KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2496

4131. HS 2496

HT8.8.2008 klo 08:02
Tyynynpäällinen tuli, hyvä.
2. Bella8.8.2008 klo 09:43
Huomenta.
Tuntuu tosi mukavalta tämä koko.
3. Camppi-One8.8.2008 klo 09:47
Takaisin talvikokoon siis. Haastetta tuntuu pienestä koosta huolimatta riittävän. Varsinkaan kahdesta vasemmanpuoleisesta tummennetusta alueesta ei meinaa saada oikein mitään otetta, kun ei mikään ristisanakaan ole erityisen triviaali.

Onkohan vasemmassa alanurkassa KALARÖYKKIÖ-vihjeessä virhe, minä kun saan sinne vain uhrikiviröykkiöröykkiön ;) ? Ja siinä tapauksessa siis ratkaisusana ei ole erityisen mielekäs. Pakastekala ei oikein mitenkään istu kasattavaksi.

Toinen kummalliseksi jäävä paikka on vanhan ratkaisun päällä olevat kaksi naisfiguuria. Niistä pystyyn tuleva sana ei oikein tunnu loogiselta, ellei sitten todella kaukaa haeta liikaan rasvaan liittyviä toimintoja.
4. HT8.8.2008 klo 10:03
Camppi-One: mainitsemasi kohta on OK. Kyseessä on kalan harvinaisempi nimi, joka oli Lehdon ristikossa viimeksi muutama viikko sitten. Katso Nykäsestä, jos sen omistat.
5. Hillevi8.8.2008 klo 10:44
Helpotuksen huokaus pääsi, kun näin ristikon koon, mutta moni on kakku päältä kaunis...Tunnin ratkoin, ja sitten jämähti. Paljon pitkiä sanoja.
6. PP8.8.2008 klo 11:03
Tyypillinen luupittava. Kuvista ei saanut selvää, vaikka kuinka tihrusi. Taisi osua minulle tavallista suttuisampiu painos. Varsinkin vaakunakuvat olivat yhtä mustaa möykkyä.

Sen verran antoi työtä, että vei yhtä kauan kuin lakanatkin.

Ihmettelin myös naisfiguureista tulevia sanoja. Marokon hittituote vähän hymyilytti, mutta sitähän se on. Vasen ylänurkka kesti hetken oivaltaa 'vie mukana' -vihjeen vastaus, mutta tulihan sekin sieltä. Vastaussanasta on käyty polemiikkia tälläkin sivustolla. Keskellä oleva naishahmo on sen verran vanha tutttavuus, että sukunimi on päässyt unohtumaan. No, ei haitannut, kun etunimi tuli heti mieleen.

Ja taisi koittaa se päivä, ettei silmään osunut yhtään virhettä.
7. PP8.8.2008 klo 11:08
Nyt putkahti sen laulajan sukunimikin jostain aivojen uumenista. En siis olekaan ihan dementoitunut vielä.
8. Camppi-One8.8.2008 klo 11:14
Kyllähän on pähkäilemistä noissa tummennetuissa alueissa. Keskimmäinen on vieläkin sitä naishahmosta (jonka nimi on yhä arvoitus) lähtevää pystysanaa lukuun ottamatta tyhjää täynnä, samoin sen alta puuttuu vielä jotain.

MAROKON HITTITUOTE huvitti täälläkin, KOLMEN RYHMIÄ puolestaan pisti ketuttamaan mahdottoman yleisellä vihjeellään noin spesiaalisanalle. Eikä ne alavasemmalla ristikkäin olevat pötkylätkään kyllä kauhean itsensä näköisiä olleet. Piraattielokuva oli hauska, saisikohan Mustamäen torilta...?
9. Camppi-One8.8.2008 klo 11:17
Niin ja joidenkin harmaapohjaisten sanojen esiintyminen taivutusmuodossa hämmensi ja ärsytti, kunnes hoksasin asioiden suuremman yhteyden.
10. PP8.8.2008 klo 11:27
Camppi-One:

Piraattielokuva oli hiljakkoin jollakin muulla laatijalla juuri tuohon vastaussanaan selityksenä, niin ettei se ollut AL:n omaa keksintöä, hyvä silti.
11. uusi kyselijä8.8.2008 klo 13:28
Keskimmäinen harmaa alue takkuaa täysin, muuten helppoa.
12. Potter8.8.2008 klo 13:51
Ei helpottunut vaikka pieneni. Vasen harmaa-alue tökkäsee. Saappaille tai kolmen ryhmälle kun sais helppiä, niin voisin vaikka selvitä eteenpäin.
13. Hemuli8.8.2008 klo 14:19
PP, Camppi-One, Potter ja muut,
tervehdys!

Sain erityisen tervetulleen Helsingin vieraan, jota kävin asemalta hakemassa puoli kymmeneltä.
Sitä ennen pakersin ristikkoa ja nyt istahdin seuraavan kerran sen ääreen.

Kun aamulla aikaisin aloitin, sain ristikon lähes täyteen. Sama harmaa alue keskellä, joka muitakin on kiusannut,
teki topin, enkä ainakaan heti nytkään keksinyt, miten siitä etenisin.
Mutta ne naisfiguurit arvelin ymmärtäväni. Heiltähän puuttuu päät.

Potter, on kyse saappaiden huoltamisesta.
Kolmen ryhmän loppuosa on ihan selvä, alku sen sijaan omituinen, vaikka sana sinänsä on ihan tavallinen.
14. Owlie8.8.2008 klo 14:44
KOLMEN RYHMÄ.
Liikutaan elukkapuolella. Tsekatkaa KELAKANSAA-vihjeen viereisen mötikän ratkaisunne!
15. PP8.8.2008 klo 14:53
Hei, Hemuli!

Päättömät likat taisit oivaltaa ihan oikein. Ainakin tuli järkeä vihjeeseen.
16. Owlie8.8.2008 klo 14:59
Ylläpito hoi!
HS 2496 on siirtynyt "muut aiheet"-otsikon alle!
17. Hemuli8.8.2008 klo 15:21
Owlie,
mahtaako nyt olla se ylläpidon loma?
Eikö sinunkin pitänyt olla poissa maisemasta, vai ymmärsinkö väärin?
Ja kuka tahansa kiltti, vinkatkaa nyt jotain ASTIASTOON!
Olen nyt kai saanut suurimman osan keskiharmaan sanoista,.mutta joju voi olla väärin, koska mitään asiallista astiastoa ei synny.
18. Hemuli8.8.2008 klo 15:36
Oi PP,
sinähän puhuit tästä nimenomaisesta astiasta jollain säikeellä, jota iloksen luin viime viikolla!
En ole koskaan ennen kuullut sanaa, mutta nyt sain keskikohdan oikein oululaisvoittoisine astioineen päivineen!
19. Bella8.8.2008 klo 15:57
Nuo päättömät oli heti selviö.
Yhtä kauan vei minultakin kun isommankin
täyttäminen.
PIRAATTI ELOKUVA on ollut HS-ristikossa
aikaisemmin.
20. aatra8.8.2008 klo 16:12
Täällä taas. Jätin työt ja vaihdoin vapaalle viikonlopuksi. Samat tuntuu takkuavan kuin teilläkin... Kutka tärisevät töissään? Tästä ristikosta kaikki kulmat ratkesi heti, mutta keskiala ja siitä alas asti takkua pahasti.Mikä tuo on tuo kello 12 kuva? Ei ymmärrä...
21. aatra8.8.2008 klo 16:12
Täällä taas. Jätin työt ja vaihdoin vapaalle viikonlopuksi. Samat tuntuu takkuavan kuin teilläkin... Kutka tärisevät töissään? Tästä ristikosta kaikki kulmat ratkesi heti, mutta keskiala ja siitä alas asti takkua pahasti.Mikä tuo on tuo kello 12 kuva? Ei ymmärrä...
22. Potter8.8.2008 klo 17:23
Ha haa...
Viimeinkin keksin samalla kun katselin noita avajaismarsseja.
No, on siellä vielä tuon Au-maan (ylhäällä pystyyn) piilokirjain, jota en tajua.
Saa auttaa ja autan takaisin jos on tarvetta.
23. Pattikas8.8.2008 klo 17:29
Potter:
Au-maa viittaa loppuosaltqan pelikortteihin. Kun sain vähän apuja saiihen keskiharm,aaseen. Muuten tehty.
24. Pattikas8.8.2008 klo 17:31
Huh, tulipa lyöntivirheitä, kun hämäryys vaivasi.
25. Potter8.8.2008 klo 17:45
Kiitos Pattikas!
Olinpa tyhmä, olin vaan niin maantieteessä kiinni.
Mitenkähän tuossa keskiharmaassa vihjaisin? Alun pitkähkö pystysana viittaa kahviin ja tupakkaan. Siitä se kyllä lähtee.
26. uusi kyselijä8.8.2008 klo 18:12
Ei vaan onnistu tuo keskiharmaa, kun en edes tupakoi!
27. Nasu8.8.2008 klo 18:15
Siihen kahviin laitetaan kuumaa maitoa. Minulla sen sijaan on viimeinen harmaa alue tyhjänä, kun en millään keksi noita kärppiä. Saisko apuja joltakulta?
28. Potter8.8.2008 klo 18:22
uusi kyselijä:
Mikäs se siitä poltetusta tupakasta jää jäljelle?
Nasu:
Laitapa googleen kärppä ja wikipedia, sieltä selviää.
29. Bella8.8.2008 klo 18:25
Nasu:
Kärpällä on myös toinen nimi.
30. Nasu8.8.2008 klo 18:37
Nyt selvisi! Enää puuttuu yksi kirjain piraattielokuvasta: H_OK. Onkohan nuo muut oikein?
31. Pattikas8.8.2008 klo 18:48
Potter:
Aatos kivusta! Joo, tulihan se sieltä, joten ei kun vahvistamaan. Hinkin ja tonkan kyllä tunnen, mutta tähän tullut sana on minulle outo. Löytyi kuitenkin kuukeloimalla. Kun ei ole Nykästä, kamppi näyttää viittaavan pusikossa elävään olioon. Onko näin? Anteeksi, piti sanomani "Kiitos avusta!"
32. Bella8.8.2008 klo 18:48
Nasu:
On oikein. mieti mikä oli erään merirosvon
nimi enlanniksi.
33. Bella8.8.2008 klo 18:54
Virheitten aalto.
Mieti mikä oli erään merirosvon
nimi englanniksi.
34. uusi kyselijä8.8.2008 klo 19:19
Kiitos, selvisi!
35. pelaaja8.8.2008 klo 19:24
Hei.
Olipa mukava tyynyliina. Ja laatijalta hieman apujakin (Ääninen, ettei olis pakko hakea, jos ei tunne sanaa). Mukaan viemisessä auttoi muistista esiin putkahtanut huutomerkki.
Mutta ystävät hyvät, älkää nyt sentään laittako ratkaisusanoja näytille (piraattielokuva). Se tosin oli varmaan vahinko.
36. pelaaja8.8.2008 klo 19:27
vitsi, en muistanut, että hullu ei huomaa ja viisas ei virka mittään, anteeksi
37. mari8.8.2008 klo 19:35
voisiko joku antaa vihjeen tohon laulajattareen?
38. Jondalar8.8.2008 klo 19:48
Vähän oli työläs, mutta niin pitääkin olla. Laulaja näyttää tutulta, nimeä en keksi. Vaakaan kai tulisi etunimi, pystysana kuvaa tilannetta. Nimi on laitettu, varmistusta vailla tosin.

Siinä ristikossa, jonka ratkaisu saatiin, tein yhden virheen. Hyinen paikka olikin napameri, laitoin siihen napakeli. Aattelin ettei napaseuduilla varsinaisesti ole meriä, vaan etelässä manner ja pohjoisessa jäätikkö.
39. Bella8.8.2008 klo 19:56
Hei Jondalar:
Hyvä, että mainitsit ratkaisuristikon,
sillä olen unohtanut tarkistaa.
Palaan tarkistuksen jälkeen.
40. pelaaja8.8.2008 klo 19:57
mari ja Jondalar

laulaja lauloi vuosia sitten mutta löytyy jopa kuvahausta jos etunimi on teillä oikein niinkuin varmaan on, koska ei siinä paljon vaihtoehtoja ole - karjalanmaalta jotenkin olivat laulut
41. marjuko8.8.2008 klo 20:14
aatra:
Jos muut eivät ole sinulle vielä vastanneet niin sanoisin että kello 12 kuvassa kysytään pienempiä yksiköitä.
42. PP8.8.2008 klo 20:39
Eikö tule ketään mieleen laulusta 'Rusgie neitsyt, valgie neitsyt', nimi kuin kenraalilla.
43. pelaaja8.8.2008 klo 20:43
aatra ja Marjuko

Hyvä kun Marjuko tarkkaavaisena huomasi, että kysymys oli jäänyt vastausta vaille. Kaikkiinhan jokaikinen täällä vastailee mutta aina joskus jotain pääsee menemään ohi.
Siihen tärinään - se alkaa sillä ilmeisimmällä sanalla mitä tärinätyöstä voi tulla mieleen. Miesten ala vissiin.
44. mari8.8.2008 klo 21:17
kiitos PP. kyllä se siitä kun rautalangasta vääntää.
45. JMP8.8.2008 klo 21:23
Pienempi tuli, muttei ollu mikään läpihuutojuttu.
Voisko joku vinkata noi kaksi alkuosaa vaakunoista, kun
en saa mitään selvää.
46. pelaaja8.8.2008 klo 21:28
JMP,
näin ensihätiin
-alempi on espanjalainen, ylempi on kirjailija miinus yks
47. JMP8.8.2008 klo 21:35
Tänks pelaaja! Nyt saan varmaan loputkin.
48. Matahari8.8.2008 klo 21:39
JMP: pelaaja ehti ensin, mutta lisävihjeenä voit alemman kohdalla muistella Juicea ja ylemmän Turun linnan kaunotarta ... kankahalla kasvoi kaunis kukkanen, nimeltään ...
Pienenä vinkkinä vaakunoihin: joku joskus mainitsi kunnat.net -sivut, joilta vaakunat löytyvät, mutta samoilta sivuilta löytyy kirjakauppa, josta olen hankkinut kirjasen (painettu muistaakseni 2005), jossa ovat kaikki silloiset vaakunat. Helpottaa huomattavasti. Tietääkseni Lehdonkin käyttämät vaakunat perustuvat samaan aineistoon.
49. JMP8.8.2008 klo 21:45
Ne aukeni heti kun oli jo muitakin kirjaimia, mutta
Matahari toi kirjanen oli tosi hyvä tietää, koska
sellaista mä oon aina halunnu.....
50. mari8.8.2008 klo 21:49
JUSSI KAMPPI vastaukseen ei tule tolkkua puhumattakaan
ASTIASTOA jonka kaikki muut tietävät Oulusta. paitsi minä.
olen toivoton tapaus
51. Jondalar8.8.2008 klo 21:58
PP kiitos vahvistuksesta. Muistan tytön heleän äänen. Nyt ristikko on valmis, mutta uskon Bellaa, postiin vasta myöhemmin. Siinä on sekin, että varhain postitetut vastaukset jäävät kopan pohjalle ja vähän ennen määräaikaa tulleet lähemmäksi pintaa. Olipa aika ovelia sanoja ristikossa. Keskiharmaan alapuolista aluetta piti miettiä Pekingin avajaisten yli ja vähän mallata lyijykynällä.
52. Bella8.8.2008 klo 22:04
Jondalar:
Ethän joutunut paljon kumittamaan?
53. marjuko8.8.2008 klo 22:37
mari:
Jussi ja kamppi ovat kaksi eri asiaa, ei ole kyse henkilöstä. Eivät asu ihmisten ilmoilla. Astiastoa on monikossa, murresana ehkä Pohjanmaalta? Tietääkseni niillä kannettiin esim. maitoa, en ole ihan varma mitä.
54. Camppi-One8.8.2008 klo 22:41
Tosiaan, äättömiähän ne neidot olivat!

Päivän taukokaan ei auttanut tuohon keskialueeseen ja sen alla oleviin. Kahvista ja tupakastakaan kun en piittaa, ei lämpimät maidot ja poltetun tupakan jäänteetkään vieneet eteenpäin, eikä oudot oululaisastiat. Laulajan toiminta on edelleen ainoa tiedossa oleva sana noilla main...
55. mari8.8.2008 klo 22:48
kiitos marjuko, mutta minulla taitaa olla niin paljon väärin,
että täytyy pyyhkiä ja yrittää uudeelleen, kun en saa nyt
tolkkua tähän. kysyn kuitekin, että mitä se laulaja tekee?
hoilottaako vaan?
56. marjuko8.8.2008 klo 22:53
mari:
Ei se hoilota, sillä on menossa ihan tavanomainen - 12 kirjainta - jonka joutuvat tekemään niin laulajat kuin näyttelijätkin yleisön edessä.
57. mari8.8.2008 klo 23:05
voi kiitos marjuko. se istui muihin kirjaimiinikin.
58. Hemuli8.8.2008 klo 23:13
Vielä siinä keskialueella taisteleville,
jos teillä on Nykänen, katsokaa, mitä kaikkea kamppi on. Merkityksiä on kolme, valitkaa se, joka sopii myös jussiin. Siitä se ainakin minulla miettimisen jälkeen aukeni.
Paljon vaikeampi tämä kohta tietysti on meille, jotka emme osaa oululaisten puhumaa kieltä ja joille siis eivät entisaikojen maidonkantovälineet ole tuttuja,
59. Camppi-One8.8.2008 klo 23:17
Puhumattakaan meistä, joiden mielestä ristikoiden ratkaisemiseksi ei pidä tarvita erityisiä ristikkosanastokirjoja ;).
60. Matahari8.8.2008 klo 23:25
Camppi-one: löysin oudot oululaisastiat googelista kummallisesta paikasta rakkausrunot, hakusanaksi hinkki! Tupakkavihje vei aluksi harhaan, näitähän voi syntyä mistä vaan, kahvinimike on nykyään yleinen, ennen sitä sai pääasiaas etelänmailla varsinkin aamusella.

Itse olen taas hakoteillä keskimmäisen kuvan alla olevalla alueella - kuoria puuta, tanssiva pari jne - jossakin on vikaa, vikaa, vikaa... arkkityyppi, Jungia vai paperia?
61. Bella8.8.2008 klo 23:38
Matahari:
Arkkityyppi on sen raamatun ukon poika.
62. Jondalar8.8.2008 klo 23:46
Vanhaan hyvään aikaan metsätyömiehet kuorivat pöllejä vuoluraudalla, muutamat sanoivat vuolurautaa eri nimellä. Siitä nimesta löytyy ratkaisu. Tanssiva pari, heistä voisi uskoa että tanssivat kauan, kenties aamuun. Lapsuussijallani maitohinkki oli justiin tämä mikä tuli ristikkoon. Saattoi olla neljän litran peltiastia, jossa oli kansi.

Bella, luulin, kun oli melkein valmis ettei tarvitse mitään korjata. Virtuaaliasunnon loppua jouduin muuttamaan.
63. Hemuli8.8.2008 klo 23:48
Camppi-One,
puolustuksekseni mainitsen, etä minun "erityinen ristikkosanakirjani" on Nykysuomen sanakirja, esiintyy täällä nimellä Nykänen, niin kuin lähiaikoina opin. Sen olen hankkinut 70-luvulla, jolloin ristikoiden ratkominen ei vielä käväissyt mielessänikään.
Mutta siitä ON arvaamatonta hyötyä.

Mataharin
kaipaama puun kuoriminenkin olisi sieltä tarkistettavissa. Oli hiukan vaikea uskoa, että semmoista sanaa olisi olemassa. Ei se pelkästään kuorimista tarkoitakaan ilmeisesti, vaan pinnan vaurioittamista.
Tanssijoissa sen sijaan ei tarvita mitään faktatietoa. Ei edes tanssien nimiä tarvitse mielessään käydä läpi. He vain tanssivat, tanssivat, tanss...
64. Matahari8.8.2008 klo 23:56
Kiitos Bella! Niinpä tietysti, tämäkin arkki-käsite olisi pitänyt oivaltaa. Hyvä, että aina löytyy apua.
Lähipiirissänikin on muuten Bella-niminen neito, fiksu kuin mikä, taitaa nimi olla enne, ikäeroa teillä voi olla, hän kohta 4 v.
65. Bella8.8.2008 klo 23:56
Jondalar:
Minulle tuli loppupuolella
aika paljon valkoisia ruutuosioita, joihin jouduin
laittamaan uusia kirjaimia.
Kumittaa ei tarvinnut, koska en pidä
siitä, kuten et sinäkään.
Lopputulos on kuitenkin sama.
66. Bella9.8.2008 klo 00:08
Matahari:
Enteestä itseni suhteen en tiedä,
mutta lempinimi on hyvä.
Sitä on mukava kuulla vanhoilta ystäviltäni.
Se vaan on jäämistöä, joita ihanat pitkäaikaiset
ystäväni automaattisesti käyttää.

Minulla on vähän enemmän ikää, kun sinun
Bella-neidollasi.

57 vuotta, vain.
67. Matahari9.8.2008 klo 00:15
Kiitos Hemuli, sinä kokonainen pelastusarmeija! (Olen seurannut sinun jatkuvaa avuliaisuuttasi, vakooja kun olen) Nyt on valmista, jos alueeksi todella tulee paikka saarella merellisellä, tuttu, voi niin tuttu.
68. Matahari9.8.2008 klo 00:23
Bella: tämähän vain todistaa, että nimi on enne, ei ystävät turhaan lausu. Senhän huomaa tältä saitiltakin.
69. mari9.8.2008 klo 00:33
voi kiitos teille auttajille. enää on epäselvä kuin KIERTÄVÄT
PISTOSKOHTIA? nolottaa kysyä mutta kun on jossain
väärin niin ei saa tolkkua.
70. katti9.8.2008 klo 00:33
Harmillinen tapaus sattui: lehti putosi kainalostani kadulle, bussissa sitä vielä ratkoin. Yli puolet tuli tehtyä, apusia olisin kysellyt.

Jos onnistun ristikon vielä saamaan, palailen kyselyineni ensi viikolla, jos joku täällä vielä seilaa. Sarjiksista ja muista viis, ristikon katoaminen harmittaa. (Josko sitten enää muistan sitäkään, mitä jo tuli ratkottua:)
71. Bella9.8.2008 klo 00:37
katti:
Kysy joltain tuttavaltasi, joka ei täytä
HS-ristikkoa.
72. Camppi-One9.8.2008 klo 00:38
Ah, Nykänenpä tosiaan...

Kiitoksia avuista, nyt tuli vihdoin valmista. Aikamoinen liuta oli kyllä outoja sanoja tai vihjeitä, joita ei vain mitenkään normaalilla yleissivistyksellä ja päättelemällä voinut löytää, ei ihan huippunautinto ratkaista.

Enpä kyllä ikinä ollut cam... kampillekaan tuota merkitystä kuullut.
73. katti9.8.2008 klo 00:39
Bella:

Tilauksessa on, mutta ihmiset ovat suht. hajamielisiä.

Kädet olivat täynnä, ja lehti tipahtaa melko äänettömästi, PAH.
74. Camppi-One9.8.2008 klo 00:41
mari:
Jos nyt olen oikein sanan keksinyt, pistoskohtia kiertävät on kyllä aika väkisin väännetty yhdyssana, jollaista en ole ennen kuullut. Ja aika vaikea kuvitella, mistä moisia edes tulisi. Mutta ehkäpä sellaisia voisi tulla, jos joku pistää minua vatsaan likaisella puukolla?
75. Hemuli9.8.2008 klo 00:51
marille vielä,
noin just, kuten C-O tuossa edellä sanoo. Jos yhdyssanan alkuosaa ei lainkaan tulisi, vihje voisi olla myös "punkin puremasta".
76. Camppi-One9.8.2008 klo 00:53
varsinainen herkkusieni, silti ottaa niin kupoliin, kun
alku on pilaantunutta jotain, mutta mitä? eihän tässä tule
uni silmäänkään enää. voi hitto vieköön.
77. mari9.8.2008 klo 00:59
jees kiitos kaunis Hemuli ja Camppi-One ja anteeksi, että
sanoin herkkusieneksi. olette ihania kaikki!
78. mari9.8.2008 klo 01:07
nyt voin mennä nukkumaan ja huomena tarkastan.
hyvää yötä kaikkille ja kiitos avuista.
79. Hemuli9.8.2008 klo 01:13
PP ja HT,
minulla olisi innostunutta ja positiivista kerrottavaa Pesos-Kielos -rintamalta ja sanoisinpa sanasen etymologiastakin.
Ongelma on, ettei tämä taida olla oikea säie, ainakaan näin loppuviikosta, kun monet vielä tuskailevat omien tyynyvaarujensa parissa.
Mutta olisi!
Kun torstai-iltana - vai yökö silloin jo oli - puntaroimme pitkin poikin näitä kirja-asioita, seuraava puheenvuoro alkoi: No, asiaan.
Eli into on pidettävä aisoissa - kai.
80. JMP9.8.2008 klo 01:40
Nyt olen tarkastanut kaikki mari. En minäkään saanut
unta silmään ennenkuin kaikki mielestäni ok.
Öitö niille, jotka vielä messissä.
81. pekka9.8.2008 klo 02:17
Teeppä aulis seuraavaksi oikea ristikko, ilman kookkelia ja muuta soopaa sisältämättä. Tämä on toivomus.
Minä en tykkää näistä pikaratkojista, jotka ovat heti kertomassa sinun laatimuksiesi vastauksista, vaikka on ne niin uskollisia sinulle.
82. Hemuli9.8.2008 klo 07:27
pekka-poika,
enpä ole huomannut, että nuo pikaratkojat rientäisivät kajottelemaan AL:n laatimusten vastauksia ennen kuin joku jämähtänyt toivoo apua. Harmittaako sinua, jos joku pääsee etenemään ratkaisussaan ripeämpien avulla?

Pikaratkojat tuntuvat myös muodostuvan kovin erilaisista ihmisistä, toiset erittäinkin "uskottomia". Olen ollut huomaavainani.
83. HT9.8.2008 klo 08:17
Hemuli,

ainahan voi jutustella Muut aiheet -osastossa jos tuntuu, että sanottava menee turhan kauas ristikkoaiheesta.
84. Camppi-One9.8.2008 klo 09:01
Omituista... Minä en ole kirjoittanut tuota nimiini klo 00:53 merkittyä viestiä. Minähän juuri olin antanut vinkkiä siitä sanasta, jonka löytymättömyys sitten yhtäkkiä ottaisi kupoliin.

Mutta mari pyytelee seuraavassa viestissään anteeksi herkkusieneksi nimittelyä - kävikö niin että sinun oli tarkoitus osoittaa viestini minulle, mutta nimimerkkini menikin vahingossa lähettäjä-kenttään eikä viestin alkuun? Vai onko täällä liikkeellä joku joka saa kicksejä muiden nimellä esiintymisestä?
85. HT9.8.2008 klo 09:11
Camppi-One,

Kyllähän täällä toistenkin nimellä esiinnytään, mutta myös sitä näkee, että kirjoittaja panee vahingossa vastaanottajan lähettäjä-kenttään. Minulla on pari kertaa ollut lähellä lipsahtaa.
86. Taiska9.8.2008 klo 09:57
Olen ratkonut Hesarin ristikoita (muut eivät kelpaa) jo kolmekymmentä vuotta ja vasta tänä kesänä löytänyt tämän sivuston. Apua olen saanut , kiitos siitä, varsinkin tämän viikkoiseen mielestäni tosi vaikeaan pläjäykseen. Sen vain huomasin ja huvituin, etten ole päässyt vielä sisälle teidän "slangiin". Nykäsestä on maininta tuon tuostakin ja ajattelin, että pitänee mennä kirjakauppaan kyseleen mainittua teosta, kunnes Hemuli paljasti mikä se on. Olin löytänyt kyseiset kirjat vastikään kierrätyskeskuksesta 40 sentin kappalehintaan!
87. aatra9.8.2008 klo 10:16
Taiska: Sulla kävi tuuri. Nykäsistä pyydetään maltaita. Itselläni kävi myös tuuri, kun veljen uuteen asuntoon oli edellinen asukas jättänyt koko setin. Sain sen, kun veljellä oli jo oma. 70-luvun siisti painos.

Minulla ei ratkea vasemman puolisin harmaa ja sen alaosa. Onkohan oikein, kun kelakansan yllä olevaan mötikkään sain porkkanan sukuisen juureksen? Alkaa vieraalla konsonantilla.Tuleeko kelakansaan myös pehmeä konsonantti+ Ja mihin tuo KELA siinä kansassa edes viittaa? Taidampa olla hieman tyhmä... Jos joku osaisi vihjata alle 1-vuotisiin taikka oppaaseen, olisin kiitollinen. Saappaisiin koetaan slangisanaa alkuun. En tiedä olenko metsässä..
88. otv-a9.8.2008 klo 10:29
yötä myöten reissusta riutuneena yritin vääntää ohjeittenne avulla puolikasta kasaan. kukaan ei vihjaillut mitään viimeisen harmaan yläpuolelta. olin sinne tökännyt LAHJAN PÄIVÄksi sanan aatto, onhan joulu jo lähempänä kuin kauempana. jotain sain ympärillekin sopimaan, letkistä ja muuta. no, syntyihän se lopulta sekin kohta. nyt pitäisi saada käsiin viime viikon lakana ja kk-liite ja alkaa kahlata ko. säikeitä.
89. otv-a9.8.2008 klo 10:32
aatra,
juures tuli minullekin, en vain tiennyt, että porkkanan sukua. alle 1-vuotiset kai inttiasiaa. porskuta vaan niillä saappailla, et ole metsään menossa.
90. aatra9.8.2008 klo 10:40
Kiitos otv-a. Ehdinkin jo ennen vihjeesi lukemista saada koko kohdan valmiiksi.Nyt on siis ristikko täynnä.Naurattaa, kun mietin alueeseen jos jonkinlaisia vaihtoehtoja ja siihen tulikin se alue, jota itse olen töissäni paljon tutkinut. Liian lähellä siis, ei mennytkään antiikkiin taikka Kreikkaan...

Nyt tajusin vihdoin kela-kansankin. Ei tullut instituutio mieleen ensin. Sen sijaan päässä soi eräs männävuoden hitti... Ihan mukava ristikko tämä sitten olikin, vaikka eilen olisin halunnut viettä enemmänkin aikaa tätä tehden. Noh, tulipahan jopa neljä ystävää juhlittua avioliiton auvoon. 080808... Maaginen päivä. Onnea heille.
91. Camppi-One9.8.2008 klo 10:45
aatra:
Juu, kyllä se möykky juures on, tosin ei minunkaan mielestäni väristään huolimatta porkkanan vaan perunan sukulainen, ja slangisaappaat oli kyseessä. Alle 1-vuotiset eivät viittaa ikään vaan aikaan, jolloin kyllä ollaan metsässäkin. Ymmärrettävä sana, jota en tosin sitäkään ole suuremmin oikeasti kuullut käytettävän.

Tuota KELAa näkee lauseessakin kirjoitettavan juuri noin, isoin kirjaimin, vaikka asianosaiset itse kirjoittavat sen kyllä muotoon Kela. Ja tämä OPAS ei ainakaan kävele kaupungilla neuvomassa turisteja.
92. Camppi-One9.8.2008 klo 10:46
No niin - pitäisi näköjään päivittää sivu ennen kuin vastaa kysymyksiin ;).
93. aatra9.8.2008 klo 11:01
Eipä tuo mittään Camppi-One, kivat vihjeet silti. Mutta korjauksena: kyllä se vaan on porkkanalle sukua, vaikka ei heti nimestä uskoisi. Näin olen jostain kasvikirjasta asian lukenut. Minusta se kyllä maistuu perunan ja porkkanan sekoitukselta, mutta mene ja tiedä.
94. Aksu9.8.2008 klo 11:02
Hyvät huomenet teille kaikille!
Olen nyt lukenut keskustelunne ja miuta on jäänyt vaivaamaan juttu siitä uhrikiviröykkiöstä, mistä Camppi-One kysyi ja HT sen vielä vahvisti. Eikö sen uhrikiven pitäisi paremminkin muistuttaa kitupiikkiä? Vai oletteko yhä samaa mieltä kuin eilen?
95. otv-a9.8.2008 klo 11:10
KALARYÖKKIÖÖN laitoin kitupiikkejä. helposti käy tsekkaus.
96. ?9.8.2008 klo 11:15
"Moni saattaa luulla että X on sukua meidän perunalle, mutta niin ei ole, vaan kasvi on oikeastaan yksivuotisen päivänsiniköynnöksen sukulaiskasvi. Karhunköynnös ja isokiertokin ovat X:n sukulaiskasveja.
X kasvaakin rönsyilevästi maata myöten. Se kukkii suppilomaisin vaaleanlilanvärisin kukin joissa on keskellä musta "silmä". Aika viehättävä kukka!
X:n mukula, joka syödään on pitkänomainen, päistä kapeneva, suippopäinen, väriltään punertava tai ruskahtava. Mukula maistuu makealle."
97. Aksu9.8.2008 klo 11:17
Kitupiikkihän se on miullakii.
Mutta kiitos jälleen avuista! Keskiharmaan yläpuolista naiskasvoa en olisi tuntenut ilman vihjeitänne.
98. HT9.8.2008 klo 11:22
Aksu,

Viestini "mainitsemasi kohta on OK" tarkoitti, että laatija ei ole tehnyt virhettä, ei että C-O:n uhrikiviröykkiö oli OK. Ilmaisin sanottavani huonosti.
99. Aksu9.8.2008 klo 11:27
HT, hyvä juttu! Asia kunnossa.
100. Camppi-One9.8.2008 klo 11:53
Ok, eli uhrikiviröykkiöstä ei siis todellakaan ollut kysymys. Taas yksi sana, jollaista ei olisi ikipäivänä tullut mieleen yrittää ratkaisuksi tarjota - ja jonka takia vaihdoin sen hain evänkin sanan adessiivista ablatiiviin.
101. Aksu9.8.2008 klo 11:58
Hyvä, Camppi-One! Taisikin olla tarpeen miun tarkennus.
102. HT9.8.2008 klo 12:07
Camppi-One:

Taisi mennä niin, että sinulla oli ensin allatiivi ja nyt olet valistusta saatuasi vaihtanut sen adessiiviin.
103. mari9.8.2008 klo 12:09
Camppi-one anteeksi. minulta jäi kiireessä lähettäjä
pois. HT oli oikeassa, ettei ollut kiusaa. huomasin tämän
vasta äsken. olisin korjannut aiemmin. sorry
104. Camppi-One9.8.2008 klo 13:06
HT:
Näköjään on päiväunien aika, meni sen verran pahasti sijamuodot sekaisin. Muodot on kyllä tiedossa mutta viestiin menivät miten sattuu.
105. JMP9.8.2008 klo 13:19
Tänään tarkastin huolella uudestaan ja löytyi yksi
virhe. Piilokirjainten kanssa saa olla tarkkana.
106. Seitenvitonen9.8.2008 klo 14:22
Vaikein alue minulle tuo oikea harmaa, kun ei meinannut saada mistään kiinni. Bellan kärppävihje lopulta auttoi.

Vasemman laidan VIE MUKANA antaa oudon sanan?

Moniko meni aluksi lankaan alavasemman osavaltion kohdalla?
Tuhrua tuli, kun en vielä omista sitä ihmekynää.
107. Bella9.8.2008 klo 16:02
Seitenvitonen:
Ilmottaudun ensimmäiseksi.
Kyllä tuli laitettua mormoonipaikka,
tosin aika pian huomasin ettei istu ja
sitten vain valkoista teippirullaa päälle
ja uudet kirjaimet.
VIE MUKANA tulee sana, josta tuntuu
puuttuvan kirjaimia. Erikoinen sana tuli.
108. Juho9.8.2008 klo 16:16
Bellalle:
Ei niin kumma, kun kyseessä on imperatiivi.
109. Seitenvitonen9.8.2008 klo 16:20
Olisiko parempi vihje: Vie mukanasi.
110. PP9.8.2008 klo 16:22
Vastaus on joka tapauksessa kiistelty korttipeliverbi.
111. Bella9.8.2008 klo 16:41
Seitenvitonen:
Ehdottomasti niin olisi vihje parempi.

Juho:
Vastasin sanaan "outo"ja tuli ajattelematta
kumma.
Parempi olisi ollut harvinainen.
112. Taiska9.8.2008 klo 16:51
jess! Sain täyteen. Kuhilaassa oli virhe, jonka huomasin vasta kun tarkistin siitä Nykäsestä, kun tuo VIE MUKANA on joittenkin mielestä hassu. Minusta se on ihan looginen. Saattaa olla muitakin virheitä, mutta taidanpa lähettää pitkästä aikaa. Ennen vanhaan
ratkaisun yhteydessä oli aina palautettujen määrä. Joskus se oli vain parisensataa, nykyään taitaa olla paljon suurempi, kun eivät enää jaksa laskeakaan niitä.
113. Seitenvitonen9.8.2008 klo 17:08
Tuo korttipeliverbi se vei ajatukset harhaan. Vihjehän on ihan hyväksyttävä tuollaisenakin. On se metkaa tämä suomenkieli!
114. mari9.8.2008 klo 17:32
olen samaa mieltä Seitenvitonen, ettei pelkästään
mikään korttipeliverbi.
115. JMP9.8.2008 klo 17:55
TURMIO sanaan oletin jotain jujua, mut ei tullut.
Noi ruudut kun tulee kirjaimien päälle.
116. Seitenvitonen9.8.2008 klo 18:30
Mitä mieltä poppoo keskialhaalla kellotaulun viereisestä vihjeestä:
KASVUPAIKKA? Isokyröläiselle lienee tuttu.
Entäs ilomantsilaiselle?
Vai onko joku muu sana mahdollinen?
117. Aksu9.8.2008 klo 18:36
Enpähän ole muita vaihtoehtoja miettinyt.
Miun kasvupaikalta vois löytyä vaikkapa karpaloita.
118. PP9.8.2008 klo 18:47
Näin laatijat ja vähään muutkin pohtivat SAATA -verbiä säikeellä2833:

Lähettäjä: Eki 9.8.2006 klo 22:35
"SAATA on korttiensekoitusverbi ja SEATA yleinen sekoitusverbi."

Lähettäjä: tapiiri 10.8.2006 klo 10:56
"Jos verbin perusmuoto on SAATA, miten se taipuu?
saan, saat, saa, saamme, saatte, saavat
vai
sakaan, sakaat, sakaa, sakaamme, sakaatte, sakaavat
(vrt. esim. MAATA-MAKAAN)
minun kieli-intuitioni ei kyllä sulata moista SAATA-verbiä ollenkaan.
Itse ristikkoa laatiessani en kyllä kyseistä sanaa käytä ollenkaan."


Lähettäjä: Jaska 10.8.2006 klo 12:25
"Tapiiri, sakaan sakasin jne. Sakasin padat kaverin hertta-ajoon, kun mulla ei ollut valttia."

Mitä te muuten sakaatte muuta kuin kortteja?
119. Jondalar9.8.2008 klo 19:02
Sakkaaminen; sekoittaminen ovat eri käsitteitä. Ainakin puheessa korttisakki puhuu sakkaamisesta silloin kun saa viskata huonot kortit klonipakkaan. Saattaa kyseessä olla sama sana kuin lentokoneen sakkaus. Sanaa seata/saata en ole kuullu käytettävän puheessa tässä tarkoituksessa, vain ristikkosanana nähty. Kiistelty imberfekti ylempänä tarkoittaa saattamista.
120. Aksu9.8.2008 klo 19:05
Jondalar,
tarkoitat varmaan imperatiivia.
121. mari9.8.2008 klo 19:32
täällä ei saanut paljastaa ristikkoon tulevia sanoja PP?
122. PP9.8.2008 klo 20:02
Imperatiivimuotoa ei saa olla ristikossa, vaan vastaussanan on tarkoitettava jotakin muuta, tässä tapauksessa vastauksena on verbin perusmuoto. Vihje on imperatiivissa, vastaus infinitiivimuodossa. Huutomerkki olisi helpottanut
(vie mukana!). Sana taisi olla jo niin puhkipuhuttu, että
paljastaminen ei ihan hirveä rikos ollut. Anteeksi!!
123. JMP9.8.2008 klo 20:22
VILLIKKO sanan vastaus hieman yllätti, sillä aina olen
liittänyt sen lapseen tai ainekin nuoreen ihmiseen.
Mitä sanoo asiasta tietävät?
124. Aksu9.8.2008 klo 20:29
JMP,
en tiedä villikosta sen paremmin, mutta ihmettelin itse samaa asiaa, kun ristikkoa täytin. En tanttaa parempaa siihen keksinyt.
125. Aksu9.8.2008 klo 20:30
niin, ja lisäksi villikko on varmaan muutakin kuin vain suulas.
126. mummo9.8.2008 klo 20:40
kyllä taas oli teistä kovasti apua. hei sinä JMP ja kiitos
viimekerran toivotuksista, mutta missä on toinen
toivottaja ja hauskanpitäjä toippa oikein. olen käyvyt
läpi kolmasti. ei osunut silmiin. minä olen monet naurut
naurannut ihan veet silmissä. toipalle kovasti terveisiä.
ai niin JMP minun aikana se kyllä tarkoitti villiä kakaraa.
127. Hemuli9.8.2008 klo 20:43
JMP ja Aksu,
meillä päin kyllä minuakin vanhemmat ihmiset käyttivat yleensä kyseistä sanaa juuri tyttösistä, jotka heidän toisen sannontansa mukaan olivat aina suuna ja päänä. Seniori-ikäisistä en muista sanaa kuulleeni käytettävän.
Villikkouteen en minäkään saamaani sanaa välttämättä liittäisi.
128. JMP9.8.2008 klo 21:24
Luitko Hemuli klo 17.55 TURMIO sanasta?
129. JMP9.8.2008 klo 21:30
Iltaa mummo. toippa on ollut viikolla mukana, mutta
voi olla että on jotain menoa näin viikonloppuna.
Olen samaa mieltä, että hauska kaveri toippa on.
Paljon on hiljaisempaa nyt. Käy katsomassa jos
vaikka huomena olis jo meitä ilahduttamassa.
130. Bella9.8.2008 klo 21:45
JMP:
Minä luin ja itse asiassa odotin itsekin jotain
konnankoukkua. Ei sitten ollutkaan ne ruudut
muuta kuin peittämässä kirjaimia.

Hemulille olit osoittanut kysymyksen,
mutta ei kai haittaa vaikka kerkisin ennen.
131. mari9.8.2008 klo 22:07
minulle tuli kans ihan looginen vastaus.
132. mari9.8.2008 klo 22:20
olen mummon kanssa samaa mieltä, että toippaa
ja toipan iloista asennetta on ikävä.
133. mare9.8.2008 klo 22:56
Iltoja taas!
Suurinpiirtein täytetty , mutta kummasti nyppii yläreunan jalat ja helman lieve.
Onko vähän sen alapuolella oleva astia eräs nautinto-
ainekippo?
Apuva anelen!
134. Bella9.8.2008 klo 23:04
mare:
Saappaiden välissä olevasta tilasta on kyse.
ASTIA on alkoholikippo
135. mare9.8.2008 klo 23:09
Kiitos Bella!
Oikeilla jäljillä olin. Nyt se on täytetty.
Ötyä ja makoisia unosia kaikille!
136. Matahari9.8.2008 klo 23:09
Mare: nautintakippo minullekin syntyi, kuka nauttii mistäkin, katajalta maistuu. Jalat ja helma on vähän vaikea vihjattava sanomatta liian suoraan, piilokirjain on aika selvä, jos pystyt ovat oikein. Varmahan on melkein ruotsia.

Kysyn samaa kuin muutkin: missä on toippa????
137. JMP9.8.2008 klo 23:10
Minäkin tuijotin ensin jalkineita ja helmaa.
138. Bella9.8.2008 klo 23:19
Matahari:
Minulle tuli jännä tunne.
mare oletko kirjoittanut tänne aiemmin
samalla nimimerkillä?

"Ötyä ja makoisia unosia kaikille!"
Tuntui niin hyvältä ja kotoiselta.
139. Matahari9.8.2008 klo 23:27
Bella: Minä ainakin seison nimeni takana, maresta en tiedä. Voihan olla, että jotenkin kirjoitamme samalla tavalla.
Ötyä itsellesikin ja muille- aivan näen Jussi Jurkan kasvot ja kuulen pehmeän äänen. Lämmin tuli olo.
140. Hemuli9.8.2008 klo 23:30
JMP,
isoa jujua minäkin odotin turmiosta.
Mutta kyllähän siinä sitten hauskuuskin löytyi, niin kuin Bella ja mari tuolla sanailevat:
TURMIO on toisaalta itse perikatoa. Toisaalta TURMIO-sana vahingoittuu sen päälle tulevista ruuduista. SIC!
141. Bella9.8.2008 klo 23:32
Matahari:
En verrannut sinua ystäväiseni.
Ymmärsit väärin.

Tarkoitin, että mare jätti sellaisen tunnun,
että olisi voinut olla toippa.
Se hyvänyöntoivotus oli niin tuttu.

Siksi kysyin onko mare kirjoittanut aiemmin.
Nimimerkki oli minulle uusi.
142. Aksu9.8.2008 klo 23:35
Bella,
tuntui mare jo ihan tutulta ja hänen nimimerkkinsä löytyy muun muassa edelliseltä HS-säikeeltä.

Kerropa siis, mare, milloin olet löytänyt tämän sivuston!
143. Matahari9.8.2008 klo 23:40
Bella: eräs läheiseni on kirjoittanut, että vilpitön väärinkäsitys on yhtä hyvä kuin oikeakin, tunnustan vilpittömästi ymmärtäneeni väärin! Luetun ymmärtäminen tuottaa joskus vaikeuksia. Annetaan lämpimän olon siivittää unia.
144. Bella9.8.2008 klo 23:49
Matahari:
Todellakin, niin annamme.

Aksu:
Totta, oli kaksi kertaa.

Hemuli: SIC

Olen pahoillani mare.
Se tuntui niin tutulta.
145. JMP10.8.2008 klo 00:18
On se TURMIO se mikä tuli. Tulkintas oli hyvä!
146. Bella10.8.2008 klo 00:36
Hyvää yötä!
147. mummo10.8.2008 klo 00:50
katsoin Kaurismäen elokuvan. oli tietenkin surullinen,
mutta tässä ei annettu mittään toivoa, kuten muissa
elokuvissa. yönkuningatar kosti kaikille. surullinen juttu.
Tykkään hänen muista elokuvista enemmän. tässä
oli vaan kosto ja kaikille läheisille.
148. JMP10.8.2008 klo 11:10
Onko toippa jo kotona? Täällä on jo tytöt ja pojat
kovasti kaipailleet ristikkoa kommentoimaan.
149. mummo10.8.2008 klo 11:50
onpa oudon hiljaista, vaikka on vasta sunnuntai.
huomasin kaksi virhettä ristikossani kun tarkistin
sitä. nyt korjattu.
150. mare10.8.2008 klo 12:36
Bella:
Suloisen hiljaista sunnuntaipäivää.
Kyllä minä olen vain mare, en kukaan muu. Löysin tään foorumin keväällä. Aluksi kävin vain katselemassa, mutta sitten rohkaistuin kirjoittelemaan.
En ole toippa, mutta ehkä me molemmat ollaan huumor-
ihmisiä. Terkkuja vaan toipalle!
151. mare10.8.2008 klo 12:36
Bella:
Suloisen hiljaista sunnuntaipäivää.
Kyllä minä olen vain mare, en kukaan muu. Löysin tään foorumin keväällä. Aluksi kävin vain katselemassa, mutta sitten rohkaistuin kirjoittelemaan.
En ole toippa, mutta ehkä me molemmat ollaan huumor-
ihmisiä. Terkkuja vaan toipalle!
152. ?10.8.2008 klo 12:55
Missä mummolla virheet?
153. Bella10.8.2008 klo 13:05
mare:
Olen edelleen pahoillani.
Sinun yöntoivotuksesi oli
ihan kun toipan.
Kiitos kauniista toivotuksesta.
Seuraavaksi onkin sitten toipalta
anteeksipyyntö!
Ajattelin, että jos jekkuili ja viestitti
sen siinä lopussa.
154. JMP10.8.2008 klo 13:29
Sattuuhan noita Bella. Enpä usko toipan moisesta
suuttuvan. Toiveajattelua taisi olla, vai pitäiskö
sanoa toipanajattelua.
155. mummo10.8.2008 klo 13:41
kuka se pelkällä ? merkillä kyselee. mikä siinä kiinostaa
missä oli virheet? no kerrotaan nyt sitten. pahin oli se,
kun kirjotin potaatti ja olin korjannut vain oon aaksi.
toinen kohta oli sellainen, että ä kirjaimesta puuttui
pisteet. no auttoiko? marelle oikein paljon tervetulloo.
täällä tarvitaan huumorimmeisiä!
156. jonkka10.8.2008 klo 13:52
70-luvulta lähtien olen näitä hesarin ristikoita ratkoillut. En ole kuitenkaan postitellut, vaan vain omaksi ilokseni. Joskus olen saanut apuja tuttavilta, mutta yleensä vain itsekseni pähkäillyt. Muutama kuukausi sitten löytyi tämä saitti ja olen saanut armon seurata keskusteluja ja saada vihjeistänne apuja. Siitä kiitokset monille.
Tässä itsekunkin toippaa odotellessa vielä jotakin jonkasta.
Nimi juontaa sanasta vilijonkka, joka on tuttu ainakin hemulille. Vilijonkka pelkäsi onnettomuuksia ja sitten tapahtuikin iso rysäys. Myrsky ja hyökyaalto tuhosivat hänen kotinsa. Mutta miten sitten kävikään: Vilijonkka vapautui peloistaan ja riemuitsi vapaudesta.
Monet tärskyt ovat vähentäneet minunkin pelkojani, mutta vielä on kunnon tärsky kokematta eikä lopullinen vapaus ole koittanut. Sitä ennen vain näitä hiljaisia puuhia kuten ristikoita. Vasedes ehkä tohdin jotakin kyselläkin.
157. Bella10.8.2008 klo 14:24
Hei jonkka:
On mukava, kun olet löytänyt tänne.
Sitten vaan kyselemään, kun on tarve.
158. Bella10.8.2008 klo 14:31
jonkka:
Sinähän olet kokenut täyttäjä, joten
voisit autella muita.
70-luvulta lähtien. Kokemusta sinulta
ei puutu.
159. mare10.8.2008 klo 14:49
Hupsista, tulipa edellinen tekstini aivan tuplaten.
Taisi olla miulla liian eläväinen sormi, kun hyppeli
liian kerran"lähetä"-tekstin päällä.

Bella, ei mitään syytä pahoitteluun. Ainahan saa ääneen ajatella, jos on epävarma jostakin asiasta.

Aurinkoa sissään kaikille!
160. Jotarkka10.8.2008 klo 14:51
Pitkään näitä sivustoja lukeneena, huomaan kuinka
kaksi nimimerkiltä tuttua henkilöä poistuessaan, toinen
kokonaan? ja toinen viikonlopuksi?, jättää aika suuren
aukon. Muut yrittävät jotenkin pitää hauskaa, mikä
on ihan hyvä asia, mutta se ei jotenkin luonnistu.
En tarkoita, että tämä olisi mikään hauskanpitoon
tarkoitettukaan. HS-ristikkoja ja niistä keskustelemista
vartenhan tämä on. Toivotan hyvää jatkoa.
Teillä on hyvä henki täällä!
161. mari10.8.2008 klo 15:15
mare meillä on ainoastaan kirjaimen heitto. ollaan
melkein kaimat. minä olen jopa oman nimen jättänyt
pois lähettäjän paikalta, siis moka. ompa joku
konkarikin paljastanut ristikkoon tulevan sanan.
tekevälle sattuu. minä yllekirjoittanut olen itse sellanen.
162. jonkka10.8.2008 klo 15:21
Bella: kiitos rohkaisusta. Nyt jäi piilokirjain piraattielokuvasta hakuseen?
163. Pappa10.8.2008 klo 15:22
Olipa kinkkinen tyynyliina, ihan lakanoiden veroinen, vaikka oli pieni. Mutta eipä jäänyt kesken, kiitos muutamasta vihjeestä, joita salavihkaa sivustamme vakoilin.
Mutta hersytellään:

Pidän itseäni nyt ihan hakana
kun valmis on viimeinenkin lakana.
Vaan enpä sano juuta jaata,
voiko korttipakkaa "saata".
Niin moni viisas on tuon sanan takana...
164. Bella10.8.2008 klo 15:23
jonkka:
Muistele kapteeni Koukkua.
Ei suomalainen käännös.
165. Hemuli10.8.2008 klo 15:24
Jonkka,
kivaa kun on mukana joku toinenkin Muumilaaksosta. Tai eräällä toisella säikeellä samalla sivulla kirjoittaa myös humoristi haisuli.
Joku täällä kyseli kerran nimmaristani. Se liippaa läheltä nimeni tavuja, niin yksinkertainen on selitys.
Oikeastaan Myy sopisi minulle paremmin; olen tasaisen ärhäkkä. Mutta kun minua ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa pikkuiseksi, Myy sai jäädä.
Nuuskamuikkunen kai onkin monien lempihahmo, filosofisoittoniekka. Itsetuntoa saisi olla melkoinen määrä, jos täällä alkaisi Nuuskamuiskusena esiintyä.
166. ?10.8.2008 klo 15:34
HEmuLI? MYttY?
167. JMP10.8.2008 klo 15:54
Hyvä Pappa. Runosuonta pukkaa. On toi sellainen
taito, jota mulla ei oo pätkääkään. Käyp katteeks!
168. Hemuli10.8.2008 klo 15:54
Kyssäri,
Jep. Pappi antoi nimen Heli, ja kerran löin sen vahingossa nimmarikseksenikin. En viitsinyt alkaa selitellä, kun en kirjoittanut mitään törkeyksiä lainanimimerkin suojissa.
Mytty asuu ajoittain samassa osoitteessa, Se ei kuitenkaan ole Hemulin pseudonymi, ja usko tai älä, se syntyi kiertäen, kaartaen yhdestä ihan muusta jutusta.
Tuo sinun tulkintasi nimen synnystä on loistava, vaikkei olekaan totta.
Mutta miksi sinulla on tuollainen nimimerkki? Se on hieman niukka.
169. Pattikas10.8.2008 klo 15:57
Minua kiinnostaisi tehdä yhteenveto vaikkapa tästä 2496-ristikosta. Suuri joukko vihjeitä ja (samoja) vastauksia on ollut jo monta kertaa aikaisemminkin vuosien mittaan.
Minua kuitenkin arveluttaa se seikka, että joutuisin antamaan myös vastauksia, sillä jonkun kuvallisen vihjeen selittely olisi vallan liian työlästä. Miten edetä? Olisiko mahdollista, että luettelisi ne vastaukset, jotka aivan varmasti ovat olleet esillä viime vuosina, esim. kyäs, joka täällä meillä päin on myös kökkönen. Ja eikös suurin osa meistä tämän palvelun käyttäjistä ole jo ristikon ratkaissut?
Kommentoikaa!
170. iso S10.8.2008 klo 16:09
Ehdotan että maltat vielä mielesi. Yhteenveto on ihan kannatettava ajatus mutta sivuston periaatteita kunnioittaen voisit kirjoitella sen valmiiksi (Notepad tai joku muu teksturi) ja julkaista vasta sitten kun ratkaisu on julkistettu tai ainakin ollaan viimeistä palautuspäivää seuraavassa päivässä. Mikä kiire tässä on? Ne ketä kiinnostaa jaksanevat odottaa. Minä ainakin.
171. Jonkka10.8.2008 klo 16:11
Bella, kiitos. Nyt ristikkoni on täydellinen. Usein on jäänyt joku piilokirjain löytymättä.
172. Aksu10.8.2008 klo 16:46
Pattikas & iso S,

vaikka ristikkoni on jo postitusvalmis, niin kannatan ehdottomasti nimimerkkiä iso S.

Mikäs hätä tässä, valmiissa maailmassa?
173. Bella10.8.2008 klo 16:51
Pattikas:
Ei kolme viikkoa ole pitkä aika odottaa.
On meitä ristikon täyttäjiä paljon,
jotka odotamme viikon, ennenkuin
lähetämme, koska moni laittaa kaksi
peräkkäistä ristikkoa samaan kuoreen.
174. Jondalar10.8.2008 klo 17:00
Kaksi minäkin aion nyt laittaa. Hyvä oli, Bella, kun ne vienyt äkkiä postiin. Väärin minulla oli kalaröykkiö, noitakiviä tarjosin, mutta täältä ymmärsin että visukeosta on kysymys. Kyllä se Nykäsessä pakastekalan vaihtoehto on. Hainevän outo sanamuoto olisi pitänyt hälyttää.
175. JMP10.8.2008 klo 17:57
Moi Jondalar. Minä jätän tämän ristikon oottamaan
seuraavaa ristikkoa. Menee pari tyynyä yhdessä.
Sulla taitaa mennä lakana ja tyyny. Sellanen setti!
176. Hemuli10.8.2008 klo 18:04
"Suuri joukko vihjeitä ja (samoja) vastauksia on ollut jo monta kertaa aikaisemminkin vuosien mittaan", kirjoittaa Pattikas ja aikoo tehdä yhteenvedon.
Hyvä varmaan ja kiinnostavaa.

Ristikot menettävät mielenkiintoaan, jos vihjeet eivät uudistu.
Mutta eikö tämä liippaa myös yhtä asiaa, josta kerran yritin puhua?
Ratkojilla ja tähän HS-säikeelseen kirjoittajillakin on laaja kirjo. Aina on mukana myös aloittajia. Niitä, jotka ovat onnellisia, jos löytävät mahdollisesti omistamastaan Nykäsestä kuhilaan, niitä, jotka eivät ole seuranneet ensimmäistäkään korttipelitermidebattia, niitä jotka eivät tiedä edes sitä Sodankylän kylää, jos asuvat etelässä, tai paineen yksiköitä, jos ovat humanisteja, tai kreikan kirjaimia, jos kaupallinen ala on lähellä sydäntä.

Hyvä laatija ei tietenkään koko ajan toista samoja vihjeitä. Mutta ei kai hänen myös tarvitse koko ajan vaikeuttaa ristikoita siksi, että ne tarjoaisvat haastetta myös kokeneemmille ratkojille?

Luulen, että HS-ristikot ovat nyt vaikeampia kuin ennen. Luuloni perustuu siihen, että kun takavuosina satunnaisesti otin ristikon käteeni, osasin (ainakin yhdessä tyttäreni kansa) useinkin ratkoa sen, vaikka varsinaisia apuvälineitä ei ollut, normaaleja kartastoja ja tietokirjoja lukuunottamatta. Joku kuvavihje saattoi jäädä auki, mutta sille ei sitten mitään ollut tehtävissäkään.
Minulla ei ole jatkuvaa ristikkotaustaa. Kun jokin aika sitten ryhdyin vakiratkojaksi, olin aika surkea. En tiennyt automaattisesti mitään. Kun löysin tämän säikeen, riemastuin. Kyselin tosi paljon. Joku kirjoittaja lohkaisi, tuskin nyt pelkästään minua tarkoittaen, että joka ruutua kysytään. Keljutti, kun tiesin, että ilman teidän hupaisia mutta asiantuntevia vihjeitänne en pääsisi etenemään, VAIKKA käytössä oli Google ja Nykänen ja Vuotilan ristikkosanakirjakin. Ja Väisänen ja nyt jo Pesonenkin...

Ei tämäkään ristikko minulle helppo ollut.
Jos en olisi voinut varmana kirjoittaa paikoilleen kuhilasta tai
jos en olisi tunnistanut syntyvää korttipeliverbiä, olisi oikea yläkulma ollut aika hankala.

Onko teistä pelkästään paha, jos ristikossa on myös tuttuja vihjeitä?
177. otv-a10.8.2008 klo 18:15
toivottavasti ei koskaan tehdä sellaista ristikkoa, jossa on vain ja ainoastaan uudissanoja. jäisivät nuo kuhilaan ja maitokannun kaimat unholaan silloin. vihjeitäkään ei kai loputtomasti voi uusia keksiä. hyvä, kun kierrätetään, sehän on muotia muuallakin.
178. Aksu10.8.2008 klo 18:16
Hemuli,
mielestäni ei ole paha asia, jos ristikossa on myös tuttuja vihjeitä. Jostakinhan se ratkominen on aloitettava ja tutut vihjeet auttavat mukavasti alkuun. Aulis osaa myös uudistua noissa vihjeissään, vaikka ratkaisusana onkin sitten tuttu.

Samoin monikollisiin sanoihin voi pistää t-kirjaimet valmiiksi, paitsi aina sekään ei pidä paikkaansa. Hyvin olen viihtynyt Auliksen ristikoiden parissa.
179. pelaaja10.8.2008 klo 18:20
Hemuli

Mielestäni ns. tutuista vihjeestä pääsee mukavasti alkuun. Mutta kas kummaa, usein Aulis laittaakin tuttuun vihjeeseen tulemaan ihan uudenlaisen ratkaisusanan. En nyt äkkiä muista esimerkkiä mutta sellainen vaikutelma minulle on jäänyt.
Jotenkin nämä tietysti ovat ajan myötä muuttuneet. Harmi, ettei ole kopioita vanhoista. Voisi verrata ja kokeilla, miten täyttyy ilman kuukelia. Varmaan jossain arkistossa niitä onkin.
Ja, kyllä näissä konkareillakin on tekemistä. Usko vaan.
180. Bella10.8.2008 klo 18:21
Hemuli:
Idea on HS-ristikossa hyvä juuri siinä, että
on jotain tuttua, mistä aloittaa.
Jondalarin kanssa olemme todenneet, että
"varmat pois", koska usein ristikot ovat vaikeahkoja
ja vaikeita.

Eikä siltikään ns varmat olekaan sitä mitä
aiemmin.
Kuinka moni kirjoitti tähänkin ristikkoon
automaattisesti UTAH.
Arvaan, että aika moni.
181. Bella10.8.2008 klo 18:41
pelaaja:
Minulla on kopioita joka ristikosta, mutta
käytän niitä vaan tarkastaakseni ristikon,
kun tulee vastaus.

Niistä on kyllä aika hankala lähteä etsimään
jotain aiemmin ollutta, mutta jos muistat
jonkun sanan ja minkä numeron ristikosta
on kyse voin etsiä.
Säilytän niitä noin kuukauden verran.
182. Pattikas10.8.2008 klo 18:50
Kaikille: Kiitos kommenteista! Ihan totta, mikäs kiire tässä on, valmiissa maailmassa. En aikonutkaan mitenkään kritisoida laatijaa, jos käyttää samoja vihjeitä. Niillä tosiaankin pääsee mukavasti alkuun, mutta kuten tiedämme, samasta kuvasta voi syntyä monia eri vastauksia. Otetaan nyt vaikkapa vihje-esimerkiksi se (kahvia?) juova nainen.
Ainakin seuraavia vastauksia on mahdollisesti ollut: ottaa (hyvin usein); astia (hiljakkoin); juoda/juoja/juova!; kahvi; nauttia; nautinto; nainen; käsi.

Bella: Kyllä, UTAH on ristikoissa alvariinsa, mutta kyllä se on myös ollut silloin tällöin yleismerkityksessään samoin kuin Iitin vaakuna, kun vastaukseksi on tullut kunta.
183. Pattikas10.8.2008 klo 19:06
Vielä vähän lisää: Usein on myös sama vihje heti uudelleen seuraavassa ristikossa. Usein muistan vastauksen (en ole enää vuosiin ottanut kopioita), muuten kuitenkaan aina. Otetaan nyt vaikkapa esimerkkinä jokin aika sitten ollut viehemerkki HALI, joka oli uudelleen seuraavassa ristikossa. Koska vempele oli minulle vieraampi, en millään aluksi muistanut, mikä se oli, ja olin edellisen ristikon jo postittanut. OLin kuitenkin rakentanut jonkinlaisen muistikuvan keksimällä miellyttävän lauseen, jossa tuo sana esiintyi: "Tyttö tuli ja HALI minua;" (Kalalle vekottimella on haliminen kaukana!)
184. pelaaja10.8.2008 klo 19:09
Bella

Minäkin otan nykyisin kopion voidakseni sitten tarkistaa. Tarkoitin, että harmi, kun ei ole tosi vanhoista ristikoista kopioita. Vaikka 10 tai 20 vuotta vanhoista.
Mutta iso kiitos ystävällisyydestäsi.
185. Bella10.8.2008 klo 19:11
Pattikas:
Avasit hyvän keskusteluaiheen.
Kommentteja tuli heti.

Sitä juuri tarkoitinkin sanomalla,
että moni kirjoitti tähänkin ristikkon
ensin UTAH ja joutui korjaamaan sen
myöhemmin.
Itse lankesin siihen, tosin huomasin
pian, ettei se käy.
186. mari10.8.2008 klo 19:41
toivottavasti se laatija ei lue näitä, muuten pistää
kaikki uusiksi ja miten sitten käy. tulee niin vaikeeta
ettei pääse edes alkuun.
187. Jondalar10.8.2008 klo 19:52
Kirjoitin huolimattomasti edellisen kommenttini. Piti sanoa näin "Hyvä oli, Bella, kun en vienyt äkkiä postiin", kirjaimet oli vaihtaneet paikkaa ja siitä oli tullut "Hyvä oli, Bella, kun ne vienyt äkkiä postiin". Tämä ja seuraava on ratkaisu on tarkoitus postittaa samassa kuoressa. Vähällä olin langeta Utahin sudenkuoppaan, mutta muistin edellisen kerran ja väistin ansan. Noin se on niin kuin Hemuli sanoi, kauan Aulista ratkoneiden muistiin on kertynyt paljon näitä usein esiintyviä sanoja. Aloitin Hesarin ristikoiden pähkäilyn jo Osmo Kailan aikana 1970 -luvun puolivälissä. Innostus tuli Aulis Lehdon kaudella, se riemu oli suuri, kun ensimmäisen ristikon sain täyteen. Ja ensimmäiset voitot, valtava mielihyvä, myönteistä huomiota monelta taholta. Nytkin kun muutin uuteen asuntoon, naapurin rouva näki nimeni lehdessä, hyvin kunnioittavasti onnitteli. Noita usein esiintyviä sanoja löydän aika hyvin Vuokilasta, kun taas Wirenistä huonosti. Spectrum on siitäkin hyvä, että kaikista kunnista on pienhakemistossa lyhyt kuvaus ja vaakunasta kuva.
188. JMP10.8.2008 klo 20:03
Jondalar ymmärsin, että laitat tämän ja edellisen
samaan kuoreen, eli lakana ja tyynyliina, siksi se
setti-juttu.
189. JMP10.8.2008 klo 20:11
Katsoppas Aksu ajat, kun vastasit kuukausiliitteen
kysymykseen ja minä tuossa yllä.
190. Aksu10.8.2008 klo 20:13
JMP, huomasin saman jutskan eli samat minuutit!
191. mummo10.8.2008 klo 22:24
mielenkiintoisia ja hyviä kirjoituksia täällä ristikoista.
minua ei ole haitannut ne samat sanat, koska ne
vastaukset ovat useasti vaihtuneet. toiseen asiaan.
minua säälitti se sympaattinen Levegood, kun tv ssä
haastatteli Jouko Turkkaa. ihan pahasti rupesi änkyttämään
lopussa kun Turkka käyttäytyi niin oudosti eikä
vastannut kysymyksiin ollenkaan. puhui ihan käsittämättömiä.
192. Aksu10.8.2008 klo 22:30
Totta, mummo, Levengood on ollut raikas ilmestys tänä kesänä. Hän osaa kunnioittaa haastateltaviaan. Änkytys on tietysti harmillista, mutta en ole antanut sen häiritä.
193. mummo10.8.2008 klo 22:44
Aksu en minua mikään änkytys haittaa, mutta Turkka
oli niin mahdoton, että järkytti Levengoodia sen
verran että poikaparka ei lopussa saanut sanaa
suustaan. mieheni änkytti silloin kun kovasti jostain
harmistu. harmi että ymmärsit väärin kirjoituksein.
194. Aksu10.8.2008 klo 22:49
mummo,
taisin katsoa tämänkertaista ohjelmaa vain syrjäsilmällä. Anteeksi! Mutta Turkkahan on aina Turkka.
Varsinkin Eeva Kilven ja Kyllikki Forssellin haastattelut olivat hyviä.
195. mari10.8.2008 klo 22:58
minusta Bellan ja Jondalarin heitto ristikon aloittamisesta
oli tosi nasevasti sanottu "varmat pois". sillälailla minäkin
aina aloitan. ilman sellaisia en pääsisi varmaan aloittamaankaan.
196. toippa10.8.2008 klo 23:13

mummo, mari, Matahari
mare, Bella, JMP
ja kaikki - rakkaat ristikkoihmiset!

Lämmin kiitos kauniista sanoistanne ja kaipailuistanne...

Arvasitte oikein - maaseutumatkailuturneella Suomemme sanomattoman kauniissa sydämessä.

Olin siunaamassa armahan amerikanAnnelin ihanan pojan - Alexin - taivalta kansainvälisen rippileirin päättäjäisissä.

Voi että voi elo olla välillä niin suloista - kuinka kaunis Keurusselkä, kirkko ja konfirmaatio - ynnä juhlat Pappilan Pidoissa ihanaisten inehmojen seurassa.
Kajautinpas bileissä vielä pojalle oman rippivirteni vuosikymmenien takaa - Jo varhain herra annoit...

Nyt on hienoa, upeeta ja mahtavaa tulla tänne teidän seuraanne rutisemaan ristikosta. Se oli kyllä mukana, vaan arvaatte kai, että humppajapomppa kävi ketterämmin kuin tyynynpielusten täyttely! Ei ehtinnä, ei ehtinnä...

Yrittelen nyt ensteksi ihan itteli, itteli ilman apuja ja palajan seuraanne ehkäsen huomenissä.

Ja Owlie - nää lapset tuolla leirillä olivat keksineet lisävärssyn siihen sun taannoiseen hyvänyön toivotukseen eli kaikillen tasapuolisesti sitä hyvää ötyä!

Good nite - don´t let the bedbugs bite
and if they bite, use dynamite!
197. Bella10.8.2008 klo 23:14
mummo:
Aloitan ristikkoasialla. Saatiin mukava
keskustelu.
Kiitos siitä Pattikas.

Minä katsoin saman TV- ohjelman
ja kieltämättä tuli vähän vaivaantunut olo
Levengoodin puolesta, koska haastateltava
ei todellakaan vastannut kysymyksiin,
vaan puhui aivan omiaan.
Se on hyvin vaikea tilanne toimittajalle.
Ymmärin täysin mitä tarkoitit.
198. Bella10.8.2008 klo 23:17
Hei toippa!

mummo:
toippa on nyt tullut matkoiltaan.

Toippa:
Tuli se sittenkin isolla. Ethän vaan
vielä mene nukkumaan!
199. mummo10.8.2008 klo 23:25
nukkumatti mua tos vieres odottaa. toippa ja kaikki muut
hyviä unia. Bella tiesin että ymmärtäisit. ohjelma jotenkin
ihan ahdisti. Otan yöpöydältä hyvän dekkarin, joka on
kesken. sitten kaikki on hyvin.
200. toippa10.8.2008 klo 23:33

mummo

Tasan samaa mieltä tosta Levengoodin Turkka-osiosta. Ehdin juuri nähdä loppua siitä.
Levengoodin muistan jo Ruotsin ajoilta ratkiriemukkaista lasten ja prinsessa Victorian haastatteluista, joissa näkyi se sama hauska lapsenmielisyys, kuin näissä tämänkin kesän haastatteluissa.

Vaan Turkkahan oli aivan ehtaa itseään - täys sekoboltseja juttuja, joista ei ottanut jumalanpalvelijatkaan selvää. Ehkä sitä vielä erityisesti jännitti Levengoodin julkiseksuaalinen suuntautuminen, koska käyttäytyi todella hysteerisesti?
Mitä siitä pitäisi päätellä?

Lukekaa muuten - oliko se viiime vuonna ilmestynyt -Levengoodin omaelämäkerrallinen kirja "Riemujen rikkaus ja surujen summa".
Siis aivan fantastisen pähkähullu perhekuvaus - että siitä nauramisesta ei meinaa tulla loppua. Ei ihme, että pojasta on kasvanut yhtä pähkähullun hauska ja neuroottisen nokkela haastattelija, kun on ollut tuollaiset geenit.
201. toippa10.8.2008 klo 23:38

Heippa hei - Bella!

Enpäs ajatellut vielä mennä maata ja maha syliin. Toisella silmällä tiirailen Oakland Hillin golf-kisaa ja toisella tyynynpäällistä, josko siitä irtois ihan issekseen sanoja - vasta huomenissa aion kahalta läpi teidän vihjeitänne - kiitos!
202. Matahari10.8.2008 klo 23:50
Yön alkua kaikille. Maailma on taas mallillaan, kun yökyöpelit on koossa.
Toipan kuvaus toi mieleni omat rippikoulun päättäjäiseni, jossa jaettiin Uusi testamentti. Rippipappini (ja luokanvalvojani) oli jokaiselle kirjoittanut muistolauseen/ohjeen. Minulla lukee "tapahtukoon sinun tahtosi". Mikä mahtoi olla viesti, sitä olen tässä vuosikymmenten mittaan joutunut useinkin pohtimaan.
Mummo: innokkaana dekkarin lukijana, anna vinkki!

Ristikostakin: kauan kesti ennen kuin kuin tajusin, miksi "ei ehti"-vastaukseksi tuli mitä tuli. Aina menee samaan lankaan.

Nyt Paul Austerin ja illuusioiden seuraan.
Nähkää kauniita unia, oman kullan kuvia
203. toippa11.8.2008 klo 00:05

Voi voi Matahari!

Nyt on mennyt monta vuotta hukkaan lottovoittoa ootellessa!
Se sun muistolausehan tarkootti ihan selevästi, että "tapahtukoon Mataharin tahto" eli
nyt äkkiä tahtomaan kaikkia maailman rikkauksia ittelles,

vaan muista viisaitten neuvoja ja kierrä liian ahnaita toivomuskaivoja,

sillä rahalla ei rakkautta saa,
elä tee mistään epäjumalaa
kaikkein tärkein asia
ei timanttia tai lasia
vaan ystäviä arvostaa

(Nyyh - ei lähellekään papan hienoja luomuksia Sic!)
204. Bella11.8.2008 klo 00:30
toippa:
Mieheni aloitti golffin n. 35 vuotta sitten.
Vaasassa nuorena miehenä.
Hän katsoo kisoja minä en, paitsi jos on pakko.
Sellainen, että tule nyt äkkiä katsomaan
sitä kuinka on hieno etc....
Olen aikoinani ottanut joitakin tunteja
hänen kehoituksestaan, mutta ei ole
minun juttu.
En pidä siitä, etten oppinut tarpeeksi
nopeasti.
On tosi vaikea olla edes jokinlainen
pelaaja. Peli on sellainen, että sitä
kilpailee itsensä kanssa ja aina.
205. mummo11.8.2008 klo 00:52
kyllä on niin mukava tuo toipan paluu. mummon vinkit
Mataharille ei varmaan auta. Agatha Christie ja monesti
luettu. elokuvat ja sarjat katsottu. henkilöt tuttuja
ja murhatut tuttuja, eikä siltikään muista kuka on
murhaaja. se on se ihme taito. tykkään yleensä
enemmän naisten kirjoittamista dekkareista.
jospa koittaisi taas vähän lukea ja saada unta.
nukkumattikin on mennyt nukkumaan.
206. toippa11.8.2008 klo 00:53

Bella

Minäkin aikoinaan naureskelin näille "glffareille" silloin aktiiviaikoina, vaan pelin imago on täysin muuttunut ja polivi merkittävästi nuorentunut.
Entiset futiskaverit golffailevat nykyään ja miedleni minunkin tekevi, aivoni jo taipuvi, kipiällä koivellani, rauhaisammin oppimaan, viheriöitä kelaamaan...

Vaan taitaa olla sama vika rahikaisella, että ehken ei keskittymiskyky riittäisi hitaasti oppimaan tollanen taitolaji, kas kun siinä ei mitään simsalabim-temppuja ole, vaan harjoitus tekee mestarin. Pallosilmä on kyllä tallella, että se vois auttaa.

Olen muutaman pallon huitassu harjoitustiillä menenmään, vaan green cardia ei ole plakkarissa. Joillakin kentillä vois treenata ilman sitäkin, mm. täällä meidän pikkukentällä.

Vaan sen olen kyllä US Openeita kattomalla huomannut, että viihdyttäviä ja jänniä voivat kisat olla. Tiikeri on tietty tiikeri, vaan esim. Mickelsonin takavuoden voitto oli kyllä makee kans ja tyyppi on hyvä. Tuossahan taisi just lyödä!

Eli taitaa se olla kyllä aika hineo harrastus - raitista ilmaa, rauhaisaa liikuntaa ja täsmällistä tekniikkaa. Tähän ikään ja näihin kiloihin aseuttuisi aika komiasti.
207. toippa11.8.2008 klo 00:57
mummo

kiitos kaunis samoin. sinunkin kommenttejasi on kivaa lukea ja napata niistä aina välillä joko vaari tai ylämummo!
208. toippa11.8.2008 klo 01:01
kakarat viisastelivat muuten autossa Hesan uudesti nimetystä ravitsemuspaikasta.

Aleksin Rafaellon terassia kutsutaan nuorison suussa kuulemma "mummotunneliksi" - siis se missä on kesäisin elävää musaa ja ikääntyvämpää juhlaväkeä.
Yritin sitten meittiä ääneen, että missäs se "vaariterassi" sitten sijaitsee. net ehdotti, että jossainpäin Kalliossa!
Näin net meitä halveeraavat!
209. Bella11.8.2008 klo 01:08
toippa:
Nyt meni TV kiinni ja loput levylle. (DVD+T)
Olen kuullut, että pallosilmästä on paljon apua.

Mummo:
Kaikki olen minäkin lukenut.
Oikeassa olet murhaajien suhteen.

Hyvää yötä kaikille!
210. toippa11.8.2008 klo 01:16

No - ei sitten muuta ko mummolle suuta! (siis keinoemoni aikoinaan yleisesti käyttämä hyvänyön tervehdys). Eli elä Bella ota ihtees. Se on vain hauska sanonta.

Iloisiin näkemiin ja kuulemiin huomenisiin.
211. mummeli11.8.2008 klo 09:16
Vaikka olen v:sta 1960 lähtien näitä Hesarin ristikoita ratkonut, lähettänyt, joskus jopa voittanutkin, aina löytyy vaikeita sanoja. Nyt en saa millään ratkaistua ylälaidan PÖLKKYä. Apua! Kiitoksia kaikista vinkeistä, joita olen saanut tänä vuonna tältä sivustolta.
212. Hemuli11.8.2008 klo 09:37
mummeli,
olet varmaan kulkenut tietä, joka yhtäkkiä katkeaa, kun eteen tulee joki. Siltaa ei ole rakennettu. Mitä käyttämällä pääset yli?
Sitten tarvitsetkin enää klusiilin ja siinä sinulla on pölkky!
213. mummeli11.8.2008 klo 10:28
Kiitoksia, on aivan outo sana.Enkä löytänyt kuukkelistakaan.
214. Hemuli11.8.2008 klo 10:32
mummeli,
rupesin ihan epäilemään, mutta tarkistin vielä. Nykäs-kulta varmisti.
215. Matahari11.8.2008 klo 11:13
Toippa: kiitos mieltälämmittävästä runosta ja tulkinnastasi. Valaisi sopivasti tätä hiukan surumielistä aamua. Elämä on joskus kuin kuin entisellä naispääministerillä.
Rikkautta ei ole tullut ja rakkauden laitakin on vähän niin ja näin. Lottovoittotoivettanikin olen jo pienentänyt, mutta ystävistä pidän kiinni.

mummo: taitaa meillä olla sama maku dekkareissa. Agathat voi lukea monta kertaa. Nyt olen tykästynyt myös Donna Leoniin.
216. toippa11.8.2008 klo 12:35
Rakas ristikkokansa!

Nyt olen kahlannut vihjeet läpi.

Jonkka

Tervetuloa mukaan ja mielenkiintoiseen matkaan. Sulla oli hauska, tunteikas ja tunnustuksellinen kirjoitus.
Hienoja nimejä teillä - sinulla ja Hemulilla - minä olisin mieluusti kitaraa soittava, ginistä tykkäävä ja reissun päällä viihtyvä Nuuskamuikkunen, vaan niitä nimimerkkejä voisi olla tunkuna täällä, joten pitäydyn annetussa.

Pattikas

Olen samaa mieltä Ison S:ssän, Aksun; Bellan etc. kanssa.
Älä hyvä immeinen ala ennen kolmen viikon karenssia täällä paljastella sanoja. Meiltä hittaammilta kylillä pyörijöiltä menee koko riemu ja ilo tästä ratkomisesta, jos liian aikaisin aletaan ilmoneeraamaan seleviä sanoja.

Kyllä täällä saa analysoida rivien välistä ja vaikka kuinka monimutkikkain sanankääntein jokaviikkoista ristikkoa laadinnasta, teemoista ja vaikka mistä - vaan sanojen strippaus on lähes laitonta!

Hemuli!

Sulla oli erinomattaisen hieno kirjoitus 10.8 klo 18.04

Niinhän minäkin täällä asiemmin keväimellä ounastelin, että nämät nykyajan ristikot onvat muuttuneet vanhoja aikoja vaikeammiksi ja kokonaan korkeammaksi tieteenlajiksi, ellei suorastaan ristikkokansan omaksi salatieteeksi kaikkine hakuteoksine, kuukeleine ja lempinimineen.
Ja se on ihan OK!
Meitä on niin monenlaista lakananvetäjää täällä ja yhtä monta tapaa täyttää.

Vaativampia onvat tänään kuin ennen, vaan todella hyvän haasteisia. Ja opettavaisia! Joka jumalan kerta opin jotakin uutta asioista tai hakemistavoista tai ihmisistä tai elämästä tai maailmasta. Ja se on rikasta!

HT tai joku muu järjestyksen ihminen. Voisitteko tehdä pienoisen listan näistä Hakulaitoksista ja niiden lempinimistä, kun nyt on tullut jo Pesonenkin joukkoon, eikä met uudet taieta pysyä perässä. Vois taltioida net muistiin - kiitos.

Jondalar

Minulla lähtee kohta lakana, tyynyliina ja peitto samassa paketissa tonne lasitalon portsarille.
Ai että mikä peitto? Kuukausiliitteen peitto = paksumpaa paperia.

Nyt tuli taas rommaaani - sorgen.

Mutta saakos vielä apujakin kaupanpäälliseksi?
-Ylä/oikean munkki-nunna-homma hakusessa
-samoin ala/oikean puutaheinää-paikka
-ja kolmas harmaa, nuo ukkojen päät
-ja keski/ala nämä tanssitautiset

eli eipäs paljon puuttunutkaan - hah! lähes kolmannes. Tyynyliinassa vaikeuskerroin näköjään tuplaantuu?
Näin lakanoita kaivatessa tulee oitis mieleen se Juhannuksen aikainen spiraali, joka taisi sittenkin olla tämän kesän kaikkein hauskin tapaus - tää on lähinostalgiaa!
217. Jondalar11.8.2008 klo 12:40
Mahtavaa oli Sadun ampuminen! Rautainen vaatimaton perheenäiti Orimattilasta voitti tyylikkäästi kultaa. Ihan silmät kostui Porilaisten marssin ja kansallishymnin soidessa. Suomi on nyt onnellinen.

Hyvä toippa että palasit. Rippijuhlat on kauniita. Pari vuotta taakse päin olin Nurmijärven kirkossa rippijuhlissa. Aluksi pappi totesi seurakunnan syntiseksi, sen jälkeen kaikki annettiin anteeksi, lopuksi oltiin kilttejä etuoikeutettuja valmiina suuriin iloihin.
218. Aksu11.8.2008 klo 12:49
toippa, tässä varovaisia vihjeitä:
- munkkia olet varmasti joskus syönyt, mietipä, mitä siinä on,
- näissä puissa varmaan heinä kuivuu,
- ukkojen päät eivät ole mitään tavisten päitä,
- tanssitautisista on ollut jo puhe: he vain tanssivat ja tanssivat.
219. toippa11.8.2008 klo 12:50
Jondalar

Sano älä muuta - veit jalat suusta!
Pakko täällä on tunnustaa, että märisty on koko aamupäivä maammelaulua ja porilaista kuunnellessa!
M-A-H-T-A-V-A-A!

Joo - tää ripari oli kyllä aika rentoa meininkiä, kun pappikin alttarilta saarnasi sananmukaisesti tukka pystyssä sanomalla, että tämä oli tällanen hiuksia nostattava leiri!
Ja gospel-laulua mennen tullen ja palatessa. Oli olo ihan kuin syvän Missisipin mustissa kirkoissa, joissa vauhtia ja svengiä piisaa.
Elämä ei ole nuorena niin maailmanvakava asia ja vielä vähemmän vanhempana.
Livet är inte bara lek, den är också dans på rosor.
220. toippa11.8.2008 klo 12:54

ISO kiitos - Aksu!

kolmas harmaa aukes hetkessä jään availemaan muita...
221. Tamara11.8.2008 klo 13:08
Olen noin tunti sitten löytänyt tämän "kanavan". Miten en ole aiemmin ymmärtänyt tällaisen olemassaoloa kaivata, vaikka olen ratkonut ristikoita neljännesvuosisadan!!!
Ei se ainakaan siitä johdu, että olisin tarpeeksi hyvä ilman auttavia vihjeitä, sillä paljon on jäänyt hesarin lakanoita ja tyynyliinoja kesken.
Jotenkin vain tuli sellainen joutilas hetki toisten rientäessä kouluelämään - olen näet ensimmäistä päivää pois kouluyhteisöstä eläkkeelle jäätyäni. Eli on vähän haikea tunne.
Mutta Teistä, hyvät palstalaiset, saan varmasti itselleni mieluisaa seuraa, sillä onhan meillä sama harrastus!
Minulla on viimeisin hesarin ristikko vieressäni. Siinä on keskikohdan harmaa alue ja sen alapuolella oleva kohta tekemättä. Voisiko teistä joku antaa minulle tervetuliaistoivotuksena jonkun pienen vihjeen vaikkapa kellotaulun yäosasta?
222. Aksu11.8.2008 klo 13:14
Tervetuloa, Tamara, tähän mukavaan joukkoon!

Jos olet malttanut lukea tämän koko säikeen (HS 2496), niin kellotaulusta on ollut jo puhe. Vastauksessa tarvitaan ajan yksiköitä.
223. otv-a11.8.2008 klo 13:14
Tamara,
tervetuloa!
kellotaulu on jaettu pieniin osiin.
224. Tamara11.8.2008 klo 13:41
Kiitoksia! Sain sen kellotaulun OK. Minulla oli se nukkuva väärin - kiinnitin huomioni suuhun. Keskiharmaa odottaa vielä sanoja. Sormet syyhyävät. Pidän itseäni nälässä, kunnes ratkeaa!
225. Aksu11.8.2008 klo 13:59
Tamara, kiva juttu!
Keskiharmaan pystysanoista on jo keskusteltu,
muun muassa vihjeistä JUSSI KAMPPI ja siitä kasvokuvasta.
Myös ASTIASTOA on käsitelty.
Mielellään minäkin yritän ratkoa ensin itsekseni ennen kuin tulen tältä sivustolta hakemaan apuja.
226. toippa11.8.2008 klo 14:04
Tamara

Ihan fyysinen nälkä on erinomainen kiihotin kaikenlaisiin ponnistuksiin.
Jos massu on liian tyytyväinen ja täynnä, aivoitukset kulevat perässä, tukka niskassa kerässä.

Tervetuloa joukkoon tummaaan minunkin puolestani.

Nyt ei enää kiikasta kuulkaa muu kuin tuo ihka ala-laidan "asuntona epätodellinen"
Sitä tomu-olemusta, jolla met kaikki täältä lähemmä, siihen sovittelin aluksi, vaan eipäs istu. Piilokirjaimet odottelevat nurkan takana löytäjää. Auttakee...
227. Tamara11.8.2008 klo 14:06
Sain kuin sainkin keskiharmaan valmiiksi ja mitä todennäköisimmin oikein! Jonkun vihjeestä sain sen hinkin, johon tartuin kiinni.
Nyt täytyy mennä tarttumaan vähän muuhunkin kuin hinkkeihin saadakseni ravintoa elimistööni. Eikös järkikin juokse silloin paremmin? - Koulussakin ovat syöneet jo ajat sitten...
228. otv-a11.8.2008 klo 14:14
toippa, tarutupa.
229. mare11.8.2008 klo 14:14
toippa

Sellaisesta linnasta laulaa eräs suosittu
viihdeartisti. Tää ei ole kuitenkaan linna, vaan
pikkuruinen asumus.
230. toippa11.8.2008 klo 14:32

Heps! Tyynyliina täynnä!

Ynnälasku oli väärin ensin verbinä.

Tyynyanalyysi. Suhteellisen pehmeä. Muutamia pahkuroita. Hyvin nukuttava.

Yläosa:

Vasen/ylä nokare meni aluksi väkisinkin riisimuroksi! Saman alueen Karjalan maantiedosta taas oppi tuplasti. Inarin kylästä on Anna-Siiri kotoisin, tuttu paikka siis.

Nyt pääsi Atikin broidikin ristikkoon! - HYVÄ LEHTO!

Tämänkertainen pressa-Tartsa-versio oli oiva. Sitäkin hän on.

Lempijuoma-alkoholi-astia lämmitti. Bombay Saphir rules!

Olikohan laatijan huumoria toi tyynyliinan tuominen juuri tähän versionmuutosaikaan! hah!

Kelakansaa on kyllä paljon muutkin kuin eläkeläiset! (toim.huom.)

Alavasemmalla - Bella - en laittanut Utah! Melkein seitapaikka teetti työtä. Alue on hip! - täällä meidän likinaapurissa.

Ykköset alaosiossa olivatten erilaisia nuoria!
"Kiertävät pistoskohteita" - persialaiselta torilta!

Ei niin vaikeaa puhisemista ja punnerrusta kuin lakanat. Nyt jo kaipaa pitempää ratkaisuaikaa. Sellaista tämä elo on. Entistä kaipaa ja uutta pelkää
siinä välillä ehkä ehtii venyttää selkää.
231. toippa11.8.2008 klo 14:40

Kiitosta otv-a ja mare vielä vinkeistä, ehdin jo äkätä.

Tamara

nimim. kokemusta on - ei kulje järki ei kieli, jos on kidukset liian täynnä tavaraa - tulee liian löhö olo - sellainen tietty nälän aavistus tekee skarpemmaksi - iso nälänhätä on sitten ihan eri ja vakava asia.
Muista sitten, että:

Älähän kaada maitohinkkejä porstuassa mennessääääsi
piupali paupali piupali paupali porstuassa mennessäääääsi
232. Tamara11.8.2008 klo 15:20
Nyt on kidukset täynnä ruokaa, perunoita, munakasta yms. Ja toden totta: ei taida kulkea järki. Toisaalta: ei minulla tekemätöntä ristikkoa olekaan, kun viikonloppuna selvitin kahden SK:n ristikot ja piilosanat (itsekehua!).
Lienee parasta ottaa torkut - eikös eläkeläisellä ole siihen oikeus?
Kiitos, toippa, kauniista laulustasi! Sinulla on kaunis ääni.
233. Aksu11.8.2008 klo 15:23
No voi hitsi! Saitko, Tamara, tosiaan ratkaistua viimeisen SK:n ristikon? Katsopa säiettä SK 32!
234. Seitenvitonen11.8.2008 klo 15:29
Mikäli jollekin on vielä epäselvä tuo Tarjan kuvan alapuolella oleva TAITOLAJI, kannattaa kuunnella/katsoa päivän uutiset!
235. EJlo11.8.2008 klo 16:10
Yksi ihmettelyn aihe meikäläiselle on tuon ylhäällä, keskikohdasta vähän oikealle, vinkki MONISTA. Siihen sopivan sanan viimeinen kirjain tuntuu jotenkin epäsopivalta. Ympäripyöreä mulla siinä oli, mutta kun nyt muutin maitotölkki-vinkin ensimmäistä kirjainta vaille määrämittaiseksi, niin pystysana tuli monikolliseksi.
Onko tuollainen ilmaisu jollekin tuttu vai olenko tuon maidon kera "metsässä" ? Erikoisen tönön tummansävyinen kuvakin sopisi tähän tilavuusmittaan, mutta voisihan siihen ehkä tulla jokin muu ilmaisu.
236. Seitenvitonen11.8.2008 klo 16:24
EJlo,

Tölkin sisältöä ei tarvitse pureskella.
237. toippa11.8.2008 klo 16:49

EJlo

Kiitos - ansiostasi skarppasin siinä maito-kohdassa. Mullakin alussa päin männikköä.
Ratkaisuni on tämä: Monista loppuu juuri siihen ympäripyöreeseen, ei siis monikkoon ja maitotölkki ei ole mitta, vaan yleissana kaikille nesteillä, jotka tulevat etukautta alas. Eli synonyymi esim Tonavalle tai Tenojoelle!Ja tönö on se talon yksi muoto tai osa.

Eli nyt on ansiostasi tuokin kohta oikein - kiitos

Seitenvitonen - mikä ajatusvirhe mulla. Tuosta sun vihjeestäsi olisi voinut tulkita kokonaisuutena ja äkisti niinkin, että EJlo on oikeilla jäljillä, että sitä kohtaa ei tarvitse miettiä (pureskella) sen enempää.
Nyt vaasta ymmärsin yskäsi! Että pitää olla monimutkaiset aivot! Sic!

Vaan aivan samaa aattelin siitä "taitolajista", että laatija on vielä ennustajaukkokin! Että meni siis jo etukäteen juhlimaan meidän mitskua! Hah! Hieno yhteensattuma.

Tamara

Hyvä huumori sulla. Kiitos kehuista - ei ole lauluääntä koskaan haukuttu.
238. iso S11.8.2008 klo 16:57
Makuja on monia eikä siinä mitään, kukin saa tykätä mistä haluaa eikä se ole muilta pois jos tykkää vaikka ilman kukkia.

toippa innostui 11.8.2008 klo 14:32 näin sanoen:

"Nyt pääsi Atikin broidikin ristikkoon! - HYVÄ LEHTO!"

Minä olen sitä mieltä että ristikkoon pääsemiseksi pitää olla jotenkin yleisesti tunnettu eikä se riitä että on jonkun veli. Atkin broidi on ollut julkisuudessa varsin vähän esillä joten nimi on rajoittuneen joukon (en tarkoita että kukaan tietty Jouko olisi jotenkin rajoittunut) tiedossa.

Salaliittoteoreetikko voisi epäillä että laatija rakentaa tällä tavalla veljelle mainetta vakioratkojien keskuuteen jotta voi tarvittaessa käyttää etunimeä ratkaisusanana. Kaikkihan sen tietävät! Lisäksi "hyvä" pila Utah-tyyliin kun ne kaikki kuitenkin ensin lykkäävät ratkaisuksi väärän veljeksen.

Sana kuin sana, nimi kuin nimi, mitä tahansa merkityksen omaavaa voi käyttää jos sillä pelastetaan jotain hienoa. Sikäli en ole Atikin veljeäkään kokonaan diskaamassa (ristikoista; muutenhan miehessä ei liene mitään vikaa). Tahallisena tekona en kuitenkaan kannata enkä tuossa kohdassa taputtanut karvaisia korv... ei kun käsiäni.
239. EJlo11.8.2008 klo 17:09
Tuo Utah vinkkiin tuleva sana on samaa luokkaa kuin hevosenkengän muotoinen uutena vuonna valettava tai SN, johon ensin laittaa TINAn, mutta vastaus olikin AINE. Tässä jujussa on vielä keskimmäiset kirjaimen samat, joten narutus onnistuu helposti.
240. toippa11.8.2008 klo 17:09

Iso S

No - toden totta. Eihän niin monikaan Adilia tunne.

Vaan kun muistan omilta peliajoiltani, että vaikka hän ei ollut broidiksista se räiskyvä, lööppityyppi, kuten Atik, vaan silti aivan yhtä kehityskelpoinen ja hyvä Klubin futari, niin minä jotenkin vain sisäpiiriläisesti juhlin sitä, että Adilkin pääsee välillä valokehiin.
Atik on ihana oma persoonansa kaikesta huolimatta. Juuri sellaisia taitelijasieluja met tarvitaan jokaikisellä alalla, jotta elämä pysyy mielenkiintoisena!
241. toippa11.8.2008 klo 17:17

Iso S

Piti vielä mainitsemani, että kyllä on näissä pojissa kauas omena pudonnut kaksosveljestä, kun Atik ja Adil ovat kuin yö ja päivä - eli ei taatusti samanmunaiset, epäilytti joskus olivatko edes samansukuiset.
Vaan kylläpäs löytyy silti Adilkin kuukleattamalla - tosin Atikin kyljestä - tietty!
242. Bella11.8.2008 klo 18:19
Tamara:
Kiva saada uusia ristikon harrastajia
tänne.

Toippa:
Ensimmäisen kerran lauloit!
Turhaan ei Tamara ääntäsi kehunut.
Taidat olla kuoromiehiä.

Runoja olet aiemmin rustaillut.
Sinä se varsinainen monilahjakkuus olet.

Jondalar:
Näitkö sen naisampujan haastattelun
TV ssä kultamitali kaulassaan?
Orimattilan tyttöjä ja aviomies
valmentaja.
Promssimitalisti oli vieressä (komea).
243. Jondalar11.8.2008 klo 18:38
Bella:
Näin kaikki, katselen kesälomalaisen silmin kisoja. Kisojen tähden tähän aikaan loman otin. Yksi työkaveri oli Orimattilasta, hänkin haulikkoampuja. Iloitsisi vilpittömästi jos eläisi. Tilasi ruokalassa kalalaatikkoa kaksilla perunoilla, näki huonosti, vaikka oli kahdet lasit ja tuohi välissä. Kahvilassa pyysi: pieni kahvi ja iso lusikka, ylähyllyn pulla, yhteenmaksu, erikseen juonti. Väiskillä oli kivat sanonnat.
244. toippa11.8.2008 klo 18:45

Bella

täytyy vain hyväksyä, että täydellinen keskinkertaisuus - no vähän erilainen nuori.
kerran houkuteltiin kirkkokuoroon, kun kitarisat ulkona veisattiin virsiä parvella, vaan mitäs sitä meikämanne pakana nyt pyhiin paikkoihin pyörimään

vaan kerropas Bella - kun tuossa puhtaaksikirjoittelin tuota tyynyliinaa, niin yksi kirjain puuttui:
Keskikuvan yläpuolella on "Jacob", jonka sain norjalaiseksi, vaan entäs sitten tämä "vahvikelevy"? Onkos se sama kuin eräs kaunis väri, jota löytyy juuri silmäkulmastanikin, konsa kolautin sen tässä yhdessä hötäkässä kunnolla?
245. mummo11.8.2008 klo 18:51
kyllä lämmitti se toipan hyvänyöntoivotus. unikin tuli
parin sivun jälkeen. yleensä olen huono nukkumaan.
niistä dekkareista vielä. semmosen ruotsalaisen, kun
Maria Lang´in kaikki dekkarit olen myös lukenut.
Siviilissä toimi muistaaksein opettajana.
ps toippa kyllä se Bella tais ottaa ihteensä.
246. HXL11.8.2008 klo 18:52
Piraattielokuva, mikä?. Ei ole kuukkelista,eikä mistään muustakaan tietolähteestä apua. Piilokirjain on hukassa.
Vinkkejä olisi tarpeen.
247. Bella11.8.2008 klo 18:57
toippa:
kaksi samaa vokaalia ja kaksi
samaa konsonanttia 2+2=4
Ei ole väri ainekaan minulla.

mummo:
Olin hiukka mustankippee.
248. Bella11.8.2008 klo 18:59
HXL:
Kolmas kerta ainekin kun vastaan
tuohon. Mieti Kapteeni Koukku.
249. Bella11.8.2008 klo 19:02
toippa:
Lyöte on sen vahvikelevyn
synonyymi.
250. mare11.8.2008 klo 19:11
Toiseksi ylimmällä rivillä on MARKKU.
Minäkin puhtaaksikirjoitellessani jäin miettimään
tuleeko piilokirjaimeksi yksinkertainen vai tuplasellainen.

Molemmat löytyvät kuukelista. Kumpaa Aulis-setä lienee
tarkoittanut? Vai onko molempi parempi!
Minkäpä pukstaavin ruutuun rustasitten?
251. HXL11.8.2008 klo 19:12
Bella: Nyt vasta meni perille, kolmas kerta se toden sanoo.
Näin kävi tässäkin tapauksessa. Hyvä näinkin.Kiitos!
252. Matahari11.8.2008 klo 19:16
Mare: Yksinkertaisena kirjoitin (sekä kirjain että minä). päättelin siitä, että on joskus ennenkin ollut sama mies, mutta kuka näistä tekijän aatoksista tietää
253. pelaaja11.8.2008 klo 19:51
Lueskelin tässä vuorokauden aikana syntyneitä kirjoituksia ja mitä vanhat silmäni bongasivatkaan: klo 00.30 lausahdus 'on tosi vaikea olla edes jonkinlainen pelaaja'.
Ihanaa. Irrotan sen kokonaan asiayhteydestä ja laitan huoneentauluun-:)
254. PP11.8.2008 klo 19:54
Bella:
Piraattielokuvako 2+2= 4. Viitsitkö korjata, jos jollakin on vielä kesken ratkonta ja katsoo täältä.
255. Bella11.8.2008 klo 19:54
HXL:
En tietenkään tarkoittanut sinulle
kolme kertaa, vaan tuolla ylempänä.
Hyvä, että ratkesi.

mare & Matahari
Yksöis sellaisella.
Katsoin Veijo Wirénin ristisanakirjasta
siellä oli ainoastaan yksinkertaisena.
Muualta en ole etsinytkään.
256. Bella11.8.2008 klo 19:57
PP:
Olet nyt lukenut tai ymmärtänyt väärin.
Toipalle oli vastaukseni Jacob kysymykseen!
257. pelaaja11.8.2008 klo 19:59
PP
eikös se 2+2 ollut Bellan vastaus toipalle siihen Jacobiin ja vahvikelevyyn eikä siihen elokuvaan
258. Bella11.8.2008 klo 20:00
PP:
HXL lle vastasin piraatikysymykseen.
259. PP11.8.2008 klo 20:03
Anteeksi, luulin Bellan vastanneen HXL:lle siinä edellä. Sorry, sorry! Taas minä nöyränä täällä ryömiskelen!
260. Bella11.8.2008 klo 20:09
PP:

Ei haittaa laisinkaan.
Ei tollaisista tarvitse anteeksi pyydellä.
Tekevälle sattuu ja itse olen
mestari sössimään asioita.
261. mummo11.8.2008 klo 20:19
kenelle PP vastaa? "Anteeksi, luulin Bellan vastanneen
HXL:lle siinä edellä" etc. ei ainakaan Bellalle itselleen.
minä sanoisin, että Bella luulin sinun vastanneen etc.
ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää.
262. toippa11.8.2008 klo 20:21

Bella & mummo
(siihen öylönnäöiseen)
asento lepo
olalle vie
ei ole syytä
on toinen tie


AAaapuuuvaa Bella

Nyt olen sen lyötteen kanssa vyöttäytynyt ihan hukkapiiloon?
Siis samat vokaalit ja samat konsonantit Jacobissa peräkkäin?
Se onnistuu, mutta nyt on jotain vinksinvonksin, ellei "vahvikelevystä" tule väriä?
Onko mulla sitten tuo Marokon herkku väärin? Se siis ei olekaan syötävää?

Voi hyvää päivää! On se hyvä tarkistaa nämät mukavarmatkin!
263. toippa11.8.2008 klo 20:25

Bella

vielä tarkennus! Se väri tuli mulle siis siihen "vahvikelevyyn"
264. Tamara11.8.2008 klo 20:26
toipalle:
Kaunis Bella jo vastasikin kysymykseesi Jacobista. Olisin vastannut samoin. Tiesin Sinun omaavan hyvän lauluäänen, koska mainitsit laulaneesi siellä rippijuhlissa! Yksi minunkin tyttäristäni on konfirmoitu Keuruun kirkossa hänen oltuaan muistaakseni Nuorten Keskuksen järjestämällä vastaavanlaisella rippileirillä. Siitä on jo 12 vuotta. Elokuussa se silloinkin oli.

kaikille:
Hassua, että ristikoissa pyörii näitä samoja nimiä koko ajan, ja me kirjoittelemme niitä tietämättä sen kummemmin minkämaalaisia he ovat tai mikä on heidän
aikaansaannoksensa. Täytyyhän heidän olla edes jonkinasteisia merkkihenkilöitä päästyään noihin kirjoihin - ei siellä matti meikäläisiä ole!
Uskon silti, että harva meistä rupeaa selvittämään heidän taustaansa. Eikö olekin näin?
265. marjuko11.8.2008 klo 20:28
mare klo 19:11:

Yksinkertaisella varustettu näkyy ainakin Vuokilalla, tuplalla hänellä ei nimeä olekaan.
266. Tamara11.8.2008 klo 20:31
Vielä toipalle: ei ole mielestäni mikään väri se vahvikelevyn sana! Valjaissa on semmoisia...
267. Tuohipää11.8.2008 klo 20:32
PP, ei piraattielokuva vaan Jacob. Itselläni vielä keskimmäinen harmaa alue ratkaisematta.
268. marjuko11.8.2008 klo 20:35
toippa:

Se vahvikelevy ei ole väri, mutta se voi kiiltää vaikkapa puukon päässä. Ja Marokon hittituotetta ei kai panna suuhun? Naamaan kuitenkin.
269. Seitenvitonen11.8.2008 klo 20:36
Keneltä mummo kysyy?
Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi!

toippa,

Vinkkini EJlo:lle 16.24 oli todellakin yksiselitteiseksi tarkoitettu.
Itsekin huomasin jälkeenpäin, että joku voi käsittää sen toisin.
Onneksi oivalsit!
Pääasia, että porukan henki on hyvä ja rakentava.
270. Bella11.8.2008 klo 20:36
Toippa:
MAROKON HERKKU ei ole syötävää!
Arvaan mitä olet sinne laittanut.
271. mummo11.8.2008 klo 20:39
Seitenvitonen minä kysyin sitä PP nimimerkiltä.
272. marjuko11.8.2008 klo 20:39
Tamara:

Tervetuloa piiriin minunkin puolestani! Kiva saada tänne kenties hengenheimolainen samoista ympyröistä...
273. PP11.8.2008 klo 20:40
Tuohipää:
Pyysin jo anteeksi.

mummo:
Vastasin kaikille, jotka huomauttivat minulle asiasta, en vain Bellalle.
274. mummo11.8.2008 klo 20:45
Seitenvitonen minusta PP ei kommentoi Bellalle, vaan
jollekin kolmannelle. lue uudestaan.
275. pelaaja11.8.2008 klo 20:45
Tamara 20.26
Ei, ei ole niin. Käsittääkseni valtaosa meistä selvittää, kenestä milloinkin on kysymys. Tässä on monta kertaa jujuna just se , että voi juuttua tutkimaan tarkistamansa henkilön historiikkia, ellei nimeä tai tapahtumaa entuudestaan tunne. Ja semmoisista solmuista on täällä aika usein syntynyt keskusteluja. Koko ajan opitaan uutta eikä vain läpsitä kirjaimia ruutuihin. Näin minä ainakin kuvittelen.
276. toippa11.8.2008 klo 20:45

Tamara

Joopasen joo - kyllä se Jacob onnistuu, vaan sanokee nyt ihmeessä, onko mulla se marokkolainen sit väärin, konsa vahvikelevyksi tulee väri???

Aika hauskaa - tyttäresi on sit ollut Keuruulla juuri tällaisella kansainvälisellä riparilla. Siellä oli nyt 11 eri kansallisuutta, yli 60 lasta ja muutama kymmen taisi olla ihan täältä Suomenniemeltä. Ulkoa tulevat ovat yleensä ulkosuomalaisten lapsia - kuten kullanmuruni.

Ja Tamara - väärin veikkasit!

Kyllä minä yleensä kuukeloin näitä naamoja ja nimejä ja ehdottomasti luen edes pikkasen, mitä ihmisiä tänne ruutuihin on tungettu.
Nuot naamat tuossa kolmannen harmaan yläpuolella onvat tietääkseni Abe ja Jori - eli Jenkkilän pressat - täytyypäs nyt tarkistaa oikein.

Ja MOT - todistan sen myös sillä, että tänään satuin ton Adil-keskustelun jälkeen käymään myös Wikin kautta Atikin kotisivuilla - joita en tiennyt olemassaolevankaan.
Hauskan Atimaiset sivut! Käykee kahtomassa.
Ja Pele Koljonen - toinen hänen kaksospojistaanhan pelaa KuPS:issa.

Eli kyllä täällä kaiken aikaa oppii roimasti uusia asioita, jos vain aikaa ja halua riittää. Ei tää ainaskaan mulle ole mitään pinnallista puuhaa.
Ja sitäpaitti täällä saa vähän väliä aivan hienoja ja ipi-ilmaisia luentoja jos vaikka mimmosista aiheista.
Pysy sie Tamara kuulolla.
277. Jondalar11.8.2008 klo 20:51
Jacob on ollut usein ristikossa, on tallentunut työmuistiin. Piraatti kapteeni Koukku oli outo, piti googlettaa.

Sauna lämpiämässä, käyty kävelyllä, askel on kepeä.

Tamaralla on ihana lauluääni. Laitan pari laulua

Kun kahden näin hämyssä illoin
kanssasi olla mä saan.
On sanat niin turhia silloin,
Hyväile, hyväile vaan.

Kun sydämen lyöntisi kuulen
täytenä onneni saan.
On ikuisuus luonamme, luulen.
Hyväile, hyväile vaan.

Ja

Taas kuljen tyhjää hiekkarantaa, yksin vain.
Pois rannan päivä laskee, taas yön tyhjän sain.
Pois rannan tuuli jälkes vei.
Hän kauas lähti, koskaan enää, saavu ei.

Ulkomuistista hyräilin.
278. Bella11.8.2008 klo 20:56
toippa:
Onko MAROKON HITTITUOTE nyt sinulla
jotain muuta kun syötävää?
279. toippa11.8.2008 klo 20:56


No nyt mie oon sitten ihan sevoten ja taas siellä I-haan pihalla!

Kiitos marjuko, Bella, Tamara vihjeistä - siihen Marokon kauhuun (tsekatkaapas muuten kuka se oli!)
Nyt mun täytyy rauhoittua miettimään ihan isseksein, mitä hittituotetta marokosta tulee, joka laitetaan naamaan, vaan ei suuhun?
Siis - onkos se se humbudiaidi, humbudiaidi, jota pidetään hiekkamyrskyssä kamelin selässä suojana, etteivät hampaat narsku?
Sitten on siinä alueella suuremman remontin paikka!
280. Matahari11.8.2008 klo 20:57
Toippa: Jos olen vähänkin oikeilla jäljillä, niin Marokon herkkua nautitaan kyllä suullisesti, muttei niellä. Makea on ainakin tuoksu. Vahvikelevyyn vahvistyksen taisin löytää Wirenistä.
281. Bella11.8.2008 klo 20:59
toippa:
Huulien väliin ja imetään!
Negatiivinen asia. Meillä laiton.
282. toippa11.8.2008 klo 21:00

Ei siis kamelin selän suojana, vuan omien nuamojen - tietty!
283. Bella11.8.2008 klo 21:05
Matahari:
Wireenistä minäkin sen löysin.

toippa:
muita synonyymejä VAHVIKELEVYLLE:
helake, lyöte, valjaiden osa ym.
284. toippa11.8.2008 klo 21:14

Kiitos Bella! Kiitos Matahari! Kiitos Kaikki!

No nyt se tuostas imeskelystä ja negaatiosta avautui!
Vaan siis mitenniin Marokon ja mitenniin hittituote??? Olisi voinut olla edes lainausmerkeissä.

Voittako kuvitella, että siis NÄIN ihan omin silmin, että tossa yläkerran puun rungossa oli okanen, jonka sitten väen vängällä väänsin siihen loppuun sopivaksi niin, että sain halvaa suuhun!!!

Että näin viattoman vinksahtanutta päättelyä täälläpäin! Hah!
285. toippa11.8.2008 klo 21:17


Haloo HT - kaipailen kommenttias tuohon lähteiden kokoamiseen. Nytkin tossa puhutaan Wirenistä, enkä väsymykseksenikään muista, mikä sanakirja Wiren oli?
286. Bella11.8.2008 klo 21:18
toippa:
Muistatko kun kirjoitin, että
arvaan mitä olet siihen Marokon
juttuun kirjoittanut?
287. marjuko11.8.2008 klo 21:20
toippa:

Harmi että sanoin NAAMAAN - siitäkin keksit vielä yhden sivujuonen! En hirvinnyt viitata Marlboro-mieheen. No hyvä että nyt on selvillä!
288. toippa11.8.2008 klo 21:24

Nyt voi ottaa jo rennosti ja kysellä asiain vierestäkin

Jondalar

kauniita laulunsanoja - tarkoitatko siis Tamara Lundia?

Autiona katu öinen nyt valvoo
unisena lyhty loistettaan luo,
ikkunassa yksi on jota palvoo
kiihkeänä koko sieluni tuo.

Suuuuuukon hellän painan poskelles
ja syliiiiiiin suljen sinun näin
on hyvä olla kanssas lähekkäin,
sun vain, sinun omasi ain oon
kai olla saan...
289. Bella11.8.2008 klo 21:25
toippa:
Veijo Wirén on tehnyt ristikkokirjoja.
Se oli aikoinaan ensimmäinen apu
tietosanakirjojen lisäksi.

HT tietää varmasti kaikki muut.
290. marjuko11.8.2008 klo 21:27
Tamara:

Pelaaja on aivan oikeassa, kyllä me täällä selvitellään jokainen ristikkonimien ja asioiden plus tapahtumien taustoja. Useimmat käyttävät lähdeteoksia tai kuukkeloivat ja sillä tavalla tietoa kertyy ja kertyy, unohtamiseen asti. Mutta taustatieto helpottaa erilaisten vihjeiden hoksaamista ja laatijan ansojen välttelyä. Välillä annetaan mielikuvituksen laukata omia teitään ja palataan sitten kiltisti todellisuuteen. Meininki on päihittää laatija!
291. toippa11.8.2008 klo 21:35

Bella

Kyllä muistan ja tiesin, että arvasit oikein.
Ja ehdinpäs vielä kamelianaisen naamalle huntuakin sovitella! Kas niin viatonta!

Marokkolaiset voisivat vaikka loukkaantuvat noin leimallisesta lokeroimisesta. Eiköhän sitä ainetta löydy epi-paljommassa määrin molemmista amerikoista ja aasiastakin?!

Kaverien lapsi seurustelee kolumbialaisen pojan kanssa ja poika on kurkkua myöten täynnä ihmisten kyseleviä ennakkoluuloja, että Kolumbia on yhtä kuin kokaiini.
Jos leikkis samanlaisilla ennakkoluuloilla, niin miten menis ketju koko maapallon yli?

Suomi = Koskenkorva
Ruotsi = Absolut
Tanska = Akvavit
Norja = Brännvin
Islanti= Svarta döden etc

ei kovin mairittelevaa...

Jonkka ja Hemuli

Unohdin muuten mainita päivemmällä, että Islantiin lähti taas Muumi-laatikollinen Muumikamaa synttärilahjoiksi männäviikolla! mm. huppari ja Tove-kaitafilmi-dvd!
Siellä niitä osataan todella arvostaa!
292. PP11.8.2008 klo 21:49
toippa:
"Marokko on maailman suurin ........tuottaja: noin kolme miljoonaa kiloa vuodessa." Mm. Wikipedia kertoo näin.
293. Lexa11.8.2008 klo 21:57
Tamaralle: Eikös jo keskiajan teineille opetettu että plenus venter non studet libenter?
294. toippa11.8.2008 klo 22:03

PP

uskotaan uskotaan, vaan ikäviä net tollaset leimat ottassa on

onhan Suomikin varmasti Koskenkorvan suurin kuluttajamaa! Sic!
295. Bella11.8.2008 klo 22:15
Toippa:
Siinä sinulle tuli fakta tietoutta.

Onkos sinun ristikko nyt täysi?
296. toippa11.8.2008 klo 22:20

Bella

Kyllä tuli, vaan mihin se on suhteutettuna, ja voiko Wikiin aukottomasti luottaa ja saako koko maata tuomita osarikollisuudesta ja ja ja

Ristikko on kyllä kiitos nyt täynnä ja mieli korkeella.
Ykkösellä tulee tosi mielenkiintoinern keskustelu Maailmankaikkeuden alusta!
297. iso S11.8.2008 klo 22:24
Mitenkähän tuosta leimasta pääsisi? Miten olisi tämä teoriassa yksinkertainen ratkaisu: Marokko lakkaa tuottamasta ja Suomi vähentää kuluttamista!

Tosiasia on tosiasia (PP 11.8.2008 klo 21:49), jolloin sitä voi käyttää vihjeenä, etenkin visaisessa ristikossa. Ei silti tarvitse sortua kuvittelemaan että jokainen marokkolainen tuottaa ratkaisusanaa, jokainen kolumbialainen kokkaa kokaiinia ja jokainen suomalainen vetää tauotta posket lommollaan Kossua.

Sen verran urputtamisen aihetta tuossa kohdassa kyllä on että piilokirjain tekee arvailun vähän turhan vaikeaksi jos ei satu olemaan alan asiantuntija. Tuollaisessa paikassa olisi kiva jos poikittaiset olisi viritetty vähän hövelimmäksi että arvuuteltavaksi jäisi (soveliaan pähkimisen jälkeen) vain piilokirjain. Vaan kun se tason säätö on perin hankalaa eikä toimi kaikille tasapuolisesti. Yksi tietää yhdenlaiset asiat ja toinen kolmannenlaiset, toisenlaisia ei kukaan :-(
298. toippa11.8.2008 klo 22:43

Elä sinä Iso S näytä olleskaan pitkää naamaa - minussa ei ole ainaskaan pimeää energiaa, konsa en edes tollasta tosiasiaa tiennyt ja kossun kuluttamista tosin voi jokahitte kohallaan vähentää.

Enhän mä muuta ko halusin edes noin negatiivisen tuotteen ymprille lainausmerkit. Nyt tuon hittituotteen voi nähdä hyvin länsimaisen kyynisesti ja unhottaa, että juuri länsimaisten kuluttajien "ansiosta" tällaiset kehitysmaat joutuvat muulin asemassa tuottamaan tätä roskaa meidän röyhyteltäväksi.
299. Bella11.8.2008 klo 22:49
Muistan, kun oli joku vihjekisa, jossa vastaussana oli
huumeet.
Väärin vastannut totesi: "En minä sellaista voinut
tietää, kun en ole ikinä käyttänyt."

Toinen vastaus oli pelikortit.
Väärin vastannut totesi: "Enhän minä voinut
sitä tietää, koska en ole koskaan
pelannut korteilla.

Vastaajilla oli molemmilla koulutuspohja
hyvä ja muutenkin ajanhermolla työskenteleviä
henkilöitä.
Kansan valitsemia poliitikkoja.
300. PP11.8.2008 klo 22:50
toippaaa...:
Mm. Wiki.... Näin kertoo sahara_opinions.site. :
"Around 3'000 tonnes, and growing, of........ are exported each year. Cannabis and ........ have become the country's most valuable export items, bringing in an estimated US$3 billion a year." Oikeassa olet, ettei Wikiin ole aina luottamista, mutta nyt se oli oikeassa.
301. toippa11.8.2008 klo 23:12

Hyvä PP!

Kyllä minä nyt pääsääntöisesti uskonkin Wikiin ja netin eri tietolähteisiin. En vain arvannut juuri tämän lajikkeen kaupan keskittyneen näin lähelle Eurooppaa.

Eiköhän tämä hyvin ankaran tiukka kuningaskuntakin hallitsijoineen kaupasta hyvän hyödyn saa köyhän kansan kustannuksella.

Eli missä ihmeessä het siellä niitä hiekkameressä pystyvät kasvattamaan ilman viranomaisten suosiollista avustusta.

Bella

Niinpäs se taitaa olla
tieto lisää tuskaa - poliitikollakin.

Minä taas en jaksa tuskastua tällaisen yksittäistiedon puutteesta. ; )


Oli muuten sukulaispojan tuottama keskustelu toi "Kaikkeuden alku". Valtaoja on hauska veikko ja mainio tieteen popularisoija. Tuossa sen opus oottaa lukemista. Tapasin miehen äskettäin näyttelyn avajaisissa. Hänhän tekee tähtitieteestä taivaallisen mielenkiintoista ja mutkatonta.
302. mummo11.8.2008 klo 23:12
PP kysyisin mitä järkeä on lainata Wikipediasta asioita
tänne, koska ne löytyvät sieltä ja se hakekeen ketä
kiinnostaa? varmuudella suurin osa tuon tietää, jopa
minä, koska luen vielä päivän lehdet ja seuraan aina
uutiset. osasit kuitenkin kohdistaa nyt yhdelle henkilölle.
303. toippa11.8.2008 klo 23:18

mummo hyvä!

elä sie hermostu - kun en minäkään
'
tänään juuri tuolla ylempänä totesin uudelle Tamaralle, että jokahinen päivä täällä oppii jotakin uutta
ja hyvähän se oli, että PP todisti tiedon oikeaksi.

Minä en vain tuohon tietoon ole viime aikoina tormannut ja entisajan tiedot onvat tainneet sementtitaudin myötä pyyhkiytyä autuaasti poijes kovalevyltä

eli hymyä huuleen ja samoja hyvän yön toivotuksia sulle kuni öylenissä...
304. mummo11.8.2008 klo 23:28
sittempähän tulee uni paremmin silmään. minulla on
aina ollut tarkka vaisto immeisten suhteen. pomottajat
olen tunnistannut aina. ei ole mikään vaikeus lainata
tietoja tällä vehkeellä. sieltä saa tietoja kuka haluaa.
korjaampa lisätietoja, koska ei täällä oleva kiva porukka
tyhmää ole. kääntäjäntaito puuttuu kuitenkin.
nukkumatille sanoin jo, että tullaan tullaan.
305. iso S11.8.2008 klo 23:35
toippa: voi surku kun en ole kaksinaamainen niin pitää näyttää sitä ainoaa mikä on. Vaikka olisi pitkä niin lyhentämään en rupea! Itse asiassa naama on pitenemään päin kun otsa enenee sitä mukaa kuin tukka vähenee. Ei vaivuta kuitenkaan murheeseen tai muihin synteihin.

Kommentissani hyppäsin yksittäisestä yleiseen ilman näkyvää rajaa. Ei siis mitään henkilökohtaista, ja sitaatit eivät olisi olleet mitenkään pahitteeksi, siitä olen jyrkästi samaa mieltä.

Sitaattien poisjättäminenkin on yksi visaisten laatijoiden käyttämä keino säätää vaikeusastetta. Ratkojan osaksi jää arvaileminen, milloin vihjeessä puhutaan niin totta kuin osataan ja milloin vedetään huulesta niin kovaa kuin uskalletaan. Vedon onnistumisesta riippuu onko tuloksena hymy vai irvistys. Tässä laatija taisi aikaan saada molempia. PP ja Camppi-One ainakin ilmoittautuivat hymyilleiksi.

Huumeisiin sinänsä suhtaudun varsin yksioikoisesti: minkäänlainen positiiviselta haiskahtavakaan julkisuus ei ole suotavaa, tosin ei itseään vastaan kääntyvä liioitteleva kauhistelukaan.
306. Tamara11.8.2008 klo 23:41
Kunpa olisikin minulla niin kaunis lauluääni kuin Tamara Lundilla oli! Olen aina pitänyt hänen lauluistaan. Laulan kyllä itsekin mutta vain kirkkokuorossa. Joku tuolla edellä - taisi olla Jondalar - vain kehaisi Tamaran ääntä ja toippa toi hänen laulunsa sanojakin esiin, ilmeisesti iloisuutta ilmaistakseen! Toippa iloitsi kai saatuaan ristikon täyteen! Eli väri häipyi.

toipalle:
Joo, tyttäreni oli siellä ihan suomalaisten kanssa leirillä, mutta seuraavana tai sitä seuraavana vuonna hän oli isosena nimenomaan kansainvälisellä leirillä. Käytiin häntä siellä silloinkin tapaamassa. Kaikki ohjelmat kestivät kauhean kauan, kun niitä aina tulkattiin.

Olen ollut vähän ihmeissäni siitä aktiivisuudesta, jota teillä kanssasisarillani ja -veljilläni on ristikkotietoutta kohtaan!
Eli että selvittelette ristikoissa esiintyvien henkilöitten taustoja. Itse en ole sellainen - johtuukohan siitä, että olin koulussakin aina kiinnostumaton historiasta!

Olisi hauska keskustella pidempään, mutta minua kiehtoo nyt myös pienen sukan neulominen pikkuruiselle lapsenlapselleni. Olen vastikään - kesäkuussa - saanut tämän "viimeisen arvonylennyksen" niin kuin äitini sanoi mummoksi tulemisestaan.
307. hymyilleiksi11.8.2008 klo 23:43
?
308. toippa11.8.2008 klo 23:44

Iso S

Tack - päivän parhaat naurut!
No mutta ko olit piirtäny sinne sanomas loppuun sen niin venähtäneen naamarin, niin ajattelin vain lohduttaa, että nou hätä!

Nty voisi tietty sitten yrittää todistaa Wikin avulla, että kyllä se Marokko on myös maailman suurin halvan ja huivien (siis älä lue: halvan huvi) tuottajamaa. ;-)

En nähnyt camppi-onen kommentteja?

Huumeisiin suhtaudun toisaalta tosikkomaisesti, että ei saisi käyttää sanaa "hittituote" ja toisaalta niin, että juomat ovat tähän asti riittäneet.
309. toippa12.8.2008 klo 00:00

Tamara

Samma här - Tamara Lund on aina ollut suosikkini.
Tuo laulu oli sitenkin koskettava, että hän menetti tämän laulun saatossa kihlattunsa Rami Sarmaston 60-luvulla auto-onnettomuudessa.
Hän sitä paitsi ei ollut mikään diiva konsertoidessaan viime vuosikymmeninä kotimaassaan, vaan jaksoi aina konserttien jälkeenkin jaella ihmisille nimmareita. Olin kerran mm. todistamassa, kuinka ystävällisesti hän suhtautui vielä raskaan keikan jälkeen mm. kehitysvammaisiin faneihinsa.

ja hei - Tamara!

Eikä täällä tartte ottaa oleskaan stressiä siitä, että esmes sukankudonta kiinnostaa enemmän kuin historian kahlaus. Siksihän meitä täällä juuri on kaikenlaisia, että täydennämme toistemme tietopankkeja!

ja oikeesti - sukankutominen uudelle inehmolle on sata kertaa tärkeempää kuin tietää esmes kuka oli Marokon kauhu!

Nati nati
310. Jotarkka12.8.2008 klo 00:00
Ei ole Camppi-One a viime aikoina täällä näkynyt.
311. Jotarkka12.8.2008 klo 00:03
Tämä tarkennuksena iso S.
312. toippa12.8.2008 klo 00:07
Jotaarkka

Oli tuolla viikonloppuna näköjään PP:tä ja Camppi-Onea juuri tuo hittituote hymyilyttänyt - siitä Iso S:n kommentti.
313. Jotarkka12.8.2008 klo 00:17
Tarkkana olen ollut. Siitä on jo aikaa ja missään tapauksessa
hymyillyttämisen aihe se ei ole missään maassa, eikä
maanosassa. Pelkästään Intiassa on yli 3 miljoonaa
ooppiumin tai sen johdannaisten käyttäjiä.
Myyjät: Afganistan, Pakistan Burma ja Laos!
314. Hemuli12.8.2008 klo 00:21
toippa, parahin yökyöpeli!

Siltä varalta, ettet ole vielä huomannut säiettä 4134 "muissa aiheissa", siellä on vähän tietoa teoksista, joita voi varsinaisen tarkoituksensa ohessa käyttää myös ristikon ratkaisun apuna.
Ei siellä semmoista listaa löydy, mitä peräät, mutta jotain aloittelijan ihmettelyä kuitenkin. Ja epäutamien tietoutta.
315. toippa12.8.2008 klo 00:29

Hyväinen Hemuli!

Kaunista kiitosta tiedosta - käyn kurkkaamassa.

Totta on - että harvemmin tulee ennen puolta yötä simmua kallistettua. Ja ei varsinkaan nyt ölympiäläisten aikana... (svenski-naiset hävis just vennäälle käsismatsin ja arvaas kuka tillottaa silmä kovana huomisiltana kun Snorri ja muut islanninkumppanit lyövät sakut samaisessa lajissa!)

syd. terv. jopautami
316. Utelias12.8.2008 klo 00:41
Millähän tavalla PP lienee joskus erästä, varmaan ihan mukavaa säieläistä loukannut?

Meinaan, että hän käy, mielestäni aiheetta, kärppänä PP:n kimpuun, toimii hän sitten miten tahansa?
Minä puolestani otan tyytyväisenä vastaan sen infon, jota joku muu viitsii puolestani googlettaa.
Annetaan väen toimia niin kuin kullekin parhaiten sopii. (En minäkään ymmärtäisi ranskankielisestä lainauksesta hevon häntää, mutta moni muu varmaan ymmärtäisi...)
317. Jotarkka12.8.2008 klo 01:14
Olen utelias keltainen. Olen miettinyt samaa asiaa ja
tullut siihen johtopäätökseen, että hän kaikkialla,
missä olen lukenut, sanoo ei pitävänsä HS-ristikon
laatijaa Aulis Lehdosta. Täällä suurin osa pitää.
Aika loogista. Hän on jokapaikan tietäjä ja nopein
kaikista. Tämä kuva on kieltämättä tullut minullekin
tutuksi. Älykäs varmaankin ja nokkela sekä rohkea.
Siitä tulee varmasti joillekin nurkkaan heitettävän
rukkasen tunne, jos joku arempi yrittää jotain ja
sitten lyödään lekalla päähän, siis kuvainnollisesti,
tai selvästi nonsaleeraataan joitain henkilöitä jatkuvasti.
Tälläinen kuuluu tämänkaltaisen ihmisen käyttäytymiseen.
En oikein ymmärrä miksi hän täälläkin on ruvennut
toimimaan. Eritoten, kun ottaa huomioon, ettei pidä
ristikon laatijasta, vaan ensimmäisenä luettelee
virheet ja muuten huonot asiat. Tämä lyhyt tulkinta
sinulle Utelias. Kuka lienetkin. Siitäkin minulla on
mielipide, mutta pidän sen omanani.
318. Jotarkka12.8.2008 klo 01:28
Unohdin sen , etten ole nähnyt hänen kirjoittavan
ranskankielisiä lainauksia, vaan englannin.
319. Utelias12.8.2008 klo 07:04
Jotarkka,
kiitos kun otit kantaa.
Ymmärrän, mitä tarkoitat.
Sen sijaan "hämmästyttää, kummastuttaa", että joku piikittelee toista juuri samasta asiasta, johon itse sortuu. Puhun eilisestä viestistä hiukan iltakahdeksan jälkeen.

Ja sitten tuo ranska. Ilmaisin itseäni surkeasti. Tarkoitin, että jos joku lainaisi ranskankielistä tietolähdettä, olisin suu ja silmät ympyriäisinä, mutta luultavasti en ärsyyntyisi.
320. PP12.8.2008 klo 07:34
Hyvää huomenta!

Jotarkka:
Pieni tarkennus luonneanalyysiini. En ole sanonut, etten pidä Aulis Lehdosta. En tunne henkilöä. En vain pidä hänen laatimukistaan. Ja syynkin olen sanonut, liikaa nippelitietoa, joka vaatii tiedon tonkimista. Olen myös kehunut, mutta sellaiset kohdat olet ohittanut, kun sinulla on jo valmiina selvä käsitys siitä, mikä minä olen. En myöskään aina pidä mieheni laatimuksista, mutta se ei tarkoita sitä, etten pitäisi hänestä. Ketä muuten olen "nonsaleerannut" jatkuvasti?

mummo:
Jos todella olen sinulle noin vastenmielinen henkilö, niin voisit edes kertoa, millä tavalla olen sinua loukannut. Kaikki tällä säikeellä kirjoittelevat ovat mukavia ihmisiä ja enimmäkseen Aulis -faneja. Tykkään tästä säikeestä ja aion pysyä täällä niinkuin muillakin säikeillä niin kauan kuin pystyn. En varmaan enää kovin kauan. Pidän teitä ystävinä, vaikkei se toisin päin toimikaan.

Sitaatteja olen laittanut vain siksi, että minun suullani sanottuna se olisi nostanut polemiikin. En arvannut, että sekin ärsyttää. Muilla säikeillä sitaatteja käytetään todella runsaasti. Pitääpä varoa täällä.
321. Vaakku12.8.2008 klo 11:22
PP,
kyllä sulla ystäviä on.
Ei me kaikki uskalleta ottaa kantaa ku tuntuu siltä että vakikirjottajat on niin viisaita.
mun mielestä on hyvä kun täällä on huumorjmiehiä ja
vähän tosikompia. ja paljon avuliaita aatuja.
Mä ainaskin tykkään täällä monista. Vaikka välillä joku aina töppää. Mut ei sitaatit musta mitenkään loukkaa.
322. PP12.8.2008 klo 13:01
Vaakku:
Kiitos. Tuo lämmitti vanhan sydäntä. En kuulu ahkerimpiin kirjoittajiin täällä ja ne vähätkin sanomiseni saavat aina jonkun pörhölleen, vaikka en missään tapauksessa ole halunnut ketään loukata. Joskus tuntuu, että kärpäsestä tehdään härkänen ja nähdään sellaistakin, mitä ei sanomassani varmasti ole. Olen ikäni kirjoittanut ja ehkä sitä myötä kynä on terävöitynyt.

Sehän täällä on juuri niin mukavaa, että meitä on joka junaan. Tylsäähän se olisi, jos kaikki vain tosissaan kyselisivät ja toiset tosikkoina selittäisivät. Kaikki mukaan vaan, kyllä täällä on tilaa. Ihmisiä ei arvostella, vaan vain asioita, kun siihen on aihetta.
323. mari12.8.2008 klo 13:16
toippa myönnän, että minulla oli myös se makea
syötävä ja olisi vieläkin jos en olisi lukenut niitä
vihjeitä. ostin kerran sen himossa koko viikkorahallani
sitä ja söin valtavan määrän. Ei ole sen jälkeen tullut
mieleenikään edes maistaa sitä enää.
324. JMP12.8.2008 klo 15:58
Moi mari. Aika hassu yhteenosuma. En ristikkoon
kirjottanut sitä makeaa, mutta samanlainen herkuttelu-
kokemus mulla on. Olin kerran saanut joltain maistaa
sitä ja maku oli fantastinen. Tokaluokalla olin ja otin
säästöpossuni melkein tyhjäks ja karkkikauppaan
ostamaan koko rahalla. Ei muuten ollut mitään halpaa
herkkua. Yksin söin kaikki. Lopputulos sama kuin sinulla.
Ei koskaan enää.
325. toippa12.8.2008 klo 16:50
mari ja JMP

Hah hah ja hauskat halvamuistot.

En muista syöneeni sitä kaikilla ahkeruusrahoilla. Niin huono imelänsyöjä olen kai aina ollut, että epikalliista halvasta en itseäni ole koskaan ulos syönyt. Kreikassa sitä sai useasti jälkiruokana nokareen ja se riitti hyvin.

Hyvää, ihanaista ja suloistahan se halva on, vaan ei sitä saata määräänsä enempää suusta alas laittaa.

Suklaatiakin rakastaisin, vaan kun kerralla menee levy, niin hyvin harvoin tulee edes himoa ostaa.
326. Hippunen12.8.2008 klo 17:31
Täällä taas kesätauon jälkeen!

Tosiaan joihinkin kohtiin tarvitsisi suurennuslasia. Mitä tuossa ylhäällä lukee "väriaine, ?????". Erodleihinj??
Paljon on vielä tyhjää, puuh.
327. Bella12.8.2008 klo 17:41
Hippunen:
Tietäisit kuinka sinua on odoteltu
ja kaivattu.
Miten pikkunen on jaksanut.
Missä koden se olikaan?
328. Hemuli12.8.2008 klo 17:41
Hippunen,
älä sinä Hippunen hättäile, täällä on leegio aina-valmiina-ihmisiä, jotka palavat halusra auttaa sinua tyhjien kohtiesi täydentämisessä.

Siinä lukee, kun suurennuslasin avulla tirkistää:
E ROOLEIHINI.
329. Hippunen12.8.2008 klo 17:45
Tänks!
Ai ihan kaivattu. Voi että teitä!
Pikkuinen voi hyvin. Oppi juuri kävelemään. Ja toinen pikkuinen potkiskelee vielä masussa.
330. Bella12.8.2008 klo 17:55
Hippunen:
Onneksi olkoon.
Potkiskeleeko vielä kauan?
Ei tarvi vastata. Innoissani
lipsahti.

Hemuli se ehtikin ensin.
En muistanut heti mikä kohta
ristikosta.
331. Hippunen12.8.2008 klo 18:01
Jos on jämpti tapaus, niin syntyy loppiaisena. Eli puolivälissä odotusta ollaan.
332. Bella12.8.2008 klo 18:27
Hippunen:
Talvivauva on siitä mukava,
että kesäksi on jo kokoa enemmän
ja ikääkin peräti puolet yhdestä
vuodesta.
333. katti12.8.2008 klo 19:18
Tervehdys teille. Toivon, että säie ei katoaisi, vaikka kaikilla varmaan on jo ristikko täynnä.

Jos kaikki menee putkeen, saan viimeisimmän ristikon postissa joko huomenna, ylihuomenna tai en koskaan.

Näin vaikeata voi elämä olla:)

Uskoisin, että näittenkin vihjeitten jälkeen mulla tulee olemaan kysyttäviä paikkoja takataskussa. Siltä vähän näytti, ennen kuin lehti päätti kadota.

Pientä päivystystä toivoisin tänne vielä.
334. Hemuli12.8.2008 klo 19:36
Älä huolestu, Katti!

Minä ainakin voin päivystellä huomenna noin kahteen asti ja sitten taas illalla!
Itselläni oli alkukesästä monta ristikkoa, joissa pääsin etenemään vain teidän avullanne. Mielellään sitä sitten puolestaan muillekin vinkkaa, jos on tarvis.
335. pelaaja12.8.2008 klo 19:49
Niin, ja ainahan täällä on porukkaa. Ei ole keskustelu yleensä loppunut viikollakaan, pikkasen vaan hiipunut torstai-iltaan mennessä.Välillä kun käypi lukemassa noita muita säikeitä niin huomaa heti, että kyllä vaan tää HS-säie on pikkasen erilainen, omaa luokkaansa. Sekä harrastaja- että kirjoitusmäärältään (ja tyyliltään, siis parempi)
336. pelaaja12.8.2008 klo 19:58
Nonni, joka kerta kun kirjoitan niin jotain ylimääräistä suollan. Nyt siis sensuroin tuon suluissa olevan. (mutta en tätä: joskus on tosi vaikea olla edes jonkinlainen pelaaja)
337. JMP12.8.2008 klo 20:04
pelaaja. Älä muuta virka. On täälläkin välillä väärin-
ymmärryksiä, mutta yleensä ovat pian ohi.
Itselläkin on palanut kerran hihat ja hävettää tunnustaa,
että lankesin sellaseen. Se oli aika alussa. Ei tuu
toistuun.

Hippunen on pitkän paussin jälkeen
täällä taas. Mukava, että ihan "porukalla". Onnea
oikein paljon.

Niinhän se yksi kirjoittaja, joka seuraa näitä useita
saitteja, kirjoitti että meillä on hyvä henki täällä.
338. Bella12.8.2008 klo 20:24
katti:
Ei nämä täältä mihinkään katoa.
Kun saat ristikon ja täytät mitä
saat ja sitten, kun tökkii, niin aloitat
säikeen alusta.
Siellä luultavasti on kenkkumaisessa
kohdissa tökkinyt muillakin.
Täällä rullaamalla löytyy paljon neuvoja.
339. katti12.8.2008 klo 20:40
Kova homma vain lukea kaikki alusta loppuun tai lopusta alkuun. Ehkä tällä lukemisella on jo jäänyt jotain takaraivoon, mitä voi siirrellä sitten tyhjään takataskuun.

Kaikki kun näyttää menneen takaperin.

Yritän käyttää harkintaa ja kysellä vain, kun alan olla omien tietojeni ja kärsivällisyyteni takarajoilla. Jottei teillä ala pahasti keittää samojen juttujen veivaaminen.
340. Bella12.8.2008 klo 20:53
Katti:
Olethan nähnyt kuinka innokkaita
auttamaan tämä porukka on.

Esim. joku kysyy jotain kinkkistä
kohtaa, niin hän saa noin neljä
vastausta ja vielä melkein samaan
aikaan kirjoitettuna.

Ei huolta siitä, etteikö apuja tule.
341. qwer12.8.2008 klo 21:05
Tällaista tekstiä Paremmalta Puoliskolta ja myöskin minulta.
Melkoinen riivinrauta hän on.
Kehukaa nut sitten häntä. En ole koskaan ennen tätä kirjoitustani ollut PP:n kanssa kirjeenvaihdossa

Lähettäjä: PP 12.8.2008 klo 13:01


Vaakku:
Kiitos. Tuo lämmitti vanhan sydäntä. En kuulu ahkerimpiin kirjoittajiin täällä ja ne vähätkin sanomiseni saavat aina jonkun pörhölleen, vaikka en missään tapauksessa ole halunnut ketään loukata. Joskus tuntuu, että kärpäsestä tehdään härkänen ja nähdään sellaistakin, mitä ei sanomassani varmasti ole. Olen ikäni kirjoittanut ja ehkä sitä myötä kynä on terävöitynyt.

Lähettäjä: PP 24.7.2008 klo 17:53


Tänä aamuna Huomenta Suomi -ohjelmassa oli vieraana Jukka Virtanen, joka täyttää huomenna 75 v. Hän sanoi, että
laulun tekeminen ja sanoittaminen on kuin ristikon laadintaa.
Joka sanan pitää sopia paikalleen niin pituudeltaan kuin ympäristössä risteilevien sanojen kanssa. Sanat eivät saa olla mitä sattuu, vaan niiden pitää myös merkitä jotakin.
Hän käytti hyvin kuvaavaa ja moneen meistä sopivaa sanaa m i e l e n t e r v e y s a s k a r t e l u.

En muista kaikkea, mitä hän sanoi, mutta periaate oli kuitenkin tuo arvostus ristikkoihmisiä kohtaan sekä ratkoja-että ennenkaikkea laatijatasolla.

Lähettäjä: qwer 24.7.2008 klo 18:37


Niinhän se menee. Ristikoiden laatijoilla ovat munat rinnan ja oikein sotkussa. Toisin sanoen tappelevat ikäänkuin lottokupongin kanssa. Iskelmätekstien tekijöillä munat ovat sarjassa. Luojan kiitos - :). Onkos kukaan kuullut ristikonlaatijoiden karaokekilpailuista?

Lähettäjä: PP 24.7.2008 klo 20:02


Jassoo. Taas qwerillä on asiaa: "Äiti tuu pyyhkiin! Tutti tippu ja potta vuotaa! Pää on pipi eikä piipaa-auto tuu. Eikä kukaa
ala mua! Eikä kukaa leiki mun kaa! Äiti tuu jo pyyhkiin!"

Niinhän se menee. Pikkusielut jäävät yksin ongelmineen ja mitä enemmän he rääkyvät a p u a sitä vähemmän heillä riittää ymmärtäjiä. Nautintoa antaa vain toisten mollaaminen. Meille elämän loppusuoralla oleville olet kuin avoin kirja ja herätät vain s ä ä l i ä hätähuudoillasi. Auttaahan sinua ei enää voi, niin kieroonkasvanut jo olet. Pissaa päässä ja p..kaa suussa ja selkärankakin puuttuu! Voi pientä.

(P.s. Netistä löytyy kyllä kahjoillekin sivuja, joissa voi pyttyillä ihan mielin määrin ja kaikki ymmärtävät. Ajattele, he kyllä ymmärtävät jopa sinua.)
342. katti12.8.2008 klo 21:12
No, jo meni multa yli ymmärryksen. Mutta ei taida haitata.
343. qwer12.8.2008 klo 21:13
PP kohta selittää.
344. Hippunen12.8.2008 klo 21:23
Juu, toivottavasti saisin tänä syksynä edes yhden ristikon valmiiksi. Se on tavoitteena!
Keväällä ja kesällä tein satunnaisesti töitä kotiäitiyden ohella, joten ei riittänyt enää paukkuja ristikoihin. Ja kesän järkälemäiset ruudukot eivät houkutelleet. Nyt on ihan inhimillisen kokoinen ristikko.
345. mari12.8.2008 klo 21:24
miksi tuotte muualta tänne noita kamalia kirjoituksia?
346. Bella12.8.2008 klo 21:28
Hippunen:
Minä en ole koskaan pitänyt niistä
jättiristikoista eli lakanoista.
Niissä tuhrautuu valtavasti aikaa.
"Tyynyliinakoko" on aivan riittävä.
347. Hippunen12.8.2008 klo 21:29
mari: minä en jaksa edes lukea moista...
348. Hippunen12.8.2008 klo 21:30
Bella: no ihmettelinkin, että mikä ihmeen tyynynpäällinen tuolla alussa on mainittu! Nyt selkis.
349. qwer12.8.2008 klo 21:31
Mari. PP toimii täällä ikäänkuin johtajana. Haluaa lannistaa kaikki erimieliset, vaikka arvostelemalla huonoa kirjoitustyyliä, tai välimerkkien puuttumista. HS sivustot olisivat paljon paremmat, jos ei kehuttaisi aina, että tein ritikon tunnisa ja sitä rataa. M inulla ristikon täyttö meni maanan tain puolelle. Ei tahtonut tulla valmista. Sitten annoin periksi ja aloin lukemaan. Bingo`en tiedä mistä sain vihjeen. Nyt on ristikko täynnä. Oikolukea en aio
350. Hemuli12.8.2008 klo 21:42
Minä olen se utami, joka ei tiedä valtataisteluista eikä ihmisten oudoista nimmareista. En tiedä edes, mikä kummajainen qwer on.

En myöskään, marin lailla, ymmärrä, mikä yllä olevien lainausten merkitys on.

Jos sinä, qwer, tuolla pyrit osoittamaan, että PP täällä mollaa ihmisiä, niin kuin tuolla aiemmin joku väitti, niin höpö-höpö. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Oma tekstisi on lievästi sanoen omituista; en kovasti ihmettele reaktiota. Tavallista keskustelijaa, saati avun pyytäjää, PP ei ainakaan sinä aikana ole pyrkinyt mollaamaan, kun minä tätä säettämme olen seurannut.

Oi minua tyhmää! Taas lankesin panemaan lusikkani vieraaseen soppaan. Mahdanko koskaan viisastua?
351. JMP12.8.2008 klo 21:43
Minusta olisi hyvä jos kokeneet HT tai iso S kommentoisivat
jotain.
352. toippa12.8.2008 klo 21:44

mari

Tasan samaa mieltä - jospa siirtyisitte - aikuiset ihmiset -taas takaisin sinne riitelylinjoillenne pilaamasta ilmaa täällä!

Hemuli

Hienosti olit koonnut ja muut täydentäneet sinne toiselle säikeelle näitä ristikkosanojen lähteitä sekä paperilla että netissä.
Kirjoittelin niitä jo ylöskin. Hauskoja ovat nämät sukunimi-lähteet - kenen lie alunperin tuo idea lähteä nimittelemään lähteitä suomalaisilla sukunimillä.

Uusimmat tulokkaat ova myös hauskoja - moniko tietää jo, mikä on Romppainen tai Makkonen?
Käykeepä lukemassa - muut aiheet ja säie 4134.
353. toippa12.8.2008 klo 21:49

JMP

taitaa olla niin että viisaimmat eivät virka mittään
yst.terv. t-tonttu ~<);-)
354. qwer12.8.2008 klo 21:50
Hemuli. Etko kopioitua tekstiä ymmärrä? Minua kaikki pitävät kusitolppana, kun joku - tässä tapauksessa PP osasi oikein paljon haukkua. Surkeita ovat täällä ristikkopäivystäjät. Sitten äänensä kuuluville antoi ensimmäinen. Kohta jo joku toinen. Samassa laumassa määkivät.
355. Bella12.8.2008 klo 21:52
toippa:
Olitko täällä silloin jo kun
Hippunen oli ennen pitkää
paussiaan?
356. mari12.8.2008 klo 21:56
minä olen mieluummin laumassa määkivä lammas!
357. toippa12.8.2008 klo 21:56

Bella

No sitä tässä yritin mietiskellä, vaan eivät tunnu tutulta nuo vaaavi- ja odotusjutut. Joten en ehkä ollut?

Siksi en viitsinyt sekaantua takaisintervetulotoivotuksiin.

Vaan sympatialla täällä ajattelin kuiten ja toivon sulle Hippunen, että odotus menee tynnesti ja uuden piltin pusertaminen maailmaan kauniisti!
358. iso S12.8.2008 klo 21:56
Kun kauniisti pyydetään kommentoimaan jotain niin mikäpä siinä, kommentoin jotain: Ilmoja pitelee :-)
359. toippa12.8.2008 klo 22:00

Iso S

HAHHAHHAHAHAAA! BRAVO!

Kiitos taas - päivän parhaista nauruista.

Ja semminkin, että just nyt alkoi sademyrsky riehua tuolla ulkosalla oikein olan takaa, että taitavat akkojen lisäksi olla ukotkin tulossa siellä housut kintuissa alas!
360. JMP12.8.2008 klo 22:04
toippa. Olet varmasti oikeassa. Tämä kaikki tuli vaan
niin puskan takaa. Todella nastaa ja osuvaa. Oikein
nolottaa, että juuri tänään kun Hippunen on tullut
pitkän paussin jälkeen ja odottavana äitinä tänne
ilosesti kirjottaa! Sitten tuodaan tollasia puheenvuoroja.
361. HT12.8.2008 klo 22:05
JMP: pysyttelen syrjässä henkilöön menevistä kiistoista.
362. Hemuli12.8.2008 klo 22:06
qwer,
en kai sitten. Ymmärrä.
Enkä tarkoittanut pitää sinua kusitolppana, vaikka sanoinkin, että vastinetekstisi PP:lle (rinnan tai sarjassa olevine munineen) oli omituinen. Eikö se sinusta ollut?

Minun kummitädilläni oli vielä kansakoulun todistuksessa arvosana nimikkeellä "luetun ymmärtäminen". Minullakin olisi kai pitänyt olla.

toippa:
Minusta myös ne nimet olivat niin kutkuttavia, että halusin (sen lisäksi että rehvastelin uushankinnoillani!) tuoda ne muidenkin uusien tietoon. Konkareillehan tuossa säikeessä ei ole mitään uutisarvoa.

PP,
mitä hyötyä siitä on, että esim. Sivistyssanakirja on suosikeissa.

Ja kaikki,
(nyt täytyy taas niellä ylpeytensä, pahus soikoon,)
miten ristikkorenkiä käytetään?

Nimimerkki "Vielä paljon opittavaa"
363. Bella12.8.2008 klo 22:09
toippa:
Ei täällä kukaan muukaan tiennyt
ennen, kuin tänään.
364. qwer12.8.2008 klo 22:11
PP kertoo. Vaikka voisinhan minäkin kertoa. PP kumminkin ensteks.
365. JMP12.8.2008 klo 22:27
Kiitos kommenteistanne HT ja iso S. Noin kun osaisi
suhtautua. Opettelen. Hieno juttu.
366. maria12.8.2008 klo 22:50
pieleen meni minun osaltani, kun olin saanut ristikon
täyteen, odottelin milloin Hippunen kysyy jotain.
kerrankin olisin voinut yrittää vastata, sillä aina olen
ollut apuja pyytelevän roolissa. Hippunen kysythän
vaikka huomena jotain.
367. Hemuli12.8.2008 klo 22:54
maria,
tunnistan tunteen!

Mutta ihan totta siitä Ristikkorengistä?
368. toippa12.8.2008 klo 22:59

Hemuli

Mullakin se R-renki on suosikeissa, vaan enpäs ole vielä opetellut käyttään. Kyllä kai täällä jotkut osaavat neuvoa, miten se funkkaa?

Islanti pelaa sakuja vastaan just nyt ölympiä käsipalloa, eikä ole vaikeeta kai arvata, ketä mä heijaan!
369. maria12.8.2008 klo 23:00
siitä en tiedä mitään.
370. PP12.8.2008 klo 23:09
Hemuli:
Kysyt, miksi Sivistyssanakirja on suosikeissani. Se on siellä siksi, että liikuntavaikeuksien takia en pysty aina käymään kirjahyllyllä katsomassa, jos tarvetta tulee. Siellä on paljon muutakin mukavaa kuten esim. suomen linnut, kaikkien kielten sanakirja, koirarodut, Lirama (laulujen sanoja), maailman joet, pääkaupungit jne. jne. Vaikka mitä luetteloa aakkosissa. Niitä voi aina kesken kirjoittamisenkin käydä mukavasti kurkkaamassa.

Tietysti, jos mahdollisuuksia olisi, katsoisin kirjoista, mutta esim. tällä hetkellä pieninkin kirja on minulle liian raskas nostettava. Huomenna voi taas kaikki olla paremmin.
371. lukija12.8.2008 klo 23:16
tässä tulee mieleen kuinka tärkeä on tietokone.
372. qwer12.8.2008 klo 23:17
PP:lle

Sähkömiehen vitsi on se, että munat voivat olla sarjassa, tai rinnan - riippuen sukupuolesta. Jukka Virtanen oli nuorempana vetämäsä sähköjä Jämsän seutuville. Sai siitä paljon kiitoksia, josta mainitsee kirjassansa: Kuvassa keskellä Jukka Virtanen. Virtanen ei taida laatia sanaristikoita. Enemmänkin iskelmätekstejä.

PP: lukion fysiikan lyhyt oppimäärä on näköjään sinulta kadonnut. Ja paljon muutakin.
373. toippa12.8.2008 klo 23:26

PP

ovatko nuo kaikki sinun suosikkisi noukittavissa netistä
ipi-ilmaiseksi?

Hyvä ranskalaiset tuomarit - saku tyrmäs islannin tähden SNORRI Gudmunsonin ja ajettiin ulos! SNORRI is best!
374. mari12.8.2008 klo 23:30
anna PPn olla. ei kiva tulla tänne. SK-puolella kirjottelee.
375. Marco Poloinen12.8.2008 klo 23:38
Hemuli, vähän arastellen tulen tänne parempien ihmisten säikeelle, mutta kun ei näytä noita Ristikkorengin neuvojia ilmaantuvan, niin tästä saat jotain, jolla pääset alkuun. Jos renki ei ole 'suosikeissasi', otsikkosivun vasemmasta laidasta löydät 'linkit' => Ristikkorenki => ..käyttöohjeet tai Käynnistä ristikkorenki (lue miel. ohjeet ensin). Jos käynnistät suoraan, niin klikkaa oikean yläkulman numeroa ja näppäile senjälkeen hakemasi sanan kirjainmäärä. Valoruutuun voit näppäillä tiedossa olevan kirjaimen ja klikkaamalla voit vaihtaa valoruudun. Valoruudussa olevan kirjaimen voit poistaa välilyöntinäppäimellä. Kun tiedossa olevat kirjaimet ovat omilla paikoillaan, klikkaat 'HAE', jolloin mahdolliset vaihtoehdot tulevat ruutuun. Alareunan nuolilla voit selata sivuja jos niitä on useampia. - Kaikki nämä ja paljon muuta (ja paremmin) löytyy ohjeista, joihin pääset myös kesken hakusi klikkaamalla 'Apua'. - Äkkiä opit, koska kerran minäkin... :-)
376. Hemuli12.8.2008 klo 23:42
PP,

samaa ihmettelen kuin toippa.
Ja kuinka kauan esim. sivistyssanakirjan lataaminen mahtaa kestää?
Ja kuinka paljon mahdetaan tarvita muistia?

Minä olen ihan surkea tietokoneasioissakin. Tyttäret naureskelevat, kun jopa saatan kävella linja-autoasemalle aikatauluja kysymään...
En hoksaa, mitä kaikkea netistä löytäisikään. Kerrankin kyselin käsityötaitoisimmalta tyttäreltäni, miten oikein mahdetaan virkata patalappu aloittamalla kahdella silmukalla. Hän ei oikein keksinyt, mutta kahden minuutin päästä hän ojensi minulle tulostettuna ohjeen.

Kurjaa, että kätesi temppuilevat.
Minä pystyn onneksi selaamaan noita järkäleitäkin ja luen kyllä kaiken (vielä?) mieluummin kirjasta kuin tietokeen ruudulta.
Mutta hyvä silti tietää.
377. Hemuli12.8.2008 klo 23:46
Marco Poloiselle,

olet muillakin säikeillä joutunut minua opastamaan, ja vielä kärsivällisyyttä riittää.
Taidat olla ihan Ystävällinen Sielu?
Kiitos, yritän opetella!
378. Tamara12.8.2008 klo 23:52
Näitä juttuja on hauska lukea näin yömyöhään ja opetella pikkuisen tuntemaan tätä kirjoittajakaartia! Olen ollut niin vähän aikaa mukana, etten voi sanoa vielä tuntevani.

Ilmeisesti ristikot on tehty valmiiksi, koska juttujen kohteet ovat muualla. Olen itse puuhaillut tänään enimmäkseen muuta kuin ristikontäyttöä.

Ai mitä muuta! No, siivosin kämpän, pesin 3 koneellista pyykkiä, tein ruokaa ja poimin vadelmia. Vasta iltapuhteena täytin jonkun helpon ristikon ja vein postiin. Olen kyllä sitä mieltä, ettei helppoihin kannata vastata, koska vastauksia tulee niin paljon. Pitäneekö paikkansa?

Kerron kaikkea tällaista vaikkei minulta kukaan kysykään, mitä olen puuhannut, kun en ole ollut säikeessä. Olen kai jonkun verran narsistinen ja haluan kehuskella aikaansaannoksillani. Joku toinen on voinut tehdä jonkun hienon keksinnön, mutta ei puhu siitä mitään, koska aikoo hankkia sille patentin!

Oletteko muuten selvillä, kuinka paljon vastauksia viikottain tulee hesarin ristikosta? Ja vielä pieni utelu: onko joku kenties joskus voittanutkin?
379. toippa12.8.2008 klo 23:53

Kiitos Marco rr-neuvoistasi. Et taida kyllä olla olleskaan sukunimesi veroinen, vaan paljon parempi maineeltasi.

Eikä tämä mikään parempien ihmisten tai omituisten otusten kerho ole - onpahan vain sävyisämpi, kuin nuo monet muut, joissa olen käynyt kurkkaamassa.

Eikös se vähän niin ole, että kun ääni nousee, niin äly laskee ja väki vähenee. Jos se on parempana ihmisenä olemista, niin mieluusti olen määkimässä, ammumassa, hiornumassa ja vaikka mitä - vaan en röhkimässä tai kotkottamassa.

Sakut pelää järkyttävän rumaa peliä - typisch! - nytkin kaks kaveria jäähyllä - ja yksi ulosajettu!
380. Hemuli13.8.2008 klo 00:00
Tamara,

kyllä täällä sinäkin lyhyenä aikana, kun minä olen ollut mukana, jotkut ovat tunnustaneet voittaneensa, Bella ainakin ihan lähiaikoina ja samalla kertaa joku toinenkin, jonka nimmari ei tullut minulle tietoon.

Onko sinulla ollut haikeata?
Vai puhailetko yleensäkin noin paljon joka päivä?
Kun jokin aika sitten olin samassa tilanteessa kuin sinä, tuntui ihan hassulta, kun elokuun puolivälissä rupesi tuntumaan IHAN erilaiselta kuin kesän mittaan. Olin kuvitellut, että eläköityminen sujuisi kuin tanssi, kun lomakausi edeltäisi sitä sopivasti. Mutta tuntui se erilaiselta.

Nyt olen jo sopeutunut. Ja laiskistunut. Mutta ristikoita osaan nyt ratkoa hiukan paremmin kuin ennen!
381. HT13.8.2008 klo 00:01
Tamara,

takavuosina Hesari ilmoitti saapuneiden vastausten määrän ja keskiarvo pyöri muistini mukaan seitsemänsadan paikkeilla.

Voittajia on tässä porukassa useitakin, myös moninkertaisia. Minulla taitaa olla kasassa yhdeksän palkintoa vuodesta 1991, josta muistiinpanoni alkavat. Siis perus-Hesareista, kuukausiliitteet ja Nyt-liitteet ovat vielä erikseen.
382. Bella13.8.2008 klo 00:04
Tamara:
HT ja minä voitimme ristikossa 2490.
Tuntui niin mukavalta, koska ei tarvinnut
käydä rivi riviltä läpi tarkistaakseen, että
oliko kaikki ristikossa oikein.
383. Matahari13.8.2008 klo 00:08
PP: Kiitos vinkistä. Taidan yrittää latailla itsellenikin, jos vaan vanha ja huonomuistinen koneeni kestää. Sympatiani, joskus on minunkin kahvikuppiakin nostettava kaksin käsin.
384. toippa13.8.2008 klo 00:10

JESS JESS JESS

ISLANTI VOITTAA!!!
385. toippa13.8.2008 klo 00:25

Nii - in Bella!

Voitittekin.
HT jo tiedetään.
Nyt täytyy sitten vain arvailla, kuka se sinä niistä olit?
Hmm - puoli tuntia matkaa Hagiksen torille? Olisko Porvoo? Järvenpää? Ei - taitaa olla lähempänä?
386. Tamara13.8.2008 klo 00:27
Onnittelut teille kaikille, jotka olette voittaneet joskus! Kuulun toki itsekin niihin. Voitin Pelikaanista 1000 markkaa (eli siitä on kauan). Mieheni voitti hesarista 50 markkaa.

Siitähän tämä minun harrastamiseni alkoikin, kun mies ensin ratkoi. Muistan, että esikoistytär istui isänsä vieressä kynä kädessä odottaen, milloin on hänen vuoronsa taas tehdä i-kirjain. Hän oli niin pieni, etteivät muut kirjaimet vielä sujuneet - ehkä 3-vuotias.

Mieheni ei vain jäänyt sillä tavalla koukkuun kuin minä jäin. En silti tarkoita tällä sitä, että tämä koukkuunjääminen olisi jotenkin huono asia.

Hemulille:
En ole varmaan vielä oikein kunnolla sisäistänyt sitä, että minua ei siellä koulumaailmassa enää tarvita! Haikeutta koen ehkä siinä kohtaa, että nyt ei ole työkavereita, joitten kanssa voisi jutella. On vähän kuin pimennossa, kun ei tiedä, mitä "pääkallopaikalla" tapahtuu. Jokaisellehan se oma työpaikka on jonkinlainen keskus - ainakin jos siellä on ollut kauan. Lähes 30 vuotta tuli mittaa minun uralleni - ja nyt se on kuin poispyyhkäisty!

Näinä kahtena päivänä - kun toiset ovat olleet koulussa - olen puuhaillut paljon! Ehkä se jotain kompensaation hakemista sille tosiasialle, ettei minua kukaan enää koulussa kaipaa. Toisaalta se voi olla uuden etsimistäkin.

Kuka viisas se sanoikaan joskus niin, että oven sulkeutuessa takana edessä aukeaa uusi ovi. Katsotaan nyt, saanko koputeltua jonkun oven auki...
387. mari13.8.2008 klo 00:33
mutta toippa Porvoosta oli kaksi naista, etkös huomannut?
388. toippa13.8.2008 klo 00:35

mari

enpäs huomannut. Siis veikataan Porvoota, vaan kumpaa?
389. mari13.8.2008 klo 00:40
eihän tää ole mikään vedonlyönti?
390. mari13.8.2008 klo 00:42
minkä muuten Islanti voitti? en seuraa kisoja.
391. toippa13.8.2008 klo 00:45

no ei tietty - eikä liioin tosi-tv:tä tai tosi-nettiä tai muuten tositylsää toismaista tosittelua...
392. toippa13.8.2008 klo 00:50

mari

No nyt päästään lempiaiheeseen - Islanti

siis Islanti voitti Ölympiälsäisten käsipallon B-ryhmässä sakut ja aiemmin voittivat venakot (kaksi pahinta) eli onvat nyt sarjan kärjessä! Vielä pitää voittaa olikos se nyt E- vai P-Korea, niin onvat selkeesti jatkossa. Nyt johtavat omaa ryhmäänsä.

Fantsua katsoo käsistä - opin sen jännäyksen just Snorrin kautta ja Islannissa - voittivatkohan net EM:n tai jotain!
393. mari13.8.2008 klo 00:50
nyt et vaivautunut toippa vastaamaan. minkä Islanti
voitti?
394. toippa13.8.2008 klo 00:54

mari

vaivauduinpas - vaan sadasosasekunnin sinua ennen!
395. Marco Poloinen13.8.2008 klo 00:56
Siis ihan oikeasti: Minä olen ihan nautiskellen lueskellut teidän Aulis- ratkojien juttuja, vaikka en itse Lehdon laatimuksia ratkokaan (ei tule Hesaria eikä minusta faniksi ole muutenkaan, Sanaseposta ratkomieni perusteella). On mukavaa, kun olette kuin suurta perhettä, mutta ymmärrän senkin, että kaikki ei voi olla kaikkien mieliksi; tiukemmin pelkkään ristikkoasiaan pitäytyviä ylimääräiset jutut ärsyttävät (ja jonkun karsivatkin), mutta sellaistapa se tämä elämä tuppaa olemaan..

Sille en voi mitään, että ajoittain täällä esilletuleva musta-valkoajattelu nostaa omia karvojanikin vähän pystymmälle. Enimmäkseen aika sävyisästi sitä noissa muissakin (lukuisissa ja monien osaaottamissa) säikeissä eletään. Ja niissä, joissa riidellään, on enimmäkseen kyse muutaman monivuotisen provokaattorin aikaansaannoksista, joihin ei ihan pikkuvilkaisulla mielestäni riittävästi pysty perehtymään.. (eräs heistä näyttäisi olevan "täällä tänään"!). Usein nokakkainkin ollessa syntyy väärinkäsityksiä, saati pelkän kirjoituksen varassa, mutta toisistaan tykkäävät ihmiset osaavat suutahdettuaankin sopia ja pyytää anteeksi - ja vähän viisastua seuraavan kerran varalle (näinhän täälläkin on usein fiksusti todettu - ja tehty).

Hemuli, Sinä taidat olla vissiin yksi niitä harvoja, joka on lähestynyt tuota meikäläisen nimimerkkiä samalta suunnalta, jota itse ajattelin silloin kun se päähäni pälkähti; olla semmoinen pikku tutkimusmatkailija.. :-D (Kyllähän sitä poloista ja ressukkaakin löytyy välillä ihan riittävästi..).

Niin että tsemppiä vaan, ja onnea "valitsemallenne tielle"!
396. mari13.8.2008 klo 00:57
nyt meni päällekkäin. mari laittaa tyynyt päällekkäin ja
pistää pään niitten tyynyjen päälle. (käytän kolmea).
ei tule niin herkästi silmäpusseja. (kuulemma).
hyvää aamua ja nukkukaa hyvin!
397. toippa13.8.2008 klo 00:58


ja Bella!

ei tartte stressata vastaamista, näin on hyvä, ei kaikkea aina tarvitse paljastaa

hienoja, elleipäs jopa parhaita keskusteluja olenkin usein tehnyt nimettömänä nimettömien maailmassa - enkäs nyt tarkoita aakkosten ekaa tuplana.
398. toippa13.8.2008 klo 01:02

mari

kolmea käytän minäkin. yksi alla, yksi päällä ja yksi joka säällä, eikun yksi kipeetä vasenta polvea tukemassa!

pienenä menin joskus patjojen alle nukkumaan - se kai minut teki tällaiseksi?
399. mari13.8.2008 klo 01:08
olin hampupesun jälkeen jus sammuttamassa. ei Bella
ole ollut kymmenen jäkeen ollut täällä. unia katotaan
ja tarkkaan. ötyä (niinhän se meni).
400. toippa13.8.2008 klo 01:10
Teemalta tulee ajoittain ihan hyvää kamaa.

Juliette Greco oli hyvä, vaikka meni vähän Snorrin kanssa päällekkäin.
Ja aiemmin illalla tuli hienoa 60-luvun viihdettä a´la Lasse Mårtenson ja Kristiina Hautala, jota haastateltiin sit vielä tänäisessä olotilassa.
Miten mahteesti tyttö aikoinaan lauloikaan sen mun IKIEHDOTTOMAN favoritin - Dusty Springfieldin "You don´t have to say you love me"!

Nyt hyvillä mielin ja ylläpäin nukuttelemaan ihtiään ja oottelemaan huomisen huimia seikkailuja...nati nati
401. katti13.8.2008 klo 04:28
Tamara:

Olen ratkonut näitä ristikoita n. 40 vuotta, lähettänyt oikeita vastauksia noin kolme kertaa, en ole voittanut kertaakaan.

Ehkä en ole kovin voitontahtoinen:)

Toippa:

Harmi et Greco multa meni tänään ohi. Olin hänen konsertissaan pari vuotta sitten, ja KÄRSIN.

Kai se johtuu siitä, etten kestä kenenkään laulavan lempilaulajani Jacques Brelin lauluja. Tai Grecolla alkaa puhti jo vähän loppua.

En kyllä kestä nähdä Breliäkään esiintymässä. Vain kuunnella häntä.

Näin Teemalta Brelin dokumentin. En tiedä, mistä olivat käännökset lauluun "Ne me quitte pas", joka aina saa kaikki katinkarvani pystyyn, mutta nehän olivat täysin aneemiset alkuperäiseen sanoitukseen verrattuna. Koko laulu menee pilalle täysin pliisusta suomennoksesta. Ei mitään rakkaudesta, joka uudelleen leimahtaa tulivuoren uumenista ym.

Brel-dokumentti oli huono. Jos voit, lue :Todd: Jacques Brel; Une vie.

Chanson-sarja on kyllä hieno, varsinkin meille suomalaisille, jotka emme aina ranskalaisia niin hyvin tunne. Yves Montand, hänenkään samettiäänensä ei kovin hyin tullut esiin. Hyvää yritystä Teemalla kyllä.

Jos vielä uskallan hehkuttaa, Teemalla oli Maupassant-sarja, joka jäi tyngäksi. Ranskassa näitä novelleja oli tehty tuplaten, ja filmaus jatkuu. Mahtavia novelleja, mahtavia filmatisointeja! Ei nähty kaikkia Suomessa.Nähdäänkö loput?

Kirjsstosta lainasin näitä novelleja, joita kukaan merkintöjen mukaan ei ollut lainannut 30 vuoteen. Käsittämätöntä! Luin niitä sekä suomeks että ranskaks. Vielä on paljon lukematta. Miten Suomessa ei tunneta näitä mestareita? (Pari muutakin voisin lisätä.)
402. Pertsa13.8.2008 klo 06:03
Moro,moro.

Ei lyö nyt leiville, kun en saa mitään järkevää vastaussanaa
vihjeelle LEIPÄ. Kovasti kummittelee viimeisenä oleva piilo-
kirjain. Olettaisin, että ko vastaussanaa risteävät vaakasa-
nat ovat mallillaan. Jos jotakin vinkkejä, niin TATTIS!!
403. Hemuli13.8.2008 klo 06:23
Pertsa,
se on se intialainen, johon tulee jogurttiakin.
Jos olet parempi kirjaimissa kuin leipomisessa, paljastettakoon, että sanassa on vain kahtä äännettä.
404. PP13.8.2008 klo 06:30
Pertsa:
No, moro sinullekin. Se leipä on intialainen ja palindromi.
405. Pertsa13.8.2008 klo 06:57
Kiitokset Hemulille ja PP:lle. Löytyihän se leipä googlaamal-
la, kun sai sopivat vinkit piilokirjaimeen.
Virkut kanat ja kukot jyvät löytää.
406. PP13.8.2008 klo 08:29
Hemuli ja toippa. Kyselitte jotakin eilen. Loruilen teille nykässäikeellä. Tämä ei ole ihan oikea foorumi.
407. Kaaleppi13.8.2008 klo 08:43
Kumarrus PP:lle, fiksusti tehty.

Hieno kirjoitus myös Marco Poloiselta aiemmin aamulla.
408. toippa13.8.2008 klo 09:30
Huomenta hyvä väki!

Aurinkoisia ilmeitä täällä nyt - hienoa!

katti

Greco ei taida olla kuin vanha viini, konsa samaa oli nähtävissä dokkarissa: kaukaisemmat koskettivat enemmän.
En nähnyt Bre-dokkaria.

Ne me quitte pas´in on takavuosina laualanut parhailla suomalaisilla sanoilla ja aivan fantastisen upean mahtavan niskakarvojanostattavasti - Susa Haavisto - sellaisessa Hgin Kaupunginteatterin ynnä useissa teatteriravintola-esityksissä kuni "Sydänviiniä".
Sanoittajaa en valitettavasti muista. Suomennoksia taitaa olla moninaisia.

Toisen version ja enemmänkin musiikkia muistan takavuosien Kokkolan Kaupunginteatterin hineosta Brel- esityksestä, jossa Kari Suhonen (nyk Kajaanin Kaup.teatteri)esitti upean voimallisesti ja hienossa Brel-hengessä sen "Ala vetää vaan"- biisin.

Kyllä näitä hyviäkin suomalaisia tulkintoja chasoneista löytyy, vaan useimmiten net tulevat Thalian temppelin palkeilta, konsa heillä on usein oikeudet vaikka kääntää uusiksi koko suomennetut tekstit, jolloin esiintymisiin tulee aivan uudenlainen syvyys.

Nyt baanalle... sateetonta päivää kaikille - Kaalepillekin!
409. Hippunen13.8.2008 klo 10:43
Maria: miulla on vielä niin paljon tyhjää, että en tiedä mitä kysyisin! Ja oon selannu tätä ketjua - valikoivasti - ja saanutkin täältä muutaman hyvän vinkin.
Palaan astialle pojan päiväunien aikaan......
410. Bella13.8.2008 klo 11:44
Hippunen:
Tämä ristikko ei ollut lainkaan
helpommasta päästä.
Kysy ihmeessä, sillä kovasti tässä
on kysyttävää ollutkin.
411. Muut aiheet13.8.2008 klo 12:26
Säie 4126 Pekingin Olympialaiset 2008
412. mari13.8.2008 klo 12:47
moi kaikkille. toi edellinen taisi kuulua muihin aiheisiin.
413. Hemuli13.8.2008 klo 12:58
Tai oliko se vinkki, että älkää lörpötelkö asiaankuulumattomia?
Tai asiallinen tiedotus siitä, että kisasäiekin on olemassa?
414. :-D13.8.2008 klo 13:00
Joo. Aiheenakin.
415. Bella13.8.2008 klo 13:09
Hemuli:
Ihan ristikkoasiaa oli Hippuselle
Eilen sovimme, että auttaisimme
ristikossa.
416. Hippunen13.8.2008 klo 13:23
Pojan päiväunista ei tietoakaan, puuh.
Pari vinkkiä voisin pikaisesti kysäistä. Oikea yläkulma, tuo karvainen puolipallero tuossa "tosi siipi" -kohdan yläpuolella. Tuleeko siihen adjektiivi?
Sitten oikea alalaita on ihan tyhjä. Antakaa ihan mikä tahansa vinkki, mihin tahansa kohtaan. Ihmetyttää mm. tuo kuva "luopua eläin " kohdan alla.
417. Hemuli13.8.2008 klo 13:36
Hippunen,
tuleepa kuin tuleekin adjektiivi.

Siellä alalaidassa olikin vaikea päästä alkuun.
Ala vaikka siitä uunin kuvasta, mistä tuleekin koko huone. Ja katso, mimmoisissa housuissa herrahenkilö kulkee.
Siitä varmaan pääsee alkuun.
Ja jos koko se kaarti, joka täällä päivystää vastatakseen sinulle, antaakin eri vihjeet, tulee jo tunsauden pula!
418. katti13.8.2008 klo 14:03
Anteeksi rönsyilyni. Vastaus toipalle vain vei mukanaan, Ja koska en ollut oikeestaan mitään tällä viikolla kirjoitellut, niin tein jonkinlaista yhteenlaskua, että kirjoittaa voisi kerralla enemmän kuin pari lausetta.

Ristikkoni on kuulemma (vasta) tänään lähtenyt postiin. Joten ihka varmasti vielä oikeastakin asiasta kirjoittelen.
419. Jondalar13.8.2008 klo 14:44
Tamara, kyselit onko kukaan voittanut. Voisin kuriositeetin vuoksi toistaa oman saldoni. Varsinaisessa Hesarin suurristikossa olen saanut 19 voittoa noin 25 vuoden aikana. Yksi on lakana, muut tyynyliinoja. kk-liitteestä minulla on neljä oikeata voittoa. Viides tuli kun laittoivat vahingossa kaksi kertaa täsmälleen saman nimilistan lehteen, rahan sain joka tapauksessa. Sitä en tiedä, mille sijalle keskustelijoiden sakissa sijoitun. Usein tuntuu että noviisiksi noterataan.
420. Bella13.8.2008 klo 14:45
Hippunen:
LUOPUA on eri vihje ja tulee vasemmalle pystyyn.
ELÄIN tulee vakaan ja on ihottava otus. Dyykkari
Samasta kuvasta keskeltä alas tulee musajuttu.
Oikalta (nuoli alas) tulee ne millä liat pyyhitään.
421. JMP13.8.2008 klo 14:51
Jondalar sinun kohdallasi en ole sellasta huomannut
Konkarina mä olen sut kokenut.
422. mari13.8.2008 klo 15:53
Innolla odottelen vihjeiden antoa.
423. Matahari13.8.2008 klo 16:02
Hei Hippunen
Toivottavasti poika nukkuu, joten pari vinkkiä:
alhaalla vasemmalla Maija=oopperalaulaja, nimestä muistuu Lapin alueella paljon puhutta vesialuehanke
ohjelmallisissa on usein lopuksi puolitoista tuntia tanssia (tai oli ainakin nuoruudessani)
ALUE löytyy täältä Hesasta läheltä Santahaminan saarta
tyhjästä lintuhäkistä on muuan papukaija häipynyt.
Ehkä nämä jo sinulta löytyvätkin.
Kysele vaan - aina täällä joku päivystää!
424. mari13.8.2008 klo 16:04
päivystän.
425. JMP13.8.2008 klo 16:11
Matahari nyt en löydä sitä kohtaa.
426. katti13.8.2008 klo 16:11
Vielä lipsun Maupassantiin. Kierrellen kaarrellen kieleen, sen merkityksiin ja vivahteisiin. Luin joitakin novelleja ranskaksi, sitten vertasin omaa tulkintaani kahteen eri vuosikymmeniltä olevaan käännökseen. Käännökset olivat kuin eri novelleista, toinen ajoittain jopa täysin harhaanjohtava.

Kieli on kyllä herkän herkkä instrumentti kuten tälläkin palstalla voimme todeta. Jo asiatekstistä saamme yhtä monta tulkintaa kuin on kääntäjiä, vaikka kääntämisen periaate on, että kirjailijaa kunnioitetaan. (Ja suomen kieli on ilmaisuvoimaisimpia maailmassa. Meillä on esim. kuuloon perustuvia verbejä kymmenittäin, jotka ranskalainen kuittaa vain sanomalla ´faire du bruit´. Myös lumisubstantiivit, joita eskimoilla on vielä enemmän kuin meillä, kertoilevat tästä kielten ihmeellisyydestä.)

Tarkoitan vaan, että vaikka suomea puhutaan vain pienellä kielialueella, on se ihan mahtava (niin hyvässä kuin pahassa). Mutta kaikkihan tän jo tiesikin, sorgen!

Toivon mukaan tämän viikon optiot eivät kadonneet tämänkään viestin myötä. Palailen oikeempaan ristikkoasiaan myöhemmin.
427. Matahari13.8.2008 klo 16:19
JMP: mitähän kohtaa tarkoitat?
428. mummo maalta13.8.2008 klo 16:51
En ole viikkoihin kysellyt näillä palstoille, sillä olen ollut lietsussa.
Se on savolainen ilmaus, kun on reissussa. En millään jaksanut lukea,mitä kaikkea kommentoitte. Ainoa kohta joka mulla tökkii on OPAS. Jotain lienee pahasti pielessä! Help me, please! Vaikka savoksi.
429. Tamara13.8.2008 klo 17:08
Jondalar:
Hyvinpä olet voittoja saanut - onnitteluni! Miten on, lähetätkö vastaukset aika viime tipassa vai aiemmin? Joku tuolla sanoi, että jos lähettää kovin aikaisin, niin vastaus joutuu pohjalle, eikä löydä tietään arpojan käsiin.

Entä oletko pistänyt vastauksen aivan tavalliseen kuoreen? Erikoiskuorella tarkoitan jotain näistä: värikäs, suuri, itsetehty.

Minua kiinnostaa tällainen psykologinen lähestymistapa asiassa kuin asiassa. Keskustelupalstoilla luon keskustelukumppaneista jonkinlaista muotokuvaa. Tietenkin voi käydä niin. että se on täysin vääränlainen.

Muistuu mieleen takavuosilta (olisiko 40 vuoden takaa!) seuraavanlainen tapaus:
Minulla ja tyttökaverillani oli sama poika kirjeenvaihtotoverina ilman, että hän olisi aavistanut mitään, koska asuimme eri paikkakunnilla. Vertailimme kirjeitä ja nauroimme kuollaksemme, kun ilmeni hänen valehtelevan toiselle meistä (hän kertoi jonkun jutun toiselle eri tavalla kuin toiselle). Se, kummalle hän valehteli, ei koskaan selvinnyt meille, sillä seuraavassa kirjeessä hän lähetti valokuvansa.

Olipa ilkeä juttu ja tänne täysin sopimaton. Eihän tämä liittynyt ristikkoihin millään tavalla!
430. toippa13.8.2008 klo 17:13

mummo mualta

se on sellanen lpaperj tae läpyskä, joka tulloo jokasen viteon ja nateon mukana, että sitä ossoopi oekein käättöö
431. Matahari13.8.2008 klo 17:18
Mummo maalta: Tällainen "opas" tulee mukana, kun esim hankit uuden laitteen, vaikeata pränttiä yleensä!
432. Hemuli13.8.2008 klo 17:30
Bella-kulta,

olin ulkona ja luin tultuani sen, mitä sillä välin oli kirjoitettu.

En minä suinkaan sinusta puhunut!
Enkä silti kenestä muustakaan.
Joku oli vihjaissut olympialaissäikeestä, mari kysyi, olikohan se asiaankuulumaton viesti, minä vastasin hänelle, että joku ehkä toppuuttelee meitä.
Siinä kaikki.
Minä en saa koskaan sanotuksei mitään lyhyesti ja näpsäkästi. Jo kouluaikoina aineitteni lopussa oli yleensä opettajan kommentti: Kirjoita lyhyemmin.
Kuinka minä voisin huomautella kenellekään! E-hei!
Oletko sinä muuten voittanut yhtä tiheään kuin Jondalar, kun molemmat olette pitkän linjan ratkojia? En olisi luullutkaan, että onni voi suosia samaa noin monta kertaa.
Jondalar,
äitini sanoi pilke silmäkulmassa:"Ei katteks käy muttei olevanka sois", kun jotakin oikein onnisti.
Vähällä on,etten sano samaa. : D
433. Hemuli13.8.2008 klo 17:30
Bella-kulta,

olin ulkona ja luin tultuani sen, mitä sillä välin oli kirjoitettu.

En minä suinkaan sinusta puhunut!
Enkä silti kenestä muustakaan.
Joku oli vihjaissut olympialaissäikeestä, mari kysyi, olikohan se asiaankuulumaton viesti, minä vastasin hänelle, että joku ehkä toppuuttelee meitä.
Siinä kaikki.
Minä en saa koskaan sanotuksei mitään lyhyesti ja näpsäkästi. Jo kouluaikoina aineitteni lopussa oli yleensä opettajan kommentti: Kirjoita lyhyemmin.
Kuinka minä voisin huomautella kenellekään! E-hei!
Oletko sinä muuten voittanut yhtä tiheään kuin Jondalar, kun molemmat olette pitkän linjan ratkojia? En olisi luullutkaan, että onni voi suosia samaa noin monta kertaa.
Jondalar,
äitini sanoi pilke silmäkulmassa:"Ei katteks käy muttei olevanka sois", kun jotakin oikein onnisti.
Vähällä on,etten sano samaa. : D
434. Juho13.8.2008 klo 17:41
Moi mummo, mikähän on se vihkon muotoon sidottu paperiliite, joka kaikkien
uusien koneiden ja laitteiden kanssa tulee, ja joka jää naisten käteen siksi aikaa,
kun ukot panee piuhat kinni ja kokeilee, josko laite toimisi. Siinä on pränttiä
kaikilla EU:n kielillä ja vielä venäjäksikin, etei vaan jäisi vihkoseksi.
435. Bella13.8.2008 klo 17:44
Hemuli:
Eihän siinä mitään ollut.
Mieleeni ei juolahtanutkaan, että olisit
mitään sellaista tarkoittanut.
En edes huomannut koko juttua.

Kysyit että, olenko voittanut.
Olen mutta en ole ikinä kirjannut
niitä ylös.
Olen aina silloin tällöin voittanut.
Lähetän kaikki ristikot, myö kuukausiliitteen

Joku kirjoitti, että on lähettänyt 3 kertaa
eikä ole voittanut, että on muka huono
tuuri.
Kyllä sanoisin 30 oikeintäytettynä
lähettää niin sattaa voitta kerran.
436. JMP13.8.2008 klo 18:26
Matahari ei millään osunu silmään ja sitten löysin
sen kohdan. Halusin tarkistaa omani.
437. mummo maalta13.8.2008 klo 18:33
Kiitos vihjeestä Oppaaseen.
Menin videoliikkeen opastusiltaan aikoja sitten. Ja kas kummaa. Pojat sanoi ystävällisesti, että mummo kulta, kannattaa lukea se monistenippu, jonka saa ostaessaan laitteen. Ja auttoihan se.Kaipailin Onni Partasta opastajaksi, mutta ei ne pukumiehet edes tunteneet Onnia. Katsomme varmaankin eri ohjelmia telkkarista.
Tapasin Onnin noutopöytäjonossa kesällä ja kysyin, koska hän
tulee asentamaan digiboxini. " Älä sekoita roolejani. Sovitaan aika myöhemmin" Ystävällisesti hymyillen suhtautui minuun mummoon.

Anteeksi, poikkesin aiheesta.

Minulla oli siinä Opas-kohdassa ihan eri sana harmaan viimeisenä. Minulla parempi ! Se oli imperatiivissä. Nyt on täynnä.
438. Matahari13.8.2008 klo 18:34
JMP: Vähän epäileväinen olin minäkin, iski niin lähelle, etten oikein uskonut.
439. Seitenvitonen13.8.2008 klo 18:46
Juho,
Totta joka sana! Voisiko enää turhempaan paperia tuhlata! ;

Kun tätä "luppoaikaa" on vielä toista vuorokautta, mitä mieltä on poppoo, jos jaettava palkintosumma olisi 100? 1000? 10000 euroa ja ristikko huippuvaikea. Ja vain yksi voitto.
Viikon pähkäilyn jälkeen saisin ristikon täyteen, ja sitten joku tulee ja kysyy neuvoa. Auttaisinko?

Tuo kaksikymppinen on minun mielestäni ihan sopiva summa,
vaikka vastauskasa (hyvä sanavinkki laatijalle) kasvaakin, kun tässä toisiamme neuvotaan, ei kukaan ole kateellinen voittajille
440. pelaaja13.8.2008 klo 19:00
Seitenvitonen,
jos voitto olisi 100 euroa yhdelle mutta samalla muutkin oikein vastanneet julkistettaisiin, niin varmaan autettaisiin
(ainakin mua se lohduttaisi tai kannustaisi, koska toi voittoputki on nyt niin pitkään ollut tukossa..)
441. Aksu13.8.2008 klo 19:12
Seitenvitonen,
olen kanssasi samaa mieltä: kakskymppiä kymmenelle onnekkaalle on ihan passelia.
442. Hippunen13.8.2008 klo 19:27
Juu, jotakin on jo auennut. Kiitosta vaan.
Tuota karvapalleroa, johon tulee adjektiivi, en ole keksinyt. Yritän päkertää...
443. katti13.8.2008 klo 20:09
Juho:

Meillä toi homma on mennyt niin, että kun mnä luen käyttöohjetta, lapsilla on jo masiina koottuna ja käytössä. Kun kolmella lapsella on kaikilla n. 10 vuoden ikäero edelliseen/seuraavaan, kotona on aina riittänyt joku píkkunapero äidin laitteita käynnistämään. Nyt viimeistä viedään, kun on abi. Mitenkähän mun sitten käy?!
444. katti13.8.2008 klo 20:11
PS. Toivottavasti ei tullut vastaussanaa, mullahan ei ole ristikkoa vielä.
445. Hemuli13.8.2008 klo 20:30
Hippunen,

se "karvapallo" ei ole lainkaan pehmoisen karvainen.
Minä luulin, kun aikaisemmin sitä kyselit, että sinulla oli jo joku sana siihen tarjolla; siksi myöntelin pelkästään adjektiiviksi. Pallo on pikemminkin piikkinen. Ja se appelsiinin vieressä oleva "purkka" onkin tyyny.
446. tyhmä13.8.2008 klo 20:34
ossaa se aulis.......
447. Hippunen13.8.2008 klo 20:52
Tuon tyynyn tajusin äsken. Karvapallon alkuosassa 5 kirjainta ok, 2 tyhjää, loput ok. Oikea yläkulma ihan pimennossa.
Sitten pähkäilen noita numeroita, 1 ja 1.?
448. Aksu13.8.2008 klo 20:57
Hippunen,
ristikkoni lähti jo, mutta toisen ykkösen perässä on piste ja toinen ykkönen ilmaisee, etta se on aika vähäinen muiden rinnalla.

Karvapalloa en hahmota enää.
449. Bella13.8.2008 klo 21:01
Hippunen:
Se vasemmanpuoleinen 1 on vain.
Oikealla oleva 1. tietäväisin.

karvapallo eläimen lainen.
450. Aksu13.8.2008 klo 21:04
Hippunen,
pistin tänään kahden viikon ristikot postiin. Mutta oliko se juuri tässä viimeisessä ristikossa pallo, jossa olikin ihan piikkejä? Hämärästi muistan sellaisen kaktuksen kuvan.
451. Aksu13.8.2008 klo 21:11
Aksu:
Sopiiko ,että vastaan kun minulla on
kopio.
On nimenomaan kaktusmainen!
452. Bella13.8.2008 klo 21:19
Aksu:
Sorry, ajattelin nimimerkkiäsi
ja laitoin lähettäjäksi sinut.
453. Aksu13.8.2008 klo 21:20
Joo, Bella, kun kerran päivystät.
(Sinä varmaan lähetit klo 21:04 muin nimimerkillä.)
454. Hippuen13.8.2008 klo 21:22
Kiitos ja kumarrus.
455. Hippunen13.8.2008 klo 21:25
Oho, viesti lähti varkain.
Oon käyny läpi tätä ketjua ja saanutkin monta kohtaa ratkottua. Keskiosa vielä auki ja ylhäällä keskellä tyhjää.
Pakerrus jatkuu huomisiltana... Öitä kaikille!
456. Bella13.8.2008 klo 21:25
Aksu:
Se ei ole minun laittamani.
klo 21.11 oli minun laittama.
Se missä Lähettäjä on Aksu ja
viestin saaja sama.
457. Aksu13.8.2008 klo 21:39
Oikeassa olet, Bella.
Poimin näköjään väärän kelloajan. Ei haittaa.
458. Jondalar13.8.2008 klo 21:52
Tamara:
Tavallisissa valkoisissa pikkuisissa kuorissa yleensä lähetän. Katsoin voittoratkaisuja aarrekätköstäni, ja huomaan ensimmäisen voiton saaneeni ristikosta 1266. Viimeisin on ristikko 2318, aika kauan sitten. Nyt käyttämäni postitusmalli ei ole ollut hyvä, se on ollut äkkiä postiin kun on valmis. Hyvinä aikoina postitin kaksi tai kolme ratkaisua samassa lähetyksessä. Paras kausi näyttää olleen 1628, 1634, 1650 ja 1678, useita voittoja pienin väliajoin.
Tamara, tapasi kirjoittaa on hyvä. Ystävällistä tutustumista kanssaihmisiin, näin on mukavaa. Hippusen vauva, rippijuhlat, sellaisesta tulee eloa vastapainoksi kylmään analysointiin.

Pitää katsoa Beck, salapoliisitarinat kiinnostaa.
459. Bella13.8.2008 klo 22:23
Tamara, Jondalar:
Oikein harmittaa, kun en ole säästänyt
ensimmäistä ristikkovoittoani.

En ollut onnistunut täyttämään
täyteen, kuin pari HS:ristikkoa, kun voitto
napsahti. Siitä on n. 15 vuotta.
En muista tarkalleen.
Voi olla että saattoi olla vasta toinen,
täyteen saamani.

Sen riemun muistan, kun ystävät olivat
huomanneet ja totesivat:
"Niin vaikea ristikko, miten olet osannut." jms.
Se olisi pitänyt säilyttää.
460. mari13.8.2008 klo 22:51
meikäläinen ei ole voittanut yhtäkään kertaa, mutta
en ole montaa lähettänytkään. enkä tiedä onko
niistä kokonaan oikein ratkottu ensimmäistäkään.
toivottavasti jokus, kun olen vähän enemmän
treenannut.
461. mari13.8.2008 klo 22:52
toipalta piti kysyä onko hän onnistunut saamaan 20
euroa.
462. toippa13.8.2008 klo 23:07

mari

no en - eläissäni!

yhden hedelmäkorin, potkulaudan ja laukun täynnä terveyttä! ja lotossa kuus oikein ja kenossa 240 ekee viime tammikussa!

Vaan tärkeintä ei ole päämäärä, vaan matka
ja
tärkeintä ei ole voitto, vaan mahdollisimman suuri palkinto!
463. Tamara13.8.2008 klo 23:11
Mieheni sai sen 50 mk aikoinaan ihan ekasta lähettämästään HS:n ristikosta (näin ainakin muistan). Minua on vähän harmittanut tuo nopeus, kun itselle ei tule voittoa pitkänkään ajan kuluessa! Toisaalta voittamattomuutta ei sovi ihmetellä, jos kasassa on 700 vastausta!

HS:n kk-liitteestä olen voittanut ja myös SK:stä. Mutta onpa noita vastauksiakin tullut lähetettyä! Ostan aina postimerkkejä 100 kappaleen rullissa.
464. mari13.8.2008 klo 23:12
ei sitten niin kauheesti tartte hävetä, koska mun
mielestä olet tosi hyvä.
465. mari13.8.2008 klo 23:17
Tamaran kanssa oli mukava kirjotta samaan aikaan.
melkein. unohdin tälläkertaa kirjottaa, että toipalta kysyin.
Se tuli vastauksesta ilmi. onnea sulle Tamara.
466. toippa13.8.2008 klo 23:21

mari

You made my day! Kauniisti sanottu, lämmitti tässä samettiyössä. Niin tunnut sinäkin olevan rehti inehmo!

piti vielä lisämäni, että enpäs ole muuten näitä täyttänytkään tai lähetellytkään näin intensiivisesti kuni keväästä lähtien eli ei taida tulla vielä kuni korkeintaan kahdeksan kappaletta - ei sillä vielä voi voittoa vaatia.
467. mari13.8.2008 klo 23:27
luulin, että olit vaha (ei iältä) tekijä.
468. toippa13.8.2008 klo 23:37

ihan vahaa täällä ollaan :D
469. penax13.8.2008 klo 23:44
Tamara:
Satun tietämään että nykyisin tulee vastauksia toimitukseen yli 1000 kpl joka viikko.

Mulla voittoja 17, joista viimeinen tuli tänä vuonna.
Aloitin lähetellä n. 1987.
470. toippa13.8.2008 klo 23:45

mari

selostin ristikkohistoriani aiemmassa säikeessä olikos se nyt pelaajalle, joak kyseli sitä

eli siis lyhykäisyydessään: olen vakavasti :-) aloittanut vasta tänä keväänä näitä täytteleen ja lähetteleen, kun on ollut tätä hauskaa tukiverkkoa avittamssa. yksin jäisivät varmaan monet aika vajaiksi.
paljon olen kolmessa kuukaudessa oppinut uutta kaikesta ja viihtynyt olen ja nauranut ihan nokko
471. Bella13.8.2008 klo 23:51
penax:
Minä sain 2490 viimeksi. Nähtävästi aloitimme
suurinpiirtein samoihin aikoihin.
Toivottavasti Onnetar suosii uudestaan.
Onnettarestahan kaikki on kiinni.

Tietysti oleellista on myös, että jokainen
kirjain on oikein.
472. mari13.8.2008 klo 23:55
sori VAHA teikijä toippa. unohdit kertoa mikä se :D on.
JOAK en kysele enempää.
473. mari14.8.2008 klo 00:04
penax on loistavasti valittu nimimerkki!
474. toippa14.8.2008 klo 00:07

mari

se oli vain ystävällinen kaikkien hampaitten hymy siitä painovihrepaholaisestasi

mikäs sitten JOAK on? esmes Joensuun Ammattikoulu?
475. katti14.8.2008 klo 00:09
Jondalar:

Pidän kovasti Beckistä, vaikka Hesari antaa sille aina huonot kaks pistettä. Jokin siinä vain miellyttää kuten usein ruotsalaisissa poliisisarjoissa. Minusta vaín ovat jotenkin niin humaaneja. Sympaattiset näyttelijät? Kivat kameran maalaukset aina välillä luontoon, piparkakkutaloihin? Jokin yleinen ýleisinhimillisyys? Tai tuttuus tähän meikäläiseen yhteiskuntaan?
476. katti14.8.2008 klo 00:15
Olen siis lähettänyt ristikon arvontaan harvemmin kuin kerran 10 vuodessa. Yksi ihan oikea motiivi on ollut antaa vastauksen lähettäneille paremmat onnistumisen mahdollisuudet:):)

Pitäiskö nyt kiusata kohtaloa ja lähettää seuraava ristikko? Jää nähtäväksi!
477. penax14.8.2008 klo 00:29
Samoihin aikoihin ollaan Bella ilmeisesti aloitelleet. Tosin en muista vuotta ihan tarkkaan. Voitot on melko tiukassa, etenkin nykyään kun on vastaukset lisääntyneet.
Toista vuotta menee aikaa yhtä voittoa kohden.
Onx sulla menny paremmin?
Joku tilastonikkari tietäis, montako kk tarvitaan keskimäärin yhteen tärppiin.
478. toippa14.8.2008 klo 00:31

Hyvää yötä mari ja muut yökukkujat - ja kauniita uneja ja enkelinpoikasten kuveja...
479. penax14.8.2008 klo 00:35
Kiitos mari !
480. HT14.8.2008 klo 07:41
penax,

Tuhat vastausta per viikko tuo sitkeälle vastaajalle voiton keskimäärin kerran kahdessa vuodessa, tämä aivan yksinkertaisen matematiikan mukaan ja olettaen kaikki ratkaisut oikeiksi.

Vähän yllättävä on ilmoituksesi, että "nykyisin tulee vastauksia toimitukseen yli 1000 kpl joka viikko". Takavuosina vaikea ristikko pudotti vastausten määrää rutkasti, joskus neljänsadan paikkeille, ja joku voi muistaa pienempiäkin lukuja. Helppoihin tuli parhaimmillaan himpun verran toista tuhatta.
481. HT14.8.2008 klo 07:53
Bella 13.8.2008 klo 23:51: "Minä sain 2490 viimeksi."

Jokin ei nyt täsmää:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/h.jpg
482. Aksu14.8.2008 klo 08:10
HT,
Bella mainitsi ristikon 2490. Kuvasi on ristikosta 2491.
483. HT14.8.2008 klo 08:15
Aksu,

niin mainitsi, viimeiseksi josta on voittanut. Kuvani mukaan asia ei ole niin.
484. Aksu14.8.2008 klo 08:17
HT, vielä kerran!
mut eiks sun kuvasi ole SEURAAVAN viikon ristikosta, 2491?
485. HT14.8.2008 klo 08:21
Aksu,

en käy vääntämään rautalangasta, odottelen Bellan mahdollista kommenttia.
486. penax14.8.2008 klo 09:18
HT,
Olen toki itsekin sitä mieltä että kaikkein vaikeimmissa ristikoissa jää nykyäänkin vastausmäärä alle tuhannen.
Jos ajatellaan vaikkapa viime keväistä vaikeaa kalaristikkoa,
voi hyvällä syyllä olettaa että ei tullut tonni täyteen, ja varmaankin vääriä vastauksia oli tavallista enemmän.
487. Bella14.8.2008 klo 09:51
HT:
Minulla on tässä kopio ristikosta 2493.
Alareunassa on niiden nimet jotka voittivat
2490.
Siinä on minun nimeni ja on siinä yksi HT.
488. HT14.8.2008 klo 10:01
Bella,

seuraavassa lehdessä oli ristikko 2494 ja sen oikeassa alanurkassa luettelo ristikon 2491 voittajista (katso valokuvaani tai hallussasi ilmeisesti olevaa kopiota. "Helsingin Sanomain suurristikon 2491 arvonnassa saivat 20 euroa:" Eikö osu tuttu nimi silmään?
489. Bella14.8.2008 klo 10:15
HT:
Nyt on 2494 kopio.
Voittajat 2491.
Ei minulle tuttua nimeä siinä ole.
Mistä on oikein kysymys?
490. HT14.8.2008 klo 10:21
Bella,

olen kai sitten ollut kaiken aikaa väärässä käsityksessä nimesi suhteen. Luulin sinua siksi, jonka nimi on kummassakin noista voittajaluetteloista.
491. Bella14.8.2008 klo 10:35
HT:
Huomasin nyt vasta, että on
Forssaan on mennyt 2 voittoa
peräkkäin.
Ikävä kyllä se en ole minä.
Noin onnekas en ole muistaakseni ollut
koskaan, että olisi tullut kaksi
voittoa peräkkäin.
492. Bella14.8.2008 klo 11:16
Edellisestä voitosta on tosi kauan.
Se oli 2460.
Pyöreä luku ja siksi jäänyt mieleeni.
Muita en todellakaan muista.
493. HT14.8.2008 klo 11:31
Bella,

Näkyypä tosiaan sama nimi esiintyvän ristikkojen 2460 ja 2490 voittajaluetteloissa, niin että asia on sitä myöten selvä.

Varsinaisesti en ole kiinnostunut kenenkään henkilöllisyydestä. Tässä tapauksessa vain valpastuin kun tuli (virheellinen) käsitys, että jokin ei täsmää.
494. mari14.8.2008 klo 12:15
hei Hippunen. muista kysyä jos joku kinkkinen osuu
kohdalle. mua auttoi tosi moni. ilman apuja en olisi
saanut ikinä täyteen.
495. Ananias14.8.2008 klo 12:20
Voimmeko ajatella 2496:n "villikko"-vihjeen ratkaisun olevan se, jota on ennen muinoin tavattu sankoin laumoin Marttain, 4H-yhdistyksen ja muiden maanpuolustushenkisten koalitoiden ompeluseurailtamissa?
496. mare14.8.2008 klo 12:24
Olen ratkonut jo pidemmän aikaa. Eka ristikkoni
laitoin postiin viime keväänä. 2483 oli numero ja
heti tärppäsi, sain voiton.

Se antoi intoa ja nyt lähettelen viikottain.
497. HT14.8.2008 klo 13:02
Ananias: varmaankin voimme, ja ratkaisusana saa kyllä tukea Nykäsestä, vaikka me täällä sitä olemmekin oudoksuneet.
498. Bella14.8.2008 klo 13:37
HT:
Olen huomannut , että olet hyvin tarkka
asioissa. Jos jokin ei ole kohdallaan,
niin tukit mistä se johtuu, ettei ole.

Hieno piirre mielestäni, sillä itse olen
kaukana perfektionististä.

mare:
Olen yrittänyt muistella, kun ensimmäisen
HS-ristikkoni tuli täyteen, osuiko minullekin
ensimmäisellä vai toisella kerralla se tärppi.
Siitä on noin 15 vuotta, joten en voi olla
enää varma asiasta.
499. JMP14.8.2008 klo 14:33
Tollasella onnella mikä marella on ollut kannattaisi
myös lotota!
500. mari14.8.2008 klo 14:47
sinä toippa ite käytit sanaa joak 23.45 aika alussa.
minä en tiedä oppilaitoksesta mitään :D
501. Seitenvitonen14.8.2008 klo 15:23
Vuosikymmeniä sitten nimeni oli Maaseudun Tulevaisuuden ristikkovoittajien luettelossa. Palkintoraha on vieläkin saamatta.
Asiasta valittaminen jäi aikomukseksi, mutta kolmen voittajan nimet jäivät muistiin. Nuorelle miehelle oli pääasia, että näki nimensä valtakunnallisessa lehdessä.

Bellalle kysymys: mahdatkohan olla vedenkeittimen onnellinen omistaja? Löytyi nimittäin tuttu voittajanimi erään lehden palkintolistalta.
502. katti14.8.2008 klo 15:39
Heips kaikille! Viimeinkin sain ristikon hyppysiini. Aika hyvin muistin jo ratkomani kohdat viime viikolta.

Nyt on keskimmäisestä kuvasta alaspäin tyhjiä kohtia, TÄRISEVIEN loppu, tanssijat ym. Siihen paikkaan kun sais yhdenkin oikean sanan, auttais keksimään muut. Paljon ei tästä puutu but!

Luin tämän säikeen alkua, enkä tunnissa päässyt pitkällekään. Anteeks, en vain jaksa kahlata enempää nyt! Haluisin/toivoisin nopeet pika-avut.

Ylhäällä vasemmalla on myös mansikka, josta kukaan ei ole kysynyt. Minulle siihen näyttäis tulevan monikollinen loppu, en mitään järkevää siihen saa, koska (ilmeisesti hyvin simppeli) SIINÄ ON VETTÄ on paria kirjainta vailla.

Ei sytytä, ei!

Autattehan, pliis! Huomennahan jo tulee uusi - vielä hetken voi nauttia vanhasta!
503. Bella14.8.2008 klo 15:39
Seitenvitonen:
Ei ole ainakaan vielä tullut.
Enkä ole tietoinen, että olisin voittanut.
En yleensä tee muita ristikoita kun HS.
Voisitko jotenkin vihjata, että missä
lehdessä?
504. Ananias14.8.2008 klo 15:44
Ois mulla yks vielä: Tuleeko kasvupaikaksi tosiaan itänaapurin lähijoki ja jos tulee, osaakohan kukaan sanoa oikein hyvää perustetta, miksi juuri se?
505. Bella14.8.2008 klo 15:48
katti:
Tärisevien loppu on miehiä nuorempia.
Tanssivat eivät lopeta vaan uudestaanja uudestaan.
Montako mansikkaa. tulee monikollinen loppu.
Höyryn synonyymi, aika usein ollut.
506. Bella14.8.2008 klo 15:50
Ananias:
Missä päin ristikkoa.
507. Aksu14.8.2008 klo 15:53
Ananias.
suota on ja karpaloitakin siellä kasvaa.
508. Hippunen14.8.2008 klo 15:58
Ananias: eikös se ratkaisusana tarkoita myös sellaista märkää paikkaa?

Mulla keskiosassa vielä muutamia aukkoja. Tuosta yläkuvasta, avoimia- ja saunan istuimen keskellä -kohtien välissä, en saa oikein selvää. Onko se joku kasvi?
509. katti14.8.2008 klo 16:01
Bella: Kiitos, tärisevillä sain kaikki täyteen siitä.

Mansikkaa pitää vielä miettiä. Höyryt ei käy mun mansikkaan. Tuumaustauko!!!

Ja vesikin edelleen sumeena!
510. Tamara14.8.2008 klo 16:03
Seitenvitonen
Minä ainakin olisin valittanut, ellei palkintorahoja olisi tullut! Olen aina seurannut tiliotteista, että rahat ovat tulleet.
Oikeastaan en edes pidä sellaisista kilpailuista, joissa palkintona on jotain muuta kuin rahaa!

Kerran voitin Iltalehden ristikosta jonkun ilmaisen pääsyn jonnekin toisella puolella Suomea olevaan tapahtumaan. Minä en sitä käyttänyt, mutta tyttäreni hoksasi, että sen voi huutokaupata netissä. Hän huutokauppasi ja sai pitää rahat.

Tarkkaanpa olette, säieläiset, voittajalistoja tutkineet. Minä en ole muuta kuin ihmetellyt, miksi jonkun nimi esiintyy siellä lukuisia kertoja vuoden aikana. Mikä ihme saa jonkun vastauksen pomppaamaan jatkuvasti arpojan käteen?

Sen olen myös huomioinut, että voittajat ovat yleensä aivan muualta kuin Helsingistä, vaikka sinne varmasti tilataan lehteä asukkaisiin nähden prosentuaalisesti eniten. Eivät jouda stadilaiset täyttelemään lakanoita sun muita vaan on tärkeämmät asiat mielessä.
511. katti14.8.2008 klo 16:11
Bella:

Tässä vielä ääneen ajattelen:))

Että alkaako se pölkky kahdella konsonantilla. (Taitaa se tänään olla mun pään paikalla.)
512. Tamara14.8.2008 klo 16:12
Ananias
Tulee itänaapurin lähijoki. Onhan se samalla suo ja varmasti hyvä kasvupaikka vaikka lakoille!

Huomenna tosiaan tulee taas uusi tyynyliina. Jännityksellä odotan, onko se helpompi kuin tämä. Ise pidän kaikkein eniten TAPAHTUI-tyypistä, koska siihen saa jelppiä Vuosisadan kronikasta. Vaan seuraava sellainen tulee vasta syyskuun puolella.

Kiusallinen on sää, kun sataa ja paistaa vuorotellen. En saa omia tyynyliinojani tuolla ulkona millään kuivaksi!
513. Bella14.8.2008 klo 16:13
katti:
Kyllä.
514. mari14.8.2008 klo 16:20
katti, mitä jos sanotaan vain yksi mansikka. ei muita
515. katti14.8.2008 klo 16:24
Bella:

Hullummiksi vain kävivät aatokseni vihjeitten myötä. Vika vastaanottajassa?!

Sain nyt pölkkypääni paikoilleen, mutta tulikin ihan eri kakskonsonanttinen kuin luulin ja piilokirjainkin meni uusiksi. Ihan outo sana mulle! Onhan noita puita stadissakin kai, ollut ja on.

Kiitti kiitti!
516. katti14.8.2008 klo 16:27
mari:

Viimein keksin senkin. Yritin kattoo siihen jotain monikollista jossain vaiheessa. Nyt on klaari koko homma.

Loput siis ratkes parissa minuutissa kysymällä. Onneks en ollut jääräpäinen, enkä ruvennut koko säiettä kahlaamaan.
517. katti14.8.2008 klo 16:40
Jaaha, vielä jäikin ilman ajokorttia elämänsä pärjänneeltä oikealta ylhäältä auto vaillinaiseks.

Minkähän automerkin alalaji toi vehje on? Voisin sit käydä vakoilemassa googlessa.
518. marjuko14.8.2008 klo 17:33
katti:
Ei kysytä merkkiä, ratkaisusana syntyy auton asennosta.
519. Seitenvitonen14.8.2008 klo 17:54
Bella 15.38,
Miun moka!

Kolmen vuoden takaisesta 600 nopeinta- kampanjan voittajaluettelosta löysin erään tutun ristikkovoittajan nimen, ja tietysti menin tekemään omia johtopäätöksiäni.
Tärkeintä, että olet se sama Bella, kuin tähänkin asti.
Anteeksi uteliaisuuteni.

Tamara,

Taisi olla 60-luvulla tuo MT:n ristikko. Siihen aikaan oli perheellisellä muut asiat päällimmäisinä, joten valitus lykkääntyi, ja jäi lopulta tekemättä.
520. katti14.8.2008 klo 18:04
marjuko:

Ai, tää on taas näitä juttuja! Keskellä taivaan iloa ei sit tulekaan erisnimeä, vaan..! Huippua!
521. katti14.8.2008 klo 18:44
On siis samaa sarjaa kuin tuo saunanistuimen keskellä. Pitkä paussi pani mut ruosteeseen, mutta käsittääkseni kaikki nyt ok. Wau!
522. marjuko14.8.2008 klo 18:53
katti:
Kävikö sulle niin kuin perusinsinööri Veijo Miettiselle, joka lomalta tultuaan valitti: -Satoi koko ajan. Siihen kaveri: - Mutta sähän oot ruskettunu. Miettinen: - Se on ruostetta.
523. mari14.8.2008 klo 19:04
sain autettua edes kerran :D
524. katti14.8.2008 klo 19:46
marjuko:

Ihan helposti en tunnusta moista, vaikka oonkin yhden tippainssin äiti. Taikka siis: joo ja ei!

mari:

Kiva oli olla kohteena! Kaikki kommentit olen viikon mittaan lukenut, mutta alkaa nyt etsiä ratkaisuja alusta lähtien, puh ja huh. Onneks siihen ei tarvinnut mennä.

Katsotaan taas, mitä kivaa huominen tuo tullessaan:)
525. Bella14.8.2008 klo 20:26
katti:
Minä kerkiän taas vaan irroittaa ja
kurkistamaan ristikon voittajat.
Lähden ajamaan aamulla ja illalla
takaisin.
Illalla rauhoitun ja keskityn ristikkoon.
Onhan sitten viikonloppu ja vapaata.
526. katti14.8.2008 klo 21:01
Bella: Tervetuloa kommentoimaan, kun ehdit:)
527. Bella14.8.2008 klo 21:23
katti:
Illalla sitten.

Hippunen:
Miten olet edistynyt?

Hillevi:
Mitä kuuluu?
528. lukija14.8.2008 klo 21:44
sitä ollaan kynänterottelupuuhissa!
529. lukija14.8.2008 klo 22:33
käykääpä lukeassa kesäpäivät 2008. heräätte vähän!
530. toippa14.8.2008 klo 23:09

palettu on, eiku palattu
mari että sitten väänsit vitsiä siitä joak´istä
hauskaa

koko päivä purjehdusta - ihanaista keliä - aurinkoa ja ukkosta!


ja ilta

ihan ihnaa tuulta, joak hyväilee lempeydellään

kuorojen juhlaa senaatintorin rappusilla - kun kun yli 50 kuoroa laulaa Sibeliuksen Finlandian!
Jumalanpalvelijatkaan eivät voi tietää, kuinka ihanaiselta se voi tuntua!

Pitäisikö meidän todella olla huolissamme itsenäisyydestämme? Kuka tulisi avuksi? Ennen ei kukaan!
531. mari14.8.2008 klo 23:17
moi toippa. huomasitko, että sain yhden vinkin annettua
ja huomio. :D
532. toippa14.8.2008 klo 23:26

mari
en huomannut ja huomio - nyt nauretaan niin. että hampaat näkyy ; D
533. mari14.8.2008 klo 23:40
hyvät yöt.
534. marja14.8.2008 klo 23:47
Pikaisesti hauskoja juttujanne silmäiltyäni huomasin monen menneen Utah-ansaan. Vaan erehtyikö kukaan muu nolohkosti saunan istuimen keskikohdalla?! Vasta Nykäsen "pölkky" säällisti sanani.
Vieläkö joku jaksaa vihjaista, mikä ihme voisi olla vasemman taikurikuvan alla porhaltavan auton piilokirjain? Mikään kahdeksasta ei sytytä tässä päässä.
535. mari14.8.2008 klo 23:51
öitä marja. se on ihan eka.
536. otv-a14.8.2008 klo 23:52
marja, laitoin sen, mikä ekaksi tuli mieleen. huono sanahan siitä tuli.
537. mari14.8.2008 klo 23:55
otv-a kerkisin ennen sua. tää oli minun toka jelppi.
minä kun olen aina ollut kyselijän paikalla.
538. mari15.8.2008 klo 00:00
kerkisin vielä öitä. :D
539. mari15.8.2008 klo 00:02
nyt oli tarkka ajoitus. katsokaa kelloa! 00.00 :D
540. toippa15.8.2008 klo 00:16

mari muru!

Sä istut samaan kelkkaan Hemulin ja mun kanssa,

met lyötiin samat kellonlukemat just tällä säikeellä aiemmin

tervetuloa nollakerhoon!

ja nyt sitä ÖTYÄ!
541. Ananias15.8.2008 klo 08:18
Sen minä vielä sanon, että jos "kuoria puuta" alkaa kerakkeella, niin kovin on omituinen ratkaisusanan teonsanan perusmuoto.
542. marja15.8.2008 klo 08:56
mari ja otv-a, kiitos, yökyöpelit! Uusi "ihmetila" jo pöydällä: tsemppiä!
543. Hemuli15.8.2008 klo 16:08
Ananias,
sinulle syntyi varmaan kuorimiseen muoto, jonka mieluummin mieltäsi substantiivin partitiiviksi?
Ole huoletta, lähdeteoksemme tunnustavat verbiksikin.
544. Alfhild15.8.2008 klo 17:42
Kiitos kaikille vinkkejä antaneille, sain paljon apuja omaan ristikkooni, joka vielä jokin aika sitten ammotti tyhjyytään. Olen kuitenkin raapinut päätäni niin, että on jo tikkuja kynsien alla, tuo toisen kuvan alakulmassa oleva "katolle" ei tahdo aueta millään. Joku kirjain on pielessä ja siksi en saa sanasta väännettyä mitään järkevää..
545. Alfhild15.8.2008 klo 17:44
Ja niinpä kävi, että kun avasi sanaisen arkkunsa, niin hetihän se sana löytyi.. :D
546. ep17.8.2008 klo 11:44
Taas tyhmäkysymys mikä on ylläpito??ja sitten sääkartalla
547. Aksu18.8.2008 klo 23:09
ep,
kyselet vissiin ihan tosissaan?
Huomenissa mie saatan vastata, jos saan käsiini ristikon. Nimittäin luvassa on yksi (puhdas) lisäkappale!

Niin, jollei joku kamraatti ehdi vastaamaan. Jotkut meistä näet ottavat kopion itselleen.

Siispä huomiseen!
548. Bella18.8.2008 klo 23:32
ep:
SÄÄKARTALLAKIN. Sellainen on kuumemittarissa.
549. JN119.8.2008 klo 09:52
Tulihan se valmiiksi. Ihan hyvin oli laadittu, eikä mikään kohta jäänyt pahemmin ärsyttämään. Ärsyttämisestä puheen ollen..."kiertävät pistoskohtia" tosin jätti hiukan miettimään. Mikrobiologian kurssin yliopistossa suorittaneena puhuisin näissä pistostapauksissa varmaankin mieluummin inflammaatiosta kuin infektiosta, mutta kyllä saamani vastaussana ihan looginen on. Nyt siis oletan, että "välineeni a" on Donald Trumpin vaimo...

Tietokoneen apua en tarvinnut muuten kuin keskimmäisen harmaan pläntin yläpuolisen naisen nimen varmistamiseen (selasin ensimmäiset pari metriä tätä keskustelua--paljoa enempää en jaksanut--ja kuvagooglasin PP:n vihjaaman "rusgie neitsyt jne", ja niinhän se naamari tuli ruutuun...). Naamataulu oli entuudestaan jotenkin hirveän tuttu, mutta nimi ei vain tullut mieleen. Saatuani nimen selville, osoittautui, että en varmaankaan ollut edes kuullut sitä aikaisemmin. En ole kovin hyvin perehtynyt hänen edustamaansa taiteenlajiin, vaan pidän enemmänkin Iron Maidenista ja Judas Priestistä.
550. ep19.8.2008 klo 16:48
Miksiköhön ei minulle aukee noi nelikirjaimiset ,Teille varmaan helpot sanat Esim. kopsahdus ja menetys ja vielä
vasemmalla" isonenäinen"?? muuten aika täynnä vaikka en uskonut aloittaessani.
551. Aksu19.8.2008 klo 17:01
ep,
mietipä sanaa KOPSAHDUS vähän lyhyempänä.
Nenästä sen verran, että joillakin se on iso ja toisilla taas ei.

Menetykseen viitataan myös verbillä LUOPUA siellä oikenpuolisen kuvan alla.

Luulin, että vihjeenä olisi myös YLLÄPITO, mutta enpähän löytanyt mitään sellaista. Ylläpito tarkoittaa täällä tämän sivuston ylläpitäjiä.
552. ep20.8.2008 klo 11:59
Kiitos Aksu se ylläpito vaan oli hetken poissa enkä voinut
kysellä
553. ep25.8.2008 klo 11:16
Kaikki varmaan jo postittaneet omansa ,mutta minulla vielä auki mitä tuo ukko huitoo vasemmalla ylhäällä ??i
554. HT25.8.2008 klo 11:24
ep,

erään sortin karsimisesta siinä on kysymys.
555. epätietoinen27.8.2008 klo 14:18
saunan istuimen keskellä ?? kirjaimia sain aikaan ,mutten sanaa joka olisi järkeen käypä.Perjantai on vielä kaukana
556. Matahari27.8.2008 klo 19:19
epätietoinen: se on tyypillinen aulismi kuten oikeassa yläkulmassa"keskellä taivaan iloa". Tuloksella ei ole mitään tekemistä ei saunan eikä istuimen kanssa. Ajattele sanaa kirjoitettuna perusmuodossaan. Mitä siitä keskeltä löytyy? Ihan hyvän makuista.
557. epätietoinen28.8.2008 klo 09:19
Kiitos Matahari ja muut avustajat
558. Riku11.8.2022 klo 11:30
T8 läiskä ei sano yhtikäs mitään samoinkuin luppakorvaelukka. Ja sitten tuo auto! Z11 luulen olevan tarpeellisen EU:n ulkopuolelle lähdettäessä. Jos nämä hoksaisin, niin saattaisipa oikeat harmaat myös selvitä. Liekö Lehto savolaista syntyä, kun on tuollaisen ' mykän ' raapustanut. Useimmille sana lienee outo. Mistään hausta en ole sille ratkaisua löytänyt. Alus-vihjeen ymmärrän tälleen. Kun lähdin naapurin pojan kanssa ongelle, niin isäni varoitti, jotta emme ottaisi sitä huonoa l....a, sillä se vuotaa sieltä sun täältä. Klapi S19 on aika erikoinen puuhun liittyvä sana. Ristikko kohtalaisen kehnoa tuotosta. Voisiko Ylläpitäjä huomauttaa Lehtoa kuvien harmauksista ja tunnistamattomuuksista?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *