KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > PÄÄKUVAN PAIKKA

4267. Pääkuvan paikka

Eki6.10.2008 klo 10:39
Jossain toisessa säikeessä, jota en nyt osaa paikantaa, puhuttiin pääkuvan paikasta ja että se ei voisi olla oikeassa alakulmassa. Metron ristikko tänään 6.10. kumoaa tuon epäilyn.

Pääkuvan paikasta voisi muutenkin edelleen keskustella. Itse tykkään heitellä sitä sinne tänne.
2. RA6.10.2008 klo 19:06
Oli se oikean alakulman pääkuva kyllä ihan käsittämättömästi onnistuttu sinne lykkäämään. :-D
3. PP6.10.2008 klo 21:21
Ruukaan ratkoa nämä Metro -ristikot päissäni Zero -lasin ääressä jo heti kauppakeskuksessa. Totta puhuen en varmaan olisi huomannut, että siinä on jokin fix idé. Nyt satuin tietämään sellaisesta. Pieneen ristikkoon oli myös saatu ujutettua 17-kirjaiminen sana. Hienoa. Oliko se kp, joka sanoi, ettei pääkuva voi olla oikeassa alanurkassa? Kyllä näköjään voi.:-)
4. Matti6.10.2008 klo 22:13
Piti erikseen käydä Keravan asemalla hakemassa se Metro. Vaan peijakas, lehtiteline oli tyhjä. Onneksi laiturilla seisoi K-juna. Pikainen läpijuoksu kannatti. Metro kainaloon ja vielä samalla asemalla ulos. Ja toden totta, pääkuva oli alhaalla oikealla. (Älkää viekö hoitoon.)
5. EJlo7.10.2008 klo 09:43
Olisiko mahdollista saada se Metron "kummajainen" tänne nettiin, jotta me "kummajaiset", jotka emme Metro-lehteä ole saaneet pääsisimme yrittämään ratkomista ja ennen kaikkea näkisimme tämän harvinaisuuden?
6. Eki7.10.2008 klo 09:47
Metron ristikot julkaistaan täällä netissä. Tuossa se vielä viikon ajan on etusivullakin.

Ei tässä kyllä mitään kummallista ole, ihan tavallinen ristikko, aika hyvin onnistunut laatimus kylläkin.
7. EJlo7.10.2008 klo 10:00
Kiitos kaima vinkistä. Jos ovat aina olleet etusivulla, niin kumman selektiivisesti olen aina siirtynyt siltä eteenpäin. Täytyypä jatkossa olla huolellisempi !
8. kp7.10.2008 klo 10:29
Metro 1006/08 tein tuota ristikkoo mutta aloin aattelee että ei tuo mies itse voi pitää tuota suurennuslasia?
9. kp7.10.2008 klo 10:35
siis tullu piirustusvirhe :)
10. Taata7.10.2008 klo 10:42
Helppohan tuo oli. Odotin hieman erikoisempaa. Ratkojalla varmaan avustaja pitämässä suurennuslasia, koska itsellään kädet täynnä muuta työtä.
11. MM7.10.2008 klo 10:43
Siinä ei kyllä minkäänlaista piirustusvirhettä ole, josko käsien asentoja tarkoitatte?
12. .,...7.10.2008 klo 11:35
"Lähettäjä: kp 14.9.2008 klo 09:49

oon yhtä ulalla kun matti. jos kuva on alhaalla oikealla nurkkakuvana eihän siintä silloin voi sanaa lähteä mihnkään?
jos nimittäin kijoitetaan oikealta vasemmalle, niinmuin suomessa kirjoitetaan. ' ,,,..
13. kp7.10.2008 klo 11:39
MM ei käsi voi näyttää tuolta sormet ja peukalo väärällä puolen
14. kp7.10.2008 klo 11:42
kädessä joka pitelee suurennuslasia. ei voi pitää itse sitä on kaveri mukanaan
15. Taata7.10.2008 klo 11:44
On kaksi mahdollisuutta, että mistä päin käsi tulee eli onko se oma käsi vai jonkun toisen käsi. KP kallistui virheen
kannalle ja minä avustajan käden kannalle. Nyt täällä porukalla kättä tutkailtuamme olemme sitä mieltä, että jos
on oma käsi, niin kumman mutkalle on vääntänyt kaveri kätensä. Taustakaan ei ainakaan ilman suurennuslasia anna täyttä selvyyttä käden omistajasta. Eli yhtä hyvin oikea käsi voi olla jonkun toisen käsikin eikä se mikään virhe olisi.
Hihasta voi yrittää päätellä, että kyseessä ehkä sittenkin olisi tutkijan oma käsi, mutta silloin KP:n mainitsema piirustusvirheen mahdollisuuskin kannattaisi huomioida perusteellisemmin. Kerrankos perspektiivit eksyttävät silmää.
Peilauksesta ei kuitenkaan tässä kyse.
16. RA7.10.2008 klo 11:47
kp, otapa lehti vasempaan käteen ja suurennuslasi oikeaan käteen ja mallaile!
17. JPN7.10.2008 klo 11:49
.. ja opettele kirjoittamaan vasemmalta oikealle, sekin voi tuoda jotain yllättäviä tuloksia.
18. MM7.10.2008 klo 11:51
Täytyy kai noille veitikoille ihan rautalangasta asia vääntää. Lisäsin kuvaan hätäisesti hiirellä piirtäen vasemman käden kuten oletin P. A. Mannisen tarkoittaneen. Nyt ihan RA:n neuvojen mukaan peili oikeaan käteen ja ihmettelemään että miten ne sormet oikein taipuu ja mihin suuntaan.

_http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/pam.jp g
19. Taata7.10.2008 klo 11:59
Jos kuva on näin oikealla alhaalla, niin se kuva-alue on ns.
puoliorpoalue ja on vaatinut nuolen vasemmalle osoittamaan, että mihin vihjeen ratkaisusana tulee.

Olisiko nuolen sitten voinut poistaa? Olisi voinut vihjettä laajentamalla nuoliruudun kattavaksi. Mutta tämä ristikko on
niin matala, joka asettaa rajoituksia toisaalta tälle tavalle.
Mitä korkeampi kuva olisi, niin sitä käyttökelposemmalta
suuntanuolen poistaminen tuntuisi. Nyt ratkaisusana oli vain nelikirjaiminen joten ei kovin paljon pääkuvaa olisi vasempaan ylänurkkaan sopinut. Eki ja muutkin voivat jatkaa tästä idean kehittelyä, jos kustantaja esim. vaatii
pääkuvaa juuri tuohon kohtaan.
20. Taata7.10.2008 klo 12:02
Veitikoille veitikalta? Heh heh!
21. kp7.10.2008 klo 12:05
käsi on oikea käsi tuossa kuvassa. ei voi olla kaverin oma vaan on jonkun muun tosin ei missään mainita että pitäisisi olla oma
22. Taata7.10.2008 klo 12:07
Voihan sen noinkin tietenkin nähdä kuten MM esittää, mutta edelleenkään emme tiedä, että mitä itse Manninen tarkoitti.
Onko sillä tässä nyt kuitenkaan itse ratkaisemisen kannalta merkitystä, koska ratkaisusanakin on niin helppo? Sattui nyt vaan olemaan minulla aikaa selailla säikeitä.
23. Eki7.10.2008 klo 12:10
Kyllä Mannisen tarkoitus ilmiselvästi on sama kuin MM:n. Tästä ei ole mitään epäilystä. Oikea käsi (kp:n maailmassa ilmeisesti vasen) on pienellä mutkalla, mutta kyllä suurennuslasia noin usein pidetään.

Ristikon käteen saadessani tosin katsoin vain Mannisen hauskaa ideaa ja pienen ristikon mukavaa sanaista ulkoasua. Näin sitä jutut ajautuvat ties minne.
24. Ritu7.10.2008 klo 12:28
Mielenkiinnosta vilkaisin tuota ristikkoa. Itseäni jäi vaivaamaan se, kun ristikon alla mainittu tekijät E.Vuokila ja P.A.Manninen. Täältä saa nyt käsityksen, että tuon ristikon ulkoasuun on ollut vaikuttamassa myös MM. Eli miten sen pienen salapoliisin sisällämme olisi suhtauduttava, onko ristikko sittenkään niin EHTAA tavaraa kuin siinä väitetään? ;)

Mutta asiaan, mukava pieni ristikko hauskalla idealla. Kiitos!
25. MM7.10.2008 klo 12:41
Kaikki kunnia vain ja ainoastaan P. A. Manniselle kuvituksesta.
Kollegana vain yritin estää ettei mielikuvaa jotenkin virheellisestä piirustuksesta ko. ristikosta jäisi voimaan. Joillakin kun on valtava tarve löytää ja tuoda esille puutteita tai virheitä kaikista muista ristikoista, paitsi omistaan.
26. vai oliko kyseessä...7.10.2008 klo 12:57
...tarkemmin kyssäri harmiton sellainen...
27. Taata7.10.2008 klo 16:12
Kenestähän nyt mahtaa olla puhe ja kuka kyselee?
28. Eki7.10.2008 klo 16:17
Vaikuttaisi Taata kyselevän.
29. Taata7.10.2008 klo 16:20
Laskettiinko tuo äskeinenkin kysymykseksi, vaikka kyssärit ovatkin paremmin karin heiniä?
30. Eki7.10.2008 klo 16:22
Kyselee lisää.

Palataanko säikeen otsikkoon. Tämä on aika naurettavaa.
31. Taata7.10.2008 klo 16:24
Minä ainakin päivällä puhuin pääkuvan paikasta täällä aika paljon, mutta sitten itse pääkuva vei pääroolin jostain syystä.
32. Eki7.10.2008 klo 16:29
Olisiko nuolen voinut poistaa? Toki olisi. Meillä vaan tyyliin kuuluu käyttää nuolta tuolla tavalla, vaikkei olisi oikeassa alakulmassakaan vaan esim. oikeassa laidassa, muistaakseni eilen oli Iltiksessä semmoinen. Siinä oli foto, jonka venyttäminen nuoliruutuun ei olisi välttämättä esteettistäkään.
33. Taata7.10.2008 klo 16:44
Auliksella näkee monenlaisia valokuvavenytyksiä.
34. kp7.10.2008 klo 16:46
Jos ajatellaan tuota alakuvaa ristikossa vihjeruutuna se on piiloruutu. Eikö se ole ristikossa kielletty tai ei suotavaa? Ei valokuvan paneminen ruutuun peladta sitä piiloruudulta.
35. kp7.10.2008 klo 16:47
peladta >pelasta
36. Taata7.10.2008 klo 16:52
Nyt tuli uusi näkökulma asiaan. Minä pidin sitä aiemmin puoliorpona. Aina oppii uutta täällä kybällä. Nyt taisi mennä oikein.
37. Eki7.10.2008 klo 16:55
"Joo, sehän on piiloruutu!" Lähdetäänkö nyt sitten alkeista?
38. Taata7.10.2008 klo 17:01
Minä olen nähnyt sellaisiakin ristikoita, joissa oikeassa alanurkassa on yhdessä ruudussa laatijan nimikirjaimet.
Olen toki nähnyt niitä muissakin orvoissa ruuduissa. Nyt kun
alanurkan vihjealue on noin suuri, että siihen saadaan nuolen avulla nelikirjaiminen sana, niin se on korkeintaan puoliorpoalue. Siis suurempi alue kuin yksi ruutu kyseessä.
39. Eki7.10.2008 klo 17:06
Oppitunti numero 1, sisältää kaksi sanaa, toinen bonuksena Taatalle (oppimateriaalina Nurmi-Nyyssönen):

piiloruutu: vastausruutu, johon tarkoitettu kirjain kuuluu osana vain yhteen ratkaisusanaan

vihjeitys: vihjeiden suunnittelu ja esittäminen
40. Taata7.10.2008 klo 18:00
Ei vihjeitystä löydy kirjoista valitettavasti.
41. Eki7.10.2008 klo 18:01
Nurmi-Nyyssönen on alan arvostetuin ja ainoa termistö.
42. Taata7.10.2008 klo 18:03
Minulla ei ole kaikkia omakustanteita hommattuna valitettavasti eikä sana istu oikein tiernakaupinkilaiselle
muutenkaan. Pesosesta ja Nykäsestä ei löytynyt.
43. Eki7.10.2008 klo 18:14
Mistä löytyy vihjeytys?
44. iso S7.10.2008 klo 18:15
Minusta tuossa ristikossa ei ole mitään rakeenteellista vikaa, ei edes puolivikaa.

Sinänsä tässä tapauksessa pääkuvan sijoittaminen oikeaan alanurkkaan ei palvele muuta tarkoitusta kuin vaihtelunhalun tyydyttämistä. Voisihan kuvan sisällössä ja ratkaisusanassa teoriassa olla jotain sellaista että tällainen sijoittelu istuisi kuin nenä päähän, vai pitäisikö tässä tapauksessa sanoa syylä varpaaseen.

Laatimus oli muutenkin kuin ammattilaisen kynästä, ainakin luistava jos ei harvinaisen loistava. Täyspitkä sana antoi sille selkärangan. Ominaisuutena, ei niinkään vikana, pistää silmään erisnimien suurehko määrä.

Jos tämä lupaava laatijanuorukainen lupaa jatkaa valitsemallaan tiellä, päätöstä ei ole vaikea niellä,en häntä laatimasta kiellä enkä ratkaisua ikäväksi miellä. Hetken kun miettii niin se on siellä!

Niin, vaihtelu virkistää, myös pääkuvan sijoittelussa. Toisaalta minusta on tyylikästä jos pääkuvasta lähdetään vasemmalle ja/tai alas ilman koukkunuolia ja sekin on kiva jos pääkuvasta lähtee jotain mittavampaa kuin nelikirjaiminen sana. Kaikki tämä puoltaa sitä klassista sijoittelua, paitsi vaihtelu.

Karkeasti heitettynä noin 90 prosenttia ristikoista voisi olla klassisia ja loput vaihtelevia. Niistä ainakin osa mielellään sellaisia että ratkaisun ja pääkuvan sijoittlun välillä olisi jokin yhdistävä juju.
45. Eki7.10.2008 klo 18:43
Kiitos iso S, olet niin varma tapaus, että arvasin erisnimienkin tulevan mainituksi.

Mikä on muuten omakustanne? Eikö Suomen suurimman ristikkoseuran julkaisu ole Suomen suurimman ristikkoseuran julkaisu, ei Nurmen ja Nyyssösen omakustannejulkaisu? Sama teos hieman eri muodossa on mukana Otavan vuonna 2004 alun perin julkaisemassa teoksessa MMM Sanaristikot, joka myös nauttinee jonkinlaista arvostusta ja virallista statusta.

Melkein arvasin tämänkin, että vihjeitys-sanan mainitseminen syö toisen aiheen eli piiloruudun. Mutta se asiahan vaiettaneen kuoliaaksi.

Olen nyt pari-kolme tuntia poissa. Ei saa kiusata sillä aikaa.
46. kp7.10.2008 klo 19:25
teennäisesti tuo sana tulee tuosta ruudusta.
47. Eki7.10.2008 klo 21:16
Kiusasi kuitenkin. Oliko siis esimerkkini tosiaan näin epäonnistunut? Vai mikä tai kuka on epäonnistunut?

"Lähettäjä: kp 14.9.2008 klo 09:49

oon yhtä ulalla kun matti. jos kuva on alhaalla oikealla nurkkakuvana eihän siintä silloin voi sanaa lähteä mihnkään?
jos nimittäin kijoitetaan oikealta vasemmalle, niinmuin suomessa kirjoitetaan."
48. kp8.10.2008 klo 10:58
ei voi lähteä vieläkään. noi oikeaoppisesti on piiloruutu oonko anut joka ummartaa :)
49. Eki8.10.2008 klo 11:03
Luulisin että olet ainut, joka ei vielä ymmärrä, mikä on piiloruutu.
50. piiloruutu8.10.2008 klo 11:34
piiloruutu: vastausruutu, johon tarkoitettu kirjain (piilokirjain) kuuluu osana vain yhteen ratkaisusanaan

kp, tämä 20 ruudun kokoinen kuva on siis mielestäsi oikeaoppisesti piiloruutu. OK. Ymmärretty.
51. kp8.10.2008 klo 13:40
kyllä tuolle vielä keksitään nimi jos ei piilo ole :)
52. Eki8.10.2008 klo 13:54
kp, haet varmaan termiä orporuutu, joka tunnetaan puhekielessä myös termeillä musta ruutu, mustaruutu ja pimeä ruutu. Väärillä termeillä puhuminen ja lukuisat kirjoitusvirheet tekevät viestit vaikeaksi tulkita.

Ei tämä ole edes orporuutu. Siitä ruuturyhmästä lähtee sana. Nuoli on vain havainnollistavana ja tyyliseikkana. Kuten jo kerroin, tuollaista nuolisysteemiä käytän (monen muun tavoin) myös kuvissa, jotka eivät ole alakulmassa vaan esim. oikeassa reunassa.

Tietenkin kp saa olla asiasta eri mieltä, kuten olemme monesta muustakin asiasta.
53. kp8.10.2008 klo 14:49
Tavallisesti vihjeruudusta sana lähtee alas (ei sivulta vasemmalta puolelta normaalisti) ja oikealle. Olkoon sitten Taatan mainitsema puoliorporuutu. Koska tuo nuoli joka on tuossa on teennäisessä paikassa. Ei mitään laatijaa vastaan, vaan olen tätä mieltä. Tämä on vaan käytäntö ristikossa.
54. Eki8.10.2008 klo 14:57
Ei ole kyse vihjeruudusta vaan pääkuvasta. Kyse on myös epätavallisesta pääkuvan paikasta, mutta käytetyt keinot ovat aivan normaaleja. Kuten sanoin, siitä ruuturyhmästä lähtee sana, kyllä laatijan pitäisi osata tuo hahmottaa. Ja vaikka kaikki tuo olisi puppua, silti pääkuvan oikeaan alakulmaan sijoittamisessa ei olisi mitään rikollista, VAIKKA sitä ei säännöissä täysin sallittaisi, mutta tässä ei edes siitä ole kysymys.

Olet kp nähnyt vastaavia nuolella lähteviä sanoja tai lauseita esim. IS:n pehmiksen oikeassa ylakulmassa tai reunassa. Silloin niissä ei ole ollut mitään valittamista.

Voit kp olla ihan mitä mieltä haluat, mutta jos tämä nuolen käyttö ei ole käytäntö, minä olen väärällä alalla.
55. Taata8.10.2008 klo 15:38
Esimerkkinä kerron pääkuvan epätavallisestä paikasta ristikosta, jossa pääkuva on keskellä ja siitä lähtevät lauseet lähtevät ylhäältä alas nuolilla osoitetuista paikoista ja vielä rasteroinneilla merkattuina. Onko tämä erikoisuus tai sääntörikkomus Ekin ja KP:n mielestä? Minusta kyse oli vaihtelunhalusta ja erikoisuudesta. Teidän väittelytapauksessa ei ollut rasterointia, jota en kyllä jäänyt kaipaamaankaan.
56. kp8.10.2008 klo 15:40
tuollaista ristikko ei työnantajani ottaisi ilmaisinkaan missä kuva noin suljettuun tilaan ahdettu. ristikko tehty vaihtelun vuoksi noin sen ymmärrän mutta noin iso ala ja yksi neljä kirjaiminen sana. ei ole normaalilla säännöillä tehty. ajatelkaa sitä jos minä oisin tehnyt tuon tai tekisin tuollaista mitä te ajattelelisitte sitten. on ilmennyt että minun ristikossa riittää yksi atta sellaiseen kirjoitteluun että romaani niistä syntyisi. :)
57. Eki8.10.2008 klo 15:42
Se tuo kp haluaa vaan panna villihevosille suitsia. Ei Taatalla(kaan) ole mitään rikkomusta. Pääkuva voisi olla vaikka aivan silkka orporuuturykelmä eikä sekään ristikkoa ainakaan pilaisi, edes säännöstö ei sellaista tuomitse.
58. Taata8.10.2008 klo 15:47
Jos tuo Ekin ristikko olisi KP:n ristikko, niin silloin asia ratkeaisi poistamalla nuoli ja piirtämällä siihen ruutuun
jotain pääkuvaan sopivasti liittyvää kuten jo aiemmin taisin
kertoakin ja kaikki olisivat tyytyväisiä.
59. Jukkis8.10.2008 klo 16:28
Jos kp:n ristikossa olisi jotain niinkin innovatiivista kuin pääkuva oikeassa alanurkssa, niin tuskin siitä kukaan täällä valittaisi.

Mutta tuo Taatan 8.10.2008 klo 15:38 mainitsemahan on ollut Hesarin kk-liitteen ristikon vakiorakenteena ties kuinka pitkään. Ja välillä HS-perjantairistikossakin. Nuolia ja rasteroinita tosin ei esim. lokakuun ristikossa ole.
60. Taata8.10.2008 klo 16:45
Minulla on HS:n kuukausiliitteen ristikko edessäni, mutta tässä keskellä olevasta pääkuvasta sanat lähtevät normaalisti oikealle ja alas. Joskus lähtee vielä Ekin tapaan
nuolella osoitettuna vasemmalta alas. Ei ole lauseita.

Kertomassani tapauksessa lauseet lähtevät aivan ylhäältä pohjalle saakka ja silloin on pakko jotenkin osoittaa niiden paikat, kun pääkuva keskellä eikä siitä lähde muuten mitään.
61. Eki8.10.2008 klo 16:50
kp Ekin ristikosta: "Koska tuo nuoli joka on tuossa on teennäisessä paikassa. Ei mitään laatijaa vastaan, vaan olen tätä mieltä. Tämä on vaan käytäntö ristikossa."

Taata Auliksen ristikosta: "Joskus lähtee vielä Ekin tapaan nuolella osoitettuna vasemmalta alas."

Viisas junamies ei aina olekaan oikeassa ja Auliskin rikkoo käytäntöjä vai mitä hemmettiä?
62. Jukkis8.10.2008 klo 17:09
Ymmärsin Taatan kuvauksen siis väärin.

Yritän hahmottaa tuota Taatan "lauseet lähtevät aivan ylhäältä pohjalle saakka ja silloin on pakko jotenkin osoittaa niiden paikat, kun pääkuva keskellä eikä siitä lähde muuten mitään".

Siis että tuo "aivan ylhäältä" tarkoittaa "ristikon yläreunasta"? Eli pääkuvasta tulevat lauseet ei ala pääkuvasta? Silloinhan ei ole paljon mitään väliä, missä se pääkuva on? Voi se siis olla vaikka keskellä tai vaikka oikeassa alanurkassa.

Tämmöisiähän näkee. Uusimman Punaisen Pelikaanin keskiaukeamalla on pääkuvana Heikki Hietamies ja siitä tulee sitten tolkuton määrä ratkaisulauseita, jotka alkaa mistä sattuu. Soli mukava ristikko.
63. Taata8.10.2008 klo 17:25
Auliksella lisäksi yksittäisiä puoliorpoja ruutuja. Viimeisessä
Hesarin ristikossa n:o 2504 kolme kappaletta ja siksi pitää
osoittaa ratkaisusanojen paikat nuolilla selvyyden vuoksi eli
eräänlainen pakko.

Kuukausiliitteen ristikossa muistaakseni joskus pääkuvasta lähtee myös vasemmalta alas pääkuvan ratkaisusana ja miksei sitten myös oikealta alas.

Eki ei ollut pakkosaumassa mielestäni tuossa oikean alanurkan pääkuvan tapauksessa eli on kyseessä erilainen
tapaus, jonka olisi pystynyt hoitelemaan toisellakin tavalla kuten olen aiemmin kirjoittanutkin. Valitsin sanat huonosti, kun mainitsin edellä, että Auliksen tapaan. Tarkoittaisi silloin noita kolmea viime Hesarissakin ollutta tapausta, jotka ovat
oma lukunsa.

Jukkis tulkitsi lopuksi esitykseni oikein eli lauseet lähtevät
aivan ylhäältä alas asti pääkuvan ollessa keskellä.
64. Eki8.10.2008 klo 19:44
Tämä keskustelu kp:n ja Taatan kanssa on kyllä kovin kaukana siitä, mikä tavallisia ratkojia kiinnostaa. Nyhjätään parin pienen yksityiskohdan kanssa. Taata on kyllä maininnut muutaman mielenkiintoisenkin seikan.
65. kp8.10.2008 klo 19:58
hyvä eki. vartuppa kun mä teen joskus tuon. niin arvaa miten paljon täällä on kirjoitelmia?
66. Eki8.10.2008 klo 20:06
Tähän tämä aina päätyy ja Jukkiskin jo asiaa kommentoi, jotta voisi antaa olla.
67. RA8.10.2008 klo 20:29
Eikö tuollainen nuolen käyttö ja paikka osoittamassa pääkuvasta tulevaa sanaa tai sanoja ole pelkkää kosmetiikkaa ja makuasia?

Selailen tässä Ruutukolmion lehtiä, Pelikaaneja ja Sanaseppoja ja käytännöt vaihtelevat paljon:

- joskus nuoli on merkitty omaan ruutuunsa
- joskus nuoli on merkitty omaan ruutuunsa vasta toista (pääkuva)sanaa ennen
- joskus nuolen kanssa samassa ruudussa on vihje johonkin toiseen sanaan, joskus ei
- myös pääkuvan vierestä vasemmalle alas on sijoitettu pääkuvasana tai sanoja joko nuolella osoittaen tai ilman, joko alkamaan yhtä korkealta kuin pääkuva tai alkamaan ruutua kahta alempaa
- joskus nuoli on korvattu rasteroinnilla tai paksummalla viivoituksella tms., josta r a t k o j a n on helppo hahmottaa pääkuvasta tuleva sana tai sanat

Ratkoessa ei vaikuttaisi olevan väliä, miten - tässä suhteessa - ristikko on toteutettu. Pääasia, että ratkoessa tajuaa, mihin tulee jotakin pääkuvasta.
68. Taata8.10.2008 klo 20:38
Eli nyt on osoitettu, että pääkuva voi olla oikeassa alakulmassa eikä sanaa tarvitse kirjoittaa silti oikealta vasemmalle. Ratkojalla ei tässä tapauksessa ole vaikeutta sijoittaa ratkaisusanaansa oikeaan kohtaan. Tällainen
keskustelu ja pohtiminen saattaa kuitenkin kiinnostaa myös
ratkojia, koska asiasta esitettiin eri näkökantoja ja erilaisia
mielipiteitä. Kaikkia säikeitä tuskin kukaan jaksaa kaiken aikaa seurata ja siksi tekee omia valintojaan itseään kiinnostavien aiheiden joukosta.
69. kp8.10.2008 klo 21:01
olikohan se eki vuosia sitten kun sanoi ristikostani,että onpa iso kuva, mutta lahtee vain yksi sana. eki teki se. niin on ok?
70. RA8.10.2008 klo 21:52
Selaillessani äsken noita lehtiä (pääkuvanuolien käyttökäytäntöjä realisoidakseni) käväisi mielessä myös teema "pääkuvan / -kuvien KOKO".

Minusta sinä, kp, olet täällä eniten ollut puhumassa sen puolesta, että isoja kuvia ei saisi olla. Että isot kuvat olisivat jopa viite laatijan lusmuilusta.

Ja taas kerran, ratkojana en kyllä laskeskele ruutukokoja ja en edes huomaa erikseen, että "onpa ison kuvan lätkäissyt tuo laiska laatija X". JOS ristikko on muuten hyvin laadittu ja toteutettu ja iso kuva sopii ulkoasuun.

Noin kuukausi sitten kirjoitit mm. näin:
"Lähettäjä: kp 13.9.2008 klo 20:07
tämän päivän IS liitteessä plussassa. Niin on se taiteenlaji tuokin :) , että osaa panna kuvia niin paljon että ratkoja vielä uskoo että on ristikossa vielä ratkottavaa."

Ymmärsin, että tuoKIN tekstisi oli kritiikki tähän kuvakokoasiaan. Vaikka siinä toki hymiö on.

NYT laskeskelin äsken vähän sieltä täältä Ruutukolmion, Pelikaanien ja Sanaseppojen ristikoiden pääkuvakokoja. En huomannut mitään olennaista eroa. Paljon vaihtelivat. Ja hyvä niin.
71. JTak9.10.2008 klo 08:48
Enpä ole koskaan aiemmin kenenkään kuullut valittavan siitä, että pääkuvasta lähtevä sana/lause on merkitty nuolella. Omista ristikoistani en ole muistaakseni koskaan jättänyt nuolta pois päälauseen/sanan edestä.

Oikeassa alanurkassa oleva pääkuva ei myöskään ole orporuutu, vaan se on - yllätys, yllätys - pääkuva. Vasen ylänurkka lienee se yleisin (ja tylsin) paikka pääkuvalle. Hyvä että vaihtelua esiintyy. Ekihän olisi tuohon halutessaan saanut toisenkin sanan pääkuvasta lähtemään, mutta olisi joutunut leventää kuvaa yhdellä ruudulla. Silloin olisi tullut tila toiselle pääsanalle vasemmalle oikealle.
72. MM13.10.2008 klo 10:30
No nii.. nynne suuttu, oo pääkuvaa enää ollenka.

( Etusivulta uusin Metro 1013/08)
73. PP13.10.2008 klo 11:54
Tästäpä tulisi hieno uusi jankutusaihe: Saako pääkuvan jättää kokonaan pois? :-) Tottakai saa. Sanasepossakin on ainakin yksi, Pasi Haaviston ristikko, jonka alle olen kirjoittanut: aika hyvä. Pitkälä ja Luukkala ainakin jättävät kuvan usein kokonaan pois ja saavat enemmän tilaa sanoille. Malolla voi olla jopa kuusi isoa pääkuvaa ja joidenkin yksi kuva vie lähes neljäsosan ristikosta. Kaikki ovat hyviä.

Pääkuvia on vasemmalla ylhäällä, keskellä ja alhaalla, ylhäällä vasemmalla keskellä ja oikealla, oikealla ylhäällä ja keskellä, alhaalla vasemmalla, harvemmin keskellä. Myös keskellä ristikkoa olevia pääkuvia on.

Miksi vain oikealla alhaalla oleva kuva on joillekin ongelma, mikäli olen oikein tulkinnut tätä säiettä. Ei se sitä ratkojille ole. Emmekä me huomaa, onko jokin nuoli väärin piirretty tai sijoitettu. Emmekä me välitä, vaikka suurennuslasi roikkuisi vaikka ilmassa. Laatijoille tulee turhia paineita, jos laatijakumppanit rupeavat tikulla kaivelemaan joka pikku ripsausta. Ja niin he pian erehtyvät keskittymään epäolennaiseen sen sijaan, että yrittäisivät vain tehdä ratkojille mieluisan ristikon.

Opinpa tuosta Metron ristikosta taas uuden sanan, jonka olin onnistunut välttämään, franchising -sanan suomalainen vastine. Pääkuvan puuttumista en edes huomannut, ennenkuin MM siitä kertoi.
74. [RA]13.10.2008 klo 12:48
[En nyt malta (vaikka tiedän että pitäisi) olla sanomatta Taatan eilisen Epäitsenäiset sananosat -säikeen ripityksen jälkeen:

Jostain syystä, joka minulle ei ole selvinnyt, ei näytä olevan hivutusta eikä mollausta eikä mitenkään epäreilua eikä asiatonta "kaivella tikulla" t i e t t y j e n laatijoiden ristikoita.]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *