KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > HEMULILTA LIBEROLLE JA MUILLE

4200. Hemulilta Liberolle ja muille

Ylläpito10.9.2008 klo 20:07
(Alla oleva on kaikki siis Hemulin tekstiä.)

Taustaksi:
En ole tavallista älykkäämpi tai näppärämpi. Tietokoneasioissa olen suorastaan surkea. En osaa chattailla, ja sanaristikot.net on ensimmäinen sivu, jolle olen yrittänytkään osallistua. Mutta olen kiinnostunut monista asioista, mm. kirjoista ja sanoilla leikittelystä. Ja tunnen sellaisiakin, jotka ovat kotitietokoneensa edessä vielä minuakin tottumattomampia. Olen joutunut yhä uudestaan törmäilemään, epäonnistumaan ja nieleskelemään, kun olen sinnikkäästi pyrkinyt pääsemään näiden säikeiden kenties huvittavaksi, mutta kuitenkin ajoittain vakavastikin otettavaksi jäseneksi.

Olisiko mahdollista, että kaltaisiani varten luotaisiin helposti löydettävään paikkaan neutraalit, värittämättömät aloitusohjeet? Tuskin ne loukkaisivat henkilöitä, joille niiden sisältö olisi itsestään selvää. Niiden avulla kuitenkin taitamattomien aloittelevien omanarvontunto saattaisi selviytyä vähäisemmillä kolhuilla, konkarien ei tarvitsisi kiristellä hampaitaan ja yhä suurempi osa uusista saattaisi jäädä sivulle. Nykyisellään tyhmyreiltä vaaditaan melkoista kovanahkaisuutta. Vaikuttaa siltä, että jotkut kyselijät ovat tyystin luovuttaneet, keränneet lelunsa ja poistuneet. Kuinkahan sitten ne, jotka eivät ole rohkaistuneet edes kysymään?
Säikeitten aloittajat – heistä taidettiin jossain käyttää nimitystä ”valvojat” – ansaitsevat kaiken kunnioituksen: he ovat pitkämielisiä ja viitseliäitä. Mutta toiset osallistujat päästävät välillä suustaan semmoisia sammakoita, että tätä voisi erehtyä luulemaan joksikin muuksi kuin harmittomaksi leikittelyksi, hauskaksi ajankuluksi ja dementianestokeinoksi, mimmoiseksi sen olen mieltänyt.
Tarkoitan tämän tyyppisiä lauseita: ”Pitäisikö TAAS kerran selittää?”, ”Tuliko selväksi?”, ” Etkö voisi seurata aikamerkintöjä?”, ”Olisit voinut olettaa” ja vastaavia. Jos jo on tehnyt virheen ja itsekin harmittelee, lukee mieluummin vaikkapa semmoisen kommentin, että ”älä välitä, minullakin kävi noin, ei tämä nyt kuolemanvakavaa ole” tai jotain muuta kannustavaa.
Olen kirjoittanut semmoisista asioista, joiden kohdalla itse olen lyönyt päätäni seinään. Jos jaksatte edes katsoa luettelon pituutta, huomaatte, että töppäilty on!

(jatkuu)
2. Ylläpito10.9.2008 klo 20:07
(jatkuu)

Musiikki-, matematiikka- ja rekisterinumerosäikeistä en tiedä mitään. Ehkä ne kaipaisivat omia neuvojaan, mutta muuten peräämäni ohjeet olisivat tyyppiä:
- Jos haluat jatkaa ketjua, tarkista ettei kukaan muu ole ehtinyt väliin. (Muokkaa-valikko: Valitse kaikki/CtrlA, Kopioi/CtrlC, PÄIVITÄ, Muokkaa-valikko: Liitä/CtrlV, kirjoita vasta nyt oma nimesi, lähetä. Osoita muuten kursorilla sitä kohtaa, mihin liität…Jos unohdat kirjoittaa lähettäjän nimen, viestisi häviää eetteriin.)
- Tarkista oman viestisi ainutkertaisuus. (Muokkaa-valikko: Hae tältä sivulta)
- Ketjut ovat jatkuneet jo pitkään. Niinpä esim. Kirjailijat ketjun –sivulla antiikin kirjailijat, nobelistit ja muut erityisen tutut henkilöt on luultavasti jo mainittu.
- Ainakin kirjailijoilla, joiden äidinkieltä kirjoitetaan muilla kuin latinalaisilla aakkosilla, esiintyy nimestä usein rinnakkaismuotoja, esim. venäjässä Aleksandr/Aleksander. Tai Solzhenitsyn, Solženitsyn, Soltshenitsyn, Soltsjenitsyn. Tämä korostuu, jos mainitsemasi teos on käännetty jollekin muulle kuin suomen kielelle: jo ruotsissa voidaan käytetään osittain eri transkriptiota kuin suomessa. Vähiten hämminkiä syntyy, kun käyttää Googlessa suositeltua suomessa käytettyä kirjoitusasua.
- Jopa eurooppalaisten kirjailijoiden nimissä esiintyy suomen kielelle vieraita tai aksenttimerkillä varustettuja kirjaimia, esim. æ, ø, œ, ç, š, ž, á, è, ñ, â, ü, í. Neuvoja näiden kirjainmerkkien kirjoittamiseen löydät Googlesta: Erikoismerkkien kirjoittaminen suomalaisella PC-näppäimistöllä.
- Joku aikaisempi säikeellä on voinut kirjoittaa nimen epätarkasti.
- Muita virhemahdollisuuksia: Kerstin Johansson i Backe –tyyppinen nimi saattaa esiintyä säikeellä persoonallisesti kirjoitettuna, samoin esim. L. M. Montgomery ilman etukirjainten välillä olevaa välilyöntiä. Monissa kielissä käytetään kahta sukunimeä, esim. García Márquez. Edellinen käyttäjä ei välttämättä ole huomannut tätä. Jos tarkistat nimen Kivi, Aleksis, ohjelma ei samalla noteeraa nimeä Aleksis Kivi. – Monta näistä loukuista selvität käyttämällä tarkastaessasi pelkkää etu- tai sukunimeä, tai vaikeasti kirjoitettavissa sanoissa jopa pelkästään yhtä tavua. Ja muista, että useammasta tekijästä mainitaan kerrallaan vain yksi.
- Tarkista ainakin kaksi edellistä ehdotusta. Viimeisessä voi olla inhimillinen virhe. Silloin tällöin se on sinänsä oikea mutta hieman myöhästyneenä saapunut. Ketju jatkuu tietysti ensimmäisenä kirjautuneesta oikeasta jatkosta. Tällöin sinun ei tarvitse perustella, miksi et jatkakaan viimeisestä. Omasta viestistä ei normaalitapauksessa voi jatkaa (paitsi jos viesti on odottanut jatkoa kokonaisen vuorokauden). Poikkeukselta tästä käytännöstä voi näyttää puheen alainen myöhästymä. Jos viestisi ”hävisi nopeuskisassa”, saat näpytellä oman nimimerkkisi toiseen kertaan hitaan viestisi alle. Silloinhan kuitenkin jatkat jonkun kanssakisailijan viestistä. Myöhästynyt viesti kannattaa säästää ja käyttää se joskus toisella kerralla.
- Ole tarkka oikeinkirjoituksessa – ja muutenkin. Syntyvä virhe voi johtua omasta huolimattomuudestasi tai töppäilystäsi TAI jonkun muun!
- Jos huomaat virheen, mainitse siitä vähin äänin. On parempi, että virhe korjataan mahdollisimman nopeasti. Älä kuitenkaan ole ylimielinen tyyliin: En voi ymmärtää, miten X:stä on päästy Y:hyn. Tavallisesti tehdyn virheen voi hyvin ymmärtää!
- Älä hermostu! Et ole ensimmäinen, joka töppäilee. Eikä tämä kuolemanvakavaa ole.
3. Ari10.9.2008 klo 20:29
Olisin eri mieltä seuraavasta:
"Ketju jatkuu tietysti ensimmäisenä kirjautuneesta oikeasta jatkosta. Tällöin sinun ei tarvitse perustella, miksi et jatkakaan viimeisestä."
Mielestäni on hyvä ilmaista tuossa tilanteessa em. seuraavasti: "(Edellinen myöhästyi)" sillä seuraava jatkaja voi muutoin jatkaa edellisestä luullen sinun jatkaneen väärin.

Tästä voi ketjuilijat itse antaa kommentteja, tämä oli vain oma näkemykseni.
4. Eleth11.9.2008 klo 09:47
Mielestäni ei tarvitse kirjoittaa "edellinen myöhästyi". Kun näen mielestäni virheellisen jatkon, katson myös muutaman edellisen entryn. Niistä yleensä näkee aika selkeästi, missä mennään ja kuka on tehnyt virheen.

Myönnän käyttäneeni ainakin kerran tuota Hemulin kammoamaa "En voi ymmärtää"-lausetta, mutta sen tein ihan vain siksi, kun en ymmärtänyt. :) Sitten joku ystävällinen sielu selitti minulle puusilmäisyyteni.

Mielestäni olisi myös hyvä kertoa, hyväksytäänkö sanat ketjuissa esim. vain perusmuodoissaan ja jos sääntöjä päivitetään, olisi se mukava lukea myös seuraavan säikeen alusta, missä kerrotaan säännöt.
5. PP11.9.2008 klo 09:48
Ensiksi kiitos Hemulille. Sinä teit sen, mitä minä en saanut tehdyksi, vaikka mieli tekikin. Olin jo sen verran lannistunut, kun kaikki muut osasivat ja minä en. Tunsin itseni todella tyhmäksi.

Olen tullut mukaan vasta tämän vuoden huhtikuussa. Tulin mukaan sanaleikkiin, jossa vihjailtiin ammatteja. Olin seurannut leikkiä omalta koneeltani ja vastaillut kumppanini kautta. Olen onnistunut tekemään kaikki mahdolliset virheet, luullakseni, ja toivottavasi jo kaikki. Viimein rohkenin itse mukaan ja tänne jäin riesaksi. Monta kertaa olin lopettamaisillani, mutta suhteutin tämän vaikeuden muihin elämääni mahtuneisiin ja tulin siihen tulokseen, että tämä kuuluu niistä ihan kaikkein mitättömimpiin. Vierailin tutustumistarkoituksessa muilla sivustoilla. Seniorinettiin tunsin olevani liian nuori :-) ja pari muuta kokeilemaani olivat yhden asian sivuja. Ehdottomasti paras oli tämä sivusto kohdallani.

Viimein rohkenin mukaan muihinkin säikeisiin. HS -säikeellä törmäsin heti ongelmiin, kun uskalsin sanoa, etten pidä A. Lehdon ristikoista. En ollut edes tutustunut säikeeseen aikaisemmin enkä siis arvannut, että se oli niinkin sisäänlämpiävä. Pikkuhiljaa olen tutustunut näihin herttaisiin ihmisiin ja oppinut pitämäänkin aulisten täyttämisestä. Valitettavasti sielläkin häiriköi eräs tietty henkilö lukuisine sivupersoonineen jopa käyttäen toisten nikkiä ja kestää näköjään kauan ennenkuin kaikki pystyvät erottamaan jyvät tästä akanasta.

Tekstini häipyivät aluksi taivaan tuuliin ja jouduin kyselemään ylläpidolta, kun luulin siellä päässä olevan vikaa. Niinkuin tavallista, vika olikin tässä päässä. Ketjuilusta en tiennyt 'hölökäsen pölläystä'. Luulin, että riittää se, mikä tuntuu sopivan. Ei minkäänlaista tietoa siitä, että ketjuilussa on sääntönsä ja melkein joka ketjussa vielä omansa. Neuvovia huomautuksia sateli, enimmäkseen hyvin nätisti, mutta välillä joidenkin huomautukset tuntuivat
'pysypoissakunettuotakaantiedä' -sävyisiltä ja paha mielihän siitä tuli. Ystävällisemmät neuvoivat, miten ottaa selvää, onko jokin kirjailija, koira, kissa tai mikälie jo esiintynyt. Mutta vieläkin tulee päällekkäisyyksiä, kun kyselyssä voi olla virhelyönti tai nimessä on jokin hattu tai tiplu.
---jatkuu---
6. PP11.9.2008 klo 09:50
---jatkuu---
Sensuurikin on iskenyt teksteihini. Näillä säikeillä näkyy kopiointeja lauluista ja runoista vaikka kuinka paljon, mutta runo ”Auttamaton Pekka”, jonka kopioin, kun joku kaipasi sitä, oli jollekulle liikaa ja niinpä se sensuroitiin. Tekijäoikeudet muka. Minun kopioni oli valittu varta vasten sivulta, jolla runo ei ollut alkuperäisessä muodossaan. Valittavana oli kyllä aitokin versio. Sikäli ihmetytti koko operaatio, kun Pekka on kenen tahansa saatavilla. Siinä pitäisi kaiketi olla kopiointiesto niinkuin Museoviraston sivuilla tai monissa luontokuvissa ja maalauksissa. Paha mielihän siitäkin tuli. Tunsin leimautuneeni häiriköksi.

Jospa silloin olisi ollut saatavilla Hemulin ohjeet, alku olisi sujunut pienemmillä kompuroinneilla. Monet seniori-ikäiset valitettavasti pelkäävät tietokonetta monine nappuloineen eivätkä rohkene kokeilla kaikkia mahdollisuuksia. Monet täälläkään eivät löydä kaikkia mahdollisuuksia, vaan ovat uskollisia vain yhdelle säikeelle. Me muut saamme sitten leiman 'jokapaikan höylä'. Omalla kohdallani on ollut onnea sikäli, että viimeiset pari vuosikymmentä työskentelin tietokoneella enkä kaihda kokeilla kaikkea mahdollista. Jopa omat lapsenikin hämmästelevät. Kyllä vanhakin koira oppii.

Ja ylläpito, värkätkääpä jonkinlaiset yleisohjeet! Etusivulle tyhjentävä esitys niistäkin asioista, jotka teille ovat itsestäänselvyyksiä, mutta meille täyttä hepreaa. Esimerkiksi, miten helpoimmin löytää jonkin vanhan säikeen. (Itse menen suosikkeihin tallentamani säiehistorian kautta, jos muistan yhdenkään sanan säikeen nimestä, niin ctrl + F löytää.) Tai, miten siirretään jokin linkki helpoimmin säikeeseen tarvittaessa. Tai, miten kopioidaan teksti kirjoitusohjelmasta säikeeseen. Nämä opin kokeilemalla ja järkeilemällä, mutta lähipiiristäni tiedän, ettei se suju kaikilta ilman neuvontaa.

Miettikääpä ja värkätkääpä! Siinä kaksi uutta verratonta sienilajia.
7. PP11.9.2008 klo 10:04
Jostain syystä tänne siirtyi korjaamatön versio. En ehkä muistanut korjauksia tallentaa. Korjasin lauseen. Jospa silloin olisi ollut saatavilla Hemulin ohjeet muotoon ...edes jonkinlaiset ohjeet... Jotain muutakin olin korjannut, mutta olkoot. Ugh, olen puh(k)unut.
8. Ylläpito11.9.2008 klo 10:10
Kun ja jos jo syksyn aikana sivuja uudistetaan kovalla kädellä, luemme myös tämän säikeen. Tästä tuli hyviä ideoita.

Mielenkiintoista, että PP otti runon sensuroinnin noin henkilökohtaisesti. Tämäkin todistaa sen, että parempi on olla sensuroimatta muita kuin aivan varmasti loukkaavia ja häiriköiviä viestejä. Ehkä pahinta, mitä uudelleen tulokkaalle voi tapahtua, on ensimmäisen viestin kääntyminen vedätysepäilysten kohteeksi. Ainakin yhdellä muulla aihepiirin palstalla olen lukenut kommentin "se on se pienen sisäpiirin palsta" ja se satuttaa. Sellaiseksi tämän ei ole ollut tarkoitus kääntyä. Sellaiseksi "työnjako" eri saiteilla kuitenkin helposti käy, pieni osa kävijöistä kirjoittaa ahkerasti, toinen pieni osa kirjoittaa silloin tällöin ja suurin osa vain tai lähes ainoastaan lukee.
9. Hemuli11.9.2008 klo 10:58
Ylläpidolle,
"pahinta mitä uudelle tukokkaalle" jne. Totta.
Mutta silti uusi tulokas on joskus keljuilija. Esimerkikisi yhdyssanaketjun taannoinen "anne", joka tempaisi ketjuun sanan ilomielinen. Jos se olisi tullut joltain konkarilta, olisin ajatellut, että ohoh, eipä Setaise huomannut, että tuosta on mahdoton jatkaa. Nyt päättelin rivakkaa tahtia, että kiusa se on pienikin kiusa.
Samoin eiliset "tulokaat", jotka tekaisivat tosi persoonallisia yhdyssanoja: koukkuveto, vetosormi, sormivesi, koukkuhaka jne. Se oli ehkä kannanotto aikaisempia teennäisiä "yhdyssanoja" vastaan, kai lähinnä muilla säikeillä. Tai pelkkää piruilua?

Neliosaisissa yhdyssanoissahan Hakrolla oli (ehkä kauankin?) ollut kunnianhimoinen päämäärä keksiä sanoja, joitten alku- ja loppukirjaimet ovat samoja. Useat näistä olivat upeita, mutta joukossa oli muutamia, myös minun mielestäni arveluttavia. Niitä sitten joku kritisoi. Hakro veti takaisin yhden, selvän sanaliiton, tyyppiä "linja-autoasemantuoli". Ei se tuo ollut, mutta en nyt jaksa hakea alkuperäistä esille. Kritiikin löytää varmaan vielä helposti. Säikeen "pomo" (sekin oli kai Libero?) vastasi, että hän jättää yleensä osallistujille vastuun sanoistaan ja että säikeellä yleensä iloitellaan railakkaasti.
No, minä taas olen pitänyt "lisää yksi kirjain" -ketjua varsinaisena iloittelupaikkana ja hihitellyt usein ääneen oivallisille keksinnöille, ja varsinkin niiden selityksille. En minäkään näitä moniosaisia yhdyssanoja miksikään huulenheittosäikeiksi osannut ajatella.
No, en tietysti tiedä, mitä eiliset kiusantekijät miettivät: ehkä he kritisoivat, ehkä vain keljuilivat.
Mistä löytyisi sensuuriin viisasten kivi?
10. Jaska11.9.2008 klo 11:51
Onko yhdyssanaketjun säännöissä mainittu, että sanan tulee olla jatkettavissa? Jos ei ole, annen ilomielinen oli aivan laillinen jatko, oli sitten kiusaksi tarkoitettu tai ei. Tästä olisi hyvä saada ketjun luojan lausunto.

Lauluketjussa on sääntö (jota kaikki tuskin noudattavat), että jatkajalla pitää itsellään olla varalla oma jatko värssylleen, jos kukaan ei ole jatkanut sitä vuorokauden kuluessa. Muuten ei saa omastaan jatkaa. Jos laillista jatkoa ei määräajassa tule, on siis sallittua jatkaa toiseksi viimeisestä kontribuutiosta. Tämä käytäntö sopii tietenkin myös yhdyssanaketjuun. Olkoon asia päätetty, vai tahtooko joku tapella!
11. Hemuli11.9.2008 klo 11:54
Kun en tiedä, kuinka pitkiä sepustuksia tänne voi lähettää, jatkan vielä pätkällä.

Ylläpidolle:
Kai noteeraatte PP:n viestin senkin osan, missä hän kertoo tietokonekokemuksestaan?
Hän on parikymmentä viime vuotta ollut tietokoneen takana ja silti kertoo tehneensä täällä kaikki mahdolliset töppäykset. Muistaakseni hän kerran mainitsi olleensa firmansa tietokonevastaavakin, tai joku sen tapainen. Menkääpäs Taavi Tavallisen paidan alle! Minäkin pelkään aina, että kone räjähtää, jos uskallan hipaistakin jotain tuntematonta namiskaa!

Elethin kanssa ole samaa mieltä siinä, ettei edellisestä myöhästymisestä tarvitse mainita. Mitä vähemmillä huomauttelemisilla selvittäisiin, sitä vähemmän syntyisi myös mielenpahoittamismahdollisuuksia ja väärinkäsityksiä.

Eilen RA toimi mielestäni kk-ketjulla taitavasti. Edellä oli ollut kai parin kirjailijafanin nopeuskisaa, jonka seurauksena koko ketju näytti vialliselta. Kun tuli pieni henghdystauko, RA ilmoitti, mikä kirjailija edellä olevista on ikioikea. Ei tarvinnut uuden ketjulle tulijan itse laskea.
Samoin muistaakseni Hakro eilen yhdyssanat-ketjulla oli fiksu. Joku aikaisempi ketjuilija ei ollut ottanut onkeensa iso S:n ohjetta, että "sinänsä hauskoja" uusmuodostelmia ei hyväksytä, vaan yhdyssanat on jaettava aitoihin osiinsa. Sana tyyppiä "KIPUKOHTA" oli saanut jatkeeseen "KOHTALONLAPSI"-tyyppisen. Seuraava oli jatkanut, ketju edennyt, mutta kun Hakro huomasi kipukohdan, hän katkaisi jatkumon ja ohjasi meidät uudelleen takaisin. Ihailtavaa.
Ja jos yhdyssanaketjuissa tulee joku virhe, ei mielestäni tarvitse yrittää paikata ketjua. Raa´asti vain takaisin!
12. mor11.9.2008 klo 12:00
Muistelen joskus yhdyssana-ketjussa sovitun ilomielinen-tyyppisistä sanoista, että niitä voisi jatkaa sanan runko-osasta. Tässä tapauksessa siis sanasta mieli.

Voi hyvinkin olla, että olen väärässä ja tuo onkin tullut esille jonkun muun ketjun yhteydessä.

"Säännöt ovat hyviä niin kauan kuin ne eivät estä ketjun jatkumista" - tuntematon ajattelija -
13. Hemuli11.9.2008 klo 12:02
Jaskalle,
minäkin keskustelin kerran tästä jatkamismahdollisuudesta PP:n kanssa yhdyssanaketjulla.
Olin kirjoittanut vahingossa sanan, josta PP kertoi vasta Googlen avulla pystyneensä jatkamaan. Olin hiukan nolokin ja naureskelin, että onneksi tässä ei leikitä samaa leikkiä, mitä minä lasteni kanssa usein ennenmuinoin: tavuketjua, jossa se aina "häviää", joka ei osaa omastaan jatkaa. Tällä säännöllä saimme aika pientenkin lasten kanssa kehitellyksi pitkänpuoleisia sanaketjuja, kun kaikki pian huomasivat, ettei esimerkiksi -nen -päätteisiä adjektiiveja kannata käyttää!
14. iso S11.9.2008 klo 17:03
Yhdyssanaketjun käynnisti marjaana 14.2.2006 klo 00:06 säikeessä 2363, jonka osoite on
_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=1&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=2363&alku=0& t=k1

Alkuperäiset säännöt olivat erittäin vähäiset, lähinnä esimerkeistä pääteltävissä, ja niitä on sitten matkan varrella täsmennelty. ketjun perustaja, jolla olisi suurimmat ellei suorastaan diktaattorin valtuudet, ei ole tässä suhteessa ollut kovinkaan aktiivinen, joten homma on jäänyt osallistujen harteille. Kohtalainen konsensus onkin saavutettu ja ketju on edennyt aika siististi käsittämättömän pitkäksi.

Ilomielisestä tuskin saadaan ketjun luojan lausuntoa kun luoja näyttää hylänneen luomuksensa. Minä lausun vaatimattomalla järjelläni: on sanomattakin selvää että ketjuun ei ole tarkoitus laittaa sanaa josta ei voi jatkaa. Ketjuhan päättyy silloin siihen paikkaan! Tässä tapauksessa se olisi tosin minulle helpotus kun olen jollakin vääryydellä ja viekkaudella päätynyt koostajan rooliin, mitä jotkut erehtyvät luulemaan merkiksi ketjun "omistamisesta". Taas näkyy olevan 255 täynnä joten urakka on odottamassa.

Sellaista muistikuvaa en allekirjoita että ilomielinen-tyyppisistä sanoista voisi jatkaa sanan runko-osasta. Päinvastoin, olen sitä mieltä että se on selkeästi ketjun alkuperäisen tarkoituksen vastaista eikä sellaisia sääntölisäyksiä pitäisi tehdä jotka lyövät alkuperäistä ajatusta korville. Jos ei pysty jatkamaan kyseisestä sanasta niin ei saa jatkaa sen serkusta, vaan sana on hylättävä.

Kaikkien osapuolien olisi hyvä muistaa kaksi asiaa:
- yritetään ymmärtää, kunnioittaa ja noudattaa sääntöjä
- ei oteta niin kuolemanvakavasti jos joku ei niin tee
- ei anneta verenpaineen nousta jos joku huomauttaa asiasta tai sen vierestä

Ettäkö tuossa oli enemmän kuin kaksi asiaa? No, en minä mikään matemaatikko ole :-)
15. Libero11.9.2008 klo 19:28
Kiitos iso S:lle! Tulit paikalle oikeaan aikaan. Olin juuri aikeissa lähettää tämän kommenttini.

Ketjujen vapaaehtoiset ketjuttajat ovat tainneet joutua tulilinjalle. Kun iso S koulutti minut kaksi vuotta sitten niin kutsutuksi ketjuttajaksi, halusin olla rakkikoiraketjussa omavarainen. Oli kurjaa, kun ketjun ulkopuolelta piti huhuilla joka säikeen täyttyessä ketjuttajaa. Rakkikoirien lisäksi päätin kerätä urheilijoitten tuhatkunta lempinimeä neljästä erillisestä säikeestä, koska ketju olisi muuten tyrehtynyt.

Kokemuksesta tiedän, että ehdin juuri ja juuri työstää kolmea ketjua kerrallaan. Teen sen mielelläni ja innostuneesti. Kun Neliosaiset yhdyssanat -ketju jo kertaalleen hiipui, otin Arjan aloittaman kivoista kivoimman roolinimiketjun hoteisiini.

Sitten tuli ajankohtaiseksi kirjailijaketjun elvyttäminen. Kun Eki pyysi jotakuta kokoamaan hajallaan olleet neljä kirjailijanimisäiettä, odotin monta päivää tehtävään halukkaita ja tartuin vasta sitten toimeen. Luotin siihen, että kontollani on sen jälkeen kaksi vilkasta ketjua ja yksi verkkainen. Ketjuttamiini ketjuihin haluan myös itse osallistua.

Mutta eikö mitä... Syntyi uskomatonta säpinää, kiitos uusien innostuneiden. Tämä on hieno mutta pulmallinen juttu. Sitä mukaa kuin uudet ketjuilijat puhaltavat liekkiin lähes sammuneita vanhoja ketjuja, myös ketjuttajien olisi lisäännyttävä vähintään samassa suhteessa. Tästä syystä kehotan uusia immeisiä tutustumaan esimerkiksi Ketjuttajan pikakurssi -säikeeseen 2732. Kyllä siitä uusi ura aukenee!

On ollut kiinnostavaa huomata, että ketjuttajat ovat saaneet aiemmista poikkeavia uljaita ammattinimikkeitä: koostevastaava, pomo ja oliko jossain yhteydessä sellainenkin kuin valvoja!?
16. Libero11.9.2008 klo 19:29
Hemuli (tänään kello 11.54): Kerralla voi lähettää enintään 4 096 merkkiä. Mikäli merkkilaskuri puuttuu, sellaisen voi hankkia. Kun lasket yhdelle riville mahtuvan kirjainmäärän ja rivien määrän sekä kerrot ne keskenään, saat tähän asiaan tuntumaa.
17. Libero11.9.2008 klo 19:30
Täsmennän hieman Hemulin tämänpäiväistä kommenttia kello 10.58.

Nimimerkki -D tivasi Neliosaiset yhdyssanat -ketjussa, eikö minulla ole mitään kantaa yhdyssanoihin, jotka lähettäjä muodostaa kirjoittamalla neljä sanaa peräkkäin kieliopin vastaisesti. Vastasin hänelle näin:

"Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei sanoista tule yhdyssanoja sillä periaatteella, että joku päättää noin vain kirjoittaa sanoja yhteen. Totta kai asia minuakin häiritsee. Kannatan kuitenkin sitä, että jokainen osanottaja itse vastaa lähettämänsä sanan laadukkuudesta ja käyttökelpoisuudesta.

Komeita neliosaisia yhdyssanoja on kaikesta huolimatta melkoisesti. Kun ihmiset noiden komeiden joukossa ovat irrotelleet ja irrottelevat, niin komeat erottuvat vähemmän komeista sitä paremmin, eikös?

Muuten, olisitko sinä, -D, kiinnostunut ottamaan tämän työlään ketjun hoteisiisi? Ketju oli jo päässyt ansaitsemaansa lepoon, mutta sitten se yllättäen virkistyi..."

Hieman ihmeissäni olenkin sitä mieltä, että odotukset ja vaatimukset ovat vähän joka suuntaan kasvaneet kohtuuttomiksi. Kuka teistä pystyisi ympäri vuorokauden korjaamaan epäonnistuneita neliosaisia yhdyssanoja? En usko, että kukaan voi tosissaan tuollaista edellyttää. Se nimittäin hipoo jo ammattimaisesti ja palkallisesta tehtävää työtä.
18. Libero11.9.2008 klo 19:31
Osoitan kaikki sympatiani Hemulille, PP:lle ja kaikille muillekin, jotka ovat kokeneet tulleensa huonosti kohdelluiksi eri ketjuissa. Olen mietteliäänä lukenut tämän säikeen alkupuheenvuoroa ja siihen tulleita kommentteja.

Koska minullekin tämä verkkokeskustelupalsta oli tavallaan ensimmäinen, opettelin yrittämällä ja erehtymällä monta asiaa. Sain tietäväisiltä tosi mukavia vinkkejä, mutta silti opettelin erilaisia toimintatapoja ensisijaisesti tarkkailemalla ja kokeilemalla. Aivan mahtavan hienoa apua sain polttavaan tarpeeseen: halusin oppia ratkomaan visaisia ristikoita.

Kertaakaan en ole tuntenut itseäni tyhmäksi. Tämä johtunee itsetuntemuksesta ja myös siitä, etten pidä muitakaan tyhminä, kun he opettelevat uusia asioita. Kaikki eivät voi olla kaikkeen perehtyneitä. Toivon, että Hemuli ja PP lakkaisivat arvioimasta omaa persoonaansa kielteisesti. Se on täysin turhaa.
19. Libero11.9.2008 klo 19:32
Ylläpidonko tulisi opettaa vierailijat käyttämään tietokonetta?

Tällä palstalla on muutamia tietotekniikan asiantuntijoita, jotka ovat opastaneet asiaan perehtymättömiä lähes kirjaimellisesti kädestä pitäen. Ymmärrän silti hyvin, etteivät he voi tehdä sitä joka käänteessä.

Tarpeellista taitotietoa on helppo hankkia kursseilta sekä tutuilta hakkereilta omatoimisesti. Aiheesta on kaiketi myös muilla kuin Applella omia keskustelupalstojaan. Vastaukset kysymyksiin tosin ovat usein asiantuntijalta asiantuntijalle, jollainen kysyjä ei kuitenkaan ole. Hyviä kirjojakin on olemassa.
20. Hemuli11.9.2008 klo 22:18
Libero,
en suinkaan tarkoittanut, että ylläpidon pitäisi opettaa ketjuilijat käyttämään tietokonetta. Vielä vähemmän sitä luultavasti tarkoitti PP, joka kertoo viimeiset parikymmentä vuotta tehneensä tietokoneella töitä. Yhtään tuttua hakkeria minulla ei ole, mutta muilla paikkakunnilla asuvat lapseni kyllä vinkkaavat minulle jotain tarpeen vaatiessa. Ja olen kyllä käynyt pari tankerokurssia, mutta ei siellä opetettu mitään tämmöisistä ketjuista.
Olen vieläkin sitä mieltä, että täältä olisi jostain hyvä löytyä ohjeisto, jossa kerrottaisiin esim. sen tarkistamisesta, onko joku sana jo ollut ketjulla, se, miten tsekataan, onko joku näpyttelijä ollut minua nopeampi, se, mitä loukkuja kannattaisi varoa, ja ihan mielellään sekin, miten outohippuisia kirjainmerkkejä saa aikaan, ja tietysti se, miten helpoimmin huomaa, jos joku aikaisempi näpyttelijä on tehnyt virheen ja miten virheellisestä ehdotuksesta jatketaan. Ja tietysti se, miten ylläpidon tai ketjuvastaavan mielestä olisi asiallisinta toimia, jos huomaa virheen.

Minulla ei ollut edes mitään tarvetta marssittaa ketjuvastaavia tulilinjalle. Ensinnäkään, en yhtään osaa kuvitellakaan, mitä kaikkea työlästä toimenkuvaanne kuuluu. Toiseksi, olen juuri teiltä saanut ystävällisintä ja viitseliäintä tietoa ja apua. Sen olen myös alkuperäisessä kirjoituksessani tuonut ilmi. Ja jos en ole tarpeeksi hyvin, niin nyt tuon! KIITOS!

Osoitin kirjoitukseni "Liberolle ja muille" siksi, että olen töppäillyt eniten juuri "sinun" ketjuissasi. Jos ketjun alussa seisoo iso S. Ari tai Libero, on uudella mielestäni oikeus luulla, että on kyseessä "teidän" ketjunne ja että te olette sen "pomoja". Emme tunne historiaa. Emme myös voi tietää, mitä joskus on sovittu, jos emme sitä mistään voi lukea.

Odotukseni ja vaatimukseni eivät, niin kuin sinusta tuntuu, omasta mielestäni ole kohtuuttomia, jos toivon, että johonkin helposti löydettävään paikkaan tehtäisiin neutraalit ohjeet, joista olisi paljon mukavampi opetella ketjukäyttäytymistä kuin töppäilyistäni ärsyyntyneiden "vanhojen" kitkeränsävyisistä kommenteista.

Olisi varmaan hyvä oppia arvioimaan omaa persoonaansa myönteisesti myös niissä asioissa, joissa todella tietää olevansa avuton. Tähän päämäärään pääsisi helpommin, jos ei olisi kenenkään armoilla, enkä nyt vieläkään tarkoita ketjuvastaavia.

Olenko huono kirjoittajakin, kun tulkitsit kirjoitukseni kritisoivan sinua? Ei totta vieköön! Se oli osoitettu mm. sinulle, mutta siinä toivottiin yleisiä ohjeita. Että uusillakin olisi täällä turvallinen olo.
21. iso S11.9.2008 klo 23:29
Edellä olevaan Hemulin kirjoitukseen viittoen:

Täällä on annettu kaikenlaisia hyviä neuvoja ja niksejä jotka ovat hukkuneet sinne tänne, mm. säikeeseen "pyydän apua tietokoneen käytössä." Osa näistä on yleisluontoisia, osa nimenomaan tähän sivustoon liittyviä.

Täydellisessä maailmassa täällä olisi etusivulla linkki jonka takana nuo neuvot olisivat koottuna ja toistosta siivottuna. Lukijoilla olisi käytössään postilaatikko johon voisi lähettää uusia niksejä tai muutospyyntöjä entisiin. Valtuutettu raati käsittelisi ehdotukset ja harkintansa mukaan päivittäisi sivua. Mekanismi voisi olla jotenkin toisenlainen mutta tulos olisi sama: viisaus kerääntyisi helposti saatavaan paikkaan eikä sen päälle kerrostuisi muuta kamaa. Siis täydellisssä maailmassa, jollaista ei ole vielä keksitty.

"Emme tunne historiaa. Emme myös voi tietää, mitä joskus on sovittu, jos emme sitä mistään voi lukea." Juuri tuon vuoksi laitan itse hoitamiini ketjuihihin, joista huomattavan aktiivisia on vain Yhdyssanaketju, koosteen jokaiseen pätkään vinkin siitä mistä koko roska on löydettävissä. Esimerkiksi juuri tuossa ketjussa jokaisen koosteviestin alussa (no, tänään ajatus harhaili ja muutamasta puuttuu) on tämäntyyppinen tieto:

Jo käytettyjä, osa 1 (säie 2363):

Säienumeron avulla pääsee hyppäämään kyseiseen säikeeseen. Tämäkin neuvo on annettu siellä täällä useaan otteeseen, mutta se häipyy historian hämärään eivätkä uudet tulokkaat sitä löydä (koska maailma ei ole täydellinen). Toistetaanpa taas:

Tämän säikeen numero on 4200 ja selaimen osoitekentässä oleva osoite
_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=1&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=4200&alku=0& t=k1

Osoitteesta löytyy pätkä id=4200 eli id kertoo säikeen numeron. Jos tuohon osoitteeseen käpälöi toisen säikeen numeron, esimerkiksi 2363, pääsee selaimen go-napilla (yleensä Enter riittää) hyppäämään kyseiseen säikeeseen, esimerkin tapauksessa yhdyssanaketjun perustamissäikeeseen. Sieltä näkee kuka on alullepanija ja itä on alkuvaiheissa sovittu.

Siis mistä tahansa säikeestä pääsee mihin tahansa säikeeseen varsin yksinkertaisesti jos tietää tai arvaa säikeen numeron. Voi vaikka alkaa kelata säikeitä numerojärjestyksessä eikä tarvitse kahlata sivunumerovalikoita.
22. Pete12.9.2008 klo 03:43
Näin ulkopuolisena, siis en ole noihin ketjuihin kirjoittanut mitään, on helppo kommentoida. Toisaalta, nyt alan ymmärtämään, miksi kaikki täällä tuntuu nykyisin menevän henkilökohtaisuuksiin, kun ylläpitokin aloittaa keskustelun näin oudolla otsikolla. Normaalisti olisin jättänyt koko jutun väliin, mutta kai nämä yön tunnit vaativat veronsa.

Tuo PP:n mainitse runo ei ole tuttu, mutta kyllä ne tekijänoikeudet koskevat myös muunnelmia alkuperäisestä teoksesta. Se, mikä hinku ylläpidolla oli juuri tuossa kohtaa poistaa se, niin en tiedä. Toki, jos tekijänoikeudenomistaja sitä vaati, niin PP voisi kiittää ylläpitoa, koska muuten postista voisi tulla kutsu käräjille. Se, että muutkin rikkovat, lakia ei ole uskottava perustelu omille teoilleen.

Täytyy olla Liberon kanssa samaa mieltä, ei kaikkea saatua palautetta kannata kokea juuri itseensä osoitettuna keljuiluna. Vähänkin suosituimmilla sivustoilla tulee mukaan ihmisiä, jotka vain haluavat aiheuttaa kaaosta tai tuntuvat sanovat asiat tylymmin. Toki monilla sivustoilla on aiheita, mitkä on käsitelty tuhat ja yksi kertaa, ja joista on laadittu helposti saatavilla oleva ohjeet, joten monet ovat kyllästyneet ns. FAQ tai UKK (Useasti Kysettyihin Kysymyksiin). Tietysti, jos useammat käyttäjät huomauttelevat samasta asiasta, niin kannattaa ottaa opikseen.

Jokaisella sivustolla on omat tapansa ja oikkunsa ja siksi kannattaisi edes hiukan aikaa seurata menoa sivusta ennen kuin kommentoi. Täällähän on varsin vapaata kirjoittelua, johtuen varmaan osallistujienkin omasta kontrollista, eikä viestejä juurikaan ole poisteltu.

Useimmilla palstoilla on myös rekisteröinti (pakollinen/vapaaehtoinen), jolloin rekisteröityneet voivat lähettää yksityisviestejä, eikä kaikkia neuvoja tarvitse lähettää julkisesti.

Kun noilla ketjuilla tuntuu olevan hiukan omat sääntönsä, niin eikö siinä aloitusviestissä voisi kerrata ne säännöt, mitkä siihen asti on hyväksi havaittu. Liian tiukka määräily ei yleensä johda yhtään parempaan tulokseen.

Tekniikan hallitsevana tuntuu, että suurimpaan osaan ketjuihin ylläpito voisi kehittää yksinkertaisen PHP-skriptin, joka hoitaisi tuon mekaanisen työn. Vaikka terminä ATK on naurettava, niin juuri tuon tyylisessä automatisoinnissa tietokoneet ovat loistavia. Toisaalta voisihan tuo vähentää tuota henkilöiden panostusta ketjuihin ja niiden "omistamiseen".

Toisaalta selaimet ja käyttöjärjestelmät käyttäytyvät eri tavalla, joten yleispäteviä neuvoja aloittelijoille tietokoneen käytöstä on erittäin vaikea luoda. Etenkin kun juuri aloittelijoilla on helpompi käyttää sitä työkalua, mikä on ennestään tuttu, vaikka toisella ohjelmalla homman hoitaisi paljon helpommin.
23. Jukkis12.9.2008 klo 10:02
Tuo Iso S:n ohje säikeiden selailusta on hyvä esimerkki siitä, mistä mm. tässä säikeessä on puhuttu.
Eli tänne on kirjoiteltu monenmoisia ohjeita ja vastauksia kysymyksiin, mutta nehän sitten hukkuu melkein saman tien kaiken muun sekaan eikä niitä välttämättä löydä, vaikka muistelisi asiasta joskus puhutun ja yrittäisi miettiä sopivia guuglaushakusanarimpsuja.

Jos joku on sattumalta huomannut pariin kertaan kertomani linkin ja huomannut sen ehkä laittaa talteen, niin hän pystyy selailemaan vanhoja säikeitä hieman yksinkertaisemmin kuin vaihtelemalla sivun osoitteessa olevaa lukua.

Tässä se linkki taas kerran
-http://drzf55.googlepages.com/listoja.html

Mutta tietysti tämäkin viesti katoaa hyvin pian muun sälän alle, jolloin vain ne muutamat, jotka sattuvat sopivan muutaman tunnin ikkunan aikana tämän huomaamaan ja huomaavat tuon osoitteen laittaa jonnekin talteen, saattavat tästä tiedosta joskus jotain hyötyä.
24. Ylläpito12.9.2008 klo 10:20
Olemme käyttäneet tätä Jukkiksen listaa itse paljon ja usein sen avulla on löytynyt. Siksi se tulee tavalla tai toisella esiin uudistuksessa. Tekijää uudistukselle ei vielä ole eikä aikaa toteutukseen, mutta syksyn aikana toivottavasti, kuten on todettu.
25. mor12.9.2008 klo 10:34
Vielä lisäyksenä tuohon muistikuvaani ilomielinen-tyyppisten sanojen jatkamisesta. Tarkemmin ajateltuani taisi olla kyseessä tapaus, jossa jatkettava sana oli (keksitty esimerkki) keppikerjäläinen. Tähän olisi sallittu jatkoksi (edelleen keksitty esimerkki) kerjäläisooppera.

Meneekö tämä isoS:n tiukan seulan läpi, vai diskataanko? ;-)
26. PP12.9.2008 klo 10:36
Ihan pieni toive ylläpidolle. Voisitteko tarkistaa etusivun
'ristikkosanat' -linkistä löytyvät sanat. Esim. Akaa (kaupunki), Tola (myös Pamela), Tea ( myös Hiilloste) mm.
27. Ylläpito12.9.2008 klo 10:46
Pohditaan tuotakin. Onhan tässä etusivun taatassakin aika paha moka. Ei mainita Sillanpäätä ollenkaan.
28. PP12.9.2008 klo 10:58
Siitäpä tuon äskeisen huomasinkin omaa taataani ihaillessani. :-)
29. Hemuli12.9.2008 klo 11:49
iso S

Luin eilen illanistujaisista palattuani myös sinun tekstisi ja aloin siihen vastatakin, mutta hetken kuluttua nukuin tässä vempaimeni vieressä! Arvasin, että omasta vastineestani tulee tavallistakin sekavampi, jos sitä nukuksissa näpyttelen.

Pidin kovasti kirjoituksestasi.
Sanoit taitavammin ja asiantuntevammin monta asiaa, joita minä yritin sanoa, mutta en osannut. "Täydellinen maailma" on tietysti utopia. Mutta täydellistä kohtihan tässä kai pyritään! Ties kuinka täydellinen tämäkin sivu suunnitellun uudistuksen jälkeen on. Jos tavalla tai toisella toteutuu se, että "viisaus kertyy samaan paikkaan", on tehty iso harppaus.
Useammalla säievastaavalla näyttää olevaan hoteissaan monta säiettä. En tiedä, miten säikeen seuraaminen käytännössä tapahtuu. Olen ihmetellyt, miten joku saattaa vastata kysymyksiin pitkin päivää, yölläkin. Teillä on ehkä muutakin elämää?
Minua on miellyttänyt se, että säievastaava ottaa kantaa. Muuta yksi kirjain -säikeellä iloitellaan reippaasti. Siellä esiintyy myös sanoja, joita ei ole olemassa. Mutta siellä osataan mahtavasti perustella ja tulkita annettuja
ehdotuksia. Joskus säikeen valvoja (Ari muistaakseni?) on hieman toppuutellut, nimenomaan halunnut perusteluja. Se on minusta ollut hyvä.
Samoin se, että iso S joskus kyseenalaistaa ehdotuksen, viimeksi kestävänkehityksen ja minun kunnantyöntekijäni. Eivät kai nuo ketjut mitään keskustelupalstoja ole, mutta minulle keskustelu sielläkin sopii oivallisesti.
Eri asia tietysti on, että vastaavalla ei välttämättä ole aikaa holhoiluun, rupattelusta puhumattakaan.

Nyt ymmärrän senkin, että ketjut eivät toimisi ilman "pomojaan". Kiitos teille kaikille!
30. Hemuli12.9.2008 klo 12:02
mor,
se "keppikerjäläinen" -kohta meni näin:
ilomielinen, Mielisholm (Arskan tietojen mukaan Paraisilla), Holmberg, Berman, Man-saari ja sitten oltiinkin jo ihan turvallisilla vesillä saarivaltiossa. Eikä onneksi tarvittu montakaan ulkomaankielistä erisnimeä avuksi.
Kun -mielinen ja mielis- tai yhtä hyvin kerjäläinen ja kerjäläis- ovat kai samaa sanaa, ehdotelma meni "iso S:n tiukan seulan läpi". Onneksi. Ei tarvinnut ketjua katkaista. - Kai näiden ketjujen tarkoitus on mieluummin jatkua kuin katketa?
31. pilkku12.9.2008 klo 12:07
Ei ketjua tarvitse katkaista. Jatkokelvoton sana hypätään yli.
32. Hemuli12.9.2008 klo 12:12
Ahaa! Hyvä tietää.
33. mor12.9.2008 klo 12:22
Ketjun aloittaja, marjaana, onkin näköjään heti ketjun alkamispäivänä 14.2.2006 antanut siunauksensa "kerjäläinen-kerjäläistyylille", käyttäen esimerkkiä lautanen-lautas.
34. pilkku12.9.2008 klo 12:23
Minkäänlaiset ohjeet ei auta, jos niitä ei lueta.

Esimerkiksi tuosta että sana on hylättävä, jos sille ei löydy oikeaoppista jatkoa, on ollut puhetta. Viimeksi tässä säikeessä yllä iso S 11.9.2008 klo 17:03: "Jos ei pysty jatkamaan kyseisestä sanasta niin ei saa jatkaa sen serkusta, vaan sana on hylättävä."
35. Hemuli12.9.2008 klo 14:56
Oikeassa olet, pilkku!
(Tuo iso S:n ohje tuli sen jälkeen, kun ilomielinen-kohtaa oli miehissä pähkäilty.)
36. Miimu12.9.2008 klo 16:24
Muutetaan yksi kirjain - ketjussa on nykyään "vapaampi" meininki kuin aikaseimmin; esimerkiksi murresanoihin suhtauduttiin tiukemmin. Tuntui, että sanojen piti löytyä vähintään jostain opuksesta ennenkuin se hyväksyttiin.

Onhan siellä ollut aika kyseenalaisia sanoja, mutta minua tämä nykytyyli silti miellyttää - eihän tämä nyt niiiin totista touhua ole.
37. iso S12.9.2008 klo 23:26
Asia tulikin jo selväksi, mutta kun nimenomaan minun mielipidettäni kysyttiin niin vastaan.

Kerjäläisestä saa jatkaa kerjäläis-alkuisella yhdyssanalla koska silloin on kysymys samasta sanasta. Erilaiset taivutukset ja monikkkomuoto ovat sallittuja perusmuodon ja yksikön lisäksi. Sen sijaan kerjäläisestä ei saa jatkaa esimerkiksi kerjääväisellä vaikka se ei kirjaimia vertaillen ole sen "kauempana" alkuperäisestä kuin kerjäläis-alku. Kyseessä on kuitenkin eri sana.

Senpä haluaisin nähdä kun joku kehittäisi skriptin jolla ketjujen koostaminen hoituu (12.9.2008 klo 03:43). Kyseessä kun ei ole mikään määrämuotoisen tiedon käsittely, vaan ihmiset kirjoittelevat ketjusanojen lisäksi erilaisia kommentteja jotka skriptin pitäisi osata riisua pois. Lisäksi skriptin pitäisi osata erottaa väärät ja myöhästyneet jatkot. Tämän hoitamiseksi skriptin pitäisi hallita suvereenisti sanojen taivutukset ja tavutukset. Viimeksi mainitussa pitäisi vielä ymmärtää asiayhteyskin. Skriptin pitää nimittäin tajuta että esimerkiksi kaivosaukko voidaan jakaa kahdella tavalla sanoiksi: kaivos-aukko ja kaivo-saukko!
38. Libero13.9.2008 klo 16:31
Pete tarkoitti varmasti pelkkää hyvää ottaessaan puheeksi yksinkertaisen PHP-skriptin, joka hoitaisi mekaanisen työn (12.9. kello 3.43). Ketjujen koostamisessa mekaaninen työ on ihmisellekin kaikkein helpointa, joten yksinkertaisen skriptin asemesta ylläpidon olisi kehitettävä hyötykäyttöön vähintään kaksinkertainen skripti.

Viittaan iso S:n edellä olevaan kommenttiin ja jatkan siitä, mihin hän jäi.

Skriptin olisi korjattava myös nimissä esiintyvät virheet, hallittava nimien vieraskieliset kirjoitusasut ja hyväksyttävä niistä suomalaisille se, joka aiheuttaa vähiten tuskaa. Sen olisi havaittava mahdolliset toistot ja reagoitava kaikkina vuorokauden aikoina siihen, että ketjun uusimman säikeen laskuri osoittaa maagista lukua 255.

Skripti havaitsisi automaattisesti, että esimerkiksi nimirimpsu "Al Kaminsky Kelly, Michael Lockhart, Vonda Delmar Rennie, Callum Mickey Mack Cole Deschanel Lane, Charles Errol Michaels" kaipaa muutamaa järkeenkäyvää apumerkkiä. Suoraviivainen skripti voisi tosin poistaa loputkin häiritsevät apumerkit: Al Kaminsky Kelly Michael Lockhart Vonda Delmar Rennie Callum Mickey Mack Cole Deschanel Lane Charles Errol Michaels. Käytetyt nimet löytyisivät helposti ja johdonmukaisesti. Jookos?

Palvelualttiilla skriptillä olisi käsityötä tekeviin ihmisiin verrattuna monia vahvuuksia. Se ei erittäisi adrenaliinia. Sen verenpaine ei nousisi. Se ei häiriintyisi kissasta, joka tassuttelee näppäimistöllä tai metsästää hiirtä.

Ongelmallisissa tilanteissa skripti tekisi tyynesti ja tunteilematta täydellisen lakon ja ilmoittaisi systeemivirheestä System Error - och samma på svenska. Se ei tajuaisi, mitä tarkoittaa lause: "Ei tämä touhu niin totista ole."
39. Ari13.9.2008 klo 16:42
Koska Ylläpito lupasi lukea myös tämän säikeen uudistusvinkit niin tuosta tuli mieleen että otsikkosivun vasemmassa laidassa on vielä tyhjää tilaa uusille linkeille joissa voisi olla erilaisia sanapelejä jotka on toteutettu erilaisilla ohjelmilla ja ohjelma suostuisi ottamaan listalle vain tietyt kriteerit täyttäviä sanoja. Mm Muutetaan yksi kirjain-ketju toimisi helpostikin tuollaisessa.
40. Libero13.9.2008 klo 19:00
Hemuli:

Kysyit tänään kirjailijaketjussa merkkilaskurista, jota suosittelin sinulle tässä säikeessä (11.9. kello 19.29). Pääset tutustumaan laskuriin, kun kirjoitat osoitekenttään www-osoitteen versiontracker.com/ ja painat enter-näppäintä. Oikealla olevassa valikossa on kaksi vaihtoehtoa: Mac OS X ja All Software. Klikkaa hiirellä jälkimmäinen, ellei sinulla ole Macia.

Kirjoita sitten Search-hakukenttään sanat Word Counter ja klikkaa hiirellä Go-komentoa. Saat näkösälle sekä maksuttomia (freeware) että maksullisia (commercial) sana- ja merkkilaskureita. Valitse haluamasi ja klikkaa Download Now.

Latautuu, latautuu... :) Kun homma on valmis, nappaa hiirellä kiinni Word Counterista ja vie se Dockiin. Sieltä saat sen käyttöön aina tarvittaessa. On näppärä apuneuvo.

Voit kopioida tai heivata hiirellä tekstiä laskuriin. Kun olet antanut laskurille tehtävän, saat vastaukseksi kolme lukua: Words, Characters ja Instances.

Maksuttoman merkkilaskurin voi lähettää ystävälle vaikka sähköpostitse. Sain eka laskurini tuolla tavoin kaksi vuotta sitten. Eka toimii edelleen, mutta latasin äsken huvikseni tokan.

Ehkä joku asiantuntijoista opastaa lisää. Hemuli, voit kuitenkin luottaa siihen, ettei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan, kunhan pidät mielessä avainsanan "freeware"!
41. Hemuli14.9.2008 klo 15:23
Kiitoksia, Libero.
Olen toistaiseksi vasta silmät ymmyrkäisinä lukenut tekstisi. Aion rohkaista kovan luontoni ja vielä kokeilla neuvoasi käytännössäkin.
Suurkiitos vaivannäöstä.
Täällä on eräällä säikeellä epäilty viinan käytön menneen jollakin överiksi. Minun eilisiltaisen tekstini perusteella samaa voisi täydellä syyllä kuvitella minusta. Olin kumminkin ihan viattomista ja erityisen mukavista syistä niin väsynyt, että ensinnäkin kirjoitin jotain käsittämätöntä ja sitten vielä joku meni sepustukseni lähettämäänkin. No, onneksi en eilen edes lukenut sitä, vaan kuukahdin saman tien nukkumaan. Ja tänään sille pystyi jo vinosti naurelemaan.
42. Ari14.9.2008 klo 15:53
Onko se sellainen ohjelma jossa on ikkuna johon liitetään teksti? Samat toiminnothan on jo Microsoft Wordissa:
Valitse: Työkalut->Rakenne.
43. Libero14.9.2008 klo 16:38
Ari: On se.
44. Libero14.9.2008 klo 17:16
Arille vielä: Alun perin kirjoitinkin, että laskurin puuttuessa sen voi erikseen hankkia.

Kun olen omppufriikki, en tunne Microsoftin ohjelmia. Tästä syystä olisinkin mieluummin ketään neuvomatta... Oman laskurini hommasin Applen erään tekstinkäsittelyohjelman apuriksi, mutta se kyllä on palvellut hyvin joka puolella.

Ajattelen, että Hemulille tuo voisi kaikesta huolimatta olla kelpo harjoitustehtävä. Jos apuri on tarpeeton, niin pääseehän siitä helposti eroon.
45. Hemuli14.9.2008 klo 17:27
Mukavaa, Libero, kun ajattelet minun harjoituttamistani! Ettet vain olisikin yksi tyttäristäni, joka myös aina joskus keksii jotain pientä. :-)
Olin kyllä luullut sinua maskuliinisemmaksi.
46. Libero14.9.2008 klo 21:55
Hemuli, on kieltämättä aika hauska ajatus tuo, että olisin tyttäresi. Minua on poikani prepannut. Hän on kuskannut tänne puoliväkisin monenlaisia tietotekniikan uutuuksia, joista olen sitten ollut suunnattoman kiitollinen. Tuntuu aina kivalta, kun onnistun yllättämään hänet. En enää tarvitse kovin usein opastusta, koska harjoitutan jatkuvasti myös itse itseäni. Konekin on treenit hyvin kestänyt.

Tietokonetta en ole koskaan pelännyt. Se on ollut työvälineeni 1980-luvun alusta alkaen, ja olin heti ihan myyty. Se helpotti työntekoa ja muutti jopa työn luonnetta. Tuohon maailmanaikaan koneet olivat kuitenkin epäluotettavampia kuin niiden käyttäjät, joten eetteriin lensi peruuttamattomasti merkittäviäkin hengentuotteita. Siksi tällä palstalla pari kertaa kadottamani tekstit ovat olleet pikkujuttuja.

Ennen tätä nykyistä kaunokaista minulla oli samanmerkkinen traktori, joka oli muitten jo käytöstä poistama apparaatti, kun en muuta aluksi halunnut. Se vaati melkein oma huoneen ja paljon kärsivällisyyttä.

Olen lukenut vuonna 1990 julkaistun väitöstutkimuksen, jossa Eila Asikainen käsittelee lasten ja nuorten suhtautumista tietokoneeseen ja teknistyvään tulevaisuuteen. Siitä opin, että näissä kuvioissa myös jokainen aikuinen joutuu käymään samat turhautumis- ja oppimisprosessit läpi. Toiset selviytyvät niistä nopeammin ja helpommin kuin toiset.

Profiiiltaan tietokoneen käyttäjät voivat olla tietäväisiä ja tyytyväisiä tai neutraaleja, hillittyjä ja tulevaisuutta pohdiskelevia tai epävarmoja ja pohdiskelevia tai kokemattomia ja ennakkoluuloisia tai kokemattomia ja innostuneita. Eiköhän tuosta useimmat profiilinsa tunnista.

Sinnikkyydessäsi ja mielenkiinnossasi on jotakin tuttua, minkä perusteella olen melko varma siitä, että ilahdut edistymisestäsi siinä missä minäkin.
47. Hemuli14.9.2008 klo 23:38
Varmasti ilahdunkin, Libero. Olen suorastaan itsetyytyväinen, kun opin jotain uutta. Ja aika innostunutkin.

Ehdin aika kauan käyttää työtehtävissäni tietokonetta kirjoituskoneena. Myöhemmin olin tosi kiitollinen sähköpostista, kun yksi tyttäreni asui jokusen vuoden epävarmassa maassa, jonne paperiposti joko meni perille tai sitten ei ja jos meni, meni viikkojen viiveellä.
Aikatauluja en enää kävele katsomaan linja-autoaseman seinästä, kirjojeni laina-aikaa pidennän koneella ja Googlestakin sentään huomaan aina joskus jotain etsiskellä.
Ennakkoluuloinen en siis katso olevani.
Vielä vähemmän valitettavasti neutraali tai hillitty!

Turhaudun kyllä tietokoneen takana helposti. Olen ihan tieten tahtoen yrittänyt opetella jotain ihan uuttakin dementoitumisen estämiseksi, mutta ehkä olen silloin kuitenkin puoli vahingossa valinnut alueita, joilla olen arvannut ehkä pärjääväni. Ja olenkin sitten kohtuullisesti pärjännyt.
Viimeksi olen tainnut tuntea itseni yhtä huonoksi kuin tällä sivulla töppäillessäni kansakoulun käsityötunneilla. Mutta onneksi täällä ei tarvitse yrittää kolmea tuntia pujottaa lankaa neulansilmään, jota ei edes näe!

Ei tässä periksi anneta!
48. Hemuli21.9.2008 klo 19:42
Yritän selittää selkeästi tarkistamisen, kun se ei muillekaan kuin minulle kaikille ole itsestään selvää.

Valitse Muokkaa-valikosta sen alimmainen kohta:Etsi tältä sivulta. Kirjoita esille tulevaan laatikkoon ajattelemasi sana. Paina enteristä. Jos sana on jo ennen esiintynyt, se näkyy tumman sinisenä. Hylkää se!
Jos sana on uusi ja käyttökelpoien, esiin tulee: Tekstiä ei löytynyt. Silloin kirjoitat sen jatkoksi.

Tsemppiä!
49. Hemuli21.9.2008 klo 20:30
Ja sitten vielä se, miten voit tarkistaa, onko joku muu ehtinyt väliin juuri, kun itse olet keksinyt jonkin ehdotuksen.

ÄLÄ KIRJOITA NIMIMERKKIÄSI.
Kirjoita oma ehdotuksesi, esim. kirjailija tai yhdyssana.
Ota Muokkaa-valikosta ensin Valitse kaikki ja kun tuotoksesi muuttuu tummaksi, Leikkaa.
Päivitä sitten ylhäältä kaksoisnuolia painamalla.
Nyt näet, onko joku ollut sinua nopeampi ja näpyttänyt oman ehdotuksensa.
Jos ei, tuo kursori kohtaan, johon haluat tekstisi, mene Muokkaa-valikkoon ja valitse Liitä.
Tekstisi on paikallaan.
NYT kirjoitat nimimerkkisi ja lähetät.

(Jos unohdat nimimerkin, kaikki häviää taivahan tuuliin.

Ja tietysti ne ovat yhtä oikeassa, jotka muistavat ulkoa nämä Ctrl+Aat, Äksät, Veet ja Äffät. Minulle sopii paremmin tuo Muokkaa, kun siinä ei tarvitse muistaa mitään!)
50. Untuvikko21.9.2008 klo 22:36
Kiva, kun joku viitsii.
Ylimalkaisista ohjeista ei aina oikein ymmärrä. Eikä arvaa, onko tervetullut söheltämään.
51. Libero21.9.2008 klo 22:46
Hemuli (21.9. kello 20.30):

Teksti ei aina katoa taivaan tuuliin, vaikka lähettäjän nimi puuttuu. Katoamistemppu näyttää liittyvän myös siihen, mitä internetselainohjelmaa lähettäjä käyttää.

Firefoxia käyttäessäni teksti joutuu hukkaan, sitä vastoin Safaria ja Internet Exploreria käyttäessäni teksti pysyy tallessa. Kokenut kaikki tietää... En ole kuitenkaan aikoihin kirjoittanut Kommentoi-kenttään mitään suoraan.
52. Eleth21.9.2008 klo 22:55
Sanojen tarkastamisesta: jos kyseessä on lyhyt sana ja se on ollut jonkin toisen sanan osana, sekin näkyy maalattuna. Ole siis tarkkana ja lue, onko maalattu sana tarkoittamasi. Enteriä painamalla pääset seuraavaan sanaan.
53. Hemuli22.9.2008 klo 00:07
Libero,
en edes tiedä, mikä Firefox on.
Minulla on Internet Explorer, ja sinnepä vaan on lennellyt! Äläkä uskokaan (tytär hyvä!), että olisin ensimmäisestä kerrasta oppinut.

Eleth,
hyvä kun vielä täydensit.
Ei sitä joku fiksu ymmärräkään, kuinka pienestä joku voi olla jollakin kiinni!
54. Libero22.9.2008 klo 00:16
Hemuli: Firefox-selain kuuluu samaan ryhmään kuin Internet Explorer. Kun sinulla IE on hukannut tekstejä, niin sitten lienee kyse erilaisista käyttöjärjestelmistä.
55. Hemuli22.9.2008 klo 00:16
Aha!
56. Hakro22.9.2008 klo 02:37
Firefoxilla ei kuitenkaan pääse tämän sivuston chat-palstalle, mutta Explorerilla pääsee, vai kuinka?
57. Hemuli29.10.2008 klo 09:12
Liberolle ja muille "muille" minulla ei nyt ole asiaa, mutta kun Owlie pyysi HT-3 -säikeellä minua kertomaan juuri tällä säikeellä hattukaupan osoitteen, olen kilttiä tyttöä.

Owlie, saitkin jo jossain sirpaletietoa hattuasioissa, mutta jos sinua kiinnostaa hallita koko modistialue, opi lisää!

Jos kuukeloit sivun "Erikoismerkkien kirjoittaminen suomalaisella PC-näppäimistöllä", sinulle avautuu peräti viisi sivua (viisi opintopistettä?) alan perusopintoja.
Minä tulostin sivut itselleni, koska en voinut edes haaveilla, että oppisin ne ulkoa.
Vaikka sivuilla rohkaistaankun vain ISO LATIN 1 -merkkien käyttöön, olen näpytellyt tuotoksiini myös Windows-merkistön lisämerkkejä, ja ihan oikean näköisinä nekin kai ovat tekstissä näkyneet.
Näitten apuneuvojen avulla olen suurta tyydytystä tuntien näpytellyt mm. merkkejä ð, ß, ç tai ž.
Valitettavasti en vieläkään osaa merkitä esim. tilde-merkkiä muiden kirjainten päälle kuin ännän: ñ. Jonkun muunkin (sirkumfleksin?) kanssa olen vielä joutunut tunnustamaan avuttomuuteni:-(
Mutta muuten tämäkin leikittely on ollut ihan hauskaa.
58. Matti29.10.2008 klo 09:53
ãâ, sain nämä suoraan näppäimistöltä. (Vai tästäkö oli kyse?) Siitä å:n oikealta puolelta, ensin hattu, joka vielä ei tule näkyviin, ja sitten kirjain, jonka päälle hattu asettuu.
59. Hemuli29.10.2008 klo 11:05
Matti,
juuri tuosta oli kyse, mutta tämä onnistuu (ainakin minulta) vain niissä muutamassa kirjaimessa, joihin tuo tilde useimmiten kuuluu. En nyt muista, missä, mutta jossain harvinaisemmassa kielessä on esiintynyt nimiä, joihin tilde tarvittaisiin harvinaisemman kirjaimen päälle, ja silloin tapahtuu näin: ~s, ~m - ainakin minulla.
Onko sinulle siihen samassa näppäimessä ylhäällä olevaan sirkumfleksiin(?) vinkkiä? Tavallisimmat (esim. â, ê, î, û )syntyvät, mutta esim. ^m ei. En muista, mihin muuhun sitä joskus olisin tarvinnut, kun jäin taidottomana ihmettelemään.
60. PP29.10.2008 klo 13:35
Hemuli,
toivottavasti joku nerokas antaa ratkaisun ongelmaan. Minulla toimii nuo näppylät samoin kuin sinulla, ja hattu istuutuu nätisti ässän tai muun kirjaimen viereen, ei päälle. Kaikki konstit olen mielestäni koettanut, mutta tämä kone ei taivu. En muista, että minulla olisi muiden koneitten kanssa ollut tätä vaikeutta. Olen ihan neuvoton ja tunnen itseni entistä utamimmaksi.

Ratkaisuna olen käyttänyt hattu -ässän tms. kopsaamista jostakin, mikä ei ole kivaa.
61. ̃s + ̃m29.10.2008 klo 14:15
Ässiä: ŚśŜŝŞşŠšſȘ șˢṠṡṢṣṤ 781;ṦṧṨṩẛ̃s
Ämmiä: ḾḿṀṁṂṃ̃m
62. Matti29.10.2008 klo 20:19
Hemuli, kas vain, ei ne hatut minullakaan toimi kuin muutamalla kirjaimella. Kun aluksi toimi a:lla niin ajattelin, että se on siinä. Vaan ei ollutkaan. Jos menee Wordiin ja Lisää merkkiin ja valitsee merkin ja kopioi, niin se kai toimii. Tietysti sillä edellytyksellä, että valikoimasta se haluttu merkki löytyy.

Ylipäätäänkin nyt ollaan alueella, josta minun ei olisi pitänyt sanoa yhtään mitään.
63. Alt+29.10.2008 klo 20:41
Saahan erikoismerkit näppäinyhdistelmällä Alt+Ascii koodi. Netistä löytyy koodit. Esim. Ê tulee Alt pohjaan, kirjoittaa 0202 ja vapauttaa Alt näppäimen. Numerot pitää kirjoittaa erilliseltä numeronäppäimistöltä tai läppärissä laittaa Numlok päälle.
64. Owlie29.10.2008 klo 20:51
Hemuli,
Suurkiitos. Olen kopioinut huovat uusimpaan luomukseen ja kokeilen, onnistuuko tällä sylikoiralla.

Kauhukseni lähikirjastoni (karvahattupuoli) onkin rempassa, mutta viereinen (tohtorinhattupuoli) yliopiston sivukirjasto oli auki eilen illalla. Kaksi kirjastovirkailijaa ryhtyi ystävällisesti kokeilemaan kirjaston koneella. Melkoisen tovin kuluttua syntyivät lat. pienaakkonen eth ja eri versio hattuja, sirkumfleksejä ja sediljejä.
Synnykseen tarvittiin pitkä polku aloittaen Näytä > Merkistökoodaus jne. Lopuksi valittiin halutut kielet ja ne siirrettiin palkkiin kielitunnus-Fi:n alta haettaviksi. Kotona yritin samaa. En millään ilveellä saanut kieliä palkkiin.

Nyt huopien pariin.

Kiva, PP ja Matti, ettei tarvitse olla yksin tämän ongelman kanssa.


Kiva kuulla, PP ja Matti, että samoja ongelmia.
65. Hemuli29.10.2008 klo 21:03
Owlie,
hyvä jos helppaa.
Ja maailman huvittavinta, että minä neuvon tämmöisessä asiassa jotakuta toista :-)

Mutta parahin Alt+, kuka sitten lienetkin, huomaat varmaan tästä amatööriydestä, että - vaikka tumpelokurssi onkin käyty - tässä keskustelevat
66. Owlie29.10.2008 klo 21:04
Alt+,
.
Kokeilen myös neuvoasi. Erillistä numeronäppäimistöä ei ole ja Numlock naamioitu jonkun toisen näppäimen alle. Etsitään.
67. Hemuli jatkaa karannutta29.10.2008 klo 21:08
... ihmiset, joille ei ole kohteliasta sanoa: "Saahan erikoismerkit näppäinyhdistelmällä Alt+Ascii-koodi."

Kuulin elämäni ensimmäistä kertaa sanan Ascii-koodi, hain sen netistä - enkä tullut hullua hurskaammaksi.
Katsos, tänne ei ollut mitään pääsykoetta. Ja silti joillakin säikeillä pitäisi osata noita hipsullisia kirjaimia tuottaa.
68. Hemuli29.10.2008 klo 21:16
Vielä sinulle Alt +:
Minulle sopii ihan hyvin, että katson irrallisesta paperista, miten tuotetaan ¢ tai ç, ã tai â, Se on minulle helpompaa kuin käydä kesken kirjoittamista netistä kyselemässä neuvoa(niinkö tarkoit?).
Tässä käydään Matin ja PP:n kanssa keskustelua siitä, miten saadaan tuotetuksi harvinaisempia kirjaimia.

Kävihän tuolla jo neuvomassa yksi ystävällinen taituri, jonka nimmariakaan en osaa kirjoittaa...
69. Jukkis29.10.2008 klo 22:20
Hemuli antoi oivan esimerkin eräästä yleisestä nettikeskusteluilmiöstä, eli siitä, että nimimerkin Alt+ seuraava viesti voisi hyvin olla että "Anteeksi että yritin auttaa, lupaan että en tee sitä toiste".

Minulla on erikoismerkkien vaatimat Alt:n perään näppäiltävät numerokoodit printattuna paperille. Tästä voi muutkin printata samanlaisen paperin:
drzf55.googlepages.com/erikoismerkit.pdf

Eihän noiden tietysti tarvi paperilla olla, jos laittaa tuon tai jonkun vastaavan taulukon selaimen kirjanmerkkeihin.
70. Hemuli29.10.2008 klo 22:40
Jukkis,
olet oikeassa. Luin vastaukseni ja se tuntui töykeältä, vaikka tarkoitin vain osoittaa sen, että olen tosi surkea tietokoneen vierellä.
Alt+, auta vieläkin, jos viitsit.

Ja Jukkis, juuri tuo sama sivu on se, minkä olemassaolosta kerroin edellä kyselleelle Owlielle.
Mitä tarkoittaa: " jos laittaa tuon tai jonkun vastaavan taulukon selaimen kirjanmerkkeihin".
71. JPN29.10.2008 klo 22:54
No se tarkottaa, et addaat ton tai jonku muun ascii-dirrauksen tuliketun feivoritteihin ni joha wörkkii!
72. TJV29.10.2008 klo 23:02
Jagic, Vatroslav ei onnistu tuolla Jukkiksenkaan antamalla
printtauksella. Sen c:n päälle tarvitsisi saada é:n tarkkeen
näköinen. Se ei ilmeisesti ole sediljikään, johon Owlie viittasi,
kun se käsittääkseni on kirjaimen alle asetettu pilkun kaltainen
lisämerkki. Facta myös kertoo, että sedilji kuuluu ranskan ja
espanjan kirjaimeen c:n alle, jota käytetään osoittamaan
s-äännettä takavokaalin edessä sekä romanian kirjaimiin s:n
ja t:n alle. (Jagic oli kroatialainen.)

Kun Alt Gr 0198 antaa isona kirjaimena Æ:n, niin esim. samaa
pienenä en vielä myöskään pysty tuottamaan. Sain kuitenkin
Jukkiksen tarjoamat tulostettua, kiitos niistä.
73. Jukkis29.10.2008 klo 23:05
Tuliketussa ei ole feivoritteja vaan buukmarkit.

Hemuli, se mitä Internet Explorerissa on "suosikit" eli "favorites", on Firefoxissa "kirjanmerkit" eli "bookmarks".

Ai niin, ei tuo antamani osoite voi olla "juuri tuo sama sivu", koska laitoin tiedostoni nettiin noin klo 22:15. Mutta siis samat tiedot sisältäviä sivuja on lukemattomia muita.
74. Jukkis29.10.2008 klo 23:10
Saas nähdä, miten tämä näkyy:

Jagić, Vatroslav
75. TJV29.10.2008 klo 23:13
Näkyy näkyvän, mutta en mä sitä saa, taikka osaa.
Tulee Jagi´c aina vain.
76. Jukkis29.10.2008 klo 23:24
No tämä merkkien kanssa puljaaminen on kyllä semmoista mystiikkaa, että en minä ainakaan ymmärrä. Tuon Jagić:n kopsasin leikepöydän kautta Wikipediasta.

Minulla on selaimessa määritelty merkistökoodauksen tunnistaminen automaattiseksi. Wikipediassa selain ilmoittaa käyttävänsä Unicodea, mutta täällä sanaristikot.net:ssä Windows-1252:ta. Mutta kun tuo ć-merkki ei edes kuulu Windows-1252 -merkistöön, niin en ymmärrä miten se voi näkyä tuossa oikein. Paras lähteä nukkumaan.
77. Vatroslav Jagić29.10.2008 klo 23:57
Vatroslav Jagić (Varaždin, 6. srpnja 1838. - Beč, 5. kolovoza 1923.), hrvatski jezikoslovac, najznačajniji svjetski slavist druge polovice 19. stoljeća.
78. Hemuli30.10.2008 klo 00:56
TJV,
pieni æ tulee, kun painat ALT ja 0230
79. TJV30.10.2008 klo 14:39
Vatroslav Jacicin viestin 23:57 saa kyseisestä googlen sivusta
käännöksenä kroatian kielestä. Kesällä oli puhe näistä
automaattisista käännösteksteistä ja muistaakseni silloin niitä
vielä sai ainoastaan englannista. Suosittelen kiinnostuneille
kurkistamista artikkeliin "Vatroslav Jagic" (..."tärkein maailmassa
slavist toinen puoli on 19. luvulla")
80. Owlie30.10.2008 klo 14:50
Erikoismerkkien kirjoittaminen suomalaisella PC-näppäimistöllä-
jutun 5. sivulla sanotaan nimenomaan

Huom.: Euron merkki sekä hattu-z:t eivät ole käytettävissä vanhoissa Windows-järjestelmissä ilman ns. europäivitystä.

Minun onglemani lienee juuri tässä. Tai Firefoxin 3:n ja XP Home 2002:n välisestä häikästä. Olen päivittänyt Microsoftin sivustoilta kaiken, mitä se sallii. RAM on vain 112 Mb, joten järeitä ohjelmia se ei vedä.

Mitkään Alt -viritykset eivät onnistu. 1052:lle merkille on tulostettuna numerokoodi, mutta eipä vain synny hattu-kirjaimia, sediljistä puhumattakaan.

Onneksi on rahat koossa uutta läppäriä varten. Hinnatkin ovat laskeneet tässä monesta luopumisen pitkässä ketjussa.
81. Hemuli30.10.2008 klo 16:00
Kurjaa, Owlie, jos et todella saa mitään hitusia syntymään. Huomasin tuolla kirjailijat-ketjulla, missä näille eniten käyttöä onkin, ainakin minulle, että ç ei ilmaannu koneestasi näkyville.

Minä kuvittelin, että tuo mainitsemasi varaus tarkoittaa vain euron merkkiä ja hattu-zetaa.
82. tiedoksi30.10.2008 klo 16:39
Windowsissa on apuohjelma nimeltään Character Map. Suomenkielistä nimeä en muista. Sieltä voi poimia näitä erikoisia kirjaimia ja merkkejä. Tässä c-kirjaimia:
C Ç ç Æ æ Ĉ ĉ Ċ ċ È è

ç on Alt+0231
83. Hemuli30.10.2008 klo 19:03
Kiitos ystävällisyydestä.
Uskaltaisiko sanoa, että en kyllä osannut poimia niitä...
MUTTA ne näyttivät niiltä "tavallisislta" Iso Latin 1- tai Windows-lisämerkeiltä, joiden kanssa useimmilla ei ole ongelmia. Tai niiltä, joita on Jukkiksen lähettämällä sivulla.

Owliella on oma erikoisongelmansa: hän ei pysty tuottamaan mitään aksentillisia merkkejä, joissa käytetään Alt-näppäintä.
(Owlie, kai sinä pidät sitä Altia koko ajan alhaalla, kun näpyttelet jotain numerosarjaa?)
84. Libero30.10.2008 klo 19:32
Ennakoin nyt sitä, että kirjailijaketjussa käytetyistä tarkkeista ja vieraskielisistä kirjaimista mahdollisesti kehkeytyy pahakin ongelma.

Ketjussa oli 29. lokakuuta kello 21.35 pyöreästi 7 250 nimeä netto. Poistin kokonaismäärästä 90 toistoa.

Erilaisia tarkkeita löysin tuosta joukosta noin 230 ja vieraskielisiä kirjainmerkkejä parikymmentä. Tarkkeellisia nimiä oli noin 3,2 prosenttia kokonaismäärästä. Nimiä, joissa esiintyi ø, æ, ð tai ß, oli vajaat 0,3 prosenttia.

Nimiketjuun ei tarvitse välttämättä liittää lisämerkillisiä nimiä. Ei niitä myöskään ole syytä karttaa. Jos joku haluaa laajentaa nimikirjoa ja naputella nimen alkuperäkieltä kunnioittavassa kirjoitusasussa, niin se on ihan oikein.

Muun muassa Hemulille, Owlielle ja TJV:lle nostan hattua siitä hyvästä, että he ovat toimineet kirjailijaketjussa mallikkaasti. Jos merkki tai kirjain on tuottanut vaikeuksia, he ovat eloisasti kuvailleet, millainen lisämerkki siihen ja siihen kohtaan kuuluisi. Tämä on mukavasti värittänyt ketjua. Kyseiset nimimerkit - muitakaan unohtamatta - ovat nähneet tosissaan vaivaa ottaakseen merkkikielen haltuunsa.

Tarkkeet olivat minultakin aikoinaan hukassa, kun en ollut riittävästi perehtynyt kotitietokoneeni ohjelmiin. Tuntui mukavalta, kun sain ensimmäistä kertaa kirjoitetuksi tšekkiläinen-sanan urheilijaketjuun. Muistan hyvin iso S:n ja Kravattimiehen kärsivällisesti antamat ohjeet. Jostakin ihmeen pudotusvalikosta š:n saisi noin vain tipautetuksi tekstiin... Kuulosti helpolta ja tavoittelemisen arvoiselta.

Uuteen suomalaiseen monikieliseen näppäimistöasetteluun on näillä näkymin tulossa viiden tavallisen tarkkeen lisäksi 12 muuta tarketta. Toistaiseksi niitä pitää vielä haalia sieltä täältä tai tyytyä olemaan vallan ilman.
85. TJV30.10.2008 klo 20:55
Mikäli ymmärrän, Libero sanoo tuossa neljännen kappaleensa
alussa, että lisämerkkiä ei ole välttämättä tarpeen kirjoittaa,
mutta tuollaisilla merkeillä varustetut nimet sinänsä eivät ole
epäsuotavampia kuin "tavalliset" nimet.

Käänteisesti se tarkoittaa myös RA:n puheeksi ottamaa ketjun
jatkamista, eli sitten ei tarvitse jatkaa samanlaisella merkillä
varustetulla. Näin ollen kaksi viimeistä kirjainta ovat jatkajan
käytössä.

Vitsailin Owlien kanssa, että merkit opeteltuani voisimme
räväyttää esim. romanialaisilla kirjailijoilla. Kun tähän merkkien
kirjoon nyt olemme näin laajasti tutustuneet ja vähän
perehtyneetkin, uskoisin jättäväni "räväyttämisen". Mutta ei
noita nimiä sen kummemmin ole syytä karttaakaan.

7250 nimeä siis jo kasassa. Paljon myös vielä kirjaamattomia.
86. Owlie30.10.2008 klo 21:02
Hemuli 19:03,

(Puolijulkiseen kysymykseen puolijulkinen vastaus:
Kyllä, Äiti, pohjassa koko ajan.)
87. Hemuli30.10.2008 klo 21:19
Ai Owlie, sinä siis olet Liberon sisar! Bienvenida a la familia!
88. Libero30.10.2008 klo 21:26
TJV:

Tarkoitin, ettei lisämerkillisiä nimiä tarvitse välttämättä liittää ketjuun. Tällaiset nimet voi toisin sanoen jättää myös käyttämättä.

En tarkoittanut, että lisämerkillisistä nimistä olisi suotavaa jättää lisämerkit pois. Edustan sitä näkökantaa, että kenellä tahansa ihmisellä on oikeus oikein kirjoitettuun nimeen. Eiväthän suomalaisetkaan tykkää Makelastä eivätkä Hamalaisestä eivätkä Maekelaestä eivätkä Haemaelaesestä, huh, huh. :)

Aivan varmaa on sekin, että hyvistä aikomuksista ja yrityksistä huolimatta vieraskieliset nimet menevät joskus pahoin pieleen.
89. Owlie30.10.2008 klo 21:28
Linda Emulita:
El mundo es un panuelo (con una tilde).
90. Hemuli30.10.2008 klo 21:38
Querida Lechuza,
¿Quieres decir:Pañuelo, hija mía?
(Kai noteerasit tuon ekan kysymysmerkin? Se on suuri ylpeilynaiheeni...)
91. Owlie30.10.2008 klo 21:44
Emulita, eres envidiable! Tengo sólo un signo para cada frase.
Nada más.
92. TJV30.10.2008 klo 21:57
Libero, selvä se. Tulkitsin sen lauseesi aluksi oikein, kuten
sen kirjoitit, sitten aloin miettiä sitä väärin päin. Peruutan
siis turhan ajatuksenjuoksuni.

Olen nähnyt kerrostalon nimitaulussa ja ovessa "Måkelå", kun huoltomiehellä ä-kirjaimet olivat loppuneet. Ihmettelin aina
asukkaiden tyytymistä asiantilaan.
93. Matti30.10.2008 klo 23:39
Kuten "tiedoksi" yllä tiedonanturoi, Windowsista löytyy Kaikki ohjelmat>Apuohjelmat>System Tools>Merkistö, jossa on tsiljoona merkkiä yhtä monella fontilla.

Ữ ỗ

Jostakin syystä minulla ei Alt-juttu toimi. Kannettava, Windows XP Media Edition. Vaikka laittaa numlokin päälle ja kirjoittaa Alt painettuna numerot, niin mitään ei tapahdu.
94. Owlie30.10.2008 klo 23:44
Matti,

Juuri tätä olen yrittänyt alttiisti änkyttää, mutta eivät usko. Ei kun sylikoiratohtorille koko mankeli.
95. Hemuli30.10.2008 klo 23:51
RAKAS Matti,
kävin katsomassa, niitä oli todella triljoona.
Viitsisitkö lyhykäisesti vinkata, miten niitä "otetaan haltuun"?

Olen huojentunut. Hieman näet pelkäsin, että tyttäreni Owlie olisi, miten sen nyt kauniisti sanoisi, ei jälkeenjäänyt, mutta jotain sinne päin. Epäilin, että hän ei ehkä sittenkään paina Altia tarpeeksi kauan...
Mutta nyt kun kuulen, että Ylivoimaisesti Järkevämmän Sukupuoen Edustajalla käy samoin, voin luottaa lapseeni.
96. Hakro31.10.2008 klo 00:05
Hemuli: Itselläni on "Merkistö" oman ikoninsa takana työpöydällä, koska muistan ulkoa vain muutamia useimmin käyttämiäni - esim. ajatusviivat.

Toinen mahdollisuus on kopioida useimmin tarvittavat kirjainmerkit vaikkapa Word-sivulle ja kopioida sieltä tarpeen mukaan. Näin ne on helpompi löytää kuin Merkistön tsiljoonan merkin joukosta.

Huomauttaisin myös, että aina täytyy painaa tarpeeksi kauan, painoi sitten Altia tai mitä tahansa. Ja jollei jaksa painaa, niin ehkä Altiasta sitten löytyy apua. Tiedä häntä.
97. Hemuli31.10.2008 klo 00:29
Hakro,
Altiahan tässä enää tarjoutukin vaihtoehdoksi. :-(

Kukaan ei tunnu tajuavan dilemmani syvyyttä. Tai laajuutta. Tai mitätahansaulottuvuutta.

En osaa siirtää löytämääni merkistöä "oman ikoninsa taakse työpöydälle" sen paremmin kuin Word-sivuillekaan. Minun Word-sivuni on ihan neitseellinen: ei siellä mitään tallennuksia piile.
98. Hakro31.10.2008 klo 00:54
Ehdottaisin, että kutsut jonkun reippaan 10-12-vuotiaan hoitamaan tarvittavat asetukset koneeseesi. Tuonikäiset tekevät sen kahdessa minuutissa ja palkaksi riittää jätski tms.

PS.
Toisaalta on tietenkin hienoa, että on vielä jotain neitseellistä. Kannattaako sitä pilata?
99. Hemuli31.10.2008 klo 08:30
Hakro,
sinäpä sen sanot:-D
100. Matti31.10.2008 klo 10:07
Hemuli, ne erikoismerkit otetaan haltuun siten, että ensin klikataan hiirellä siellä erikoismerkistössä haluttu merkki, jolloin se suurenee. Sitten painetaan valitse-nappia ja sitten vielä talleta-nappia. Nyt merkki on siirtynyt "leikepöydälle", joka on muistipaikka koneen mahassa.

Sitten siirrytään nettiin ja haluttuun säikeeseen ja kommentoi-alueelle, ja klikataan kursori vilkkumaan. Ja nyt ctrl v tuo merkin esiin.

Íun täällä keskustelupalstalla ei yläreunassa ole kopiointi-näppäintä, jolla maalatun alueen saa sinne leikepöydälle, niin ctrl c ajaa saman asian. Nämä on helppo muistaa: ctrl copy ja c:n vierestä ctrl v.
101. Matti31.10.2008 klo 10:17
Ei talleta-nappia (jota ei ole) vaan kopioi-nappia. Sori möhläys.
102. HT31.10.2008 klo 10:50
Varmaan makuasia, tottumiskysymys tai muu sellainen, käyttääkö tietyissä tilanteissa näppäimiä vai hiirtä, mutta minusta on helpompi klikata hiiren oikeaa nappia kuin painaa ctrl v. Siis kun pastataan muistissa oleva merkki tekstiin.
103. Matti31.10.2008 klo 11:39
Noinhan se näköjään myös toimii. Aina viisastuu. Kumpi parempi - makuasia.
104. iso S31.10.2008 klo 18:42
Muistutan vielä yhdestä tavasta, että saataisiin valinta vaikeammaksi! Täällä keskustelupalstalla ei ole kopiointinäppäintä, näin voi toki sanoa, mutta keskustelupalstallahan huseerataan selaimen alaisuudessa ja ainakin Internet Explorer -selaimen yläosasta löytyy valikko Muokkaa (englanninkielisessä versiossa Edit) jonka alta löytyy Kopioi (Copy) ja liitä (Paste). Firefox-selaimessa (Mozilla Firefox) on vastaava viritys.

Operan ja muiden harvinaisempien selaimien käyttäjät ovat 99.9 prosentin varmuudella sen verran tietotekniikasta kiinnostuneita ja asioista perillä että heitä ei tarvitse tällaisista muistuttaa. Onneksi, koska niistä minulla ei ole kokemusta eikä tietoa.

Kuten Matti totesi, on makuasia mitä näistä tavoista käyttää. Siksi tarjosin tätä tapaa niille ketkä sattuvat tykkäämään siitä että ei tarvitse muistella näppäinyhdistelmiä eikä sellaista mikä ei ohjaa kohti ongelman ratkaisua muuten kuin pelkällä olemassaolollaan. Eihän "Muokkaa" ole kovin selkeä vinkki siitä että sen takaa löytyy "Kopioi" mutta vielä vähemmän selkeä opastaja on hiiren oikea näppäin, jossa ei lue mitään. Kätevä kyllä jos on tottunut sitä käyttämään.
105. Ari31.10.2008 klo 18:56
AINA se EI OLE makuasia.
Nimittäin on pari kertaa koostetta tehdessäni käynyt niin että hiiren oikealla näppäimellä ei avautunutkaan Muokkaa-valikko ja tällöin oli hyvä kun tiesin että myös Ctrl+V liittää kopioidun tekstin.
106. Matti1.11.2008 klo 16:47
Mun selaimessa ei, kumma kyllä, näitä muokkaa- ja liitä-näppäimiä ole näkyvissä. Siksi piti opetella nuo ctrlc ja ctrlv. Mulla on Explorer, ja joillakin asetuksilla kai nuo näppäimet saisi esiin. Windowsin puolella ja MS-Officessa ne kyllä ovat.
107. Ari1.11.2008 klo 18:31
Matti, ei minullakaan, mutta hiiren OIKEANPUOLEISTA näppäintä kun näpäyttä sivun alaosassa olevan teksti-ikkunan sisällä niin tuo valikko tulee NORMAALISTI näkyviin.
Siinä on valinnat:Kumoa, Leikkaa, Kopioi, Liitä, Poista ja Valitse kaikki.
108. Jukkis1.11.2008 klo 18:35
Siis jos valaiset hiirellä pätkän tekstiä ja painat hiiren oikeaa, niin mitä esille tulevassa valikossa on? Tai jos valaisun jälkeen valitset yläreunan valikosta Muokkaa (tai Edit), niin sielläkö ei näy Kopioi (tai Copy)? Ihmeellistä.
109. Jukkis1.11.2008 klo 19:21
Aika ihmeellistä. Kun olin viestini kirjoittanut, niin se ilmestyi heti Matin viestin perään. Nyt kuitenkin jossain välissä klo 18:35 jälkeen tuo Arin viesti on tullut Matin ja minun viestin väliin. Muistaakseni tällaisesta on täällä raportoitu ennenkin, nyt oli eka kerta kun sain todistaa, että noin tosiaan joskus tapahtuu.
110. HT1.11.2008 klo 20:07
Jukkis,

viimeksi pari viikkoa sitten kirjoitin mainitsemastasi ilmiöstä ketjussa, jossa esitellään vähintään viisiosaisia yhdyssanoja. Kertausta:

"Katsoin tilanteen kello 17.15 ja silloin viimeinen viesti oli marjukolta, aikaleima 17:01. Nakkasin oman viestini sisään, katsoin tuloksen, ja siinä se marjukon viestin perässä kökötti omani. Nyt on väliin työntynyt Hemulin viesti, aikaleima 17:04...".

Ja vähän myöhemmin:

"Tuo ilmiö on muutaman kerran osunut kohdalle HS-säikeissä, joissa enimmäkseen majailen. Kahdesti olen sitä siellä kummastellut, kysellyt, mahtavatko viestit juuttua joskus jonkin sortin välivarastoon, josta ne viiveellä siirtyvät aikaleimansa mukaiseen järjestykseen jo esillä olevien väliin. Selitystä ei ole tullut eikähän asia mitenkään hirmuisen tärkeä olekaan, muuten vain hämmästyttää, kummastuttaa tällaista pientä kulkijaa."

Että sellaista kiilaamista.
111. Libero1.11.2008 klo 20:23
Asiasta toiseen ja kolmanteen...

Ovat nämä systeemit kovin erilaisia. Omassa koneessani kaikkien selain- ja muiden ohjelmien yläpalkkiin tulevat näkösälle ohjelman nimi, sitten Arkisto, Tiedosto tai File ja seuraavaksi Muokkaus, Muokkaa tai Edit. Käytän melkein joka käänteessä monipainikkeista hiirtä, koska se on sulavakäytöksinen ja nopsa. Enimmäkseen tarvitsen hiiren vasemmanpuoleista painiketta ja oikeanpuoleista sitten tuplaklikkauksiin.

Ei tosiaan riitä, että kerran oppii käyttämään tietokonetta. Ostin toissa viikolla lisää muistia ja päivitin tällä viikolla käyttöjärjestelmän. Vau, taas tuli ruhtinaallisesti uutta opiskeltavaa! Leopardi näyttää uljaalta ja on nopealiikkeinen.

Käytin eilen aikaa tutustumiseen. Näytöllä on logiikkani mukaisessa järjestyksessä sekalainen kokoelma erilaisia kansioita ja asiakirjoja, joita joskus siivoan tilan puutteen takia. Kokeilin, mitä tapahtuu, kun klikkailin sitä ja tätä. Sitä ja tätä klikattuani huomasin, että järjestelmäversion kehittänyt tyyppi on käynyt armeijan: ykskaks näytöllä ollut sekasorto oli tikkusuorassa ojennuksessa oikealla ja aakkosjärjestyksessä.

Nyt olen siirtänyt kirjailijat, roolinimet, rakkikoirat ynnä muut tärkeät takaisin entisille paikoilleen. Vasemmalle ja sikin sokin. :D

On tämä kiehtovaa ja opettavaista.
112. Hemuli2.11.2008 klo 17:23
Kohteliaat ihmiset kiittävät, kun saavat neuvoja.
Minä en voinut: koneeni sekosi niin täysin perjantaiaamuna, että suuttuneena vain jumputti eikä suostunut yhteistyöhön.

Ketään reipasta 10 - 12 -vuotiasta ei ollut saatavilla, mutta onneksi sitten tänään sain kiinni yhden arviolta 24-vuotiaan, joka pääsi sinuiksi koneeni kanssa.
113. Hemuli2.11.2008 klo 17:25
Kone antoi vinkin: älä lavertele! Kyllä tämä jo riittää.
Mutta kun ne kiitokset meinasivat nytkin jäädä...
114. marjuko2.11.2008 klo 20:43
Sain Liberolta vihjeen kurkata sinun ohjeitasi sanojen kontrolloimisesta. Luin 21.9. neuvojasi ja kokeilin omalla koneellani. Siirryn siis Muokkaa-valikkoon ja siellä 2 alinta riviä ovat Etsi Ctrl+F sekä Etsi seuraava Ctrl+G. No, minä painan ja tulee laatikko, johon kirjoitan, laatikkoon syttyy punainen väri. Jos sana on itse keksitty, I-pyörylä (Info) muuttuu siniseksi: ei osumia. Esim. sinun nimeäsi hakien laatikko pysyy valkoisena ja I-pyörylä näkymättömissä: nimesi esiintyvät keltaisina sivulla.

Mutta kun EI OSUMIA-info voi ponnahtaa näkyviin vaikka esim. Kirjailijat ketjuun-sivulla NIMI ON OLLUT jo. Olen pari kertaa yrittänyt mennä mukaan ja pyysin nyt apua kun aina meni pieleen. Minulla on Windows-järjestelmä ja Firefox-selain. Suoritin eli varsinainen kone on rakennettu erikoistilauksena konttorikoneliikkeessä, jotta tehot ja muistit ym. on saatu paremmiksi kuin vastaavanhintainen valmis yksikkö. Jos tällä nyt on väliä. Jos joskus viitsisit ottaa kantaa ongelmaani, olisin iloinen!
115. Ari2.11.2008 klo 21:02
Jos on Windows niin kannattaa käyttää Windows Internet Exploreria ja valita se oletusselaimeksi niin välttyy monelta harmilta.
116. Jukkis2.11.2008 klo 21:12
Annas marjuko esimerkki: Missä säikeessä ja millä etsittävällä sanalla olet todennut noin käyvän? Sitten voidaan yrittää miettiä, mistä voisi olla kysymys.
117. marjuko2.11.2008 klo 21:30
Jukkis,
joo, Kirjailijat ketjuun- säikeessä tänään (aiempia en pysty jäljittämään, oisko ollut 1 tai 2) 17:07: edellä oli Raitaniemi, Jari, minä siihen perään Rendell, Ruth. Sininen I-valo: ei osumia syttyi. Ja tietysti tämä nimi on ollut, niin kuin sitten todettiin. Nyt olen kyllä niin varuillani, etten uskalla mennä lähellekään säiettä. Pitäiskö vain harjoitella kontrollin käyttöä?
118. Ari2.11.2008 klo 21:40
Ehkäpä syynä on se että nimi pitäisi hakea ainakin neljässä muodossa:

Etunimi, Sukunimi

Sukunimi, Etunimi

Etunimi Sukunimi

Sukunimi Etunimi

Jos koostaja näkisi enemmän vaivaa ja laittaisi nimet järjestelmällisesti yhden kaavan mukaan ja ketjuilijat tekisivät samoin niin haku olisi helpompaa.
119. Ari2.11.2008 klo 21:42
Niin, tässäkin tapauksessa Internet Explorerilla haku onnistuu ainoastaan Rendell-nimeä hakemallakin.

Kai se onnistuu Firefoxillakin?
120. marjuko2.11.2008 klo 21:49
Ari,
Rendell-haku onnistui just nyt, ei tullut sinistä infoa ja kirjoittamasi sana korostui vihreällä. Jep! Nyt ainakin. Tarkoitatko, ettei kaikkia neljää vaihtoehtoa tarvitsisikaan kokeilla?
121. Marco Poloinen2.11.2008 klo 21:53
Itselläni on Linux/Firefox, eikä ole ollut minkään valtakunnan ongelmia. Luulisin, että useimmiten epämääräisyyttä aiheuttavat sanojen/nimien perässä olevat välimerkit, jotka kontrolli vaatii orjallisesti oikeaan kohtaan (jos tarkistetaan enemmän kuin yksi sana) . Eikä kannata laittaa rastia "huomioi kirjainkoko"- ruutuun..
122. Ari2.11.2008 klo 21:54
Ei silloin jos Firefoxilla voi etsiä seuraavan saman sanan. Eli jos samaa sukunimeä tai etunimeä (valitse näistä harvinaisempi eli Raitaniemi mieluummin kuin Jari) ja etsi kaikki osumat.
123. Jukkis2.11.2008 klo 21:56
No tietysti riittää kun hakee pelkällä sukunimellä. Ja tässä tapauksessa Ruth Rendell löytyy jo siinä vaiheessa kun on saanut kirjoitettua hakulaatikkoon kirjaimet rend.

Mikäs Firefox-versio sulla marjuko on? Saattaa olla että vain tässä versiossa 3 haku toimii niin että se hakee saman tien kun alkaa kirjoittaa haettavaa tekstiä. Voi olla että edellisissä versioissa haku tapahtui vasta enterin painamisen jälkeen, ja silloin jos laittaa haettavaksi vaikka "rendell ruth", niin sen enterin jälkeen tulee ilmoitus että ei löydy.
124. Owlie2.11.2008 klo 22:07
marjukolle utamiosastolta vihje:

Minulla on Firefox. Tämä järjestys on toiminut hyvin:
Ensin home, sitten Muokkaa > Etsi > Alalaatikkoon kirjoitan vain sukunimen enkä laita välilyöntiä > Seuraava > sitten hiirellä klikkaus kunnes alapalkkiin tulee ilmoitus "Päästiin sivun loppuun, jatketaan alusta" (tarkistan etunimet samalla, kun klikkaan hiirellä seuraavaa). Välilyönnin poisjättö on oleellista.
125. marjuko2.11.2008 klo 22:10
Mikähän versio tämä on? Hyvä kysymys. Tyttäreni poika asensi tämän eikä mulla ole tästä ns. kättä pitempää tietoa. Täytyy kysyä. Hälytys tapahtuu kyllä jo kirjoittaessa, ennen koko sanan valmistumista ja enteriä. Kokeilin just, värit lähti vilistämään ennen kuin kerkisin enteriin saakka.
126. Jukkis2.11.2008 klo 22:20
Versiotieto löytyy yläreunan valikosta Ohje -> Tietoja Mozilla Firefoxista.

Mutta eiköhän sinulla kolmosversio ole, jos se noin käyttäytyy. Enterin painaminen on hakemisessa tarpeetonta. Tosin näköjään enteriä painelemalla saa etsittyä aina seuraavan löytymiskohdan, eli se tekee saman kuin Ctrl-G tai F3.
127. marjuko2.11.2008 klo 22:21
Owlie,
vai utamiosastolta! Johan nyt. Minulla ei ole, kokeilin juuri, alapalkkiin tulevaa ilmoitusta "Päästiin sivun loppuun, jatketaan alusta" ollenkaan. On vain Seuraava, Edellinen, Korosta kaikki ja Huomioi kirjainkoko. Plus sitten se Info-pallo, jos sana EI ole esiintynyt. Nyt kokeilin sinun nimelläsi, väriä syntyi. Onkohan tässä nyt sikäli erilainen systeemi, ettei minulla ole "home"-valintaa ollenkaan (oon aina epäilly, ettei kaikki oo kotona vaan oon useimmiten pihalla). Tämä järjestelmä näkyy olevan Windows XP Home SF OEM, mitä se nyt sitten tarkoittaakin.
128. marjuko2.11.2008 klo 22:24
Voi hemmetti, ohjeetkin pitää löytää toisten avulla! Versio on 3.0.3, 1998 - 2008. Että tämä siis vanhenee, vai.
129. marjuko2.11.2008 klo 22:25
Ilmankos en kerkiä siihen enteriin, kun se näkyy olevan tarpeeton tässä.
130. Jukkis2.11.2008 klo 22:25
Sulla Owlie vissiin on vanhempi Firefox-versio. Kolmosessa hakeminenonnistuu vähemmillä kommervenkeillä. Esim. Home-nappulan painaminen on tarpeetonta. Haun voi alkaa ihan missä kohdassa sivua vaan. eikä tarvi mitään "Päästiin sivun loppuun" -ilmoituksia katsella.
131. Marco Poloinen2.11.2008 klo 22:30
marjuko,
eläpäs nyt ala panikoimaan :-)
Sinulla on ihan hyvä versio ja parjäät sillä hamaan tulevaisuuteen. Se ilmoitus siitä sivun loppuun pääsemisestä tulee sen "Huomioi kirjainkoko"- tekstin oikealle puolelle siinä vaiheessa, kun PÄÄSET SIVUN LOPPUUN - kokeile vaikka!
132. marjuko2.11.2008 klo 22:38
Marco,
no hyvä : D! Mutta EI tullut mitään tekstiä kirjainkoon jälkeen VAIKKA olin sivun lopussa ja sinun nimesi oli vaihteeksi keltainen. Sivuhan on nyt tässä! Missä möhlin?
133. Marco Poloinen2.11.2008 klo 22:38
.. mutta ihan niinkuin Jukkis sanoi, ei siihen (sivun loppuunpääsemisilmoitukseen) kannata kiinnittää huomiota, senkus klikkailee vaan 'seuraavaa' tai 'edellistä'. Ja ylivoimaisesti yksinkertaisinta on ottaa se kontrolli käyttöön painamalla Ctrl+F . Monesta tuutista tulee näitä ohjeita, mutta aika yhdenmukaisiahan nuo ovat onneksi olleet..
134. marjuko2.11.2008 klo 22:47
Ei Aivan aluksi... vaan lopuksi tältä päivältä kiitos kaikille avusta!
135. marjuko6.11.2008 klo 11:54
Nyt on ongelmia, eilen sujui suht. siististi, mutta nyt suututtaa. Tein just niin kuin sanottiin: sivun auki ollessa Muokkaa-valikosta Etsi Ctrl+F ja nimi alas laatikkoon. Jos nimi EI ole esiintynyt, laatikko muuttuu punaiseksi jo nimen kirjoituksen ollessa osittain kesken. Info-näppylä EI OSUMIA muuttuu siniseksi. Ja sitten tulee turpiin. Jos nimi on ollut - senkin se on ilmoittanut, laatikon väri ei muutu ja sivu vierii niin että nimi tulee väritettynä esiin. Mikähän tässä nyt on?
136. Owlie6.11.2008 klo 11:56
marjuko: Kokeile tätä:

1. Ensin YLÖS tai HOME tai page up (koneestasi riippuen)

2. ctrl + F

3. kirjoita laatikkoon harvinaisempi nimistä (tarkkeineen)

4. ei pilkkua, vaan aloita haku ilman välilyöntiä suoraan kirjoittamasi harvinaisemman nimen jäljestä

5. seuraava jne.

Joskus nimi on jo ilman tarketta/tarkkeita.

Hain aikaisemmin aloittaen

Muokkaa > Etsi, mutta crtl + F, on nopeami, kuten täällä aikaisemmin selitettiin.

Kokeile tällä sivulla vaikka haulla MARJ :D
137. marjuko6.11.2008 klo 12:03
Onnistui ainakin nyt, kiitos. Saa nähdä hirviänkö lähteä seikkailemaan ketjulle. Nyt ainakin lähden ensin veshijuokshemaan, jos tää hoshuminen rauhoittuish altaashsha.
138. TJV6.11.2008 klo 12:03
Owlie, sinäkö luit 11:54:n, kirjoitit 11:56:n. Oletko todella
noin nopea, olen äimän käkenä.
139. Owlie6.11.2008 klo 12:11
TJVeliseni,

Taisin kauan sitten, pallo-IBM-kaudella, selvittää englanninkielisen kirjoituskokeen, jossa piti minuutissa kirjoittaa 100 sanaa. Virheitä sai olla vain 2.

Voi olla, että muisti takkuaa. Jos seuraat niinkuin hae laevoo, kokeilen Notepadilla ja kerron joskus, paljonko jään nyt tuloksesta. :D.

Edellisessä on, pärkkeles, "nomeami".
140. TJV6.11.2008 klo 12:23
"Nopeamin" noteerasin, se olikin ainoa. Eikä pelkästä tekstin
tuottamisesta kyse ollutkaan. En siis enää ihmettele ristikon
aamuvarhaisia ratkaisujasikaan. Kuulemiin vaan täältä
kirjeopistosta.
141. Hemuli6.11.2008 klo 12:27
marjuko,
minulla on ollut tässä kone mykkänä ja pimeänä lähes viikon; ihan hivenen on välillä suostunut toimimaan. Tiistaina illansuussa päästiin taas yksimielisyyteen.
Siksi en tiennyt esim. täällä käydystä keskustelusta, kun kysyin, haluatko, että joku neuvoo...

Muistelin vain sitä aikaa kesällä, kun yritin päästä esim. kirjailijat-ketjulle mukaan. Oli turhauttavaa, kun - siltä tuntui - ylimieliset näpyttelijät vain ilmoittivat, että Sejase on ollut! Ei vinkkiä tarkistamisesta, ei muuta apua.
Liberoa en tarkoita: hän selitti kärsivällisesti, heti kun näki dilemmani, mutta minua lannistivat kanssanäpyttelijät.

Silloin ajattelin, että olisi aika kivaa, jos olisi neuvopankki jossain.
Nyt olen vasta ymmärtänyt, että järjestelmiä ja systeemejä on muitakin kuin omani. Mutta niitä on myös "leikkikavereilla".
Ainakin minä arvostan vaikkapa Owlieta, joka on silti ihan inhimillinen, vaikka osaakin!
142. Owlie6.11.2008 klo 12:34
Linda Emulita,

Äiteensähän se, vaikka elukka onkin.
143. marjuko6.11.2008 klo 17:34
Hemuli ja Owlie,
olen ison kiitoksen vajaa teille kummallekin avusta. Nolottaakin tämä sekoilu, mutta yritän hillitä tapaani syöksyä asioihin minimiharkinnalla. Meinaan harjoitella tuota tarkistelua viikonvaihteessa, kun on toivoa saada nettitalkkari (tytär) kylään.

Minua vielä ihmetyttää (myöh.) joskus. Ilmeisesti jostain huomaatte, että vuoro myöhästyy. Mistä? Siis näin stupid tietotekniikassa ei ole kukaan näillä lakeuksilla.
144. Hemuli6.11.2008 klo 18:54
marjuko,
sen myöhästymisen näkee siitä, kenen "tarjous" pongahtaa ensimmäiseksi ruudulle.

Esim. joku on kirjoittanut vaikkapa Väinö Linna ja minä tarjoan innoissani jatkoksi Aho, Juhani. Mutta tuo Owlie-hyväkäs on niin nopea konekirjoitaja, että hänen ehdottamansa Neruda, Pablo ilmestyykin näytölle ensin - joskus ihan minuutteja ennen, kuin minä olen ehtinyt reagoida, mutta joskus harmittavasti samalla kellonlyömällä.

No, Owlien Neruda siis "voittaa" ja siitä on jatkettava. Ja tästä syystä pitäisikin aina tarkistaa pari, kolme viimeistä. Vasta, jos niissä on selvä jatkumo, kannattaa jatkaa viimeisestä. Muuten pitää katsoa, mikä siinä sopassa on viimeinen "oikea". Jos tätä ei huomaa, ketju jatkuu "väärästä" eli myöhästyneestä.

Tuohon perustuu sekin, että silloin tällöin näet vaikkapa kaksi Hemulia peräkkäin. Omastaan saa jatkaa vasta vuorokauden kuluttua, mutta oman myöhästyneensä perään saa kirjoittaa korjauksen, esim. minä tuossa esimerkkitapauksessani jonkun Pabloon sopivan, vaikka Omar Pamuk.

Toivottavasti ei kaikki aikanne nettitalkkarin kanssa hupene tekniikan parissa, vaan ehditte myös muuten nauttia toistenne seurasta!
145. marjuko6.11.2008 klo 22:09
Hemuli,
kiitos taas kivasta kirjoituksestasi. Täytyypä sitä "pongahtelua" pyrkiä seuraamaan. Nimiähän on syytä tarkistella jonkun verran etukäteen "varastoon", kuitenkin seuraten liikennettä koko ajan.

Ari tuolla 2.11. klo 21:40 vinkkasi, että nimiä pitäisi kokeilla eri järjestyksissä. En ollut tehnyt niin ennen, mutta kun nyt kokeilin muutamaa, niin kappas vain! Toisessa järjestyksessä näytti punaista, toisessa vihreätä, eli nimi olikin ollut jo, mutta eri tavalla kirjoitettuna. Hyvä tietää!
146. Libero6.11.2008 klo 23:09
marjuko,

olet saanut jo hyödyllisiä neuvoja.

Haluan silti vielä tähdentää, ettei kirjailijaketjun nimiä tarvitse kokeilla eri järjestyksissä. Saa tietysti kokeilla, mutta se on useimmiten turhaa. Olen liittänyt ketjun koosteen alkuun maininnan: "Jo käytettyjen nimien tarkistamisessa kannattaa hakusanaksi naputella ensi hätään joko etu- tai sukunimi tai ainoastaan nimen harvinaisin osa."

Hakurutiinit eivät riipu mitenkään tämän palstan ketjuista, koska ketjuja varten ei ole olemassa omia hakumenetelmiään. Verkosta voi ottaa minkä tahansa tekstin ja kokeilla yksityiskohtien etsimistä niistä. Minusta kaikkein helpoin hakuharjoittelupaikka ei ole nimiketju, joka toistaiseksi etenee varsin nopeatempoisesti.

Kun kirjailijaketju on tässä säikeessä tavan takaa riepoteltavana, niin selvitän omasta puolestani ketjun näppärää hakutapaa.

Mikäli aiot lähettää nimen Aino Räsänen, Aino ei ole hyvä hakusana. Siitä sikiää tällä haavaa 21 osumaa. Kun kirjoitat hakusanaksi Räsänen, neljä hakutulosta tulee näkösälle. Ne katsoo läpi vikkelästi. Sukunimen alku on sen verran erikoinen, että myös räsä-kirjainrykelmästä tulee vain neljä osumaa.

Kummassakaan tapauksessa etu- ja sukunimen keskinäinen järjestys ei merkitse mitään. Myöskään mahdollisesta pilkusta ei ole haittaa.
- - -

Minun on vaikea ymmärtää, miksi nimiketjussa pitäisi voida kaavamaisesti kirjoittaa koko nimi hakuruutuun. Kirjailijaketjussa on käytössä kaksi muodostelmaa: Aino Räsänen ja Räsänen, Aino. Mikäli uusimpaan säikeeseen tulee noista muodostelmista poikkeavia kirjoitusasuja, kuten Räsänen; Aino tai Aino, Räsänen, korjaan ne seuraavaan koosteeseen. Pelkkää Räsästä käyttäen etsiminen onnistuu pienistä näpyttelyvirheistä huolimatta.
147. Hakro6.11.2008 klo 23:19
Marjuko:
Kirjailijoiden kohdalla etsin aina pelkkää sukunimeä mutta käyn läpi kaikki sennimiset kirjailijat, jotka ovat jo olleet. Näin ei ole väliä, kummassa järjestyksessä ne on aikaisemmin kirjattu.

Muissa ketjuissa, varsinkin AKK:ssa, jossa kirjoittaminen vie pitkän aikaa, kopioin laatimani tekstin leikepöydälle (ctrl + c), päivitän sivun ja - jos kukaan ei ole ehtinyt tähän väliin - kirjoitan lähettäjännimen ja maalaan tekstini (ctrl + v). Mutta vielä näiden viimeisten sekuntien aikana joku toisinaan menee ohitseni.

Henkilökohtainen ennätykseni on neljä peräkkäistä turhaan laadittua tekstiä, jotka kaikki ovat osoittautuneet myöhästyneiksi jo ennen lähettämistään. Näin vähäinen hukkamäärä perustuu siihen, että vetäydyn yleensä pois ketjusta, jossa näyttää olevan kova vilske menossa.
148. marjuko6.11.2008 klo 23:46
Libero, Hakro,
kiitokset teille avusta ja opastuksesta, jota en näytä saavan liikaa. Pienetkin asiat ovat tärkeitä. Ihmettelen vain vielä sitä, miten joku kirjailija saattoi olla sekä vapaa että varattu. Yritän huomenna etsiä tuosta luettelosta nimen ja kokeilen sen vielä, josko olisin sittenkin tehnyt siinä virheen. Kaikki nämä nimet ovat kotikirjastosta, se on aika laaja, mutta suuri osa tietysti jo ollut ketjussa.

Olette käyttäneet paljon aikaa tähän neuvontaan, siitä osaan olla tosi kiitollinen. Kiva kun saa apua ja tukea niiltä, jotka näitä hommia nimenomaan hallitsee.
149. Owlie1.12.2008 klo 15:06
TJV,
kaipaamasi kirjain on ilmeisesti latinalainen pienaakkonen s ja sedilji. Sen koodi on 015F. Laehde Eurooppalaisen merkistoen merkkien suomenkieliset nimet.
Kun nyt kokeilen Lasipalatsista saamiani ohjeita, haevisivaet aet ja oet ja kaikki merkit jotka eivaet ole kirjaimia tulee miten sattuu. Paerkkeles!

Onko sun koneessas erillinen numeronaeppaein/systeemi vai onko ne upotettu oikealle kirjainten alle. En nyt tarkoita numeroita, jotka ovat ylaerivissae.
150. TJV1.12.2008 klo 15:20
Owlie, muistelen aikaisemman neuvojan lokakuun lopulla
kirjoittaneen, että Alt alhaalla kirjoitetaan numerot oikean
reunan numeronäppäimistöstä. Kun Alt sitten vapautetaan,
näkyy esim. ç - kirjain näin. Sitten taisi vielä lukea niin, että
vaihtoehtoisesti olisi myös yläreunan numeronäppäimien
kautta sama saatavilla, jos Num Lock on päällä. Se ei minulla
toimi.

Kiva opetella. Jos saatais kirjoitus käymään kuin ennen
konttoripäällikkö Allan Alha, moninkertainen konekirjoituksen
Suomen mestari jo lyöntivarsikoneiden aikakaudella. Nopeus
hänellä oli aivan hurja, mutta lukuja en muista. Kysehän
oli kai nettolyönneistä (virheettömistä) puolessa tunnissa.
Mutta mitäpä minä näistä sinulle esitelmöimään, toiselle
huippunopealle.
151. TJV1.12.2008 klo 15:27
Owlie, siis unohdin: Alt alhaalla kirjoittaen en saa 015F:llä
aikaan Ceausescuun kuuluvaa eka s:ää. Tuon ç - merkin
mä saan, sen koodi on 0231.
152. Owlie1.12.2008 klo 16:25
TJV, palatsin neuvo meni näin:
alhaalla vasemmalla on (mulla) sininen fn- eli funktionäppäin crtl:n ja windowsikkunan välissä;
sitä piti painaa eikä alt'ia, sitten koodi. Mun lisänumerot on upotettu kirjainten alle sinisellä. Toimi hienosti palatsissa gurun koneella. Oma ei ollut mukana.

Kokeile jkorpelan ohjeita "Erikoismerkkien kirjoittaminen suomalaisella PC-näppäimistöllä"! Siinä ... kirjaimet
... kirjoitetaan mahdollisesti yhdessä shift- tai Alt Gr -näppäimen kanssa seuraavasti jne. Ei ainakaan mulla näytä toimivan. Käyn nyt kaupassa rauhoittumassa.
153. iso S1.12.2008 klo 17:11
Pikaisella haulla en löytänyt tietoa suomalaisista konekirjoituksen huippunopeuksista enkä siitä että Allan Alha olisi ollut alan miehiä (en toki epäile). Sen sijaan löytyi maininta että Allan Alha on valittu Suomen Pikakirjoittajayhdistyksen kunniapuheenjohtajaksi 1982 henkilönä "joka toiminnallaan on erityisesti edistänyt yhdistyksen tarkoitusta." Samana vuonna valittiin mies jolla on hauska nimi: Akseli Valta.

_www.pikakirjoitus.fi/SPY.html

Ulkomaisista vikkelämmillä vehkeillä kirjoittajista esimerkki:

Barbara Blackburn, the World's Fastest Typist

Typing, Fastest. Mrs. Barbara Blackburn of Salem, Oregon maintained a speed of 150 wpm for 50 min (37,500 key strokes) and attained a speed of 170 wpm using the Dvorak Simplified Keyboard (DSK) system. Her top speed was recorded at 212 wpm. Source: Norris McWhirter, ed. (1985), THE GUINNESS BOOK OF WORLD RECORDS, 23rd US edition, New York: Sterling Publishing Co., Inc.

_http://web.syr.edu/~rcranger/blackburn.htm

Puolen tunnin tulokseksi muunnettuna tuolla vauhdilla tulee 22500 lyöntiä ja huippunopeudeksi 31800 lyöntiä puolta tuntia kohti, yli 17.67 lyöntiä sekunnissa. Saa siinä harjoitella jos aikoo panna paremmaksi.
154. TJV1.12.2008 klo 17:29
iso S,

Muistitietona minulla edelleen niin, että Allan Alhalla tyyli olisi
ollut normaalista kymmensormijärjestelmästä poikkeava.
Jotenkin kyynärpäät sivulle osoittaen, jolloin sormet varmaan
sijaitsivat eri näppäimillä kuin meillä tavalliseen tapaan
opittuna.

Etsin jokin aika sitten mielenkiinnosta hänestä kertovia juttuja
netistä, mutta eihän sinnekään kaikki tärkeä tieto ole ehtinyt.
155. marjuko1.12.2008 klo 17:57
Minulla on samoja ongelmia erikoismerkkien kanssa. Sain tuttavalta luettelot Windows-merkistön, lainaus- ja heittomerkkien, muiden välimerkkien, rahayksiköiden symbolien ja matemaattisten merkkien kirjoitusohjeiksi. Näissä käytetään paljon Ctrl Shift + numero + vielä Shift tai Alt + koodi jne avaimia. Kaikki komennot eivät toimi: pieni c ja sedilji pitäisi syntyä Ctrl, c -yhdistelmällä mutta ei. Sen sijaan TJV:n ohje 0231 tuotti s
en: ç .
156. marjuko1.12.2008 klo 18:03
Pääsi karkuun. Nyt yritän saada tanskalaista öötä, ohje on pienelle öölle Ctrl Shift 7 ö ja isolle Ctrl Shift 7 Shift ö. Ei onnistu.
157. marjuko1.12.2008 klo 18:11
Asetan toivoni joululomaan, jolloin rakas nettimaestroni kenties auttaisi näissä vaikeuksissa. Owlie, mainitsemasi funktionäppäin on minulle käsittämättömyydessään yliluonnollinen. Missä, ah missä ja mikä, ah mikä.
158. PP1.12.2008 klo 18:29
Marjuko: Ø, ø löytyvät heti, kun käytän Windowsin merkistöä. Ei tarvitse muistella shiftejä sun muita.
159. marjuko1.12.2008 klo 18:56
Nämä edelliset merkit oli tarkoitettu Microsoft Word-ohjelmaan. Hizi, nyyh, Windowsin merkistö? Kerro lisää.
160. Ari1.12.2008 klo 19:10
Windows XP home:

Käynnistä->Kaikki ohjelmat->Apuohjelmat->Järjestelmätyökalut-& gt;Merkistö.

Napsauta haluamaasi merkkiä->Valitse->Kopioi.

Liitä sitten haluamaasi paikkaan:

*µكههزŠز

Tähän valitsin useamman ja sitten kopioin ja liitin tänne.
161. Owlie1.12.2008 klo 19:18
marjuko,

musta näppäin, jossa sinisellä fn, taitaa puuttua näppäimistöistä, joissa on erillinen numeronäppäimistö, koska sen avulla pääsee tsiikaan mitä on jemmattu näppäimistön näkymättömään "alakertaan" . Nää mun jemmatut numerot näkyy sinisellä jonkun kirjaimen oikealla puolella: 1 on J:n alla, 2 on K:n alla jne. Lue mitä kirjoitin 15:12 TJV:lle. Eli jos sulla erillinen numero-näppäimistö, nää mun höpinät ei päde, vaan sun täytyy näppäillä koodit siitä erillisestä numeronäppäimistöstä.
Jucca Korpelan jutussa sanotaan vielä, että jos käyttää MS Wordiä, pitää Num Lock -valon palaa.
162. marjuko1.12.2008 klo 19:22
Kiitos, Ari. Tässäpä mulle työmaata.
163. Ari1.12.2008 klo 19:23
marjuko, jos sinulla ei ole Windowsia, tsekkaa tämä:http://www.petefreitag.com/cheatsheets/ascii- codes/
164. marjuko1.12.2008 klo 19:32
Owlie, lintuseni, juuri tätä mietiskelin; kas kun minulla on tuossa oikeassa laidassa erilliset numeronäppäimet. Koodeja just yritin sieltä näppäillä ja sainkin jonkun onnistumaan, esimerkiksi:
ž sekä Ž ; hatulliset, onko ihmeempää nähty tältä koneelta! Sen sijaan ässien päälle ei onnistu. Luin kaiken, mitä olit kirjoittanut. Ja muutkin. Jospa se tästä vielä žiižtiytyy.
165. marjuko1.12.2008 klo 19:34
Ari, onhan tämä Windows XP Home OEM, eikös pitäis pelata?
166. Owlie1.12.2008 klo 19:47
Ari,

Onko jotain muuta paikka kuin yläpalkin MUOKKAA, missä voisi harrastaa tätä kivaa leikkaa-liimaa-ompele-hommaa. Mun MUOKKAA ei leikkaa eikä kopioi, LIITTÄÄ se ehkä osaa.

Mä pääsin sun ohjees mukaan siellä etusivulla Character mapissa kopioi- kohtaan asti. Sit tyssäs.
167. Ari1.12.2008 klo 19:51
Jos käytössäsi on hiiri ;) ja siinä pari nappia niin oikean puoleisella napilla tulee valikko ja siitä valitset vasemmalla napilla.
168. Owlie1.12.2008 klo 20:57
Kiitos, Ari, kärsivällisyydestä. Nyt ei onnistu. On hiiru ja oikee ja vasen. Klikkailen siellä ja klikkailen täällä ja kaikki lentää avaruuteen. Tutkin nyt tekstejä hitaasti. Korteksi taisi valua alakertaan - söin juuri soppaa ja yhen geishan.
169. Ari1.12.2008 klo 21:05
Siis jos teet merkistössä kuten neuvoin 1.12.2008 klo 19:10
ja tulet tälle sivulle ja painat tässä sivun alaosassa olevan tekstikentän päällä hiiren vasenta näppäintä, valitset liitä niin eikö siihen kohdistimen kohdalle tule valitsemasi merkit?

Mitä jos teet niin että "maalaat" tämän tekstin painamalla hiiren vasenta ja raahaamalla tekstin yli niin eikö tuo teksti muutu vastaväriseksi?

Nyt kun painat tuon käsitellyn eli valitun tekstin päällä hiiren oikeaa nappia niin tuleeko valikko josta voit valita mm. kopioi/valitse kaikki/tulosta/esikatselu/...

Kerro missä kohtaa tökkii.
170. Owlie1.12.2008 klo 21:37
Ari,
Maalaan, painan oikealla ja siinä lukee Kopioi
Valitse kaikki
Google-haku...

ØŴŁİĒ


Holy cow! Tulihan se sieltä. Nyt söhryää tää asettelu maalauksien jälkeen . Smack, Ari, eikä ääni tullut mailasta, jota tänäänkin käytin ahkerasti. Kolme erävoittoa. AAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH
171. TJV1.12.2008 klo 21:42
Hyvät hyssykät! Ja onnee voitoista.
172. Ari1.12.2008 klo 21:49
Owlie:
Hienoa! Itse olen niin onneton etten löydä selaimen yläpalkista muokkaa-valikkoa, mutta nuo leikkaa/kopioi/liitä/... löytyy kuitenkin Sivu-valikosta, joten... Mutta en ole niitä tainnut koskaan käyttää kun olen tiennyt helpompiakin konsteja. :)

marjuko:
Pitäisi. Mutta pelaako? Jos ei niin missä kohtaa seinä nousee pystyyn?
173. Ari1.12.2008 klo 22:04
ÿÿĄ ÁŔİ ja óWL‘ě
174. Owlie1.12.2008 klo 22:07
22:04
Arille,
Haapana, kun lähettäjän piti olla mä ja sulle muistoksi harjoitus.
175. marjuko1.12.2008 klo 22:10
Ø
176. Ari1.12.2008 klo 22:14
Ensimmäistä kertaa joku muu käytti nimimerkkiäni (1.12.2008 klo 22:04).
Tai ainakaan en ole huomannut sellaista aiemmin.

Yeah, YYA-sopimus eli sopimus ystävyydestä, yhteistoiminnasta ja keskinäisestä avunannosta. :)
177. marjuko1.12.2008 klo 22:16
Ari, haaa!!!! Sieltä löytyi kaikki merkit koodeineen. Nyt en vain keksi, mihin ne voisi liittää varastoon. Nehän saa helposti koodeilla ja tarvii vain harvoin. Tuohon sivun alalaitaan syntyi nyt Merkistö-niminen ilmeisesti varasto - siihenkö niitä voisi latoa? Kiitos kamalasti. Olet ihku.
178. Owlie1.12.2008 klo 22:21
TJV:lle
pari valikoitua kirjainta ŠĈ¿ÆõăþĦĦĦøËĚč& #359;.

Kyllä tämä PP:n alunperin vihjaama konsti on hyvä. Kirjailijaketjussa kyllä aika hidas. Voi ehkä kirjoittaa valmiiksi pötköjä. Nehän varastoituu alapalkkiin. Sieltä sitten napsaista.

Ehkä vanha koirakin oppii istumaan. Mutta, voi, niin hitaasti. Ĉ¿ÆõăþĦĦĦøËĚč&# 359; . Tässä hävisi eka hattu-ässä.

¡Emulita!: Vámonos a bailar con los sombreros.
Hattukauppa on löytynyt. Sovittelen vasta pelkkiä lierejä.
179. Ari1.12.2008 klo 22:29
marjuko:
Hyvä! Minulla ei tosin tule mitään sivun alalaitaan joten en osaa sanoa siitä mitään.

Vai tarkoitatko merkistö-ohjelman alalaitaa? Siihenhän tulee nuo valitut merkit ja kopioidaan siitä kopioi-napilla. Nuo valitut merkit kyllä häviävät siitä kun Merkistö-ohjelma suljetaan, mutta jäävät leikepöydälle jos on sinne ensin kopioitu.

Huomasin muuten että jotkin merkit tulevat tuohon tekstikenttään alkuun ja jotkin loppuun, riippuen merkistä.
180. marjuko1.12.2008 klo 22:35
Anteeksi, Ari, sanoin huolimattomasti "sivun alalaitaan", kun se Merkistö-nimi tuli tietysti tuohon alapalkkiin, siihenhän sen kai piti tulla jos tullakseen?
181. Ari1.12.2008 klo 22:38
Siinä näkyy tuo Merkistö-ohjelma kun se on käynnissä. Kun suljet sen niin valitut merkit häviävät Merkistö-ohjelman ikkunasta. Siinä ei siis voi "säilyttää" merkkejä vaan ne on kopioitava em. johonkin asiakirjaan ja tallennettava.
182. TJV1.12.2008 klo 22:39
Hyvä Owlie! Harjoitus tekee mestarin; ellemme nyt kovin
korkealle tasolle pääsiskään, niin turha virheiden välttely liioin
ei edesauta. Kiitos kaikista hyvistä ohjeista kaikille.

On se mukava, kun on osaavia neuvojia. Kannatti taas
uskaltautua kyseleen.
183. Hemuli1.12.2008 klo 22:42
¿Porqué no, Lechuga?
Vaikka minulla ei taida olla paljon baila-baila-syytä: en edes uskalla yrittää näitä - ah niin pelottavia - konstejanne.
Onneksi saan sillä vanhallani MELKEIN kaikki tarvittavat krumeluurit esille, nyt kun oma koneeni taas on vävyhuollon läpikäynyt eikä minun tarvitse olla tyttäreni lainaläppärin armoilla.
Vaikka vähän kyllä käy kateeksi, kun te siinä intoatte...
184. marjuko1.12.2008 klo 22:44
çÝ¶Ð©æ¥Ą÷@marjukoltaARILLE

eiks oo hieno
185. Ari1.12.2008 klo 22:59
٤٩ﻝ ƒ­¿
186. PP1.12.2008 klo 23:08
Owlie: Hidashan tuo konsti on. Yritin neuvoa sitä Hemulille jo kauan sitten, kun hänellä oli hattu hukassa. Ja tänäänkin kirjailijaketjussa TJV:lle, kun hänellä oli hukassa Çç.

Minä avaan aamulla merkistön ja jätän sen koko päiväksi alapalkkiin, josta se heti näpäyttämällä tulee esiin. Jos sen joutuisi aina uudelleen hakemaan käynnistysnappulan alta, niin se olisi todella hidas. Löysin merkistön ihan sattumalta, kun olin täysin kyllästynyt hakemaan erikoismerkkejä joistakin muista 'merkillisistä¨sanoista kopsaamalla yksi kerrallaan. Olin ihan varma, että Windowsilta löytyy!! ♫♫
187. TJV1.12.2008 klo 23:14
PP,

Kiitos sinulle. Paljon juttuja aina hukassa. Tuppaa monet asiat
käytön puutteessa ruostumaan. Olen hidas, mutta kankea.
Kiva kun sua laulattaa.
188. Owlie1.12.2008 klo 23:53
PP,
♥♪♪♪☺ΩΩ& #8486;ΩΩﮜﮜﮜ eli siinä soi pätkä Saint-Saëns'n jouluoratoriota, jota eilen kuuntelin puukirkossa iloisena, sitten aivan paisuin onnesta ja lopuksi tuli tuollainen irtiotto maasta.
189. Owlie1.12.2008 klo 23:57
Nuo & ja # ja 8486 eivät olleet minun tekstissäni eivätkä näkyneet ennen lähetystä . Merkillistä!!!!
190. iso S2.12.2008 klo 20:25
Palaan vielä konekirjoittajien nopeuteen kun muuta etsiessäni törmäsin Ylen aelävässä arkistossa konekirjoituksen SM-kisaan vuodelta 1953. Kilpailijoita oli noin 50 ja vain yksi (ilmeisesti ei voittaja) kirjoitti sähkökoneella.

"Vuonna 1953 käydyn tiukan kisan konttorikoneiden virtuoosimaisesta hallinnasta voitti kuopiolainen rouva Paula Lehtihalmes 16850 lyönnillään."

_www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkis to%2F02144_1

Selostuksen mukaan tulos on bruttolyöntejä. Kisan tiukkuus oli suhteellista, kakkonen kirjoitti jotain 14000 ja risat.
191. TJV2.12.2008 klo 20:40
En ole saanut selvää Alhan nopeudesta vieläkään. Uskon
olleen tuotakin vikkelämpi. Suoritukset saattavat olla 60-luvulta.

Nykyisin mitattaneen näppäilynopeus toisin perustein. Tekniikka
on koneissa kovin toista tasoa, eikä telaakaan tarvitse siirtää.
Haulla konekirjoitus näkee Wikipedia-artikkelin, jossa eräitä
tuloksiakin 2006- ja 2008-vuosilta. Hämmästyttävän pienellä
virheprosentilla ovat näppäilleet.
192. iso S2.12.2008 klo 21:12
Tuossa Wikipedia-artikkelissa ei mainita mikä oli kilpailuaika. Kyseessä on koululaisten kisa ja aika 10 minuuttia.

_http://www.pirkkalainen.com/arkisto/sivut7.6.06.p df

Jos kertoo kylmästi tuloksen kolmella saa vuoden 2006 voittajan tuloksesta 4559 (täysin virheettömästi!) puolen tunnin lukemaksi 13677. Todellisuudessa ilmeisesti vauhti hiukan hiipuisi mutta vikkeläsorminen ja tarkka kakara tuo Mikko on.

Alhan tuloksia saattaisi löytyä 60-luvun M-M-M-kirjoista. Minun kokoelmani ei ulotu sinne asti.
193. PP2.12.2008 klo 21:31
Owlie:

☼ ☼ ☼ ☼ Kiitos, Ukuli! Kaamos katosi ja aurinko tanssii taas! ☼ ☼ ☼ Kun iloitsee pienistä asioista, voi iloita usein.
194. Hemuli2.12.2008 klo 22:24
PP, Owlie ja marjuko,

nyt minä VIHDOIN osaan tehdä nämä krumeluurit niinkuin tekin!
ρρ ≠ turha täti!
ỠẁỈίę lähtee bailaamaan!
Màŗјǔķơstakin oli apua!
195. Hemuli3.12.2008 klo 18:48
Tämä on raumalaisporilaista yhteistyötä eli yksityinen viesti tuffalle.

Olet uusi ilahduttava tuttavuus joillakin niistä säikeistä, millä minäkin huseeraan. Olin aluksi vielä surkeampi kuin nyt, ja harmitti, kun - siltä tuntui - välillä sateli vain ylimielisiä letkautuksia, mutta konkreettisia neuvoja ei ensin tuntunut saavan ainakaan kanssakisailijoilta. Siksi taluttelen nyt sinua, jos sallit. Jos tiedät tämän, hyppää yli.

Tapaus Tapio Niemi tänään KK-ketjussa:

Sinun pitää tarkistaa (Ctrl+F toiminnalla tai ottamalla Muokkaa-valikosta "etsi tältä sivulta") Tapio Niemi. Ja niinpä taisit tehdäkin?
MUTTA se ei riitä. Sinun pitää tarkistaa MYÖS Niemi, Tapio. (Siksi on tärkeätä, miten kirjailijan nimi kirjoitetaan, jos sukunimi on ensin: sukunimipilkkuvälityöntietunimi.)

Usein kannattaa tarkistaa vain harvinaisempi nimi tai jopa vain osa siitä. Esim. nimeä Hannele Soljander-Halme ei tarvitse naputella kokonaan. Kun lyöt Soljanderin, siitä tulee heti esiin koko komeus. Kun löysin helmen Aino-Kuutamo Uusitorppa, näpytin tietysti pelkän Kuutamon. Kun sitä ei säikeellä esiintynyt, tiesin, ettei siellä ole koko fröökynää.

Kun näin teet, sinulle ei sanota, että joku Tapio on jo ollut säikeellä.
(Mitä nyt minulle viimeksi viime yönä yhdestä hienosta tseta-alkuisesta. :-( Olin kai ihastuksissani lyönyt sanan tarkistusluukkuun hiukka väärin. Sitäkin kun voi sattua...)
196. tuffa Porist3.12.2008 klo 18:57
Juu, oikees olet, vähä ninko räpeltäjäluakkaa ollaa, ja tua hoksikaa ei ain pellaa tai sillokiko se pellaa, ni mistaaki siltiki tullee. Kiitti vaa viisauksest, koitetaa ol jämptimpii ja otetaa
neuvost vaari!
197. Hemuli3.12.2008 klo 22:45
tuffa,

räpeltämisestä en nyt ihan puhuisi, mutta en minä ainakaan tiennyt "säännöistä" näille säikeille tupatessani.
Sitten helpotti, kun tiesi edes, mitä pitää tavoitella. Sen jälkeen mokat olivat omia: hoksottimet eivät toimineet tai mistaakeja syntyi ihan tuosta vaan, vaikka kuinka luuli itseään fiksuksi.
198. PP9.12.2008 klo 20:31
tuffa Porist:

Meillä on ollut oikein töppäyskisakin Hemulin kanssa. Taidan johtaa, kyseenalainen kunnia.

Sinullakin on vaikeuksia etsimisen kanssa ketjuissa ja olet saanut paljon ohjeita. Näyttää tapahtuvan eri koneissa eri tavalla tuo etsintä. Meilläkin on kaksi toisistaan poikkeavaa näyttöä. Jaskalla on puna/vihreä systeemi (vrt. TJV).

Minulla taas, kun otan 'ctrl + f' tai 'muokkaa/etsi', ilmestyy ruudulle pieni laatikko (n. 3 X15 cm). Kun kirjoitan siihen sukunimen, värjäytyy jo esiintynyt nimi siniseksi. Jos etunimi ei ole sama, täytyy painaa 'seuraava'-näppäintä ja käydä kaikki (esim. Karttuset) sillä lailla läpi. Karttusia löytyi äsken kaksi, joista toinen on Karttunen, Hannu -muodossa. Hannu-nimisiä on 43, sillä ei kannata hakea.

Haen siis: 'Etunimi Sukunimi', 'Sukunimi, Etunimi', sukunimi tai etunimi. Hemuli tuolla edellä kertoikin noista harvinaisemmista nimistä.

Voisit kertoa, mikä systeemi sinun koneellasi on, niin ehkä saisit SELVÄT ohjeet. Alku oli minulla aivan yhtä hankala, neuvoja sateli, mutta minä menin niistä vain entistä enemmän sekaisin. Syynä oli yksinomaan eri tavoin toimivat koneet, ja totta totisesti myös ymmärryskykyni. Mutta minäkin opin, vaikka hitaasti. Silti joskus unohtuu tarkistaminen. Sinnikkäästi jatkoin ja niin toivon sinunkin tekevän.
199. TJV9.12.2008 klo 21:25
Minulla lienee Jaskan kanssa sama puna/vihreä systeemi.
En sitä vihreää maininnut, kun en tajunnut muita olevankaan.
Päätellen toisinaan nopeasta kirjoitustahdista ketjusäikeellä,
niin näitä tsekkaustapoja olemme kaikki lopulta harjaantuneet
käyttämään. -Hyvin menee, mutta menköön.
200. PP9.12.2008 klo 21:44
TJV:
Punaista minä ihmettelinkin. Tuntuu hullulta, että se on ilmoitus siitä, että nimeä ei löydy. Jotenkin tuntuisi, että sen pitäisi olla vihreä niinkuin liikennevaloissa: Etene vapaasti, kun taas punainen ilmoittaa: Pysähdy. Mutta mitäpä noita pohtimaan, kun käyttäjät tietävät mikä mitäkin merkitsee.
201. TJV9.12.2008 klo 21:53
Olisko ollut Turkissa, kun ihailin keltaisen valon vilkutusta
pariin kertaan vihreän ja punaisen välissä. Ei vaikuttanut
huonolta systeemiltä. Missään muualla en sitä ole nähnyt
liikennevaloissa. -Näkemättömiä paikkoja kyllä minulla monta.
202. Ari9.12.2008 klo 23:14
PP, ehkä sitä toimintaa ei ole tehty ketjuttelua varten. ;)

Kun "normaali" keskivertokäyttäjä etsii sanaa sivulta hän todennäköisesti HALUAA löytää haettavan sanan.
203. PP10.12.2008 klo 08:14
Totta, totta! Mutta saan kai minä silti ihmetellä. - Eikö toiminto olekaan suunniteltu vain sanaristikot.net - hakua varten. Hyi heitä! :-D
204. Hemuli10.12.2008 klo 09:06
Mnää olen kans kauhiast hämmästyny!
205. tuffa Porist10.12.2008 klo 13:29
PP ja TJV ja muut. Juu, emmää meinaa periks antaa, ja kai se siit joskus alkaa luanamaa, mua saa vappaasti oikoo, oppii se o vaa, vaik taitaa men vähä hittaasti peril. Mu kannettavasani o semmone systeemi ko "Windows XP Home Edition ja WORD 2002, jos ne ny jollei jottai sannoo.
206. PP10.12.2008 klo 17:27
tuffa: Nuo sinun antamat hienot nimet ei sano ainakaan minulle yhtään mitään. Tarkoitin systeemillä hakumenetelmää eli onko sinulla tuo punastuva palkki vai pieni loota niinkuin minulla tai mahdollisesti jokin muu.
Mutta sillähän ei enää ole mitään merkitystä, kun sinä osaat jo etsiä.

Puutuin asiaan siksi, kun ohjeita ja menetelmiä tuntui olevan yhtä paljon kuin neuvojiakin eikä yksikään neuvo ollut esim. minun koneelleni sopiva. Pusketaan vaan eteenpäin, vaikka totta vieköön puskemme välillä päin seiniä. Onneksi näillä ystävillä on pitkä pinna, koska minäkin olen vielä mukana. :-)
207. tuffa Porist10.12.2008 klo 17:30
PP: piäni o eikä punastel.
208. TJV12.1.2009 klo 20:26
Urheilugaala.

Lueskelin H. Mankell'in Kiinalaista. Kuulin kakkosen kanavalla
sanottavan: "...lavalle astuu kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan
Wallin, joka lausuu"... (-runon, ehdin sanoa) ..."valtiovallan
tervehdyksen."

Vaihdoin huonetta ja jatkoin lukemista.
209. Matti12.1.2009 klo 21:42
Sivujuonta jatkaen: Mäkin luin Mankellin Kiinalaisen. Olin ällikällä lyöty: Mielestäni käsittämättömän huono dekkari. Kaikki jäi kesken. Vai enkö vaan tajunnut?
210. TJV14.1.2009 klo 08:38
Matti,

jos joku tekee kellon, joku flyygelin, niin siinä tulee valmista.
Romaanissa saatetaan kai kuvata asioita toisin, niin kuin
sillä lailla, ettei kaikki valmistukaan...?
211. Matti14.1.2009 klo 11:44
TJV, Kyllä minusta dekkarin lajityyppiin kuuluu, että kaikki avaukset myös saavat selityksensä ja sulkeutuvat.
212. TJV14.1.2009 klo 12:50
Matti, vastaan en väitä. -Muistelen myös lukeneeeni, että
romaanissa pitää tapahtua sen kuluessa jokin kehitys,
tai sen tapainen kaari. Nää mun mielipiteenihän näyttävät siis ihan siltä, mitä ne ovatkin; ristiriitaisilta.

Dekkaria lukiessa nimenomaan koettaa painaa mieleen asioita,
joilla sitten ratkaisussa tuntuisi olevan merkitystä.

Paneekohan toi Hemuli pahakseen ohi otsikon puhumisen?
Mietin eka kerralla, josko Meester_Henkin säie "kaikenlaista",
olisi ollut passelimpi. Itse en kainona tohdi mitään availla
HS-ristikoita lukuunottamatta.
213. RA14.1.2009 klo 13:09
TJV, olen tässä jo pari päivää (melkein) kihissyt uteliaisuudesta, millä perusteella valitsit "urheilugaala - Mankell" -viestisi sijainniksi juuri tämän säikeen. Melkein kuin dekkaria olisi lukenut ja olemattomista johtolangoista yrittänyt keksiä jotain yhteyttä. ;-)
214. TJV14.1.2009 klo 13:56
RA, ei sillä oikeastaan yhteyttä olekaan. Ei sillä kannata
päätä vaivata. Se saattoi johtua vain siitä, että minulla oli
mielikuva alkupuolelta, kun Hemuli oli aloitellut kirjailijaketjussa.
Mä vain tulin maininneeksi "runon" kesken lukemiseni, ei siis
tämän syvällisempää. Tämä säie oli lähinnä mielikuvaani
runosta tai kirjallisuudesta yleisemmin.

Matti, pitää vielä lisäksi mainita, että Mankell'in aikaisemmat
sekä tämä vielä kesken oleva varmaan sisältävät kehityksen
ja kaaren. Kaikki olen lukenut. Oikein mukavia ja taidokkaasti
kirjoitettuja.
215. Matti14.1.2009 klo 18:12
TJV, olen lukenut ehkä 5 Mankellia. Palomuuri oli mielestäni myös huono, mutta muut oikein nautinnollisia dekkareita.
216. Hemuli14.1.2009 klo 18:42
TJV

Pahakseen? Ei sitten lainkaan.
Mutta sitten alkoi hiukan nolottaa, kun muistelit "alkupuolta, kun Hemuli oli aloitellur kirjailijaketjussa". Harmi, että se on vielä muidenkin muistissa... :(
217. TJV14.1.2009 klo 18:59
Hemuli,

liikutukseni on suuri avarasta sydämestäsi. Kun itse aloitin siinä
ketjussa, oli tapanani etsiä riittävän vanhoja teoksia, sillä en
tuntenut edes Ctrl + F:llä tarkistusta. Sitten toisinaan innostuin
riesaksi saakka sähläämään. En sentään koskaan tainnut
päästä lähellekään 50 %:n teoreettista maksimia, mikä yhden
säikeen täyttöasteessa olisi mahdollista. (Muuten, niissä
vanhoissa en koskaan kärynnyt jo käytetyistä nimistä.) Lisäksi
olemme mm. opetelleet tarkkeita ja sediljejä.
218. iso S14.1.2009 klo 22:10
Liialliseen tarkkuuteen taipuvaisena huomautan että 50 prosentin täyttöaste on ylitettävissä sääntöjä venyttämättä kahdella tavalla.

Tapa 1: säikeessä on pariton määrä viestejä ja itse kirjoittaa ne parittomat. Silloin päästään niukkaan ylitykseen.

Tapa 2: perustaa niin tylsän ketjun ettei kukaan muu osallistu, jolloin 24 tunnin rauhoitusajan jälkeen saa jatkaa omastaan. 100 prosentin osuus mahdollinen!

Liika tarkkuus voi tulla kalliiksi, kuten opin joululahjaksi saamastani kirjasta. Äidinkielemme proffa oli ruokaillut ravintolassa ja sai laskun: "1 hernekeito, 28 markkaa" (tämä on tapahtunut vuosia sitten). Hän huomautti että tuossa pitäisi olla kaksi teetä. Tarjoilija pyysi anteeksi ja toi hetken kuluttua korjatun laskun: "1 hernekeito ja 2 teetä, 40 markkaa."
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *