KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAKSU PELIKAANI 4/08

4137. Paksu Pelikaani 4/08

ratkoJA10.8.2008 klo 01:24
Lehti on palautuskunnossa lukuun ottamatta yhtä piilokirjainta ja kolmea tavua... Sivun 14 Hannu Salokankaan ristikossa alhaalla keskellä oleva vihje TOTTA JOSKUS VAIN SIKSI tuntuu järjettömältä. Sanoilla totta ja siksi voi molemmilla olla 2 merkitystä, mutta ne eivät tunnu sopivan kokonaiskuvaan.

S. 31 TL/RA tavuristikossa vihje "HEIKUN KEIKUN!" tuntuu ylitsepääsemättömältä. Olen googlannut mieleeni tulleet tuohon lausahdukseeni liittyvät asiat ja jopa etsinyt ristikkorengillä tähän kohtaan sopivia sanoja, mutta ei.
Katson perustelluksi pyytää häpeilemättä jälleen kerran pientä lisävinkkiä. :p Tämän vihjeen auettua uskon lopunkin aukeavan.

Loppupää tarjosi taas paljon mukavia oivalluksia ja ahaa-elämyksiä, Tonin ristikosta tosin jäi vielä muutaman vihjeen ja ratkaisusanan yhteys mietityttämään. RA täyttyi edellä mainittua ongelmakohtaa lukuun ottamatta tällä kertaa ehkä vähän helpommin. Vihjeitystyylissä tuntuu olevan hienoista vaihtelua laatijan eri ristikoissa.

Melkeinpä eniten vaikeuksia tuotti minulle uusi tuttavuus, Jani Enilä. Ristikossa oli hyviä oivalluksia, mutta myös turhan paljon sellaisia tietovihjeitä, jotka vaativat minulta googlailua. Tosin monet tietovihjeet oli toisaalta kuitenkin vihjeitetty ihan kivasti.

Mirja oli myös hieman tavanomaista hankalampi. Syynä voisi olla se, että tällä kertaa ei ollut kovin paljon "varmoja" vihje-ratkaisusanapareja, joita Mirjoissa tuppaa olemaan aina jonkin verran. Tämä on hyvä.
2. ratkoJA10.8.2008 klo 01:26
*kaksi tavua
3. RA10.8.2008 klo 01:41
Hannu Salokankaan (s. 14) TOTTA JOSKUS VAIN SIKSI (4) vihjaa sanontaan, jossa totta on aika vähän.
4. Hemuli10.8.2008 klo 01:58
ratkoJA,
minä puolestani olen vasta edennyt viimeiseen visaiseen. Visaiselta tuntuu loppupuoli.
Tuon s.14 sen sijaan keksin.
Olen tosi vähän vilkuillut näitä Pelikaani-säikeitä, enkä ole täällä huomannut mitään vinkkailua. Mutta kun "jälleen kerran" pyydät pikku jeesausta, voin kai yrittää.
Älä mieti, mitä totta tai siksi merkitsevät. Totea, mikä sijamuoto siksi on. Sovella vihjesanoihin.
5. ratkoJA10.8.2008 klo 17:46
s. 14 selvisi, tosin jouduin kuuklaamaan koska tuo sanonta oli minulle täysin tuntematon.

s. 31 yhä jumissa.
6. ratkoJA10.8.2008 klo 18:05
Kiitos avuista.

Heruisiko vielä vinkkiä s. 31 ristikkoon "HEIKUN KEIKUN!":iin? Onko kyseessä tietopohjainen vihje, jota en välttämättä voi mitenkään tietää, vai jonkin sortin kikkailu tai ihan normaalia yleistietoa?

Itse asiassa keksin yhden ratkaisun, se on "synonyymin" synonyymi, joskin aika kaukaa haettu ja kehnonpuoleinen.
7. Jaska10.8.2008 klo 19:40
Vihjeen HEIKUN KEIKUN ratkaisusana on ihan arkinen, toki sitä pyhinäkin käytetään. Sen vastine löytyy muuten Pitkälän toissalauantaisesta huippupahiksesta (4).
8. RA10.8.2008 klo 21:18
HEIKUN KEIKUN! (6) ratkaisusanaa Jaska tuossa jo vihjailee. Lisään vielä, että synonyymistä on kysymys. Molempia käytetään "nostellessa".
9. ratkoJA11.8.2008 klo 17:17
Kiitoksia taas. Vaikeaa on.

"HEIKUN KEIKUN":in on monia ratkaisuvaihtoehtoja, samoin "PIFFAA SAFKAT!" "OK!":hon. "KEIKUN KEITTOLASSA" vihjeen olen tajunnut, alkuosaan on vain niin ikään monia vaihtoehtoja. Siihen on yksi vaihtoehto, joka on muita parempi ja selkeästi perusteltavissa, mutta sanana se on hädin tuskin olemassa eikä se oikein sovi muun kanssa.

Pääkuvalauseen toiseksi sanaksi on 3-4 vaihtoehtoa, joista mikään ei kuitenkaan passaa minkään muun kanssa.

Kyllä kai tämä tästä...
10. Jaska11.8.2008 klo 17:31
Se keittolasana on suht. uusi. Sitä esim. ei ole Nykysuomen sanakirjassa (Nykänen) 1970, mutta myöhemmästä Suomen kielen perussanakirjasta (Pesonen) se löytyy. Alkuosa on perin tuttu. Kaikki ovat nähneet sen, ja aika moni on myös tehnyt sen! Minäkin nuorna miesnä! Jos tämä tästä selviää, niin ratkoJAn kanssa otetaan sen kunniaksi!
11. ratkoJA11.8.2008 klo 19:03
AHAA!!! :D

Hyvä vihje, Jaska, tosin "sen kunniaksi ottaminen" paljastikin tämän. Luulin aluksi kyseessä olevan toisenlainen nostelu.

Kyseinen keittolasana oli minulle tuntematon, olin tosin nähnyt sen kun aiemmin katsoin sopivia sanoja ristikkorengissä. Nyt se vain putkahti päähän. Tämä seikka ei kuitenkaan onneksi vaikuttanut ahaa-elämykseen.

Murisin: Outoo! Keittolavihjeen ulkoasu ja jälkimmäinen sana saivat minut kyllä aivan hakoteille. Lieköhän tämä oli sattuma vai RAn jippo.

Ja kiitos vielä avustanne.
12. Jukkis16.8.2008 klo 17:07
Pelikaanien laatijoille tuntuu lukuarvot olevan vaikeita. PuPe 4/08:n Lähteenmäki/Asikainen -tavuristikon mokaa on käsitelty tuolla muualla, ja sitten tässä PaPe 4/08:ssa on Saaren ristikossa (s. 25) näköjään kanssa vihjeessä esiintyvä lukuarvo pielessä. Kannattaa varmaan jatkossa viitsiä tarkistaa "varmatkin" asiat.
13. ihmettelijä16.8.2008 klo 17:45
niinpä
14. Hemuli19.8.2008 klo 13:16
Kun olin vihdoin saanut s. 31 tavuristikon valmiiksi (hulvaton!), palasin takasin päivittelemään edellistä sivua.
Oli taas Pitkälä(kin) pannut parastaan saadakseen keskivertoratkojan kiemurtelemaan ja riemastumaan.
En ihan selviä! Ylävasen temppuilee. Sen ahmatin kohdalle tulevan luulen keksineeni ja Victoria-vihjeen, mutta silti siihen jää tyhjää.
Viitsisikö joku lievästi vinkata esim. pönttöjä tai matojen lisukkeita tai neljännen rivin kuvavihjettä.
Nimim.
Keljuttaa, kun ei keksi
15. PP19.8.2008 klo 16:23
Hemuli: Ensiksi se 'eräät pöntöt' ei tarkoita esimerkiksi meikätyttöä, vaikka pönttö olenkin. Eiköhän se liity pienempiin ja lenteleviin olevaisiin, jotka ovat saaneet vaikkapa perheenlisäystä. Neljännen rivin kuvassa on jotakin huomattavan suurta tavallisempaan maantiekiitäjään verrattuna. Madolla on vähän huonosti vihjattava takaraajan
korvike, sanotaan nyt niin. :-)
16. Jukkis19.8.2008 klo 17:43
Jaa että halutaankos tämä laatijan huolella miettimien vihjeiden uusiksilaittamistouhu levittää tuolta HS-säikeistä muidenkin ristikoiden käsitelyyn?

HS-säikeissähän periaatteena näyttää olevan, että Aulis Lehdon ristikot ovat täynnä niin huonoja vihjeitä, että niitä pitää isolla porukalla siellä parannella niin, että vähemmälläkin miettimisellä saa ristikon täyteen kuka vaan, joka kehtaa kysyä.

Tämäkö ajattelutapa on syytä levittää Pelikaaniristikoihinkin? Onkohan kustantajan edustajalla asiasta mielipidettä?
17. Eki19.8.2008 klo 18:07
Vaikken kustantaja olekaan, niin päätoimittaja kuitenkin. Hyvin pienessä määrin korkeintaan, sanoisin. Tämä olisi aihe, josta voisi avata vaikka uuden säikeen,
18. Hemuli19.8.2008 klo 20:46
Jukkis,
jos kirjoitit tuon yllä olevan minun takiani, esitän pahoitteluni.

Mutta kun olen tutkaillut näitä Pelikaani-säikeitä, olen huomannut, että jopa RA pyysi lievää vinkkiä, jos en vallan väärin muista.
Siksi uskalsin, kun sentään koko muu PaPe on omin voimin ratkottu.
Ja Eki, "pienessä määrin" minusta tälläkin säikeellä on vinkkejä pyydetty. Kävin viestit läpi ja vinkkipyyntöjä oli noin kuusi.

PP,
pidin vinkeistäsi, kiitos. Niitten avulla aukeni. (Jos voitan tämän sivun ristikolla, lahjoitan summan Interpedialle.)
19. Jukkis2.10.2008 klo 21:18
Lehden deadlinesta sen verran, että asioista voidaan puhua niiden oikeilla nimillä.

Malojen keskiaukeamassa on asiavirheen sisältävä vihje, johon tulee asiavirheen sisältävä vastaus:
MUUMINEIDIN NIMISET -> NIISKUT
Ei ole muumineitiä (tai Muumineitiä), on Niiskuneiti, joka kuuluu niiskujen lajiin. Niiskut ei ole muumeja. Ja Niisku puolestaan on eräs niiskupoika, Niiskuneidin veli.

Kuten tuli jo aiemmin mainittua, Saaren ristikossa s. 25 on kanssa virhe. JALKA ei ole 0,3408 m, vaan 0,3048 m.

Lähteenmäki-Asikainen -tavuristikossa s.31
MAHDOLLISTAJAT -> SAATTAJAT
tuntuu jotenkin ontuvalta. Osaako joku selittää hyvin?

Mutta siis tässä lehdessä ei oikeastaan mitään lopulta jäänyt epäselväksi. Harvinaista. Ja se, että lopulta sain kaksi viimeistäkin (Pitkälä ja e.m. tavis) täyteen, on pienoinen ihme.
20. RA2.10.2008 klo 22:00
Suunnilleen tämmöisen sanaverkon kautta syntyi
MAHDOLLISTAJAT > SAATTAJAT;

mahdollistaa ~ tehdä mahdolliseksi ~ osoittaa, että jokin on mahdollista ~ auttaa jnkn pääseminen jhnkin ~ mahdollistaa, johtaa jhkn ~ saattaa (yhteen)

- Pelkkä sattuma teki mahdolliseksi, että ylipäätään tapasimme.
- Pelkkä sattuma saattoi meidät yhteen.

Vihje olisi kai tällä logiikalla voinut olla myös JOHTAJAT. Hmmm...
21. Jukkis2.10.2008 klo 22:14
On sitä parempiakin päättelyketjuja nähty. Jos kohta huonompiakin.

No RA, PuPe 5/2008:n tavuristikkokin on täysi, eikä siinä jäänyt mitään epäselväksi. Sen sijaan uusimman Paksun vastaava on vaihteeksi ihan epätoivoisen näköinen, iso reikä keskellä.
22. RA2.10.2008 klo 22:36
Jukkis, kysymys on kai enemmänkin sana- tai ideaverkosta kuin mistään suoraan ja aukottoman loogisesti etenevästä päättelyketjusta yhdestä sanasta toiseen sanaan.

Mutta samaa mieltä. Huonompia ja parempia on nähty.
23. Jaska2.10.2008 klo 23:30
Mahdollistajat - saattajat? Ei oikein onnaa. Mahdollistaja on näet saatettu eikä saattaja. Ratkaisusanalle saattajat olisi oikea vihje ollut PYRKIVÄT YLEENSÄ SISÄÄN.
24. RA2.10.2008 klo 23:50
Älä höpötä, Jaska. Totta kai se, joka mahdollistaa jotakin, tekee sen mahdolliseksi eli saattaa sen mahdolliseksi.

Sinun sisään pyrkimisesi on toinen juttu. Eikä siitä nyt ehkä sen enempää. Näitä ristikoita saattavat ratkoa viattomat nuoretkin.
25. HT3.10.2008 klo 09:09
Häpäistä = saattaa häpeään, ja tästä kai sitten saisi HÄPÄISIJÄT > SAATTAJAT.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *