KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > OLEMME TÄYSIN SAMAA MIELTÄ

4164. Olemme täysin samaa mieltä

Taata23.8.2008 klo 13:45
Viime aikoina täällä on otettu kantaa asioihin puolesta ja vastaan eri säikeissä niin railakkaasti, että jotkut ovat saattaneet tulkita sen jopa henkilökohtaisuuksiin meneväksi riitelyksi, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Asioilla vain sattuu olemaan vain niin paljon eri puolia ja siksi täällä on katsottu aiheelliseksi perustaa säie asioille joista olemme samaa mieltä tai ainakin melkein. Minä voisin aloittaa muutamalla toteamuksella.

- Karin kanssa olemme samaa mieltä, että
vedenpaisumuksesta on aikaa rapiat 4000 vuotta.

- Aikun kanssa olemme samaa mieltä, että kananmunan
muoto on optimaalinen.

- Jukkiksen kanssa, että ympyrän kehän ja halkaisijan
välistä suhdelukua merkitään kreikan pii- kirjaimella.

- Ekin kanssa olemme samaa mieltä siitä, että Kari on
väärässä siinä, että maailman paras ristikko olisi jo laadittu
nimimerkki KP:n tai jonkun muun vanhan mestarin toimesta
eli vielä kannattaa kaikkien kynnelle kykenevien yrittää.
(Älä nyt suutu Kari jos muistin jotain väärin!)

- RA:n kanssa olemme samaa mieltä siitä, että helpoista
ristikoista on koko ajan huutava pula.

- Miimun kanssa olemme samaa mieltä siitä, että on turha
mennä merta edemmäs kalaan.

- Jupejusin kanssa olemme samaa mieltä, että pohjoista on
lypsetty, sorsittu ja syrjitty sekä poliitikot ovat...

- Hahin kanssa olemme samaa mieltä, että näitä on aika
vaikea keksiä sekä toisaalta olemme samaa mieltä siitä,
että olemme monesta asiasta erimieltä sekä että
tietokilparistikkoja ei vielä ymmärretä ja ovat siksi
aliarvostettuja.

Luovutan pelivuoron toisille.
Väsähdin jo nyt yövalvomisesta. Ei ole kisakuntoa...
2. kp23.8.2008 klo 14:16
Taatan kanssa yhtämieltä, että tosiaan vedenpaisumuksesta
noin rapiat 4000v ehkä hieman enemmän?

Ekin kanssa, että kaikkien kukkien on aholla kukittava.

Pikkuisen yhtämieltä ja pikkuisen erimieltä koviksista, mutta
suljen suuni vapaaehtoisesti.
3. Miimu23.8.2008 klo 20:36
Taatan kanssa olen samaa mieltä siitä, että ristikoiden ratkonnan pitää olla hauskaa ja mukavaa ajanvietettä.
4. Hemuli23.8.2008 klo 21:28
Miimun kanssa samaa mieltä ratkonnasta.
[Tähän jatkoksi oma mielipide: Myös tämä sanaristikkosivu ja sille kirjoittelu saisi olla hauskaa ja mukavaa ajanvietettä. Ja olisi hyvä, jos ei pienestä hertsattaisi, kun kumminkin ollaan aika fiksuja. Minä ainakin. : - )]

Hahin kanssa samaa mieltä siitä, että hän on eri mieltä Taatan kanssa!
(Jatkoksi oma mielipide: minusta saakin olla eri mieltä jonkun kanssa. Ja silti molemmat erimieliset saattavat olla ihan varteenotettavia. Tästä esimerkkinä taistelupari Jondalar/Marco Poloinen. Fiksuja miehiä. Silti kiistelevät. Mutta minkäs teet?)
5. Marco Poloinen23.8.2008 klo 21:57
Olen Hemulin kanssa samaa mieltä, että minkäs teet! Omalta osaltani lopetin äsken jo toisen - ja viimeisen - kerran.

Ja Hemuli, tänään on se "huomenna" ja minä yhä arvostan Sinua! :-)
6. Hemuli23.8.2008 klo 22:03
Olen Marco Poloisen kanssa TÄYSIN samaa mieltä, että hänellä on arvostelukykyä.
(Jos hän nyt sitten on sitä mieltä.)
7. pekka24.8.2008 klo 00:12
Mikä on vedenpaisumus, johon te viittaatte?
Uskotteko satuihin vai tosiasioihin?
Vesi paisuu, jos sitä lämmitetään, kuka teidän vettä lämmittää?
8. kp24.8.2008 klo 13:01
Hyvä Pekka, kun vettä sataa niin etkö ole nähnyt kun joki tulvii... Tätä sanotaan vedenpaisumukseksi.
9. Jukkis24.8.2008 klo 13:20
Varmaankin olemme täysin samaa mieltä siitä, että yleensä tuota kuitenkin sanotaan tulvaksi.
10. Jaska24.8.2008 klo 13:38
Olen tänään samaa mieltä kuin eilen ja huomennakin, että Etelämantereen jäätiköiden yht´äkkiä sulaessa merenpinta nousee muutamassa päivässä 200 metriä. Suomesta jää sen yläpuolelle vain Enontekiö ja osa muuta tunturiseutua. Etelämpänä merestä pilkistää pikku saarina muutama vaaranlaki. Se on vedenpaisumus, johon alkakaamme hyvissä ajoin varautua.
11. Jukkis24.8.2008 klo 13:53
Jotenkin tuntuu, että jos tosiaan etelämatereen jäät sulaa yhtäkkiä (muutamassa päivässä), niin silloin on tapahtunut jotain sellaista, että on ihan samantekevää, paljonko vesi nousee. Lienee aurinko räjähtynyt? Kannattaneeko moiseen pahemmin varautua?
12. Jukkis24.8.2008 klo 13:54
Kehitin uuden verbin, "räjähtyä".
13. MM24.8.2008 klo 13:56
_http://www.tsv.fi/ttapaht/017/kakkuri.htm

että ihan 200 meeetriä?
14. Jaska24.8.2008 klo 14:31
Tuo 200 metriä luki kerran lehdessä, taisi olla Helsingin Sanomat. Voi olla, että sen edessä oli sana lähes. Lasketaanpa. E:n pinta-ala 14 miljoonaa neliökilometriä (muutama viikko sitten HS:ssa väitettiin, että E on Australian kokoinen, joten se meni vähän enemmän pieleen!), ja jäätikön keskipaksuus neljä kilometriä. E:lla on siis 56 miljoonaa kuutiokilometriä jäätä. Merien pinta-ala on n. 360 miljoonaa neliökilometriä. 360/56 = n. 6,4 Merenpinta nousisi siis noin 1000 m/6,4 = n. 160 metriä. Sehän tarkoittaa, että voisin emigroitua niinkin lähelle kuin Tiirismaan huipulle! Mikä helpotus!
15. tyhmä24.8.2008 klo 14:34
toinen juttu on. mahtuisitko sinne enää. on muitakin tulossa?
16. Jaska24.8.2008 klo 14:35
Heps, siinä HSn jutussa taisi ollakin kyse KAIKKIEN mannerjäätikköjen sulamisesta. Siis E:n lisäksi Grönlannin ja Arktiksen muiden saarien + vuoristojen jäätiköt. Silloin lähes 200 metriä on lähellä totuutta?
17. corona24.8.2008 klo 14:43
Olen sitä mieltä, että Taatan pystyttämä Hyde Park on parasta, mitä tällä sivustolla on tapahtunut pitkään aikaan Jekyll-Hyde -syndroomasta kärsivien keskustelijoiden ja keskustelujen psykofyysisten sekä siitä syntyvien hengentuotteiden olemuspuolten kohentumiseksi.

Olen myös sitä mieltä, että Jerry Lewis -elokuvat ovat naurettavia.
18. Taata24.8.2008 klo 14:57
Toisaalta
Antarktiksesta tuosta pinta-alasta on jäätöntä n. 600 000
neliökilometriä.
19. Jukkis24.8.2008 klo 15:24
... mutta kun Jaskan laskelmassa lukee, että "jäätikön keskipaksuus", niin silloinhan tuo alue on mukana.

Jaska, esitä sitten vielä energialaskelmat, joilla tulee todistettua tuo "yhtäkkiä" ja "muutamassa päivässä". Ja sitten voisit vielä kertoa meille, missä professori Kakkuri menee metsään kirjoituksessaan, joka löytyy MM:n antaman linkin takaa. Sitten varmaan ollaan suloisesti säikeen otsikon mukaisessa tilanteessa?
20. 24.8.2008 klo 16:40
Olen täysin samaa mieltä, että PP:tön elämä olisi kauheaa.
21. Jaska24.8.2008 klo 17:13
Jukkis, relaa vähän tai mieluummin paljon. Tottahan minä nykyajan tiedemiestä uskon. Minun laskuni perustui vanhentuneisiin tietoihin. Merenpinta nouseekin siis vain 88 metriä, mikä on tavattoman huojentavaa. Minun ei tarvitse muuttaa kahta kilsaa kauemmaksi. Vuokraan Helsingiltä pari aaria Malminkartanonhuipulta (90 metriä merenpinnasta) ja pystytän sinne pöksäni. Siellä vetelen aariaa naapurien häiriintymättä, kun niitä ei ole 50 km säteellä. Huoltokin pelaa, kun voi virvelöidä suoraan terassilta. Tuskin maltan odottaa...
22. Sensuroitu24.8.2008 klo 17:31
Sensuroitu
23. Jukkis24.8.2008 klo 18:19
Pitäisköhän sun itse relata? Jätit homman kesken. Auringosta tulee maapallolle energiaa vuorokaudessa semmoset 10^22 Joulea. Antarktiksen jään sulattaminen vaatii energiaa noin 6 x 10^22 Joulea, eli kuudessa päivässähän tuo sulaa, kun optimaaliset olosuhteet toteutuu. Kyllähän tuo aika yhtäkkiä on. Nyt sitten vissiin ollaan päästy siihen otsikon mukaiseen tilanteeseen, johon minä ainakin olin pyrkimässä.

(Mitähän tuossa sensuroidussa oli?)
24. Ylläpito24.8.2008 klo 18:42
Siinä oli kadunnimi, joka viittasi erääseen täällä käytävään nokkapokkaan ja nokitteluun. Voimme olla väärässäkin. Ainakaan mitään arvokasta ei mennyt tärviölle.
25. hah24.8.2008 klo 19:27
Äkkiäpä jukkis tuon laski.

Jäätikön sulamisessa pitäisi ilmeisesti ottaa monta asiaa huomioon; millainen jään lämpötila milläkin syvyydellä, miten lämpö johtuu, jäätikön koostumus, höyrystymis ja lämpösäteilytekijät, miten paine vaikuttaa... Sitten simuloida tietokoneella matemaattista mallia jolloin saadaan selville jäätikön sulamisnopeus, josta saadaan arvio siihen vaadittavalle energiamäärälle. :)
Muutaman kilometrin paksuinen lumi/jäämassa ei ole kovin kelppo tapaus laskea. Voi vaatia glasiologian pitkää oppimäärää saada se selville.

Lisäksi kannattaa huomioida, että auringon säteilystä heijastuu 50-90% taivaiden tuuliin jään pinnasta, riippuen jään koostumuksesta.
26. Jukkis24.8.2008 klo 20:22
No minähän mainitsin "optimaaliset olosuhteet". Esimerkiksi alienit voi tuoda vaikkapa 20000 kilometriä halkaisijaltaan olevan linssin auringon ja maapallon väliin ja sitten vielä peilin tai pari niin että linssin läpi tulleen säteilyn saa suunnattua Antarktikselle. Mutta hah:n mainitsemien tekijöiden takia kuusi päivää on varmaan käytännössä hiukka alakanttiin.
27. jepsjuu24.8.2008 klo 20:23
Jaa, tämäkös onkin kasvihuonehydepark.

Maallikkoaivoillani sanoisin, että jos jäätikkö alkaa sulaa niin siihen vaikuttaa ympäröivän ilman lämpötila. Siihen taas vaikuttaa onko ilma hautova eli kostea vaiko kuiva. Kuivuuteen vaikuttaa tuuli, onko se lämmin vai kylmä.

Sitä en tiedä miten se vaikuttaa jos otsoni heikkenee tai vahvenee, mutta yleensä auringonsäteily on tehokkaampaa, jos kohde tumma tai musta kuin lumenvalkoinen. Mitä enemmän valkoisuus vähenee sitä joutuisammin jäljelle jäävä lumi sulaa jos ei huomioida muuttuvia ulkoisia tekijöitä.

Ulkoiset tekijät voisivat olla napajäätiköiden sulamisprosessissa esimerkiksi sellaisia, että miten ne vaikuttavat merivirtoihin.

Pohjoisen jäämeren jäätikön sulaessa, mereen tulee valtava määrä kylmää vettä. Se lisää kylmiä tuulia, jotka jäähdyttävät sulattavaa ilmaa. Myös Golf-virta voi hyytyä tai loppua kokonaan sen hävitessä kylmille merivirroille.

Vaikka vanhan tarinan mukaan aurinko riisutti nutun vanhalta kulkijalta, mihin tuuli ei pystynyt - niin silti pelkkä auringon säde ei ole yksin mikään tehokas sulattaja, jos sulattava kohde on hyytävässä tuulessa.

Entäpä sateet. Niiden vaikutus on sulamiseen tehokkaampaa kuin kuiva auringonvalo. Jos on lämmin sade niin lumi kaikkoaa varsin joutuin. Entäpä lisääntyykö sateet jäätiköiden huvetessa. Ja tulevatko sateet lumena vaiko vetenä.

Jos jäätiköt sulaa ja peittävät suuret alueet kasvillisuutta niin miten sateiden määrä muuttuu. Jos merivirrat kylmenevät ja sateet tulevatkin lumena, niin voiko käydä että tuleekin jääkausi ... ja mikä sen taas sitten sulattaa.
- -
Enenmmän taisi tulla kysymyksiä kuin vastauksia, mutta sellainenhan se tulevaisuus on, että pelkkää kyssäriä.
28. hah24.8.2008 klo 21:35
Jep, paljon asioita vaikuttaa jäätikön sulamiseen. Jos tietty haluaa nopeaa laskua asialle ilman kuukausien tutkimustyötä, on parasta heittää karkeita arvioita.

On se muuten kivaa miten paljon täällä pohditaan maapallon tilaa. :D
29. Taata24.8.2008 klo 22:13
Merentutkimusalus Arandallakin oli paljon vaikeuksia tänä kesänä, vaikka tutki vain Itämeren aluetta lahtineen.
30. Jätkä 6616.11.2008 klo 15:39
Nyt siellä Arandalla ovat vaikeuksia tuottamassa Jussi 69 ja Jyrki 69. Kyseessä on Operaatio maa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *