KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2499

4174. HS 2499

PP29.8.2008 klo 08:15
Huomenta kaikille!
2. PP29.8.2008 klo 08:38
Aika leppoisa ristikko. Hankalimmaksi muodostui toiseksi alin harmaa rivi. Sen kolmikirjaimisesta sanasta, jossa on kaksi piilokirjainta, en osaa vielä edes arvata, mikä se on. Saan varmaan apua täältä, koska se taitaa puhuttaa monia ja täällä on historiantuntijoitakin.

Vasemman laidan ensimmäisen ja toisen harmaan rivin välissä oleva "ötökkä-mikä-lienee" antaa sanan, joka ei selviä kuvasta, vaikka kuinka yritän hahmottaa.

Hiukan ihmettelin yläpalkin oikeassa kulmassa olevaa mustaa
möykkyä. Pitäisikö se taviksen tietää. No, se tuli itsestään ja sen pystyi sitten tarkistamaan netistä. Kaukaa haettu.

Toinen harmaa lause antoi pitkälle apua, kun sen oivalsi.
Aika sukkela. Muitakin oivalluksia oli, mutta ei mitään erittäin erinomaiseksi mainittavaa. Ja kuukkelikin sai levätä muutamaa tarkistusta lukuunottamatta.

Mittari näyttää alle kymmentä celsiusta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Mutta ulos on päästävä.
3. Potter29.8.2008 klo 09:21
Kyllä siinä ihan tuttu ötökkä istuu.
4. Lexa29.8.2008 klo 09:35
PP:lle: Eiköhän tuo vaan pomoa tarkoittane?
5. Hemuli29.8.2008 klo 09:51
Samat ovat aatokset.
Nukuinkin jo välillä, eikä senkään jälkeen kirkastu.
No, minulla on melkein koko toiseksi viimeinen rivi vielä harmaata, kun en keksi sitä -en -vihjettäkään. Mutta varmaan apuja tulee?

Yhtä koleata on täälläkin.
Ja yksi tyttäristä vieraana; mukavaa.
6. PP29.8.2008 klo 09:52
Potter: Taisin tunnistaa 'ötökän'. Ei kyllä minulle tuttu. :-)

Lexa: Niinpä tietysti. Minulla oli suomeenkuluvana yleisempi sana. Ajattelin tyhmästi, ettei se voi olla se sarjakuvasankari
ja muita samoin loppuvia sanoja ei ole, joten sen täytyy olla ..... Kiitos!!
7. katti29.8.2008 klo 09:59
"Ötökkä" istuu, mutta myös lentää. Hyvällä suurennuslasilla sen hahmottaa, paljaalla silmälläkin sitten, kun sen tietää (kuten aina!).

Muuten valmista, mutta toiseksi alimmasta harmaasta en ole keksinyt, kumpi kahdesta maasta. JURIDISIA ei auta sen viimeiseen sanaan, josta puuttuu toinen kirjain. Hakuammunta ei ole vielä tuottanut tulosta.

Siis ratkaisustani puuttuu kolme kirjainta. Ristikko oli melkein liiankin helppo.
8. Lexa29.8.2008 klo 10:08
Hemuli: Voisiko tuo olla yleinen anglo-sakinen nimi, josta tuo -en on nipsaistu lopusta pois?
9. Lexa29.8.2008 klo 10:10
Korjaan; anglosaksinen!
10. katti29.8.2008 klo 10:19
Lexa:

Olen samaa mieltä. Ainakin saksalainen uimari on tuonniminen.
11. Hemuli29.8.2008 klo 10:20
Lexa,
tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, kiitos!
12. Owlie29.8.2008 klo 10:25
Toiseksi alin tapahtuma tökkii. Muuten valmis.
Lexa, 10.10 : Voi.

"ötökkä" lentää .
13. Hemuli29.8.2008 klo 10:32
Vielä Lexalle:
PP:lle antamasi vihje auttoi myös, joten olen katin kanssa samaa ihmettelemässä viimeisessä lauseessa.

katti,
on sinulla hyvä suurennuslasi, hyvät silmät tai - ja luultavasti - hyvä hahmotuskyky. Minä en vielä sitä istuvaa ja lentää osaa nähdä. Vaikka kaipa sen ratkaisun tiedän.

Minun mielestäni sen lauseen viimeinen sana on lyhenne.
14. Bella29.8.2008 klo 10:33
katti:
Viimeviikkoisen jälkeen tuntui hyvältä.
Silloin kun sanoo liian helppo, niin se on
tyyntä myrskyn edellä.
Kyllä tämä kirjoittamalla meni.
15. Potter29.8.2008 klo 10:34
Tuntui, että tämähän menee nopeasti, mutta toiseksi alimman viimeinen ei löydy.
Onkohan tuo kello siinä yläpuolella se osoittimien asento vai koko ympyrä???
16. Potter29.8.2008 klo 10:37
Ok. Samalla kyllä keksinkin. pitää tuo eka sanan piilo vielä tarkistaa.
17. Tyllerö29.8.2008 klo 10:39
Toiseksi alin tökkii täälläkin. En saa selkoa, kummasta valtiosta on kyse eikä tavanomainen juridisia-sana tunnu sopivan. Kolmikirjaiminen sana on kokonaan tyhjä. Suomeen kuuluvaksi ajattelin erästä kuntaa, muttei tapahtuma avaudu sittenkään. Onko joku keksinyt?
18. PP29.8.2008 klo 10:51
Potter: Kumpi valtio on kyseessä selviää muistelemalla, millaiset välit noilla valtioilla oli erääseen suurvaltaan. Toinen solmi yhteistyösopimuksen ja toisella oli johtajanaan länsimielinen hallitsija.

Hemuli: Lyhenne minullakin tuli siihen lauseeseen.
19. Potter29.8.2008 klo 10:54
PP: Tuollaista olin löytävinäni netistä, kitos varmistuksesta!

Tyllerö: Kyllä se juridinen on ihan se jota ajattelitkin. Kunta on oikein ja konsonantteja tulee lujasti siihen viimeiseen.
20. Tyllerö29.8.2008 klo 11:17
Kiitos vihjeistä, suurvalta hahmottui. Nyt perkaan kahden valtion historiaa Wikipediasta.
21. PP29.8.2008 klo 11:36
Potter: Sanoin aikaisemmin, että "ötökkä" ei ole minulle tuttu. Lehdessämme on niin huono kuva, että näen sen vain 'mustamakkarana' . Kumppani löysi aikansa tiirailtuaan suurennuslasilla myös silmät ja nokan ja minäkin lopulta makkaran tassut. Tutumpi on kuin musta makkara, jota en ole edes vielä maistanut.
22. Bella29.8.2008 klo 11:44
PP:
Minä olen ihmetellyt ja etsinyt "ötökkää"
vaikka kuinka kauan.
Ei ollut ötökkää missään.
Minulla oli aivan selvä se kuva.
Siksi en tajunnut sinun tarkoittavan
tuota koukkunokkaa.
23. äkkääjä29.8.2008 klo 11:48
Ensi viikolla on juhlaristikon paikka!
24. katti29.8.2008 klo 11:51
Hemuli ja PP:

Autoitte oikeille raiteille, tänks! Kauan kesti pähkäilyni, koska RUOTIA alkoi mulla väärin. Maan keksiminen auttoi kovasti.

Tässä ristikossa, toisin kuin edellisessä, ei nähdäkseni ole mitään tulkinnanvaraista.
25. Bella29.8.2008 klo 11:58
katti:
Ei onneksi, sillä edellisessä sitä
oli riittämiin.
26. katti29.8.2008 klo 12:00
Ihmettelenpä vielä LAIDUNKUUMETTA. Se tulee itsestään, mutta sillä haulla tai vihjesanallakaan ei tuollaista vastausta löydy.
27. Bella29.8.2008 klo 12:37
katti:
Olen kirjoittanut sen vihkooni.
Löysin googlesta siitä keskustelu-
pätkän.
28. PP29.8.2008 klo 12:53
Sen uhalla, että jotakuta ärsyttää sitaatit, otan ainoan laidunkuume/ristikkoontuleva sana -yhteyden netistä. Se on sanaristikot.net -säikeessä 3994. Mistään kirjoista en ole sanaa löytänyt muuta kuin japanilaisena sushi -kääreenä.

"3994. Mikä sana
Lähettäjä: OR 20.5.2008 klo 10:53

Kalevan eräässä huhtikuun ristikossa oli sana laidunkuume. Pääsi livahtamaan ratkaisuristikko ohi jätepapereihin. Jäi vaivaamaan mikä oli. Muistan, että oli neljä kirjainta ja alkoi n??i .

Lähettäjä: ? 20.5.2008 klo 12:14

Jännä yhteensattuma että kysyjän kirjaimet ovat samat kuin puuttuvat kirjaimet _ _ _ _."

Aika kyseenalainen tieto.
29. katti29.8.2008 klo 13:14
PP:

Minusta vika äänne ei voi olla -i.
30. PP29.8.2008 klo 13:27
katti: En ole toki niin sanonutkaan, sanahan on outo. Oma yritykseni vain sattuu olemaan i -loppuinen, kun en muutakaan keksi.
31. ?29.8.2008 klo 13:32
Löytyy Vuokilan krijasta
32. Eki29.8.2008 klo 13:36
Löytyy myös ainakin esim. WSOY:n isosta tietosanakirjasta, joka tuossa vieressäni möllöttää, aika uusi painos. En muista koskaan itse käyttäneeni tuota sanaa, kun kirjaimen muutoksella saa aina paremman.
33. PP29.8.2008 klo 13:51
Eki: Niin tosiaan löytyy Vuokilasta. Meidän tietosanakirjat ovat sen verran vanhoja, ettei niissä sanaa ole. Kiitos. Epäilin kuulleeni sanan aikaisemminkin ja hain vain varmistusta, jota en saanut. Sorry, että unohdin katsoa kirjastasi.
34. katti29.8.2008 klo 14:08
PP:

Kommentoin vain sitä säikeen antamaa tietoa.

Vuokilaa ei oo eikä tuu. Periaatteeni on ollut yrittää pärjätä mahdollisimman vähillä apuvälineillä, joita jo luonnostaan kotona on joitakin. Netti kyllä on mullistanut tämän periaatteen.
35. PP29.8.2008 klo 14:26
Ratkoskelen tässä uutta Iisakkia. Kuukauden Auliksessa on sama systeemi kuin oli HS:ssa jokin aika sitten, en muista numeroa, kun olen hävittänyt vanhat. Siinä on kolme harmaata 3 X 5 laatikkoa, joihin kuhunkin tulee lause ja kuvissa on yksi puu eri asuissaan. Ei hassumpi.
36. Bella29.8.2008 klo 14:36
Kun sanoin, että olen kirjoittanut
sen sanan vihkooni, niin se tarkoitaa
sitä, että se on ollut aiemmin HS-ristikossa.
Olen kirjoittanut kaikki oudot sanat ylös.
37. PP29.8.2008 klo 15:38
Bella: Sana oli ristikossani. Tuntui tutulta, mutten vaan löytänyt ja netissäkin oli vain tuo maininta. Nythän asia selvisi parhain päin.

Hyvä tapa sinulla tuo muistiin merkitseminen. Taitaisi meikämammallakin olla jo uusi nykänen, jos olisin arvannut muistiinmerkitä aina eteen tulleita uusia sanoja aina 1950 -luvulta lähtien. :-) Ja aina ilmestyy uusia ennenkuulemattomia. Siinä äidinkielemme rikkaus ja vaikeus, meille suomalaisillekin.
38. Tuohipää29.8.2008 klo 16:03
Kuljetusliike ja laidunkuume olivatkin ainoat kummajaiset. Löysin jälkimmäisen myös Uudesta tietosanakirjasta osa 16 punataudin kohdalta. Muuten oli sujuva ratkaistava.
39. Bella29.8.2008 klo 16:47
Kyllä on tainnut jokunen mustekynäkin
mennä sen n 15 vuotisen HS-ristikko-
buumin aikana.
On muuten aika paljon sanoja
violettivihossa.
40. Tuohipää29.8.2008 klo 17:12
Bella: Onko sanat kirjoitettu aakkosjärjestykseen vai mikä on menetelmäsi kirjavan valikoiman vuoksi?
41. PP29.8.2008 klo 17:26
Bella: Jos sinulla on aikaa, niin voisit kirjoittaa ne vaikka
Exeliin tai johonkin muuhun ohjelmaan, joka löytyy koneeltasi, ja aakkostaa, niin olisi helpompi löytää ja tarvittaessa vaikka tulostaa.

Aika monta taulukkoa löytyy minunkin koneelta, mutta ei mitään ristikkosanastoa. Toisaalta vihko on ihan hyvä, kun on oppinut sitä tuloksellisesti selaamaan. Itselläni ei kärsivällisyys riittäisi. Olen liian hökäle siihen.
42. Hemuli29.8.2008 klo 17:32
PP,
onnistuit!
Jos nimittäin kokeilit, saatko ketään kipaisemaan (?) Nykäs-osastolle ja tarkistamaan, onko tuommoista sanaa oikein "virallisestikin" olemassa.
Oli.
43. Hippunen29.8.2008 klo 17:43
Jo minä arvasin, että tämä on teille muille helppo pähkinä purtavaksi! Olen saanut nykerrettyä päiväaskareiden lomassa neljäsosan valmiiksi. En vielä kysele apuja.
44. SMH29.8.2008 klo 17:45
Meilläpäin tuo laidunkuume on tuttu sana, en ole kylläkään koskaan kuullut puhuttavat siitä laidunkuumeena.

Tuohipää ja PP kysyivät tuossa edellä ristikkosanakokoelmien tallentamisjärjestelmästä. Minä olen lisännyt niitä Wireniini aakkosjärjestykseen muiden sanojen sekaan.

Tämä ristikko oli ihan mukava. Paljon helpompi kuin aikoihin. Ostin jonkin aikaa sitten netin kautta antikvariaatista "Vuosisatamme kronikka" -kirjan, josta tähänkin ristikkoon oli otettu kaikki päivämäärävihjeet. Sain kylläkin kaikki toiseksi alimmaista lukuunottamatta itsestään.
45. PP29.8.2008 klo 17:51
SMH: Meillä taas Vuokilan 'Sanaristikot' toimii niinkuin sinun Wirenisi.
46. katti29.8.2008 klo 18:40
Hei! Olen tallettanut tietokoneelle tavallisena tekstitiedostona harvinaisempia sanoja. Aika vähän loppujen lopuksi.

Ja kun kone pannaan uusiksi silloin tällöin, ei sitten jaksakaan ruveta kaivelemaan vanhoja levykkeitä.

En ole kovin järjestelmällinen luonne.

Systemaattisemmin olen kerännyt erikoisia etunimiä, joita varsinkin nykyään löytää helposti Hesarin Syntyneitä-osastolta. Päästä ne katoavat alta aikayksikön, vaikka toisin luulisi. Jotkut sisarussarjat saattavat olla erittäin lennokkaita!
47. ansu29.8.2008 klo 18:53
En ole vieläkään saanut selville, kumpi valtio on kyseessä
24.9.1968. Apuva!
48. Lexa29.8.2008 klo 19:16
Ansulle: kyllä se piilokirjain taitaa olla nasaali?
49. hra4729.8.2008 klo 19:43
Kaksoispiste ja Persian shaahi liittyvät myös ko. harmaaseen riviin. Nixon go home oli silloin pop. Tuomiojaakin vietiin kuin kukkakeppiä mustaan maijaan. Olin mukana mellakoimassa.
50. Jaska29.8.2008 klo 19:49
Ei ole se piilokirjain nasaali, vaan klusiili!
51. aatra29.8.2008 klo 19:51
Apua. Helppo tämä on, mutta en silti osaa paria kohtaa. Minulla on ipanan itkunaiheena lapselle rakas kapine. Onko oikein? Osaisiko joku antaa vinkkiä Unkarin sydämeen ja aurinkolaseihin? Toiseksi alimmasta ratkaisulauseesta puuttuu kaksi keskimmäistä sanaa ja tiukka tekee. Mikä siellä taivaalla litää, jota poika katselee? Onko oikea sana vai kahden vihjeen yhdyssana?
52. Aksu29.8.2008 klo 20:01
aatra,
ajatuksesi taitavat olla ihan umpisolmussa!
- lapsen itkun aihe ei ole rakas kapine, eikä hän varmaan jaksais sillä leikkiäkään.
- Unkarin sydän lienee tässä vain tois puolell jokkee.
- aurinkolaseissa näyttää olevan jotakin vikaa...

Pääsetkös näillä yhtään eteenpäin?
53. katti29.8.2008 klo 20:04
aatra:

Itkun aihe on lastenkieltä.

Pääkaupunki on ytimessä?
54. Upolu29.8.2008 klo 20:04
aatra:
ei ole kapine, kädessäkin saatta tämä silti olla.
Katsopa laseja tarkkaan, eivät pysy päässä.
Lokkihan siellä taivaalla lentelee, sitä kun ei vaan kysytä.

Vastavuoroisesti kaipaan apua Virtanen/KAI kohtaan. kumpi menee pystyyn, kumpi vaakaan. Kolme kirjainta puuttuu siitä kohdasta.
55. Hemuli29.8.2008 klo 20:04
ansu ja lexa,
kannattanee luottaa Jaskaan piilokirjaimessa.
Mitähän shaahi olisi mahtanut vierailullaan tehdä?

aatra:
sinun pitää kai entrata uuteen uskoon koko se kyselemäsi nurkkaus.
Se ipana itkee, koska sitä sattuu.
Poika katselee kai lintua, mutta se katseleminen on se pointti, ei kohde. Ja aurinkolaseissa niiden viallisuus. Muut sanat tulevat sitten itestään, kun kumitat "kapineen" pois.
56. Aksu29.8.2008 klo 20:06
Upolu,
KAI pystyyn ja VIRTANEN vaakaan.
57. Hemuli29.8.2008 klo 20:07
Upolu,
olinpa äsken hidas!
Mutta sinun pulmaasi: (nais)Virtanen vaakaan.
58. Upolu29.8.2008 klo 20:13
tattista, sain kohdan valmiiksi.
59. aatra29.8.2008 klo 20:30
Tattista vaan minunkin puolestani. Nyt on ristikko kokonaan täynnä. Tuo Kai/Virtanen-kohta jäi täälläkin viimeiseksi, kun yritin Kaita väkisin vaakaan. Kiitos teille avusta siis. Muusta viis.
60. Bella29.8.2008 klo 20:34
Missä ovat vakijäsenet HT, toippa, JMP, Owlie,
matahari, Hillevi, Jondalar ym. ym.
Kaikkia on mahdoton luetella.
Ootteko mennyt viihteen puolelle?
Onko kukaan kotona?
61. Jotarkka29.8.2008 klo 20:38
Teillä on uusi "vakiavaajakin". Tästä oli aiemmin puhe.
Pikkuhiljaa jne.
62. JMP29.8.2008 klo 20:56
Ciao Bella ja kumppanit. Ristikko täyttyi tällä kertaa
suht koht mukavasti. Nyt vasta tulin tähyämään, että
löytyiskö virheitä. Tais tulla ilman kamujen apuja täyteen.
Mitenkäs teillä mykkäkoulua pitävillä?
63. Hippunen29.8.2008 klo 21:30
Tuosta kuvasta kyselen. Keskellä VIRIKE-sanan vieressä. Onko se syötävää vai suun edessä pidettävä kapine?
Viereisestä kuvastakaan en saa selvää. Liekö joku mehukannu?
64. Bella29.8.2008 klo 21:36
Hippunen:
Nyt en kyllä löydä.
Siis ristikon keskellä?
65. Hippunen29.8.2008 klo 21:38
Siis ihan ylälaidassa keskellä. Ihanaa kun sinä siellä päivystät!
66. Bella29.8.2008 klo 21:40
Löytyi ylhäältä.
Ei ole mikki, vaan hankintaherkku.
Astiassa olevan synonyymi on dekokti.
67. Hippunen29.8.2008 klo 21:45
Justiinsa. Tattista taas.
68. Bella29.8.2008 klo 21:52
Hippunen:
En minä täällä päivystä.
Tunnustus vain sinulle.
Netissä on paljon kaikkea ihanaa
shoppailtavaa. Enemmäkin kyllä
ikkunaostoksia.
69. Hippunen29.8.2008 klo 21:59
Bella:
Meikäläisen shoppailu - etenkin vaatteiden osalta - on tällä hetkellä pääosin haaveilua. Maha kasvaa ja nahka rutisee. Viikonloppuna on siskon tytön ristiäiset (minun ensimmäinen ja sitäkin arvokkaampi kummilapsi!). Löysin juhlahousut, jotka pitää virittää päälle kuminauhan avulla, puuh.
Nyt taidan virittäytyä unille. Huomenna on taas paljon puuhaa, kuten juhlaherkkujen leipomista.
70. Bella29.8.2008 klo 22:04
Katsomisen puolelle se on minullekin jäänyt.
Hyvät yöt ja ristiäiset on aina hieno
tapahtuma.
71. Jondalar29.8.2008 klo 22:28
Mukava ristikko. En löytänyt varmistusta, piipahtiko Moskovassa vuonna 1968 Reza Pahlavi vai Ahmad Hasan al-Bakr. Rytmikkäästi toistava ilmaisu selvisi aika äkkiä, oliko ehkä Harri Holkeri, joka sitä lausui presidentinvaalitulosta julistettaessa, tosin tässä tarkoitettiin Urhoa, Sylviä, Mattia ja Tanelia. Mietin amerikkalaisia, tuskin haetaan kansanosaa, vaan paikan nimityksiä. Laidunkuumeen sain varmistetuksi, tosin sana tuli itsestään. Ei ollut liian tuskastuttava täytetäväksi.
72. marjuko29.8.2008 klo 22:28
Voiko toiseksi viimeisen harmaan viimeinen sana olla se miltä se nyt näyttää? Näyttää valtion lyhenteeltä, 4 konsonanttia peräkkäin. Siinä pitäisi olla kaksoispiste mutta ei minulla näy.
73. iso S29.8.2008 klo 23:16
Miksipä ei voisi olla 4 konsonanttia? Välimerkkejä ei aina merkitä näkyviin vaikka Aulis joskus onkin tarkkana niiden kanssa.

Toiseksi alin lause oli ristikon pimeä hetki, poikkeaa vaikeudeltaan selvästi ristikon muusta tasosta. Neljäntenä oleva piilokirjain on tosi kiusallisessa kohdassa. Kaksi piilokirjainta kolmikirjaimisessa sanassa olisi tosi kökkö rakenne yksittäisessä ratkaisusanassa ja lauseessakin se hipoo riettaasti säädyllisyyden rajaa.

Muuten tätä ristikkoa voisi vaikkapa suositella sellaiselle joka on kuullut Auliksen ihmeellisestä ajatusmaailmasta mutta ei ole aiemmin uskaltanut kokeilla - tai on poistunut otsa kuhmuilla takaviistoon. Tässä on monet Aulismit, niin hyvässä kuin pahassa, nähtävillä kesytetyssä muodossa joten ahkeruus voi olla avain onneen (ratkaisuun). Järkytyksen mahdollisuus on silti olemassa ja aikaisempi karaiseva kokemus auttaa.

Jyrkkä vastenmielisyyteni ilmaus sille vihjetyypille jota edustavat LEI....O, -ADO ja -en. Ne eivät anna pienintäkään vinkkiä siitä mitä ratkaisusana tarkoittaa. Tuollaista mielivaltaa en katso hyvällä silmällä silloinkaan kun ratkaisusana on yleisesti tunnettu ja hankalasti muuten vihjattavissa. No, kuka tykkää mistäkin ja mikä tykkää kujeilla noinkin.
74. Hemuli29.8.2008 klo 23:21
marjuko,
se kaksoispisteetön meillä kai siinä on muillakin.
Ristikossahan ei useimmiten ole edes tavuviivaa, vaikka se normaalikirjoituksessa merkittäisiin. Tai heittomerkkiä (vaa´at). - Eli kaipa tämä sana on ihan OK.
75. Matahari29.8.2008 klo 23:27
Iltaa Bella ja muut, Mataharikin kotiutui.Kävin katsomassa Mamma Mian, jonka näin jo toissa keväänä Areenalla. Tuli hyvä mieli. Siitäkin, että vanhempani ovat ymmärtäneet saada minut hyvään aikaan, joten olen saanut olla nuori aikana, jolloin oli uskoa ja rohkeutta tulevaan! Tätä toivon nykyisillekin nuorille.
Muuten onkin suru ollut läsnä, nuoren, lahjakkaan ihmisen kuolema kosketti välillisesti minuakin.
Ristikko? Pahasti on kesken, viimeistä edellinen harmaa on osittain auki ja jotakin kummaa olen sotkenut myös kolmannen ja neljännen harmaan välissä, kun laitokseksi syntyy aivan ihmeellistä eikä mies, johon nuoli osoittaa ole auennut. Hyviä vihjeitä ehdin jo lueskella,kiitos, ehkä se siitä, joten
Mamma mia, here I go again...
76. Hemuli29.8.2008 klo 23:32
matahari,
nuoli ei tarkoita läheskään koko miestä.
Laitoksessa voi harrastaa esim. tiettyä suosittua kuntoilulajia.
77. iso S29.8.2008 klo 23:51
Juu, laitoksen alkuosa on suorasanainen kehotus kyseiseen kuntoilemiseen ja loppuosa on Tšekin ensimmäisen euroviisun (v. 2007) alkuosa!
78. marjuko30.8.2008 klo 00:06
iso S,
kiitos kun pelastit minut kuiville hetkellisestä optisen agnosian tilasta.
79. Matahari30.8.2008 klo 00:36
Kiitos vihjeistä Hemuli ja iso S, palaan niihin päivännäöllä. Nyt käy väsymys käpälään ja siirryn Muumipapan urotekojen maailmaan. Hemuli, miksi juuri nimimerkkinäsi tämä hahmo? En tunnista sitä sinuksi ainakaan näissä ympyröissä. Nautiskelen kirjojen kielestä.
Buona notte tutti gli amici.
80. Matti30.8.2008 klo 01:51
Hemuli kai ensiksi vihjaisi, että tokavikaharmaan viimeinen sana on lyhenne, kiitos. Kai ja Virtanen vielä auki, taitavat jäädäkin.

Ylärivistä alas tuli ihan outo miljoonakaupunki. Vai lieneekö minulla jotakin väärin. Se -en vasemmassa reunassa vähän nosti niskakarvoja. Ja amerikkalaisia, tuleeko osavaltion monikko?

Hauska oli pitkästä aikaa taas kokea, kun tapahtumat ilmestyvät pikkuhiljaa vaakariveille. (Viimeisessä hädässä voi luntata Vuosisatamme kronikasta. Niin Auliskin tekee. Tosin kerran ei kronikkakaan auttanut. Ratkaisuksi tuli "tapahtumaköyhä uutispäivä".

Tapahtui lienee kaikkien teemaristikoiden äiti.)
81. Hemuli30.8.2008 klo 07:13
Matti,
miljoonakaupunki kuuluu oleva maansa tärkein ulkomaansatamakaupunki. Olen minäkin sen verran huono maantieteilijä, että nimi oli vieras, myös fiinimmässä asussaan, joka olisi syntynyt, jos vaakavinkki Ahlqvistin paikalla olisikin lukenut "leivos".
Virtanen on tiedenainen, Kain ääni kaikaa radiossa.
Osavaltio on lainannut nimensä mm. ravihevoselle ja kansainväliselle homofobiapäivälle; ehkä tämä oikeuttaa monikkomuodon?

Matahari,
nimmariani jo kerran selittelinkin. Se on vain assosiaatio nimestäni.
Muumilaaksossa kyllä viihdyn ja parhaiten sopisin Pikku Myyksi: tasaisesti ärhäkkä. Pieni en lainkaan.
82. Lexa30.8.2008 klo 09:08
Kyllä minä taidan kumminkin pitää nasaalin tuon shaahin valtion piilokirjaimena!
83. Matti30.8.2008 klo 09:39
Hemuli, tuohan selvitti loputkin epävarmuudet 2499:ssä. Pääsee tästä nahkiaisen ostoon.
84. mummeli30.8.2008 klo 09:55
Kiitoksia hyvistä vihjeistä. Toiseksi alimmaiseen harmaaseen tarvitsinkin apua.
85. Hemuli30.8.2008 klo 09:55
Lexa,
voitko "lievästi vihjaista", mistä tuon vierailijan voisi vahvistaa?
Sillä ei kai tässä shaahin maan nimestä ole epäselvyyttä meilläkään, jotka ajattelimme sitä toista vaihtoehtoa.
Löysin jostain sivulausetiedon, että shaahi olisi tehnyt kyseisenlaisen vierailun v. 1967. Oliko hän tosisaan noin innokas matkustelija?
86. mamma30.8.2008 klo 10:14
Olin jo onneni kukkuloilla kun luulin selvittäneeni koko ristikon, mutta mitä vielä. Piilokirjain puuttui -500. saisinkohan vihjeen. Kiitos.
87. Camppi-One30.8.2008 klo 10:19
Helponlainen oli tosiaan tämänkertainen ristikko. Vasemman alanurkan kahteen aukeaan sattui ensin poikkeuksellisen monta väärää sanaa, joten vuoden 1978 tapahtumaan piti käyttää kuukkelia, muuten olisi kerrankin selvinnyt suunnilleen ilman. Kaksoispisteetön lyhenne on kyllä aika kökkö.

Vuoden 1938 tapahtumaan tuli sanoiltaan suht järkevän tuntuinen ilmaus, mutta sen lopun sisältöä en oikein ymmärrä ainakaan, jos laidunkuume on tosiaan tuo jonkun googlaamassa keskustelussa mainittu sana. Tapahtuman asiayhteyteen paremmin sopisi, jos outo laidunkuume olisi Marilynin loputon oikea etunimi, tosin silloin pilkun jälkeinen käänteentekevä sana olisi puolestaan hieman asiayhteydessä outo.

mamma:
-500 viitannee 1990-luvun alun kotitietokonemalliin. Tämä taitaa olla taas niitä älyttömiä vihjeitä, joista ei mitenkään voi ilman ristisanoja päätellä ratkaisusanaa edes sinne päin.
88. Aksu30.8.2008 klo 10:30
Camppi-One,
huomaa, että vuoden 1938 tapahtuma ei jatkukaan enää alaspäin. Siitä huolimatta viimeinen vaakasana (2-kirjaiminen) ei nyt istu siihen hyvin.
89. Hemuli30.8.2008 klo 10:31
Camppi-One,
mahtoiko sillä urheilijallamme olla avio-ongelmia? (En todelakaan tiedä edes, oliko hän naimisissa.) Minä kun ajatellin, että sen 1928 lause jatkuu vielä 1938:nkin lopuksi.

Ja vielä 1968-lauseesta:
Nyt kyllä pelkään, että taas kerran töppään pahan kerran, mutta uskaltaudun silti ihmettelemään.
Voiko semmoisen valtion johto tehdä yhtään mitään, jota ei edes ole olemassa?
90. Hemuli30.8.2008 klo 10:35
Vielä 1938:aan:
Lauseella ehkä verrataan aiempia urheilijoita nykyisiin, jotka usein saavat kotijoukkojaan kaukomaille kannustajiksi.
91. Camppi-One30.8.2008 klo 10:50
Mutta voiko Aulis varmasti tietää, että mestari-Matilla ei kotijoukkoja ollut matkassa?
92. Pattikas30.8.2008 klo 11:02
Hemuli:
Olet prikulleen oikeassa. Ei perheitä tuolloin kuskattu ulkomaille katsomaan ja kannustamaan. Tämä kyseinen Matti-poika voitti EM-kultaa 3.9. 1938 (yli 76m) ja Yrjö Nikkanen (yli 75m) sai hopeaa.
V. 1928 tuohon perheeseen syntyivät kaksoset, joten heitä oli sitten kaikkiaan neljä. Tulkoon sivumennen mainituksi, että rakas vaimoni on lapsuusvuosinaan myöskin asunut Kampinkadulla Hämäläisten talossa ja tavannut tuolloin usein kyseisen perheen edustajia.
Hemuli:
Kyllä sellainen valtio oli olemassa, mihin v. 1968 vihje viittaa.
Persia on ihan toinen juttu. Sen päämies kävi vaimoineen täällä Suomessakin joko 1969 tai 1970. Kuka muistaa tarkemmin?
93. marjuko30.8.2008 klo 11:04
Aksu,
vuoden 1938 lauseessa ei ole järjen häivääkään ellei se jatku alaspäin. Onhan sen pakko jatkua.
94. Owlie30.8.2008 klo 11:11
[Bella 29.8 klo 20:34

Jos Sibeliuksen viulukonserttoa voi sanoa viihteeksi, vastaus on "kyllä".]

Tapahtui 1968: Veikkaan klusiilia.
En pidä tapahtuman viimeisen sanan tyyppisistä ratkaisuista. Yhtä kökkö kuin eräissä muissa ristikoissa olevia "MATTIVIRTANEN"-ratkaisuja (etunimi ja sukunimi yhteenkirjoitettuna).
95. marjuko30.8.2008 klo 11:13
Lexa,
pidä ihmeessä se nasaali siinä toiseksi viimeisessä lauseessa. Konsonantilla varustettu valtio on vuoden 1958 valtiosäännön mukaan tasavalta, jonka pää on presidentti. Tämän nasaali-valtion nimi oli tuolloin - 1968 - Persia.

Pattikas,
päivitä historian muistisi.
96. Alfhild30.8.2008 klo 11:13
Nyt lyö taas tyhjää. Kukahan mahtaa olla vasemmassa reunassa vuoden 1948 vihjeen yläpuolella oleva naishenkilö, lienee laulaja? Entäpä viistosti hänen yläpuolellaa oikealla oleva Lauri?
97. marjuko30.8.2008 klo 11:20
Hetkinen. Nyt täytyy tarkistaa vielä kerran nuo valtiovierailut. En enää ole varma tuosta äskeisestä ennen kuin pöyhin asiaa.
98. Aksu30.8.2008 klo 11:20
Auliksen nuolet ovat yleensä ihan kiitettävästi suuntaa näyttäviä. Tässäkö yksi nuoli on sitten unohtunut pois.
99. Owlie30.8.2008 klo 11:21
Alfhild,

Lauri on Mansen kuuluja poikia.

Naishenkilön nimeä en tiedä, eikä tarvitsekaan.
100. marjuko30.8.2008 klo 11:21
Alfhild,
sinä naisen kuvassa ei kysytä nimeä vaan juuri sitä, mitä hän on tekemässä. Lauri on taas tunnettu runoilija, Aila Meriluodon puoliso.
101. Owlie30.8.2008 klo 11:25
[marjuko 11:31,

Jos tarkoitat kadunnimeä, se oli juuri noin siihen aikaan, kun Pattikaan vaimo siellä asui. Olin itsekin duunissa samalla kadulla anno dazumal. ]
102. Alfhild30.8.2008 klo 11:25
Kiitos, kiitos, Marjuko ja Owlie. Ilmankos tökki, kun yksi vaakasana oli ihan pielessä.. :D
103. Apea30.8.2008 klo 11:33
Alfhild:
Olisihan sinun pitänyt se Lauri hoksata kun tunnettu runonsa liittyy nimimerkkiisi :-)
104. marjuko30.8.2008 klo 11:37
Nyt on lähdettävä kirjastoon tarkistamaan nuo valtiot. Googlesta ei löydy suoraan, ainoastaan se, että konsonanttivaltio solmi tuolloin suhteita isoon ystäväänsä.
105. vaari30.8.2008 klo 11:47
painiskelee vielä kavalan sanan kanssa!, kun ei osaa päättää malmin ja maan olotilan välillä. Muut hankalat sanat ovatkin sitten tulleet eilen helposti toisista muotoutuen. alaharmaa tietysti kesti vähän, mutta historia tunteminan auttoi! Miten se tipu onkin niin hankala monelle ollut?!
106. mamma30.8.2008 klo 11:53
Lisäys: Luulen tietäväni mitä -500 tarkoittaa, mutta en siitä huolimatta keksi piilokirjainta. Voi voi.
107. vaari30.8.2008 klo 12:02
mammalle: se on joku vanha tietokonepeli, feminiini naisystävä kenties Hispaniasta?!
108. katti30.8.2008 klo 12:08
Mikähän oli kyseisen urheilulajin Euroopan-ennätys v. -38?
109. mamma30.8.2008 klo 12:20
Kiitos vaari. Olisi pitänyt tajuta.
110. marjuko30.8.2008 klo 12:58
Varmistin kirjastossa (MMM 1970), että Lexalle klo 11:13 antamani vihje pitää paikkansa. Huh huh kun helpotti. Iski ikuinen epäusko.

vaari:
kavala on erään vaaran ja joen alku, löytyy Nykäsestä.
111. abe30.8.2008 klo 13:02
muuten ristikko on ok,mutta kavala ei aukea ei sitten millään auttakaa ihmeessä.
112. marjuko30.8.2008 klo 13:06
Hemuli,
kiitos eilisillan avusta. Ja tämänaamuiseen klo 9:55 viestiisi:
MMM 1970:ssä oli kuva shaahiparista ko. visiitillä, joten kyllä se kuuluisa kaunis puoliso siinä hymyili.
113. Lexa30.8.2008 klo 13:06
Hemulille: Vuosisadan kronikasta mistä Auliskin nämä teemat lainaa. Katso syyskuu -68.
114. iso S30.8.2008 klo 13:19
katti, siihen maailmanaikaan ME oli sama kuin SE ja vastaus riippuu siitä mitä aikaa vuodesta tarkoitetaan. Vuoden 1938 alussa ennätys oli Matti Järvisen 77,23. Vuoden 1938 aikana Yrjö Nikkanen paransi sitä kahdesti, 77,87 elokuussa ja 78,70 lokakuussa. Tämä ennätys kesti 15 vuotta, kunnes keksittiin "liitokeihäs" ja Bud Held heitti 80,41.

Tiedot löytyvät täältä:
_http://www.athletix.org/statistics/wrJTmen.html

Vanhin (epävirallinen) ennätys on "tietysti" suomalalainen:
C. UNOFFICIAL PROGRESSION BEFORE IAAF
38.96 Hjalmar Fellman, FIN, 27 Sep 1890, Helsinki
115. Lexa30.8.2008 klo 13:19
Tuon v.-38:n voisi tulkita niinkin, että tältä urheilijalta lensi kyllä keppi mutta ei nuoli kuten v. 48:n olympiavoittajalta sitten aikanaan. Mitäs tuumitte?
116. Camppi-One30.8.2008 klo 13:25
Tuolloin 3.9.1938 Euroopan (ja maailman)ennätys oli 77,87, jonka Yrjö Nikkanen oli nikannut vain reilua viikkoa aikaisemmin. Tämä ristikko-Matti oli ennätysmies vielä alkuvuoden ajan tuloksella 77,23. Sama Nikkanen paransi ennätyksen 78,70:een 16. lokakuuta, mutta sitten kestikin lähes 15 vuotta seuraavaan parannukseen. Silloin (elokuussa 1953) meni ensimmäistä kertaa 80 metriä rikki, 41 sentillä, tekijänä sittemmin oman nimikkomallin urheiluvälineestä saanut Bud Held.
117. Camppi-One30.8.2008 klo 13:27
No niin, iso S ehtikin antaa täsmälleen samat faktat :).
118. iso S30.8.2008 klo 13:41
No ei täsmälleen. Kuudessa minuutissa ehdit näpytellä päivälleen oikeat tiedot, kun minä huitaisin vain kuukauden tarkkuudella. Enkä edes puhunut EE:stä mitään vaikka sitä kysyttiin. Luotin sen verran lukijoiden päättelykykyyn.

Päättelykyvyn koettelemisesta puheenollen, jollakin tarkemmin nimeämättömällä torilla oli taannoin neljä kananmunakauppiasta. Kilpailu asiakkaista oli kova eikä hintoja haluttu polkea, joten yksi laittoi mainoskyltin: Suomen tuoreimmat munat täältä! Toinen pani paremmaksi: Euroopan tuoreimmat munat täältä! Kolmas teki ylittämättömän tarjouksen: maailman tuoreimmat munat täältä! Neljäs, vaatimaton, mainosti: tämän torin tuoreimmat munat täältä!
119. katti30.8.2008 klo 13:42
iso S:

Yritin antaa aatoksen lentää eri mahdollisuuksiin, koska mulle se laidunkuumeen vika vokaali on epävarma, vaikka lause jäisi ajatukseltaantyngäksi, jos kyseessä olis ennätys.

Että kuuluuko lauseen viimeiseksi sanaksi Lexan ehdottama nuoli? Vai onko yksi nuoli jäänyt pois, ja lause jatkuukin alas yhtyen pressaan?

Laidunkuumeen ehdottoman varma tietäminen ratkaisisi pulman. Mut kun en tiedä enkä löydä.
120. iso S30.8.2008 klo 14:03
Nuolen ottaminen lauseen viimeiseksi sanaksi on mielenkiintoinen ajatus. Silloin sen voisi tulkita viittaukseksi Tapio Rautavaaraan, joka siirtyi päälajinsa uran loputtua jousiampujaksi. Tähän en kuitenkaan usko. Minusta alempi harmaa pystysana on vuosien 1928 ja 1938 lauseiden yhteinen viimeinen sana. Tämä ei välttämättä ole tästä asiasta viimeinen sana!

Laidunkuumeen varman tietämisen merkitystä en ihan ymmärrä, ellei tämä sitten liity sellaiseen aanailuun että katin kysymys 30.8.2008 klo 12:08 olisi jollakin tavalla oleellinen ratkaisun kannalta. Mielestäni ei ole.

Entistä F1-kuskia Mika Saloa voisi kiusata: laidunkuumeko vaivaa sinua? Tämä liittyy mutkan kautta suoraan samaan sarjaan sen väitteen kanssa että Jaakobin vaimojen nimet olivat Vilu ja Helle. Raamatussahan sanotaan että Jaakobia vaivasi öisin Vilu ja päivisin Helle.
121. Camppi-One30.8.2008 klo 14:05
katti:
Ennätyshän kyseessä ei ainakaan ollut, kuten nuo mainitut tulokset osoittivat. Mutta mestaruushan silloin tuli, joten laidunkuumeen viimeinen kirjain voisi ollakin konsonantti. Vaan silloin se edellinen sana ei olisi oikein looginen.

Eipä tosiaan löydy kuukkelilla sopivaa laidunkuumetta kummallakaan loppukirjaimella, ei edes disease-sanan kera etsimällä. Tai no, se viittaus täällä esitettyyn johonkin Kalevan vanhaan ristikkoon, mutta siinä ei esitetä sanalle mitään perusteluja, joten en vielä suostu ihan sillä tuota vokaalia ostamaan.
122. marjuko30.8.2008 klo 14:06
Laidunkuumetta tarkoittava sana ON Vuokilan ristisanakirjassa ja ehdottomasti näkyy loppuvan niin, että 1938 lauseen viimeinen 2-kirjaiminen sana on kieltosana.
123. Eki30.8.2008 klo 14:12
Lähettäjä: Eki 29.8.2008 klo 13:36

Laidunkuume löytyy myös ainakin esim. WSOY:n isosta tietosanakirjasta.
124. aurora30.8.2008 klo 14:17
Ristikkorenkikin tuntee laidunkuumeen.
125. pelaaja30.8.2008 klo 14:20
Factastakin se laidunkuume löytyy (naudan piroplasmoosi, punatauti)
126. marjuko30.8.2008 klo 14:30
Korjaus Persia-nimeen: maan virallinen nimi on jo v:sta 1935 ollut se, jota me nyt olemme tässä makustelleet. Oliko sitten jotenkin raflaavampaa puhua Persian shaahista. Pienessä tietosanakirjassa vuodelta 1927 hakusanalla Persia(n keisarikunta) löytyy suluissa "virall. - - - -". Ja kaikkihan me olemme kuulleet "Persialaisella torilla".
127. katti30.8.2008 klo 14:45
Marjuko:

Jos se löytyy Vuokilasta, lopetan pähkäilyn tähän pisteeseen . (!!!)
128. Hippunen30.8.2008 klo 15:48
Ai vitsi mikä sotku. Tuo laitos on nyt oikein, mutta kuka ihmeen Ville? Ja ex-suklaa? Ja tuota lapsi-vanhempi-kuvaa siinä samassa sumassa olen pähkäillyt eilisestä asti. Tuleeko siihen verbi?
129. vaari30.8.2008 klo 15:55
Marjukolle kiitos. Lue abekin hänen vihjeensä 12.58. Sana oli minulla jo, muta kun en tuntenut sitä, tuli uskon puute!
130. vaari30.8.2008 klo 16:12
Hippuselle!: Ville on kova kansalaisaktivisti ja ex-suklaa oli sellainen "virityspatukka"! Ja perhekuvassa harjoitellaan jotain?!
131. toippa30.8.2008 klo 18:36

Bella

Bingo! Oikein arvattu. Viihteelle taas meni. Olis syyskauden avaus. Aamulla oli paitsi pää, niin käpäläkin kipiä, kunnes muistin, että oli kuulakilpailu ja siinä siidereissä taisin venähdyttää takapohkeen.
Taas tämä päivä tarviölle! Sic! Pitäis lähteä fillaria hakemaan.
Nyt olen luvannut itselleni kunnollisen loppuelämän!

No ristikkoa olen tusannut iltapäivän ja jatkan vielä sinnillä eteenpäin, ennenkuin alan kysellä.

JMP

Ei ollut mykkäkoulua, vaan luokallejääntiä hunningollaolosta.

Iso S

Päivän parhaat :-] Vilusta ja Helteestä. Kumpikohan oli Jaakobin lempivaimo?
132. marjuko30.8.2008 klo 18:40
Owlie klo 11:25,

en tarkoittanut kadun nimeä, vaan tätä Persia-aiheista keskustelua. Asuin itsekin Kampissa lähellä tätä nyt uudelleen nimettyä katua, jota varmaan tarkoitit.
133. Hippunen30.8.2008 klo 19:07
Vielä on muutamia ykkössanoja siellä täällä. Villen ja suklaan hokasin, mutta tuota vanhempi-lapsi-kuvaa en. En saa siihen mitään järkevää sanaa. Pitää vielä räpeltää, jos tulisi ahaa-elämyksiä.
134. Jaska30.8.2008 klo 19:23
Indisiotodisteisiin perustunut tuomioni klusiilivaltiosta Auliksen ristikossa osoittautui kirjallisen lähteen mukaan vääräksi. Tietoa vierailusta ei löytynyt ko. valtion varsin seikkaperäisestä historiankirjasta. Lexa on siis tälläkin perusteella oikeassa.

Netistä löysin tiedot nasaalivaltiohenkilön vierailusta NL:ssa vuosina 1965, -66 ja -67, joista viimeisin oli virallinen. Vuodelta 1968 mainintaa en löytänyt. Ehkä kyseessä on ollut epävirallinen piipahdus. Pikku yllätys oli, että länsimielisenä tunnettu jäbä ravasi noin päntiönään kommunistidiktatuurissa. Tosin taisi demokratian laita olla vähän niin ja näin nasaalivaltiossakin kyseisen kehvelin riikinkukkoilun kaudella.
135. marjuko30.8.2008 klo 19:26
Hippunen,
mitenkähän tuota nyt osaisi vihjata. Vanhempi kuvassa yrittää tavallaan opettaa lasta tulemaan luokseen tai kävelemään, ehkä siinä on kysymys tutustumisen asteesta.
136. marjuko30.8.2008 klo 19:30
Jaska,
MMM 1970:ssä mainittiin kuvan kera päivälleen tämä Auliksen tarkoittama visiitti. Lisäksi kerrottiin, että tämä oli kolmas vierailu. Aikaisempien ajankohdista ei mainintaa.
137. Lexa30.8.2008 klo 19:40
Mietitäänpäs vielä; jotain logiikkaa tulee tuohon v.-38:n lausekkeeseen kun sovinnolla hyväksyy viimeiseksi sanaksi NUOLI!
138. katti30.8.2008 klo 19:54
iso S:

Vitsit oli hauskoja, enemmänkin niitä lukis, jos sille päälle satut;)
139. marjuko30.8.2008 klo 20:26
Hippunen,
lisään että siinä yritetään tehdä jostakin asiasta tapa, käyttäytymismuoto. Sana on substantiivi.
140. toippa30.8.2008 klo 20:39

Haloo porukat!

Ihmisten kirjoissa jälleen. Fillari tallessa.

Tyynyliinan täytyy olla helppo, kuni meikäkin onnistui sen ratkomaan ihan lähes kunnialla ja ilman hammasten kiristystä.

Siis melkein:

Nyt kinnaa vielä muutama kohta:

1) ala/vasen "-en" - eikös sillä pätkälläkin, joka tulee ratkaisusanaksi, pitäisi olla aina joku tolkku.
No nyt vikakirjaimeksi on tasan kaks vaihtoehtoista konsonanttia sieltä naiskuvasta -
eli sanaksi tulis tollanen enklanninkielisen miesnimen lyhennys ja lempinimi?

2)sama taso/oikea laita - "lehdet päällekkäin" onvatkos net samat lehdet vai kaksi eri?

3) lähes keskellä "työkaluja" - voivatkos melkein pellonsänget olla niitä? - kun "supistaa" menee ihan
_ _ _ _ malla umpeen! Vai viittaakos tämä työkalut nyt italialaiseen kelloon? Onhan sekin työkalu

Kuka auttaisi nyyttiä?
141. marjuko30.8.2008 klo 21:12
toippa,
1) just enklanninkielisen miesnimen lyhennys, juu, jolloin nainen on jotain tekevä
2) samat lehdet, koska siitä tulee latinan "käyttö"
3) työkalut melkein kuin hanamerkki, ovat piikkejä, naskaleita sen semmoisia; myös melkein heinä ennen korrelletuloa
142. Rookie30.8.2008 klo 21:35
Sain kerrankin liki täyteen tämän viikottaisen auliksen... Mutta miksei kukaan neuvo mitä kautta löytäisin toiseksi alimman harmaan vikan??? APUJA? Myös tuo ylälaita häränpäästä etelä-kaakkoon tökkii.... ?
143. toippa30.8.2008 klo 22:00

marjuko

Kaunista kiitosta - aattelin jo, että koneessa oli jotain vikaa, konsa oli niin hiljaista.
Nyt on sit liina täynnä! - tack!

Rookie

tää kävi tää USAN tukema kruunupää-hallitsija lähi-idästä tuossa meidän naapurissa (lyhennettynä ja kaksoispiste puuttuu!)

Aika jännää tosissaan, kun joku täällä totesi, että USA:n paras liittolainen muslimimaasta ravasi kuiten aika tiheästi 60-luvulla neukuissa???!!! Kaksoisagentti?
144. toippa30.8.2008 klo 22:03
Rookie

-etelä/kaakko kuinka syvällä? tarkenna?
145. toippa30.8.2008 klo 22:05

Kukkuu! Missä kaikki?

Onvatko Bella tai Owlie tai aksu tai otv-a tai joku liikkuneet torin liepeillä?
146. Aksu30.8.2008 klo 22:17
toippa,
kyllä täällä saitilla aina välillä käydään!
Ristikko on jo valmis postiin pantavaksi viimeviikkoisen ristikon kanssa.

Mutta nyt, kun tätä tarkastelin, niin juomasin RAAMATUN HENKILÖn, joka on putkahtanut ihan itsekseen. Enpä moista liene ennen tavannut sanaristikoissa? Vihje on vuoden 1948 eka sanan yläpuolella. Nimestähän puuttuu loppuosa eli -ias.

Vai onko nimi teille toisille tuttu?
147. Aksu30.8.2008 klo 22:19
ei juomasin, vaan huomasin, tietysti!
148. EJlo30.8.2008 klo 22:23
Ikävä että heti alkuun eli vasen ylänurkka, joutuu pohtimaan kumpi kirjain piilokirjaimeksi olisi sopiva. Oletteko sitä mieltä että puolikkaat piikkimäiset esineet viittaisivat esim haravan lappeen osiin vai peräti golffarin "telineitten" alaosiin ? En huomannut näistä vempaimista yhtään kannanottoa, joten ovat ilmeisesti suurimmalle osalle ilmeisen selvä juttu.
149. Jotarkka30.8.2008 klo 22:26
Teillä on huono muisti. Kenestä on varotettu? Oikeasti
varokaa, ettei kukaan sotke hyvää henkeänne.
Teillä on ollut hyvä porukka. Vastassa on ekspertti!
Muualla on päällepäsmäri. Nyt on teidän vuoronne.
150. Aksu30.8.2008 klo 22:26
EJlo,
mie kannatan niitä haravasta revittyjä.
151. marjuko30.8.2008 klo 22:34
EJlo,
olen Aksun kannalla. Jos ne olisivat golfarien telineitä, pitäisi näyttää myös se taso, jolle pallo pannaan.
152. toippa30.8.2008 klo 22:42

Aksu

sama -nias-loppuinen alku täälläkin on . enpä ole edes kyseenalaistanut!

EJlo

kyllä net niitä haravan osia ainaski täällä on - olis aika haettua laittaa niitä merkitsemään niit'ä golf-juttuja ja siinä tapauksessahan sanankin pitäisi lehtomaisesti olla vajaa, kun kuvan vempaimetkin onvat!
153. marjuko30.8.2008 klo 22:44
Aksu,
kahlasin läpi ties kuinka monta Raamatun henkilöluetteloa, mutta ei löytynyt tuota nimeä. Sehän on ainakin sorsasuku.
154. Aksu30.8.2008 klo 22:57
Ei hätää, taisin löytää.
Oisko ollut 1. Mooseksen kirja.
Enstex tosin näytti siltä, että nimi olisi genetiivimuodossa, mutta löysin vielä nimen, joka oli "genetiivin genetiivi".
Kelpaa miulle.
155. toippa30.8.2008 klo 23:00

marjuko

Pistäs googleen Bible ja sit se nimi ja ruksaa kohta "kaikkialta internetistä" (eli ei pelk. suom.sivut!)
Niin jo löytyy Raamatun henkilö eikä ole lintu!
156. carpediem30.8.2008 klo 23:04
marjuko
ei tosiaan ole sorsasuku, vaan niin kuin toippa sanoo bible + sana niin löytyy oikea vaihtoehto.
157. toippa30.8.2008 klo 23:13

Aksu:

Minä kyllä löysin sen Nehemiaan 10.stä. Suomalaisessa laitoksessa se on kahdella alkuvokaalilla, vaan engl. kiel. tämä muoto!
158. Aksu30.8.2008 klo 23:19
toippa,
ja mie epäilen, että nimi on ollut vanhoissa raamatun käännöksissä yhtä kirjainta pitempi.

Va enpä mie oo raamattua nyt aukaissu, kuukelista vain etsiskelly.
159. marjuko30.8.2008 klo 23:21
Hei, hienoa, pojat! Sieltähän se löytyi, bible oli se ratkaiseva hakusana. Ja nimi "means cloud in Hebrew", hienoa. Kannatti lähteä kalaan! Sorsasuvussa on ässä lopussa, pahus. Antakaatte anteeksi tämä möhlinki.
160. Aksu30.8.2008 klo 23:39
Nämä ajatukset riittäkööt tältä päivältä.
Hyviä öitä kaikillen!
161. toippa30.8.2008 klo 23:57

Samaa täältä - kauniita unia kaikille.

Tein just lyhytanalyysin, vaan se -kele karkas kyberavaruuteen, enkä just nyt jaksa kirjoittaa uusiksi, joten palataan aalloille sapatti aamusella.

Että voi kuulkee täälasena päivänä maistua vielä tänä aikaan yöstä vanhat kunnon räiskäleet eli letut hyviltä vanilja-vadelmahillon ja kylmän maidon kera! Nam!

elikkäs ötyä ~<:-)
162. Jotarkka31.8.2008 klo 00:13
Sinulle PP. Etkö sanonut jossain uskomattoman monista
kirjoituksissasi Tamaralle jotenkin näin. Tämä ei ole sitaatti.
(Oli heittosi siitä, että siellä kohta synnytetäänkin ja odotetaankin yhdessä). Tamara ei hyväksynyt heittoasi
ja sinä sanoit jotain , että mene niitteen HS-ystäviesi
porukkaan, jos tahdot. Muistaakseni se oli vielä voimakkaammin sanottu. (Kaikki on tarkistettavissa)
Tämara tuli tänne. Miksi sinä olet täällä kun et edes
pidä Aulis Lehtoa hyvänä laatijana? Etkö voisi katsoa
asiaa siltä kannalta, että täällä ei todellakaan
haluta sinun osallistuvan tähän sivustoon.
Katso siihen paljon puhuttuun peiliin.
Sinulla on kaikki muut saitit hallinnassasi!
163. Rookie31.8.2008 klo 00:18
suokaa nyt anteeksi... luulin tätä sisäpiriläisten hommaksi.. Sorry! nyt joudun silti apuja teiltä kyselemään...
-edelleen mulla on vähän auki nuo häränpäästä kaakkoon ja etelään ja itään HIH! ruudut??? (Mikä on se "KESKUS" jne... Harmaat kyllä aukes! myös kartat mulle aina tuottaa onkelmia....)
- ja alhaalta se toinen harmaa vimppa sana... lat.käyttöä en löydä.... lehtiinpäällekkäin "ISIL"/ILIS" ei sovi...
- onko seuloa päin p:tä???
AUTTAKAA NYT JOKU MASIA!!! (Sori, sain lehden vasta 8h sitten... )
164. carpediem31.8.2008 klo 00:30
Rookie
Keskus on solun keskipiste. Latinaksi käyttö= kahden lehden nimilyhenne peräkkäin. Seuloa-sana sopii kuvioihin oikein hyvin.
165. Rookie31.8.2008 klo 00:33
Ei sitte. En mä suinkaan ole jäänyt näihin "aulismeihin" koukkuun, nyt kun vasta ensimmäiset niistä olen nähnyt..
Ei, enhän nyt minä sentään...
Ja löytämisen ilohan se on yhä edelleen se suurin ilo =)

Asiasta kolmanteen; Joko olette sienessä käyneet???

=räpyttelee= .............. =HIHITTELEE= , =yksin.
166. JMP31.8.2008 klo 00:34
Ihailtava suoritus tartuhetkeen!
167. Menepä31.8.2008 klo 00:36
Jotarkkaqwertsuqwatever?! hetkeksi lepäämään. Aamulla sitten taas ttuilet lisää.
168. toippa31.8.2008 klo 00:38

Elä sie Rookie hötkyile. Kirjoitus tuntui, että sulla on suurempikin hätä.

En löydä sinun "KESKUS"-paikkaa idässä, kaakossa tai etelässä? ja missä on se "SEULOA". Välillä tulee tunne, ettei olla samassa ristikossa! Ole tarkempi neuvoissasi!

Sulla on väärät lehdet tai väärä lehti - se on nimittäin se, joka aikoja sitten paperisena kuopattiin, vaan nyt on noussut kuolleista nettiversiona eli se x 2!

Yritäs nyt vielä uudestaan kysyä tarkemmin. Kyllä täällä aina avittajia löytyy.
169. Rookie31.8.2008 klo 00:39
CARPEDIEM!
Niin Minäkin Sinua!!! Kiitos apusesta!
Luulinkin jo olevani ainoa yökyöpeli tällä planeetalla...
Saitko jo selkoa tuosta äsk. alas nurkasta??? (=kellotaulusta alas ja kaakoon?
170. carpediem31.8.2008 klo 00:45
Rookie
Tarkennapa hieman mistä kiikastaa. Nim. "ristikko tehty jo".
171. toippa31.8.2008 klo 00:48

Etkös sinä jumankauta "Rookie" ole sisälukutaitoinen vai miksi nuo aikaisemmat neuvot eivät mene perille vai ihan laiskuuttasiko kyselet täällä moneen kertaan.

Kato mitä minä vastasin sulle siihen tokavika harmaan viimeiseen sanaan jo tunteja sitten <);-)

"Lähettäjä: toippa 30.8.2008 klo 22:00

Rookie

tää kävi tää USAN tukema kruunupää-hallitsija lähi-idästä tuossa meidän naapurissa (lyhennettynä ja kaksoispiste puuttuu!)

Aika jännää tosissaan, kun joku täällä totesi, että USA:n paras liittolainen muslimimaasta ravasi kuiten aika tiheästi 60-luvulla neukuissa???!!! Kaksoisagentti?"
172. Rookie31.8.2008 klo 00:52
Toippa...
taidat olla mun ystävä jo muutenkin =) Sun ja hetkiseen takertuvan juttui oon tääl jo pitkään lukenut kun olen tuota kaikkein syvintä "aulismin lumoa" haeskellut..... KIHIHIHIIIII!

Eiku joo. oikeassa olet/olit. nyt mua kyl tällä hetkellä vaan ja ainoastaan ketuttaa tuo oikea alanurkka!!!!! Pitäskö siihen muka oikeesti laittaa joku suomenkielelle vieras konsonanttijono???
Sori... Kestää hetken mun vastaamiset....
mun Tiikeri just tuli ikkunasta taas sisälle... HUH! yli 2m korkeelle joutu hyppäämään!!!!! (ovi on toisel puolel taloo... eihä sinne voi kiertää, ku ikkunasta on teoriassakin lyhyempi matka!!! Khää... ei naurata silti.)
173. toippa31.8.2008 klo 00:52

Rookie

vielä piti lisätä, että ITÄ-naapurissa, silloin kun se oli vielä pitemmässä muodossa ja ennen glasnostia.
Ellei vieläkään aukee, niin tässä lisää siihen 1968 viimeseen sanaan:

Mitä lukee Holantilaisten autojen persuksissa maatunnuksena ja se inessiiviin! Se on siis lyhenne! Ja ilman kaksoispsiteitä! Ja ex-itänaapuri ja ja ja...
174. mummo31.8.2008 klo 01:01
voi toippa kun sie aina niin nätisti kaikille vastaat.
minnuu on vainoharhaseksi sanottu, mutta minä en ole.
tuo Jotarkka. olen sanonut että minulla on hyvä vaisto.
Jotarkalla on myös hyvä vaisto. Tai sitten on lukenut
näitä kaikkia juttuja täällä. Sieltä ne kaikki selviää.
ei tarvi lainata. kaikki on luettavissa.
175. Menepä31.8.2008 klo 01:08
JotarkkaqwerTaatelimummoqwatever?! lepäämään. Aamulla ehtii taas hyvin ttuilla ja sotkea säiettä lisää.
176. Rookie31.8.2008 klo 01:10
Yhä edelleen myös suomennettuna olen vasta aloittelija näissä hS-ristikoissa! mukava on välillä ollut lukea tätä palstaa juuri six, et ette anna suoria vastauksia, vaa jätätte aivoillekin töitä!!!!!!
Sorry, tein varmaan jonkun etiketti vihreen??? saiskos teiltä nih, jotennii kirjallisena tuommottii käytymisoppaita???

carpe&toippa.... teillä on näkyvis pahoi ihmissuhdeonkelmii!

toippa- > mun historian tiedot oli jo koulus 4... sain ja luin kyl jo moneen kertaan ton ^ mutta kun ei sytytä nii ei sytytä!!!!

P.S. en ole se entinen "Rookie" vaa mä nyt sitä nimmarii ekan kerran tänään tänne kokeilin . Sorry!
177. ??31.8.2008 klo 01:14
Roorkie??? käytymisoppaita+++
178. toippa31.8.2008 klo 01:21

Rookie! Hah! Pieleen meni!

Ei ole ihmissuhdeongelmia - ei näkyvissä, eikä piilossa!
Sen siitä saa, kun yrittää auttaa, niin törmääkin historiattomaan ennustajaeukkoon! ;-)

Turha ruveta kuule mun sukuni kanssa etiäisistä kilipailemaan. Mie se kuulun lapinnoitain perintövereen.

Siulle voin ennustaa, että lisää kielioppi- ja lyöntivirheitä on tiedossa, ellet skarppaa vähän kirjoitustaitoasi! Hah!

Äläkä joka toisessa lausessa sorryttele. Ota ittees niskasta kiinni ja niele rautakanki, niin pysyy ryhti suorana.
179. Rookie31.8.2008 klo 01:22
Kiitos "MUMMO"... "Jotarkka" tuossa jo ehtikin mut haukkua ääliöksi, joka taidan ollakin oikeast.

pitääkö mun nyt vaihtaa nimimerkkii, että oikeesti sais tästä ristikosta kysellä?? (siis ilman kyyneliä?)

latinan sanakirjaa ei ole vieläkään.
juridisia toimenpiteitä vain ne kaksi tiedän, kumpikaan ei sovi!
180. Rookie31.8.2008 klo 01:43
Voe tokkiinsa pikkaraista Toekkaa, kui kovast se pilkkui jaksaap nussiva!!!! eikös ammattilaesen pittees het hogata ku jonnnin joutava horo yrittöö murteita viäntää????

Kiva ku heti luonteesi paljastit "TOIPPA"... taidatpa oinas olla!? VAI?
No okej! voit saadaanteeks, muta vain yhyren keran...
Eikös nuot prattispalstat olekin muualla?

Yhä edelleen kaipaisin vinkkejä oikeaan alanurkkaan...
nyt ketututtaa! Multa puuttuu vain ne 6 kirjainta, tai sitte on taas kaikki väärin.

AUTTAKEE OEKEET IMMEISET?
181. Rookie31.8.2008 klo 02:00
O.K. Ei täältä järkeviä yöimmeisiä näytä löytyvän. kui toi Vaasalainen Toippa täällä viel saa roikkua?????????????

HYVÄT ÖTYT TEILLE MUILLE!!
182. malalai31.8.2008 klo 02:33
mullakin jäi tästä mysteeriksi tän puuharuudukon kellotaulusta kaakkoon ... ???
183. MW31.8.2008 klo 10:35
Kaunista sunnuntaiaamua kaikille täältäKaakkois-Suomesta. Mikähän lienee tuo toiseksi viimeisen harmaan lauseen viimeistä edellinen 3-kirjaiminen sana, jossa vielä 2 piilokirjainta!! En saa siihen syntymään mitään järjellistä, kun en löydä edes mitään faktaa kuukkelista tuolta ajalta. Voikos kukaan vielä vihjaista.
184. katti31.8.2008 klo 10:37
Se on myös eräs ruumiinosa.
185. MW31.8.2008 klo 10:52
Katille suurkiitos! Jopa taas heti selkis. Kunta olikin väärin ja näin ollen viimeisen harmaan lauseen keskikirjaimet. Kyllä olen aina saanut hienosti apua. Siitä kiitos taas.
186. Hemuli31.8.2008 klo 11:33
Aurinkoista päivää ja tervetuloa Venetsiasta, tai no, venetsialaisista.
Komiaa oli: elokuinen yö, upea tähtitaivas, rannat täynnä valoja. Ja kun koirakaan ei enää tallustele näitä maita, ei tarvinnut senkään puolesta paukkuja pelätä.

Luin kaikki omaa viimeistäni (noin vuorokausi sitten kirjoitettua) seuraavat - ja kummastutti.
Ensin ihan tyydyttävää: marjukolle, Lexalle ja Jaskalle kiitokset sen tokavikan harmaan selvittämisestä. (Vuosisadan kronikkaa minulla ei ole, enkä minäkään ymmärtänyt moista lähes jokavuotista vierailuhalukkuutta.)

Mutta sitten tuo puoli yhdentoista jälkeen käyty keskustelu?
Osittain omituista.
187. Jondalar31.8.2008 klo 12:31
Marjuko, hyvä että kävit varmistamassa kirjastossa hankalan valtiovierailun. Minulla oli jo suljettuna kuoreen väärän maan nimi, avasin kuoren ja muutin yhden kirjaimen. Ei vaan löytynyt googlettamalla yhtään mainintaa päivältä 24.9.1968, tapasiko shaahi Reza Pahlavi Breznevin vai kävikö Kaksoisvirtainmaan päällikkö Moskovassa silloin.
Konekaapparista minulla on henkilökohtaisia muistoja. Kaappaaja Aapo oli armeijassa meidän joukkueenjohtaja. Taaksepoistutti aika rumasti Intiön pusikoissa, syöksytti Hiukkavaaran ampuraradan suolla. Mutta koulutti kyllä ensiluokan radiosähköttäjän. Jätin ratkaisuni Albert Stenvallin mökin postilootaan lenkillä käydessäni.
188. rookie31.8.2008 klo 13:51
Ihan kiusallinikin mun on nyt pakko palata!!
Eli edelleenkään en ole tuota toiseksialimman harmaan viimestä saanut auki.. eli yhä edelleen nuo kuusi tyhjää kellotaulusta kaakkoon kiusaa mua.????
(Ja joops, olin kyl yöllä tosiaankin nauttinut hieman liikaa.. HMMMMM? naista? vahvempaa..
Ja historia ei vieläkään ole vahvuutenani..
Siis sopiiko tuo "Seuloa" ollenkaan kuvioihin??? vai olenko taas eksyksissä?
Missä muuten Owlie luuraa??
189. Aksu31.8.2008 klo 14:01
rookie,
vastaan kymysykseesi "Siis sopiiko tuo - -".
Sana sopii jopa erinomaisesti!!
Siitä on oikein hyvä jatkaa.
190. Rookie31.8.2008 klo 14:14
kiitos!!! Mulla onkin suurin epäusko "lat. käyttö + lehdet päällekkäin" juttuun... saan siihen jatkuvasti vaan ihan väärin... Onkohan se eteishuone mulla väärin?
ja tuleeko tosiaan muka 4 konsonanttia ilman kaksoispistettä siihen harmaaseen ongelmaan???? -> sitä en todellakaan tajua!Mä kyl saan siihen NO_ _SA???
191. Aksu31.8.2008 klo 14:20
Rookie,
korjaa vastaukses vihjeeseen "juridisia".
Niistäkin on ollut puhe jo tällä säikeellä.
Suosittelen tutustumaan!
192. Rookie31.8.2008 klo 14:28
Joo-ops. Niin oli jo pitkään ollut, mutta nyt siinä ei ole enää mitään järkevääääääääH! byää! vai tuleeko tosiaan ihan siansaksaa siihen??? entä se puuttuva : mihin se siihen muka kuuluis tulla?

OHOPS!!! Just tajusinkin sen!!!!!! kiitos Aksu avuista!!! P.S. tää olikin mun eka Aulis, jonka sain valmiiksi =)

Vaikkakaan en vieläkään tota lat.käyttöä mistään voi varmistaa!!!!
193. Rookie31.8.2008 klo 14:36
Kyllä nää Aulismit on sitte palkitsevii! Älyttömän hyvä mieli mulle ainakin tuli, kun sain vihdoinkin selville Auliksen ajatukset... =>kiero mikä kiero!!
!!! KIITOS KAIKILLE MUA OPASTANEILLE!!!
194. toippa31.8.2008 klo 15:26

Rookie

Hyvä jos osaat tunnustaa, että viime yönä päissäsi kirjoittelit tänne puuta heinää!

"Lähettäjä: rookie 31.8.2008 klo 13:51

(Ja joops, olin kyl yöllä tosiaankin nauttinut hieman liikaa.. HMMMMM? naista? vahvempaa.."

Vielä parempi olisi, jos osaisit pyytää anteeksi sekavaa ja sopimatonta tekstiäsi!

Ja kiitos kiitoksista! Minä olin yksi niistä, jotka vilpittömästi yrittivät sinua auttaa sekavuudestasi huolimatta!

Ja taas meni ennustuksesi pieleen - ei - en ole oinas! Sinun tähtimerkistäsi ei taida olla mitään epäselvää?
195. mamma31.8.2008 klo 15:26
Joko Rookie selvitit lehden x2? varmuudeksi vihjaisen aloita "monesti" sanan synonyymillä.
196. toippa31.8.2008 klo 15:34

mummo

Samaa hyvää tässä haluaa kierrättää, mitä itse on saanut eli apujen antaminen on aitoa iloa.
Näkyy vain olevan kaikenlaista viheltäjää liikenteessä.
Pitää ehkä rajoittaa uusien neuvomisessa, kunnes näkee tuuleeko latvassa liikaa.

Hyvä, että käyt kuiten tsekkaamssa, missä täällä mennään.
Ja jätä jo vanhat taakse ja tule uutena aina uuteen päivään mukaan.
197. toippa31.8.2008 klo 15:42

Hemuli

Vai olit "Venetsialaisissa" eli se tarkoittaa melko varmasti Kokkelbytä tai Jeppistä? Vai onko tapa levinnyt Pampaksen rannikolta jo muualle Suomeen.
Olen ollut monissa kymmenissä venetsialaisissa mukana ja se on todella upea pimeän elokuun traditionaalinen valofestivaali. Sitä on vasta uudella ajalla alettu markkinoida laajemmin koko maassa.

Sitten vielä - eilisillan 22.30 jälkeistä keskustelua et ymmärtänyt? Sitäkö spekulaatiota Raamatun henkilöstä?
Se loppuyön sekoilu saikin tuolla edellä 31.8.2008 klo 13:51
selvityksensä!
198. AH31.8.2008 klo 16:33
Tämä näyttää välillä melko oudolta sisäpiirikeskustelulta, mutta eipä tuo minua haittaa. Minulla on nyt homma muuten selvä paitsi että yhä olen epävarma tuosta valtiovierailijasta - mistä
marjukon tieto oli peräisin (MMM lienee varmin)? K-maassa oli juuri tapahtunut vallankaappaus, joten ajattelin uuden johdon voineen käydä hakemassa vähän tukea... Irkkubändi, outo logo oikealla ylhäällä ja -ADO olivat tuntemattomia, mutta tulivat "itsestään" (tosin googlasin varmuuuden vuoksi). Sen sijaan vihje "amerikkalaiset" on nähdäkseni oikeassa muodossa ja tarkoittaa intiaanikansaa, josta osavaltio sai nimensä (kuten Dakota, Utah, ehkä muitakin).
199. TS31.8.2008 klo 17:19
Helpohko ristikko. Muutama riesa tuli vastaan. "Se kuuluu Suomeen" ja toiseksi alimmaisen lauseen lyhin sana ei tahdo aueta. Saman lauseen viimeisen sanan ymmärsin olevan lyhenteen. Paljon on edellä näitäkin kohtia selvitetty, mutta ei vaan ole mennyt perille.
200. AH31.8.2008 klo 17:28
TS: Suomeen kuuluva on vuodelta 1981 ja lyhenne entinen vuodesta 1991. Auttoiko?
201. Aksu31.8.2008 klo 17:30
TS,
pitäisi saada siihen viiteen ruutuun yksi Suomen kunta. Löydätkö?
Samalla hahmottuu se harmaa 3-kirjaiminenkin, mistä on katti
antanut tänään hyvän vihjeen.
202. marjuko31.8.2008 klo 17:47
Jondalar 31.8.klo 12:31
AH 31.8. klo 16:33

MMM 1970:ssä oli kuva Rezan vierailusta Moskovassa ja muistaakseni isäntänä kuvassa oli ainakin Nikolai Podgornyi, joka silloin oli presidentti eli vähemmän merkittävässä asemassa Brezneviin verrattuna. Oliko siinä B., en pannut merkille, mustavalkoinen pieni kuva ja mielenkiintoni kohdistui lähinnä vierailijaan ja päivämäärään.
203. Bella31.8.2008 klo 17:55
Sunnuntaita kaikille.
Olin kaksi päivää matkoilla.
TS:
Ruumiin osa.
204. toippa31.8.2008 klo 18:07

Heippa Bella!

Onpas jo kaivattu. Kaunista syksysunnuntaita sinnekin.
205. AH31.8.2008 klo 18:32
Kiitos, marjuko! Tehtävä siis täytetty...
206. TS31.8.2008 klo 19:00
AH,Aksu ja Bella: Nyt apu riitti,kiitos!
207. Bella31.8.2008 klo 19:14
marjuko:
Kiitos vaivannäöstä ja tuli näin
sitten varmistettua sana, joka
minulla oli.

toippa:
Sinä jaksat aina olla niin
ystävällinen. Se on hieno ominaisuus
ihmisessä.
208. Aksu31.8.2008 klo 19:26
Ja kyllä se toippa osaa olla hauska!
Niin kuin se rautakangella ryhtiliikettä!
Kyllä sai nauraa taas makeasti.
Kiitos, toippa, mukavista hetkistä!
209. Hippunen31.8.2008 klo 19:33
Marjuko: tattista selvennyksestä. Mulla oli ensimmäisenä kirjaimena L, joten ihmettelin kovasti tuota sanaa!
210. Hemuli31.8.2008 klo 19:46
toippa.
nyt olin taas tuntikaupalla yhden tyttäreni kanssa hurvittelemassa, heti sen jälkeen, kun päivällä vähän pistäydyin täällä moikkaamassa ja ihmettelemässä.

Venetsialaisia on täälläkin (= "lyhyvä suame alueil" eli siellä missä katse kantaa, jos ei nyt yhtä kauas koin Pohjanmaalla, niin kantaa kumminkin) vietetty jo pitkään. Historiasta en ole koskaan ottanyt selvää; voi olla, että on pohjoisemmasta lipunut tänne suurten selkäin, korpisoiden maille, ja tietääkseni vieläkin etelämmäs, ainakin Suomen synnyinmuistojen ja työn ja tiedon puistojen leveyspiireille asti.

Ihmettelemään eilisiltaisia saivat Jotarkka ja Rookie. Vaikea uskoa, että viimeksi mainittu olisi ollut puhtaat jauhot pussissa, vaikkapa sitten kaljoissakin. Tekisi mieli yhtyä kyssärinimimerkin arveluihin eräiden muidenkin henkilöydestä, vaikka olenkin uudenlainen tällä säikeellä.

Mutta minulle riittää ihmettely; ei tarvitse yrittää ratkoa syntyjä syviä. Hyvä kun sain ristikon ratkotuksi lähes omin aivoin.
211. pelaaja31.8.2008 klo 19:57
Kyllä, täällä on paljon mukavia juttuja ja kommentteja. Kiva käydä ihan vaan lukemassa jos vaikka itsellä ei olekaan mitään 'asiaa'.
212. toippa31.8.2008 klo 20:20

Kiitos kuittauksista Bella, Aksu ja Hemuli.

Kun tyynyliina vihodin täyttyi, niin yritettiin täällä autella, vaan ihan meinas plörinäksi mennä.

Samaa ajattelin kuin Hemulikin, että ehkä ei kannata olla niin sinislmäinen näiden joidenkin nimimerkkien motiivien ja monimuotoisuuksien suhteen, ettei mene helmiä sioille ja tule ikäviä yllätyksiä, kuten viime yönä.

No - eiköhän jätetä omaan arvoonsa tällainen haitanteko.

Onkohan HT mennyt tuhlaamaan voittorahoja, kun ei ole miehestä tällä kertaa mitään kuulunut? Ja Owliekin taitaa olla lennähtänyt toiseen pöllölaaksoon? Onkos otv-aakaan näkynyt. Iso S kyllä tuolla jo taas aiemmin hauskuutti Jaakobin vaimoilla.
213. iso S31.8.2008 klo 20:22
Vanha neuvo ei huonone toistettunakaan. Viittaan väitteeseen "en vieläkään tota lat.käyttöä mistään voi varmistaa!!!!"

Jos edessä on vihje, kädessä ratkaisusana(ehdokas) ja mielessä epäilys että nuo voisivat olla synonyymeja keskenään tai muuten varsin kiinteästi toisiinsa liittyviä, esimerkiksi etu- ja sukunimi, niin varmistuksen voi saa yksinkertaisesti antamalla Googlelle hakusanoiksi molemmat, siis vihjeen ja ratkaisun. Tässä tapauksessa
xxxx käyttö
missä xxxx on se ratkaisusana (lehden nimen lyhenne kahdesti) antaa heti ensimmäisessä linkissä vahvistuksen jos ratkaisu on oikea.

Pääperiaatteessa ainakin itse toivon että ratkaisuun pääsee Googlea ja hakuteoksia käyttämättä. Omasta tietämättömyydestä tai laatijan kieroudesta johtuen aina ei synny täyttä mielenvarmuutta siitä että ratkaisu on oikea. Silloin olen usein saanut sielulleni rauhan noin yksinkertaisella tavalla.
214. Jondalar31.8.2008 klo 20:33
Latinan käyttö oli Hesarin ristikossa äskettäin, silloin jäi mieleen. Englannin kieleen sana on ehkä tullut sieltä. Sanat näyttävät samansukuisilta.
215. Bella31.8.2008 klo 21:03
Jondalar:
Hyvää sunnuntai-iltaa
sinulle.
216. toippa31.8.2008 klo 21:23

Hemuli


Kyllä net "Venetsialaiset" on aina omittu tuonne Pietarsaari-Kokkola-linjalle. Vaan kun ovat kuin kissa ja koira tai Rauma ja Pori, niin pitää tästä ihanaisesta loppukesän valojuhlastakin ja sen omistusoikeuksista tapella lähes verissäpäin. Meinaatkos, että Uudessakaupungissakin?

No - Kokkelby on nyt uudella ajalla nostanut profiilia ja yrittänyt tehdä Venetsialaisista koko kansan kaupallisen juhlan torilleen. Siellä on milloin mitäkin sambaryhmää ja sirkushuvia tarjolla.
Alkujaanhan "Venetsialaiset" oli huvilakauden päättäjäiset ja ihmiset pistivät merenrantatonteilleen kynttilämeren, mikä näyttää kyllä veneellä tai autolla kruisaillessa todella mahtavalta.

Historiasta epäilen, että se on tullut tänne samaa tietä saapasmaasta, kuin Lucia-traditio. Eli Italiasta tänne pohjoiseen muuttaneet jäätelöntekijät ovat tuoneet venetsialaista henkeä mukanaan, tai sitten tapa on tullut kauppalaivojen mukana. Teorioita on monta.

Vaan "Venetsialaiset" on kyllä rapujuhlien ohella ihan niitä hauskimpia ja kauniimpia elokuun juhlia ja toivoisi,e ttä traditio leviäisi koko maahan.
217. toippa31.8.2008 klo 21:25


Hitto - nyt tuli mieleen, että olisikos saanut jäädä paljastamatta tuota kaapaprin koko nimeä - se nyt vain lipsahti - sorry!
218. Ylläpito31.8.2008 klo 21:26
Poistetaanko?
219. Juho31.8.2008 klo 21:31
Se latianan käyttö tulee mieleen ab - etuliitteellä, jolloin siitä tulee väärinkäyttö.
220. toippa31.8.2008 klo 21:38

Ylläpito

Poista - saatko pelkän nimen pois vai meneekö lapsi pesuveden mukana?
221. Ylläpito31.8.2008 klo 21:38
Kaikki menee.
222. toippa31.8.2008 klo 21:41

Odota vähän!
223. toippa31.8.2008 klo 21:43

No niin - anna mennä - kiitos!
Kopioin muut jo ja laitan uudestaan ilman nimeä!
224. Sensuroitu31.8.2008 klo 21:44
Sensuroitu
225. toippa31.8.2008 klo 21:47
Nyt se lyhytanalyysi, mikä karkasi taivaalle eilisiltana:

Ei ollut niitä kronikoita, mistä taristaa tapahtui-päivät, eikä kuukelillakaan tainnut irrota suoraan yksikään niistä, vaan kyllä net ristisanojen ansiosta joa aika ajoissa alkoivat hahmottua oikeiksi ajanjaksoiksi

Kakkosharmaa oli hauska - että siis joukko oli tuon kokoinen jo silloin. Ensiksi meinasi mennä harhaan, kun ääntenlaskuhan oli 50-luvulla.
Kolmosharmaan uskon jatkuvan kakkosen kanssa loppuun, vaan ei se nuoli-vaihtoehtokaan ole yhtään hassummin keksitty!
Viidennessä harmaassa rakkaan saarivaltion tiesin jossain takaraivossani olleen tuollaisessa elukkataistelussa, vaikka sitä ei kuukeli tunnekaan. Ehkä aikoinaan luin net historiat ennen matkoja niin tarkaan, että siellä mainittiin tämäkin.
Kuudes harmaa tuotti täällä eniten tuskaa - valtioarvailu ja sitten tuo kolmikirjaiminen jäsenkorjaus ja lopun lyhennelmä. Kaikkeen täytyy näköjään tottua. Kieliopillisestikin vääriin ratkaisuihin.

Viimeisen harmaan tapauksen muistan erityisen hyvin jo senkin vuoksi, että tämä alentuneesti syyntakeettomana tuomittu tekijä oli sieltä meijän perältä päin alunperin pois.
Ja siksi, että sellaista ei kukaan kuunaan olisi Suomessa uskonut edes tapahtuvan.
Tekijä tahtoi rahaa hyvään tarkoitukseen - Kaunialan sotavammasairaalalle ja SOS-lapsikylälle ja sit ihan vähän omallekin perheelle. Hermot oli menneet, kun firma meni konkurssiin.
Sen muistan, että julkisessa keskustelussa ihmeteltiin, miten viranomaiset antoivat asian venyä niin pitkään. Silloin ei ollut kai kovin paljon kokemusta näin vakavista tapauksista ja haluttiin olla erityisen varovaisia asiaan sotkettujen ihmisten vuoksi. (siivottu versio)

No - muuten täytyi ristikon olla teille konkareille tosi helppo, kun meikäkin sen tuossa täytteli kevyesti, vaan samaa mieltä olen - olikos se nyt Iso S:n kanssa, että nuot tuommoset vihjeet, kuten "-en", "lei....o", "-ado", etc - ovat, ellei nyt aivan persialaiselta torilta, niin sieltä laitamilta kuitenkin.

No - kuten Bella taisi todeta, että tyyntä taas myrskyn edellä. Voi olla, että ensi liina lykkää meille sellaisen myrkyn, että siitä ei toivuta edes monissapäin. Ans kattoo.
226. toippa31.8.2008 klo 21:51


Kiiiiiitos ylläpito - hienosta ja riepästä toiminnasta!
227. toippa31.8.2008 klo 21:59

po. ripeästä
228. Hemuli31.8.2008 klo 22:33
toippa,
ei Uudessakaupungissa vaan sinä toisessa mainitsemassasi tappelupukarikaupungissa.
Emmekä me täällä Unescon maailmanperintökaupungissa venetsialaisesikoiduudesta ole mitään valmiita maksamaan. Saavat muut pitää kunnian; me vain juhlimme perässä.

Muuten noissa toisessa mainitsemistasi kiistapareista olen minäkin pari kertaa vieraillut Jakobs dagar- aikoina. Sanon noin, koska emäntäni siellä on svenskatalande, ei silti bättre folkiin lukeutuva. Mukavat päivät nekin, vaikka ajoittuvat juuri meidän pitsiviikkomme kanssa samaan aikaan.

Hauskaa muuten tuo sinun ja ylläpidon yllä oleva toiminta. Enpä ehtinyt nähdä, mikä sen tyypin nimi oli, mutta eihan niitä kaikkia voi enää näillä kymmenillä yrittää muistaa.
229. toippa31.8.2008 klo 22:43

Voi että - Hemuli! Et kai vaan sinä ole kulkenut onnesi ohi?

Kun Veikkaus ilmoitteli ja etsiskeli juuri tuossa kesäkuun lopulla ennen voitonjaon umpeenmenemisaikaa loton yhtä kaikkien aikain miljoonavoittajaa!!

Ja kuponki oli jätetty just Jaakonpäivien aikana Pietarsaaren Prismassa. Siitä epäilivätten, että joku vierailija tai turisti on käynyt ja sit hukannut kupongin.

Joo - niin oli sähäkkää toiminta tuo virheenkorjaus, että pitääkin muistaa se seuraavan kerran, kun lipsahtaa.
230. Jondalar31.8.2008 klo 22:46
Kaunista iltaa, Bella. Big Brothesia katsoin, ja niin tervehdykseen vastaaminen viipyi. Loma loppumassa.
231. Bella31.8.2008 klo 22:50
toippa:
En edes kerinnyt nähdä koko
juttua. Harmi.
232. toippa31.8.2008 klo 22:56

Bella

No - toisaalta ihan hyvä, sillä se oli vähän liian suorasukainen vihje viimeiseen harmaaseen.

Jondalar

Oliko tosiaan tyyppi Hiukkavaarassa? Ehkä sillä oli hermot kireellä jo sillloin?

Nyt tarttee kattoo tuota pähkähullua ja mahtavaa "Todella upeeta" ykköseltä. Hienoa, että aloittivat taas!
233. Bella31.8.2008 klo 23:35
toippa:
Ab fab (kuten tyttäreni sitä kutsuvat)
on yksi lempisarjoistani.
Olen katsonut ne kaikki, jopa
useampaan kertaan.
Englantilainen huumori aivan omaa
luokkaansa.
234. Jondalar31.8.2008 klo 23:37
Niin oli, erittäin pelottava, vihattu, kireä, ihan oikea simputtaja. Ei ollut Hiukkavaarassa vaan kaupungin kasarmilla, viestikomppaniassa. Putkaan uhkasi minutkin hommata, mutta joutui itse Aapo lusimaan. Hyvä niin.
235. toippa1.9.2008 klo 00:07

Bella

Joo-o - täytyy myöntää, että englantilainen huumori on yhtä lajia maailman parasta. Ja ihmisetkin ihanan rentoja.
Ab fab on niin hirveetä nais-örveltämistä ja aina viinan voimalla, että kertakaikkiaan nuts!
Tiesithän sen, että tämä Edina on yksi päätuottaja ja käsikirjoittaja sarjassa!

Jondalar

Sen minkä taakseen jne... yritin tsekata missä mies luuraa nykyään, vaan on voinut vaihtaa nimeä.
Jääpä kuiten historian lehdille havisemaan kyseenalaisella kunnialla.
Pääasia, että sinä selvisit ilman suurempia särkyjä sieltä ulos.

Oliskohan porukat nyt aika sulkea silmät tältä päivältä?
236. ääliö1.9.2008 klo 06:59
Moikka, olen uusi täällä. Mahtuuko tänne vielä yksi ääliö?
Tietääkö kukaan, onko missään ristikkolehdessä HS:n pe-ristikon tyylisiä tai vaikeampia?
Harmittaa, kun joutuu "venyttämään" tätä pe-ristikkoa koko viikoksi.
Tässä 2499:ssa on yksi paikka, johon mielestäni pitäisi tulla s:n tilalle z ???
237. Hemuli1.9.2008 klo 08:01
ääliö,
aika uusi ääliö minäkin enkä mikään kelpuuttamaan ketään sakkiin. Mutta enpä luule kenenkään estelevän tuloasi.

Jotkut tykkäävät Iisakeista. Minä en niitä tunne, mutta oma suosikkini on Punainen Pelikaani. Siinä ei ole "HS:n pe-ristikon tyylisiä", mutta osa on kyllä vaikeampia. Sen veljessä Paksussa P:ssä on paljon helppoja, mutta lopussa aina jokunen tosi kinkkinen. Kokeile, jos et tunne.

Tarkoitat yhtä jemeniläiskaupunkia? En tiedä, mutta luulisin sen olevan niitä, joilla on useampia kirjoitusasuja.
238. PP1.9.2008 klo 09:48
Punainen Pelikaani (PuPe) ja Paksu Pelikaani (PaPe) ovat minunkin suosikkejani. Iisakki on paljon helpompi, mutta sieltä löytyy Auliksen ystäville 'Kuukauden Aulis'.

Jotkut pitävät Kirpusta, mutta minä en siihen ihastunut, vaan heitin melkein ratkomattomana roskiin. Voit kokeilla, koska makuja on niin monta kuin miestäkin. Lehti näytti huolellisesti toimitetulta ja värikkäältä enkä yhtään ihmettele, että se on monien suosikki. Tehtävätkin olivat monipuolisia ja jopa tavallisista ristikoista poikkeavia. Kirpulla on oma nettisivustonsa.

PuPelle ja PaPelle on tällä sivustolla omat säikeensä, joissa
on hiukan HS -säikeestä poikkeavaa keskustelua lehdistä, lähinnä omia arvioita, kritiikkiä ja itselle mieluisten vihjeiden esilletuomista. Onhan täälläkin, mutta erona on, ettei siellä ole juuri ollenkaan toisten neuvomista. Tämä on aivan omanlaatuisensa keskusteluareena, lämminhenkinen yhteisö, joka toimii kiitettävän lojaalisti jäseniään kohtaan.

En ole mikään keskeinen hahmo täällä, mutta silti toivotan sinut tervetulleeksi joukkoomme. Tulet varmasti viihtymään
tässä porukassa. :-)
239. PP1.9.2008 klo 09:50
Tuo edellinen oli ääliölle tarkoitettu. Sorry, että kohde tippui pois.
240. ääliö1.9.2008 klo 10:45
Hemuli ja PP,

kiitos vinkeistä. Lähden kauppaan etsimään noita lehtiä, jotta saan ratkomispuutteeseen helpotusta.....
241. RA1.9.2008 klo 11:11
ääliö,
myös Sanaseppo-lehdessä on helppojen ohella paljon visaisia ristikoita. Ja Auliksen ystäville tiedoksi, että silloin tällöin myös Auliksen ristikko. En ihan satavarmaksi uskalla luvata, mutta tähän syyskuun lopulla ilmestyvään numeroon on toiveissa yksi.

Sanaseppo on jäsenlehti ja jäseneksi pääsee ilmoittamalla yhteystiedot spostitse siht-ät-sanasepot.fi [-ät- = @]

Jäsenmaksu on 17,- Alle 18-vuotiaiden ja yli 65-vuotiaiden maksu on 13,- -Ja Sanaseppo 3/2008 ilmestyy siis tämän kuun loppupuolella.
242. Bella1.9.2008 klo 12:37
ääliö:
Minulle tuli n 10 v Iisakki (visaisten ystäville),
mutta jotenkin se ei muuttunut mitenkään.
Alussa aina helpot tehtävät ja lopussa
muuta vaikeampi.
Sana-sepot on ainoa tällä hetkellä
minulle tuleva ristikkolehti.

Niin ja kiva, kun tulet joukkoomme!
243. Jaska1.9.2008 klo 13:09
Lehden nimi on

SAN
SANASEPPO
POT

- perfektionisti
244. PP1.9.2008 klo 13:11
Bella:
Laskeskelin tuossa kotiintulleita ristikkolehtiä ja totesin, että parhaimmillaan niitä tuli jopa 12 eri lehteä. Vähitellen ne karsiutuivat tämänhetkiseen 4 lehteen.

Syy tuohon runsauteen oli se, että minun piti koko ajan treenata käsien 'hienosäätöä', joka oli pudonnut olemattomiin ja sain takaisin kyvyn kirjoittaa, käyttää saksia, pitää silmäneulaa kädessäni jne.. Pieniä asioita, mutta tuiki tärkeitä jokapäiväisen elämisen kannalta. Se oli hyötyratkontaa ja kaikki kelpasi. Ja varsinkin sairaalassa lukemisen lisäksi se oli ainoa mahdollisuus saada aika kulumaan edes jotensakin mieluisasti.
245. Jaska1.9.2008 klo 13:11
Se oli kone joka siirsi sanin ja potin keskeltä laitaan. Vika taisi olla koneen epätäydellisesti hallitsevassa käyttäjässä.
246. RA1.9.2008 klo 13:29
Jaska, ei kai sentään? :-D
247. Bella1.9.2008 klo 13:34
PP:
Aurinkoista arkipäivää.
Sinä sitten olet ristikkolehtienkin
ekspertti.
Onko tämä Jaska (perfektionisti)
sinun tuntemasi.
Minä en nimittäin ymmärtänyt hänen
kirjoituksiaan.
Oliko teidän sisäpiirijuttuja?
248. Jaska1.9.2008 klo 13:35
RA, kyllä kai sentään. Ei perfektionisti ole välttämättä 1-7/14. :-(
249. PP1.9.2008 klo 13:53
Bella:
Jaska on minun kultainen kumppanini ja hänen kuvansa näet nyt tämän säikeistön etusivulla. Ei hän mikään Taata ole, vaikka siinä niin lukeekin. Taata on aivan eri mies. Jaska on Jaska.

Tuo hänen viestinsä oli vain yksinkertainen tapa kertoa vitsikkäästi Sanaseppo -lehden oikea nimi, mutta surkeasti epäonnistui, kun ei kysynyt ensin minulta, miten toimia. :-D
Ei ollut sisäpiirin juttuja, kun hän oli oman koneensa äärellä,
kun minä naputtelin sinulle omallani.
250. Hemuli1.9.2008 klo 14:03
PP ja Jaska,
nyt kyllä ylen hatarasti ymmärrän. Eipä silti, on sitä ennenkin sattunut...
Mutta minulla on aloitusivulla vaami eikä Taatasta ole mitään mainintaa.
Olenko ajastani jäljessä?
251. PP1.9.2008 klo 14:07
Hemuli:
Kurkkasin etusivulle ja siellä se Jaska istuu edelleenkin. Ilmeisesti SM-kisoissa otettu kuva.
252. PP1.9.2008 klo 14:09
Hemuli:
Jaska kertoo, että edellinen kuva oli ollut joku naaras(poro),
vaami.
253. Hemuli1.9.2008 klo 14:37
PP,
luulin, että olen seonnut.
Mutta sitten huomasin, että sen etusivunkin voin päivittää...
Terveisin Jaska-Taatalle!
254. Pattikas1.9.2008 klo 14:40
Marjuko:
Kiitos kommentistasi, johon vasta nyt ehdin vastata, sillä niin paljon kaikenlaista on tässä sattunut. Tässä nyt tulee vähän asiaa ja asian vierestäkin.
Marjuko:
Olen tehnyt päivityksen historiantietoihini ja toiminut asiaan kuuluvalla tavalla.
Otin kuukelista selvää siitä Persian shaahin ja shaahittaren vierailuista täällä Suomessa. Se tapahtui kesäk. 22-26 päivinä 1970. Kävivät mm. Kuopiossa, missä shaahi oli kuulemma kiinnostunut ostamaan Puijon tornin.
Nihrasin polkupyörälläni poikki Suomen kesällä -70 ja päädyin Kuopioon. Kun ihmettelin monivärisen paperisilpun määrää kadulla, joku savolaisukko kertoi minulle, että sitä oli heitettty shaahin niskaan (siis olkapäille) edellispäivän vierailun yhteydessä. Min vain totesin, että jaha, onhan täällä näköjään muitakin kuuluisuuksia käynyt hiljakkoin.
Tämän aamun Huomenta Suomi-lähetyksessä vieraili McLarenin lääkäri Aki Hintsa TV:ssä. On sukulaismies, sillä hänen äitinsä isoisä ja mummuni olivat sisaruksia. Akin vanhemmat ovat aikoinaan asuneet tässä talosasa, minkä me nyt omistamme.
Last but not least:
Luvallanne saanen ilmoittaa, että minusta tuli tänä aamuna jälleen isoisä. Poikani perheeseen syntyi potra poikavauva (54 cm; 4,220 kg). Kaikki voivat hyvin.
255. Bella1.9.2008 klo 14:54
Pattikas:
Onnea isoisälle!
Tulipa potra poika.
256. toippa1.9.2008 klo 15:33

Hemuli:

Eiköhän tässä s/z - tapauksessa tarkoiteta nyt Jemenin naapuria.

Googlesta löytyy ihan suomalaisella ässällä tällanen paikka:

"on yksi -----_------- provinsseista (mintaqat) maan lounaisosassa"

Pattikas:

Onnea uudesta pontevasta pilitinpiltistä!
257. PP1.9.2008 klo 15:39
Hemuli:
Älä vaan kuule luule, että Jaska on Taata, ei ole edes taata =
ukki, isoisä; vanha mies ja ukko kylläkin ja taatamaisia kirjailijan lahjojakin löytyy (mm. useita työpaikkamme juhliin tehtyjä näytelmiä).

Pattikas:
Onnittelut tuoreelle taatalle, ukille...!
258. Ylläpito1.9.2008 klo 15:40
Pitäisikö vaihtaa Pattikasin kuva etusivulle?
259. Pattikas1.9.2008 klo 15:50
Kaikille Teille hyvät ystävät:
Tuhannet kiitokset onnitteluistanne!
Muuten, Te jotka asutte Stadissa, käykää nyt ihmeessä vihjaisemassa Hesarille, että laittaisivat ensi viikolla juhlan kunniaksi oikein mojovat palkinnot, vaikkapa 25€ kymmenelle tai sitten 10€ 25:lle, sillä kyseessähän on 2500. ristikko.
260. ääliö1.9.2008 klo 15:57
Bella,
kiitos tervetulotoivotuksesta.
Tein 10 vuotta sitten HS pe-ristikoita, sitten tuli katko työkiireiden takia. Nyt kesällä innostuin uudestaan noista pöytäliinoista (lakanoista), nyt nämä tabletit tuntuvat liian pieniltä.........

Äkkiä tähän näköjään taas jää koukkuun.
261. JMP1.9.2008 klo 16:17
ONNEA Pattikas!
262. Bella1.9.2008 klo 16:20
ääliö:
Aulis Lehto on hyvä koukuttaja.
Olen ollut 15 putkeen koukussa.
Ei ole yhtään perjantaita väliin.
(Suomessa ollessani).
263. marjuko1.9.2008 klo 16:57
Pattikas,
sydämelliset onnentoivotukset!

Se historian päivitysjuttu tarkoitti kaikessa ystävyydessä vain sitä, että nyt kysytty maa oli ennen nimeltään Persia. Shaahin Suomen-vierailua en tainnut edes muistaa! Saatoin käydäkin sinä kesänä Kuopiossa, josta mieheni on kotoisin.
264. marjuko1.9.2008 klo 17:23
Kävelin tänään antikvaarisen kirjakaupan ohi ja mikäs siellä ikkunassa pönötti, Vuosisatamme kronikkahan se siellä. Poikkesin katsomaan, hyväkuntoinen kuin mikä, näytti melkein lukemattomalta suojakansineen, v. 1987. Tuumasin, että jos virheitä on 1 eurolla, oikeata tietoa jää sentään 9:llä ja otin sen. Jossakin arviossa mainittiin, että se on 4 tähden kirja, Suomi-tiedon virheellisyydet verottavat yhden.

Ja katsoin heti tuon 24.9. 1968 tapahtuman: oli maininta.
265. pelaaja1.9.2008 klo 17:44
Pattikas,
onneksi olkoon ! Mahtaako nyt nimimerkkiisi tulla vähän ajan päästä yksi tai useampi tavu lisää (nimimerkin historian kun muistaa)
266. Hemuli1.9.2008 klo 17:46
Onnea minunkin puolestani, Pattikas!

PP,
arvelin minä, että Jaskasi voisi olla taata pienellä kirjaimella, kun olet pojastasi maininnut.
En minä ihan Frans Eemiliksi häntä ajatellut.
267. mare1.9.2008 klo 18:01
Paljon onnea isoisä Pattikas!
Noilla mitoilla on tukevaa aloittaa elämäntaival.
268. SMH1.9.2008 klo 18:21
Marjuko
Saanko kysyä paljonko maksoit Vuosisatamme kronikasta? Minä maksoin huhtikuussa 17 euroa ja postikulut päälle ostaessani sen nettikaupasta. Kirjahan on aika painava, joten postikulut tekivät 9.30 eur.
269. Pattikas1.9.2008 klo 18:31
Vielä kerran kiitokset Teille kaikille onnentoivotuksistanne! Vauvelin isä (eli siis poikani) oli hänkin syntyessään kookas; painoi yli 4 kg ja oli peräti 58 cm pitkä. Ihan kuriositeetin vuoksi: Shaahi oli näköjään syntynyt 26.10. 1919, kulta-Satumme 26.10. 1970, ja tuo poikamme 26.10. 1979.
Marjuko,
joo tiesin ja tiedän kyllä, että esim. 1970 puhuttiin Persian shaahista, eikä koskaan Iranin shaahista. Nimi vaihtui joskus myöhemmin. Kuka muistaa?
Pelaaja:
Sinulla on hyvä muisti! En tiedä vielä, mikä tulee pojalle nimeksi, mutta saatanpa hyvinkin vähän sorvailla nimimerkkiäni. Niin, edellisestä isoisäksi tulostani on vain nipin napin yhdeksän kuukautta, se vauvahan syntyi tyttärelleni ja tämä tämänaamuinen on poikani toinen lapsi.
270. Tuohipää1.9.2008 klo 18:43
Pattikas; ainoa kerta jolloin lähetin ratkaisuni HS:n konttoriin oli 2000. ristikko. Ajattelin silloin, että saa jotain erikoista tasatuhantisen palkintoja, mutta aivan tavalliset 10 kpl silloisia markkapalkintoja vain tuli. Olen ratkonut näitä HS:n ristikoita varmaan alusta alkaen v. 1956. Huvikseni vain, että huomaa milloin ei enää raksuta päässä oikealla tavalla. Vielä virtaa!
271. Bella1.9.2008 klo 18:48
Seppo Rosenberg oli vähän aikaa
sitten kakkosen tietovisassa.
Kilpaili poikansa kanssa.
Isä voitti juniorin. Sai 1000 euroa.

Pattikas minulla on 5.
272. PP1.9.2008 klo 18:51
Hemulille vielä:
Kyllä minulla on tytär (1961), poika (1963), ero (1987) ja Jaska (1988).

Sillanpää-Taataksi en luullutkaan sinun Jaskaa luulevan :-), vaan kioski-Taataksi, jolla on oma säikeensäkin toisaalla.
273. Bella1.9.2008 klo 18:55
Tuohipää:
On varmasti hyvä mittari tuo
HS-ristikko.
Siinä vaiheessa, kun ei enää
saa täyteen, saa ehkä todeta,
että vanhuus on tullut.
274. Matahari1.9.2008 klo 19:22
Onnittelut Pattikas!
Jos sukusi kasvaa tuota vauhtia, tulee nimimerkistäsi kohta rivin mittainen. Sepä olisi komeaa!
Ärsytit minut tarkistamaan tätä Persia - Iran nimen vaihtoa. Googlasin muutaman sivun ja löysin viralliseksi vuodeksi 1935, mutta myöhemmin päätettiin (40-luvull), että kumpaakin nimeä sai käyttää. Persia-nimitystä ovat käyttäneet lähinnä eurooppalaiset, oma kansa on käyttänyt pääasiassa nimeä Iran. Yleiseen käyttöön kai Iran-nimitys tuli sitten Khomeinin valtaan astumisen myötä.
Varmaan tästä joukosta löytyy joku, joka enemmän asiasta tietää.
Paljon viisautta kuukelistakin löytyy ja huomaa kuinka vähän on historian tunneilta jäänyt päähän - tai sekin tieto sitten häipynyt maailman tuuliin.
275. EJlo1.9.2008 klo 19:25
Pattikas;
Eikö Hesarin ristikot olleet 10 vuotta sitten aina lauantainumerossa ? Muistan että jos halusi tilata ns viikonloppu-Hesarin, niin se oli vain ja ainoastaan sunnuntain lehti eikä siihen kuulunut lauantain numeroa, jonka olisin ristikon vuoksi halunnut.
276. toippa1.9.2008 klo 19:56

Minä muistan,e ttä hs-ristikko oli aikojen alussa - 70-luvulla - perjantain lehdessä. Sitten se muutettiin - en musita kuink kauaksi aikaa ja aikamoisen metlein kanssa - lauantain lehteen ja nyt joskus uudella ajalla taas takaisin perjantain lehteen.
Joten mulle se alkuperäinen ristikko on aina ollut perjantain lehdessä.

Bella, HT Pattikas ja muut konkarit muistavat varmaan tarkat ajat.
277. pelaaja1.9.2008 klo 19:59
Ejlo,
joo, ja sitten jossain vaiheessa, vuotta en muista, ristikko alkoikin ilmestyä perjantaisin. 3 vuotta sitten halusimme (minä ja hän) muuttaa Hesarin tilauksen viikonlopputilaukseksi ja siihen kuului silloin la-su. No, se ei meille käynyt, koska ristikko oli perjantain lehdessä. Mutta siitä vuoden päästä eli 2 vuotta sitten hesarista soitettiin, että nyt on olemassa tämmönen pe-la-su-paketti ! Aikamoisen hyvää asiakaspalvelua.
278. mummo maalta1.9.2008 klo 20:02

Voi, voi minua!
En millään jaksa kahlata noita inside-juttuja synnytyksistä ja muista. Onkohan kukaan missään kohtaa antanut apuja KAVALAAN.
Ei millään pahalla!
279. Seitenvitonen1.9.2008 klo 20:08
mummo maalta,

Aatteleppa tunturia.
280. pelaaja1.9.2008 klo 20:18
mummo maalta,
varmaankin siellä ennen synnytystä, siis pe-la oli nätti vihjaus -vaara tai -joki
281. mummo maalta1.9.2008 klo 20:20

Kiitos sulle ikätoveri seitenvitonen.

Minulla kun ei ole tällä hetkellä Nykästä, niin en noista synonyymeistä tiedä.

Joskus tuntuu siltä, että nuoret kyselee sellaisia jotka meille vanhoille on itsestään selvyyksiä. Mutta annas olla, kun tulee eteen nykyajan tiedot vaikkapa musiikista. Johan tyssää meillä 40-luvun nuorilla.

Olen jättäytynyt pois Sanaseppojen kuukausipalavereista. Siellä tutustui tosi mielenkiintoisiin ihmisiin. Mutta niin moni niistä on poistunut joukostamme, kuten kauniisti sanotaan. Uudet tuulet puhaltaa kaikkialla. Aika entinen ei koskaan enää palaa.

Hyvää syksyä ja perjantaita ootellen.
282. Lexa1.9.2008 klo 20:48
Palaan tässä vieläkin tähän v. -38 rivin viimeiseen sanaan, joka on mielestäni luettava nuoli eikä se siitä enää minnekään alas jatku! Kyllä Lehto tuntee niin hyvin urheilun historiaa, että nivoo tässä yhteen v.-38 euroopanmestarin ja v. -48 olympiavoittajan samassa lajissa. Tapsahan siirtyi keihäsuran lopetettuaan jousiampujaksi ja hyvällä menestyksellä. Väittäkää vastaan!
283. Bella1.9.2008 klo 20:49
toippa:
Minä olen tässä muistamisessa onneton.
Muistini mukaan sinä aikana, kun olen
täyttänyt näitä ristikoita se on ollut
aina perjantai.

HT:
Tiedän, että sinä, jos kukaan osaa
vastata tähän oikein.
Jäämme odottamaan.
284. PP1.9.2008 klo 21:07
Se, mitä minä muistan ristikon perjantaihin siirtymisestä on, että maalle mökille matkaavat nostivat haloon, kun eivät saaneet ristikkoa ratkottavakseen koko viikonloppuna. Tämä
oli yksi peruste siirrolle, muistan lukeneeni. Ajankohdasta ei ole harmaata aavistustakaan

Mielenkiintoinen kysymys, johon varmasti saamme vastauksen.
285. katti1.9.2008 klo 21:09
Onnea, Pattikas!

Enpä usko, että vauras lehtitalo innostuu nostamaan palkintosummaa mistään syystä. Varaa varmaan olisi :)
286. Bella1.9.2008 klo 21:24
PP:
On kiva asia, että olet alkanut
viihtymään täällä ns viihteellisemmällä
ja rennommilla HS-sivuilla.
287. Hemuli1.9.2008 klo 21:26
Lexa,
mitäpä tuommoisesta väittelemään, kun oikeaa vastausta ei ole kuin laatijan pääknupissa.
Tai on meistäkin joillakin: joko sinulla (ihan mahdollista) tai "jatkoromaanipuolueella" (myös ihan mahdollista). Onneksi tässä tulkinta ei vaikuta itse ratkaisuun, niin kuin viime viikon kynttelit.
288. marjuko1.9.2008 klo 21:38
SMH,

maksoin 10 euroa, siis 1 eurolla virheitä ja 9:llä varmaa(?) tietoa, tämä siis vain omaa vinoiluani, kun täälläkin on kerrottu, että kirjassa on virheitä. Minusta se oli aika kohtuullinen hinta noin hyväkuntoisesta kirjasta. Samassa kaupassa näkyi olevan Wirenin ristikkokirja, mutta kun en ole varma sen hyödyllisyydestä, jätin sen toistaiseksi sinne. Olisikohan jollakulla täällä kokemuksia Wirenistä?
289. Hemuli1.9.2008 klo 21:54
marjuko,

minä sain Wirenin yhdeltä tyttäreltäni. Eihän lahjahevosta ole hampaisiin katsomista - ja ihan kiva lahja sinänsä, kun en enää oikein mitään lisämammonaa halua.
On siinä puolensa: voi esim. etsiä 6-kirjaimisita kasvia tai 5-kirjaimista kaupunkia tai konsonanntiloppuista sanaa.
Mutta sanotaan nyt ihan säyseästi: kyllä Vuokilan kirjasta on enemmän iloa.
290. Pattikas1.9.2008 klo 21:56
Ylläpito:
Mitä tarkoitat kysymykselläsi: "Piäisikö Pattikasin kuva vaihtaa etusivulle?" 1.9 klo 15.50.
Toippa:
En voi tietää/muistaa juurikaan mitään Suomen 70-luvusta, sillä v.1971 alusta roikuin pää alaspäin aina vuoden 1984 puoliväliin saakka maassa, jolla on myös nimi "Down Under".
Siksi kai veri vai mikä neste se nyt oli on noussut päähääni!
291. Ylläpito1.9.2008 klo 22:02
Etusivulla on Jaskan kuva esittämässä taataa. Herätimme vain huumorimielisen kysymyksen, pitäisikö siihen tilalle panna oikean isoisän kuva, esim. Pattikas. Pattikasin kuvaa meillä ei toki ole.
292. toippa1.9.2008 klo 22:05

Niinpä Bella

HT:n tai Iso S:n muistamisia tässä ootellessa olen melkein varmasti syömässä hattuani tai vaihtoehotisesti menossa sementtisairaalaan siitä hyvästä, että muistan todella ajan, jolloin kitkerien kritiikkien myötä ristikko vaihdettiin mitään kysymättä perjantaista lauantaihin ja sit takaisin perjantaihin.

Vaan nyt kohta pitää kattoo ykköseltä tuota Esko Valtaojan sarjaa "5 kulmaa kosmologiaan" Tiekartta tähtiin.
Mieeelenkiiiiiintoista.
293. Matahari1.9.2008 klo 22:12
Marjuko, Hemuli jo mainitsikin nämä luettelot, jotka monta kertaa helpottavat, kun ei jaksa aina karttaa, kasviota tms kaivaa esiin.
Lisäksi minussa Wirenissä on enemmän näitä "omituisia" sanoja synonyymeineen, joten katson aina sieltä ennen kuin alan tutkia Nykästä. Vuokila taas on ehdottomasti parempi nimissä ja ehkä tuoreempikin (painatusvuosia en ole tarkistanut). Summa summarum: molempi parempi.
294. toippa1.9.2008 klo 22:15

Pattikas

Haa - siis koaloiden ja didgeridoon maassa! Ei hassumpaa. Haaveilen pääseväni eläkepäiville sinne eteläiseen naapuriin kuuntelemaan kiwien laulua!

Sitäpaitsi on hyvä välillä olla pää alaspäin, niin verenkierto nupissa vahvistuu ja samalla järki jalostuu!

Muuten niistä nimistä muistan Patrikin ja Kasperin, vaan tuo keskimmäinen piltinpiltti on unhottunut. Saas näkee, mihin tuo sinun nimmarisi vielä venyy.
295. toippa1.9.2008 klo 22:15

Pattikas

Haa - siis koaloiden ja didgeridoon maassa! Ei hassumpaa. Haaveilen pääseväni eläkepäiville sinne eteläiseen naapuriin kuuntelemaan kiwien laulua!

Sitäpaitsi on hyvä välillä olla pää alaspäin, niin verenkierto nupissa vahvistuu ja samalla järki jalostuu!

Muuten niistä nimistä muistan Patrikin ja Kasperin, vaan tuo keskimmäinen piltinpiltti on unhottunut. Saas näkee, mihin tuo sinun nimmarisi vielä venyy.
296. Bella1.9.2008 klo 22:38
toippa:
Kertaus on opintojen äiti.
297. JMP1.9.2008 klo 23:28
Emme saaneet vastausta HT a ei myöskään iso S ä.
Odotamme. Kai he jossain vaiheessa tarkentavat.
Minäkin oon sen perjatain muistanut.
298. iso S1.9.2008 klo 23:32
Muistan sen kun ristikko vaihdettiin lauantaista perjantaihin ja perusteluna mainittiin kesämökkiläiset. Vuosilukua en osaa sanoa.

Sitä en muista että ristikko olisi seilannut pe-la-pe. En varsinaisesti väitä vastaan mutta jotenkin epäilen. Kuvittelisin että ristikko on tarkoitettu viikonlopun viihteeksi ja aikoinaanhan lauantaikin oli vielä työpäivä. Viisipäiväiseen viikkoon siirtymisen aikaan minulle ei vielä tullut Hesaria. Minun kokemukseni alkaa luultavasti loppuvuodesta 1974 eikä minulle ollut silloin väliä sillä oliko ristikko perjantaina vai lauantaina.

Mutta, jos jollakulla on selkeä muistikuva tai faktaa niin uskottava on. Minulla kun ei ole.
299. HT1.9.2008 klo 23:36
Minkä päivän Hesarissa ristikot joskus ammoin ilmestyivät, siitä en osaa sanoa, mutta 90-luvun alussa ne olivat lauantain lehdessä. Perjantaiksi päivä muuttui 3.11.1995 (suurristikko 1830) ja siinä on pysytty lukuunottamatta pyhäpäivien (juhannus ja mitähän lie ollut) aiheuttamia poikkeuksia.
300. HT1.9.2008 klo 23:50
Edelliseen sen verran lisäystä, että lehti selitti lauantain vaihtamista perjantaiksi vasta viiikko sen jälkeen, kun muutos oli jo tapahtunut, eli 10.11.1995: "Helsingin Sanomain suurristikko ilmestyy tästä lähtien perjantaisin, koska se lauantaina julkaistuna ei aina päässyt mukaan viikonloppumatkoille."
301. Tamara1.9.2008 klo 23:50
Ilmeisesti porukka on saanut jo ristikkonsa valmiiksi - kukin omansa - kun jutut ovat kääntyneet muihin asioihin! Tulin vasta äsken tälle säikeelle vietettyäni viikonlopun vallan stadissa ja siellä etenkin tyttäreni tyttären kastejuhlassa.
Autossa tuli istuttua 500 kilometrin ajon ajan ja tehtyä samalla ristikkoa niin pitkälle kuin valoa riitti. Olisi kiva omistaa pieni otsalamppu!

Juuri tuota 40 vuotta sitten ollutta tapahtumaa jäin pohtimaan, mutta se selkisi luettuani tämän säikeen. Joku ainakin mainitsi minut kirjoituksessaan - taisi olla Jotarkka - mutta kukaan ei sen kummemmin minua kaivannut. Mutta säikeistä sain niin paljon vihiä, että loputkin ratkesivat!

Eli ei muuta kuin ristikko kuoreen, postimerkki päälle ja onnenpotku kirjeelle ennen postilaatikkoon tipauttamista!
Oliko nyt tuttuja voittaneita?
302. Bella1.9.2008 klo 23:55
HT:
Kiitos, sillä siitä tiedän, että olen
täyttänyt HS-ristikoita n. 13 vuotta.
Sitä vähän epäilinkin ja ilmoitin n 15 vuotta.
303. Bella2.9.2008 klo 00:01
Tamara:
Pitkä matka 500 kilometriä.
Varmasti tilaisuus oli sen arvoinen.

Minä en tuntenut, mutta oli muutama
sellainen nimi, joka on tullut tutuksi.
304. toippa2.9.2008 klo 00:03

Bella, JMP, Iso S ja vihdoinkin HT!

Todista veli - todista, sanoi entinen saarnamies ja kohta lähti. Kyllä minä vielä teitille todistan, että ennen vanhaan ristikko oli perjantain hesarissa. Kohta olen valmis syömään vaikka hattuni tai menemään sementtisairaalaan asian kanssa.

Tulihan se tarkka fakta taas sieltä Pohojosesta. Vai on HT sun mielestäs 70-luku ammoisia aikoja? Sittenhän met olemma täällä ikiliikkujia, kun vielä jaksetaan heilua maisemissa.

Meidän kaupassa oli tänään ja keskiviikkoon asti lähes kaikki hedelmät euron kilo! Ostin hunajameloonin. Huomenissa kokonaisen kookoksen ja ananaksen.

Uuteen terveelliseen eloon kuuluu nyt sammuttaa valot viimeistään 00.15, joten taidanpa tokentua hammaspeikkojen ajoon ja napata nukkulampaat
(ihan oikeesti Islannista saadut Ikean bäät!) kainaloon.

Elikkästen aaaa-tuuuuu-tiiiiii-lulllllaaaaaa itse kullekin väelleen - ja uusien todistelujen toivossa tavaten....
305. Bella2.9.2008 klo 00:08
toippa, tamara ym. hyvää yötä.
306. SMH2.9.2008 klo 06:49
Marjuko
Olisihan minun pitänyt tuo aulismainen vinoilusi huomata. Suosittelen Wirenin hankkimista.

Minä ratkon näitä ristikoita Wirenin kanssa. Olen saanut sen lahjaksi v 1996 ja sen jälkeen tehnyt siihen täydennyksiä pääasiassa näistä Auliksen ristikoista. Näistä täydennyksistä saan usein vastaukset Auliksen toistamiin erikoissanoihin.
Wirenin lisäksi käytän Nykästä ja googlea vasta sen jälkeen. Tälle palstalle tulen vasta sitten kun on enää muutama ylivoimaiselta tuntuva kohta ratkaisematta. Tästä johtuen ilmestyn tänne aika myöhään. HS:n saan postista vasta klo 12-14.
307. Hemuli2.9.2008 klo 07:33
SMH,
täytyy kai ottaa käytöön tuo sinulta ja muilta fiksuilta hoksaamani täydennystapa. Tuskastuttavan usein käy niin, että ihan varmaan tiedän pähkäilleeni jotakin sanaa ja jopa päätyneeni oikeaan - ja silti en jonkun viikon kuluttua enää sanaa muistakaan.
Minä nukun nykyään olemattoman vähän. Siksikin on mukavaa, että Hesari ja paikallislehti tulevat aikaisin, tänä aamuna jopa jo ennen neljää.
308. PP2.9.2008 klo 09:49
Bella:
Käytit HS -säikeestä sanoja "viihteellisempi ja rennompi".

Se nyt vain ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Muut asiat -puolella on todella viihteellisiä ja rentoja säikeitä. Esim.
alkukirjainketju, jossa saa revitellä sydämensä kyllyydestä,
on aivan hervottoman hauska.

Koirat, kissat, kirjailijat, sanaleikit (ammatit, epäammatit, eläimet mm.) hauskat firmojen nimet, kaikenlaiset lauluketjut (jopa itsekin saa tehdä laulun sanoja), lehtiotsikot, kaikenlaista ristikoihinkin liittyvää asiaa (mm. kauniista suomenkielestä, murresanoista, uudissanoista ja vieraassa kielessä esiintyvistä suomalaisista sanoista ja nimistä ym.. )
Jos vaikka muistat joitakin lapsiesi sanomisia, voit jakaa ne toistenkin iloksi. Jokin asia ärsyttää tai tuottaa erikoista mielihyvää, voit kertoa senkin.

Muut asiat -puolella oppii tuntemaan toisensa perusteellisemmin kuin rajoitetummalla ristikkopuolella. Monet HS -säikeeläiset viihtyvät myös siellä ja jotkut meistä leikkivätkin enimmäkseen siellä. Sitäpaitsi ei ole mitään aikarajoituksia (vrt. HS -postituspäivä). Muutama harva 'herrat riitelee' -säie on vain ohitettava, kun taas 'asiat riitelee' -säikeet on ehdottomasti luettava.

Koko sydämestäni kehoitan tutustumaan toiseenkin puoleen.
Nythän tämä säikeistö on kuin pitopöytä, josta osa ottaa lautaselleen kukkuramitoin herkkuja ja osa vain yhden piparin. Allekirjoittanut on aika rohmu. :-)
309. ep2.9.2008 klo 10:01
Mitä tuo ukko vasemmalla ei halua tehdä ? Onko sekin niitä"mieluummin en" miehiä? ja sitten tuo TJOI olen ihan pihalla ,tuulista puhumattakaan
310. Hemuli2.9.2008 klo 10:19
ep'
minulla ei ole enää ristikkoa esillä, joten en voi vastata esim "ukkoon vasemmalla", jos et utele tarkemmin.
Mutta TJOI on niitä tavallisia, täällä niitä kutsutaan mieluusti aulismeiksi, mutta tuommoiset ovat yleistä ristikkokamaa: T+ jotakin.
311. PP2.9.2008 klo 10:26
ep:
Sillä ukolla on kielteinen suhtautuminen johonkin asiaan.

TJOI taas on teehen liitetty imperfekti, jonka synonyymi voisi
olla vaikka 'varasti'.
312. Pattikas2.9.2008 klo 10:37
Ylläpito:
Kiitos vastauksestasi! Asia on reilassa ja huumorisi on ihan hyvää.
Bella:
Toisen polven jälkeläisteni luku on kaikkiaan 6. Olenko yhden edelläsi?
Toippa:
Muistit lopun hieman väärin: 22.11. 07 syntyneen vauvelin nimet ovat PATrik TImi KASimir. Muuten tunsin aikoinaan Punkaharjun kanttorin Kasimir Edelmannin (onko siinä nyt yksi vaiko kaksi ännää?), joka kuoli autokolarissa. Nykyiset tuntemamme Edelmannit taitavat olla hänen jälkeläisiään tai ainakin sukulaisia. Kuka tietää paremmin?
Toippa:
Olen rapsutellut koalan kaulaa luonnonpuistossa. Sitä abojen puhallinsoitinta en ole koskaan nähnytkään.
Pahinta mitä aussien luonnossa koin, oli red back spiderin (suomalaiset kutsuivat sitä punapersehämähäkiksi) purema.
Selvisin siitä kotikonstein. Juuri tulleessa Australian National Geographic oli juttua tuosta ötökästä. Kaikkiaan 14 ihmistä on kuulemma kuollut sen puremaan vuosien saatossa, mutta ei enää ketään v. 1956 jälkeen, kun vastamyrkky (antivenom) keksittiin. Monet tuhannet ihmiset saavat kuitenkin pureman vuosittain ja joku sata joutuu käymään lääkärissä. Joskus 70-luvulla siellä oli hitti nimeltään "A red back spider on the toilet seat" ja arvatkaa mitä? Erästä tuntemaani skottia tuo ilkimys tuikkasi paljaaseen pyllyyn ulkovessassa sillä seurauksella, että tuo laihialaisten serkku-(ko?) joutui neljäksi päiväksi sairaalaan.
Antakaa nyt minulle anteeksi nämä joutavat höpinät, mutta rakas hesalaisvaimonikin on Hki-Tukholma-Hki risteilyllä, kun voitti matkan arvalla.
Bella:
Miten Arska jaksaa? Olen täällä tosi isossa talossamme kahdestaan Oona Inkeri Virginia Pussyvalleyn kanssa. Söi juuri kupillisen keitettyä haukea ja litki Hyla-kermaa päälle.
313. Bella2.9.2008 klo 11:25
PP:
Sinun mielestäsi käytin vääriä sanoja
HS-säikeestä.
Sanoit, ettei se pidä alkuunkaan
paikkaansa.

Minä koen tämän säikeen niin.
Täällä on iso kirjo ihania ihmisiä,
jotka tuntuvat niin tutuilta.

Olen käynyt muuallakin lukemassa,
mutta en ole ollut erityisen ihastunut.

Pattikas:
Olet yhden edellä.
Arska voi paksusti ja lähettää terveiset
Oona Inkeri Virginia Pussyvalleylle. MIAU
314. marjuko2.9.2008 klo 11:49
Sain hyvää palautetta Wirenin kirjasta, Hemuli, Matahari ja SMH, kiitos!

SMH,
sinetöit Wirenin hankinnan mielipiteelläsi. Tuskin siitä haittaakaan on, jos se tuossa hyllyssä näiden muiden kanssa sovinnossa asuu. Vuokilat ovat olleet päälähteeni eri tietosanakirjojen ja googlen ohessa. Googlen miinus on täsmäiskujen tärkeys, jotkut asiat löytyvät salamana, toisia saa jahdata monen mutkan kautta. Tietysti haun taito ratkaisee.

Lähdenpä hakemaan kirjaa ja käyn samalla repullisen TOIPAN mainostamia euron hedelmiä, niitä oli täällä myös eilen, mutta repussa oli tosi painava ja iso kirja.
315. PP2.9.2008 klo 11:57
Bella:
En kieltänyt tämän säikeen viihdyttävyyttä ja rentoutta missään mielessä. Koen sen itsekin sellaisena. Mutta, että se olisi viihteellisempi ja rennompi kuin nuo muut, sitä en ole valmis allekirjoittamaan. Eiköhän tässä painita samassa sarjassa. :-)
316. Diadeemi2.9.2008 klo 14:46
Onko täällä enää ketään?
Olen seuraillut tätä säiettä jo pitkään, mutta nyt on ihan pakko itsekin kysellä apuja...
siis mulla riitelee ooo-ukon ja voimatekijä:n ratkaisut keskenään... ?Voiko siinä olla painovirhe? A/T?

Vai olenkohan täytellyt kaiken muun päin P:tä?
317. Bella2.9.2008 klo 14:59
Diadeemi:
Kyllä sinulla on jotain väärin,
jos eivät sovi keskenään.
OOO sta tulee tietenkin monikko.
VOIMATEKIJÄ sen kanssa pitäisi
olla helppo.
318. Dia(deemi)2.9.2008 klo 15:00
HUHUU???
Eikö teillä konkareilla tullut ylläolevaa ongelmaa vastaan???
319. mare2.9.2008 klo 15:01
Ylärivin Kain sukunimen piilokirjaimeksi
löytyy kaksi eri vokaalia.
Toinen herra on venesuunnittelija ja
-tarkastaja Turusta, toinen radiomiehiä.
Kumpaa kannatatte?
320. Dia2.9.2008 klo 15:08
Hups, Sori Bella ylläoleva!
Monikko on nyt... Mulla taitaa sit ollakin se ääni väärin? tai siis äänen vika ? ku noi harmaat mulla kyllä on jo kaikki varmoina.... ooo:ssa mulla on H_ _ ET... ??? onko väärin?
321. Dia2.9.2008 klo 15:22
mare:
Kyllä se radion tyyppi taitaa tunnetumpi olla? Minulle ainakin.

Bella?
322. Dia2.9.2008 klo 15:29
Lisäys ed.... ooo:ssa oli ensin toistamisen verbi.... ???
323. Matahari2.9.2008 klo 15:29
Dia, jos sinulla on ooo:n vastauksena kemiaa, niin on mielestäni oikein.
Radion tyyppiin minäkin uskon.
324. Dia2.9.2008 klo 15:43
Mata:
ei ole ooo:ssa kemiaa vaan nyt monikkoon pakotettu toistelun verbi!.... ???
Eikö siihen ääneen saa vinkkiä, kun sen vikakirjainhan vois olla mikä vaan??
325. katti2.9.2008 klo 15:47
Dia:
Kemiaan viittais kemiallinen merkki?
326. Dia2.9.2008 klo 16:03
ymmärsin kyllä, mutta ei H2O tätä mulle silti avaa..
327. Aksu2.9.2008 klo 16:08
Dia,
kyllä sen H2O:n pitäisi siulle aueta eli hajota.
Miulla ÄÄNI loppuu samaan kirjaimeen, millä se alkaakin.
328. Bella2.9.2008 klo 16:12
Minulla alkaa kahdeksannella ja
päättyy monikkoon
329. Matahari2.9.2008 klo 16:16
Dia, minulla on siinä ääni jota usein käytetään, kun esim peitetään sopimaton sana puheessa, näkyy kirjoitettunakin esiintyvän erilaisilla palstoilla.
H2O:n viimeinen aine?

katti, korjaa jos olen aivan väärillä jäljillä!
330. Bella2.9.2008 klo 16:16
Aksu:
OOO t eivät ala samalla ja pääty samalla.
Oletko typpeä tyrkyttänyt ristikkoosi?
331. Bella2.9.2008 klo 16:18
Aksu:
Sorry luulin, että puhuit kemiasta.
ÄÄNI todellakin alkaa samalla kun loppuukin.
332. marjuko2.9.2008 klo 16:20
Dia,

ooo:t on kuule kemiaa ja monikossa ne mitä hengittelet. Ääni on semmoinen minkä vaikka kananpoika päästää tai pieni soittokello.

Kain kaveri radiossa on Roiha.
333. Dia2.9.2008 klo 16:22
ei kyllä vieläkään aukea...
Nyt pitää kyl syödä välil, että sais harmaat aivosolut lisää energiaa... palailen astialle viim. huomenissa, jos vielä tarvetta! Kiitos!
334. Dia2.9.2008 klo 16:27
HÖH! Marjuko!!! pilasit nyt kyl täysin multa keksimisen ilon =(

En ehtinytkään ruokakupille asti, kun sainkin jo lukea näytöltä vastauksen ... KIITOS!
335. Rookie =(eli =alias= Dia)deemi2.9.2008 klo 16:40
Kiitokset bellalle &=JA mataharille... Te sentäs jätitte mulle mukavasti pureskeltavaa =)vs.(= Toisin kun tuo marjuko, joka pilasi pohdiskelun ilon täysin....

Noh, nytpä saivat mun molemmat persoonat ristikkonsa täyteen!!!!

toikka:
Anteeksi epäasialliset viestini yms. aiheuttamani häiriö tällä säikeellä....!

Kiitos ja Kumarrus minua ystävällisemmin avustaneille!

terveisin; ROOKIE / DIADEEMI
336. marjuko2.9.2008 klo 16:50
Dia,

VOI sentään, kamalasti anteeksi! Minusta vain näytti siltä, että kohta sulta loppuu OOO:t ja homma repeää käsistä! Lupaan ja vannon, etten koskaan enää yritä auttaa sua, varmuuden vuoksi!
Sovitaanko niin? Olen turhan helläluonteinen.
337. Bella2.9.2008 klo 17:03
marjuko:
Älä ystäväiseni välitä.
Tästähän tuli varsinainen farssi.
Minä luulin Aksut tyrkyttävän
typpeä, kun puhuttiin kemiasta.
Hän sanoi että alkaa samalla ja päättyy
samalla kirjaimella.
Siinä vaiheessa puhuttiinkin jo ÄÄNI sanasta.
Lue tuo koko auttamistapahtuma, niin
saat nauraa. :-)
338. dia2.9.2008 klo 17:15
HIH!
I'm sorry marjuko... ymmärrän kyl että hyvää tarkoitit... Meni vaan se ristikoiden koko tarkoitus, eli keksimisen ilo hukkaan tossa vikassa!

Kiitos bella & aksu hyvistä nauruista!!! Teidän narunveto oli mukavaa viihdettä parhaimmillaan... olin tosiaan kyl jo itsekin ratkonut silloin jo kyseisen kiistakapulan, mutta mun ikivanha kone raksuttelee näitä teidän viestejä näytölle ihan omaa tahtiaan... Eli aina kun itse laitan tänne jotain, on siihen väliin jo ehtinyt vähintään 6 muuta kirjoittelee..
Eli en todellakaan saa reaaliajassa vastineita.. HIH!

kertokaahan toipalle mun terveiset, kun tapaatte!!!
339. marjuko2.9.2008 klo 18:17
Bella,

kiitos lohdutuksesta! Kyllähän minä ymmärsin että showta siinä vedettiin vähän niin kuin meidän kustannuksella. Mutta ei oteta vakavasti, nauretaan päälle ja unohdetaan koko leikki.
340. toippa2.9.2008 klo 19:08

Pattikas

Hah - mitkäs olivat net kotokonstit, joilla sen punapyllyhämähäkin puremasta selvisit? Olikos suomalaisen sananlaskun keinot?
Didgeridoon renesanssi taitaa eniten näkyä nykymaailmassa täällä läntisillä leveyksillä. Etnotrendipeli!

Olen tässä odotellut, että kuka näistä häirikkö-neropateista huomaisi ensimmäisenä toitottaa, että eihän kiiwi laula! Hah! Tais mennä näiltä tärpätinjuojilta kokonaan ohi!

Edelmannien sukutaulusta en tiedä, säveltäjä-Tonin olen tavannut vuosien varrella useaan otteeseen ja hän kyllä kirjoittaa kahdella ännällä, kuten poikansa Samuli. Nyt on kuulemma tulossa uusi virsilaululevy!
341. Pattikas2.9.2008 klo 19:49
toippa:
Joo, katsoin kuukelista ja siellä sanotaan mm: "Toni Edelmann syntyi Haminassa. Koulu- ja nuoruusvuotensa Toni vietti kuitenkin Punkaharjulla. Edesmenneen Casimir-isänsä..."
Asia sliippaa minua kuitenkin läheltä, sillä sain edellisiltana Casimirilta liftin Savonlinnaan, minne hän jäi yöksi ja itse tulin linja-auitolla takaisin Punkasalmelle. Seuraavana päivänä kuulin järkyttävän suruviestin kanttori Edelmannin kuolemasta autokolarissa. Tulimme keskenämme jotenkin oikein hyvin toimeen. Valitettava tapaus.

Se punap.hämähäkki. En enää muista, kuka minua neuvoi myrkyn neutraloimiseksi, mutta join litran tärpärttiä, eeku maitoa yhteen menoon, sitten työnsin sormen kurkkuun ja oksensin. Vapina ja heikotus lakkasivatkin pian. Kuten tunnettua, naarashämähäkithän niitä myrkyllisiä on.
Heititpä mukavan kiwi-jutun. Niitä kiwiä kun harvemmin tapaa aussien kuivassa maassa, monenlaisia papukaijoja kylläkin. Siksipä heti tunnistinkin sen epäselvän "ötökän" kuvan tassä ristikossa.
Pirskatti sanoi Pekka Lipponen. Paukun tärpätiksi pamlaamaa nestettä en voi nauttia, kun minussa on tuo elintasotauti eli kihti.
342. Bella2.9.2008 klo 20:13
toippa:

Rookie alias Dia(deemi) lähetti
sinulle terveisiä, jos et huomannyt. :-D
343. Pattikas2.9.2008 klo 20:22
Korjaus: kiwejä/kiiwejä eikä kiwiä.
344. Pattikas2.9.2008 klo 20:26
Korjauksen korjaus:Jos ihan tarkkoja ollaan, niin suomeksi pitäisi kai sanoa kiivi/kiivejä. Pakkaa tuo vieraat kielet vähän sekoittamaan,
345. toippa2.9.2008 klo 20:56

Pattikas

No niin - hyvä, että skarppasit oikeinkirjoituksessa. Mä en viittinyt, vaikka hedelmä ja lintu kirjoitetaan kai suomeksi erkaantunein tavoin.
Ei vain voinut taas tänään halvalla ostaa sitä c-vitamiinipommia, konsa allergia iskee.

Uskon täysin, että Casimir on ollut hieno mies, konsa niin on hänen poikansa ja pojanpoikansaki!

Tärpätistä puheenollen pysyttelen b-sarjassa - paitsi siis juhlien kunniaksi samettista Bombay Saphirea ja mannaanannaa Absolut Vanillaa!

Bella

Sinulla on kaunis hymy!
346. Bella2.9.2008 klo 21:10
toippa:
Kiitos ja kaikki hampaatkin
omat ja jäljellä.
Mutta nyt se lentsu on minulla.
Siksi varmaan sekoilin tuolla
kirjoituksissa.

Aksu:
Anna anteeksi kun sotkin
suusta tulevat OOO t ja
ÄÄNI jutun.
347. toippa2.9.2008 klo 21:17

Bella

Tein just lammaskaalta ja siihen ainaskin seitsemän valkosipulinkynttä - just torjumaan pöpöläisiä.
Laita sipulimaitoa ja muuta kansanparaanustaikkaa.
Krya på dig.
348. Bella2.9.2008 klo 21:37
toippa:
Lammas on lempiruokiani.
Ensimmäisen kerran tänään
tuli nälän tunne, kun kerroit
lammaskaalista.
Kokeile joskus niitä lapaan-
potkia!
3-4 h uunissa. Mahtavaa.
349. JMP2.9.2008 klo 21:41
Ciao Bella ja pikaista paranemista.
350. katti2.9.2008 klo 21:44
Hesassa on suht. uusi ravintola Cochon, jossa karitsaa haudutetaan about 11 t. Pehmeemmäksi ei voi tossa ajassa mikään lampaansukuinen muuttua.

Alkupalojen jälkeen en vain jaksanut kaikkea syödä. Quel malheur! Eli harmipa harmi.
351. Bella2.9.2008 klo 22:03
katti:
Se oli minimiaika.
Se about 11 h on ollut ns jälkilämmöllä,
kuten ennenvanhaan valmistettiin
uuneissa.
Tarkoittaa alle 100 astetta uunissa
tänäpänä.
Mutta niin pitkään en ole malttanut
pitää. 125 ja 4 h. Tippuvat lihat itsestään.

HS-ristikkoasia on tärkein, eli onko
kaikilla jo täytettynä?
352. katti2.9.2008 klo 22:23
Bella:

Lampaasta: Niin monella lailla olen sitä saanut nenäni eteen, joko toisten tai itteni väsäämänä, että aina ei ole ollut ihastus taattu. Valmistustavasta riippuen on tuntunut ajoittain eri eläimeltä :)

Tämä taas siis seuraavaan lammaskuvaan liittyen :)
353. toippa2.9.2008 klo 22:35

Bella

Kyllä on kaikenlaista lammasta tullut laitettua vuosein varrella.

Nyt tulee teemalta - nuoren Jörkka Donnerin "Perkele - kuvia Suomesta". Yrittiköhän Jörkka isekä itselleen seuralaista. Aika hauskaa ja ajoittain naivia raportoinita.
354. toippa2.9.2008 klo 22:52

Bella

Laitas joskus lampaasi yhden lajin kreikkalaiseen tapaan
eli aika yksinertaisesti
kreetalaisen oliiviöljyn,
fetajuuston,
meiramin ja oreganon kanssa (ettei aina sitä minttua ja rosmanariinia)

ei suolaa ei mitään muuta ja aina voi lorauttaa viiniä ja jos on pakko pistää pippuria, niin roseeta sitten.

Täähän rupee paraneen tää Jörkan dokkari!
355. Bella2.9.2008 klo 22:58
katti:
Tuossa yhdessä kuvassa, missä mies
ilmiselvästi röyhtäisee nuo OOO suustaan,
niin on voinut syödä lammaskaalia.

Tärkeintä on raaka-aine. Kotimaista ehdottomasti.
Ei mitään kaukomaiden lihaa.
Tosin se on hintakysymys.
356. otv-a2.9.2008 klo 23:08
iltaa teille lampaansyöjät, TOIPPA ja muut,
ristikko tuli valmiiksi ihan ilman apuja alkuillasta, mutta säikeen lukemiseen vierähti tovi jos toinenkin. vasta nyt, sillä palasin haggiksen kotomailta. siinäkin muodossa lammas on hyvää.
onnea PATTIKAS, uteliaana odottelen nimimerkkisi jatkumista, saatkohan esittää toivomuksia?
onnea MARJUKO kronikan halvalla saamisesta. ostin sen markka-aikoina lähipiirin ristikontekijälle lahjaksi moninkertaiseen hintaan, enkä tarkoita kuuden kertotaulua.
357. toippa2.9.2008 klo 23:23

Moi otv-a ja Bella!

Siitä haggiksesta tulee aina mieleen Islannin Hangikött, joka myöskin on lammasta, vaan sitä ihteensä, eikä sisälmyksiä.
Vaan kun irlantilaisetkin ovat aikoinaan seilanneet Ultima Thulen, niin miksei myös skotit ja varmaan on vaihdeltu islantilaisten kanssa lammasreseptejä

Reykjavikissa söin Thorrablot-perinneruokajuhalssa makoista savustettua pässinpäätä silmineen päivineen.

Kreikkalaiset haudutetu lammasruukut ovat ylivetoja, vaan kyllä minä Bella olen tehnyt ja saanut syödä erinomattaisen hyvää uusi-seelantilaistakin bäätä.
358. Bella2.9.2008 klo 23:39
toippa:
Olen minäkin niistä ulkomaan lampaista
ruokia laittanut, mutta lähinnä patoja tai
lammaspataa.
Tällä paikkakunnalla on nyt kaksi lihamyynti-
erikoislikettä, jotka myyvät lähitiloilta ostettua
luomutuotteita.
Juhla-ateriani ovat kyllä kokeilemisen jälkeen
niistä kaupoista.
359. toippa2.9.2008 klo 23:52

Bella

Sinä onnellinen lammaskaupan naapuri! Sic!

Olipas aika epätasainen toi Jörkan dokkari teemalla.
Kansaa ja maata oli kyllä haastateltu laajan tasapuolisesti. Vaan sitten oli joitakin floppeja - ilolintu Lahdessa, mutta myös historian havinaa Väiski "muovikassi" Leskisen ja sinipaita-taistolaisten idoli Tasi Sinisalon haastattelut.
360. otv-a3.9.2008 klo 00:09
vuosien 1918 ja 1958 tapahtumille en ole löytänyt varmistuksia, onko joku? pakkohan ne on oikein olla, mutta uteliaisuudesta kyselen.
361. Bella3.9.2008 klo 00:17
toippa:
Tasi on tuttu ristikoista.
Dokkari oli kyllä huono, ihan muutamia
kohtia lukuunottamatta.
Jörn on aina mielestäni ollut kömpelö
haastattelijana ja joidenkin elokuvien
teoissa. Varsinkin näyttelijänä surkea.
Onneksi yleensä pitäytynyt ojaaja ja tuottaja
puolella. (On muuten mieheni pikkuserkku.)
362. toippa3.9.2008 klo 00:27

Bella

Voi hyvää päivää! Jopas olet sukuun nainut ;-)
No - olen ihan samaa mieltä, että tuottajana ja verhojen takana taitaa mies olla ollut parhaimmillaan. Vaan sellainen ekshibitionistihan se oli meitin nuoruudessamme.

otv-a

Eipä ole paljon todennuksia noille sun vuosiluvuille täällä tullut, vaan pitää luottaa, konsa niin iisisti siihen asettuivat. Aiemmin tuolla muistelin, että jostain historian takaraviosta kaivoin tuon rakkaan saarivaltion elukkasodan, että kyllä sen on täytynyt tapahtua. Sitä vain en muista kumpi oli kampi. Joko Englanti tai Norja?
Jostain kirjasta olen sen kyllä kovalevylleni kopsannut, en omasta kipiästä päästä.

Jotenkin joitakin sanoja ja asioita en edes kyseenalaista useinkaan (voi tulla myös virheitä) jos palaset loksahtelevat paikalleen omia aikojaan - niinkuin entisen vaarin tekarit.
363. toippa3.9.2008 klo 00:35

otv-a

Bingo! Onnistuin bongaamaan täsmälleen oikean päivän! Pitäisikös sanoa suoraan: The first _ _ _ war ja vastustajana oli Enklanti. Eli se kohta on varman päälle!

Voi voi ja hyvä tavaton - vartti sitten piti olla silmät sammuksissa, joten kipinkapin kaunista yötä Bellat otv-at ja muut yökköset!
364. Bella3.9.2008 klo 00:35
toippa:
Nenähuuhtelu suoritettu.
Toivottavasti pysyy auki aamuun asti.
(suolaliuos paras).
Hyviät yöt kaikille.
365. toippa3.9.2008 klo 00:36

hah! Bella - perfect timing - sweet dreams!
366. Bella3.9.2008 klo 00:36
toippa:
Huomaa kelloaika.
Ötyä.
367. Bella3.9.2008 klo 00:37
toippa:
Nyt tuli tuplat!
368. Tamara3.9.2008 klo 00:38
Rupesin miettimään tuota keko-asiaa. Edellisessä HS-ristikossa oli keon näköinen kuva piirrettynä, ja minä tottakai laitoin siihen sanan KEKO. Kolmas kirjain oli piilokirjain. Uuden HS-ristikon nähtyäni - sama kuva taas mukana - tajusin, että siinähän onkin KERO. Ja sanoissa ero. Miten Mr. tai Mrs. Tarkastaja suhtautuu tuohon virheelliseen sanaan? Näyttäähän se keoltakin, vai...
369. toippa3.9.2008 klo 00:39

Bravo! Bella - niinpäs tulikin! erittäin harvinaista!
ja kaunista - ja kaunista yötä myös!
370. otv-a3.9.2008 klo 00:49
toippa,
eipä ollut niin suolainen homma kuin suomeksi. hyvä kun löytyi.
371. HT3.9.2008 klo 08:05
otv-a,

Vuosisatamme kronikka on epäilemättä ollut laatijalla lähteenä myös mainitsemissasi päivämäärissä, sieltä ne tapahtumat mainitaan.
372. toippa3.9.2008 klo 10:34

HT

Vaan ei taida olla tuolla nimellä, jota tässä tyynyliinassa tarjoillaan? Kyllä se kansainvälisesti tiedetään turska-sellaisena, kuten otv-a tuossa edellä suolaisuudesta valittaa.
Ja aivan - kyllä se turska-nimellä helpostikin löytyy myös suomalaisista lähteistä!

Eli aivan selvä virhe tai harhaanjohdanta joka tapauksessa! Vaikka rimmaamisesta ja niin muodoin taiteellisesta vaikutuskesta tulee 8 poääng!
373. toippa3.9.2008 klo 10:34

HT

Vaan ei taida olla tuolla nimellä, jota tässä tyynyliinassa tarjoillaan? Kyllä se kansainvälisesti tiedetään turska-sellaisena, kuten otv-a tuossa edellä suolaisuudesta valittaa.
Ja aivan - kyllä se turska-nimellä helpostikin löytyy myös suomalaisista lähteistä!

Eli aivan selvä virhe tai harhaanjohdanta joka tapauksessa! Vaikka rimmaamisesta ja niin muodoin taiteellisesta vaikutuskesta tulee 8 poääng!
374. toippa3.9.2008 klo 10:39

...siis lipsahti...
375. katti3.9.2008 klo 10:47
Toippa:

Olen yliherkkä äänille, säikähdän jopa hyttysen aivastusta.

Että jos jatkossa jättäisit tuosta poään---istä sen g:n pois (mikä siihen alkuper. ääntämiseenkään ei kuulu). Ihan oikeesti ja valehtelematta hyppään kirjoituspöydän tuolilla ilmaan :)

Mutta teet tietysti, niin kuin tykkäät.

PS. Mukava on juttujasi lueskella.
376. HT3.9.2008 klo 10:50
toippa,

totta turiset, en syventynyt asiaan tuolta kannalta. Pengoin nyt huvikseni sieltä täältä ja löytyi vain yksi tapaus, jossa tästä skismasta käytettiin ristikossa mainittua nimeä. Kyseessä oli historiaa käsittelevä keskusteluryhmä, jossa joku Ruotsissa asuva John syyllistyi moiseen. Nimitys sinänsä tuli vastaan usein, mutta silloin viitattiin yleensä konfliktiin Norjan ja Tanskan välillä ja kerran mittelöön, jossa osapuolina olivat Englanti ja Hollanti.
377. toippa3.9.2008 klo 11:08

Hienoa HT. Sinä se olet aarre, kun olet noin perusteellinen. Kävelevä ensyklopedia tai ainakin aputietosanakirja!

Että väärät olivatten joko maat tai sitten kalat! Hah!
Mietityttää vain, että mistä se laatija tuon ruåtsalaisen John´in on kaivanut ja olikohan se John´kaan loppujen lopuksi niin ruåtsalainen?

katti

No - eikös se kirjoituspöydän tuolilla hyppeleminen ole hyvää ja terveellistä liikuntaa? ;-)
378. katti3.9.2008 klo 11:16
Toippa:

Ei oo, ei oo. Menee kyllä säikähdys liian hyvän mielikuvituksen piikkiin, mutta puoliksi oikeesti: älä kirjoita ´pum´, ainakaan versaalilla :)
379. HT3.9.2008 klo 11:36
toippa,

Vuosisatamme kronikan virheet ovat muutaman kerran siirtyneet Hesarin ristikkoihin sellaisenaan, ja nyt vasta juolahti mieleen tutkailla, olisiko kyseessä taas moinen tapaus. On, sillä päivämäärän 1.9.1958 kohdalla kerrotaan: "X:n vesillä alkaa ns. xxxxx-sota (ja tuossa xxxxx viittaa siihen väärään eväkkääseen), kun X siirtää aluevesirajansa 12 merinpeninkulman päähän rannikosta." Että semmoinen sylttytehdas.
380. Bella3.9.2008 klo 11:53
toippa:
Sinä se sanoit osuvasti, että HT on
kävelevä ensyklopedia tai ainakin
aputietosanakirja.
En muista sellaista ongelmaa, josta
on ollut keskustelua ja ihmetystä tms,
jota ei HT olisi halutessan ratkaissut ja aina
myös selittänyt kaikki tarkalleen.
Ei jää sen jälkeen mitään epäselvää.
381. HT3.9.2008 klo 12:13
Tota noin, kyllä minulta paljon jää selvittämättäkin. Mutta penkomiseen ja ruotimiseen on kyllä melkoinen rutiini. Oli takavuosina mm. kerran sellainen sopimus kustantajan kanssa erään tietokirjan tarkastamisesta, että peruspalkan lisäksi tulee niin ja niin paljon jokaisesta hakusanasta, jonka kohdalle aloitteestani tehdään korjaus tai lisäys. Seuraavan painoksen esipuheessa sitten kiiteltiin, että XX on "suorittanut vaivalloisen ja suurta tarkkuutta vaatineen yleistarkastuksen, jonka perusteella hän on tehnyt suuren määrän arvokkaita korjaus- ja täydennysehdotuksia." Mitäs, hyvä ominaisuushan tarkkuus on, oikeassa paikassa, mutta ongelmia on tiedossa, jos vaihde jää niin sanotusti päälle eikä osaa löysätä silloin kun on löysäämisen paikka, vaan ruotii ja repostelee kanssaihmisten puheita joka raossa ikään kuin siitäkin tulisi bonusta. Iän myötä on tullut pikkuisen viisautta lisää tuossa suhteessa. Ei kaiken tarvitse mennä aina just oikein, ei mene minullakaan.
382. ep3.9.2008 klo 12:17
Kuka auttaisi ;makaavan tytön yläpuolella on nuoli ja töherrystä vaika vain neljä kirjainta en ymmärrä.
383. otv-a3.9.2008 klo 12:22
ep, nuoli osoittaa paikkaan
384. jonkka3.9.2008 klo 13:19
Parin päivän takaisessa (taisi olla maanantaina) Hesarissa oli sillisodasta juttua artikkelisarjassa "50 vuotta sitten". Valitettavassti olen itse jo lehden hävittänyt. Kysymys oli kuitenkin Islannin ja Englannin välisestä kiistasta.
385. HT3.9.2008 klo 13:48
jonkka,

näkyy olleen sekä eilisessä että toissapäiväisessä Hesarissa. Eilisessä muistelussa (siis 50 vuoden takaisessa artikkelissa) käytettiin otsikkoa "Rauhallista sillisotaa", toissapäiväisessä sana oli itse artikkelissa lainausmerkeissä ja otsikko puhui silliriidasta.

Miten pitkään ja kuinka tiheään lie ollut käytössä viittaus silliin, nykyaineisto joka tapauksessa on yksimielisesti turskan kannalla tuosta rähinästä puhuessaan.
386. epätietoinen3.9.2008 klo 13:59
En keksi millään järkeä ylhäällä kekskellä tuli a ja alhaalla vasemmalla tuulista??
387. otv-a3.9.2008 klo 14:40
epätietoinen,
tulia - vanhahtavia
tuulista - mieti peltoja
388. epätietoinen3.9.2008 klo 14:48
Kiitos otv-a
389. katti3.9.2008 klo 15:29
HT:

Tarkkuudesta: Muutama päivä sitten olin kaupan kassalla täällä Hesassa ja kysyin, olinko antanut tasarahan. Kassa vastasi:"Tarkka kuin mummon ryijy." Rupesin jututtamaan ja ilmeni, että sanonta on pohjoisesta. Koskaan en ollut sitä kuullut.
390. penax3.9.2008 klo 16:29
Täten ilmoittaudun "Vuosisatamme Kronikan" onnellisten omistajien joukkoon. Kauan sitä etsin ja viimein löysin eräästä Saimaan rantamilla olevasta kaupungista. 13 euroa ei ole mielestäni paha hinta.
Sivumennen sanoen kirjassa on eräs tapahtuma eräältä vuodelta,
jossa olen ollut itse mukana. (Ei urheilutapahtuma.)
Onkohan VK:sta otettu vain yksi painos?
Veikkaan että HT tietää.
391. HT3.9.2008 klo 16:33
katti:

Taitaa olla sieltä harvinaisemmasta päästä tuo sanonta. Ei ole sattunut korvaan, ei löydy lähteistäni eikä ole tuttu parille täkäläiselle ihmiselle, joilta kysyin. Netistä löytyi yksi kuin mummon ryijy -sanonta: metsästyskeskustelussa kirjoittaja kertoi ampuvansa peuraa päähän tai kaulaan, ja "yleensä putoo kuin mummon ryijy".
392. katti3.9.2008 klo 16:54
HT:

Kassa kertoi, että se on tuolla pohjoisessa (olikohan Oulun seutua) tuiki tavallinen sanonta, jonka hän on tuntenut lapsuudestaan asti (on n. 40 - 50 v) ja ihmetteli, kun en sitä tuntenut.
393. toippa3.9.2008 klo 16:56

HT ja jonkka

Nyt te kyllä taisitte avata tuolla toissapvän historiajutulla lähes koko viidennen sinfonian, vaan eihän se mitään. Pääasia, että virheet tulee korjattua.

Ja ehkä tämä ss-termi onkin sointuvuudessaan koko tapahtuman "lempinimi" - siitä sillstrid eikä -krig! Englanniksi sei ei samalla tavalla rimmaa eli on siis jäänyt alkuperpäisen oikeaksi.
Vaan se oli HT:ltä hyvä tieto, että sillä ss-nimellä on parikin taistelua oikeesti käyty.

katti

I-haan pihalla! Täysin vasemmasti. Miksi ihmeessä minulla olisi tarve kirjoittaa:

"´pum´, ainakaan versaalilla :)"

tai edes ilman sitä versaalia? Me not follow?
394. HT3.9.2008 klo 17:02
penax,

liekö kronikasta jouduttu aikanaan ottamaan lisää painoksia menekin tyydyttämiseksi, mutta sisällön tuottaminen on ollut kertaponnistus eli Kekkosen poismeno päättää tarinoinnin varmasti jokaisella kirjan omistavalla, vuosisata ei siitä jatku.
395. katti3.9.2008 klo 17:11
Toippa:

No, ei nyt tarvetta, mutta kun toi poääng mun korvia riepoo, niin aattelin varoittaa pumista.

Oli pikemminkin leikkimielistä, mutta osittain kyllä totta.

Älä tästä mitään pulttia ota.
396. toippa3.9.2008 klo 17:34
katti

tuostapa tulikin mieleeni juuri äsken pyörivä mainos!
lisää särkyä foneettiselle korvallesi.

minäkö oon aina luullunna, että se kallis ranskalainen krokotiilimerkki lausutaan lakoste, niin nyt opettavatten, että se pittää lausua le cost
että olispas jääny paidat ranskassa ostamati

vaan busnel-urheilukassi tuli ruåttista ostettua ja oikein lausuntaneuvojen kanssa.
397. jonkka3.9.2008 klo 18:38
toippa:
hoksasin itsekin jälkikäteen että tuli tehtyä erhetys. Anteeksi jos jollakin oli vielä viides säveltämättä. Kuuntelupuolella Sibeliuksen viides on syvästi lääkitsevää.
398. HT3.9.2008 klo 18:53
jonkka:

Jussi Jalas, Sibban vävy, sanoi vitosesta, että se on suomalaisille Raamattu. On se koneeni kovalevyllä, Classic Radiosta talteen otettuna, mutta ei aukea, vaikka muutaman kerran olen yrittänyt syventyä. Kakkonen ja kolmonen ovat suosikkejani.
399. toippa3.9.2008 klo 19:08

Jonkka

Vankasti samaa mieltä Sibben vitosesta, siitä kai se jotenkin se sinfonia siihen lensikin.
400. katti3.9.2008 klo 19:41
Toippa:

"se kallis ranskalainen krokotiilimerkki lausutaan lakoste, niin nyt opettavatten, että se pittää lausua le cost"

Pitää ruveta kyttäämään tota mainosta! En nimittäin yli 10 vuoteen ole juurikaan seuraillut mainoksia, koska siitä ei enää makseta. Aikoinaan kävin kerran kuussa katsomassa kuukauden pläjäykset Maximissa, Cannes´in voittajat ym.

Ja sanottakoon nyt tässä sivussa, että Suomen mainonta olis parempaa, jos suunnittelijat saisivat päättää. Yleensä parhaat mainokset pantiin jo suunnitteluvaiheessa roskakoriin. Asiakas eli maksaja päättää, ja he ovat yleensä varovaisia ekonomeja, jotka pelkäävät oman pallinsa heiluvan.

Sanoinkin eräälle Suomen suurimman keskusliikkeen edustajalle, että kaikki pääsisimme helpommalla, jos vedämme heti kymppitonnit vessanpytystä alas, koska kukaan ei kuitenkaan mainoksesta tule mitään muistamaan. En saanut lausahduksestani potkuja, kollega sai vastaavasta suorapuheisuudesta. Mainostaminenhan on sikakallista, varsinkin töllössä.

Siksi en mainoksia enää kovasti seuraile, kun tiedän tämän sensuurin.

Mutta ranskankielihulluna on pakko nyt saada selville, mikä tää ääntämisjuttu oikein on. Kaiken järjen mukaan se vois alkaa vain monikossa ´le´. Palaan, Toippa, asiaan, valitettavasti :)
401. katti3.9.2008 klo 19:44
Toippa:

Tunnen siis olevani ilmaisissa töissä, jos mainoksia seurailen nykyään.
402. marjuko3.9.2008 klo 19:56
otv-a,

kiitän kun sain sinulta onnittelut möhköfantin hankinnasta. Tämä tietsikapöytä piti järjestää uudelleen, että sain sille tilaa. Eilen kävin sitten vielä hakemassa samasta kaupasta huomattavasti hennomman Wirenin Uuden Ristikkosanojen Pikkujättiläisen ( isot ja pienet alkukirjaimet näkyvät vaihtelevan hänen omassa esipuheessaankin), viides painos v. 2000. En ole vielä koehakenut sieltä mitään. Katsotaan perjantaina.

Wiren maksoi muuten 8 €. Suhteessa kronikan hintaan aika paljon.
403. otv-a3.9.2008 klo 20:15
marjuko, toivottavasti pöytäsi on tukevaa sorttia. harmi, että joudut jonkun viikon odottamaan seuraavaa tapahtuita.
404. HT3.9.2008 klo 20:31
Näkyy mainittu opus painavan 3,72 kiloa.
405. marjuko3.9.2008 klo 20:45
Explorerille ja Firefoxille on nyt sitten tulossa uusi haastaja, Googlen oma selain Chrome, siis Windows-käyttöjärjestelmään. Minulla on pari vuotta hyvin toiminut Firefox, joka kyllä kelpaa jatkossakin. Tiedon mukaan Googlen ja Mozillan yhteistyösopimus jatkuisi vielä ainakin kolme vuotta.
406. Bella3.9.2008 klo 20:46
Minun ensimmäinen ristikkokirja on
Veijo Wirén RISTIKKOSANOJEN
PIKKUJÄTTILÄINEN v 1997 564 sivua

Toinen saman tekijän v 2000 831 sivua.
Kolmas saman tekijän v 2006 668 sivua ja
neitseellinen, koska sain hankittua
Nykäset, joten en ole pahemmin sitä avannut.
407. HT3.9.2008 klo 20:50
Joopa joo, tuollaistahan Google etusivullaan julistaa: "Uutta! Lataa Chrome (BETA) – uusi verkkoselain Googlelta", mutta ajattelin kuulostella ensin toisten kolemuksia, ennen kuin rupean moista uutuutta asentelemaan.
408. marjuko3.9.2008 klo 20:57
Panin vaa´alle Könemannin suomenkielisen laitoksen Ooppera-kirjasta ja piirua vaille neljä kiloa näyttää. En saa tarkkaa painoa kun se on tuommoinen henkilövaaka. Olen sitä mieltä, että tässä talossa alkaa olla liikaa painavia kirjoja, käsittely käy kuntosalitreenistä: aamulla ylös suorin käsin 20 oopperaa, illalla sama kronikkaa.
409. marjuko3.9.2008 klo 21:05
Bella,

tämä minun Wirenini on vuoden 1997 laitos, painettu v 2000 ja sivuja 559! Tekijä sanoo esipuheessa, että tämä laitos on suppeampi kuin edelliset, "vain" 60 000 hakusanaa mutta tietoa enemmän. Esipuhe allekirjoitettu syyskuussa 1996.
410. Hemuli3.9.2008 klo 21:11
SMH ja marjuko,
jos kantti kestää, niin käykää lukemassa tuosta Käänteissanakirja-säikeestä, millä hinnalla onnekas tyttäreni osti Kronikan. :-D
411. Miimu3.9.2008 klo 21:11
HT: Latasin Chromen, vaikuttaa ihan mukavalta. Esim tällä sivulle ei näy vasemmalla oleva punainen palkki alas asti - sivu näyttää paljon avarammalta ja valoisammalta. Oikeinkirjoituksen tarkistusta pitäsi varmaan käydä rukkaamassa kun vetää punasen alleviivauksen kaikkiin sanoihin - niin huono ei pitäs minunkaan oikeinkirjoituksen olla.... Ilmeisesti vaihtamalla kielen korjaantuu kyllä. Pitäisi tutustua muihinkin ominaisuuksiin paremmin vielä ennenkuin osaan sanoa onko tämä parempi kuin Firefox, jota olen käyttänyt.

Turhaan HT aristelet, voithan palata takaisin käyttämään nykyistä selaintasi, jos Chrome ei tunnu sinulle sopivalta.
412. HT3.9.2008 klo 21:13
Painoista sen verran, että Kronikka on viidenneksi raskain tässä taloudessa. Eka on Websterin sanakirja, 5,9 kiloa henkilövaa'alla punnittuna, kakkosena Random Housen sanakirja 4,65, sitten perheraamattu 4,08 ja Oxfordin sanakirja 3,97. Mutta hätäkös tässä, hyllyssä on muutama palkinto painonnostosta, tosin hyvin pitkän ajan takaa.
413. Miimu3.9.2008 klo 21:17
Vielä Chromesta. Asennus oli helppo ja mikä parasta se siirsi Firefoxista kirjanmerkitkin valmiiksi. Eli nitäkään ei tarvinnut alkaa uudelleen laittaa. Ulkonäkö on tosiaan selkeä ja valoisa.
414. HT3.9.2008 klo 21:22
Miimu,

eihän Chromen kokeilu tietenkään ole mikään peruuttamaton hyppy tuntemattomaan, mutta koneeseen tahtoo kertyä ajan mittaan kaikenlaista turhaa, josta ei aina pääse eroon niin helposti kuin luulisi.

Nyt on muutaman päivän ajan työntynyt esiin huomautus, että "Tietokoneen päivitykset ovat valmiit. Asenna nämä päivitykset napsauttamalla tätä." Näkyy olevan tyrkyllä IE7, mutta mitä olen netistä vilkuillut, melkoinen riesa on tuosta monelle koitunut, ja vaikka Microsoft lupaakin, että "Asennus voidaan poistaa tarvittaessa", taistelun takana on poistaminen toisille ollut. IE6 on toiminut hyvin, pysyn tässä.
415. marjuko3.9.2008 klo 21:51
Perheen painavin kirja näyttäisi olevan Bonniers´in Nordens fåglar vuodelta 1920, menee yli viiden kilon vaa´alla. Painavaa ammattikirjallisuutta en viitsi käydä punnitsemaan. Sanakirjoista painavimmat ovat Elias Lönnrotin suomalais-ruotsalaiset, reilut 2 kiloa kpl. Minun tärkeimmät englannin sanakirjani, The Concise Oxford Dictionary ja Longman Dictionary ovat kevyttä kamaa sinun järkäleittesi rinnalla.
416. SMH3.9.2008 klo 22:04
Onnitteluni Hemuli. Minä maksoin Kronikastani 8 -kertaisen hinnan postituskuluineen.
No säästänpähän postikuluissa kun en koskaan palauta täyttämiäni ristikoita. Täyttelen näitä omaksi ilokseni.
417. toippa3.9.2008 klo 22:05

Bella ja muut naiset

katso nyt ykköseltä tärkeä dokkari Irakin naisista - tiedän tuon ruåtsalaisen tekijän ja se on todella hyvä ja aihe on tärkeä!
418. marjuko3.9.2008 klo 22:08
Hemuli,

kuin niin kantti? Olin muuten jo käynyt siellä ja luin hauskat juttusi. Ihan kiinnostava tämä manitsemasi kirja, josta siellä oli puhetta. Sanojen loput ovat yhtä tärkeitä kuin alut, eikö vain?
419. aiai3.9.2008 klo 23:44
gears.google.com/chrome/intl/fi/privacy.html
420. mari4.9.2008 klo 00:04
kiitos aiai.
421. Hemuli4.9.2008 klo 06:09
SMH ja marjuko,

En siinä "kantissa" mitään sen kummempaa tavoitellut. Tarkoitin vain, etten ihan hillittömästi kenenkään silmissä tuntuisi leuhkivan, vaikka onkin sattunut hyvä tuuri käymään.
Ja toisaalta, minun kronikkani on vielä Helsingissä, minä sieltä yli kolmekymppiä maksavan (eläkeläis)lipun matkan päässä...
Toisaalta, olen jo tienannut matkarahoja 6 euroa. Palautin ensimmäistä kertaa paikallislehden viikonloppuristikon ja voitin tuon huikean summan. Ehkäpä siitä voittoputki aukeni.
422. Pattikas4.9.2008 klo 11:02
Varoitus!!!
Älkää nyt hyvät ihmiset sanoko ainakaan ääneen engl. kuullen sanaa "kant" vaikkapa på svenska, sillä se on englannin kielessä tosi ruma sana. (Spelling: cunt.)
423. HT4.9.2008 klo 11:23
Onhan noita. Kun saksalainen äännähtää kieltosanansa nain, voimme kysyä, että ketäs aiot naida.

"Hui" ja "katso" ovat myös tunnetusti sellaisia sanoja, joiden möläyttelyä eräissä maissa voisi varoa. Siis täysiä sanoja, eivät mitään siruja, kuten tuo kant, jota ei suomessa kuule kuin filosofin nimenä.
424. Jaska4.9.2008 klo 11:43
En suosita Kansainvälisen Olympiakomitean lyhenteen foneettista ääntämistä Englannin kuningattaren kanssa keskustellessanne.
425. Hemuli4.9.2008 klo 11:55
Espanjalaisten kanssa kannattaa välttää "kuuloa". Luulevat, että me käytämme takalistosta rumanpuoleista sanaa.
426. Pattikas4.9.2008 klo 12:29
HT, Jaska ja Hemuli:
Olette mukavia ihmisiä. Tulipa tässä mieleeni eräs erikoistapaus: Olin ollut Ausseissa vasta pari päivää, kun muutamat suomalaiset pyysivät huurteisilla ollessani luokseen kotiin, koska halusivat kuulla tuoreimmat Suomen kuulumiset. Sanoivat asuvansa (totta!) Häpy Vällyssä! Kummastelin, että onpas täällä ihmeellisiä paikkoja! Kun sitten lähestyimme tuota esikaupunkia, niin viitassa lukikin englanniksi Happy Valley, eli Onnenlaakso. En kehdannut mitenkään korjata heidän väännöstään/ääntämistään, vaan totesin mielessäni, että joillekin se heidän H. V. saattapi ollakin oikea onnenlaakso!
427. Hemuli4.9.2008 klo 12:44
Pattikas,
tekisi mieli sanoa, ettet sinäkään hassumpi ole, mutta en uskalla.
Kehuin joskus jotakuta, en muista enää ketä, kai ylettömän ystävällseksi tai olisiko ollut peräti neroksi. Oli kumminkin auttanut minua niin että pääsin eteenpäin omaehtoisessa (?) ristikonratkonnassani, ja minä oli "häpy".
Seuraavan repliikin kirjoittaja huomautti, että tämähän on mennyt ihan hymistelyksi...
428. Bella4.9.2008 klo 15:11
Hemuli:
Ei ole vaikea arvata kenestä oli kysymys.
Täällä on tämä koko HS-porukka tosi
mukavaa.

HT:
Jälleen uutta tietoa.
Musiikkiharrastuksen tiedän,
mutta painonnosto yllätys.
Saako kysyä missä painoluokassa?
429. Eki4.9.2008 klo 15:49
Sanan hymistely toi tänne sivustolle nimimerkki Taata. Taisi olla tuo huomauttaja tässäkin tapauksessa.
430. Hemuli4.9.2008 klo 15:53
En todellakaan muista kuka ei tykännyt hymistelystäni.
431. Hemuli4.9.2008 klo 15:57
Vielä jatkoa:
Näillä päivillä saa enää niin harvoin kehuja, että ihan hykertelee, kun niitä jostain tupsahtaa, syystä tai syyttä.
Mieluummin minusta hymistelyäkin kuin piruilua ja loukkaamisyrityksiä. Ei kai se ole keneltäkään poissa, vaikka vähän tulisi ylisanojakin käyttäneeksi?
432. Aksu4.9.2008 klo 15:59
Olen saitilla jälleen ja lueskellut teijän keskusteluja.
Tämän päivän Hesarissa artikkelissa "HS 50 vuotta sitten" pääotsikon lisäksi oli mielenkiintoinen kuva:
Lannevanteesta on tosiaan kulunut ainakin se 50 vuotta!
Voinpa kertoa, että saan vanteen jälleen pyörimään. Kuuma siinä tulee!

Huusholliin on joskus hankittu vino pino Parikkalan yhteislyseon toimintakeromuksia vuosilta 1907-1970, ei tosin joka vuodelta.
Olen ihmetellyt, kun Toni Edelmann-niminen heppu on kirjoittanut vuonna 1965, että onko kyseessä tosiaan juuri se Samulin isä.
Nyt tuntuu varmalta, että hänhän se on, jos isä Kasimir on asunut naapurissa, Punkahrajulla.

Eipä muuta kuin huomiseen! Ja uuden ristikon kimppuun.
433. ep4.9.2008 klo 16:26
en ymmärrä tulia vaikka sain apuja, mistä lähteestä voin tarkistaa kun saan vaan ravijutun siihen
434. Aksu4.9.2008 klo 16:33
ep,
TULIA ihmettelet? Ravijuttu vaan monikkoon! Sana on perusmuodossaan viisikirjaiminen, ei neljä-.
435. Aksu4.9.2008 klo 16:35
ep,
sitä en osaa sanoa, mistä sanan voit tarkistaa.
Mie tarkistin Vuokilasta
436. Pattikas4.9.2008 klo 16:35
Aksu:
Olet oikeassa. Casimir (huom. C alussa) Edelmannin poika Toni on syntynyt v. 1945, joten sopii jo iältään 20-vuotiseksi abiturientiksi. Lisäksi Punkaharjulla, tai oikeammin Punkasalmella, mikä oli suurimman kylän nimi, oli tuolloin vain 5 luokkaa, eli keskikoulu, joten lukiota oli käytävä muualla, esim. juuri Parikkalassa tai Savonlinnassa.
Hemuli:
Joo, älä sanokaan! Mulla nousee vielä se kuulu neste päähän eikä tartte edes mennä niiden farmilla työtään tekevien tyttärien maahan roikkumaan pää alaspäin.
437. HT4.9.2008 klo 17:13
Bella,

kilpailin alle 56-kiloisissa 14-vuotiaana, ja täkäläisen lehden mukaan olin "lupaava nuorukainen". Muutaman palkinnon ehdin saada yleisessä sarjassa (jossa siis kaikenikäiset nostivat samassa sarjassa) , koska osanottajia oli niin vähän. Selkävamma lopetti uran. Muistoksi jäi pari pyttyä ja lusikkaa ynnä lehtileikkeitä.
438. Bella4.9.2008 klo 17:31
HT:
Nuorena vitsa väännettävä. (Nuorna?)
Oli jotenkin sanonta muistaakseni.
Taatusti rakkaita ne pytyt, lusikat ja
lehtileikkeet.
439. Bella4.9.2008 klo 18:33
ep:
Saitko jo sen tulia?
440. marjuko4.9.2008 klo 18:43
Hemuli,

et sinä nyt mielestäni mitenkään leuhkinut, kunhan kerroit hyvästä tuurista - niin, onnea vain siitäkin viimeisestä! - niin kuin me kai jokainen täällä joskus. Iloisia asioita ei kai kenenkään elämässä ole koskaan liikaa ja täällä varmasti ollaan hyvillä mielin toistenkin onnistumisista, tuntuu siltä.
441. toippa4.9.2008 klo 19:37

Pattikas

Nyt telkkari auki kakkoselta - sieltä tulee Aussisuomalaisten tarinaa...
442. Bella4.9.2008 klo 19:47
"Ei saa kehua, ettei ylpisty".

Kuinka moni on kuullut tuon sanonnan.
Onneksi nykyään kannustetaan lapsia,
jos ovat jotain hyvää saaneet aikaan.

Mikähän siinä oli, ettei voinut kehua.
Vähättely kuului enemmän asiaan.
Jos sai esim hyvän todistuksen, niin
ei siitä sopinut kehua.
"Olihan se semmonen"
Ei siis ole kehumista.
443. HT4.9.2008 klo 20:18
Palstalta "Helsingin Sanomat 50 vuotta sitten" käy tänään ilmi, että 4.9.1958 lehti käytti jo kolmantena päivänä perätysten sillisota-nimitystä (otsikko "Reykjavik otti osaa sillisotaan protestoimalla"). Ehkä annamme Hesarin laatijalle synninpäästön, vaikka tuo nimitys ei enää olekaan käytössä.
444. marjuko4.9.2008 klo 20:25
Pikkuisen lisää noihin kielijuttuihin. Tansaniassa asuessamme alkuaikoina sana "kuuma" herätti hilpeyttä, oli ilmeisesti swahilia ja merkitsi jotakin tuhmaa, minulle ei selitetty mitä.
445. Jondalar4.9.2008 klo 20:38
Ostin noin kolmekymmentä vuotta sitten kirjakerhosta Colleen McCullough'n kirjan Okalinnut ja luin sen nyt uudelleen. Ihmeen vähän kauan lukemastaan muistaa. Tietysti Meggie, Isä Ralph ja Paddy oli tuttua. Ihastelin herkullisia australialaisia paikkakuntien nimiä, niissä on tyyliä. On Gillanbonea, Droghedaa, Goondiwindiä, Dibban-Dibbania, Bugelaa, Beel-Beelia, Angus Rudna Hunishia.

Kirjahyllyt täyttyivät silloin niin, että nyt muutossa osa piti viskata pois.
446. Bella4.9.2008 klo 20:42
HT:
On täytynyt olla HS- ristikossa aiemmin,
sillä katsoin violettini läpi ja siellä oli
kohta, jossa lukee sillisota Islanti 1958.
447. Bella4.9.2008 klo 21:24
Jondalar:
Katsoitko sen tv-sarjan myös?
448. Jondalar4.9.2008 klo 21:35
Katsoin. Kardinaalin osassa oli Richard Chamberlain.
449. Bella4.9.2008 klo 21:39
Jondalar:
Muistan hyvin ja ainoa joka sarjassa
Minua häiritsi oli (minun mielestäni) juuri
Chamberlain.
Hän oli liian feminiininen minun makuuni.
450. Tamara4.9.2008 klo 22:11
Marjuko!
Kuuma tarkoittaa swahilinkielessä naisten sukupuolielimiä. Sain tietää tämän tyttäreltäni, joka on käynyt useita kertoja mm. Tansaniassa opiskellessaan swahilinkieltä. Hän varoitti nuorempaa sisartaan tämän ollessa siellä vierailulla, että älä sitten koskaan sano kuuma-sanaa vaan korvaa se aina esim. sanomalla lämmin. Mutta ei tämä sitä muistanut vaan kailotti joskus kovalla äänellä, että on sairaan kuuma!

Muuten kukaan ei ottanut kantaa aiemmin mainitsemaani keko/kero -ongelmaan!
451. Hemuli4.9.2008 klo 22:22
Tamara,
se on kai noita samoja herrojen aivoituksia, joita ei voi itse tykönänsä päättää, kuin viimekertainen kynttilänurkka. Pitää vain katsastaa (jos muistaa), mitä laatija on ajattellut.

Mahtaako kukaan meistä tietää, miten voittajakandidaattiristikot tarkistetaan? Muut saavat varmaan olla ihan niin "väärin" ratkottuja kuin lystäävät.

Veikkaan, että silloin hyväksytään molemmat vaihtoehdot,
kun sama kirjain ei laatijan nukahtamisen takia sovi vaaka-
ja pystyriviin, niin kuin tässä taannoin a/ä. Tuskin näitä muita vaihtoehtoja kukaan muuten puntaroi?
452. toippa4.9.2008 klo 22:27

Bella, Bella, Bella, Bella... (tää on se laulu jostain 60-70-luvulta)

Nyt sinä kyllä räjäytit pankin eli kenelläkään ei ole epäselvää, mitä tapahtui viidennessä sinfoniassa.
Vaan edelleen - ei se mitään, kunhan totuus tulee
esille. Nou hätä! ;-)

Minun raskaimmat ja rakkaimmat kirjani ovat taideopuksia. Mitään tilavuusmittoja ei voi kertoa, konsa tikitaalivaaka ei suostu näyttämään.

Kuivtelkaas, että Suomella ei ole suurlähetystöä Uudessa Seelannissa! Mikä häpiä. Onhan meillä melkoista historiallista samuutta, kun naiset saivat äänioikeuden maailman ensimmäisinä!
453. marjuko4.9.2008 klo 22:37
Tamara,

pitihän se arvata! Miehethän tälle sanalle enimmäkseen hohottivatkin. No, se oli niitä pienimpiä riesoja niissä maissa.
Onpa mielenkiintoista kuulla, että tyttäresi opiskelee/opiskeli swahilia. Minä en muutamia jokapäiväisiä asioita lukuunottamatta siihen kieleen paneutunut, "kaikkihan" siellä englantia sen verran osasivat että tultiin ymmärretyiksi.
454. Hemuli4.9.2008 klo 22:42
toippa,
eipä ole Kolumbiassakaan
Nimittäin suurlähetystöä enää. Kuinkahan mahtavat suomalaiset nykyään esim. adoptioasioitaan hoitaa, kun Kolumbia ja Venzuelakin ovat milloin ripiriidassa, milloin sipisovussa? Vielä reilu vuosi sitten Caraccas hoiteli Bogotankin hommia. En tiedä, miten on nyt.
455. toippa4.9.2008 klo 22:46

Mites se nyt olikaan, että viisas ei virka mittään
vaan tyhymimmästä päästäni nyt kuiten meinaan mainita, että

Tamara
-ehkä kukaan ei uskaltanut vastata, konsa siinäkin on sanottu suoraan ratkaisusana
(täällä ja jopa muillakin säikeillä on ihan nokko mussutettu siitä, että ratkaisusanoja ei saa sanoa, eikä saa antaa liian helppoja vihjeitä)
tai
-siinä ei ole ymmärretty mitään ihmeellistä

eli jos sinä laitat sen "kasan" siihen, etkä "tunturin lakea"
niin mitä ihmettä sinulle mahtaa tulla siihen karttakuvaan, jossa on niemimaa, jossa käytiin yksi kuuluisa sotakin!?
(hah! eipäs ollut yhtään liian helppo vihje)
456. toippa4.9.2008 klo 22:52

Hemuli

Onpas kummaa, ettei Kolumbiassakaan. Luulisi, että Suomella on enemmän tekemistä K:n kanssa kuin V:n ylipäätään ja adoptioasioissa eritoten.
457. Bella4.9.2008 klo 23:13
toippa:
Minulla ei ole hajuakaan mitä tarkoitit
klo 22.27?

Tamara:
Tuo voisi yhtä hyvin olla
OHUT, HIUS tai NARU.
Näissä ristikoissa esim. nainen, joka juo kahvia,
on vastauksia JANO, ASTIA, OTTAA, JUODA ym.
Tuossa ylhäällä se on selvä sen kartan takia.
458. Bella4.9.2008 klo 23:30
toippaa, voisitko selittää tuon
klo 22.27?
459. toippa4.9.2008 klo 23:31

Bella

tätä samaa, mistä aiemmin 3.9.2008 klo 16:56
mainitsin tuolla jo HT:lle ja jonkalle:

"Lähettäjä: Bella 4.9.2008 klo 20:42

HT:
On täytynyt olla HS- ristikossa aiemmin,
sillä katsoin violettini läpi ja siellä oli
kohta, jossa lukee sillisota Islanti 1958."

Vaan kuten näytin naamallani - ;-) - humoorilla.

Vaan tuo nuoruuden Bella-biisi jäi vaivaamaan, enkä löydä mitään havaintoa. Jotenkin muistuisi mieleen, että se olisi ollut tanskalainen poikabändi The Lollipops, joka lauloi sitä ja se oli vielä kaunis biisi.
460. Bella4.9.2008 klo 23:55
toippa:
En ole tainnut kuulla tuollaista
biisiä.
Harmi.
461. toippa5.9.2008 klo 00:02

Bella

No - minäpä yritän laulaa sulle sen kertosäkeen - se menee näin:

Beeeella, Beeeella, Bella, Bellaaaaa
Beeeella, Beeeella, Bella ooooooo-oo-o

eikä siinä paljon tainnut muita sanoja ollakaan ja muistaakseni aika rohkeeta modulaatiota ylös ja alas.

Se oli kyllä yksi lemppareista. Sitten tuli se ihana tv-sarja Belle ja Sebastian. Miksikähän net ei uusi tollasia klassikoita?
462. Bella5.9.2008 klo 00:07
toippa:
Luulin, että moni tietää violetista
vihkostani, kun olen siitä kertonut
jonkin kerran, siksi yksinkertaistin violettini.
Olisi pitänyt olla. Selasin violettivihkoni läpi ja jne.
463. Bella5.9.2008 klo 00:14
Voi toippa, kun lauloit kauniisti.
Älä nyt ylpisty kun kehuin.

Olet varmaan lukenut täällä ja naapurissa,
kirjoituksia siitä, kun useat ottavat kehumiset
mm. jonkinlaisena "hymistelynä" tai "mielistelynä".
464. toippa5.9.2008 klo 00:18

Bella - niin kyllä minäkin tiesin siitä violetista. Mietin itsekin, että pitäisikö alkaa tallentaa koneelle, vaan taidan todeta, kuten joku aiemmin, että ei orkki riitä.

Mutta siinä sinfoniassa tarkoitin siis näitä harmaita ja konsa joillakin on täyttö vielä kesken, niin ehkä oli vähän suoraa tietoa tuohon viidenteen?
Ainahan tästä täällä muristaan ja nau´utaan, että paljastetaan liikaa - vaan hui hai - l
ipsauhduksia on sattunut jokahittelle.

Etkös tykänny äänestäni?
465. toippa5.9.2008 klo 00:21

Bella

Eeee - ei ylpistytä - nöyrällä mielellä täällä ihan otetaan positiivinen palaute vastaan.

Onko mummo kuulolla? Vai kuutamolla?
466. Bella5.9.2008 klo 00:26
toippa:
Etkös lukenut kehujani?

Ensimmäisen kerran suoraan sanottiin
siitä viidennestä jo 3.9. klo 13.19.
Sen jälkeen vaikka kuinka monta keraa.
Käy kurkkaamassa.
467. toippa5.9.2008 klo 00:28


Sain - kiitos kaunis - vaan menee viestit ristiin.

Niin - aivan - onhan se sanottu jo moneen kertaan ja ittekin väänsin sinne jotain enklanniksi.

Yritetäänkös tänä iltana samaa aikaa?
468. toippa5.9.2008 klo 00:29


Niinkuin esmes nyt - hep!
469. toippa5.9.2008 klo 00:30

ei onnistunut?
470. Bella5.9.2008 klo 00:30
toippa:
hyvää yötä kaikille.
471. toippa5.9.2008 klo 00:31


älä ny rommaaania kirjijota Bella
472. Bella5.9.2008 klo 00:31
toippa:
ONNISTUI.
473. toippa5.9.2008 klo 00:32

Onnistuipas! Buona Notte Bella!
474. Bella5.9.2008 klo 00:32
Taas tuplat!!!
475. toippa5.9.2008 klo 00:33

åkkiä nyt 3 kerta
476. toippa5.9.2008 klo 00:34

JIPPIII! BELLA!

ENkka! Kauniita kauniita unia!
477. Bella5.9.2008 klo 00:34
Meillä on jo triplat!!!
478. toippa5.9.2008 klo 00:34

eikun vielä enemmän! Jess!
479. neljäs5.9.2008 klo 00:35
kerta toden sanoi!
480. toippa5.9.2008 klo 00:36

Nyt meni ylläpitokin sekasin!?

Eihän mulla voi olla kahta samaan aikaan????
481. toippa5.9.2008 klo 00:38

No nyt meillä Bella on kyllä sellainen ennätys, että ei ehkä ihan heti rikota.

Nyt voi hyvillä mielin matkata höyhensaarille! Olipas hauska ja hikinen loppu aurinkoiselle päivälle.

Huomenna nähdään!
482. Älyilpot5.9.2008 klo 00:43
Miten niin?
483. Tamara5.9.2008 klo 12:08
Toippa!
Tässä ristikossa se langanohut viiva kuvasikin tunturin lakea - se on aivan selvä juttu sen toiseen suuntaan tulevan sotaisan karttakuvapaikan mukaan, mutta minä puhuinkin edellisestä ristikosta, jossa 3. kirjain oli piilokirjain! Huomasin vasta tämän ristikon kohdalla, että tarkoitettiin varmaan edellisellä kerrallakin r-kirjaimista sanaa, koska kuvat olivat samat. Mutta tarkastajat katsonevat tällaisia läpi sormien, koska periaatteessa kuva saattaa esittää kumpaa vaan.
484. Täyttäjä18.9.2008 klo 17:22
Vain 488 kommenttia
485. Aksu19.9.2008 klo 13:55
Huomasittekos ratkaisussa yhden piirretyn nuolen:
"Järviseltäkin lensi keihäs, mutta ei ->"
486. Bella19.9.2008 klo 14:07
Aksu:
Perhe ei lentänyt.
487. Owlie19.9.2008 klo 14:10
Aksu 13:55

Huomasin.
488. Aksu19.9.2008 klo 14:13
Bella:
Hyvä, lausehan jatkui tosiaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *