KESKUSTELUT > RISTIKOT > KYSYMYKSIÄ EKILLE

423. kysymyksiä Ekille

Timppa24.10.2003 klo 12:40
Oikeinko asian mielsit,
kun kysymykset kielsit.

Tehkäämme Ekille iltapuuhaa,
vaikka aiheena olisi huu-haa.
2. Pena24.10.2003 klo 13:45
Huuhaa?

Mitä mieltä Eki oot Huuhaa-palstasta?

d:)
3. ile24.10.2003 klo 15:31
En ole koskaan käynyt kirjamessuilla.

Eki, millä tavalla kirjamessuilla käyskentely eroaa samasta toiminnasta vaikkapa Akateemisen kirjakaupan käytävillä?

Näitkö messuilla eläviä kirjailijoita, ja jos näit, niin keitä? Juttelitko kenenkään kanssa, ja jos juttelit, niin kenen? Vaikuttivatko ihan selväpäisiltä? Oliko kukaan jurrissa? Kukaan muu kuin Tervo?

Menikö paljon rahaa? Ostitko kirjoja? Jos ostit, niin olivatko ostokset hetken huumassa tehtyjä heräteostoksia vaiko tiukan harkinnan tulos? Olisitko ostanut vastaavat teokset arkipäiväisemmässä tilanteessa kirjakaupan hyllyltä?

Entä oliko messuilla hyvännäköisiä naisia? Näitkö Anna-Leena Härköstä? Sanoitko sille, että syö nyt hyvä tyttö jotain, että saat vähän lihaa luittesi ympärille?

Saavuitko selvin päin kotiin, omalla autolla, jonka alle olit jo hyvissä ajoin vaihtanut hyväkuntoiset nastarenkaat?

Ei muuta kysyttävää tällä kertaa.
4. Pena24.10.2003 klo 15:36
Ja sitten asiaa ja asian viertä:

Ratkoin tuossa töihin tullessani bussissa päivän Ilta-Sanomien ristikon. On puolitoistatähtinen, just mulle sopiva 25 minuutin matkan ajaksi.

Miten Eki tähditys tapahtuu?
Osaako laatija tähdittää?
Vai onko 'testihenkilöitä'?

Mukavan näköinen on kyseisen ristikon oikea reuna. Tulee neljä 11-kirjaimista sanaa vierekkäin pystysuoraan.

Tuleeko Eki tuommoinen 'helposti'?
Pitääkö nimenomaan 'pinnistellä' että onnistuu?

Onko toteuttaja sama kuin piirtäjä?

Tänään näkyy olevan Teemun ristisana:

Mistä alunperin johtuu se, että ristisana on symmetrinen?
Pitääkö sen olla?
Eikö se nyt vois olla minkälainen vaan?
Hakeeko siinä laatija haastetta?

Minä tulin bussilla töihin.

Kävitkö sinä bussilla kirjamessuilla?
Semmosella linjuriautolla, maantien ässällä?
Semmosella kun lauletaan että 'matka katkeaa'?
Mainostatko kenties messuilla uutta kirjaasi?

Hymiö.
5. Kauko24.10.2003 klo 15:43
Oletteko te kaikki kännissä vai mikä teitä vaivaa?
Vai vaivaatteko taikinaa? En haasta kinaa.
6. ile24.10.2003 klo 15:54
Joskus kännissä, Cannesissa en kertaakaan. Pääasiassa kuitenkin selvin päin näille sivuille kirjoittelen.

HIK!
7. Pena24.10.2003 klo 16:21
Joo, Kauko. Täällä meidän työpaikalla ei saa olla kännissä. Tiukkapipot poistivat ykkösoluenkin juoma-automaateista. Ja jos nyt asiaakin puhutaan niin se on ihan oikein! Samoin kuin huumetestit työhönottotarkastuksessa.

Ekille vielä:

Ootko muuten käyny kalassa?
Saitko, montako kiloa?
Isoja vai pieniä?
Näitkö Tanja Kampelan?

Näitkö kirjamessuilla Tanja Karpelan?
Eiks oo kaunis?
Varmaan ainakin Suomen kaunein ministeri,
ja vaikkei ministeri oliskaan.

Ootko muuten huomannu, että kun lapsia kieltää, ne siitä vain innostuvat?


Laitanko Eki hymiön tähän?
8. Timppa24.10.2003 klo 16:37
Kiitos ystävät!

Eki, odottelen mielenkiinnolla riimitettyjä vastauksia näihin KAIKKIIN kysymyksiin.
9. Timppa24.10.2003 klo 17:05
Osaatko laatia niin vaikean ristikon, ettet osaa itsekään sitä ratkaista?
10. Pena24.10.2003 klo 17:24
Timppa, tuo oli päivän paras!

:-D

Kyllä työpaikallakin voi olla hauskaa! Tosin ei töistä johtuen, mutta työtkin luistavat paremmin hyväntuulisena.

Ethän oo Eki pahantuulinen?
11. jupejus24.10.2003 klo 17:58
Kun Eki olet laajemallakin pohjalla tietoinen sanaristikoista ja niiden tekijöistä kuin pelkästään itse laatijana, niin onko ristikoiden laadinta yleisesti ottaen miesten käsissä?

Johtuuko tuo "kehitys" vanhasta (100 vuotta sitten olleesta) ajattelutavasta, että vain miestä hyödyttää kouluttaa, koska mies osaa lukea, laskea, kirjoittaa tai laatia vaikka sanaristikkoa.

Kun naisiakin on laatijoiden joukossa, niin onko naisilla tai miehillä eroa, ns. loogisesta ajattelutavasta johtuen vai muusta aivomaailman materiaalin seulomisesta johtuen.

Kun olet nähnyt "uusia" kykyjä, alalle tahtovia, niin onko miesten tai naisten laadintatavoissa ollut havaittavaa eroavaisuutta.

Onko mies huomatessaan, että hän osaa laatia "yltiöpäisempi", omaako hän taipumusta isotteluun heti alkuun enemmän kuin nainen, Onko nainen rauhallisemmin etenevä, entä onko nainen laatijana räiskyvä.

Ovatko laatijat yleensä ihmisinä hissukseen olevia, omia ajatuksiaan ajattelevia, mietiskelijöitä? Vai ovatko laatijat lajimääriteltyinä äkkipikaisia, nopeasti syttyviä ja laantuvia, räjähtäviä?
Omaavatko laatijat pääsääntöisesti pitkäpinnaisuutta, tuskin kuitenkaan pitkäpiimäisyyttä, vai ovatko he nopeasti toiminnoissaan muutuvia ajatuksella; jos tuo ei heti noin tapahdu, niin tehdään toisin.
12. Aikku24.10.2003 klo 18:10
On täällä muitakin, jotka innokkaana odottavat vastauksiasi.
13. Helge24.10.2003 klo 18:12
Tulee jo vähän sääliks.
Pane satunnaislukugeneraattori vastaamaan "Yes" tai "No".
Kierrätä sitä riittävän monta kertaa.

Näin sanoi Eki!
14. Irina24.10.2003 klo 18:32
Miten meni messuilla?
Löysit kai haluamasi, senkin!
15. Timppa24.10.2003 klo 18:37
Habitare -messut on kai erikseen, siellä saattaisi olla senkkejä. Senkin edestä... (vrt. aikaisemman aiheet). Tuli muuten mieleen, että harvakseen täällä sivuilla käyvillä on aikamoinen urakka, jos kaiken haluaa selata. Tämmöinen aktiivinenkaan ei millään meinaa ehtiä.
16. Pena24.10.2003 klo 18:45
Näin on, mutta itsehän tätä halusimme! Kohta pitää varmaan "karsia" joitain säikeitä pois, ja osallistua vain mielenkiintoisimpiin.

Ehtiikö Eki lukea kaikki keskustelut?

d:)
17. Timppa24.10.2003 klo 18:45
Helpota oloasi Eki. Kyselen välillä muilta tietäväisiltä ihmisiltä, millä sivuilla tai minkä otsikon alla oli puhe senkistä. Aiheita on niin paljon, että hakeminen alkaa olla vaikeaa. Muistan kyllä lukeneeni...
18. Ratkoja24.10.2003 klo 18:52
Senkki = piironki = lipasto
Sivuista en tiedä.
Vaimo huusi keittiöstä vastauksen.
Pohjois-Karjalasta kun on.
Nyt syömään. On Outokummusta Kerättyjä
haaparouskuja ja ...
poistuu hetkeksi..
19. Eki24.10.2003 klo 19:08
Ei. Juu. Ei. Vaarinhousut. 52 cm. Kaikki. En tiedä. En usko. Juu. Ehkä. Voi olla. Arkisin kyllä. 5 minuuttia keskimäärin. Juu. Joskus. Ehkä. En varmasti! Kukapa ei tahtoisi. Elokuussa. Tuskin ennen joulua. Ei. Ei. Ei!!! Hernekeitto ja pannukakku. Ei tulista, kiitos. En. On kaunis. En. Ei. Juu. Pentti Fagerholm. Jukka Virtanen. Kyllä!
20. Helge24.10.2003 klo 19:21
Kiitos!
Tyhjentävä selitys.
21. Timppa24.10.2003 klo 20:28
Kiitos Eki! Jos oikein laskin, niin 1 vastaus jäi puuttumaan, mutta mistä kohdasta...
22. Tapsa24.10.2003 klo 20:37
Tää on oikeastaan Penalle.
Työpaikalla on tosi hauskaa, kun porukka on kotipaikka-
osoitteiltaan väliltä: Lieto-Vammala-Seinäjoki-Jyväskylä-
Turenki, ja kaikki samassa huoneessa 10 jeppeä kerralla.
Tämä huone kun on Riäväkylässä nääs, niin voit uskoa, että
hauskaa on. Vielä kun siihen lisätään, että puhelimessa
olen yhd. ei kun yhteydessä Poriin ja Raumalle, niin revi
siitä totista huumoria. Nauramatta tuskin kuuntelisit tätä
sakkia 5 minuuttia kauempaa.
23. Pena24.10.2003 klo 20:37
Kiitoksia Eki!

On kaunis, on. Valitettavasti vain 'ka unis'.

Kaikki ehdit lukea, hyvä!

Ja 'kauniilta' kuulostaa myös Ratkojan illallinen. Siellä hän nyt rouskuja rouskuttelee...
24. Timppa24.10.2003 klo 20:46
Tapsa, aihe 420!
25. Pena24.10.2003 klo 21:03
Juuu, Tapsa.

Tää meidän "huone" on Kilpilahdessa. Meidän vuorossa on 8 duunaria, melko lailla kotoisin ympäri Suomea. Välillä nauretaan tosi paljon! Hyvä yhteishenki on kaiken perusta.

Oon huomannu että pohjoisen pojilla ja meillä itä-Suomesta kotoisin olevilla on melko pitkälle samanlainen huumorintaju. Ainakin tällä mun 15 vuoden kokemuksella. Ja täytyy sanoa että eivät etelä- länsi- ja keskisuomalaisetkaan huumorintajuttomia ole! Eiköhän se oo perusluonteesta kiinni, ei siitä mistä immeinen on kotoisin.

Eri asia on sitten tämä "vanhoillinen bättre folk- kuppikunta", semmostakin kun tiällä Borgåssa on havaittavissa! Sitä osastoa en isommin kommentoi, mainitsen vain että se on olemassa. Yrittäkääpä vääntää heidän kanssaan rentoa huumoria!

Piäsimpäs sanommaan!

d:-D
26. Tapsa24.10.2003 klo 21:40
En ole kielirasisti, mutta tulee mieleeni erään muualla
asuvan ( Vaasassa opiskelleen työtoverini ) toteamus
vähemmistökielisistä. Svensk skitande bättre folk!
Vai oliko Vaasassa mikä kieli enemmistönä 70- luvulla?
Ammattini selvitin tuolla toisella sivulla.
Totean kuitenkin, että sakkiin kuuluu Tapparan, Ilveksen,
TPS:n, HPK:n, JYPin, ja tietenkin joka paikassa olevia
Kärppien kannattajia, puhumattakaan puhelimen takana
olevia Ässien ja Lukon kavereita, niin joskus on aika
iloinen ja kiivas keskustelu päällä työmaalla.
27. Timppa24.10.2003 klo 21:59
Tapsa, eikö SaiPa ole suosiossa siellä päin?
28. Eki24.10.2003 klo 22:05
Kysymyksiä Ekiltä:

Mulla on kuva seuraavaa "ristikkosanaa viikonvaihteeksi" varten, kirjamessuilta. Kuka arvaa mikä?

Luultavasti toinen kuva sieltä tulee seuraavaksi ristikkosanaksi. SEN arvaaminen olisikin tosi vaikeaa. Kun ei suoranaisesti kirjoihin liity.
29. Timppa24.10.2003 klo 22:31
Tervo? Tanja? Karpela? Carpelan?
30. ile24.10.2003 klo 22:39
Mahdotonta antaa vastausta Ekin messuaiheiseen arvoitukseen. Kuva voisi liittyä Jari Tammen tuoreeseen Solvaussanakirjaan, mutta en usko, että Eki sortuisi moiseen parjailuun. Varmaan kyseessä on kuitenkin vain Ekisen Tekin japanilaisen tissiaiheisen fetissin siluetti tai jotain muuta vastaavaa.

Tuohon Tapsan lätkäaiheeseen liittyen kerron tässä erään Sakari Kuosmasen lanseeraaman vitsin, jota mahdollisimman moni ei toivon mukaan ole aikaisemmin kuullut.

Nääs Tappara pelasi lätkämatsin Käppärää vastaan. Tappara voitti ja Käppärä hävisi. Syytä yllättävään tappioon kysyttiin Käppärän valmentajalta Pentti Matikaiselta.

'Nooh, ensimmäisessä erässä poikien peli seisoi, ja ottelun lopussa se suorastaan puuroutui'.

Ah hah hah hah ...
31. Bengt24.10.2003 klo 23:07
Kaima Pena ja Tapsa.
Se Bättre Folk on hoitanut asiansa niin, että harvemmin niitä edes Suomessa näkyy.
Kaverit, jotka ovat töissänne. ovat tavallisia duunareita, joiden ykköskieli on ruotsi. Se saattaa aiheuttaa klikkiytymistä. Tuskin mitään ylemmyyden tunteita. Nykyäänkin on niin ruotsinkielisiä paikkakuntia, että heillä on vaikeuksia siirtyä työelämään suomenkielisellä paikkakunnalla.
Tuntemuksillenne ei tietenkään mitään voi.
Yrittäkää nyt kuitenkin kestää tämä virallinen kakkoskielemme, koska lähivuosina työelämämme on varmuudella paljon monikielisempi.
32. Ratkoja24.10.2003 klo 23:35
Penalle tedoksi.
Kirkonkirjoisssa lukee jotakin muuta.
Kirkonkirjojeni mukaan en ole se, joka on minut siittänyt
.
Povoosssa oli se ensikoti.
33. ile24.10.2003 klo 23:35
Bengtille tiedoksi, että työelämämme on jo nyt varsin monikielinen.

Työmaalla, jolla viimeksi työskentelin, oli varsin kirjavaa joukkoa, mikäli ihmisiä halutaan luokitella kielen ja kulttuuritaustan perusteella.

Pääosa oli suomalaisia duunareita, mutta lisäksi löytyi yksi svenskatalande byggmästare, engelsmanni rappari ja pari venäläistä timpuria, kuten myös virolainen muurari, sveitsiläinen maalari, ja pari turkkilaista ja yksi kreikkalainen apumies, sekä useampi nigerialainen siivooja. Joukossamme oli myös hemmo, jonka puheesta en saanut mitään selvää, mutta ymmärsin silti, että ukko oli joskus voittanut nyrkkeilyssä Uzbekistanin kärpässarjan mestaruuden. Taideteosta seinälle maalaamaan tullut baskeripäinen hemmo oli saksalainen.
34. Ratkoja24.10.2003 klo 23:56
Hyvä Bengt
Äitini joutui lähtemään arvostetusta perheestä Savonlinnasta
kun oli vain piika. Sattui poika rusauttamaan sitä piikaa.
Porvoo ja Solgord, väärin varmaan on.
Se oli minun ensimmäinen kokemukseni ruotsalaisuudesta.
Tosi hyvää porukkaa ovat he
35. Pena25.10.2003 klo 12:26
Moi kaima Bengt! (Erään kirjan mukaan myös Bente on kaimamme. Joten norjalainen hiihtäjä Bente Skari on sellainen. Aika jännää, me olemme miehiä , hän on nainen, silti hänen nimestään löytyy kari!)

Odotinkin palautetta, aihehan on yllättävänkin arka, sen tietää kun asuu kaksikielisellä paikkakunnalla.

Meni kuitenkin vähän väärinkäsitykseksi. Onhan meillä "alkuasukkaita" duunissa, ja mukavaa porukkaa ovatkin! Aina oon tullu toimeen tosi hyvin. Ja on mulla siviilissäkin porvoolaisia kavereita, ja hyvin menee!

Sillä pienellä kuppikunnalla tarkoitankin niitä, jotka eivät sinne 'paska'duuniin lähtisikään, vaikka pyydettäisiin. Jotenkin on semmonen tuntu, että siinä porukassa se 'rento' huumori on aika vierasta. Kyllä sitä toisille nauretaan, varsinkin jos he eivät ole paikalla! Mutta entäs sitten kun pitäisi katsoa peiliin ja nauraa ITSELLE? Tenkkatenkkapååååå.

No niin, sellaisia ihmisiä on varmasti ympäri Suomea ja maailmaa. Tästä saa nyt sellaisen käsityksen, että MINÄ osaisin nauraa ITSELLE. Niin MINÄ osaankin, OMASTA mielestäni!


Ratkoja:

Se oli varmaan Solgård?
Ja aivan oikein, tosi hyvää porukkaa ovat he, jotka ovat minun lähipiirissäni. Ihailtavaa heissä on se, että kun esim. he keskenään istuvat jossain ja puhuvat omaa ruotsiaan, vaihtavat he suomen kielelle heti, kun tämmönen Pohjois-Karjalan juntti tulee paikalle! Waau! Siinähän PUHUTAAN kielitaidosta ja yleissivistyksestä, sitä heillä on.


Bengt:

Tuntemuksille ei voi mitään, aivan oikein.

Yrittäkää nyt kuitenkin kestää myös meitä susirajan takaa viäntämmään tulleita. Viäntämmään työtä ja puhetta!

d:)
36. Pena25.10.2003 klo 12:36
Eki:
Kirjamessuilla oli varmaan AITIOita?
37. Eki26.10.2003 klo 00:12
Oli siellä tänään (eikun eilen) Tommi Aitio, mutta ei liity tähän.
38. ile26.10.2003 klo 00:48
Terve Pena!

Tiedätkö mitä? No et varmaan, joten kerron sinulle. Ja muillekin.

Olin kahdeksankymmentäluvun puolivälissä duunissa firmassa, jonka nimi oli Rakennustoimisto Klaus Groth Oy. Rakensimme Vantaanlaaksoon rivitaloja, ja meillä oli töissä raudoittajana porvoolainen mies, jonka nimi oli - yllätys, yllätys - Pena.

Pena oli helvetinmoinen ravimies. Muija hattuili Penalle, joka tuhlasi palkkarahat kiertäessään mersullaan kaikki Etelä-Suomen ravitapahtumat.

Eräänä sunnuntaina Pena istui himassa kiikkustuolissa lueskellen päivän aviisia sen näköisenä, kun ei olisi ollut lähdössä mihinkään. Vaimo vittuili Penalle kysymällä, että mitä siinä istut? Eikö tänään ole missään raveja? Pena vaihtoi aviisia ja sanoi, että hetkinen, vaimo kulta, katsotaan Hevosurheilulehdestä. Onhan tänään ravit - Mikkelissä.

Tullessaan myöhään illalla kotiin Pena totesi, että hänestä oli tullut jälleen poikamies. Vaimo oli kerännyt kamppeensa ja poistunut taloudesta.

Pena, sinäkö se oot? Niin monen vuoden jälkeen...
39. ile26.10.2003 klo 12:17
Kiitos, Eki, viikonlopun Koviksesta. Kuulakärkikynällä täytin, ja tästä syystä oikea ylänurkka on vielä suhteellisen vajaana. Selkeää kiinniottosanaa ei ole.

Hyvä niin.

Erityiset kiitokset oikean alakulman 4x4 aukion ylimmän sanan vihjeellesi. Tovin mietin, että onko tästä pudonnut lintu poies. Sitten valkeni!

Tällaiset piristävät ihan oikeasti mieltäni! Parasta AA -ryhmää, ehdottomasti!
40. Pena26.10.2003 klo 16:02
Terve ile!

Tiedätkö mitä? No et varmaan, joten kerron sinulle. Ja muillekin.

Olin kahdeksankymmentäluvun puolivälissä armeijassa Lappeenrannassa.

En oo ravimies, en tiiä hevosistakaan paljo mitään. Onneksi meillä on täällä asiantuntija, Rafflesia, jolta voi kysyä hevosista.

Mulla ei oo ikinä ollu mersua. Tällä hetkellä on 'ranskalainen kone', ja en ees tiiä mitä se tarkottaa.

Mä oon ollu poikamies oikeestaan koko ikäni. Mua(kaan) ei kestä kukaan täysijärkinen muija.

ile, minä se en oo. Edeskään niinkään monenkaan vuodenkaan jälkeenkään...

Mutta toivon ile että vielä tapaat vanhan kaverisi!


Eki:

Tosiaankin kiitoksia kivasta koviksesta. Kyllä ylentää mieltä kun saa kolmetähtisen täyteen yhdeltä istumalta. Yksi istuma mun tapauksessa tarkottaa noin paria tuntia.

Oon kyl huomannu että Ekin kolmetähtiset eivät ole samaa vaikeusastetta kuin Anttien Skyttä ja Viitamäki kolmetähtiset. Onkohan Antti Ylönen laatinut koviksia? Enpä muista.
41. Timppa26.10.2003 klo 16:09
Raveista ja mersuista tuli mieleen S-marketin kassalla kuultu keskustelu;

Kassa: Onko teillä es-korttia?

Asiakas: Hai, ei oo, miul on Volvo...
42. ile26.10.2003 klo 17:29
Tiesinhän minä, Pena, ettet ole se sama Pena. Ja se Ekin Koviksen nurkkakin ratkesi lopulta, kun keksin sinne pystyyn yhden ratkaisusanan. Loppu olikin jo leikin tekoa.

Että silleen tällä kertaa. Aamulla on aikainen herätys. Saa nähdä, vaivaako jet lag, kun nyt siirryttiin kerran talviaikaan oikein säidenkin puolesta.
43. MM26.10.2003 klo 17:42
Timpalle sama visuaalisena... http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/eskortt i.jpg
44. Timppa26.10.2003 klo 17:49
Kiitos MM! Tuo olikin mennyt minulta aikaisemmin ohitse...
45. 14-vuotias ratkoja27.10.2003 klo 09:03
Moikka Eki. Näin sut torstaina kirjamessuilla. Kameran kanssa käyskentelit... Heheh...
46. Eki27.10.2003 klo 09:53
Vai niin, vai niin, ahaa...
47. Eki27.10.2003 klo 11:18
Messuilta otetuista kuvista tulee ainakin kolme seuraavaa ristikkosanaa, ehkä enemmänkin. Yhtään ei ole vielä arvattu.
48. Timppa27.10.2003 klo 11:26
Mihin lehteen?
49. iso S27.10.2003 klo 13:07
Timppa, mahtaisivatko tulla keskustelupalstan etusivulle?

Eki & kätyrit: sivujen latautuminen on tunnetusti joskus hidasta. Isojen sivujen latautuminen saattaa kestää kotona ISDN-linjalla tuskastuttavan kauan ja voin kuvitella, että modemin takana odottavan aika on vielä pitempi.

Mitä tapahtuu, kun nyt kommentoin? Lähettääkö selain pelkän kommentin vai kaiken samaan ketjuun kuuluvan keskustelun? Asian kannaltahan muiden viestien takaisin lähettäminen ei ole tarpeen. Siellä päässä ilman muuta tarvitaan vain kommenttiosa, joka liitetään tallessa olevaan ketjuun (johon joku näppäräsormisempi & nopeaälyisempi on jo saattanut pistää oman lisänsä, eikä se eikä minun juttuni jää toisen jalkoihin). En tunne käytettyä tekniikkaa, joten pidän mahdollisena, että myös tarpeeton osa pitää lähettää teknisistä syistä ja sillehän ei silloin voi mitään.

Mutta: kun olen klikannut Lähetä-nappia, sinne lähtee mitä lähtee - ja sen jälkeen koko roska tulee takaisin! Onhan se somaa nähdä henkensä hedelmä joukon jatkona, mutta varsinaista hyötyä siitä ei ole (paitsi jos joku muu on ehtinyt väliin). Olisiko mahdollista ja järkevää, että palattaisiinkin otsikkotasolle, mihin mitä ilmeisimmin haluan kuitenkin suunnistaa? Säästyisi täällä yhden litanian verran aikaa ja siellä lähetystehoa.
50. Timppa27.10.2003 klo 13:20
Niinpä tietysti, anteeksi hölmöyteni!
51. Eki30.10.2003 klo 11:52
Pian ilmestyy kirjallisuusaiheinen viikon ristikkosana. Vielä on aikaa miettiä!
52. Pena30.10.2003 klo 12:25
Atlas?
Teos?
Nide?
53. Eki30.10.2003 klo 12:33
Joku sana/nimi, joka ei ole kovin tuttu suurelle yleisölle! Meille kyllä!
54. Pena30.10.2003 klo 12:35
Veikko?
55. Eki30.10.2003 klo 13:09
Veikko Sonninen ei ehkä ole kaikille tuttu, mutta ei se Veikko-sanasta outoa tee.
56. Teemu Pallonen30.10.2003 klo 13:30
Veikataan nyt myös: voisiko olla viime aikoina paljon julkisuudessa ollut runoilija ARNO KOTRO? Miehen molemmat nimet ovat erittäin hyvin ristikkoihin sopivia.
57. Eki30.10.2003 klo 13:50
Hyvä Teemu! Ei ole tämän viikon sana, mutta yksi messujen kuvasadon tuleva ristikkosana tuo Arno!
58. Eki30.10.2003 klo 21:29
Että Etto se sitten oli. Olisin luullut jonkun arvaavan. Oikeastaan mies on saanut kaikenlaista aikaan eikä ole niin huono sana kuin mitä usein tulee ajateltua. Nimi tulisi ristikkoon paljon úseammin, jos sen vain helposti päästäisi. Ehkä Etto on muutenkin tullut ristikoissa harvinaisemmaksi?
59. jupejus30.10.2003 klo 21:56
Ettoja on useampiakin, mutta Jorma kai kuuluisin. Erittäin arvostettu kirjailija/runoilija, vaikka en itse ole kyllä lukenut hänen tuotantoaan.
"Vastarannalla huutaa toinen samanlainen" on ehkä tunnetuin lauselma hänen tuotannostaan. Eton mukaan on nimettu katu ainakin Rovaniemelle.
Ei oikein sovi pirtaan, miksi Etto olisi joutunut "ei-hyväksytyksi" nimeksi sanaristikoihin. Moni paljon vähäisimmilläkin kulttuuriteoilla on ristikoissa tavantakaa.
Ja eikös Eton tuotantoa julkaistu vastikään, ettei hän ole edes kuollut kulttuurihenkilönäkään.
60. ile30.10.2003 klo 23:12
Kirjailija-runoilijan tytär Ulla Etto on piirtänyt sarjakuvan muotoon isänsä vuonna 1963 kirjoittaman pienoisromaanin 'Joulupukin päiväkirja'. Tämän perusteella olen uskaltanut ottaa Ullan mukaan vihjeeseen, kun ratkaisusanana on ollut monikkomuoto ETOT.

Yksikkömuodon vihjeeksi Ullan rahkeet eivät mielestäni vielä riitä.
61. jupejus30.10.2003 klo 23:33
Turvauduin tähän netin antamaan apuun ja katsoin tuota poroaiheista sanastoa.
Etto, ettoaminen - on porojen kokoaminen erotusta varten.
Ettomies - ettotyössä oleva poromies.
62. Eki31.10.2003 klo 00:10
Yllättäviä tietoja minulle, katsotaan jos vaikka täydennetään tuota, silloin pitää tosin Jorman ansiot poistaa.
63. iso S31.10.2003 klo 07:46
Takaperin ajateltuna kuulostaa uskottavalta. Kokoamista varten porot pitää ensin etsiä. Etsiminen runollisesti = etso, etsiä murteellisesti = ettiä, siitä analogisesti etto.

Kyllä vastarannalla huudetaan, että sossun luukulla tavataan, jos poistat Jorman ansiot!
64. ile31.10.2003 klo 07:50
Piilosanaan:

Nyt ei ehdi runoja rustaamaan, sanoi Jorma, ja kokosi poroja tokkaan -> Etot
65. Eki31.10.2003 klo 09:52
Oliko tämä, ile, mielestäsi hyvä piilosanavihje? Jos siinä on muuta kuin kaksi vaikean sanan "synonyymia", kerro minullekin! Jos eka t olisi piilossa, useimmat panisivat varmaan elot ja uskoisivat Jorma Elon olevan olemassa (ja lienee sen nimisiä oiieastikin).

Jorman kaupunki > Eton taas lie joskus ristikoissakin mutta myös piilosanaan periaatteessa sopiva vihje, vaatii vain tavallista enemmän erikoistietoa piilosanavihjeeksi.
66. Hui hai31.10.2003 klo 15:30
Rakennusaineen sisällä Jorman kaupunki (betoni) voisi olla parempi versio edellisestä?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *