Vauraaksi varsinaissuomalaispitäjäksi sitä mielestäni ainakin ennen on nimitetty.
153. ?16.11.2008 klo 21:26
"köyhäliatö" = riittämätön törytö
154. Pyyntö16.11.2008 klo 21:46
Ylläpito.
Olisitko ystävällinen ja vastaisit Owlielle
klo 20.28 kysymykseen uusista nimimerkeistä.
Esimerkiksi Elmari, Elimari.
Ettei tule väärinkäsityksiä.
155. Ylläpito16.11.2008 klo 21:47
Ei ole havaittu epäilyttävyyttä. Siksi ei ole kommentoitu. Seurataan kyllä hiljaisesti sivusta.
156. HT16.11.2008 klo 22:26
Owlie ei tainnut kysyä mitään, esittipähän vain havainnon. Mutta jos jonkun uuden nimimerkin viestit tulevat samasta osoitteesta kuin aikaisemmin Bellan ja kumppaneiden, asia ei kai sellaisenaan aiheuta sensurointia tai muita rajoituksia. Jos oikein ymmärsin keskustelun avauksen, ylläpito ei varsinaisesti halunnut estää Bellaa kirjoittamasta vaan piti ainoastaan tarpeellisena ilmoittaa jengille, minkälainen peli oli meneillään.
157. Ylläpito16.11.2008 klo 22:35
Just näin kuten HT sanoo.
158. Ylläpito16.11.2008 klo 22:39
Eiköhän tämä uusi tilanne ole omiaan saamaan kaikki asiasta tietoiset miettimään, kannattaako kirjoittaa ollenkaan, jos ei kehtaa sanoa sitä omalla nimimerkillä.

Vähän sama tilanne kuin taloissa, joissa on luotettavan vartiointifirman tarra ovessa. Hyvät hälytyslaitteet menevät hukkaan, kun kukaan ei edes viitsi yrittää murtautua siihen asuntoon.
159. Henry Haapalainen17.11.2008 klo 01:53
"jos ei kehtaa sanoa sitä omalla nimimerkillä". Sattuvastiko sanottu?
Lukuisia nimimerkkejä on käyttänyt enimmäkseen ylläpito itse. Onko tähän tulossa selvitystä vai ei?
160. Ylläpito17.11.2008 klo 02:04
Olisi edelleen mukava kuulla niistä edes yksi.

Viimeksi jäätiin tähän. "Tuo qwer ei ole se henkilö, joka on nimimerkkiä aikaisemmin käyttänyt. Onko ko. nimimerkin pääsy sivustolle taas suljettu, ja ylläpito on alkanut käyttää sitä omanaan. Toivon hartaasti että olen väärässä."

Lisäksi Henry Haapalainen herjasi Sakari Vuokilaa ja väitti tämän soittaneen hänelle huijari-Kari-Päivärintana.

On tuo tikkapelin osumatarkkuun ollut lähinnä tyyliä "taustalevyn ohi jorpakkoon".
161. Eki17.11.2008 klo 09:28
Täällä alkoikin juuri olla paljon mukavampi ilmapiiri kuin aikoihin. Ylläpidolla oli ylläpitona hyvä fiilis, vaikka säikeen alussa oleva paljastus ei ollut sinällään hauska.

Ettei jää kenellekään epäselväksi, sanon saman tien, että jos tämä kollegani, toisen ristikkolehtiperheen päätoimittaja, ei saa asiaansa jotain sisältöä vaan jatkaa siitä, mihin jäi heinäkuun lopussa "lähtiessään lopullisesti", koska seura ei miellyttänyt, ylläpito tekee hänelle ja kaikille muille palveluksen ja sulkee hänet ulos näistä keskusteluista.

Sitä ennen hän voi aivan rauhassa lähettää todistuksen vaikka tähän alle liitettyyn törkeään kommenttiin, johon kaikki päättyi. Koska hän ei pysty tuota(kaan) todistamaan, hän on joko alhainen huijari tai patologinen valehtelija (jälkimmäistä viittaa hän on tarjonnut minulle useita kertoja). Tuo asia olisi ollut niin helppo todistaa, jos siinä olisi ollut siemenkin totuutta.

Kommentit ovat säikeestä 4094. Tämän sivuston ongelmat. (http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?p1=vast.php&id=4094)

Lähettäjä: Henry 30.7.2008 klo 02:32

Sain soiton "Kari Päivärinnalta". Keskustelu tuntui aika omituiselta, ja pyysin soittajan puhelinnumeron, että voin viiden minuutin kuluttua soittaa ja varmistua hänen henkilöllisyydestään. En soittanut viiden minuutin kuluttua enkä ollenkaan. Kysyin numerotiedostelusta, ja vastaus oli että numero on Sakari Vuokilan.

Nyt minulle riittää, ja poistun lopullisesti.

Lähettäjä: Sakari Vuokila 30.7.2008 klo 08:56

Henry, olet ajanut nyt itsesi ennalta arvaamattomiin vaikeuksiin. Miekkasi heiluttelu alkaa mennä jo aika vaaralliseksi omasta näkökulmastasi katsottuna. Voisitko kertoa mihin aikaan puhelu tuli? Miten teknisesti noin valveutuneella henkilöllä ei ole puhelimessa vastapuolen numeron näyttöä? Miksi joku häirikkö antaisi oman numeronsa kysyttäessä? Tai jos mainitsemasi omituisuus ei viittaa häiriköintiin, niin silloinhan annat ymmärtää että pidät minua idioottina?

Minulla ei ole mitään intressejä Sinua kohtaan, enkä todellakaan hukkaisi aikaani pelleilläkseni kanssasi puhelimessa tai täällä sivustollakaan tätä yhtä viestiä enempää. Olen tällä hetkellä kotona hoitamassa lapsiani, joten tämän tyyppiset aamulukemiset tuntuvat pöyristyttävän naurettavilta kun asettaa ne elämän antamaan mittakaavaan.

Jos tämäkin syytöspuolen asia jää osaltasi tähän, keinoni tehdä johtopäätöksiä ovat kovin rajalliset.
162. RA17.11.2008 klo 21:31
Tässä säikeessä on nyt yli 160 kommenttia paljastuneesta nimimerkkien vääristelyistä ja yllä moni kertoo aavistelleensa jotain hämärää tai outoa monet kerrat keskusteluja lukiessaan.

En usko, että nämä monien vasta nyt ilmaistut "aavistelut" ovat mitään jälkiviisautta "kyllähän minä tuon tiesin" -tyyliin, vaan ihan oikeasti aistittua keskustelun epäaitoutta. Juuri kukaan ei vain rohjennut sanoa mitään, koska
- eihän millään voinut uskoa tilannetta näin ikävän todeksi kuin se osoittautui (ennemmin epäili omaa mielikuvitustaan)
- eihän kukaan halunnut saada kimppuunsa tuota "kasvavaa hyeenalaumaa" riidanhaastajasyytöksineen

Monet noista eri nimimerkkien "märinöistä" ja henkilöidyistä parjaamisista olivat aivan arkijärjen vastaisia! Itse aloin epäillä viimeistään silloin, kun joku nimimerkki alkoi märistä, kuka saa avata HS-säikeen! Tai en vielä silloin, mutta silloin, kun tälle märisijälle alkoi nopeasti ilmaantua kannattajia! Ajatelkaapa: Kuka saa avata HS-säikeen ja kuka ei? Ihan älytön teema! Ja kuitenkin tuo vatkaus sai jatkua ja jatkua säikeestä toiseen!

Kannattaisiko meidän kaikkien uskoa jatkossa sen verran omia aavisteluja, että pantaisiin joukolla poikki jokaikinen joutavanpäiväisin tekosyin yritetty manipulointi?

Jatkossakin voidaan olla eri mieltä ja riidelläkin vaikka kuinka railakkaasti - asioista. Minusta kärjekästäkin kieltä saa käyttää, kunhan se on sen asian käsittelyn palveluksessa. Se ei ilmapiiriä pilaa. Ja kun asiasta "riidellään", se olisi hyvä oppia tunnistamaan ja osata erottaa henk.koht. keljuilusta. Sekä keskustelijoiden että keskustelua lukevien.

... tuo ei ole helppoa... varsinkin kun nämä kirjoittajanimet saavat vähän kuin väkisin tulkitsemaan toisten tekstejä eri ymmärryksellä kuin toisten. ;-)

J.K. qwerille (tai qwatever nyt oletkin) ja ehkä muutamalle muullekin terveisiä! Tämä oli nyt viides (/162) kirjoitukseni tähän säikeeseen. Että jos saa toivoa, toivon ettei seuraava kommentti käsittelis sitä, että "tuon RA:n on oltava aina ja joka paikassa päällepäsmärinä ja saatava viimeinen sana jne. jne.". Pelkkä toive, ei ole moite eikä kielto! :-D
163. Miimu17.11.2008 klo 22:44
Onhan meillä nyt varmasti kaikilla se peili? Ja utopistien käsikirja...

On sitä "vatkausta" ollut melkein kaikissa säikeissä - eikä pelkästään HS:n nimimerkkivedättäjän toimesta.

Yritetään kuitenkin olla ihmisiksi.
164. HT18.11.2008 klo 00:00
RA: "Kannattaisiko meidän kaikkien uskoa jatkossa sen verran omia aavisteluja, että pantaisiin joukolla poikki jokaikinen joutavanpäiväisin tekosyin yritetty manipulointi?"

Vastustamme tietysti yhtenä miehenä ja naisena manipulointia, mutta en yhtäkkiä keksi, miten me joukolla panisimme sen poikki. Ylläpidolla on jonkin sortin vastuu eli jos se toteaa, että samasta osoitteesta alkaa jatkuvasti tulla eri nimimerkeillä sen kaltaista tekstiä, jota taannoin nähtiin, asia kannattaa taas tuoda yleiseen tietoisuuteen, jolloin manipuloinnilta putoaa pohja pois.

Minkään sortin viisautta ei minulla kyllä ole ollut tämän asian suhteen, ei jälki-, etukäteis- eikä muutakaan. Kummastelin vain sitä merkillistä vihamielisyyttä, joka kohdistui ennen kaikkea PP:hen. Kävin äsken taas läpi vanhoja keskusteluja mm. nimimerkkien Bella ja Helinä välillä ja yhä vain minusta tuntuu sitä vaille ettei mahdottomalta, että kyseessä olikin yksi ja sama ihminen. Jos joku väittää tienneensä tai edes aavistaneensa sen, en oikein usko. Mitä täällä sitten on aistittu ja millä perusteella, se ei ole minulle selvinnyt. Tottapa olen naiivi.

Muuten, löisin vaikka vetoa, että Bella on taas joukossamme yhtenä (ellei useampanakin) niistä äkkiä putkahtaneista uusista nimimerkeistä. Johan toki hänellä on oikeus osallistua, ei siinä mitään, ja jos ylläpito vaikka sattuisikin huomaamaan, että jonkun vastatulleen viestit ovat peräisin samasta osoitteesta kuin aikaisemmin Bellan, sitä on tietysti turha kuuluttaa porukalle niin kauan kuin homma pysyy asiallisena eli samasta osoitteesta ei taas rupea vyörymään juttua milloin milläkin nimellä.
165. RA18.11.2008 klo 00:02
On ollut ihan samanlaista joissakin säikeissä ja monen omalla nimmarillaankin kirjoittavan toimesta. Ei kyllä mielestäni "melkein kaikissa". Sama se. On kuitenkin ollut.

Tarkoitukseni oli kirjoittaa yleisellä tasolla, vaikka käytinkin esimerkkinä pelkästään HS-säikeitä.

(viesti 6/164)
166. Bella18.11.2008 klo 00:09
RA:
Yrititkö kirjoituksellasi, ties kuinka monennella,
ohittaa Henry Haapalainen/ Ylläpito/Eki tyyliset
keskustelut.

Toippa kirjoitti osuvasti tunnustuksesi,
juuri ennen tätä paljastusta.

"Lukuisia nimimerkkejä on käyttänyt enimmäkseen
ylläpito itse.
Onko tähän tulossa selvitystä, vai ei?"
167. Bella18.11.2008 klo 00:10
Sitaatti oli Henry Haapalaisen kirjoituksesta.
168. Ylläpito18.11.2008 klo 00:14
Oletko Bella sitä mieltä, että Ylläpito on manipuloinut keskusteluja tahallisesti käyttämällä lukuisia nimimerkkejä?
169. RA18.11.2008 klo 00:14
Bella, nyt en ymmärrä tuota viestiäsi. Ihan vilpittömästi. Mitä olet sanomassa tai kysymässä?
170. RA18.11.2008 klo 00:22
Bella, nyt ei heitellä tällaisia: "Yrititkö kirjoituksellasi, ties kuinka monennella..." Tuo juuri on sitä turhaa märinää.

Tämä on nyt minun 8 169 viestistä.
171. Bella18.11.2008 klo 00:29
Luin Henry Haapalaisen kirjoituksen 17. 11. klo 01.53.
Johon vastasi Ylläpito klo 02.04.
Sen jälkeen Eki klo 9.28.

RA:
Sen jälkeen, ikäänkuin et olisi lukenut niitä lainkaan,
aloitit tämän aavistelusi jälleen.
Kuina kamalaa on ollut yllekirjoittanneen
kauheat teot.
Norman Maileriinkin PP viittasi kirjoituksessaan.
Murhaaja tässä vain yritti selittää,
kun ette ymmärtäneet aiemmin.

Onnistuiko nyt?
172. Ylläpito18.11.2008 klo 00:31
Ei maailma pysähdy Haapalaisen ikivanhaan väitteeseen ja hänen todistustensa odotteluun. Tässä säikeessä puhutaan asioista laajemmin.
173. Bella18.11.2008 klo 00:34
Ylläpito:
En ole sanonut niin, enkä väittänyt niin.

Niin kirjoitti Henry Haapalainen.
174. Bella18.11.2008 klo 00:36
Ylläpito:
Ne ovat tässä säikeessä kirjoitettuja.
175. Ylläpito18.11.2008 klo 00:42
Bella. Puhumalla "paljastuksesta" annat ymmärtää, että olet ainakin jossain määrin samaa mieltä. Kuka tahansa osaa lukea nuo tekstit. Ei niitä tarvitse toistaa ja lisätä väliin omia sanojaan. Sillä tavallakin syntyy riitaa tai riidan näköistä kirjoittelua. Tosin ei kai tässä me vielä riidellä, Bella?

Tässä lisää Haapalaisen "paljastuksia". Näitä ei löydy tästä säikeestä:

"Vuokilan porukka on käsittämättömän kateellista, ilkeämielistä ja tietämätöntä."

"Vuokilan porukalla en tarkoittanut Sanarisin laatijoita, tarkoitin Vuokiloita, heitä jotka näitä sivuja moderoivat. Siellä se ongelma on ollut."

(Myöhemmin adjektiivilistaan lisättiin vielä epärehellinen.)
176. RA18.11.2008 klo 00:50
Bella hyvä, vielä kerran: Tuo strategia ei enää onnistu. Ei kerta kaikkiaan. On aivan turha laittaa sanoja toisten suuhun. On aivan turha sotkea eri ihmisten sanomisia. On aivan turha liioitella. Jos et pysty lukemaan, mitä ihmiset todella sanovat, niin olisit hiljaa.

Olen totta kai lukenut Henryn uudet/vanhat viestit. Olenhan osallistunutkin noihin sanasotiin aikaisemmin. Vaikka ovatkin saman vanhan toistoa, jotenkin ne nyt alkavat tuntua kuin raikkailta tuulahduksilta. No vitsi vitsi! Toippa ainaskin ymmärtäisi, eikä varmaan taas vois muuta kuin nauraa. :-D
177. Bella18.11.2008 klo 01:01
Ylläpito:

En todellakaan halua riitaa,
mutta, jos teillä on aavistustakaan
siitä, mitä tästä teidän paljastuksesta
on seurannut minulle, ette olisi sitä
tällä tavalla tehnyt.

Minulle on tullut puheluita kahdelta
mieheltä ja uhkailuja ja kyselyjä.
Mistä he ovat saaneet puhelinnumeroni?

Jos tämä on ollut tarkoituksennne
olette onnistuneet siinä.

Oletteko tällaista tehneet muille?
178. RA18.11.2008 klo 01:12
Ja eikun lisää realiteetteja, Bella: Kirjoitit tuossa yllä, että "Norman Maileriinkin PP viittasi kirjoituksessaan".

En nyt juuri jaksa uskoa, että tuo virhe oli sinulta vahinko. Tuota vertauskuvaahan ei suinkaan käyttänyt PP, vaan eräs toinen nimimerkki. Jos aiot jatkossa osallistua keskusteluihin, niin tarkista hyvä ihminen, kenen suuhun mitäkin laitat. Tuollaisesta jää monelle lukijalle väärä mielikuva ja sellaisen jättäminen ei ole reilua. Eihän?
179. Marco Poloinen18.11.2008 klo 01:13
Niinhän sitä sanotaan, että "hyökkäys on paras puolustus". Mutta mitäpä jos

Bella,
selvittäisit ensin hieman omaa menettelyäsi, niin palattaisiin sitten näihin vuosikausia pyöriteltyihin todistamattomiin väitteisiin..

Muuten olen sitä mieltä, että Henry Haapalaisen kannattaisi ehkä harkita joko aika- tai alkolukon hommaamista kompuutteriinsa. Jotenkin vaikuttaa (varsinkin) lehden/lehtien valmistumisen jälkeiset aamuyöt olevan aikaa, jolloin haamut alkavat vaeltaa..
180. Taata18.11.2008 klo 01:19
Antakaa nyt Bellan puhua, kun sitä on toivottu, mutta ei kannata sotkea Henryä ja vielä vähemmän qweriä tähän.
Kuunnelkaa, että mitä Bellalla on sanottavana. Rauhassa
kuunnellaan niin ehkäpä moni asia selviää aikaa myöten.
181. Ylläpito18.11.2008 klo 01:22
Bella. Tarkoitus oli pelkästään hyvä, mutta ei tuollaisen jälkeen voi jokainen olla tyytyväinen.

Ylläpito ei tiedä mitään "Bellasta", vain sen, mitä hän on täällä kirjoittanut.

Olemme mielissämme, jos Bella kertoo nyt lisää tapahtuneista. Se voisi helpottaa.
182. Henry Haapalainen18.11.2008 klo 01:25
En varmastikaan ole tulossa uudelleen mukaan keskusteluihin, eli jää tähän. Mutta tuosta kuuluisasta puhelusta: en ole esittänyt arvailua siitä kuka minulle soitti, tai mistä puhelinnumerosta soitettiin. Johtopäätöksiä on kaikilla oikeus tehdä, mutta omalla vastuulla.
183. HT18.11.2008 klo 01:27
Bella,

puhelinnumeron selvittäminen onnistuu tällaisessa tapauksessa helposti, jos numero ei ole salainen. Kun ihminen kertoo voittaneensa Hesarin ristikoista A ja B, kuten sinä olet tehnyt, katsotaan, mikä nimi (ja paikkakunta) esiintyy kummankin voittajaluettelossa. Sitten vain kysymään vaikkapa numerotiedustelusta tai Eniron henkilöhausta (siis netistä, minä käytän tätä), mikä numero on henkilöllä NN, kotipaikka se ja se. Täällä moni tietää, niin ikään ristikkovoittojen perusteella, mitä on nimikirjaimieni HT takana ja että asun Oulussa, ja minuutissa ovat minunkin julkiset numeroni sen tiedossa, joka on niitä vailla.

Jos tosiaan on tullut uhkailuja joidenkin ristikkosaitin juttujen takia, kovasti pitää ihmetellä. Eivät nämä niin tärkeitä ole, että moisiin olisi aihetta. Tämä kannanotto ei tietenkään sinua lohduta, riesa mikä riesa.
184. Taata18.11.2008 klo 01:34
Joo tiedetään HT sinut. On niin iso pino Hesarin ristikon kopioita.
185. Bella18.11.2008 klo 01:35
RA:
Olisitko ystävällinen ja kertoisit, että
mikä nimimerkki kirjoitti Psykon verhontakaaja-
murhaajasta?
Olen pahoillani, jos muistin väärin, että oli PP.
En voi muistaa kaikkea.
Onneksi sinä muistat.
En jaksa kelata näitä enää.
186. Ylläpito18.11.2008 klo 01:37
Lähettäjä: Tamara 12.11.2008 klo 21:43

Osoittaa jonkinlaista taituruuttakin esiintyä monessa erilaisessa persoonassa samanaikaisesti! Tällaisella henkilöllä voisi olla mahdollisuus kirjoittaa vaikka kirja, jonka henkilöt olisivat persoonaltaan kovasti toisistaan poikkeavia. Sitähän on ihmetelty, miten Aleksis Kivi pystyi Seitsemässä Veljeksessä luomaan 7 täysin erilaista persoonaa. Ja vielä joukon muita hahmoja.

Se että itse esiintyy erilaisissa persoonissa, ei välttämättä ole hyvä piirre. Sellainen viittaa tietynlaiseen sairauteen. Kai me kaikki muistamme Psyko-elokuvan. Se oli aikoinaan hirveän pelottava. Tuon filmin jälkeen on yksi sun toinen suihkussa käydessään tarkistanut, ettei suihkuverhon takana liiku kukaan!
187. Bella18.11.2008 klo 01:44
Ylläpito:
Kiitos selvennyksestä.
Anteeksi PP.

Toippa:
Voi Hyvin.
188. RA18.11.2008 klo 01:55
Ja lisää realiteetteja, Bella: Ei kukaan voi muistaa kaikkea! Eikä kukaan jaksa kelata kaikkia kirjoitettuja viestejä!

Mutta silloin, kun oikeasti ja vilpittömästi ei muista, ei ole reilua heittää sattumoisin mieleen tullutta "PP":tä tai jotain muuta nimeä. Silloin on reilua kirjoittaa "joku sanoi".

En hyväksy selitystäsi, että muistit väärin. Tai jos muistit, niin opettele ihmeessä epäröimään omaa muistiasi ja välttämään henkilöintiä, jos et ole satavarma.
189. Bella18.11.2008 klo 02:02
Ylläpito:
Minulle kirjoitit:

Klo 01.22 "Tarkoitus oli pelkästään hyvä,
mutta ei tuollaisen jälkeen voi jokainen olla
tyytyväinen."
190. Bella18.11.2008 klo 02:05
RA:

Etkö tiedä, ettei kukaan ole
koskaan "satavarma?"
191. RA18.11.2008 klo 02:15
Bella, nyt ei mene läpi tuokaan. Ihan turha vaihtaa puheenaihetta.

Kyllä tällaiseltä keskustelualueelta voi ihan satavarmasti ja sanatarkasti tsekata, kuka mitäkin on sanonut. Ja jos tuota ei viitsi / jaksa tehdä eikä muuten muista, on todella epäreilua heittää sanomisia "jonkun vaan" suuhun. Väärin ja epäreilua. Ei parane tekofilosofialla "kaikkihan me olemme erehtyväisiä".
192. RA18.11.2008 klo 02:18
Korjaan: Ja jos tuota ei viitsi / jaksa tehdä eikä muuten muista, on todella epäreilua heittää sanomisia "jonkun tietyn ihmisen" suuhun.
193. Marco Poloinen18.11.2008 klo 02:43
Bella,
toistaiseksi olet pyöritellyt asioita ympäri ämpäri ja esitellyt asioita siinä valossa, että täällä vähän yksi ja toinen on sinun, puhtaan pulmusen kimpussa. Jaksat kyllä lukea tästä säikeestä ne viestit jotka haluat ja sopivat homman sotkemiseen, muttet heittelemiesi syytösten kohteiden alkuperäisiä kirjoituksia. Etkä varsinkaan näköjään niitä, joissa sinulta odotetaan jonkinlaista selitystä.

Jos/kun valitat "murhaajaepäilyistä", kannattaisi ehkä muistaa, että (todennäköisesti) minä olen tämän sivuston ainut tyyppi, jota on suoraan syytetty murhasta, ja isoilla kirjaimilla. Todennäköisesti yhden sinun sivupersoonasi toimesta ja ainakin sinun "mummometkujesi" innoittamana.
194. Ylläpito18.11.2008 klo 10:33
Tapaus Bella ja tapaus toippa eivät meille ehkä koskaan selviä. Jos Bella sen kertoisi tarkemmin, on vaikea sanoa, uskoako siihen vai ei. On kauheaa epäillä ihmistä joka sanasta. Liki vuoden jatkunut monirooliteatteri kuitenkin aiheuttaa sen. Anteeksi, "Bella"! Kun olet ollut HS-porukan ainoa tällainen hahmo osoitteista päätellen, tilanne korostuu. (Emme laske "qweriä" tässä HS-porukkaan.)

Jälleen kerran mietimme, kertoako lainkaan asiaa, johon törmäsimme vahingossa muuta asiaa tutkaillessa. Se tekee nimimerkki toipasta entistä salamyhkäisemmän hahmon. Siinä "toippa" kuitenkin tölväisee nettiystäväänsä, nimimerkki Jondalaria, ja väittää 7 minuuttia myöhemmin, että joku pilailija varasti hänen nimimerkkinsä saaden "Bellan" ja kumppanit haukkumaan "muut". Molemmat seuraavat ovat siis "toipan" osoitteesta, säikeessä 4101. HS 2493.


Lähettäjä: toippa
24.7.2008 klo 22:54

Jondalar

En unissanikaan pyytäisi sinua MYÖNTÄMÄÄN OMAASI SAATI SITTEN LAATIJANN spekuloimaan sekundäärisillä argumenteilla, enkä sen laatijan tekemillä virheillä, enkä millään muutenkaan.

EN PYYDÄ SINUA MYÖNTÄMÄÄN MITÄÄN! Päinvastoin - älä myönnä mitään! Pyydän sinua ymmärtämään ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että laatija EI OLE EREHTYMÄÖN!



Lähettäjä: toippa
24.7.2008 klo 23:01

Heips ja häläri!

Lähettäjä: toippa 24.7.2008 klo 22:54

Ei ollut minä, joka edellisen lähetti! Joku kai saa kiksejä tästä?
195. HT18.11.2008 klo 10:50
Piti käydä vilkaisemassa tuota säiettä HS 2493 ja heitänpä ihan muuten vain, huvin vuoksi, näkyviin sieltä kolme peräkkäistä viestiä, jotka siis nykytiedon perusteella ovat tulleet samalta kirjoittajalta.

----------------------------------------------
Lähettäjä: Bella 24.7.2008 klo 23:26

toippa:
Ihmettelinkin tekstiä, joka ei tuntunut
sinulta.
Jondalar:
Usko , ettei ollut toippa.

Minulle on käynyt samoin, että on joku
kirjoittanut nimimerkilläni.
----------------------------------------------
Lähettäjä: mummo 24.7.2008 klo 23:43

aina luen kirjoituksianne kun ei nukuta. mie oon sanonnu
monta kertaa, jotta vilikatti on koko aika täällä. tämäkin
yritys sotkea välejänne on selvä. tassun jälet johtavat
sylttytehtaalle.
----------------------------------------------
Lähettäjä: esko 24.7.2008 klo 23:52

taitaa harmittaa siuta aika lailla toippa?
196. Jondalar18.11.2008 klo 11:08
Outoa on teksti. Siinä on konjakin tuoksu. Täytyy sanoa että monesti hämmästelin itsekseni toipan ja Bellan yöllisiä leikkejä. Koettivat pikkutunneilla saada viesteihinsä saman kellonajan. Minusta ei aikuisen järjissään olevan inehmon pirtaan sopivaa touhua.
197. Marco Poloinen18.11.2008 klo 11:54
Onhan nuo "hälärihommat" vähän outoja, mutta sopivat kyllä hyvin julkitulleeseen kuvioon. Jotain taisin aiemmin mainita "vauhtisokeudesta"...

Sensijaan noissa "yöllisissä leikeissä" ei minusta ole senkummemmin hämmästelemistä kuin paheksumistakaan. Siis niinkauan kuin niillä ei pyritä ketään mustaamaan eikä välejä sotkemaan. Näillä sivuilla kyllä muutenkin käydään välillä sen sortin kisailua, että se ei kaikkien (varsinkaan "ulkopuolisten") "järjissään" olevien aikuisten mielestä ole kovinkaan täysjärkistä. :-D
198. Marco Poloinen18.11.2008 klo 12:04
.. jatkoa edelliseen: Eri asia on, sopiiko kisailu(t) ristkkosäikeeseen.
199. Aksu18.11.2008 klo 12:18
Olette varmaan huomanneet, että meidän "ulkopuolistenkin" on miellyttävämpi seurata viime säikeitä HS MARRASKUU 2008 ja
HS 2510, kun turhat "sisäpiirin" lätinät niistä puuttuvat.
200. Lucy18.11.2008 klo 12:29
Käsittämätöntä toimintaa ylläpidolta!
Tällainen asia tulisi hoitaa hiljaisuudessa.
201. otv-a18.11.2008 klo 12:29
onneksi eivät keskustelusivut auenneet muilla mailla! eivät auenneet ristikotkaan. täytyy alkaa niitä (3x HS) kaapia kasaan kummaillen ja kummastellen.
202. Ylläpito18.11.2008 klo 12:41
Lucy, kerro, miten tällainen asia hoidetaan hiljaisuudessa. "Bella" ja "toippa" ovat meille tässä hetkellä satuhahmoja. Jos "heillä" on oikeaa tuskaa, sitä ei vielä ole voitu todentaa. Eki ehdotti "toipalle" tapaamista Sanaseppojen tiskillä kirjamessuilla. Siellä "toippa" kertoi olleensa neljä päivää, mutta oli "unohtanut" asian kokonaan, vaikka oli kyllä etukäteenkin sitä epäröinyt. Parin HS-ketjulaisen kanssa oli kojulla mukavat lyhyet keskustelut.

Ymmärrämme, jos ihmiset haluavat pysyä anonyymeina. Toisaalta heihin ei ole sitten mitään mahdollisuutta saada kontaktia. "Bellan" yritys ensin kieltää alustuksen paljastus kertoo siitä, että ilman selviä faktoja "hän" ei olisi asiaa tunnustanut.

Ne ihmiset, jotka ovat ylläpidolle henkilötietonsa jossain vaiheessa paljastaneet, tuskin valittavat, että tietoja olisi väärin käytetty.

Aksu, kyllä odotimme juuri tätä vaikutusta ja tyytyväisempää väkeä siellä tuntuu olevan.
203. Jondalar18.11.2008 klo 12:44
Hyvin sanottu, Marco Poloinen.

Lausuin tuossa ylempänä lainatussa härdellissä muistaakseni häirikön herjaan aforismin *on absurdia spekuloida sekundäärisillä argumenteilla* ja siihen toippa hönkäisi väliin. Sanat kuulostivat niin sekavilta etten enää jatkanut sanailua. Aika usein on viisaampaa olla hiljaa.
204. katti18.11.2008 klo 13:27
Sehän on selvä, että nettikeskusteluihin täytyy aina suhtautua varauksellisesti. Kala voi ollakin lintu tai toisinpäin.

Ja mitä suuremmat odotukset, sitä suuremmat pettymykset. Hesarin ristikkokeskustelijoihin ainakin minä suhtauduin luottavaisemmin vain sillä perusteella, että oletin nimimerkeillä olevan suht. hyvän yleissivistyksen ja tiedon tason (naivia, kyllä). "Ilmiselvät" häiriköt voi heti laittaa omaan lokeroonsa. ö-mappiin.

Tietoa voi olla sievissä pinoissa, mutta tunnepuoli onkin sitten täydessä epäjärjestyksessä?

Tiettyjä fiiliksiä toisten kirjoituksista aina herää. "Tila" on pieni, ihmisten ilmaisutaidot ja sanavalinnat, mitä kenelläkin sattuu olemaan. Väärinkäsitykset paljon mahdollisempia kuin face to face.

Kiireisenä en ole ehtinyt viime aikoina saitille kyselemään, olen kuitenkin lukenut kommentit. Paljon on mukavia tyyppejä jäljellä (mutuni mukaan), joten palailen, kun tarvetta on.

"Bellan" tälle saitille kirjoittamista kommenteista en voi sanoa muuta kuin että minkäänlaista vastuuta sanomisistaan hän ei ota. Mutta ehkä sitä ei voi vaatiakaan, vähän siltä näyttää.

Kiitti kuitenkin niistä avuista, "Bella", joita lähettelit.
205. PP18.11.2008 klo 13:44
V. 2007 marraskuussa Bellan alkutaipaleella hän sanoo: "Oletin, että täällä keskustellaan ristikoista, eikä jonkun työmatkoista ym. siviiliin kuuluvaa. Toisaalta se antaa kyllä lisäväriä ja vihreänä luen niitä ihmetellen ja uteliaanakin." Sitä lisäväriä, varsinkin vihreää, sitten tulikin joskus tuutin täydeltä asianomaiselta itseltään.

Säie 2494 on verraton. Komediaa vai peräti tragikomediaa. Siellä joku keskustelee ja riitelee itsensä kanssa.

Jmp:kin yhtyy joukkoon: "Terkut kaikille Londonista! Viikko meni siivillä. Ompas täällä porukat muuttuneet. Uusia nimiä paljon vai onko tullut nimmarien vaihtoviikot?...Piti vielä mainita että näin paljon häiriköintiä ei aiemmin ollut." Johon esko: "moi JMP. kiva kun olet taas maisemissa. totta puhut kuomaseni isosti on pelkkää v-tuilua tullut kuvioon. enpä tiedä mistä johtunee. onhan täällä YLLÄPITO." Ja Bella: "Onpa kiva kuulla sinusta. Siitä on taas vierähtänyt aika kauan."

Ylläpito kyselee, mitä esko haluaa ja saa häneltä vastauksen: "mainitsin vaan, että jos häiriköijät oikein vaivaksi asti heittäytyy, niin teiltä saa apuja tarvittaessa. olenko ymmärtänyt oikein? en minä halua vielä mittään." Jne. jne. pikkutunneille asti.

Täytyy antaa tunnustus tyypille. Ei varmaan ole aivan helppoa vetää monta roolia yhtä aikaa. Pari kertaa jossakin muualla Bella ärähtää vähän siihen malliin, että teksti sopisi enemmän eskolle tai muulle miehisemmälle nimmarille, menivätköhän nimimerkit sekaisin. Tätä kielenkäyttöä aikoinaan hieman hämmästelin.

Käsitätkö Bella lainkaan, mitä olet saanut aikaan keskuudessamme; tarkkaillaan sanomisia, epäillään uusia nimimerkkejä ja ajatellaan, että siellä takana olet ehkä sinä.
Olet TÄYSIN uskottavuutesi menettänyt, joten älä tule takaisin Bellana, vaan jollakin YHDELLÄ uudella nimmarilla. Jätä ne sivupersoonasi ja kommentoi vain itsenäsi, vaikka aina ei niin kaunista sanottava olisikaan. Sillä lailla rakennetaan luottamus. Eikä sinun tarvitse minulta anteeksi pyydellä. Herjasi olivat vain pieni tuhnu tuulessa. Mutta reippaan paukun voit päästää ja kertoa meille, MIKSI! Miksi petit ystäväsi. Selityksesi, että 'on ollut vaikeaa', ei totta vieköön riitä meille alkuunkaan.
206. Miimu18.11.2008 klo 17:37
Huomaa kyllä, että tällä saitilla vierailee enimmäkseen "vanhempaa" väkeä. Nuoriso osaa suhtautua nettikirjoitteluun epäluuloisemmin, eivätkä purasematta nielaise kaikkea, mitä netin keskustelupalstoille on kirjoitettu.
Käsittääkseni tuollaiset Bellan tyyliset vedätykset ovat aika yleisiä muilla sivustoilla. Olenkohan ihan väärässä?

Toisaalta useimmilla sivustoilla on ylläpito jatkuvasti valppaillaan ja puuttuu herkemmin häiriköintiin. Esim. qwerin juttujen tyylisiä suoranaisia herjauksia ei varmaankaan monella sivustoilla pitkään katseltaisi...

Ihan oikein Ylläpidolta paljastaa eri nimimerkkien käyttö tällaisessa tapauksessa, jossa vedätys on kestänyt pitkään ja on ollut suoranaista manipulointia. Suurin osa meistä on joskus käyttänyt, syystä tai toisesta, eri nimimerkkiä kuin yleensä - eihän se mukavaa ole, mutta kuitenkin aika inhimillistä.

Minua on hiukan huvittanut seurata, kuinka nimerkkiä Bella jollainlailla hyysätäänkin ja ymmärretään niin kauheasti. Ainakin alkupuolella säiettä -nyt tulee jo tanakampaakin tekstiä Bellalle ;-) Kukahan alkaisi qwerille ehdottaa, että kerrohan meille kaikki niin johan helpottaa...

Itse en ainakaan alkaisi keskustelupalstatuttavia nimittelemään ystäviksi enkä kauheasti luottamaan kenenkään vieraaseen ihmiseen. Noh, toisilla ystävä tarkoittaa eri asiaa kuin toisille.

(Ai niin! Ok RA: vatkausta ei melkein kaikilla säikeillä, mutta painotan, että muuallakin on ollut kuin HS-keskusteluissa)
207. qwerty18.11.2008 klo 17:53
Nimimerkki Bella on saanut naiviit ristikkoystävät nolaamaan itsensä. Nyt on päällä lynkkausmieliala. Ei pidä uskoa näihin netttifrendeihin.
Suurin syy on tietenkin nimimerkki Me, joka myös käyttää nikkiä Ylläpito, kun meni paljastamaan tämän kauhean asian. Tuli varmaan euforinen olo, kun löytyi jotain paljastettavaa. Piti heti julkituoda salaisuus koko seurakunnalle.

Tässä lainaus iltapäivältä:
"Lähettäjä: Lucy 18.11.2008 klo 12:29

Käsittämätöntä toimintaa ylläpidolta!
Tällainen asia tulisi hoitaa hiljaisuudessa."

Viittaan myös tähän:
"Lähettäjä: Läski-Kustaa 11.11.2008 klo 19:15"
208. pelaaja18.11.2008 klo 19:11
Pari asiaa.

Miimu 18.11. klo 17.37: nyt täytyy sanoa, että aikamoisen yliolkainen on huomiosi vanhemmasta väestä ja nuorison puraisemattomuudesta..minä ainakaan en totta totisesti tuota lausahdusta signeeraisi

HT 18.11. klo 00.00 jälkiviisaus jne.: minulla oli jo pitkään semmonen 'varma tieto' eli tuntemus, että Jotarkka/Jotaarkka oli sama kuin Bella. Osuivat (harvat) puolustuspuheet niin sopivasti ajoitettuina. Jokin esti mainitsemasta siitä. Ajattelin varmaan, että se vaan huonontaisi ilmapiiriä. Mustikkaa epäilin mummoksi mutta en ihan heti. Bellaa en siihen osannut yhdistää. Jotain Helinän ja Bellan keskustelua en yhdistänyt mihinkään. Pyysin toisia tulemaan apuun, koska en ollenkaan osannut neuvoa Helinää ymmärrettävästi, taisi olla hs 2508, ehkä.

Bella 18.11. klo 00.01 ylläpidolle: oletteko tällaista tehneet muille ? Kelle muille tällaista olisi voinut tehdä ? Ei oikein taida olla muita ? (siis ei ainakaan HS-säikeissä ja siellähän sinä huseerasit)
(qwerty pieni, voi sentään)
209. Miimu18.11.2008 klo 19:42
pelaaja:

Vaikka olenkin vähän yli nelikymppisenä luultavasti nuorimmasta päästä tämän sivuston keskustelijoista, lasken myös itseni tuohon "vanhempaan" väkeen. Eli ei se mikään "huomio" ollut, Nykyajan muksut oppivat jo lapsesta saakka netin kommervenkit, kyllä he mielestäni osaavat seuloa paremmin nettikeskusteluja eivätkä ota niitä niin henkilökohtaisesti. Voin tietysti olla väärässäkin.

Mielestäni nimerkki Tuohipää osui asian ytimeen eli Bellan vedätykset on otettu henkilökohtaisina loukkauksina:

"Lähettäjä: Tuohipää 14.11.2008 klo 10:02

Eihän kukaan edes tunne toisiaan vai tunteeko? Miksi näin kuumapäistä keskustelua harrastaa ristikkoväki?.... "

Ilmeisesti koko saitin porukalla ottaa päähän, kun ovat menneet halpaan. Inhimillistä sekin. Arvelen, että "Bellaa" naurattaa.
210. Eki18.11.2008 klo 19:54
En osaa sanoa kaikkien puolesta. Itseäni Bella ei ole loukannut henkilökohtaisesti eikä paljastus aiheuttanut euforiaa kellekään täällä taustavoimissa, vaikka ärsyttikin se, että Bellan vetämänä iso joukko ihmisiä oli leimattu milloin miksikin ja koko saitin henki oli aika ikävä.

On jotensakin joutavaa haukkua milloin mitäkin suhtautumisa asiaan. Eikö anneta jokaiselle rauha suhtautua miten haluaa ja vaikka lupa kertoa se täällä.

Voihan tämän säikeen pituus antaa "rikokselle" turhan suuret mittasuhteet, mutta tässä on monenlaista asiaa.
211. pelaaja18.11.2008 klo 20:07
Miimu, nuorimmasta päästä

Sitä vaan, että euro vetoa, ettei koko porukka ole ottanut tätä Bella-episodia henk.koht.loukkauksena. Ei varmasti ole. Joku tietysti, joka oli 'paremmissa väleissä'. Kuumapäistä keskustelua voi silti olla, syystäkin. Vaikka en nyt sanoisi, että tää kaiken kaikkiaan niin kuumaa olisi edes ollut. Kun lukee noita kommentteja, niin eivät siellä kaikki surullisia ole, enemmänkin ihmettyneitä ja jopa helpottuneita.
Ja vielä: Bellaa ehkä nauratti silloin muttei enää.
Terveisin ikäluokkalainen keskemmältä
212. Miimu18.11.2008 klo 20:12
Jos Eki minua tarkoitit, haen sen peilin... En mielestäni haukkunut kenenkään suhtautumistapaa. Totesin vain, että porukalla ottaa päähän ja että se on inhimillistä. Vaikkei olisikaan ottanut henkilökohtaisesti. Aika moni näyttäisi ottaneet kuitenkin tämän aika henkilökohtaisesti.

Ihmettelen tosin, miten voi menettää luottamuksen ihmiseen, jota ei edes tunne eli miten vieraaseen, kasvottomaan ihmiseen voi alunperinkään luottaa.
213. Eki18.11.2008 klo 20:14
Ei ollut mitenkään Miimulle suunnattu, joten JOS otit henkilökohtaisesti, ei kannattanut.
214. Miimu18.11.2008 klo 20:15
Kääk! ;-)
215. RA18.11.2008 klo 20:18
Kokosin alle "koko saitin" suhtautumistapoja - keneltä ja mistä mikäkin on, on toisarvoista:

- ei voi muuta kuin nauraa
- onpa tosikkomaista
- on kiihkeää
- tosi hyvä vedätys!
- eihän maailma edes tärähtänyt
- mitään rikostahan ei ole tapahtunut
- ihan liikaa hymistelyä
- huvittaa, miten niin kauheasti hyysätään ja ymmärretään
- mikä lynkkausmieliala!
- miksi näin kuumapäistä keskustelua
- kaikkia (taitaa?) ottaa päähän halpaan meno
- ei naurata
- pelottaa
- väärin tällaiset paljastukset
- kuka meistä on syytön, heittäköön ensimmäisen kiven
- tanssikaa nyt vain haaskalla
- toivottavasti tämä puhdistaa ilmapiiriä
- hauska pila!
-
-
216. marjuko18.11.2008 klo 20:24
Ajattelin, etten tähän keskusteluun osallistu, koska aihe ei paljon kiinnosta. Mutta mielestäni HS:n säikeen jengi ei ole ansainnut saamaansa arvostelua vain sen takia, että joku on pitänyt omaa hauskaansa piirissämme ja jäänyt kiinni.

Käytetyistä puheenvuoroista päätellen tuskin kukaan tuntee itseään nolatuksi tai loukatuksi eikä "porukalla ota päähän, kun on menty halpaan." Ei tässä mihinkään halpaan olla menty. Saitilla on vallinnut jonkinasteinen joukkuehenki, joka on tehnyt yhteistyön harrastuksen parissa mahdolliseksi.

Kun joku sisäpiiriin itse hakeutunut ryhtyy sooloilemaan toisten kustannuksella, syntyy auttamatta moraaliongelma. Emme me ole lähiystäviä, miten voisimmekaan. Mutta meillä on yhteinen hobby ja se yhdistää enemmän kuin erottaa. Sooloilijaan suhtaudutaan tietenkin ihmetellen ja etäisyyttä ottaen. Tunnetaan lievää antipatiaakin.

Mutta siihen se jää. Jokaisella on oma elämä eikä "Bellan" esittämä show ansaitse ajatuksiamme, korkeintaan pinnallista sääliä. Tulkoon takaisin tai jääköön pois, ihan sama.

Ylläpito on hoitanut asian avoimesti ja taitavasti. Sitä meillä on ollut oikeus odottaa ja sen me olemme saaneet.
217. Hemuli18.11.2008 klo 20:24
Pysyin näin kauan hiljaa, mikä varmaan ällistyttäisi tuttujani: yleensä puhun heti ja ajattelen jälkijunassa - jos sittenkään.
Eilen sitten oikein ryhdyin toimeen - ja kirjoitin taas niin pitkän sepustuksen, että se hävisi.

Nyt otan opikseni. Kirjoitan vain parista asiasta kerrallaan.
Ensiksi tuo miimun kanta nuoret/vanhat.
Varmaan pätee moneen. Olen itse loruillut täällä monta tosiasiaa itsestäni. Muista olen myös uskonut ne hituset, mitä täällä on paljastettu: PP:llä eivät pelaa jalat mutta pää kahdenkin edestä, Maikki on Rovaniemeltä, Owliella on yksi poika, Matahari aikoo tulla meille kylään jne.
Jos joku on luonut itselleen oman omituisen nettipersoonansa, OK. Niin kai voi ihan hyvin tehdä, vaikken ole itse sitä hoksannut. Nuoret taas asuvat netissä. He asennoituvat alusta alkaen eri tavalla. He ovat epäluuloisempia - luulen.

Toinen asia: "mutu".
mummon arvasin keksityksi henkilöksi viimeistään silloin, kun hän toivotteli kaikille Jumalan siunausta samana päivänä, jolloin oli törkeästi sivallellut yhtä säikeen älykkäistä, monipuolisista, rakentavista voimista.
mustikkaa epäilin ensin toiseksi Diadeemiksi.(Toivottavasti en erehdy nimessä; tarkoitukseni ei ole syyttää ketään aitoa kyselijää.) D kokeili, kuinka kauan me uskomme hänen vihjepyyntöihinsä ja sitten nauroi kakkaiset naurut päälle. Olen epäillyt kahta ilmeisesti ihan aitoa nimimerkkiä (ja mustikkaa kolmantena) samasta, mutta olen luultavasti olen ollut liian epäilevä.
Bellaksi keksin mustikan aika myöhään. Silloin päättelin myös, että Bella on halunnut itseään taitamattomamman nimmarin, jonka turvin voi kysellä. Aika pahalta tuntui, että hän alentuu toisen nimimerkin suojassa nälvimisen paheeseen.
eskossa erehdyin totaalisesti: luulin häntä reiluksi äijäksi, joka ärhentelee ja rehvasteleekin, mutta on rehti. Ei ollut. Ja minä arvioin tosi vikaan.

Bellan ilmaantuminen säikeelle eilen oli mielestäni erittäin yllättävää.
218. HT18.11.2008 klo 20:30
Miimu: "En mielestäni haukkunut kenenkään suhtautumistapaa. Totesin vain, että porukalla ottaa päähän ja että se on inhimillistä."

Totesit muutakin:

"Minua on hiukan huvittanut seurata, kuinka nimerkkiä Bella jollainlailla hyysätäänkin ja ymmärretään niin kauheasti."

Ehkä tämä minun sanomani oli hyysäämistä:

"Sen verran olen joutunut läheltäkin näkemään ihmismielen järkkymistä etten aivan eturiviin asetu, kun kivityshommiin ruvetaan."

Okei, et haukkunut, olit vain huvittunut. Heh heh.

Olen pariin kertaan sanonut, että Bellan menettely oli väärin, esimerkiksi 11.11.2008 klo 08:33: "ei ole sattunut silmään viestiä, jossa menettely olisi hyväksytty. Kohottanemme sille porukalla kolminkertaisen hyi-huudon. Yritän silti säilyttää suhteellisuudentajun ainakin omalta osaltani. Kaipa tämä ei ole minulle niin totista ja tärkeää meininkiä kuin monelle muulle."
219. Miimu18.11.2008 klo 20:47
Juup... Ei minua HT:n lause huvittanut. Se oli ihan asiallinen kommentti. Enemmän minua huvitti, kun keskustelijat ovat niiin hyviä ihmisiä, että lohduttelivat "Bellaa", jolla EHKÄ on mielenterveysongelmia. Tai ehkä ei ole. Kumapaakaan ei ole todistettu.

Luulen, että noiden myötätunnonosoitusten perimmäinen tarkoitus on ollut oman kritiikin lieventäminen. Aika yleinen tyyli oikeassakin elämässä.
220. katti18.11.2008 klo 20:52
Hemuli:

"Bellan ilmaantuminen säikeelle eilen oli mielestäni erittäin yllättävää."

Minusta ei lainkaan. Parrasvaloista pitää poistua vaikka karvaittenkin aplodien kera. Odottakaamme uutta tulemista toisen nimimerkin suojissa.
221. Hemuli18.11.2008 klo 20:58
katti,
minua yllättikin se, että Bella tuli esiin Bellana. Oli kyllä epälooginen ja karvat pystyssä, mutta oli nimeltään Bella.

-Tänne on lähiaikoina uusien vaikea tulla. Minä ainakin olen tuntosarvet pystyssä.
Toivottavasti jotkut löytävät tiensä edes vahongossa, niin kuin minä ja kai monet muutkin vahingossa.
222. pelaaja18.11.2008 klo 20:58
Miimu,
en äkkiseltään mitenkään löytänyt mainintaa 'EHKÄ on mielenterveysongelmia'. Tai ei ole'? Voitko tarkentaa ajan ?
223. Miimu18.11.2008 klo 21:00
RA

Tarkennus: koko saitti = useimmat tässä keskustelussa

Lupaan olla jatkossa tarkempi ilmaisuissani, ettei sinun tarvitse niihin toistuvasti takertua.

(Kääk, nyt se huomaa tuon "toistuvasti"...!)
224. katti18.11.2008 klo 21:08
Hemuli:

Uusien on vaikea tulla, ja vanhat miettivät kaksi kertaa.

Mutta elämä ja saitti jatkuu:)

Kurja välivaihe kuiteskin.

Edelleen olen samaa mieltä, ettei "Bella" ottanut vastuuta, mikä on aikuisen (ja terveen) ihmisen merkki.

Vaikka nyt onkin kyse "vain" keskustelupalstasta.
225. RA18.11.2008 klo 21:11
Miimu?? Laitoin omassa viestissäni sanat "koko saitin" noihin sitaatteihin, koska se alla oleva kokoelma ei tietenkään ollut kattava, eikä missään tapauksessa oikeasti kaikkien ilmaistujen tuntemusten luettelo. Poimintoja sieltä täältä. Yritin osoittaa sen myös pistämällä pari tyhjää viivaa niiden poimintojen perään.
- - - -

Mutta: Eikös ole "jännä" ilmiö, miten täsmälleen samat kirjoitukset saavat aikaan jopa päinvastaisia tulkintoja?
226. Miimu18.11.2008 klo 21:12
pelaaja:

Onhan noita viittauksia ollut siihen, että epäillään "Bellan" mielenterveyttä. Esimerkiksi seuraavat:

Lähettäjä: Jondalar 11.11.2008 klo 09:07
"Sairaus lienee käyttäytymisen syynä."

Lähettäjä: Tamara 12.11.2008 klo 21:43
"Se että itse esiintyy erilaisissa persoonissa, ei välttämättä ole hyvä piirre. Sellainen viittaa tietynlaiseen sairauteen."
227. Miimu18.11.2008 klo 21:18
RA:

No, sittenhän se oli väärinkäsitys. Aikaisemmin takerruit "melkein kaikkiin säikeisiin", niin oletin että tuossa oli kysymys samasta, koska käytit täsmälleen samaa ilmaisua kuin minäkin ja olit laittanut sen sitatteihin.

Mutta nyt siirryn sivuun, etten vaan vahingossa ala lietsoa minkäänlaista epäsopua. Aika helpostihan se minulta onnistuu... "James, tuo peilini!"
228. Jondalar18.11.2008 klo 21:18
En tunne niin, että Bella tai Bellan sivupersoonat olisivat missään vaiheessa sanoneet minulle mitään ilkeämielistä. Poskia punottaa häpeän puna vain oman sinisilmäisyyden tähden. Voi olla että jossakin lehtiroskisdyykkariherjassa Bella yritti saada minua ärtymään, mutta ei siinä onnistunut.

Yhdyn siihen ryhmään, jonka mielestä Ylläpito teki oikean ratkaisun julkistamalla huiputuksen.

Mietiskelin mielessäni mahdollisuutta, olisiko toippa voinut olla yksi Bellan sivupersoonista. Kotona kaksi konetta, henkilö esittää persooniaan vuorotellen eri osoitteista. Todennäköisesti ei, suureen huijaukseen Bellan tapa toimia olisi liian tyhmää.

Bellan arvoitus on kuin salapoliisitarina; mikä on motiivi, onko uskottava ailbi, kenet on murhattu, kuka on murhaaja.
229. katti18.11.2008 klo 21:45
Jondalar:

No, kaikkihan meidät murhattiin:)

Bella ja toippa sama persoona? Jos ovat, niin toippa se, jolla on lihaa luittensa päällä: puhuu mehevästi, syö epäterveellisiä iltapaloja, glorifioi "Bellaa".

"Bella" toippaan verrattuna kalpea, älyllinen haamu.

Suomalainen Bonnie ja Clyde -nettiversio?!
230. RA18.11.2008 klo 22:04
Tuo täällä ilmennyt erilaisten suhtautumistapojen kirjo sai heittäytymään hetkeksi (keittiö:-)filosofiksi:

Karkeasti jakaen suhtautumis- tai ajattelutapoja on kaksi:
- joko-tai-ajattelu
- sekä-että-ajattelu

JOKO-TAI -ajattelulla suhtaudutaan asioihin joko kokonaan myönteisesti tai kokonaan kielteisesti. Tästä ajattelusta syntyvät mm. sellaiset vahvat tunteet kuin rakkaus ja viha. Jotta voi tuntea näin, on koettua todellisuutta "manipuloitava". Lohkottava mielestä pois joko myönteiset tai kielteiset asiat. Tai ainakin tulkittava tiettyjä asioita niin, että musta tuntuu vain mustalta ja valkoinen vain puhtaan valkoiselta.

SEKÄ-ETTÄ -ajattelulla tunnistetaan miinukset ja plussat. Tästä ajattelusta syntyvät monet neutraalimmat tunteet, myönteiset tai kielteiset. Jotta voi kokea näin, on osattava nähdä todellisuus (toinen ihminen, joku asia, ilmiö...) samanaikaisesti plussineen ja miinuksineen. Tunnekokemukset laimenevat, tulee ehkä epäröintiä. Ei ole valmis rakastamaan eikä vihaamaan.

Molempia ajattelutapoja tarvitaan. Molemmat ajattelutavat on hyvä osata. Molemmille on paikkansa ja aikansa. Kellä milloinkin.

Tässä säikeessä on reagoitu molemmilla tavoilla. Molempi parempi.
231. Hemuli18.11.2008 klo 22:16
Olin kai jo lukiossa, kun kirjoitin aineen kultaisesta keskitiestä.
Harvoin olen mitään niin raskain sanoin ruoskinut. Lopetin aineeni hartaaseen pyyntöön, ettei Jumala koskaan tekisi minusta tylsää, kaikessa myös toisen puolen näkevää, kaiken vesittävää, halveksittavaa keski-ikäistä keskitien kulkijaa.

Pyyntöäni ei kuultu. Keski-ikäinen tuli. Eläkeikäinen tuli. Ja hiukan enemmän alkoi ajatella myös taustoja.
232. katti18.11.2008 klo 23:18
Tunteet kertovat totuuden.
233. RA19.11.2008 klo 00:30
Lähettäjä: Miimu 18.11.2008 klo 21:18
... ... Aikaisemmin takerruit "melkein kaikkiin säikeisiin", niin oletin että tuossa [koko saitin -ilmaisun käytössä] oli kysymys samasta, koska käytit täsmälleen samaa ilmaisua kuin minäkin ja olit laittanut sen sitatteihin."
- - - -

** "takerruin" sanomaasi "melkein kaikkiin säikeisiin"?!?
Juuri näin tätä märinää syntyy. Kun olin yhtä mieltä kanssasi siitä, että "totta kyllä, muuallakin on, mutta ei kyllä mielestäni melkein kaikissa säikeissä", niin yritin vain kuvata omaa kokemustani; On, mutta ei lähimainkaan kaikkialla. Mulla on tapana lukea sana sanalta, mitä ihmiset kirjoittavat. "Melkein kaikissa säikeissä" tarkoittaa silloin, että vain aniharvassa ei ole puhuttua pulmaa.

- Liioitteluilla ja vääristelyillä, puhumattakaan aina-kaikki-jokapaikassa-eikoskaan-eikukaan -ilmaisuilla ei hyvää keskustelua ja ilmapiiriä rakenneta. Ihan turhaa hämmentämistä. Jos on jotain sanottavaa jostakin, kannattaisi käyttää selkeämpiä ilmaisuja. Semmoisia, jotka kuvaavat paremmin omaa kokemusta. Ellei tarkoituskin ole vain hämmentää ja ärsyttää.

Mikä tuossa - muuten - oli "takertumista"? ("takertuminen" tässä yhteydessä kuulostaa minun korvaani hyvinkin negatiiviselta, jotenkin moitteelta. Ikään kuin en olisi saanut sanoa omaa kokemustani asiasta. Tämä sanavalintasi on minusta samantapaista "turhaa märinää", mitä mm. "Bellat" harrasti.)

**koko saitti - "koko saitin"
Ilmaus "koko saitti" on tuskin sinun lanseeraamasi. Enpä edes älynnyt, että sinäKIN olit sitä käyttänyt. On aikas yleinen ilmaus, heh.
234. Miimu19.11.2008 klo 07:46
Justjoo! Olen tämän heittänyt ennenkin ja heitän sen taas. Silläkin uhalla, ettei se ole asiallista ja nimerkki-imagoni tuskin tästä paranee. Mutta ainakaan tässä ei ole mitään tulkinnanvaraa:

Haista, RA, paska!
235. Aksu19.11.2008 klo 08:20
Haiseeko suus' ihan noin pahalle, Miimu? Huh!
236. matts19.11.2008 klo 08:34
Oli muuten joku päivä sitten ristikossa vastaussanana Netiketti. Osaako joku kertoa minulle mitä se mahtaa tarkoittaa, vai onko tämä väärä säie pohtia sellaista?
237. Potter19.11.2008 klo 09:32
Jospa tässä loputtomassa "loiskiehunnassa" olisi se hyvä puoli, että tänne purkaantuvat kaikki nuo ylimääräiset paineet ja varsinainen ristikkokeskustelu pysyy alkuperäisessä aiheessaan.
Taas vaan tulee mieleen, että jos palstoille tulisi kirjautua (Ylläpito!), niin tällaisesta hässäkästä päästäisiin.
238. Ylläpito19.11.2008 klo 10:57
Ihan tarkkaan ottaen mistä päästäisiin, jos palstalle pitäisi kirjautua?

On totta, että sillä olisi monta vaikutusta, hyvää ja huonoa. Mutta onko TÄSSÄ säikeessä jotain, mistä olisi pitänyt päästä, mikä olisi rekisteröinnillä vältetty?

(Pitäiskö tästä aiheesta aloittaa uusi säie? Jotenkin tuntuu, että ei. Siis että nyt on keskusteltu jo tarpeeksi ristikoiden sivusta. Jatketaan tässä niin kauan kuin on tarpeen.)
239. RA19.11.2008 klo 11:08
Vaikka tuo Miimun (07:46) haista paska -viesti ei sisällöltään mieltä lämmitä (:-D), niin paradoksaalisesti se on samalla hyvä esimerkki avoimesta ja suorasta viestinnästä.

Kaikkihan joka tapauksessa tulkitaan. Se on ihmisten välisen keskustelun perusominaisuus; Olemme koko ajan keskustelussa mukana vain omien tulkintojemme varassa.

Mutta mitä selkeämpään ja sanavalintoja myöten suorempaan/tarkempaan keskusteluun päästään, sitä vähemmän jää sijaa "sopankeitoille".
240. Potter19.11.2008 klo 11:17
Niin, onhan tässä oma hupinsakin, varsinkin tuo Miimun selkokieli.
Olen näköjään vähemmistössä, mutta ketähän se sitten haittaisi jos pitäisi olla palstoilla omana itsenään vaikkakin rekisteröidyllä nimimerkillä.
241. JTak19.11.2008 klo 11:44
Pakollinen rekisteröityminen vähentäisi keskustelua varmasti. Siinä karsiutuisivat kaikki satunnaiset keskusteluun osallistujat pois.

Olisi siinä tietenkin omat hyvät puolensa, sillä nimimerkkien varastaminen olisi vaikeampaa ja myös useiden nimimerkkien käyttö samaan aikaan vaikeutuisi.
242. marjuko19.11.2008 klo 12:16
Matts 19.11. klo 08:34:
Havaitsemasi sana Netiketti sopisi oikein hyvin vaikka tämän säikeen otsikoksi. Siihenhän sisältyy käyttäytymissäännöstö netin keskustelupalstoilla, eikö vain? Sitä voisi tutkailla ja miettiä, minkä verran painoa etiketille joukon kesken annetaan: onko toivottavaa, että puretaan ääritunteita mielin määrin vai säästetäänkö kumppanit pahimmilta kuohuilta.

Tuossa aiemmin kirjoitin, että lähiystäviä me tuskin olemme, kuinka voisimmekaan. Olemme toisillemme virtuaalikamuja, mielikuvat nimmareiden takana olevista elävistä ihmisistä rakentuvat omassa päässämme. Toiset virtuaalikaverit kiinnostavat jostakin syystä enemmän, toiset jäävät kauemmaksi.

Nyt ilmenneet muutamat netiketin riman alitukset ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hyllyvällä suolla liikutaan, jos annetaan mielikuvien muuttua vaikka vain osaksi todellisuutta. Tarkoitan tällä Bellan käytöstä meitä kohtaan ja niitä, joille se aiheutti mielipahaa. Jokainen miettiköön aseitaan ja asenteitaan tässä virtuaaliviidakossa.
243. HT19.11.2008 klo 12:20
-http://www.internetopas.com/netiketti/
244. Marco Poloinen19.11.2008 klo 12:33
Miimu hei,
ihmettelit tuossa aiemmin,
" miten voi menettää luottamuksen ihmiseen, jota ei edes tunne eli miten vieraaseen, kasvottomaan ihmiseen voi alunperinkään luottaa." Minä puolestani ihmettelen, mitenkä pystyy tuomaan oman vilpittömän mielipiteensä keskusteluun, jos ei usko keskustelukumppani(e)n toimivan samoin.

Todennäköisesti iso osa "nuoremman väen" harrastamasta nettikeskustelusta on jo lähtökohdiltaan enemmän rooolipeli- ja feikkimäistä, mutta erehtyy sitä joku sielläkin "luottamaan". En minäkään AKK:ssa ihan kaikkea todesta ota, mutta samojen kirjoittajien uskon toisaalla kirjoittavan omia, "oikeita", ajatuksiaan.

"Bellaryhmän" paljastumisen jälkeisessä ekaviestissäni kirjoitin, että "kyynistymistä vastaan käytävä taistelu senkun vain jatkuu". Sitä "taistelua" tavallaan käyn nytkin: Mitä enemmän epäluottamusta, sitä enemmän kyynisyyttä. Itse uskon siihen, että luottamisen antamat mahdollisuudet ja edut ovat kokonaisuutena ottaen suuremmat kuin haitat. Yksittäisiä takaiskuja tulee, selvä se. Eikähän sen luottamuksen tarvitse ihan "sokeata" olla..

Kun "toipalle" kirjoitin, että "mikäpä se ketäkin naurattaa" ja kun Sinä kirjoitit aiemmin jotain "henkilökohtaisesti ottamisesta", niin totean hieman mukaellen, että "kukapa se mitäkin henkilökohtaisesti ottaa.." ;-)
245. Marco Poloinen19.11.2008 klo 12:48
Senkummemmin selailematta rohkenen arvella, että sellainen vanhanaikainen termi kuin "hyvä käytös" sisältää enimmäkseen nekin Netiketti- asiat.
246. Aksu19.11.2008 klo 12:54
Netiketti on täyttä asiaa. Suosittelen kaikille!
Kiitos, HT, että toit linkin esille!
247. Marco Poloinen19.11.2008 klo 13:07
Selailtuani totean, että kyllä, on täyttä asiaa ja ei, kaikki ei sisälly "hyvään käytökseen". On siellä senverran paljon ihan teknistä käytännön asiaa. Itse tarkoitin lähinnä tätä keskustelupuolta.
248. HT19.11.2008 klo 13:14
Hyviä ovat Ilta-Sanomienkin antamat ohjeet keskustelijoille:

----------------------------------
Kirjoita vain otsikon asiasta ja lyhyesti (max. 2000 merkkiä välilyönteineen). Korjaa tekstisi kirjoitusvirheet ennen lähettämistä!

Pilkun ja pisteen jälkeen tulee välilyönti. Jätä tyhjä rivi kappaleiden väliin. Käytä ääkkösiä. Älä lopeta jokaista riviä enter-näppäimellä. Älä käytä ylimääräisiä välimerkkejä, yksi huutomerkki riittää!

Älä kopioi laajoja osia aikaisemmista viesteistä omaasi.

Esiinny vain yhdellä nimimerkillä per keskustelu. Älä omi muiden nimimerkkejä.

Älä hauku muita keskustelijoita, vaikka olisit eri mieltä.

Ei rasismia, kiroilua, HUUTAMISTA tai muita asiattomuuksia.
249. matts19.11.2008 klo 13:25
marjuko, ;D
250. Kaitsu19.11.2008 klo 14:12
Jospa minäkin…

En ole juurikaan noita HS-säikeitä edes lukenut, joten en tiedä kuka on ketäkin mitenkin mollannut, vai onko. Ajattelin kertoa muutaman käsitykseni yleisesti nettikirjoittelusta, ja ehkä vähän muustakin.

”Kyllä olisi tehnyt mieli silloin sanoa…” tuttu ajatus varmaan jokaiselle. Jokin kuitenkin hillitsee useimpia meistä laukomasta kaikkea mitä mieleen juolahtaa. Joskus tuo jokin, onko se kasvatus, uskonto, esiintymiskammo vai vastuunpelko tai jokin muu on toisarvoista, estää meitä ilmaisemasta käsitystämme silloinkin kun se olisi ei vain oikeutettua vaan jopa velvollisuutemmekin.

Tuntemattomuus suojaa meitä, ainakin omasta mielestämme. Esinetillisenä aikana kylämme puhelinkeskus automatisoitiin ja keskus-kerttumme poistui sensorin tehtävästään. Se sai kylän ”ämmät” soittelemaan toisilleen nimettömiä haukkumapuheluita. Ilmeisesti noita sanomatta jääneitä asioita oli karttunut vuosikymmeniä, niin tulikivenkatkuisia jotkin puheluista olivat. Kesti kotvan aikaa ennen kuin ”ämmät” oivalsivat puhelintekniikan parantuneen myös kuuluvuuden osalta, ja tunnistivathan nuo kyläläiset toistensa äänet kun ikänsä olivat niitä kuunnelleet.

Nettikirjoittelu houkuttelee vastaavanlaisiin ylilyönteihin. Tuntemattomuuden suojasta on helppoa tuulettaa tuntojaan ja purkaa paineita. Se että vastaanottajakin on useimmiten tuntematon saattaa hiukan laimentaa tyydytyksen tunnetta, mutta jos parempaa kohdetta ei ole saatavilla kelpaa huonompikin. Tuollainen tuulettelu on varmaankin toisinaan tarpeen, jottei oma pää posahtaisi. Valitettavaa siinä on se että kohde kärsii, unohtaessaan olevansa nettipersoona.

Osa netissä kirjoittelee ilmiselvästi itsenään, kun toiset taas ovat luoneet nettipersoonia itselleen. Tuollainen nettipersoona saattaa muistuttaa reaaliminää tai olla sen täydellinen vastakohta. Siitä varmaan selittyykin osa nettikirjoittelun viehätyksestä, kun voi esiintyä sellaisena kuin haluaisi olla, ja toisaalta arvuutella jonkin toisen kirjoittelijan todellista olemusta.

Kummallakin tyypillä on mielestäni täysin yhdenvertaiset oikeudet esiintyä saiteilla. Eikä sekään minua häiritse, vaikka tietäisin jonkun käyttävän useampia nimimerkkejä. On oikeastaan hauskaa seurata kuinka hyvin moniniminen kykenee hallitsemaan keskustelun itsensä kanssa ja säilyttämään luomiensa hahmojen ominaispiirteet. Ei nettipersoonan tarvitse olla samaa mieltä reaaliminän kanssa ja joskus provosointi on tehokas keino herättää keskustelua. Kirjoittaja voi vapaasti valita minkälaisen hahmon hän saitille tuo. Vapaus kuitenkin luo vastuun, tai ainakin sen pitäisi.

Ongelmia syntyy kun tuossa vapaudenhuumassa unohdetaan, että nettikirjoittelussakin pitäisi säilyttää kohteliaat käytöstavat. Siellä toisella puolella on kuitenkin aina ihminen tuntoineen, vaikka bittiavaruuteen viestit lähetäänkin.
251. Miimu19.11.2008 klo 17:20
Jumankekka, jos olen aiemmin ilmoittanut, että asia oli väärinkäsitys ja yrittänyt selvittää, miksi olin luullut mitä olin luullut, niin eikö se, nyt hyvänenaika, jo riitä!

Ei näemmä: sieltä tulee RA:lta seikkaperäinen vastine, jossa lietsotaan ihan samaan tyyliin epäsopua kuin mistä hän muita moittii. Tosin se oli tehty asiatyyliin ja korrektia kieltä käyttäen. Sekö tekee siitä hyväksyttävän? Jos RA olisi halunnut keskustelun jatkuvan rauhallisesti, hän olisi fiksusti jättänyt asian vatkaamisen saatuaan minun selitykseni asialle ja ilmoitettuani siirtyväni sivummalle, ettei epäsopua tulisi. Ilmeisesti hän tulkitsi nimenomaisen kirjoitukseni väärin. Tai halusi tulkita väärin. Mene ja tiiä!

En kadu aamullista kommenttiani. Todennäköisesti olisin oikeassa elämässäkin tokaissut jotain samantyylistä vastaavassa tilanteessa. Lopettaa se ainakin hetkeksi joutavat vänkytykset. Ja joskus ei kertakaikkiaan voi enää muuta sanoa.

Arvasin, että aamullinen lausahdukseni herättää paheksuntaa ja soosoota. Minun kokemukseni mukaan kohtelias käytös ja korrekti kielenkäyttö ei tee ihmisestä välttämättä parempaa, päinvastoin niiden taakse saa mahdutettua paljon ilkeääkin, johon on todella vaikea puuttua. Suoraan puheeseen pääsee ainakin "käsiksi". Niinkuin nyt nähtiin. ;-)
252. Ylläpito19.11.2008 klo 18:36
Tuomitsiko joku Miimun purkauksen? Emme ole huomanneet. Sehän oli raikkainta viestintää aikoihin. Voisiko sanoa, että se oli ollut jo pitempään tulollaan? Hyvä, Miimu!

P. S. Emme silti yllytä itsetarkoitukselliseen rumien sanojen käyttöön.
253. Kaitsu19.11.2008 klo 18:50
Miimu kohtelias käytös on kanssaihmisen kunnioittamista ja hänen mielipiteensä arvostamista. Se ei mielestäni mitenkään sulje pois suoran puheen mahdollisuutta, vai onko mielestäsi vain v…lu suoraa puhetta?
254. Miimu19.11.2008 klo 18:53
Kaitsu:
Ei todellakaan! Luepa uudestaan. Siellä oli sanat "välttämättä" sekä "ilkeääKIN"
255. pelaaja19.11.2008 klo 18:55
Jos nyt tuhnua voi raikkaaksi mainita..
Mutta oli kyllä hauska huomata, että vaikka Miimun tuhnu ja RA:n vastine ja päinvastoin eivät kai ihan sanatarkasti ottaen olleet otsikon mukaisia asioita (?), niin se ei sinänsä ketään näytä häiritsevän (eli tämän minä sitten muistan, kun tulee tarvis :-)
256. ö19.11.2008 klo 19:07
Toisaalta, särmikkyys lisää kirjoitusten mielenkiintoa. Siitä kai tämäkin säie on esimerkkinä.

Olen huomannut, että eräänkin täällä ristikkojen laatua arvioivan henkilön arvosteluasteikko on välillä 9-10. Se ei paljon kirvoita kommentointia. Se on hymistelyä.

Kriittisemmät kirjoittajat taas eivät yleensä perustele heikkoja arvioitaan. Sekään ei keskustelua aktivoi.
257. Kaitsu19.11.2008 klo 19:19
Miimu:
Tarkoitukseni OLI provosoida. :)
258. Jaska19.11.2008 klo 21:13
Ilon päivä! Olen ollut pitkään murheissani, kun kiitettävät arvosanani eräidenkin laatijoiden ristikoista eivät ole kirvoittaneet kommentointia. Mutta nyt ö kommentoi niitä! Kiitos sinulle, ö!
259. ö19.11.2008 klo 22:01
Ei kestä, Jaska. Annan sinulle huumorintajusta yhdeksän:)
260. 21.11.2008 klo 20:09
Leppynyt mieli on nyt. Nostan kumminkin esiin
261. visitor5.10.2010 klo 04:17
IS 17.9.2010
Suomalaisen tytön nettirakas esitti lähes kymmentä eri hahmoa.

_http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen .asp?id=2252248

_http://keskustelu.suomi24.fi/node/9335308
262. Eki6.10.2010 klo 10:55
Inhimillisessä tekijässä sivuttiin myös juuri asiaa (en ole kokonaan vielä katsonut, pätki yhteys eilen ja silloin areenakin tietysti pätkii.)

(http://areena.yle.fi/ohjelma/89e5eac046ad716d378d bf9c8fbd42c0)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *