KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 4.10.2008

4259. IS Kovis 4.10.2008

Pena4.10.2008 klo 17:04
Erityisen mukava Kovis tänään, vai mitä?
2. marjuko4.10.2008 klo 17:14
No tosi mukava. Ei ahistusta, ei tuskanhikipisaraakaan. Oli kuin olisi käynyt tutussa kylässä ja saanut hyvän kevyen aterian juomineen ja hissutellut ei ihan suorinta tietä kotiin.
3. Libero4.10.2008 klo 17:19
Oli terveellinen ristikko. Totisesta ristikonratkontasessiosta ei tullut mitään. Ihan meni hervottomaksi hekottamiseksi koko juttu.

Vaikeaksi tätä luomusta on paha luonnehtia. Poikkeuksellisen iloinen se oli. Kaikki siinä kelpasi minulle. Harmittelen vain sitä, etten ottanut ristikosta kopiota.

Eki sen teki.
4. Pekka Harne4.10.2008 klo 17:35
Kiitossssss, Eki! Luomuksena tämä lienee ollut tosi vaikea, mutta ratkoja pääsi tavallista vähemmällä. Ristikon idea paljastui heti oikeasta alakulmasta.
5. Bella4.10.2008 klo 18:37
Ihana ristikko. Ei voi muuta kuin ihailla
laatijan kekseliäisyyttä.
Hyvä se käärmeen keskellä oleva teksti.
Minä en usein saa koviksia täyteen,
mutta nyt sain. 10 pistettä!
6. Jaska4.10.2008 klo 18:40
Uusi SE on nyt 26,8 prosenttia.
7. lp4.10.2008 klo 19:18
Tosi hauska. Aina nuo laatijat jaksavat uutta ja yllättävää. Kiitokset Ekille.
8. Eki4.10.2008 klo 22:45
Kiitokset kaikille näin nopeasti kommentoineille ja kiitos, ettette ole paljastaneet jujua.

Voitte kuvitella, että idean saatuani olin ensin skeptinen, onnistuuko moinen lainkaan. Sitten ajattelin, että kannattaako moiseen ryhtyä, koska tuloksena voi olla myös alkuvuosituhannen pahin floppi, varsinkin koviksena. Vihjeitä en halunnut tehdä kovin hankaliksi, mutta otsikoksi pantiin silti xx½, vaikka ehkä xx+ olisi osuvampi. Ihan näin yksimielisiä kiitoksia en osannut odottaa.

Ristikosta valmistui viimeisenä jujun presentaatio puhumattakaan pääkuvasta, jonka ideoineen piirrätin Helillä vastaan painoonmenopäivän aikana.

Lisää tarinaa vastausajan päätyttyä, jos tuntuu silloin vielä aktuellilta.
9. Kari Kämäräinen4.10.2008 klo 23:19
Jopa miekin sain sen ratkottua. Very good...
10. Bella5.10.2008 klo 12:27
Tähän saakka olen tiennyt vain
yhden näyttelijän, jonka nimi on OMAR.
Nyt tiedän jo kaksi.
11. iso S5.10.2008 klo 13:18
Bella: jos haluat tietää enemmän näyttelijöitä joiden nimi on Omar (tai mikä muu tahansa) niin suosittelen elokuvatietokantaa:www.imdb.com (osoitteen muistisääntö: kyseessä on akronyymi sanoista Internet Movie DataBase).

Hakusanalla Omar luokassa Names se tarjoaa 5 näyttelijää jotka ovat esiintyneet pelkällä nimellä Omar ja lisäksi yhden (Richard Maloof) jonka lempinimi (Nickname) on Omar. Kaksi Omareista on esiintynyt myös koko nimellään: Omar Sy ja Omar Chaparro.

Elokuvakannalla on sellainen kenkku tapa että se ei yleensä tarjoa osittaisia osumia silloin jos hakusanalla on täysosumia. Tämä tapaus on juuri sellainen, eli tarvitaan lisätemppu jos halutaan tietää nimet jotka ovat tyyppiä"Omar sukunimi" ja etunimi Omar". Tämä tapahtuu klikkaamalla linkkiä "display all matches".

Silloin tulee otsikolla Popular names kaksi näyttelijä-Omaria: Sharif ja Epps. Otsikolla Names (partial matches) on 929 nimeä joista 422 on näyttelijöitä tai näyttelijättäriä. On siinä valinnanvaraa!

Esimerkkejä: Omar Doom (tuomioherra?), Omar Mora (anagrammi), Omar Lima (niljakas tyyppi?), Omar Aita (rajamies?), Omar Musa (lehtorin veli?), Omar King (porukan kunkku), Omar Prince (edellisen poika?), Dino Omar (esihistoriallinen hirviö-Omar), Omar Beagle (Ressun rotua), Omar the Dog (kuin myös?), Umar Sharif (pakistanilainen "komedian kuningas", esiintyy myös nimillä Omar Sharif ja Umer Sharif) ja Sharif Omar (eri mies kuin Omar Sharif, joka on eri mies kuin edellinen Omar Sharif).

Omar Epps on sikäli aktuelli että näyttelee yhtä päähahmoista (tumma lääkäri Eric Foreman) sarjassa House.

Valitan jos joku sai kohtuutonta apua näistä nimistä ristikkoon. Se on sikäli tahatonta ja tiedotonta että en ole ristikkoa nähnyt enkä edes tiedä kuinka pitkää Omaria haetaan ("tohtori Zhivago" on 1.78).

Varsinaisena tarkoituksena oli nostaa esille mainio elokuvatietokanta (joka nimestään huolimatta tuntee myös tv-sarjat) niille ketkä eivät ole vielä siihen törmänneet.
12. Bella5.10.2008 klo 13:42
iso S:
Apuja ei varmasti ole koskaan
liikaa, mutta tuli nyt paljastettua.
Ei minua kiinnosta Omarit sen kummemmin,
mutta olin tottunut vain siihen Sharf´iin
kaikissa muissa ristikoissa, niin nyt tuli
uusi Omar.
Kyllä nyt jotkut sinua kiittää.
13. aarne5.10.2008 klo 17:53
kiitos paljon. se oli kohta jota en ollut saanut oikein.
14. marjuko5.10.2008 klo 21:54
iso S,

kiitos oivallisesta elokuvatietokantavihjeestä. Se voi auttaa jatkossa, kun kaikkia nykynäyttelijöitä ei millään voi hallita tai vanhojen nimiä on unohtunut. Liitän osoitteen kirjanmerkkeihini.
15. Matti5.10.2008 klo 22:51
Yhdyn kaikkeen ylläsanottuun.

iso S, kiitos tahattomasta avusta.

Pääkuva jäi hämäräksi. Utah?
16. PP5.10.2008 klo 23:50
IsoS:
Olet nähnyt suuren vaivan yrittäessäsi auttaa Bellaa, vaikkei häntä sitten kiinnostanutkaan. Omasta puolestani kiitän, koska en ollut tuollaista aikaisemmin löytänyt. Käytin heti hakua hyväkseni ja löysin sieltä tiedon, joka on askarruttanut kauan. Ronald ja Roland Marx oli kysymyksessä. Lisäsin oitis suosikkeihin linkkisi.
17. Bella6.10.2008 klo 00:09
PP:
Olipa erikoinen kommentti sinulta.
Lue 5.10 klo 12.27.
Se oli olevinaan vitsi, että löytyi
toinen Omar!
Ei iso S minun takiani tutkimustyötä tehnyt.

"Olet nähnyt suuren vaivan yrittäessäsi
auttaa Bellaa, vaikkei häntä kiinnostanutkaan"

Minä en pyytänyt mitään apua.
Mikä ihmeen punainen vaate olen sinulle.
18. -D6.10.2008 klo 00:13
No niin... Eipä aikaakaan kun jo IS Kovis -säikeessäkin...
19. Bella6.10.2008 klo 00:27
Eipä aikaakaan kun jo IS Kovis säikeeseenkin
-D ilmaannuit, kuten aina muuallakin kirjoitukseni
jälkeen.
20. PP6.10.2008 klo 00:34
Bella: Et todellakaan pyytänyt apua, mutta sinulle IsoS ystävällisesti poimi nuo muutkin Omarit. Tämä on minun käsitykseni asiasta. Sanoit itse: "Ei minua kiinnosta Omarit sen kummemmin, mutta olin tottunut vain siihen Sharf´iin" . Et ole minulle mikään punainen vaate. Tykkään punaisesta. Hyvää yötä, nuku rauhassa äläkä ajattele asiaa yhtään enempää. Huomenna voi paistaa jo aurinko.:-)
21. Bella6.10.2008 klo 00:48
PP:
Todellakin olen törmännyt ristikoissa
ainoastaan yhteen Omariin ja olen myös
täyttänyt aika paljon ristikoita.
Tämä uusi Omar oli mukava uutuus.

Tottakai luen aina mielenkiinnolla mitä iso S
kirjoittaa ja luin nytkin.
Kirjoittaja parhaasta päästä, etten sanoisi
paras. (mielestäni)
Minäkin pidän punaisesta väristä.

Hyvää yötä sinulle ja en todellakaan
anna tämän häiritä untani.
Nukutaan rauhassa molemmat. :-)
22. Bella6.10.2008 klo 00:51
iso S:
Kiitos vaivannäöstäsi.
Toki luin kaiken.
Kiitos siitä.
Hyvää yötä.
23. matts6.10.2008 klo 09:24
Hupps, hopps, höpps, epps öpps...olipa vaikee :)
24. sivullinen6.10.2008 klo 10:33
Kyllä nyt vaikeusaste ei ollut 2,5! Mitäs eteen, kun ristikko jo ratkesi eikä viikko ole vielä edes alkanut? Yleensä menee koko viikko ihanasti ristikkoa pähkäillessä, pitänee hakea lukemista kirjastosta loppuviikoksi....Ei enää näin helppoja 2,5, pliis.
25. Tumpz6.10.2008 klo 12:15
Näille pseudovaikeille olisi syytä keksiä jokin toinen termi kuin vaikea - en välittäisi ostaa kahden euron lehteä viiden minuutin takia; toissaviikonloppuinenkin oli mustekynällä pikaisesti täytetty "sormiharjoitus". Ymmärrän toki että näillekin on täyttäjänsä, mutta taidan vastedes tyytyä ostamaan vain sen oikeasti vaikean...
26. tonimikael6.10.2008 klo 12:31
Tumpz. Vinkki: Katso kaupoissa, että olisiko iltistelineessä irrallista plusliitettä. Usein on nimittäin pudonnut joltain ostajalta. Sitten vain plusliite käteen, kassalle, ja lausu sanat "tämä oli joltain ostajalta tippunut tuonne lehtitelineeseen, tämänhän voin siis ottaa?". Aina on mulle ainakin tullut lupa. Kerran yhdellä ABC:llä ei nuori tyttö millään meinannut luvata, mutta minä perustelin, että "tämähän on jo maksettu, ei tämä teidänkään ole" ja olihan sen annettava periksi. :) Tietysti tuota keskustelua ei moraalisin perusteinkaan välttämättä tarvitse käydä, mutta eipä tule turhaa polemiikkia, jos joku näkee, että siinä sitä hipsitään kassan ohi lehti kainalossa.
27. marjuko6.10.2008 klo 14:06
sivullinen,
IS:n maanantairistikkoextrassa on ihan kivoja tehtäviä, uutisristikko, historistikko, maanantaikeskis ym. Kävin just hakemassa ja meinaan pärjäillä näillä pari päivää.
28. marjuko6.10.2008 klo 14:09
sivullinen,
ehkä ovat sinun nälkääsi kevyttuotteita?
29. sivullinen6.10.2008 klo 14:13
voi voi, en minä ole mikään "ristikkohai", väkertämällä saan melkein aina 2,5 palloset täyteen, kolmoset on ihan hepreaa!?! Ai onko ne tiistain ristikot muuttuneet maanantain lehteen? Kiitos vinkistä :)
30. Matti6.10.2008 klo 14:19
sivullinen, valmistaudu katkeraan pettymykseen: siluettiristikkoa ei enää ole.
31. sivullinen6.10.2008 klo 20:05
matti, en edes muista mitään siluettiristikkoa?! taitaa olla tämä vähän pilantekoa?!
32. Matti6.10.2008 klo 22:00
sivullinen, ei ole pilantekoa, omia traumojani tässä vaan puran.
33. RA6.10.2008 klo 22:15
Anteeksi nyt vain jo etukäteen. Yritin joskus narista tuolla HS-säikeessä (kun niitä oli aluksi niin mukava lukea ja arvuutella sanoja), että voitaisiinko nämä tiettyihin ristikkoihin liittyvät keskustelut säilyttää semmoisinaan. Siis p e l k ä s t ä ä n ko. ristikkoa käsittelevinä.

Sieltähän tuli turpiin niin että kajahti. ;-)

Mutta nyt kyllä - monivuotisena IS Kovis -kommentoijana - omaan mielestäni paremman oikeuden esittää toivomuksen, että EDES IS Kovis -säikeet saisivat säilyä mahdollisimman puhtaina ristikkosäikeinä. Ulotan rohkeasti toiveeni myös Pelikaani-lehtiä käsitteleviin säikeisiin.

Ymmärtääkseni mikään eikä kukaan estä avaamasta UUTTA säiettä mistä tahansa asiasta, mistä ikinä haluaakin kirjoittaa.
34. tonimikael6.10.2008 klo 22:22
Eikö tämän pitäisi olla vapaata keskustelua? Näinkö tulisi meidän rajoittaa suullisetkin keskustelut pysymään tietyssä aiheessa, että jos lipsut, niin heti pois piiristä ja piirille?

Onko ideana se, ettei säikeen lukija pettyis huomatessaan uusien viestien lisääntyneen, mutta niiden olevankin jotain asian vierestä? Vai mikä? (Jes! tämäkin on asian vierestä, avatkaa vaan uus säie, ettei saastu tämä enää! :-P)
35. Bella6.10.2008 klo 22:32
RA:
Tiedän, että se oli minulle,
mutta muistuan kuitenkin, että
ristikosta oli kuitenkin kysymys.
Omarista ja Omareista
36. RA6.10.2008 klo 22:36
tonimikael, minun ajatukseni/kokemukseni ainakin on se, että petyn (lievä ilmaus :-), kun huomaan tulleen uusia viestiä ja avaan säikeen innolla... ... ja sitten uudet viestit ovatkin ihan jotain muuta kuin otsikon perusteella odotin.

Minusta oikeasti VAPAA keskustelu voisi olla parhaimmillaan juuri sitä, että avaa sen uuden säikeen!

Tavallisessa elämässä vapaa keskustelu on sitten asia erikseen. Minusta näitä ei voi ihan suoraan rinnastaa. Mutta olen kyllä huomannut, että monen täällä kirjoittelevan mielestä voi. En aio nostaa tästä asiasta tämän isompaa kapinaa. Kunhan sanoin.
37. RA6.10.2008 klo 22:40
Bella, NYT et kyllä tiedä. SE ei ollut sinulle. Et käynyt edes mielessäni.

Kirjoitan asiasta / ilmiöstä, jota ei voi olla huomaamatta säikeitä lueskellessa.
38. Bella6.10.2008 klo 22:46
RA:
Ok. hyvä.
39. IiKoo7.10.2008 klo 19:52
No, kai sitä koviksesta pitäisi keskustella, mutta eipä tuo oikein kovikselta tuntunut. Siinä vaiheessa kun jujun keksi, niin loppu oli aika lailla silkkaa täyttämistä. Eipä paljoa aikaa kulunut tekemiseen. Puolikas oli ihan liikaa arviona. Kakkonen oli paljon lähempänä.

Eli miellytä siinä nyt kaikkia... ;-)
40. sivullinen10.10.2008 klo 08:03
Koviksen helppouden vastapainoksi pehmis oli vaikeampi kuin 1 +. Tyttäreni (16 v) täyttelee niitä ja ihmettelin, kun hän ei saanut sitä valmiiksi. Kun sitten itse sen ratkoin, niin kyllä vaikeusaste oli ainakin 1,5. Että silleen tällä kertaa....
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *