KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 9.8.2008

4139. IS Kovis 9.8.2008

iso S10.8.2008 klo 13:59
Jälleen kerran osoittautui että kaksi ja puoli palloa on minulle riittävä vaikeus. Pähkimistä oli tarpeeksi, oikean yläkulman osalta melkein liikaakin. Tässä joitakin mieleen tulleita huomioita.

Jos pääkuvasta lähtevän sanan syöttää Googleen niin tulee nolla osumaa ja se ehdottaa tutumpaa sanaa joka poikkeaa tästä kahdella kirjaimella. Muualla ristikossa tämä olisi tökerö muodoste, mutta ristikon aiheena menee kun laitetaan huumorin piikkiin. Eihän tuollaista teoriassa ole mutta kuvassapa on!

Ristikossa oli havaittavissa tietokilpailun piirteitä. "Esitti Peter Sellersiä" ratkeaisi pinnaamalla. Nimi Imdb:hen, luokaksi character ja se on siinä. Beckiä esittänyt on vaikeampi, jos ei ole katsonut Beck-leffoja. Imdb ei auta noin helposti. Beck on ollut roolinimenä siellä sun täällä, mm. elokuvassa Ja alla oli tulinen järvi (1937) Heikki Tuomisen roolina (juuri noin, pelkkä Beck). Tarkoitettua komisariota on Wikipedian mukaan esittänyt haetun lisäksi Keve Hjelm, Walter Matthau, Jan Decleir, Derek Jacobi, Carl-Gustaf Lindstedt ja Peter Haber jten jonkin verran valinnan varaa jää vielä siloinkin kun ollaan oikeassa Beckissä.

Vihje "kaisuväline" johti minut harhateille (kat poistettu?) ja ratkettuaan tuntui ensin väärin muodostetulta. Käänsin ajatukseni toiseen asentoon ja sen jälkeen vihje oli täydellinen. Jos kaikki vihjeet olisivat samaa luokkaa niin ristikko olisi kolmonen.

Yläreunassa oli vaikeuksia arvata mihin sanaan mikäkin vihje viittaa. Kuva- ja tekstivihjeet olisi voinut ryhmitellä hieman selkeämmin ettei tätä olisi tarvinnut arvilla. Hieman pienempi kirjainkoko olisi mahdollistanut tämän.

Vihjeiden sijoitteluhan pyritään yleensä tekemään tietyn logiikan mukaan esimerkiksi tilanteessa jossa ruudusta lähtee vaaka- ja pystysana. Kuvat pakottavat joskus rikkomaan tätä käytäntöä. Tässä yksi kuva rikkoo tätä mielestäni turhaan: marskia-vihjeen alla oleva elikko taustoineen. Eläin on alareunassa mutta siitä ei lähde sanaa alaspäin. Toisenlaisella kuvalla tämä olisi ollut vältettävissä?

Etana-vihjeen ratkaisusana on kankea muodoste. Sille löytyy sentään kaksi osumaa, paitsi että toinen niistä on huti.

Yläreunan "Upotti" on selvä tietokilpailuvihje. Kyllä myrkyn lykkäsi jos ei tiedä.

"Aivan tahrattoman alussa" (siinä hankalassa kulmassa) on kyseenalainen itsenäisenä sanana. Onhan se porokoiran nimi ja takalogin kielellä valkea mutta nämä eivät oikein riitä. Googleen syötettynä saa toisena linkkinä tekstin
Eki & .... Tervetuloa!
Ekille kyllä, ratkaisusanalle ei, sanon minä.

Edelleen samassa kulmassa, kaksipäiväinen oli lievä pettymys. Olin heti oikean ajatuksen jäljillä, mutta tuolle ratkaisulle sopisi vihjeeksi myös "kuusipäiväinen" tai "tavut vaihtaen kolmepäiväinen".

Jos oikein pilkkua nuuskitaan ja tietyllä tavalla ajatellaan niin "taitetaan" ja "kierretään" ovat epätarkkoja. Ratkaisusanan kannalta nuo toimenpiteet ovat myöhässä. "Taittaen" ja "kiertäen" olisivat tarkempia?

Oikeassa alaneljänneksessä kosketinsoittaja oli minulle tuntematon ja sen kanssa risteävä(kin)
skos-
tits-
kins
jäi minulta ymmärrystä vaille.

Muuten hyvä, esimerkiksi "NORJA KARI" kiva ennennäkemätön.
2. PP10.8.2008 klo 14:41
Iso S:
Tuo viimeinen vihje selvisi, kun jätin ne liiat pois.

Ihmettelin myös 'aivan tahrattoman alussa' -vihjettä. Olisi
voinut olla vaikka 'lyhyt päämies' -tyylinen.

Ekillä on ennenkin ollut noita ilmauksia, joilla esim. etanuudesta tehdään vähemmän negatiivinen adjektiivi.
Minulle se sopivat, mutta kumppaniani ärsyttävät.

'Kaisuväline' -vihjettä luulin ensin virheeksi (sama alkutavu oli minunkin mielessäni), mutta olikin oivallinen ymmärrettyäni.

Winnien isä sekoitti pääni, kun epätoivoisesti luin kaiken Winnie Mandelasta kirjoitetun. No joopa joo.

Mukava ratkottava ja 2 1/2 palloa oli oikea rankkaus.
3. RA10.8.2008 klo 15:03
Hmmmm...
iso S: "NORJA KARI kiva ennennäkemätön"
Eikä nähty nytkään ;-)
4. RA10.8.2008 klo 15:08
skos-
tits-
kins

* Tästä tulee sekä vaakasana (7) että pystysana (6); vaakasana kommentoi vihjeen "outoutta", pystysana vastaa vihjeeseen ilman "outouksia"
5. kp10.8.2008 klo 15:14
....Ei tällaista sanaa ole.... jos ei panna huumorin piikkiin. hyvät ihmiset ei tuo ole mikään kriteeri panna sanaa ristikkoon ....
6. RA10.8.2008 klo 15:21
kp, tarkoitatko tätä:
SKOS-
TITS-
KINS

Se on VIHJEsana. Siitä tulevat kaksi RATKAISUSANAA ovat ihan normaaleja sanoja.
7. hohhoijaa10.8.2008 klo 15:29
Pysy sinä kp vaan niissä atta-tata-nata-taata-ristikoissasi äläkä puutu asioihin, joista et mitään ymmärrä!
8. kp10.8.2008 klo 15:35
hlmt siin kovis vihje
9. iso S10.8.2008 klo 16:03
Eiköhän kp viittaa minun mainitsemaani huumorin piikkiin joka liittyi pääkuvasta lähtevään sanaan. Sitä tuskin löytyy mistään kovakantisesta painetusta sanastosta ja aikaisemmin on käynyt täysin selväksi ettei kp hyväksy sellaisia sanoja. Minä hyväksyn, silloin kun on kyseessä hauska ja tietoinen sanoilla leikittely eikä poikittaisten pakottamanasyntynyt ja laatijan laiskuuttaan hyväksymä.

RA, niinpä ei nähty nytkään. Käsittämätön lipsaus minulta.

PP, yhtä käsittämätöntä että en nähnyt noin selvää asiaa. Mystinen vihje onkin ihan järkeenkäypä ja oikein kun katsotaan asiaa tietyllä tasolla. Toisaalta vihje ja ratkaisusana ovat joskus sotineet keskenään!
10. Taata10.8.2008 klo 16:14
Kutsuiko joku täällä minua? Päivystän kioskillani.
11. Libero10.8.2008 klo 17:28
Esteettinen ja hienostunut pääkuva sopi olympialaisten taiteellisten avajaisten jälkitunnelmiin. Kuva ja siitä tullut ratkaisusana jäävät jälleen unohtumattomien ristikkoelämysten arkistoon. Tällaista kun on tarjolla, niin kyllä kelpaa.

Vaikka vihjeessä UPOTTI (8) ei ollut mitään huvittavaa, minua nauratti. Olen kerran käynyt vinttikoirakilpailuissa ja pelasinkin. Palkinnoksi sain ratkaisusanaan läheisesti liittyvän tuotteen, joka oli eräänlainen U-potti. Muistitekniikkojen opettajat kehottavat assosioimaan, visualisoimaan ja paikallistamaan. Näin on päässyt kerrankin käymään: U-potti on ja pysyy.

Vihjeen TAITETAAN (14) vastaussanasta tykkäsin. Ajatukset tosin ohjautuivat ensin toisaalle. Kolmen plussan SKOS--alkuinen vihje välähti vasta sitten, kun vaakasana oli paikoillaan ja pystysana vireillä.

Tällä kertaa ristikko oli minulle helponpuoleinen, mikä ilmeisesti johtui sattumoisin tutuista nimistä. Kauimmin mietin vihjeen ELÄIN JA LAITOS (7) ratkaisua. Otin sen pohdittavaksi, kun lähitienoon ruudut olivat vielä tyhjillään. Jouduin kuitenkin odottamaan vaakasanoista apukirjaimia.

Onkohan ETANA-vihjeestä koskaan ennen tullut yhtä pitkää vastaussanaa? Sana ei kuulu lempimuodosteisiini, mutta hauska se oli. Etana on sympaattinen otus, kunhan se ei kasva liian suureksi eikä esiinny ruokalautasella eikä ala muistuttaa ratkaisusanan loppupuolta.
12. Jaska10.8.2008 klo 21:14
Se ekismi, johon PP viittaa, ei minua varsinaisesti ärsytä, mutta kyllä se aika kyseenalainen on. Vitsinä menettelee kerran, pari. Ehkä kestän vielä sen kolmannenkin...

Luulen kylläkin, ettei Eki ole tarkoittanut näitä kahta tapausta vitsiksi, vaan ne ovat tiukasta aikataulusta johtuvia teknisiä kompromisseja. Korjaaminen olisi mahdollista, mutta veisi aikaa, tai siitä seuraisi jokin muu heikkous. Helposti onnistuin itsekin muuttamaan sanan "puhdasoppiseksi" niin, etteivät muut muutettavat ratkaisusanat ole mielestäni mainittavasti heikompia. Yksi vihjeruutu tuli kuitenkin lisää SARJIKSESSA -ruudun viereen, ja niin ekaan ylimpään vaakasanaan jäi loppupiiloruutu. Kyllähän se tuossa paikassa olisi "teknistaiteellista vaikutelmaa" sen verran häirinnyt, että ekismi oli tässä tapauksessa pienempi paha.

Iso S:nkin harhauttanut KAISUVÄLINE oli Pitkälälle kontrastina varsin helpolta tuntuneen, keskistä lähennelleen (2+) ristikon paras vihje. Jos retkutus oli tarkoituksena, niin onnistui!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *