KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > VUOKILAN LISTA

4190. Vuokilan Lista

Vuokilan Lista6.9.2008 klo 02:37
Vuokilan Lista
2. ketjukoira6.9.2008 klo 02:42
Hau!
3. Kravattimies6.9.2008 klo 07:46
Jos tässä säikeessä on tarkoitus listata Vuokiloita, niin tällainen tapaus ...

Kävelin suomalaiseen kirjastoon, joka on auki kerran kuussa tunnin ajan päiväsaikaan ja toisen tunnin illalla.

Kirjat olivat hyllyissä kirjailijan sukunimen mukaan, paitsi uudemmat lahjoitukset. Mirja kysyi minkä tyyppistä lukemista olin ajatellut.

- Päätalua aattelin, ko en oo lukenu yhtää sen kirijaa.
- Tuolla ylhäällä niitä on vaikka kuinka. Ootas kun annan korokkeen.
- Ei tartte, kyl mää yletä ilimanki. Kiitos vaan! Minkähän noista ottas, kun on nii laaja valikoima?

Vastaus tuli asiakkaana olevalta Airalta:
- Jos et oo lukenu yhtään Päätaloa, niin ota Kunnan jauhot. Siinä Kalle on nuori koululainen.
- Hyvä, sehän onkin täsä. Kiitos! Sekö tekkee 30 senttiä? Ko mul on vaa vitonen, niin onko antaa vastaa?

Aira rikkoi vitosen kahdeksi kakkoseksi ja yhdeksi ykköseksi ja hyvän työn tehtyään meni menojaan.
- Ko oon niin hijas lukemaan, niin mulle riittää yks kirja kuussa, sanoin Mirjalle.

Jäin juttelemaan vielä kymmeneksi minuutiksi. Kirjasto ei toimi lomien aikana, kun kukaan ei viitsi lomaltaan lähteä tänne tunniksi. Jos on tanssit tai muuta isompaa ohjelmaa hallissa, niin sieltä löytyy aina joku jolla on avain kirjastoon.

Esimerkiksi eilen sunnuntaina oli sellainen tilaisuus ja joku oli kertonut Mirjalle, että olisitpa ollut eilen! Sen takia tänään on näin hiljaista. Monet kävivät eilen, ettei tarvitse ajaa pitkää matkaa peräkkäisinä päivinä.

Palauttaessani Kunnan jauhot ja ilmaiset Karjalat repussani oli myös kaksi muovikassia, joissa yhdessä oli Plussia ja toisessa kryptoja ja helppoja ristikoita, joitten kopiot olin jo ratkonut.

Saavuin kirjastoon kymmenen yli yksi. Sehän on auki yhdestä kahteen. Nyt oli enemmän vilskettä. Asiakkaita istui keskellä olevan työpöydän ympärillä ja osa tutki kirjahyllyjä.

Näin tyhjän tuolin Päätalojen kohdalla ja pujottelin itseni sinne. Siinä vieressä oleva nainen sattui olemaan se sama Aira, joka oli ehdottanut Kunnan jauhoja. Aira ottikin asian puheeksi. Mirjakin jutteli kanssani huolimatta siitä, että oli kirjaamassa palautuksia.

Kyselin, mikä Päätalo sopisi seuraavaksi. Siitä juteltiin ja katsottiin kirjalistoja, mutta ratkaisua ei tullut, joten sanoin tekeväni niin kuin vaimoni oli ehdottanut kotona:
- Ota reunimmainen ja jatka siitä.

Mirja kyselemään: - Mistä kirjoista vaimosi tykkää?

Vastasin, että hän lukee englanniksi. Mirja valittelemaan:

- Täällä yritettiin sitä, mutta kun ei lainattu tarpeeksi, niin poistettiin, kun on muutenkin tilanpuuttetta. Vastasin ymmärtäväni.

Siinä vaiheessa Mirja kääntyi katsomaan sisään tulijaa.

- Helena, hei! kuulin hänen sanovan, kun nousin ylös ja otin selkäni takaa ylähyllyltä reunimmaisen Päätalon kirjan Pohjalta ponnistaen. Istuin takaisin ja saman tien Mirja puhui minulle hyvästä tuuristani! Helenalla oli englanninkielisiä kirjoja, mutta lahjoitusta ei voitu ottaa vastaan, joten saan ne vaimolle vietäväksi!

Pian lähdin, mutta sitä ennen maksoin 30 senttiä uudesta lainakirjasta sekä annoin pois ristikot ja lehtikassin.

Raahasin Päiville lahjakirjat. Yksi niistä oli suomennettu trilleri, loput 29 olivat englanninkielisiä, useimmat ohuita toimistotyttöjen rakkauskirjoja, mutta muutama paksumpi oli elokuvista tuttu. Että silleen!

Lopuksi säikeen otsikkoon viitaten: KP mainitsee Vuokilan ainakin kirjassaan Pohjalta ponnistaen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *