KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2503

4236. HS 2503

PP26.9.2008 klo 08:02
Hyvää perjantaiaamua!
2. PP26.9.2008 klo 08:29
Nyt oli Aulis tehnyt pitkästä aikaa alle tunnin ristikon. Ei tarvinnut Googlea kuin yhden omituisen etunimen tutkimiseen. Ei löytynyt Suomesta eikä paljon muualtakaan.

Suoraan kirjoitettava ei ole mukava, kun se on täynnä ennenkuin on päässyt kunnolla vireeseenkään. No etunsa silläkin. Kumi ei kulunut. :-)
3. Hemuli26.9.2008 klo 08:58
Voi sinuas, PP!
Minä kun jo ehdin kuvitella itseäni fiksuksi ja filmaattiseksi... Mutta meni minulta reippaasti enemmän aikaa. Ja kummasinkin!
Löysitkö sinä sen kummallisen etunimen jostakin?
4. Owlie26.9.2008 klo 08:59
Hemuli,

kaikkihan me vain kauhujuttuja luetaan :D
5. Aksu26.9.2008 klo 09:25
Hyvät huomenet!
Ihan kiva SATTUI-ristikko.
Harvinaisen etunimen löysin kuukelin kuvahaulla. Nainen oli kuvassa.
Vasen yläkulma kangertaa vielä vähäsen, mutta ei hätää.
6. Potter26.9.2008 klo 09:28
Huomenta!

Sain tällä kertaa lehden aikaisin, eli tuossa kahdeksan maissa, joten nyt sain valmiiksi ajoissa.
Ihan mukavia vaan on nuo päivämääräjutut.
7. Jaska26.9.2008 klo 09:50
Se kummallinen on koiran nimi googlen (suom.) ekassa osumassa. Ei liene kymmenen tuhannen yleisimmän joukossa, kun ei ole tähän mennessä esiintynyt edes tämän sivuston koiraketjussa.

Tämän harvinaisen paikalle olisi käynyt yhden kirjaimen muutoksella kuulun kaunottaremme lapsuudenkotipaikkakunnan toisen tunnetun neidon etunimi. Elokuvassa häntä esitti Tuija Halonen. Vähimmillään olisi pitänyt tehdä muutos neljään muuhun ruutuun, mikä olisi tuottanut yhden alku- ja loppupiiloruudun lisää. Niiden välttäminen olisi vaatinut enemmän muutoksia.
8. Owlie26.9.2008 klo 10:00
Jaska 9:50

Se toinen naisnimikin on harvinainen. Yksi löytyi Väisäsestä. Kuvahaun mukaan yhdellä näyttä olevan "haku päällä".
9. Hemuli26.9.2008 klo 10:16
Owlie,
"minun" Väisäseni tuntee näitä toisia kummallisia naisia kolme. Siis niitä, joita haetaan ylhäällä jänöpupun ja ripeän välissä.
10. Owlie26.9.2008 klo 10:22
Hemuli 10:16,

Päivitin "omani". Ei jäänyt kuin yksi nainen. Siis meillä eri ratkaisu?
11. Owlie26.9.2008 klo 10:25
Hemuli, oikeassa olet. Harvinainen on silti.
12. Potter26.9.2008 klo 10:32
Eikös se ristikon Esa laula lähes tuollaisesta?
13. Ujo26.9.2008 klo 10:42
Onkohan PP voittanut kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä, kun vaikuttaa lähes ylimieliseltä kertoessaan ratkaisuun nyt käyttämästään ajasta?
Joillekin tulee perheeseen varmaankin kaksi Hesaria ristikon 2500 voittajaluettelosta päätellen.
14. -D26.9.2008 klo 10:55
Mutta ei kuitenkaan ylimieliseltä?
Sitähän ujo tarkoitit? :-D
15. PP26.9.2008 klo 11:01
Hemuli:
Väisänen ei tunne yhtään sellaista etunimeä. Lähinnä se on nimenä koirilla ja muillakin lemmikeillä. Englanninkielinen Väisänen vastasi 'not found' ja toisella Väisäsellä oli niin kiire, että se kehotti yrittämään hetken päästä uudelleen. Nimi on myös laukkumerkki.

Etunimenä se on lähinnä lempinimi. Ainoa nimi oli eräällä 87 -vuotiaalla kolumnistin ensimmäisellä vaimolla ja hänenkin oikea nimensä oli Marion. Myös erään kirjan nimihenkilönä on tuon niminen nainen. Kai se on hyväksyttävä, vaikka outo onkin. Se ylälaidan etunimi on olemassa ja alalaidankin nimeä löytyy kuusi kappaletta.

Ujo:
Jos minua tarkoitat, niin vastaan: En ole koskaan lähettänyt ristikkoa eikä tule kahta Hesaria. Mitä taas aikaan tulee, niin vähän liioittelin. Nopeammin ratkoin!:-) Uskon monen ratkoneen lyhyemmässä ajassa, kun heillä on vetreämmät kädet.
16. Owlie26.9.2008 klo 11:07
PP, keskustelin Hemulin kanssa toisesta nimestä, RIPEÄN ja JUSSIN välissä olevasta.
17. PP26.9.2008 klo 11:27
Owlie: Kyllä minäkin hänet mainitsin sanoessani ylälaidan etunimi. Mutta Hemuli kysyi minulta klo 8:58 ja vastasin hänelle siitä toisesta nimestä, joka on ratkaisulaatikon yläpuolella.
18. -D26.9.2008 klo 12:08
Se on pp tapa joka ristikossa olla nopein ja sen myös
ilmoittaa. Nyt on availlut täälläkin vaikka on sanottu
että kun ei pidä Lehtoa hyvänä laatijana voisi antaa
omien edes avata. Voisi sitten kertoa 15 min. ratkaisustaan.
19. otv-a26.9.2008 klo 13:27
nykänen onneksi vastasi, kun soitin varmistaakseni lippejä. muita mutkia ei ollut, mitä nuo em. nimet turhan harvinaisia. ihan eka sana vähän veti virnettä suupieliin.
20. -D26.9.2008 klo 13:34
Tuo 12:08 -D on eri -D kuin esim. minä 10:55. Hmmm. Ketkäs ne on täällä ennenkin juppasseet ja jakaneet säikeen avauslupia? Hmmmm.
21. Pattikas26.9.2008 klo 13:58
Hei!
Voi teitä te fiksut ja filmaattiset! Kyllähän teidän kelpaa pröystäillä nopeilla ratkaisuillanne, mutta muutettuani tänne periferiaan saan hesarini vasta muun postin eli päiväkannon yhteydessä. Niin, kyllä minäkin tämän sain tehdyksi jokin aika sitten, vaikka en nyt koko aikaa sen parissa ole viettänytkään, mutta en viitsinyt käydä näillä sivuilla, kun ei ollut tarvetta. Helppo ristikko ja virheetön!!??

Hyi, hyi siitä jaskan pauhannasta! Joku morooni haukkuu meitä siitä, että näillä saiteilla kirjoitetetaan ihan muuta kuin sitä mitä täällä pitäsi kirjoittaa. Eikö tuo tyyppi/ nuo tyypit ollenkaan bonjaa, että hän/he itse syyllistyy/syyllistyvät siihen, mistä meitä muita moititaan? Very short-sighted and imbecile!
Torit, eläimet, jälkikasvu, sopat ja liemet, potut ja sienet, futis ja rallit, hepat ja tallit; jatkakaamme myös niitäkin ydinasioiden lisäksi. Jos ei kiinnosta, voi aivan huoletta sivuuttaa jutun, niinkuin tämänkin. Jookos?
22. Pattikas26.9.2008 klo 13:58
Hei!
Voi teitä te fiksut ja filmaattiset! Kyllähän teidän kelpaa pröystäillä nopeilla ratkaisuillanne, mutta muutettuani tänne periferiaan saan hesarini vasta muun postin eli päiväkannon yhteydessä. Niin, kyllä minäkin tämän sain tehdyksi jokin aika sitten, vaikka en nyt koko aikaa sen parissa ole viettänytkään, mutta en viitsinyt käydä näillä sivuilla, kun ei ollut tarvetta. Helppo ristikko ja virheetön!!??

Hyi, hyi siitä jaskan pauhannasta! Joku morooni haukkuu meitä siitä, että näillä saiteilla kirjoitetetaan ihan muuta kuin sitä mitä täällä pitäsi kirjoittaa. Eikö tuo tyyppi/ nuo tyypit ollenkaan bonjaa, että hän/he itse syyllistyy/syyllistyvät siihen, mistä meitä muita moititaan? Very short-sighted and imbecile!
Torit, eläimet, jälkikasvu, sopat ja liemet, potut ja sienet, futis ja rallit, hepat ja tallit; jatkakaamme myös niitäkin ydinasioiden lisäksi. Jos ei kiinnosta, voi aivan huoletta sivuuttaa jutun, niinkuin tämänkin. Jookos?
23. Pattikas26.9.2008 klo 14:02
Sorry!
Ei ollut tarkoitus tuota tohellustani kahteen kertaan lähettää! En tiedä,mitä tapahtui.
24. -D26.9.2008 klo 14:04
Mistä sen lukematta tietää, missä viestissä ei oo mitään asiaa? Paitsi ehkä nimimerkistä?
25. Hillevi26.9.2008 klo 14:37
Ei ole vielä valmista lähimainkaan, mutta kun nyt naisia esiintyy ainakin kolme, niin yksi heistä näyttää olevan (alhaalla auton yläpuolella) tulinen tanssija, Helena Vinkka oikealta nimeltään.
26. katti26.9.2008 klo 15:31
Böö kaikille:)

Mua ihmetyttää toi RAHA MAASSAAN, joka ristikkoon tuli pystysanoista, koska en sellaista rahaa tai rahan alkua löydä. Kompa?

Toisen harmaan lopussa ollaan kai tyyliin nyrkit pystyssä. Mistään en vahvistusta asialle löydä, en edes pölyttyneistä kirjoista.

Löisin vaikka mistä vetoa, että ilman Googlea Lehtokaan ei olisi anno domini noita kahta etu/naisnimeä käyttänyt. Googlettamalla varmaan löytyy aina sopiva sana, jos laadintaan meinaa tulla omituinen kohta?

Tämä siis kaikella kunnioituksella!
27. mari26.9.2008 klo 15:35
mikä ihme alavasemmalla olevan näyttelijän poskessa
on ja vastaus tulee kuvasta vaakaan? apuja pliis.
28. -D26.9.2008 klo 15:39
Huh huh! Hyvä katti että muistit lisätä "Tämä siis kaikella kunnioituksella!" Läheltä liippas ettet päässy häirikkölistalle ja säikeenaloituskieltoon.
29. katti26.9.2008 klo 15:42
-D:

Ihan vain siksi, etten oleta enkä odota laatijankaan kaikkea tietävän:)

Koska juuri mietin, että toisen harmaan sijamuotoa muuttamalla saankin ehkä järjellisen valuutan.

Tuppaan olemaan hätähousu.
30. katti26.9.2008 klo 15:48
Joo, niinhän siinä kävi. Valuutta löytyi.
31. katti26.9.2008 klo 15:57
Yleishuomiona:

Ristikkohan oli helppo. Mutta jos ajatellaan vaikkapa kuvavihjeitä:

Vauhdissa oleva eläin ratkaisuristikon vasemmalla puolella: Kyllähän siinä oikealla näkyy sitten "kärpäsenkakka", minkä perusteella vastaus on oikeutettu. Niukan tyylin mukaisesti senkin olisi voinut jättää pois, ja ratkaisusana olisi ihan yhtä "oikein".
32. Hillevi26.9.2008 klo 16:07
Hei mari! Ihan kuin olisi suutelosta kysymys siinä näyttelijäkuvassa.
33. JiiHoo26.9.2008 klo 16:20
Mari
Taitaa siinä Taunoa jännittää laukeaako Ansa.
34. aatra26.9.2008 klo 16:22
Jaha, hillevi ehti jo. Niin Mari, on siinä kuvassa joku toinenkin...

Helppo ristikko! Kiva kun ei tällä viikolla käynyt pännimään. Vielä puuttuu silti pari sanaa. Hmm.. Tähtien sota on vieras alue, mutta luulen saaneeni oikean vastauksen. Sen sijaan Google ei suoraan kerro kyseessä olevan planeetan, vaan jonkun tähtien sodassa esiintyvän yhteisön? Ehkäpä siellä on planeetta ja jengi, tiedä häntä. Menee liian fiktiiviseksi mulle...
35. katti26.9.2008 klo 16:30
Sekuntia myöhemmin tajusin, mitä tuli tehtyä - ANTEEKSI!
36. Sensuroitu26.9.2008 klo 16:35
Sensuroitu
37. aatra26.9.2008 klo 16:37
Sattuuhan tuota. Onneksi luin viestisi vasta sen jälkeen, kun itse googletin uuden oikean varmistuksen. Olin aluksi käyttänyt liian monimutkaisia hakusanoja. Lyhyestä virsi kaunus, näemmä.

Veli tykkäsi aikoinaan tähtien sodasta. Olis kai pitönyt kuunnella viisaampaa silloin. ..
38. aatra26.9.2008 klo 16:50
Valamis!! Ei paha. Kyllä silti meni yli tunti.
39. katti26.9.2008 klo 16:55
Huh! Laitoin jo itteni omaehtoiseen rangaistusaitioon: pyykkejä viikkaamaan, koneeseen sopimattomia astioita tiskaamaan, perunoita kuorimaan...

Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin: huusholli näyttää paremmalta! (Inhoan viikkausta.)

Kohta jo täällä saadaan ruokaakin, kai:)
40. Ylläpito26.9.2008 klo 17:00
Ei ois kestänytkään kiittää.
41. Hillevi26.9.2008 klo 18:01
Ne etunimet nyt olivat vähintäänkin kyseenalaisia, ainakin minulla. Kiva ristikko, ei mennyt koko viikonloppu sen ääressä.
42. Bella26.9.2008 klo 18:38
Hei Hillevi:
Tulin juuri kolmen hyppyrin
kaupungista.
Luin läpi kirjoitukset ja näköjään
ristikko on helppo.
Vaatteiden vaihto ja sitten täyttämään.
Sensuuikin iskenyt?
Palaan kun olen ratkaissut.
43. Bella26.9.2008 klo 19:17
Hillevi:
Läpikirjoitusristikko.
Tämä oli helpoin, mitä koskaan.
Ei tule minun muistiini moista.
44. -D26.9.2008 klo 19:29
Hyvä Bella! Alle 40 minuuttia!
45. katti26.9.2008 klo 20:11
Sensuroitu on ainakin minun liian suora vastaukseni aatralle klo 16.30, mikä ei sisältänyt muuta informaatiota, saatikka affektioita suuntaan taikka toiseen. (Pahoittelu sanan paljastamisesta lähti heti perään, myös klo 16.30.) Muusta en tiedä.

Ylläpidon kiittämiskommentti on minulle mysteeri. Toivon, ettei siitä jää varjoa minun nimimerkkini päälle, koska ylläpidon kommentti on minulle selittämätön. Pari ed. kommenttia kun ovat minun, joku voi asiayhteydestä luulla, että olen kirjoittanut sensuroituun tekstiin jotain sopimatonta. Näin nyt vain ei ollut.
46. Bella26.9.2008 klo 20:21
katti:
Hyvin moni on vahingossa jossain
vaiheessa lipsauttanut oikean
sanan.
Ylläpidon vastausta en ymmärrä
minäkään.
Tuleekohan se , kun sanoo "kiitos,
niin vastataan "ei kestä".
En aiemmin ole miettinyt miksi vastaus
on "ei kestä".

Onko joku muu kuullut tuollaista
sanaa kiitoksen vastaukseksi?
47. -D26.9.2008 klo 20:28
Voe ihme! Onpas nyt!!
Onkohan kukaan muu kuullut??

kestää = kannattaa
ei kestä = ei kannata
48. katti26.9.2008 klo 20:38
Bella:

Kiitos, kun ymmärsit. Ja jos puhuisin perättömiä, ainahan ylläpito voi korjata.

Tuli kurja tunne, kun olin siinä "taistelukentän" keskellä.
49. -D26.9.2008 klo 20:40
katti, minkä ihmeen taistelukentän????????????????????
50. Bella26.9.2008 klo 20:51
Ei kestä vastaus ei ollut lainkaan
negatiivinen, vaan se oli kuin "ole hyvä".

Muistaakseni se oli Tampereella kun
kuulin niin vastattavan.
51. Bella26.9.2008 klo 20:55
HT olisi henkilö jolta saisin
varmasti järkevän selityksen.
Hän ei missään tapauksessa ihmettelisi
niin kovasti tätä kysymystä.
52. pelaaja26.9.2008 klo 21:00
Minä olen kyllä kuullut tuota 'ei kestä'-vastausta vähän joka puolella. Varmasti siinä kiitoksen saaja haluaa vain vastata kohteliaasti ja vaatimattomasti, että eipä tässä mitään kiittämistä ja on silti iloinen kiitoksesta. Niinkuin varmaan me kaikki. Ja on se parempi tapa kuin sanoa, että no tulihan se sieltä. Ja sit taas, jos kaivattua kiitosta ei kuulu niin voi vähäsen vihjaista..
53. Upolu26.9.2008 klo 21:17
Moi ristikkoväki,
Kerrankin ristikko, jonka piilokirjaimia ei tarvitse jankata viikkoa.
Keskustelun alussa huomio kiinnittyi jälleen voittajiin. Olen pohtinut tätä aiemminkin ja olen edelleen sitä mieltä, että Helsingin Sanomain toimituksessa tapahtuu seuraavaa:
Posti jakaa vastauskuoret kahteen eri laariin. Laari nro 1:teen tulevat kuoret, joissa on postileima Hesasta, Vantaalta tai Espoosta. Laari nro 2:teen tulevat kaikki loput voittokuoret.
Arvonta aloitetaan laarista nro 2 ja jos voittokuoria ei ole tarvittavaa määrää, siirrytään laariin nro 1. Tämä selittää siis sen, miksei pääkaupunkilaisia esiinny voittajien listassa.
Kuukausiliitteen voittajien arvonta taas aloitetaan laarista 1, mutta tasapuolisuuden nimissä muutama kuori noukitaan myös laarista 2.
Kuluneen viikon pääuutiset olemme kaikki kuulleet ja empä voi olla ihmettelemättä voittoluetteloon eksyneiden Kauhajokelaisten tuuria.
Mitä mieltä muut ovat?
54. Bella26.9.2008 klo 21:23
pelaaja:
Sinä selitit sen aivan presiis niin kuin
olen se kokenut.
Eipä sitä pikkutyttönä miettinyt
moisia sanontoja.
Ikävä kyllä se kiitos-sana on tänäpäivänä
joillekkin vaikea sana sanoa.
55. Bella26.9.2008 klo 21:34
Upolu:
Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat
sen verran suuria kaupunkeja,
että olen ihmetellyt niiden vähyyttä
palkintojenjaossa.
56. Pattikas26.9.2008 klo 21:41
Etunimistä:
Hakusanalla väestörekisteri/etunimet jne löytyy kaikki Suomessa käytetyt etunimet. Tässäkin ristikossa on nyt kuitenkin sellainen etunimi, jota ei ole Suomessa ollenkaan.
Jos on saanut koko oudon nimen valmiiksi, niin voi kirjoittaa vain tuon nimen ja alkaa selailla. Useimmiten löytyykin nimi ja sen perään(tai ennen) oletettavasti sukunimikin.
Jos on piilokirjain, niin voi alkaa kokeilla sijoittamalla eri kirjaimia aukkokohtaan. No, työlästähän tällainen puuha on, mutta en muutakaan keksi. Luulen, että laatija on joutunut jotenkin vänkäsaumaan laatiessaan ristikkoa eikä suinkaan vaikeuttamaan ristikkoa. Mitä mieltä te muut olette?
57. pelaaja26.9.2008 klo 21:45
Upolu,
en taida jaksaa uskoa, että kellään olis aikaa lajitella kirjeitä. Sitä paitsi kaikissa kirjeissä ei edes näy mitään lähtöpaikan leimaa. Ja sitä paitsi minä olisin kakkoslaarissa, joten voitonmahdollisuuteni olisivat isommat. Voittoa ei vaan edelleenkään ole kuulunut aikoihin, ei moneen vuoteen. Jospa se on kuitenkin se onnetar, joka nappaa aina jonkun meistä.
58. Upolu26.9.2008 klo 21:52
Ehkä laareja onkin kolme. Kolmanteen laitetaan ne, joissa ei ole leimaa. Tuskimpa kukaan oikeasti myöskään tarkistaa lähetettyjä ristikoita. Onnetar poimii yhtä lailla väärintäytettyjä.
59. Bella26.9.2008 klo 22:11
Pattikas:
Tuli kaksi ihme nimeä,
mutta onneksi ei ole piilokirjaimia, joten
en edes yrittänyt etsiä niitä.
60. Taata26.9.2008 klo 22:27
Kauhajoki kovasti esillä ristikon n:o 2500 palkintolistalla.
Kaksi samaa sukunimeä sieltä.
61. Taata26.9.2008 klo 22:31
Vai läpikirjoitusristikko? Sallikaa mun nauraa. Minust tuntuu, että helpompiakin auliksia olen nähnyt.
62. pelaaja26.9.2008 klo 22:31
Pattikas,
voin kuvitella tilanteen, jossa laatijalla on syntynyt hyvä kehys mutta joku ruutu 'ei sovi'. Sitten hän kiihkeästi hakee vaikka kuuklesta, että onko olemassa sopiva nimi vaikka. Jos löytyy, niin sitä kohtaa ristikossa ei tarvi ruveta muuntelemaan, voi huokaista helpotuksesta. Ja sitten me ratkontavaiheessa haemme yhtä kiihkeästi kuuklesta sitä samaa nimeä. Ja huokaisemme helpotuksesta, jos ja kun se löytyy. Lopputuloksena molemmat osapuolet suht tyytyväisiä, mitä nyt joskus ratkoja tosin kaipaisi selitystä.
Paitsi etten tiedä, onko kuvittelemani tilanne mahdollinen, koska itse en osaa laatia.
63. marjuko26.9.2008 klo 22:33
Nyt oli tilaisuus ensimmäisen kerran kokeilla tuon Kronikan hyötyä. Kaikki viisi lausetta saivat taustansa sieltä niin että se jo helpotti muutenkin ansatonta ristikkoa. Yksi etunimi piti tarkistaa googlesta. Valmis on. Yhyy.
64. marjuko26.9.2008 klo 22:36
Ja yksi sukunimi.
65. RA26.9.2008 klo 22:47
Ensi viikolla ilmestyvässä Sanaseppo-lehdessä 3/2008 Lehdon Aulis kertoilee laatimisistaan ja puntaroinnista, jättääkö ns. google-sana vai alkaako korjata.

Esimerkkiristikkona on HS 2501. Siinä Aulis päätti korjata. Jutun nimi on "Kauhunhetkiä ja korjausliikkeitä".

Eri laatijoilla vaikuttaisi olevan omat sisäiset mittapuunsa, milloin he päättävät korjata ja milloin jättää korjaamatta.
66. Hemuli26.9.2008 klo 22:49
Ja se minun kronikkani majailee vielä Helsingissä, kun ei niin halpaa mutta paksua opusta kannata postissa lähettää. Mutta onneksi oli nyt näin yksinkertainen "täytettävä". Tavallisesti minun on pakko "ratkoa".
67. pelaaja26.9.2008 klo 22:58
RA, kiitos.
Nyt olis sitten kova tarve saada se lehti mutta sen kai saa vain jäsen. Bella, sulle ainakin tulee se lehti ? Kerro sitten 'kaikki'.
68. Bella26.9.2008 klo 23:07
pelaaja:
Pitäisi tulla.
Kerron sitten "kaikki".
69. pelaaja26.9.2008 klo 23:13
Bella,
hyvä juttu. Jäädään kuulolle.
70. otv-a26.9.2008 klo 23:15
ratkoa ristikoita ja hups! enpäs sanokaan mitä muita. kaksi samaa teonsanaa, toinen hauskaa puuhailua, toinen ei lainkaan. kuka selittää?
71. RA26.9.2008 klo 23:17
Juu, Sanaseppo on jäsenlehti. Pikainen jäseneksi ilmoittautuminen tapahtuu spostitse siht@sanasepotpistefi
- Nopeasti toimien ehtii vielä saada ko. lehden pikkuviiveellä.

***
Tämä Sanaseppo on poikkeuksellisesti myös ostettavissa irtonumerona Helsingin Kirjamessuilla
23.-26.10.

***
72. Bella26.9.2008 klo 23:26
RA:
En tiedä, mutta et ehkä voi mainostaa,
että jäsenmaksu on mielestäni vähäinen.
Minä mainostin nyt.
73. pelaaja26.9.2008 klo 23:28
RA,
jos ilmoittaudun saman tien - onko jäsenmaksu se googlesta löytyvä, vähän alle 20,- ? ja maksu saman tien ?
74. [RA]26.9.2008 klo 23:31
[Sanasepot ry:n jäsenmaksu on 17,-
Alle 18-vuotiaiden ja 65 vuotta täyttäneiden 13,-

Sanaseppo-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa]
75. [RA]26.9.2008 klo 23:33
[pelaaja, ilmoittaudu siihen yllä olevaan spostiosoitteeseen. Muista laittaa omat yhteystietosi! Muuten ei lehti tule!]
76. [RA]26.9.2008 klo 23:36
[Sihteeri varmaan laittaa jäsenmaksulapun lehden mukana. Luulisin.]
77. jonkka26.9.2008 klo 23:39
Vielä yksi piilokirjain - tai sitten koko sana - puuttuu: Ihan alhaalla keskellä se auto. Mikä mahtaa olla kolmas kirjain. Kaikkia mahdollisia olen guuglannut, vaan ei osu. Minulla näyttää aina olevan ongelmia näiden automerkkien kanssa.
Osaisiko joku antaa jotakin vinkkiä?
78. Hemuli26.9.2008 klo 23:41
Bella,
ymmärrän harmisi, mutta sanoit, "saitte minut ..."
Niitä saajia oli tasan yksi.
Miettisit vielä päätöstäsi.
79. Hemuli26.9.2008 klo 23:47
jonkka,
ei minullakaan ole autotietoutta, mutta tästä piilistä löytyy jopa kuva googlatessa kyseisen sanan toiselta sivulta, sen joka ekaksi tulee mieleen.
Minäkin olin luottanut intuitioon, enkä ollut ennen googlannut kuin nyt sinua varten! Hae vielä!
80. Bella26.9.2008 klo 23:48
Hemuli:
Oletin, että Lähettäjä:- on joku
virallinen korjaaja.
Eikö se ole niin?
81. Hemuli26.9.2008 klo 23:51
No ei VOI olla!
En minä täällä vielä paljon tiedä, mutta ei täällä kukaan "virallinen" tahallisesti ilkeile!
82. pelaaja26.9.2008 klo 23:55
Hemuli ja Bella, mistä te nyt puhutte ?
83. iso S26.9.2008 klo 23:56
Noihin "kuka sanoi ja mitä tarkoitti" -juttuihin on yleensä ulkopuolisten parempi olla sekaantumatta koska siitä usein vain tulee yksi väärinymmärrys lisää. Siitä huolimatta annan käsitysehdotukseni tästä ei kestä -asiasta, koska saan samalla tilaisuuden puujalkavitsiin.

Ensin katti innostuksessaan ilmoitti ratkaisusanan ja välittömästi pyysi anteeksi.

Ylläpito sensuroi tuon viestin.

Sitten katti vastasi välillä tulleeseen viestiin. Ainakaan kovin selvästi hän ei tuossa vaiheessa ilmaissut huomanneensa sensuroimista eikä ainakaan selkeästi kiittänyt.

Ylläpito kommentoi: "Ei ois kestänytkään kiittää." Tämän voi arvella viittaavan katin viestiin; sävyn voi tulkita monella tavalla mutta herkkänahkainen saattaisi luulla että siinä on vaivihkainen näpäytys: olisi voinut kiittää.

Sitten siihen puujalkaan, joka tulee pian ajankohtaiseksi:

- Anteeksi, voitteko sanoa kestääkö tuo järven jää?
- Kyllä kestää.
- Kiitos!
- Ei kestä!

Tästä ristikosta: Jonkin verran oli tavanomaisia outouksia mutta tavallista helpommalla kyllä pääsimme. Aikaa meni noin 31 minuuttia.
84. Bella26.9.2008 klo 23:58
Hemuli:
Käyttikö joku väärin Lähettäjä:-
nimimerkkiä vai onko ollut sama
tämä henkilö koko ajan?
85. Bella27.9.2008 klo 00:01
Hyvää yötä.
86. jonkka27.9.2008 klo 00:09
Hemuli: kiitos, löytyi heti.
Muuten, monella lailla voi tulkita. Minä ymmärsin Ylläpidon kommentin pelkästään vitsinä!
87. Hemuli27.9.2008 klo 01:33
pelaaja,
yritimme puhua peitellysti yhden toisen ketjun asioista, ettei tulisi satikutia!
Jatkan vieläkin vähän sisäpiirin jutulla...

Bella,
luulen, että tuo ajatusviiva osoitti jo jonkin aikaa, ettei hän pitänyt sinun jatkamistyyliäsi oikeana. Eikä ilmeisesti minunkaan.
Lopulta hän sitten vinoillakseen tempaisi jonkun yliylipitkän sanan. Jatkaja yritti palauttaa ketjua normaaliraiteille hyppäämällä tuon muodostelman yli, samoin ymmärtääkseni seuraavat pari jatkajaa.
Se ei ajatusviivalle sopinut; hänhän halusi rettelöidä.

Olen varmaan yksinkertainen, mutta minusta tälläisiin ketjuihin osallistumisen pitäisi saada olla hauskaa! Ja hauska pitäisi osata hakea muualtakin kuin muutamien muiden piikittelemisestä.
88. katti27.9.2008 klo 01:34
Kirjoitin tähän pitkät sepustukset kummastelemistani ylläpidon kiitoksista (joista en kyllä tiedä, olivatko ne minulle) ja isoS:n tulkintaan, jotka onnistuin lennättelemään taivaan tuuliin, koska en ollut klikannut nimimerkkiäni. Sinne menivät!

Kirjoitan nyt tiivistettynä, koska en toista kertaa jaksa. Olin laittanut vahingossa aatralle sekä ratkaisusanan että sivuston, jotka olin netistä kopioinut. Sensuroitu teksti oli kaikessa lyhykäisyydessään siinä.

En tiedä, kenelle oli tarkoitettu ylläpidon "Ei ois kestänytkään kiittää". Ylläpito voi varmaan selventää sitä omalta osaltaan.

isoS:

"Ylläpito kommentoi: "Ei ois kestänytkään kiittää." Tämän voi arvella viittaavan katin viestiin; sävyn voi tulkita monella tavalla mutta herkkänahkainen saattaisi luulla että siinä on vaivihkainen näpäytys: olisi voinut kiittää."

Sehän tässä kaikkein kummallisinta onkin: en voi ymmärtää, miksi tämä ylläpidon kommentti olisi minulle, enkä sitä ymmärtänyt edes itselleni osoitetuksi.

Minulle tästä tuli tosi paha mieli. Olin laittanut vain faktasitaatin netistä kaveria auttaakseni. Nyt sitten moni voi kuvitella, että olen kirjoittanut jotain sellaista iholle käypää, minkä ylläpito on katsonut aiheelliseksi poistaa.
89. Ylläpito27.9.2008 klo 01:41
Yritettiin olla ripeitä,
että katin lipsaus
ei menisi monen silmiin
(ratkaisusanan paljastus).
Vaikka odotimme siitä edes pientä tattista,
ei ollut todellakaan tarkoitus masentaa kattista.

Elikkästä totanoin niinku:
unohdetaan koko juttu!
90. katti27.9.2008 klo 01:46
Öitä ja heitä vaan Arvoisa Ylläpito. En tajunnut, et mun olis pitänyt kiittää siitä, että korjasitte munaukseni. Kiitän siis nyt ja yritän välttää vastaavia. Oikeesti! Laiha lohtu on, että onhan näitä sattunut muillekin. Kivi putos sydämeltäni. Öitä ja kauniita!
91. katti27.9.2008 klo 02:02
PS. Pedanttisuus on musta kaukana, enkä korjaile kirjoitusvirheitäni, luotan lukijan ymmärrykseen. Mutta hieman säikähtäneenä, vielä ja varmuuden vuoksi: heitä ei ole heittää verbin imperatiivi.

Nyt kuono hännän alle ja kehräystä. zzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZ
92. Tamara27.9.2008 klo 02:04
Tarkoittaako kainoilla, että mitä heillä on - vai verbiä?
Mitä jossain namussa ei ole?
Tähtien sodan planeettaa en löydä enkä pötsiä.

Jos joku hereillä oleva antaisi vihjeitä!
93. Hemuli27.9.2008 klo 02:37
Tamara,
luet "pötsin" väärin; katso tarkemmin!
Tähtien sodan löydät googlaamalla aika helposti.
Joissain karkeissa ei ole sitä tahmeaa, ruskeata, toffeemaista.
"kainoilla" -kohtaa en löydä, mutta en muista että olisin mitään uudisverbiä joutunut luomaan.
94. mari27.9.2008 klo 08:47
toi PÖTGI on outo. kaikki muut kirjaimet on paitsi eka?
95. Hemuli27.9.2008 klo 08:51
mari,
se on sanaleikki: painu pagoon!
96. mari27.9.2008 klo 08:53
tänks Hemuli!
97. Aurinkosade27.9.2008 klo 09:26
Minä myös ihmettilin tuota Pötgi-sanaa ja googlaamalla päädyin Kongi ja Potgi -nimisen sadun sivulle. En osannut ajatella tarpeeksi kierosti, vaikka savolainen olenkin.

Muutenkin takkuaa vielä ja huvittavia virheymmärryksiä on tullut: mm. itsevarmasti kirjoittelin yläreunan liskomaisen eläimen kuvan innoittamana vastaukseksi salamanteri ja sain jopa useita risteäviä sanoja mahtumaan.

Ylärivissä Mikon ja Marikan välinen kuva on epäselvä, kiitos Forssan painotalon, joka tekee tälle alueelle jaettavat Hesarit. Voisiko joku vihjata!
98. Bella27.9.2008 klo 09:32
Auringonsade:
Merten vaahtoamista.
99. Aurinkosade27.9.2008 klo 09:40
Kiitos Bella. Täytyypä etsiä virhettä sanan loppupäästä.
100. PP27.9.2008 klo 09:54
IsoS: Voitit minut 60 sekunnilla!:-)
101. Hillevi27.9.2008 klo 10:00
Samainen PÖTGI oli minullakin jonkin aikaa ilman ensimmäistä kirjainta. Katua ylittäessäni se yhtäkkiä välähti mieleeni. Eipä silti, ei kai siinä montaa järkevää mahdollisuutta olisi ollutkaan.
Ei kestä, kiitoksen jälkeen, on minulle tuttu. Kaipa se on samaa vaatimattomuutta kuin ingen orsak tai no problem.
102. Bella27.9.2008 klo 10:32
PP:
Kelloa en katsonut, että en voi
puhua sekunneista.
Vaatteiden vaidon jälkeen kuppi
vihreää teetä ja täyttämään.

Puolisen tuntia meni.
Ainoa muistaakseni minkä tarkastin
oli TÄHTIEN SODAN PLANEETTA.
Sekin tuli siihen täytettyäni muut.
103. PP27.9.2008 klo 11:00
Bella:
Sitähän minäkin, että näin helpossa nopeita on ja paljon. Kuitenkin vain minua nälvittiin, kun sanoin 'alle tunnin ristikko'. Olisin voinut sanoa Huomenta Suomen alusta Seitsemän Uutisten alkumainoksiin, koska en todellakaan katso kellosta aikaa. Siitä laskin tuon n. 32 min., josta vitsailin IsoS:lle sekunneista. Hän sanoi ajakseen 31 min. Myöhemmin vastasin Ujolle (hymiöiden kera) liioitelleeni, koska ratkoin paljon nopeammin kuin alle tunnin. Mikähän on aika, joka on nopeampi kuin alle tunnin? Menee kaiketi negatiivisen puolelle. :-)
104. pelaaja27.9.2008 klo 11:11
Hemuli 01:33,
oukei, jotain semmosta aanailinkin, mutta halusin tarkistaa.

Ja Pattikas,
kovasti paljon kiitoksia eilisillan keskustelunavauksesta ! Sen ansiosta olen 'pääsemässä' Sanaseppojen jäseneksi. RA ymmärsi yskän ja nyt kauan jahkailemani asia varmaan etenee. Eikä kai se 'jäsenanomus' liikoja tätä säiettä haitannut. Tämän nimenomaisen ristikon nimihaustahan se anomus sai alkunsa.

Vaan on täällä tehokasta porukkaa. Että max puolessa tunnissa ristikko täytetty. Itse en tokikaan katso kelloa, tulisi suorituspaineita. Olihan tää helpompi mutta kyllä mä ainakin tuumailin ja arvailin, ennenkuin tosta vaan olisin raapustellut kirjaimia. No, on erilaisia tapoja nauttia tästä ristikkoharrastuksesta. Joku täyttää tai ratkoo saman tien, jotta asia on poissa päiväjärjestyksestä. Ja joku toinen maistelee jne. Mutta ilmeisesti kaikilla on hauskaa.
105. PP27.9.2008 klo 11:19
Hemuli:
Sanoin ensimmäisessä viestissäni, että ei ole mukavaa, kun loppuu ennenkuin on päässyt edes vireeseen. Kun kuitenkin on odottanut edes pientä tyydytystä. Toisaalta oli ihan samantekevää, vaikka menikin nopeasti, kun perjantaina tulee muitakin ratkottavia mm. SK.
106. Hemuli27.9.2008 klo 11:41
PP,
ei minua haittaa, vaikka näpsäkät kertovatkin ratkaisuaikansa. Painin ihan eri sarjassa. Siksi vastasin, että olin jo ehtinyt luulla itseäni lähes fiksuksi, kun yleensä olin omin avuin (ja nopeahkosti) ristikkoni selättänyt!

Kummallista, jos tänne ei saa mahtua monenlaista ratkojaa: teitä on useita, jotka "täytätte" minulle hankalahkohkin ristikon. Toisaalta on joitakin aloittelijoita, jotka kyselevät aika yleisestikin ristikoissa esiintyvistä jujuista. Ja kaikkea siltä väliltä. Saa kai olla? Kaikkien kyssärien ja ajatusviivojen ja huutomerkkien ärsytykseksi?

[Muuten - ja tämä ei nyt MISSÄÄN tapauksessa tänne kuulu -
minulla puuttuu vieläkin PuPen tavuristikosta kaksi kulmaa ja viimeisestä Pitkälästä paljon! Että tämmöinen ratkoja:-) ]
107. kolme tuntia27.9.2008 klo 11:51
PP. Tiedätkö, että virtahevon hiki on punaista.
108. Aurinkosade27.9.2008 klo 11:57
Hemuli ja muut!
Täällä yksi aloittelija (Hesarin ristikot, muita tehty lähes 40 v) ihmettelee vasenta yläkulmaa. Erityisesti saunan varustus ei aukea, vaikka vaihdoin hallitsijaa ja tarkistin intialaisen kirjoitusasun.
109. pelaaja27.9.2008 klo 12:01
Hemuli,
PP:n kommentti oli varmaankin tarkoitettu minulle eikä sinulle. Minä kun tuossa edellä mainitsin tehokkaan porukan ja erilaiset nautintotavat enkä muistanut tuota ihan alun repliikkiä. Mutta samat sanat, kaikenlaisten ratkojien pitää saada mahtua tänne. Ja ratkoa ja nauttia omalla tavallaan.
110. pelaaja27.9.2008 klo 12:03
Aurinkosade,
saunassa on tällä kertaa hieman lyhyemmässä muodossa se paikka/paikat missä siellä istutaan tai maataan löylyä ottamassa
111. Bella27.9.2008 klo 12:13
Aurinkosade:
Lauteilla on myös toinen lyhyempi
synonyymi. Samalla kirjaimella alkaa.
GANHI on Indiran poika (muistaakseni)
112. Aurinkosade27.9.2008 klo 12:14
Kiitos kaikille neuvoneille! Nyt on valmista.
Ei varmaan kannattaisi perjantai-iltana aloittaa töiden, siivoamisen, ruoanlaiton ja saunassakäynnin jälkeen ristikon täyttämistä. Tulee vain hirveästi väärinymmärryksiä ja virheitä ja lauantaiaamuna kumia kuluu.
113. PP27.9.2008 klo 12:38
Hemuli: Anteeksi, vastasin väärälle henkilölle vahingossa. Viestini klo 11:41 oli tarkoitettu vastaukseksi pelaajan klo 11:11 viestiin, sen loppuosaan. Ihmettelin närkästystäsi, mutta selvisihän se. Minä tässä vain taas töppäilin. Olen todella pahoillani :-(

Kuriositeetin vuoksi mainittakoon, että edellinen HS -ristikko vei minulta aikaa n. 8 tuntia, kun taas Bellalle se ei tuottanut hänen sanojensa mukaan mitään vaikeuksia. Joskus toisille helppo on minulle erittäin vaikea ja taas minun helpponi tuottaa joillekin kovastikin päänvaivaa. Onneksi me olemme niin erilaisia. Ja kaikille on täällä tilaa.
114. Pattikas27.9.2008 klo 12:56
Aurinkosade
Mikä loistava(n märkä) nimimerkki! Joo, lauteet lyhyemmässä muodossaan on ollut näissä ristikoissa ennenkin.

Säikähdys: Tässä männä kesänä olin yksin sukulaisteni rantasaunassa ylimmillä lauteilla, nostin jalkani toisen jalan päälle ja silloin rysähti! Lauteitten eri tasot oli pantu pyöreitten puiden päälle ja jotenkin ne irtosivat ja alas sitä tultiin zig-zag-tyyliin, ihan lattialle asti. Siellä minä istuin pyöröpuitten ja ehjäksi jääneiden lautojen seassa alhaalla.
Rytinä ja kolina oli kuulunut rantaan saakka. Onneksi minulla oli uikkarit päällä, joten mitään pahempaa litistymistä ei päässyt tapahtumaan.

Sanasepot.
Joo, liittykää ihmeessa mukaan; lehdessä on monenmoista purtavaa; ainakin kahdeksán palkintotehtävää, ratkojien kommentteja, jne. Takaosassa on myös arvioituna ristikon vaikeusaste, eli paljonko tietämystä tai hoksaamista kussakin tehtävässä tarvitaan.
115. Hemuli27.9.2008 klo 13:04
PP,
ja minä mäntti en huomaa, että puhutkin jollekin muulle! Töppakisamme sen kun jatkuu. Taidan taas johtaa.

Mutta en minä sinulle ollut närkästynyt, kun kirjoitin"Kummallista, jos....". Tarkoitin kyllä ihan vilpittömästi ärsyillä vain niille, jotka kestävät täällä(kin) vain omanlaisiaan.
Minulla on kaksi hiukan itseäni tummempaa adoptiotytärtä, jo aikuisia tietysti. Sitä kautta olen tullut aika allergiseksi syrjinnälle ja "kyllä minä tiedän, miten täällä kuuluu menetellä" -mentaliteetille.

Ja joskus nousee kysymys: miksi tämä on niin totista?
116. katti27.9.2008 klo 14:33
Täällä taas, rauha maas!

Tamara:

KAINOILLA ei ole verbi.

Ekan harmaan tyyppi näyttää viettävän synttäreitään samana päivänä kuin nuorin poikaní, joka hänkin syntyi samana viikonpäivänä. (Ja omat synttärini ovat viikon päästä sunnuntaina - seikka, jonka kaikki varmaan haluavatkin tietää:)))) Siis öh, pöh ja huh!
117. Tyllerö27.9.2008 klo 16:38
Ährään vieläkin tätä ristikkoa, voi, voi. Enkä keksi millään, kuka on vasemman yläkulman mies. Saisiko vihjeitä?
118. Bella27.9.2008 klo 16:53
Tyllerö:
Amerikansuomalainen lauluntekijä
sytyi jo 1891.
119. abe27.9.2008 klo 17:02
yks entinen luistelija tyllerö
120. Tyllerö27.9.2008 klo 17:07
KiitosBella! Eipä olisi ilman apuja selvunnyt. Minulla olikin pari sanaa väärin. Nyt puuttuu enää muutama sana tuosta kulmasta, mm. Ari ja Mikko sekä hankala moni namu.
121. nunna27.9.2008 klo 17:07
loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooolllllll ll
122. Bella27.9.2008 klo 17:13
Tyllerö:
Kun saat sukunimen.
Sitten tiedät kuuluisan etunimen,
niin löydät saman kuvan kuvagalleriasta.
sytyi 1891 kuoli 1957.

abe on yksi noista (tai moninimimerkkinen)
ressukka häirköistä täällä.
123. Bella27.9.2008 klo 17:16
Tyllerö:
MONI NAMU on ilman sitä sitkeää makeaa.
124. mummeli27.9.2008 klo 17:25
Minusta nämä ristikot aina vaan vaikeutuvat...tai sitten itse olen tullut liian vanhaksi. Sitä kun on ennen talvisotaa syntynyt, alkaa muistikin heikentyä. Ensimmäisiä Hesarin ristikoita muistan kuitenkin tehneeni n. vuonna -60 tai -61 opiskeluaikoina boxikaverin kanssa rinnakkain istuen, hän vasenkätisenä minun vasemmalla puolellani, niin eivät menneet kynät ristiin.

Yläosassa oikealla puolen tämänkertaista on vielä paljon tekemistä. jos osaan. Vuosikausia olen lähettänyt näitä Hesarin ristikoita; palkintoja on joskus tullut, nyt on vuosi kulunut viime kerrasta.
125. Aurinkosade27.9.2008 klo 17:49
Tyllerö.
Mikko on suomalainen taidemaalari, syntynyt 1883 ja kuoli 1956. Sai myös professorin arvonimen. Ari on muusikko. Näin minä ainakin sen ratkaisin.
126. Tyllerö27.9.2008 klo 18:54
Kiitokset auttajille! Kävin välillä ulkoilemassa, ja aivot alkoivat toimia. Tuo namuhan on ihan tuttu juttu. Hävettää, etten heti älynnyt. Siitä aukesi sitten koko ristikon loppuosa. Rattoisaa lauantai-iltaa vaan kaikille!
127. Hemuli27.9.2008 klo 19:10
mummeli,
tunnen sympatiaa. Muutenkin, mutta olen itse syntynyt talvisodan päättymispäivänä, vaikkakin vähän myöhempänä vuonna.
Jos tarvitset/haluat vinkkejä, sano hiukan tarkemmin, mistä kiikastaa.
128. Bella27.9.2008 klo 21:20
Hemuli:
Ensinnäkin kiitos niin paljosta!
En nyt mainosta mistä,
mutta sinä tiedät mitä tarkoitan.
129. Hemuli27.9.2008 klo 22:12
Bella,
tässähän ihan nolostuu...
130. Bella27.9.2008 klo 22:29
Hemuli:
Olen huomannut etten ole ainoa. (Jota olet puolustanut ja auttanut)
Empaattisuutesi ja asioihin tarttuminen
heti tarvittaessa osoittaa mielestäni
sellaista rohkeutta joka on harvinaisen
hyvää rohkeutta.
Rohkeutta kun on niin monenlaista.
Sinun ei tarvitse nolostua.
131. ...27.9.2008 klo 23:03
Minä se vaan tiskaan astioita ja luutalla lakasen lattioita...
132. mari28.9.2008 klo 00:04
hyvä ja jatka mahdottoman kauan.
133. Bella28.9.2008 klo 00:28
mari ja muut ystävät.
Hyvää yötä.
toippa kyllä on mukava,
kun tulet reissultasi.
134. Bella28.9.2008 klo 11:40
Aurinkoista päivää!
Kaikki ovat nähtävästi jo saaneet
ristikkonsa valmiiksi, koska ei ole tullut
tänään yhtään kysymyksiä

toippa ilmoittele kun olet tullut
seikkailuiltasi.
135. JMP28.9.2008 klo 11:47
Ciao kullekkin. Paistetta riittää täälläkin ja ristikko tehty.
136. -p-28.9.2008 klo 11:58
Hemuli, kiitos kun 27.9.2008 klo 11:41 toivotat meidät perusjuja kyselevät aloittelijatkin tänne tervetulleiksi.

Vinkkaisiko joku, mitä tuosta Eri Keeper -purkkien välissä olevasta KVAA-vihjeestä pitäisi ajatella. Onko tässä jokin Hemulin tarkoittama perusjuju?
137. Hemuli28.9.2008 klo 13:04
-p-
No on kai se joku perusjuju ainakin Aulis Lehdolla. Hänen ristikoissaan esiintyy tämä sama vihje silloin tällöin.
Jos varis voi äännellä"kvaa", se voi ehkä kiukkuisemmalla tuulella ollessaan artikuloida hiukan toisin. :-)
138. SMH28.9.2008 klo 14:27
Harvinaisen vähän kävijoitä täällä tähän mennessä. Minäkin sain tämän helpohkon ristikon jo perjantaina valmiiksi ja ajattelin käydä katsomassa mitä muille ratkaisijoille kuuluu. Laajakaistani oli kuitenkin pimeänä ja pääsin tänne vasta lauantaina ja silloin piti mennä mökille.
En muista koskaan aikaisemmin ratkaisseeni HS:n ristikoita näin vähällä vaivalla. Vuosisatamme Kronikan otin heti esille kun näin nuo "sattui-päivämäärät". Googlea käytin vain tarkistuksiin.
Alussa tuntui siltä etten pääse millään vauhtiin. Aloitan jostain syystä ratkaisemisen oikeasta alareunasta ja sieltä en heti löytänyt selviä aloituskohtia, joten siirryin vasempaan yläreunaan ja aloitin sieltä.
Ratkaisemiseen käytin aikaa tässä "helpossakin" lähes kaksi tuntia.
139. Bella28.9.2008 klo 15:53
SMH:
Hiljaiseksi on mennyt.
Luulen, että lisääntynyt häiriköinti
on yksi syy.
Mitä mieltä sinä olet?
140. Ylläpito28.9.2008 klo 15:58
Onko häiriköinti tosiaan lisääntynyt? Ja kannattaako asiaa nostaa esiin, jotta saataisiin jotain jutunjuurta, neuvomme kun on ollut, ettei häiriköintiin kannata keskittyä lainkaan. Mielestämme se on jopa vähän auttanut asiaan. Lisäpointti kyllä on, mikä on häiriköintiä. Mutta ei sitäkään pidä alkaa pohtia.
141. Hippunen28.9.2008 klo 16:17
Täällä vielä päkerretään ristikkoa. On kyllä paljon helpompi kuin viime viikolla. Tästä alaosa on tehty, yläosassa vielä työtä. Kyselen, jos tämä ei ala tästä aukeamaan.
142. Bella28.9.2008 klo 17:12
Ylläpito:
En jutunjuureksi toteamistani tarkoittanut.
Se mikä on häiriköintiä ei ole mielestäni
epäselvää.
Mutta annetaan olla, enkä pohdi
moista enää.
Hyvää sunnuntai-iltaa teille.
143. SMH28.9.2008 klo 19:05
Bella
Tiedän mitä tarkoitat.
Jätän sellaiset lapsellisuudet lukematta.
144. Bella28.9.2008 klo 19:17
SMH:
Minäkin aloitan useimmiten
oikeasta alareunasta, mutta tässä
ristikossa ylävasen oli alue josta
huomasin että lähtee etenemään isompi alue heti.

Alussa katsastan tietenkin kokonaisuuden
ja sitten aloitan sieltä saa hyvän määrän
heti lähtemään.
Usein oikea alakulma on helpompi muita.
Se omenanjäte sen kovan päällä oli heti selvä
ja pitkästä sanasta sai taas alas paljon ja jne.
145. Hemuli28.9.2008 klo 19:42
Ihailen teitä, jotka ette joudu kumittamaan. Muistaakseni sinäkin, Bella, sanoit joskus, että mietit mielessäsi niin ison alueen, että sitten voit turvallisesti kirjoittaa kuulakärkikynälläsi ratkaisun.

"Pitkä matka on Päijänteeltä Saarijärven rantaan", lauloimme nuoruudessani, kun koulun juhlssa ei saanut tanssia, mutta niukin naukin sai leikkiä piirileikkejä.
Ja Tipperaryynkiin taitaa olla rutkasti matkaa. Yhtä pitkä matka on minulla tuollaiseen täydelliseen ratkomistapaan. Vaikka tämä ristikko olikin helppo, kumitin silti monessa kohdassa!
146. Bella28.9.2008 klo 19:59
Hemuli:
En kumita, mutta minulla on sellainen rulla
jolla peitän väärän kirjaimen, tosin siitä tulee
valkoinen, ja kirjoitan päälle uuden.
En tiedä miksi , mutta aloitin heti muste- tai
tussikynällä.
Jälki näkyy paremmin ja kynä luistaa.
Alkuun piti kirjoittaa hartaudella ja piti
olla varma ennenkuin kirjoitti yhtään
mitään.
Siitä jäi tapa, että katsoo kokonaisuutta
ensin ja tutkailee mistä lähtee.
En kirjoittele hajasanoja, ellei ole ihan pakko.
147. MuKa28.9.2008 klo 20:06
Hemuli:
Tuopa vaikuttaa kovasti entiseltä koulultani!!!
148. Hemuli28.9.2008 klo 20:07
Minäkin pidin joskus vähimmäisvaatimuksena, että jatkan vain sanoilla, joista joku kirjain on jo paperilla.
Enää en aina kykene - ja se harmittaa!

Varsinkin Pelikaanien - Punaisen ja Paksun - viimeiset (ne ovat ainoita, joita säännöllisesti ratkon HS-ristikoiden lisäksi) ovat usein niin pahoja minulle, että on nöyrästi kirjoitettava hajasanojakin!
149. Hemuli28.9.2008 klo 20:09
MuKa,
etpä sinäkään sitten ihan eilisen teeren poika (tyttö?) ole?
150. MuKa28.9.2008 klo 20:14
No en todella, tuo tapahtui 50-luvulla.
151. Jondalar28.9.2008 klo 20:19
Yleensä montakaan kirjainta ei joudu vaihtamaan.
Mietin kuinka samaan talouteen on osunut kaksi voittoa samalla kertaa. Miten ratkaisut on lähetetty. Mahdollista on lähettää samassa kuoressa eri nimillä useita vastauksia. Jos tämä kuori nostetaan arvonnassa, joudutaan ehkä voitto maksamaan kaikille oikeille vastauksille jotka kuoressa ovat. Tai sitten kaksi kirjekuorta lähtee samassa lähetyksessä lajittelukeskukseen, Sanomataloon, ja päätyy samaan arvontakoriin. Tuhatkunta kirjekuorta mahtuu melko pieneen pyykkivasuun. Onnetar on arvaamaton.
152. mamma28.9.2008 klo 20:22
Helppo oli ristikko, koska minäkin sain sen ilman apuja valmiiksi ja omassa ennätysajassani. Itseasiassa ikävää, kun vasta maanantaina tulee IS ristikot ja sudokut, nämä eläkeläisen huvit. Uudelle paikkakunnalle on muutettu ja upouutta kotia on ollut pyhän aikana mukava järjestellä. Kaikkea hyvää keskustelijoille!
153. pelaaja28.9.2008 klo 20:32
Ratkomistyylistä vielä: minä aloittelen nimenomaan niillä t-kirjaimilla ja varmoilla hajasanoilla ympäri ristikkoa kuulakynällä. Sitten alan niitten hajasanojen avulla rakennella muita sanoja, usein lyijykynällä. Ja siinä sitten voi joskus yhdenkin kirjaimen avulla saada ilmaiseksi koko sanan, jota ei vielä ole ehtinyt edes pohtia.
Olisi kyllä mukava olla joskus kärpäsenä seinällä katsomassa muitten ratkomista.
Olen kuullut joskus jonkun sanovan, ettei voi jatkaa muualla ristikossa, ellei ole ensin saanut valmiiksi jotain tiettyä kohtaa. Tapansa kullakin.
154. Owlie28.9.2008 klo 20:53
Hippunen klo 15:58

Tekstissäsi on ääkkösongelma.

Kokeile Camppi-Onen neuvoa:

NÄYTÄ - MERKISTÖKOODAUS - TUNNISTA AUTOMAATTISESTI - YLEINEN.

Neuvo toimi minulla hyvin Firefoxilla.
Tsemppiä.
155. Bella28.9.2008 klo 21:13
mamma:
Onnea uuteen kotiin!
156. -p-28.9.2008 klo 21:17
Hemuli,kiitos kvaa-vinkistä. Nyt puuttuu enää alemman tuen piilokirjain ristikon vasemmasta yläkulmasta. Mieleen tulee se, mikä on keskellä mahaa, mutta se ei ehkä ole oikein?
157. pelaaja28.9.2008 klo 21:21
-p-
ota ennemmin tuoli (tarkista se saunajutun kirjain)
158. Bella28.9.2008 klo 21:22
-p-:
Ei ole.
Sanoisin, että toisen puolen tuki.
159. JMP28.9.2008 klo 21:25
No auttajia oli jo.
160. -p-28.9.2008 klo 21:32
Hemuli,kiitos kvaa-vinkistä. Nyt puuttuu enää alemman tuen piilokirjain ristikon vasemmasta yläkulmasta. Mieleen tulee se, mikä on keskellä mahaa, mutta se ei ehkä ole oikein?
161. Bella28.9.2008 klo 21:59
-p-:
pelaaja ja minä jo vastasimme.
162. -p-28.9.2008 klo 22:31
Kiitos avuista! En tiedä, miksi viestini tuli kahdesti, sillä lähetin sen vain kerran. Surffaan nettiä nyt upouudella 3G-puhelimellani, joten olen voinut tehdä jotain väärin - tai sitten Sonera :) Vertailun vuoksi kerrottakoon, että aktiivinen ratkonta-aikani tämän ristikon parissa on toistaiseksi noin 7 tuntia. Olen harrastanut HS-ristikoita juhannuksesta lähtien, ja tämä on toinen, jonka ehkä saan täyteen. Tästä foorumista on ollut paljon apua.
163. Bella28.9.2008 klo 22:39
-p-:
Pääasia, että vinkit auttoivat.
164. -p-28.9.2008 klo 23:07
Bella, Hemuli ja muut, vinkit ovat auttaneet aivan ratkaisevasti, joten kiitos niistä. Ovatkohan tänne lähettämieni viestien pilkut olleet aivan kohdallaan? Oletteko huomanneet? Koulusivistykseni ei ole ensisijaisesti suomalainen ja ristikkoharrastuksenikin alkoi Hufvudstadsbladetista.
165. -D28.9.2008 klo 23:08
Pääääääääääääääääääääääääasia
166. iso S28.9.2008 klo 23:20
-p-: ei pilkuista eikä muustakaan olisi huomannut tuota "suomalaisuusvajetta"! Harva täällä noin hyvin kirjoittaa. Monet (mitenkään tässä peiliin katsomatta) roiskaisevat ajatukset menemään ja siinä vauhdissa ei ehdi kirjoitusvirheitä varomaan vaikka periaatteessa osaisikin.

Onnittelut, sanasto on silloin hallussa jos pystyy visaisia ristikoita täyttämään (vaikka ei aivan täyteen saisikaan). Enemmistö supisuomalaisistakin olisi aivan pulassa Hesarin ristikon kanssa.
167. -D28.9.2008 klo 23:24
sua vedätettiin isos se on onnistunuäääääääääääääääääää
168. -p-28.9.2008 klo 23:39
Mitä tuo oli?
169. -p-28.9.2008 klo 23:45
Nuo pari edellistä, esim. "mikä tuo oli", en ollut minä.
170. -p-28.9.2008 klo 23:50
Taidanpa jättää tähän foorumiin osallistumisen tähän.Harmi.Rekisteriä kehiin,vaikka vaikeaahan se on.
171. -D29.9.2008 klo 00:09
Enkä minä ollut nuuuuuuuuuuuuuuuuo. Kamalaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
172. -D29.9.2008 klo 00:10
Minne jäi välilyöönnit. tartvitsee nekin sentään välyöntejä.
tähän.Harmi.Rekisteriä kehiin,vaikka o.sovidare. Ja iso s uskoi
173. -p-29.9.2008 klo 00:35
Nimimerkki+salasana+sähköpostiosoite. IT-konsulttitalot auttavat vaikka pro bono, kun kauniisti kysyy. Sanomillakin luulisi olevan sen verran sopuisat välit IT-toimitusketjuunsa. Ei se väärinkäytöksiä estä, mutta vähentää. Tämä oli nyt viimeinen kerta kun minä olin täällä. Jatka sinä tästä -D.
174. -D29.9.2008 klo 00:44
Määäääää en ollut toiiiiiiiiiiiiiiiii......
175. -p-29.9.2008 klo 00:44
iso S, kiitos ja sori tästä sotkusta.
176. -29.9.2008 klo 00:54
Ja vieläkin yrität.
177. toippa29.9.2008 klo 13:00

Heippa taas ystävät ja kylänmiehet!

Ristikko täytettiin ihan hujjauksessa, eikä ole ensi kertaa mitään kysyttävää. Rangaistaankohan meitä jo ensi perjantaina tästä viime ristikoiden sietämättömästä keveydestä?

Bella - nyt on palailtu vain hirveän kirjallisen kuorman takaa, ei yhtään kauempaa. Ja urakaa jatkuu vielä puolitoista viikkoa, joten hirveesti en nyt ehdi hengailla täällä. Näin helpon ristikon täyttökin tuntui ekä kertaa stressaavalta, konsa urakka on pahaisesti kesken! Sic!

Vaan kyllä tet mielessä olette kaikki hauskoine viesteinenne. Tervehdän teitä värikkäällä lämpimällä ja aurinkoisella syyspäivän ilmeellä!

Kun palajan
niin heitämmä luistimet naulaan
ja hyppäämmä toistemme kaulaan!
178. Hippunen29.9.2008 klo 13:30
Mites nämä ääääääät nyt tulevat tänne tekstiin?
179. Hippunen29.9.2008 klo 13:33
Muutamia kohtia vielä auki. Tuo Polans--- hämää tuossa vasemmassa laidassa. Googlekin työntää vaan sitä yhtä ja samaa henkilöä kehiin.
Harmaista auki vielä ylin ja keskimmäinen. Vasempaan ylänurkkaan keksin tuon moni namu -kohdan, mutta pystysanat eivät silti aukea. Gandhi on tiettävästi oikein.
180. pelaaja29.9.2008 klo 13:33
Hippunen, ihan oikean ä:n näköisiä ovat nyt

Bella, reippaasti on tullut kommentteja siihen eilen aloitettuun juttuun
181. pelaaja29.9.2008 klo 13:37
Hippunen,
sama henkilö se onkin, mutta sanamuoto osittainen, koska koko nimi ei ole mahtunut ruutuun..
182. Hippunen29.9.2008 klo 13:59
Juu nyt selvisi tuo keskiharmaa. Ykkössanoja vielä haussa sen varrelta, esim. oikealla laidassa SAIRAUS. Myös keskeltä löytyvä SALAKULJETTAJA on minulle outo.
183. toippa29.9.2008 klo 14:04
Ja sitten VAKAVAMPAA asiaa Ekille!

Eki hyvä!
Sinä kirjoitit säikeen 2501 lopussa näin:

"Lähettäjä: Eki 23.9.2008 klo 13:21

Täällä on näemmä minua kovasti huudeltu...
...On aivan mahdotonta nopealla sensuroinnilla osua oikeisiin kohteisiin...
... Jos ette itseksenne pärjää, pitää uudelleen harkita ajoittaista keskustelun sulkemista...
... Minusta täällä ei mitään kovin vakavaa ollut (joka sanaa ei kyllä jaksa lukea Erkkikään).
Malttia ja rauhaa sekä hs-väelle että muille. Suhtautukaa avoimesti erilaisiin mielipiteisiin!"

Eki hyvä!

Suurin osa meistä täällä yrittää suhtautua avoimesti kaikkiin MIELIPITEISIIN.

Jos sinun mielstäsi toisen laitokseen toivottaminen tai toisielle syöpäkasvaimen toivominen "ei mitään kovin vakavaa ollut", niin hämmästyttä hirveästi.
Puuttumatta enempää sairaiden sanomien sisältöön ihmettelen suuresti miten sinä annat näiden häiriköiden mellastaa ja pilata mainetta näiltä hienolta sivustoiltasi?

Jos sanojesi mukaan on aivan mahdotonta nopeasti sensuroida, niin miten on selitettävissä se, että tässä taannoin sait poistettua minun ja aivan äskettäin katin ratkaisusanojen lipsauhdukset
Sin uhkaat sulkea koko sivuston

Sinä tiedät että ip

Ja jos meno jatkuu


Erkki erkki anna merkki
erkki tee nyt se miehen työ
Erkki Erkki älä meitä muita lyö
184. toippa29.9.2008 klo 14:07

no niin nyt lipsuu täälläkin päässä...lähti asia liian aikaisin avaruuteen...

eli teksti jatkuu hetken päästä....
185. toippa29.9.2008 klo 14:28
siis jatkuu...

Jos sanojesi mukaan on aivan mahdotonta nopeasti sensuroida, niin miten on selitettävissä se, että tässä taannoin sait poistettua minun ja aivan äskettäin katin
ratkaisusanojen lipsahdukset ALLE VIIDESSÄ MINUUTISSA?

Sinä uhkaat sulkea säikeen, ellei täällä osata olla kunnolla?
Kaikki muut - paitsi häiriköt - täällä osaavat olla suurinpiirtein kunnolla ja rauhaisia. Miksi sinun pitää rangaista heitä? Silloinhan sinä poistat ongelmien kohteen, et ongelmaa itseään.

Sinä tiedät - ja me tiedämme - että halutessasi voit moderaattorina sulkea pääsyn sivustoille häiriköiden IP-osoitteista! Se ei poista ongelmaakokonaan, mutta hidastaa hullujen hommaa. Ongelmaan on saatavissa konsultaatiota pilvin pimein.

Ja jos meno jatkuu samanlaisena, niin kohta sinun ei enää tarvitse sulkea tätä säiettä. Se kuivuu kokoon omia aikojaan Porukka kaikkoaa - kuten eilisillan esimerkki osoittaa - uudet eivät ymmärrä ja vanhat kyllästyvät jatkuvaan häiriköintiin.

Ja siunatuksi lopuksi kevennys:
Kun sinä Eki näyt olevan tuolla yhdellä säikeellä mestari sanoittamaan vanhoja lauluja uusiksi, niin jospa minäkin yritän - huumorilla sittenkin ;=)

sävelen varmasti arvaat:

Erkki Erkki näytä merkki
Erkki tee nyt se miehen työ
Erkki Erkki älä meitä muita lyö.

ps. itse palaan urakan jälkeen intensiivisesti takaisin puolentoista viikon päästä ja toivon, että sekä uudet että vanhat jaksavat edelleen hengailla langoilla tai langattomilla.

Ciao! Toippa has left the building!
186. -D29.9.2008 klo 14:38
Oletko toippa ihan varma ettet palaa aikaisemmin? Vaikka jossain " muodossa"?
187. Eki29.9.2008 klo 15:11
Syöpäkasvaimen ja laitoshoidon tarjoaja on nimimerkki qwer, jolla on lukuisia muitakin nimiä. Hän on periaatteessa enemmän hs-väen ystävä kuin "meidän muiden". Ennen hs-väen kerääntymistä hän koki olevansa ainoa, joka puolustaa Aulista (vaikkei näin ollutkaan). Minua hän lienee eniten haukkunut, mutta näitä "toisinaanajattelijoita" pitää yrittää kestää. Sitä paitsi nämä sulkemiset eivät todellakaan kaikissa tapauksissa ole yksinkertainen asia, eivät henkisesti eivätkä teknisesti.

En ole uhannut sulkea säiettä, ellei täällä osata olla kunnolla. Olen sanonut, että ehkä on parempi sulkea, jos ylläpidon läsnäolo tuntuu välttämättömältä.

Teknisesti yhden kommentin sensurointi on helppoa, jos on paikalla ja kun on varma, että kyseessä on sensuroinnin arvoinen asia. Sensurointi on kuitenkin monessa tapauksessa omiaan pahentamaan sensuroidun kirjoituksia ja alleviivaamaan hänen tärkeyttään/törkeyttään.

Olen edelleen sitä mieltä, että "jatkuva häiriköinti" pysyy aisoissa vain, jos siihen ei kiinnitetä huomiota, ja sitähän täällä monet ovat taajaan luvanneet. Tiedän, ettei se ole helppoa, on kokemusta. Hyvä mieli tulee kuitenkin seuraavana päivänä, kun se (minun mielestäni idioottimainen) tölväisijän kommentti seisoo siellä edelleen, mutta minä en ole siihen mitenkään reagoinut.
188. otv-a29.9.2008 klo 15:27
Hippunen, tauti on vanha nimi luissa tuntuvalle. salakuljettaja voisi olla myös pimeän pullon myyjä.
189. iso S29.9.2008 klo 16:57
Niinpä, olisihan se kiva jos aikuiset ihmiset ja sellaisiksi aikovat osaisivat leikkiä keskenään ilman että Eki-sedän tarvitsisi olla 24*7 erotuomarina. Onhan se sanomattakin selvää että ei kukaan voi olla harrastuspohjalta meitä tauotta vahtimassa, joten pikasensurointi onnistuu silloin kun sattuu olemaan napin ääressä ja muuten ei? Pitäisikö meidän kerätä riittävästi kolehtia että sillä palkattaisiin vartijat?

Itse olen yrittänyt ja mielestäni jonkin verran onnistunutkin siinä että erinäisten nimeltä mainitsemattomien tahojen jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa. Joskus kiehahtaa liikaa ja reagoin, mutta pitemmän päälle en koe siellaisella mitään saavuttaneeni.
190. Hemuli29.9.2008 klo 17:14
Ei varmaan saavutakaan.
Mutta kun ei aina tunnista noita "tahoja".
Kurjinta on, jos pitää alkaa epäillä kaikkia ja kaikkea: "Onkohan tässä taas joku pimeän turvin puukottaja?"
Pitäisikö aina kieltäytyä vastaamasta, kun ilmaantuu uusi nimimerkki?
191. pelaaja29.9.2008 klo 17:29
Hemuli,
ajattelisin, että ei varmasti pidä kieltäytyä, kun ilmaantuu uusia nimmareita. Jotenkin sitä vaan oppii sanojen käytöstä ja lauserakenteesta huomaamaan, kuka ei ole oikealla asialla. Ja kuka on tietyn 'tahon' edustaja ja/tai monen nimimerkin käyttäjä eli kenen repliikit ohittaa saman tien. Siis että ei hyödytä epäillä kaikkea. Itse olen joskus 'riemastunut' johonkin kommenttiin ja lopputuloksena on ollut vain ikävä morkkis.
Mutta kuten Eki sanoo, näitä ei kannata pohtia tarkemmin.
192. Hippunen29.9.2008 klo 17:42
No nyt tajusin tuon salakuljettajan. Miulla oli tuossa HYÖDYKSI-kohdassa vastauksena alias läski! Kyllähän siitä on hyötyä ainakin tälle masuvauvalle: törmäysturvaa ja vararavintoa :)
193. -D29.9.2008 klo 18:17
Tämä hyvä hs-väki itsekin tahallaan provonnut häiriköiksi luokittelemiaan ja kihissyt itsetyytyväisyyttä luullessaan onnistuneesa.Yrittänyt syöttää kaikenlaista asiaankuulumatonta. Edellisestä säikeestä löytyy Bellan, toipan ja JarkkoMirkaBellervon näyte. Että se siitä omasta etiikasta(etikasta?) .
194. -D29.9.2008 klo 18:19
Lipsahti, piti olla JaniMariPellervo
195. mamma29.9.2008 klo 18:23
Bella! Myöhästyneet kiitokset onnitteluista. Muuttaessamme teimme rohkean liikkeen, mutta ei vielä ainakaan kaduta.
196. Bella29.9.2008 klo 20:07
mamma:
Toivotaan, että rohkeus kannattaa.
197. ujo29.9.2008 klo 22:08
Petr nimeksi tuli ihan outo. Tuliko muille?
198. Owlie29.9.2008 klo 22:13
ujo 22:08

Outo nimi. Näkyy olevan saksalaisessa joukkueessa pelaava.

Hyvää yötä!
199. -D29.9.2008 klo 22:48
Nati nati!
200. Matti30.9.2008 klo 00:58
Tartuin minäkin taas tapahtuihin, kun täällä mainittiin helpoksi. Ja täyteenhän se tuli. Tosin puolen tunnin tai tunnin ratkaisuajoista en näe edes unta.

Aika monta outoa kohtaa täällä on jo käsiteltykin, mm. alareunan auto. Ja esim. kolmikko eläin, tähtien sodan planeetta ja raha maassaan jätti vähän huonon maun. Mutta mukavaahan se taas oli, kun pikku hiljaa alkoi aueta, mitä kaikkea tapahtui.

Ai niin, mikä ihme on se sytyke-kirja-sitkeä -vihjealueessa vasemmalla alhaalla oleva musta rengas tai vinyyliäänilevy? En löytänyt sen ratkaisulle mitään paikkaa. Vai liittyykö se siihen alueen kuvioon?
201. SMH30.9.2008 klo 09:59
Matti
Minä kuvittelin sen kirjan kanssa mietittäväksi.
202. TR.30.9.2008 klo 10:33
Kauhajoelle tulleista HS 2500 arvontavoitoista:
Ujolle: Ei tule kahta lehteä. Toisen mahdollisti matkalla ostettu irtonumero. Tämä oli vuosien varrella kolmas nimelläni lähetetty HS-ristikko, jolla tuli toinen voitto.
Eli vaikea lyödä paremmaksi. Tiedon tästä palstasta ja
kirjoituksista sain tänä aamuna.
203. otv-a30.9.2008 klo 10:44
TR.
onnitteluni mahtavasta onnettaren suosiosta.
204. Matti30.9.2008 klo 10:48
SMH, no niinpä kyllä! (Vaan olisihan kirja riittänyt.)
205. Bella30.9.2008 klo 14:52
TR.
Onnea teille molemmille.
Onnetar on ollut teille suosiollinen!
206. -D30.9.2008 klo 15:01
Onnittelut täältäkin!
207. ulla30.9.2008 klo 17:08
kuka on tuo mies vasemmalla ja ylhäällä. apua tarvitaan
208. Aksu30.9.2008 klo 17:15
ulla,
Tyllerö kysyi samaa miestä ja Bella vastasi hänelle.
Löydätkö tästä säikeestä?
209. SMH30.9.2008 klo 17:18
Ulla
"Lännen lokari"
210. Pattikas30.9.2008 klo 17:51
Bella:
Mitäs me eläinystävät! Paikallisen maakuntalehden kolumnisti sanoo tänään mm., että koiraa voi opettaa. Koira kun tarvitsee isäntää. (Onko näin Arskankin suhteen?) Kissa taas ei kaipaa muuta kuin henkilökuntaa. Ihan prikulleen näin se on ainakin Oona Inkeri Virginia Pussyvalleyn kanssa.

Muuten, jopas oli tuuria! Sain tänään ostetuksi kirjastosta hyllyiltä poistetun Nykysuomen sanakirja-sarjan, joka teki tilaa uudelle, 6-osaiselle sarjalle. Hyväjuttu.
211. Hippunen30.9.2008 klo 18:28
Vielä olisi ylhäällä keskellä kolo. Saisiko vinkin tuohon KARTANO-kohtaan??
212. Bella30.9.2008 klo 18:36
Hei Hippunen:
Ruotsinkielinen paikka.
Sitä on vähän vaikea neuvoa.
Sanotaan vaikka niinkuin
järvenpää.
213. -D30.9.2008 klo 19:20
Nyt kun täs on aikaa, niin käytäskö vaikka läpi, että mitä tietokirjoja itse kelläkii on. Milt vuodelta, mikä painos, paljonko sivuja ja paljonko painaa?
214. -D30.9.2008 klo 19:22
Ja mistä ostettu ja paljonko maksoi?
215. -M30.9.2008 klo 19:51
-D: kerro mitä sinulla on jne.
216. Bella30.9.2008 klo 20:17
Hippunen:
Selvisikö se kartano?
217. Hippunen30.9.2008 klo 20:38
Bella:
Huh, justiinsa tulin saunasta. En oo vielä ehtiny miettiä sitä kartanoa.
218. -D30.9.2008 klo 20:42
Laitan tarvittaessa sitten tarkemmat tiedot:

- Kuka teki mitä (1986), 255 sivua
- Koululaisen tietosanakirja (1992), 1788 sivua
- Guinnesin suuri ennätyskirja 1993, 286 sivua
- Uusi Zoo 1-6 (1990), en jaksa nyt laskea sivumäärää :-)
- Koulun kartasto (1983), 120 sivua
- Tietojätti A-O (1989), 1207 sivua
- Arktisia eläimiä (1971), 139sivua
- Aasian eläimiä (1980), 135 sivua
- Euroopan eläimiä (1979), 137 sivua
- Afrikan eläimiä (1972), 138 sivua (139 sivullakin on kyllä vielä tekstiä, mutta sitä ei ole numeroitu)
- Etelämantereen eläimiä (1981), 140 sivua
- Valtamerien eläimiä (1981), 154 (numeroitua) sivua
- Schottin sekalaiset (2003), 168 sivua
- Historian sanakirja (2000), 267 sivua
- Helsingin käymäläopas (2000), 24 sivua
- Käytännön sieniopas (1985), 165 sivua
219. -D30.9.2008 klo 20:43
Tuossa ei ole kaikki, mutta välillä muille puheenvuoro! :-D
220. Hippunen30.9.2008 klo 20:44
Bella:
No nyt selvisi. Kiitos avusta. Jospa saisin nyt ratkotuksi tuon aukon.
221. -D30.9.2008 klo 20:45
Hassu virhe:
- Tietojätti A-O (1989), 1207 sivua
Tietysti A-Ö!!
222. Bella30.9.2008 klo 20:57
Hippunen:
Kysy pois vain jos on vielä jotain.
ps Voiko pikkuiset hyvin?
223. -M30.9.2008 klo 21:12
-D:
Kiitos! Minulla on lisäksi postinumeroluettelo ja Schindlerin lista.
224. -D30.9.2008 klo 21:25
-M, minullakin on postinumeroluettelo! Sain sen ilmaiseksi!
225. Hippunen30.9.2008 klo 21:32
Bella:
Pikkuiset voi erittäin hyvin, kiitos kysymästä.
Tämä vähän isompi juoksee silmä mustana paikasta toiseen. Ja hokee koko ajan "kato, kato".
Masuvauva potkiskelee mahdottomasti. Iltaa kohden ralli vaan kiihtyy. Mahakin on jo sen verran iso, että voin kohtaa luistaa hyvällä syyllä tiskaamisesta, ts. en yllä!
226. -M30.9.2008 klo 21:55
-D: Jatketaan joku kerta kun tulee muuta mieleen. Menen nyt lukemaan Tervon Troikkaa. Illan jatkot sinulle.
227. -D30.9.2008 klo 22:05
-M, postinumeroluettelo ja nyt vielä tämä! Minullakin on Tervon Troikka! Muutama kymmenen sivua enää lukematta.
228. -D30.9.2008 klo 22:07
-M, luitko sen edellisen sen Myyrän?
229. Bella30.9.2008 klo 22:08
Hippunen:
Niin ajattelinkin, että masussa oleva
on aktiivisesti jo mukana potkuillaan.
Isommalla mustelma siellä täällä joskus
kuuluu ikään.
230. -D30.9.2008 klo 22:30
Nati nati -M ja tietysti kaikille!
231. katti30.9.2008 klo 22:38
Huomasin juuri, että olen epävarma harmaan 21.10.48 toisen sanan sijamuodosta. Oliko tapaus/ilmiö vain paikallinen vai levisikö muuallekin?
232. TJV30.9.2008 klo 22:44
katti: En tiedä, levisikö muualle. Ristikon suhteen pitäisin
paikallisena.
233. katti30.9.2008 klo 22:56
TJV

Kiva kun vastasit! En löydä tuolla päivämäärällä tavallisesta tietosanakirjastakaan vastausta.
234. HT30.9.2008 klo 23:01
Adessiivi siihen mahtaa kuulua ainakin jos katastelee, mitä tuosta kähinästä kertoilevat semmoiset kirjat kuin Suomen historian Pikkujättiläinen ja Itsenäinen Suomi - Seitsemän vuosikymmentä kansakunnan elämästä.
235. Bella30.9.2008 klo 23:03
Katti:
Yhdellä ainoalla oikealla
sijamuodolla saat oikein
RAHA MAASSAAN.
236. katti30.9.2008 klo 23:13
Kiitti avuista, vaikka hetki on myöhäinen!

Bella:
Piileskellä vois ablatiivi, raha ei auta tässä.
237. katti30.9.2008 klo 23:16
HT

Luotan opuksiisi:)

Nukkukaatten suloisesti.
238. Bella30.9.2008 klo 23:26
katti:
Olet oikeassa.
Siinä on kaksi vaihtoehtoa.
Ei tullut toista mahdollisutta
mieleeni.
Nyt täytyy laittaa mietintämyssy päähän,
sillä siitä siunaantui muutakin hässäkkää.
Kiitos.
239. Bella1.10.2008 klo 01:36
Minä en saanut hetki sitten hyviä uutisia.
Onko minun ja meidän muiden pakko kestää
-D nimimerkin jatkuvaa kiusantekoa?

En pyydä ketään apuun.
Eikö teillä ole itsellänne ymmärrystä,
miten joku saa kirjoittaa ihan mitä tahansa?

Nyt en varmasti nuku, mutta Ylläpito on
mielestäni epäoikeudenmukainen
240. ääliö1.10.2008 klo 08:13
Help!
Tein eilen vasta 2502.
JUOMA SEKIN, mulla ei tuu siihen mitään tiedossa olevaa litkua.
Onkohan mulla koko kohta väärin.
METALLISEOS, voiko se olla vain suunnilleen sama kuin vihjeen loppuosa vai onko joku tietty metalliseos?
241. outsider1.10.2008 klo 09:12
Yleensä käyn vain näitä lukemassa, mutta nyt on pakko kysyä, mitä Bellaa kiusaavaa tässä säikeessä on tänä iltana ollut. Minusta tuo nimimerkki -D kirjoitteli ihan normaalia hömppää, jota täällä on yleensäkin, ruokaresepteistä ja lasten voinneista lähtien. Mikäli ette tällaisia juttuja kestä, on ymmärtääkseni mahdollista perustaa oma suljettu säie, johon voitte itse valita mieleisenne sakin ja sanella sinne aivan omat sääntönne, ettei tarvitsisi täällä ruikuttaa, miten ylläpito sortaa ja häiriköt kiusaavat. Itse olen ainakin saanut sen käsityksen asiasta, että Bella ja muutama muu eivät hyväksy tänne uusia tulijoita. Löysätkää pipoa tai jättäkää sitten kone vallan avaamatta, mutta älkää kuvitelko Erkin ehtivän toimimaan aikuisten lasten hoitotätinä.
242. Ylläpito1.10.2008 klo 09:22
Jos ääliön kysymykset on kohdistettu ristikkoon 2502, menevät säikeet pahasti sekaisin tällaisesta väärässä paikassa kirjoittamisesta.

Bella. Nyt ei ole estoja kenelläkään. Sille linjalle uudelleen lähteminen vaatii mielestämme vankat perusteet. Olisiko hyvä peruste heittää ensin ulos ne, jotka arvostelevat ylläpitoa? ;) No, leikki leikkinä. Ei ole helppoa täälläkään.

Otetaan toinen esimerkki. Päästimme nimimerkin kp takaisin keskusteluun, kun kansa sitä vaati. Nyt kp kehua retostelee pulinakioskissaan omia ristikoitaan ja haukkuu mm. Aulis Lehtoa ja Erkki Vuokilaa mm. sanoilla "eivätkö he koskaan opi?". Hetikö pitäisi hänetkin panna pannaan uudelleen?
243. Jukkis1.10.2008 klo 09:49
Jos kiinnostus Hesarin ristikoihin tuo tänne jonkun uuden lukijan, niin noinkohan hänen kannaltaan 30.9.2008 klo 20:57 alkaneesta yhdeksän viestin sarjasta jotkut ovat enemmän kiusantekoa kuin jotkut muut.
244. -D1.10.2008 klo 09:51
Bella vois laittaa tänne nimilistoja,
ketkä saa mitäkin kirjoitella näihin hs-säikeisiin:
- ketkä saa vastata kysymyksiin
- ketkä saa terkkuilla ja natinatitella
- ketkä saa puhua mitä mieleen juolahtaa
- ketkä saa avata hs-säikeen (tästä bella ja qwer vois ensin palaveerata keskenään)
- ketkä saa nimitellä muita häiriköiksi
245. Lexa1.10.2008 klo 10:07
Katti: levisihän se liikehdintä mm. Kemiin,jossa olikin niin kovaa menoa, että joku kuolikin.joten ablatiivin minä siihen laitoin
246. HT1.10.2008 klo 10:15
Lexa: mikä sitten on leviämistä, jatkumista jne., siitä voi jokainen tietysti olla omaa mieltään. Kemin saikkina alkoi reilun puolen vuoden kuluttua ristikossa mainitusta jupakasta, ja tuo tapahtumien välisen ajan pituus pani minut postittamaan adessiiviratkaisun.
247. Aksu1.10.2008 klo 10:32
Ristikkoni odottaa vielä postittamista,
mutta vuoden -48 tapahtumaan jätän minäkin adessiivin.
Tietoa löytyy myös Wikipediasta, jossa kyseinen sana on ihan monikossa!
248. ääliö1.10.2008 klo 11:11
Mikä ihmeen kähinä täällä nyt on menossa? En oo seurannut.

Mun täytyy mennä penkomaan 2502:n vastauksia, kun ei saa kysyä edellisen liinan juttuja tässä saitissa.
Ennen olen nähnyt, että aikaisemmista ristikoista on saanut keskustella.
Ylläpito: sorry kauheesti!
249. -D1.10.2008 klo 11:19
Lisätään hs-säiesääntöihin: Mistä tahansa hs-ristikosta on saatava puhua missä tahansa hs-säikeessä. Otsikossa oleva numero ei ole sitova.
250. marjuko1.10.2008 klo 13:36
ääliö,
vastasin sulle 2502:n puolella.
251. Bella1.10.2008 klo 14:07
Jukkis:
En oikein ymmärtänyt mitä
mahdoit tarkoittaa 1.10 klo 9.49
kirjoituksestani 30.9 klo 20.57.
Voisitko selventää?

outsider:
Viitsisit katsoa muitakin säikeitä.
Aina olen toivottanut uudet tervetulleiksi.
Olen myös ensimmäisenä auttamassa,
jos olen ehtinyt.
Tässä asiassa olet ehdottomasti
minun suhteeni väärässä.
Huonosti olet lukenut, kun tuohon
tulokseen olet tullut.
Hippunen on myös näitä ns uusia.
252. Ananias1.10.2008 klo 14:36
Muutenhan 2503 on helppo, mutta pari kohtaa vaivaa:
Ansan yläpuolella on kahden hengentuotteen kuva. Minusta vastaussana ei voi olla monikossa, koska tummempi hengentuote on kyllä ilman _ _ _ _ _ _.
Entäs sitten tässä EriKeeper-ruudussa oleva eläimen äännähdys? Onko niin. että se pitäisi sellaisenaan toistaa, jotta "ripeälle" saataisi edes (kehno) synonyymi?
253. Bella1.10.2008 klo 14:50
Ananias:
KVAA äännähdyksestä laitoin sen
hiukan korviin ottavamman version.
Hengentuotteet tulivat minulle
päällisineen. En siihen muuta saanut.
254. katti1.10.2008 klo 16:37
Kiitti kannanotoista vuoteen -48. Aikasemmin en ole päässyt koneelle, koska olin lautamieshommissa pitkälle iltapäivään.
255. Matti1.10.2008 klo 17:41
Ananias, minustakin tummempi hengentuote oli ilman _ _ _ _ _ _, ja koko tuote lisäksi ristikon kannalta tarpeeton, kuten jo narisin 30.9. 00:58. Vaan mitäs näistä.
256. mamma1.10.2008 klo 18:53
ääliö! Vastaisin jos muistaisin mitkä ovat vastaukset.
257. Lexa1.10.2008 klo 18:58
Kyllä ne Arabian je Kemin kahinat olivat sitä samaa äärivasemmiston masinoimaa pitkäjänteistä toimintaa, jota sisäministeri Simonen sai poliisivoimin hillitä ansaiten näin tunnetun lempinimensä.
258. Pattikas1.10.2008 klo 19:54
Lexa
Muttaminäpäsolin Kemin asemalla silloin, kun Juri Gagarin tuli sinne naapurimaan junalla!
259. JMP1.10.2008 klo 20:32
Mun mielestä D- nimmarin kirjoitus 1.10 9.51 on täysin
kohtuuton ja väärin Bellaa kohtaan!
260. Alf1.10.2008 klo 21:33
Matti,
jospa se tummempi ei olekaan hengentuote vaan esim. astian osa?
261. Aksu1.10.2008 klo 21:40
Alf,
olen ajatellut sen renkaan ihan samoin. Sehän voi liittyä korurasiaan, uunipataan tai ties mihin purtiloon.
262. marjuko1.10.2008 klo 22:18
Minustakin se musta pyöreä voisi olla jonkun osa, esim. kattilan tai kaivon. Päällä jonkinlainen pyöreä kahva. Mustaan uunipataan niin kuin Aksu sanoi. Eihän vinyylilevyn - - - - - ole tuollainen pyöreä vaan neliskulmainen pahvijuttu.
263. Matti1.10.2008 klo 23:44
Enpä tohdi vastaankaan väittää. Silti ihmettelen, että mihin koko pyörylää ylipäätään tarvittiin.
264. Tamara2.10.2008 klo 00:04
Bella
Ilmeisesti olen vähän yksinkertainen, kun laitoin KVAA-kohtaan SAMAN SANAN! Näinköhän se tulkitaan vääräksi, ja menee "potti" sivu suun - jos nyt ylipäätään arpaonnea edes on!
En voi enää mitään muuttaa, sillä kirje on jo matkalla Helsinkiä kohti.
265. Bella2.10.2008 klo 00:56
Hei Tamara:
Tee niinkuin Jondalar, joka kiireellä
vie ristikkonsa postiin aina lauantaina
ja viikonloppuna huomaa kirjoituksista,
että joku kohta olisi voinut olla
toisin.
Tosin hän hakee lehtiroskiksesta täyttämättömän.
Mutta eikö sinulla ole tuttua, jolle tulee HS
ja joka ei täytä ristikkoa?
Silloin voisit lähettää uuden ja korjatun.
266. Tamara2.10.2008 klo 01:13
En aio ruveta paikkaamaan virhettäni - jos se sitten virhe on. Onko joku toinenkin laittanut saman sanan?
267. Bella2.10.2008 klo 01:19
Tamara:
Ei se tarvitse olla virhe.
Aiemmin siitä oli puhetta jos viitsit
vilkaista.
Muistaakseni aika alussa.

Hyvää yötä Tamara ja te jotka
olette vielä hereillä.
268. Matti2.10.2008 klo 01:54
Tamara, katso 28.9. 13:04 ja 1.10. 14:50.
269. nero2.10.2008 klo 02:48
Ihan ystävällisesti kysyisin,onko oikean vastauksen lähetys niin tärkeää,että menee roskikselle ja etsii lehden,sitten kirjoittaa ratkaisun ja lähettää sen postimaksuineen? On teillä intoa asiaanne.
270. Hakro2.10.2008 klo 03:20
Nero, et kai ottanut tuota tosissasi? Täällä on paitsi intoa asiaan myös ihan oma huumorikin.
271. HT2.10.2008 klo 04:49
Hakro: Pitääkö alempana näkyvä kertomus sitten ottaa tosissaan vai onko se omalaatuista huumoria, sitä jäämme pohtimaan.

-----------------------------
Lähettäjä: Jondalar 15.6.2008 klo 14:13

Tein niinkuin neuvoit, kipaisin roskiksesta perjantain Hesarin ja tekaisin uudelleen.
------------------------------
272. mamm2.10.2008 klo 09:19
Hyvä nero! Jos huomaa virheensä vasta postituksen jälkeen, niin ainakin minä koetan etsiä uuden lehden joko tutuilta, roskiksesta tai käydä kirjastossa kopioimassa. Ehkä sinulla on enemmän suhteellisuuden tajua etkä näkisi mokoman takia niin paljon vaivaa, mutta meitä on moneksi.
273. Jondalar2.10.2008 klo 09:35
Ei lehden haku roskiksesta ole kovin dramaattista. Taloyhtiön roskiskatoksen paperikontista löytyy sunnuntaina pinon päältä monta viimeisintä Hesaria. Postimerkkejä on hankittu pöytälaatikkoon. Mieluummin tähän sijoitan kuin viinaan tai tupakkaan. Älä Nero turhaan huolta kanna.
274. Bella2.10.2008 klo 10:01
Matti ja nero:
Tämä on ollut alusta asti Jondalarin
kanssa leikinlaskua.
Monta kertaa olen kysynyt
häneltä, että tuliko roskiskeikka tällä
kertaa.
Älkää nyt hyvät ihmiset luulko,
ettei täällä viljellä myös huumoria.

Miksi moisesta asiasta tuollainen
huoli?
Aikuisia kai tässä ollaan.
275. -D2.10.2008 klo 10:04
Ahahahhahahhahahhahahahhah!
276. Bella2.10.2008 klo 10:23
Korjaus:
Ei näköjään kaikki, kuten yllä.
Ehdin jo unohtaa.
277. nero2.10.2008 klo 10:25
En minä millään pahalla kirjoittanut. Älkää olko vihaisia.
278. -D2.10.2008 klo 10:25
Yritin vain olla kohtelias ja nauraa, kun sanoit, että huumoria...
279. lehtidyykkari2.10.2008 klo 11:05
Vitsailetteks te, kun te vitsailette, että ootte vitsailleet?
280. mari2.10.2008 klo 11:06
sä et ole ikinä kohtelias. ilkeilijä kyllä olet. eihän kukaan
kohtelias osoita naurua kuin sä. 10.40
281. -D2.10.2008 klo 11:11
Miten se PITÄÄ osoittaa että olis oikein naurettu?
282. Tamara2.10.2008 klo 11:16
Matti
Viitteesi eivät anna suoranaisesti vastausta kysymykseeni, joka kuului: kirjoittiko joku toinenkin ihan saman sanan - siis v siihen toiseksi kirjaimeksi?
Ymmärrän täydellisyyden tavoittelijoita oikein hyvin, vaikka en itse lukeudukaan perfektionisteihin. Itselle tulee aina hyvä mieli, kun virheen on saanut korjatuksi. Yhden ristikon takia en kuitenkaan uhraisi kahta postimerkkiä!
283. marjuko2.10.2008 klo 11:53
Matti 1.10.klo 23:44,

Olisiko niin eksakti vihje, että kun kirjasta ei näy molempia osia, on otettu toinen esine for safety´s sake.
284. Matti2.10.2008 klo 12:13
Bella, toden totta, eihän tämä maailma niin kauhean vakava paikka ole, ainakaan jokaiselta kantiltaan.

Tamara, kaivoin ristikon esille, ja se toinen kirjainhan oli piilokirjain. Oma oikeustajuni sanoo, että vihje sellaisenaan toistettuna on myös hyväksyttävä ratkaisu. Itse laitoin siihen eri kirjaimen, lähinnä huvin vuoksi. Onko joku muukin kuin sinä laittanut K:n, se ei tästä säikeestä taida selvitä. (Ja kyllä kai jossain päin maailmaa varikset huutavat että kjaa.)

marjuko, näin tuo vihje on epäilemättä nähtävä. Se reikä keskellä vähän hämää, mutta onhan vihjeiden tarkoituskin hämätä.
285. Nykänen2.10.2008 klo 12:20
Kerro, että .v.. on vaakkumista ja .r.. on raakkumista, mutta hakusanoja en liitä toisiinsa. Kohdassa vaakkua kerron, että se on samaa kuin raakkua. Olenko oikeassa?
286. Matti2.10.2008 klo 12:58
Ei kai onomatopoeettisten sanojen kohdalla ole virallista oikeaa ja väärää. Niin on, jos siltä kuulostaa.
287. Tamara2.10.2008 klo 13:33
Matti
Erehdyit varmaan puhuessasi K:sta kun piti puhua V:stä. En kai minä nyt sentään kahta samaa kirjainta pistä sanan alkuun!
Joskus ristikoissa on - yllättävää kyllä - saman saman toisto. Olihan nytkin se postia tarkoittava.
288. Jondalar2.10.2008 klo 14:41
Huumoria tai ei, hällä väliä. Kvartaalitaloudessa varikset huutaa kvaa, Vladivostokissa daa, Laihialla niillä on eväsreppu selässä, täällä ne vastaa kun ei kysytä, kysyy kun ei vastata. Minkäs varis äänelleen voi.
289. -D2.10.2008 klo 14:45
Hahhahhah! :-D
290. (:-D)2.10.2008 klo 14:49
(Bellamari, olko nyt oikein naurettu?)
291. Bella2.10.2008 klo 15:50
Jondalar:
Toi oli todella hyvä neuvo.
Noudatettu on.
292. Matti2.10.2008 klo 17:34
Tamara, joo, niin erehdyin.
293. Bella2.10.2008 klo 17:41
Tamara:
Oli todellakin se postin toisto.
Vastaavanlaisia on ollut ennenkin.
294. Jotarkka2.10.2008 klo 20:11
On hiljaista ja ei mukava fiilinki. Tässä sen huomaa,
kun nimeltämainitsematon mies puuttuu. Olette myös
saaneet vakikiusaajan riesaksenne. Tämä oli kaikista
muista lukemistani hauskin ja hyvähenkisin palsta.
295. -D2.10.2008 klo 20:16
Hahahhahhahahhah :-D
296. -D2.10.2008 klo 20:18
Olihan tuo huumoria vai nauroinko taas väärin tai väärässä paikassa?
297. hah2.10.2008 klo 21:08
Kutsuiko joku?
298. Juho2.10.2008 klo 22:00
Eiköhän odoteta aamua, saadaan uudet ongelmat.( Ongelma on muuten ongella syntynyt pulma.)
299. -D2.10.2008 klo 22:02
Hahhahahahhah!
300. hah2.10.2008 klo 22:14
Täällä taitaa olla siimat ja pasmat sekaisin, sekös isoa Deetä naurattaa?
301. -D2.10.2008 klo 22:21
Varmuuden vuoksi nauran joka väliin kun täällä viljellään kuulemma huumoria. :-D
302. Jotarkka2.10.2008 klo 22:46
Sinä D et ole missään vaiheessa osallistunut ristikkoon
millään lailla. Mikä lienee pitää sinut häiritsemässä
täällä. En voi kun ihmetellä miten sinun annetaan jatkaa
täällä?
303. -D2.10.2008 klo 22:59
Samat sanat Jotarkka :-D
Mutta lienee pitää tarkentaa
että et sinä häiritse yhtään.
304. TJV2.10.2008 klo 23:32
HT,

(Juhannus-spiraaliristikossa esiintyi Ranskan Lens, missä oli
futisseura Racing Club de Lens. Myös Espanjassa näkyy
olevan Real Racing Club de Santander, joka tänään pelasi
FC Honkaa vastaan Espoossa.)
305. hah2.10.2008 klo 23:46
Voi hellantellas, haittaako muka se että iso Dee naureskee?

Jos se niin häiritsee niin hypätkää D:n tekstit suoraan yli.
306. ??3.10.2008 klo 00:01
eipä täällä oo enää muuta kun hypättävää hah.
307. Tamara3.10.2008 klo 00:02
Minua ainakaan ei haittaa kenenkään nauramiset sen paremmin kuin itkemisetkään - elämään mahtuu tunteita laidasta laitaan eikä kaikilla aina välttämättä mene hyvin, joten sallitaan heidän purkaa tunteensa tällä säikeellä! Eikö niin?
Nyt vaan odottelemaan uutta aamua ja uutta ristikkoa. Varmasti käy taas niin, että ennen kuin ehdin saada ristikon käsiini, niin joku tällä säikeellä ilmoittaa tehneensä koko ristikon jossain miniajassa. Mutta ei sekään haittaa minua. Minä nyt vain satun olemaan niin aamu-uninen!

Hyvää yötä, ristikkokansa! Levätkää tekin, jotta jaksatte käydä "taistoon"!
308. ??3.10.2008 klo 00:07
PP avaa 5.36 ja on täyttänyt 10 min. Tamaralle vaan tiedoks.
annetaan kaikkien kukkien kukkia?
309. -D3.10.2008 klo 00:15
Onk Bella ja qwer jo neuvotellu kuka saa avata huomenna (tai tänään)? PP varmaan boikotissa kun viimeksikin ihan omin luvin avasi.

No vitsivitsi! Huumoria!
310. -3.10.2008 klo 22:20
-
311. MP8.10.2008 klo 00:32
Mökiltä just tulleena en ehdi lukea keskustelua. Onko kysytty ja neuvottu vas. alakulman vihjettä PÖTGI. Siihen näyttäisi olevan piilokirjaimen paikalle kaksi mahdollisuutta ja molemmilla jonkinlainen merkitys.
312. HT8.10.2008 klo 00:44
MP: Hemuli vinkkasi tästä 27.9. klo 08:51.
313. MP8.10.2008 klo 00:57
Hokasin kyllä jujun, mutta kun pakoon voi mennä kahdella tavalla.
314. HT8.10.2008 klo 08:00
MP,

joo, näköjään toisellakin kirjaimella saadaan syntymään jotain järkevää, ainakin sukunimi ja karttapaikka. Lopullista totuutta asiaan ei täältä tietystikään löydy, laatija on ajatellut mitä on ajatellut, emmekä me pääse hänen pääkoppansa sisään tutkailemaan, mitä miehen mielessä on liikkunut. Mutta kaipa porukka on sen varhaisemman aakkosen ratkaisuunsa tukkinut, tulos kun tuntuu jotenkin tutummalta ja yleisemmältä kuin vaihtoehto.
315. MP8.10.2008 klo 09:17
Taidanpa laittaa minäkin sitten etunimen siihen. Nyt postiin ja se jää päällimmäiseksi, rahantulo on varma. :-)
316. Aksu8.10.2008 klo 09:40
MP,
miepäs postitan vasta huomenna.
Arvaa, kumman kuori on päällimmäinen!

Kerran kesällä lähetin kk-liitteen ristikon viimeisenä postituspäivänä ja voittohan siitä tosiaan tuli.
317. MP8.10.2008 klo 16:56
No voi hitsin hitsi, olen varmaan tokana sitten. Tänä vuonna kuitenkin jo 3 kertaa galleriassa!
318. Aksu8.10.2008 klo 17:31
Hyvä, MP!
Miun vastaava luku on 4 kertaa!
(Ja lisäksi tietysti se kk-liite.)
319. ep8.10.2008 klo 18:11
mikä voi olla pötgi ja maksettu alkuaine???
320. Aksu8.10.2008 klo 18:21
ep,
huomasitko, että MP kyseli tänään samasta PÖTGI-vihjeestä?
Tälle sanan väännökselle pitäisi siis löytyä vastine.

Maksettu + alkuaine taitaa Auliksen oma yhdyssana.
321. epätietoinen10.10.2008 klo 09:32
Kuka on vasemman yläkulman ukko?
322. Owlie10.10.2008 klo 09:46
epätietoinen 9:32,

mm. Kangasniemen kesäteatterin keskushenkilö 2008. Räätälikin oli.
323. miisu10.10.2008 klo 15:51
Mikä voi olla hevosen vierellä ylävasen?ja ratkaisun yllä
rinkulat
324. TJV10.10.2008 klo 16:22
miisu,

Työhevosella ainakin. Ratkaisun päällä rinkuloista vaikea
vihjata. Toiseen kirjaimeen pystystä näyttää ainakin minulla
tulevan oudohko etunimi, sen jos saat vängättyä ja sivujoen,
niin alku on jo hyvä.
325. ep11.10.2008 klo 14:59
Onko Polans:kin vasemmalla kyse kyse kylmettymisestä vai mistä tuo tipan näköinen?? ja okealla tiestä lähtevä haara ja pilkut?? ei aukee
326. HT11.10.2008 klo 15:06
ep,

tipan syyllä ei ole merkitystä, tapahtumaa haetaan. Haara ja pilkut tuntuu tosiaan omituiselta, kun nyt kohtaa katselee. Ainakaan ristikosta ottamassani valokuvassa ei erotu, että tarkoitetaan toista niistä pilkuista.
327. epätietoinen12.10.2008 klo 09:35
Vaikka olis kuinka helppo muiden mielestä,niin ei esimvasen ylälaita "tallaista-ta ja itellan pallukat?
328. HT12.10.2008 klo 09:58
epätietoinen: mistähän on kysymys kun joku sanoo esimerkiksi tällaista-ta"?
329. miisu14.10.2008 klo 17:33
Muka helppo ei ainakaan minulle en saa mitään esim Severi&Son enkä syttyvä
330. Aksu15.10.2008 klo 19:32
miisu,
enää kaksi yötä, niin voit nähdä vastaukset pulmakohtiin.

Mutta kerronpa, että Severi tarkoittaa Severi Suhosta, joka oli ESA Pakarisen roolihahmo. Samainen ESA näytteli myös Pekka Puupäätä kaikissa Pekka ja Pätkä -elokuvissa.

Son tarkoittaa Esa Pakarisen poikaa eli
ESA Pakarinen junioria.
331. marjuko17.10.2008 klo 16:03
Kakkoslauseessa "tehtaalla" adessiivi niin kuin täällä asia ymmärrettiin.
332. pekka17.10.2008 klo 23:54
karotti on lyhytjuurinen, mutta kuvavihjeessä on pitkäkäjuurinen l. se ei ole karotti?
333. pekka18.10.2008 klo 00:49
aulis on voimaton HS -rulettaa
334. raitzu18.10.2008 klo 12:02
Daucus carota on porkkanan latinalainen nimi, eikö aika karotilta kuulosta
335. Owlie18.10.2008 klo 13:16
pekalle mietintämyssyyn:
1. mikä on juures?
2. mikä on juuri?
3. voiko juureksessa olla juuria?
336. pekka18.10.2008 klo 13:38
Onnea teille auliksenpuolustajat,tehän olette varsinaisia saivartelijoita.
Sehän on selvästi kaksitasoinen lentokone, josta puuttu toinen taso ja moottori, myös ohjaamo on poissa, mutta aivan selvästi kaksitasoinen lentokone. Siis tämä porkkanan näköinen lentokone.
337. HT18.10.2008 klo 13:44
Olematta minkään sortin karotti/porkkana-asiantuntija mainitsen, että Nykänen määrittelee karotin: "lyhytjuurinen porkkana(lajike)".
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *