KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 13.9.

4209. IS KOVIS 13.9.

Lauri Kultti13.9.2008 klo 19:35
Tämä ratkesikin yllättävän nopeasti (lasillinen punaviiniä ehkä auttoi ajatuksen juoksuun?).

VALOA SEURAAVIA tuntui ensin aukeavan kivasti, mutta eihän sen ensimmäinen kirjain millään sopinut kahden alemman pääkuvalauseen kirjaimen kanssa samaan sanaan. No, siitähän koko ristikko lähtikin luistamaan aika vauhdilla! HORTONOMIN MIES oli mielestäni ainoa vähän plääh-vihje. Hauskin vihje mielestäni oli KELLON TÄMÄ EI KERRO TÄSTÄ! Eikä siinä ollut edes mitään kikkailuja. RAKENNUSALALLA vihjeeseen yritin itsepintaisesti väärää kirjainta alkuun; sekin olisi itse vihjeeseen sopinut. Mutta ympäristö pakotti lopulta taipumaan, ja muutin siihenkin oikean kirjaimen. Joko olen normaalia paremmassa vedossa tai sitten Toni ei ollut pannut ihan pahintaan?/parastaan?
2. Lauri Kultti14.9.2008 klo 08:04
Onkos tämä säie siirtynyt väärälle puolelle??
3. PP14.9.2008 klo 11:10
Olipa makoisa. Vasemman laidan sotamies tuotti ongelmia enkä tiedä, onko järkeä ratkaisussani, kun tuo kaverikaan ei pääse kunnolla alkuun. Ei voi kysellä hänen mielipidettään.

Kivoja vihjeitä oli monta. Mainittakoon KYLÄOSA, ORJAT, KELLON TÄMÄ EI KERRO TÄSTÄ! niinkuin Lauri Kulttikin sanoi, VALOA SEURAAVIA ja HALOLLAKIN! Yläoikean sääilmiötkin vaati hoksottimia.

Kuvasta lähtevät olivat hyviä, varsinkin ensimmäisen poikkisana, jossa pitkän aikaa haikailin itselläni olevan virheen. Mutta ei ollutkaan. Seinään sopivaksikin asettelin väärää tavaraa aluksi ja rakennusalaan ilmeisesti samaa kuin Kulttikin. Hortonomin miestä ihmettelin, ellei minulla sitten ole jokin virhe. Ristikossani on nyt paikka Japanissa.

Kyllä minä annan ne täydet kolme pallukkaa Tonille ilomielin ja hyvästä piirustustaidosta erikseen vielä plussa päälle.
4. RA14.9.2008 klo 11:28
PP, kai huomasit, mitä se vasemman laidan pyssymies sanoo? "OLEN AIVAN TURTA!"
5. RA14.9.2008 klo 12:08
Mitähän (oik.ylh. tynnyrimiehen vieressä) ajattelisi vihjeen VOI TOISEN SAADA ratkaisusanasta (10)? Ekana tuli mieleen, ettei sana saisi olla ristikossa tuossa muodossa?

Sanonkin nyt kuin yllä mainittu pyssymies, että "Olen aivan turta, kun mietin tätä itseni puuduksiin."
6. RA14.9.2008 klo 12:29
PER...uutan edellisen pähkäilyni. Näkyy löytyvän Pesosestakin.
7. PP14.9.2008 klo 15:56
Se olikin sitten parhaita vihjeitä, se pyssymies. Oikeinhan se minulla oli. RA yritti vääntää rautalangasta eikä uponnut kallooni vieläkään, kunnes Jaska sen suomensi. Niin pökkelö voi tosi pöllö pösilö olla!
8. Jaska14.9.2008 klo 16:25
Kaveri pääsi vihdoin loppuun, ja hän pitää turtaa oivallisena vihjeenä. Ratkesi kylläkin vasta risteävistä, mutta kohtsillään tuli mieleen seisonta, jossa solttuja on tuossa asennossa kolme rinnan...

Huvittaa vauhdilla ratkoneen (onnittelut onnistumisesta) Lauri Kultin "Toni ei ollut pannut ihan pahintaan? / parastaan?" Ehkä se oli pikku provoksi tarkoitettukin. Totuus on, että tämä on Pitkälän toptusinassa kautta aikain. Löysällä otteella ei näin avaraa (harjaantunut silmä näkee laskemattakin, että sanapituuskeskiarvo on yli 6) ristikkoa mestarikastin laatijakaan putkauta, puhumattakaan leegiosta huippuvihjeitä.

Valitettavasti Lauri Kultti on oikeassa hortonomin miehestä. Se on aulismi, jonka olisi voinut välttää ratkaisusanan viimeisen kirjaimen vaihdoksella tarvitsematta edes muuttaa risteävän vihjettä! Näin olisi ristikkoon saatu taatusti tunnetumpi mies, jonka sukunimen alku on muuten Pitkälälle hyvinkin tuttu juttu...

Ilman armoa on tuon luokan haksahduksesta miikka langetettava, ja näin ollen ristikko ei yllä Pitkälän kovisten täyskymppikerhoon ABC-ristikon tapaan.
9. TAM15.9.2008 klo 07:03
Nyt VASTA sain täyteen, joskaan en "pihlaja" vihjettä ihan ymmärtänyt.
10. PP15.9.2008 klo 07:59
TAM: Eräs yleinen aita-kasvi on sellainen.
11. TAM15.9.2008 klo 18:27
pp

tänk jyy! täältä sitä aina saa tietoa kaikista asioista maan ja taivaan välillä.
Itsekseen kun tekee, niin juuttuu usein vanhoihin uriin.
12. matts16.9.2008 klo 11:46
Täynnä on, mutta täyttä ymmärrystä vailla!
Siis ei mene tuo:
olenaivanturta-asetakakenolainausmerkkimies jakeluun ja sitä kautta KEHUTTAVAkin on epävarma vaikka siihen kirjoittamani sana sopii ihan upeasti paikalleen.
13. RA16.9.2008 klo 12:51
matts, kun on "aivan turta", niin on aivan .......... (10). Ja kun tuo "pyssymies" on sitä, niin silloinhan kysymyksessä on eräs tunnettu .... (4).
14. matts16.9.2008 klo 14:32
AHA! ett sillviissiin mutkan kautta, tattis, Dein kaa saa kunnon sielunhoitoa?
15. RA16.9.2008 klo 14:49
Ai Mein vai? :-D
16. Jaska16.9.2008 klo 18:00
Tietty sun kaa, mutta de facto kyseessä on Dea!
17. opettelija19.9.2008 klo 13:00
Olen täytellyt is-ristikoita joitakin vuosia, 2,5 palloset ratkeavat, mutta ei nämä 3-palloiset. Kun ei saa sitä ensimmäistäkään, että saisi apuja? Mikä kumma neuvoksi, kertokaapa viisaammat.
18. -D19.9.2008 klo 13:02
Pyydä, että joku piilottaa ensiksi yläreunassa olevat pallot!

:-D
19. Lauri Kultti19.9.2008 klo 14:14
opettelija:

Koetapa etsiä joku kaveri, joka on tasoisesi tai vähän parempi ratkoja, ja ratko 3-palloisia hänen kanssaan kimpassa. Tällä konstilla ainakin itse joskus kehityin kovasti ratkojana.
20. iso S19.9.2008 klo 16:46
Pätevä ja sopiva kaveri on tietysti mainio juttu jos sellainen on kätevästi saatavilla. Ellei, niin itseopiskelun hidas mutta karu tie voisi aueta näin: jemmaa kolmipalloinen ja katso milloin sen ratkaisu julkistetaan. Hanki ratkaisun sisältävä lehti. Käy sitten uusin voimin ristikon kimppuun. Kurkista varovasti ratkaisusta joku sana. Valitettavasti näet luultavasti samalla useita mutta ei se kauheasti haittaa, onhan ristikko vaikea. Näin saat ristikkoon ainakin yhden varman, mikä usein auttaa enemmän kuin kolme epävarmaa.

Jos pääset omin voimin eteenpäin niin hyvä; jos et niin ei haittaa, olethan opiskelumielellä liikkeellä. Kurkista lisää apua. Kun ristikko on täynnä, osittain luntaten, osittain kontaten, käy se läpi sana sanalta. Mieti mikä yhteys on ratkaisusanan ja vihjeen välillä ja olisiko ollut mahdollista hoksata se heti tai sitten kun olisi ollut sopivasti poikittaisten sanojen antamaa apua.

Näin opit tunnistamaan vihjetyypit, pääset enemmän tai vähemmän sisälle visaisten laatijan ajatusmaailmaan ja vähitellen alkaa kolmipalloistenkin ratkaiseminen sujua. Opit huomaamaan missä voi olla ristikon "heikko kohta" josta pääsee liikkeelle ja millaiset vihjeet ovat sellaisia että niissä on luultavasti harhapoluille houkutteleva törppöansa.

Oikotietä onneen ei ole. Tarvitaan kokemusta, ajattelua ja lisää kokemusta. Kaikki eivät viitsi treenata tarpeeksi mutta viitsineet väittävät että hykerryttävien visaisten tuoma mielihyvä on vaivan arvoinen. Isot pojat (ja tytöt) ovat kertoneet, mistäpä minä tietäisin!
21. opettelija20.9.2008 klo 11:04
Kiitos hyvistä neuvoista :) Pallojen piilotus tuntuu hyvältä idealta, mutta ei se oikein onnistu, kun pallotukset ovat vuoroviikoin?! Jo lehteä hankittaessa tietää pallotuksen. Uskon kyllä siihen, että kun palloja tietää olevan kolme, aivot antavat jo kättelyssä periksi, ei kannata edes yrittää. Muistan, kun joskus aikoinaan sain 2,5 valmiiksi, niin sen jälkeen aina ajattelin, että kyllä se onnistuu nytkin kun se on onnistunut ennenkin. Ja sitkeästi vaan yrittämällä 2,5 palloset täyttyvät aina.

"Lunttaamista" olen myös yrittänyt ja silloin vihjeet tuntuvat jopa helpoilta, mutta annas olla kun on uusi 3-palloinen edessäsi! Sitä aivan kuin jähmettyy vain tuijottamaan vihjeitä eikä osaa lähteä ajattelemaan mihinkään suuntaan. Niinkuin nyt esim. viimeisimmässä on vihje "lähdössä". Sitä vaan tuijottaa sanaa ja ajattelee, että ei tuosta voi mitään järkevää muodostaa?! Ja niin se on valitettavasti monen muunkin vihjeen kohdalla. Mutta onhan siellä toki joukossa niitä 2,5-pallosen "helppojakin" vihjeitä, mutta kun ei riitä usko omaan itseensä. Sitten jos hoksaa semmosen helpomman vihjeen, niin ajattelee heti, että ei se voi olla niin helppo. Että sillai, mutta aion kyllä sinnikkäästi yrittää opetella "huipuksi". Nähtäväksi jää onnistunko siinä joskus.
22. uuno26.9.2008 klo 17:19
Voisiko joku antaa sanan/avun, vihjeeseen "rakennusalalla",
Olen aivan jumissa, enkä malta odottaa ensiviikkoon, koska huomenna tulee taas uusi "jaakko".
Nuo "kalliot" menee jotenkuten, mutta sama ongelma -opettelijan- kanssa noissa "jaakoissa".
23. Masi26.9.2008 klo 17:36
RAKENNUSALALLA ovat OVIYRITYKSET.
24. uuno26.9.2008 klo 17:38
Kiiitos!
25. Owlie29.9.2008 klo 17:25
Kiitos, Masi, yrityksistä. Innostuin vääntämään ristikon täyteen.

tonimikael, täältä kuului 40-kertainen LÄÄH, ennenkuin valmistui.
Hyvin haasteellinen. Vihjeytyksen ulkoasukin esimerkillinen.

Katson lauantaina montako mokaa jäi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *