KESKUSTELUT > RISTIKOT > KANNATTAISIVATKO KOOSTEET?

4152. Kannattaisivatko koosteet?

Eki19.8.2008 klo 08:27
Lähettäjä: ratkoJA 18.8.2008 klo 23:14

...Luukkala. Höh, niinpä tietysti, lempilaatijani. No, divarit ovat ainakin pullollaan vanhoja Pelikaaneja.

Onko muuten mahdollista, että vanhoja ristikoita julkaistaisiin uudelleen jonkin sortin kokoelmana? :D

Lähettäjä: Eki 18.8.2008 klo 23:16

Monenmoisissa porukoissa on tuonsuuntaisia ajatuksia ollut. Esim. Luukkala-albumi olisi mitä mainioin idea. Kukapa vain kustantaisi. Hyväkin idea saattaa tuottaa tappiota.

Lähettäjä: Hannanen 19.8.2008 klo 08:08

Muistakaa mainostaa Luukkala-albumia näkyvästi, niin minä ainakin tilaan heti

Lähettäjä: Eki 19.8.2008 klo 08:23

Löysin 70-luvulla Iisakkeja hesalaisesta divarista ja ilmoitin asiasta Paavo Iisakille. Hän käynnisti tutkinnan, sillä suoraan ei oltu Iisakkeja divariin myyty. Mitä todennäköisimmin tällöin ne katoavat lehtikierron loppuvaiheessa. Kun myyntiaika päättyy, lehdet tuhotaan valvotuissa oloissa. Divareissa pitäisi olla vain sellaisia lehtiä, jotka kustantaja itse on sinne myynyt. Pelikaaneja ei ole myyty. Jos ne ovat "pullollaan vanhoja Pelikaaneja", kyse ei ole pikkuasiasta.

Onko niin, että monet ostaisivat tuollaisia albumeja, vaikka olisivat aikoinaan ratkoneet ristikot lehdistä? Esimerkiksi Lehto-koosteita voisi Hesari hyvin julkaista, eikö vain? Ratkoisitteko ristikot (mahdollisesti uudestaan) vai panisitteko hyllyyn ja ajoittaisin ihailisitte suosikkienne käden jälkeä?
2. Owlie19.8.2008 klo 09:04
Eki 08:23
Huomenta!
Lehto-koosteita ostaisin. Ratkoisin niitä ristikoita, jotka ovat "menneet sivu suun" työn, perheen, matkojen ja muun elämän takia.
3. kp21.8.2008 klo 12:38
Noita siistejä ristikkolehtiä on pilvin pimein divareissa.... tosin ne on punaisella väreillä maalattu...
4. kp21.8.2008 klo 12:39
Luulen että joku tekee bisnestä ... ei ole tuhonnut niitä.
5. Jukkis21.8.2008 klo 13:13
Minä ostaisin Viitamäki-koosteen heti.

Joku vuosi sitten ilmestyi lehti, jossa oli vanhoja ristikoita, olisko ollut Nostalgiaristikot. (Oli, asiastahan oli näköjään puhetta täällä säikeessä 899.)

Idea oli hyvä, toteutus älytön: Ei kerrottu laatijoita eikä alkuperäisiä julkaisupaikkoja ja -aikoja. Taisi kadota samantien markkinoilta.

Ja näköjään tätä koosteasiaa käsiteltiin myös säikeessä 775.
6. tyhmä21.8.2008 klo 13:22
joo olis hyvä: kp:n mainiot pläjäykset... 1972-2007
7. Taata21.8.2008 klo 13:48
Minä olen esittänyt koostekirjojen tekoa eri laatijoiden luomuksista matkan varrelta lähtien aina alkuajoista lähtien.
Taitavat vain materiaalit olla kiven alla, vaikka kustantaja löytyisikin. Kari Päivärintakin sanoo tuhonneensa omaa materiaalia varmaankin tonnikaupalla. Heikki Kalpa-koosteen
ostaisin varmaan ja muidenkin vanhojen mestareiden.
8. kp21.8.2008 klo 14:32
1999 vuodesta kaikki jossain...
9. kp21.8.2008 klo 14:35
siinäpä idea 1999-2009 katkelma kp:n värikkääseen ja vaihe rikkaaseen käden taitoon...
10. kp21.8.2008 klo 14:35
....... joo se me tehdään...
11. Libero21.8.2008 klo 18:42
Pahoillani olen minäkin sen takia, että Heikki Luukkala on päättänyt laatimisen lopettaa. Ratkoin äskettäin hänen ristikkonsa uusimmasta Paksusta Pelikaanista. Se taisi olla sitten viimeinen "...aina vaan visaisempi...".

Sain vasta vähän aikaa sitten kunnon otteen Luukkalan tyylistä, vaikka olen silloin tällöin tehnyt tutkimusretkiä laatijan ajatusmaailmaan. Koska en ole lähettänyt Pelikaani-lehtiä eteenpäin, varastoon on kertynyt kyseiseltä laatijalta kolmisenkymmentä ratkomatonta visaista. Olen melko varma siitä, että pikkuhiljaa selvitän ne. Olin jo aloittanut urakan tietämättä mitään lopettamispäätöksestä.

Kuinka kauan Heikki Luukkala on laatinut? Jos mahdollisessa albumissa olisi hänen laatimuksiaan ennen vuotta 2005, kokoomateos kiinnostaisi. En nimittäin usko, että ryhtyisin toistamiseen ratkomaan kenenkään ristikoita, siis N. N.:ää lukuun ottamatta. Tähän on yksi hyvä syy. Kun ristikko on herkistänyt aisteja, koskettanut tunteita tai koetellut älyllistä suorituskykyä, se jää pääpiirteissään kerralla mieleen.

Ristikkokoosteista minulla on kaksi mielenkiintoista kokemusta. Sain kokoomateoksen lahjaksi vuonna 2001. Kolme vuotta myöhemmin innostuin ratkomaan kaikki sata ristikkoa. Tuli yksi laatija tutuksi. Teoksen esipuheesta ei selvästi ilmennyt, miltä ajalta ristikot olivat. Toisessa albumissa oli useiden laatijoiden ristikoita ja muuta pähkäilemistä sekä ristikkohistoriaa.

Tulee mieleen sellainenkin seikka, että ristikko kokee jonkinlaisen vanhenemisprosessin, mikäli sen laatimisesta on kulunut kovin kauan. Vanhimmat ristikot ehkä edellyttäisivät ratkojalta pitkällistä ratkontauraa. Nostalgisilla ristikoilla täytyy tietysti olla jonkin verran ikää, eiväthän ne muuten ole nostalgisia. Toinen vaihtoehto on se, että nostalgia alkaa välittömästi laatijan lopettamispäätöstä seuraavana päivänä.

Joka tapauksessa olisi tärkeää, ettei kokoomateoksen ristikoitten laatimisajankohtaa tarvitsisi sisällön perusteella arvuutella. Luukkala-albumissa voisivat myös vaikeustasomerkinnät olla paikallaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *