KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 6.9.

4192. IS-kovis 6.9.

Jaska7.9.2008 klo 23:46
Keski(skovis)määräistä selvästi tietopuolisempi Plus-kovis. Vaikka siinä oli minulle upouuttakin tietoa, se ei riitä puolustukseksi ratkonnan tökkimisestä. Ei vain sytyttänyt, vaikka varsinaiset kovat koviskikkavihjeet puuttuvat. Liekö tikut (jämiä näkyy vieläkin kynsien alla) kastuneet. Normaali keskiskoviksen ratkonta-aika ylittyi reippaasti (?) Ei kuitenkaan täyspalloisuusrankingiin oikeuttavasti.

Harvinaisehko on myös laajahko oikean alakulman aukio. Tietyin perustein voi veikata että laadinta on alkanut siitä mahdollisesti jopa ennen ideaa pääkuvalauseesta. Siinä tapauksessa lause olisi vielä ansiokkaampi kuin ensin pähkäiltynä. Käsittääkseni aukio ei olisi syntynyt silloin yhtä vaivattomasti. Ekassa sanassa voisi muuten loogisesti olla yksi muukin kirjain, ja epäonnekseni valitsin sen. Toinen virhe tuli kultaa keihästäneeseen ja kolmas Atlantin rannalle. Eipä ihme, että takkusi.

Vihjekärki: 2008 (aarghhh...), 2) TUNTURIN JUMALATAR? olettaen ensipainokseksi. En muista nähneeni ennen. 3) "HAU HAU!", 4) ALUN PERIN TUOHESTA.
2. Jaska7.9.2008 klo 23:55
P.S. Vihje - E - - - - lienee luokiteltava varsinaiseksi kovisjujuksi. Ei taida kuitenkaan olla uutuus?
3. Pena8.9.2008 klo 07:33
Ei ole uutuus, onhan nuita ollunna ennennii.

Tuntui tosiaan olevan visaisempi kuin kaksipuoli;

vaikeusaste kolmemiikka,
senhän ratkoo joka iikka!

d=)
4. matts8.9.2008 klo 08:39
Niinpä - ja kun minusta se tuntui 2 tai 2+ palloiselta. Ja tämä tarkoittaa ilmeisesti sitä, että en ollut ylikunossa tms. kun normaalisti 2-pallonenkin saattaa viedä maanantaille. Nyt siis su-aamuna valmistui, ehkä tekoasta peliaikaa n. 3 t. Tosin poikkeuksellisesti alotin nyt doupingilla, eli heti alusta saakka oli mukana vuokila ja nykänen sekä kielonen. Yleensä turvaudun niihinvasta kun homma on mennyt kaikinpuolin lukkoon.
Ei silti Oikea yläkulma takkusi jonkin aikaa kunnes valkeni se Ei hytinä !!.
Oikeastaan jotenkin se helpotti ratkasemista kun 1. sanaksi laitoin SAM tai JAMESEn vastaussanan. Tuli sellaisia etiäisiä että onkohan tässä nyt enemmäinkin tuota laatua.
Irkkuryhmä oli ihan outo ja vasta nyt sen pääsin tarkistamaan - oikein tuli laitettua.
HAU HAUTA en vaan vieläkään jummarra! Savannilla - on tainnut joskus olla (SM -ristikot?)
_E_ _ _ _ oli mulle kyllä ekakertalainen vihje ja oudulta se tuntuu yhä, tytynee goglata. Keihästäminen on mielessäni tarkoittanut hieman toista mutta kyllähän kielonen sille tuonkin merkityksen tuntee.
5. PP8.9.2008 klo 09:19
Katsoin Jaskan ratkomista ja äheltämistä ja ihmettelin, mikä siinä nyt niin voi kiikastaa. Olin ratkonut jo ristikon ja minusta se oli hyvä, mutta ei mitenkään vaikea.

Jaska oli lähtenyt Egyptiin vähän liian kaukaa ja pannut Atlantin rannalle väärän paikan. Valutetuista ei ollut muka kuullutkaan, vaikka olin niistä hänelle kertonut. JOY -vihje
sai hänet ajattelemaan jotakin jujua tyyliin j + firma. Kun vielä yläpoikkilauseessa oli väärä kirjain, niin vaikeuksiahan siitä syntyi. Kultamitalistin väärinarvioinnista en edes tiennyt, luulisi, että se olisi ollut vaikeampi minulle.

Kerroin tuossa Jaskan ratkomisesta. Noin juuri tulee helpommastakin ristikosta vaikea. Oma tapani taas ihmetyttää kumppaniani. Laitan sanan paikalleen vasta, kun olen varma, että ympäristö stemmaa. Hän ihmettelee, mikset pannut sanaa, kun se on varma. Niin, mutta kun siihen sopii myös se ja se ja usein jokin muu kuin juuri se ensiksi mieleen tullut. Toisaalta on sitten niitä ristikoita, joihin on pakko laittaa kokeiluja sinne tänne, jos jokin sattusi tärppäämään. Tällaisiä ovat ainakin PuPen koko
aukeaman 3 -tähtiset.

Tämä oli kovikseksi luokiteltu, minusta vain keskis. Ekihän oli laittanut sekaan melkein fakkeja: toistava, pappi, kärjissä.
Toisaalta oli kyllä niitä maistuviakin vihjeitä jo edelläkirjoittaneiden mainitsemien lisäksi SAARI, siihen kun oli useampi vaihtoehto ja OTTAA PANDAN.
6. marjuko8.9.2008 klo 17:19
Aivan Ekin tyylinen, otteeltaan sanoisinko hellä. Oli tiedettävää, oli hoksattavaa. Kuitenkin looginen. Nyt valmiina katsellen monta olisi pitänyt keksaista heti, mutta sitä etenee varovasti kuin jäällä, mieluummin tuuralla koputellen kuin roheesti liukuen. Tykkäsin!
7. Libero9.9.2008 klo 22:01
Marginaalissa on niin monta kommenttia yksittäisistä ratkaisusanoista, ettei siellä koskaan ennen ole tuollaista tunkua ollut. Iltiksen keskikset ovat olleet tuntuvasti tätä ristikkoa kevyempiä ratkottavia. Tästä päätellen käsillä oli sunnuntaina iltamyöhään haastava paketti, joka tyypiltään ja tyyliltään oli mieluinen.

Pääkuvasta tulleesta ratkaisulauseesta oli paljon apua. Kun pitkä pystysana selvisi suurimmaksi osaksi ensin, olo oli irtonainen koko oikealla puoliskolla.

Pidin siitä, että eri paikkoihin liittyviä vihjeitä ja vastaussanoja oli useita. Kaikki olivat järjestään hyviä. Vihje LIKI EGYPTIÄ oli minulle helpompi kuin KESKISEN NAAPURISSA.

Vihje _E_ _ _ _ oli vaikea, kunnes lisäsin siihen yhden merkin. Ilmeisesti 2,5-palloisessa ei kaikkea kuulu antaa tarjottimella, mutta olisiko tässä kohtaa pitänyt?

"HAU HAU!" oli mukava. Sitä vastoin ylhäällä vasemmalla olevasta vihjeestä SIITÄ TOISELLE PISTEITÄ olen sitä mieltä, että vastaussana vaati enemmän spesiaalitietoa kuin kaikki muut sanat yhteensä. Jostain muistilokeron perimmäisestä kolkasta sain kyseisen sanan puserretuksi. Siinä taisi ratkomiseni saavuttaa huippunsa.
8. iso S12.9.2008 klo 16:47
Niinpä, kohtuullisen laajalla rintamalla tämä meni tietokilpailuristikon suuntaan ja toisaalta liikuttiin ympäripyöreiden vihjeiden vaikeuttamassa maastossa. Ei oikein mistään lähtenyt vyörymään.

Tuntui siltä että pallukoita olisi pitänyt olla kolme, olkoon sitten vaikka miinus perässä. Luulen että vaikeusasteen tunne kullekin ratkojalle erikseen vaihtelee enemmän tietokilpailuristikossa kuin oivallusristikoissa, eli jotain keskivertoa siihen pitää heittää ja joidenkin mielestä palloja tuli selvästi liikaa ja joidenkin mielestä liian vähän.

Vasen puolikas ratkesi ensin, tosi hitaasti ja välillä yön yli nukkuen. Sen pohjalta kirkastui mikä on ristikon teema tai ainakin selkeästi yksi laadintatavoite. Tämä auttoi mm. arvaamaan tanssin, joka pitkänä sanana auttoi paljon. Oikea puolikas etenikin sitten huomattavasti reippaammin, vaikka esimerkiksi irlantilaisryhmä ei ollut minulle tuttu (ratkaisusana on myös tietokonepeli, ei tuttu sekään).

Jotain jäi hämäräksi, ainakin ylärivin "tunnus kaksi ekaa". Sain siihen sanan jonka tunnus on köyhä, siinä on vain yksi eka. Tym tym -kuva esitti minusta aika hämärästi ratkaisusanaansa. kahdessa vihjekuvassa oli tavallaan "tarpeetonta rekvisiittaa" (halkoja kantava poika ja latu).

Muuta varsinaista valittamista minulla ei ole kuin hankala kytkösvihje pääkuvan vieressä. Tuollaista ei voi mitenkään arvata ilman poikittaisten apua ja sitä apua tarvitaan paljon, olipa lompakossa minkävärinen kortti tahansa.

Näillä pikkuhumautuksilla ok ja edellä viittaamani teemanoloinen tavoite saavutettiin ilman että tuloksessa olisi pakonomaista pinnistyksen makua.
9. Jaska12.9.2008 klo 18:11
Sen verran lienee sallittua paljastaa, että iso S:n oudoksuman tunnuksen eli paremmin lyhenteen toinen kirjain oli ennen vanhaan s mietiskelymiehen kolmannen mukaan. Nyt se on siis toka.
10. IWO-DIMA15.9.2008 klo 20:35
Kuten tässä säikeessä jo mainittu, tosiaankin normaalia tietopainotteisempi Ekin kovis - ja siksi juuri keskimääräistä yllättävämpi ja tiukempi otatus Vuokilalta mielestäni. Vaikeusastearvio oli asetettu (silti) kohdalleen: vääntöä riitti kahden ja puolen pallukan edestä, yhdessä yhtenäisessä ratkontasessiossa sain umpeen.

IRLANTILAISRYHMÄ, OTTI JUICEN, AALTO sekä JOY olivat tuiki tuntemattomia, mutta eivät enää... 2008, NEGATIIVINEN ja ALENI ARVOSSAAN tuottivat vahvoja "niin tietysti, miksi en heti keksinyt" -fiiliksiä. TANSSI-tupla hämäsi aika lailla (ristikossa kaksi kertaa vihje TANSSI, toiseen vastaussanak-si tanssijan nimi, toiseen tanssi), samoin kaksinkertainen ATLANTIN RANNALLA tuntui tekevän odottamattoman tuhdis-ti tenää (ruudukossa kahdesti vihje ATLANTIN RANNALLA, ratkaisuiksi kaksi Afrikan kaupunkia). Hän toimi täällä -kytkösvihjeestä olen samaa mieltä kuin iso S edellä - se oli sangen hankala.

Muita huomioita:
- Pääkuvan ja ratkaisulauseen yhdistelmä ok, muttei kuitenkaan nasevuudessaan maittavinta sorttia.
- Oivalluttavimmat ja osuvimmat kohdat: 2008, HAU HAU, OTTAA PANDAN ja HOUKKA MOUKKA
- Helpoin vihje: PÄIVÄRINTA
- PÄÄKAUPUNKI tässä hilassa yhteen, nooh, menee se niinkin...

Kaiken kaikkiaan mallikas Kovis Ekiltä - suht koht raikas sekoitus tietoa ja kikkailua sekä jokunen niiden kombinaatiokin seassa. Kyllä näitä mieluusti ratkoo.
11. Jaska15.9.2008 klo 21:00
Minä tälläsin ratkonnan alkuun Pietarin Päivärinnaksi. Elän siis siitäkin päätellen menneisyydessä.
12. pyöröhuuli16.9.2008 klo 08:24
hau, hau hyvä vihje? ei bonjaa, vihje pätkiä, onko jokin murresana? hän toimi täällä? vastausaika on jo ohi, saisinko vähän selvitystä, pliis?
13. RA16.9.2008 klo 12:58
pyöröhuuli,

HAU HAU! ~ HAUT = ETSOT

PÄTKIÄ on verbi = REISTATA (esim. kun moottori pätkii, niin se reistaa, miksei ajatuksetkin ;-)

HÄN TOIMI TÄÄLLÄ:
- TÄÄLLÄ = KESKO
- HÄN = UTTER (Keskon ex-pääjohtaja)
14. RA16.9.2008 klo 13:14
Hups!? Olihan tarkoitus, että saa jo suoraan paljastaa? Vaikka vastausaika on jo ummessa, kannattaa silti mainita, haluaako vain lisävinkkejä vai jo suoraa paljastelua.
15. pyöröhuuli16.9.2008 klo 13:17
kiitosta :) , muut selviä, mutta mitä tarkoittaa etsot? liittyykö se jotenkin sanaan etsiä?
16. RA16.9.2008 klo 13:21
Juu, ymmärtääkseni ETSOT on "runollinen" tai vanhahtava muoto sanasta ETSIMISET, HAUT, HAKEMISET, KAIPUUT(kin).
17. pyöröhuuli16.9.2008 klo 14:04
ai niin, RA, kyllä oli tarkoitus paljastella jo ihan suoraan...
18. tonimikael16.9.2008 klo 22:21
Näin siis muodostettu:

kostaa -> kosto
viettää -> vietto
huutaa -> huuto
etsiä -> etso
jaksaa -> jakso (hups)

(verbistä "maksaa" on muuten aiemmin ollut käytössä myös muoto "makso")
19. RO28.9.2008 klo 21:39
Olen tähän asti luullut, että sillä hetkellä kun saatavat muuttuvat suorituksiksi, ne lakkaavat olemasta saatavia. Yrittäjänä hartaasti toivon,että tulevaisuudessakin on näin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *