KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 5/2008

4149. Punainen Pelikaani 5/2008

Kasperi16.8.2008 klo 13:52
Eilen kopsahti lehti laatikkoon, olen täytellyt järjestyksessä (kuten tapoihini kuuluu). Täytyy heti kiitellä Maloja vihjeestä x2=1 ja muutenkin koko ristikosta, ensimmäinen tuon lehden tuotos, jossa joutui miettimään. (mutta tuskin viimeinen, näin epäilen)
2. Tamara16.8.2008 klo 14:24
Olen viihtynyt kehäristikon parissa. Se kiehtoo minua eniten. Pikkuisen puuttuu yläreunasta.
3. Kravattimies17.8.2008 klo 12:35
Kasperi, kiitos!

Saman tien voinee sanoa paljastamatta ratkaisusanoja, että foto on Oulun Koskikeskuksesta.

.http://fi.wikipedia.org/wiki/Koskikeskus

En mainitse tässä foton ottajan nimeä, mutta hän oli myös laatijaparin häissä kuvaajana kauan sitten.
4. ö18.8.2008 klo 21:41
Heikki Luukkala ei enää laadi Punaiseen Pelikaaniin. Harmi!
5. Eki18.8.2008 klo 21:57
Kai sen voi tässä jo julkistaa, että Hessu on tosiaan ainakin toistaiseksi lopettanut laadinnan. Tähän päätökseen ei liity minkäänlaista riitaantumista tai palkkioerimielisyyksiä. Motivaatio vain loppui, kuten hän itse ilmoitti.

Hessua jäävät kaipaamaan monet monet ratkojat.
6. RA18.8.2008 klo 21:58
Samoin. Harmin harmi. Meni aika kauan ennen kuin opin "lukemaan" Heikin oivalluksia. Mutta sitten kun opin, tykkäsin niistä kuin hullu puurosta.

Vaikeita olivat, mutta enpä muista, että ikinä olisi tullut sellaista plääh-joopa-joo-fiilistä ratkaisun keksittyäni. Hienoja ristikoita tulee ikävä.
7. RA18.8.2008 klo 22:14
Saisikohan Heikki motivaationsa takaisin, jos oikein porukalla ruinattaisiin?
8. Eki18.8.2008 klo 22:38
Sen verran mitä Heikkiä tunnen, on parempi olla ruinaamatta ja antaa motivaation tulla takaisin jos on tullakseen.
9. ratkoJA18.8.2008 klo 23:14
Höh, niinpä tietysti, lempilaatijani. No, divarit ovat ainakin pullollaan vanhoja Pelikaaneja.

Onko muuten mahdollista, että vanhoja ristikoita julkaistaisiin uudelleen jonkin sortin kokoelmana? :D
10. Eki18.8.2008 klo 23:16
Monenmoisissa porukoissa on tuonsuuntaisia ajatuksia ollut. Esim. Luukkala-albumi olisi mitä mainioin idea. Kukapa vain kustantaisi. Hyväkin idea saattaa tuottaa tappiota.
11. Hannanen19.8.2008 klo 08:08
Muistakaa mainostaa Luukkala-albumia näkyvästi, niin minä ainakin tilaan heti
12. Eki19.8.2008 klo 08:23
Löysin 70-luvulla Iisakkeja hesalaisesta divarista ja ilmoitin asiasta Paavo Iisakille. Hän käynnisti tutkinnan, sillä suoraan ei oltu Iisakkeja divariin myyty. Mitä todennäköisimmin tällöin ne katoavat lehtikierron loppuvaiheessa. Kun myyntiaika päättyy, lehdet tuhotaan valvotuissa oloissa. Divareissa pitäisi olla vain sellaisia lehtiä, jotka kustantaja itse on sinne myynyt. Pelikaaneja ei ole myyty. Jos ne ovat "pullollaan vanhoja Pelikaaneja", kyse ei ole pikkuasiasta.

Onko niin, että monet ostaisivat tuollaisia albumeja, vaikka olisivat aikoinaan ratkoneet ristikot lehdistä? Esimerkiksi Lehto-koosteita voisi Hesari hyvin julkaista, eikö vain? Ratkoisitteko ristikot (mahdollisesti uudestaan) vai panisitteko hyllyyn ja ajoittaisin ihailisitte suosikkienne käden jälkeä?

(Siirrän tämän kysymystulvan omaan säikeeseen)
13. PP19.8.2008 klo 20:02
PuPe:n 5/2008 sivulla 15 Ylönen/Vesanto -ristikossa
taitaa olla pieni virhe. Vihje kuuluu 'vanhempasis palvoma?' Minusta siinä on pari kirjainta liikaa. Onko näin vai enkö vain ymmärrä?
14. RA19.8.2008 klo 20:38
PP, ei siinä minusta mitään virhettä ole. Jaottelepa!
15. T.Avis19.8.2008 klo 20:41
Jos ei virhettä, niin anakronismi ainakin
16. RA19.8.2008 klo 20:49
Juu. Se varmasti. Vastaavia on vihjeissä varsin usein. Minusta ne menevät enemmän ajatus- ja/tai sanaleikin piikkiin kuin että kyseessä olisi tahallinen tai tahaton virhe.

[Anakronismi tarkoittaa jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen. Anakronismi voi olla esimerkiksi historiallisessa romaanissa tai elokuvassa oleva virhe, jossa joku käyttää esinettä tai käsitettä, jota ei ollut tunnettu kirjan tai elokuvan kuvaamana aikana.]
17. Jaska19.8.2008 klo 21:05
Minäkin olin ensin sitä mieltä, että VANHEMPASIS on lapsus. Varsinaista loogista virhettä siinä ei siis ole. Epäsana on minusta tässä kuitenkin selvästi heikompi valinta vihjeeksi, kun tarjolla oli myös VANHEMPAS, joka on lisäksi kongruentti ratkaisusanan kanssa.
18. RA19.8.2008 klo 21:25
Kylpä. Vihjemahdollisuudet ovat lukuisat. Aina on parempia ja huonompia vihjeitä, joista valita. MUTTA mikä nyt sitten kenenkin mielestä on parempi tai huonompi. Makuasia.
19. PP19.8.2008 klo 22:11
RA: Käytin sanoja ...taitaa olla ... onko näin ... vai enkö ymmärrä ... En sanonut, että ON ... pieni virhe nimittäin. ;-))
20. RA19.8.2008 klo 23:07
PP, kyl, kyl. Ja minä vastasin: "PP, ei siinä MINUSTA mitään virhettä ole. Jaottelepa!"
:-D
:-D
21. Jaska19.8.2008 klo 23:18
RA, eihän siinä vihjeessä tosiaan ollut SINUSTA mitään. Ei siis voinut olla virhettäkään. Truismi. (D-pötkö).
22. PP21.8.2008 klo 10:42
PuPe on nyt sitten ratkottu lukuunottamatta sivulla 28 olevaa Enilä/Liinalaaksoa. Taitaa olla tällä kertaa vaikeampi kuin Pitkälän kaksisivuinen ja junnaa todella. Kovin näyttää
vielä autiolta.

Mirja Pihlajamäkeä oli jopa kolme erilailla tähditettyä, joista
kolmitähtinen oli mielestäni helpoin. Hietamies -Ekin yritin ensin ratkoa omilla tiedoillani, mutta niinhän siinä kävi, että
pari outoa oli mukana. Tosin nekin tulivat, kun vierisanat ratkesivat.

Sitten iski nostalgia! Sivun 6 Malojen ristikossa on Oulun
Koskikeskuksen talo, jossa asuessani menin kihloihin, naimisiin ja sain kuulla odottavani ensimmäistä lastani. Ristikossa oli kaiken lisäksi vihjeenä 'kihlatun peite' ja sen ratkaisu. Muistot veivät 47 vuoden takaiseen aikaan.

Tuskaa taas vaihteeksi tuotti L/RA -tavuristikko. Pällistelin juuri vasemman reunan "vaakaa", kun poikani tuli käymään ja sanoin ristikkoa vaikeaksi. Hän tuumasi, ettei näytä vaikealta, tuohan on .... ja tuo ....! Siitäpä pääsi alkuun. Jaskakin kun vielä pikkuisen jeesasi, niin täyttyi ja mukava tunne jäi päällimmäiseksi. Hyvä!

Sivulla 15 Ylönen/Vesanto -ristikossa jostakin syystä oli useita fakkisanoiksi luokiteltua sanaa. Olisinkin antanut vain yhden tähden ko. ristikolle.

Pitkälän 30-31 oli taas tosi tonimainen. Pitkiä sanoja paljon,
oivallista vihjeitystä, mainittakoon vaikka TONISSA (KIVIÄ)ja
TAAS OOPPERAA. Yksi piilokirjain jää puuttumaan, kun ei oivallusta tule, jään odottamaan... Kun keskustan lähettyvillä olevat kaksi pitkää sanaa ('lihaksikkaan äänellä' ja samassa ruudussa oleva toinen vihje) selvisivät, ne poikivat runsaasti uusia sanoja. Hyvä Toni.

Piilosanojen, sanakehikon ja avoristikon ystävänä pidän Punaisesta Pelikaanista, kun saan nuo kaikki samassa lehdessä. Ja avoristikkoon, jonka täytän aika alkuvaiheessa ennen muita, olen kirjoittanut lehden reunaan "vaikea". Enää
en muista, miksi, mutta yleensäkin PuPe:n avoristikot ovat vaikeahkoja.

[RA: Paljastatko muutaman päivän päästä sen hymyilevän avomiehen? :-)]
23. Jukkis21.8.2008 klo 11:25
Jaa että ratkottu on....

Juu, Pitkäläm aukeamassa eilisiltaisen katselun jälkeen jo kuusi sanaa, eli keskivauhti enemmän kuin sana per tunti. Tasaisen vauhdin taulukolla menee alle kaksi viikkoa tehokasta ratkonta-aikaa. Mutta vauhti ei ole tasainen, kolme ekaa tuntia, ei mitään, sitten alle tunnissa kuusi sanaa!

Ja sitten tuota edeltävän aukeaman ristikot (Löhteenmäki-Asikainen, Enilä-Liinalaakso): Ei yhtään sanaa kummassakaan.

Mutta jos menee siihen malliin kuin nämä on viime aikoina tupanneet menemään, niin sitten jossain vaiheessa sanoja rupeaa löytymään ja joskus lokakuun puolivälissä voi todeta saaneensa nämäkin täyteen. Minä en kyllä mitenkään tajua, miten nämä pystyy laatimaan ristikoita, jotka toimii noin.

Mutta älysin tuossa että sen lisäksi että tästä puuttuu Luukkala, niin puuttuu myös Viitamäki. Ja Viitamäki puuttui myös Paksu 4/2008:sta. Tämä on kyllä PAHA epäkohta. Toivottavasti vain väliaikaista.
24. Eki21.8.2008 klo 11:31
Viitamäen lyhyt paussi on oikea havainto mutta sen pitäisi olla väliaikaista. Hän kyllä mielellään tekisi, mutta ne muut kiireet...
25. RA21.8.2008 klo 12:37
PP, tarkoitatko sitä PuPe 4/2008:n "avomiestä"? Sivulla 22?
26. PP21.8.2008 klo 12:39
RA: Juu!
27. PP21.8.2008 klo 13:28
Selvisihän se Eniläkin l. PuPe:n sivu 28 hyvällä yhteistyöllä.
Huhhuh. Ei ollut helppo. Paras vihje mielestäni 'mäkenä siellä missä tämäkin'.
28. marjuko21.8.2008 klo 13:35
jukkis,
Lähteenmäki-Asikaiseen olen saanut tiristettyä noin puolet (tietysti helpoimmat) mutta pahalta näyttää. Tässä vaiheessa vielä olen tyytymätön ( lue:hämmästelen) ratkaisusanojen suomenkieliseen asuun. Jospa se vika onkin niissä asuissa, joita yritän tyrkyttää.
29. Jaska21.8.2008 klo 19:47
Ei ole kielellistä eikä mitään muutakaan vikaa ratkaisusanastossa TL/RA:n tavuristikossa. Se on päinvastoin erinomaista. Vihjeetkin saavat kiitettävän arvosanan.

Mahdollisesti marjukon korvaa loukkaa ratkaisusana, joka on muodollisesti kolmas infinitiivi. Ristikkosääntöjen edellyttämä perusmuoto (p.l. ratkaisulauseet) on verbeillä ensimmäinen infinitiivi. Kyseinen ratkaisusana on kuitenkin yleinen myös toisessa merkityksessä, missä se ei ole verbi, vaan adverbi. Kaikki adverbit ovat hyväksyttäviä ratkaisusanoja. Lisäksi on hyvä muistaa, että koviksissa ei ratkaisusanan välttämättä tarvitse kieliopillisesti "stemmata" vihjeen kanssa.

Mikähän muuten on selitys sille, että etenkään tämän kaksikon tavuristikoissa ei juuri esiinny fakkisanoja eikä tavallisten ristikkojen lyhyitä triviaalisanoja. Ovatko laatijat niin eteviä, vai onko niiden välttäminen helpompaa tavuristikossa? Paljastaos salaisuutes TL/RA!
30. Jaska21.8.2008 klo 20:41
(Kun oma säiekin on sitä varten avattu.)
31. RA21.8.2008 klo 20:42
Kiitos! Työnjakomme menee niin, että Lähteenmäen Tapio laatii (tekee sanaston) ja minä vihjeitän ja piirustan.

Olen ennenkin kiitellyt ja kiitän taas Tapiota samasta asiasta kuin Jaska; mikäpä on vihjeitellessä, kun sanasto on rikasta, monipuolista ja vaihtelevaa. Olen ymmärtänyt, ettei Tapiolla siinä laadinnassaan mitään sen kummempaa "taikaa" ole. Paitsi tietenkin HALU ja kyky tehdä sanastosta "rikas, monipuolinen ja vaihteleva".

Jukkikselle lohdutuksen sana. Tämän ristikon vihjeityksestäni ehti mennä aikaa, kun lehti viimein ilmestyi. En itsekään enää osannut ihan suoraan kirjoittaa ratkaisua ja hetken jo epäilin, että ristikossa on suorastaan pakko olla muutama virhe. Mutta oikein se oli.
32. RA21.8.2008 klo 20:44
Jospa Tapio vaikka intoutuisi itse paljastelemaan! Eihän sitä koskaan tiedä.
33. Libero21.8.2008 klo 21:19
Aloitin tuoreeltaan sokkokryptosta. Ensimmäisen 9-kirjaimisen sanan keksimiseen meni 15 sekuntia. Tällaisesta tulee ensin epäuskoinen olo. Huonolla onnella olisin valinnut tuota hankalamman kohteen puntaroitavaksi. En ole vielä kyllästynyt ratkomaan kryptoja loppuun saakka, vaikka alku olisi miten tyrmäävä.

Malojen ristikossa sivulla 6 oli kivoja juttuja. Sitaateissa oleva piirrosvihje oikean reunan keskipaikkeilla jäi vielä arvoitukseksi, vaikka vastaussana tuli selväksi.

Ekin avoristikko oli helpohko, vaikka miespuolisen pääkuvahenkilön pystysana-ansioista en mitään tiennyt. Minulla ei suoranaisesti ole mitään nauravia miehiä vastaan, mutta olisiko mahdollista, että avoristikon pääkuva-aiheena olisi vaihteeksi joku nainen, joka on ammatillisesti ansioitunut jollakin muulla elämänalueella kuin viihteessä? Kun keskiaukeamankin pääkuvassa on miespää...
34. Eki21.8.2008 klo 21:29
Järkeenkäypä ehdotus. Katsotaan.
35. marjuko22.8.2008 klo 10:22
Jaska 21.8. klo 19:47:

Ei, ei minun korvaani loukkaa tämä kolmas infinitiivimuoto, jonka ymmärrän ja hyväksyn. M ietin vain muuatta yhdyssanaa ja erästä toista sanaa, ns. uusiomuotoa. Jatkan miettimistä enkä ole hurjistunut.
36. marjuko22.8.2008 klo 10:43
edelliseen: p.o. uudissana.
37. Tamara23.8.2008 klo 19:46
Taidan olla oikea tollo! Muistin jonkun kehuneen PuPe:a parhaimmaksi ristikkolehdeksi, joten jonkun liikkeen ristikkolehtien joukosta yritin etsiä PuPe-nimistä ristikkolehteä onnistumatta siinä. Äsken tätä säiettä lukiessani koin ahaa-elämyksen: tajusin, että PuPe onkin Punainen Pelikaani ja sehän tulee minulle automaattisesti postilaatikkoon!
PuPe on siitä hyvä, että siinä on niin monentasoisia tehtäviä. MuPe olikin liian helppo, joten lopetin sen tilaamisen.
38. RA23.8.2008 klo 19:52
marjuko, anna v ä h ä n vinkkiä, m i s s ä p ä i n ristikkoa ne sinua mietityttävät ratkaisusanat ovat. Tarkoitan, että älä paljasta vihjettä - anna vain vähän suuntaa.
39. marjuko23.8.2008 klo 23:54
RA,
tulin vasta nyt tänne. Niin, ylimpänä oikealla minulla on ratkaisusana, jonka vihjeeseen pitäisi kai kuulua piste perään - tai sitten olen metsässä. Saman pystysanan yhdessä tavussa kaipasin lisävokaalia. Siitäkin olen epävarma. Vasen ylähylly vielä auki. Sitten keskellä tämä slangisana. Käytetäänkö sitä? Kun aikaa on näin paljon, aion tehdä sitä rauhallisesti ja yön-yli-oivalluksia odotellen.
40. RA23.8.2008 klo 23:59
Ahaa! Kiitos marjuko. Palataan noihin kohtiin.
41. Tamara24.8.2008 klo 01:32
Koska PP edellä mainitsi, että Pihlajamäen kolmitähtinen onkin hänen laatimistaan helpoin, niin minäkin "yhtäkkiä" (parissa tunnissa!) tein sen. Ja minunkin mielestäni se oli helpompi kuin kaksitähtinen, joka minulla on vielä kesken.

Kehäristikossa en löydä yläriviin orkesterin jäseniin vastausta!
42. PP24.8.2008 klo 09:44
Tamara: Sama kohta kehäristikossa sai minutkin pohtimaan.
'Voi vesikin' oli minulle ihan päinvastaismerkityksellinen kuin tässä. Kumppanini lopulta selvitti kohdan. Orkesterin jäsenet olivatkin vähän hienomman sorttisia kuin olin siihen yrittänyt ängetä. Enempää en voi vihjailla.
43. Kasperi24.8.2008 klo 11:06
Minulla tökkii ihan sama kohta kehäristikossa, kiva huomata että en ole ainoa lajissani ;)
44. marjuko24.8.2008 klo 13:50
RA,

karseeta! Kardinaalimunaus ordinaaliluvussa! Missä on mun kansakouluknoppologiani. Ei mitään pisteitä, milloinkaan, roomalaisissa. Anteeksi.
45. Jaska24.8.2008 klo 14:05
Marjuko, mikä pieni substantiivi löytyy tunturilta? La Laila kertoo!
46. Tamara24.8.2008 klo 19:48
PP
Mistä niin viisaita kumppaneita löytyy? Meillä ei tiedetä hienommanpuoleisista orkesterin jäsenistä mitään!
47. Jaska24.8.2008 klo 20:26
Tamara, teillä kuitenkin tiedetään varmasti Fredistä, jonka eräs dundeellinen kappale alkaa - - - - - - - - rakkauden. Johda siitä henkilöä ilmaiseva sana, niin saat - - - - - - - - orkesterin jäsenen.
48. PP24.8.2008 klo 20:43
Tamara: Tuo Jaskahan minun viisas kumppanini on!
49. Tamara26.8.2008 klo 00:47
Kiitos, Jaska, sain ohjeesi mukaan kehäristikon vaömiiksi. Nyt puuttuvat enää "käärme", sokkokrypto ja molemmat aukeaman ristikot. Taisi se paha tavuristikkokin vielä olla kesken! No, pikkuhiljaa edetään.
50. tapsa26.8.2008 klo 22:20
Oliko hassutusta tai pelottelua Ekin maininta, että viimeinen aukeama (Tonin) olisi paha?
51. marjuko27.8.2008 klo 20:15
Jaska,
siihen änkeää väkisin adjektiivi. Sitten en muista La Lailan laulujen sanoja. Muuan lyhyt Lappiin liittyvä substantiivi on mielessäni, mutta en saa sitä sopimaan. Täytyy siis lähteä etsimään vaihtoehtoja koko pylvään tavuille. Ja kun olisin tyytyväinen 8-tavuiseen reunapylvääseen!
52. RA27.8.2008 klo 22:07
marjuko, se sana on melken adjektivi, mutta tarkkaan ottaen se on substantivi (yhdyssana monikoSSA + diminutivi) :-D
53. Jaska27.8.2008 klo 22:38
Huomaathan marjuko, että RAn lyöntivirheet ovat tahallisia! Lailan (ja monen muunkin) laulamassa laulussa ko. yhdyssanan jälkiosa on yksikössä.
54. marjuko27.8.2008 klo 22:46
RA, Jaska,

Ahaa!!! No niin, kiitos, hienoja eväitä...
55. Ulla-mummi28.8.2008 klo 17:23
Viimeinen aukeama kesken, samoin käärme, jonka kolmansiin vihjeisiin molempiin suuntiin kaipaisin apuja. Muuten on ollut mukavaa ratkottavaa, avo- ja kehäristikot suosikkeja.
56. Hannanen28.8.2008 klo 20:24
Ma ratkaisin loppuaukeaman muuten jo viikko sitten, mutta en älyä oikeaa alakulmaa millään.
57. Jaska28.8.2008 klo 23:26
Ulla-mummi, tarkoitat siis käärmeen vihjeitä ´elastinen´ ja ´saranoillaan´. Et kai vaan vedätä meitä? Nehän ovat käärmeen helpoimmat vihjeet! En minä ainakaan keksi mitään vinkkiä, mikä ei olisi liian paljastava. Koeta ratkaista ne vastakkaisten suuntien sanat. Helposti pitäisi ratketa, jos vain muutama ruutu on auki.

Hannanen, katsopa sitä kulmaa oikein tarkasti. Onko jokin ruutu jotenkin poikkeava ympäristöstään?
58. Hannanen29.8.2008 klo 11:36
Kiitoksia paljon, Jaska. Ratkaisen ristikoitani kai liian huonossa valaistuksessa ja olen pyyhkinyt poikkeavaa ruutua pyyhekumilla.
59. Lauri Kultti29.8.2008 klo 21:14
Kyllä Enilä/Liinalaakso s. 28 taisi olla lehden pahin. Sain sen kyllä vähän aikaisemmin valmiiksi kuin Lähteenmäki/Asikaisen s. 29 ja Pihlajamäen s. 22, mutta alkuun pääseminen oli Enilä/Liinalaakson ristikossa kaikkein vaikeinta.

Pihlajamäessä jumitti tosi pitkään vasen keskusta. Vihjeytys oli sen verran yleisellä tasolla, että monasti kävi mielessä, että tämän kohdan voisi oikeastaan laatia ratkomisen sijaan.

Lähteenmäki/Asikaisessa jumitti pidemmän pääkuvalauseen viimeinen sana ja sen ympäristö.

Tonin aukeama oli keskikohdalta hienon aukioinen, ja pitkä(lä)än mietin, että tässä saattaa tulla pitkästä aikaa sellainen vahinko, että täyttämättä jää. Mutta vihjeen NÖRTILTÄ ratkaisusanan keksiminen vauhditti risteävien pitkien vaakasanojen löytymistä ja mieli oli taas hyvä!

Hauskaa oli, ettei loppupään vaikeisiin jäänyt niiden ratkettua lainkaan kysymysmerkkejä marginaaliin.

Ja Hakosen ristikko s.27 oli ulkoasultaan aivan ihastuttava aiempiin verrattuna!
60. Herkku5.9.2008 klo 12:28
Kämäräisen ristikossa sivulla 24 taisi olla ainakin yksi virhe. Keskivaiheilla ristikkoa MV ja UICK sisältävässä vihjeruudussa V:n paikalla pitäisi olla W.

Edellistä lähellä oleva vihje "Jouni" kummastutti myös, vaikkakin vastaussana selvisi. Viitannee(?) YLE:n toimihenkilöön, mutta tällöin vihjettä pitäisi (hieman) rukata.

En myöskään tunne oikean alanurkan kuvavihjettä vastaavaa sanaa, lieneekö kyseessä joku murreilmaus?
61. kari kämäräinen5.9.2008 klo 18:50
Herkku aivan oikeassa. Tuplavee piti tietenkin olla. Alanurkan kuvavihje on kansankieltä eli lähempänä murretta kuin oikeata kieltä. Jouniin ei mahtunut enempää vihjettä!
62. Marco Poloinen5.9.2008 klo 21:19
Ikävä kyllä taitaa olla niin, ettei "Jouni" lisävihjeillä paranisikaan, koska siinä lienee kirjainvirhe. Aika vähän on googlellakaan tietoa, mutta jotain kuitenkin.
63. RA5.9.2008 klo 21:24
Birgitta sopisi paremmin ko. ratkaisusanan (5) mannekeeraajaksi?
64. Marco Poloinen5.9.2008 klo 21:29
Sopisipa hyvinkin, mutta vähemmällä pääsisi vaihtamalla alkuperäiseen pari kirjainta.. :-)
65. Jaska5.9.2008 klo 23:15
Vihjeen olisi siis pitänyt olla nimi, jolle ratkaisusanana antaisin vihjeen TONNITTA PRONSSILLA!
66. RA5.9.2008 klo 23:19
Dear Jaska, mistä sinä nyt puhut?
67. Jaska5.9.2008 klo 23:26
Rooman 57-kiloisten pronssimitalistimme Jorma Limmosen kutsumanimestä.
68. Marco Poloinen5.9.2008 klo 23:36
Taitaispa tuon sortin vihjeillä ruveta kolmannen tähden mustuainen kellumaan..
69. rm/pupe56.9.2008 klo 16:49
Voisiko joku antaa ihan pikkuvinkin s.28 vasen alakulma...
Vaikka se "kahdessa mielessä lämmittävä" ? Ei aukea millään ja on jo miettimiskyky ollut kovilla.
70. PP6.9.2008 klo 16:57
Kahdessa mielessä lämmittävä löytyy saunasta ja taivaalta.
71. rm/pupe57.9.2008 klo 08:46
Kiitän ja yritän jatkaa. Vasenta alanurkkaa lukuunottamatta ristikko onkin muuten valmis !
72. Hemuli7.9.2008 klo 08:57
Voi kun keksisi, mitä vesikin voi... Ainakin kehäristikossa tuntuu voivan.
73. PP7.9.2008 klo 09:04
Hik!
74. Hemuli7.9.2008 klo 09:18
Teemulle tuntuu vedellä olevan hiukka eri vaikutus kuin minulle. :-(
Eipä olisi juolahtanut pieneen mieleenikään. Enkä sano neroksi tai muuksikaan. Kartan hymistelyä...
75. PP7.9.2008 klo 09:36
Hemuli: Kokemukseni mukaan vesi voi auttaa vaivaan, muttei voi... Olen samaa mieltä kanssasi.
76. Tamara7.9.2008 klo 14:54
Tämä Kämäräisen pilkkijämies-ristikko on parista kohtaa auki.
1. nuoli ylöspäin - viittaako aatteeseen?
2. kaatoyritys - keilaradallako ollaan vai hirvimetsässä?
3. ohjaaja tai ex-mailerin - edellisestä johtuen hämärän peitossa
77. RA7.9.2008 klo 15:07
Tamara
1. Kyllä
2. Radalla ollaan
3. Kyllä se siitä sitten :-)
78. Veileh7.9.2008 klo 19:10
Tavuristikossa tökkii vielä pari kohtaa: M = I< ja PITÄÄ OMANA. Voisiko näihin ehkä saada pientä lisävinkkiä.
79. RA7.9.2008 klo 19:17
M = I<-
... siinä on tuommoinen merkintä ja sitten nuoli osoittamassa sitä I:tä... elikkäs se I on...?

PITÄÄ OMANA
... ettei niinkus antaa... tai siis niinku olla edes lupaamatta
80. kp7.9.2008 klo 19:18
neljä tavua?
81. ummikko7.9.2008 klo 19:56
Voisiko nimim. kp hiukan valistaa minuakin tyhmää, mitä tuo klo 19.18 lähetetty "neljä tavua" mahtaa tarkoittaa? :-o
82. veikkaaja7.9.2008 klo 20:09
Veikkaisin, että koska kp:n viestistä on jo lähes tunti aikaa, ei hän itsekään enää tiedä, mitä hän on tuolla tarkoittanut. Kuten luultavasti lienet huomannutkin tätä vikaa pakkaa ystävämme kp:n jorinoissa olemaan aika useinkin...
83. kp7.9.2008 klo 20:44
O-MAK-SU-A?
84. Eki7.9.2008 klo 21:20
Jos ajatus on että vihjeeseen PITÄÄ OMANA tulisi ratkaisuksi OMAKSUA, siinä on Pelikaani-periaatteisiin kaksi ongelmaa:

1) Ei ole kovinkaan tarkasti sama asia

2) Vihjeessä ei juuri koskaan esiinny ratkaisusanan mikään osa sellaisenaan (oma/oma liian lähellä toisiaan)
85. Jukkis7.9.2008 klo 21:44
3) Tässä ristikossa ratkaisusanassa on kolme tavua.
86. RA7.9.2008 klo 22:17
PITÄÄ OMANA;
liekö jo liian helppo lisävihje, mutta Pesosessa ko. 3-tavuisen ratkaisusanan ensimmäinen selitys on "olla antamatta"
87. Marco Poloinen7.9.2008 klo 22:29
En tiedä miten lie alunperin ollut tarkoitus, mutta minä ainakin ratkoin ko. kohdan typistevihjeenä..:-)
88. RA7.9.2008 klo 22:31
Marco, SEKIN siinä oli mielessä tuota vihjettä vääntäessä.
89. Marco Poloinen7.9.2008 klo 22:31
... ja tietysti nyt helpotin sitten liikaakin..
90. Hemuli7.9.2008 klo 22:41
Onko "typistevihje" jotain, mikä olisi syytä tietää. Ja jos on, voiko sen paljastaa?
91. Jukkis7.9.2008 klo 22:43
Kirjoita Googleen hakusanaksi "typistevihje".
92. RA7.9.2008 klo 23:00
Typistevihje = Vihjeestä puuttuu sama kirjain (tai samat kirjaimet) kuin ratkaisusanasta - helpoissa ristikoissa se on usein jotenkin näytetty, mistä puuttuu. Koviksissa ei. Korrekteinta lie, että puuttuva osa on sama ja puuttuu samasta paikasta.

Esim. joku aika sitten Pallosen Teemulla IS Koviksessa:
ENÄLÄINEN > ANJA
UJILLA > OLLIT
AVUTKIN > ANKAT
-KOR > NIIN
93. Hemuli8.9.2008 klo 00:31
Juu, kyllähän minä NUO tunnen... En vaan hoksannut, että niillä on nimikin. Enkä vieläkään ymmärrä, mitä kaikkea herra Google tietää. Tai luulee.
94. Marco Poloinen8.9.2008 klo 00:35
Hemuli, ota tuosta vasemmasta ylänurkasta 'linkit' => Sanaristikkoseura Sanasepot => Julkaisut => Sanaristikkotermistö . Siellä on vino pino kaikenlaista...
95. Hemuli8.9.2008 klo 01:12
Kiitos taas, Marco! Poistuin puoleksi tunniksi: siksi reagoin näin hitaasti.
96. Päättäriratkoja8.9.2008 klo 10:48
Harto Hakosen ristikossa, sivulla 27, on ulkoasu parantunut jo huomattavasti edellisiin tehtäviinsä nähden, kiitos!

Tämä ei (kai) ole tietokilparistikko, ja teemakin löytyy, joten innostuin minäkin sitä jo ratkomaan, mutta kolmitähtisenä taitaa jäädä kesken...
97. Hemuli8.9.2008 klo 11:12
Päättärille,
ei se ole paha!
Minä en ole kummoinenkaan ratkoja, mutta se on täytetty!
Minäkään en oikein innostunut niistä ainakaan kahdesta edellisestä: suttuisia, ja kun en ole mikään tietäjä, vaativat pahuksenmoista googlausta, mikä on näissä Pelikaaneissa onneksi harvinaista.
Mutta tämä oli erinomaisen hauska! Nuo pitkät poikkisanat esim. oikealla, kutkuttavia. Ja varmoja, kun ne oli keksinyt. Eli auttoivat taas muihin.
Toivoisin, että Harto H. jatkaisi tällä linjalla!
98. VeiLe8.9.2008 klo 12:58
Kiitos lisävihjeistä! Sain vahvistusta sille, että ratkaisusanani ovat oikein. Luulin tosin, että PITÄÄ OMANA vihjessä olisi kyse ällien puutteesta, mutta näin ei sitten ollutkaan.
99. RA8.9.2008 klo 15:01
PITÄÄ OMANA -vihjeen muotoilu lähti nimenomaan siitä oivalluksesta, että "älliä voisi puuttua". Sen pohjalta jäi vielä paljon vaihtoehtoja, esim. :
- voi omilla
- saa omilla
- pitää omia
- pitää omilla
- pitää omina
- jne.

PITÄÄ OMANA -muotoilu tarjosi parhaiten tuommoisen mukavan kerroksisuuden eli se on tulkittavissa myös suoraan verbi-synonyyminä.

Tuollaiset kahdella tavalla (oikein) tulkittavat vihjeet ovat minusta hienoja. Aina kun sellaisen onnistuu keksimään vihjeittäjänä ja aina kun sellaisen onnistuu oivaltamaan ratkojana. Ei niitä aina keksi, mutta eipä mitään ole menetettykään.
100. Kasperi8.9.2008 klo 17:16
Enilä-Liinalaakso on täynnä!
(Eikä mennyt kuin puolitoista viikkoa...)
Lähteenmäki-Asikainen on täynnä!
(meni E-L:n mietintätauoilla)
Kärmestä ja viimeistä aukeamaa vailla....

Yksi askarruttaa "pilkkijä"-ristikossa: Mistä juontaa juurensa alaoikean vihje: 1/3, ei kolahda minulle....
101. RA8.9.2008 klo 17:28
"Pilkkijässä" 1/3 (5):

Vihje taitaa viitata tiettyihin koitoksiin, joiden puitteissa ratkaisusana on yksi kolmesta? Ainaskaan muuta selitystä en keksinyt.
102. Jaska8.9.2008 klo 19:39
Koitoksia käytiin ihan hiljakkoin! Muut kaksi ovat PUOLET SUOMESTA! sekä KISSAELÄIN NÄÄTÄELÄIMESSÄ. Joo, kyllä ne pahisvihjeitä ovat...
103. marjuko11.9.2008 klo 23:22
Kummallista alitajuntatyötä. Lähteenmäki-Asikaisen tavuristikko oli viikon verran sivussa, en saanut vasenta ylänurkkaa auki. Äsken olin jo silmät kiinni sängyssä kirjan kanssa ja yhtäkkiä silmät rävähti auki. Ajattelin vielä tämän päivän stadin reissua, pientä kiirettä Mannerheimintien yli Kamppia kohti... ja siinähän se oli edessä! Yläkulman ratkaisu putosi suoraan kuin se muuan ryijy. Piti tulla kirjoittamaan tämä outo valaistuksen hetki.
104. Jaska12.9.2008 klo 00:45
Salo tuhosi ne katukivet?
105. RA12.9.2008 klo 15:26
Jaska... saisko tuosta kommentistasi 2 pisteen vihjeen?
106. marjuko12.9.2008 klo 16:03
RA,
onko myös vihje "änkeävä viher" rakennettu vasemman yläkulman vihjeiden malliin? Ei tarvitse vastata jos katsot että pitäisi itse älytä.
107. RA12.9.2008 klo 16:05
marjuko, -
108. Jaska12.9.2008 klo 18:20
RA, liittyy erään PuPen ristikon erääseen vihjeeseen ja erään ratkojan siitä aiheutuneeseen pakottavaan tuntemukseen. :-)
109. RA12.9.2008 klo 19:37
Jaska... saisko tuosta kommentistasi 1 pisteen vihjeen?
110. ymmärtämätön12.9.2008 klo 20:38
Osaisiko joku vähän vihjata että mitä lehden viimeisen ristikon (aukeama) vasemman reunan kuva esittää. Aiemmin viimeinen seuraavana - vihjeestä oikealle se missä on musta viiva ja piste. On niin monta piilokirjain mahdollisuutta enkä millään keksi mitään selitystä millekään.
111. Jaska12.9.2008 klo 21:33
RAlle 1 pisteen vihje: anagrammi edeltävästä.
112. 12.9.2008 klo 21:56
Pienet on piirit.
113. marjuko12.9.2008 klo 22:38
Jaska,
yritän järjestellä katukiviä ; - )
114. Jaska13.9.2008 klo 00:23
He, itse suti ukko tolvana!
115. tonimikael13.9.2008 klo 00:50
Ymmärtämätön, palasin siihen vihjeeseen erään toisenkin ratkojan kanssa. Molemmat "tahrat" on tehty samalla fontilla kuin muutkin ristikon vihjeet. Eli ei ole siinä mielessä kuva. Huono vihje se on tuli itse huomattua, kun tosiaan on niin epäselvä. Toivottavasti muu ristikko vähän kompensois...

Eli niin kuin sanoit, kuvassa on musta viiva ja piste. :)
116. Jaska13.9.2008 klo 11:02
Tulihan sitä vihjettä itsekin pähkäiltyä. Toisin kuin ymmärtämätön esittää, mahdollisia ratkaisusanoja ei ole monta, kun Googlea ei oteta huomioon. Jos laatijan tarkoittama sana on se jota ounastelen, vihje ei ole huono. Sanoisin että tavanomainen. Siinä haetaan jotain, jossa joku panee jotain sisään tai tarjoaa siihen mahdollisuuden...
117. ymmärtämätön13.9.2008 klo 15:28
No onko neljä monta vai ei siitä voi tietysti olla eri mielipiteitä. Mutta luulen tuon vihjeen nyt ehkä ymmärtäneeni.
118. marjuko14.9.2008 klo 23:01
RA,
kiitos, selvisi!
Kysymys: voiko kahdessa risteävässä yhdyssanassa olla sama sana jälkimmäisenä?
119. RA14.9.2008 klo 23:34
marjuko,
ei varmaan hyvin laaditusta ristikosta tulisi tuollaista toistoa löytyä. Jos löytyy, niin sitten se on (luultavasti) vahinko. Kuten kaikki muunkinlainen saman sanan toisto.
120. iso S15.9.2008 klo 16:36
Ristikkosäännöt periaatteessa tuomitsevat sanan toistumisen ristikossa, myös silloin kun kyseessä on yhdyssanan osa. Säännöt ovat kuitenkin vain suositus, ei laki. Eri laatijat ja julkaisijat suhtautuvat niihin erilaisella jyrkkyydellä. Samoin ratkojat: jotkut repivät pelihousunsa ja joidenkin mielestä ei haittaa ollenkaan.

Tätä sääntöä rikotaan kohtalaisen usein. Monissa tapauksissa kyseessä lienee epähuomiossa tapahtunut virhe jota on vaikea korjata aikataulun puitteissa. Joillakin laatijoilla se on lähes tavaramerkki eikä voi olla muuta kuin tahallinen, joskaan ei nimenomaan tavoiteltu teko (eli laatija pitää sitä enintään kauneusvirheenä).

Hesarin ristikossa ilmiö tuntuu lähes jokakertaiselta, (Jokikokon Seura-ristikoista puhumattakaan; en tiedä laatiiko vielä Suurnuottaa), mutta nehän ovat muutenkin ihan oma lukunsa. Sanaris-laatijoista mielestäni Pallonen on useimmin, joskaan ei useasti, toistanut sanaa. Esimerkiksi tiistain 9.9.2008 pehmiksessä on teemalauseen sana lauseen kanssa poikittaisen sanan alkuosana. Ristikko oli silti hyvä eikä minulta mennyt herne sieraimeen.

Tuo onkin erikoistapaus: joidenkin mielestä teemalauseet kuuluvat eri kategoriaan ja niitä ei huomioida kun toistoa tutkitaan. Onkin selvää että teemalauseessa itsessään voi olla toistoa. Teemalausehan voi olla joku sanonta tai sananlasku tyyliin "yksi kieli, yksi mieli".

Itse olen sitä mieltä että teemalauseiden ulkopulolella ei saisi olla toistoa, ei edes teemalauseiden sanojen toistoa, mutta jos on sellaista niin se on pienempi synti kuin "irrallisten" sanojen toisto. Samoin rikettä lieventää jos toinen tai molemmat toiston osapuolista on yhdyssanan osa, taivutettu eri muotoon (kuten tässä Pallos-tapauksessa) ja eri puolilla ristikkoa (toisin kuin tässä tapauksessa).

Joidenkin mielestä sana saa toistua jos merkitys on selvästi erilainen ja tämä osoitetaan vihjeellä (esimerkiksi numero -> kuusi ja puu -> kuusi). Minusta tämä ei ole mikään puolustus silloin kun puhutaan yksittäisistä sanoista. Yhdyssanan osina vastaava erimerkityksinen toisto on minusta hyvin pieni kauneusvirhe.

Kyseessä on mielipideasia josta voi kiistellä mutta yksimielisyyden saavuttamisen puolesta en löisi vetoa.
121. Jaska15.9.2008 klo 17:20
Jos ristikossa on KATA, PULTTI, sekä KATAPULTTI, niin onkohan ratkojan sallittua ottaa siitä pulttia?
122. Tamara16.9.2008 klo 22:25
Olen miettinyt pääni puhki Harto Hakosen ristikkoa (s.27).
Vasen alareuna puuttuu.
teline?
enkelin kanssa painijan vaimo?
tonni on mun?
ylösalaisin oleva pirun kuva?
Käärmeessä en löydä muuta suomalaisalpinistia kuin Veikka Gustafssonin ja se ei tähän käy! (Luin ensin "suomalaispianistin")
Osaako joku antaa apuja?
123. hah16.9.2008 klo 22:56
Saanks mie antaa apua :)

Enkelin kanssa painija... katso raamatusta kuka ottaa matsia enkelin kanssa.

Tonni on mun... kaveri on kirjoittanut yo. sopimuksen ja omistaa nyt sen 1000 ekeä. Rahnat ovat siis hänen taskussaan?

Sievä pirutar seisoskelee päällään... mielenkiintoista...:D

Suomalaisalpinisti... tuttu suomalainen etunimi, asusteleekohan vielä monacossa?
124. Tamara17.9.2008 klo 00:04
Tuleeko siihen numeroruudukkoon mitään järkevää sanaa tuossa Hakosen ristikossa? Minusta sanan pitäisi alkaa vokaalilla.
En tuota Kosovon paikkaakaan tiedä.
125. Tamara17.9.2008 klo 00:10
Nurkka on valmis. Kosovossa ei tarkoitakaan paikkaa. Mars ei ole komento. Numeroruudukkoon ei kyllä tullut järkevää sanaa.

Kiitos avusta, hah! Pienikin apu voi auttaa saamaan ristikon valmiiksi.
126. Tamara17.9.2008 klo 12:45
Käärme kiikastaa yhdestä kohdasta:
ilman suojaa ja pitkävartinen
toisinpäin: lehdilläkin
Onko kukaan kuulolla?
Pienikin vihje auttaa!
127. Jaska17.9.2008 klo 13:07
Ilman suojaa = ilman päällä olevaa, lehdillä on tapa toimittaa lehdet lukijoittensa saataville.
128. Tamara17.9.2008 klo 14:06
Kiitos Jaska!
Valmista tuli. Katotonta ensin tungin. Mutta tällöin työkalulle ei jäänyt enää tilaa.
Käärme luikertelee nyt selkä täynnä kirjaimia.
129. qwer18.9.2008 klo 19:29
Musta Pelikaanikin löytyi roskapostin seasta. Miksi ylläpito nuolee ratkojia alkusanoilla rakas ystävä? Täytynee jatkossa ruveta vähentämään näitä kestotilauksia. Hesari sentään antaa jotakin palautetta elämääni.
130. Bäck2.10.2008 klo 21:56
Katselin Punaisen Pelikaanin 3/2008 voittajalistaa 5/2008:sta. Aloin ihmetellä, mitenkähän voittajat arvotaan, kun listassa oli kaksi Siuraa Raisiosta, kaksi Toivosta Peräseinäjoelta ja kaksi Koivusaloa Velkualta. Näyttää sitlä, että ovat perheenjäseniä. Nimetkin ovat jokseenkin peräkkäin. Ovatkohan vastaukset olleet samassa kuoressa?

Jotta jokaisella osallistujalla olisi kaikissa arvonnoissa sama mahdollisuus voittaa, vastauksille pitäisi antaa järjestysnumero riippumatta siitä, ovatko ne tulleet postissa, tekstarina tai meilinä. Sitten vain sekoittamaan 1000 (?) numerolappua ja arpomaan, minkä jälkeen tarkistetaan, kenellä ko. numerot olivat. Samoja lappuja voisi käyttää jatkuvasti. Numeroiden kohteet vain vaihtuvat. Hyvä idea, vai mitä?
131. Jaska2.10.2008 klo 23:57
Ohjeista poimittua: Kaikkien Pelikaani-lehtien vastaukset voi lähettää samassa kuoressa.

Ohjeissa ei kielletä valokopioiden lähettämistä. Niinpä veikkaan, että monet perheet käyttävät tätä tapaa onnetarta maanitellakseen, joskus onnistuenkin.
132. Eki3.10.2008 klo 00:05
Pari pointtia asiaan. Paljonko tällaisia asioita pitäisi ohjeissa korostaa? Paljonko niiden rikkomista pystytään valvomaan? On varmasti monia, jotka haluavat lähettää valokopion ja säästää alkuperäisen.

Nämä nettivastaukset ovat myös mielenkiintoinen juttu. Kirjoitan tästä nyt ensimmäistä kertaa julkisesti, mutta menköön. Minusta on inhottavaa, jos lähetetään kerran ratkottu nettiristikko 10 kertaa, aina eri nimellä. Kaksi nimeä voisi vielä sulattaa, jos ajatellaan, että on ratkottu kimpassa. Koneen äärellä tuskin on ollut 10 ihmistä. Reilu peli pitäisi olla, yksi ratkaistu nettiristikko per ratkoja.
133. Herkku7.10.2008 klo 23:12
Pitkälän loppuaukeama on näppärää sanailua, mutta ahaa-elämystä vaille ovat kohdaltani jääneet oikeanpuoleisen sivun alaosan vihjeet "laulajan rinnalla tukeva", "aseistautuneita", "halkokasassa!" ja "kää- !äk-nä" (tjsp). Lisäksi aiemmin säikeessä käsitelty "viiva-piste -vihje" ei ole auennut.
134. Jaska8.10.2008 klo 00:11
Herkku, ratkonta-aika päättyy 25.10., ja sitä ennen ei noita tohdi ihan selväkielisesti valaista. Sen verran kuitenkin, että ekassa ei minun mielestäni ole lainkaan jujua. Tokan vihjeessä näkyy olevan tavuviivoja, mutta ratkaisusanassa... Kolmannessa ei ole kyse kovinkaan isosta halosta. Neljäs ei itse asiassa ole erityisen kikinknen. Viiva-pisteeseen annoin jo edellä vihjeen. Tarjoilusta ja sen hyödyntämisestä on minun mielestäni kyse.
135. Kasperi8.10.2008 klo 22:15
Tohditteko valaista sen verran, että tuleeko vihjeen "halkokasassa" ratkaisusanaan yhtään vokaalia?!?
Minulla mättää ihan sama nurkka kuin Herkullakin..mutta parin viikon päästä olemme jo paljon viisaampia...
136. Jaska8.10.2008 klo 23:47
Emme tohdi. Halkokasassa voisi muuten aivan hyvin olla sitaatitkin.
137. Kasperi9.10.2008 klo 16:30
Kiitos kun ette vastanneet, tänä aamuna sain ahaa-elämyksen noin kello 6:05! Olisikin ollut liian paljastava juttu, jos olisitte kertoneet, hävettää että edes kysyin.
138. Herkku10.10.2008 klo 19:08
Joo, itsekin hoksasin vihjeet "halkokasassa!" ja "aseistautuneita". Jälkimmäisen keksimistä hankaloitti erheeni "tyhjää" ruutua vastaavassa ratkaisusanassa.
139. ratkoJA16.10.2008 klo 17:35
Sivun 27 muuten kummallisen helpossa Harton ristikossa kiikastaa vasen yläkulma; etenkin vihje "Kuvasi meitä" Oletan, että kyseessä on jonkinlainen taiteilija, jonka teoksessaan kuvaa kahlittuja naisia, mutta yleistietouteni ei tällaista tunne.

Myös tämän yläpuolella oleva vihje (jossa pirun kädessä on eräs ase, jonka nimeä en muista). Vaihtoehtoja tähän ei ole monia, mutta mikään niistä ei suoranaisesti liity vihjeeseen.

Lite hjälp, tack! :I
140. Jukkis16.10.2008 klo 17:55
Pitkään minäkin tuota nurkkaa pähkäilin, mutta kyllä siihen sitten ihan selkeät ja vihjeisiin liittyvät sanat tuli. Ja tuli hyvä fiilis kun keksi ne ihan itse.
141. Jaska16.10.2008 klo 18:05
ratkoJA, "jonkinlainen" taiteilija hyvinkin, ei kuitenkaan kuvaamasellainen. Piinattu hahmo viittaa hänen tunnetuimpaan teokseensa.

Ylempänä ei ole piru. Kädessään oleva esine on hänen omaisuuttaan.
142. RA16.10.2008 klo 18:07
ratkoJAlle, katsopa tarkemmin sitä, jota tuossa 17:35-viestissäsi nimität 'piruksi'.
143. ratkoJA16.10.2008 klo 18:07
Mielellään keksinkin ne itse, jos "Kuvasi meitä" sitten on keksittävissä eikä googlattavissa. Noh, tutkinpa ensin vielä risteäviä sanoja.
144. ratkoJA16.10.2008 klo 18:32
...ja se kannatti! Sekä vihjeiden VALMISTUKSEEN ja MAALARI ratkaisusanat olivat väärin, tosin väärät ratkaisut kuitenkin sopivat täydellisesti vihjeisiinsä. (esim. MAALARISSA eri vokaali)
Enkä loppujen lopuksi tarvinnut edes guuglea KUVASI MEITÄä ratkaisemiseen, olinkin joskus kuullut kyseisen nimen.

Kiitos jälleen kerran vihjailijoille.
145. ratkoJA23.10.2008 klo 19:16
Ääh, käärme on viittä vaille valmis, muun muassa vihje "Henkilölle omistettu astia" kiikastaa. Aika monta astiaa tullut käytyä mielessä läpi, mutta mikään ei tunnu sopivan.
146. turutar23.10.2008 klo 23:34
ratkoJA: kyseessä on yhdyssana. Aika monella on sellainen astia.
147. Jaska23.10.2008 klo 23:44
Ja äidillä varmaan useimmin.
148. ratkoJA23.10.2008 klo 23:55
Haa, aukesi. Vika oli siinä, että luulin yhdyssanan alkuosaa lyhyemmäksi, mikä aiheutti ongelmia Välimäen kanssa. Eiköhän tämä tästä lähde taas rullaamaan ja täyty. Kiitos.
149. -25.10.2008 klo 12:28
-
150. Jukkis29.10.2008 klo 17:50
Eiköhän nyt ole palautusaika sen verran ummessa, että voi kysyä, että mikä ihme juttu se Pitkälän aukeaman
KÄÄ-
IÄK-NÄ
on? Miksi siihen tuli se mitä tuli? Vai tuliko?
151. hah29.10.2008 klo 18:36
HA-VAN-NA, tavut sekoittaen...
152. RA29.10.2008 klo 18:37
Vihjeessä
KÄÄ-
IÄK-NÄ
on sanan IÄK-KÄÄ-NÄ tavut sekaisin. IÄKKÄÄNÄ = VAN-HA-NA ja nuo tavut kun sotket samassa järjestyksessä, niin.
153. Jukkis29.10.2008 klo 19:14
Jumprahuiti, noin simppeli juttu enkä koko kahtena kuukautena älynnyt.

Havannan H on yhteinen pystysanan NIHTI kanssa, joka tulee vihjeestä TÄHTIPORUKKAA. Viittaako tuo tiernapoikiin? Minä siihen sovittelin jossain vaiheessa jollain logiikalla (jota en enää muista) sanaa NISTI.
154. RA29.10.2008 klo 20:45
Tiernapoikiin minä ainaskin sen TÄHTIPORUKKAA (5) -vihjeen yhdistin. Tiernapoikia sanotaan myös tähtipojiksi;

"... Tarkkaa syntyaikaa on mahdotonta sanoa, mutta kiertävistä tiernapojista tai tähtipojista on mainintoja ainakin 1700-luvun lopulta. Nimi tiernapoika tulee ruotsin sanasta stjärna, tähti."
155. Libero29.10.2008 klo 22:45
Tiernapojissa on Knihti. Nihti on jalkaväen sotilasta tarkoittava vanha ruotsalaisperäinen sana.
156. RA29.10.2008 klo 22:54
Juu, tuota k:n puuttumista minäkin haikailin. Historiallisissa sanastoissa näkyy olevan synonyyminä knihti ja nihti. ??
157. kp30.10.2008 klo 09:10
knihti on tiesnapoika nihti vanhanajan sotilas Nihti oli nimitys, jota käytettiin jalkaväen sotilaasta Ruotsin vallan ajan armeijassa 1500 - 1700-luvuilla on tainut mennä vellit ja puurot sekaisin?
158. kp30.10.2008 klo 09:11
knihti tiernapoika siis
159. Jaska30.10.2008 klo 10:42
Knihti tai Nihti, yks hailee. Kyseinen tiernapoika on siis sotilaan roolissa.
160. PP30.10.2008 klo 10:51
Meilläpäin Pohojanmaalla ja Oulusa tiernapojat olivat: Herotes, Mänkki, Nihti ja murijaanein kuningas. Olen itsekin saanut kunnian olla Mänkki. Olin niin pieni, että minua ei näkynyt tähden takaa ollenkaan, vaan jouduin kurkkimaan sakaroiden välistä. Muistaakseni kansakoulun II luokka oli tuolloin kuusijuhlan pääesiintyjä.

Murretta tai ei, Nihti on sama kuin Knihti ja puolustaa paikkaansa ristikossa.
161. Nykänen30.10.2008 klo 10:52
knihti par. nihti
162. Keskustassa ongelmia30.10.2008 klo 14:02
Samainen tehtävä. Olen miettinyt pääni puhki, keskusta yhä auki. Voisiko joku paljastaa tai vihjata selventävästi pari pitkää sanaa... Vaikka pystyyn yksi ja vaakaan yksi. muuten ei tehtävä ratkea.

On tätä (liian) monta istuntoa yritetty ratkoa mutta ei aukea kokonaan...

Sinällään hassua että Jukkiksen ongelma Havanna oli mun eka sana ristikkoon. Se oli niin ilmeinen ja selkeä kikka vihje, minulle!

Kiitos avusta.
163. Jaska30.10.2008 klo 14:54
Pisin pystysana tulee puhekuplavihjeestä TAAS OOPPERAA! Voi olla vaikea niille, jotka eivät ole nähneet usein esitettyä TV-mainosta "oopperan" ystävästä. Mutta kaikkihan me sen olemme nähneet? Sitä risteävä LIHAKSIKKAAN ÄÄNELLÄ voisi olla Jopen jenkkikollegan eräästä tunnetusta lihaksikkaasta esittämä.
164. Jukkis30.10.2008 klo 14:57
Ja vihjeestä PERUSOLETUS tulee 18-kirjaiminen matemaattinen termi, joka on nimi sille perusoletukselle, että suoran ulkopuolella olevan pisteen kautta voidaan piirtää vain yksi sen suuntainen suora.
165. Herkku30.10.2008 klo 23:25
Ainakin minulla vihjeen "KÄÄ-IÄK-NÄ" I näyttää ennemminkin huutomerkiltä. Olisitte voineet mainita asiasta silloin kun ensimmäistä kertaa kirjoitin aiheesta, vaikkakin Jaskasta se olisi ollut varmaankin liikaa vihjattu... En edelleenkään ole hoksannut vihjeitä "LAULAJAN RINNALLA TUKEVA" sekä jo aiemmin monesti käsitelty "viiva-piste" -sotku.
166. Jaska30.10.2008 klo 23:45
En ole varma Pitkälän vihjeestä LAULAJAN RINNALLA TUKEVA. Ratkaisusanaksi tuli kaksi naisen nimeä, ensin se kuuluisa iso ja toiseksi esim. Hapuojan etunimi.

"Viiva-piste" -sotku liittyy esim. jääkiekkoon. Piste on ihan vain PISTE yhdyssanan jälkiosana. Ratkaisusana on siis ko. yhdyssanan etuosa.
167. Herkku31.10.2008 klo 00:35
Olisihan tuo piste-homma kyllä pitänyt hoksata... Ja nyt valkeni tuo toinenkin. Tukevan (eli ison) rinnalle (eli perään) tulee laulajan etunimi. Näitä mahdollisia laulajia on tosiaan useita, joten siitäkin syystä vihje on minusta aika väljä ja kaukaa haettu, jos se pitää siis näin tulkita. Mutta joka tapauksessa ristikko on paketoitu, kiitos.
168. Jukkis31.10.2008 klo 10:04
No tuosta LAULAJAN RINNALLA TUKEVA :sta olen eri mieltä. Eikös siinä ollut kuudes kirjain piilossa? Siihen tuli IITAM-IJA. Joten ratkaisu on minusta Iita-muija, eli ristikkoon kirjoitettuna IITAMUIJA. Iitahan elelee laulajan rinnalla: "Ja sen Ison Iitan rinnalla elo pojan ompi huoleton. "
169. Jaska31.10.2008 klo 11:53
Jukkis, se on juuri noin. Suomin itseäni armottomasti siitä, etten keksinyt yhdistää laulun sanoja nerokkaaseen vihjeeseen. Aih, aiihh, aarrrghhh!!
170. Herkku31.10.2008 klo 12:19
Oli miten oli, minusta vihje on kaikkea muuta kuin nerokas... Muutenkin ihmetyttää miksi ainakin vaikeammissa ristikoissa suositaan niin paljon kirjoitusvirheitä (väliviivojen poisjättämistä). Tietysti ne monessa tapauksessa antavat lisämakua ja haastettakin ruudukoihin, mutta virhe on aina virhe... Minusta väliviivojen pitäisi olla mukana sanoissa, jos ne selkeästi niihin kuuluvat.
171. RA31.10.2008 klo 12:29
Herkku, tarkoitatko, että ratkaisusanoissa tulisi olla esim. väliviivat? IITA-MUIJA? Vai mitä? Tarkennatko?
172. Jukkis31.10.2008 klo 12:46
Tätä(kin) asiaa (eli väliviivoja) on täällä ehditty jo useaankin kertaan käsitellä. Esim. säie 2139:

sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=vast.php &id=2139

ja säie 2321

sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=vast.php &id=2321

Enkä nyt tarkoita sitä (kuten tämmöisen historiankaivelun joskus halutaan tulkita tarkoittavan), etteikö asiasta voisi tässä lisääkin keskustella.
173. Herkku31.10.2008 klo 15:58
Joo, nimen omaan tarkoitin sitä, että väliviivat saisi minusta olla sanoissa paikoillaan, jos ne niihin selkeästi kuuluvat. Oudonpuoleisia ovat muutoin esim. sanat SKOKO, PALUE tai ITOSAAJA. Mutta tämä on tietenkin (ainakin) kaksipiippuinen asia, noissa virheellisissä muodoissa kun on oma viehätyksensäkin. Pitänee varmaan lueskella mitä aiheesta on aiemmin kommentoitu...
174. Keskustassa ongelmia1.11.2008 klo 14:17
No ilmankos ooppera vihje on vaikeahko. Asun tällä hetkellä näet Unkarissa ja Suomen TV spotit eivät ole ihan hallussa joten tuo ilmeisen hyvä vihje ei liiemmälti auttanut. Voih! Lihaksikkaalla äänellä kohtaan ilmeisesti sain lopun kohdilleen... alussa on liikaa aukkoja, että siihen itään järkevää saisin hahmotettua.

Päätin, että jos saan oikean puolen täyteen ristikosta se riittää. (jos se ei siitä lähde kivuttomasti eteenpäin rullaamaan.) Porin läpi ja voivalle vihjeisiin jos saisi jotain helpotusta/vihjettä ja mikä se siellä saarella makaa (sotilas/ potilas?)

En olis kyllä ikinä keksinyt laulajan rinnalla tukeva vihjettä, ilmeinen pakko "sana" jolla avoin kohta pelastettiin. Joten sana/vihje ei auheuttanut riemun kiljahduksia täälläkään!
175. Jukkis1.11.2008 klo 17:35
Toi PORIN LÄPI oli aika mainio sitten kun sai hahmotettua, että siihen tosiaan kuuluu ne kirjaimet mitä siihen tuli. Näytti pitkään ihan tolkkua vailla olevalta. Siihen tulee kaupungista toiseen johtava kulkuväylä. 8. ja 9. kirjaimen väliin kuuluisi väliviiva.
VOIVALLA-vihjeestä tulee semmoinen ominaisuus jonka väitetään olevan esim. Jumalalla. SAARELLA LEPPÄÄVÄän tulee melkein elokuvan nimi, tosin siinä elokuvassa lepääjä ei levännyt saarella, vaan Italiassa.
176. Keskustassa ongelmia8.11.2008 klo 14:27
Kiitokset Jukkikselle ja Jaskalle vihjeistä, Pitkälälle ristikosta, ja kustantajelle ristikon julkaisusta! Sanastoltaan kertakaikkisen upea tekele paljastui (minulle osaltaan liian vaikeiden) vihjeiden takaa!

Ristikko tuli lähes valmiiksi, pari kohtaa jäi auki. Sadun ihminen, myötäilevät, koneellista keräämistä sekä tonissa (kiviä) eivät auenneet.

Halkokasassa vihjeeseen sain myös epämääräisen konsonantti jonon? muutamaan muuhunkin kohtaan ratkaisusanan ja vastauksen yhteys ei tullut selville esim vihje A:lla --> uute?

Kun aloin hahmottamaan mikä sana tosiaankin oli tuppaamassa lihaksikkaalla äänellä vihjeeseen kiinnostus heräsi, ei voi olla totta ja sit kun sen alapuolinekin sana selvisi niin kyllä hämmästys oli melkomoinen! Siitä heräsi kipinä (tai oli kiinnostus herännyt jo päätoimittajan alkusanoista!) että pakko tämä on saada valmiiksi ja katsoa mitä muuta sieltä vihjeiden takaa paljastuu!

Hieno ristikko, ei tosiaankaan ollut tehty helpoimman/tavallisimman kaavan mukaan!

Joskushan täällä näkee laatijoiden tarinoita kuinka ristikko valmistui. Olisiko tässä tapauksessa tekijä itse halukas kertomaan "erään ristikon tarinan" eli kuinka syntyi tämä mestariteos? Minua ainakin kiinnostaisi kuulla.
177. Eki8.11.2008 klo 14:30
Toni on viikonlopun vietossa. Kysellään sen jälkeen.
178. VeiLeh8.11.2008 klo 15:20
Säiettä PP 6/2008 ei löydy, joten kysyn apua tässä. Lehti alkaa muuten olla valmis, mutta käärmeessä olevaan vihjeeseen TÄRKEÄ PAIKKAKUNTA tulee outo vastaussana. Saisikohan siihen vähän lisävihjettä.
179. Kasperi8.11.2008 klo 15:54
Punainen Pelikaani numero 6.... ja käärme..Minulla ei ole vihjesanaa TÄRKEÄ PAIKKAKUNTA siinä kärmeksessä... Puhutko kenties Paksusta Pelikaanista, ei kai numero kuusi ole vielä edes ilmestynyt...nyt olen ihan pihalla...
180. ässä8.11.2008 klo 15:56
VeiLeh, luepa uudelleen, käärmeen vihje kuuluu TÄRKEÄ PITÄJÄ etkä tarvitse karttaa sen etsimiseen.
181. Kasperi8.11.2008 klo 15:58
Kertokaa minullekin, mistä lehdestä oikein on kyse?
182. Kasperi8.11.2008 klo 15:59
Hopsassaa, älkää kertokokaan, opin jo lukemaan ja ymmärtämään lukemani...
Vinkkinä mainittakoon, että uuden ketjun voi avata ylhäältä napista "aloita uusi keskustelu".
183. ässä8.11.2008 klo 16:00
Kasperi, kyllä se oikeasti on VeiLehin kertoma Punainen Pelikaani numero 6 vuonna 2008.
184. Jukkis8.11.2008 klo 16:03
Keskustassa ongelmia, saako paljastaa suoraan? Kysyy hän eikä odota vastausta:

Tonissa on yksi t.
Koneellista keräämistä on leikkuupuinti.
Myötäileviä on leggingsit (jotka kai on joustava asuste).
Sadun ihminen lienee Risto Reipas.
185. Jukkis8.11.2008 klo 16:05
Paitsi että tais olla turha vastaus, kun toisella lukemalla rupesi vaikuttamaan siltä että Keskustassa ongelmia oli keksinyt nämä itsekin.
186. Keskustassa ongelmia9.11.2008 klo 08:59
Joo kyllä sai paljastaa... enkä näitä ollut saanut valmiiksi... vaan melkein valmiiksi... parilla virheellä ;o)

Reipas? hmmm sitten mulla virheitä, tosi huono taipumus oli mulla niinkin hieno sana kuin pääpahe... jolloin pahvista ja taikinasta ois ässä (pahvikortti ja pikku keksit?) ja kiinni olevien alussa ois jollain logiikalla ollut sin/sä (jotain sisältää/sisäpiirin juttua etc. haeskelin kaukaa haetuks vihjeeksi)... tietenkin palamattomia aiheutti silloin ongelmia.... -ssit, no kyllähän tohon suomalaisia tuttuja nimiä sais käymään mutta sadun ihminen tuotti silloin tuskaa

Ja onko tytön niminen poika sitten "samu"? en kyllä ymmärrä miks... tähän vihjeeseen jääräpäisesti pidin varmana amin sanaa ja kas kummaa kun ei auennut... tämä oli ristikon viimeinen kohta joka tuli "valmiiksi"

Vai Leikkuupuinti siihen tuli... taas virhe aiheutti ongelman, hotellia en tiennyt (ja en viitsinyt kirjain kirjaimelta lähteä etsimään) vaan oletin että koneellista keräämistä on jotain tee....puinti(a) joka on kyseessä... teepapupuinti olisi ollut paras jonka keksin (paitsi että teessä ei tietääkseni ole papuja... ja silloin koju ei käy)

leggingseistä en ole koskaan kuullutkaan... mutta omahan on häpeä tässäkin tapauksessa.

Kiitos vaan...

Mutta mikä ihme on NMTT? ja miten se on halkokasassa? (NMT puhelimet heitetty jorpakkoon?)
187. totoro9.11.2008 klo 09:29
Samu Sirkka on Disney-hahmo, NMT-puhelimia kutsuttiin jossain vaiheessa haloiksi, koska ne olivat sen verran suurempia kuin uudemmat.
188. Keskustassa ongelmia9.11.2008 klo 18:55
No Samu SIRKKApa tietenkin, tuota kautta itsekin mietin mutta minusta sirkka oli kovin miehinen ainakin piirrettynä ja Unohdin kielelliset väännökset
189. RA9.11.2008 klo 19:33
Ratkoin vasta eilen ja tänään Pihlajamäen Mirjan ristikot. On ne kyllä koukuttavia! :-)

Kultin Lauri kirjoitti jo aikoja sitten:
"Pihlajamäessä [s. 22] jumitti tosi pitkään vasen keskusta. Vihjeytys oli sen verran yleisellä tasolla, että monasti kävi mielessä, että tämän kohdan voisi oikeastaan laatia ratkomisen sijaan."

Sama kokemus. Aika monta erilaista suht sopivaa versiota rustailin ko. kohtaan. Enkäpä ole varma, onko viimeisin se, mitä Mirja on tarkoittanut. Mitäs laitoitte esim. KUULUU (6) ja MYY (12) > _ _ _ _ KAUPPIAS?
190. Jaska9.11.2008 klo 21:54
Pikaisella silmäilyllä keksin PP:n täyttämän lisäksi seitsemän vihjeenmukaista ratkaisusanakombinaatiota, kun RA:n mainitsemien lisäksi otetaan huomioon vetinen vihje. Eiköhän niitä löytyisi enemmänkin, jos asiaan paneutuisi. Ja kaikkihan tietysti hyväksyttäisiin oikeiksi palkintoarvonnassa?
191. Kasperi10.11.2008 klo 16:57
Samaten tämän..
192. ratkoJA10.11.2008 klo 17:07
Jos viitsitte, laittakaapa ne kaikki vaihtoehdot, sillä itse löysin vain yhden kaikkiin vihjeisiin toimivan ratkaisun.
193. RA10.11.2008 klo 18:25
Pihlajamäen Mirjan ristikko / sivu 22:

En muista kaikkia sörkötyksiäni, mutta tässä yksi versio, josta olen aika varma, ettei se ole oikea:

PYSTYYN:
- vesi(piirros)- => KUURI (vesikuuri)
- lehti/höyhen/pilvi/vanu?(piirros)- => KAALI (lehtikaali)
- - tikku/neula/puikko?(piirros) => MITTA (mittatikku)

VAAKAAN:
- AVATTAVA => KITA
- KUULUU => KUMINA
- MYY => MARIKAUPPIAS
- KANSALLA => AITOUS
- KEKSITTYJÄ => KIKAT
194. ratkoJA10.11.2008 klo 19:01
Heh, ei tainnut Mirja ihan marikauppiasta hakea. :D

En muista kaikkien vihjeiden ratkaisusanoja tai edes miten vihjeet olivat sijoittuneet, mutta ainakin nämä kaksi laitoin:

-neula --> RINTA
MYY --> LÄHIKAUPPIAS
195. RA10.11.2008 klo 20:36
ratkoJA, mitä sinun versiossasi esittää se vasemmassa reunassa keskellä oleva vaalea(piirros). Onko se lehti-, höyhen-, untuva-, pumpuli-, vanu-, pilvi- vai mitä?

Minusta se voisi *onnistuneesti* olla mikä tahansa noista.
196. Jaska10.11.2008 klo 23:10
Lisuketta RA:n ratkaisuun. Se harmaa pilven näköinen möykky on laatijalla luultavasti savu. Sen yhdysosaksi sopivat torvi, torni ja hormi, joten kansalla on näissä tapauksissa runous.

Pilven voi hahmottaa myös saveksi, yhdysosa kurki (erisnimi) tai jopa mullaksi (kuivana harmaata!) yhdysosanaan sormi.

Veden yhdysosia voivat olla myös kouru, kauhu ja kaasu. Kuva voi esittää myös merta, yhdysosaksi sopii koulu.

Neulan yhdysosaksi sopii rinnan lisäksi ranta (kala). Kuva voi esittää myös piikkiä, yhdysosa hinta.

Kuuluvia voivat kuminan lisäksi olla kaikki risteävien kanssa sopivat äänet, tässä ainakin turina, tuhina, murina, surina, suhina, kuhina, kahina.

Kauppiaiden alkuosaksi voi kehkeytyä lisäksi tori (tod. näk. laatijan), lohi, kuha, sora, lohi, aura, musa.

Runsaasti plääh-kombinaatioita, mutta ihan luonteviakin niin paljon, että kyseessä on luultavasti lajissaan ME. Ei siinä mitään, jos kaikki vähänkin järkevät kombinaatiot hyväksytään oikeiksi. Ja ratkojan urakkaa tällainen vain helpottaa, vai mitä!?
197. Jaska10.11.2008 klo 23:12
Tuli lohi erreyksessä kahdesti. Toisen sijaan piti tulla koli!
198. RA10.11.2008 klo 23:19
Pidän paljon (todella paljon) Mirjan ristikoista, joten älköön kukaan tulkitko tätä saivarteluamme yleiseksi moitteeksi. Kuten näkyy, aika monta hyvää tai ainakin hyvähköä ratkaisua juuri tuohon kohtaan löytyy. Minulla oli myös noita Jaskan mainitsemia sanoja ristiin rastiin.

Jännä tilanne. Yleensä ratkoessa "tietää" heti, mikä on oikea ratkaisu.
199. Jaska10.11.2008 klo 23:29
RA:n kuurista juolahti vielä mieleen, että sehän sopii myös saven kanssa. Savikuuri, naamiot ja kylvyt. Jolloin kansalla on UUNOUS! Mutta emmehän me säikeeläiset toki lukeudu kansaan...
200. Mäkis-Tartti10.11.2008 klo 23:30
Onpa tämä jännä tapaus! Kaivelin vasiten tuon vanhan PuPen esiin, ja mulla näkyy tulleen siitä pilvestä-tai-mikä-se-onkaan KÄRKI. Muistaakseni ajattelin, että se piirros olisi savua ja siten "palo-". Mulla siis vaakaan KURINA ja LÄHIKAUPPIAS, ja sitten siinä kärjen vieressä pystyyn [vesi]KAUHU.

Minäkin julistaudun MP-diggariksi, mutta sietää hänkin joskus saada ihan pientä sapiskaa.
201. ratkoJA11.11.2008 klo 14:23
Tulkitsin sen kuvan savuksi, ja muistaakseni laitoin ratkaisusanaksi Jaskan ehdottaman hormin.

En oikein meinaa muistaa miten ne vihjeet+sanat olivat sijoittuneet, kun lehden postittamisesta on jo aikaa. Onko jollain lehteä vielä käsillä?

Kauppiaassa oli ilmeisesti ensimmäinen kirjain piilossa?

x
L Ä H I K A U P P I A S
x O
x R
M
I

Äh, enempää en muista..
202. ratkoJA11.11.2008 klo 14:24
Ja ohoh, rivitkin meni vähän sekaisin
203. RA11.11.2008 klo 14:42
ratkoJA, jos HORMIn olet laittanut, niin sitten sinulla on varmaankin esim. LOHIKAUPPIAS? :-)

- HURINA
LOHIKAUPPIAS
- RUNOUS
- M
KIKAT
204. ratkoJA11.11.2008 klo 15:02
Kiitti RA, lohikauppias se muuten taisi loppujen lopuksi ollakin, nyt muistan aluksi kokeilleeni lähikauppiasta. Juuri noin sen ratkaisinkin. :)
205. RA11.11.2008 klo 17:49
Tuo ratkaisu mullakin lopulta jäi ristikkoon. Kaikkien sompailujen ja harharetkien jälkeen. Saapas nähdä, onko se sama kuin Mirjan tarkoittama.
206. Mäkis-Tartti11.11.2008 klo 18:19
Minä arvaan, että se kauppias on kyllä joko lähi- tai torisellainen. Kaikki muut versiot tuntuvat vähän väkinäisiltä ad hoc -sanoilta. Ehkäpä nyt kaiken jälkeen äänestäisin luontevimmaksi sitä, että pystyyn HORMI ja KOURU, vaakaan HURINA ja TORIKAUPPIAS.
207. ratkoJA11.11.2008 klo 18:35
Mäkis-Tartti lienee oikeassa, mutta kai muutkin "oikeat" ratkaisut hyväksytään?
208. RA11.11.2008 klo 18:49
OK. Mäkiksen ehdotus on kyllä parempi... Siis:

---KITA
---O-RIKKI
-HURINA
TORIKAUPPIAS
-RUNOUS
-M-TOSI
KIKAT

[Varmaan menee vähän sekaisin - vaikea saada osumaan noita kirjaimia kohdalleen. MUTTA nyt en enää muuta. Kertaakaan.]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *