KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > SK RISTIKKO 39

4244. SK ristikko 39

Marco Poloinen28.9.2008 klo 21:32
Kommentteja? Kysymyksiä? Vastauksia (ratkaisusanoihin ei kovin suoria)?
2. Marco Poloinen28.9.2008 klo 21:37
Itse en valitettavasti ole ristikkoa nähnyt, mutta ainakin jonkinasteista tarvetta sen käsittelyyn on ilmennyt. Joten siitä vaan!
3. pelaaja28.9.2008 klo 21:44
Bella,
oletko päässyt jo pitkälle tämän kanssa ?
4. Bella28.9.2008 klo 21:45
Kiitos Marco Poloinen.
Minulle tuli ensimmäinen SK-ristikko.
Täyttelin sen tänään.
On muuten hauska juttu kuinka ensin
ajattelee Aulismaisesti ja oli todella outoa,
ennenkuin oppii lukemaan toista laatijaa
ollenkaan.
Vaikeahko, mutta hyvä ristikko.
Tykkäsin.
5. pelaaja28.9.2008 klo 21:49
Onko näissä aina sama laatija, Pekka Joutsi ?
6. Bella28.9.2008 klo 21:57
pelaaja:
Tämän oli laatinut Toni Pitkälä.
7. Marco Poloinen28.9.2008 klo 22:17
Hmm, mielenkiintoista.. Olisi ihan mukava tietää SK:n ristikkopolitiikasta. Eki, kerkiätkö kiireiltäsi valaista?
8. Bella28.9.2008 klo 23:01
Marco Poloinen;
Jos nimessä on jotain outoa, niin se on
ainoa nimi joka ristikon yläkulman
kohdassa mainitaan.
Oletin, että se on laatijan nimi.
Piilosanassa yläkulmassa lukee
Erkki Vuokila.
9. Marco Poloinen28.9.2008 klo 23:25
Bella, nimethän on ihan OK. Kiinnostaisi vain tietää hankkiiko SK ristikkonsa useista eri lähteistä.
10. Matti28.9.2008 klo 23:29
SK:n ristikkoja pitkään seuranneena olen ollut havaitsevinani, että risrikon laadinnassa vuorottelee aika suppea porukka: Erkki Vuokila, Pekka Joutsi, Mirja Pihlajamäki, Toni Pitkälä, ... ja varmaan vielä muitakin, jotka eivät nyt tule mieleen.
11. Bella28.9.2008 klo 23:37
Hei Matti:
Mitä pidit tästä SK-ristikko no 39?
12. Eki29.9.2008 klo 00:21
Siitä on kohta 19 vuotta, kun Sanaris Oy otti hoitaakseen SK:n kilpakentän. Aluksi tehtäviä oli kolme, kolmantena "erilainen" eli vaihteleva erikoistehtävä.

Matin mainitsemien laatijoiden lisäksi vakiomiehitykseen kuuluvat Teemu Pallonen ristikonlaatijana, Heli Kärkkäinen ja Reima Mäkinen piirtäjinä sekä Aulikki Nenonen ja Pertti Oskala piilosanantekijöinä. Pisdtohyökkäyksiä ovat tehneet mm. Team Katalin, Juha Hyvönen ja Antti Viitamäki.

En minä tuota "aika suppeana porukkana" pitäisi.

Neljän viikon kierrolla ristikot ovat satunnaisessa järjestyksessä xxx, xx, xx ja x eli noin joka toinen on keskitasoinen.
13. Marco Poloinen29.9.2008 klo 00:41
Mukava tietää, kiitos!

Vähän säikeen vierestä: Huomasin, että Pekka Joutsi laatii maanantaisin ilmestyvään Iltalehden TV- Jättiin. Mitenkäs ne asetelmat menevät samana päivänä ilmestyvien IS- ristikoiden kanssa? Uteliaisuuteni pyörii jo varmaan hyvän maun rajamailla, mutta...
14. Matti29.9.2008 klo 01:09
Bella, en ole vielä täyttänyt. Palaan, jos saan valmiiksi.
15. Eki29.9.2008 klo 01:16
Pekka ei laadi Ilta-Sanomiin kuin SM-kisaristikoita Team Katalinin riveissä.
16. Marco Poloinen29.9.2008 klo 01:25
Oukei, tak tak!
17. Olavi Kivalo29.9.2008 klo 08:48
Kuka laatii tekstit palstaan Pari sanaa ristikoista?
18. PP29.9.2008 klo 08:49
Pitkään SK:n ristikoita ratkoneena olen huomannut, että sen vaikeusaste on vaatimattomampi kuin esim. IS -Koviksen. Tämäkin Toni vastasi mielestäni IS:n yksipalloista, vaikka olikin saanut kaksi tähteä. Siinä ei myöskään ollut kunnon tonismeja niinkuin PuPe:ssa ja IS -Koviksissa. (Tonilta kysyn, missä muualla pidät alalaidan kalua kuin pepun alla? Sanot, että se on harvemmin siellä).

Vuokila kertoo 'Pari sanaa ristikoista' -sarakkeessa ristikoiden jaosta oivallusristikoihin ja tietopohjaisiin ristikoihin. Hän sanoo, että SK:n ristikot kallistuvat enemmän oivallusristikoiden puolelle, vaikka tietopohjaisuus onkin enemmän mukana kuin samojen laaatijoiden muiden lehtien ristikoissa.

SK:n piilosanat ovat aivan omaa luokkaansa. Vähän aikaa sitten jouduin jopa käyttämään dopingia, kun yksi kohta ei selvinnyt Ekin piilosanassa. Anagrammigeneraattori ratkaisi sen puolestani. Ihan sama tunne tuli kuin luntatessa. Aivan ensimmäisen piilosanani ratkoin SK:sta kauan sitten ja jäin heti koukkuun. Se oli kait v. 1975 ja ihan ennennäkemätön uutuus. Eki voi korjata, jos muistan väärin vuosiluvun. Se oli kuitenkin ensimmäinen sitä plaatua.
19. Eki29.9.2008 klo 09:19
Tekstin tuottaa Sanaris Oy siinä missä muunkin materiaalin.

Tuo vaikeusaste-epäilys on mielenkiintoinen. Periaatteessa SK:n tähditys on tiukempi kuin monessa muussa lehdessä. Kolmitähtisiä on välillä vähän kevennetty, sillä ne tuppasivat menemään usein överiksi suurimmalle osalle ratkojakuntaa. Ero kakkosen ja kolmosen välillä muodostuu herkästi melkoiseksi eikä normaalille hyvälle ratkojalle jää mitään mukavaa ratkottavaa, jos tähditys otetaan liian kirjaimellisesti (tämä on ongelma myös IS:n viikonlopun parissa, jossa ei ole keskistä, ellei kovis ole aivan helpointa sorttia). SK:ssa ei ole näkyvissä plussia, miinuksia tai puolosia.
20. Aksu29.9.2008 klo 10:05
Luovutin jo heti perjantai-iltana SK:n ristikon sekä piilosanan.
Molemmat tuntuivat liian vaikeilta. Yleensä, jos ristikossa on kaksi tähteä, olen saanut sen ratkaistua. Tämä näytti liian kinkkiseltä.

Kun huomasin Bellan käyneen säikeellä, niin tutustuin uudestaan näihin tehtäviin. Pikkuhiljaa olen saanut ristikkoa täytetyksi. Ylhäältä puuttuu neljä vaakariviä ja alavasen on vielä hakusessa. Eli tiukkaa tekee.

Tänä aamuna hoksasin vihjeen "kovempi kuin meidän kisoissa", josta yksi piilokirjain puuttui. Nää on sellaisia "sanoja", jotka ovat minulle liian vaikeita ja joista en ole oppinut pitämään. (Vähän samantyyppinen sana oli tänään myös siellä Metrossa.)

Jatkan sitkeästi ponnisteluja.
21. Eki29.9.2008 klo 10:12
Yhdistän tässä puheenvuoroja ottamatta muuten kantaa asiaan: Aksu ei saa ratkottua PP:n yksitähtiseksi epäilemää Tonin ristikkoa?
22. Aksu29.9.2008 klo 10:33
Eki,
sitähän minäkin kummeksun, että miksi nyt tökkii näin pahasti!
On tämä enemmän kuin yhden tähden ristikko, sen täyttäisin suitsait eikä siihen jäisi mitään ihmettelyn aiheita. Sellaisiakin on välillä SK:ssa.

Tosiaan, kuten Bella mainitsi, tarvitsee hoksottimet suunnata eri tavalla HS-ristikoiden jälkeen.

Täällä paistaa aurinko. Aurinkoista syyspäivää teillekin!
Nyt muihin hommiin.
23. PP29.9.2008 klo 11:00
Tuo yksipalloiseksi (huom. ei -tähtiseksi) arviointini johtui siitä, että mikään kohta ristikossa ei kangerrellut eikä pohdituttanut. Seurasin TV:tä samalla, jota en vaikeiden tai vaikeahkojen kohdalla pysty tekemään. En voi mitään sille, että pidin ristikkoa tällä kertaa helppona.
24. Eki29.9.2008 klo 11:04
Minusta annoit sen kuvan, että tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus.
25. Matti29.9.2008 klo 11:06
PP, minäkin olen ratkonut SK:n piilosanoja jo 70-luvulta alkaen. Muistan kun tuijottelin ensimmäisiä ihmeissäni, ohjeita ei ollut. Ensimmäinen ratkennut vuhje, joka sytytti lampun, oli

Petokala pohjattoman paatin päällä on karva vain (6)
26. Bella29.9.2008 klo 11:15
Aksu:
Kaksi tähteä SK-ristikossa on.
Soitin aamulla ystävälleni joka
näitä täyttää jos ei ole vaikeinta.

Hän oli sitä mieltä, että tämän pitäisi olla
kolmen tähden.
30 vuotta hän on SK-ristikkoja täyttänyt.
Hänelläkin oli vaikeuksia alavasemman
kanssa joten tarjosin apuja,
mutta hän sanoi, että jos ei iltaan mennessä
ole saanut, niin hän soittaa ja kysyy.
27. tonimikael29.9.2008 klo 12:01
Huhhuh... yritäpä siinä sitten kuunnella ratkojia ja koettaa olla tulevaisuudessa kaikille mieliksi, kun jonkun mielestä ko. ristikko on kolmitähtinen ja jonkun mielestä yksipalloinen. :/

No pääasia kai, ettei kukaan pidä sitä kaksitähtisenä. ;)
28. matts29.9.2008 klo 12:47
No minusta se oli kyllä kaksitähtipallonen.
29. Olavi Kivalo29.9.2008 klo 13:11
Tähdistä ja palloista viis, mutta ristikko on kauttaaltaan erinomaista työtä. Luulisi tämän olevan laatijalle oleellisempaa palautetta.

Epäselväksi sensijaan jäi, mikä oli säikeen avauksen perustelu. On ilmennyt tarvetta? Mitä ihmeen tarvetta nimenomaan tämän kohdalla, kun avaaja ei ole edes nähnyt ristikkoa?
30. -D29.9.2008 klo 13:13
Bella halusi.
31. Marco Poloinen29.9.2008 klo 13:22
Olavi Kivalo, kyselyä säikeestä oli, mutta myös hienoista arkuutta sen avaamisessa, joten halusin jelpata. Ei sen kummempaa..
32. Marco Poloinen29.9.2008 klo 13:24
.. ja viestien määrästä päätellen ei se ihan vikatikki kai ollut. ;-)
33. PP29.9.2008 klo 14:02
Niinkuin Olavi Kivalo sanoi, ristikko on kauttaaltaan erinomaista työtä. Niinhän kaikki Pitkälän ristikot ovat. Olen ennenkin kehunut hänen kuvitustaitoaan, mutta teenpä sen taas kerran. Se yläpalkin iso vihreä ötökkä sai hymyhermot väppäsemään. Kivalon lailla ihmettelin säikeen avaamista.
34. Bella29.9.2008 klo 14:26
Vaikeahko, hyvä ristikko, tykkäsin.
Nämä mainitsin ensimmäisessä kirjoituksessani.
Olen nähnyt aiemmin SK-ristikkosäikeitä aiemmin.
Mukavan paljon on kirjoituksia tullut.

PP ihmetteli säikeen avaamista.
Kolme kirjoitusta kuitenkin tullut häneltä.
Eikä edes ihan muutaman sanan mittaisia.
35. -D29.9.2008 klo 14:41
On se ainutlaatuista että säikeen avaa joku joka ei ole nähnyt koko ristikkoa. Syy selvisi vasta myöhemmin.
36. Aksu29.9.2008 klo 15:11
Kiva, ristikon sain kuin sainkin valmiiksi!
Yläosassa hämäsi salaatinpurija, kun sillä oli vielä koppakin selässään. Vaihdoin ratkaisusanan.

Mukavasti harhauttavia vihjeitä olivat mm kaksireikäinen ja veistäjältä.
37. PP29.9.2008 klo 15:48
Bella: Olavi Kivalohan sitä avaamista ensiksi ihmetteli. Olin samaa mieltä hänen kanssaan. En pitänyt tarpeellisena, kun ei ollut mitään erikoista.

Eniten puhuttivat tänä vuonna pääsiäisristikko (Pitkälä)vaikeudellaan ja SK 32 (Vuokila), jossa oli harvinaisen paljon nimiä. SK 37 taas oli pohdintaa Pekka Joutsin laatijaurasta.
Mutta kovin harvinaisia ovat olleet SK -ristikot omana säikeenään. Siitä johtui ihmettelyni.

Ps. SK 6 näkyy myös olleen esillä, katsoin säiehistoriasta. 4/39 ei ole kovinkaan tiheä esiintymiskerta.
38. Bella29.9.2008 klo 19:38
Aksu:
Kaksireikäinen oli minustakin
hyvä.
PP:
Mietit sitä HARVEMMIN PYLLYN ALLA.
Jalkarahi se on tänäpäivänä.
39. PP29.9.2008 klo 20:23
Bella: Tiedän vallan mainiosti, mikä se juttu on. Vitsiksi tarkoitin kysymykseni Tonille enkä todellakaan uskonut, että joku sen ottaa tosissaan. Sitäpaitsi, sanoja ei SAA paljastella täälläkään. HARVEMMIN -sana minua kiinnosti, koska nykyään ko. kalu on lähes joka sohvan jatkeena.
40. Jaska29.9.2008 klo 20:45
Minä luulen, että Pitkälän HARVEMMIN tarkoitti sanan PYLLY vähäisempää käyttöä verrattuna sanaan, joka on sama kuin kirjallisuuden nobelistin (1960) nimi. Koviksessa vihje voisikin olla NYKYISIN YLEINEN NOBELISTIN ALLA.
41. Bella29.9.2008 klo 20:47
Ristikossa ei ole jalkarahia.
Hauska juttu se minustakin oli. :-)
42. Matti29.9.2008 klo 22:11
Bella, sain nyt ristikon valmiiksi, ja ihan kiva se oli. Mielestäni oli täsmällen kaksipalloinen. Ja kyllä minä sieltä tonismejakin olin löytävinäni. (PP:n lanseeraama tonismi ansaitsee tulla yleiseen käyttöön.) Vasen alareuna mietitytti eniten.

Vähän nyrpistin nenää vihjeen epävireisiä? kohdalla. Epävireinen ei ole sama kuin virittämätön. No, olihan siinä se kysymysmerkki.

Muuten olen PP:n kanssa sitä mieltä, että SK:n tähdet ovat vähän lempeämpiä kuin IS koviksen tähdet, varsinkin jos niitä on kolme.
43. Bella29.9.2008 klo 22:30
Matti:
Tämä oli minun ensimmäinen
numero.
Onko seuraava kolmetähtinen?
Toisin sanoen onko järjestys 1 tähti ja
seuraava kaksi tähteä jne.
44. Eki29.9.2008 klo 22:35
Jos paljastan näin spesiaalisti, niin tällä viikolla on kahden tähden avoristikko, ensi viikolla yhden tähden teemaristikko ja sitten kolmitähtinen.
45. Bella29.9.2008 klo 22:44
Eki:
Kiitos tiedosta.
Tykkään avoristikoista.
46. Matti29.9.2008 klo 22:47
Bella, joskus minusta näytti siltä, että vaikeusasteet noudattavat sekvenssiä 1-2-3-2-1-2-3-2- ... Mutta kuten Eki yllä kertoi, ei se aina näin mene.
47. Eki1.10.2008 klo 10:56
SK:n kilpakentälle tulevista mielipiteistä valtaosa koskee piilosanoja. Nehän ovat SK:n aloittama villitys ja monelle se on viikon ainoa piilosana, jota on harrastettu parhaimmillaan kohta 34 vuotta.

Kuten täällä netissäkin, ristikoista visaiset keräävät eniten mielipiteitä. Muihin tulee kommentteja lähinnä vakituisilta "mielipideautomaateilta". Siksi palstalla toistuvat aika usein samat nimikirjaimet.

Toinen syy tähän toistumiseen on, että tietynlaiset mielipiteet ovat hankalia siteerata palstalla. Kaksi pääluokkaa tulee mieleen. Toinen ovat kommentit, joissa mainitaan muiden lehtien ristikoita vertaillen niitä Kuvalehteen. Toinen ovat ne, joissa yleisemmin kehutaan tai kommentoidaan Sanaris Oy:n ristikoita. Edellämainittujen kaltaisia kirjoituksia joskus referoidaan, mutta aina se ei onnistu. On ikävää, jos hyvä kritiikki jää tällaisista syistä julkaisematta, sillä palstan idea ei ole julkaista vain positiivisia tai hyväksi selitettävissä olevia mielipiteitä.
48. Bella3.10.2008 klo 19:05
Eki:
Tämä SK:avoristikko ei kuulu kai tänne,
mutta kun oli puhetta niistä tähdistä,
niin se täytyy mainita, että no 39 kaksi tähteä
oli vaikeusasteeltaan kolme tähteä jos
vertaa tähän no 40 kahteen tähteen.
Tämä oli minusta kiva ja helppo.
Antaisin vain yhden tähden.
Tosin tykkäsin, kun ei pitkän päivän
jälkeen tarvinnut kovasti pähkäillä.
Jostain syystä olen aina pitänyt avoristikoista.
49. kp3.10.2008 klo 19:13
voi voi
50. ??3.10.2008 klo 21:28
onko pipi? voivoi kp
51. Bella4.10.2008 klo 13:35
Avaruusristikon paras ja ovelin
oli alhaalta kuudes rivi 3-5.
52. Eki4.10.2008 klo 13:39
Avoristikon yhden tähden muoto on se, jossa on väliviivat valmiina. Kaksitähtinen on viivaton mutta helpohkot vihjeet. Kaksi ja puoli on viivaton jossa on pitkiäkin sanoja. Kolmitähtisessä ei ole viivoja ja vihjeet ovat visaisimpia. Tämä noin yleistyksenä, joka pätee esim. Pelikaaneissa. Jos avoristikkoon on päässyt hyvin sisälle, se voi tuntua tähtiään helpommalta.
53. Matti5.10.2008 klo 00:45
Kolmanneksi viimeinen palsta, alhaalla. Vihjeeseen tulin tuli jotain ihan hassua. Mielestäni olen ratkonut oikein.
54. Matti5.10.2008 klo 01:10
No nyt tajusin. Ei siis näin.
55. Bella13.10.2008 klo 14:05
Hei kaikille.
SK-ristikko 41 on yhden tähden ristikko,
eli helppo.
Mirja Pihlajamäki laatija.

Voisiko tääsä olla virhe?
Turkissa minulle tuli paikka, jota en
ole löytänyt mistään.
Se nimi tuntuukin niin oudolta.
Voisiko joku ystävällisesti vastata.
56. Bella13.10.2008 klo 14:15
tääsä oli väärin po tässä.
57. Aksu13.10.2008 klo 14:19
Bella,

en omista turkkia, mutta sain siihen mielestäni ihan
kelvollisen sanan...
58. Bella13.10.2008 klo 14:39
Aksu:
Myytti on se paljon käytetty sana mitä
ei sanota ja sen toisen (ninim. kaltaisen)
kirjaimen viereen minulle tuli PILLASTUNUT
joka alkaa kirjaimella joka taas ei istu siihen
aakkostemme toiseen.
Kun en löydä virhettä.
59. Bella13.10.2008 klo 14:45
Aksu laitoin sanan TABU ja huomasin heti
virheeni tuon kirjoituksen jälkeen.
Kiitos.
60. Eki17.10.2008 klo 10:06
Tällä viikolla eli numerossa 42 on Toni laskettu irti hurjine kolmitähtisine sananuottineen. Sama jatkuu viikon päästä IS-koviksessa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *