KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPOT KIRJAMESSUILLA

4316. Sanasepot kirjamessuilla

Eki23.10.2008 klo 09:00
Tervetuloa käymään osastolla 6m24!

Tänään klo 10-14 on tekijäpuolelta tavattavissa Heli Kärkkäinen ja Erkki Vuokila ja 14-18 Jussi Kokkonen ja Seppo Rosenberg. Lisäksi paikalla on joka päivä koko ajan myös sanaseppoaktiveja. Tänään osastoa emännöi ratkonnan Suomen mestari ja Sanaseppojen sihteeri Riitta Rustari.

Saimme mainion etukäteispuffin tänään Hesarin C-osan kannessa. Ylälaidassa on iso messujutun otsikko "Sanasepot väittelevät Venäjästä".

Tähän säikeeseen voivat kaikki myös kirjoittaa kuulo- ja mielikuvia messuilta.
2. kp23.10.2008 klo 09:21
Ylälaidassa on iso messujutun otsikko "Sanasepot väittelevät Venäjästä".
No väittelettekö?
3. kyselijä23.10.2008 klo 09:22
Eesti>Viro>Eesti
4. Rehellinen vastaus23.10.2008 klo 18:19
Jos joku ständillä vieraileva kysyisi, mitkä ovat Sanaseppojen kotisivut - niin mitähän päivystysvuorossa oleva jäsen vastaisi?
5. RA23.10.2008 klo 18:22
"ww.sanasepot.fi"
6. RA23.10.2008 klo 18:23
No vitsi, vitsi... "www.sanasepot.if". Tietysti!
7. Rehellinen vastaus23.10.2008 klo 18:24
"syntax error"
Täältä päin
8. Rehellinen vastaus23.10.2008 klo 18:27
Muuten, onko noita sanasepposivuja koskaan edes huvimielessä ollut tarkoitus elvyttää?
9. RA23.10.2008 klo 18:27
Kokeiles "www.sanopase.tfi"? Joko toimii?
10. Rehellinen vastaus23.10.2008 klo 18:32
"syntax error"
11. RA23.10.2008 klo 18:32
Tietääkseni on ollut. Ja joskus ihan vakavissaankin.
12. Rehellinen vastaus23.10.2008 klo 18:37
Kuinka aatteellinen seura on päätynyt yhden henkilön johtamaksi, vaikka näkyvää statusta eminenssillä ei ole.
Surullista.
13. RA23.10.2008 klo 19:12
Anteeksi pelleilyni vakavalla asialla.

Sanasepot ry:n sivut löytyvät osoitteesta:
"www.sanasepot.fi"

JA ovat - totta vie - ainakin päivityksen tarpeessa.
14. Eki23.10.2008 klo 19:42
Seppo Rosenberg perui tämänpäiväisen mukanaolonsa, mutta kojullamme oli yhteensä liki 10 sanaseppoa ja asiakkaita yllättävästi enemmän aamu- kuin iltapäivällä. Välillä saivat kaikki olla keskustelemassa omien "asiakkaiden" kanssa.

Heli Kärkkäisellä oli läppäri mukana ja hän näytti, miten ristikoita piirretään, se kiinnosti monia. Kävijöiden puheenaiheista kaksi vei selvästi voiton. Toinen oli radion Sanaseppojen lopettamisen harmittelu ja toinen HS-ristikot. Paljon muustakin toki puhuttiin.

Kiitokset tässä mainitsemattomille Marianna Tudeer-Niemistölle, Riitta Kaitajärvelle ja Juhani Heinolle.

Huomenna aamupäivässä 10-15 Teemu Pallonen, Reima Mäkinen, Riitta Asikainen, Tapio Eerola, Marko Rosenberg ja Riitta Rustari. Iltapäivässä 15-20 ovat Pekka Joutsi, Tapio Eerola, Tuuli Rauvola ja Riitta Rustari. Näihin voi tulla muutoksia.

Oikein positiivinen kokemus tämä päivä. Sen sijaan tämä säie oli pettymys. Tuttua tuubaa. Surullista.
15. Rehellinen vastaus23.10.2008 klo 20:14
Eki. Kysyikö kukaan sanaseppojen kotisivujen perään. Niitä hyvin hoidettuja?
16. Eki23.10.2008 klo 21:30
En ymmärrä, mikä kiikastaa, ellei se ole tuo iänikuinen minun henkilöni ja toimintani mollaaminen.
17. Rehellinen vastaus23.10.2008 klo 21:45
Kysyikö?
Onko eroa Sanasepoilla ja sanaristikot.fi nimillä
18. Eki23.10.2008 klo 21:57
Ei minulta ainakaan.
19. Rehellinen minäkin23.10.2008 klo 22:02
Juu. Juu. Kuka kulloinkin saa tällin. Päin naamaa. Vaikka olisi tahto pysyä ruodussa.
Keljuttaa pahasti viimeaikainenen ylimielisyys.
Ketään en silti aio tappaa, en edes itseäni. Mutta alan ymmärtää niitä, jotka tekeväy lopullisia ratkaisja.
20. 23.10.2008 klo 22:03
Rahastonhoitaja pyrkiii johtoon.
21. Eki24.10.2008 klo 08:51
Tulkaa avoimin mielin messuille. Tänään meillä on hienot vieraat. Kannattaa piipahtaa juttelemaan. Itse en pue tänään keltaista univormuamme päälle vaan käyskentelen messuilla siviileissäni.
22. ihmettelijä24.10.2008 klo 09:30
voi teitä
23. Matti24.10.2008 klo 11:11
Kävin eilen messuilla ja tsekkasin myös "oman osaston". Hyvältä näytti. Oli hauska vaihtaa muutama sana tuttujen sanaseppojen kanssa. Mukaan sai kolme ristikkoa - helpon, keskivaikean ja vaikean, viimemainittu vaikeudeltaan 2+ - 2½. Hauska ratkottava.

Pöytä on katettu. Käykää ristikkoihmiset tutustumassa, ja viihtykää!
24. RA24.10.2008 klo 18:39
Olipa mukava messupäivä.

Ilmaisjaossa olevat sanaristikkoaiheiset kirjanmerkit saivat monen kävijän suun hymyyn ja niin ikään ilmaisjaossa olevat kolme ristikkoa (helppo, keskitasoinen, visainen). Moni näki oikein 'vaivaa' löytääkseen messuhulinasta paikan, missä ratkoa joku noista ristikoista. Messujen aikana ristikon palauttaneiden kesken arvotaan hyviä palkintoja.

Moni kävijä tuntui olevan jo ennestään ristikoiden harrastaja ja monelle Sanasepot-seura ja Sanaseppo-lehti oli ennestään tuttu. Moni näistä innostui uusimaan jäsenyytensä sen syystä tai toisesta oltua katkolla. Myös Sanaseppo-lehdet 80-luvulta eteenpäin tekivät tasaisesti kauppansa.

Eniten osastolla kuitenkin kävi ihmisiä, joille sanaristikoiden maailma (puhumattakaan mistään seurasta) ei ollut omakohtaisesti tuttu ja jotka halusivat perehtyä asiaan. Heillekin ilmaisjakeluristikkomme vaikuttivat ilmeistä ja kommenteista päätellen tosi hyvältä "perehdyttämisaineistolta". Jopa niin, että halusivat heti liittyä Sanaseppoihin.

Jaa, että mistäkö puhuttiin?
- Itse(kin) ratkovien kesken erilaisista mieltymyksistä ristikkojen suhteen, ristikkojen sanastoista, kuvitustyyleistä... Kaipa se on sama kuin minkä muun yhteisen harrastuksen jakavien kanssa.
Puhumista piisaa... :-D
- Vasta asiasta kiinnostuneiden yleisimmät kysymykset liittyivät ristikkotarjontaan ja - yllätys yllätys? - siihen, että "mitenkä siinä ratkomisessa voi kehittyä".

Rustarin Riitta sattui olemaan juuri paikalla tätä muutaman kanssa pohtiessamme ja Riitan vastaus oli lyhyt ja ytimekäs: "Ratkomalla. Ja lukemalla monipuolisesti." (No, ei se vastaus ihan noin lyhyt ollut. Mutta tiivistettynä.)

Vaikka Sanasepot-aiheista "krääsää" (paitoja, kyniä, mukeja jne.) ei kaupan ollutkaan, yksi kävijä oli sen verran sinnikäs, että osti yhden mallipaidan väkisin.
25. Taata24.10.2008 klo 19:27
Kenenkähän laatimuksia siellä sitten olikaan jaossa?
26. RA24.10.2008 klo 19:38
Helppo: Kimmo Sillankorva
Keskitasoinen: Juha Hyvönen - Erkki Vuokila
Visainen: Pekka Joutsi - Heikki Lavonius - Teemu Pallonen - Erkki Vuokila.

On jaossa edelleen. Messut jatkuvat la-su.
27. RA24.10.2008 klo 20:00
Sehän mun piti vielä sanoa, että Sanaseppojen kirkkaankeltainen messu-univormu, jossa edessä on teksti
SANASEPOT - LANTTUSI PARHAAKSI ja takana OSASTO 6m24 herättää "jonkin verran" huomiota...

Ja että ilmaisia karkkeja on jaossa tosi vähän. :-(
28. Pena24.10.2008 klo 20:54
Harmi kun ei pääse käymään. Oliskohan mahollista saaha nuita ristikoita vaikkapa tälle sivustolle ratkottavaksi?
29. Eki24.10.2008 klo 20:56
Tulevat seuraavaan Sanaseppoon, tiätty!
30. kari kämäräinen24.10.2008 klo 21:09
Hyvä juttu!
31. ihmettelijä24.10.2008 klo 21:36
että silleen.
32. Eki24.10.2008 klo 22:18
Messuilla on ollut todella hieno tunnelma. Kaikki kojunpitäjät ovat tulleet innolla mukaan ja pestinsä jälkeen olleet vieläkin tyytyväisempiä.

Myös tätä säiettä lukiessa olen ylpeä varsinaisista Sanasepoista. Muiden kommentit jättävät hämmentyneeksi.

Huomenna aamupäivän peruskokoonpanossa Antti Skyttä, Riitta Asikainen ja Timo Alhainen, iltapäivällä yllekirjoittaneen lisäksi Juha Hyvönen ja Riitta Rustari.
33. Owlie24.10.2008 klo 22:36
Huomenna tavataan ja muistetaan esittäytyä.
34. Marko24.10.2008 klo 22:51
Messuilla oli todella mukavaa, kiitos että sain olla tekemässä oman osani seuramme puolesta.

Paljon löytyi messuilta kirjoja kotiin vietäväksi, mutta mahtoikohan pisteellemme jäädä kaksi pokkaria, ilmoitelkaa mikäli löysitte ja saisikohan ne Riitta A:n mukana minulle päin??
35. Take the A-train24.10.2008 klo 22:53
Ko. kulkuneuvo tuonee kirjoittajan perille Pasilaan.
36. Marko24.10.2008 klo 23:05
Sori kun kyselin noita kirjoja, löytyihän ne kun tutki KAIKKI mukana tulleet nyssäkät ;-)
37. ihmettelijä25.10.2008 klo 15:42
eipä tainut paljon porukkaa olla ollu kun ei oo juttuu paljon.
et silleen
38. Teemu Pallonen25.10.2008 klo 15:56
Eli jokaisen osastolla käyneen pitäisi kirjoittaa tänne? No mutta olin siellä eilen kello 10-15 Sanaseppojen osastolla ja oli tosi kiva jutella ristikoista kiinnostuneiden ihmisten kanssa ja Sanaseppojen uusin numerokin tuntui käyvän hyvin kaupaksi eli kiinnostusta selvästi oli. Yksi jopa kysyi sen viiden tunnin aikana, että miten niitä ristikoita oikein laaditaan. Muuten keskustelu oli yleistä höpinää ristikoista.
39. ihmettelijä25.10.2008 klo 17:15
eikö hyvä työpäivä mennyt hukkaan?
40. Leelia25.10.2008 klo 17:24
Ihmettelijä, syö välillä jotain, ettet ole niin äreä... Hyvä ruoka, parempi mieli ;)
41. ihmettelijä25.10.2008 klo 17:51
mäkö äree?
42. RA25.10.2008 klo 18:02
Vitsejähän nuo ihmettelijän kommentit TIETYSTI ovat (ovathan?) ja sellaisena ne TIETYSTI pitäisi osata ottaa.

Minä nyt kuitenkin olen sen verran tosikko, että tarkennan: Messuosasto on SANASEPOT-osasto. EI siellä Sanaris Oy:n EIKÄ tämän Sanaristikot.netin keskustelualueen, EIKÄ minkään muunkaan ristikkofirman osoitteita ole jaeltu.

Nii että kekä nyt esim. tähän säikeeseen kirjoittaa (eksyy kirjoittamaan), on tiennyt tämän palstan jo ennestään.
___

Tänään osastolla kävi satoja ihmisiä ja melkoisen sama tahti jatkui. Ilmaisristikoita ahmittiin, kävijät kertoivat omia mieltymyksiään, laadinnastakin kyseltiin, uusia ideoitakin ja toiveita ehdoteltiin. Taisipa joku saada ilmaiseksi mukaansa pienen, valmiiksi laaditun ristikon lahjaksi läheiselleen. Uusia jäseniäkin saatiin. - Tänään kenellekään eivät paitamallit aiheuttaneet niin "väkisin-makuun" -elämystä, että pakko olisi ollut antaa.

Kuultua 1:

- Mää ilmottautuisin ny jäseneks... muutoin ei oo asiaa työpaikalle maanantaina...

Kuultua 2:

- Olen käsityöihmisiä ja virkkaan erivärisiä paloja, joista teen sitten tilkkupeitteitä; Joskus teen yhdeksää eri väriä, annan niille numerot 1-9. Ratkon sitten yhden sudokun ja ompelen tilkut peitteeksi ratkaisun järjestyksessä. Joskus otan mallin piilosanasta tai höyrystä.

Kuultua 3:
- Äiti käski tulla!
43. Tapsa25.10.2008 klo 18:02
Perjantai-iltana viimeisen tunnin alettua ilmaantui paikalle henkilö, joka oli kovasti kiinnostunut ristikon laadinnasta. Joutsin Pekka antoi hyvin valaisevan esityksen erilaisista ristikoista, niiden laadinnan eri vaiheista ihan ensimmäisestä sanasta viimeiseen asti, vaikkei siinä laatinutkaan näytteeksi ristikkoa. Esityksen olisi voinut vaikka tehdä jollakin esiintymislavoista, niin selkeä ja yksityiskohtainen se oli. Iso kiitos Pekalle. En toki jätä kiittämättä Teemu Pallosta ja Reima Mäkistä heidän osuudestaan perjantain aamupäivästä. Silloin sai yleisö nähdä, miten ristikoita laaditaan, ja toteutetaan painovalmiiksi.
44. EJlo25.10.2008 klo 19:44
Laitanpa oman kiitokseni messuosastolla vierailusta minäkin. Siinähän olisi ollut mukava turista pitempikin tovi tuttujen kanssa, mutta aika ajoin tuntui että oli muiden kiinnostuneiden tiellä. Kiitos niistä malliristikoista. Aion postittaa ne kaverille, joka on kysellyt SANASEPPOjen toiminnasta mainitessani hänelle ratkovani Seppojen lehdestä kilpatehtäviä.
45. Hemuli25.10.2008 klo 20:27
RA,
niin käskikin. Äiti tulla.

Mutta en minä sentään olisi arvannut, että olen niin avomielisenä täällä laverrellut, että heti tyttärenikin paljastuu, kun nöyränä noudattaa äidin "käskyä".

Keitä ne muut kaksi olivat?
Myttyräiseni soitti ja sanoi, että sinulta on mulle terkkuja jossain kirjanmerkissä ja että messupisteessänne oli ollut kaksi naista ja yksi mies.

Hauskaa!
46. Eki25.10.2008 klo 20:44
Hemuli. Siinä kävi käsittääkseni näin:

Olen keltaisessa osastounivormussani sattumoisin ihan hallin vastakkaisessa kulmassa, kun tulee tyttö ja huudahtaa: "Hei, Sanasepot, sitä minä olen juuri hakemassa! Missä te olette?" Hän näyttää lappua, jossa lukee 6M24. Siitä uskon, että hän ei vedä minua nenästä. Yritän antaa hänelle ohjeet. Poissaollessani hän sitten on käynytkin ja RA on arvannut hänet heti Hemulin tyttäreksi.

Minä en olisi arvannut. Olen lukenut säikeitä huolimattomasti.
47. Hemuli25.10.2008 klo 20:55
Onkohan RA sitten näppärämpi?

Kyllä minä täällä olen kertonut, että minulla on kaksikin latinolasta. Ja kun kyselin niistä "maahanmuuttajaristikoista" taannoin, tarkoitin lähinnä sitä toista. Tämä Mytty kun on jo ujuttanut jalkansa ristikkomaailman oven väliin, vaikka olikin RA:lle ja kumppaneille väittänyt, että hän ei tiedä tältä alueelta mitään. Tietää hän jo jotain. Minua hän luulee ihan liian fiksuksi alalla, kun pystyn häntä neuvomaan...
48. Eki25.10.2008 klo 21:39
Onko se näppäryyttä, jos muistaa kaikista kaiken?

Asiasta toiseen. Viimeisenä päivänä tiskin takana aamupäivällä 10-14 Antti Skyttä, Riitta Asikainen sekä Pirjo ja Hannes Tiira (Hannesta tänään yksi porilainen kävijä muistikin). Iltapäivätuurissa 14-18 Antti Skyttä, Riitta Rustari ja Tapio Eerola.
49. HooTee25.10.2008 klo 22:48
Voiko noita keltaisia sanasepot paitoja ostaa jostain?6m24!
50. Eki25.10.2008 klo 22:51
Nämä oli tarkoitettu uniikeiksi messu-uurastajien lahjoiksi. Sanaseppojen tulevasta tuoteperheestä voi kyllä tilata täsmälleen samanlaisen paidankin, jos haluaa pilata näiden paitojen keräilyarvon. Näissä on hihoissa asianosaisen nimi logon alla.
51. HooTee25.10.2008 klo 22:56
OK..en halua pilata paitojen arvoa...kuis ny tulikin tälläinen mieleen
52. Eki25.10.2008 klo 23:00
Meidän perheessä vanhat t-paidat ainakin menevät ihan toisenlaiseen keräilyyn. Tilatkaa vaan tätä sydämenne pohjasta. Homman alkamisesta tiedotetaan varmasti näilläkin sivuilla.
53. Matahari25.10.2008 klo 23:19
Oli mukava tavata messuilla aivan silmätyksin. Käyntini oli tosin hiukan hätähinen, koska seuralaiseni ei ole varsinaisia ristikkoihmisiä (vielä!), enkä halunnut häntä viivyttää. Paljon olisi ollut kysyttävää ja mielenkiintoista seurattavaa. Vaikka olenkin vuosikausia ristikoita täytellyt, on varsinainen innostus - ja loppuunsaattamisen tarve - iskenyt vasta parin viime vuoden aikana.
Mielestäni messuille mukaanmeno on ollut todella hyvä ajatus.
Äsken kävin nettisivuillanne täyttämässä jäsenilmoituksen. Vähän jäin epävarmaksi - mm pankkiyhteys on eri kuin messuilla jakamassanne esitteessä. Sehän tosin oli painettu 2006.
Tavataan viimeistään ensi vuoden messuilla!
54. Eki25.10.2008 klo 23:24
Seura on juuri vaihtanut pankkia säästääkseen pitkän pennin. Paras käyttää nettisivuilta löytyvää numeroa, mutta on se vanhakin vielä tämän vuoden voimassa.

Oli kiva tavata, Matahari. Ja Owlie. Ja muutkin, joiden nimeä en tiedä tai tässä mainitse.
55. sihteeri26.10.2008 klo 11:06
Sihteeri-Riitta pahoitelee ettei ole tänään ständillä ennakkomaininnasta huolimatta, syysflunssa sai kiinni ja kaatoi petiin. Mutta viettäkää mukava messupäivä Skytän Antin ja kumppaneiden kera!
56. kp26.10.2008 klo 11:53
"säästääkseen pitkän pennin". Ihme mies tuo Eki säästää pennejä vielä nykyaikana :) ... ehkä Seura sitten säästää - vielä :)
57. kp26.10.2008 klo 11:55
Toiset säästää senttejä. 100 sentistä ssäästää jo metrin.
58. Kravattimies26.10.2008 klo 12:59
Pitkän Pennin?

Sean on metri seitkytä parin sentin tarkkuudella.
59. iso S26.10.2008 klo 22:30
Elokuvatietokannan mukaan Sean on metri seitenviis. Eki ei kuitenkaan tarkoittanut tuollaisen hukkapätkän säästämistä, vaan aikoi taikoa säästöjä säästämällä taikuri Penn Jilletten, metri ysikasi. Tai pitäisi ehkä sanoa muodikkaasti pari senttiä vaille parimetrinen.
60. Matti26.10.2008 klo 23:34
Onkohan Penn Jillett esimerkki lähes yli kaksimetrisestä.
61. Hemuli27.10.2008 klo 00:11
Bogotassa on kuulemma "más de 43 museos", joka ei sanakirjan mukaan tarkoita muuta kuin "yli 43 museota". Pistämättömästi väitetty tuokin. - Vaikka voi tietysti olla, että latinoespanjassa ilmaus tarkoittaa myös "peräti". Tietääkö joku?
62. Kravattimies27.10.2008 klo 07:23
Hemuli, luultavasti ei tarkoita "peräti", "jopa".

En löytänyt kohtaa, jossa olisi ollut Bogotasta tuo tieto yli 43 museosta. Kolumbian pääkaupunkihan on niin iso kaupunki (asukkaita kahdeksan miljoonan paikkeilla), että siellä voisi ollakin yli 43 museota. Säästääkseni pitkän peson kävin vain kultamuseossa.

Madrid-kortti sen sijaan oikeuttaa ilmaiseen sisäänpääsyyn moniin paikkoihin, muun muassa (tasan) 43 museoon.
63. Eki27.10.2008 klo 09:48
Messut menivät kaikin puolin mukavasti. Tietenkin ideaalitilanne olisi ollut, että olisimme myyneet kaiken roinan, mitä olimme ständille rahdanneet, mutta nyt jää lisämateriaalia, kun mahdollisesti teemme saman kahden vuoden päästä. Ensi vuoden satsaus on SM-kisat.

Puhun me-muodossa, koska olin luvannut toimia koko messujen ajan yleismies jantusena ja olla paikalla tarvittaessa. Niinpä sunnuntai-iltapäivänä tuurasin sairastunutta Riitta Rustaria pari tuntia siihen ruuhkaisampaan aikaan ja siten, että kaksi muuta ständiläistä sai käydä tauolla.

Varsinaisen kiitos menee kuitenkin messutyöryhmälle, joka oli hoitanut valmistelut hienosti. Kiitos menee siis Antti Skytälle, Riitta Rustarille ja Tuomo Sajaniemelle. Antti huokui tyytyväisyyttä sunnuntai-iltapäivänä, kun asiasta ständilä keskustelimme. "Väsynyt mutta onnellinen" on todennäköisesti osuvin tapa kuvaamaan sitä hetkeä.

Kiitos minun puolestani myös vielä kerran kaikille, jotka osallistuivat putiikkimme ja asiamme esittelyyn tiskin takana (ja vielä mm. sille, joka oli piirtänyt sen hullun siihen tiskin eteen).
64. ihmettelijä27.10.2008 klo 12:20
kai tuli siivottua.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *