KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUINKA PALJON SAA AUTTAA?

4154. Kuinka paljon saa auttaa?

Eki19.8.2008 klo 18:09
Jukkis toisessa säikeessä herätti tämän kysymyksen.

Noudatetaanko ajatusta, että "niin kauan kuin kustantaja toisin määrää"?

HS-säikeissä annetaan hyvin suoriakin vihjeitä. Kukaan ei ole sitä tähän mennessä kieltänyt.

Pelikaaneissa en tätä toivo. IS-koviksissa on tämä myös pysynyt hyvin aisoissa.

Mitä mieltä ollaan?
2. otv-a19.8.2008 klo 18:21
auttaminen on taitolaji sekin. liian suorat vihjeet, tyyliin tikku tai ympyrä, samoin järjestysluku, kirjaimista puhuttaessa on minusta tylsää. myös jonkun etu/sukunimikaiman mainitseminen. en tee muita kuin HS-ristikoita. näillä säikeillä kysymyksiin auttajat antavat usein erittäin hersyviä ja nokkelia vastauksia. ilo niitä on lukea silloinkin, kun omat ruudut ovat jo täynnä. yrittäkäämme pitää tasoa yllä.
3. Aksu19.8.2008 klo 18:27
HS-säikeissä
kannatan hienovaraisia, kuin "kautta rantain" annettuja vihjeitä.
Yritän ainakin itse noudattaa tällaista linjaa. Pitää ratkojille jättää oivaltamisen iloa itselleenkin!

Juuri viimeisessä HS 2497 -säikeessä oli mielestäni annettu ihan liian lepsuja vihjeitä. Luin säikeen illalla läpi ja mietin toden teolla, josko lopetan koko kirjoittelun ja siirryn lukijapuolelle.
4. pelaaja19.8.2008 klo 18:27
HS-säikeissäkin pääosin ollaan aika hienovaraisia eli suoria vihjeitä ei varmasti ole tarkoitettu antaa. Löytyisikö jokin tyyppiesimerkki liian suorasta vihjeestä (kun jätetään vahingossa lipsahtanut ratkaisusana pois) ? Kas, kun tyylikoulua tältä alalta ei ole vaan kommentit ovat oman harkinnan varassa.
5. HT19.8.2008 klo 18:48
pelaaja,

turhan suora vihje oli minusta KOKOT-ratkaisusanasta annettu, että niitä poltetaan juhannuksena.
6. PP19.8.2008 klo 18:51
Taisin mokata vastaamalla Hemulin vinkinpyyntöön silkkaa
ystävällisyyttäni ollenkaan ajattelematta (taas), missä kysyttiin. Sorry!

Pelikaanit ja IS -kovikset, myös SK -ristikot, pitäisin mieluimmin omanlaisinaan ilman liikoja vihjeiden antoja ja "hersyviä ja nokkelia" selityksiä. Joskus HS -säiettä lukiessani tulee mieleen, ettei ratkaisu voi tuntua omalta, jos joka sana on toisilta tavalla tai toisella saatu eikä ristikon täyteen saamisestakaan saa samaa tyydytystä kuin täysin omatekemästä.
7. MM19.8.2008 klo 19:03
_http://www.rankkajatka.fi/strippito.htm
8. Kasperi19.8.2008 klo 19:08
Eihän siinä ole mitään mieltä, että saa suoran vastauksen johonkin vihjeeseen, menee maku koko ristikosta.
Itse olen syyllistynyt kysymään muutamaa sanaa Pelikaanien vaikeimmista ristikoista. Useimmiten olen saanut kieroja vihjeitä (kiitos niistä), yleensä jumiinnun siksi, että ajatukset jäävät junnaamaan yhtä ja samaa, enkä osaa avartaa ajattelutapaani.
Mutta yksikin käärme on minulla vielä kesken, vaikka sain hyvän vihjeen (kiitos siitäkin) ja taitaapa jäädäkin kesken.

En käy edes lukemassa Pelikaani-ketjua ennen kuin vastaani tulee (yleensä viimeisillä sivuilla) joku ylitsepääsemätön sana, koska en halua nähdä jonkun möläyttäneen ratkaisusanoja, kaihertaa vieläkin se taannoinen Jokipii, olisin halunnut ratkaista sen itse, vaikka pii olikin väärin kirjoitettu ;)
9. pelaaja19.8.2008 klo 19:13
HT,
joo, aivan, siis tyyliin 'piirtäjän vaimo' on 'Lillin äiti'

PP,
kyllä se ratkaisu silti tuntuu omalta, vaikka pienen vinkin solmukohtaan saakin. En minä ainakaan JOKA kerta ole IHAN itsekseni täyttänyt. Esim. mieheltä/vaimolta tms kysymistä ei vissiinkään mielletä samaksi kuin täältä kysymistä? (ei, minulla ei ole miestä ja vaimoa)
10. otv-a19.8.2008 klo 19:16
MM,
niinpä, käy tähän just.
11. toippa19.8.2008 klo 19:46

pelaaja

sepäs olisikin rikasta ja runsasta elämää, jos sinulla olisi
mies ja vaimo ;-)

itse asiaan:

ehkä olen huntelona utamina antanut useastikin liian suoria vihjeitä (kalikka kalahti tossa "Lillin äiti", vaan ajattelin sillä kohtaa, että aiemmin oli jo paljastettu Kari! sic!) ja ehkä myös kysynyt mutkat suoriksi.

vaikea on tietää, missä menee raja - jotkut konkarimmatkin ovat tosin luetelleet aakkosia ja kertoneet minkämuotoisia vokaaleja...

kyllä minäkin tykkään, että hs-säikeellä on todella rikkaita ja riemukkaita ynnä verbaalisesti lahjakkaita vinkkejä, joiden ei soisi häviävän
mitä siellä sitten keskusteltaisi, ellei kaveria avitettaisi? - juuri niitä - toisia niin ärsyttäviä - ristikonvierestä-asioitako?

Täytyy kai ensiksi vastata kysymykseen: Miksi säie on olemassa?

Ehkä juuri tuohon vinkkaukseen voisi joku asiantuntija, kokenut laatija ja ratkoja yhdessä sopia jonkinlaiset kultaiset ohjeet siitä, miten paljon ja millä keinoin voi toista auttaa. Ohjeissa voisi olla esimerkkitapauksia, kuten HT täällä jo antoi.

Tällainen ohjeisto olisi tärkeää saada luoduksi juuri siksi, ettei ärsytys täällä lisääntyisi yli äyräiden.
12. Eki19.8.2008 klo 19:51
Ehdotuksia ohjeistoksi sitten vaan tähän yleisen keskustelun lomaan!
13. Jukkis19.8.2008 klo 19:58
Tässä ohjeisto, jota on helppo noudattaa: Ristikko täytetään laatijan siihen laittamien vihjeiden perusteella.

Jos kyseessä on palkintoristikko, niin palkinnot arvotaan sen nimenomaisen ristikon oikein täyttäneiden kesken. Jos arvonnassa on mukana vastauksia, jotka on saatu aikaan jonkun porukan tarjoilemien helpompien korvaavien vihjeiden avulla, niin ne vastaukset eivät siihen arvontaan kuulu.

Se, että tuolla HS-säikeessä jaellaan uusia helpompia vihjeitä ja sitten välillä kehuskellaan omilla ja muiden voittamilla euroilla, ei minusta ole kovin ylevää toimintaa.
14. pelaaja19.8.2008 klo 20:08
toippa,
voi vitsi, älä anna Lillin äidin kalahtaa ! Se oli ihan ilmasta tempastu esimerkki, jolla ei ollut mitään todellisuuspohjaa, ei sitten minkäänlaista muistikuvaa semmosesta eikä varsinkaan mistään konkreettisesta vihjeenannosta ! Vain keksimällä keksitty ilman asiayhteyttä.
Yritän keksiä jotain muuta.
Ja niin ensimmäinen tulikin:
aakkostemme 2. kirjain..poissuljettu vihje
15. toippa19.8.2008 klo 20:12

Korjaa, jos muistan väärin:

Muistaakseni juuri sinä nimimerkki Jukkis olet tuolla hs-säikeelläkin käyynyt jurputtamassa siitä, että siellä puhutaan puuta heinää, eikä ristikkoasiaa.
Kun nyt olet yleispoliisiksi ruvennut, niin kerro, mitä siellä saa sitten puhua ja mitä ei - ellei siellä nyt saa enää minkäänlaisia vihejitäkään antaa.

Ja mitä tulee ylevyyteen - en nyt oikein tiedä - sinun joitakin hyvin riitaisi kommentteja tällää lukeneena - oletko sinä ihan paras vaihtoehto puhumaan ylevyydestä.
16. toippa19.8.2008 klo 20:17
pelaaja

aivan samaa mieltä - totisesti ei ole oikein, eikä kohtuullista, että luetellaan aakkosia tai ostetasan vokaaleja.
kuten otv-a tuolla totesi, niin vihjeiden antaminen on taitolaji.

nyt annan ihan tuoreen esimerkin: neuvoin äsken jsut hippusta tuossa "vesikauhusta mieleen?" - kun edellä oli kerrottu jo taannoisesta uutiiskestoaiheesta - että se liittyy tavalla tai toisella myös hai-saappaisiin. Oliko se liikaa?
17. oli se19.8.2008 klo 20:21
kun pystyi päättelemään vastaussanan ristikkoa näkemättä ;o)
18. toippa19.8.2008 klo 20:24

onko sinussa miestä vastata omalla nimimerkillä?
19. oli se19.8.2008 klo 20:24
mistä päättelit sukupuoleni?
20. toippa19.8.2008 klo 20:26

tavasta vastata!
21. pelaaja19.8.2008 klo 20:33
Että täällä on fiksuja tai siis oli se. Näillä näkymin mikään ehdotus ei ole kiva ?
22. pelaaja19.8.2008 klo 20:41
toippa, eiks oo kumma,
mennään sit takas 'kotiin'
23. toippa19.8.2008 klo 20:43
Eki

Sinä kun nyt olet koko homman pistänyt pystyyn ja siitä vastaat ja kun sinulla nyt on vuosikymmenien kokemus koko ristikkomaailmasta, niin eikö mieluummin sinun - kuin meidän - viisaudellasi voisi luoda joitakin ohjenuoria, miten vihjeityksessä pitäisi toimia.

En minä ainakaan osaa sanoa, missä se raja menee. Täällä on niin monentasoista ratkojaa, että on hyvin vaikeaa edes ehdottaa mitään yleistä linjaa, miten toimitaan.

Ymmärrän, että tämän alan faneja ja epi-aktiiveja voi kovastikin ärysttää, kun meille utamille väännetään joitakin sanoja rautalangasta. Vaan enpä nyt sen vuoksi haluaisi poistua sivustoilta - net riemukkaasti löytäneenä - eivätkä varmaan monet muutkaan - ei-niin-taitavat täyttäjät.

Mikä ratkaisuksi?

Voitko vielä tarkentaa minulle sen seikan, että mitä tarkoitusta varten nämä säikeet on perustettu?
24. toippa19.8.2008 klo 20:46

pelaaja

niin tehdään! "kotiin" - hauskasti sanottu ;-)
25. Hemuli19.8.2008 klo 21:11
Koko tämä säie avattiin sitä syystä, kun minä Pelikaani-säikeellä (ainakin viimeisenä) pyysin hienovaraista vinkkiä ja PP hyvän hyvyyttään vinkkasi, minusta aika tyylikkäästi.
En ymmärtänyt toimivani tökerösti, kun sentään olin itse täyttänyt kaikki muut, ainakin yli 500 ruutua.

Ihan samoin kuin Toippa toivoisin Ekiltä + kumppaneilta infoa säikeen alkuperäisestä tarkoituksesta ja nykyisistä toivottavista toimintalinjoista.

Kun löysin jokin aika sitten säikeen, olin iloinen. Yksi tyttäristäni on taitava ratkoja, hänen miehensä myös, mutta emme me ristikoista keskustele puhelimessa. Eräs ent. työkaveri ja minä usein pähkäilemme ristikoita yhdessä, mutta hän on lähes koko kesän tavoittavattomissa.
Vinkin, pari tarvitsisin joskus HS:nkin ristikoihin, Pelikaanien vaikeista puhumattakaan.
Kyllä minä tunnen ratkojan riemua, vaikka olisinkin saanut pari kieroa vinkkiä joltain vieraalta, kun kotona ei ketään vinkkaajaa löydy.
Mutta on minuakin huvittanut, kuinka simppeleitä vihjeitä joskus annetaan - toivottavasti en ole itse moiseen syyllistynyt.
Sekin oli totta, mitä toippa sanoi, että meitä on monenmoista taapertajaa. Pitäisikö siis olla kaksi säiettä HS-ristikoille toinen jo osaaville ja toinen muille?

Se, mitä Jukkis kirjoittaa vihjeiden avulla voittaneista, on tietysti totta. Tosi isojahan nämä voitot rahallisesti ovatkin. Voittojen takia me kai ristikoita ratkomme. Vai mitä?
26. toippa19.8.2008 klo 21:20

Hyvä kirjoitus Hemuli! Hyvä meidän jengi! Samoilla linjoilla ollaan.

Ja paras oli toi heitto lopussa! Siksihän täällä ollaan, että rikastutaan! On se niin ylevää!
27. iso S19.8.2008 klo 21:26
Minun ehdotukseni on: enimmäkseen jäitä hattuun eli hyvin, hyvin varovaisia ajattelua avartavia vihjeitä silloin kun ristikolla on vielä palautusaikaa.

Täytyy muistaa että tämä on siinä mielessä julkinen foorumi että täällä vihjeet ovat sellaistenkin nähtävissä ketkä haluavat taistella loppuun asti omin avuin. Samoin sellaisten nähtävissä ketkä vilpittömästi kokevat epäoikeudenmukaiseksi sen että "mahtavista" rahapalkinnoista pääsee kilpailemaan ilman omia ansioita, jolloin heikennetään itse uurastaneiden voitonmahdollisuuksia.

Noiden ultrapuhdasoppisten mielestä kaikenlainen neuvominen lienee kiellettyä. Minusta yksittäisten ihmisten välillä yhteistyö, olkoon miten yksisuuntaista tahansa, on erittäin sallittavaa. Tällaista porukkaratkontaa ei tuloksesta pysty erottamaan yksinratkotusta minkään lehden toimitus eikä luultavasti Jukkiskaan, joten nurkan takana neuvomisen kieltäminen olisi joka tapauksessa kuollut kirjain.

Tuohon pienen piirin supatteluun täällä on olemassa keino joka eliminoi toisen mainitsemani haittavaikutuksen. Chattiin voi perustaa yksityishuoneita joissa voi auttaa niin vapaasti kuin sielu sietää. No, valitettavasti jotkut ovat sellaisia kuin minä eli eivät halua mennä chat-puolelle.

Mielestäni selvistä ristikon rakennevirheistä (vihje väärässä ruudussa, vihje puuttuu, ylimääräinen vihje tms) voi mainita.

Samoin sallittua ajatuksen vapauttamista on senkaltainen, missä esimerkiksi vihje on "tammi" ja huomautetaan että tammi voi olla muutakin kuin puu tai peli. Merkitys tammi = pato ei ole kovinkaan laajassa käytössä nykyään joten se on suurelle osalle ratkojista joko tuntematon tai ainakin sellainen ettei ole kirkkaana mielessä, jolloin pää pyörii kehää tutumpien merkitysten tienoilla.

Mielestäni erityisen hyvä lisävihje on sellainen että se toisaalta avaa silmät katsomaan oikeaan suuntaan mutta toisaalta jättää vielä vähintään kaksi vaihtoehtoa. Tästä en keksi tähän hätään yhtään käytännön esimerkkiä.

Tosi on että meitä on monenlaisia, sekä kokemuksen, yleistiedon määrän että hoksottimien notkeuden suhteen. Jos kaikissa noissa on puutteita niin silloin kannattaa ehkä mieluummin etsiä kehitystä hieman helpompia ristikoita ratkoen eikä heti piikkisimpään tarttuen - tai sitten hankkiutua jonkun kokeneemman tuttavapiiriin.

Ratkaisuajan ollessa kesken jää jäljelle vielä monia mahdollisia keskustelunaiheita. Ristikon vaikeutta voi kommentoida, samoin kiitellä tai moittia yksittäisiä vihjeitä Tämähän on jo sellaisenaan lisävihje; vihjeen luonnehtiminen kekseliääksi osoittaa että ratkaisua ei kannata hakea ensiksi mieleen tulevalta synonyymipohjalta.
28. Eki19.8.2008 klo 21:28
En minä ole sellainen tyyppi, joka alkaa jaella koko sivuston puheluvat. Taannoin eräs kustantaja sanoi, että heidän ristikoistaan voi kysyä vaikka kokonaisia sanoja ja sehän oli sitten ok. Minä olen nyt sanonut Pelikaaneista, että kilpailutehtäviä ei mielellään juurikaan kysellä, mutta ei tuo Hemulin ja PP:n keskustelu ollut mikään kauhea asia. Hesarin puolesta en taas voi päättää yhtään mitään. Joskus vähän toppuuttelin hs-väkeä ja ei se oikein hyvin tainnut mennä.

Tarkoitus olisi, että kaikilla olisi mukavaa, mutta eivät kaikki voi kaikkia toiveitaan saada läpi. Pääasiallisesti tämän sivuston idea ei ole auttaa ihmisiä yksittäisissä pulmakohdissa vaan setviä ristikkoasiaa vähän laajemmin. Kun yli 5 vuotta on toimittu, aika monet asiat on jo keskusteltu jo aikaa sitten.

Tässä säikeessä toivoisin, että annettaisiin kaikkien kertoa mielipiteensä ilman, että aletaan hyökätä henkilöä vastaan. Eihän tämän säikeen aihe nyt niin vakava ole eikä tämä harrastus riidan arvoinen.
29. Eki19.8.2008 klo 21:29
Ja sitten piti vielä sanoa, että taas tätä taustaa vasten chat olisi hyvä vaihtoehto.
30. Hemuli19.8.2008 klo 21:48
Pelkään vaikuttavani jankkaajalta, mutta jos joku "haluaa taistella loppuun asti omin avuin", miksi sitten kurkkii HS-säiettä? (Tämä iso S:n muuten erityisen ansiokkaaseen kannanottoon.)
Ja iso S ja Eki,
kehtaako edes tunnustaa. Täällä on yksi, joka ei edes ole kysynyt lapsiltaan, mitä se chattailu oikein on... Pitäisi vissiin.
31. tyhmä19.8.2008 klo 21:48
kuinka paljon saa auttaa? -Paljon
32. toippa19.8.2008 klo 21:58

Hemuli

Juuri tuo sama kävi mielessä, että eivätkös net omin avuin pärjääjät voi käydä täällä sivustoilla vasta sitten kun kliimaksi on saavutettu eli ristikko täytetty?

Eki

Juuri niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan!!!

"ja sitten välillä kehuskellaan omilla ja muiden voittamilla euroilla"

Enpä ole kenenkään kuullut "kehuskelevan"!

Ja ellei sinulla ole mitään vaihtoehtoa ratkaisun saavuttamiseksi, niin luulenpa, että esim. HS-säikeen jengi osaa säädellä sisältöä omilla sävyisillä ja rakentavilla palautteillaan.
Vielä ei ole ollut suuria ongelmia - muutamaa ulkoprovosointia lukuunottamatta.
33. PP19.8.2008 klo 21:59
Kukaan ei ole tuominnut HS -säikeen toimintatapaa. Sehän
on erittäin lämminhenkinen säie verrattuna melkein mihin tahansa netistä löytyvään keskustelupalstaan. Paljon toisilleen tutuiksi tulleita ihmisiä (häiriköt tietysti poissulkien). Seniorinetissä on hiukan samaa meininkiä, olen silloin tällöin käynyt lukemassa.

Eki toivoi ingressissään, ettei Pelikaaneja (ja IS -koviksia)vihjailtaisi ja olen hänen kanssaan samaa mieltä. Näistä ristikoista annetaan lähinnä palautetta kritiikin tai kehujen
kera ja kerrotaan, mikä tuotti vaikeuksia oivaltaa tai mikä sai heti jippii/plääh -reaktion itsekullekin. Vinkkien antamista
esiintyy aniharvoin, nekin yleensä palautusajan jo päätyttyä.

Ristikkoratkonta on hyvä harrastus eikä siinä tarvita mitään karsinointia hyviin tai huonoihin ratkojiin.
34. Kasperi19.8.2008 klo 22:25
Eipä ole sataset tippuneet meikäläisen pankkitilille, raha ei ole pointtina ratkomiselle. Kaksi kynää olen voittanut aikoinaan, ovat vielä avaamattomassa paketissa, pitäisiköhän ottaa käyttöön, ennen kuin muste kuivahtaa ;)
Viimeisimpien Pelikaanien voittajissa oli muuten nalli napsahtanut parille paikkakunnalle saman sukunimen omaaville hlöille, huomasin ma.
35. Jukkis19.8.2008 klo 22:25
Iso S kirjoitti oikeastaan kaiken sen, mitä minä ajattelin aiheesta sanoa. Siinä on viisas mies. Minuun suunnattu lievä vinoilukin oli just niinkuin pitää.

toipalle: Joskus HS-säikeiden alkuaikoina jotain ristikkoasiaa niihin kirjoittelin, ja varmaankin murjaisin jotain asioiden rönsyilystä. Aika äkkiä huomasin, että ei nuo keskustelut ole minun paikkani, ja viimeiseksi kontribuutioksi jäi se, kun minun synneistäni syytettiin ihan muita ihmisiä, ja huomautin asiasta. Tuloksena oli syyttäminen riidankylväjäksi, joten katsoin parhaaksi poistua, kun oli ilmeistä, että se oli useammankin ihmisen näkemys.

Minusta HS-säikeissä saa puhua ihan mitä vaan. Minua ei hetkauta, vaikka siellä julkaistaisiin minkälaisia lisävinkkejä. Minä olen kesän aikan menettänyt tyystin mielenkiintoni Hesarin ristikoihin. Näin on tapahtunut monta kertaa ennenkin, ehkä kiinnostus joskus taas palaa.

PP:n kanssa olen ihan samaa mieltä. Paitsi että kyllä minä ainakin olen tuomitsemassa HS-säikeiden toimintatapoja siinä vaiheessa kun niitä ruvetaan ottamaan käyttöön esim. Pelikaanien, SK:n tai IS:n ristikoiden käsittelyssä. Poliisi valvoo.
36. iso S19.8.2008 klo 22:41
Hemuli kysyi, "miksi sitten kurkkii HS-säiettä?". No siksi että kukin meistä hakee täältä hieman eri asioita. Kuten yleensäkin elämässä, sitä ei aina saa mitä tilaa vaan joku saa enemmän kuin haluaa ja joku vähemmän kuin toivoo.

Vertaisin tilannetta kirja-arvosteluihin tai kirjan takakannessa olevaan tiivistelmään. On mukava saada jonkinlainen käsitys teoksen aiheesta, tyylilajista ja laadusta, ettei tarvitse ihan summanmutikassa alkaa lukea jotain satunnaista kirjaa. Sen sijaan ei ole kiva jos joku töräyttää että hovimestari oli syyllinen.

Keskimääräistä visaisemman ristikon tuottaessa vaikeuksia on kiva kuulla että muillakin kiikastaa sama kohta. Muutenhan voi masentua ja luulla että on äkkiä tyhmistynyt. Jo tuo tieto saattaa riittää, ratkaisu syntyy ja ilo on kahta kauheampi jos selviää ilman hyväntahtoista neuvoa että "ensimmäinen kirjain on aakkosten seitsemäs, toinen..."

Miksi sitten ei malta odottaa niin kauan että ratkaisuaika on ohi? Siksi että on helpompi kurkata suunnilleen päivittäin mitä uutta on tullut (jotkut lukevat muutakin kuin pelkkää Hesari-säikeistöä) kuin etsiä kolmen viikon kuluttua, mille sivulle tietty säie on hautautunut.

PP: karsinointia ei tarvita mutta tosiasiat voi tunnustaa. Jotkut ovat keskimäärin "parempia" ratkomaan kuin toiset (yksittäisissä ristikoissa tilanne voi olla päinvastainen). Se ei tee heistä parempia tai huonompia ihmisiä eikä tilanne ole karsinoiden kaltainen. Harjoitus auttaa, dementoituminen haittaa, joten taitotaso ei ole vakio "tuhansien päivien kiertoessa".
37. Jondalar19.8.2008 klo 22:43
Jos halutaan asettaa rajat, mitä täällä saa puhua, on syytä laatia fraselogia ja ohjeet sen noudattamiseksi. Tylsältä kuulostaa tyyli: "kuudes rivi vasemmalla ylhäällä, liittyykö kivi- vai kasvikuntaan?" "ei kumpaankaan" "kiitän". Tätäkö halutaan? Nyt on tilanne niin, että ei uskalla sanoa juuri mitään, ei ristikoista eikä mistään muustakaan, koska kaiken aikaa on kyttäämässä joku nimimerkkiä vaihtava tyyppi, ja on välittömästi piruilemassa jokaisesta sanasta. Piruilijaa tuetaan Ylläpidon/Sanaseppojen puheenjohtajan statuksella, kovin kerkeästi tyyppiä "ymmärretään".

HS-säikeellä on yleensä hyvä henki, ainoastaan tuo yksi musta jyvä joukossa. Minä olen Aulikseni ratkaissut ihan yksin, niin kauan kuin niitä on Hesarissa ollut. Nyt vasta tänä vuonna olen näitä säikeitä silmäillyt. Pieni kaiho tuntuu kuitenkin, ei se ole täysin reilua että muiden avustuksella ristikot ratkotaan. Mutta en tuomitse ketään, kyllä ihmiset auttavat toisiaan kaikilla foorumeilla, ja niin on hyvä.
38. Olavi Kivalo19.8.2008 klo 22:46
Kysymys kuinka paljon saa auttaa olisi täysin irrelevantti, jos julkaistujen sanaristikkojen ratkomisesta ei olisi jossain ristikkohistorian alkuhämärissä päätetty tehdä kilpailua. Kritisoin tätä päätöstä säikeessä 3235.
39. iso S19.8.2008 klo 22:52
Jukkis on viisas kun huomaa kuka on viisas :-)

Netitse keskusteleminen enemmän tai vähemmän tuntemattomien ihmisten kanssa on siitä hankalaa että väärinkäsityksiä syntyy käsittämättömän helposti, jolloin väitteleminen (yleensä positiivinen asia, jolloin kukin esittää ja perustelee kantansa ja joku saattaa vaihtaa mielipiteensä) muuttuu riitelemiseksi (jokseenkin aina negatiivinen asia, joka saa useimmat kaivautumaan syvemmälle poteroonsa).

Jukkis on täällä sen verran pitkän linjan kettu (ei siis ketku) että hänelle uskaltaa kevyesti vinoilla ilman että se tulkitaan raskaaksi pottuiluksi. Tuostakin Jukkiksen viittaamasta kommentista olisi jonkun muun kanssa ollut seurauksena ankara höyhenten pölinä.
40. lukija19.8.2008 klo 23:22
miksi Jukkista ymmärretään yli rajojen. en tiedä kuinka
tärkeä henkilö hän on. "kettu (ei siis ketku)". minulla
on oma kuvani hänen kirjoittelustaan, eikä "raskasta
pottuilua" puutu.
Jondalar ymmärrän sinun hyvän kirjoituksesi!
41. Olavi Kivalo19.8.2008 klo 23:25
Siltä varalta, että joku on kiinnostunut tämän säikeen aiheesta, niin mainitsemani säie 3235 Miksi ristikon ratkaisu on kilpailu? löytyy sivulta 30.
42. Ylläpito19.8.2008 klo 23:30
Nyt se on sivulla yksi, mutta tilanne voi muuttua päivittäin.
43. toippa19.8.2008 klo 23:52

lukija

No kun se on ollut alusta asti - se taitaa olla ainut "virallinen" puolustus.

Iso S

En minä nähnyt siinä sinun ensimmäisessä kirjoituksessasi mitään sellaista "vinoilua", mistä kukaan muukaan esim. hs-säikeelläkään olisi karvojaan pystyyn nostanut. Keitä mahdoit tarkoittaa "höyhenten pölinällä"

Äläkä lakoonnu imartelun alle - se on yksi tapa hallita. Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei. Ehkä sinut on hyvä ottaa puolustajaksi, kun muuten taitaa olla aika paljon vastarintaa?
44. Jukkis20.8.2008 klo 10:21
Tuosta ketjusta
Jondalar 19.8.2008 klo 22:43
lukija 19.8.2008 klo 23:22
toippa 19.8.2008 klo 23:52
päättelen, etä jotkut pitävät minua jonkinlaisena nimimerkkiä vaihtelevana häirikkönä.

Ei pidä paikkaansa. Muistelen, että kerran ehkä vuonna 2005 kirjoitin jotain eri nimimerkillä, mutta kun sen jälkeen hävetti niin pirusti, niin en ole toistanut sitä temppua.

HS-säikeissä vaihtelevilla nimimerkeillä heitellyt herjat ovat niin huonoja, että saatanpa nyt loukkaantua, kun sellaisista syytetään minua. Alan mököttää.
45. Aksu20.8.2008 klo 10:24
Jukkis,
ei muuta kuin: älä mökötä!
46. MM20.8.2008 klo 11:47
Minusta Jukkiksen terävät kommentit ovat olleet tämän sivuston parasta antia aina.
Mitään tahoa kumartelematta, ovat tekstit olleet ajateltuja, napakoita, tiivistettyjä ja hauskojakin.

Jotenkin kiehtovaa seurata miten eri lailla ihmiset tulkitsevat ja ottavat itseensä josko joku Jukkiksen kommentti "osuu". Ja miten helposti oman mielipiteensä kirjoittajasta tehdään "ikävä häirikkö ja huono ihminen". Niin kuin minustakin kai nyt.
47. sihteeri20.8.2008 klo 12:05
Jondalar 19.8. klo 22.43: Sanaseppojen puheenjohtaja on Hannes Tiira, häntäkö tarkoitit piruilijalla??
48. Outlooker20.8.2008 klo 12:43
Jassoota jaa...

Sihteeri: se oli "piruilijan TUKIJA", ei itse piruilija - eipäs taas väännetä asioita toisiksi. Jondalar meinasi varmaankin Sanaseppo-lehden päätoimittajaa.

MM: Ai, sinä olet sillä kannalla, että saa kirjoitella mitä vaan loukkaavaa, kunhan sen tekee ajatellusti, napakasti, tiivistetysti ja hauskasti? Jukkiksella on ihan kivojakin juttuja, mutta usein hän on tahditon. Sekö pitäisi hyväksyä siksi, että hän on "the Jukkis"?

HS-porukka: pysykää leppoisana juttukerhona edelleenkin. Eihän ristikoiden ratkonnan niin vakavaa touhua tavitse olla. En oikein ymmärrä, miksi teidän "kimppuunne hyökätään" säännöllisin väliajoin....

Paljonko saa auttaa? Jos HS-säikeessä jonkun mielestä autetaan liikaa, niin sen kuinka paljon on liikaa, päättää mielestäni keskusteluun osallistujat. Jos joku paljastaa liikaa, siitä varmaankin huomautetaan?
49. Jukkis20.8.2008 klo 12:47
Tämmöinen yhden kirjoittajan ruotiminen on tietysti keskustelupalstojen peruskauraa. Ja nyt tässä nimenomaisessa tapauksessa tuloksena on tietysti palstan ylivoimaisesti kiinnostavin keskustelu.

Jos tähän nyt yritän keksiä analogian, jolla taas loukkaan mahdollisimman montaa ihmistä, niin vaikka semmoinen että jos huumorista keskustelee kaksi, joista toisen mielestä huumorin korkein aste on Pekko Aikamiespoika ja toisen mielestä Monty Python, niin ei siitä useinkaan kovin hedelmällistä tulosta synny. Enkä nyt kerro, mitkä ovat tuon analogian osapuolten vastineet jossain muualla.

Ja kun periaatteeni on aina ollut että näillä lakeuksilla, jumalauta, ei hymiöllä tekstiä vesitetä, niin se on sitten siinä.
50. toippa20.8.2008 klo 13:35

Outlooker

ISO kiitos sinulle - Outlooker - kannustuksestasi.
Sinä ymmärrät täysin oikein, mistä täällä ja hs-säikeessä on tärkeimmillään kysymys. Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
51. RA20.8.2008 klo 15:03
Kuinka paljon saa auttaa?

iso S kirjoitti hyvin, että sen verran, että vielä jää kysyjälle omaa mietittävää ja keksittävää;

= ei suoraan vastaussanaa
= ei kirjainten luettelua - edes (hehheh) kuvaillen kirjaimen muotoa tai että monesko
= ei suoraa kuukletusohjetta
= ei päivänselvyyksiä [Onko todella joku, jonka pitää vielä "itse miettiä", mitä poltetaan juhannuksena (KOKOT). - Esimerkki otettu yltä. Liekö oikeasti ollut jossakin säikeessä, en tiedä. Mutta kuitenkin esimerkki vihjailutavasta, jossa olisi jo ollut ihan sama, vaikka vihjaaja olisi suoraan kirjoittanut sanan KOKOT.]

= hyvin mietitty ja muotoiltu lisävihje, joka pikemminkin ohjaa ratkaisusanan KEKSIMISEN SUUNTAA kuin paljastaa itse sanan
= vihje, joka jättää selvästi auki ratkaisusanan - vaihtoehtoja jää useampia
52. Jukkis20.8.2008 klo 18:46
Tällainen vinkittely siis johtaa siihen, että ristikosta on saatavilla eri versioita, alkuperäinen ja sitten koko joukko helpommaksi paranneltuja. Näitä paranneltuja pääsee ratkomaan, jos sattuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Mutta jos ristikon julkaisijat ja laatijat tällaisen hyväksyy, niin enhän minä ole mikään sanomaan mitään muuta kuin eriävän mielipiteeni, jolla ei ole muuta vaikutusta kuin että saan lisää vihamiehiä ja -naisia. Täällä minä sitten ärisen itsekseni ja poljen jalkaa ja jos oikein jalkaan sattuu, niin kiihdytän itseni boikotoimaan mokomia ristikoita, että pitäkää versioristikkonne, kutaleet.

Itse asiassa kun on katsellut kolme tuntia Pitkälän ristikkoa keksimättä siihen mitään, niin alkaa tuntua että voisi sitä aikansa paremminkin käyttää. Tässäpä sitten tarjoutuu kunniallinen tapa uskotella itselleen, että moisen touhun lopettamiselle on joku muu syy kuin oman älyn vajavaisuus. Niin että nyt joukolla Pitkälää vinkittämään, että minä saan sen syyn.
53. RA20.8.2008 klo 19:02
En kannata vihje vihjeeltä uudelleenvihjeitystä! Siis että täällä vatvottaisiin julkisesti ristikko läpi vihje vihjeeltä.

Toisaalta: Jos nyt joku jonkun yksittäisen sanan kysäisee, niin en olisi ehdottomasti kieltämässä, etteikö ollenkaan saa lisävihjata. Totta kai voidaan spekuloida mahdollisuudella, että "joku" kysyy sitten toisella nimimerkillä toisen sanan ja kolmannella kolmannen, mutta enpä usko, että käytännössä noin tapahtuisi.

Minusta IS Kovis- ja Pelikaani-keskusteluissa on ollut hyvä meininki. Enemmänkin lisävihjettä on kysytty ristikon jo ratkettua, kun yhteys vihjeen ja ratkaisusanan välillä ei ole auennut.
54. RA20.8.2008 klo 19:05
Siis näin kuin IS Kovis 16.8.-säikeessä:

Lähettäjä: TAM 20.8.2008 klo 17:10
Nyt vasta sain punnerrettua ristikon täyteen. ainoa mitä en ymmärrä on toi sammakko ja sen yhteyttä mun vastaussanaan

Lähettäjä: ö 20.8.2008 klo 18:43
En minäkään sitä sammakkoa tajunnut. Ehkäpä saamme siihen joskus selvityksen.
55. kp20.8.2008 klo 19:06
ai ai ai
56. RA20.8.2008 klo 19:16
Ja näin, kuten Seppo vastaa IS Kovis 16.8.-säikeessä TAMille ja ö:lle:

Lähettäjä: Seppo 20.8.2008 klo 19:11
TAM ja ö, otitteko huomioon myös ne lainausmerkit sen sammakon kahta puolen.
57. pelaaja20.8.2008 klo 19:18
Ou, täällä etusivun palkissa on alimpana otsikko 'Yleisiä kysymyksiä'.
Eräs kysymys siellä suunnilleen näin: mitä jos en saa ristikkoa täytetyksi ? Vastaus suunnilleen näin: kannattaa kokeilla 'Keskustelut'-kohtaa.
Omituista !
58. Ylläpito20.8.2008 klo 19:20
Nuo tekstit on tehty ennen kuin sivuja oli edes avattu. Keskustelutavat eivät olleet tiedossa. On aivan totta, että tuo ei sovi tämän hetken ajatuksiin.
59. Seppo20.8.2008 klo 19:25
Silloin, kun vihjaisin noista lainausmerkeistä, en ollut vielä lukenut tätä ketjua laisinkaan, mutta mielestäni hyvä tapa vihjata on sellainen, että se antaa hieman suuntaa uusille mietteille kyseisestä vihjeestä. Hyvin usein tahtoo käydä niin, että ajatukset kiertävät samaa rinkiä ja ratkoja luottaa kirjoittamaansa sanaan eikä hevillä sitä vaihda.
60. RA20.8.2008 klo 19:34
Jos ei mennä täydelliseen kysely- ja lisävihjeilykieltoon eikä kaiken sallivuuteen, sopivuuden tarkka määrittely on vaikeaa.

Toistanpa vain, että minusta Kovis- ja Pelikaani-säikeissä on ollut asiallinen meininki. Joku on joskus jotain kysynyt ja joku on joskus jotain siihen vinkannut, mutta varsinaisesti keskustelijat ovat ratkoneet ristikkonsa päissään.

Kun (pääsääntöisesti) oivallusristikoista on kysymys, ei kai kukaan oikein haluakaan menettää oman oivalluksen elämystä.
61. Jepjep20.8.2008 klo 19:41
"...mutta varsinaisesti keskustelijat ovat ratkoneet ristikkonsa päissään."

RA:han on huumorinaisia! :-D
62. [RA]20.8.2008 klo 19:43
[Tosikko minä olen. Vahingossa lipsahti.]
63. Taata20.8.2008 klo 19:49
RA alkaa toistaa nyt itseään kiihtyvään tahtiin. HS-säikeissä ei olisi mitään vikaa, jos häiriköt pysyisivät muualla. Tämä on faktajuttu. Vaikka itse en ole nyt ehtinyt auliksia ratkoa, niin hieman olen kuitenkin silmäillyt säikeitä ja alkaa ottaa päästä nuo häiriköt, joilla ei tunnu olevan muuta tekemistä kuin antaa mukamas ohjeita ja herättää hämmennystä HS- porukan keskuudessa. Kai joillain on sitten kovasti pätemisentarvetta ja kova halu asettaa itsensä toisten yläpuolelle. Nyt tuli junalle kiire...
64. jose20.8.2008 klo 20:02
Toivottavasti taata osti pelkän menolipun kauas...
65. toippa20.8.2008 klo 20:09

Hyvä Taata!

Hienoa, että meitä tulee muitakin puolustamaan HS-säikeitä!

Mikä teitä omissa päissään ratkovia älykkyyden huippuja oikein meidän säikeessä riepoo, kun täytyy käydä kaiken aikaa näykkimässä joka jonninjoutavasta asiasta?

Eikö teillä ole tarpeeksi hauskaa siellä omissa huippusfääreissänne? Miksi te haluatte tulla aina pilaamaan ilmaa meidän säikeelle? Eikö siellä ole teidän mielestänne mitään hyvää?
Ettekö te voi pysyä itse vaan siellä omilla korkeatasoisilla sivuillanne ja jättää meidät rauhaan?
Eihän mekään tulla sinne teidän säikeillenne suutamme soittamaan, että hohhoijaa miten tylsää porukkaa.

Kuten täällä on aiemmin todettu, niin hs-säikeillä on tarpeeksi kypsää porukka hoitamaan vihjeityksen tason ja rajat ihan sisäsyntyisesti itsesäätelyllä ja se jopa toimii.
Teillä taitaa toimia vain sättivä suu.
66. toippatoippa20.8.2008 klo 20:13
mitäs tuo nyt mielestäsi oli ellei itsensä nostamista ja suunsoittoa??
67. HT20.8.2008 klo 20:14
RA 20.8.2008 klo 15:03:

"Onko todella joku, jonka pitää vielä "itse miettiä", mitä poltetaan juhannuksena (KOKOT). - Esimerkki otettu yltä. Liekö oikeasti ollut jossakin säikeessä, en tiedä."

Kirjoitin, että "turhan suora vihje oli minusta KOKOT-ratkaisusanasta annettu, että niitä poltetaan juhannuksena." Siis "oli", ei "olisi", ja tämä tarkoittaa, että kyse on todella tapahtuneesta, ei minun keksinnöstäni. Oli säikeessä HS 2460, tosin tarkasti ottaen muodossa "mietippä mitkä ne juhannuksena palavat!".

Kyseessä oli ristikon alla näkyvä kohta:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/k.jpg

Näkyy siis G-kirjain osittain ja T kokonaan, eli koko T eli KOKOT.
68. RA20.8.2008 klo 20:30
Taitaa olla toiveajattelua, että voitaisiin pysyä otsikon aiheessa? Jossa oli mielestäni vielä kosolti pyöriteltävää.


[toippa 20:09:
"Mikä teitä omissa päissään ratkovia älykkyyden huippuja oikein meidän säikeessä riepoo, kun täytyy käydä kaiken aikaa näykkimässä joka jonninjoutavasta asiasta?"

Tarkoitat ilmeisesti ainakin minua (vai kuvittelenko)?

Olen kirjoittanut - aikaa taitaa olla jo muutama kuukausi - muutaman kerran HS-säikeessä toiveen, että puhuttaisiin enemmän itse siitä Auliksen ristikosta ja vähemmän muusta.
Olen kirjoittanut ne omalla nimimerkilläni.

Tässä säikeessä en ole sanallakaan kommentoinut HS-säikeen keskustelukulttuuria. En myöskään ole käyttänyt mitään muuta nimimerkkiä kuin RA.

Ylläpito saa vapaasti paljastaa, jos jonkun muun nimimerkin takaa paljastuu minun IP-osoitteeni.]
69. Hemuli20.8.2008 klo 20:55
Erehdynkö, vai onko tässä hiukan eipäs-juupas -mentaliteettia?
Koko myrsky vesilasissa nousi, kun Jukkista harmitti se, että minä kyselin yhdestä kulmasta Pelikaanissa ja sain vielä vastauksenkin. - No, ei kaikki "kunnia" minulle kuulu, oli siellä (hiukan) ennenkin kysytty ja vastattu, mutta Jukkiksen kirpeähkö kommentti tuli heti tämän "minun juttuni" jälkeen.

Minä uutena sivulla olen tyytyväinen, kun Ekiltä ja RA:lta on tullut asiallisia vastauksia sivun tarkoituksesta. Olen sitä jonkun kerran pohdiskellutkin, niissä yhteyksissä ainakin, kun meidän rönsyilymme on kärventänyt joittenkin mieliä. Olisin kernaasti tiennyt, miksi sivu eri säikeineen oikein on olemassa. Tuota pelaajan mainitsemaa Yleisiä kysymyksiä -osastoa en tyhmyyksissäni edes ollut huomannut lukea.

Myös moni sivun pitkäaikaisempi tai muuten vakikäyttäjä on ilmaissut kantansa. Niistäkin olen oppinut. Ei meistä esimerkiksi varmaan kukaan tahallaan huonoa vinkkiä anna. Eikä varmaan myös nauti, jos saa liian suoran vinkin. Minulla ainakin on opettelemista vinkkaamisessa. Mutta minä olen toivonut kehittyväni ratkojana, ja kehitys ei oikein kehity, jos vain tuijottaa valkoisia ruutuja... Hyvien vinkkien avulla voi vähän petraantua ja ehkä seuraavalla kerralla jo selviää melkein itse.

Vaikka Eki sanoo, ettei tuo mainitsemani vinkin kysely hänestä pahaa ollut ja vaikka RA esittää hyvien vinkkien tuntomerkkejä, ei tunnu että monikaan kirjoittajista kuuntelisi.
Entisestä kannasta tunnutaan pitävän tiukasti kiinni. Taitavat monet muutkin kuin minä olla sen verran varttuneempia, että olisi jo työlästä tuulettaa omia valmiita mielipiteitään?
Esim. Jukkis tuossa hiukan ennen seitsemää kertoo pysyvänsä tiukasti kannassaan, vaikka sitten vihamiehiä saaden. - Mahtaakohan täällä vihamiehiä saada, jos esittää mielipiteensä, vaikkapa vankkumattomankin? Tyylilaji olisi varmaan opetella sanomaan se siedettävällä tavalla ja ehkä jopa hiukan kyetä sitä uudistamaankin?
Kyllä, Jukkis, tämä koskee minuakin. Yritänkin.

Muuten meidän uudempien haitta (tai kuka tietää, etu) on se, että emme tiedä muista kirjoittajista mitään. Emme tiedä, kuka on aina ollut täällä, kuka on The jotakin ja kuka on esiintynyt säikeellä vasta saman aikaa kuin minä. Saamme itse luoda käsityksemme, kirjoitusten perusteella.

Minä olen alkanut arvostaa tätä yhteen hiileen puhaltavaa joukkoa.
70. Eki20.8.2008 klo 21:14
Kerrotko Hemuli tarkemmin viimeisen lauseesi yhteen hiileen puhaltamisesta. Minä kun olen tässä huolestuneena seurannut pari vuorokautta, miten hiili tuntuu jakaantuneen kahtia.
71. toippa20.8.2008 klo 21:21


RA

1) "Taitaa olla toiveajattelua, että voitaisiin pysyä otsikon aiheessa? Jossa oli mielestäni vielä kosolti pyöriteltävää."

Asiassa pysytään - eli vielä kerran:

"Lähettäjä: toippa 20.8.2008 klo 20:09

Kuten täällä on aiemmin todettu, niin hs-säikeillä on tarpeeksi kypsää porukka hoitamaan vihjeityksen tason ja rajat ihan sisäsyntyisesti itsesäätelyllä ja se jopa toimii.
Teillä taitaa toimia vain sättivä suu."

Eli meille hs-säikeessä ei asia ole ollut ongelma. Miten se teille muilla säikeillä eläville on?



2) "Olen kirjoittanut - aikaa taitaa olla jo muutama kuukausi - muutaman kerran HS-säikeessä toiveen, että puhuttaisiin enemmän itse siitä Auliksen ristikosta ja vähemmän muusta."

Miksi sinä RA, joka muuten et kirjoittele hs-säikeessä, käyt meitä ojentelemassa aina silloin tällöin, että miten meidän pitäisi säikeellä käyttäytyä. Ei tämä ole lastentarha.

Kerrotko myös meille - RA - miten meidän sinun mielestäsi pitäisi puhua "itse siitä Auliksen ristikosta ja vähemmän muusta", että me voisimme tyydyttää sinun toiveesi oikeasta tavasta keskustella hs-säikeellä - kiitos.
72. Hemuli20.8.2008 klo 21:29
Eki,
no en minä tietysti ihan näistä eilisestä ja tästä päivästä puhu. Ja kun olen niin uusi, en tarkkaan tiedä, mikä se "joukko" oikein on.
Mutta tarkoitin ja luulen, että se ratkojien ja vinkkaajien
"joukko" , joka kirjoittaa omilla nimimerkeillään, pitää enimmäkseen yhtä.
Ja tarkoitin myös, että meidän kannattaisi yrittää olla entistä herkkäkorvaisempia ja -sydämisempiä. Ja tarvittaessa uudistua, jos mahdollista.
73. Eki20.8.2008 klo 21:31
Kirjoituksesi oli kaikin puolin hieno, Hemuli. Surullisena vain seuraan tilannetta juuri nyt. Syystä tai toisesta tämänkaltaisesti on kyllä päässyt käymään ennenkin. Sitten syytellään kuka ketäkin.
74. RA20.8.2008 klo 21:37
toippa

2) Kuten sanoin, olen kirjoittanut m u u t a m a n kerran HS-säikeessä ja ne ainokaiset kerrat aivan takuulla omalla nimimerkilläni. Ne pari kirjoitusta eivät mielestäni ole "käymistä ojentelemassa aina silloin tällöin", mutta olkoon sitten niin, jos siltä on tuntunut. Olen pahoillani. Anteeksi. Ei tule uusiutumaan.

Kerron syyn. Aina vaan kiinnostaa erilaiset laadintaan ja vihjeitykseen liittyvät ideat. Auliksella niitä riittää. Siksi on ollut mukava lukea HS-säikeestä, mitä Aulis on keksinyt silloinkin, kun itsellä ei ole ollut ko. ristikkoa. Ratkon toki Auliksia itsekin, mutta en jokaista.

Ei tarvitse tyydyttää toiveitani. Kirottuja olkoon ne muutamat viestit, jotka erehdyin kirjoittamaa. Unohtakaa, pyydän.
75. Hemuli20.8.2008 klo 21:47
Minä luulin, että niin Eki kuin RA:kin ovat "ylläpitoa".
Siksi myös luulin, että RA:lla on ihan lupa neuvoa.
Luulinko väärin?
76. lukija20.8.2008 klo 21:50
Luulit.
77. RA20.8.2008 klo 21:51
Hemuli,
luulit väärin.
En ole ylläpitoa ja pikkasen alkaa vaikuttaa siltä, ettei minulla taida olla "lupa" (saati oikeus) sanoa yhtään mitään.

... ja NYT on hymiön paikka: :-D
78. toippa20.8.2008 klo 21:56

RA

Peace man - ei tämä saa olla näin vakavaa, ihan oikeesti.

Tarkoitus nyt ei ole se, että sinun tarttee takavasemmalle poistua. Kyllä siellä hs-säikeessä tarvitaan kaikenkarvaisia inehmoja.

Se vain jää kaihertamaan, jos siellä käydään kertomassa, miten pitäisi käyttäytyä ja mikä on vialla, eikä nähdä sitä kaikkea hyvää, mitä me koemme siinä yhteisössä.

Kyllä siellä asioista keskustellaan, väitelläänkin, vaan lähes kaikilla on positiivinen perusvire mielipiteiden esittämisessä.
Kyllä tästä vihejeytyksestäkin on siellä keskusteltu useaan otteeseen ilman ongelmia.

Uskon, että aiomme jatkaa valitsemallamme tiellä - toisiamme toppuutellen, mutta ennen kaikkea kannustaen ja viihtyen. Eihän se voi olla niin väärin?

No hard feelings!
79. Outlooker20.8.2008 klo 21:56
Hemuli osui naulan kantaan: "Ja tarkoitin myös, että meidän kannattaisi yrittää olla entistä herkkäkorvaisempia ja -sydämisempiä. Ja tarvittaessa uudistua, jos mahdollista." - Hienosti sanottu!!

RA:lle: älä nyt hyvä ihminen ala leikkiä marttyyria joka kerta, kun sinua vähänkään arvostellaan. Esität itse aika napakkaakin tekstiä välillä, sellainen väkisinkin herättää vastustusta. Opettele esittämään asiasi vähemmän kärkkäästi - sinun teksteistäsi välittyy sellainen "olen-oikeassa-tiedän miten asiat on - asenne". Jos et tee sitä tahallisesti niin mieti, miten saisit tekstin sävyn "pehmeämmäksi". Kaikilla meillä on parantamista omassa kirjoitustyylissään ja vääinkäsityksiä tulee valitettavasti useinkin - huomautin asiasta RA:lle nyt vain siksi, että hän näyttää lyövän päätään seinään jatkuvasti.

En ihmettele, jos HS-väki suivaantuu, kun jokin kävijä käy avostelemassa heidän tapaansa keskustella. Jos siitä olisi välttämätön sisäinen pakko jotain huomauttaa, sen voisi tehdä myös fiksusti ja ottaa vaikka vähän huumoria mukaan.

Kyllä se, MITEN asia esitetään ratkaisee sen, miten siihen suhtaudutaan.
80. RA20.8.2008 klo 22:00
Ei mulla ole yhtään marttyyriolo!
:-D :-D
81. RA20.8.2008 klo 22:04
Hohhoijaa... kuten eräällä ystävälläni on tapana sanoa. Palattaisko takaisin säikeen aiheeseen? Ketä kiinnostaa?
82. Jepjep20.8.2008 klo 22:05
Oliko tällä säikeellä aihe? Ketä kiinnostaa...
83. Taata20.8.2008 klo 22:07
Olet RA sanonut ja kirjoittanut kaikkien täällä julkaistujen tilastojen mukaan hyvin paljon, jopa olet monessa, jos et nyt aivan kaikissa, kärjessä. Joten kyllä olet saanut kirjoittaa aivan vapaasti mitä olet halunnut. Viittaan täten tuossa vähän aikaisemmin ilmaisemaasi näkemykseen asiassa.

Minä olen saanut kirjoitusteni perään vuosikausia takuuvarmasti heti RA:n kommentin eikä ainakaan kovin kannustavia. Että se siitä.
84. Hemuli20.8.2008 klo 22:21
RA
Ai jaa.
Minä kun olin pitänyt sitä ihan selviönä.
Kun teet (niin simpuran vaikeita mutta samalla kutkuttavia) ristikoita Ekin päätoimittamiin lehtiin, olin sitä edes yhtään kyseenalaistamatta luullut, että ...
Vähän kyllä tänään ihmettelin, kun annoit "ylläpidolle" luvan kertoa, paljastuuko jonkin muunkin nimimerkin takaa sinun osoitteesi.
Ja sitten olen vaan ajatellut, että "ylläpito" koostuu eri tavalla kirjoittavista henkilöistä: Eki valaa öljyä laineille ja sinä olet pikkuisen kirpakka...

Onko koko täällä esiintyvä "ylläpito" sitten yhtä kuin Eki? Vai kuuluvatko eri säikeiden vastuuhenkilöt "ylläpitoon"? Vai onko se salaisuus?

"Mietiskeli, minkä taisi,
pinnisteli pikku pää...", lausui äitini erästä ikivanhaa lastenrunoa.
Niin minäkin.
85. Jepjep20.8.2008 klo 23:05
Jännittää, saako Hemuli kysymyksiinsä vastausta... Ja minkälaisen vastauksen saa... Oudon hiljaista tuli äkkiä.
86. [RA]20.8.2008 klo 23:06
[Haluan tarkentaa, että en ole (myöskään) nimimerkkien Taata ja Outlooker takana. Vaikka kirjoitustyyli ehkä erehdyttävästi muistuttaa omaani.]
87. Jepjep20.8.2008 klo 23:09
Jaksaa se... Jännä, että jaksaakin...

[RA:llakin on varmaankin pääsy sivuston käyttäjien IP-osoittesiin, joten kannattaa harkita tarkkaan ja hartaasti, jos meinaa sellaista vilunkipeliä pelata ;-]
88. Eki20.8.2008 klo 23:23
Enpä muista, että Eki tai Ylläpito olisi jättänyt vastaamatta selvään kysymykseen. Oli tässä vain pieni kaksiosainen poissaolo, jonka aikana ehdin kai vain yhden kollin tuonne ketjuun heittää.

Minähän se ylläpidon suojista melkein aina kirjoittelen. Artsi on siirtynyt pääosin muihin hommiin ja Sakke saanut muuten vain tarpeekseen näistä saitin nykyjutuista.
89. lukija20.8.2008 klo 23:23
eikö henkilön, joka kysyy keitä te olette, olisi vähintään
kohteliasta esittäytyä? kaikki ns. vanhat sen tietävät.
se ei ole meille salaisuus.
90. Marco Poloinen20.8.2008 klo 23:56
Tiedoksi vaan, että meikäläisenkin soppaan sotkeutumisen jäljet on HS- säikeellä nähtävillä. Jotenkin tuntui käypäisemmälle, vaikka tämänkin säikeen "asiaa" on..
91. Ylläpito21.8.2008 klo 00:00
Hemuli lähetti toimitukseen taannoin sympaattisen sähköpostin, josta ilmeni myös hänen nimensä. Se viesti oli tärkeässä osassa, kun pohdittiin, pannaanko täällä viikoksi sähköt poikki - eikä siis pantu.

"kaikki ns. vanhat sen tietävät. se ei ole meille salaisuus." Mitäköhän tämä tarkoittaa?

Sivustolla on enenevä määrä ihmisiä, joiden henkilöllisyyttä emme tiedä. Sadoista kävijöistä emme tiedä edes nimimerkkiä, koska he eivät jätä mitään muistijälkiä, lähinnä lukevat ja/tai ratkovat, eivät kirjoita.
92. corona21.8.2008 klo 00:20
Mikä ja missä mättää, kun en enää tunne tätä sivustoa ollenkaan siksi, mitä se oli lähes pari vuotta sitten ja kauan ennen sitä?

Retoriseen kysymykseeni vastaan: syy on itsessäni. Minä olen muuttunut, mutta tämän sivuston perusongelma ei.

Ai mikä perusongelma!

Miten olisi vaikka Minä, Sinä, Hän, Me, te ja he ...
93. PP21.8.2008 klo 00:26
Marco Poloinen: Hyvää ja asiallista tekstiä. Toivotaan vaan, ettei sekin saa joitakuita nokkapokkasille. ;-)
94. Hemuli21.8.2008 klo 00:42
lukija,

nyt en oikein ymmärrä logiikkaa.
Tarkoititko, että minun olisi pitänyt esittäytyä porvarillisella nimelläni siitä syystä, että "vanhat" tietävät Ylläpidon koostumuksen?
95. [RA]21.8.2008 klo 12:22
[Minulta on tiedusteltu, että oliko 19:34 "... mutta varsinaisesti keskustelijat ovat ratkoneet ristikkonsa päissään" todella tahaton vai tahallinen sanamuoto.

Tunnustan nyt, että kyllä se ihan tahallinen sanavalinta oli. Vitsintynkää siinä yritin tietoisena sanan monimerkityksisyydestä.

(Hätä)päissäni vain eilen kielsin, kun tuo on aika vanha ja kulunut. Siis vitsinä.]
96. Pete27.8.2008 klo 22:31
Omasta mielestäni saa neuvoa niin paljon kuin itse haluaa ja kuinka paljon vastapuoli sitä tarvitsee. Jos joku kysyy helposta ristikosta jotain fakkisanaa, niin parempi sanoa suoraan selityksen kanssa kuin alkaa ihmettelemään, onko palautusaikaa jäljellä.

Jukkis on kyllä oikeassa, että mikä tahansa neuvo helpottaa tehtävää, eikä kyse enää ole samasta tehtävästä. Sillä ei ole kyllä mitään tekemistä varsinaisen aiheen kanssa eli tarvitseeko sen olla kaikille sama tehtävä. Eipä kyllä Jukkiskaan ottanut kantaa siihen, onko kyseessä vain kateus vai pitääkö yhtä tiukka linja myös ei palkintoristikoiden kohdalla.

Itsekään en kyllä valmiita vastauksia haluaisi nähdä. Sen sijaan vinkkien salliminen sillä perusteella, mikä on hyvä vinkki ja mikä ei, on kyllä kaikkien huonoin vaihtoehto. Nuo ovat täysin henkilökohtaisia perusteita. Kyllä kai jokainen antaisi täydellisiä vihjeitä, mutta naurettavaa on leimata joku sääntöjenrikkojaksi, koska Eki (tai joku muu) on hänen vihjeestään eri mieltä.

Lisäksi ihmettelen, miksei kukaan tuomitse RA:ta tai Viitamäkeä, kun he tuolla kertovat aivan suoraan, mitä vihjeet täytyisi olla sen sijaan mitä ne ovat. Tuostahan on paljon suurempi hyöty kuin satunnaisesta vinkistä.

Kasperilla on minusta oikea asenne, ei lueta ketjuja ennen kuin on itse ratkaissut tehtävän. Tuon Iso S:n mielipiteen voi kääntää juuri päinvastoin: miksi jonkun satunnaisen ratkojan täytyisi säästää jotain lehteä kuukauden, että voisi kysyä apua johonkin outoon sanaan. Muutenkaan en kannata ihmisiä, jotka ovat muilta kieltämästä jotain vain siksi, että he eivät siitä itse pidä.

Se spoiler- tai piilota-tag ratkaisisi tuon koko ongelman. Halukkaat saisivat apua, mutta kukaan ei vahingossa näkisi vihjeitä/vastauksia.

Kustantajan mielipiteellä ei ole minusta mitään tekemistä asian kanssa. Yritykset ovat silloin tällöin yrittäneet estää keskustelua tuotteistaan ja aina on tuloksena vain negatiivistä julkisuutta.

Loppujen lopuksi Ekihän sen määrää, vaikka kuinka sovittelevaa yrittää esittää. Tietääkseni Eki on poistellut täältä viestejä, koska niissä on paljastettu YKSI ratkaisusana ristikosta.
97. Jaska27.8.2008 klo 22:56
Taitaisi mennä hulinaksi, jos jokainen saisi täällä neuvoa niin paljon kuin haluaa. Joku voisi haluta paljastaa ristikon kaikki ratkaisusanat! Arvaan, että siitä seuraisi enemmän protesteja kuin aika hyvin toimivasta nykykäytännöstä.

Pulma voitaisiin välttää siten, että suoraa ratkaisusanaa halajava ilmoittaisi sähköpostiosoitteensa. Sinne saisi sitten kuka tahansa empaattinen, epäitsekäs ja epäahne (pahus, nyt taisin itsekin sortua liialliseen epäoikeaan epäilyyn!) lähimmäinen ilmoittaa ratkaisusanan.
98. Marco Poloinen27.8.2008 klo 23:31
Pete, vaikuttaa vahvasti siltä, että sinulla on vaikeuksia muussakin kuin luetun ymmärtämisessä. Käsittääkseni nämä sivut on nimenomaan perustettu ristikoista (myös Ekin firman tuottamista) ja niihin läheisesti liittyvistä asioista k e s k u s t e l e m i s t a varten ja sitä on taidettu enemmän kannustaa kuin kieltää. Porukkaratkontaa ei porukka ole halunnut käydä tekemään. HS- säikeellä on oma vakiintunut kulttuurinsa, joka näyttää toimivan siellä.

Ristikko on senverran omanlaisensa tuote, ettei sen käsittely minusta ole suoraan verrannollinen esim. lehtiartikkeliin. Tuotteitten ominaisuuksiahan, niin huonoja kuin hyviä puolia, näillä sivuilla on ruodittu ja ruoditaan jatkuvasti ihan estelemättä.
99. Hemuli27.8.2008 klo 23:50
Pete, ilmeisesti tarkoitat Pelikaaneja, kun arvelet, että Eki olisi poistanut jonkun liian paljastavan viestin.
Vaikea uskoa.
Vielä vaikeampi tietysti, että hän mestaroisi HS-säiettäkin, jossa joskus vihjaillaan aika suoraan. Olisiko hänellä siitä jotain hyötyä?
Kannattaa ehkä miettiä, ennen kuin nimeää ketään syypääksi...
En ole asiantuntija, mutta jos Pete on vakionimmarisi, keräät sen käytöstä monet plussat!
100. Eki27.8.2008 klo 23:53
Pari kertaa olen viestin tuolla perusteella poistanut. Kyllä täällä vapaasti on saanut kirjoittaa. Tämän säikeen aloitus oli vilpitön yritys saada tänne syntymään hyvät pelinsäännöt. Vähän riistäytyi käsistä, mutta toisaalta juuri nyt täällä menee aika kivasti?

Voisin kirjoittaa ummet ja lammet tästäkin asiasta, mutta eiköhän tämä tällä erää riitä.
101. iso S28.8.2008 klo 16:51
Petelle ja muille samoin ajatteleville vertailun vuoksi urheilun ystäviä lämmittävä tilanne.

Oletetaan että on menossa jääkiekon MM-kisat ja Suomi on selvinnyt finaaliin, vaikkapa Ruotsia vastaan. Peli on sellaiseen aikaan että kuvitteellinen jääkiekkointoilijamme ei voi työn vuoksi katsoa sitä suorana vaan ajastaa sen tallentumaan digiboksinsa kovalevylle. Kaikki hyvin tai ainakin melkein, eihän nauhoitetun katsomisessa ole ihan samaa tunnelmaa kuin suoran mutta kuitenkin.

Jotkut muut ovat pinnanneet töistä tai työn häiriintymättä seuranneet peliä korvalappustereoista ja silmälappuvideoista. Pelin päätyttyä he kokoontuvat esimerkkihenkilömme työpisteen viereen ja möläyttävät kovaan ääneen lopputuloksen.

Eivätkö nämä keskustelukerholaiset, joilla toki oli keskusteluunsa aivan laillinen oikeus, olisi voineet ottaa huomioon pahaa-aavistamattoman kuulijan ymmärrettävät toiveet ja mennä neukkariin (vertaa chattiin) pulisemaan?

Tuloksen paljastamisessa (vertaa ratkaisusanojen yksityiskohtaisessa neuvomisessa) ei ole mitään pahaa JOS tulos paljastuu vain paljastamista pyytäneelle. Siksi tässä on ratkaisematon ristiriita. Kaikkia ei voi tyydyttää.
102. kp28.8.2008 klo 17:04
APANN mikä eläin?
103. ooo28.8.2008 klo 21:00
Jos kp:llä on edelleen aktiviteettia kysellä noita nerokkaita kyssäreitään, voisitko pistää ne sinne omalle kioskillesi, ettei meidän, jotka haluaisimme lukea tiettyjä säikeitä, tarvitsisi näitä viisauksiasi katsella. Kiitos jo etukäteen.
104. kp29.8.2008 klo 11:13
hyvä ooo siitä vaan auttamaan toisia, jos tiedät :) samaa lajia kuin tuossa aiemmin ns koviksissa.
105. xxx29.8.2008 klo 11:18
Oliskohan kp kuitenkin väärässä säikeessä?
106. kp29.8.2008 klo 11:27
miten niin väärässä? oikee mun tietääkseni tää on... eli toimii
107. Ylläpito29.8.2008 klo 11:33
Kari Päivärinta. Tämä ei ole kyssäri- eikä kovissäie. Tämä on asiallinen tietyn aiheen keskustelusäie. Voisitko uskoa vähemmällä?
108. kp29.8.2008 klo 11:39
kyllä sitä ylläpitoo pittää uskoa :) ... en vain mistään tiennyt että ylläpito on noitten merkkien takana.
109. Ylläpito29.8.2008 klo 11:41
Ei ylläpito ollut noiden merkkien takana. Kyllä kaikkien keskustelijoiden kommentit kannattaa lukea ajatuksella.
110. ooo31.8.2008 klo 12:28
Kirjoituksellani 28.8. tähtäsin juuri samaan asiaan, jonka ylläpito 29.8. käänsi jopa kp:nkin ymmärrettävään muotoon. On huomattavasti helpompaa seurata jonkin aiheen keskustelun etenemistä, kun sieltä karsitaan ylimääräiset roskat pois välistä. Meniköhän jakeluun?
111. RA18.12.2008 klo 20:30
Jotta että toiveeni olisi, että IS- ja Pelikaani-säikeissä "autettaisiin" vasta kun on jo ratkojalla sana selvästi valmiina ja ratkoja kyselee sen yhteyttä vihjeeseen, vihjeen ideaa, logiikkaa tms.

Ratkottaisiin ihan ite. Sillä lailla oppii (luultavasti) parhaiten. En haluaisi - KUN sana on vielä auki - rautalangasta vääntöjä, kuukletusohjeita, monesko kirjain?, se kulmaton kirjain vai se missä on koukku -"vihjeitä".

TÄLLÄ en moiti enkä kritisoi toisenlaisia tapoja - ihan vaan toiveena ja vinkkinä. :-D
112. LVV20.12.2008 klo 16:43
Hyvä RA. Näköjään ylläpito on antanut sinulle ylläpito-oikeudet sivustoihin. Sanoisin, että olet mulkvisti, en sano. Siihen tarvittaisiin munat.
113. ihmettelijä20.12.2008 klo 16:46
mitä tuosta tappelee niin paljon kuin kehtaa
114. putko20.12.2008 klo 17:11
Tarvitsen apua lähinnä Auliksissa

Mielestäni hyvä ajatus on se, että mitä enemmän ristikon julkaisemisesta on aikaa, sitä helpompia vihjeet saavat olla. Ettei tarvitse takoa päätä seinään päiväkausia.

En toivo ratkaisusanoja. mutta esimerkiksi joskus tieto siitä onko kyseessä verbi tai alkaako sana a:lla ovat alku tukevammalle pähkäilylle.

Erikseen sitten ne tapaukset joissa painoasu on kelvoton, mielstäni niissä saa sanoa. mitä kuva esittää. (siis ei ratkaisua, vaan esimerkiksi että kyseessä onn mieshenkilöän rintakuva)
115. Hemuli20.12.2008 klo 17:19
Jep.
Putko putkoilee asiaa.

Mutta esimerkiksi tänään, kun sinänsä mahdottoman symppis tuffa ja ihan OK Tamara heti perään innoissaan paljastivat yhden olennaisen seikan vasta eilen ilmestyneestä HS-ristikosta, tuntui tyhjältä.

En olisi vihjeiden antamisessa yhtä tiukka kuin RA (joka onkin ihan eri maata kuin tavalliset taapertajat), mutta toivoisin pidättyvyyttä, jota voisimme opetella itseämme taitavammilta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *