KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > IS PLUS KOVIS 31.10.2008

4342. IS Plus Kovis 31.10.2008

Libero31.10.2008 klo 23:40
Olipa jännä yllätys. Vaikutti siltä, että ristikko teetti vähemmän töitä kuin ennen, mutta ruutukokohan siinä vain oli pienentynyt. Jos ruutukokoa yhdeksän milliä kanttiinsa saa kuvata nopeaksi, niin se on nopea. Luontuu käsialaan parhaiten. Totuin uuteen ulkoasuun äkkiä.

Top 5 -listalle sijoitan vihjeet "PUU?" (9) ...SALAIS... (5), COOKIE (6) ja EI JULKKI (4) sekä vasemman alakulman piirrosvihjeen sukupuolisymboleineen (7).

Mannisen pääkuvapiirroksessa oli aineksia vaikka mihin, jopa pieneen paniikkiin. Mutta huoh, hyvin ratkaisusanat kuvaan lopulta integroituivat.

Eräistä nimijutuista tulee bonus. Oli viihdyttävä ristikko.
2. ihmeissään31.10.2008 klo 23:49
enpä pitänyt
3. jammi2.11.2008 klo 12:40
Oikea yläkulma ei minulle avautunut ja myös "PUU?" jäi arvoitukseksi.
4. jammi2.11.2008 klo 12:46
"PUU?" selvisi!
5. Taata2.11.2008 klo 16:15
Valmis on. En yhdy Liberon käsityksiin ristikosta juuri miltään osin.
6. RA2.11.2008 klo 17:29
Minä kyllä yhdyn Liberon kommenttiin moneltakin osin. Alkaen siitä, että ristikko vaikutti pienemmältä kuin ennen, vaikka ei sitä oikeasti ollut. Aistiharha! Helpohkohan tämä oli, mutta ei (jälleen ja sentään) mikään läpikirjoitustehtävä.

Aika paljon oli taas nimivihjeitä/ratkaisusanoja (ekinomaisesti taas... leffoihin, musiikkiin, telkkariin liittyviä), mistä itse en kauheasti tykkää. Suurin osa oli kuitenkin piilokirjaimettomia, joten eivätpä nuo ratkontaa haitanneet tai hidastaneet. Jostain passiivisen muistin lokeroista löytyivät ilman, että olisi tarvinnut kuuklailla.

Vihjetyyppi S VOISI OLLA RK (6) ja LIKI SAMA R TOISENA (5) on minusta myös aika tylsä... p e l k k ä n ä vihjeenä mietittäväksi. Vaikka - sitten kun ratkaisu alkaa hahmottua - niissä oma viehätyksensä onkin.

Vihjeistä parhaita kielen monimerkityksisyydellä pelaavat:
- PITOPAIKKA (7)
- TULEVA TOHTORI (13)
- JÄÄHTYÄ TAI PYYHÄLLÄ! (7) - jossa varmaan, jos vaikeusastetta olisi halunnut lisätä, olisi riittänyt pelkkä jälkimmäinen
7. Bella2.11.2008 klo 19:09
Hei RA:
Pitikö sinun sanoa, että helpohko.
mutta ei mikään läpikirjoitettava. :-)

Minä tykkäsin kovasti ja oli mielestäni
tarpeeksi vaikea.
Puoli päivää melkein meni ja olen
hemmetin tyytyväinen, koska selätin sen.

Kiitos Erkki.
Harvemmin onnistun koviksissa.
8. RA2.11.2008 klo 19:41
Kun narisin noista nimi-vihjeistä "Suurin osa oli kuitenkin piilokirjaimettomia, joten eivätpä nuo ratkontaa haitanneet tai hidastaneet"... niin tarkoitin, etteivät HIDASTANEET millään tylsällä tavalla.

- Kovikset ovat kai! laatijan taholtaKIN tarkoitettu hitaammin ratkeaviksi ja enemmän pähkäilyä vaativiksi ja senHÄN takia kovisten ratkojatKIN niitä tykkäävät tehdä.

TYLSÄÄ hidastamista (mukakovista) olisivat jotkut outoudet. Tässä ristikossa niitä ei ollut. Mutta jaa ja joo... mikä nyt kellekin sitten on "tosi outo". Loputon aihe.
9. Bella2.11.2008 klo 21:52
RA:
Hyvä, että laitoit nuo -KIN, -HÄN, ja -KIN
päätteet isolla, muuten en olisi ymmärtänyt. :-)
10. lukija2.11.2008 klo 22:31
siitäs sait Bella. olisit pysynyt niitten tyhmien porukassa.
11. ??2.11.2008 klo 23:11
RA omistaa tämän alueen. ei pidä poukkoilla Bella.
12. RA3.11.2008 klo 00:35
Bella, tarkoitin HELPOHKO-sanalla kuvata tätä kovista suhteessa muihin IS koviksiin. Vaikka joka viikonloppu ilmestyy ristikko nimellä IS kovis, niiden vaikeustaso vaihtelee aika paljon. Jotkut ratkeavat puolessa tunnissa, jotkut eivät ratkea ollenkaan. Joku ratkoo lähes kaikki puolessa tunnissa - tunnen muutamia sellaisiakin. Joku ei saa yhtäkään täyteen. Minusta tämä kaikki on normaalia kirjoa ja mihinkä kohtaan itse kulloinkin sattuu "sijoittumaan", on vain hyväksyttävä. Mitä sen väliä niin kauan kuin itse puuhassa on viihtynyt.

[Mitä tulee tuohon 22:31- ja 23:11-keljuiluun, niin siihen olen syytön. En ylipäätään ymmärrä, mitä minkäänlaiset kahtiajaot palvelevat. Juurihan tästä aiheesta "palopuheita" pidin :-D]
13. harras ratkoja3.11.2008 klo 09:10
nyt loppui viikonloppunumeroidenkin osto, kun kovis on kutistunut, ruudut ja teksti ovat aivan liian pientä pränttiä. myös lehden koko on liian suuri, ei voi ratkoa iltasella sängyssä. no, aika aikaansa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin. harmi sinänsä, sillä olin juuri päässyt hieman kiinni myös 3-palloisiin.
14. ihmettely3.11.2008 klo 09:59
sillä viisiin
15. Tumppi3.11.2008 klo 10:08
Hesarin mukana jaetun 31.10. päivätyn IS Plussan sivuilla 64-65 olevien kuvaristikoiden viimeiseksi lähetyspäiväksi on merkitty 5.9.2008. Tekee mieli tavoitella 400 euroa. Miten tähän pitäisi suhtautua? Onko voitto jo mennyt ohi suun?
16. Eki3.11.2008 klo 11:05
Oikea päivä on 7.11.
17. ihmetys3.11.2008 klo 11:21
mokoma suurta harhausta ettei tarvii 400 jakaa?
18. Eki3.11.2008 klo 13:06
Tässä viesti Juhani Tolvaselta hartaalle ratkojalle ja muillekin:

Pahoitteluni Kovis-mielipahasta. Yritämme korjata asiaa ja muuttaa sitä sellaiseen suuntaan, että se miellyttäisi kaikkia Koviksen ystäviä, sillä tunnen, että haastavia ristikoita julkaisevan lehden tulee kohdella niiden harrastajia silkkihansikkain.

Toivon, että nautitte muuten laajentuneesta tehtävävalikoimastamme.
19. ihmetys3.11.2008 klo 14:40
miten koviksen ratkojia kohdellaan silkkihansikkain? kun ei yhdestäkään vihjeestä älyä mitään.
20. RA3.11.2008 klo 14:42
Mm. juuri niin! :-D
21. harras ratkoja3.11.2008 klo 19:16
voi kiitos J Tolvanen! paras uutinen tälle päivälle! Ihmetykselle: itselläni meni n. 3 vuotta ennenkuin pääsin jyvälle ja sisälle koviksiin, mutta ahaa -elämykset ovat niin mahtavia, että niille ei löydy vertaa. et voi uskoa, kuinka kutkuttavaa se voi olla ja aivot tykkää!
22. Matahari3.11.2008 klo 19:42
Uskomatonta, kovis on ratkaistu! Varmaan ensimmäinen eläissäni. Monta riemastuttavaa juttua.
Ehkä armoton flunssa avasi aivot, olo on kuin osuuskaupan hevosella.
Tykkäsin myös Kääntiksestä. Mukava välillä ihmetellä toisenkin laisia sanaleikkejä.
Muissakin, paitsi Kryptossa oli pientä haastetta. Siinä heti kuvasta tuli monta yleistä kirjainta. Haaste sen sijaan oli kuvan tulkitseminen, kauan tuijotin ennen kuin hahmotin! Kaikenlaisia pikku-ukkoja olin näkevinäni.
23. Anneli3.11.2008 klo 19:45
Kiva ristikko oli tämä kovis,vaikka aluksi tuntui,että ei tule täyttymään!Vaan täynnä on!Hauskin oli toi nukkuvan kaverin ratkaisu!Mutta ...salais... ratkaisua en ymmärrä vieläkään.Ihan ymmärrettävä sana tuli...,kiva ois tajuta mistä se syntyy!
24. IiKoo3.11.2008 klo 20:40
Kovis ei tosinaan tällä kertaa ollut kovis vaan lähinnä keskis tms. Aika helposti meni yhdellä istumalla. Tosin saihan siinä oikeastaan kaksi ristikkoa yhden sijaan, sillä kuvan oikea puoli oli ihan oma ristikkonsa sanattoman rivin yläpuolella.
25. Jaska3.11.2008 klo 21:37
Anneli, vilkaisepa säikeen IS-viikonloput alkaen 31.10. 2008 saman päivän viestit klo 18:52, 18:55 ja 19:31. Ehkä niistä on apua.
26. kp4.11.2008 klo 08:48
maailma ei ole enää entisensä
27. kp4.11.2008 klo 08:56
kovikset ratkaistaan jo kaikki ja ei vastailla kysymyksiin
28. ahaa4.11.2008 klo 09:02
Mihin kysymykseesi et ole saanut vastausta, kp? Eikös kaikki ristikot, koviksetkin, ole ratkottaviksi tehty?
29. kp4.11.2008 klo 09:09
Lähettäjä: Anneli
Hauskin oli toi nukkuvan kaverin ratkaisu!Mutta ...salais... ratkaisua en ymmärrä vieläkään.Ihan ymmärrettävä sana tuli...,kiva ois tajuta mistä se syntyy!
30. ahaa4.11.2008 klo 09:21
Luulin, että omnipotentti ystäväni kp olisi tuon selvittänyt, mutta annanpa vihjeeksi, että asiaa pitää lähestyä erään leffan kautta. Kyseinen elokuva on aika monessa yhteydessä mainittu jopa maailman parhaaksi leffaksi.
31. Taata4.11.2008 klo 10:20
Kyseessä lienee KP Wellesin elokuva. Kovin kaukaa haettua
sieltä sitten haettu juttu.
32. !!4.11.2008 klo 10:24
Ratkaisut on lähetettävä viim perjantaina 7.11., joten lauantaina tuokin ...SALAIS... (5) on suoraan selitettävissä.
33. Eki4.11.2008 klo 10:32
Ratkoja oli saanut sanan paikalleen. Selitykset seuraavat myöhemmin.

Tämä onkin ollut siitä erikoinen ristikko, että on haukuttu tosi helpoksi ja tosi vaikeaksi. Tuosta yksittäisestä vihjeestä on tullut pääasiassa kehuja, ja ahaa-elämyksiähän näillä koviksilla pyritään tarjoamaan:

Jaska: ...SALAI.... ottelee vahvasti vuoden kärkivihjeen palkinnosta.

Libero: Top 5 -listalle sijoitan vihjeet "PUU?" (9) ...SALAIS... (5), COOKIE (6) ja EI JULKKI (4) sekä vasemman alakulman piirrosvihjeen sukupuolisymboleineen (7).
34. matts4.11.2008 klo 10:51
...SALAIS... oli sitten heti selvä kun sain itselleni ymmärryksen ettei 6 pistettä pisteet olekaan väärin vaikka sanaan tuli 5 kirjainta (eikä 7 pistettä niinkuin ekillä yllä Jaska-sitaatissa, jonka lienee saanut yksityisesti kun tästä säikeestä en sellaista löydä?).
Silloin minulla oli vain 3 kirjain ns. varmana paikallaan. Ihan ok vihje.
35. Eki4.11.2008 klo 10:57
On se Jaska täältä tuolta maanantaisäikeestä maalattu, mutta taitaa olla lopun piste mukana, tai jotain.
36. RA4.11.2008 klo 11:18
...SALAIS... (5) on minustakin oikein hyvä vihje, vaikka usein narisen näistä "nimivihjeistä" (koska oma aktiivinen nimitietous on niin huono). Tässä nimenomaisessa kohdassa on kuitenkin kyse niin paljon puhutusta ja esillä olleesta "asiasta", ettei todellakaan tarvitse olla mikään alan friikki tuon keksiäkseen.

Keksin tuon varsin nopeasti oivallettuani saman kuin matts eli että vihjeessä on 6 pistettä ja ratkaisusanassa vain 5 kirjainta.
37. Matti4.11.2008 klo 11:23
Minuakin hämäsi se, että pisteitä oli kuusi eikä viisi, mutta vihjeeksi sitä en osannut vääntää. Sanahan siihen tuli, mutta yhteys vihjeeseen selvisi vasta kun RA sanoi Jaskalle minä.

Kerran Joutsin Pekalla oli pääkuvassa vihjeenä jonkinlainen puinen kelkka. Siihen tuli rosebud.

Liberon löytämät "helmet" olivat minustakin kivoja, paitsi että cookiessa en nähnyt mitän ihmeellistä. Sen joko tietää tai ei, mutta oivallusta ei tarvita. Vai enkö vaan oivalla.

Enemmän tällaisia kakspuolosia! (Joo joo, kyllähän täyskolmosten ratkojatkin tarvitsevat ja ansaitsevat omansa.)
38. Eki4.11.2008 klo 11:31
No nyt tajuan, että puhuin äsken väärästä asiasta. Se johtui siitä, että Jaskan tekemä vihjesiteeraus oli väärä: ...SALAI.... > ...SALAIS...
39. matts4.11.2008 klo 12:01
Nyt löytyi tuo jaskasitaatti se onkin IS-viikonloput alkaen...... -säikeessä.
40. Eki4.11.2008 klo 12:04
Jaaha, sekin meni mulla pieleen.
41. Anneli4.11.2008 klo 12:07
Jaska,kiitos vinkistä.Kävin lukemassa ko.säikeen ja nyt älysin mistä saamani ratkaisusana tulee.
42. Taata4.11.2008 klo 12:34
Minä selitän ratkaisun Kitizen Kanen viimeisenä lausumasta
sanasta "ROSEBUD".
43. marjuko4.11.2008 klo 17:43
Kiva tehtävä. Yläoikeaa piti asetella eniten. Muut ratkesivat kohtuuajassa.
44. Libero4.11.2008 klo 19:56
Matti (tänään kello 11.23):

Olen taipuvainen mieltymään sellaisiinkin vihjeisiin ja ratkaisusanoihin, joitten arvo ei ole kiinni klassisesta oivaltamisesta. Vihjeen COOKIE arvo piili toisaalla.

Oli vara valita ainakin kolmesta vastausvaihtoehdosta. Tällä kertaa vaihtoehtoja ei tarvinnut syvällisesti puntaroida, mutta ne kävivät mielessä. Vihje on ajanmukainen, samoin ratkaisusana. Kumpikaan ei esiinny ristikoissa tavan takaa. Kyseessä on mielestäni hauska pari. Vihjeen ja ratkaisusanan kontrasti vaikuttaa huikealta, mutta kaksi hengenheimolaistahan siinä on. Vastaussana vain on makoisampi kuin kuivan oloinen cookie.

RA (2.11. kello 17.29) rankkasi ristikon parhaita vihjeitä kielen monimerkityksisyyden perusteella. Vihjeet olivat hyviä. Äsken en kuitenkaan enää muistanut, mikä ratkaisu huutomerkilliseen pitopaikkaan tuli. Piti katsoa uudemman kerran. Vihje oli oikeasti hyvä. Miksi päähäni jää ristikosta jokin cookie mutta jokin pitopaikka ei sitten millään?

Kielen ominaislaatuun kai aika yleisesti kuuluu se, että yksi ja sama sana tai naksautus voi merkitä monia eri asioita. Se on luonnollista. Niinpä minä puolestani en ole vielä oivaltanut, mistä syystä merkityksien seulominen olisi nautinnollisempaa ja tavoiteltavampaa kuin tietojen seulominen.

Juu, oivaltaminen on kivaa - silloin kun oivaltaa. Tietäminen on kivaa - silloin kun tietää. Entä seulominen? Se on aina yhtä antoisaa!

Cookiessakin oli seulomista, vaikkei uskoisi.
45. Satunnaisin vierailija4.11.2008 klo 20:59
Hyvää iltaa, kansalaiset!

Ja kiitokset Ekille oikein mukavasta, tosin helpohkosta koviksesta. Itseäni miellyttivät erityisesti seuraavat kaksi vihjettä:
1) JÄÄHTYÄ TAI PYYHÄLLÄ! (ilmentää kielemme rikkautta ja omituisuuttakin hyvin)
2) ...SALAIS... (tasapainoinen yhdistelmä tietoa ja nokkeluutta ; mielestänikin oiva ehdokas vuoden vihjeeksi)
46. minä5.11.2008 klo 10:44
tunnen olevani "erilainen nuori", kun mulla takkuaa oikea yläkulma?! illallakin?!
47. !!5.11.2008 klo 10:56
Markus!!
48. tonimikael5.11.2008 klo 14:05
Takkus se mullakin, älä huoli, nämä tänne (paljon) kirjoittelijat on niitä (paljon) erilaisempia nuoria tässä mielessä. :)
49. minä5.11.2008 klo 14:32
tonimikaelille: lohduttavaa...
!!:lle: näinpä siinä usein käy, kun ei oikein tiedä kuinka monta ratkaisusanaa mistäkin vihjeestä tulee niin eri paikkaan yritin sitä "illallakin". nyt se selkis, mutta vielä takkuaa se "pienin kolmella", eikös olekin uskomatonta?!
pieni vihje vielä?! (siinähän ei ole ratkaisuun tarvittavaa kirjainta).
50. !!5.11.2008 klo 14:45
Numeroista on kysymys!!
51. minä5.11.2008 klo 17:34
no nyt välähti! kiitos !! olipa se jännä vihje ja sana, juutuin aluksi siihen eka kirjaimeen, se kun on pienin.....
52. Eki8.11.2008 klo 23:09
Vihje ...SALAIS... sai ratkaisuksi ORSON. Orson Welles esiintyi elokuvansa Citizen Kane eli Kansalainen Kane pääroolissa. Kun tuon kan-ena sijoittaa pisteiden paikalle, tulee ratkaisuksi kansalaisena. Oli uudenlainen ja ymmärrän, jos ei kolahtanut kaikille.
53. Jondalar8.11.2008 klo 23:17
Eki
Kiitos selvityksestsä. Pohdin tarkoitetaanko *kansalaisuus* vai *kansalaisosa* , eikö ihan istunut.
54. Matti9.11.2008 klo 01:26
Itse yritin aluksi väkisin istuttaa siihen jotain ylösalaista, mutta eihän siitä mitään tullut.
55. iso S9.11.2008 klo 11:56
...SALAIS... kummastutti minuakin. Orson syntyi, ymmärrys ei, kunnes luin RA:n kommentin 4.11.2008 klo 11:18. Olin kyllä huomannut että pisteitä on 6 ja ratkaisusanan pituus 5 mutta en ajatellut sen pitemmälle. Ihmettelin vain ja päädyin kahteen mahdollisuuteen: joko kyseessä on painovirhe tai vihjeen tyyppi ei olekaan se mikä ensiksi tulee mieleen.

Kun totuus valkeni, niskavillani pörhistyivät kuten ennenkin vastaavassa tilanteessa. Olen siitä useamman kerran purnannut joten tällä kertaa hillitsin itseni. Minusta tuollaisessa päättelyssä on ylimääräinen askel joka pitäisi jotenkin ilmaista, esimerkiksi sitaateilla tai huutomerkillä.

Vielä tarkemman harkinnan jälkeen näin ei kuitenkaan ole. Sekä "kansalaisena" että "Kanena" olisivat käypiä vihjeitä Orson Wellesille, joten onhan tämä hyväksyttävä. Siinä täydennyksen loogisuus on vain pääteltävissä vihjeen sisällä, ei niin että ratkaisusana olisi se täydennys. Jonkinlainen ylimääräinen puoliaskel siis jää?

Pienenpienenä miinuksena se että ratkaisusana on etunimi. Sukunimi tuntuisi tuollaisen vihjeen ratkaisuna korrektimmalta. Jos kysytään kuka näytteli citizen Kanea niin yhdellä sanalla vastattaessa yleensä sanotaan Welles eikä Orson. Ristikossa tietenkin mennään toisinpäin, jos kerran laatimukseen on tullut orson niin eihän siihen voi Wellesiä vaihtaa vaikka henkilölle keksitty nerokas vihje tukisi paremmin sukunimeä.

Vihjetyyppi on kuitenkin uusi tai aiemmin harvakseltaan esiintynyt. Se lisää ylimääräistä vaikeutta visaisiin, jos tämäntyyppistä vihjettä käytetään tilanteessa jossa pisteiden määrä on sama kuin ratkaisun kirjainten määrä. Silloin ei voi tietää onko vihje "itse itsensä täydentävä" vai "ratkaisulla täydentyvä".

Missään nimessä ei kuitenkaan ole kyse siitä varsinaisesta ylimääräisestä askeleesta josta esimerkkinä voisi käyttää vihjeen "virve" ratkaisua "arina" (Virve -> rosti, rosti = arina). Tällainen kelpaa minulle huumoripitoiseksi vihjeeksi, mutta vain sitaatein varustettuna.
56. RA9.11.2008 klo 12:19
Kun ...SALAIS... -sanaa kokeilee täydentää, ei löydy montakaan mahdollisuutta, että noista kuudesta pisteestä syntyisi jotain i t s e k s e e n järkevää JA joka samalla täsmäisi salais-täydennettynä. Sellaistahan tuossa ratkojana oli haettava, sillä muuten koko vihjeessä ei olisi ollut mitään järkeä! :-D

Tai ainakaan itse en löytänyt. En muista enää, mitä kaikkea keksin. Yksi idea ainakin oli SAKsalaisENA > SAKENA (japanilaisena viininä) => ei mitään järkeä yhdessä saksalaisena-sanan kanssa.
57. Jaska9.11.2008 klo 13:25
Minusta vihjeessä ei ollut sellaista jujua, joka kohtuuden nimessä edellyttäisi sitaattien käyttöä. Ainakaan se ei olisi helpottanut vihjeen ja ratkaisusanan yhteyden ymmärtämistä.

"... nerokas vihje tukisi paremmin sukunimeä." Ei ratkojan kannalta, koska ratkoja ei tiedä muita Orsoneja kuin Wellesin. Entä onko muita tunnettuja Wellesejä kuin Orson? Eipä tullut mieleen ennen kuin lunttasin tietosanakirjasta. Ai joo, se Sumner, tietysti (?!).
58. marjuko9.11.2008 klo 13:54
Tämä ORSON-vihje olisi pitänyt tajuta heti, siinähän se istui silmien edessä. Hankalampiakin on nähty, mutta lajissaan tämä oli tietysti vähän paha. Harmitti kun sai sanan mutta ei hoksannut vihjeen ideaa. Pitääpä varautua.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *