KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2495

4122. HS 2495

PP1.8.2008 klo 10:59
Googlella taas töitä!
2. Hemuli1.8.2008 klo 11:01
Ilahduttaa kuulla!
3. PP1.8.2008 klo 11:39
No niin, lakana siis vielä tuli, vaikka jotkut kaipailivat jo puolikasta. Niinkuin äsken mainitsin, kuukkelia rääkättiin oikein olan takaa. Nimiä riitti ja olipa joukossa oudompiakin ihan riittämiin. Ei Suomen Google paria edes tunnistanut.

Yksi pahempi virhe oli eksynyt joukkoon, ei ainakaan tietosanakirja tunnista sanaa kielenä, vaan kansana. Voi olla, että olen väärässä.

Lauseet olivat hyviä. Raamatullisia nimiä oli aika monta ja aivan oivallinen oli mielestäni 'Manasse,Efraim?' ratkaisu.

Pari kohtaa oli, jotka särähtivät korvaani. Toinen tunnetaan vain sanan yhdysosana, ei itsenäisenä sanana. Toinen oli outo sana, joka tuli 'ei tuulen henkeä' ratkaisuksi.
Ei ollenkaan vaikea, mutta aikaa veivät monet nimien netistätarkastamiset. Ja luuppiakin tarvittiin.
4. Hemuli1.8.2008 klo 11:53
Hillittömällä google-arvailulla homma lähes hoitunut. Täysin tuntemattomat Henrit ja Brigitetkin suostuivat tuskaisesti löytymään.
MUTTA en nyt tietysti ihan selvillä vesillä ole.

Ratkaisuristikon yläpuolella hymyää nätti nainen. Jos hänen nimensä liippaa tukkilaisia ja jos nimen kanssa risteävä SISÄINEN on se, mkä sen nyt kai pitää olla, saan syntymään erityisen kummallisen ETUNIMEN hiukan näiden alapuolelle.
Jokin mättää. Mutta kai joku vinkkaa?
5. Owlie1.8.2008 klo 12:01
Hemuli 11:53

Väisänen tuntee 2 kummallisennimistä naista. Sopii tähän.
6. Hemuli1.8.2008 klo 12:05
Owlie:
Onkohan nimi sama, minkä minä sitten löysin Googlesta. Sanaivat, että venäläinen.
Mikä Väisänen on? Voiko sen ostaa?
7. Owlie1.8.2008 klo 12:13
Hemuli 12:05
Väestörekisterikeskus. Ei voi ostaa ;-). Sillä etunimi- ja sukunimihaku.
8. PP1.8.2008 klo 12:19
Hemuli: Oletko tyytyväinen vasemman yläkulman ex-kieleen?Kerro, mistä löytyy.

Pyörrän vähän puheitani yhdysosasanasta. Muutin loppukirjaimen, mutta nyt se on minulla kuvaan nähden epälooginen. Kun se on minusta geometrinen kuvio, josta osa puuttuu enkä saa siitä millään syntymään lukusanaa. Kuva on koilliskulmilla kovan rahan alla.
9. Hemuli1.8.2008 klo 12:19
Owlie:
Koko ajan viisastuu kohisten!
Ja teitä muita ehkä hihityttää, kun minä kyselen hömelöitä.
Mutta kestän urheasti.
10. Owlie1.8.2008 klo 12:23
PP
Ihmettelen samaa. Kansana löytyy, kielenä ei. MANASSE, EFRAIM?
Inte så illa. EI TUULEN HENKEÄ. Juu, eihän se ole. Hain netistä melko vähän. Minusta etunimipari sian yläpuolella oli hauska, koska tunnen julkkuja kovin huonosti. Myös MYÖHÄISOTTELUSSA hymyilytti. Ehkä oikaisuja tulee vielä.
11. Hemuli1.8.2008 klo 12:30
PP:
Minä vain tyynenä kuvittelin, että nuo hunnien taistelukumppanit puhuvat kansansa kieltä, niinkuin suomalaiset suomea.
Mutta kyllä sinä oikeassa olet; olen joskus kieliryhmiä päntännytkin, eikä joukossa kyllä tätä ollut.
Siihen toiseen kohtaan minä tuuppasin lukusanan. Laskin särmät.
Mutta en ymmärrä, mitä yhdysosaa tarkoitat. Minulle syntyy siihen ihan tavallisia sanoja.
12. PP1.8.2008 klo 12:49
Hemuli: Minä taas ajattelin kuvion muotoa ja aluksi jätin pois siitä viimeisen vokaalin. Se, mikä siitä tuli ei ole itsenäinen sana, vaan yhdysanojen alkuosa. Korjasin vokaalin ja sain lukusanan perusmuodon. Kyllä se kelpaa mullekin.
13. Hemuli1.8.2008 klo 12:51
PP:
Viesti ymmärretty. Luulin ensin, että puhut jostain risteävästä yhdysosasta.
14. Bella1.8.2008 klo 12:52
PP:
Kieli tarkoittaa suussa olevaa.
Mukava ristikko.
15. Hemuli1.8.2008 klo 12:55
Owlie:
Siellä ne kaksi venäläisnimeä kyyköttivät minunkin näytölläni. Väisäsessä...
16. Hemuli3.8.2008 klo 19:41
Haa!
Tämä on auki...
17. Bella3.8.2008 klo 19:46
Hei kaikki!
Olen aika monta kertaa käynyt kurkkaamassa
täällä.
Täytyy kai Ylläpidonkin lomaa pitää.

Siihen kieli juttuun päästiin, eli
suussa olevasta kielestä oli kysymys.
Ei tainnut olla "pahempi virhe".
18. HT3.8.2008 klo 19:47
Yllättäjä-vihjeen ratkaisusana näyttäisi olevan monikollinen. Laatijan virhe, nerokas kompa vai mikä?
19. Aksu3.8.2008 klo 19:51
Hei taasen!
Ihan kivasti on tullut ristikkoni täyteen.
Keski-oikealla on vihje AUKION ITÄPÄÄ, aukion ymmärsin, mutta saitteko siihen myös itäpään?
20. Bella3.8.2008 klo 19:51
Hei HT:

Missäpäin on se yllättäjä,
kun ei ole tarvinnut perjantain
jälkeen ristikkoa tarvinnut?
21. Hemuli3.8.2008 klo 19:53
Bella:
Me pohdiskelimme sitä ex-kieltä, joka on ristikon vasemmassa laidassa.
22. Hemuli3.8.2008 klo 19:54
Aksu:
Saa siihen itäpäänkin, kun vaikkapa sijoittaa AUKIO -sanan kartalle...
23. Bella3.8.2008 klo 19:56
Hemuli:
En löydä kun eX valtakunnan.
24. Hemuli3.8.2008 klo 19:58
Bella:
Vihjeet alkavat vasemmalla ylhäällä:
Järvenpää, ex-kieli, ja sitten surkeassa kunnossa oleva kukka
25. Bella3.8.2008 klo 20:01
Hemuli löytyi,
Jos ne paimentolaiset puhuivat
sellasta kieltä.ä
26. HT3.8.2008 klo 20:01
Bella: yllättäjä-vihje on yhtä riviä 3.8.1928-vihjettä ylempänä.

Raamatun henkilö (12. rivi alhaalta lukien) antaa tulokseksi sellaista, jolle en löydä mistään vahvistusta. Liekö minulla jotain väärin.
27. Bella3.8.2008 klo 20:03
Hemuli:
Alussa oli puhe kielestä,
eikä ex kielestä, siitä väärinymmärrys.
28. Aksu3.8.2008 klo 20:05
HT,
epäilen, että raamatun henkilön viimeinen kirjain ei ole oikein.
Maistelepa kukkiin eri vaihtoehtoja.
29. Bella3.8.2008 klo 20:08
HT:

Monikko tuli minullekin.
Kaiken huippu, kun luin sen
YLLÄTTÄJIÄ.
30. Hemuli3.8.2008 klo 20:08
HT:
Minulla on myös yllättäjä monikossa, enkä siinä mitään laatijan nerokkuutta ainakaan vielä keksi.

Sitä Raamatun henkilöä, jota pohdit, en löytänyt omasta Raamatustani, jossa on yleensä aika kattava hakemisto, mutta Googlesta löytyi, kun kokeilin, onko syntynyt sana omaa keksintöäni vai totista totta.
31. HT3.8.2008 klo 20:27
Aksu: kiitän, kohta tuli kuntoon.
32. marja3.8.2008 klo 20:30
Hyvää iltaa viisasten kerhon ydinjoukko!
Taas pätkii! Yhtä ruutua en saa väkisinkään täytettyä. Viidennen tapahtumalauseen (1948) viimeisen sanan 5. kirjainta risteävän sanan alkukirjain täysin hukassa. Man-saaren kartalta ei löydy sopivaa, ei googlaus liioin auta. Kuka viisas vihjaisi? - Muutakin toki vielä puuttuu, mutta niissä uskon vielä aivotyöhön.
33. Hemuli3.8.2008 klo 20:35
marja:
Vai on sinulla surkea Man-saaren kartta?
No, se saari tulee vaakaan ja pystyyn tuleekin siitä perhekuvasta tuttu sana.
34. Bella3.8.2008 klo 20:51
Minkä laitoitte alhaalla vastauskulman
yläpuolelle MYYNTITAPAHTUMAn
kolmannesta kirjaimesta vaakaan
ETUNIMI?
35. marjuko3.8.2008 klo 20:52
HT:
Googlesta löysin luettelon Raamatun henkilöistä, joiden joukossa oli tämä tarkoittamasi, tosin taisi olla yhtä vokaalia lyhyempänä.
36. marjuko3.8.2008 klo 20:56
Bella:
Kysymääsi etunimeä löysin väestörekisteristä 2 kpl. Kuvahausta löysin myös muutaman henkilön sillä nimellä.
37. Hemuli3.8.2008 klo 20:56
Bella:
Siihen ilmeisesti tulee niin outo nimi, että olin aika varma, että olin väärässä arveluineni.
Sitten OWLIE kertoi Väisäsestä löytäneensä nimiä peräti kaksi.
(Ja että mahdollisimman moni pääsisis perille ristikkoslangini vähäisyydestä, kysyin, mikä se usein mainittu Väisänen oikein on. Ei ollut tullut mieleen!
Mutta onneksi Owlien hilpeä nauru kaiketi pidensi hänen ikäänsä.)
38. marjuko3.8.2008 klo 20:59
marja:
Viidennen tapahtumalauseen piilokirjain viittaa kuvassa näkyvään tyttöön ( miinus eka kirjain). Man-saaren paikkaa voisi vaikka kuoria englanniksi.
39. Bella3.8.2008 klo 21:10
Kiitos marjuko ja Hemuli:
Minä ajattelin, ettei sellaista nimeä
olisi yhtään. Ompahan kaksi.
40. marjuko3.8.2008 klo 21:10
Neljäs rivi ylhäältä, 9. vasemmalta VARJUS, nimi on kai paremmin tunnettu kaimansa, Aikakoneen solistin yhteydessä.
41. Hemuli3.8.2008 klo 21:16
marjuko:
Oikein tuumit.
Tiedä sitten, onko tämän Varjuksen ihan oikea nimi tämä ratkaisusana; aikakonelainen taitaa olla kirkonkirjoissa Saija.
42. marjuko3.8.2008 klo 21:29
Hemuli:
Niinpä. Nimi kyllä istuisi tuohon paikkaan. Kaimoja ovat varmaan kirkonkirjoissa.
43. Owlie3.8.2008 klo 21:41
EX-KIELI
Onko jonkun hakuteoksissa sanottu, että puhuivat tällaista kieltä?
44. toippa3.8.2008 klo 21:57

Haloo lakanaväki!

Lieivä vieroitusoireita kyllä täytyy myöntää, että oli... jonkun arvaus ylläpidon rallikisoista taisi osua oikeaan!
Tuli vain tunne, että aika paljon tyhjempää tämä ratkominen ilman teitä olisi!

Niinpäs - ei pahaa ilman jotain hyvääkin! Tulipas punnerrettua koko ristikko ihan omin käsin ja jaloin - Io sono solo - ja se kyllä toi tyytyväistä mieltä tietää, että yksinkin

Paitsi siis - kaksi kohtaa nyt pitää tarkistaa

- ensiksi se oikean yläkulman kieli! Bella sanoi, että se on suussa, vaan mulla se on joko puussa tai kuussa - ei vaiteskaan, vaan yhtä kaukana suusta!

-toiseksi just toi HT:n mainitsema raamatun henkilö oikea/alalaita vanhan ristikon vieressä! En kyllä Aksu ja HT vielä löytänyt oikeeta loppukirjainta?

-monia sanoja, kuten toi silmukka ala/vasen tulivat paikallen, vaikka en siihenkään löydä todennusta melko mistään...

Muuten on kuulkaas ristikko kaikkinensa täynnä. Ei mitään suuria ahaita, eikä mitään pieniä urinoita.

Eikäs sitten muuta ko apuja puolin et toisin...
45. toippa3.8.2008 klo 21:59

Ai niin - ja tietty

HIRVEEN ISO RIEMU HEIKIN EKASTA VOITOSTA!

Moninkertainen HURAAAAAAAA! Hvä HEIKKI! Hyvä SUOMI!
46. HT3.8.2008 klo 22:02
Englanninkielisen Wikipedian mukaan puhuivat iraanista kieltä, mutta sen kummempaa nimeä ei mainita.

Iranica.com (myös saitilla Encyclopaedia Iranica):

"The ancient Alan language may, to some extent, be reconstructed on the basis of modern Ossetic (after excluding the latter’s Turkic and Caucasian additions). The Alans created no writing, and no texts survive in their language except an inscription in Greek letters on a tombstone from the headwaters of the Kuban (Grund. Iran. Phil. I, Anhang, p. 31).- - - This material at least indicates clearly the Iranian character of the Alan language."

Voiko tuon perusteella sanoa, että ratkaisusana on varsinaisesti kielen nimi, sitä voi pohdiskella. Sitaattien asianomaiset kohdathan voi ymmärtää "x-porukan puhuma kieli" ilman että tarkoitetaan varsinaisesti kielen nimeä.
47. marja3.8.2008 klo 22:07
Hemulille posket punastuen KIITOS! Meinasin jo palauttaa Gaian kustantajalle.
48. Hemuli3.8.2008 klo 22:09
Toippa, kiva kuulla taas sinustakin!

KIELI on kyllä suussa. Sinnittele!
RAAMATUN henkilön viimeinen kirjain on aika nätti, esiintyy nimmarissanikin.
SILMUKKA löytyy Nykäsestä, jos sen omistat.

Minulle taas olivat vaikeimpia hyväksyä kummalliset etunimet, kun en ole vielä oikein tottunut sitä simpuran Väisästä tukenani käyttämään.

Omia urinoitani ovat nuo muiden esiin tuomat ex-kieli ja yllättäjä; en oikein niistä tykkää.
Makeat naurut sain Efraimista ja Manassesta seka vinkistä OLI TELVILLÄ. Vaikka tämä viimeksi mainittu syntyi itsestään, en aikoihin keksinyt sen jujua. Ja sitten kyllä nauru maittoi.
49. marja3.8.2008 klo 22:09
Marjukolle, melkein-kaimalle myös KIITOS!
50. Bella3.8.2008 klo 22:10
Hei sullekin toippa:
En nyt kyllä ymmärtänyt sitä
sinun kielijuttua siellä oikeassa
yläkulmassa?
51. toippa3.8.2008 klo 22:41

Hemuli - kiitos samoin - kiva kuulla!

Onkos se kieli suussa mahd. sellainen, joka löytyy vain Nykäsestä, ko multa puuttuu siitä vain se eka eli piilokirjain. Saakos kysyä, että onkos intuitio oikein, kun mielessä on kahdestoista?

Samaa naureskelin minäkin sitä telvillä. Taitaa laatija seurata keskustelua, kun vääjäämättömästi tuli mieleen se, ei hattumpaa, kat hattumpaa... hah!

Käyn läpi nuo sun nätit kirjaimet - kiitos!
52. Bella3.8.2008 klo 22:44
toippa:
Oikein arvattu, tai sitten oli jäänyt alitajuntaasi,
sillä on ollut ennenkin.
53. Owlie3.8.2008 klo 22:46
toippa 22:41
Intuitiosi on OK.
54. toippa3.8.2008 klo 22:48

Bella - samoin samoin, ikävöity on.

Mun mielestä sä sanoit ennen säiekatkosta, että kieli on suussa! Käsitin, että tarkoitit sitä oikean yläkulman kieltä?

Hemulikin kyllä tuossa juuri toisti, että suusta se löytyy. Nyt täytyy miettiä vain kenen suusta? Konsa puuttuu vain eka piilo, eikä ole edes Nykästä ikävä. Siis teidän seurassanne!
55. Hemuli3.8.2008 klo 22:48
toippa:
Luota sinä poika (?) intuitioosi; sen varassa pääsee joskus pitkälle.
56. toippa3.8.2008 klo 22:51

Kiitosta Bella - kiitosta Owlie - kiva kuulla sinustakin kuomaseni!

Nyt käyn hemulilla läpi sen raamatun merkkihenkilön!

Hah - onpa tosi kivaa taask keskustella teitin kanssanne.
Odotellaas kaikki muitakin mukaan ja matkaan...
57. mari3.8.2008 klo 22:51
kyllä on fantsu juttu kun taas voi keskutella ristikoista.
ihmettelinkin koko viikolopun kun ole laitettu sulku.
toippa minä en ymmärrä telvillä juttua. onkohan mulla
oikein, kun mulle tuli siihen "tiima"?
58. toippa3.8.2008 klo 22:57

Hemuli: Kiitos kiitos

Onpas sulla mainio nimmari, kun heti samalla sekunnilla välähti ja jopa muistui tollanen nimi etäisesti mieleenkin, jotenkin hyvin lähi-itäläinen. Ja löytyi kuukelista ensi iskemällä!

Pitäisköhän mun muuttaa nimmari siihen mun lempi-muumihahmoon - arvaattekos mikä se on?
59. toippa3.8.2008 klo 23:03

mari

jot tinä olit telvillä jottakin atiatta - tiit impelvektittä, niin kyllä tiitä te tana tulee - te on titten tynonyymi tanalle tieti!
Menikö pelille, vai vieläkö tavataan?
60. Heppu3.8.2008 klo 23:03
Tämä 2495 oli sitten Aulikselta helpoin näistä isoista. Onneksi, alkoi jo kyllästyttää, kun laittoi niin pahoja - ja aika vekkulisti teemoitettuja - pitkin kesää. Edelliseen lunttasin täältä apuja, kiitos niistä aktiiveille. Kiusallisia virheitä on tainnut löytyä jokaisesta isosta, nyt ainakin tuo HT:n huomauttama yksiköllinen yllättäjä, joka onkin ratkaisuna muuttunut monikoksi. Vai onko tämä jo muuttunut uudeksi hämäyskeinoksi? Minä en tästä muuta hauskaa löytänyt kuin tuon myöhäismatsin arsenaalin. Mutta pakko nostaa hattua laatijalle koko kesän luovista lakanoista.
61. mari3.8.2008 klo 23:16
kiitti toippa. voi vitsi ja minä kun mietin ,että miksi
vastaukseksi tuli se mikä tuli. hyvä juttu.
62. toippa3.8.2008 klo 23:19

No nyt sitten yksityiskohtaista analyysia lakanasta.

Ala/vasemman kulman "Sari ja Ensio" kyllä hiemasti ihmetyttää, sillä Ensiota ei löydy kyllä kuukelista, jos ei siinä nyt ole laskettu ovelasti tämän ex- -------n Matin toista etunimeä?

Samassa kulmiossa toi "TÖRMÄ"- siihen tuli kyllä ihan Eastwoodin lempinimen mukainen kumma sana, joka siis löytyisi etsimällä - mistä?

Tapahtui-päiväyksistä ei tainnut nyt yksikään irrota suoraan kuukelilla

Kumman tiukkaa teki toi vasen/alalaita kirje ja paketti sekä hiekkakumpu, konsa sen jotenkin yhdistin lumeen ja tohon tapahtui- eka sanaksi vänkhäsin paikkakuntaa!

EI HERRANJESTAS! Nyt katkes analyysit!

Kauhukseni huomaan, että yksi kohta uupuu!

Eli 1948 kohdalla tuo ankeriaan tai mateen näköinen elikko, johon tulisi juuri ed. sanan synonyymi, vaan sitten tuo ompelukoneen jälki alkaisi koolla ja sehän nyt sitten on ihan sieltä persialaiselta torilta!

Tätä se teettää, kun juhlii liian aikaisin. Oliko se tässä kohtaa se virhe vai mitä tuolla ylempänä joku sanoi, että selvä, raaka virhekin löytyi?
63. Bella3.8.2008 klo 23:32
toippa:
Se kala on lima- ja ahvenkala. On ollut
usein ristikossa.
64. Aksu3.8.2008 klo 23:33
toippa,
kyllä siun pittää löytää sille ankeriaan näköiselle elikolle ihan oikea nimi, ei kuitenkaan hauki eikä silakka.
65. marja3.8.2008 klo 23:34
Toippa, älä lähde merta edemmäs (persialaiselle torille). Piilokirjaimeksi ensimmäinen eteen tuleva. Niljakas juttu!
66. marjuko3.8.2008 klo 23:40
toippa:
Jos kuvitellaan, että tuo kala on rouvashenkilö ja sen miehen nimi on Elanen, niin mikäs tuo rouva olisi naapurien puheissa?
67. toippa3.8.2008 klo 23:50

kaikesta huolimatta

analyysi jatkuu...

"Noothe" ihka keskellä oli aika hauska, kun taas ymmärsi niksauttaa ajattelun ilmansuunnasta toiseen.

Siitä itärajalle ja ylös tämä "aukion itäpää" tuli siihen vain italialaiseksi kaupungiksi, enkä taaskaan ihmetellyt. Onko se viimeinen vokaali sitten itäpäähän viittaava?

"Ratiaas" siinä vieressä oli helppo ja hauska mielleyhtymä.

Bella taisi ihastella tuota melkein samalla tasolla vasemmalla tuota "myöhäisottelussa" tarvittavaa esinettä. Ihanko totta? Tarvitaanko leivontakalua iltamatseissa?

"Edeltää kuivaa" vasen/lievä ylälaita oli aika vänkä ratkaisu myös. Onneksi on oppinut jo aatteleen niin nurjasti.

1918 - nyt tiesi jotenkin liittyvän politiikkaan, silti setä-Tuomon tuvasta olen kuulut ja isä aurinkoisesta, vaan enpäs tästä mallista?

Sitten tuo vasen yläkulma tekeytyi aluksi kyllä ylen vaikeeksi, vaikka ihan iisi lopulta, kun rupee vain lykkäämään pelottomasti sinne sellasia itsestäänselvyyksiä, kuni toi nuokkuva kukka.

Oikeassa yläreunassa toi "linnulla" - niin mihin viittaa se ratkaisusana. Onko joka linnulla automaattisesti tollanen kukkuunhima? Jäi hämäräksi.

Tässä tärkeimmät - kommentoikaas, mitä liikkui teidän lokeroissanne...
68. toippa3.8.2008 klo 23:55

Bella, Aksu marja, marjuko - kiitos kiitos - tämä oli taas tämän päivän uuden oppimisen kantasana - pitää pistää muistiin.

marjuko - päivän parhaat naurut sun vinkistäs! Rouva kyllä löytyi, vaan täytyy tarkistaa Väisäsestä (Hemuli - en minäkään totisesti tiennyt, että Väisänen on väestörekisteri eli yhtä utamia tässä ollaan!), että löytyykö tollasta takanimeä.

Hah - teidän kanssanne on niin hauskaa nauraa...
69. marjuko4.8.2008 klo 00:06
toippa:
Ei sellasta sukunimeä löydy (0 kpl) mutta ei tarvitsekaan: kalalla on nimi.
70. Owlie4.8.2008 klo 00:08
toippa:
TÖRMÄ
Koska sinulla ei Nykästä, heitä kuukeliin Eastwoodin etunimi alku suomalaisittain kirjoitettuna osoitteeseen
sv.wikipedia.org., sitten sök. Pitäisi löytyä vahvistusta.
71. Owlie4.8.2008 klo 00:16
[Bella
Luin nyt vasta toisia säikeitä. Ajattelen kovasti sinua ja toivotan
voimia. Rauhallisia unia. ]
72. toippa4.8.2008 klo 00:18

marjuko - usko tai älä - nimileikki jatkuu...

kyllä minä pääsin jo aika pitkälle Elanen-nimissä - sieltä tuli jotain jenkkilän ancester- eli sukupankkia esiin sillä nimellä

ja
löytyipäs ihan ihka oikea Jouko Elanen facebookista, vaan enpä tiedä millä hengellä tää "Jouko" elelee, konsa - kuten totesit - Väisäsessä ei löytynyt yhtään sillä nimellä.
Hauskaa tutkia tuiki tuntemattomien inehmojen sukupuita...

Owlie - kiitos - tack, vaan vielä en löytänyt yhtymäkohtaa- siis ainakaan kahdella teellä, kuten se nyt tähän mallautuu...
73. Bella4.8.2008 klo 00:40
toippa:
Sinä käytät usein tuota "inehmo" sanaa.
Muistan kun ihan alkuaikoina, kun sain jo
näitä Aulis Lehdon ristikoita täytettyä,
niin siellä oli tummiin pukeutunut vanha
naishahmo ja siihen tuli sana "inehmo".
Onneksi ei ollut siinä sanassa piilokirjainta.
En ollut koskaan kuullut sitä sanaa.
Käytössäni ei ollu edes Wireniä, tosin siinä
ei ole vieläkään sitä sanaa, Nykäsestä puhumattakaan.

Silloin oli ensimmäinen ajatus, koska muut olivat
varmat, että laatijan on täytynyt tehdä virhe.

Kolmen viikon kuluttua tuli vastaus ja siinä
oli sen naisen kohdalla "inehmo". (kopiostani tarkistin)
Sen jälkeen en muista Auliksen sitä käyttäneen.

Kaikki tuollaiset uudet sanat kirjoitin aina
violetin väriseen vihkoon. On sinne sanoja kerynyt
ja paljon.
74. Bella4.8.2008 klo 00:41
p.o. kertynyt.
Kiitos Owlie.
75. toippa4.8.2008 klo 00:42

Owlie

nyt en tiedä mihin eksaktisti viittaat toisilla säikeillä - vaan ehkä se ei edes minulle kuulu.

Kuitenkin rauhaa ja voimaa Bellalle minultakin! Ja kaikille tasaisia uneja ja keveitä mieliä ja harkittuja liikkeitä.
76. toippa4.8.2008 klo 00:49

Bella

No en oikein tiedä mistä se inehmo minuun on tarttunut? Tulee varmaan Kalevalasta ja sit viimeistään Eikka Leinon Helkavirsistä tai muusta tuotannosta.
Luulenpa, että Lönnroth on keräilymatkoillaan kuullut sanan useamminkin. Se jotenkin kaartuu tuonne vanhan Karjalan suuntaan.
Minusta se on jopa ihmimillisemmän tuntuinen, kuni kulunut ihminen.

Todella en muilla säikeellä ole käynyt, joten en surusi suuruutta tiedä, vaan tiedät, että meistä moni on aina ajatuksissa mukana! Kaunista rauhaa tovottaen.
77. Bella4.8.2008 klo 00:55
toippa:
Aulis Lehto sen minulle opetti kauan sitten!
On muistissa violetissa vihkossani.

Hyvää yötä kaikille ja
hyviä unia.
78. Hemuli4.8.2008 klo 01:32
Bella, toippa ja muutkin inehmot:
Minä puolestani muistelisin oppineeni sanan lapsena Aaro Hongan kirjoista. Sisukkaat Sarvikuanot ja Juanikkaat Virtaheposet käyttivät muutenkin mukavan kuuloista kieltä; ainakin länsisuomalaista hihitytti.
Ja nyt nukkumaan!
79. Hemuli4.8.2008 klo 08:41
Ettei keskustelu lopahtaisi, pikku kysymys:
Viimeisen harmaan lauseen alla oleva vaakasana on ihan OK, mutta mistä se tulee?
Onko vieressä oleva tumma möykky, josta en hahmota mitään, yhdysanan alkuosa?
80. Potter4.8.2008 klo 09:06
Hemuli:
Tarkoititkohan tuota mäkihyppääjäjuttua?

Tällä kertaa selvisin ihme kyllä melko vaivattomasti. Nuo vuositapahtumat helpottavat kummasti.
81. pelaaja4.8.2008 klo 09:10
Tarkoittaako Hemuli vas. reunan möykkyä - eikös se näytä siltä taannoiselta syyskuun tapahtumalta - vaan mitä ihmeen mäkihyppääjää Potter tarkoittaa?
(tämä oli multa laiton vierailu, kurkkasin tänne salaa töissä..)
82. Potter4.8.2008 klo 09:13
Pelaaja:
No, ajattelin että olisiko se vaakasana-kysymys koskenut niitä Saria ja Ensiota.
83. Hemuli4.8.2008 klo 09:22
pelaaja:
Kävi se syyskuinen mielessäni, mutta en oikein vieläkään näe kuvassa mitään.
Mutta kaipa sitten.
84. Potter4.8.2008 klo 09:25
Hemuli:
Se on sellainen surkea tapahtuma
85. Bella4.8.2008 klo 10:06
Huomenia!
Hemuli:
Etkö näe sitä pienlentokonetta
siinä oikealla puolella taivaalla?
Siinä se terroristi lentää.
86. EJlo4.8.2008 klo 10:11
Toippa
En ole vielä kerinnyt hyvin vajaassa ristikossani kohtaan, jossa vinkkinä on tuo aiemmin käsitelty AUKION ITÄPÄÄ. Varmistit ajatukseni käyttäessäsi ilmaisua "Italian kaupunki". Aukea paikka sinulla siis siinä on selvä ja kun lisäsit siihen AUKION itäpäästä kaksi ekaa (siis vikaa) kirjainta, tulikin kaupunki. Tälleen sitä mietiskelin ja kohtaan päästessäni sen kummemmin miettimättä tällään siihen kaupungin. Kivan kiero vihje muuten!
87. toippa4.8.2008 klo 10:17

Hemuli

- siitä möykkykuvasta...
kyllä voisivat jenkkiläiset riemastua tuosta tulkinnasta, sillä se tapahtuma ei ollut pelkästään _ _ _ _ , vaan paljon paljon julmempaa...

- siitä mäkihyppääjästä
Potter kai lainaa sitä mun aiemmin esittämää ajatusta siitä ala/vasen kohdasta "Sari ja Ensio"
- siis siihen tuli sellainen sukunimi, jollaisen Sarin kyllä tiedän, vaan Ensiota ei kyllä löytynyt mistää kuukelista, eikä kuuluisuusmittareista?
Liekö jollakin sitten parempi selvitys tähän Ensioon kuin se, että tämän Matti Ension takanimi oli vähän aikaa
_ _ _ _ _ _ _!
88. Hemuli4.8.2008 klo 10:19
Bella:
Sinulla on kyllä hyvät silmät!
(Ja voipi olla hyvät hoksottimetkin.)
Minä kun luulin sitä lentokonetta yhdysviivaksi...
89. Potter4.8.2008 klo 10:20
Hemuli:
Sen Matin toinen nimi on Ensio. Olikohan tuo nyt turhankin selvästi sanottu???
90. Potter4.8.2008 klo 10:22
Hemuli:
Jaha, vastasin kai turhaan koska olit sen jo keksinyt.
91. toippa4.8.2008 klo 10:27

EJlo

No niin - nythän mäkin hokasin, että se tarkottaa sitä aukio-perussanan itäpäätä!
Vaan toisin kuin sinä laskit, siihen otetaan vain yksi eli viimeinen kirjain - ei kahta - muutenhan loppu olisi IO ja nyt se on NO eli aukion synonyymi ja genetiivi-muoto.
Jos se viimeinen kirjain taas olisi otettu siitä tähän tulevasta synonyymistä, niin loppu olisikin jo NI eli esim. Massimon ja Emilianan sukunimi!
Ymmärsitkös yskästä yhtään?
92. Hemuli4.8.2008 klo 10:34
Potter:
Ei minua yhtään haittaa, jos tulee semmoisiakinkin vihjeitä, joita en ole kysellyt.
Sari/Ensio -kohtaa en haikaillut, vaan sitä "möykkyä", mikä nyt on selvitetty.
Mutta vinkkaa vaan muulloinkin ylimääräistäkin; ei sitä koskaan tiedä, mikä kohta milloinkin on pilivinnissä.
93. toippa4.8.2008 klo 11:16

No nyt Hemuli - en malta olla kysymättä, mit´ tarkoittaa

PILIVINNISSÄ

- viittaakos jonkinlaiseen kiipeliin, vaan mikä on sanan etymologia?
pili + vinni eli onko vintillä tapahtunut jotakin, jossa pili on jäänyt pulaan, mistä epäilemättä voisi vetää vanhankansan sanonnan?
94. esko4.8.2008 klo 12:32
kaikille oikein hyvää jatkoa. en aiheuta enää kenellekkään
harmia. minun takia ylläpito sulki nämä vehkeet. luin sen
sivuston. ikävä teitä tulee. Hemulille suuri kiitos tuesta!
95. EJlo4.8.2008 klo 14:35
Toippa
Olen juuri sitä paikkaa ylhäältä alaspäin menossa. Vuosi 1938 juuri hahmoteltuna. Sain siis sen saman sanan kuin sinäkin eli kaupungin. - Olin sen mielessäni muodostanut perussanasta, joka on aukea paikka ja lisännyt siihen idästä (lopusta) kaksi kirjainta sanasta AUKION eli siis NO. Näin sen näin. Varmasti meillä on nyt sama vastaussana.
Olen yrittänyt googlailla tuota nelikirjaimista BIBLIAN PAIKKAa, joka risteää vuoden -18 viimeisen sanan kanssa. Mielestäni ne vaakasanat ovat ns pomminvarmoja, mutta sitä erisnimeä ei Googlesta löytynyt. Onkohan se meillä sama?
96. Aksu4.8.2008 klo 14:49
EJlo,
pistin kuukeliin saamani biblian paikan ja hain vain suomenkielisiltä sivuilta. Heti toiselta kuukelin sivulta löysin nimelle varmistuksen.
97. EJlo4.8.2008 klo 15:14
Aksu
Totta tosiaan, siellähän se sama saamani/rin sana oli toisella sivulla. Kiitos kun huomasit. Tulipahan varmuus asiaan.
Kukaan ei ole vielä mielestäni kommentoinut ensimmäisen vuositapahtuman risteävää pystysanaa, jossa osittain näkyvän kolmion vastaukseksi tulee kyllä oikea sana, mutta miten juuri se. Onko se vaan siksi että ko kuviossa niitä on tuo tietty määrä ?
98. Pattikas4.8.2008 klo 15:19
Joo, tehty on jo perjantaina. Haluaisin kuitenkin vielä varmennusta kahteen kohtaan.
28.8. 1938 toisen harmaan sanan yläpuolella on vihje "myöhäisottelussa" Tarkoittaakohan Aulis tällä kotijoukkojen komentajan kaapista sieppaamaa leipomisvälinettä, jota saatetaan taikinan sijasta käyttää taikinanaamaan?
Saman vuosiluvun neljännen harmaan sanan alla on vihjeenä maali viivoineen. Tuleeko vastaukseen ensiksi reiällinen remmi ja lopuksi persoonapronomini? Ja mistä netulevat, jos tulevat?
99. Aksu4.8.2008 klo 15:20
EJlo,
ainakin PP on käsitellyt kysymääsi kuviota jo viime perjantaina. Siispä kyse lienee vain sivujen määrästä.
100. Aksu4.8.2008 klo 15:24
Pattikas,
ihan oikeilla jäljillä olet. Ja eikös esim. hiihtokilpailupaikoilla ole samalla tavalla merkitty sekä LÄHTÖ että MAALI? Ainakin ennen oli.
101. PP4.8.2008 klo 15:33
Ejlo: Ihmettelen edelleen sitä kolmiota. Vastaus on minusta epälooginen. Kuvassa on kolmio, josta osa puuttuu. Parempi vastaus olisi i-loppuinen, mutta... kun siihen tulee lukusana
perusmuotoisena l. e-loppuisena. Sivujen määrästä en ole puhunut mitään, joten Aksun viimeinen lause on jonkun toisen tulkinta.
102. Hemuli4.8.2008 klo 15:35
toippa:
En minä pilivinnissä -sanan etymologiasta tiedä. Ei ainakaan vintti ole pohjana, sillä meillä päin sanottaisiin vintillä.
Minun 1800-luvulla syntynyt mummoni jo käytti tuotasanaa ja äiti sittemmin.
Se tarkoittaa, että asiat ovat pielessä, rempallaan, sikin sokin. Ainakin meillä.
103. Pattikas4.8.2008 klo 15:42
Aksu:
Kiitos vahvistuksestasi! Se maali on sitten sellainen banderolli.
104. Pattikas4.8.2008 klo 15:45
Ai niin, unohdin kysyä, milloin kuukausiliitteen ristikko tulee?
Vasta yhdeksäntenä päivänäkö? Vastausaikaa taitaa jäädä vain vikko.
105. Aksu4.8.2008 klo 15:50
Pattikas,
mitä tarkoitat? Kuukausiliite ristikkoineen tuli jo viime lauantaina, 2. elokuuta. Ja ristikot postiin 15. elokuuta mennessä.
106. [RA]4.8.2008 klo 15:55
[PILIVINNISSÄ - tuli mieleen, että voisiko tulla jotain kautta sanasta pilvinen, hämärä. Ainakin savossa päin pilvinen ääntyisi piliviseksi (heh, siis perusmuodossaan pilivinen).]
107. marjuko4.8.2008 klo 16:17
HT:
Sinun löydöksellesi iranilaiperäisestä alaanien kielestä ei varmaan vahvistusta kaivata. Siihen voisi ehkä lisätä tämänpäiväisen saaliini kirjastosta (Hämeenlinnan kaupungin), kovin vähäisen tosin. Kirja "Maailman kielet ja kielikunnat" (Jaakko Anhava ja Gaudeamus Kirja 1998) sisältää osassaan Eurooppa > Indoeurooppalaiset kielet > Indoiranilaiset kielet > Iranilaiset kielet seuraavan kappaleen:

" Euroopan kansainvaellusajalta tunnetaan lähteistä iranilaiskielinen alaanien (harvennettu) kansa, jolla 200-300-l. oli valtakunta Volgan ja Uralin välillä; sen kukistivat hunnit v. 375, ja alaanit siirtyivät länteen (aina nykyiseen Unkariin asti),osa Kaukasian suuntaan. Pohjois-Kaukasiasta tunnetaan 900-1100-luvulta iranilaiskielisiä piirtokirjoituksia, joiden kieltä nimitetään alaaniksi, mutta on epäselvää, missä määrin kyse näin pitkän ja levottoman ajan jälkeen on samasta kielestä ja kansasta. Osseetin kielen katsotaan usein olevan alaanin jatkaja(ks.seur.); polveutuminen tuskin kuitenkaan on aivan yksinkertainen kysymys."

Suluissa (ks.seur.) viittaa lyhyeen lisäykseen koillisiranilaisista kielistä. Lainaus: - " Näistä jonkin verran poikkeavia ovat osseetti (harvennettu) (480 000, Pohjois-Kaukasus) sekä jaghnobi (harvennettu) (2000, Tadzikistan). Osseetti palautunee niiden alaanien (ks.ed.) kieleen, jotka eivät hunnivalloituksen tieltä palanneet Eurooppaan asti vaan jäivät Kaukasuksen tienoille; alaanien valtakunnassa kuitenkin epäilemättä puhuttiin useita iranilaisia ja muitakin kieliä ---"

Lienee kieleksi hyväksyttävä.
108. Hemuli4.8.2008 klo 16:20
Ihan alkoi kylmätä, kun RA rupesi omimaan pilivinniä savolaiseksi sanaksi.

Niinpä tartuin teokseen: Tauno Koskela: Sillail oikke, Rauman kielen sanoja ja sanomisia.
Sieltä löytyi PILIVIN samassa merkityksessä kuin TOPPSEILVELLINK. Arvaan, että PILIVIN on tosi vanha, sillä tuntemani toppseilvellinkikin alkaa olla jo unohtuvaa kansanperinnettä. Sitä syödään PANKAKOn kanssa, ja on "kirikiäle murttel", kuten täällä sanotaan, rusinakeittoa - kuten siis pilivinnikin.
Mistä sitten "pilivinnissä" minun käyttämässäni merkityksessä.
Tämä nyt on puhdasta kansanetymologiaa, mutta arvaan, että vanha kansa on tosissaan puhunut pilivin-nimisestä pitopöydän jälkiruuasta.
Kun sana on muistuttanut "pilalla" sanaa, sen inessiivi on lainattu leikkimielessä tähän käyttöön.
Tämä loppu oli siis luuloa.
109. Pattikas4.8.2008 klo 16:26
Aksu:
Kiitos, Aksu! No voi sun vietävä! Meillä pyörii näin kesällä niin paljon ihmisiä, että en saanut käsiini tuota kuukausiliitettä ollenkaan. Hesalaiskälyni löysi sen äsken paksun lehtipinkan keskeltä. Ja eikun ratkomaan kunhan ensin vierailulla olevan PATrik TImi KASimirin kanssa on vähän leikitty.
110. Hemuli4.8.2008 klo 17:15
Aksu ja RA:

Olette nyt ihan pääsemättömissä minusta.
Kun maltoin tutkia mainitsemaani opusta hieman tarkemmin, löysin PILIVINnille toisenkin merkityksen: keulahankatuuli, ja sen täytyy tarkoittaa vastatuulta. Sen kohdalla annetaan esimerkkilause:"No se jut men vallam pilivinni." Eli pieleen meni.
Mutta voi siinä silti olla kansanetymologiaakin, ei minun vaan esi-isien. Ehkä keulahankatuuli ei silloinkaan ollut kaikille tuttu...
111. marjuko4.8.2008 klo 18:39
toippa:
Ai sinä löysit sen Elasen! Hienoa. Minä nyt vain keksaisin sen ihan tätä tarkoitusta varten eli piti saada sulle kala.
112. LiMu4.8.2008 klo 18:51
Alhaalla ratkaisuosan yläpuolen nurkan sanat ovat jostain syystä hukassa!
Mitä vihjeitä löytyy seuraaviin: hymyilevä tyttö, myyntitapahtuma, sisäinen. Onko WC:ssä oleva (laite) miehiseen käyttöön?.
Saisinko apuja?
113. pelaaja4.8.2008 klo 18:56
Hemuli: kuukelin kertomaa: suu pilivinniin = vastatuuli (ja muutenkin veneilyyn liittyviä juttuja näytti olevan)
114. pelaaja4.8.2008 klo 18:59
LiMu:
ensiapua: vessassa sekä mies että nainen 'tekevät sen'
-hymyilijä on missi vuosien takaa
115. Bella4.8.2008 klo 19:16
LiMu:
Tukkimiesten työhön liittyvä on
missin sukunimi.
116. Apea4.8.2008 klo 19:30
1.8.68 lauseen toisen sanan eka kirjaimen kanssa risteävä sana edelleen hakusessa. Kaksi piilokirjainta, vaihtoehtoja kovin paljon!
117. Bella4.8.2008 klo 19:34
Apea:
Tarkoitatko sanaa LOISTAVA?
Minä laitoin sen selkeän synonyymin
118. LiMu4.8.2008 klo 19:36
pelaaja,Bella: Apu löytyi, kiitos siitä. Jälkeenpäin ajatellen olen ollut todella "lukossa". Nyt on ristikkoni valmis, toivottavasti oikein.
119. Apea4.8.2008 klo 19:39
Bella: Kiitos! En edes huomannut koko vihjettä nuolen alla! Ajattelin, että kuvasta tulee kaksi sanaa. Tarttis olla tarkempi.
120. EJlo4.8.2008 klo 20:08
Bellalle kiitos myös minulta. En ollut huomannut LOISTAVA vinkkiä. Ajattelin että kärryissä olevalla pienellä on huutamisen syynä joku hätä ja mitä sitä nyt hädissään huudetaan muuta kuin APUA.
121. Bella4.8.2008 klo 20:09
Apea:
Se ajatus minulle tuli ja siksi kirjoitin sen
sanan selkeästi.
Aiotko silti pitää nimimerkkisi?
122. Bella4.8.2008 klo 21:58
Toivottavasti ymmärsit, että
se oli vain leikkiä.
123. toippa4.8.2008 klo 22:21

EJlo

Molempi parempi siinä aukion analyysissa. Nyt ymmärsin sinunkin aatoksesi. ja siihen raamtun paikkaan sait avut jo Aksulta.

Hemuli

Kyllä minä intuitiivisesti luottaisin "pilivinnissä" tohon sinun viimeisimpään etymologia-selvitykseesí eli keulahankatuuli. Pili-viittaa ehkä siihen keulahankaan ja vinni on ihan selvä svetisismi vind´istä = tuulesta.
Eli vankka vastatuuli ja kaikki menee vähintään kenolleen ellei sitten miltei pieleen.

Kivaa kun porukkaa on taas hereillä ja mukana matkassa... meinaan nyt siirtyä punnertamaan Kuukausiliitettä.

Ai niin - tuli ostettua uusi känny - tippus heti lasku edellisestä paketista kympillä ja sit vielä 4 kk puoleen hintaan.
Että kuinkas tässä nyt hävettiin tai voitettiin.
Vaan uus härdelli on sellanen, että sekasin menee - kamerat ja radiot ja vaikka sun mitä vähemmän tarpeellista eli nyt sitten pitää haukkana pelätä, että mitä seuraavaksi tapahtuu... Turhuuksien toreilla...
124. JMP4.8.2008 klo 22:29
No voi hitto. Luulin jo, että tämä juttu on lopetettu
kokonaan. Kirjoittelun ja laskunmaksujen jäkeen
kurkkasin vielä tänne. Täällä täys tohina päällä.
Mukava juttu, varsinkin nyt kun on lomat pidetty meikä-
läisen osalta. Oli sikäli hyvä, ettei heti kurkkaa tänne
jos jokin mättää. Tuli tehtyä alusta loppuun itse.
Nimiä jouduin tarkistamaan.
esko kaverille terveisiä. Ikävä juttu, että lopetit.
Luulen että luet näitä ristikkosivuja ja siksi
toivotan tsemppiä!
125. Hemuli4.8.2008 klo 22:36
toippa:

Kiinnostuin niin turkasesti tuosta pilivinnistämme, että soitin vielä rauman kielen taiturille Tapio Niemellekin.
Hän tiesi kertoa että ruotsin pil on merisanastossa juuri tuo keulahanka. Ja vinni tietysti tulee vindistä, niin kuin sinäkin päättelit.
Arvaa harmittiko minua. Toimin vielää joku vuosi sitten ruotsinkin opettajana, ja tiesin "pil"-sanalle vain kaksi merkitystä: nuoli ja paju. Mutta kun sitten tutkin sanaa kolmiosaisesta ru-su -sanakirjastani, helpotti vähän. Sielläkään ei ollut ede petiittimainintaa keulahangasta. Sen sijaan oli kolmas merkitys: koiralle puskii!
Aina oppii, jos ottaa opikseen!
126. JMP4.8.2008 klo 22:42
Moit kaikille unohtui. Olin niin yllättynyt koko avauksesta.
Ristikosta olisin takistanut 15.8.1948 lauseen kolmannen
sanan toiseksiviimeisen kirjaimen kohta pystysana
MAALI nauha sanan. Mulla belt+vokaali. Onko teillä?
127. Hemuli4.8.2008 klo 22:57
JMP: juu.
Siitä ovat jotkut täällä jutelleetkin.
128. Aksu4.8.2008 klo 23:00
JMP,
ristikkoni on jo kuoressa, mutta tänään iltapäivällä on käyty keskustelua kysymästäsi banderollista. Oletkos tutustunut?

Ja nyt kaikillen: hyviä öitä!
129. JMP4.8.2008 klo 23:00
Sorry Hemuli. En huomannut, kun luin valitut palat,
mutta kiitti, että vaivauduit vastaamaan vielä.
130. toippa4.8.2008 klo 23:05
JMP

Aiemmin tuolla just sanottiin, että belt ja monikon pronomini. Tai voihan sen niinnii sanoa, että belt monikossa ja vokaali, vaan yksi beltti ei siis tässä sun mallissa riitä.
Tuliko tarpeeksi sekavasti saivarreltua?
131. Matahari4.8.2008 klo 23:09
Hei teillen
Piti vaan tulla kertomaan, että jotakin maagista tässä säikeessä on: tahkottuani erästä jumikohtaani pitkin iltaa, tulin koneelle ja a vot, ei mennyt kuin hetki niin solmu aukesi. Yksikään vihje ei solmuani koskenut, mutta joku ajatusten siirto varmaan tapahtui, kiitos siitä!
Valmista tuli, vaikka olin luovuttaa, pääni kun on ollut kirjaimellisesti pensaassa koko viikonlopun. Ystävän punaiset on nyt pullotettu!
132. mare4.8.2008 klo 23:11
Iltoja ystäväiset!
Mikä on alimman harmaan lauseen toisen sanan viimeisen kirjaimen pystysanan toiseks alimmainen kirjain? Hui, mikä lausehirviö! Onko se omenan, appelsiinin vai etanan kirjain?
Muilta osin on ristikko ratkottu.
133. JMP4.8.2008 klo 23:14
Totta toippa. Ei osunut aiemmin silmiin, kuten sanoin
luin valitu palat. Joka tapauksessa omituinen sana
tosta asiasta. Toinen kysymys. Onko Jodalarkin lopet-
tanut? Ei ainuttakaan kommenttia. Ei kai täällä kirjoittaminen
ole kielletty.
134. Aksu4.8.2008 klo 23:18
mare:
Vielä kerran miun pitikin tulla kurkkaamaan!
Mikään vaihtoehdostaisi ei nyt käyne, pelkkä tikku riittää siihen. (Jos siis tarkoitit 'mieskainmoja'.)
135. mare4.8.2008 klo 23:29
Kiitos Aksu! Pelastit miut pulasta.
136. JMP4.8.2008 klo 23:32
Öitä mare. Olen sen verran hyglinen mies. että paljastan
sinulle, että iilimato se on. Olet ilopilleri tässä mörrimöykkyjen
keskellä.
137. toippa4.8.2008 klo 23:51

Hemuli:

Hienoa, hienoa! Että se vilijonkka, eikun siis pilivinni selvisi. Sinähän taisit itse aiemmin tuolla sanoa, että pitää luottaa intuitioon. Sellainen vain tuli tunne, enkä totisesti tiennyt, että vastatuulesta on kyse!
Hauskaa tämä tutkimusretkeily!

Esko - komento heti takas! Eihän met ees tiijetä mistä on kysymys. Olet edes selityksen velkaa, notta oleekko nä käyny naapurissa tappelemassa. Ja mikäs se niin suuri synti on, että sivut sulki pistetään.
Onhan täällä nyt ollut kaikenlaista örveltäjää, eikä ole ylläpidon pinna palanut? Onkohan seuraavan häirikön sattuessa sitten meidän vuoro lakkoilla?
138. JMP5.8.2008 klo 00:06
Moi toippa. Lue sivu 2494. Siellä on jäähyväiset. Lue
miten ylläpito vastaa. Ei esko ole ollut kun HS-sivuilla.
Olen tässä tänään tutkinut. Kaikki on luettavissa
täältä. Minusta esko otti kaikki syyt niskoilleen, sillä
en usko, että olisi pahin ja ainoa häirikkö täällä.
139. JMP5.8.2008 klo 00:15
Nyt kun olen lukenut nämä sivut, niin täytyy antaa
tunnustus Mytty ja Hemuli nimimerkeille, sillä he olivat
ymmärtäneet eskon sanomiset oikein! Siinä ne olivat.
140. -5.8.2008 klo 00:29
Heh niin. Eskona.
141. JMP5.8.2008 klo 00:35
En usko nimetöntä. esko on ollut aina omien sanojensa
takana. Mutta antaa tämän asian jo olla. Tästä jatkamme
eteenpäin.
142. Mytty5.8.2008 klo 00:47
En minäkään tästä aio tämän jälkeen enää puhua.
Mutta nimettömän viesti ei aukene minulle.
Jos tarkoitat, että minä olen esiintynyt eskona (tai esko minuna?) haukuskelet väärää puuta.
eskoa en tunne muuten kuin tältä säikeeltä, kerran haksahtaneena, mutta muuten reiluna tyyppinä.
143. Jondalar5.8.2008 klo 09:16
Yksi puheenvuoro minultakin, ettei nimi unohdu. Ratkaisuni olen tavalliseen tapaan postittanut lauantaina. Samat havainnot kuin teilläkin, kunta monikossa on vääryys, juurikaan ei tarvinnut googlen apua. Minusta paikkakunnan nimi ei voi olla monikossa, jos niitä on vain yksi olemassa. Tukholmat, Pariisit, Roomat, niin ei voi sanoa. Yllättäjä taas voisi olla monikossa. Kun poliisilla on monta mittauspistettä peräkäin, niin silloin toimenpiteet on yllätys.

Harmillista että niin mukava mies kuin Esko suututettiin. Sympatiaa sinulle, Bella! Iloinen moikkaus JMP. Säikeen piruilijalle terveisinä, sanat kanssakeskustelijoille ovat ristikoihin liittyviä.
144. HT5.8.2008 klo 09:30
Makuasia varmaan, mutta minusta toimenpiteet voivat olla yllätys, toimenpiteiden tekijät eivät yllättäjä. Laatijalla on vastaavia mokia ollut ennenkin, vastahan muutama viikko sitten tuli se sali = juhlatilat tms.
145. Owlie5.8.2008 klo 10:43
esko 4.8. klo 12:32

Eiköhän ylläpitokin ollut Sanaseppojen kesäpäivillä perjantaki-
iltapäivästä sunnuntai-iltaan. Kaikki säikeet oli suljettu. Seppojen omasta nettiosoitteesta voi varmaan tänäkin vuonna lukea kesäpäivistä ja katsoa kuvia. En ole vielä tutkaillut, olisiko jo ilmestynyt raporttia.

Hae nyt vaan lapiosi sinäkin ja palaa lootaamme.
146. Owlie5.8.2008 klo 11:01
HT 3.8. klo 22.02
Kiitos vaivannäöstä. Luinhan minä noita nettijuttuja kolmella muullakin kielellä perjantaina. Varovaisesti vihjattiin x:ien kieleen mainitsematta tarkasti kielen nimeä. En tarkoittanut hakuteoksella googlea.

Samaa mieltä laatijan sekoiluista yksikön ja monikon kanssa.
Kuukausiliitteessäkin.

marjuko 4.8. klo 16:17
Kiitos kun kävit puolestani kirjastossa.
147. Bella5.8.2008 klo 12:18
Hei kaikki.
Jondalar:
Miksi viet kiireisesti lauantaina ristikon
postiin. Eihän Kusti polje viikoloppuna.
Siiten jos myöhemmin ilmaantuu korjausta,
niin silloin on mentävä dyykkailemaan
Hesaria, vai oletko tutustunut naapuriin,
joka ei tee ristikoita?
Sympatiastasi kiitos.
148. Owlie5.8.2008 klo 12:21
Bella 12:18
Oletko keksinyt jotain virkaa nuolelle vihjeessä KÖRÖTTELEVÄ?
Lisävihje seipäännakkaajan nimeen?
149. Tumppi5.8.2008 klo 13:06
Vasemmassa alakulmassa on jokin tornintapainen kuva. Onko sillä vastaussanaan jotakin merkitystä että kuvan vasen reuna on hivenen raamien ulkopuolella? Olen saanut vastaussanaksi haikeutta kuvaavan sanan, mikä ei mielestäni ollenkaan sovi kuvaan.
150. marjuko5.8.2008 klo 13:37
Tumppi:
Laitoin siihen haikeutta kuvaavan sanan, koska kuvassa näyttää olevan palava torni, joka ulottuu vähän reunan ulkopuolelle ja alhaalla vasemmalla kuvassa on lentokone... Mitä tämä tilanne tuo mieleesi?
151. marjuko5.8.2008 klo 13:38
Tumppi:
Anteeksi, alhaalla oikealla se lentokone.
152. Tumppi5.8.2008 klo 14:00
Kiitos, Marjuko

Olen samaa mieltä kuvan tapahtumasta. Lentokone on ehkä pikemminkin lintu. Sillä ei liene merkitystä vastaussanaan sen enempää kuin kuvan reunalla. Kuvan tapahtuma on joka tapauksessa valitettava kuten olemme päätelleet. Paremminkin olisi laatija tätä sanaa voinut kysyä.
153. Bella5.8.2008 klo 15:25
Owlie:
Missäpäin?
154. Bella5.8.2008 klo 15:36
Owlie:
Löytyi.
Jospa se kauheaa onnettomuutta
aiheuttanut terroristi on ehtinyt
lentää jo sinne asti tuolta alavasemmalta.


En todellakaan ymmärrä miksi se
nuoli on siinä. Kerro minulle jos
tiedät.
155. Apea5.8.2008 klo 16:55
Owlie & Bella:
Samaa K:ta minäkin pähkäilin, mutta tulin samaan tulokseen kuin Owlie. Laatija ystävällisesti paljastaa yläpuolisen piilokirjaimen. Nuorempi polvi saattaisi tyrkätä siihen kohtaan vaikkapa S:n :-)
156. pelaaja5.8.2008 klo 17:29
Owlie (12.21) ja Apea: niinpä, nyt minäkin ymmärsin sen nuolen! Sen kerran, kun laatija auttaa ratkojaa (ettei tarvis mennä kuukeliin ?) niin ratkoja ei osaa käyttää apua, siis minä en osannut, suurin osa varmaan osasi
157. Bella5.8.2008 klo 18:25
Pelaaja & Apea & Owlie:
Kyllä minäkin kuukkelista sen urheilijan
hain.
En huomannut Auliksen auttamaa
kohtaa lainkaan.
158. JMP5.8.2008 klo 21:17
Illat! Minä en ilman tätä kirjoitusta olisi huomannut
koko nuolta ollenkaan. Tosin vastaukseeni se ei
vaikkuttanut.
159. mari5.8.2008 klo 22:17
onko olemassa sellainen nimi joka tulee klapi sanasta
miinus eka kirjain, siis klapi sanan synonyymi miinus eka?
160. Hemuli5.8.2008 klo 22:25
mari:
Jos olet lukenut minun tietämättömyydenosoituuksistani, niin ole kuin et ymmärtäisi yskää
Väisänen ilmaisi, että kysymiäsi on jokusia, en enää muista, montako.
161. mari5.8.2008 klo 23:06
Hemuli mun mielestä siellä oli toisesta nimestä kysymys.
vielä odompi kuin tämä?
162. Hemuli5.8.2008 klo 23:20
Jep, mutta tämä löytyi samasta paikasta. Niitä toisia oli vain kaksi, näitä joitakin.
Ja sitten oli muistaakseni vielä joku kolmaskin omituinen nimi, jonka tarkistin.
163. mari5.8.2008 klo 23:28
olisi ollut tutumpi Sommerina?
164. Hemuli5.8.2008 klo 23:31
Niin, mutta tämä alkaa eri vokaalilla, niin kuin sanoit.
165. mari6.8.2008 klo 00:11
kiitos Hemuli ja hyvää yötä kaikille.
166. Bella6.8.2008 klo 09:04
Aurinkoista ja kirpakkaa aamua.
Mihin te päädyitte niitten "jakkaroiden"
kanssa. Pääsittekö yksimielisyytteen?
167. Bella6.8.2008 klo 09:05
Väärä sivusto anteeksi!
168. nero6.8.2008 klo 09:28
Ei voi olla!
169. mari6.8.2008 klo 10:38
varsinainen neronleimaus!
170. toippa6.8.2008 klo 12:26

Näitä patteja täällä riittää.

Enkä nyt tarkoita sua Pattikas! Hienoa muuten se logiikka sun nimmarissa. Eipääs pääse lapsenlapsi unhoittumaan edes ristikoidessa!
171. nero6.8.2008 klo 12:42
Tuskin Bella tarkoitti, että on väärällä sivustolla.
172. Bella6.8.2008 klo 12:46
mari & toippa:
Neropatin neronleimaus.

Joko ristikot ovat postissa?
Minä vein jo molemmat.
173. toippa6.8.2008 klo 13:02

Voi holy cow ja pyhä sylvi!

Kävin katastamassa sen edellisen säikeen lopun.
Esko - nyt tuut heti takasin ja Katti kans!
Ei kai ylläpidon tehtävä ole eskaloida noita hewletin muiden säikeiden riitoja tänne. Perskeles!
Pysykää nyt kaikki kateelliset, negatiivishenkiset ja muuten riidanhaluiset nimimerkit siellä RIITELTYSIVUSTOILLA, elekeekä ängetä tänne ilimoja pilluuttammaan!

Enkä minä usko - Esko - että oikeesti sun takia sivustoja pantattiin - eihän mitään perkeleen ylläpitoa edes tarvittais ilman meitä! - järkevämpi selitys on toi edellämainittu "kesäpäivät"!

On se joteski groteskia, että aina kun intohimo johonkin yhteen asiaan laukkaa yli, niin löytyy epi kapea-aivoista ajattelua ja jonninoutavaa jaamailua. On sitten kyse koirankus-eikun kasvatuksesta tai jääkiekkojengin fanituksesta tai riistikoista tai joulupukista tai mistä tahansa.
Huomaatteko millaisia piirteitä keskustelu saa. Autan vähän - f...........! (siis ei tarkoita fuck!)

Vaikka minä esmes fanitan äärimmäisen paljon futiksessa Italiaa, niin en kyllä lähtis suin surminkaan nyrkkihippasille kenenkään kanssa moisesta. Italia is in my heart, but not in my nyrkit - you know!

Joten - hei - camoon! Ei viititä pienistä... enää ei ole kuin kaksi yötä seuraavaan - nyt jo melekein oottais puolikasta - sais hengähtää.
Hei muuten - emmekö voisi jatkossa toivoa niin, että HS-ristikot olisivatten kerrna kuussa lakanoita ja muuten niitä (jonkun hienosti keksimiä) tyynyliinoja. Pysyis pyykki kuosissa?
174. toippa6.8.2008 klo 13:03
Bella

säästelen vielä, jos tulisi avunpyyntöjä, niin tietää mistäpäin puhuu...
175. Kaaleppi6.8.2008 klo 13:51
Eipä Sinulla toippa juurikaan ole pelisilmää, vaikka futista ilmeisesti seuraatkin.
Juuri tuon tapaiset vuodatukset vain jatkavat ja jatkavat kähinöintiä, ja oikein houkuttelevat jonkun "ei-sisäpiiriläisen" jotain vastaamaan (niin kuin tämäkin kirjoitus).
176. toippa6.8.2008 klo 14:05

Kaaleppi

Mähän oonkin entinen futari! Enkä ole muuta väittänytkään! ~ ; ) Pelisilmä on klesojen polvien myötä ehkä hiukka hiipunut. Myönnetään, myönnetään.

Vaan nninkin on, et ei oikeutta kenkään saa, ken itse ei sit hanki tai sit oneessä umpihanki vai miten se nyt meni...
177. Ylläpito6.8.2008 klo 14:12
Toipan mainitsema "perkeleen ylläpito" aikoo lomailla perjantaista alkaen. Yritäpä toippa saada tuo raivo kuriin siihen mennessä, että uskallamme jättää sivut auki. Mainittu esko teki johtopäätökset ihan itse, ei meidän syystämme.

Voisitte te muutamat täällä HS-säikeissä yrittää ymmärtää, että "riitelysäikeet" aiheutuvat yleensä siitä, että joku sanoo rumasti ja toinen vastaa, kauniisti tai rumasti. Ihan samanlaista kuin HS-säikeissä. Ihan samanlaista riitelyn kurissapitoa on niissäkin säikeissä. Mutta ihmisiähän tässä vaan ollaan. Ylläpidonkin takana on ihmisiä, ei perkeleitä.

Yritetään olla sopuisia, kaikissa säikeissä, koko sivustolla.
178. EJlo6.8.2008 klo 15:07
Yritän löytää KÖRÖTTELIJÄN ja sen nuolen, josta puhe. Tarkentakaa hieman kun en muista kohtaa ja ei satu osumaan näkökenttään.
179. toippa6.8.2008 klo 15:27

Anteeksi Ylläpito!
Perkele viittasi ihan väärään paikkaan. Teette arvokasta työtä ja lomat teillekin suotakoon. Jotenkin vain tuntui, että tällä kertaa teillä siellä oli aika pistävästi vain yksi kohde - Esko-riepu - eikä objektiivista analyysia kirjoittelusta yleensä. Tuskinpa Esko on teidän riesananne mikään pahimmasta päästä?! Näkyy siellä rapa lentävän komiasti ilman häntäkin.

But no excuses!

Siispä lupaan siivota suuni ja aivolokeronikin, ettei tarvitse mun takia muiden kärsiä. Voinpa olla yhden vuoron vaikka tuppisuunakin ja yrittää ratkoa omiin nimiin. (kuten melkein viimeisin onnistuikin - ah miten palkitsevaa!)
Ei tässä puhtaita pulmusia olla - minäkään. Ja kielenkäyttöni oli asiattoman rumaa ja tyylitöntä. Välillä italialais-lappalainen tempperamentti valuu vääriin lokeroihin.

Vaan ihan oikeesti pännii, kun niin moni poistuu takavasemmalle turhien riitojen ja suukopujen vuoksi.

So - peace man peace!

Aselepo, välirauha
ei kaulin, eikä kauha
mieli lauha.
180. toippa6.8.2008 klo 15:31
EJlo

köröttelevä on siinä 1938:sta lievästi itään, siinä pupujen kohdalla.
En minäkään sitä nuolen merkitystä ennen tajunnut, kunnes joku täällä selvensi, että kerrankin saatiin yksi kerake ililman päiten ikäänkuin vinkkinä. Hauska.
181. Bella6.8.2008 klo 17:08
EJlo:
On se mainiota, että kun itse Aulis
autaa, niin moni ei edes huomaa sitä.
182. jukka jumikuula6.8.2008 klo 19:23
Kuula on jumissa kaakonkulmalla, eli -myyntitapahtuma / etunimi- risteyskohdassa. Minkä vokaalin olette siihen saaneet? Konsonanttiakaan en saa siihen sopimaan.
183. PP6.8.2008 klo 19:52
jukka j: sellaisen kulmattoman.
184. jukka jumikuula6.8.2008 klo 20:54
Kiitän PP, näin arvelinkin, vaikka vähän outo nimi tulikin.
Se olikin viiminen puuttuva kirjain.
185. JMP6.8.2008 klo 21:57
Olikin aikamoinen myyntitapahtuma. toippa kumpaa
veikkaat seuraavaksi ristikoksi tyynyä vai lakanaa?
Tehdäänkin tästä arvailukisa. Minä veikkaan jo tyynyä.
(Toive)
186. mari6.8.2008 klo 22:22
hei JMP. minä veikkaan lakanaa. (ei toive)
187. Owlie6.8.2008 klo 23:28
Ylläpidolle oikein hyvää, ansaittua lomaa!

Muille: "Näkemiin" viikon kuluttua, jollei kyynärpää sattuneista syistä ylirasittunut!
188. toippa6.8.2008 klo 23:51

JMP

toivoisin tyynyä, vaan lakanan saan - pääasia, että tulee ja juttu täällä jatkuu..

Owlie

ei siis toiveita torilla tapaamisesta tänäkään perjantaina?

Olipa harvinaisen hyvä dokkari ykkösellä Unkarin kansannoususta ja vesipallomaajoukkueesta! Soitin unkarilaiselle ystävällekin katsonta vinkin.
Kyllä täytyy sanoa, että jotain liikahti puseron alla ja silmäkulmassa, kun ajatteli kuinka met veljeskansat ollaan tapeltu samaa karhua vastaan - vaan eri laidalta.
Kyllä sitä suomalaista sisua löytyy unkarilaisissaskin. Ainoa itäblokin maa, joka nousi miehitysvaltaa vastaan.
Hyvä Magyar!

Tuleehan tuolta tuutista edes kerran vuodessa yksi hyvä ohjelma. Tai no - ehkä kerran kuussa.

Nukkumisiin...
189. mummo6.8.2008 klo 23:53
toivottavasti kaikki nyt on parhain päin ja kaikki ystäviä
täällä keskenään. toivon rauhaa tälle rintamalle. eskosta
tykkään edelleen, että terveisiä sinulle. kaikki ristikoissa
on tarkistettu ja siitä kiitos teille kaikillen. minä lottoan
aina ja nyt sitten tässä leikkimielisessä kisassa sitä
pienempää kyllä odotan. ottaa niin iso kovasti silmille.
nyt nukkumatti jo oottelee sängyn vieres.
190. toippa7.8.2008 klo 00:00

mummo

hauskaa kuulla sinustakin,

joku peikko se täälläkin jo viittilöi tuossa sängyn vieressä, vaan uutisnarkomaanina täytyy vielä vilasta nelosen viimeisimmät

mahassa rauha ja immeesillä kova odotus...
191. JMP7.8.2008 klo 00:09
Kaikille hyvät yöt, eritoten mummolle. Katsotaan sitten
huomena kumpi tulee (klo yli puolenyön).
192. toippa7.8.2008 klo 00:17

Kattokaas nyt tota mun edellistä kellonlyömää! Oottako onnistuneet täysille nollille?

JMP - meinasinkin jo älähtää, että eihän nyt vielä huomenissa, vaan näinpäs juuri.

Nati nati - tai Owlien taannoista toivotusta mukaellen - älä anna petipunkkien pureskella...
193. ?7.8.2008 klo 00:24
Nati nati kaikille hs-ihmisille!
194. Bella7.8.2008 klo 09:50
Aurinkoa ja aamupäivää!
Täällä on ollut yöllä ujo ja ystävällinen
yöntoivottaja. Mikä sen mukavampaa.

mummolle kiitos toivotuksista.
195. katti7.8.2008 klo 18:33
Olen haikeana lueskellut kommenttejanne muutaman viikon. Tuntui, että hyvin menee ilman muakin ja uskaltaisko mitään enää sanoakaan.

Mukavalta tuntui, kun italialais-lappalaisemme Toippa muisti vaatimattoman (?!) olemassaoloni:)

Hakaniemen torilla olen käynyt kiihtyvään tahtiin, eilen viimeksi, ennen kuin kesä loppuu. Lauantaina tähyilin kainosti, oisko jollakulla Hesari kainalossa tai kahvilan pöydällä. Ei ollut! Näyttivät lihikset ja kahvi maistuvan ilman lehteä.

Tämän viikon ristikko ratkesi ilman apuja. Suoritus sinänsä! Toivon mukaan olen kehityskelpoinen myös kirjallisessa ilmaisussani, mikä mainosammatin myötä on yleensä ollut pursuavaa ja impulsiivista. Yritän pitää itteni suitsissa.

Terkut kaikille, jos otatte vastaan:)))
196. JMP7.8.2008 klo 18:37
Ciao Bella. Taitaa kaikki olla kyniä terottamassa.
Minä toivotan hyvää iltaa. Tässä tää päivä on
pulkassa.
197. Bella7.8.2008 klo 18:41
katti:
Tietenkin ja ilolla!
Turhan kauan olit poissa.
No pääasia, että olet nyt mukana.
198. katti7.8.2008 klo 19:10
Bella:
Sait sukkani pyörimään:) Tänks! (Ai niin, siis oikeita sukkia ei vielä ole:)
199. pelaaja7.8.2008 klo 19:25
katti: me kaikki täällä olemme kehityskelpoisia ( mainos ..)
Sana 'katti' esiintyy ristikoissa harvoin. Yleensä se on kait enempi viitteellisenä, esim. soma. Muitakin nimimerkkejä näkyy, osittain tai kokonaisina. Esim. hertsi, z = t (HT) tai puhelimen keksijä + a (Bella) tai Kiinan kaupunki (Aksu), tai Jermulassa, k = l (Vili) jne. No tämä nyt oli tämmöstä. Kaikki eivät ole esiintyneet HS:ssa.
200. katti7.8.2008 klo 19:42
pelaaja:

Jee, oikeessa elämässä mainoksissa ei saa valehdella:) Putoo giljotiini tms.

Onhan noita kattien kuvia joskus ristikoissa. Ratkaisusana on mitä milloinkin, eikä mullekaan mitenkään itsestäänselvä:)
201. Seitenvitonen7.8.2008 klo 19:44
katti:

Odoteltu on. Tervetuloa!
202. katti7.8.2008 klo 19:50
Seitenvitonen;

Olen ollut ihan snif. Ehkä vähän voi nyt poiketa pääaiheesta, kun huomenna on uudet haasteet.
203. Bella7.8.2008 klo 19:52
Antiikkia antiikkia tv 1.
Osana on Ateneumin Pekka Halosen
näyttelystä. Hillevi ja jokunen muukin
kehuivat.
204. toippa7.8.2008 klo 21:09


Heippa KATTI! Sinunkin huumoriasi on kaivattu!
Hienoa, että palajat. Sellaista se elämä on. Kyllä met kaikki toisistamme (ja itsestämme!) pidämme ja tahdomme, että kaikki pysyvät mukana.

Katti on takaisin
miten ilon jakaisin
kertomalla että
ilman vettä
ja ystäviä täällä
ei olis iloa millään säällä

hah vähän ontuvaa, vaan kuiten
205. JMP7.8.2008 klo 21:38
Bella. Pyrin aina katsomaan sen ohjelman, jossa Wenzel
puhuu uskomatonta suomea. Ilmoitankin emännälle,
että tulepas taas suomenkielen tunnille. Mukava heppu.
Näyttelyn olen nähnyt jo lomalla (vaimon toive). Ei kaduta.
206. marjuko7.8.2008 klo 21:49
Bella:
Ehdin Antiikkia, antiikkia - ohjelman loppupuolelle, jossa Pekka Halosen tauluja Wenzelille esitteli viehättävä tummatukkainen nainen, jolla oli jotenkin tutunkuuloinen sukunimi. Olisikohan....?

Näyttelyn olen jo käynyt ja edellisenkin Halosen näyttelyn joku vuosi sitten. Tässä ihan oikein kiinnitettiin huomiota ns. lähikuviin.
207. mari7.8.2008 klo 23:03
minäkin katson aina sen ohjelman, kuten JMP. se on
todellakin varsinainen "suomenkielenkurssi". mukava
setä ja mielenkiintoisia esineitä. Halosen näyttelyn
kävin avajaisten jälkeisenä päivänä oppilaitteni kanssa
katsomassa. tosi hienoa suomalaista taidetta. ristikko-
sanoja täynnä tässä. ne on vain noukittava.
208. JMP7.8.2008 klo 23:10
Hei mari. Löysin kaikki tarvittavat sanat ristikon tarkistamista
varten. Huomena tarkistellaan taas.
209. ??7.8.2008 klo 23:29
minäkin löysin sieltä ne sanat.
210. ??8.8.2008 klo 00:08
Unohtui hyvää yötä!
211. Bella8.8.2008 klo 13:54
Mihin hävisi ristikko 2496?
212. TAM8.8.2008 klo 13:57
nyt en mistään löydä, missä tuo kirkko paloi?
213. mari8.8.2008 klo 14:02
eikö HT avannut sen aamulla?
214. Owlie8.8.2008 klo 14:42
Tiedän ettei tänään ole keskiviikko :). Silti, 2496 on singahtanut "muut aiheet-puolelle".
215. marjuko8.8.2008 klo 14:50
TAM:
Tarkoitatko sitä 1.8.1968 palanutta kirkkoa? Hailuodossa.

Vai onko tässä uudessakin joku kirkkopalo?
216. TAM8.8.2008 klo 16:00
marjuko!
sitä juuri.
oon etsinyt paikkakuntaa, missä se kirkko paloi
217. TAM8.8.2008 klo 18:11
marjuko
Löytämieni tietojen mukaan Hailuodon kirkko paloi 2.8.1968 ja jouduin siksi hakoteille
218. HT9.8.2008 klo 20:06
TAM,

2.8. on epäilemättä oikea päivämäärä. Elokuun ensimmäisen kannalla on vain Vuosisatamme kronikka, josta Lehto ymmärtääkseni yleensä poimii nämä tapahtui-jutut. Sen virheet ovat ennenkin siirtyneet Lehdon ristikkoihin sellaisenaan.
219. marjuko9.8.2008 klo 21:12
TAM, HT:

Mielenkiintoista kuulla, että lähteet erehtyvät noinkin lähimenneisyydessä tapahtuneesta asiasta. Hiukan ihmettelin, kun googlen Insula Rari Generis tiedostossa mainittiin sanomalehti Kalevassa 3.8.1968 ilmestynyt Anonyymin kirjoitus "Luotolaisten kohtalonpäivä". Siis miksi vasta ylihuomenna? Näin se selittyi.
220. Jukkis9.8.2008 klo 21:41
Minulle on jostain siunaantunut tämmöinen ihmeellinen "Kansalaiskalenteri 1991", jossa on osio nimeltä "Tapahtumia Suomessa 1900 - 1.9.1990", ja siinä lukee että "1.8.1968: Tuli tuhosi Suomen vanhimman puukirkon Hailuodossa."

Jos se vaikka syttyi jo 1. päivän puolella mutta palo jatkui vielä 2. päivänä?
221. HT9.8.2008 klo 22:02
Palo syttyi 2.8.1968 iltapäivällä kolmen ja neljän välillä. Täkäläinen sanomalehti muisteli tapahtunutta sen 40-vuotispäivänä 2.8.2008:

_http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=741333

Niin ikään Mitä Missä Milloin 1969 antaa päivämääräksi 2.8.
222. Ananias11.8.2008 klo 12:16
Muuten alkaa 2495 olla kypsää kauraa, mutta tämä Urho-herra pitänee piilokirjaimen osalta arvata. Vai osaako joku hienovaraisesti pistää vihjaten?
Samaten "kevein" ja "ei tuulen henkeä" ratkaisuiltaan hieman emmityttävät, jos vegaani todella välttelee "sonnitassia".
223. Aksu11.8.2008 klo 12:22
Ananias,
mielestäni sonnitassia vegaani välttelee.
Mutta missäpäin ristikkoa luuraa Urho-herra?
224. Aksu11.8.2008 klo 12:24
Hei, Ananias! Tarkoitat siis Unho-herraa!
225. Ananias11.8.2008 klo 12:33
Helou, Aksu! Kyllä, ei tule vanhuus yksin, Unhohan siinä todella lukee. Toisaalta A. Lehdon kuvittaja on viime aikoina ansioitunut näiden nimivihjeiden mahdollisimman hankalaan kirjoitusasuun saamisessa. "Ei tuulen henkeäkään" saa hiinä ja hiinä uskottavuuden rajoissa olevan ratkaisun.
226. Aksu11.8.2008 klo 12:40
Ananias,
kyllä Nykänen tuntee tämänkin tuulen hengen, tosin sana on harvainainen. Esimerkkinä on Ilmari Turjaa:
'Mistäs nyt tuulen x käy, kun tirehtööristä on puhuja tullut'.
227. Ananias11.8.2008 klo 13:07
Vielä kommentoisin tätä alareunastaan lohkottua kolmiota. Jos se päättyisi ristikkokuntamme alku- ja loppukirjaimeen, olisi itoisa vihje aivan ymmärrettävissä, jos ajattelisimme putputaattiksen idun kasvaneen tietyn mittaiseksi eli johonkin _ _ _ _. E-loppuinen ei olisi siis ainoa logical.
228. HT11.8.2008 klo 14:25
Kirkkopalon päivämäärästä vielä kerran.

Lars Pettersson kirjassaan "Hailuodon palanut kirkko ja sen maalaukset": "Kauniin kesäisen sään vallitessa perjantaina elokuun 2. päivänä 1968 Hailuodon kirkko ja tapuli joutuivat muutamassa tunnissa liekkien saaliiksi."

Kirjassa "Tapahtumia vuosisatojen varrelta - Hailuodon seurakunta 400 vuotta" vuoden 1968 kohdalle on merkitty: "restauroitu kirkko ja tapuli tuhoutuivat 2.8."

Kansalaiskalenterin ja Vuosisatamme kronikan tarjoaman päivämäärän 1.8. vedämme vessasta alas ivahuutojen kaikuessa.
229. JN112.8.2008 klo 22:09
Vähän huumoria...

Olen kyllä vuosien ratkomisharrastuksen ansiosta oppinut Auliksen metkut aika hyvin, mutta silti kävi vanhanaikaiset viime viikonloppuna.

Noh... Rankan viikon päätteeksi viritin perjantai-iltana eteeni tölkillisen hyvää ja ravitsevaa saksalaista olutta sekä 2495:n (olen kroonisesti jäljessä ratkonnassa, eli kun ristikko ilmestyy, teen vasta edellistä...). Ratkonta etenikin univelan aiheuttamasta väsymyksestä huolimatta ripeästi--vaikutti helpolta ristikolta. Mutta sitten aivoni leikkasi totaalisesti kiinni: mikä ihme on "NOOTHE"? Kuulosti vähän joltain näyttelijältä. Mietin hullun lailla parin tölkillisen verran, mutta eihän siitä valmista tullut; taas piti googlata. Ja eihän Googlekaan tuntenut koko "miestä". Asia jäi vaivaamaan niin pahasti, että oli pakko lähteä lähipubiin, että saisi muuta ajateltavaa. Pubireissu toikin kaivatun unohduksen.

Aamulla, todettuani, että taas joku kissa oli käynyt sontimassa suuhuni, mieleeni muistui edellisillan probleema. Montaa kertaa ei tarvinnut kahvia hörppiä, kun "NOOTHEN" arvoitus selvisi. Että on se vaan kumma, mitä väsymys saa aikaan--täysin selvätkään jutut eivät aukene vasta kuin kunnon levon jälkeen. En ole ikinä ymmärtänyt sellaisia ihmisiä--lähinnä poliitikkoja--jotka kehuskelevat, että nukkuvat vain neljä tuntia yössä ja ajatus lentää moitteettomasti. Kyllä öisin pitää nukkua, ettei sitten tarvitse esim. auton ratissa vetäistä kimmo saseja.
230. otv-a13.8.2008 klo 21:36
tänä iltana sain vasta aloitettua ja liekö olympialaisten innoittamana kellotin: viitisen tuntia kului ahkerasti googlettamalla (minulla ei ole vuosisadan kronikkaa). aikaa en pidä lainkaan tärkeänä tekijänä, mutta tulipahan testattua. nyt olen piilokirjaimia vailla tollo ja alan lukea säiettä. mielenkiintoista! ja varmaan opettavaista jälkikäteenkin. vielä hauskat vihjeet: MYÖHÄISOTTELUSSA, LEHTIMIES ja hauskin MANASSE, EFRAIM?. heh.
231. JMP13.8.2008 klo 23:10
Kävin täällä lukaisemassa, mitä täällä mietitään.
Täytyy sanoa, että nauroin JN1 jutulle. Oli nastasti
kirjotettu. Minulla sama probleemi, mutta ei nukku-
mattomuuden tai herkullisen oluen takia (Ei tuokaan
ole vieras asia), vaan kertakaikkiaan ei onnistunut.
Otin lehden käsittelyyn jo päivällä. NOOTHEA hain.
Harmitti hitosti. Soitin kaverille, joka täyttää näitä
ja on aika haka. Heti sanoi, että haloo toihan
on ihan simppeli jne. Kyllä nolotti.
232. Tumppi22.8.2008 klo 13:24
Tänään 22.8. tuli HS 2495:n ratkaisu. Ihmetyttää vasemman yläkulmaan pysty vastaussana TOLLERO. Nykäsen mukaan se on sama kuin TOLLO, siis tolvana, pölhö tai moukka. Kuvassa oli muistaakseni joku ei kovin tolvanan näköinen pikkupoika, jonka nätisti nimesin PALLEROKSI.

Ja oliko MÄÄkivä lammas alavasemmalla pystyssä erityisen UPEA?
233. Aksu22.8.2008 klo 13:29
Tumppi,
muistaakseni lampaan kanssa oli myös vihje LOISTAVA. Voit vaikka tutustua tähän säikeeseen, samasta asiasta oli puhe jo silloin ajallaan.

HT saattaa pistää kuvan meille?
234. HT22.8.2008 klo 14:04
Vihjeen mää-äänne tulee vauvasta ja ratkaisusana siitä on NUORIN (= minä olen nuorin). Alempana on vihje LOISTAVA, josta tulee UPEA:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/b.jpg

TOLLERO: vihjeenä on TOLLO, pikkupoikaa ei osu silmääni:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/c.jpg
235. Aksu22.8.2008 klo 14:13
HT, kiitokset kuvista!
236. Tumppi22.8.2008 klo 14:33
HT, Aksu ja muut, anteeksi että muistini klikkasi 13:24. Pitäisi ottaa valokopio epävarmoiksi jääneistä kohdista eikä luottaa hataraan muistiin. HT:n upeista ristikko-otoksista kaikki selvisi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *