KESKUSTELUT > RISTIKOT > TONIN KOVIS 2.8.

4125. Tonin Kovis 2.8.

ö3.8.2008 klo 20:26
Yksi sana on jo!
2. Jaska4.8.2008 klo 00:19
Pitkälä on kirjaimellisesti veemäinen laatija, jopa tuplaveemäinen.
3. lukija4.8.2008 klo 00:44
tasan varmasti PP on tehnyt sen vartissa.
4. [PP]4.8.2008 klo 08:24
[lukija: Ei suinkaan vartissa. Meni pari minuuttia kauemmin, kun kynä suihki niin, että piti välillä teroittaa! ;-(]
5. lp4.8.2008 klo 11:33
Lohduttavia kommentteja. Joku yksinäinen T siellä täällä!!!!
6. Jaska4.8.2008 klo 11:57
Mulla ei mennyt kuin vajaat viisi minuuttia. Siis keskimäärin per sana. Eikä PP jeesannut paljon mitään. Siis vain vähän jotain.

Tämä on kyllä laadintataidon ja -taiteen abosoluuttista huippua. Pitkälä tekee mitä tahtoo (ja muut mitä osaavat?)! Yritinkin sovittaa ekaan vaakaan TONI-MIKAEL.

Lievästi yllättäen tämä vuoden ylivoimainen kärkinoteeraus ja todennäköinen lopullinen voittaja oli kuitenkin jonkin verran helpompi kuin Skytän edellinen pahis. Syytä ei voi vielä paljastaa. Aniharvoin hellyn plussaan kympin perään, tämä sen ansaitsee.
7. PP4.8.2008 klo 12:00
Kahden päivän pakerrus päättyi just! Olipa, olipa ovela!

Tuijotin ruutuja kerran, tuijotin kaks, oloni tunsin idiootimmaks. Vasemmalta keskeltä viimein pääsin alkuun.
Yksin en olisi selvinnyt, vaan yhdessä teimme työtä. 3/4 kuitenkin puhtaasti omaa aikaansaannosta. Jaskalta tuli pääoivallus eli pitkään lausekohtaan tuleva aines. Itse keksin yöllä vasemmanpuoleisen lauseen.

Loistavia oivalluksia taas Tonilla. LAPSILLA SUUHUN, vasemman reunan kaksi sormea, VETY+LINNUN ÄÄNI, MUNATON, PIHALLA TAI METELÖI ym. ym.

Moitteita en anna, niin nautittavaa se oli.
8. Matti4.8.2008 klo 12:14
Sanaristikkopäivillä pääsin seuraamaan, kun hurjat kimpparatkoivat tätä niin että sora lensi. Se oli todellista ilotulitusta, sekä laatimus että ratkonta.
9. Tuomas L.4.8.2008 klo 13:54
Oli kyllä pahin kovis aikoihin!

Oikealta keskeltä ratkesi kohtalaisen nopeasti, VIIMEISENA ja VIKTOR, KOOTTA KALVOLLA olivat helppoja oivaltaa ja auttoivat jonkin verran eteenpäin. Sitten tuli pitkä tenkkapoo, joka tosin johtui osittain omasta mokasta: tajusin kyllä nopeasti HOUKUTTAA SADAN HALUAVIA -idean, mutta en ollenkaan huomannut, että ratkaisuksi oli kaksi vaihtoehtoa (X-XXX ja XXX-X), ja jäin roikkumaan siihen vääräksi osoittautuneeseen.

Jossakin vaiheessa pitkän pääkuvasanan idea vihdoin selvisi ja sitten päästiinkin aimo harppaus eteenpäin. Mutta vasen laita oli kyllä todellista piinaa ja ratkesi hyvin hitaasti alhaalta ylöspäin; kaikkein viimeiseksi löytyivät TABULA RASA ja pääkuvalauseen ensimmäinen sana. ARIELIN OSA -kohtaan sovittelin kahden viimeisen kirjaimen perusteella sanaa, joka on yhtä kuin Ariel, mutta jollakin logiikalla voisi ajatella, että se on myös Arielin osa esim. näytelmässä.

Kova savotta oli, mutta kyllä kannatti! Oma suosikkini oli ehkä LAKIMIES NOSTETTU TÄÄLTÄ, joka oli huippuvaikea, mutta todella hieno, kun sen oivalsi.
10. lp4.8.2008 klo 19:31
Nyt olen jo päässyt aika hyvin etenemään eikä löydy enää superlatiiveja, joilla vihjeitä kehuisi. TONISMIA kerrakseen!
11. Varmaan yksi monista5.8.2008 klo 08:41
Hyvä Te, kyllä nämä OOO ovat aivan hepreaa, ei kerta kaikkiaan pääse alkua pitemmälle vaikka OO1/2 täyttyy ja vaikka tuijottelua jatkaisi loputtomiin. Ilmankos näiden tosi kovisten voitto näkyy menevän hyvin usein kahdelle samaa sukunimeä kantavallle naisratkojalle.....
12. IiKoo5.8.2008 klo 16:33
Alku se usein hankalinta onkin. Itselläkin menee usein noiden vaikeiden ristikoiden kanssa suurin aika siihen, että saa ns. varman aloituksen jostakin. Nytkin Toni on vielä työn alla, tosin homma helpottui aika paljon, kun toinen "vihjelause" ratkesi...

Minua ei kiinnosta, kuka noista voittaa, koska itse en viitsi moisia edes lähetellä. Tänä kesänä olen lähettänyt kesäristikoistakin ainoastaan yhteen ainoaan ratkaisun.

Ja onneksi noita vaikeampiakin ristikoita on. Ei tuollaisten yksipalloisten kanssa kulu kuin kynä. Tietysti joskus voisi se isompi ristikkokin olla vaikkapa 2- taikka kaksmiinus...
13. opettelija5.8.2008 klo 22:07
antakaa vähän vinkkejä edes johonkin ratkaisusanaan
vasen alakulma on täynnä ja siellä täällä joku sana
14. RA5.8.2008 klo 22:21
opettelija,
hyppääpä sitten vaikka suunnilleen ristikon keskelle (saat samalla muutaman kirjaimen siihen pitkään pääkuvasanaan - ja sitä kautta se ehkä aukeaa):

MÄRKÄ POPPOO? (4)
Todellakin POPpoosta on kysymys ja samalla vedestä. Ei kotimaisesta.

LIKAISELTA (7) ei viittaa konkreetisti näkyviin likoihin tai tahroihin.

PIHALLA TAI METELÖI (5) - itse keksin tämän tuosta 'metelöi'. Hae sille synonyymi.
15. Varmaan yksi monista6.8.2008 klo 08:17
On hyvä IiKoo, että olet hyvin toimeentuleva, mutta työttömän on pakko yrittää saada ihan mistä vain ylimääräistä täppiä. Kun osaisi täyttää näitä kolmospallosia, niin voittomahdollisuudet olisivat suuremmat. Kaksjapuolpallosistakaan ei ole tärpännyt :(
16. Tuomas L.6.8.2008 klo 09:49
VIIMEISENA on mielestäni ristikon helpoimpia vihjeitä, jos huomaa, että viimeinen kirjain on nimenomaan A eikä Ä.

VIKTOR, KOOTTA KALVOLLA on osittain ihan tietovihje. Erästä aika tunnettua Viktoria haetaan.
17. IiKoo6.8.2008 klo 10:51
Viktorista vielä sen verran, että hänen nimensä on melko lailla samanlainen kuin erään suomalaisen Viktorin nimen alkuosa. Sallittakoon tällainen helpotus tuohon Viktoriin.

Itse kyllä ko. Viktor selvisi vasta googlaamalla.

Ja mitä tulee tuohon vastausten lähettämättömyyteen, niin pari kesää sitten lähetin miltei jokaisen kesäristikon. Kertaakaan ei tärpännyt, mutta menihän tekstareihin sitten rahaa ihan mukavasti.

Lisävinkkinä kannattaa katsoa kuvaa tarkemmin, mikähän huoltoasemaketju siellä oikein pilkottaakaan... Sinällään huono kuvan rajaus, koska koko clou jää aika helposti hoksaamatta.
18. ö6.8.2008 klo 12:33
Rupeaa olemaan valmista. Yksi sana takkuaa.

KIEKKOMIES, mistähän siihen löytäisi jotain järkevää?
19. TAM6.8.2008 klo 12:49
huh huh !
ylänurkka vielä takkuaa. onko "arielin osa" kaurismäkeä vai moottoripyörä?
20. ö6.8.2008 klo 12:52
Ei kumpaakaan.

Minulla jo KIEKKOMIES ratkesi.

SATANISMI ei ollutkaan se suuntaus, jota risteävässä sanassa tarkoitettiin.
21. IiKoo6.8.2008 klo 18:12
Mulla on vielä pari sanaa, jotka eivät aukea. Arielin osa ei ole niistä mikään, eikä se ole myöskään Kaurismäkeä eikä moottoripyörää. Lakimies-vihjettä pidän kyllä aikamoisena helmenä, sanana taas keskuksesta tuhoa kohti on minusta kertakaikkisen mainio. Ehkä osin siksi, että kun alkoi tulla sanoja ristikkoon, niin tuli sellainen tunne, että tähän tulee kyllä nyt varmasti tämä ja siitä alkoi ristikon idea purkautua. Suomenruotsalaiselta nostajalta tuli vieressä hyvin apuja...
22. JuhaK7.8.2008 klo 00:10
Kiire oli viikonloppu ettei ehtinyt ristikkoa ratkomaan, mutta näin arki-iltana sitten ehti. Kuten Tuomas L. toteaa niin kyllä yksi pahimpia tämän vuotisia ristikoita mitä eteen on sattunut. Ei mikään sellainen "yhdeltä istumalta pakettiin". Oikein nautinnollinen, vaikka muutaman kerran meinasi hermot mennä ;D
23. PP7.8.2008 klo 10:18
TAM: Joko Arielin osa selvisi? Menee puhtaanapidon puolelle.
24. TAM7.8.2008 klo 10:29
PP

Jo selvisi ja sain vihdoin ristikon täyteen. Haeskelin turhaan vastausta israelistakin. Olipahan tosi hankala kaiken kaikkiaan.
25. lp7.8.2008 klo 18:18
Vaikutti jo uhkaavasti siltä, että kesken jää. Olen todella iiiiloinen, koska vanhenevat aivoni toimivat vielä ja kaikki ratkesi. Ja mikä nautinto, kun äkkäsi vihjeen toisensa jälkeen. KIIIITOS TONI!
26. IiKoo9.8.2008 klo 11:58
Ja kun ratkaisuaikakin on ohitse, niin joku voisi vääntää rautalangasta pakollisen plääh:n: miksi ET on eetut?
27. PP9.8.2008 klo 12:05
Psyykasin sen niin, että siinä on E ja etu-T.
28. 9.8.2008 klo 14:55
psyykkasin, dear PP. psyykkasin
29. PP9.8.2008 klo 15:30
Haamulle tuossa edellä:

Hauska mukavaa, sanoi Änäkkälän Antti, kun kahaville pääsi. Osaatko ollenkaan isoja alkukirjaimia, kysyn vaan, jos kirjoitusvirheistä puhutaan. Ja piste on lopussa. :-D
30. Marco Poloinen11.8.2008 klo 23:07
Kun meikäläisen (suorittamat) kehumiset tuppaavat usein olemaan jonkun mielestä ärsyttäviä, tyydyn toteamaan, että jokseenkin kaikki oleellinen on tullut edellä mainittua. V-(XYZ-)mäisyyskin pitää paikkansa. :-)

Ilmeisesti ristikossa oli myös "jokaiselle jotakin", koska niin eri asiat ja kohdat koettiin hankalina. Itselläni suurin osa lutviutui kohtalaisesti, mutta vaikeudet keskittyivät suht. kapealle kaistaleelle vasempaan reunaan. Siitäkin huolimatta, että 'Arielin osa' ja 'lakimies nostettu täältä' selvisivät hyvissä ajoin. Pahin kanto kaskessa oli vankka uskoni siihen, että 3+1- sormikämmenessä on pakko olla kyseessä joku geenimutaatio tai muu "källi"! Muistelin kyllä jossain säikeessä käsitellyn noita (tyyliteltyjä) vajaasormisia, mutta kun se alapuolella oleva kämmen oli normaali 5- sorminen!!!(Eikä kyllä sekään kovin nopeasti hoksautuva). Kun sitten 'juhlia varten pullotettu' viipyi alko-osastolla turhan kauan ja 'pedon automallia' tuli etsittyä Fiatin tallista, niin siinäpä sitä "kangerrusta" riitti. Muutaman päivän palauttelun jälkeen alkaa verenpaine olla taas normaalilla tasollaan...
31. tonimikael12.8.2008 klo 11:58
Tarinaa ristikon takaa:

Jos tämä ristikko oli työläs ratkojille, niin ei se minullekaan laadinnallisesti ja ideallisesti ihan niitä helpoimpia ollut. Lähtökohtana mulla oli tehdä jotain hauskaa, ovelaa, hienoa...

Tavallistakin enemmän yritin saada tohon jotain ideaa, kun Eki kertoi, että tää nimenomainen kovis ilmestyy sanaseppojen kesäpäiväviikonloppuna. Pitäähän sellaselle sakille saada jotain kunnon purtavaa, että nälkä lähtee, varsinkin kun kuitenkin yhdessä ratkovat.

Ja oishan tuossa ollut ainutlaatuinen tilaisuus katsella vierestä ja hihitellä, että ettekö keksi, keksittekö... No matka olis ollut niin pitkä ja kun muita innokkaita ei täältä Oulun seudulta ollut, niin olinpa kotona ja kävinpä väsyneenä yksissä biliskisoissa enkä pärjännyt... :)

No me olimma perheen kans liikenteessä pahamaineisessa Zeppeliinissä Kempeleessä ja vähän muuallakin ja rouva P.:n kanssa yhdessä koetimme miettiä ideoita ja tulihan niitä kaikenlaisia raapusteltua paperille, esim. er.... eikun käytetäänpä sittenkin ne yli jääneet johki muualle... ;)

Jossain vaiheessa mulle pälkähti päähän se lasten loru "abc, kissa kävelee..." ja sen kohdalla mietin, että jos laittais vihjeen tyyliin "tämän jälkeen kissa kävelee" ja siitä tulis "huoltoasema". No sitten tuli mieleen se idea, että no voinhan minä laittaa pääkuvaan sen huoltoaseman (abc:n) kuvan, jossa (hämäykseksi) auto on poistumassa sieltä ja puhekuplassa lukee "no, entäs tämän jälkeen?". (Ja tämä oli oikein tervetullut idea, kun nimenomaan monesti näissä iltiksen koviksissa kaikista vaikein ja työläin on keksiä nimen omaan tuo pääkuvaidea, kun niissä on pakko joku pääkuva olla, ja onhan se tylsää jos kuvasta ei yhtään mitään hauskaa tai ovelaa tule.)

No siitähän oli helppo keksiä, että tuleehan abc:n jälkeen luontevasti muutkin aakkoset, ja kun ne ei (onneksi) mahtuneet yhteen pötköön, sain laittaa toiseksi lauseeksi "defghijklmnopqrstuvwx ynnä yzåäö" ja kun laatiessani oikeaa alakulmaa en millään saanut sitä läjään noin, niin hokasin että tostahan on nätti muuttaa sana "ynnä" sanaksi "plus".

Toiseksi pääkuvalauseeksi pelkkä "kissa kävelee" olisi ollut liian lyhyt (pyrimme laittamaan poikain kanssa nuo pääkuvalauseet päättymään ristikon oikeaan reunaan tai alalaitaan, onhan se tasapainoisemman ja siistimmän näköinen ja pitäähän meillekin jotain haastetta olla. :)), niin törkkäsin siihen eteen sanan "esim", siksikin kun sellainen sana on ristikoissa hieman epäsovinnainen, mutta kaikille tavallisessa kielenkäytössä erittäin tuttu, eli ei vaikea mutta päätä-raavituttava. Toinen pääkuvalause siis kokonaisuudessaan "esim kissa kävelee".

(JATKUU)
32. tonimikael12.8.2008 klo 12:23
(JATKUU)

No loppuhan on sitten vain hysteriaa. Eli laadintaa ja värkkäämistä ja karvattoman pään raapimista. Yläosa meinas tosissaan panna campoyhin, mutta siitä loppujen lopuksi selvittiin ihan ok sanalla "glasnostapu".

No miksi pääkuvassa sitten ei näkynyt sitä abc:n logoa? No, minä mietin sitä pitkään, että laitanko vaiko enkö laita ja päädyin siihen, että en laita. Kun kuitenkin sitten on niitä jotka tietävät, että tuo Pitkälän poika on kiero mies ja sillä on aina jotain jäynää mielessä, ja kun katsoo pääkuvaa jossa on ABC ja puhekupla, että "mitäs tämän jälkeen", niin se hieno idea saattais aueta vähän turhankin nopeasti. Ja kun (näin uskoin) kaikki suomalaiset varmasti tunnistavat sen abc:ksi, kun vähän paneutuvat kuvaan, että "mitäköhän tässä nyt oikein on...".

No Liisa koeratkonnan jälkeen kehotti laittamaan sen logon näkyville, mutta minä (Ekin auliilla taustatuella) päätin, että ei sittenkään. :) Ja siksikin ei, kun ajattelin, että tässä on mahdollisuus tuon logon piilossa ollessa paljon suurempaan ahaaelämykseen. (Tuli vain mieleen se yks Viitamäen yykaakoo-ristikko, jota itse ratkoin kaks viikkoa ja kun vihdoin keksin idean, niin olihan se valtava! Eli tarkoitukseni tällä kaikella oli vain tarjota ratkojille mahdollisimman suuria elämyksiä, eihän se huono tarkoitus ole, eihän? ;))

Tiesin kylläkin, että tämä karkottanee "siedettävien kovisten" ystäviä pois. Mutta tietäen, että "todellisten kovisten" ystävät voisivat riemuita tästä senkin edestä, niin jätin sen tällaselleen.

Vihjeet koetin keksiä niin, etteivät ne mitään ylivaikeita olisi, mutta jotakin hauskoja ideoita niissä vois olla, esim. siihen "heliumiin" keksin mielestäni kivan ja toimikin näköjään ainakin Marcolle. :)

Tuo käsijuttu vielä. Tavallisesti minä piirrän vihjekuvatyypeille nelisormisia käsiä (niinhän kaikki huumorisarjisten piirtäjät tekevät, katsokaa vaikka Aku Ankkaa, Aster... eiku, Luck... eiku, no olkoon, JOTKUT piirtävät niin. ;)), mutta tuo oksetussormipari jotenkin vaati sen viidennen sormen sinne laitaan, että olis tasapainoisempi. Näköjään turhaan sekoitti jonkun Poloisen ratkontaa.

Muutakin saatan vielä tästä avautua, eli laitetaan tähän loppuun kolme pistettä, mikä antaa minulla vielä oikeuden siihen... :)
33. tonimikael12.8.2008 klo 12:25
Niin ja kiitos tähänastisista palautteista ja erityisesti kehuista, niistä minä elän. :)
34. PP12.8.2008 klo 18:32
Tony:
Hieno syntyhistoria, mukavaa luettavaa. Odotan aina innolla IS-Kovista ja sen kolmipalloista. Ensimmäisenä katson, kuka on laatija, että osaan edes yrittää päästä samalle aaltopituudelle laatijan kanssa, kun te jokainen olette niin erityylisiä. Mutta tässä yksilössä ei auttanut aaltopituus, ei mikään. Harvoin joudun yhdessä kumpppanin kanssa ratkomaan, mutta nyt oli pikkupakko. Tällainen hyvän ristikon pitää olla, tästä tuli hyvä mieli.

Nyt jäi vielä askarruttamaan, kuinka pitkä ajallisesti oli prosessi oivalluksesta valmiiseen ristikkoon, noin suurinpiirtein. Ehkä viikko, ehkä vain muutama päivä...
35. kp12.8.2008 klo 18:36
kaksi minuuttia?
36. kp12.8.2008 klo 18:40
ei saa sensuroida kuvia---
37. tonimikael12.8.2008 klo 18:48
Ideasta valmiiseen laatimukseen ehkä viisi-kuusi tuntia. Vihjeet ja kuvat enemmän. Parin (kolmen?) piitkän päivän aikana kuitenkin muistaakseni panin kasaan. (Välillä on pakko tehdä muitakin töitä, ei näistä koviksista leipää saa, hengen ravintoa vain. :))
38. PP12.8.2008 klo 19:05
Ammattimies olet totisesti!!! Tässä olen viikon verran seurannut amatöörin synnytystuskia ja saanut välillä huhuilla: Hohoi, missä oot. Valmista tuli ja palattiin viimein päiväjärjestykseen. ;-)
39. kp12.8.2008 klo 19:07
Kaksi tuntii sanat+3 tuntii muut... siinä lapsi
40. lp12.8.2008 klo 19:42
Olin saanut sanan sinne tänne enkä tajunnut kuvasta vielä mitään. Sitten tuli keskelle PQR ja pähkäilin voiko olla oikein , kunnes välähti ja aloin aakkostaa ylhäältä ja kun kaikki eivät sopineet, välähti se ABC. Se olikin mahtava AHAA, kun kirjoittelin aakkosia. Alalaita vei vielä aikaa, mutta selvisi sekin lopulta.
41. blondi16.8.2008 klo 23:44
miksi ei ole avattu uutta kovista? sen kerran kun sain sen
numerot ratkottua?
42. blondi17.8.2008 klo 00:24
ette usko! kun sain numerokohdat täytettyä, niin
soitin ystävälle, joka saa tehtyä IS-vuoden vaikein
joka vuosi ja kolmen pallon ristikot. nimi on ollut sen
takia monta kertaa. ei koskaan käy näillä sivustoilla.
En koskaan kysy muuta kuin, onko kirjaimet oikein
ja hän sanoo on tai ei. nyt oli.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *