KESKUSTELUT > RISTIKOT > KÄÄNTEISSANAKIRJA

4182. Käänteissanakirja

Tuula Puro2.9.2008 klo 12:13
Oiva apuväline ristikoiden ratkaisemisessa on Käänteissanakirja, jossa sanat on aakkostettu lopusta alkuun. Usein ristikoissa sanaan on tullut viimeisiä kirjaimia. Kun katsoo sanakirjasta, mitä esim. -ilu-loppuisia sanoja suomen kielessä on, ratkaisu voi valjeta helposti. Viimeksi katsoin sieltä, kun vihjeessä sanottiin jotakin kiistasta. Sanakirjassa oli kaksi sopivaa sanaa, sanailu ja torailu.
2. kp2.9.2008 klo 12:38
Minulla on.
3. Matti2.9.2008 klo 13:04
Parikymmentä vuotta sitten (vai onko siitä jo enemmänkin, hui!) näin Akateemisessa Nykäsen käänteisesti aakkostettuna. Se oli tietokoneprintti. Onko vastaavaa vielä saatavissa, kuka tietää?
4. Juhani Heino2.9.2008 klo 14:37
kirjat.finlit.fi/index.php?showitem=943

Sivun mukaan on varastossa ja maksaa 24 €, toimituskulut 6 €
5. Eki2.9.2008 klo 15:50
"Löysimme" Iisakin porukassa tämän Käänteissanakirjan 70-luvulla. Én muista, kuka sen ekana havaitsi. Moni sen silloin hankki ja paljon sitä käytettiin. Varsinkin kun laadinnan aloitti oikeasta alakulmasta, sen apu oli iso. Jossain vaiheessa alkoi etääntyminen ja nyt vilkaisen kirjaa ehkä kerran vuodessa. Viime viikolla satuin kyllä juuri katsomaan yhden sananlopun.

Ensimmäisestä käänteissanakirjastani tuli kanneton, koska kirja seurasi minua ulkolaadintamatkoillekin. Sain serkun mieheltä hänen kirjansa, joka on edelleen hyvässä kunnossa, vaikka on nidottu painos.

Ristikkorenki on osasyy kirjan turhaksi käymiseen. Toisaalta sen käyttö hiipui jo ennen rengin ilmestymistä.
6. Hemuli3.9.2008 klo 00:37
Onko tämä käänteissanakirja ihan oikea SKS:n viimeksi 80-luvulla painattama teos?
Kiinnostuin Tuula Puron aloitusrepliikistä ja menin kirjakaupastani katsomaan.
Sielläkin katsottiin. Nimittäin minua, kuin lehmä uutta porttia. Eivät oikein saaneet selville, mistä kirjasta kyselin.

Vielä kummastuneemmaksi he kävivät, kun olisin selannut Vuosisadan kronikkaa. Taisin muistaa nimen väärin, kun yli vartin tietokonenäpyttelyn jälkeenkään ei kronikan jäljille päästy. Onkohan sillä jokui tekijä?

Pikkukaupunki on monin tavoin toiveasuinympäristöni. Mutta on täällä rajoituksensakin.
7. Eki3.9.2008 klo 00:41
Tekijä on Tuomo Tuomi. Ylhäällä lukee Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 274. osa

Minulla on toinen korjattu painos, painettu 1980 Hämeenlinnassa Arvi A. Karisto Osakeyhtiön kirjapainossa.
8. HT3.9.2008 klo 07:57
Hemuli,

kyseessä on Vuosisatamme (ei vuosisadan) kronikka. Kustantaja Gummerus, "ihmistekijää" ei mainita. ISBN 951-20-2893-x.
9. Hemuli3.9.2008 klo 08:12
Kiitokset Ekille ja HT:lle.
Edelleen pikkukaupungin haittapuoli, monien etujen rinnalla:
En voi selailla kyseisiä opuksia kirjakaupassa, vaikka ne nyt minulle onkin tarkkaan nimetty.
Jos haluaa moiset omistaa, täytyy sokkona tilata. Pitänee tästä kuukauden verran voittaa HS-ristikosta isot rahat, että talous kohenee... Kulkisin HT:n jalanjälkiä.
10. HT3.9.2008 klo 08:35
Hemuli,

kronikka voi löytyä divarista, "oikeasta" kirjakaupasta kirjaa on turha hakea, se kun julkaistiin parikymmentä vuotta sitten eikä uusittuja laitoksia ole ilmestynyt. Huuto.netissä näkyy hinta olleen vajaat seitsemän euroa, Antikka.netissä ei ole tarjolla. Jos jostain osuu silmääsi, osta ihmeessä. Sitä on mukava selailla ilman ristikkoharrastustakin.
11. Eki3.9.2008 klo 09:04
Vielä tarkennusta. Teoksen nimi on Suomen kielen käänteissanakirja / Reverse Dictionary. Ensimmäinen omistamani versio oli sidottu, tämän toinen nidottu. Muistan ostaneeni ekan kirjani silloin aikoinaan Akateemisessa kirjakaupassa. Tässä serkun miehen ostamassa on kuitti mukana. Se on ostettu Akateemisen alesta 5.3.1985 hintaan 65 markkaa.
12. Hemuli3.9.2008 klo 19:55
Kerroin Helsingissä asuvalle tyttärelleni näistä opuksista. Hän oli viitseliäs ja kiersi varta vasten divareita. Yhdestä löytyi Kronikka 12 eurolla, mutta tyttöpä ajatteli, että siinä on kyllä liikaa.
Seuraavassa sama teos maksoi 3 euroa!

Minun pitäisi kyllä delegoida kaikki asiani tuolle onnenpekalle.
Viime vuoden heinäkuussa hän nukkui viikon päivät ystävänsä 17-neliöisen asunnon lattialla ja haki työtä ja asuntoa. Työtä tyrkytettiin ja asunnonkin hän sai. Kukaan ei usko, kun kerron, että siisti 38 neliön kaupungin rauhallinen vuokra-asunto on melkein Hakaniemen torin kupeessa ja vuokra on alle 400! - Työpaikka naapuritalossa.

Tuommoinen tuuri toisilla. Ja nyt siis minullakin Kronikka, tai ainakin pian.
13. JPQ5.9.2008 klo 03:49
Täytyy ettiä ittekin tuo varmaan tässä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *