KESKUSTELUT > RISTIKOT > KERTOKAAPA VIISAAT...

413. Kertokaapa viisaat...

Floora21.10.2003 klo 15:16
...mistä löydän lisää ratkottavaa.

Olen Paksun ja Punaisen Pelikaanin sekä Iisakin Visaisten tilaaja. Sanasepot on minulle turhan haastavaa (toistaiseksi). En halua tilata kalliita lehtiä (esim SK) yhden viikottaisen tai kuukausittaisen ristikon takia. MISTÄ ihmeestä löydän omalle tasolleni sopivaa ratkottavaa? Saan nuo yllämainitut lehdet yleensä viikossa niin täyteen kuin mahdollista, ja sitten alkaa kynsien pureskelu jos on ratkontabuumi päällä.
2. Timppa21.10.2003 klo 15:20
Nytpä heitit visaisen kysymyksen. Ristikkolehtiä kyllä ilmestyy kymmeniä, mutta luettelit jo visaisemmat laatulehdet. Jos jollakulla on tiedosta muuta samantasoista, niin olisin myös kiinnostunut tietämään. Tämän palstan ristikkoarkistossahan on kyllä jotain, jos tykkää nettiratkomisesta...
3. Pena21.10.2003 klo 19:09
Mulle tuli aikoinaan Pop-Visa, joka taitaa nykyään olla Tähtiristikko-nimellä. Siitä tykkäsin, nykyään vain ei enää aika riitä kaikkeen. Olisikohan siitä apua Flooralle?
Muuten, Iisakin lisäsivujen 'koltiainen' mietityttää paljon...Jussi Kokkosen laadinta.
4. Titta21.10.2003 klo 19:12
Ei siitä ole Flooralle iloa, jos visaisempia etsii.

Jos kaikki laatijat olisivat yhtä ahkeria kuin Eki, meillä krantuilla nälkäisillä riittäisi pureskeltavaa. Saahan sitä haaveilla...
5. iso S21.10.2003 klo 19:57
Visaisten ystävät voivat syyttää lähinnä visakalloista kansaa. Enemmistö haluaa helpompia, joten esimerkiksi Suuri Ristikkokilpa kuoli korkeassa iässä kysynnän vähyyteen.

Monet laatijat hiovat turhautuneina kynsiään, kun eivät saa tehdä niin vaikeita kuin mieli tekisi. Mitenkään tässä nimiä mainitsematta, esimerkiksi ilen. Se on sitten eri juttu, miten paljon laadukkaita vaikeita syntyisi noin kylmiltään, jos joku Flooran kohtalotoveri saisi lotossa jättipotin ja päättäisi hoitaa ongelmansa omakustannuspohjalta. Sekin on nimittäin oma taiteenlajinsa, tuo hyvien vaikeiden vääntäminen.

Floora, voisit yrittää ensiapua kirppiksiltä, jos sellaisia on lähietäisyydellä saatavilla. Niistä saattaisi löytyä ennen näkemättömiä lehtiä asesisarhintaan.
6. ile21.10.2003 klo 21:47
Ugh! Viisaat ovat puhuneet, nyt on tyhmempien vuoro.

Juha Leinonen laatii helpohkojen lisäksi jonkin verran myös vaikeahkoja ja vaikeitakin ristikoita (sekä supervaikeita, mutta niitä tietääkseni vain Sanaseppo- lehteen). Hänen haastavampia ristikoitaan julkaistaan 'Kolmen kysymysmerkin ristikot' -lehtiperheen Kultaristi- ja Taskuristi-koissa, sekä jonkin verran myös eri albumeissa. Näistä löydät, Floora, myös muiden laatijoiden helpohkoja haastavammat ratkottavat.

Sinun kannaltasi huono asia on se, ettet voi varmuudella tietää, milloin Leinosen hankalia julkaistaan. Kun löydät yhden aivojasi rasittavan, niin seuraavan numeron Leinonen saattaakin olla rasittavan helppo - tai helppo ja helppo - helppo kuitenkin Leinoseksi. Muuta hermoja raastavaa haastavaa neuvoa aivosolujesi raastamiseksi ei nyt tule mieleen.

Ymmärrän hyvin kantasi Sanaseppo- lehteä kohtaan, mikäli ensi kosketuksesi lehteen on tuore Syysseppo. Tajuton numero! Toinen toistaan kieroutuneempia tehtäviä, joista osa sellaisia, ettei niiden umpisolmuja auo päivässä jos kahdessakaan! Pääosa ruudukoista on toki tässä vaiheessa syksyä jo tullut kirjaimilla varusteltua, mutta vielä on pahoja aukkoja muun muassa savolaisten munakkaassa ja Lavoniuksen kanttia kysyvässä. Perkka Vuotsilan pätevistä käsistä en ymmärrä yhtään mitään ja Leinosta en ole edes uskaltanut aloittaa. Kaikki olisi kuitenkin tarkoitus ratkoa valmiiksi ennen joulunumeroa. Siis pitkiä iltoja edessä. Hyvä niin.
7. Pena21.10.2003 klo 21:50
Aivan, ile. En minäkään Perkka Vuotsilan ristikosta ymmärrä mitään. Mut ny mä tiedän ketkä hän on!

d;)
8. Perkka Vuotsila21.10.2003 klo 22:24
Olemme pahoillamme, että ristikosta on lehteen päästessään kadonnut kovasti informatiivista ainesta. Ristikko ojennettiin joutsenossa täysissä väreissä ja A3-koossa, tästä versiosta on kadonnut monta olennaista kohtaa, mm. puhekuplia.
9. Pena21.10.2003 klo 22:46
No ilmankos ei auKENE. KENEn aivoihin aukenee, se on hyvä KENE! GENREstä puhumattakaan. Hyvä että puheet kuplivat ainakin täällä, puhekuplia!

Puhu matta Khan! Maalivahti maalikaupassa, yrittää puhua kiillotonta maalia.

Maa livahti maa-lika-Upassa, elä Taina suutu aina. Juon teetä kunniaksesi, vaikka kaupassa!

Heippa!

d:)
10. Ratkoja21.10.2003 klo 22:53
En ole vielä ratkaissut muuta kuin sen lämmittelytuplan.
Kyllä Floora on oikeassa.
Haisee, ja pahasti. Sisäpiiri ratkoo oikein, vaikka ei olisi yhtään vihjettä.
Ketä on Perkka Vuotsila.
Keisari vai.. kun monikossa itseään tituloi.
11. Titta21.10.2003 klo 23:27
Minäkin olen siinä ristikossa!
12. iso S22.10.2003 klo 08:23
Minä olen vain sisähiiri, joten jätin "Keisarin mystisen" yhden vilkaisun perusteella väliin. Kolostani olen nähnyt paljastettavan, että Perkka Vuotsila on mutanttihirviö, joka syntyy risteyttämällä Erkki Vuokila ja Pekka Joutsi.

Molemmat ovat parhaan A-luokan mitat täyttäviä laatijoita, mutta tässä tapauksessa olisi ilmeisesti tarvittu avuksi vielä muodollisesti pätevä kuvittaja. Ehkä Joulusepossa nähdään jatko-osa:
TALTTUMATON PERKKA VUOTSILA JA VALKOINEN NAINEN!
13. Floora22.10.2003 klo 10:28
Kranttu tosiaan olen. Ristikko ei saisi olla liian helppo (jännetupin tulehdus tulee jos Mustaa alkaa täyttämään) eikä liian vaikea... tyyliin Punaisen viimeinen aukeama. Sen pitäisi olla myös hyvin laadittu, mitä eivät kaikki helpotkaan ristikot ole.

Kokemukseni mukaan muissa kuin Pelikaaneissa tai Iisakissa vaihtelee laatu liiaksi, on suttuisia ja vapisevalla kädellä tehtyjä ristikoita ja ihan läpihuutojuttuja, joihin on ujutettu joitakin käsittämättömiä piilokirjaimisia sanoja, joita ei löydä mistään.

Sanaseppo-lehteä olen vaihtelevalla menestyksellä täytellyt jo neljä vuotta, mutta en ole yhtä tai kahta ristikkoa viitsinyt lähettää, palautusaikakin on turhan lyhyt. Sen sitä paitsi tiedän hyvin että jos Sanaseponkin saisin täyteen niin teillä muilla olisi entistä vähemmän haasteita.

Jospa vielä alkaisi ilmestyä Violetti Pelikaani, joka on täynnä 2-3 tähden ristikoita...
14. KuuHullu22.10.2003 klo 10:37
Flora, oletko kokeillut Kirppua? Mielestäni hyvä ristikkolehti vaikka ilmestyykin ihan luvattoman harvoin. Olen väsymättömästi mainostanut sitä ja kaikille kehunut.

Itse olen tilannut sitä siitä asti, kun se on ollut mahdollista, sehän oli ennen "sisäpiirin" lehti, jota ei lehtikioskeista löytynyt. Nyt löytyy, vaikka onkin hieman alakynnessä isompiin nähden. Kuitenkin kokeilemisen arvoinen!

Ja asiasta toiseen: eilen huomasin, että nyt on myyntiin tullut uusi Helpot Ristikot Kirppu. En ostanut edes kannatuksen vuoksi, kun en tykkää helpoista. Mitä järkeä täyttää sellaista ristikkoa, jossa ei joudu ollenkaan miettimään?

Mikä se on tämä helppojen ristikoiden tehtävä? Saada ei-niin-älykkäät-ihmiset tuntemaan itsensä hieman fiksummaksi? Ymmärrän kyllä, että kaupallisessa toiminnassa on otettava huomioon asiakkaiden mieltymys, mutta silti!

Me tahdomme vaivata päätämme ja miettiä, PÄHKÄILLÄ! Olemme eri rotua kuin nämä "tavikset", jotka ostavat helppoja ristikoita eivätkä saa niitäkään kokonaan täyteen...

Hmm, vaikutanpas minä nyt taas ylimieliseltä. Suonette sen minulle kuitenkin anteeksi, puhunhan totuuden sanoja :)
15. KuuHullu22.10.2003 klo 10:46
Ups, se uusi lehti olikin Helppo Kirppu... Pieni virhe mutta virhe kuitenkin.
16. Titta22.10.2003 klo 10:53
Onhan ratkojiakin moneen lähtöön. Jotkut pitävät siluettiristikoista ja kryptoista, toiset inhoavat niitä, kolmas kääntää selkänsä koko ristikkokulttuurille.

Minulla on ystävä, joka täyttelee helppoja ristikoita ja pyytää joskus apua niihin. Toisaalta taas - kun minä pyydän häneltä apua Punaisen vaikeisiin, pääsen usein ainakin vähän eteenpäin.

Joskus tuntuu, että helpot ristikot ovat aika pitkälti niiden samojen tuttujen sanojen toistamista, kun taas vaikeissa on enemmän ahaa-elämyksiä tuottavia vihjeitä. Ehkä monet pitäytyvät helpoissa, koska eivät loppujen lopuksi olekaan niin kovin kiinnostuneita ristikoista, että haluaisivat lajissa kehittyä.

Eivät kaikki tähtitieteestä kiinnostuneetkaan ole astro-, kosmo-, taiko- tai kossu(a)nautteja. :D
17. tjn22.10.2003 klo 10:55
Eikö se eurokin esitä jotakin konsultin roolia tässä asiassa?Paljonkohan ihmiset olisivat valmiita pulittamaan kiitettävästä ( heidän mittapuullaan ) ristikosta? Epäilen, että särvinkerroksen paksuus laatijoiden leivällä olisi vaarassa ohentua.
18. Floora22.10.2003 klo 11:30
Taisin johonkin Kirppuun tutustua.

Vaikutti edelleen sisäpiirijutulta, kun lukaisin ensimmäisellä aukeamalla olevan vuodatuksen. Oliko se sellainen lehti jossa oli kaikenlaista muutakin ratkottavaa kuin ristikoita? Muistaakseni siinä oli myös niitä steriileitä koneella tehtyjä ristikoita, jotka olivat tupaten täynnä valokuvia ja dollarinippuja... ei edes visuaalisesti kovin houkutteleva.
19. Titta22.10.2003 klo 11:36
Joo, se on se lehti, jossa "ei haluta palata sille fakkiutuneelle linjalle, että oikean sanan voi tarkistaa ristikkokirjasta". Niinpä sen ristikot on ympätty täyteen naamoja, joista sitten pitää yrittää arvata ketä se esittää. Yhdessäkin ristikossa oli lähes 30 valokuvaa. Ei sen täyttäminen tosiaan mikään nautinto ollut.
20. tjn22.10.2003 klo 11:44
Floora hei! Ennenkuin menee aivan itkuksi, ole hyvä ja kerro vaihteeksi joitakin positiivisista kokemuksistasi ristikkomaailmassa! Porukka täällä ehkä osaisi paremmin antaa vinkkejä, jos kerrot, mikä sinusta on hyvää ristikoissa ja minkälaisista olet saanut ne parhaat kicksit, jos jostakin.
21. ile22.10.2003 klo 12:20
Kannattaisikohan Vuotsilan Perkan tarjota Pätevää kättä Kirpun sivuille. Lehtihän saattaisi innostua kovin saadessaan täytteekseen kertaheitolla ison kasan naamoja, joille ratkojat voisivat arpoa nimiä Veijo Wirenin ristikkokirjoista.
22. Floora22.10.2003 klo 12:29
Totta puhut, thn.

Vasta kun pääsin arvostelemasta hengen haisua päädyin itse ruikuttamaan. Hyi!

Parhaat kicksit tulee haastavista kuvaristikoista, tyyliin Alf Simberg tai Aulis... 2½ tähden ristikoista (Punaisessa) nautin yleensä eniten, kolmen tähden ristikoista viimeiset ovat jo hepreaa... olen alkanut jo nauttia myös piilosanoista, TÄLLÄ VIIKOLLA SAIN ENSIMMÄISTÄ KERTAA RATKAISTUA RIIMIPIILOSANAN!

Kyllähän sitä eniten nauttii oivalluksen kautta ratkaistuista vihjeistä, siis ei synonyymin tai nippelitiedon muistelusta.
23. Floora22.10.2003 klo 12:30
Siis tjn, anteeksi nimittely.
24. tjn22.10.2003 klo 13:06
OK Floora. Mielestäni paras linkki sinulle on Titta, jonka oletkin jo "löytänyt", tai päinvastoin. Et tosin maininnut nimeä Luukkala, joten ... hm.. pitääköhän vielä miettiä. Joka tapauksessa, olen saanut Tittan hehkutuksista sellaisen kuvan, että te molemmat mielestäni pidätte saman tyyppisistä ja tasoisista ristikoista.
25. Titta22.10.2003 klo 13:32
Titan. Kiitos.

Minulle kelpaa Paksu ja Punainen Pelikaani, ja tietysti Sanaseppo. Joskus ostan Krypto Pelikaanin, ja nyt vessassa on se Taskuristikot tasonsa ja kokonsa ansiosta. Siluettiristikot kolahtaa säännöllisesti postiluukusta. Tuttujen lehdistä revin aina ristikot, joissa on vielä lähetysaikaa. Tällä hetkellä minulla on Huippu-ristikot syysalbumi, ettei ihan jämähdä aina noihin samoihin...

On niitä ahkerampiakin ratkojia, olen ihan itse nähnyt!
26. tjn22.10.2003 klo 13:38
Jaa-a Titta. Uskoisikohan viimeistä väitettäsi todeksi?

Jos olet täyttänyt siluettiristikkoa myös netissä, miten vertaisit sitä lehteen? Itse en puolestani ole vielä edes nähnyt painettua siluettiristikkoa, joten tämä saattaa mennä sarjaan "tyhmät kysmykset".
27. Floora22.10.2003 klo 13:40
Minullakin oli muutama vuosi sitten pari Taskuristikkoa... jälkimmäisessä oli yksi niin suttuinen ja epälooginen ristikko, että kirjoitin sen päälle "näin huonosti tehtyjä ristikoita en suostu ratkomaan" (lähetin tietysti koko lehden) ja lopetin koko läpyskän ostamisen siihen.

Pitänee Titan mallin mukaan kokeilla vaikka Huippu-ristikoita...

Minä muuten vanhempieni luona käydessä salaa täyttelen SK:n ristikoita (on siellä kyllä liian vaikeitakin), kaikkein herkullisimpia tapauksia ovat sellaiset joihin on jo täytetty helpoimmat sanat, ehkä joku väärinkin...
28. Titta22.10.2003 klo 13:42
En ole täyttänyt siluetteja netissä. Katsomassa olen kyllä käynyt, mutten tohtinut koskea. Luulen, että näytön kanssa ei tarvitse pelätä, että se kuluu puhki.

Tänään näin kaupassa taas uuden lehden, jossa oli siluetteja. En ostanut.
29. Titta22.10.2003 klo 13:44
Uusimmassa Huipparissa keltainen onkin valkoinen ja alaston mies on uikkareissa. Ihan hyvä lehti, jos haluaa kerrata sitä perussanastoa...
30. Ani22.10.2003 klo 13:52
Vähän ihmettelin, miksi Huippuristikoita kehuisit, mutta tuo sivulause selvitti asian. Perussanastoa tylsällä tavalla!
31. Tuomas L.22.10.2003 klo 14:08
Siluettiristikon täyttäminen netissä on huomattavasti miellyttävämpää kuin paperilla. Ristikosta voi hyvin helposti poistaa haluamansa määrän väärin merkittyjä ruutuja, ja koko tehtävän voi vaivattomasti aloittaa vaikka uudelleen alusta. Ainakin käyttämälläni Kajitani-sivustolla tehtävän voi tallettaa koska tahansa, eli jos menee pieleen, ei välttämättä tarvitse aloittaa alusta. Kun vaaka- tai pystyrivi on väritetty kokonaan, ohjelmasta näkee, täsmääkö väritys numeroiden kanssa (rivi voi tietenkin silti olla väärin ratkottu).
32. Floora22.10.2003 klo 14:39
Jopa alkoi sormenpäitä syyhyttää...

Saiskos osoitteita siluettisivuille?
33. Rafflesia22.10.2003 klo 14:46
Floora: Katseleppa tämän keskustelupalstan otsikko numero 172. On tällä hetkellä sivulla 11. Sieltä löytyy.
34. Floora22.10.2003 klo 14:52
Kitossssss....
35. KuuHullu22.10.2003 klo 15:34
Siluettiristikoidenkin intohimoisena harrastajana voin kertoa, että kaupoista löytyy tällä hetkellä ainakin kolme alan lehteä. Viimeisintä (olikohan LogiMix) en ole vielä kokeillut ja aika huonon arvosanan saavat ne kaksi muutakin, nimittäin -kuvitelkaa!- niissä on ratkaisut takasivulla!

Huijausta ja ihmisten kiusaamista!

Itse olen hoitanut siluettiriippuvuuttani netissä ja kaverin Venäjältä tuomilla lehdillä. Suomeenkin niitä kuulemma pystyisi tilaamaan, mutta itse kielitaidottomana en ole osannut.

Pieni hintavertailu: venäläisen siluettilehti Kamikadzen tilaushinta noin 20 euroa/vuosi (52 nroa), kun täällä lintukodossa saat lehdestä riippuen 12 nroa vuodessa 30 eurolla...

Mitä mieltä olette: jos lehtien ja kirjojen hintoja laskettaisiin, menisikö niitä niin paljon enemmän kaupaksi, että niistä saatu tuotto pysyisi kuitenkin suunnilleen samana? Itse ainakin ostaisin nykyistä paljon enemmän lehtiä, jos ne vain olisivat halvempia... (kirottu opiskelijan budjetti!)
36. Floora22.10.2003 klo 15:50
Kävin noita siluettisivuja katsomassa, ihan oma maailmansa sieltä aukesi. Eniten minun silmääni kuitenkin viehättää se Iisakin silueteista tuttu muoto. Nettiratkomiseen en usko hurahtavani, koska työskentelen tietokoneen kanssa pakolliset 8 tuntia ja lisäaika näppäimistöllä olisi kidutusta.

Mikähän mahtaa olla se KuuHullun mainitsema kolmas kotimainen lehti? (jos tunnemme jo Iisakin ja LogiMixin)
37. iso S22.10.2003 klo 15:55
Joo, vaimon puolesta olisin erinomaisen utelias tietämään sen kolmannen. Olisikohan kuitenkin niin, että Kuuhullulla olisi tässä vaiheessa kuuta tiedonpimennys. Japanilaiset ristikot laajensi valikoimaansa silueteista linkkiristikoihin ja vaihtoi nimekseen Logimix.
38. Titta22.10.2003 klo 15:57
Iisakki ei ole varsinainen siluettilehti. Siluettiristikot on, ja Japanilaiset ristikot. Meniköhän nyt oikein...? Siluettiristikoissa on jopa muutama palkintoristikko. Tai siis siluetti.
39. Titta22.10.2003 klo 16:01
Ahaa, se uudeksi tulokkaaksi luulemani olikin ex-Japanilaiset ristikot.
40. Floora22.10.2003 klo 16:06
Siis tarkoitin Iisakin Siluettiristikoita. Mistäs niitä Japanialaisia saa? Kuka julkaisee?
41. ile22.10.2003 klo 16:21
Kukahan on keksinyt markkinoida itämaisia väritystehtäviä ristikoina. Ainoa näitä yhdistävä tekijä on ruudutettu pohja. Paremminkin nimeksi sopisi esimerkiksi Japanilaiset Siluettiruudukot tai jotain muuta vastaavaa hömppää.
42. tjn22.10.2003 klo 16:34
ile, onhan se sikäli hieno keksintö, että voi täyttää Kuuhullun tapaan eri maiden siluetteja osaamatta yhtään kyseisen maan kieltä :-)
43. tjn22.10.2003 klo 16:41
ilelle kommentoituani tuli mieleen, että onkohan siluettiristikon syntymisen syy löydettävissä siitä, että Japanin kielelle on vaikea/ mahdoton tehdä sana-/kuvaristikkoa? Normaali Japanilainen teksti näyttää minusta sellaisenaan jo valmiilta ristikolta :-) Kukahan meitä osaisi valistaa tässä asiassa?
44. iso S22.10.2003 klo 20:17
tjn: siteeraan Rafflesiaa. "Katseleppa tämän keskustelupalstan otsikko numero 172. On tällä hetkellä sivulla 11. Sieltä löytyy."

Nimittäin conceptistech-firman nettiosoite (en tähän hätään muista firman nimeä enkä siis nettiosoitettakaan tarkasti), missä pitäisi oleman esimerkkitehtävien lisäksi alan historiaa. Legendan mukaan tehtävätyypin esi-isä on se, kun pilvenpiirtäjän ikkunoihin valoja sytyttämällä muodostettiin kuvioita.
45. KuuHullu23.10.2003 klo 09:42
Legendatkin pitävät joskus paikkansa. Nimittäin siluettiristikot ovat todellakin syntyneet pilvenpiirtäjän ikkunoista.

Aikoinaan (liekö ollut 1980-luvulla) haluttiin säästää sähköä ja sammuttaa osa valoista öisin tyhjäksi jäävistä pilvenpiirtäjän toimistoista, mutta kuitenkin jättää osa valoista palamaan, jotta kaupungin asukkaat näkisivät uljaan rakennuksen olemassaolon.

Muutaman kerran valot sammutettiin joka toisesta kerroksesta, kunnes eräs nimettömäksi jäänyt (ainakaan minä en ole onnistunut nimeä missään näkemään) neropatti keksi muodostaa pimeistä ja valaistuista ikkunoista kuvioita.

Pian neropatiltamme loppuivat ideat ja hän värväsi kuvioita keksimään muutamia ystäviään. Näin tämä uusi ajanvietetapa levisi "kädestä käteen" ja kerrankin historiassa yleisö vaati jotain ennen kuin sitä teollisesti tuotettiin.

Tähän asti historia on selvä. Kuulopuheen mukaan ensimmäinen siluettilehti ilmestyi ilmaisjakeluna, se oli kolmisivuinen, kulmasta niitillä kiinni lyöty läpyskä, ja sen tekivät sikäläiset insinööriopiskelijat. Valoa nopeammin idea kantautui kustantajalle ja tänä päivänähän siluetit ovat vallanneet jo koko maailman.

Milloinkahan perustetaan ensimmäinen Anonyymit Siluettiriippuvaiset...

:)
46. tjn23.10.2003 klo 09:59
Sehän oli mielenkiintoinen tarina ja vielä itse "addiktin" suusta :-)

Oliko ne pilvenpiirtäjät Japanissa vai miksi niitä kutsutaan japanilaisiksi ristikoiksi?
47. KuuHullu23.10.2003 klo 11:11
Japanissapa hyvinkin, ja "tuotekehittely" tapahtui suurimmaksi osaksi siellä.

Kävin tuossa vielä selailemassa asiaan liittyviä nettisivuja ja löysin tarinan, jonka mukaan siluettien läpimurto olisi tapahtunut Tokiossa 1987 järjestetyissä kisoissa. Non Ishida voitti kisan kehittämällään tekniikalla, jolla luotiin kuvia sammuttamalla ja sytyttämällä valoja pilvenpiirtäjässä.

Sattumalta ja samaan aikaan toinen japanilainen, ammatikseen erilaisia pähkäilytehtäviä suunnitteleva Tetsuya Nishio, keksi saman idean.

Eli tarinoita riittää, kuten aina hyvän idean ympärillä.
48. Mirja Pihlajamäki23.10.2003 klo 23:00
Floora, opettele laatimaan, silloin riittää ristikoksi tyhjä ruutupaperi. Ihan totta, minullakin oli ongelma ettei vaikeita ristikoita löytynyt tarpeeksi ja helpot olivat liian helppoja, mutta sitten rupesin kokeilemaan sujuisiko laatiminen ja se oli oikeastaan ihan luonteva seuraava vaihe vaikean ristikon ratkomiselle.
49. Floora24.10.2003 klo 09:49
No huhhuh, jopas haasteen lykkäsit!

Taidan kuitenkin vielä pysytellä täällä ratkojapuolella. Sellaisen vinkin olen täältä kuitenkin löytänyt että lehtien ristikot ovat useimmiten ihan ratkomisen väärtejä.

Törmäsin muutten hiljattain Käsi kädessä -lehden ristikkoon, joka suorastaan vilisee kolmikirjaimisia sanoja. Onko huonon laadun tae? Vai hienous jota en ymmärrä?
50. Eki24.10.2003 klo 09:58
Jos sellaiseen ristikkoon törmää, jossa on Kolmikirjaimisia sanoja, ei kannata antaa sen pilata ratkontaa, vaikka useimmilla laatijoilla ja lehdillä ne ovatkin pannassa. Usein kuitenkin se ristikko on muutenkin huono.

Moni kuullessaan kaijakoota laulamassa "viimeinen lento kuin sudenko rento" haluaisi opettaa painotusta ja muutakin, mutta siihenkin tottuu (ei, en itse ole tottunut ainakaan kaijakoon tapauksessa), jos kappale muuten on kyllin hyvä.
51. J Takala26.10.2003 klo 20:08
Törmäsin viikonloppuna eräässä nimeltämainitsemattomassa sanomalehdessä ristikkoon, jossa oli 3 piilokirjainta peräkkäin. Saman pitkän sanan toisessa kohdassa oli vielä 2 piilokirjainta peräkkäin.

Ristikko oli ulkoasultaan todella hyvä (toteutettu kokonaan koneella), mutta sisällöltään täyttä sontaa. Ilmeisesti joku hyvä piirto-ohjelman käyttäjä oli palkattu laatijaksi.
52. Floora27.10.2003 klo 09:31
Minä en missään tapauksessa erehdy luulemaan että koneella tehty on hyvä ristikko, päinvastoin olen joutunut luopumaan myös käsityksestä että käsin tehty suttuinen ristikko on huono.

Moni kakku päältä kaunis...
53. iso S27.10.2003 klo 09:55
Kyllä suttuinen ristikko on siinä mielessä huono, että on helppo osoittaa, mistä kohtaa ja millä tavalla se voisi olla parempi. Laadinnan ja vihjeiden nokkeluuden suhteen se voi olla vaikka kuinka hyvä.

Pienessä piirissä valokopioina levitettävissä ristikoissa kotikutoisen näköinen ulkoasu on ymmärrettävää. Tällaisia ristikkopiirejä voisivat visaisten ystävät perustaa keskenään tekemällä toisilleen riittävän pirullisia ristikoita. Ollakseen laillista tämä vaatisi myös laadintataitoa. Valmiiseen ristikkoon uusien vihjeiden tekeminen ei taida olla ihan sallittua muuten kuin henkilökohtaiseen käyttöön.

Kaupallisesti julkaistavilta ristikoilta on mielestäni oikeutettua toivoa kohtuullisen siistiä ulkoasuakin. Ainakin tasapelin sattuessa (muuten yhtä hyvät ristikot) ulkonäkö ratkaisee, kumpaa lehteä jatkossa hankkii. Suttuisilla ristikoilla ampuu siis omaan jalkaansa.
54. J Takala27.10.2003 klo 13:27
Flooran 22.10.2003 klo 13:40 kirjoittamaan viestiin täytyy sen verran vastata, että kyllä kahdessa vuodessa Taskuristikkokin on mennyt eteenpäin. Nykyään on enää harvoin suttuisia ristikoita.

Mielestäni Kotiristikon perimmäisiltä sivuilta löytyy kuitenkin vaikeampia ristikoita kuin Taskuristikoista, nyt kun siinä ei enää edes ole kuukauden vaikeaa tarjolla.
55. Titta27.10.2003 klo 17:37
Olikohan Kotiristikot se, missä ristikot oli luoliteltu 1-4 kynällä, ja yhtä helppoja olivat kaikki? Vai sekoitinko sen johonkin muuhun? Olen ostanut Kotiristikot vain kerran, mutta en muista oliko se se.
56. Tane27.10.2003 klo 18:00
Floora, onko lähistöllä divaria? Vanhojen lehtien ristikoissa voi olla enemmän miettimistä, kun kaikki ei ole ihan ajankohtaista. Katselepa jos löytäisit vaikkapa 70-luvun aikakauslehtiä. Ainakin muutaman vuoden vanhoja kauppojen ylijäämävarastoista (kai) hankittuja ristikkolehtiäkin löytyy melko monesta divarista. Taloyhtiöiden paperinkeräyslaatikotkin ovat monille hyviä lähteitä. Niistä löytyy usein yhdistysten lehtiä, joista joissakin on aihepiiriin liittyviä ristikoita, eli vähän päänvaivaa, jos itse ei tiedä aiheesta mitään.
57. juprjus27.10.2003 klo 18:07
70-luku?
Tane, mikä olisi vastaus, jos vihje olisi; kuka vääns?
58. Tane27.10.2003 klo 18:09
Sairas.
59. jupejus27.10.2003 klo 18:11
niinhän se
60. J Takala27.10.2003 klo 18:12
Kotiristikossa on kyllä luokitus 1-4 kynää, joskus 5 kynää, mutta viimeiset ovat yleensä tasoa Leinonen. Kaikki eivät ole yhtä helppoja ollenkaan.
61. Ani27.10.2003 klo 18:24
Titta, minun käsittääkseni lähinnä karhut ja arkeologit luolittelevat ympäristöään :-)
62. Titta27.10.2003 klo 18:35
En ole varma oliko se kyseinen lehti Kotiristikot vai joku muu. Se oli sitä aikaa, kun ristikot olivat minulle pakokeino ja tuli osteltua oudompiakin lehtiä. Vielä isompi kuin nyt. Jos tulee puutetta niin pitääkin ostaa Kotiristikot seuraavaksi... Miten kauan Kotiristikot on ilmestynyt?

Ani: Jos yhden kynän ristikot kuuluvatkin ykkösluolaan jne...

;)
63. J Takala27.10.2003 klo 18:41
Kotiristikossa näyttää olevan menossa 27. vuosikerta, joten mistään ihan uudesta tulokkaasta ei ole kyse. Taitaa olla Taskuristikon (37. vuosikerta) lisäksi niitä vanhimmasta päästä edelleen ilmestyviä lehtiä.
64. Titta27.10.2003 klo 18:43
Oho, viestissäni luki jossain vaiheessa, että lehtiä oli iso kasa. Taisin ottaa sen pois...
65. Floora28.10.2003 klo 16:02
Ostin eilen LogiMixin kokeeksi (liekö kaikkien aikojen ensimmäinen numero?)

Ensimmäiseksi alkoi ärsyttää liian pieni präntti, sitten paperin laatu, joka on liian liukas, jotta siihen saisi jäljen H-lyijyllä.

Tehtävät näyttävät suhteellisen haastavilta, mutta enpä noita ristikoiksi menisi enää sanomaan...

Koska siinä ei ole palkintotehtäviä, se joutaa hyvin odottelemaan yöpöydällä täydellisen tyhjyyden heteä.

Onneksi tulee Iisakki tällä viikolla!
66. iso S28.10.2003 klo 21:56
Joo, Suomessa ensimmäinen kerta tuolla nimellä. Joissain muissa maissa taitaa nimi olla käytössä ainakin enemmän tai vähemmän samannäköisenä. Lieneekö keräilyarvoa muutaman kymmenen vuoden päästä?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *