KESKUSTELUT > RISTIKOT > KESKIASTEEN RISTIKKOKISA?

4265. keskiasteen ristikkokisa?

Tuula6.10.2008 klo 10:11
Milloin ja miten keskiasteen ristikkokisa alkaa? Miten siihen pääsee mukaan? Kysyy opettaja, joka ehdottomasti haluaa opiskelijoidensa osallistuvan.
2. Tapsa6.10.2008 klo 10:40
Hyvä Tuula, ota yhteyttä sanasepot.fi/koulu2008 sivun lopussa olevaan numerooni, saat nopeimmin yhteyden, ja ohjeet.
3. Jukkis6.10.2008 klo 11:55
Kun varsinainen asia tuli tuossa jo hoidettua, niin käytänpä tämän tilaisuuden sen ihmettelyyn, miten huonosti tällaisenkin asian tiedottaminen voidaan hoitaa. Tuon kisan siis järjestää Sanasepot yhdessä Äidinkielenopettajain liiton kanssa. Kuitenkaan kummankaan tahon www-sivuilta ei löydy sanaakaan tästä kilpailusta. Tuo Tapsan antama osoite antaa tarvittavan tiedon, mutta ei tuota osoitetta löydä, jos menee jomman kumman järjestäjän www-sivuille. Ehkä se sitten löytyy jostain muualta, jossain lehdessä ehkä mainittu?

Ja tuota ihmetellessä törmäsin tuolla äid.k.opett. sivujen Ajankohtaista-alueella hupaisaan linkkiin, jossa mainitaan "Ison suomen kielioppi" -kirja. Suur-Suomi -ideologian kielisovellus?
4. Tapsa6.10.2008 klo 12:02
Äidinkielen opettajat ovat saaneet ohjeet jo kesällä!
5. Jukkis6.10.2008 klo 12:32
Ja siksiköhän sitten järjestäjät ovat katsoneet, että ei tästä tarvitse mitään tietoa esim. koululaisten vanhemmille olla saatavilla?
6. JTak6.10.2008 klo 13:52
Onko jossain nähtävillä listaa, että mitkä kaikki koulut tässä kisassa ovat mukana?
7. kp6.10.2008 klo 14:01
onko pienten lasten jo tiedetttävä kuka vuokila on :)
8. Tapsa6.10.2008 klo 15:34
Osallistu saavat lukiot ja ammattikoulut.
9. Seppo6.10.2008 klo 15:40
Sieltähän tämä meidän ikioma totuuden torvi taas töräyttelee! Eikö kp hyväksy sitäkään, että Sanasepot yrittävät saada ristikkoasiaa istutetuksi nuorisonkin ajatusmaailmaan? Kaipa sinä seuraavassa töräyksessä kerrot tehneesi tätä hommaa jo 35 vuoden ajan hyvällä menestyksellä ja muut eivät koskaan opi mitään.
10. tonimikael6.10.2008 klo 17:32
Seppo seppo... etkö sie hoksannu, että se oli vain sellainen harmittoman humoristinen heitto koopeelta. Vaikka ei se nyt ihan harmittomaksi jäänytkään. ;)
11. kp6.10.2008 klo 17:49
tarkemmin kyssäri harmiton sellainen. onko tosiaan toni ainut joka ummärttää?
12. RA6.10.2008 klo 18:44
kp, olen tosikko ja luultavasti tyhmäkin, kun en tuota "vuokila"-vitsiäsi oikein loppuun asti ymmärrä. Hauskahan se tietysti on ja hyväntahtoinen! Iliman muuta, kun niin vakuutat. Mutta selittäisitkö silti vitsisi ytimen.

Edellinen KASI-KISA oli tarkoitettu 8.-luokkalaisille. Silloin ristikot laati Kimmo Sillankorva. Yhtään Ekiä / Erkkiä <> Vuokilaa ei ollut vihjeenä eikä vastaussanana.

Tässä tuoreessa KESKI-KISASSA ristikoita ratkovat keskiasteen oppilaat. Ristikot on laatinut Pekka Joutsi. Yhtään Ekiä / Erkkiä <> Vuokilaa ei ole vihjeenä eikä vastaussanana.

Jos määkin yritän vitsintynkää:
Onko pienten lasten jo tiedettävä, mikä tai kuka on kari.
13. Jukkis6.10.2008 klo 18:56
On se hyvä että edes toni ummärttää kp:n tarkemmin kyssäri harmiton sellaista.

Miksiköhän tähän kisaan liittyvää salamyhkäisyyttä pitää edistää vielä silläkin, että tuolla tähän asti melko tehokkaasti salassapidetyssä osoitteessa sanasepot.fi/koulu2008 oleva jo ratkottu alkueräristikko ja sen ratkaisu on laitettu salasanan taakse?
14. Tapsa6.10.2008 klo 19:11
Jukkis: Ristikot ovat sen takia salasanan takana, ettei niihin pääsisi Sinunlaisesi repostelijat kesken kisan käsiksi. Huomasin toki päivällä, että yritit päästä niihin kiinni, mutta koska kisa ei ole Sinulle tarkoitettu, eikä myöskään ole tarkoitusta antaa mahdollisille lapsillesi mitään etua tässä kisassa, niin siksi en antanut Sinulle salasanaa, enkä tule antamaan. Annetaan pitää kisa rehellisenä ja reiluna!!
15. Tapsa6.10.2008 klo 19:12
kp: jei jummarra?
16. :((((((6.10.2008 klo 20:00
Tässä on lapsille mallia kuinka aikuiset keskustelevat sivistyneesti.
17. RA6.10.2008 klo 20:22
"Lähettäjä: Jukkis 6.10.2008 klo 12:32
Ja siksiköhän sitten järjestäjät ovat katsoneet, että ei tästä tarvitse mitään tietoa esim. koululaisten vanhemmille olla saatavilla?"


Jukkis, huomasitko:

"Lähettäjä: Tapsa 6.10.2008 klo 12:02
Äidinkielen opettajat ovat saaneet ohjeet jo kesällä!"

Kisa kuuluu tai ei kuulu (opettajan harkinnan mukaan) oppilaiden vapaaehtoiseen ohjelmaan. Ottavat tai jättävät opettajansa ALKUpäätöksellä.

Tuskinpa jokaisesta kouluissa tunnilla osallistutusta kirjoitus-, käsityö- tai piirustuskilpailustakaan vanhemmille tiedotetaan?

Sanasepot on tehnyt näissä kisoissa yhteistyötä äidinkielen opettajien kanssa. Tällä lailla kisailijat ovat valikoituneet eli opettaja on tässä "paljon vartijana".

Erilaisten koululaisille suunnattujen kisojen järjestäjät ovat varmasti realisoineet saman, minkä Sanasepot ry:kin. Informaatioarvo ei riitä, rahavarat eivät riitä eikä oikeastaan mikään riitä löytämään sellaista mediaa, että kaikki (vanhemmatkin) tietäisivät, että NYT on menossa tällainen KESKI-KISA!

Silti on haluttu tämmöistä järjestää.

[Jaa joo. Tarkistin Pesosesta: Äidinkielen opettaja voidaan kirjoittaa myös äidinkielenopettaja. Molempi oikein.]
18. Jukkis6.10.2008 klo 21:02
Että "minunlaiseni repostelija"? Ja kun klikkailen nettisivulla olevia linkkejä, niin "yritän päästä kiinni" ilmeisen epärehellisellä mielellä joihinkin minulle ei-kuuluviin tietoihin? Olikos tuo nyt sitten pahakin tietoturvarikoksen yritys, kun klikkasin linkkiä, jonka takaa paljastuukin ilman mitään ennakkovaroitusta salasanakysely? Pitääkö minun nyt pyytää anteeksi sitä, että olin kiinnostunut tästä kisasta ja menin katselemaan siitä nettiin laitettua materiaalia?

Voin kertoa, että minun perheeni lukiolainen ei ollut kuullutkaan tällaisesta kisasta ja oli hieman harmissaan, koska on viime aikoina kiinnostunut ristikoiden täyttelystä. Mutta kun tosiaan "äidinkielen opettajat ovat saaneet ohjeet jo kesällä", niin sitten kaikki on järjestäjien mielestä tietysti hoidettu mallikkaasti. Mutta miksiköhän tämän säikeen avanneen opettajan piti (ilmeisen myöhässä) asiasta tänne tulla kyselemään? Jos olisin salaliittoteorioiden harrastaja, niin voisin olettaa vaikka, että varmaankin on pidetty huoli, että sanaseppolaiset sukulaisineen ja tuttavineen ovat hyvin selvillä tästä kisasta.

Ja RA, kyllä monessa koulussa vanhemmille tulee tieto kaikenlaisista kirjoitus-, käsityö- tai piirustuskilpailusta. Se tieto tulee niin, että koulun nettisivulla tiedotetaan tällaisista, ja sieltä kiinnostuneet voi mennä katsomaan. Eikä niitä nettiosoitteita kerrota niin, että ne lähetetään esim. paperilapulla oppilaan mukana kotiin, vaan tiedot löytyy koulun nettisivulta linkkeinä.

Hiukka omituinen kuva Sanasepoista tästä nyt minulle jää. Tämä saattaa olla pahin herja, mitä olen täällä heittänyt: jotenkin ymmärrän tämän jälkeen Henry Haapalaista enemmän kuin ennen tätä.
19. RA6.10.2008 klo 21:25
Juu, Jukkis olet monessa suhteessa oikeassa. Kuten aina.

Tämä on saivartelua / pelkkiä retorisia kysymyksiä: Mitenkäs kaikki ne vanhemmat, joilla ei ole nettiyhteyksiä? Reissuvihko? Kopio kotiin? Vapaaehtoinen kisa? Miten kaikki opettajat saadaan kopioimaan tai kirjoittelemaan reissuvihkoja. Peräti aloittamaan asian takia reissuvihkokäytännön. Vaikka ovat jo päättäneet, ettei ristikkokisa nyt tänä vuonna sovi omaan ohjelmaan.

On vaikeaa. On.
20. Tapsa6.10.2008 klo 21:27
Jukkis: tiedät puhelinnumeroni. viitsisitkö soittaa, niin selvitellään tätä ongelmaa?
21. Eki6.10.2008 klo 21:39
Huhhuh. Olen katsonut tänään vähän surullisena tämän säikeen etenemistä, mutta vaikka vuokilan nimi mainittiin ihan oudossa paikassa, päätin silti olla hiljaa, koska tämä asia ei minulle kuulu.

Jukkiksen mainitsema päätoimittaja on rajuin vedoin kritisoinut sitä, että minä olen vallannut Sanasepot ja käytän sitä mielin määrin omien tarkoitusperieni läpisaamiseksi. Näissä koululaiskisoissa en ole tehnyt mitään muuta kuin sanonut johtokunnan kokouksessa, että "siitä vaan, tehkää" (Tapsa on sitä hienosti vetänyt ja ei nyt ehkä kovin tahdikkaasti vastannut, joten tällainen soppa syntyi). Sanaseppojen neuvostomeininkiä arvosteli pari tulevaan entistä jäsentä toisessa säikeessä, siihen tämä Jukkiksen käsitys ehkä enemmän viittaa?

Sikäli mikäli olen asiaa ymmärtänyt, opettajat tosiaan päättävät, onko heidän luokkansa mukana kisassa. Viimevuotisen kisan osanottajamäärä oli aika iso pettymys. Tänä vuonna yritettiin - sen verran mitä kokouksissa asiaa kuuntelin - ottaa oppia, jotta osallistujaprosentti nousisi. Myöhemmin näkee, miten kävi.

Nyt siis kuitenkin kävi ikävästi. Säie lähti väärille raiteille.
22. RA6.10.2008 klo 21:49
Jukkis, mikä HH:n sanominen nyt erityisesti on palannut mieleesi. Tässä yhteydessä?
23. Tuula7.10.2008 klo 07:54
Melkoista säpinää aiheutti tuo kysymykseni rstikkokisasta :)
Olen amiskassa äidinkielen viranhaltijana, ja luen kyllä omasta mielestäni kaikki minulle tulleet postit, mutta en muista nähneeni minkäänlaista tietoa kisasta. Lähetin kysymyksen siksi, että olin hypätä ilosta kattoon, kun perjantaina tulleesta jäsenlehdestä huomasin keskiasteen kisasta maininnan. Harrastan opiskelijoiden kanssa syrjähyppyjä opsin ulkopuolelle ratkomalla ristikoita, ja niistä todella tykätään täällä amiskan puolella.
24. Tuula7.10.2008 klo 08:16
Ehkä siksi en tiennyt kisasta, kun en ole ÄOL:n jäsen. Olisikohan niin, että tieto on mennyt sen jäsenrekisterin kautta? Olen pahoillani, että kysymykseni aiheutti melkein turpiinvetokisan:)
25. kp7.10.2008 klo 08:25
olisikohan nyt järkevää lähetellä opettajille sähköposteja,että asia selkiintyy :)
26. Tuula7.10.2008 klo 09:15
Anteeksi vielä kaikille mielensä pahoittaneille ja kysymykseni takia riitoihin ajautuneille; ilmeisesti esitin kysymyksen väärällä foorumilla, kun jopa salaliittoa epäillään (Jukkis). Ihan viattomasti kyselin kun olen tottumaton näihin keskustelupalstoihin, vaikka ristikot ovat kovasti sydäntä lähellä.:)
27. Matti7.10.2008 klo 09:42
Tuula, älä pyytele anteeksi, vaan odota meiltä anteeksipyyntöä :-)
28. Eki7.10.2008 klo 09:58
En ole sivullinen asiaan siinä mielessä, että olen avannut tällaisen foorumin, jossa ristikkoasioita voi käsitellä. Ihan hyvä paikka tämä on keskustella tästäkin asiasta, mutta aihe voi joskus lähteä ns. käsistä. Siinä ei tarvita kuin yksi väärä sanavalinta. Sen jälkeen tapahtumat vyöryvät usean kommentoijan voimin. Mukaan tulee asiaa, joka ei millään tavalla kuulu ko. säikeeseen. Sitten huomataan, että säie alkaa jo näyttää riidalta. Peli on käytännössä menetetty. Nyt on jo varmaan vaikea luoda yhdellä lukukerralla kuva siitä, mitä tapahtui, jos ei tunne asiaa.

Henkilökohtaiset yhteydet ovat useimmissa tapauksissa aivan erihenkisiä. Vitsailijat, selittelijät ja väärinymmärtäjät eivät pääse väliin.

Omasta puolestani olen pahoillani tapahtuneesta, mutta Tuulan syytä se ei ole.
29. Jukkis7.10.2008 klo 10:47
Kun esitin ihmettelyni siitä, että kisasta ei löydy mitään tietoa netistä, ellei satu tietämään tarkkaa osoitetta, niin mielessäni oli esim. tällainen skenaario:

Opettajanhuoneessa keskustellaan asioista, ja ruvetaan muistelemaan, että eikös kesällä tullut joku juttu, että nyt syksyllä järjestetään joku ristikkokisa. Muistaako kukaan? Kukas sen järjestikään? Tais olla äikänopettajien liitto, varmaan niiden nettisivulta löytyy. No ei löydy. Sitten joku muistaa, että taisi olla joku Sanasepot tms, joo löytyy Googlella. Mutta ei täälläkään ole mitään siitä kisasta. No, ehkä se sitten on peruttu. Tai se järjestäjä oli joku muu. Eikö kenelläkään ole tallella sitä kesäistä viestiä?

Tietysti voi olla, että nuo opet on semmoisia tehopakkauksia että kun kesällä on tullut jotain kautta tieto, että tommoinen kisa on syksyllä, niin kaikki laittoi heti viestin talteen ja muistikirjaan ja kalenteriin ja selaimen kirjanmerkkeihin osoitteen. Näinhän kaikki me teemme, aina kun jotain muistamisen arvoista tulee eteen, niin kaikki pitää huolen, että se sitten varmaan muistetaan monen kuukauden päästä kun asia on ajankohtainen, eikö? Semmoinen asia kuin asioiden unohtaminen on nykyihmiselle tietysti ihan vieras asia?

Ja ne, jotka ovat päättäneet, että netissä asiasta ei tietoa tule löytymään, ovat mielestään toimineet oikein, kun tuhansista opettajista vain yksi on täällä kysynyt asiasta. Ja sitten joku toinen, ei edes opettaja, vaan häiriköivä vanhempi asiasta urputtaa. Että käytännössä koko tämän homman kohderyhmä on ihan tyytyväinen siihen, miten asia on hoidettu?

Eli siis on mahdollista, että urputan ihan turhasta. Mutta kyllä minusta on edelleen ihmeellistä, kun vaikuttaa siltä, että sen sijaan että joku olisi käyttänyt minuutin siihen, että Sanaseppojen sivulta löytyisi linkki tämän kisan tietoihin, saa sellaisen vaikutelman, että on käytetty paljon enemmän aikaa perustelujen keksimisille sille, miksi sitä linkkiä missään nimessä ei pidä sinne laittaa.

Ja säikeen avannut Tuula on se, jolla tässä kaikkien vähiten on anteeksipyydeltävää. Esim. minulla on kyllä syytä pyytää anteeksi eilistä ilkeämielistä vihjailuani Sanasepoista. Se nyt oli semmoista tyhmää.
30. Taata7.10.2008 klo 10:53
Mikä on amiska? Amerikkalainen luukala?
Opsin ulkopuolelle?
Oulun Palloseuran eli Opsin ulkopuolelle...
ÄÖL=älykkyysosamääräliitto?
Jonkinasteista fakkisanastoa ilmeisesti, jota ulkopuolisten ei tarvinne tietää?
Mikä jäsenrekisteri? Mikä turpiinvetokisa? Mikä salaliitto?
Aivan pihalle tällaisesta tekstistä menee ulkopuolinen.
31. Tuula7.10.2008 klo 11:07
Hei taas!

amiska = ammattioppilaitos
ops = opetussuunnitelma
ÄOL = Äidinkielen opettajien liitto

Loput kysytyt termit lienevät (huom! potentiaali) pääteltävissä taatan elämänkokemuksella... ja sorppa frakkisanaston käyttö (vai mikä se nyt oli)!
32. Taata7.10.2008 klo 11:20
sorppa= atraimen, tadikon tms. haara, piikki Nykysuomen
sanakirjan mukaan
potentiaali tuttu suomenkielen tunnilta jo
frakkisanasto=fakkisanasto eli kirjoitusvirhe?
tarkoittaako sorppa tässä jotain anteeksipyyntöä vai mitä..

Jos minä laitan Tiernakaupunvin murretta, niin etelän väki ihmeissään varmaankin. Tuo etelän slangi vaikeaa, kun kypällä menokin tuotti aikoinaan vaikeuksia ja väärin tulkintoja, kun ei ollutkaan kympin ratikka. Viime vuosina olen oikein urakalla pyörinyt Helsingissä.
33. Eki7.10.2008 klo 11:29
Kybällä.
34. Tuula7.10.2008 klo 11:31
Kyllä vaan: sorppa = sori; nuorisoslangin suosiat tämän tietänevätkin :)
35. Matti7.10.2008 klo 12:01
MM, piirrä meille suosika!
36. Pena7.10.2008 klo 12:51
Suosikaamme suosikaamme!

d=)
37. JTak7.10.2008 klo 13:04
Ensi vuodeksi ala-asteiden kisa ja ristikot KP:ltä?
38. ,. onko.7.10.2008 klo 13:11
..pienten lasten .jo tiedetttävä mik,...ä atta on :-)
39. JPN7.10.2008 klo 13:28
Ensi vuodeksi ala-asteiden kisa ja KP osallistujaksi!
40. Taata7.10.2008 klo 16:08
Lastenristikoita tekevät ainakin Kari Päivärinta, Toni Pitkälä ja muistaakseni Pekka Joutsikin, joten ilkkujat pistäkääpä
suita soukemmalle.
41. Eki7.10.2008 klo 17:34
O. S. Kari, Juha Hyvönen, Kimmo Sillankorva, Juha Starkkila, Erkki Vuokila...
42. Tuula8.10.2008 klo 08:16
Suurkiitokset Tapio Eerolalle, jolta sain eilen aamulla puhelimitse nopeasti ystävällisen opastuksen ristikkokisa-asiassa. Ehdimme vielä ennen syyslomaa muutaman luokan kanssa ottaa pienet skabat...

En muuten ihmettele ollenkaan, jos esim. lukioissa ei ehditä yo-kirjoitusvalmennusten, tiukkojen kurssiaikataulujen ja suurien ryhmäkokojen puristuksessa heittäytyä ristikoiden ihmeelliseen maailmaan. Itse olen täällä amiskan puolella useasti löytänyt ristikonteosta oivan tilaisuuden mukavaan yhdessäoloon: laitan piirtoheitinkalvolle kohtuullisen ristikon, ja 16-17-vuotiaat miehenalut kilvan ehdottavat, mitä kirjoitetaan.
Useasti juuri ne, joilla ei ole muuten motivaatiota istua teoriatunneilla, hoksaavat ja tietävät eniten. Samalla voimme keskustella ummet ja lammet ristikossa olevista asioista ja meidän kaikkien huomio on samassa asiassa. Ja välillä meitä naurattaa, kun joku sanoo jotakin hupsua. Tämä on hyvää tiimityökasvatusta ja ainakin tiedän, mistä oppilaat muistavat minut vielä vuosien päästä: se jonka tunnilla tehtiin ristikoita. Voisi sitä huonommistakin asioista jäädä mieleen...

Joten iloa ja valoa meidän ristikonrakastajien elämään edelleen... kohta koittaa syysloma ja uusin Sanaseppo-lehti lähtee matkalle mukaan.
43. Ritu8.10.2008 klo 08:53
Olispa meidänkin aikana ratkottu koulussa ristikoita, mutta kun piti tunneilla salaa ratkoa. :)
44. qwer8.10.2008 klo 18:07
On tämä kp:n murjaisu kutenkin hyvä. Hienoa sarkasmia. Ymmärrän juvalaista todella hyvin, kun kaikki ekiläiset pistävät häntä halvalla.
Tuskin RA on tyhmä. Hän vain haluaa näyttä siltä.

Lähettäjä: kp 6.10.2008 klo 14:01
onko pienten lasten jo tiedetttävä kuka vuokila on :)
45. Eki8.10.2008 klo 18:44
"kaikki ekiläiset pistävät häntä halvalla"

no se taas tästä konsensuksesta
46. RA8.10.2008 klo 19:23
Juu, totta kai kp:n heitto oli huippuhauska ja vitsikäs. Hyväntahtoinen pila.

En vain heti osannut yhdistää sitä tähän koululaisten ristikkokisoista käytävään keskusteluun.

[Edellinen KASI-KISA oli tarkoitettu 8.-luokkalaisille. Silloin ristikot laati Kimmo Sillankorva. Yhtään Ekiä / Erkkiä <> Vuokilaa ei ollut vihjeenä eikä vastaussanana.

Tässä tuoreessa KESKI-KISASSA ristikoita ratkovat keskiasteen oppilaat. Ristikot on laatinut Pekka Joutsi. Yhtään Ekiä / Erkkiä <> Vuokilaa ei ole vihjeenä eikä vastaussanana.]
47. JTak9.10.2008 klo 08:35
Olikos tuo Taatan heitto vitsi, että KP tekee lastenristikoita? Missä niitä on, tahtoo heti nähdä?
48. kp9.10.2008 klo 08:48
ei ollut heitto. tekee.
49. IiKoo9.10.2008 klo 09:26
Luinpas ketjun läpi ja tässä kohdin tuntuu siltä, että RA:n nettilukutaito ei ole kaikkein kehittyneimpiä: minulle oli alusta pitäen selvää, että kp:n esittämä vuokila-heitto oli herja ja oikeastaan aika hyvä sellainen. Ei kai niitä hymiöitä sinne ihan turhaan laiteta?

Eli ihan turhasta saatiin aikaiseksi juupas-eipäs-tappelu ja sitten oltiinkin suurimmaksi osaksi ulkona keskustelun alkuperäisestä aiheesta.
50. kp9.10.2008 klo 09:29
se oli nykykielessä ihan oikeesti läppä (bb talosta opittu) :)
51. Eki9.10.2008 klo 09:35
Se on sitten kp ilmeisesti läppäri.
52. RA9.10.2008 klo 10:29
IiKoo, juu juu. Olisihan se pitänyt tajuta tai ainakin olisi pitänyt tajuta pitää suunsa kiinni, kun ei tajunnut. Ymmärrysvaikeuksia oli kyllä muutamalla muullakin kuin minulla. Kymmenkunta viestiä tässä näemmä tuhraantui. Paremmalla onnella jatkossa!

Varsin monen laatijan lastenristikoita olen nähnyt, mutta en kp:n? kp, missä lehdessä olisi nähtävissä? Juuri nyt myynnissä olevissa?
53. kp9.10.2008 klo 11:23
perhesivu jokaisessa lehdessä?
54. -9.10.2008 klo 11:24
..eikös lähes kaikki kpn ristikot ole lapsentasosille..
55. Marco Poloinen9.10.2008 klo 11:30
IiKoo; mikä siitä kp:n Vuokila- herjasta "oikeastaan aika hyvän" tekee? Sekö, että se liittyy saumattomasti siihen muutamien harrastamaan iänikuiseen mielipidesarjaan, jossa Sanaseppoja pidetään vain Ekin ja Sanarisin peite- ja markkinointijärjestönä. Jossa Eki määrää ja tahdottomat marionetit (johtokunta, RA ym.) tunkevat "vuokilaa" kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin rakosiin. Ja etenkin tietysti Keskiasteen ristikkokisan tapaiseen neitseellistä ratkojajoukkoa koskevaan tapahtumaan. ?? Jos vaikka ajatellaan, että laatija siinä vain toiselle heitti "läpän", niin Sanaseppojen (johon itsekin kuulun) kannalta katsottuna se ei erityisen onnistuneelta näytä, enkä ihmettele ihmettelyä!
56. RA9.10.2008 klo 11:39
"Lähettäjä: kp 9.10.2008 klo 11:23
perhesivu jokaisessa lehdessä?"

OK. Kiitos vastauksesta. Lähdenkin tästä nyt heti Ärrälle hankkimaan nuo jokaiset lehdet. :-D
57. RA9.10.2008 klo 13:57
kp, en löytänyt sinun lastenristikoitasi! Selasin läpi parikin pitkää lehtihyllyä. Taitavat olla niin suosittuja, että on myyty loppuun vai missäköhän vika?

Tähtiristikoissa näkyi olevan neljä 7x7 ristikkoasi ja sivun alaosassa mainoksia mm. Puuhamaailma-nimisestä lastenlehdestä; Vihjeiden perusteella nuo 7x7:t eivät kyllä vaikuttaneet lastenristikoilta. Vihjeinä oli mm. Åke ja Josip.
58. kp9.10.2008 klo 14:42
kyllä ne ovat aitoja perheristikoita eli lastenristikoita
59. kp9.10.2008 klo 14:43
et huomannut otsikon alla pientä tekstiä?
60. RA9.10.2008 klo 14:57
kp, et voi olla tosissasi, että nuo Tähti-Ristikot-lehdessä olevat 7x7:t ovat lastenristikoita! Mikä läppä tämä nyt taas on?
61. JTak9.10.2008 klo 15:02
Jospa ne on tuon koon takia nimetty lastenristikoiksi. ;)
62. RA9.10.2008 klo 15:15
Pakko olla jokin väärinkäsitys minun ja kp:n välillä siitä, mistä 7x7-ristikoista tuossa yllä puhuin.

Vai "onko pienten lasten jo tiedetttävä kuka åke tai josip on :)"
63. lp9.10.2008 klo 15:29
perheristikko etkö tiedä mikä se on liian tuore termi :)
64. Eki9.10.2008 klo 15:30
(yli 4 vuoden takaa)

Lähettäjä: Eki 2.5.2004 klo 13:55

Luulenpa, että täydellistä IHAN TAVALLISTA KUVARISTIKKOA ei lapsille vielä ole tehty - jos aikuisillekaan! Hyviä tai ihan hyviä on julkaistu paljon. Jos haluaa tehdä lapsille helpon, siinä pitää herkästi tehdä joku myönnytys esim. laadintasäännöissä tai että annetaan kirjaimia valmiiksi.

En siis itsekään ole ollut täysin tyytyväinen yhteenkään lastenristikkooni.

Randelin ei ole hyvä henkilö lastenristikkoon. Olikohan kyseessä muuten Pelikaanin lastenristikko vai Lemmikin ristikko, niissä on kuitenkin selvä ero. No, Kake sentään teki yhden "lastenlauluklassikon" (Avaa hakas, siis se kop kop kop...), joka edelleen soi paljon.

Eri lehtien lastenristikoissa näkee mm. poppareita, sarjakuvasankareita, formulakuskeja ja muita urheilijoita, tietokonepelinimiä ym. Riippuu aika paljon lapsen harrastuksista, miten noistakin tiedetään. Lasten maailma myös muuttuu koko ajan. Yhä nuorempina ollaan jo aikuisempia ja tietyt lasten asiat jäävät eräiltä jopa väliin.

Kuten lienen ennenkin kertonut, sitten löytyy kuitenkin niitä täysiä floppeja, jossa on ollut vaikka mitä, mm. Bruno TAUT ja testikkeli KIVES. Eräät lastenristikkojen tekijät sentään yrittävät tosissaan ja pääasiassa onnistuvatkin edes jotenkin. Lasten maailmaan he ihan oikeasti yrittävät astua ja tekevät parastaan.

(viimeisessä kappaleessa mainittu laatija on tässäkin säikeessä mainittu lastenristikoita tehneeksi)
65. RA9.10.2008 klo 15:40
Ei ollut Tähti-Ristikot-lehden po. sivulla mainintaa mistään lastenristikoista eikä perheristikoista. Ei myöskään mitään pieniä tekstejä. - Arvailin vain mielessäni, että mahtaako kp tarkoittaa just niitä, koska juuri sen sivun mainokset olivat "lapsihenkisiä". Että lastenristikot on niitä, missä samalla sivulla on lapsille mainoksia (<= läppä ;-).

Jätin sen lehden kauppaan, koska olin satavarma, ettei KUKAAN voi nimittää niitä lastenristikoiksi.
66. Eki9.10.2008 klo 15:56
Kuvaristikkolehti Perheristikot ilmestyi viime vuosituhannella. Se mainitaan Jussi Kokkosen kirjoittamassa Sanaseppojen artikkelissa, josta avasin uuden säikeen. Ei liity tähän mitenkään.
67. PP9.10.2008 klo 16:20
Minulla on edessäni vanha Tähtiristikot 10/2007. On niin vaikea täytettävä, että on vieläkin vajaa :-D.
Tässäkin lehdessä on 7 X 7 -ristikoita neljä kappaletta. Päällä on otsikko PERHE(RISTIKKO)SIVU ja alla lukee: Isä tai äiti, opeta lapsesi ajattelun ja ristikon kehittävään maailmaan. Miksi ristikko -sana on sulkeissa, kun sivulla ei ole muuta kuin nuo ristikot?

Lapsen pitäisi näissä ristikoissa tietää mm.
entisiä pesuaineita = Atat
vekselitakaus = aval
erottaa liuote = uutata
Formo = Ivar
Josip = Tito
Luulenpa, etteivät untelo ja astalokaan kaikille lapsille ole tuttuja eikä suku = Uotila, joka kai pitäisi olla muodossa Uotilat, tiedä häntä. Minkä ikäinen tietää, että Ata on entinen pesuaine, moni nelikymppinenkään ei enää sitä tiedä. Ivar Formo on tuttu 70 -luvulta ja Titokin kuoli jo 1980.
Lasten ristikoita?
68. RA9.10.2008 klo 16:37
Alkaa vaikuttaa pikku hiljaa siltä, että joidenkin laatijoiden näkemyksen mukaan mikä tahansa ristikko on lastenristikko tai perheristikko.

Tehdään ristikko - ei sen väliä millaisella sanastolla - ja laitetaan siihen teksti: "Lapset, jos ette tiedä kaikkia sanoja, kysykää vanhemmiltanne!" Tai laitetaan tuo PP:n lainaama: "Isä tai äiti, opeta lapsesi ajattelun ja ristikon kehittävään maailmaan."
___

Lapsi: Isä, mikä on JOSIP?
Isä: Se on TITO, lapseni!

Lapsi: Äiskä, mikä on ÅKE?
Äiti: Se on TOTT, lapsoseni!
69. RA9.10.2008 klo 16:57
Lapsi: Isä, mikä se TITO sitten on?
Isä: Kysy opettajalta!

Lapsi: Äiskä, mikä se TOTT sitten on?
Äiti: Älä koko ajan kysele! Ajattele nyt itsekin vähän!
70. RA9.10.2008 klo 20:07
Tästä voisi saada hyvän jutun vaikkapa seuraavaan Sanaseppoon, jos te lasten ja nuorten ristikoita laativat innostuisitte osaltanne kertomaan

- missä on erot, kun laatii nimenomaan lapsille tai nuorille tarkoitettua ristikkoa
+ vaikkapa esimerkkejä laadinnasta nimenomaan lapsille tai nuorille

Tähän KESKI-KISAan ristikot laatinut/laativa Pekka Joutsi kertoo varmasti omia ajatuksiaan siitä, mitä hän ottaa huomioon.
71. kp9.10.2008 klo 21:50
olen laatinut jo noita 2 jos en kolmekin vuotta. ei siis ole noin ihmeellinen asia enää
72. kp9.10.2008 klo 22:03
Lapsen pitäisi näissä ristikoissa tietää mm.
entisiä pesuaineita = Atat
vekselitakaus = aval
erottaa liuote = uutata
Formo = Ivar
Josip = Tito
Ei lapsen on yhdessäoloa. Älkää tehkö tätä vaikeammaksi kuin on. On seassa helppoja sanoja ja vaikeampia tarkoituksella. Se joka ei ole nähnyt näitä ristikoita voisi luulla vaikeammiksin kuin aikuisten. Siksi sanon katsokaa niin ajatuksella. :) Tai mitäpä minä näitä puolustan.
73. iso S9.10.2008 klo 22:22
"Meidän firma" julkaisi takavuosina Lasten ristikot -lehteä. Lopetettiin vissiin kannattamattomana. Siihen laati mm. edellä mainittu Kimmo Sillankorva ja jonkin verran minäkin.

Minusta parhaat edellytykset lastenristikoiden laatimiseen on sellaisella henkilöllä jolla on korkean laadintataidon lisäksi empaattinen kyky asettua (alaikäisen) ratkojan asemaan ja mielellään vielä kotona tai tuttavapiirissä ikäryhmään kuuluva testaajajoukko jolta saa palautetta. Minulla lyö tyhjää kaikissa noissa kohdissa joten aika epäuskoinen olo vaivasi kun yritti tehdä jotain sellaista ettei tiennyt tuloksesta onko se sutta vai sekundaa.

Eki mainitsi yllä yhden keinon millä tulosta voisi sisältömielessä parantaa: ankarista säännöistä joustamisen. Esimerkiksi kolmekirjaimisten sanojen salliminen voisi auttaa. En tiedä kuinka paljon, ei kokeiltu. Tarkoitus oli opettaa piltit heti oikeille tavoille.

Yhtenä lastenristikolle tyypillisenä piirteenä näkisin keskimääräistä pienemmän koon. Tähän on kaksi syytä: sanaston hallitseminen muuttuu vaikeammaksi ristikon koon kasvaessa ja lasten oletetaan olevan keskimäärin lyhytjänteisempiä kuin aikuisten joten ison ristikon ratkomiseen ei kenties riitä kärsivällisyys.

Sanaston ja vihjeiden rajaaminen on mielestäni keskeinen tekijä. Esimerkiksi ratkaisusanaa PALO voi oikein hyvin käyttää mutta vihjeeksi ei sovi Tauno. Kuka se on? En ole ikinä kuullutkaan! Pitäisi muistaa kohderyhmän horisontti. Historiallisista henkilöistä tai asioista pitäisi käyttää vain sellaisia mitä on ikäryhmälle koulussa opetettu.

Muutenkin sanaston pitäisi olla lähes poikkeuksetta ratkojan tuntemaa. Niissä poikkeuksissa ei saisi olla piilokirjaimia ja poikkeussanat sellaisia että lapsi joutuu ne kuitenkin ennemmin tai myöhemmin oppimaan (muualta kuin fakkipitoisista ristikoista).

Kikkavihjeitä ei kannata juurikaan viljellä. Synonyymien ja kuvavihjeiden pitäisi olla vallitseva tyylilaji. Sanastossa saisi mielellään olla jotain sellaista mikä on kohderyhmässä muotia, samoin pääkuva ja teemasana(t) mielellään ikäryhmää kiinnostavasta aiheesta.

Jotain hassua saisi vihjeissä olla mukana ettei touhu olisi turhan totista. Ihan hyvin se voi olla jotain elefanttivitsien tasoista eli ei mitään erityisen järkevää, mutta alentuvuutta ja sössöttävää lapsellisuutta on syytä varoa. Lapsikin on ihminen, vaikka vähän pienempi (paitsi jalat, nykynuorethan kasvavat ensin puoli metriä maata pitkin).

Aika oleellista on laatimaan ryhtyessä määritellä mitä tarkoittaa lapsella. Esileikkikouluikäiselle pitää laatia (jos voikaan laatia) erilaista kuin varhaisteinille. Ehkäpä mielessään voi kuvitella 12-vuotiaan prototyypin ja laatia hänelle suunnatun.

Tämänkin Eki jo mainitsi mutta sanon silti: hyvän lastenristikon laatiminen on vaikeaa, moitteettoman laatiminen kenties mahdotonta.
74. Jaska9.10.2008 klo 23:44
"Ei lapsen on yhdessäoloa. Älkää tehkö tätä vaikeammaksi kuin on."

Miksi kp sitten itse teet välillä oman tekstisi muille pirun vaikeaksi ymmärtää?

Iso S:n näkemyksiin on helppo yhtyä. Uutta ja outoa sanastoa / tietoa saa olla mukana, mutta ei liikaa. Noissa kp:n neljässä 7x7-ruudukossa on kussakin 12 ratkaisusanaa, ja niissä lapselle arvattavasti outoja tapauksia kp:n mainitsemien lisäksi LASKU -> NOTA, yhteensä siis viisi. Kun yhdessäkään ei ole piiloruutua, niin eivätköhän vanhemman avituksella ja selittäminä aukene. Edellyttäen, että vanhempi on niin tottunut ratkoja, että hallitsee tavallisimmat fakit ja triviaalisanat.

Mielestäni lapsellakin on siis lupa oppia ristikosta uutta sanastoa ja tietoa. Tosin tuossa kp:n pläjäyksessä "entisiä aineita / atat" en hyvällä tahdollakaan voi miksikään tiedon kultajyväseksi rankata....

Mitalin kääntöpuoli on laatijan varsinaiset virheet. Kp tarjoaa ratkaisusanalle SAIRAS vihjeen RAUKEA. Haloo, kp, et kai tosissasi pidä niitä synonyymeina? Lapsi sen kuitenkin näin mieltää. Ellei vanhempi huomaa / älyä asiaa oikaista, olet hyvästä tarkoituksestasi huolimatta tehnyt piltille karhunpalveluksen!
75. JTak10.10.2008 klo 09:28
Jos nyt oikein ymmärsin, niin noissa kp:n 7x7-ristikoissa ei mainita niiden olevan "lastenristikoita". Lasten onneksi!
76. IiKoo10.10.2008 klo 09:36
Ai jaa, että se vuokila-heitto (yritän käyttää samoja kirjainkokoja kuin viestien alkuperäiset kirjoitukset) nähtiin yhteydessä siihen, että Eki on joidenkin tahojen mielestä pomo, joka vaan vetelee langoista ja Sanasepot ynnä muut ristikonlaatijat sitten pomppivat suuntaan jos toiseen pelkästään Ekin mielen mukaan. Minusta siinä ei ollut mitään sellaista havaittavissa. Minusta se oli ihan hyvä väliherja, josta saattoi löytää pientä ironaakin. Vai vaikuttiko tähän nyt se, kuka sen heiton esitti?
77. kp10.10.2008 klo 09:43
"Kp tarjoaa ratkaisusanalle SAIRAS vihjeen RAUKEA. Haloo, kp, et kai tosissasi pidä niitä synonyymeina"? En. Tarkastajalle on tullut moka :) kun ei ole huomannut mokomaa.
78. ?10.10.2008 klo 10:01
kp voisi itse selittää vitsinsä ytimen.
79. ?10.10.2008 klo 10:03
onko pienten lasten jo tiedetttävä kuka pekka joutsi on :)
80. RA10.10.2008 klo 10:07
Naurut on nyt naurettu ja tuskin tuosta kp:n läpästä kannattaa enää jatkaa. Mutta kyllä minullakin kävi mielessä juuri tuo yllä olevan ?:n heittämä versio. Että olisiko se ollut yhtä hyvä "läppä".

Tai: onko pienten lasten jo tiedetttävä kuka sillankorva on :)
81. Eki10.10.2008 klo 10:15
Huomatkaa nyt sitten, että läpän kohde on ollut koko asiasta aivan hiljaa.

Minun tehtävänäni tässä säikeessä on ollut ensin rauhoitella tulehtunutta tunnelmaa ja sitten selitin periaatteitani lastenristikoista.

En muista missään kommentissa menneeni henkilökohtaisuuksiin.

Säie on nykyhetkelle aika tyypillinen. Se hajoaa useampaan osa-aiheeseen. Yhtäkkiä, vaikka toinen aihe on kesken, keskitytään toiseen. Uuden lukijan on vaikea ottaa selvää, mistä puhutaan.

Tämä(kin) säie vaikuttaa varmaan jo riitelysäikeeltä.

Yksikin ihminen voi tehdä paljon siihen, että homma muuttuu riitelyksi. Toisaalta yksi ihminen ei paljon asialle voi, jos homma on muuttunut riitelyksi.

Hymiöiden käytön olen lopettanut jokseenkin tyystin. Niistä on tullut pakokeinoja sanoa mitä vaan.

Ihmisistä on oppinut paljon näiden nettikeskusteluvuosien aikana, vaikka tulkinnat usein ensin menevätkin pieleen. Joillakuilla on kyllä mielenkiintoinen nettimaski, joka ei vastaa todellista ihmisluonnetta, tähän on alkanut olla pakko uskoa.
82. Tuula10.10.2008 klo 10:54
Minäkin olen oppinut paljon tästä nettikeskustelusta. Ristikonharrastajien persoonallisuustyypit voisivat olla mielenkiintoinen psykologian tutkimusaihe... :)

Olen saanut vastauksen kysymykseeni ja ratkaisun ongelmaani. Kiitokset ystävällisistä ja asiallisista kommenteista mutta moitteet toisianne kohtaan harrastamastanne nälvimisestä.

Keskiasteen alkukarsintatehtävä ei ole ollut liian helppo. Olen teettänyt sen muutamalla ensimmäisen vuoden ryhmällä, mutta tismalleen oikeata ratkaisua ei ole vielä tullut. Odotan innokkaasti seuraavaa tehtävää; saa nähdä osaanko itse ratkaista sen:)
83. RA10.10.2008 klo 10:56
Takaisin lasten- ja nuortenristikoiden laadintaan;

KASI-KISAn finaaliristikossa oli vihje TARZANILLA ja vastaussana oli KORAK (Tarzanin poika). Tämä vaikutti olevan nykykasiluokkalaisille suht ylivoimainen kohta, kun 3. kirjain (R) oli piilo.
84. Eki10.10.2008 klo 11:01
Tämä RA:n mainitsema kohta oli se, joka useimmilla Sanaseppo-aktiiveilla pomppasi heti esiin ekan vuoden tehtävistä. Jos tehtävät olisi tarkastettu laajemmin, siihen olisi varmasti vaihdettu KODAK.

Muuten Sillankorvan kolme tehtävää olivat erinomaisia. Olivatko ne täsmälleen oikeantasoisia? Se on mahdoton tietää etukäteen eikä sitä jälkikäteenkään ole helppo selvittää. Mielipiteitä tulee aina laajalla skaalalla.
85. Taata10.10.2008 klo 11:23
KP:n mollaus sen kuin jatkuu. Miksei vaihteeksi joku voisi
kirjoittaa muidenkin laatijoiden lastenristikoista? Ovatko ne sitä vai aivan liian vaikeita kenties? Kovin menee aina yksipuoliseksi keskustelu. Missä muut lastenristikoiden laatijat piileksivät ja kuka avaa keskustelun?
86. Eki10.10.2008 klo 11:27
Lähettäjä: Taata 7.10.2008 klo 16:08

Lastenristikoita tekevät ainakin Kari Päivärinta, Toni Pitkälä ja muistaakseni Pekka Joutsikin, joten ilkkujat pistäkääpä
suita soukemmalle.
87. RA10.10.2008 klo 11:33
Taata, johan tuossa yllä (laatijoista) Eki ja iso S ovat vähän kirjoitelleet. Huomasitko?

Ja minä (sinun terminologiallasi) "mollannut" MYÖS Sillankorvan Kimmon yhtä ristikkoa. Huomasitko?

Otapa ihmeessä itse kantaa ja kerro näkemyksiäsi.
88. Matti10.10.2008 klo 11:35
Itselleni KOJAKkin olisi ollut parempi. KORAK on ihan outo. Mutta kaikki riippuu tietysti siitä, mitkä elämän alueet sattuvat olemaan tuttuja ja mitkä vieraita.
89. kari10.10.2008 klo 11:54
taata on siinä oikeassa, että kp on jotenkin ensimmäisenä hampaissa. olisikohan syy siinä, että kaveri porskuttaa vaikeuksista huolimatta. tuo sivu on ollut niin piytkään lehdissä ja halutaan jokaiseen lehteen että olisikohan jo pikkuhiljaa puheet pidetty?
90. Eki10.10.2008 klo 11:59
Eivätkö he koskaan opi?

Joskus mietin, mikä ero on termeillä läppä, kiusaaminen ja mollaus. Taitaa tosiaan olla sillä, kuka sen sanoo.
91. Taata10.10.2008 klo 12:13
Koulukiusaamisesta puhutaan kovasti. En enää ihmettele,
että kiusatut sitten alkavat ammuskella jopa täysin summittaisesti amerikan malliin.
92. RA10.10.2008 klo 12:18
kari, kp, Taata,
kp on oman linjansa määritellyt, millainen hänen mielestään on hyvä lastenristikko/nuortenristikko/'perheristikko'. Eikö muilla ole sama oikeus?

Yhtä hyvinhän voisi kääntää jutun niinkin päin, että kp kertomalla omia näkemyksiään (Taatan terminologialla) "mollaa" muiden lastenristikoiden laatijoiden näkemyksiä. Moinen ajatus on kuitenkin äärimmäisen typerä. Edes läppänä.
93. Eki10.10.2008 klo 12:34
Ihan tosissani mietin, kuka tässä säikeessä on kiusannut/mollannut ja ketä?

Ikävääkin sananvaihtoa on ollut, se on ihan selvää.

Mutta mikä osa Taatan kritiikistä kohdistuu minuun? Haluaisin tietää.

Tämä ei enää ole pikkujuttu. On kyse sivujen mielekkyydestä ja jatkuvuudesta. Jos mitään ei saa sanoa, voi yhtä hyvin lopettaa.
94. kp10.10.2008 klo 12:37
en suinkaan kiellä mielipiteitä eikä taatakaan varmaan, mutta ihmeesti noiden toisten mielipiteet alkaa niin "kp tekee tällaisia mutta ..." jos on mielipiteitä niin sanotaan se mutta ei jäädä märehtimään. :)
95. Tuula10.10.2008 klo 12:44
Nyt varmaan osoitan taas tietämättömyyteni, mutta voisikohan tämän säikeen lopettaa? Ehkä voin esittää toivomuksen, koska itse tämän säikeen aloitin. Tekee pahaa lukea tämmöistä riitelyä. Yhteisen harrastuksen pitäisi tuottaa ihmisille hyvää mieltä, ei pahaa.

Lähden syyslomalle, toivotan teille mielenrauhaa Maaria Leinosen säkein: "... mutta joku sanoi hyvän sanan jollekin / ojensi lämpimän käden. / Ja heidän maailmansa / ei enää entisensä. / Koskaan. Se on auringon paisteen / laulavien lintujen maailma / Lämmön ja ystävyyden kohtauspaikka."
96. Marco Poloinen10.10.2008 klo 12:53
Varteenotettava toivomus Tuulalta.

Lastenristikkoasian tiimoilta katselin paria kolmea aiempaa ko. tarkoitukseen nimettyä säiettä (esiin nostaakseni), mutta ei oikein huvittanut, kun ei niissäkään kovin hyvin oltu aiheessa pysytty ;-(
97. RA10.10.2008 klo 12:54
Tuula, rauhoitu :-). Tässähän keskustellaan vain lasten ja nuorten ristikoiden laatimisesta! Otsikkosi vierestä menee, mutta läheltä sentään liipoo. Olisi kannattanut avata uusi säie laatimisasioille, jos joku olisi älynnyt.
98. Taata10.10.2008 klo 14:13
Ei juuri mikään osa jutuistani kohdistu Ekiin vaan etupäässä toisiin kirjoittajiin enkä käyttäisi edes kritiikki-sanaa tässä yhteydessä.

KP saa säännöllisesti jotain sanottuaan kimppuunsa hyvinkin erikoisia nimimerkkejä, joiden päätehtävä on vain käydä nälväisemässä täällä panematta itseään sen kummemmin likoon ja esittämättä mitään kunnon asiaa.

Sitten on nämä tutummat "hymistelijät", jotka kirjoittavat asiaakin lastenristikoista vaikkakaan eivät niitä juuri laadi.
Heidän idolinsa ja ehdoton auktoriteettinsa on Eki joten on luonnollista, että KP ei juuri saa ymmärrystä heiltä osakseen toisin kuin esim. JPQ, jonka kirjoituksista on myös vaikea saada selkoa. Tästähän KP:tä on myös syytetty ja opetettu kirjoittamaan kielioppisääntöjä kunnioittaen ja myös epäilty,
että hän tahallaan ilmaisee itseään epämääräisesti jotta
toisten olisi vaikea saada selkoa tekstistä. Siis eräänlaista leikittelyä ja jonkun mielestä varmaan vedätystäkin.

Eiköhän tässä tullut jo riittävästi sanotuksi. Ekin ei tarvitse kaikkea imuroida niin herkästi itseensä kohdistuvaksi kuten muistelen täällä toistenkin joskus todenneen.

Minun puolesta keskustelu voi jatkua eikä Ekikään ole muissakaan säikeissä potkinut vaatimuksista huolimatta nimettyjä nimimerkkejä pellolle.
99. Marco Poloinen10.10.2008 klo 15:06
Tuula, ihan vähän vielä tausta-asiaa: Nämä sivut ovat olleet olemassa yli 5 vuotta ja säikeitä on tuhansia. Keskustelijoita on ollut monia (ja monentasoisiakin). Monet jäljet tässäkin säikeessä juontavat jo vuosien taakse. Pohjimmiltaan kirjoitukset eivät (ehkä juuri siksi) ole niin dramaattisia, kuin miltä ne tuoreen lukijan silmään näyttävät. Mm. Eki on kyllä useaan otteeseen kantanut huolta mahdollisten ekakertalaisten reaktioista "riitelyyn".

Usein, vaihtelevalla menestyksellä, ovat varsinkin Eki ja RA pyrkineet avaamaan syrjäteille luirahtaneelle asialle uuden ketjun tai etsimään entisen. Ajattelin nostaa tuolta taempaa "Keskustelukeskustelu"- säikeen eturiuhoille. Siinä olisi halutessasi mahdollisuus vaihtaa mielipiteitä keskustelukulttuurista yleisesti ja nettikeskustelusta erityisesti.

Hyvää syyslomaa!
100. Hemuli10.10.2008 klo 15:22
Voi olla, että ei edes liippaa läheltä, mutta silti:

Suomessa on paljon ihmisiä, joita selkokielellä kirjoitettu teksti auttaa. Yhtenä ryhmänä mainitsen ulkomaalaistaustaiset, esim. kouluikäisinä Suomeen päätyneet adoptiolapset. Heistä tiedän koko lailla.

Nuori, ihan fiksu henkilö, jolla on vaikeuksia saada haltuunsa ihan täydellistä toista "äidinkieltä", hyötyisi selkokielellä kirjoitetuista uutisista, lehdistä tai kirjoista. MUTTA pitää olla rautainen itsetunto, jos suostuu lukemaan tekstejä, joiden kohderyhmänä ensi sijassa mainitaan kehitysvammaiset.

Kun kyseinen nuori kiinnostuu ristikoista, olisi hyvin laadittu, paljon synonyymejä ja ajankohtaista yleistietoa sisätävä lastenristikko oiva keino päästä sisälle ristikkomaailmaan. MUTTA taas kysytään itsetuntoa: kuka murrosikäinen tai kenties jo aikuistuva nuori haluaa leimautua lapseksi?

Ja onhan meillä tavallisempiakin maahanmuuttajia.
Kuka keksisi lastenristikolle uuden nimen, joka rohkaisisi ulkomaalaistaustaisiakin yrittämään - ja parhaassa tapaukseesa ehkä oppimaan hauskalla tavalla hiukan lisää suomea?

- Taidan kasata liikaa paineita laatijoille? Jos siltä tuntuu, postun takavasemmalle.
101. Taata10.10.2008 klo 15:25
KP muistaakseni laatii ristikoita mm. näille maahanmuuttajille ja ulkomaalaistaustaisille. Oikaise KP, jos olen väärässä!
102. erikoinen nimimerkki10.10.2008 klo 15:38
kp opettaa maahanmuuttajille suomea?
103. kp10.10.2008 klo 16:09
oot taata ihan oikeassa.
104. kari10.10.2008 klo 16:13
kp on monikasvoinen mies. kohderyhmän mukaine ristikko :)
105. Eki10.10.2008 klo 16:39
Kiitos, Taata, vastauksestasi. En toki epäillytkään, kysyin vaan. Hyvä, etten ole syyllinen juuri mihinkään. On mahtavaa olla hymistelijöiden idoli ja ehdoton auktoriteetti. Aitojen ristikoiden ihannettakaan ei ole vaikea arvata. Terveiset Juvan ristikkoakatemian rehtorille!
106. RA10.10.2008 klo 17:07
Tein Pitkälän Tonin laatiman kokosivun lastenristikon (PaPe 4/08).

Sanastossa suurin osa substantiiveja, jotka varmasti tuttuja (olat, otsat, lapaluu, tarina, mato, veri...). Nimitietoutta vaativia vihjeitä 10:
- ISO TAVARATALOKETJU > ANTTILA
- AKU ANKAN VÄHÄN HASSU KAVERI > TOUHO
- AUTOMERKKI ON LEPO NURIN! > OPEL
- IDOLS-KOIVUSEN NIMISIÄ > ARIT
- LAULUN UKKO > NOOA
- "HELSINKI" > HESA
- SUOMEN ETELÄNAAPURIMAA > VIRO
- HELSINGIN JÄÄKIEKKOJOUKKUE TAI KORTTIPAKAN KORTTEJA > JOKERIT
- HÄNELLÄ NIMIPÄIVÄ 27.5. > RITVA
- HEILLÄ NIMIPÄIVÄ 6.2. > TEAT

Tuollaiset nimipäiväpäivämäärävihjeet ovat aika tylsiä aikuisten ristikoissa, mutta jotenkin tuntuu, että lastenristikossa parempi noin kuin heittämällä vihjeeksi sukunimiä, jotka eivät sano lapsille mitään.
107. RA10.10.2008 klo 17:13
Vannon, että tämä on tasan yhtä hyväntahtoinen läppä kuin kp:n vuokila-läppä.

Onko niissä kp:n maahanmuuttajille tarkoitetuissa ristikoissa teksti: "Maahanmuuttaja! Jos et tiedä jotain sanaa, kysy joltakin kokeneelta ratkojalta!"

:-D
108. kp10.10.2008 klo 18:10
- SUOMEN ETELÄNAAPURIMAA > VIRO
tästäkin on puhuttu :) en puhu nyt mitään mut...
109. ?10.10.2008 klo 18:18
_http://fi.wikipedia.org/wiki/Viro
110. Jukkis10.10.2008 klo 18:29
Toivottavasti tämä Viro/Eesti-änkkäys ei ala taas. Kaikkien, jotka aikoo sitä tässä jatkaa, kannattaa ensin lukea säie 2469
sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=vast.php &id=2469

Eiköhän into alkaa tuo taas alusta lopahda siihen.
111. qwer10.10.2008 klo 18:33
Toni Pitkälälle, vaikka et ole tähän säikeeseen vielä osallistunut.
Älä suututa työnantajaasi. Sinulta saattaa mennä toimeentulo.
SUOMEN ETELÄNAAPURIMAA > VIRO.

Se on kyllä pomosi mukaan EESTI.
Tästä on käyty kädenväännöt aikoinaan.
112. qwer10.10.2008 klo 18:41
Tuula tuolla peräsi psykologia, joka tutkisi ristikoiden harrastajien sielunelämää. Voisitko RA vastata hänelle, että näin pienestä porukasta löytyy psykologi omasta takaa.
113. Eki10.10.2008 klo 18:41
Muistaakseni erotin jo Pitkälän täällä aikaa sitten. Se osui qweriä hermoon. Naurattaa vieläkin. Kaikella hyvällä... eikä millään pahalla. Eikä kuulu otsikon aiheeseen.
114. qwer10.10.2008 klo 19:19
Joo. Oikein muistat. Hämmentää vieläkin ne chattailut, kun vielä annoit potkut Skytälle ja Hyvöselle. Tosin eri päivänä, kuin Tonille. Millä ihmeen mandaatilla sellaiset oikeudet sinulla oli?
Huumorista ei tainnut olla silloin kysymys.

Tuula. Tällaista on tämä elämä näillä sivustoilla.
115. ?10.10.2008 klo 19:22
Totisinta totta. Niin totta kuin tosi voi olla. Kylä on qwer asian oikein ummärttänyt.
116. tapsa10.10.2008 klo 21:58
Kommenttina aikaisimpaan: viime vuoden 8-kisan suurin ongelma oli vihje. LEIVÄLLE. vastaus oli: EDAM mutta suurin osa kisailijoita yritti siihen saada sanaa VOIT.
Keskustelu on siistynyt lastenristikoihin. Jos minusta on kiinni, niin lastenristikko-SM-kisaa ei tulla tulevaisuudessakaan järjestämään, ei ei ainakaan Sanasepot ry:n toimesta. 8-luokkalaiset, sen vähemmän lukiolaiset, kuin amislaisetkaan eivät ole enää lapsia (paitsi vanhempien mielestä).
Pyrin omalta osaltani kannustamaan NUORISON ristikkoharrastusta (en toki väheksy lapsia, mutta ei heille kisoja).
Pyydän anteeksi Jukkikselta loukattuani hänen mieltään, mutta joku provosoiva lausunto oli pakko heittää, jotta sain tietää, kuka on kuka.
117. Matti11.10.2008 klo 00:47
Tuula, hyvää syyslomaa! Me jäämme tänne meuhkaamaan.
118. Hemuli11.10.2008 klo 07:57
Vielä vähän omaan kyselyyni:

RA:n esimerkit PaPe:n Pitkälä-ristikosta olivat juuri semmoisia, mitä toivoin "maahanmuuttaja"/nuoriso -ristikkoon, jota peräilin. (Tavallisia sanoja, ei kikkailuja, ei entisiä poliitikkoja, pesuaineita tai julkimoita)
Ongelma on vain, että ostanko koko lehden, jos siinä on YKSI semmoinenkin ristikko, jota havittelen.
Ja tylsistä vihjeistä: aloittelija ei vielä välttämättä arvostele vihjeitä.

Minä opetin kieliä ja pidän ristikoista. Olen tosi harvoin pystynyt ratkomaan koko vieraskielisen ristikon. Tylsät vihjeet niissä ovat olleet ilahduttavia: on ainakin jostain kohdasta voinut olla varma.

Ja lähes kaikki oppilaani tekivät paljon mieluummin surkean epätäydellisiä ristikkotekeleitäni, joilla heitä välillä ilahdutin kuin tavallisia tehtäviä.
119. Eki11.10.2008 klo 10:47
Hemulilla on monta hyvää pointtia ja monta asiaa, jota tekee mieli täydentää omilla kokemuksilla.

Ulkomaisissa ristikoissa on itselläni ihan sama juttu. Ensin on sellainen olo, että saisipa tänne edes jotakin. Ihan sama, onko vihje helppo, helpompi, helpoin tai suorastaan naurettavan helppo. Tuskin tavallista aikakaus- tai sanomalehden ristikkoa kuitenkaan kannattaa laatia vain ulkomaalaisille ratkojille eli nykykielellä ”eivät ole kohderyhmää jolle lehti suunnataan ja josta mainostajat ovat kiinnostuneita”.

Täällä keskusteltiin kerran eräästä tosi hyvästä lastenristikosta. Siinä oli rikas kirjaimisto ja aukeaman ristikosta löytyi vajaa kymmenen sanaa/vihjettä, jotka aiheuttivat pientä kritiikkiä (osa vain vihjeen hienosäätöä eli tosi pieniä asioita). Esitin mielipiteenä, että se oli hyvä lastenristikko mutta vielä parempi eli loistava helppo aikuistenristikko. Jos laatija tekee lastenristikkoa kunnianhimoisesti, näin siinä käykin. Monelle aloittelijalle voikin suositella hyviä lastenristikoita. Kuten mainitsin, täydellistä joka lapselle 100 % sopivaa ristikkoa tuskin on tehtykään.

Lastenristikoissa laatija ehkä kehtaa myös panna hieman helpompia vihjeitä, siis ”lapsellisen helppoja” (Tonin Opel-vihje). Aikuisten ristikossa – ehkä joskus liikaakin – oletetaan, että Golda Meir ja Josip Tito kaiken maailman Atoista puhumattakaan ovat tuttuja, joko ristikoista tai tosielämästä. Viisikymppistä vanhemmille Meir on läpikäytyä elämää, mutta nykyteineistä tai nuorehkoista aikuisista hyvin harva on kuullut nimen (ellei ole ratkonut ristikoita!).

Korostaisin taas myös sitä, että tosi iso osa ratkojista on tyytyväinen ristikkoon, kun se ratkeaa, esim. laatijan nimi tai vihjeiden laatu on aika toisarvoinen seikka. Silti minusta aikuisten ristikoissa ei kannata helpoissakaan mennä niihin lapsellisuuksin, ei tosin laajasti lastenristikoissakaan. Laatimalla ja vihjeittämällä ristikko huolellisesti se parhaiten vältetään. Esim. vihjeet tyyliin aukaisemiset > aukaisut ovat oikeasti lapsellisia ja huonoja, vaikka ratkaisusana aukaisut on ihan ok.

Moni muukin kuin Hemuli haluaisi useamman kuin yhden lastenristikon, jos sijoittaa koko lehteen. Eräs ratkoja soitti minulle kerran kertoen, että hän on leikannut IS:n ristikkoextran jokaviikkoisia lastenristikoitani talteen ja koonnut niitä lehdeksi. Nyt hän kuitenkin haluaisi ostaa sellaisia oikean lehdellisen. En osannut suositella muuta kuin Henry ja Tuulikki Haapalaisen kokonaan laatimaa Lasten Kirppua tai katsomaan, olisiko Aku Ankka –brändillä varustettua runsasristikkoista lastenristikkolehteä sillä hetkellä lehtihyllyssä (aika monet lastentehtävälehdet sisältävät vain vähän varsinaisia ristikoita). Tässä säikeessä on mainittu pari laatijaa, joiden lastenristikot eivät täytä kunnon lastenristikoiden kriteerejä, mutta Haapalaiset on unohdettu. Akun ristikot laatii tietääkseni Juha Starkkila eli näiltäkin palstoilta tuttu nimimerkki just. Mies taitaa olla liian vaatimaton nostaakseen omaa päätään, mutta voisit just jotain kommentoida sinäkin. Kyllä asiasta keskustelemisen pitäisi luonnistua ilman sitä riitelyäkin.

Tuo ”hyvä lastenristikko mutta vielä parempi eli loistava helppo aikuistenristikko” oli muuten Lasten Kirpusta. Olen kuullut rohkeista aikuisista, jotka ostavat itselleenkin lastenristikkolehtiä ja nuorista, jotka ostavat eläkeläisille suunnattuja ristikkolehtiä, koska uskovat niiden sisältävän helpoimmat ristikot. Itselleen sopivia ristikoita löytääkseen kannattaa testata lehti, ei uskoa kansien lupauksiin tai muiden puheisiin. Jokainen ratkoja on tapaus erikseen.
120. just11.10.2008 klo 12:34
Joo, tuo Aku Ankan Ristikkolehti lähti liikkeelle siitä, että ainakin Ruotsissa ja Norjassa oli sellaista julkaistu ja samanlaista haluttiin. Tehtäväkirjo naapureiden lehdissä oli laaja ja eräitä niistä toivottiin jäljittelemään. Kielemmehän ovat aika erilaisia, joten soveltelua piisasi.

Muistan hyvin, kun kerroin lehden teosta vastaavalle mainiolle toimittajalle, että alle 4-kirjaimiset sanat ovat meillä vähän niinkuin kiellettyjä. Hän vastasi, että jos se ei oikeustoimiin johda, anna palaa.

Kuten Eki mainitsi, sääntöjen lievempi tulkinta oikein käytettynä johtaa usein parempaan ratkaisuun. Juuri esimerkiksi 3-kirjaiminen sana voi joskus olla paikallaan.

Pari esimerkkiä pahasta paikasta. Oli alue, johon saisi hyvin Akkari-hahmojen nimiä, jos hyväksyisi sanan IRJA. Päätin jättää ja vihjeeksi SATUK----A LUKEVA TYTTÖ!

Kerran taas tunki sana ANNA. Kilautin sukulaispojalle (silloin 13v) ja kysyin, tietääkö hän laulaja Erikssonin etunimen. Tiesi, mutta sanoi, että Abreu on parempi laulaja. Abreu oli tuolloin juuri ponnahtanut jukisuuteen eikä vielä minun tietooni. Monta muutakin kertaa on nuori mies joutunut vastailemaan, kun kysyn tietäisitkö tämän ja tämän.

Akun ristikkolehteen laatii myös Kimmo Sillankorva, suurin piirtein puoliksi teemme.
121. Eki11.10.2008 klo 12:49
Kiitos tästä, just. Ja Kimmon osuuskin tuli selväksi. Minä kyllä panen Irjan vihjeeksi ihan sumeilematta kirjan kuvan -K. Uskoisin, että lapset tietävät, että Irja on tytönnimi. Vaikka kertomasi vihje on hyvä, luulen sen olevan vaikeampi kuin minun vastaavani. Totta kai lapset on hyvä totuttaa tuollaisiin vihjeisiin. Hyvä silta vaikeampiin vastaaviin.
122. RA11.10.2008 klo 12:56
Ajattelin samaa (että totutusta ja hyvä silta vaikeampiin), kun Tonilla oli se AUTOMERKKI ON LEPO NURIN! > OPEL
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *