KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2500

4187. HS 2500

Owlie5.9.2008 klo 06:28
Juhlaristikko 2500 on avattu. Parhaat onnittelut, Aulis Lehto!
2. Owlie5.9.2008 klo 06:30
Hyi, Helsingin Sanomat! Palkinto 20 äyrinkäistä per lärvi!
3. Aksu5.9.2008 klo 08:01
Hyvät huomenet!
Aulis on kyllä pistänyt harmaita ruutuja nyt yllin kyllin!
Puolet niistä olisi riittänyt oikein hyvin.
4. toippa5.9.2008 klo 08:22
Hyvää huomenta ristikkokansa!

Onpas oikein juhlatunnelma! Tätä pitää nyt makustella huomiseen asti. Ja juhlan kunniaksi myös ilotulitetaan
tänään Töölönlahdella!

Onnea ME! Onnea Hesari! Onnea Lehto!

ps. tsekatkaas huviksennen eilisillan minuuttisaldo!
5. PP5.9.2008 klo 09:27
Onnentoivotukset Lehdolle minultakin! Onpa poika pahan pistänyt. Vasemman kuvan ympäristössä vielä rakoilee. Mutta jatketaan, kun aivot saavat vähän happea.
6. Bella5.9.2008 klo 09:42

ONNEA 2500.
Viimekertaisesta ristikosta, joku
sanoi, että olihan helppo.

Olin ihan varma, että nyt Aulis Lehto
laittaa pahan, vaan eipä laittanutkaan.
Herkullinen *** kuten Herkkutatti,
tai Ukonsieni.
7. PP5.9.2008 klo 10:45
Näytti ensin vaikeammalta, kuin oli. Hoksottimet vain olivat lomalla. Googlekin sai olla aika rauhassa, kun nimet olivat tutuhkoja ja siihen oudompaankin oli annettu piilis valmiiksi.
Sensijaan suurennuslasilla riitti töitä, vaikka näköni onkin hyvä. Yhteen ruutuun kun joutuu ahtamaan monta selitystä, niin pakostahan siinä syntyy joskus epäselvää jälkeä.

Hyviä vihjeitä oli monta. Mm. 'munkkeihin en koske'. 'Joen saman konsernin lehtiä', 'ei tipu', 'viisauden alku'. Kosti oli mennyt minulta unholaan, vaikka varmasti olen tavannut. Siksi vasen kuvanalus junnasi. Kelpaa tällä ristikolla juhlistaa 2500:n rajapyykkiä.

Bellan sieniä en diggaa, kun en ole tattien ja miedompien sienien ystävä, joten sanon, että suppilovahvero ja musta torvisieni. :-)
8. Owlie5.9.2008 klo 10:56
Että sellainen. Eipä olisi ilman nettiä täyttynyt.
Salainen ukonhattupaikka tsekattava.
9. Matahari5.9.2008 klo 11:01
Onnittelut 2500
Näytti mielenkiintoiselta.
Tosissani pääsen sen kimppuun vasta sunnuntaina. Viikonloppu kuluu Bellan kaiman nelivuotissyntäreitä juhliessa ja sitten vielä Unelma cup Kaisaniemessä - rajua naisten jalkapalloa. Itse tyydyn laidalla huutelemaan.
Hyviä vinkkejä sunnuntaiksi, kiitos.
Tapaamisiin, kunhan juhlahöyryistä selviän.
10. Hemuli5.9.2008 klo 11:23
Ystävän kanssa yhteistyössä selviydytty viimeisistäkin irtokoirista! Harmaat alueet tuntuivat alkuun hankalilta, mutta suostuivat kumminkin avautumaan.
Vuokila ja Nykänen hyviä apuja, netistäkin piti pari syntynyttä sanaa tarkistaa.
Hauskimpia meistäkin ne kohdat, jotka PP mainitsi.
11. Bella5.9.2008 klo 11:34
Matahari:
Vie kaimalle synttärionnitteluni.
Palataan asiaan sunnuntaina.

PP:
Sieniähän ne suppikset ja mustatorvisienetkin
ovat.
Kanttarellin sukua muuten.
Kelpaavat minullekin. :-)

Ristikon paras oli lyhyt.
VIISAUDEN ALKU.
12. Owlie5.9.2008 klo 11:36
Tjaa.
4. harmaa sana äärivasemmalla. Nyt kääntyvät E.A. Saarimaa ja Aimo Turunen 180 astetta nurmen alla, jos oppilaansa hyväksyy oman ratkaisunsa!
13. Bella5.9.2008 klo 12:06
Hemuli:
Se munkkijuttu oli tuttu, joten se ei
tununut enää kolahtavan.
14. Tamara5.9.2008 klo 12:13
En vielä keksinyt munkkijuttua. Aloitin vasta pari tuntia sitten ratkomisen ja olen saanut mm. alareunan harmaat täyteen. Taidanpa vielä jatkaa ristikko-linjalla, vaikka vauvannuttu on toisena houkuttimena. Järjellä ajatellen nutun teko olisi tuottavampaa, mutta eihän tässä ristikko-touhussa järkeä olekaan muuta kuin siinä, että JÄRKEÄ SAA KÄYTTÄÄ!
15. Owlie5.9.2008 klo 12:47
Kiesus! Yhdeksäs rivi ylhäältä, povarieukon kädestä heti oikealle, piti kirjoittamani klo 11:36.
16. Hemuli5.9.2008 klo 13:38
Owlie,
taitavatpa ukot todellakin joutua pyöriskelemään ja reipasta tahtia, jokaisen ratkojan kohdalla!
17. Bella5.9.2008 klo 13:47
Hemuli:
Etsin niitä parhaita kohtia ja yksi
hyvä löytyi vielä.
AHDINKO PAIKKA?
18. Hemuli5.9.2008 klo 13:53
Bella,
jep, se oli aika makea.
Entäs TIEDÄ HÄNTÄ, minä ainakaan en ole sitä ennen tavannut.
19. PP5.9.2008 klo 13:58
Bella: Se oli todella hyvä vihje, mutta en maininnut sitä siksi, että se kirjoitettuna näyttää 'eiovelalta'. Monillta saattaa nimittäin jäädä huomaamatta, että vihje ei ole yhdyssana.
20. Potter5.9.2008 klo 14:05
Vielä tökkii tuo alaharmaa. Pitäisi keksiä noita pystysanoja: Norjaa, sieniä tai tuota epäselvää askaretta ratkaisun vieressä. Ei vaan nyt säteile.
Muutamia makeita vihjeitä tosiaan taas.
21. Bella5.9.2008 klo 14:18
PP:
Huomasin kun olin kirjoittanut sen.
Harmitti, etten kirjoittanut yhteen.
22. Bella5.9.2008 klo 14:22
Potter:
Itse kirjoitit jo yhden vastauksen.

PP:
Yksi vielä aika kiva
on tuo mietekupla.
23. PP5.9.2008 klo 14:34
Bella: Jopa Jaskakin kehui sitä ja se on jo paljon se.
24. Potter5.9.2008 klo 14:47
Bella:
Niinpä taisi olla tuon yhden kuvan kanssa. Kiitosta vaan. Oikea harmaa jo selvisi (jos on oikein).

Onkohan tuo Benny se tuttu hauska brittiherra, ja mikähän tuhru tuossa käsivarren yllä on?
25. Potter5.9.2008 klo 14:57
Näyttäis kyllä nyt siltä, että sen herran nimen loppukirjaimet ovat nasaaleja. Olenkohan jäljillä???
26. katti5.9.2008 klo 15:11
Ristikkohan näyttää ihan kamalalta - en saa otetta kuin ihan jostain sieltä täältä.
27. Hippunen5.9.2008 klo 15:18
katti: täysin samaa mieltä! Heh. Täytyy koettaa nyhertää jotakin ruutuihin.
Onnea minunkin puolestani Aulikselle!
28. Bella5.9.2008 klo 16:05
Potter:
Ei tule se koomikko Benny.
Kaksi nasaalia loppuun on oikein.
Se on kartta ja paikka Norjassa.
29. Potter5.9.2008 klo 16:57
Bella:
Noin minäkin nuo sitten sain, koska tuo nimi löytyi googlella, ja paikka myös, vaikka ihmettelinkin noin isoa suttua sen kohdalla.
Vielä taivastelen kulkukoirien loppuosaa ja sitä demoa. Olisiko kyseessä jokin koirarotu ja demossa sivistyssana, joka ei kuulu sivistykseeni.
30. JMP5.9.2008 klo 17:01
Ciao Bella. Mikähän toi iso musta pallo on. Auringonpimennyskö?
31. Bella5.9.2008 klo 17:13
Hei JMP:
Se on kylmään paikkaan tehty.
32. Camppi-One5.9.2008 klo 17:18
Potter:
Demossa loppuosa ei ole varsinaisesti sivistyssana, olet ihan varmasti kuullut. Pitää sananmukaisesti osata katsoa kokonaiskuvaa - ei ainoastaan sitä mustaa laatikkoa siellä keskellä.
33. Camppi-One5.9.2008 klo 17:26
Hemuli:
TIEDÄ HÄNTÄ - kyllä minä tällaisia olen tavannut, mutta tietämisen yhteyttä ratkaisuuni en ihan ymmärtänyt.
34. Bella5.9.2008 klo 17:32
Camppi-One:
Siinä on sanaleikki.
Siis kysymyksessä.
35. PP5.9.2008 klo 17:36
Camppi-one: Ymmärrätkö, jos ajattelet, että se on imperatiivi
eikä vähän epäilevä sanonta.
36. Camppi-One5.9.2008 klo 17:40
Toki tuon sanaleikin ymmärsin, mutta eihän näissä muissakaan ratkaisuissa koskaan käsketä, ellei käskeminen liity ratkaisuun. Siinä mielessä tuo oli minusta hieman ontuva vihje.

Mutta eipä kuitenkaan niin kökköä kuin tämä "väkisin keksitty" mobile industry processor interface ja viikko-pari sitten esiintynyt samantapainen.
37. Camppi-One5.9.2008 klo 17:54
Potter:
Minullakin se koirarotu jäi koko liinan viimeiseksi, eikä ollut kyllä tuttu sana ennen kuukkelin nokkimista. Mutta jonkin sortin kutsumanimi pystykorvalle se sitten paljastui olevan.

Aika hankala juuri se harmaa alue - kovin moni sana tuntui sopivan monellekin riville.
38. Pattikas5.9.2008 klo 17:55
Potter:
Demossa on loppuosa sellainen, joita olet sinäkin työssäsi käyttnyt, varsinkin alkuaikoina. Kuva tosin on huono.
39. aatra5.9.2008 klo 18:18
Huomenta päivää illaksi muuttui. Tämä tuntuu pahalta. Vasen alakulma ja ensimmäisen kuvan ekat sanat puuttuvat tyystin. Samaten vaakarivin viimeisimmät oikealla. Mihinkähän sitä taas apuja tohtisi kysyä?

Mitkä eivät etene vesiteitse? Luulen, että alkuosa on jo kasassa, mutten ole varma. Demo on paha. Samaten tuo istuva ipana ylärivissä. Onkohan oikein, kun mullan alta pukkaa kasvilaji?Asettakin, paljastuvia...? Auttakee aivotonta!
40. Potter5.9.2008 klo 18:22
Camppi-One ja Pattikas:
Kiitokset vihjeistä! Olin niin kovin varma tuosta Johanneksesta yhdellä väärällä kirjaimella, että en nähnyt metsää puilta.

Eiköhän tuo nyt ole ratkaistu, vaikka aamupäivällä tämän saatuani uskoin tulevani nujerretuksi 10-0.
41. aatra5.9.2008 klo 18:23
tai jos helpommin löytyy vinkkejä vasemmalle, niin...Nuoria, alkulähtökohta ja Kosti ovat kummia. Toimitsijat, sisäiset ja kaadin samaten. voe voe perjantai-iltaa...
42. Bella5.9.2008 klo 18:35
aatra:
Se lapsi vaan istuskelee.
Mullan alta pukkaa se melkein
aina ristikossa oleva kasvi.
43. Potter5.9.2008 klo 18:35
aatra:
Nuoria menee kotieläinpuolelle, lähtökohtia oli kodeissa ennenvanhaan lapsille, Kosti on lapsinäyttelijä ja kaadin on juuri se kahva.
Apua sain ja yritän myös antaa hiukan.
44. toippa5.9.2008 klo 18:50

Voi hyvää päivää - mikä päivä!

Ei sinua - Bella - näkynyt torilla!
No - käväisin keskipäivän kahveilla ja sain vanhemman naishenkilön seurakseni niin järkkyjuttuineen, että enpä vieläkään ole oikein tointunut. Pahoilla mielin ja allapäin hänen puolestaan.
Kyllä taas todentuu se niin konkreettisesti, miten yksinäisiä vanhemmat ihmiset ovat, vaikka kuinka olisi lapsia maailmaan laittanut.

Että semmosta! - Ristikkoon pääsen keskittymään varmaan vasta huomenissa. Joten siihen mennessä - tsemppiä kaikille.

ps. aika jännää, että juhlaristikkoa ei julkaisijain puolelta mitenkään juhlittu. hehkutus on tainnut jäädä tämän säikeen huoleksi?
45. Camppi-One5.9.2008 klo 19:10
aatra:
Vesiteitse eteneminen tapahtuu tässä ristikossa pystysuuntaan - monikkomuotoinen vaakasana siinä viitannee niihin tuumailuihin letunpaistosta. Muuta kautta kuin vesiteitse etenee yksikkömuotoinen asia, joka tosin muodostunee useammastakin... autosta, polkupyörästä tai jostain muustakin.
46. Camppi-One5.9.2008 klo 19:17
TOIMITSIJOIDEN sijasta minusta ratkaisusana viittaa vain toimijoihin. Ja jos olet aatra käynyt armeijan, siellä ASETTAKIN varten tarvittava osa on ainakin tullut tutuksi. Toisaalta samannimisestä kiehtovasta asiasta ei eräs nainen kauan sitten malttanut pitää näppejään erossa, ainakaan tarun mukaan.

Tulikohan helpotettua liikaa...?
47. aatra5.9.2008 klo 19:27
Kiitos avuista. Vasen alakulma aukesi. En ole armeijaa käynyt, vaikka nykyään saa hameväkikin kuulemma sen suorittaa. Minusta ei siihen riitä naista.

Nyt näyttää tyhjää enää Kampin seutu (Kamppi on minulla tietääkseni oikein, stadilainen kun olen.). Mikähän jalka kuvassa sojottaa? Paljastuuko joku kasvin osa? Myös ensimmäisen kuvan ekat vaakasanat ovat poissa. Kokeiden teossa on alkuosa oletettavasti ok, loppu tökkii. En nuita kotieläinpoikasiakaan oikein hotsaa...
48. Hemuli5.9.2008 klo 19:32
aatra,
muistatko, että jokin aikaa sitten oli näissä HS-ristikoissa vihjepari KAMPPI, JUSSI?
Eli stadilaiset eivät varmaan KAMPPIA tunne yhtään hiukkaa paremmin kuin me periferian asukit...
Siinä sojottavassa on joku sukantapainen.
49. Bella5.9.2008 klo 19:34
aatra:
Mitähän sinulla siinä KAMPPI sanaksi tuli?
50. aiai5.9.2008 klo 19:37
Onko ekan kuvan kolmannessa vaakalauseessa kielioppivirhe?
51. aatra5.9.2008 klo 19:39
Jahas, täytyypä tuumata uudelleen. Minulla on siinä keskustaa merkitsevä termi.
52. Potter5.9.2008 klo 20:01
aiai:
Virhehän se kyllä on, yksi sakara liikaa, mutta noin se kyllä sanotaan.
53. Potter5.9.2008 klo 20:03
Se kamppi on aika kaukana sieltä etelästä.
54. Hemuli5.9.2008 klo 20:04
aiai,
tai pikemminkin oikeinkirjoitusvirhe.
Se on juuri se, jonka Owlie aikaisemmin arveli saavan suomen kielen gurut pyöriskelemään haudoissaan.
55. marjuko5.9.2008 klo 20:07
Onnea Aulikselle ikinuoresta ristikosta!

Nyt vasta meikä pääsee töihin, mutta onhan tässä aikaa. Kivan paljon harmaata! Olisiko iän tuomaa opeaa?
56. pelaaja5.9.2008 klo 20:10
Heipä hei juhlaristikkolaiset. Käväisin vähän lunttaamassa tunnelmia, ennenkuin aloin ratkoskella. En tätä ihan helpoksi väittäisi. Aika maukas on.

Yhteen kohtaan kaipaisin ahaa-elämystä: alhaalla ratkaisun vieressä se hieman kehuttukin kohta "joen saman konsernin lehtiä" ? Nätysti siinä on nyt 2 eri lehteä ja se sana on myös joki mutta se "joen"...tarkoitus ei ole minua tavoittanut..Saankohan joltakulta potkauksen.
57. aatra5.9.2008 klo 20:10
jes, vasenpuoli ratkesi! Tätä kirjoitusvirhettä on ennenkin käytetty ja sen hyväksyn.

Vieläkin tuo Kamppi vaivaa... Eihän se siihen välineeseen viittaa kuitenkaan? Onko kyseessä henkilö vai paikka? Räiskälesanahirviön etuosa puuttuu. Myös nuotion alapuolinen nelikirjaiminen. Eihän se tuota ilmiselvää elementtiä meinaa? Onkohan ahdinkopaikkani väärin, kun se viittaa erääseen jumalaan? Tuo jalka kaipaa kanssa apuja. Käyn välillä jääkaapilla, josko ajatus siitä tokenisi.
58. aatra5.9.2008 klo 20:12

pelaaja: joen viittaa ratkaisusanaan. Sen ymmärrät, kun saat tkirjainparit paikalleen...
59. Camppi-One5.9.2008 klo 20:13
PALJASTUVIA eivät ole kasvin osat, vaan nämä paljastuvat jo paljon aikaisemmin kevättalvella. CAM... öö, KAMPPI ei viittaa välineeseen vaan erääseen kaukana Stadista viihtyvään otukseen. Tämä(kin) synonyymi oli kyllä minulle ihan outo.
60. katti5.9.2008 klo 20:14
Suurin osa on kasassa, mutta pitkät harmaat vaakasanat lähes tyhjiä. Ei löydy sopivaa Caesarin toista vaimoa, AHDINKO PAIKKAAN tulisi lopun mukaan adjektiivi, nauravaan naiseenko tulee nimi vai verbi? HÄNTÄän tulee häntä, en ymmärrä, miksi.

Antakaa minulle siihen keskipaikkaan joitain pystyapuja!

Samoin vasemman kuvan ympärillä suht tyhjää. Lapsinäyttelijä, josta en ole koskaan kuullut, löytyi, ei auta.

Samoin REIJA hukassa.
61. Camppi-One5.9.2008 klo 20:14
Räiskälesanahirviön lieskat voisivat tulla ehkä pikemminkin grillistä kuin nuotiosta.
62. aatra5.9.2008 klo 20:16
katti: naiseen tulee nimiCaesarin vaimo löytyi Googlesta. Nimen toinen osa...
63. Camppi-One5.9.2008 klo 20:19
katti:

Aika hankalia kyllä monet niistä pitkien harmaiden pystysanoista. Caesarin toinen vaimo löytyy suoraan googlaamalla. Se Calpurnia, joka esiintyi telkkarin Rooma-sarjassa, oli näköjään kolmas vaimo. 6.=O& -vihjeessäkin kannattaa lähteä liikkeelle roomalaisittain, mutta lopputulokseksi tulee kyllä ihan suomalainen veikko.
64. Pattikas5.9.2008 klo 20:22
aiai ja Potter

Vielä siitä kolmannen pitkän vaakaharmaan virheestä:
Siinä on olla-verbin y.3.p:n preesens, joka päättyy nasaaliin.
Kun siihen liitetään labiaaliäänteellä alkava liitännäispartikkeli, niin alkuperäinen nasaali muuttuu sanottaessa labiaaliseksi, eli se assimiloituu. Kirjoitusasun on kuitenkin pysyttävä alkupeäisenä eli nasaalina, joten, jos tarkkoja ollaan, selvä virhe on siihen lipsahtanut.
65. Tamara5.9.2008 klo 20:25
Ristikko rupesi tökkimään! En saa väärintehdyistä letuista tolkkua - nälkä vain tulee. En ymmärrä kohtaa PO OB. Ja mitä ihmettä pidetään avotulen lähellä oikealla ylhäällä?

Tässäkin ristikossa on hauska "sama asia kahteen suuntaan", eli esim. ensin on LEINO ja siihen tulee tietysti EINO, ja sitten on EINO, ja siihen vastaus LEINO. Näitä sanoja ei ollut - tämä oli vain esimerkki.
66. pelaaja5.9.2008 klo 20:28
aatra,
enkä ymmärrä. Tai siis ymmärtäisin, jos 'joen' olisi muodossa 'joki'. Mitä tkirjainpareja tarkoitat? Siinä on alhaalla kolmekin kappaletta niitä t-kirjaimia.
67. pelaaja5.9.2008 klo 20:30
Tamara, nekin virtaavat, ne po ob
68. pelaaja5.9.2008 klo 20:32
vielä Tamaralle: ne avotulien yllä kait ovat just niitä väärintehtyjä..yleensä semmoisia on leipähyllyssä
69. aatra5.9.2008 klo 20:36
pelaaja: sorry, siinä piti lukea ihan vaan kirjainparit. t pääsi nopeasti naputtaessa mukaan. Unohda teet. lehti+lehti=joki.

Nyt tuli täälläkin tuo koko tyynyliina valmiiksi. Olisivat voineet laittaa juhlan kunniaksi kokosivun ristikon, mutta riittihän tässäkin pohdittavaa. Kummasti saa rauhallinen ristikon ratkonta välillä sapen kiehumaan. Ahdinkopaikasta muotoutuikin oikein hauska väännös. Tamara: Räiskälesana muotoutuu parhaiten kuvavihjeen kautta. Suora sana siitä on yhdyssanan alku. Huomenna taitaakij sitten tulla Kuukausiliite! Hurraa!
70. katti5.9.2008 klo 20:40
Camppi-one ja aatra:

Keskikohta selvis. Kiiitos!

Vasemman kuvan ympäristö lähes tyhjä. Samoin REIJAn alku, EROTUS ja KOKEIDEN TEKO.


Ja mikä ihme on toi KAMPPI?
Tänään olen laatijan kanssa täysin eri aaltopituudella! Täytyypä vielä pureskella.
71. pelaaja5.9.2008 klo 20:43
aatra, kiitos. Mutta vieläkin mua kaivelee se sanamuoto JOEN, koska nyt lehti + lehti on JOKI
72. katti5.9.2008 klo 20:51
No, nyt selvis se AHDIN!

Vasen laita huupaa apuja!
73. pelaaja5.9.2008 klo 20:57
aatra, ymmärsin nyt, onhan se joen, samannimisen konsernin jne. Kiitos.
74. Tamara5.9.2008 klo 20:59
Teistä on apua, rakkaat ystävät! Tottatosiaan se avotulen kuva liittyy siihen räiskäleenpaistoon! On vaan niin eksyttävää, kun avotulen alla on vastauspaikka 4-kirjaimiselle sanalle. Nyt ne Po ja Ob selvisivät myös.

Joo, odotellaan kuukausiliitettä ja sen - joskus tosi visaista - ristikkoa!
75. marjuko5.9.2008 klo 21:00
Katti,

se kamppi oli ristikossa muutama viikko sitten: katso Camppi-Onen vastaus tuossa vähän aikaisemmin. Sana löytyy muuten Nykäsestä.
76. JMP5.9.2008 klo 21:08
Bella täytyy sanoa, että viimeks olisin sitä veikannut.
Tänks. Voiton puolella ollaan.
77. katti5.9.2008 klo 21:09
marjuko:

Olen jo vasemmassa laidassa.

Joku antoi vinkin VERSOON, mutten löydä sitä. Muistaako joku?
78. katti5.9.2008 klo 21:10
Anteeks, ALKULÄHTÖKOHTAAN.
79. pelaaja5.9.2008 klo 21:17
katti,
ainakin se on semmonen tutulullapaikka, mitä voi hellästi kiikuttaa vaikka
80. katti5.9.2008 klo 21:33
Ok. Vaihdoin adjektiivin
81. katti5.9.2008 klo 21:42
Nyt puuttuu kolme kirjainta - ihmeitten ihme!
82. Pattikas5.9.2008 klo 21:44
katti:
Minun rakas kattini Oona Inkeri Virginia Pussyvalley nukkuu juuri sellaisessa.
Yhtä piilokirjainta vaille valmis. Kun ei ole Nykästä eikä mitään muutakaan nykysuomen sanakirjaa, "kahlata" jää ensi viikkoon, jolloin päässen kirjastoon kahlaamaan sanan synonyymejä, ellei sitten joku anna vinkkejä ratkaisuun.
83. katti5.9.2008 klo 21:44
Ai niin, EROTUS on mulla vähän outo, Hm.
84. katti5.9.2008 klo 21:49
Onko korkea siinä kuvan lähellä istuin? Minusta se ei ole kyllä korkea. Saisin ne puuttuvat kolme kirjainta siitä.
85. Bella5.9.2008 klo 21:50
Pattikas:
Missäpäin se piilokirjain paikka on?
86. pelaaja5.9.2008 klo 21:54
Pattikas,
oli aikanaan semmonen suomalainen romanibändi, jossa Anneli Sarikin joskus oli mukana, venytä vähän sen toista osaa lopusta

katti,
ei se ole istuin, mutta siinä työskentelevä kyllä istuu siinä
87. katti5.9.2008 klo 22:04
pelaaja:

Viimeinkin hoksasin, kiitti! Kai toi EROTUS on hyväksyttävä.
88. pelaaja5.9.2008 klo 22:15
katti,
joo, se erotus liittyy aurinkoon, päivän erilaisten "kohtien" laskemiseen. Löytyy sellaisenaan esim. Factasta. Joku viisaampi osaa varmaan selittää paremmin.
89. marjuko5.9.2008 klo 22:40
Pattikas,

verbille kahlata ei Nykäsestä löydy yhtään synonyymiä, ainoastaan paikkoja missä voi kahlata, lumessa, vedessä ym. Olen itsekin umpikujassa tässä. Jospa se selviäisi noiden vaakasanojen avulla. Mutta sinullahan ne ovat jo valmiit. Mieleen tuli yksi t:llä alkava 6-kirjaiminen sana mutta en tiedä vielä sopiiko se siihen.
90. marjuko5.9.2008 klo 22:43
Pattikas,

löysin intuitiolla verbin Nykäsestä, melkein sama kuin kahlata, mutta kolmas kirjain vaihtuu. Huomautus:"harv."
91. pelaaja5.9.2008 klo 22:46
marjuko,
se kahlaussana on kyllä Nykäsessä, vaikkakaan ei kahlata-sanan kohdalla synonyyminä. Ihan omana sananaan (murt. runok.) Viittaan edelleen siihen romaniyhtyeeseen
92. Hemuli5.9.2008 klo 22:47
marjuko ja Pattikas,

löytyy se kahlaaminen Nykäsestä. Kokeilkaa eri konsonanntteja verbin alkuun. Minulla tärppäsi toisella yrityksellä. Jaa, mutta marjukolla ei ole vielä vaakasanoja. Sinulle vihjeeni on tyly! Se sana ei kelpaa, jota mietiskelet.

Joko olet hoksannyt sen Bennyn? Se on näitä, uskoisin A.L:n erikoisuuksia, joista toiset eivät pidä, minä kylläkin.

.
93. marjuko5.9.2008 klo 22:48
Pattikas, no samperi soikoon, eihän se käy, tämä löytö: yksi kirjain siinä liikaa. Nostan kädet ylös.
94. marjuko5.9.2008 klo 22:50
Hemuli,

joo, huomasin juuri että se ei käy. Benny vai? Vanha viihdekonkari?
95. marjuko5.9.2008 klo 22:55
pelaaja,

kiitos, sen hoksasin nyt! Alku sama, eikö niin.
96. pelaaja5.9.2008 klo 22:56
Hemuli viittaa varmaankin siihen, että Benny on jo toisaalla kerran.. mutta herranen aika, eikö kukaan muista sitä musisointijuttua, siinä oli (on ?) mukana se iso tumma mies, tummaääninen
97. pelaaja5.9.2008 klo 23:00
marjuko,
joo, sama alku.
Nyt tämä pelaajapiltti lähteepi nukuskelemaan eli hyvää yötä kaikillen, palataan eräänä päivänä
98. Aksu5.9.2008 klo 23:05
pelaaja,
kyllähän Marko P muistetaan! Hän taisi siirtyä ihan oopperalavoille.

Miulla teki tosi tiukkaa ne irtokoirat. Mutta kun sain yhden harmaan sanan oikaistua, niin löytyihän se koirakin,
ja ihan Vuokilasta sain tarkistetua.

Hyviä öitiä! Huomiseen ja uuteen ristikkoon!
99. Bella5.9.2008 klo 23:12
marjuko:
Etkö muista Horttoa?
100. mummo5.9.2008 klo 23:22
missä ystäväin Toippa on? ei ole paljon paitsi. loput huomena. onnea myös ristikosta 2500 laatijalle!
Owlie mie kiitän sinnuu kun avasit tämän juhlaristikko-
sivun. on se hyvä, että olit niin aikainen. sie olet näitä
ristikkolaisia. nukkukaatten oikein hyvin Toippa myös.
101. Pattikas5.9.2008 klo 23:25
Pelaaja ja muutkin
Kiitokset vihjeistä kahlata-verbiin. Klusiili minulla siinä olikin, mutta en voinut sitä Nykäsen puutumisen vuoksi mistään tarkistaa. Se mustalaisyhtyeen jälkimmäinen sana viittaa mm. romaneihin. Olinpas tinalo!
102. Tamara5.9.2008 klo 23:28
Sain oman nimenikin ristikkoon! Mutta ennen kaikkea: ristikko on valmis. Hauska juttu, että joku vastaus selviää vasta kun se on "vahingossa" tullut kirjoitettua - niin kuin nyt tuo AHDINKO PAIKKA? Huom. se on tosiaan kysymys! Ensin luulin, että ärrävikainen on asialla...

Hyvää yötä ja tavataan aamun valjettua - jos se nyt edes valkenee, kun vettä tulee koko ajan taivaalta. Täällä on ukkostanutkin.
103. Jaska5.9.2008 klo 23:30
Mummo sie olet niin herttanen että miunkin syömmein herkät kielet väräjää.
104. Bella5.9.2008 klo 23:33
Pattikas:
Se ei todellakaan löytynyt KAHLATA
kohdasta.
Minulle tuli muiden myötä vaakasanat
ja sitten oli jotenkin tunne siitä sanasta ja
katsoin sen kohdan Nykäsestä ja sietä
se löytyi.
105. Tamara5.9.2008 klo 23:44
Kahlata löytyy myös Nykysuomen sanakirjasta. Joku sanoi sanan viittaavan romaniyhtyeeseen. Senniminen taiteilijakin on, muistaakseni espanjalainen, tummakulmainen nainen, maalasi monta taulua itsestään tuoden niissä esiin mm. lapsettomuutensa. Oli nuorena raitiovaunuonnettomuudessa ja selkäranka viottui pahasti. Maalasi lopulta vuoteessaan.
No tämä tästä.
106. Bella5.9.2008 klo 23:48
Tamara:
Taiteilijan nimi oli Frida Kahlo.
Meksikolainen taidemaalari.
Todella rankkaa oli hänen elämänsä.
107. toippa5.9.2008 klo 23:59

mummo

Täällä ollaan - saunanpuhtaana ja lettusia syöty naama noukalla.
Ahistus alkaa helpottaa. Vaan ei jaksa keskittyä vielä liinaan. Enkä jaksanut käydä jytinää kattoamssa (ilotulitus).
Tuli vain mieleen, että veteraaneille tuo jyly, joka tänne asti ilmojen halki kumusi, muistuttaa varmaan ikävistä sota-ajoista.
Kyllä pitää pienistä asioista osata olla onnellinen!

Enkeleitä mummo sun askeliis ja muillekin rauhaisia unikuvia.
108. Bella6.9.2008 klo 00:00
Jaska:
Kysyn, mutta ei tarvitse tietenkään vastata,
että oletko PP n Jaska?
Ohita vaan jos et ole.
109. marjuko6.9.2008 klo 00:04
Bella,

muistan , muistan... HYvää yötä, nuku hyvin.
110. Bella6.9.2008 klo 00:04
Taidan olla ajoituksen mestari, jos en muuta.
6.9.2008 klo 00:00
111. Jaska6.9.2008 klo 00:04
Bella, ihan niin kuin ennenkin. Jos kommenttiani ihmettelit, niin mummo on feikki. Leikitään sitten feikisti puolin ja toisin.
112. toippa6.9.2008 klo 00:06

Bella

Niin oli - Fridan elo. Tuossa juuri illansuussa tuijotin VHS-kasettia, jossa lukee "Frida-leffa" ja mietin, että pitäisipäs katsoa se taas uusiksi, niin sekin neuvosi laittamaan elon asioita oikeaan arvojärjestykseen.

Fridalla meni nuoruudessa ratikkaonnettomuudessa kisko läpi keskivartalon, vaan pysyi hengissä koko elämän kestävien kipujen kanssa.
Salma Hayek on siinä leffassa todella upea ja uskottava Frida.

Helsingissä oli takavuosina upea Kahlo-näyttely - en muista vuosilukua. Taisi olla Meilahdessa.
113. Bella6.9.2008 klo 00:08
Jaska:
Originelli hän on, mutta miten niin feikki?
On muistaakseni ollut aika kauan täällä.
114. toippa6.9.2008 klo 00:10

Jaska

Kun sinä noin hyvin feikit tiedät, niin kerropas kaikki muutkin!

Minä kyllä otan mummon ihan tosissani, vaan vahinko ja kutti menee sen piikkiin joka feikkaa. Silloinhan hän tietää, että ei se ole hän, jota arvostetaan tai arvostellaan, vaan feikki!
115. Bella6.9.2008 klo 00:15
toippa:
Ihana, että tulit vielä ennen nukkumaanmenoa.
Katsoppa minkä ajan sain eilisen yön eli tämän
aamun päätösajaksi!
Nyt olemme tehneet enkat toissapäivänä.
Tänään emme enää.

Olen lukenut Frida Kahlosta elämäkerran.
Elokuvaa en ole nähnyt.
116. toippa6.9.2008 klo 00:23

Joo - Bella!

Kyllä minä huomasin! Sinä se jatkat tuota aikatehtailua! Vaan se toissailtainen oli niin huippu, että ei tarvitse vähään aikaan yrittää enkkaa parantaa.

Näitkös sinä sen masentavan torireissun messagen?
117. Bella6.9.2008 klo 00:26
marjuko:
Muistan jutusta tuli mieleeni herttainen
juttu vanhasta pariskunnasta, jotka
keinustuoleissa istui hiljaa pitkän tovin.
Yks kaks vaimo tuumasi "Muistatkos Väinö kun,
Väinö keskeytti ja totesi "Muistan, muistan,
kiitos, kiitos.
118. Bella6.9.2008 klo 00:45
toippa:
Näin.
Mahtoi olla tosi ikävä tunne tuollaisen
jälkeen, vaikka et sen tarkemmin sitä
kertonut, mutta ei tarvinnutkaan.

Hyviä unia kaikille.
119. toippa6.9.2008 klo 00:50

bella

Joo - enpäs viitsinyt eritellä ihmisten ikäviä kokemuksia.
Vaan osaapa arvostaa omaa rauhaa ja turvallisuutta taas pitkän tovin.
Hänhän aprikoi, että minut oli siihen lähetty jonkun suuremmilla voimilla kuuntelemaan. Ehkä se oli hyväksi hänelle, että sai puhua.

Kauniita unia sinnekin.
120. pekka6.9.2008 klo 01:05
Kaikkea tadea saa se aulis laittaa risikoihoihinsa, kun dollari tekee alamäkeänsä. Onko aulis käynnyt koskaan harminpaikassa?
121. Nykänen6.9.2008 klo 01:11
sade - sadetta
tade - tadetta
122. toippa6.9.2008 klo 12:03

Jaska

"Lähettäjä: Jaska 6.9.2008 klo 00:04

Jos kommenttiani ihmettelit, niin mummo on feikki. Leikitään sitten feikisti puolin ja toisin. "

Ole nyt mies ja vastaa huutoosi - mistä tiedät, että mummo on feikki? Vai oletko sinä itse mummo?

Ja montako pseudonyymia sinulla on? Oletko sinä tuo kysymysmerkki, joka irvailee mummolle jo uudella kk-liite-säikeellä? ja moni muu riidankylväjä?

Eikö tällä säikeellä ole periaatteessa hiljaisesti hyväksytty se, että ei vainoharhaisesti aleta spekuloida nimimerkkien taustoilla, eikä varsinkaan irvailla ja loukata muita?

Jos me muut uskomme mummon olevan olemassa ja häntä ei olekaan, niin näkisin, että se on enemmän mummon ongelma ja tappio kuin meidän.

Eli mikä tässä sinulle on ongelma? Sekö, että me olemme liian sinisilmäisiä? Tuskin.
Samalla voit kertoa omat motiivisi koko ongelman kehittelyssä?
123. mummo6.9.2008 klo 12:09
Kun mie en millonkaan kestään oo pahhaa sannaa sanont, niin kyllä nyt itkettää. Mutta onneks on ees toippa. Konsa toivun niin tuun taas nyt ottaa syvämmest.
124. JMP6.9.2008 klo 13:11
Moi toippa 12.50 mummo ilmotti, että kaikki muut
mummo nimmarit on feikkiä. (kuukausiliite).
125. Jaska6.9.2008 klo 13:20
Toippa, kysyit olenko eri nimimerkeillä esiintyvä riidankylväjä. En ole, mutta uskon voivani päätellä, kuka sellainen on. Esim. tuo lopettaa luvannut mummo. Mitä siitä päättelisit, toippa? Onko ottanut nokkiinsa? Vai hykerteleekö onnistumistaan?

Liian sinisilmäisiä? Vaikea sanoa. Joku voi näytellä sitäkin roolia. En tunne henkilökohtaisesti kuin yhden täällä kirjoittavan, joka niin ikään on esiintynyt vain omalla nikillään. Muutaman muun olen tavannut, ja heistä sai ihan myönteisen vaikutelman. Mukavia ihmisiä, kuten epäilemättä sinä ja muutkin vilpittömät kirjoittajat olette.
126. Bella6.9.2008 klo 13:54
Jaska:
Täällä on aika moni luvannut lopettaa
ja kuitenkin tullut takaisin, mikä on hyvä,
sillä ei kukaan halua, että joku lähtee
pois pahoitettuaan mielensä.

Nimim. mummo ei todellakaan kirjoita,
kun joskus ja haluaa toivottaa toipalle,
sekä muillekin hyvää yötä.
Ei hän täällä ketään kiusaa, niinkuin
esim. ? , veijo ja feikkimummo.
He irvailevat ja pelleilevät täällä.

Kirjoitit Toipalle, mutta halusin tuoda
myös näkemykseni ko asiaan.
Aurinkoista viikonloppua. :-)
127. toippa6.9.2008 klo 14:12

Kaunis kiitos Bella!

Jaska

Ethän sinä voi tuomita aluperäistä uniikki-mummoa feikiksi, jos jotkut kipeät ihmiset täällä käyttävät väärin hänen nimimerkkiään!
Paappa kohalles! Jos joku alkaisi täällä sinun nimimerkilläsi väännellä sairaita, niin olisikos kivan tuntuista, jos siitä sinut tuomittaisi feikiksi? Miten me osaisimme erottaa sen oikean Jaskan siitä feikki-Jaskasta?

Kun täällä näkyy olevan kaikenlaista kirjoittajaa, joista joillakin epäilemättä lääkitys ei ole kohallaan tai iltalomat ovat venyneet liian pitkiksi, niin on terveiden on aivan turhaa ruveta hämmentämään soppaa enempää.

Minä vastaan mummolle edeleenkin yhtä vilpittömästi ja sinisilmäisesti, kuten ennenkin. Ja silloin minä vastaan juuri sille uniikki-mummolle, jonka täällä olen tavannut.
Jos se menee jollekin feikkimummolle, niin sitä pahempi hänelle, koska HÄN tietää, että vastaus ei ole tarkoitettu hänelle, vaan aidolle mummolle! Ja uniikki-mummo taas tietää, että vastaus on tarkoitettu hänelle! Hah! MOT
128. mamma6.9.2008 klo 14:27
Valitettavasti en ole vihjeistänne huolimatta onnistunut keksimään kulkukoiria, monen muijaa enkä myöskään demon loppua. Demon loppu on hukassa kun en keksi "tämä on tämä" juttuakaan. Voisinkohan saada lisää apua?
129. mamma6.9.2008 klo 15:01
Löytyi demojuttu. Kun viellä keksisin monen muijan ja kulkukoiran olisi homma paketissa. Hyvä ettei joku ystävällinen sielu heti vastaa kerkeää itse pohtimaan. Edelleen odotan apua.
130. Bella6.9.2008 klo 15:25
mamma:
MONEN MUIJA n tulee sukunimi esim.
Lahtiska.
Kulkukoiralla eli rakki sanalla on löydettävissä
synonyymi.
131. mare6.9.2008 klo 15:58
Huhhuijaa!
Alussa näytti olevan muutamia hankalia kohtia
En näätsen omista Nykästä enkä Vuokilaa.
On vain Kuukkeli ja Otavan iso tietosanakirja
plus oma pääkoppa.

Nyt on kuitenkin kaikki ruudut täytetty.
Aikaa säästämättä ja aatoksista tinkimättä.
Hyvä minä!! (itseä pitää muistaa joskus kehua)
132. Tamara6.9.2008 klo 16:07
Bella!
Toki minäkin sen Fridan sukunimen tiesin, mutta en halunnut tuoda julki, koska sukunimi viittasi juuri tuohon ristikon sanaan! Ja vastausaikaa on vielä jäljellä. Meksikolainenko hän olikin? Muistan Barcelonassa käydessäni olleeni jossain taidenäyttelyssä, jossa oli hänen töitään. Vahdit eivät antaneet ottaa siellä edes kännykkää esiin, ettei vain kukaan olisi ottanut valokuvia tauluista.

Vielä tuosta ahdinko paikasta: mieheni huomasi minun kirjoittaneen väärin, ja jouduin korjaamaan v-kirjaimen k:ksi. Eli jos joku ihmettelee, miksi puhuin ärrävikaisuudesta!
133. Bella6.9.2008 klo 17:12
Tamara:
Oli hyvä juttu se ahdinko ja
ärrävikaisuus.
Arvaa nauroinko.
134. Bella6.9.2008 klo 18:56
Tamara:
Frida Kahlon näyttely oli 1997
Helsingin Taidemuseossa,
siitä tuli valtava menestys heille.
Pyöreät 100 000 kävijää.
135. mamma6.9.2008 klo 19:34
Oi kiitos Bella. Päiväni on pelastettu.
136. MuKa6.9.2008 klo 20:07
Tökkii tuo Ahdinko paikka. Tai sitten on vaakasanat väärin. Minulla "Paljastuvia" liittyy kevääseen ja koipeen liittyväksi sanaksi tuli sellainen joka useimmin esiintynee -tin loppuisena. Olenko ollenkaan oikeilla jäljillä?
137. Hemuli6.9.2008 klo 20:19
MuKA

Minulla on ihan samoja ratkaisusanoja kuin sinulla: kevääseen liittyvät minullakin ja -tin -päätteisenä itse käytän sanaa.
Vinkkaan kernaasti, jos ilmaiset, mikä vielä tökkii. (Mieti, mikä on AHDINKO - sanan perusmuoto, jos tämä olisikin joku taivutusmuoto.)
138. MuKa6.9.2008 klo 20:23
Kiitoksia Hemuli! Puuttuu siitä Ahdista eka ja kolmas kirjain.
139. Hemuli6.9.2008 klo 21:59
MuKA
Onko sinulla Nykästä? Jos on, niin tarkista KAMPPI. Ei tarkoiteta mitään pääkaupunkilaisten kauppakeskusta tai bussiasemaa.
Kampin kampitus auttaisi paljon!
140. toippa6.9.2008 klo 22:14


Hemuli

Saakos jatkaa ja vihajista, kun on jo aiemminkin mainittu, että se kamppi on sellainen isokäpäläinen enemmänkin pohjoisen otus, joka on poromiehen riesa numero uno!
141. marjuko6.9.2008 klo 22:20
Joo, valmista tuli. Päivä meni ankarahkossa liikunnassa. Sitten ähräsin tätä ja nyt on kohdallaan Bennyt ja Kostit ja muut kommat eli kompat.

Bella, kivat muistelut sinulta sain illalla!
142. pekka6.9.2008 klo 23:01
kertokaa mitä on tade etymologisesti. l.miksi tade on sontaa?
143. Bella6.9.2008 klo 23:14
Miten te ?, ! , pekka, ym. Miten te jaksatte?
Eikö teillä olisi mielenkiintoisimpia kohteita?
144. Hemuli6.9.2008 klo 23:21
pekka,

voi kun tietäisi!
Olen nimimerkki Upuuuden Nykysuomen etymologisen sanakirjan (onnellinen) omistaja.
Kirjaa on mukava lueskella huvikseen.
Mutta tade-sanasta se ei pukahda.
Veikkaan, että TADE on ikivanha sana; vrt, tadikko, josta nyttemmin (kai) useimmilla murrealueilla käytetään muotoa talikko, arvattavasti, kun yhteys kantasanaan on hämärtynyt

HUOM! En ole opiskellut päivääkään suomen kielen murteita tai etymologiaa. En tiedä mitään. Mutta olen vielä (luultavasti monta tuntia) hereillä. Ja olisikohan itsetehostusta vai mitä, että täyty yrittää kaikkeen ottaa kantaa?
145. toippa6.9.2008 klo 23:24

Bravo Bella!
146. pekka6.9.2008 klo 23:25
no miten se on sontaa?
147. ?6.9.2008 klo 23:30
tade = lanta, sonta
monikko: tateet
148. Bella6.9.2008 klo 23:38
pekka ja ? . Minusta ette saa tadea tekemälläkään.
Toivottavasti lopetatte tade keskustelun.
149. aiai6.9.2008 klo 23:40
Var så god, pelle:
tad, n. dynga, gödsel

runeberg.org/dialektl/0750.html
150. pekka6.9.2008 klo 23:43
? selitä kerro tade, mistä sana tade tulee suomenkieleen.
selitykseksi ei riitä että se on nykysuomensankirjassa, jossa sillä ei ole selvennystä. nykänen on puutteellinen ja virheellinen erittäin useasti.
TADE etymologisesti?
151. HT6.9.2008 klo 23:58
Ammattilaiset selittävät tade-sanan lähtökohtaa mm. teoksissa Suomen kielen etymologinen sanakirja ja Suomen sanojen alkuperä. Panen tähän kumminkin amatöörin eli kirjailija Veijo Meren selityksen hänen kirjastaan Sanojen synty, koska se ei olennaisesti poikkea siitä, mitä noissa muissa sanotaan ja toisekseen sen vuoksi, ettei Meri käytä tekstissään erikoismerkkejä. Siis: "Sana on germaanilaina. Muinaisgermaanien lanta oli tathes-, muinaisnorjassa tath, kun taas sen kielen tatha oli lannoitettu maa. Nykynorjassa ja ruotsin murteissa tad on lanta ja lannoitus."
152. väsy7.9.2008 klo 00:02
pekka,
ketä vastaan taistelet?
Selitä sinä, mitä pekka on etymoligesti.
Tai aiai tai Bella tai ? tai Hemuli tai marjuko tai toippa tai MuKa tai mamma tai mare tai Tamara jne.
Niitä ei ole edes Nykysuomen sanakirjassa ja niillä on kai silti olemisen oikeus.
Sinulla taitaa olla kivaa?
153. pekka7.9.2008 klo 00:08
HT oiva selitys,lainaat Veijo Mereä. Tade ei siis ole sontaa eikä lantaa suomenkielessä, jos oletetaan sen olevan ruotsissa/ruotsinkielssä tarkoittavan sontaa on se varmaankin ruotsalaisessa nykäsessä/nyssessä todellakin tade=sonta/skit
154. Hemuli7.9.2008 klo 00:13
HT,
viitsitkö vielä kertoa, millainen on tuo Suomen kielen etymologonen sanakirja.

Minulla on, kuten täällä olen mainostanut, upouusi Nykysuomen etymologinen sanakirja, jonka sain onnen kauppaa noin puolella hinnalla. Sitä olen huvikseni lueskellut yölukemiseksi useana iltana, vaikka se oikeastaan onkin liian tuhti petikaveri. "Tade" siitä kumminkin puuttuu.

Merenkin teos minulla oli. En kuitenkaan huomannut kirjoittaa siihen (itseäni fiksumman esikuvan mukaan): Tämä kirja on varastettu Hemulilta. Niinpä se sitten otti ja hävisi, en muista kenen hoteisiin.
Antaako sinun etymologisesi myös taivutusohjeita? Ja miksi sinulla on tuollainen leegio etymologisia sanakirjoja? Jo saa olla utelias.
155. HT7.9.2008 klo 00:18
pekka,

kyllä tade-sanalla on mainitsemasi merkitys myös suomessa, sanan alkuperä tai muut kielet eivät asiaa kumoa. Käyttö tosin rajoittuu pienelle alueelle eli pääasiassa kaakkoismurteisiin. Paikoin kaakkoisessa Hämeessä ja Kymenlaaksossa merkitys on 'lika, törky'. Näin kertoo Suomen sanojen alkuperä - Etymologinen sanakirja.
156. pekka7.9.2008 klo 00:23
minä se puhun ihan sontaa kokoajan, mutta ei tade ole missään sonnan synonyymi, kuin valheiden kirjassa nykäsessä, jota aulis käyttää, kuin sitä toista valheidenkirjaa, joka on satuja aikuisille ja lapsille.
157. otv-a7.9.2008 klo 00:29
Hemuli, lupasit tuossa hetki sitten ottaa kantaa asioihin. entäpä jos saisin jonkin vinkin pitkiin harmaisiin sanoihin tai niihin risteäviin. taisi lampaat syödä minun aivot viime viikolla eikä päinvastoin.
158. Jotarkka7.9.2008 klo 00:37
Nyt et puhu totta. Puhut tade sanasta koko
ajan. Toinen osa joka ei ole totta on Nykäsen arvostelu.
Se ei todellakaan ole valheiden kirja (sarja).
159. Hemuli7.9.2008 klo 00:41
otv-a
Kiva, kun joku ratkojakin vielä valvoo!

Pitkien viereinen eka pysty on uudehko eläkeläisratkoja säikeellä.
Ford ei ymmärtääkseni ole kukaan äijä, vaan kai auto. Minulla tosin ei ole sen kummemmin autoa kuin ajokorttiakaan, niin että voin väärässäkin olla. Mutta luulen.
Caesarin toinen vaimo löytyy googlaamalla, jos ei satu olemaan muistissa! : -) Minulla ei sattunut.
Jukka musisoi.
6.=O& luetaan ihan suoraan.
Räiskäleisiin tulee yhdyssnan loppuosaksi räiskäleiden synonyymi.
Disney löytyy netistä, sitten kun sana on selvilla ;
minä en siitä enne tiennyt mitäkänä.
Toivotavasti saat jostain kiinni.
160. otv-a7.9.2008 klo 00:52
Hemuli, noita jo olikin, mistä sain kiinni, loput lyö täysin tyhjää. onko tuo jukka se, joka muutenkin oli otsikoissa äskettäin kuin musiikistaan. ja tuo naurava naamako joku täältä?
161. pekka7.9.2008 klo 00:53
Kyllä nykysuomen sanakirja sisältää erittäin paljn virheitä.
esimerkikisi TADE on sielä mainittu vääräään yhteyteen.
162. JMP7.9.2008 klo 00:58
otv-a lle 6.=O& aletaan kreikkalaisella no 6.
163. otv-a7.9.2008 klo 01:00
JMP, ei kai kreikkalaisella.
Hemuli, luulen että tunnistin nauravaisen.
164. JMP7.9.2008 klo 01:05
Naurava feissi on edesmennyt operettilaulaja ja
on ollut myös Saksassa ja tyttärensä on opetellut
tanssimaan ja tanssi muuten tv ssä tänään.
165. Hemuli7.9.2008 klo 01:05
otv-a,

juu, naurava on minuakin uudempi täällä.
Paitsi että aito on se, jonka sulho kuoli nuorena ja joka sitten ensin avioitui kansakoulunopettaja-laulajan ja sen jälkeen romanialaisen tenorin (?) kanssa, no sen Ionitzan!

Ja skriini kai tarkoittaa valkokangasta.

Se, joka ei munkeista piittaa, ei saa pitata juuri muistakaan miehistå...
166. Hemuli7.9.2008 klo 01:07
Oho, on kai kello sen verran, että voi sen piikkiin panna lyöntivirheet...
167. otv-a7.9.2008 klo 01:10
Hemuli, kiitän, taas tuli jotain, mutta aamuun täytyy jättää ja päästää uni tulemaan.
168. JMP7.9.2008 klo 01:11
otv-a ei tietenkään, vaan roomalaisilla.
169. pekka7.9.2008 klo 01:14
kysy,ole nauti, mutta missä on AULIS. hän on hesarintalossapiilossa....
170. Tamara7.9.2008 klo 01:16
Otv-a
Joo, se naurava naama on joku täältä!
171. JMP7.9.2008 klo 01:22
Tamara kuinka kauan luulet peka, alias pekka nimim.
jaksavan? Annetaan se ilo peka-pojalle ja sinulle
ja muille makoisia uneja!
172. Tamara7.9.2008 klo 01:28
Hemuli
Vähän liiankin tarkkaan neuvoit sen nauravan naaman kohdalla - siis aidon sellaisen! En halua silti torua. Syyllistyn silti itsekin moiseen sanomalla, että katsoin juuri telkusta hänen tyttärensä esiintymistä tanssikilpailussa!
173. toippa7.9.2008 klo 11:36

No niin - rakas ristikkokansa!

Nyt täällä olisi yksi epätietoinen - ei enää epätoivoinen empijä ja ristikkorämpijä. Vihdoinkin sai jotain otetta tämänkertaiseen tyynyliinaan. Nyt oli kyllä niin kinthaalla, jaksaisiko edes puoliväliin, puhumattakaan loppuun.

Taitaa olla syysväsymystä -tai sitten tämä tunnelma välillä on täällä niin pilluuksissa, kun konkaritkin meinaavat tarttua häiriköiden verkkoihin.

No - asiaan Häkkänen!

Eli nämät paikat huutavat tyhjyyttään tai oikeammin viilausta:

1) ylä/vasen ihan ekat harmaat oikealle eivät sitten millään meinaa asettua paikalleen, vaikka yskän olen ymmärtänyt!
"Aika iso" meinaa mennä öökkösille ja miten kukaan ei ole ihmetellyt tuota "lähtö hiljaisuudessa" loppua 3-kirjaiminen alku pitäisi olla jotakuinkin oikein, vaan loppu ei rimmaa.
Aluksi aattelin, että kyse on suurinpiirtein uurnatuhkan ripottelusta mereen, vaan ei taida olla ihan niin vakavasta lähdöstä kyse?
Ajatuskupla on aika hyvä oivallus, jos se on oikein, vaan ajattelin senkin aluksi toisinpäin - joku -uni, josta vimppa pois.

2) sama vasen/alhaalla "Paavalille tuttu kaupunki" - alku- ja loppukirjain puuttuvat - ja "Johan", sekä siihen liittyen ihan alalaidassa "voitta" - siis tarkoittaako tuo viimeinen, etä tässä varastossa ei voita säilötty? Vai varsinko on pielessä sekin?

3) oikea/keski/ylä - tuo muitakin ahistanut "ahdinko paikka" - alku puuttuu ja niinmuodoin kaikki siitä kulmasta eli "paljastuviin" tunkee keskelle kaksi vaikeasti toisiaan sietävää konsonanttia ja "asettakin" voisi olla itte se ladattava tuote? Ja mitäs sitten siellä takana ei voi olla? Sellainenkos, jossa ainakin edessä on aina pyyhkimet?

4) ja vielä tarkistuttaisin tuon oikean yläkulman, kun en nyt taas elääksenikään muista tuota "kult"-hommaa - niistä puhekuplista tulee järkevähkö vaakasana, vaan sitten vääntää kult´tiin rumaa tervehdystä?

5) Ja löytyipäs yksi lisää - eli nuo stray dogs, jotka ovat olleet karussa kai monelle. Ei ole mitään sellaista opusta, mistä siististi löytyisi nämät, kun pukkaa niin kummaa ja suorastaan kissamaista sanaa siihen loppuun.?

Tässä nämät nurjat puolet
Jotta poistuis turhat huolet
Toivon teiltä apua
ei järki päähän kapua
vaikka kuinka vuolet!
174. toippa7.9.2008 klo 11:45

ps. Paavali-kohta löydetty, vaan "voitta"-logiikka ei aukea.
175. toippa7.9.2008 klo 11:54

pps. samoin menorakit löydetty. On se kummaa, kun alkaa pyytää apua, niin usea paikka aukeaakin samoin tein - kuka siellä harrastaa telepatiaa???
176. Bella7.9.2008 klo 11:58
toippa:
AIKA ISO on minusta huono.
Se on pääkaupungista (ei meidän)
slangisana.
177. Bella7.9.2008 klo 12:06
toippa:
LÄHTÖ HILJAISUUDESSA, eli sinulla
on ne kolme alussa, jos ei sano mitään,
kun lähtee.
178. toippa7.9.2008 klo 12:08

No heippa Bella!

Minä jo mietin, että missä olet näin pilivisenä päivänä.

Joo- o - vauh ja viuh! Sinun telapatiasi lähti liikkeelle, ennekuin ehdin lukea vastauksen eli se ratkesi juuri tässä samassa silmänräpäyksessä.

Vielä kökömpi minusta on tuo hiljainen lähtö - eihän suomenkieltä saa sentään raiskata - tuollaista yhdyssanaa ei ole olemassa - ei edes huonoimmassa suomi-ikselmässä!
Ei ihme, etteivät aivot vinksahda.

Eli kahta huutaa - ahdinkoa ja kulttia.

Mitäs olet muuten mieltä uudesta ehdotuksesta nimmariksi - Pattikkaan keksintä naapurissa.
Aattelin vain, kun meikä sekotellaan joihinkin vaasalaisiin ja irc-kaajiin ja vaikka mihin, mitä nyt sattuu samannimisiä netistä löytyvän.
Toisaalta kyllä tämä on aika jämäkkä ja toi Tomuli ehkä liian hempeä?
179. toippa7.9.2008 klo 12:13

Bella

Ehditpäs toisen kerran ensin - kiitos avusta - en enempää savusta.
180. Tuohipää7.9.2008 klo 12:20
Toippa,
kult lyhennetty, on vanha paha tervehdys. Itselläni kiikastaa vielä viisikirjaimiset harmaat ja demo-juttu poikkiriveineen.
181. ei-tomuli7.9.2008 klo 12:20
Ei taida kannattaa vaihtaa........

-http://www.habbomobile.fi/home/.Tomuli.
-http://www.basso.fi/keskustelu_viestit.php?nick=T omuli
-http://tomuli.harhakuva.org/
-http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t= 23362&page=3
-http://www.hippos.fi/hippos/kilpailutiedot/ol.php ?HID=486851&sukupuu=1
182. Tuohipää7.9.2008 klo 12:21
siis 5-kirjaimiset vaakasuoraan.
183. Tuohipää7.9.2008 klo 12:22
ja ylhäällä!
184. Bella7.9.2008 klo 12:25
toippa:
Ota se toinen vaihtoehto
eli Heippa. (isolla H lla).
Pidä kuitenkin se jolla sinut
täällä tunnetaan
185. katti7.9.2008 klo 12:27
Täytyy víelä Caesarin vaimo vetää kehiin:

Kun se netistä löytyvä 2. ními ei loppuvokaaliltaan käy PUUTA HEINÄÄ kanssa. Siihen minulle tulee vaakaan ihmisen suojakseen rakentama vaikkapa talo tms., monikossa siis.

Toimittaja Andersia en löydä, mutta näyttäisi sopivan erään Maijan kanssa.

Olenkohan löytänyt C:n vaimolle väärän perusmuodon?
186. toippa7.9.2008 klo 12:28

Tuohipää

niihin 5-kirjaimisiin

-mitä se mies tekee
-ja kuka se siinä vieressä
.ja millaista "kummaa" touhua sen kaaleenaisen povvaus
-ja aika "jutut" se kertoo
187. Bella7.9.2008 klo 12:30
Tuohipää:
DEMO on näyttelykuva.
Sellainen pieni kuva.
188. toippa7.9.2008 klo 12:32

katti

Sulla on Andersin vimppakirjain väärin jos tulee ihmisasunnot. Ei kule mielestäni Maijan kanssa. SvD:n musiikkikriitikko!
Ja kyllä Keesarin vaimo taitaa olla oikein. Nyt hyppäsit taas!
Vaan en minäkään ymmärrä tuota tämänkertaista "puutaheinää" sanaa?
Voisiko ehkä HT valistaa?
189. Bella7.9.2008 klo 12:35
katti:
Caesarin toinen vaimo löytyy googlesta.
Tähän tulee hänen toinen nimensä.
Eli ----- ja sitten ilman häntä.
190. toippa7.9.2008 klo 12:39

Kiitos Tuohipää, kiitos Bella ja eri-kiitos ei-tomuli vinkistäsi!

Vaikka heppa on uljas olento (ja paljon parempi ihmistä - ajatelkaa nyt esim. I-haa-ta!), niin ehkä en sentäs hevoiseksi halua sekoittua!
191. Tuohipää7.9.2008 klo 12:42
Toippa, kiitos! Harmaat selvisivät, olivat lopulta helppoja. Bella, mietin vielä demoa, ehkä jokin on väärin, kun ei tule mieleen.
192. toippa7.9.2008 klo 12:48

Bella

Kiinnititkös huomiota tuohon Caesarin elämäkerran sisällysluetteloon?
Koko elämä kuin filminauhalta - nuoruus -politiikka - sodat ja jopa kuolema ENNEN perhettä!
Kuvastaakohan aikakauden ajattelua vai tätä päivää?
193. Hemuli7.9.2008 klo 12:50
toippa ja katti

En ole HT vaan oikeassa elämässäni HV.
Kelpaako silti selvennys?
Puutaheinäässä pitää tällä kertaa miettiä suomen kielioppia. Lähemmin sanottuna nominien taivutusta.
194. toippa7.9.2008 klo 12:52

Tuohipää

Demo on lyhennys sanasta demonstraatio. Hae sen suomennos ja sit se Bellan kertoma loppu eli miten niitä demoja näytetään? Siitä mustasta puuttuu raamit, jolloin sitä olisi helpompi näyttää!
Yhdyssana on muodossa 8 + 3.
195. toippa7.9.2008 klo 12:53

Hemuli

Tiedetään, tiedetään... mutta ongelma onkin, että miksi net on puutaheinää?
196. toippa7.9.2008 klo 12:57

ja kuka tietää miksi tuo paikka ala-laidassa on ilman voita?
197. iso S7.9.2008 klo 13:08
Muutamia havaintoja tästä neljänneskymppitonnarista.

Kuten tavallista, yltiöpäisen runsaat vierekkäiset harmaat ovat vaikeita. Niiden sisältöä on liki mahdoton arvata ilman poikittaisten apua, ja poikittaiset eivät ole kovin avuliaita. Tämä eläin (4)? esimerkiksi. Olisi voinut luulla että ratkaisu antaisi paljastuessaan jonkinlaisen ahaa-elämyksen joka selittäisi vihjeen kokonaisuudessaan. Nyt en jummarra, minusta vihje olisi voinut olla ihan yhtä hyvin pelkkä eläin. Tämä-lisäys oli pelkkä harhaute, ja eläimiä on aika monen sorttisia joten vihje on lavea kuin entisen miehen tie. Kun ei kehtaa pahempia ärräpäitä päästellä niin sanon: arkiaine!

Vihje "voitta" sai ajattelemaan että kyseessä olisi typistevihje (kuten kult) jolloin ratkaisu voisi olla esimerkiksi netot. No ei ollut. Edellä esitetty tulkinta (siellä ei voita) on jotenkuten toimiva, mutta tuskin laatijan tarkoittama. Minä jakaisin vihjeen kahtia jolloin päädyn plääh-ratkaisuun jälkipuolikkaan vuoksi. Ah ja voi (huokaus muutettu), tuolta tunteelta olisi välttynyt jos vihje olisi ollut "voiton". Yhtään helpompi se ei olisi ollut, mutta ratkaisun synnyttyä luultavasti selkeämmin oivallettavissa.

"Ahdinko paikka" voi olla ratkaisusanan mukainen, mutta ainakin alunperin ehkä juuri päinvastainenkin. Tai jotain siltä väliltä. Ensin vehkeilin siihen ihan toisenlaista alkua, mutta poikittaisten pakottamana jouduin hiukan muuttamaan. Jäänteenä jäi joksikin aikaa vaivaamaan väärä piilokirjain, jolloin sana oli kovin kömpelöltä tuntuva. Piilokirjaimen vaihtamalla sana on moitteeton, mutta vihje jää vähän epämääräiseksi.

Edellisen kanssa poikittainen "paljastuvia" on minusta epätarkka. Sehän viittaisi siihen että jotain on valmiina olemassa kunnes havaitsemisen este poistuu. Tarkempi olisi "paljastumia"?

Täysin outoja henkilöitä oli taas mukana useita. Ainakin kahdesti näissä oli käytetty yhtä aulismia: sama henkilö on muodossa etunimi -> sukunimi ja sukunimi -> etunimi. Tästä tulee mieleen että laatija on taitava kun pystyy (muiden laadinnallisten vaikeuksien estämättä) uittamaan mukaan oudon vihjeen ratkaisusanana. Heti sen jälkeen tulee mieleen: miksi noin taitava laatija ei pääse eroon sanasta joka pakottaa jättämään ratkojan sormi suussa ihmettelemään tai pelastamaan tilanteen tällä kikalla?

Ehkäpä ymmärrän sitten kun kokemus karttuu ja kymppitonni tulee täyteen :-)
198. katti7.9.2008 klo 13:14
Hemuli:

Perille tuli! Ihmettelinkin, että ei meidän himassa ainakaan heiniä näy:)
199. Tuohipää7.9.2008 klo 13:18
Kiitos, Toippa ja Bella. Sain demo-homman valmiiksi, oli pari virhettä vertikaalissa.
200. iso S7.9.2008 klo 13:27
Puuta heinää ihmettelijöille : teillä saattaa olla väärä ratkaisu. Liki satavarmasti näin on jos ette löydä etunimellä ja sukunimellä musiikkitoimittajaa.

Miksi sitten niiden pitää olla puuta heinää? Normaalisti puuta heinää olisi lato tai ladot, mutta ei tässä eikä niiden tarvitsekaan olla puuta heinää. Voivat olla vaikka tiiltä peltiä. Tai savea ruohoa. Tai pelkkää harhautusta!

Laiskan ratkasisu olisi etsiä musiikkitoimittajaa Googlesta annetuilla tiedoilla, siis hakusanoiksi musiikkitoimittaja Anders tai "musiikkitoimittaja Anders". Valitettavasti tulokset ovat heikkoja. Oikea nimi kyllä löytyy jos jaksaa kelailla useita sivuja.

Nokkelampi arvelee ettei Anders ole välttämättä suomipoika. Pakkoruotsiin ei sentään niska taivu, mutta voi kokeilla englantia:

"music journalist anders"

Sen jälkeen saattaa puuta heinää saada oikean muodon ja tulkinnan (kielioppia todellakin tarvitaan).
201. toippa7.9.2008 klo 13:29

katti

Voisitko siis kertoa kaikille meille muillekin, mikä logiikka piilee siinä, että kielioppitermi on "puuta heinää"?
202. iso S7.9.2008 klo 13:37
Ei sitä voi kertoa ratkaisusanaa paljastamatta. Ollaan jo kovin pitkällä kun sanotaan että kyseessä on kielioppitermi ja vihjeen sanojen ei tarvitse olla puuta heinää. Ne voisivat yhtä hyvin olla pelkkää legendaa, muuta potaskaa tai pahaa unta!
203. toippa7.9.2008 klo 13:39

Iso S

"puuta heinää"n alkuun olen mielestäni löytänyt oikean Andersin lopun ja mediankin edellä kertonut ja Hemuli muistaakseni kehoitteli edellä ottamaan "ph"-sanan kanssa kieliopin käteen ja tutkistelemaan sitä.

Pystysanoista olen jo aiemmin saanut siihen samaisen paikkaan kielioppitermin, vana vieläkään ei logiikka aukea?
Kohta kyllä kysyn suoraan, että miksi ------- on puuta heinää?

Hauska se sinun arkitavara-kirvaus! ;=)
204. toippa7.9.2008 klo 13:41

OK Iso S - hyväksytään ja laitetaan asia oivallusmyssyn alle!
205. otv-a7.9.2008 klo 13:45
Hemuli, olin laittanut skriinin turhan kirjavaksi. että osasi sotkea! se foordi ei kuitenkaan auto ollut, mutta vihjeilläsi sain omat sanani varmoiksi. kiitos niistä.
206. Bella7.9.2008 klo 13:49
ANDERS on ollut ainekin Aftonbladetin mus.
toimittaja ja sukunimi kuulostaa aika
suomalaiselta.
207. otv-a7.9.2008 klo 13:51
Tamara, sinäkin olet nyt julkkis. sen määritelmähän on, että pääsee ristikkoon. Aksu oli jo aikaisemmin.
208. katti7.9.2008 klo 13:56
iso S:

Kivaa huulenheittoa sulla voi viimeisin kommentti:)

Toippa:

Kieliopissa tarkastellaan esim. sanojen muotoa.
209. katti7.9.2008 klo 13:57
p.o. toi viimeisin
210. toippa7.9.2008 klo 13:57

Bella

Oikeassa olet - Anders aloitti uransa Aftonbladeitssa, vaan
"Numera skriver han populärkulturrelaterade krönikor och musikrecensioner för Svenska Dagbladet"

Vaan ei mielestäni ihan niin suomalainen takanimi, kuni Hannelen.

Voitko vielä vihjata minulle tuota ahdinkopaikkaa?
lievä oikea/ylä
-ei takana, asettakin, paljastuvia

Iso S:llä oli oivalline analyysi yllä koko liinasta, vaan täällä tahmeus jatkuu eli ei käy, ei se kertakaikkiaan käy tämä yläkerran generaattori - nyt on joku ihme jarru päällä.
Ja muutenkin kaihoava olo, konsa kaikki ystävät lentäneet takaisin ulkomaille.
211. Taiska7.9.2008 klo 14:00
Toippa 12.57, Kenties voi ei säily siellä pilaantumatta.
212. Hemuli7.9.2008 klo 14:00
toippa,

kyllähän minä sen mieluusti selvemminkin sanoisin, mutta iso S tuolla jo keri sitä ansiokkaasti.
Puhuin edellä nomineista. Niitä ovat substantiivit, adjektiivit ja pronominit, joita taivutetaan keskenään samalla tavalla, ja taitavatpa vielä lukusanatkin kuulua joukkoon. Taivutusmuodoilla on nimet.
213. Taiska7.9.2008 klo 14:05
Ja edelleen Toippa, älä pelkää ääkkösiä. Huomaathan , että sanat ovat kirjoitettu erilleen (ahdinko paikka) ja kysymysmerkillä varustettuna.
214. Tamara7.9.2008 klo 14:06
Otv-a
Tottakai olen julkkis! Kaikkien teidän ei olekaan niin helppoa päästä ristikkoon, ei esim. Sinun otv-a, koska olet valinnut niin erikoisen nimimerkin! Mistä se muuten on peräisin?

Koskas Aksu on ollut ristikossa?
215. Hemuli7.9.2008 klo 14:20
toipalle
siitä ahdingosta:

- Yritä miettiä, mitä AHDINKO on, kun se ei ole ahdinko.
Kysymysmerkkikin perässä.

- Keväisin niitä paljastuu. Minä kyllä kelpuutan vinkin ihan semmoisenaan, vaikka iso S olisin suonut siinä seisovan "paljastumat".
-Muistatko sinä sen taannoisen KAMPPI, JUSSI -vihjeenj jossa jussi olikin jänö?
- Aseista tiedän turhan vähän, mutta tässä voisi vihjeenä olla yhtä hyvin RAHOILLE HEMULIA FIKSUMMILLA.

taiska

ja muut VOITTA-vihjettä vielä pähkäilevät,
lukekaa iso S;n kommentti tältäkin kohdalta tarkoin. Hän sanoi vaihtaneensa huudahduksen.

iso S

Minusta nuo kaksoisesiintymät ovat hauskoja!


-
216. otv-a7.9.2008 klo 14:22
Tamara, Aksu oli kesemmällä.
kyllä tuo minunkin nimimerkkini on ollut usein ristikoissa ilman viivaa jo kuluneena sanana, vihjailtu uittopuuhiin.
omani olen muodostanut koko nimeni kirjaimista mitään lisäämättä, paljön poistamalla.
217. otv-a7.9.2008 klo 14:23
p.o. paljon.
218. toippa7.9.2008 klo 14:29

Taiska

Joo - kiitosta vaan - sitä samaa minäkin ehdottelin tuolla aiemmin ja sen jo Iso S:kin kuittasi analyysissaan, vaan kyllä tuo Iso S:n aih voih-logiikkakin on yhtä mainio!
Yritän pusertaa sitä ääkköskohtaa vielä.

Hemuli

Ihan OK - yritän nyt vielä saada siihen jotain tästä selevästä, kipiästä päästä - ei nyrjähdä nyt vielä.

Tamara

Onnea huomionosoituksesta juhlaristikossa!
Aksu oli ristikossa muistaakseni keväimellä vai olikos jopa ensimmäisissä kesäkuun lakanoissa?
Mutta missä on Aksu täältä - haaaa-looo-oo Aksuli - meidän eka ratkojajulkkis! Näytä naamaas.

Ja kyllä otv-a-stakin jonkun vikkelän vihjeen saisi esim. uittopuu - a!
219. iso S7.9.2008 klo 14:30
Tiedotus mammalle, kysellyt 21.8.2008 klo 14:50 säikeessä 4144 (HS 2497) näin:

"Olen uutta HS ristikkoa odotellessani ratkonut IS:n tiistain sudokut. Ensimmäisen kerran sain hypersudokun onnistumaan! Ei kutenkaan ollut systeemiä, vaan katso kokeile epäonnistu menetelmällä. Olisiko joku viisas, joka voisi raottaa järkevämpää menetelmää? Oma tapani ratkaista vei aikaa kaksi vuorokautta, joskaan ei tauotta."

Viisaat eivät ole vastanneet, joten ryhdyin vapaaehtoiseksi. vastaus ei liity HS-ristikoihin. Siksi ratkaisuesimerkkini löytyy säikeestä 3011 (Mitä mieltä sudokuista? - 3.)
220. Tamara7.9.2008 klo 14:50
Toippa
Kiitos onnittelustasi! En ole Aksua tällä säikeellä tavannut. Mutta kuules, toippa, se otv-a pitäisi esittää uittopu-u.

Minulla on kysymyksiä PuPe- palstalla tuotapikaa.
221. toippa7.9.2008 klo 14:51

Hemuli


Kiitosta - nyt olen jo kysellyt ahistukseen asti sitä ahdinkopaikkaa, että kehtookohan ennää...

-sen kampin tiesin ihan alusta asti ja neuvoin sitä muillekin tuolla ylisillä
-keväisin ilmiintyvätkin luulisin tietävän

-vaan koko ahistussana on kovin kyseenalainen - nyt siihen lykkääntyy vängällä ansan + vatsapuoli vai tuleeko ansa + haukinen (tässähän olisi kaksi eri sukupolven suom. näyttelijätärtä!)

-ja sitten sen aseenosan kanssa ollaan taas I-haan pihalla. Jos siihen tulee se, mitä vihjaat rahalla tehtävän ja joka pistetään aseen pesään, niin sitten menee kevätilmestymät makulatuuriksi.

Laulan kuni Hortot aikoinaan - Miksi ovet ei aukene meille, onko rotumme syytä tää?!
222. Tamara7.9.2008 klo 14:58
Toippa
Annan sulle semmosen ohjeen ahdinkoosi, että se pitäisi kirjoittaa oikeastaan Ahdinko...
223. Hemuli7.9.2008 klo 15:24
toippa,
ei "rahalla tehdä", mutta viisaammat pitävät siellä rahojaan mieluummin kuin käyvät shoppailemassa ne maaliman tuuliin.
Sinun täytyy ehkä ottaa paljastuvat uusiksi, jos tämä aarteitakin läheltä liippaava sana ei sovi.

Ja vatsapuolesi on kyllä oikein, mutta liitäpä siihen vielä yksi konsonantti, niin sat yhdyssanan lopun. Ja luota Tamaraan
224. toippa7.9.2008 klo 15:25


Tamara

Niinpä - jos oikein viilataan väliviivoja, vaan kyllä se otv-a tulisi siihen ristikkoon kokonaisena mullakin - otv ja sitten vihjekuvassa se -a! Ja sit sun versiossa voisi ruveta vähentämään otv:stä uuta, mutta mistä?

Myös Matahari pääsi muuten ihan äsken ratkojajulkkisten joukkoon ihan omalla nimellään vai miten se nyt oli ja sitten tuli vielä samaan aikaan dokumentti tästä vakooja-mh:sta tv.ssä vai missä se nyt oli...

Nyt pitäisikin lähteä miettimään sitä, miten helposti näitä nimmareita saisi ristikkoon. Monet ovat aika helppoja.
Bellassa, Hillevissä, Marissa, Mataharissa, Taiskassa ja Tamrassa ei ole mitään vaikeuksia.
Muistatkos Tamara muuten - Press´in sen naapurin kuulamörssärin?

Mummo, mamma, Hemuli, jonkka, katti, Tuohipää, aatra, pelaaja, Potter, hippunen, Iso S, ja Camppi-one´kin vielä menisivät mukavasti
- entäs marju-ko, patti-kas, Owl-ie ja minä - jopas menee sormi suuhun.

Vaan kaiken kruununa - tiedättekös mikä tulee HT:stä?
Sanonko - en sano . sanon!
Ei ansioidensa mukainen painitermi, vaan futiksen täysosuma ----- HAT TRICK!
225. Hemuli7.9.2008 klo 15:26
vielä toipalle,
ymmärsin viiveellä ounailusi.
Haukinenpa haukinen mutta ei ansa!
226. Owlie7.9.2008 klo 15:28
toippa,

Pöllöhkö kysyy: Onko sinulla varmasti se EI TAKANA oikein?
Laita se Lavin Taavi parempaan paikkaan! Siten varmistat ASETTAKIN-vihjeeseen oikean sanan.
227. Tamara7.9.2008 klo 15:40
Toippa
En ajattelekaan otv-a -sanassa viivaa miinusmerkkinä - niin kuin minun opettajana luulisi ajattelevan - vaan jonkinlaisena yhdysviivana (kun kerran nimimerkin haltija sanoi sen tulevan oikeasta nimestään, jossa sukunimi voisi olla vaikka Viita-aho). Tämä yhdysviiva erottaisi vain sen viimeisen kirjaimen, viitesana olisi siis uittopu-u.

Muistan kyllä kuulantyöntäjä Tamara Pressin, mutta en muista ulkonäköä - kaiketi aika tuhti täti, jollainen en toivottavasti itse ole vielä pitkään aikaan. Minulla on ikä ja kilot tasapainossa - tarkoittaa: kiloja ja vuosia on yhtä paljon!
228. Tuohipää7.9.2008 klo 16:00
Olin pyöräilemässä ja muutenkin ulkoilemassa pari tuntia ja eikös se alitajunta saanut paljon aikaiseksi. Löysin kulkukoiran nimen, en ole koskaan sellaista nähnyt tai kuullut. Lopultakin ristikko valmis. Toippa, saitko jo ahdinkopaikan valmiiksi?
229. otv-a7.9.2008 klo 16:05
Tamara ja Toippa, hauskaa, että pohdiskelitte vihjettä otv-aan. nimimerkissäni viiva osoittaa puuttuvia kirjaimia, niin että tavallaan se on miinus. en ole viita-aho.
230. toippa7.9.2008 klo 16:16

ETTÄ PITÄÄ OLLA IHIMISEN TYHYMÄ JA YLYPIÄ!

Tunnustan - äiteen verta - nokka pystyssä, vaikka ammottava monttu edessä!

No - Owlien Lavi sen laukaisi. Ja Hemulillekin kiitos epäilyistäsi KAMPIN suhteen. Siinä se SUURIN virhe piili!

Niin se vain aina Ylpeys käy lankeemuksen edellä. Että piti pässinpäämäisesti pitää kiinni siitä oudommasta kampista ja sitä myöten meni kaikki enemmän ja vähemmän veeturalleen ja umpsukkeliin.
Siellä oli kylvöt ja rysät ja panokset ihan sikinsokin, kun yksi kamppi kainaloinen siellä tallusteli väärällä idnetiteetillä mielin määrin!

Ja kiitos Tamaralle ja kaikillen "Ahdinko"-kohdan neuvojille. Että mentiin taas täysin sinne kuutamolle tuossa vihjeessä. Hyvinhän se on tavutettu tuossa, vaan ei sitä erisnimeksi arvaa!

Huh Huh!
Mennään pois - meitä on petetty!
Vaan nyt on liina piinasta päästetty.
kiitos kuuluu kaikille teille
tyhmyydestäni kärsineille
tärkeintä on, että kaveria ei jätetty!
231. Taiska7.9.2008 klo 16:34
Toippa, Kaikkihan me vuorollamme toipparoimme. Minun piti nukkua yön yli ennenkuin Ahdinko aukesi.
232. Bella7.9.2008 klo 16:58
Heippa vai toippa:
Eikö ollutkin aika ovela juttu
se AHDINKO-juttu
233. Bella7.9.2008 klo 17:04
Paras oli vasemmalla ylhäällä tuo
ajatuskupla ja hyvä oli myös
EI TIPU
234. SMH7.9.2008 klo 17:13
Bella 6.9.08 15:25

Luin tuohon ajankohtaan saakka kaikki keskustelut. Minulta puuttui tuo "monen muija" en vaan hoksannut. Tarjosin kolmannen harmaan rivin toiseksi sanaksi huumoripitoista sanaa!
Kiitos Bella. Valmista on, aloitin täysipainoisen ratkaisemisen vasta tänä aamuna mökillä apunani vain Wiren.

Nyt kuukausiliitteen pariin.
235. toippa7.9.2008 klo 17:21

Voi Bella, voi Bella!

Nyt jaksaa jo naurattaa, vaan ihmetyttää, että miksi menen joka jumalan kerta samaan miinaan!

Owlien Lavi-vinkki oli paras pitkiin aikoihin, vaan kyllä Hemulikin hyvin kärsivällinen oli ja Tamara ja kaikki.

Ehkäpä se olisi mennyt liian helpoksi, jos vinkeissä olisi jaoteltu ensisanaa a´la 5 (genetiivi) + 2.
Meille utameille pitää näköjään vääntää rautalangasta!

Nyt pää puskaan ja paperi postiin...
236. pelaaja7.9.2008 klo 17:41
heippa toippa ja Owlie,
miten ja mihin ihmeeseen liittyy se Lavi-vinkki ? Mietin pääni reikäiseksi mutta en keksi, viisatkaa mua
237. toippa7.9.2008 klo 18:26

pelaaja

Ehkä minä tuhmempana (joissakin murteissa = tyhmä) kai voin yrittää selittää.

No - Owlie oli ymmärtänyt, että minulla joku pahasti mättää tuossa "Ahdinko"-kohdassa. (keski/oikea/ylä)
Ja hän sitten antoi viiiden pisteen vihjeen siihen risteävään kohtaan "ei takana".

Eli edesmenneellä, hienolla Veikko Lavilla sattuu olemaan sellainen biisi, jossa tämä Taavi seikkailee tietyllä paikalla,
Ja Owlie sitten kohteliaasti kertoi, että Taavi tahtoo paremmalle paikalle! Ei siinä sen kummempaa. Siitä se lähti.
238. pelaaja7.9.2008 klo 18:42
toippa,
aha, no niin. Enpä tunne vissiin tuota laulelmaa mutta näin jälkiviisaana olisi se vihje pitänyt ymmärtää mutta kun mun Taavini sattumoisin oli itsekseen oikealla paikalla niin en kohdistanut vihjettä. Eipä kiusaa tää enää, kits.

Vaan on näitä juttuja mukava lueskella. Joskus ihan hengästyttäviä kommentteja ja repliikkejä. Hauskaa.
239. toippa7.9.2008 klo 19:59

Missä on muuten meidän hovirunoilijamme? Pappa?
Emme ole saaneet vähän aikaan riemuita hänen hienoista riimeistään!

Annas pappa kuulua itsestäsi - kiitos!
240. Bella7.9.2008 klo 22:57
SMH:
Minä olen pitänyt Wirenistä ja olen
kasvattanut sanamäärää aikalailla.
Kirjoittelen sinne nykyään niitä uusia
sanoja.

Mitkä olivat teidän mielestä parhaat
Aulismit?
241. toippa7.9.2008 klo 23:05

Bella

No paras ja pahin on tietty se missä kompuroi ja on eniten kuutamolla. Eli hävettävästi täytyy tunnustaa, että tuo omaa valtakuntaansa pitävän paikka. Se oli todellinen ahdinko!

Ja kyllä tuo sinun mainitsemasi puhekupla vasen/ylä - vaikkakin sanat ovat väärässä järjestyksessä.

Nyt alkoi Todella upeeta! Pakko katsoa. palaan vielä...
242. Bella7.9.2008 klo 23:38
Toippa:
Abfab on aivan hirveän kamalan
uskomattoman hyvä.
Voi katsoa uusinnatkin.

Mitä tarkoitit puhekuplasta,
että ovat väärässä järjestyksessä?

Eikö sinusta ollut hyvä tuo
EI TIPU.
Vasen reuna ISO ÄMMÄ n
alapuolella?
243. toippa8.9.2008 klo 00:15

Bella

Joo - kyllä sai taas nauraa, vaikka pistettiin englantilaisittain näkövammaisia alta lipan.

Niin siitä puhekuplasta, että minä aloitin sen sillä aineella ja yritin jatkaa unella, vaan siitähän tulikin yhdyssana, josta miinus se i. Eli jos nyt se on järkevä sana, vaan jos se olisi se kokonainen yhdyssana, niin olisikos siinä silloin mitään järkeä, eikös silloin pitäisi mieluusti olla sanojen nurinperin?

Oli se ei tipukin ihan hyv- ja kumma kyllä tajusin sen jujun siinäihan alusta asti, vaan siihenkin lykäsin aluksi kanaa! Mikähän kanavaihe mulla on menossa, kun kk-pyyheliinaankin tarjosin väärään paikkaan kaakattajaa.

Oli se "iso ämmäkin" ihan hyvä.
"Voitta" oli myös hauska, kun siihen tuli vähintään kaksi eri tulkintaa. "Tiedä häntä" oli myös oiva.

Ja kuvitella, että tuo kult´kin on ollut jo monta kertaa, vaan vieläkin se on aina hukassa. Vasta tänään tajusin taas sen lyyhenteenä! Sic! Taitaa olla hiipivä sementtitauti.

Nuot harmaat nyt ovat aina vähän tönkkösuolattuja. Eiköhän niitä voisi saada joustavammiksi, vaikka sitten muu siinä ympärillä olisikin vähän helpompaa, mutta että tulisi vähän järkevämpiä lausahduksia.
Nyt saa arvailla sinne ihan mitä tahansa päähän pälkähtää ja sitähän pälkähtää.
244. toippa8.9.2008 klo 00:17

Bella

taisit mennä jo nukkumaan? katsoin vielä tuon lyhytfilmin "Ensimmäinen Eskelinen", kun näytti olevan Pohojosesta.
245. Hemuli8.9.2008 klo 00:25
toippa,

ei että eppäilisin, mutta onko sinulla jotain häikkiä siinä "väärin päin olevassa"? Vai luetko sen ratkaisusanan jotenkin oudosti jaotellen, kun tuumit, että "jos nyt se on järkevä sana".
On se! Ihan järkevä. Pluraali.
246. toippa8.9.2008 klo 00:29

Hemuli

On on - nyt järkevä! Ja on on - pluraali!
Vaan jos se olisi sen iiiii:n kanssa, niin eikö se olisi aika kökkömuotoinen "olemati" silti aivan väärä? Mikä se sellainen "visiokaviaari" oikein on?
247. Bella8.9.2008 klo 00:30
toippa:
En mennyt ihan vielä.
Abfab oli ihan mahdoton.
Se käsittelee sokeutta tai lihavuutta,
seksuaalisia vähemmistöjä rasismia
ihan mitä vaan "torkeällä tavalla",
mutta tasapuolisesti ja pistävät
itsensä alttiiksi ihan kaikelle.

Englantilaisissa sarjoissa on se harvinainen
ominaisuus, että he osaavat nauraa itselleen.
248. toippa8.9.2008 klo 00:33

Ehkä logiikkani on lomalla?, konsa ei ole vielä auennut myöskään tuon "puuta heinää" arvoitus. sana on paikallaan, vaan ymmärrys siitä ei? Ehkä se on samaa luokkaa kuin tuo penteleen ahdinkopaikka?
249. Hemuli8.9.2008 klo 00:37
Jaa sillai, toippa!
Visiokaaviaaria en lainkaan huomannut ajatella, kun luovuin heti kärkeen yhdyssanapohdinnoista.
Ja minä kun jo pelkäsin, että sinulla piilee joku kammottava virhe, jonka takia kolmen viikon päästä ei (taaskaan) ratkaisuristikon kupeessa lue Toippa Vitsinvääntäjä.
250. toippa8.9.2008 klo 00:39

Bella

Niinpä - ja net näyttelijäsuoritukset ovat aivan huikeita. Ja siinä peilataan niin hyvin vielä tätä sukupolvien ketjua.

Huomasitkos, että se Edinan äiti katko niistä Saffyn "pipareista" saksilla sakarat pois - englantilaiset nauroivat, vaan taisi mennä monelta suomalaiselta se kohta ohi, kun ei puhuttu mitään!

Täytyy sanoa, että engelsmannien humoori puree - vaan ei sentään kaikki. Ei - joku Benny Hill niin hirveän hauska ollut, mutta esim. Mrs Bukee on ihan ehdotonta kermaa.
251. Hemuli8.9.2008 klo 00:43
toippa,
osaatko latinaa?
Kun vanhat viisaat kehottivat kuuntelemaan myös toista puolta, he sanoivat: Optima regula iuris est; audiatur et altera PARS.
Tuo versaalein kirjoittamani sana tarkoittaa myös osa. Revi siitä ratkaisu. Tai ratkaisun selitys.
252. toippa8.9.2008 klo 00:44

Hemuli
Väärin - en ole mikään vitsinvääntäjä. En pärjäisi edes stand up-koomikkona. Oikeesti olen totinen torvensoittaja ja tosikkomoralisti.

Vaan kiihkeänä - kyllä täytyy sanoa - odottelen elämän ensimmäistä ristikkovoittopalkintoa - ja silloin viimeistään pitää olla torin kahviteltta täynnänsä tyynyliinaa kantavaa kansaa - kyllä sillä rahalla ainakin kymmenen kahvia saa!
253. Bella8.9.2008 klo 00:45
toippa:
PUUTA HEINÄÄ jutussa ei ollut
Ahdinko kompaa.
Se on ihan kieliopillinen juttu.
Ei pidä miettiä PUUTA HEINÄÄ sanoina.
Siinä voisi olla vaikka kukkaa leipää.

Luitko tuon 00.30?
254. toippa8.9.2008 klo 00:53

Hemuli

Ei - en osaa latinaa, muuta kuin niitä fraaseja, vaan juuri tuon lauseen kuulin jossakin aivan äskettäin. Missähän se oli?
Kyllä tuli sisältö selväksi, vaan ketä en nyt ole kuunnellut? Sinua? Laatijaa? "Visiokaviaaria"? Taas ihanasti I-haan pihalla.

Kirkonkylä- ja iltakoulussa ei paljon latinaa lueskeltu, mutta sivistyssanakirjassa oli kyllä noita keskeisimpiä fraaseja, kuten:
sic transit gloria mundi ja taas meni ohi yks kundi (sanoi turkiskauppias Fredalla 60-luvulla!)
255. toippa8.9.2008 klo 00:54

Luin Bella!

Aletaankos ottamaan aikaa taas?
256. toippa8.9.2008 klo 00:55


Valmiina paikoilla hep!
257. toippa8.9.2008 klo 00:56

Rakkaan ystävän Juffe-poika sanoi pienenä, että

ankkoo, paiaa, pep!
258. toippa8.9.2008 klo 00:57

Ja nyt se on jo kohta täysikäinen miehenalku!
259. toippa8.9.2008 klo 00:58


Niin se aika kuluu.

Mitäs se olisi Hemuli latinaksi?
260. toippa8.9.2008 klo 00:59

Hei haloo - tytöt!

menittäkö jo nukkumaan?
261. toippa8.9.2008 klo 01:00

No - nyt vielä sitä vaan, että

kauniita unia ja enkelinpoikasten kuvia!
262. Bella8.9.2008 klo 01:00
toippa:
Nyt ei onnistunut kävin yö-hampupesulla.
Hyvät yöt kaikile.
263. toippa8.9.2008 klo 01:01
Onnistuipas! Bella
264. Bella8.9.2008 klo 01:02
toippa:
Ei voi olla totta!
Tasan 01.00 ja molemmilla!
265. toippa8.9.2008 klo 01:03

Sano jo älä muuta - veit jalat suusta!

Nyt on hyvä mieli laskea levolle. Nati nati
266. Hemuli8.9.2008 klo 01:06
Olet sinä kuunnellut!
Yritän vaan vääntää sitä PUUTA HEINÄÄ, tai niin kuin Bella sanoi KUKKAA LEIPÄÄ ja iso S päivällä TIILTÄ PELTIÄ. Sen isoilla kirjoittamani sanan avulla.
267. Hemuli8.9.2008 klo 01:09
Se on "Tempus fugit". :-)
268. katti8.9.2008 klo 07:55
Toippa:

Etköhän tänään jo saa sen älynväläyksen!

iso S kirjoitti eilen: "Ne voisivat yhtä hyvin olla PELKKÄÄ LEGENDAA, MUUTA POTASKAA tai PAHAA UNTA."

Ja mä vastasin, että HYVÄÄ HUULENHEITTOA, iso S.

Nyt toivotan kaikille HYVÄÄ HUOMENTA!

PS. Jo ei vieläkään avaudu, niin lupaan myöhemmin vihjeen, joka on edelleen epämääräinen, mutta tarkempi:)
269. katti8.9.2008 klo 07:57
Anteeksi unisuuteni, p.o. jos.
270. Hillevi8.9.2008 klo 09:39
Kerrassaan nautittavaa luettavaa. Olin jo kyselemässä, käykö ei tipu-vihjeeseen imperatiivi, kun yhtäkkiä sytytti. Hienosäätöä täytyy suorittaa, mutta avuillanne olen loppusuoralla. Thanks. Alku näytti aivan hurjalta.
271. Bella8.9.2008 klo 10:55
Hillevi:
Kiva kuulla pitkästä aikaa.
Kirjoittelisit useammin.
Aikaisemmin saimme kuulla sinusta
enemmän.
Käy näkyvämmin ja useammin.
272. toippa8.9.2008 klo 11:09

Huomenta väki!

Kiitosta öisestä ja aamuisesta avusta Hemuli ja katti!
Ei ole vielä höpöhöpö-kohta avautunut, kun ei ole vielä kunnolla edes silimät selijällänsä.

Ja kiitos Hemuli latinan alkeisoppitunnista. Olen aina ollut nopea oppimaan. Ainakin käyttämään työkaluja ;=) eli vastaukseni on:
Ad impossibilia nemo tenetur.

ja jatkan, että
Aliquando insanire iucundum est!
Catapultam habeo. Nisi pecunias omnes mihi das, ad caput tuum saxo immane mittam.

ja, että
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ja oppitunnin lopuksi, että
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Valvojallekin voi lähettää terveisiä, että
Quis custodiet ipsos custodes?

Ja kiva, kun Hillevistäkin kuuluu jotakin!
Tempora aspera vîvimus, amîce bone

Dixi et animam levavi.
273. toippa8.9.2008 klo 11:14

Ai niin - ja unodin kiittää edellisestä sponsoriani

eli

ISO kiitos Wikisitaatit!
274. JMP8.9.2008 klo 11:21
Moi toippa. Kyllä kuulosti upeelta. Kauanko skrivastit.
Unohdit käänöksen. Kaikki eivät, tai mä en ymmärtänyt.
275. toippa8.9.2008 klo 11:24


Heippa Bella!

Kylläpäs tuli tasaluvusta niin makoisat unet -
tuossa aamunkorvalla olin ulkomailla ullavalla - kirkkaan, meren äärellä - jossakin moottoripyöräreissulla...
276. toippa8.9.2008 klo 11:32
Moi JMP!

Tässä ipi-ilmainen käännös!

Ja kiitos Hemuli latinan alkeisoppitunnista. Olen aina ollut nopea oppimaan. Ainakin käyttämään työkaluja ;=) eli vastaukseni on:
"Ketään ei velvoiteta mahdottomaan."

ja jatkan, että
"Toisinaan on suloista hullutella." :
"Minulla on katapultti. Jos et anna minulle kaikkia rahoja, heitän sinua isolla kivellä päähän."


ja, että
"Mikä tahansa latinaksi sanottu vaikuttaa syvälliseltä."

ja oppitunnin lopuksi, että
"En kuule, mitä sanot. Minulla on banaani korvassani."

Valvojallekin voi lähettää terveisiä, että
”Kuka valvoo itse valvojia?”

Ja kiva, kun Hillevistäkin kuuluu jotakin!
"Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä."

”Olen puhunut ja huojentanut mieleni.”
277. katti8.9.2008 klo 11:34
TOIPPA:

Katsopa noita sulle annettuja puura heinää -vastauksia. Kyllä pitäisi jonkin kellon jo alkaa kilahtaa ja kovaa!

Tsemppiä vaan!
278. Bella8.9.2008 klo 11:35
toippa:
Hyvin nukuin minäkin, kai liian kauan,
koska aamulla heräsin siihen, kun
raivosin entiselle luokkatoverilleni
Leenalle, kun hän yritti vikitellä miestäni.
Olen tavannut Leenan viimeksi 20 v sitten.
279. Hemuli8.9.2008 klo 11:47
Ei paha, toippa!

Miten Wikisitaatteja käytetään?
Menin katsomaan, mutta sieltä puuttui latina tykkänään. Olen muutenkin ihan surkea hakemaan apuja netistä. Aina joskus joku lapsista katsoo vinoon ja ihmettelee.
Siksi olen kok oajan kuulolla, kun joku tietävämpi jotain vihjaisee.

Bella,
kuulisipa, kuinka noin säyseä raivoaa!
280. toippa8.9.2008 klo 11:53

Bella
Aika hauskaa kuvaa se sinun alitajuntasi pukkasi niin monen vuoden takaa.

No - sen verran ikävää munkin sarastuksen näyssä, että luultiin ainakin, että kaverin pyörän varastivat "ystävälliset turistien neuvojat", vaan vängällä yritin nukkua sen sellaseksi, että net vain lainasivat ja veivät lapset ajelulle ja sit toivat takaisin! Onnellinen loppu on kyllä hämärän peitossa, konsa taju palasi.
281. toippa8.9.2008 klo 11:57

Hemuli

Googlaas tämä:
Wikisitaatit latinankielisiä sananlaskuja

minä laitoin sen oitis suosikkeihin

katti

kiitos, kiitos - vaan nyt ei jakka, ei jakka
palaan illalla ajattelemaan...
282. Bella8.9.2008 klo 12:06
Hemuli:
Minua ei kukaan ole sanonut
koskaan säyseäksi.
Olen hyvin temperamenttinen.
Kiitos sinulle, sillä usein toivoisin
omaavani sellaisen luonteen.
283. Hemuli8.9.2008 klo 12:15
Kiitokset toipalle!
Sieltä löytyi.

Ja Bella,
olethan sinä (minusta ainakin) tämän säikeen sovinnollisin.
284. toippa8.9.2008 klo 12:20

Bella

älä turhaan toivo toista luonnetta
mikään luonne ei ole täydellinen

itsekin olen joskus toivonut lauhkeampaa perimää,
vaan sitten muistan aina Saarikosken

Jokaisella on tämänsä

meidän täytyy vain tottua elämään tässä tomumajassa, mikä meille on annettu - kaikkine hyveinemme ja paheinemme - ei ole säyseän elo sen helpompaa, kuin
kiihkeän. Amen
285. Bella8.9.2008 klo 12:50
Hemuli:
Minusta sovinnollinen on eri
asia kuin säyseä.
Sitä on kai joutunut jälkeenpäin
sovittelemaan omia purkauksia sen
verran usein, että sovittelukin on ajan
myötä tullut veriin.
286. -D8.9.2008 klo 12:56
Kuuluuko tämä säie Ristikko-puolelle?
287. Bella8.9.2008 klo 13:09
Ehdottomasti.
Näitä sanoja voi joskus sovitella
ristikoihin.
288. JMP8.9.2008 klo 13:13
Jos -D haluat kysyä jotakin tästä ristikosta, niin
taattu on , että jelppinkiä tulee heti. Rohkase mieles.
289. -D8.9.2008 klo 13:23
Kysyn puuta heinää. Joskus on tullut lato mutta tähän se sovi.Onko ehdotuksia?
290. JMP8.9.2008 klo 13:26
Vinkki 8.9. klo 00.45 lueppa.
291. -D8.9.2008 klo 13:27
Joskus ollut latoa.
292. JMP8.9.2008 klo 13:36
Jep jep. Tsemiä -D. :-D
293. mari8.9.2008 klo 15:27
yksi kysymys vain. alkaako se puuta heinää O lla?
294. toippa8.9.2008 klo 15:32

mari

alkaa ja on itse asiassa kielioppitermi
295. mari8.9.2008 klo 15:55
kiitos toippa. silloin se on mulla oikein. siksi kysyin sitä O ta.
296. toippa8.9.2008 klo 16:03

Haloo- oo! Täällä ei ole ollut ketään kotona pariin päivään mitä tulee tuohon "puuta heinää" - joten häirikötkin saavat nyt nauraa ihan rauhassa ja suu selällään!!!

Vaan nyt lohkesi vasta koko höpöhöpö-kohta -
olen katsonut siis kaiken aikaa liian hätäisesti ja huolimattomasti, että mitä se termi TOISELLA NIMELLÄ on! Ja sitähän nämät vihjesanat vaalivat.

Että sitä on saatu tuhannen vihjettä Iso S:ltä, Tamaralta, Hemulilta, Bellalta, katilta ja kaikilta muilta, vaan eipäs kertakaikkiaan niksahtanut. Kiitos kuiten ahkerasta avusta!

Taitaa täytyä mennä kallokuvaukseen, että selviää, missä kohtaa on kaapelit katki. Nyt syytä ei löydy juhlista, eikä liian raittiista ilmasta, eikä unettomuudesta, eikä liian kireestä piposta.

Vaan samoinhan se oli tuo Tamaran "Ahdinko"-vihje, että se meni ihan huminalla ohi ja yli - en nähnyt kapittelia alussa, vaan luulin hänen ojentavan, että sitä ei kirjoiteta "ahistus".

Näin se pää pyörii tunnelit ihan täynnä ilmaa!
297. katti8.9.2008 klo 16:29
Toippa

Älä välitä, ajoittaista sokeutta esiintyy ajoittain melko monella.
298. Bella8.9.2008 klo 18:35
toippa:
Mahdatko tietää kuka on vaihteeksi -D
merkkiläinen.
Yritti ärsyttää tuolla toisella saitilla
minua, mutta ei onnistunut.
299. -D8.9.2008 klo 19:37
Bella Bella
eläpä juppase. Miehän vaan HIHkuin riemusta kun sen tavat keksit. toippakii määrännä ettei täällä aleta arvuuttlemaan nimimerkkiä. Suhtaudutaan vilpittömästi.
300. Bella8.9.2008 klo 19:49
-D -D
Et tule onnistumaan.
Tämän jälkeen en vastaa enää kertaakaan.
301. mari8.9.2008 klo 20:20
enää yksi. tuliko kaksi jumalaa oikeaan kulmaan vastaus-
ristikon yläpuolelle?
302. otv-a8.9.2008 klo 20:29
mari, tuli.
303. MuKa8.9.2008 klo 20:31

mari:
Tulipa hyvinkin, tai se jälkimmäinen on yleisnimi muinaisille jumalille.
304. mari8.9.2008 klo 20:32
kiitos otv-a.
305. Bella8.9.2008 klo 21:04
toippa:
Tule tänne niin kerron
sinulle vitsin.
306. toippa8.9.2008 klo 21:04

Kiitos katti! sellaista elämä on.

Bella

Anna olla. Ei kannata. Ei ole sen arvoista. Tyhjän saa pyytämättäkin. Kun ei lääkitys tehoa, niin täytyy vain
toivoa, että aika tekee tehtävänsä.

Ad surdas aures canere.
A lasso rixa quaeritur.
Ex nihilo nihil fit!
307. toippa8.9.2008 klo 21:07

Bella

Minne tänne? Porvooseenko?
308. toippa8.9.2008 klo 21:11

Katsos nyt Bella - taas tuota aikaa!

Mikä ihme on menossa?
309. Bella8.9.2008 klo 21:15
Toippa:
Ei voi olla enää totta!

Tämä on sitten ristikkovitsi.

-Mikä on lumisokean vastakohta?
-Sadekuuro
310. Bella8.9.2008 klo 21:28
toippa:
-Lapset eivät ole enää samanlaisia
kuin ennen.
Annoin eilen pojalleni 2 euroa siitä,
että hän menisi kiltisti nukkumaan,
mutta hän tarjosi minulle viittä euroa siitä,
että saisi valvoa!
311. Bella8.9.2008 klo 21:38
Taisi olla huonoja.
Olen oikeasti onneton vitsinkertoja,
mutta kun nämä liittyvät ristikkoon,
niin piti kertoa.

Toippa:
Oli kyllä ihme, että taas 21.04!
312. toippa8.9.2008 klo 21:45


Hah! Naurattaa - vaikka varovasti - konsa viimaikaisten konnotaatioiden kanssa juuri vammaisuudesta - vaikka piilomerkityksin - vitsaileminen voi olla aika herkillä - sen toisaalta ymmärrän hyvinkin. On ollut sen verran vammaisia kavereita! Jousiampujia, pingispelaajia etc.

Toisaalta juuri heidän kanssaan olen oppinut todella ronskiakin huumoria heidän handicap´istaan, mutta silloin se on aika luontevaa, kun se tulee heiltä itseltään. He mm. kutsuivat itseään "me rämpät" ja pyörätuoli ei koskaan ole rullatuoli!

Muutaman fysioterapeutti-kaverin kautta olin aikoinaan aika aktiivisestikin mukana mm. SM-kisojen avustajana ja yksi kavereista on ollut avustajana ainakin parit Paralympialais-kisat.

Nyt on mielenkiintoista seurata Pekingin Paralympailaisia. Ja hineoa, että Suomessakin on vihdoin alettu arvostaa vammaisurheilua. Ruotsin on tässä valovuosia edellä!

Ja kuvitelkaa, että vammaisurheilussa on mitalitavoitteet puolet enemmän, kuin "terveiden" toiveet olivat - kuusi mitalia on tavoitteena ja eiköhän sieltä lähes se tulekin!
313. Hemuli8.9.2008 klo 21:52
En tainnut ehtiä kiittää toippaa siitä latina-sivusta, kun tuli pikalähtö toisiin maisemiin. Kiitos!

Mitähän kaikkea semmoista hra Google onkaan syönyt, mistä ainakaan minulla ei ole aavistustakaan.
Toisaalta se on kyllä armotonkin.

Tein tuolla kirjailijat ketjuun -säikeellä yhden semmoisenkin virheen, mitä kukaan muu ei ehtinyt korjata :-D
Kirjoitin ulkomuistista yhden lapsuuteni aikaisen nuortenkirjailijan nimeksi Allli Konttinen. Myöhemmin muistin, että pahus, se olikin Aili. Kokeilin, olisiko Alli K:kin joku. Helpotuksen huokaus, oli! Kunnes huomasin, että tämä Alli esiintyi sanaristikot.net -sivulla jonkun Hemulin puheenvuorossa...

Bella,
minä tykkäsin tuosta lumisokeasta.
314. toippa8.9.2008 klo 21:58

Toka olikin sitten aika hyvä ajankuva!

Sellaista se on - lastenhoito pahimmillaan -
uhakus - lahjonta - kiristys
ja jos lahjomaan rupeaa, niin pitää tajuta, että lapset ovat nopeita oppimaan! Sitä saa mitä tilaa.

>Mutta toden totta on ihmeellistä tuo taimaus - se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa!
315. Bella8.9.2008 klo 22:00
Toippa:
Lumisokeus on vaan hetkellinen juttu.
Ei pysyvä sairaus.
Sedekuurokin on vain vettä.

Hemuli:
Kiva. Lyhyt ja ytimekäs.
316. Heppu8.9.2008 klo 22:02
Pahalta näytti ristikko ja kun en huomannut katsoa numeroa en ymmärtänyt, että kyseessä on juhlaristikko. Ei minusta kovin onnistunut sellainen. Iso S on meille opettanut, että tällaiset isot jatkosanajutut oikein monirivisinä ovat vaikeita laadittavia. Ovat ne ainakin vaikeita ratkaistavia. Itse olen kyllästynyt näihin niiden ratkaisuksi tulevien puppusanarykelmien vuoksi. Vähän sellaista hauki on kala huutelua, mutta sekin kieltä raiskaten.

Huonoja vihjeitä täällä on todettu useita ja lisäksi tuo demo kuva oli ihan kelvoton. Kukaan ei ole ihmetellyt läpivilkaisuni mukaan keskimmäisten harmaan viimeisenä oikealla pupueläimen vasemmalla puolella olevaa kuvaa. Minä saan siihen ratkaisuksi lintujen kodin, mutta kuvassa on minusta lintu, ruumis ja ehkä linnunpoika.
317. toippa8.9.2008 klo 22:03

Bella

Älä nyt kulje allapäin ja pahoillamielin, kun en ihan kattoon pomppinut. En ole kaksinen vitsiniekka itsekään!

Paralympailaiset alkaa ihan minuutin päästä kakkosella!
318. Bella8.9.2008 klo 22:05
Kuinka yleistä on sanonta:
Rakkaus on sokea? Ym.
319. toippa8.9.2008 klo 22:13

Heppu

Samaa mieltä, minkä olen myös julkituonut tuolla ylempänä. Juuri nuo harmaiden sanaparit ovat ihan puutaheinää.

Vaan kylläpä siitä lintukodosta aika huikean karmeat ruumiinvalvjoaiset löysit. Paljon säläähän siinä on!
Sitäkin täällä on kritisoitu, että kuvat ovat niin maan perusteellisen sottusia, että kohta ei auta edes röntgenkatsekaan ottamaan selvää, mitä niillä yritetään sanoa!
320. marjuko8.9.2008 klo 22:26
Bella,
älä yhtään kainostele, kivat jutut sinulla, varsinkin tuo eurovitsi kolahti.
321. toippa8.9.2008 klo 22:34

Bella

Mistä tuo rakkaus-teema tuli?
Enpä tiedä kuinka yleinen se on - ainakin Shappe= Shakespeare sanoi niin Romeossa ja Juliassa. Ja osoitti sen todeksi monissa muissakin näytelmissään - mm. Othellossa aika rankasti!

Sananlaskuista ja mietelauseista löytyi tällainenkin sivu:
katisa.vuodatus.net ----> runot
322. toippa8.9.2008 klo 22:58

Bellaaaa

Vastaaakko nä...

Valtaoja ja kumppanit tuossa keskustelevat maailman
lopusta!
323. Bella8.9.2008 klo 23:05
toippa:
Se rakkaus-juttu tuli siitä lumisokeudesta.
Sokea sanaa käytetään paljon ja
monissa yhteyksissä, ilman että kukaan
oikeasti sokea siitä loukkaantuu.
Ei sadekuurosana loukkaa varmaan
ketään kuuroa.
324. toippa8.9.2008 klo 23:16

Bella-hyvä!

Sinähän sait parikin hyvää palautetta sun jutuistas. Minä nyt vain muistan tuoreeltaan tuon kk-puolen jutun, joka sieltä poistettiin ihan hienotunteisuussyistä.
Ja siinä sapattinauruni meni väärään kurkkuun, kun ajattelin uudestaan aihetta toiselta kannalta.
Sinä et ehkä ehtinyt sitä juttua kokonaisuudessaan nähdä?

Siksi tämä lievä allergia! Eihän siinä sinun sanaparissasi ollut todella mitään loukkaavaa, vaan ajattelin sitä nyt vain tuon kk-tapauksen kautta. Elä nyt ystävä hyvä pillastu pienistä!
325. Bella8.9.2008 klo 23:20
marjuko:
Taidan jättää sen alueen osaaville.
Vaikka ihan ristikkojuttuja olivat,
niin jätän aihepiirin muille.

Auliksella on usein ristikossa
pää ja silmillä side ja vastaus on ollut
joko sokko tai sokea.
326. RA8.9.2008 klo 23:32
Ns. huumori voi olla räjähdysherkkää aluetta (jos luottamusta hyviin tarkoitusperiin ei ole - ja joskus vaikka olisikin).

"Pakko" nyt kuitenkin kertoa pari juttua. Korrektius tarkistettu lähteestä. Molemmat liittyvät Sanasepot ry:n puheenjohtajaan Hannes Tiiraan (täyssokea).

Joskus vuosia sitten Sanaseppojen Kesäpäivillä Hannes meni saunaan, jossa oli jo muutama sanaseppo lauteilla. Muut vitsailemaan, että "Päivää tytöt, sanoi sokea (Hannes), kun vesitynnyrien ohi käveli."

Viime Kesäpäivillä Kvarnuddenissa oli paljon pikkusateita. Hannes totesi: Näistä tuli nyt tällaiset Vammaisten Kesäpäivät. Yksi sokea ja paljon kuuroja."
327. Bella8.9.2008 klo 23:38
RA:

Kiitos hyvästä kirjoituksesta.

Sanaseppojen jäsenenä en ole tiennyt
Hannes Tiiran sokeudesta.
Kertomastasi päätellen hän omaa
loistavan huumorintajun.
328. toippa8.9.2008 klo 23:55

No niin Bella

Nyt ei taida tänään kellot käydä samaan tahtiin?
329. höh9.9.2008 klo 00:01
Antaisitte olla.
330. Bella9.9.2008 klo 00:02
toippa:
Joko olet unohtanut klo 21.04?
331. Bella9.9.2008 klo 00:05
höh itsellesi.
332. toippa9.9.2008 klo 00:09

Bella

No en - eikös pidetä siitä kiinni ja painutaan pehkuihin.
Huomenissa taas uusi aurinkoinen päivä meitä odottaa!
yst.terv toippa-tonttu o~<):=)
333. Bella9.9.2008 klo 00:09
höh:
Miksi olet täällä?
Haluaisitko kysyä ristikosta?
Kysy pois vaan, sillä taatusti täällä annetaan vinkkejä.
Mikä pitäisi antaa olla?
334. toippa9.9.2008 klo 00:11

Hienoa Bella!

Löytyihän se sävel!
335. toippa9.9.2008 klo 00:12

katsos aikaa!
336. Bella9.9.2008 klo 00:13
toippa:
Viitsitkö vilkaista vielä.
09.09. klo 00.09.
337. toippa9.9.2008 klo 00:13

Vaikka et nyt varsin sitä minulle osoittanut!
338. toippa9.9.2008 klo 00:14

No nyt on kyllä naurussa pitelemistä!

Kuinka kauan tätä jatkuu?
339. Bella9.9.2008 klo 00:15
toippa:
Mitäs nyt sanot?
340. Bella9.9.2008 klo 00:16
toippa ja kaikki hyviä öitä!
341. toippa9.9.2008 klo 00:18

Sanonpahan vain, että nyt alakaa melekein vistottamaan (=pelottamaan) tällanen merkillinen ajastus. Ihan kuni jotakin yliluonnollista!
Tulee mieleen pohjosen uskomukset, että mikä tällä on joku tarkoitus?
342. toippa9.9.2008 klo 00:20

Hyvää ja kaunista yötä nyt - bella Bella!
343. höh9.9.2008 klo 00:22
Joku sanoisi tuota vain tauottomaksi tekstailupakoksi. Väkisinhän se osuu.
344. höh9.9.2008 klo 00:23
...
345. hah9.9.2008 klo 00:23
...
346. heh9.9.2008 klo 00:24
...
347. huh9.9.2008 klo 00:25
...
348. häh9.9.2008 klo 00:26
...
349. hyh9.9.2008 klo 00:27
...
350. pyh9.9.2008 klo 00:28
...
351. pah9.9.2008 klo 00:29
Ei näköjään osukaan ihan väkisin. :-D
352. pih9.9.2008 klo 00:32
Kokeiluni yllä osoitti, että jotakin yliluonnollista sittenkin täällä tapahttuu.
353. toippa9.9.2008 klo 00:33

Eipä niin - täytyy olla auraa ja karmaa ja säteilyä ja telepatiaa ja avaruuspölyä ja mustia aukkoja ja tähtein yhteinen kehto!
Sitten vasta ;-)
354. ääliö9.9.2008 klo 10:57
Frida Kahlosta on valtava määrä kirjoja, useilla kielillä. Upea nainen ja taiteilija!
Yritän ratkaista tämän melko harmaan ristikon ilman apuja.
Ellei onnistu, kurkin vastauksianne.
Kun en tunne piskimerkkejä, tuo KOIRA-kohta tuottaa ongelmaa.
355. MOT9.9.2008 klo 11:14
ääliölle,
ei ole kumminkaan merkistä kyse, pikimminkin päinvastoin. Outo sana, jonka voit tarkistaa Vuokilan kirjasta, kunhan saat jotain tarkistettavaa.
356. Bella9.9.2008 klo 13:58
Hei toippa ja kaikki.

En huomannut kirjoitustasi 8.9 klo23.16,
ennenkuin nyt.
En ole nähnyt sensuroitua kirjoitusta,
joten en osaa ottaa siihen kantaa.
Enkä myöskään tiedä mihin se liittyi.

Syys-sade alkoi juuri ripsuttelemaan
ikkunoihin.
Sadealueelta vaikuttaa, ei sadekuuro! :-D
357. ep9.9.2008 klo 14:12
Tyhjää täysi ja pimeätä puolillaan; mitä tarkoittaa esim ylhäällä .issu ja taas nelikirjaiminen oikealla oleva pottu kyljellään ja matalaenergia kerrostalo?
358. otv-a9.9.2008 klo 14:27
ep, viimeisen kysymäsi löytää googlesta (valitettavasti), issu on niitä entisenlaisia puutoksia. nelikirjaimista pottua en löydä
vai tarkoitatko juomapulloa?
359. Bella9.9.2008 klo 14:32
ep:
Issu on lempinimi, josta puuttuu
ensimmäinen kirjain. Samoin vastauksestakin.
Etsin niitä muita, kun ei osu heti silmään.
360. Matahari9.9.2008 klo 15:23
ep: jos potulla tarkoitat pulloa, kyse on sen sisällöstä. Varsin tuttua ainetta, ainakin minulle. Sillä pääsee pitkälle...
361. Bella9.9.2008 klo 15:47
Hei Matahari:
Sain makeat naurut vastauksestasi.
Kuinka pitkälle sillä pääsee?
362. Matahari9.9.2008 klo 16:04
Bella: joskus menee vähän liian pitkälle, näin vanhemmiten onneksi aika harvoin! Matka on silloin nähtävästi päätynyt seinään seuraavan päivän päänsärystä päätellen.
363. Bella9.9.2008 klo 18:34
Matahari:
Minä ajattelin tuota yhden pullon
sisältöä, siksi ihmettelinkin
"Sillä pääsee pitkälle..."
kirjoituksesi loppua.
364. Matahari9.9.2008 klo 18:44
Bella: mukailin siinä erään ainetta tuottavan mainoslausetta, joka on mielestäni aika hyvä sanaleikki. Ajattelin, että se saattaisi olla lisäapuna pohtijalle.
Terveisiä kaimaltasi, oli otettu onnitteluistasi, kun kerroin. Neljä tuntia viehättävien vaaleanpunaisiin prinsessapukuihin (kaikki!) sonnustautuneiden 4-v. -neitosten kanssa uuvutti minut täysin. Arvostan suuresti tarhatätejä!
365. Hippunen9.9.2008 klo 18:55
Luovutanko jo..? Oikea puoli suht valmis. Alaosa ja vasen puoli hepreaa. Kun tuntisin nämä kaikki Bernerit, Samit, Johanit, Reijat ja Allanit.
366. Matahari9.9.2008 klo 19:39
Hippunen, älä vielä!
Allanin sukunimi löytyy ristikosta, Berner on tunnettu liikemies, kauneudenhoitoa ainakin, Sam on suomalainen kuvataiteilija (maalasikos hän Halosen kuvan?), Reija aukeaa kun 1. kirjaimena olevan mausteen keksit ja Robinhan on se tuttu metsien tarusankari, sukunimi on ruotsalaisvoittoinen, vähän Auliksesta muistuttaa. Tässä nyt hätäisesti - pitsa palaa uunissa!
367. EJlo9.9.2008 klo 20:16
Hippunen;

Berner oli kuusi-seitsemänkymmentä luvulla mm kauppa- ja teollisuusministeri, nimensä mukaisen yhtiön auto-osaston johtaja (Cryslerit olivat kyllä kauniita), mutta nyt jo parikymmentä vuotta ikävä kyllä edesmennyt. Etunimi löytyy kyllä mm Vuokilan Sanaristikkokirjasta. Allan ja Benny ovat noita tuplavinkkejä, joita on ennenkin Lehdon ristikoissa esiintynyt. Yleensä ne huomaa vasta kun se toinen puoli tulee eteen ja kun se ensimmäinen vinkki-nimi on jo kuukkelista tai kirjoista saatu selville. Itselläni tuppaa Reijat ja Rekot mennä sekaisin.
368. Bella9.9.2008 klo 20:16
Matahari:
Tarjan maalasi Rafael Wardi.
Sam loi nonfiguratiivisia maalauksia.
Ajattelin, ettei Hippunen löydä,
jos etsii Tarjan maalaria.
369. Bella9.9.2008 klo 20:43
Matahari:
Ethän tykännyt huonoa?
En oikeasti pidä mistään
korjailemisesta,
mutta ajattelin Hippusta.
370. mari9.9.2008 klo 21:37
yhden nimen Hippunen osaan neuvoa JOHAN on ihan
toope ja sen synonyymi miinus viimenen kirjain.
(alkaa kahdella samalla kirjaimella kuin toope)
371. Hippunen9.9.2008 klo 21:44
Tattista taas. Sain lähes kaikki. Tuota Reijaa mietin vielä ja Bennyä ja Allania. Jospa tämä taas tästä. Motivaatio laskee, kun ei saa pariin päivään mitään uutta ristikkoon.
372. mari9.9.2008 klo 21:54
etsi keskikuvasta viistosti alas vasemmalle nimi HINN.
sitten oikealla aika alhaalla on nimi BENNY. sama henkilö
toiseen tulee etunimi toiseen sukunimi.
373. JMP9.9.2008 klo 22:21
Mitenkäs täällä on niin hiljaista. Toippa ynnä muut
tulkaitten turisemaan ristikoista tietenki.
374. Matahari9.9.2008 klo 22:31
Bella: ihan oikein teit. Mielestäni pitää aina korjata tai täydentää, jos vihjeet on väärin tai keksii jotakin joka auttaa vielä enemmän eteenpäin. Laitoinkin kysymysmerkin perään, kun tuli hytinä, että sekoitan taiteilijat.
Olisi pitänyt vetää takaisin, mutta pitsa oli vähällä palaa, enkä ehtinyt ajatella. Hosumalla ei tule kuin -----lapsia sanoo vanha kansa!
Mitä muuten pidit Halosen muotokuvasta? Kävin sitä katsomassa, oli mielestäni aika jännä, tunnelma oli hyvä.
375. Bella9.9.2008 klo 22:50
Matahari:
Oikeasti en halua puuttua edellä
mainittuihin asioihin ja sinulla oli se
kyssärikin siinä.

Minusta Tarja Halosen "muotokuva" on
hyvä, loistavat värit ja se tunnelma.
Siinä on se jokin.
Ehdottomasti pitää katsoa kauempaa.

Sitaatit muotokuvassa johtuu siitä,
ettei ole ns perinteinen muotokuvamaalaus.
376. pappa pitkästä aikaa9.9.2008 klo 22:54
Toippa. Hengissä ollaan, en vain ollut lukenut säiettä pariin päivään.
Tuellanne Ystävät, toisten kysymyksiin tulleista vastauksista taisin saada puuttuvat täyteen.
Yksi asia ihmetytti: Keskikuvasta oikealle harmaitten alimpaan riviin minulle tuli jotain luonnehdintaa apeanpuoleisesta feminiinistä. Muuten stemmaisi, mutta kun kuvassa rouva tuntuu enempikin hyväntuuliselta. Onkohan muilla näin?
Mutta juhlaristikko oli mielestäni kokonaisuutena hyvin onnistunut ja odotetusti muutama ilopilleri joukossa, niinkuin jo moni mainitsi.
Eli hersytellään:

Ihan kelvokas oli tämä juhlapulma
- se Ahti ja Demo melkein turhankin julma.
Vaan tuli säikeeltä tukea
ja voihan googlea lukea.
Niinpä selvisi harmaitten kinkkisin kulma!
377. Bella9.9.2008 klo 23:07
Hei pappa:
Todella kauan olet ollut pois.
Mukavaa että olet nyt mukana.

Miten se alakulo liittyy feminiiniin?
378. Pappa9.9.2008 klo 23:14
Bella. Ohhoh.Hyvä kun kysyit - minulla oli se kulkukoirajuttu kirjaimen osalta metsähallituksen puolella. Nyt kun tarkistin, tuli (kai)oikein.Ainakin googlen mukaan.
Olen säiettä lukenut ja hyvillä mielin käyttänyt vihjeitä tarvitessa hyväkseni, mutta kun luen yleensä jälkikäteen, ei tule sitten osallistuttua. Laiskuuttako lie.
379. Bella9.9.2008 klo 23:17
Pappa:
Piti just kysyä, että mitä laitoit
KULKUKOIRIA.
380. Bella9.9.2008 klo 23:20
toippa:
Haloo sinua kysytään jo toistamiseen!
Pappakin ja heti enimmäiseksi.
Onko kaikki ok?
381. Matahari9.9.2008 klo 23:23
Hei Pappa

katsopa olisko virhettä tässä nimittäin koirassa räksyttävässä?
382. JMP9.9.2008 klo 23:37
Missäs toippa olet?
383. Bella9.9.2008 klo 23:43
toippa:
3.9. 00.35-9.9 00.13
Tasan 21 samaa.
Hyvää yötä.
384. mummo10.9.2008 klo 00:18
toivottavasti toippasein kaikk on hyvin ja mallissaan.
konsa et oo antannut kuulua itestäis. Pappakin jo perään
kyseli. hyvää yötä.
385. mari10.9.2008 klo 00:35
ei kai tullut liikaa autettua siinä Benny jutussa?
386. mummo10.9.2008 klo 00:47
mari auttaminen ei oo koskaan pahasta. hyvää tarkoitit.
387. mummo10.9.2008 klo 00:50
missä on toippa? kyllä miul alkaa taas syvämmest otta.
388. mummo10.9.2008 klo 00:52
niin vähän on ennää näin vanhal ihmiselä syvänystävii
389. ääliö10.9.2008 klo 09:14
Onko tämä 2500 varsin helppo, vai olenko tehnyt päin perhettä?!

Raivostuttaa tuo kielioppivirhe: harmaan alueen 4-kirjaimisessa sanassa!!!!!!!

Hyviä jatkoja - lähden huomenna aika kauas.
390. Bella10.9.2008 klo 10:12
ääliö:
Harmitti se muitakin.
Hyvää jatkoa sinulle myös.
391. mummo10.9.2008 klo 10:57
mite sinä valemummo kehtaat käyttää minun merkkiäni?
00.47 jälkeen en ole kirjoittanut 00.50 ja 00.52 ovat
sinun kirjoituksiasi. on törkeää ja halveeraavaa omia
toisen merkki. harvoin kirjoitan, mutta tästä lähtein
sen kerran, kun kirjoitan laitan sellaisen puumerkin jota
et tiedä, sinä halpamainen ihminen. Tänään ei tule
minulta yhtään sanaa enää.
392. mari10.9.2008 klo 11:45
kiitos mummo tuesta oo.47.
393. pjl10.9.2008 klo 12:29
Taas läpi luettu ja hyviä vihjeitä löytynyt.Oikeassa yläkulmassa vielä aukko.Ensimmäinen vaakasana,yrittää tulla siihen sellaisia suusta päästettäviä, mutta missä on sen vihje ja onko hyisiä
tekemisissä veden erään olomuodon kanssa?
394. SMH10.9.2008 klo 13:01
pjl:
Minulla ainakin on samat sanat. Suusta päästettävät tulee kai noista kuplista.
Sain juuri luettua kaikki tähän 2500:een kirjoitetut jutut. Olen "lapsenlikkana" täällä Etelä Pohjanmaalla ja ajan kuluksi, lapsen koulussa ollessa, lueskelen näitä.
Oma ristikkoni on kotona mutta hain jätepaperiin menevästä kasasta ratkaisemattoman, johon olen muistellut tekemiäni ratkaisuja.

Toippa:
Tuo "visto" sana viittaa siihen, että olemme samoilta nurkilta kotoisin!
395. JMP10.9.2008 klo 14:30
Moi kaikki. Missä TOIPPA !!! Pappa, SMH ym kyselee.
Annas kuulua itsestäs. FEIKKIMUMMO anna jo olla.
On tosi vastenmielistä. Pitäs olla jotain kunnioitusta
ikäihmistä kohtaan.
396. toippa10.9.2008 klo 16:19

Päivää talohon!

Onpa pitänyt niin haipakkaa, että ei ole koneelle ehtinyt!

Kiitos mummo-rakas taas musitamisesta! Kyllä minä erotin jo ne sairaat sun terveistä! Jatketaan ihan samaan malliin ;=)

Heippa Bella, JMP, pappa ja kaikki muutkin kaivanneet!

Täällä edelleen hengissä hengaillaan. Kyllä huomasin näinkin pienen breikin aikana, että riippuvuutta säikeelle on - täytyy yrittää vähän hillitä ihtiäin.
Pappa - hätäisesti luin sinun viestisi, että "Helsingissä ollaan" hah!
Bella - saatiin vielä toissayöhön hah!-kommentteja! Vaan mitä tarkoitti se 21 kertaa? Siis sinulla on ajoitus sattunut kohalleen vai?
JMP - Tässähän minä! Tukka putkella on menty puolitoista päivää nyt illaksi rauhoittuu, joten palaan pöydän ääreen iltapalan aikaan.

SMH

Sieltäpä sieltä - samaa verta samaa maata. Koillisssuunnalta. Soittelin eilen - siellä on ollut jo kuuraa maassa, vaan ruska ei ota puhjetakseen.
Enpä oikein tiijä - ristiiriitaisin tuntein: kaipaus on aina sinne ja sieltä pois. Metusaalemin mustalaisena tässä elämässä!

Ciao tutti bambini!
397. marjuko10.9.2008 klo 16:56
pjl,
hyisiä on nimenomaan tekemisissä veden erään olomuodon kanssa.
398. marjuko10.9.2008 klo 17:11
Keskiviikkoiltapäivähetken (5-osainen yhdyssana?) päätteeksi muutama rivi "Lääkärien saneluista", lähde Niveltieto-lehti 2/2005:
Potilas kuuro, muuten asiallinen.

57-vuotias kollega, muuten terve.

Vasen jalka amputoitu ja rullatuolissa.

Huom! Koko ajan kyseessä vasen polvi vaikka olisi välillä
oikeasta puhe.
399. SMH10.9.2008 klo 17:35
Toippa
Siis Koillismaalta, olemme samalta korkeudelta, minä sieltä lännemmältä.
400. Bella10.9.2008 klo 17:49
pjl:
Jäälauttoja ja rupatteluja.
toippa:
Samaan aikaan 21 osumaa.
401. pelaaja10.9.2008 klo 18:19
mummo,
hyvin tuo valemummon tyyli erottuu aidosta joten turha kai sen takia nimmaria muuttaa. Vähän sama kuin jos joku yrittäisi vaikka parkanolaisena puhua piikkiöläisen murretta.
'Me huomaamme kyllä kaiken.'

TJV oli poissa näkyvistä piiiiitkään. Ja hups, sitten vaan ilmaantui tuonne kk-liitteen puolelle. Hauska tappa taas.
Taisit olla teostenhakureissulla jossain kaukana ?
402. toippa10.9.2008 klo 18:50

SMH

Ei kyllä KoillisMAALTA, vaan ei kyllä -taivaastakaan, mutta kyllä sellasen parisataa kilsaa ylempää.

Bella

Siis eihän meillä ollut siinä ajassa niin monta yhtäaikaista sanomaa - 21?

Hyvä Pelaaja! Asiaa puhut, niin kuin aina!
Ja toivotamma TJV:n tännekin mieluusti takaisin!
403. Bella10.9.2008 klo 19:08
Toippa:
En katsonut kun 3.9 00.35 - 9.9 00.13.
yhteensä 21.
Sekunnin eroja en viitsinyt laskea.
Nämä 21 on tasan sama aika.
404. toippa10.9.2008 klo 19:40

Bella

Ei voi verrata - konsa muut eivät ole olleet keskinäistä keskustelua. Meillä on dialogina noista 21.sta 6!
Voitto ei ole pääasia, vaan mahollisimman suuri palkinto! ;=)
405. Bella10.9.2008 klo 20:35
toippa:
En ole verrannutkaan.
On se silti jo aikamoinen sattuma
että kirjoitimme samanaikaisesti
ja samalla sekunnilla 21 kertaa.
406. toippa10.9.2008 klo 21:33

On se - aikalaista ajastusta.

Mikä oli muuten tuo 4-harmaan kielioppivinous, josta tossa edelle juteltiin?
Ristikko meni jo vaalensinisessä kuoressa, joten en sementtisairaudeltani muista, mitä siihen tuli? Meniköhän väärin?

Joku joskus muuten kysyi, mistä löytyy kultaisia kuoria - täällä ainakin Aleksin Suomalaisesta Kirjakaupasta ja varmaan Akateemisestakin.
Ja sitä paitti Suomalaisessa kirjekuoret olivatten hämmästyksekseni halvemmat kuin Tiimarissa!
407. toippa10.9.2008 klo 22:21

Bella

Tänään ei kyllä samanaikaisuus pääse pelaamaan kunnolla, kun kone tökkii ja pyytää päivittelemään yhtä sun toistakin ohjelmaa.
Iltapäivällä jo sain soitella tukia, kun palvelu jumitti jonkin aikaa. Taitaa olla liikaa kamaa kovalevyllä.
408. toippa10.9.2008 klo 22:29

Haloo - kuka näkee futista suorana? Loppuminuutit ja
tilanne 3- 3? Mahotonta!
409. Owlie10.9.2008 klo 23:26
Ylläpito hoi!

Sivuston kaikissa ääkkösissä laatikko, jossa lukee FF
FD.

Näen muiden sivustojen tekstit hyvin.
410. Bella10.9.2008 klo 23:43
Hei Owlie:
Mikä ongelma, kun kirjainmallisi outo?
411. Owlie10.9.2008 klo 23:58
Vain taellae sivustolla ongelmia. Eikoehaen uellaepito hoida.
PS. Iisakin 9/28 Aulis valmis.
412. Bella11.9.2008 klo 00:03
Owlie:
Ikävä kyllä ei saa kioskeista, eikä
muualtakaan tässä kaupungissa
sitä lehteä.
413. Ylläpito11.9.2008 klo 00:03
Me muut taidamme nähdä vain Owlien tekstit outoina ja muiden kirjoitukset kunnollisina.
414. mummo11.9.2008 klo 00:47
voi mun päiviän. Bellal ja ylläpijolla sama aika! Että pit vielä tääki päivä nähä. Nyt jouva jo vaikka kuolla pois.
415. JMP11.9.2008 klo 00:53
Ylläpito eikö tolle feikkimummolle voi tehdä mitään?
416. Ylläpito11.9.2008 klo 00:55
Kyllä tuon toki tunnisti feikiksi, mutta ei se ihan niin helppoa ole. Jatkakaa kuin mitään ei olisi tapahtunut.
417. ep11.9.2008 klo 10:19
Tosi vaikeaa on minulle ,en tiedä mitä esim. toi aartsi vasen alakulma tarkoittaa ja ylhäällä vasemmalla koneen siipi ja maj-stad oikea alakulma???
418. toippa11.9.2008 klo 12:17

ep

Muistaakseni AARTSI-iin tuli 1 + lempinimen virallinen muoto

Jos koneen siivellä tarkoitata tuota Finskin logoa, niin siihen tulee vain väriä...

Majstad on aika hauska yhtymä Helsinkiläistä kaupunginosaa siellä Hermannin takana - kun käännät sanan ruotsista suomeen, niin pääset aika lähelle paikkaa.

Tsemppiä
419. SMH11.9.2008 klo 13:22
Owlie: Tämä ei varmaankaan kuulu tänne mutta minulla ontuu syyskuun Iisakin ja siellä Auliksen ylä osa. Pääsisin varmaankin eteenpäin, jos antaisin lisävihjettä kohtiin: "Hengenpelastajalla" ja "Ilma monesti"
420. PP11.9.2008 klo 13:36
SMH: Kysyit kyllä Owlielta apua, mutta jos minä yrittäisin.
Taivaalta voi kesälläkin ukkosilmalla tulla jotakin tai sitten ei.
Hengenpelastajalla on urhon maine, eikä se ole ollenkaan
paha asia.
421. SMH11.9.2008 klo 13:48
PP:
Kiitos. Täyteen tuli.
422. JMP11.9.2008 klo 13:56
SMH Mikä syyskuun Iisakin Aulis?
423. SMH11.9.2008 klo 14:20
JMP
Iisakin ristikot no 9 ja siellä kuukauden Aulis -ristikko. Aulis Lehdon laatima (ja hänen kuvallaan varustettu) ristikko.
Tämä ei todellakaan kuulu tänne mutta en keksinyt muutakaan paikkaa mistä pyytää apua, täältähän sen sain.
424. JMP11.9.2008 klo 14:28
Onko se hyvä lehti?
425. SMH11.9.2008 klo 14:50
JMP
Minulla on hyvin vähän kokemusta ristikkolehdistä. Olen muutaman kerran ostanut Iisakin ristikot matkaviihteeksi. Iisakin ristikoissa kiinnostaa eniten juuri tuo Kuukauden Aulis. Lisäksi siinä on muitakin 4-5 tähden ristikoita, joista selviää yleensä ilman googlea mutta antavat sopivasti miettimisen aihetta.
ET-ristikoita olen myös ratkonut mutta ne ovat selvästi helpompia kuin Iisakki.
Iisakin ristikot on hyvä lehti!
426. PP11.9.2008 klo 14:59
SMH: Voit kysellä Iisakista vaikka säikeellä 1370 'Pehmikset ja muut...'. Siellä on Iisakin harrastajiakin, vaikkei Iisakki
niitä ihan pehmeimpiä olekaan. Se on sellainen sekasäie.
Arvostelua, kyselyjä, ruusuja ja risuja ym. Mutta kyllä täältäkin vastaajia löytyy. On vaan vähän hiljaista näin
puolen viikon maissa. Auliksestahan kyselit, ettei sikäli lainkaan väärä foorumi.
427. PP11.9.2008 klo 15:02
Olen samaa mieltä: Iisakin ristikot on hyvä lehti.
428. Bella11.9.2008 klo 16:28
Tänään onkin torstai ja huomena
uusi HS-ristikko!
429. SMH11.9.2008 klo 17:08
Ajan huomenna 500 km päästäkseni oman ristikon pariin.
430. JMP11.9.2008 klo 17:09
Ciao Bella tosiaankin. Meni vauhdilla tämä viikko.
Huomista odottaen.
431. Bella11.9.2008 klo 17:14
SMH:
Aja varovasti. Onneksi sää taitaa suosia,
sillä muistaakseni kaikkialla huomenna
on syksyisen kaunista.

Minä en aja, kun tunnin ajon ja illalla
olen kotona.
Sinä ajat n. 6 tuntia?
432. Bella11.9.2008 klo 17:15
ps. Ciao JMP.
433. SMH11.9.2008 klo 17:22
Bella:
Jos pysähdyn vain lounaalle niin tuo 6 tuntia menee. Mutta luultavasti poikkeamme vielä ystävien luo kahville, joten helposti aika venähtää 8-9 tuntiin.
Ajan varovasti - kohti pohjoista.
434. Owlie11.9.2008 klo 18:41
Nyt se omituinen laatikko FF
FD-kirjaimineen on häipynyt ja kaikkien tekstit kunnollisia. Paitsi omani klo 23:26 eilen. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Pitää ottaa taas yhteyttä talomme ATK-guruun, joka vastaa Nebulasta.

Näkyykö tekstini nyt hyvin?
435. Bella11.9.2008 klo 18:44
Owlie:
Loistavasti.
Nyt on helppo lukea.
436. Jukkis11.9.2008 klo 19:34
Mahtanetko Owlie käyttää Firefox-selainta? Jos, niin selain lienee äskettäin päivittänyt itsensä versioon 3. Jos, niin kokeile tehdä Näytä -> Merkistökoodaus -> Tunnista automaattisesti -> Yleinen. Saattaa kummat laatikot jatkossa jäädä näkymättä.
437. Owlie11.9.2008 klo 19:55
Thanks, Jukkis. Yes, I use Firefox and the bloody boxes are back.
I'll follow your instrcutions and hope for the best.
438. Owlie11.9.2008 klo 20:02
Näyttää toimivan. Hyvät oli ohjeet, Jukkis.
Siirrytään takaisin suomen kieleen.

Terkkuja kaikille! Huomenna uusi koitos.
439. Hippunen11.9.2008 klo 21:06
Piti ratkoa ristikkoa pojan päiväunien aikana, mutta nukahdin itsekin.... kolmen tunnin ettoneet. Joten nyt jäi tämä ristikko avonaiseksi. Vaikea oli meikäläiselle joka tapauksessa. Huomenna uudet kujeet.
440. marja11.9.2008 klo 23:02
Kukapa enää jaksaa tätä lukea, saati vastata. Kysyn silti, koska iloisena paketoidun käden vähittäisestä virkoamisesta vielä pähkäilen: mikä ihmeen gonzalez kaiman kanssa. Speedi ei käy. Juttujenne seuraaminen on virkistänyt valvojaa, kiitos!
441. Bella11.9.2008 klo 23:05
marja:
Missä päin ristikkoa?
Minä haen kopion.
442. Bella11.9.2008 klo 23:07
marja:
Löysin. Mitä kirjaimia sinulla on jo?
443. Bella11.9.2008 klo 23:11
marja:
Melkein Englannin kuningattaren
puolison nimi.
Kaksi vokaalia tulee toisin.
Toinen ja kuudes.
444. marja11.9.2008 klo 23:12
Luulen, että vääriä, koska piilokirjaimeksi ei sovi mikään, mutta sanotko siihen jotain. Kiitos!
445. marja11.9.2008 klo 23:14
KIITOS, prinssipuolisosta surrur sorvataan. Hyvää yötä!
446. JMP11.9.2008 klo 23:40
toivottavasti toippa koneesi toimii huomena. Ötyä kaikille.
447. Owlie12.9.2008 klo 00:12
marja

Haetaan entistä pääministeriä ja etunimikaimaa suomalaisten suosimasta lomamaasta.
448. kiitos12.9.2008 klo 00:24
muista avata tänään ritikko 2501 Owlie!
449. Owlie12.9.2008 klo 00:45
kiitos 00:24,

Outo nimimerkki, marjako? Ei taida onnistua. Menen nyt orrelle. Kuutamo on pitänyt hereillä, joten eiköhän uni nyt maita. Lehti saa kolahtaa milloin tahtoo. Joku muu haluaa varmaan avata.

Kauniita unia kaikille!
450. marja12.9.2008 klo 16:22
Bellaa ja Owlieta kiitän. 00:24 muistuttelee joku muu, joka ilmeisesti sai samasta vihjeestä vinkin. Olette ihania.
451. mummo12.9.2008 klo 20:18
Mie jatkan.
Mie olin lapsena Heinjoelt tähä pitäjää muuttaneen ökyperheen ainoa riistetyn lapstyöntekijän äiti. Mänhä siinä aikaa, kun mie katosi kielestäin. Mylly jäit ja saha sinne Karjalaan.
452. ep13.9.2008 klo 10:51
Vielä apuja kuutamoisiin hetkiin,kun tässä iässä ovat painuneet unholaan ja mitä ovat jenkkistadit ja ylhäällä
kuplassa olevat -i jutut???
453. otv-a13.9.2008 klo 11:11
ep, oregonista ja ohiosta ainakin löytyy. kuplassa pienikuplaista unta toisinpäin -i.
454. epätietoinen15.9.2008 klo 09:52
Kaikki puuhaa jo varmaan uusimman parissa,mutta en saa järkeä"kuutamoisiin hetkiin" enkä liioin Paavalin kaupunkiin
alhaalla vasemalla,?
455. Bella15.9.2008 klo 10:22
epätietoinen:
Voisitko kertoa,että missä kohden
ristikkoa ovat?
456. Bella15.9.2008 klo 10:42
epätietoinen:
Kuutamosta on sellainen
lyhyempi muoto. Neljä kirjainta
ja tovit loppuun.
PAAVALILLE TUTTU KAUPUNKI
alkuun tulee Assia nimisen laulajattaren
etunimi. (3 kirjainta).
Toivottavasti pääset eteenpäin näillä.
457. Matahari15.9.2008 klo 10:47
hei epätietoinen, kuutamoiset ajat on aika runollinen ilmaus. Yhdyssana, jonka alkuna on esim. Kokemäen ruotsinkielinen nimi!Sanaa käytetään taivutettuna myös, kun joku on kaatunut.
Paavalin kaupunki löytyy googlaamalla. Mitähän sinulla on vaakasanoina, piilokirjaimiahan ei ole. "Voitta" - sanaa on aikaisemmin selvitetty, alku on huudahdus - voi, voi.
458. Bella15.9.2008 klo 12:27
Hei Matahari:
VOITTA sanalle saat alkuun "voi, voi"?
Siis tuplasti.
459. Bella15.9.2008 klo 12:29
Matahari:
Minulle tuli vain yksi "valitus".
460. epätietoinen15.9.2008 klo 14:59
Epätietoinen kiittää hyvistä vinkeistä,mutta kysyy samalla oikealla melko ylhäällä -disney ,ainoa jonka tiedän ei käy ja
vielä mättää kiitti & sitten onkin tuhrittu koko juttu!
461. Bella15.9.2008 klo 15:51
epätietoinen:
Värisävyn synonyymi ja jätät
viimeisen kirjaimen pois (-DISNEY).

& merkki on se joka kiittää!
462. Johanna18.9.2008 klo 15:51
Olipa taas - toisin kuin te muut kippuroin vasemman alanurkan kanssa, mutta sain sen valmiiksi juuri äsken :)
463. ep18.9.2008 klo 16:38
Myöhässä olevat avunpyynöt :alimman kuvan vimeiset harmaat alin ja toiseksi alin
464. Aksu18.9.2008 klo 17:02
ep,
nyt kyselet ihan liian myöhään vihjeitä!
Tänään pistin oman ristikkoni postiin. Kopioita en ota.
Viimeisessä kuvassa taisi ennustajaeukon povaukset käydä toteen. Mutta oli siinä jotain muutakin, en vain muista!
465. Bella18.9.2008 klo 17:08
ep:
Minulla on kopio.
Voisitko kertoa mitä olet saanut pystysanoista?
466. Täyttäjä18.9.2008 klo 17:26
Nyt 466 kommenttia
467. ep18.9.2008 klo 17:56
Bella :tuohon maisemaan olen töhertänyt useaa vaihtoehtoa
Benny on aikaisempien ohjeiden mukaan: sienet ovat sieniä
Åkeen sukunimi :jokeen kaksi lehteä lyh.automaatti on kai Nordean. Tässä sekasotkujani
468. Bella18.9.2008 klo 19:26
ep:
Maisemassa on edessä
selvästi avara alue.
GONZALEZ JA KAIMA tulee Englannin
kuningattaren puoliso paitsi toinen ja
kuudes vokaali on eri.
Aiemmin akkosissa tulevat.
Mainitsemasi taisivat olla oikein.
469. pekka27.9.2008 klo 23:47
Onko kelläään kommenteja lisää tästä epäonnistuneesta kuvaristikosta?
On muuten ihan ripaskaa...
470. Bella27.9.2008 klo 23:52
pekka:
Onko joku tietty asia mistä halusit kysyä.
Minulla on kopio täyttämästäni ristikosta?
471. pekka28.9.2008 klo 00:05
no bella missä olet suomessa kokenut poliisilta rahanpyyntiä muualla, kuin poliisilehteen ilmoitusta hankittaessa?
472. Bella28.9.2008 klo 00:18
pekka:
Nyt voisit osoittaa missä kohtaa ristikkoa
on kysymykseesi viittaava asia?
473. Bella28.9.2008 klo 00:25
Hyvää yötä.
474. pekka28.9.2008 klo 00:50
niin hyvää yötä, kun olet kokenut rahanpyynnön
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *