KESKUSTELUT > RISTIKOT > AMMATIN VALINNAN VAIKEUS

420. Ammatin valinnan vaikeus

KuuHullu23.10.2003 klo 11:18
Tulipa mieleeni kysellä, että mitä tämän vilkkaan keskustelupalstan lukijat ja osallistujat tekevät työkseen.

Itselläni ammatin etsintä menossa ja jonkinlaiseen päätökseen pitäisi päästä ensi syksyyn mennessä. Kaupallinen ala on kokeiltu, ei oikein iskenyt. Nyt käyn levyseppähitsaajaksi valmentavaa koulutusta ja ensi syksynä pitäisi aloittaa joku koulutus, joka johtaisi ammattitutkintoon.

Kiinnostavia ammattejahan on maailma väärällään, mutta mitä ne sitten ovat päivästä päivään onkin jo ihan eri asia.

Eli: mitä teette työksenne ja mitä se on käytännössä? Ja mitä haluaisitte tehdä jos ette nykyistä työtänne?
2. Jouni23.10.2003 klo 11:45
Minä olen puukauppias eli trokari. Ostan Venäjältä puuta ja myyn sitä suomalaisille sahoille.

Jos saisin valita uudelleen ammattini, haluaisin olla edes yhden alan asiantuntija. Nyt minulla on paljon tietoa vähän kaikesta, mutta ei syvempää tietämystä yhtään mistään.
3. MM23.10.2003 klo 11:52
Työkseni piirrän isonokkaisia ukkoja sentin kertaa sentin ruutuihin. Haluaisin piirtää ne 3:n sentin ruutuihin.
4. Floora23.10.2003 klo 12:14
Kylläpäs te olette häveliästä sakkia. Minäpä ihan reippaasti tunnustan olevani insinörtti, sen kun sanoo niin kaikki ymmärtävät heti mikä ihmistä riivaa....
5. Ratkoja23.10.2003 klo 13:11
Tää ois niinku inssi. Työssä täyttelen taulukoita, ja ratkon ongelmia. Vapaa-aikana samoin.

Tästäpä tuli mieleeni tarina, jonka kuulin kauan aikaa sitten.

Kuusamossa ovelta ovelle luutakauppias kunnaninsinöörin
ovelle.
Rouva tuli avaamaan oven.

-Ostaako emäntä luutia, kysyi kauppias

- Me minä ole emäntä, minä olen insinörskä.

- Ole vaikka perspörskä, mitta ostatko luutia...
6. iso S23.10.2003 klo 14:55
Hommat ovat pysyneet samana kohta 30 vuotta, mutta nimitys on vaihdellut: ATK-idiootti, systeeminsuunnittelija, järjestelmäasiantuntija, IT-ammattilainen, sovellusasiantuntija, tiedonjakeluportaalin huoltomies. Osa nimityksistä on virallisia, osa torellisia.

Kuinka monta IT-nörttiä tarvitaan vaihtamaan lamppu? Ei yhtään, pizzan erottaa colasta pimeässäkin.
7. Sanoittaja23.10.2003 klo 15:02
Minä haluaisin olla ammattilaispikajuoksuvalmentaja. Maksetaanhan jukujukupallovalmentajillekin.
8. Maiju23.10.2003 klo 15:08
Minäkin olen iso S:n tapaan ATK-hommissa ja nimike on jo parikymmentä vuotta ollut systeemisuunnittelija. Käytännössä istun kotonani tietokoneen ääressä etätöissä.
9. MM23.10.2003 klo 15:21
iso S, kantri (country)-laulajia tarvitaan lampunvaihtoon kuulemma kahdeksan. Yksi vaihtaa ja muut parkuen hoilaavat kuinka hyvä se VANHA lamppu oli...
10. Urpo23.10.2003 klo 15:29
Jukujukupallovalmentaja?
11. ile23.10.2003 klo 17:34
Meikäläinen toimii päällepäsmärinä rakennustyömailla. Virallinen titteli on rakennusmestari.

Leijonanosan työvuosistani olen viettänyt korjausrakentamisen parissa, mutta viimeisin työmaani oli uudisrakennuskohde, Tikkurilan kupeeseen noussut kolmen kerrostalon kompleksi, yhteensä 63 asuntoa.

Seuraava projekti alkaa vuodenvaihteessa, ja se onkin kombinaatio edellä mainitsemistani rakentamisen alalajeista. 10 000 m3 peruskorjattavaa tilaa, jonka kylkeen pystytetään 5 000 m3 elementtirunkoinen uudisrakennus. Tuskin maltan odottaa ensi kesää, jolloin uuden siiven kattoristikkoasennukset alkavat.
12. Sanoittaja23.10.2003 klo 17:46
Oho. Siis jokojokopallosellainen.
13. Matti23.10.2003 klo 17:48
Jouni, teetkö puukauppoja ihan venäjän kielellä?
14. Jouni23.10.2003 klo 18:16
Ostan venäjäksi, myyn suomeksi.

Venäjän kielioppi on hyvin vaikea. Minua lohduttaa kuitenkin se, että suomen on vielä vaikeampi.
15. Matti23.10.2003 klo 18:37
Vaude! Ostaa suomeksi ja myydä venäjäksi voisi olla vielä hankalampaa. Onhan se kielioppi kiharainen. Oma venäjäntaitoni ei riittäisi edes ostamiseen.
16. ile23.10.2003 klo 18:48
Ei ostaminen ole kielitaidosta kiinni.

Kauan sitten Tukholmassa eräältä kaveriltani repesi housut. Ruotsin kieltä hallitsematta hemmo ei jäänyt toimettomaksi vaan ojensi jalkansa väliin oven, jota vaatepuodin myyjä oli juuri sulkemassa.

'Snap testade', lausui kaverini ja työntyi sisälle liiketiloihin. Viisi minuuttia myöhemmin hän astui ulos uudet housut muovikassissa. Tuleva ilta laivan uumenissa oli pelastettu.
17. Jouni23.10.2003 klo 18:57
Venäjää vasta-alkaville:
sänky=kravat
kaali=kapusta
ripuli=panos
puukko=finka
suomalainen nainen=finka
kopiokone=kseroks
tietokone=komputer
jalkapallo=futbol
keilaus=bovling
puunkuormaaja=fiskars
puunkuormaustraktori=sisu
vaipat=pampersi
hanko=gangut
Hitler=Gitler
Mustanaama=Tsernomyrdin
Sinivatsa=Sinebrykoff
18. ile23.10.2003 klo 19:18
Opi venäjää Wagnerin kanssa.

raastuite=päivää
kak tebjaa savut?=mikä on nimesi?
skolko tebe liet?=kuinka vanha olet?
jaa ljubljuu tebjaa=minä rakastan sinua
spinu akuli=hain evä
saipu!=maali!
19. Titta23.10.2003 klo 22:11
Minä olen tällä hetkellä vielä erään järjestön palkkalistoilla, vaikka vietänkin viimeisiä vuosilomapäiviä pois etteivät vaan jää pitämättä. Nimikkeeni oli toimistotyötekijä. Käytännössä olin myös kassanhoitaja, matkanjärjestäjä, sihteeri, ensikertalainen kotisivujen väsääjä (ja hyvät sivut tulikin, niitä on kehuttu sekä järjestön sisällä että liitossa asti), markkinoija ja syntipukki. Kaikkea tosin aika pienessä mittakaavassa, mutta kuitenkin. Todella monipuolista, opettavaista ja ihmisläheistä työtä.

2 vuotta siellä vierähti, eivätkä pois halua päästää vieläkään, vaan hallitukseen pyysivät. Ja mikrotukihenkilöksi.
20. d:)24.10.2003 klo 00:00
283.
21. Eki24.10.2003 klo 00:10
Pyrkimykseni on tulla tuotteliaaksi ristikonlaatijaksi.
22. Rafflesia24.10.2003 klo 08:16
Koulutukseltani olen sähkötekniikan DI, mutta tällä hetkellä työnkuva on paljon mielenkiintoisempi.
Olen tutkija ja tutkimukseni kohteena ovat puu ja mikroaallot.
23. KuuHullu24.10.2003 klo 08:25
Wau, olemmepa monipuolista sakkia!

Te insinööri-ihmiset (ja tietysti muutkin), löytyisikö tietoa siitä, että mitä tekee suunnitteluinsinööri?

Sellainen ammattiniike sattui silmiin (auts!) tuolla työkkärin nettisivuilla ja kuulosti mielenkiintoiselta...
24. jupejus24.10.2003 klo 09:43
Suunnitteluinsinööri on ilmeisesti juuri se henkilö, joka luo sellaisia tuotteita, tavaroita, luomuksia, joilla käytännössä ei tee yhtikäs mitään tai sitten huippuhienoja kamppeita, joiden keksinnön merkityksen oivaltaa tavallinenkin tossunkuluttaja. Ainakin kansalaisten keskuudessa insinööri-sanalla on ilmaisuvoimaa.
25. Hui hai24.10.2003 klo 09:50

Olen osa-aika kirjastotäti ja opiskelen kovasti tullakseni ihan oikeaksi kirjastotyön ja informatiikan ammattilaiseksi.
26. Titta24.10.2003 klo 10:00
Insinöörithän olivat niitä ilkimyksiä, jotka suunnittelevat bussiin 5 nappulaa, pyöräteiden reunat suojateiden kohdalta korkeiksi ja teräviksi, pyörävarastot 12 jyrkkää askelmaa maan alle?

Jaah... tulipa taas mieleen, että siivoojienkin työ huomataan vasta, kun on jotain valitettavaa. Kaikki kunnia insinööreille ja siivoojille!
27. Jussi24.10.2003 klo 11:32
Pelkästään sana suunnitteluinsinööri ei kerro juuri mitään työn sisällöstä, toimenkuvasta ja vaadittavasta koulutuksesta. Työn tuotoksena on sitten mm. jupejusin ja Titan mainitsemia asioita.

Itse toimin kännykkäsuunnittelun parissa ja täälläkin löytyy suunnitteluinsinöörejä joka lähtöön. Ja mielenkiintoista minusta on se, että eri alojen suunnittelijoilla on usein hyvin hankala ymmärtää toistensa tekemisiä. Softaslangi on täyttä hepreaa mekaniikkasuunnittelijalle, joka vastaa mm. kännykän kuorien suunnittelusta. Ja radio-osien suunnittelijoiden käyttämät termit eivät usein avaudu edes muun elektroniikan suunnittelijoille. Ja päinvastoin. Kummasti on kuitenkin saatu eräskin kännykkämalli suunniteltua ja ihan kohtalaisella menestyksellä.

Ja tämä vain kulutuselektroniikan suunnittelun puolelta. Skaalaa löytyy sitten jopa bussin nappuloiden (!) suunnittelemiseen.

Ja tästä hienosta aasinsillasta kysymykseen Titalle. Mitkä on ne 5 nappulaa siellä Lappeenrannan Bussiliikenteen (?) onnikassa (oululaisittain)?
28. Timppa24.10.2003 klo 12:06
Enpäs ainakaan vielä kerro mitä teen työkseni, mutta ammattinimikkeeni on liikenneohjaaja, kuten myös kollegallani Tapsalla, joka silloin tällöin palstoilla esiintyy. Eikun sori Tapsa, oletkos sinä kauko-? No, koittakaahan siitä nimikkeestä jotain päätellä...
29. Rafflesia24.10.2003 klo 12:11
Timppa: ihan ensin tulee mieleen, että teikäläiset varmaan hoitavat noita 'automaattisia' liikennevaloja. Kun myöhään illalla ajaa yksin risteykseen, niin valot joko vaihtuvat hyvin ajoissa vihreiksi (liikenneohjaaja on hereillä ja tarkkailee tilannetta), tai sitten ne eivät vaihdu. Ja kun on ypöyksin jonkun aikaa odotellut valojen vaihtumista, tulee ajettua päin punaisia...

Ei vaan. Olen melko varma että liikenneohjaaja liittyy läheisesti rautatieliikenteeseen.
30. Timppa24.10.2003 klo 12:16
Rafflesia, kyllä jälkimmäinen melko varma oletuksesi osui oikeaan. Pirullisena luonteena olisi kyllä mukava päästä niitä liikennevalojakin näpräilemään ja autoilijoiden hermoja rassaamaan...
31. Antti Ylönen24.10.2003 klo 14:58
Timppa: Läheltä liippaa täälläkin. Meillä Helsingin syövereissä maan alla on liikenteenohjaajia, joiden joukkoon minutkin tänä päivänä kelpuutettiin. Tosin edessä (siis tittelin) on vielä kuljettaja/ , koska vapautuvia paikkoja tulee vain luonnollisen poistuman kautta. Mutta meillä on jotakin yhteistä, eli sama raideleveys. Eroja onkin enemmän, sillä voimme olla työssä umpitunnelissa, elämä kulkee aina samaa rataa mutta tunnelin päässä näkyy usein valoa...
32. Helge24.10.2003 klo 15:28
Villaägare.
33. Timppa24.10.2003 klo 16:49
Onneksi olkoon Antti Y. kelpuutuksesta. 1524 mm yhdistää meitä. Umpitunnelin joudunkin sitten rajoittamaan vapaa-aikaan...
34. Helge24.10.2003 klo 16:58
Päteeköhän vielä se, että Suomen, ent. Vanhan Venäjän sittemmin Neuvostoliiton ja Mongolian raideleveydet ovat 1524 mm? Ainoina maailmassa.
35. Floora24.10.2003 klo 17:10
Vaikka en saakaan olla töissä umpitunnelissa, niin ikkunattomassa huoneessa kuitenkin. Saan myös kännätä ja polttaa täällä työaikana. Kuuluu jopa tehtäviin.
36. Timppa24.10.2003 klo 17:10
En ole varma, onko nämä ainoat maat tuolla raideleveydellä, mutta historia lienee määritellyt täkäläisen mitan. Venäjä ja Mongolia kuitenkin pitää paikkansa. Muuhun Eurooppaan mennäänkin sitten Hangon, Turun tai Tornion telinvaihtopaikkojen kautta...
37. Timppa24.10.2003 klo 17:19
Huh! Mikä lienee Flooran ammatti? Polttaminen sopisi hyvin krematorionhoitajalle tai keskuslämmityskattilaylläpitäjälle, mutta se kännääminen...???
38. Timppa24.10.2003 klo 17:23
Tekeekö yövartijana toimiva veljeni pimeitä töitä vai kuutamourakoita?
39. jupejus24.10.2003 klo 17:24
Ehdottaisin Flooralle ammatiksi viinikellarin ylintä juomanlaskijaa.
40. Floora24.10.2003 klo 17:26
Ihan tavallinen insinörttihän minä.

Teen myynnintukimateriaalia (ihanan pitkä sana) ulkomaankielellä, scannaan kuvia joukkoon, ehkä muokkaan niitä Corelilla tai jopa piirrän itse, ja koko homman saatan polttaa rompulle tai lähettää e-maililla jollekin.

Ehe-ehe
41. Floora24.10.2003 klo 17:29
Ei mua viinikellariin huolittais, mulla on tapana maistella kuormasta...
42. Timppa24.10.2003 klo 17:34
Kateus helpotti heti, kun olin ymmärtäväni kännäämisen tarkoittavankin skannaamista...
43. Timppa24.10.2003 klo 17:37
...piti olla ymmärtävinäni...
44. Timppa24.10.2003 klo 17:57
Jupejus ja Floora: miten korkealla kuvittelisitte viinikellarin ylimmän viininlaskijan (1,2,3,4 jne.) olevan. Vintillä?
45. jupejus24.10.2003 klo 18:03
"Taivaassa on meikäpoijaan koto" - muistaakseni jostain lainattu lause.
46. Tapsa24.10.2003 klo 21:27
Sorry vaan, oli tämä sivu (-kin) jäänyt väliin, kun olen joutunut pitämään lomaa ja ollut tuolla Ekin alalla.
Olen todellakin liikenneohjaaja, enkä Antin tapaan liiken-
teenohjaaja. Kaukona toimin, ja tämä kaikki johtuu siitä,
että en saanut lapsena leikkijunarataa, vaan autoradan.
Näin ollen oli sisäinen pakko päästä "leikkimään" oikeilla
junilla. Koulutusaikanakaan ei päässyt "simulaattoriin"
vaan kaikki tapahtui teorian lisäksi todellisuudessa.
Uskokaa tai älkää, mutta jonkunlainen kunnioitus junia
kohtaan on edelleen!
47. Gin-Agent24.10.2003 klo 21:31
Onpa Taivaassa tarjolla lapsille Gin.
48. JiiTee24.10.2003 klo 22:14
Minä olen ammatiltani tuolla aiemmin kyselty suunnitteluinsinööri. Suunnittelen koneita, joita harvemmin näkyy maan pinnalla, vaan useimmin ne pysyttelevät maan alla, jopa yli 2000 m:n syvyydessä. Eivät siis jää suunnitteluvirheet päivänvaloon ;-)
49. Timppa24.10.2003 klo 22:16
Tapsa, oletko töissä? Uutiset kuulosti huolestuttavilta, onneksi olen kotona neljän seinän sisällä. Perhana vieköön, ei se ammatinvalinta voi olla lapsuudesta kotoisin. Meillä ei ollut autorataa, vaan Märklin. Toiset suuntautuu eri virikkeillä, toiset vastahankaisesti...
50. Tapsa25.10.2003 klo 00:17
Timppa: ihan kotona olen (terveenä) ja olen liki tätäkin lomaa
uskaltanut mennen tullen ja palatessa kulkea teidän ohi,
vaikka tiedän, että tuurilla ne laivatkin seilaa.
51. Timppa25.10.2003 klo 00:22
Laivoista tulikin mieleen, että paljonko näillä palstoilla seilataan ns. täyskapteenina? Vaikka Vuoksea pitkin... Tapsan rauhoittamiseksi voin kertoa, että olen ollut sekaantumatta työasioihin n. puolitoista kuukautta. Turvallista matkaa...
52. Tapsa25.10.2003 klo 10:29
Timppa!
Tiedäthän, että täyskapteeneina ei voida töissä olla.
Korkeintaan perämiehinä. Joskus. Joku
Jos luit uutisia eilisestä, niin tiedät, että en ole voinut
olla töissä. Kahden tunnin sulakekatkos!!!!!
53. Helge25.10.2003 klo 11:49
Villaägare on juhlallisimpia titteleitä, mitä puhelinluettelosta on silmiin sattunut.
Päätinkin kokeilla tämän ammatin harjoittamista. On kyllä niin rankka duuni, että nyt otan loparit ja keskityn vaatimattomammin perikunnan mökin määräosani "omistamiseen".
54. Timppa25.10.2003 klo 14:24
Juu Tapsa, luin uutisia ja olen tyytyväinen viettäessäni toipilasaikaa. Murehtikaa te muut...

Vaikka olenkin saanut joskus lainmukaisen todistuksen ruotsinkielen taitamisesta, niin siihen oppimäärään ei sisältynyt "villaägare", kertokaa nyt minullekin...
55. Helge25.10.2003 klo 14:31
Huvilanomistajaa otaksun ja vähän paremman sellaisen eli oikein villan.
Yhtään huvilanomistajaa en ole puhelinluettelossa nähnyt, siksi på svenska.
Paranemisia Timppa!
56. Helge25.10.2003 klo 17:20
En tainnut kertoa ammatistani mitään, vaan venkoilin.
Rakennusala.

Ja sitten muisteloihin.
Oli iso projekti Länsi-Espoon ja Kirkkonummen alueilla.
Urakoitsijana oli työyhtymänä suomalainen ja ruotsalainen firma. Itse olin ensinmainitun palveluksessa. Työnjako oli suunnilleen sellainen, että Ruotsin inssit piirteli tidtabelleja ja me suomalaiset niistä huolimatta tehtiin työt niinkuin ne piti tehdä.

Työ edellytti paljon yhteydenottoja paikallisiin kiinteistön omistajiin. Aina kun puhelinluettelosta selvisi, että omistaja oli "villaägare", niin pantiin asialle nämä Tukholman pojat.
He olivat tämän kohderyhmän kanssa paljon liukkaampia neuvottelijoita kuin me härmän juntit.
57. Kravattimies8.11.2003 klo 09:58
Autoliike haki puunaamaan tottunutta henkilöä. Työnhakija sanoi johtajalle: "Teidän ei tarvitse olla huolissanne, herra johtaja. Kyllä minä vielä totun teidänkin puunaamaanne."
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *