KESKUSTELUT > RISTIKOT > TASKURISTIKKO 8/2008

4157. Taskuristikko 8/2008

HT21.8.2008 klo 11:46
Tehtävässä nro 9 alhaalla puolivälissä tulee pystyyn kuusikirjaiminen sana, jonka vihjeenä on KALJUUS. Sanan toiseksi kirjaimeksi on kaksi mahdollisuutta (vaakasanan vihjeenä on VALTIO IDÄSSÄ, aakkosten jälkimmäinen lienee todennäköisempi), muut kirjaimet ovat varmoja. Mitä ilmeisimmin laatija on käsittänyt jotain väärin.
2. tyhmä21.8.2008 klo 12:33
kannattaisko panna ristikko taskuun ja neppari kiinni...
3. Seppo22.8.2008 klo 10:01
HT, tuolle valtiolle on tosiaankin kaksi vaihtoehtoa, jotka molemmat tuottavat järkevän sanan pystysuuntaan, mutta katsopa vaikkapa Ristikkorengistä, kumpi vaihtoehto sopii tähän kohtaan. Minusta laatijan virheestä ei ole kyse tässä tapauksessa, tosin tuo sivistyssana ei ole varmaan kaikille ennestään tuttu.
4. HT22.8.2008 klo 10:44
Seppo,

hoksasin yhtäkkiä, mitä tässä ajetaan takaa, kun muistin pyrstötähden toisen nimityksen etymologian.

Oudoksun sanaa joka tapauksessa. Minulla on mittava valikoima hakuteoksia eli mm. tietosanakirjoja, eri kielten sanakirjoja, Lääketieteen termit ynnä muuta. Missään ei ole tähän tulevaa sanaa sellaisenaan kaljuutta tarkoittavana ja vieraammalla konsonantilla varustettunakin näkyy löytyvän tässä merkityksessä vain netistä, ei esimerkiksi Encyclopaedia Britannicasta eikä Websterin jättisanakirjasta.

Ristikkorenki tuntee sanan meikäläisellä konsonantilla, merkitystä ei mainitse. Tuollainen "näyttö" ei minua vakuuta.
5. Seppo22.8.2008 klo 10:56
Ristikkorenki antaa sanan merkityksen, kun klikkaat sen löytämää sanaa. Sana löytyy myös Nykysuomen sanakirjan osasta 4 (sivistyssanat) perässään lyhenne lääk. sekä myös Vuokilan kirjoista ja ainakin minulle nuo näytöt riittävät.
6. HT22.8.2008 klo 10:59
Seppo,

Asia selvä, Nykäsen sivistyssanakirja riittää minullekin.
7. Seppo23.8.2008 klo 09:39
Sen verran vielä palaan tuohon Taskuristikkoon, että tällaisessa tapauksessa, jossa vastaussana on noinkin harvinainen, olisi minusta ollut paikallaan vihjeittää tuo VALTIO IDÄSSÄ jollakin toisella tavalla, joka ei jättäisi risteävään ruutuun kahta mahdollista vastausvaihtoehtoa.
8. kp23.8.2008 klo 10:05
ai ai ai
9. Seppo24.8.2008 klo 13:57
kp, suosittelen Buranaa, jos tekee kipeää...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *