KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2492

4092. HS 2492

IH11.7.2008 klo 09:18
Anagrammeja! Oikea yläkulma valmis - ei vaikuta hirveän vaikealta.
2. PP11.7.2008 klo 10:46
No, eipä tosiaan ollut vaikea. Anagrammeista tuli pakosta kökköjä, kun kyseessä olivat etuvokaalit.

Purnaisin heti alkuun. Sama sana tuli kaksi kertaa jopa toisiaan koskettaen, mikäli olen täyttänyt oikein. Parikin yhdyssanaa tuntui tekosellaisilta(mm. 'talorykelmä') ja pari 'sukunimi' -vihjettä oli minulle tuntemattomia.

Googlettaa piti muutama nimi, kun en ollut varma, vaikka paikallaan olivatkin. Yhdessä piilokirjaimessa olin erehtynyt, oli kaksi samantapaista Harrisia, mutta vain yksi Natalie.

Hyvistä vihjeistä mainitsen 'Aatamin sanat isästään'. Näin nyt alkajaisiksi.

Nyt täytyy ulkoilla, kun on ihana ilma pitkästä aikaa.
3. Hemuli11.7.2008 klo 12:15
Tosi kepeä. Tuskin tälle mielipiteelle soraääniä löytyy.

Hauska oli mielestäni esim. vanhan ristikon lähettyvillä "myöhäinen puuha"; voi olla muille tuttu vihje, minulle ei.

MUTTA:
Jos joku viitsii näin helpossakin ristikossa auttaa, pari kysymystä:
Neljännen ja viidennen anagrammirepaleen lähellä viides pystysana oikealle? Voiko siitä jotenkin päätyä virolaiskirjailijan etunimeen?
Ja toinen: Ihan vanhan ristikon kupeessa pystyssä: Hannan mies. Onko muille tuttukin Hanna? Onkohan piilokirjain lateraali vai klusiili?
KIITOS!
4. Bella11.7.2008 klo 12:26
Nyt on nautinto täyttää tätä ristikkoa.
Ei puutu enää paljon.
Palataan asiaan.
5. PP11.7.2008 klo 12:46
Hemuli:
Tuota sinun ensiksi kysymääsi en tiedä, mitähän tarkoitit?
Hannan löydät Raamatusta. Piilokirjaimesta en kerro, se helpottaisi liiaksi.
6. Hemuli11.7.2008 klo 13:05
Kiitos PP.

Se toinen on ihan keskitaitteen alapuolella samassa vihjeruudussa kuin TUMMIA, pystysana.
7. otv-a11.7.2008 klo 13:12
Hemuli, laitoin talon kohdalle vanhanaikaisen "osaston", ei sovi minusta kerrostaloon, mutta siten sain järkevää kysymääsi kohtaan.
ilman apuja tuli täyteen, mitä nyt tuo hannan mies täytyy etsiä vihjatusta kirjasta.
tykkään anagrammeista ja ääkkösistä!
8. PP11.7.2008 klo 13:17
Hemuli:
Siinä taitaa olla sormus, jossa kivi, vähän jalompi sellainen.
9. Hemuli11.7.2008 klo 13:31
otv-a ja PP:
Autoitte nätisti, kiitos.
Missä päin sinulla PP on ne kaksi samaa samaa? Teinköhän niin tohkeissani, etten huomannut?
10. Potter11.7.2008 klo 13:49
Alkaa olla valmista. Mukavia vihjeitä, mutta itsekehua olisi jos helpoksi sanoisin.
Vasen yläkulma vähän jarrutteli, mutta eiköhän tuo nyt kuitenkin ole kunnossa.
11. Potter11.7.2008 klo 13:59
Enpä olisi tuota kovettuvaa tiennyt ilman huutonetistä ostamaani Nykästä. Sama juttu syönnin ja juonnin kanssa.
12. Bella11.7.2008 klo 14:03
Hemuli:
Ei minullakaan löydy kahta samaa.
PP:
Missäpäin noin suurin piirtein?
13. Potter11.7.2008 klo 14:10
Ei kai vaan tuolla luoteiskolkassa, jossa on suuri elukka?
14. Kale11.7.2008 klo 14:33
Potter:
Se luoteiskulaman sanahan onkin lukihäiriö!
15. JMP11.7.2008 klo 15:09
Tere kaikille. Nyt oli nasta ristikko. Lukihäiriö tuli mullekin.
EX-LEHTI sen olisin varmistanut. Tuliskohan neuvoa?
16. Potter11.7.2008 klo 15:15
JMP:
Naisen nimi
17. JMP11.7.2008 klo 15:30
Kiitti Potter.
18. Bella11.7.2008 klo 15:56
PP:

Tarkoititko kaksi kerta tulee ANOPLURA?
Ei tule minulle ainakaan.
19. IH11.7.2008 klo 16:16
Kaikki muuten valmista, mutta tuo luoteiskulma mättää.
20. IH11.7.2008 klo 16:19
Kyllä minulle tuli kosteat kahteen kertaan.
21. IH11.7.2008 klo 16:19
Ei kuitenkaan pöksyyn...
22. Bella11.7.2008 klo 16:23
IH:
Hyvä niin. Missä kohtaa kosteat?
23. IH11.7.2008 klo 16:25
Toiseksi viimesessä harmaassa alkusana + samasta kohdasta pystyyn.
24. Bella11.7.2008 klo 16:39
IH:
Kiitos en millään löytänyt.
Se on ollut Auliksella joskus ennenkin,
että jos on lauseessa, niin sama voi olla
yksittäisessä ruudussa.
25. Hemuli11.7.2008 klo 16:56
PP ja IH:
"Sun o oikkeus", sanoi mummoni, kun joutui myöntämään virheensä.
Minä olin todella niin innoissani, kun ristikko sujui vaivatta, etten edes pysähtynyt miettimään kaksoiskosteita.
26. Hillevi11.7.2008 klo 16:59
Heipä taas! Oikein mukava täytellä tätä ristikkoa. Alkuvaiheessa vasta, omistauduin sotilasmusiikille tähän saakka.Bändäri, mikä bändäri.
27. Owlie11.7.2008 klo 17:55
Tervehdys kentalta ja saunasta ihan meren rannalta. Kirjoitan ilman ääkkösiä, jos sattuu entinen haikka jatkumaan. Nyt illalla valmistui ja muuten OK, paitsi 2 kosteata. NAPIT VASTAKKAIN-kohta valmistui viimeisena.
28. PP11.7.2008 klo 18:04
Terveisiä aurinkoisesta, mutta, ah, niin kylmästä ulkoilmasta.

Huomasin teidän kyselleen minulta niitä kahta samaa. Ja jotkut ovat löytäneetkin.

Bellalle sanoisin, että vaakaan menevä sanapötkö 'kosteat kaupustelijat' ei ole lause ja hyvässä ristikossa ei saa esiintyä sama sana kahta kertaa ei edes eri sijamuodoissa. Mutta sanoinkin, että... No joo, Auliksella näköjään saa.
29. Bella11.7.2008 klo 18:20
Hei Hillevi:
Mukava täytellä loppuun saakka,
sillä tällä kertaa pääsemme helpolla.

PP:
Hyvä että oikaisit.
Tarkoitin lähinnä, sitä että ne tummennetut
alueet ovat olleet oma juttunsa ja niin on
ollut ennenkin, että niissä oleva sana
on ollut muualla yksinään.
30. TJV11.7.2008 klo 18:52
Owlie, näkyy ääkkösesi toimivan. Tunnen velvollisuudekseni
niistä taas mainita, kun edellisessä säikeessä asiaan puutuin.
31. Owlie11.7.2008 klo 19:15
Moi TJV!
Hyvä, että siellä näkyy oikein. Täällä taas ä:n ja ö:n tilalla vain kysymysmerkkejä. Valmistako on?
32. Owlie11.7.2008 klo 19:19
PP 10:46
TALORYKELMÄn ratkaisu löytyy Nykäsestä juuri tässä muodossa.
33. pelaaja11.7.2008 klo 19:26
Ihan kiva ristikko, joo, mutta en päässyt yhtä helpolla kuin muut eli pari kohtaa jäi jumiin ja niihin olisi kiva saada sysäystä:
-melkein alhaalla melkein vasemmalla huumorimiehen vierellä lentelee lintu vai lenteleekö, en ole saanut aikaseksi sitä linnun yläpuolista läpyskää. Koko Suomen kielestä en löydä sopivaa sanaa siihen vaikka ainakin 3 kirjainta on varmoja

-ja: se ex-lehti ylhäällä oikealla - Potter jo sanoikin, että nainen, mutta minkälainen nainen ?
34. Owlie11.7.2008 klo 19:29
pelaaja 19:26
EX-LEHTI "myöntävänä".
LINTU
Joskus linnut eivät toimi aktiivisesti.
35. otv-a11.7.2008 klo 19:37
Owlie, ei ne toimi, ne sun ääkköset. onneksesi kai teit kynällä ristikon.
36. TJV11.7.2008 klo 19:43
Owlie: Ei ne ääkköset sinulla sittenkään toimi. Siinä aluksi
panemassasi kirjoituksessa oli sana "ääkkösiä" jo oikein ja
niinpä luulin niiden tulevan läpi.

Talorykelmä näkyy Nykäsessä ratkaisusanan näköisenä, mutta
sen sanan selitys on joko vajaa siellä tai sitten -ryteikkö. En
päässyt siitä ihan selville.

Jos olisi vihje Virtanen ja suku, siihen ei mielestäni voi vastata
Matit. (Dayan ja suku)

Muuten mukava ristikko, paikoin pohtimista vaativa ja sopiva
sikseen, että ei joka kerta jaksa pinnistää. Hannan miehen
piilokirjain enää puuttuu.
37. Owlie11.7.2008 klo 19:49
otv-a 19:37
Pasta juttu. Kynallapa tietennii...
1. Naen vain oman kirjoitukseni oikein. Muissa on jatkuvasti kysymysmerkkeja, missa pitaisi olla muuta. (tassa olen kirjoittanut ulkomaiseen tyyliin).
2. Otan asian esille yllapidon kanssa, koska alusta asti heidan otsikoissaan on ollut kysymysmerkkeja asiattomissa paikoissa.
3. Valilla naytti olevan OK. Tai kukaan ei revitellyt. TJV ei saa nyt loukkaantua.
4. Lueskelen vaan jatkossa juttujanne, enka kirjoita itse mitaan, kunnes saan taloyhtiön gurun korjaamaan taman homman, jos vika on tassa paassa. Voisi samalla laittaa sahvopostini toimimaan.

Last but not least. Tomorrow: Hakaniemi market place at noon. See you or anyone else interested?

Ihanaa viikonloppua kaikille!
38. TJV11.7.2008 klo 20:10
No, lukemalla läpi näyttää Hanna miehineenkin selvinneen
Unohdin mainita mukavat vihjeet, ratkaisun luoteiskulmassa
kolme tummaa länttiä, joista yksi erillään. Vasemmassa
yläkulmassa "mahtava joki" ja eläimen kuva; ratkaisut (no jaa,
olkoon sanomatta).

Kaksi kertaa sama ratkaisusana, vieläpä samasta kirjaimesta
alkaen. Panin sen kyllä heti epäilyistäni huolimatta. Ehkä se
vain huvitti Aulista, vahingoksi ei voine väittää.

Eipähän täällä ääkkösvirheistä loukkaannuta, Owlie. Sovittu
muuta menoa huomiseksi, sorry.
39. esko11.7.2008 klo 20:14
nyt tällä pojalla on täytettynä iso ja siisti ristikko. (Hilleville
terveisiä). oli nautinto tehdä tätä ristikkoa. vähät välitän
onko 2 kosteaa vai ei. mukavan Aulis Lehto laati!
40. Täyttäjä11.7.2008 klo 21:20
Otin kopion. Katsotaanpa mitä ilmesyy:

Lähettäjä: Owlie 11.7.2008 klo 19:15


Moi TJV!
Hyvä, että siellä näkyy oikein. Täällä taas ä:n ja ö:n tilalla vain kysymysmerkkejä. Valmistako on?

Tällaista hyvä owlie on lähettämäsi teksti.
41. JMP11.7.2008 klo 21:22
Kyllä tosta hyvällä tahdolla selvää saa.
42. pelaaja11.7.2008 klo 21:47
Owlie: kiitos paljon!
Läpyskä muotoutui, kun vaihdoin pullaputiikin nykyaikaisemmaksi (siinä alla 'yritys' ja sen tarjoamani pullapuodinkin siis olin kirjoittanut väärin, joten se haittasi sitä läpyskää)
-samoin nyt ok se ex-lehti, jos talosta tippui aulikselta puolikas..
Mutta kumma juttu, en minä löydä Nykäsestä sitä alaosan talorykelmää sellaisenaan, pelkkää ryteikköä ja suoviljelmää vaan osuu silmiin ?
43. Camppi-One11.7.2008 klo 21:54
Owlie:

Jos näet muiden ääkköset kysäreinä, veikkaanpa että käytät Firefox selainta ja se jostain syystä tulkitsee virheellisesti sivun merkistön Unicode-tyyppiseksi. Ensiapuna voisit koittaa vaihtaa selaimen Näytä-valikosta Merkistökoodaus-kohdasta "Tunnista automaattisesti > Yleinen" - tai jos tuo automaattitunnistuskaan ei toimi, niin sitten samasta valikosta "Länsimainen (ISO-jotain tai Windows-jotain). Ainakin itse sain sivun näyttämään juuri kuvailemaltasi kun valitsin kohdan Unicode (UTF-8).

Jos taas käytät Internet Exploreria, voit sielläkin yrittää Näytä-valikon Koodaus-kohdan valintoja.

Mutta tämä on vain ensiapua, jolla saat ääkköset näkymään oikein ainakin tilapäisesti. Oikeasti ylläpidon pitäisi lisätä näiden sivujen koodiin semmoinen pätkä, joka kertoo, mitä merkistökoodausta sivulla käytetään.
44. Pattikas11.7.2008 klo 22:06
No, tämä oli tälläinen simppeli. HS 2490:een tuli kaveriltani puht.kirj. vaiheessa oiva oivallus. Yhteen vaakasuoraan kohtaan tulikin alepuoli eikä alepuoti, joten etunimeksi tuli Eles eikä Etes kuten aluksi aprikoimme. Tuliko monelle virhe?
45. Camppi-One11.7.2008 klo 22:07
Niin ja Täyttäjä: Owlie nähnee tuon lainauksesi juuri samalla tavalla kuin itsekin kirjoittamanaan... Eli hänen tekstissään skandit näyttävät oikeilta, kellään muulla ei.

Alkaa olla lakana täynnä. Oikea puolisko oli aulikseksi harvinaisen helppo - kun lähti toiseksi alimmasta anagrammista etenemään ylöspäin, ei kertaakaan joutunut hetkeksi siirtymään muualle, jotta jokin kohta olisi selvinnyt, vaan kaikki meni järjestyksessä kirjoittamalla, muutamalla lyhyellä tuuminnalla.

Vasen puoli oli sitten jo tyypillisempi, ja siellä on vielä pari kohtaa auki. KOSTEAT KAUPUSTELIJAT -anagrammista vasemmalla, ihan vasemmassa reunassa SYÖDÄ JA JUODA-rivi ja 5 seuraavaa, eli KASVAA ja HEVOSVOIMAA ristisanoineen vielä jumittavat. Se tanssijanäyttelijän naama selvisi jo, KIELI ja SUOMEA samoin, muut vielä puuttuvat.
46. PP11.7.2008 klo 22:08
pelaaja:
Nykäsestä löytyy sen talorykelmän loppuosan, mikäli sulla on se oikein, kohdalta ihan lopussa kohta 'yhd. korpi- ;
kylä-, rakennus_ _ _ _.
'
Eikä ihmeellistä kyllä sanota edes, että se on murt. tai vanh.
Aivan outo sana meikämimmille.

TJV:
Ihmettelin myös aika kovasti Dayan ja suku -vihjettä. Ei noin voi todellakaan sanoa (Lehto ja suku = Aulikset).
47. Camppi-One11.7.2008 klo 22:22
Ja SIINÄ VEIVIn loppuosa puuttuu myös, ja ristiin SUPISTUA, LAAJENTUA.

Enkä minäkään saa tolkkua tuohon TALORYKELMÄn piilokirjaimeen - kun ihan periaatteesta en halua tarvita ristikon ratkontaan mitään varta vasten siihen tarkoitettuja kirjoja.

Hauska "ansa" oli tuo WOOD & HARRIS - minä ainakin laitoin siihen ensin näyttelijän ja elokuvaohjaajan, kunnes ASETE pakotti tutkimaan kohtaa uudestaan, ja selvisi että pitikin ilmeisesti olla maalivahti ja vanhan polven rokkari.

"NE JA SE SISÄLTÄ ULOS" oli hieman väkisin väännetty - vielä ratkaisun jälkeenkin kesti aikansa tajuta vihje.
48. aatra11.7.2008 klo 22:22
Tervepä teille. Paljon olette taas jutelleet. Sain äsken ristikkoni tehtyä. Tällä kertaa olikin helppo.Toisaalta joukkoon mahtui yhdistelmäsanojakin, jotka jossain välissä takkusivat. Paljon oli nimiä, osan googletin. Viimeisimmäksi jäivät MUNISTA ja niitä risteävät mustat pläiskät. En ensin tajunnut yhteyttä pienen välin ja kolmen läiskän välillä. Ja kummastelin Lipposesta tulevaa ratkaisusanaa.
49. Pattikas11.7.2008 klo 22:33
aatra: Lipponen liitetään usein tähän raamatulliseen mieheen, joka pystyi kerralla rikkomaan kaikki 10 käskyä. Kuka muistaa jutun yksityiskohtaisemmin ja myös nahkurin orret?
50. pekka11.7.2008 klo 22:35
Missä on Bella, joka kaiken tietää?
51. pelaaja11.7.2008 klo 22:47
PP,
hups, siellähän se lukee kun vaan viitsii lukea vaikka mielestäni tosin olin lukenut , talorykelmä siis

-ratkaisun yläpuolella vähän vasemmalla olevat mustat läipykät olivat aika hauskat läipykät
52. Bella11.7.2008 klo 22:52
pekka:
Voi kiitos kohteliaisuudesta.
En todellakaan ole kaikentietävä. Kaukana siitä,
mutta viisitoista vuotta olen täyttänyt jokaisen
perjantain HS- ristikon, Kuukausiliitteen ym.
Kyllä siinä ajassa oppii mitä vaan, jos
kiinnostusta riittää.
53. pekka11.7.2008 klo 23:11
No, kun olet kaiken ratkonut, niin kerro mikä on tietosi kaikille näille epätietoisille ratkaisijoille, mistä sinä voit tietää; onko kana vai sana oikein?
Tai mistä sinä tiedät Jukka kuomun olevan olemassa , eikä se ole JUKKA KÖLI. ::Tää vituttaa
Antamallasi spekseillä voi lähettää hesarille mitä tahansa ja voittaa mahdollisesti vaikkapa yli kymmenen euroa, sekö on sinun viestisi?
54. HT11.7.2008 klo 23:22
Pattikas: muistellaan nahkurin orsia jos aihetta tulee, mutta tämä toinen Lippos-juttuhan meni sillä tavoin, että kun demarit aloittivat vaalikampanjansa 29.1.1995, Lipponen sanaili puolueväestä koostuvalle kuulijakunnalle: "Saatan olla hidaspuheinen, mutta niin oli X-kin." Tuon jälkeenhän häntä usein sanottiin X Lipposeksi.

Sutkautus ei ollut Lipposen omaa keksintöä, vaan sen oli hänelle tarjonnut Esko Niskanen, demarien entinen kansanedustaja ja ministeri.
55. Bella11.7.2008 klo 23:31
pekka:
Siitä vaan ahkerasti ratkomaan
ristikoita pekka.
Kyllä se pikkuhiljaa lutviutuu.
56. pekka11.7.2008 klo 23:35
No,jos lipposia muistellaan, niin Bella Lipponen on kuuluisin, hän vain tekee vartiotorniin selostuksia ja aulis tukee häntä häntään, ilmeisesti?
57. PP11.7.2008 klo 23:41
Kuinka moni voi sanoa täyttäneensä v:sta 1955 lähtien? (Monet teistä eivät olleet vielä syntyneetkään).Silloin ilmestyi ensimmäinen kuvaristikko HS:ssa Osmo Kailan,
shakkimiehenä tunnetun, laatimana. Mitään en siitä ristikosta muista. Sen vaan, että innostuin heti. Tätä pitää saada lisää! Meille tuli paikkakunnan yksi harvoista Hesareista, koska äidilläni oli parturiliike ja hän halusi tarjota asiakkailleen mahdollisimman paljon lehtiä luettavaksi.

Sen jälkeen ratkoin kaikki mahdolliset ristikot, mitkä käteeni sain. Nyt ovat jo valikoituneet.

Hiukan harrastus lopahti opiskeluaikana ja lasten ollessa pieniä, mutta sen jälkeen taas kaikki tehtiin. Yhteen aikaan, laskin juuri, minulle tuli 11 ristikkolehteä tilattuna. Nyt tulee enää neljä + Sanaseppo. Ja harrastus jatkuu ja jatkuu, kunnes.... No tiedättehän, että joskus sen on pakosta loputtava.

Paljon ristikot ovat opettaneet, sanoisinpa vallan, että nippelitieto, maapallon paikannimet, monet taiteilijat, näyttelijät, raamatunhenkilöt, murresanat yms. olisivat jääneet tietämättä. Ja sitä on Aulis edesauttanut, on se vaan myönnettävä. Ja edelleen tulee neverheard -sanoja niinkuin tänäänkin tuo talorykelmä.

Jatketaan hyvää harrastusta.
58. marjuko11.7.2008 klo 23:44
Camppi-One:
Syödä ja juoda on hankalasti vihjattava, se löytyisi Nykäsestä, vanha muoto. Kasvaa = eräänlaista nurmea ja hevosvoimaa = sananmukaisesti liikkumista. Talorykelmässä ärräpäät lentelevät.
59. pekka11.7.2008 klo 23:56
Kiitos nöyrimmästi Bella;voisitko vastata joskus oikein kysymykseeni, mistä sinät tiedät, että vastaus on kana, eikä sana?
60. marjuko12.7.2008 klo 00:21
Camppi-One:
jatkoa edelliseen: ruotsin kielessä on äta-verbin lisäksi vähän jäykempi ja juhlallisempi muoto syömisestä, sen löydät sanakirjasta. Verbin vartalosta on suomen kieleen lainattu nyt kysytty sana, "finlandisoitu".

Sitten se "supistua ja laajentua" avautuu sinulle, kun ajattelet mikä keskeinen elin itsessäsi tekee sitä koko ajan niin että tunnet itse sen.
61. Camppi-One12.7.2008 klo 00:54
Kiitoksia marjuko, noista riitti itse siassa tuo KASVAA - sen perusteella huomasin että kieleksi oli tullut valittua puhtaasti eurooppalainen vaihtoehto, ja silläpä ei oikein mikään noista muista auennut.

Hauska tosiaan tuo kolme mustaa täppää.
62. IH12.7.2008 klo 08:50
PP:
Minä voin vastata myönteisesti. 50-luvulla tosin äitini oli ratkaisuharrastuksen primus motor. Uskon ratkoneeni tai olleeni mukana yli 95 prosenttisesti kaikissa ikinä ilmestyneissä hesarin ristikoissa. Joskus lähettelinkin ratkaisuja, mutta en enää. Muita kuin hesarin ristikoita en juuri viitsi ratkoa.
Hauskaa pähkäilyä...
63. IH12.7.2008 klo 09:33
PP:
Minä voin vastata myönteisesti. 50-luvulla tosin äitini oli ratkaisuharrastuksen primus motor. Uskon ratkoneeni tai olleeni mukana yli 95 prosenttisesti kaikissa ikinä ilmestyneissä hesarin ristikoissa. Joskus lähettelinkin ratkaisuja, mutta en enää. Muita kuin hesarin ristikoita en juuri viitsi ratkoa.
Hauskaa pähkäilyä...
64. IH12.7.2008 klo 09:33
PP:
Minä voin vastata myönteisesti. 50-luvulla tosin äitini oli ratkaisuharrastuksen primus motor. Uskon ratkoneeni tai olleeni mukana yli 95 prosenttisesti kaikissa ikinä ilmestyneissä hesarin ristikoissa. Joskus lähettelinkin ratkaisuja, mutta en enää. Muita kuin hesarin ristikoita en juuri viitsi ratkoa.
Hauskaa pähkäilyä...
65. Pattikas12.7.2008 klo 09:35
HT: Kiitos Lippos-tiedoista! Lipponen ei siis ole liponen (= liukas); ei ainakaan puheissaan.
Te stadi-ihmiset, tiedättekö, onko Nyt-liite lopettanut ristikot kokonaan?
66. PP12.7.2008 klo 09:42
IH:
Tiesin, että meitä on muitakin, eihän ensimmäisestä kuvaristikosta ole kuin 53 vuotta, mutta joukkomme vähenee. Sille tosiasialle emme mahda mitään. Ristikko täyttää 75 vuotta v. 2025. Sinne asti yritetään jaksaa.
67. HT12.7.2008 klo 09:54
Vanhoja muistellen: en ratkonut vielä vuonna 1955, mutta silloin tai 1954 tein tuollaisen, joka oli joko ensimmäinen tai toinen luomukseni sillä alalla:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/x.jpg
68. Eki12.7.2008 klo 09:56
Hesarin ristikko ja suomalainen kuvaristikko yleensäkin täyttää 75 vuotta vuonna 2030.
69. JMP12.7.2008 klo 10:15
Tuntuu vähän hurjalta ajatella noin pitkälle eteenpäin.
70. Owlie12.7.2008 klo 10:32
Camppi-One 11.7.2008 21:54
Firefox on. Antamasi ensiavun turvin olen saanut ruudulle oikean-
näköistä tekstiä muilta kuin itseltäni joitakin kommentteja. Kiitos. Puss o kram. Toivotaan, että ei joka avauksessa tarvitse jatkossa tehdä lisävirityksiä.

NÄKYYKÖ TÄMÄ TEKSTI NYT MUILLA OIKEIN?
71. Seitenvitonen12.7.2008 klo 10:32
Muistaakseni Viikkosanomissa näin ensimmäisen kuvaristikon, ja jäin heti koukkuun. Aiemmin olin ratkonut silloin tällöin tavallisia
sanaristikoita. Harmitti tuon lehden lakkauttaminen.
Tämä Hesari on tullut parikymmentä vuotta, ja ratkominen alkoi uudelleen 6-7 vuotta sitten. Jokunen voittokin on tullut, mutta ei viime aikoina.
Huomenna ohjelmassa Petroskoinmatka. En ole ehtinyt tutustua viimeiseen ristikkoon, mutta näytätte pärjäävän ilman allekirjoittaneen suurta asiantuntemusta. Mukavaa viikonloppua!
72. HT12.7.2008 klo 10:45
Owlie: näkyy minulla oikein.
73. Potter12.7.2008 klo 10:45
Owlie:
Tekstisi näkyy virheettömästi!
74. Owlie12.7.2008 klo 10:46
HT 12.07.2008 klo 09:54

Kiva! Heimolta Hannulle?
75. Camppi-One12.7.2008 klo 10:50
Owlie:
Nyt näkyy oikein. Niille vanhojen viestiesi mörköääkkösille et enää pysty tekemään mitään. Jos valitsit sen merkistön automaattisen tunnistuksen, sen pitäisi pitää ääkköset jatkossakin kohdallaan ilman lisävirityksiä. Ainakin niin kävisi silloin, jos ylläpito pystyisi lisäämään sivujen koodiin sen merkistökoodaus-määrityksen.
76. PP12.7.2008 klo 10:52
HT:
Aivan söötti ristikko! Viimeiseen olisin vastannut 'kettu' ja
pieleen olisi mennyt. Selitys oli tarpeen.

Tätä HS -säiettä ajatellen, olimme saaneet polemiikkia aikaan pohtiessamme, kuinka huono vihje. Olisihan sen voinut sanoa vaikka 'pörröhäntäinen' ja niin olisi saatu sivutolkulla tekstiä. Leikki leikkinä. Hienoa, että tuo laadintasi on tallessa! Tuli hyvä mieli. :-) :-)
77. Owlie12.7.2008 klo 10:57
Kiitos HT ja Potter!

katti:
Hae nyt se lapiosi ja tule takaisin hiekkalaatikkoomme!

Jondalar: Samoin!

Bella: Koeta kestää!

Seitenvitonen: Hyvää matkaa!
78. PP12.7.2008 klo 10:59
Eki:
Vuosi 2025 oli tietysti toiveajattelua!! Tulipahan taas testattua laskutaitoni. Sormet eivät vain riittäneet ja helmitaulukin oli hukassa.

HT: tarkoitin tietysti 'olisimme saaneet...'
79. HT12.7.2008 klo 11:11
Owlie ja PP:

"Hannulle" viittaa vanhempaan veljeeni.

Muistelin ajan todellisuutta myöhemmäksi. Löytyi nimittäin nyt penkoessa lisää aineistoa, ja kyseessä näkyy olleen kahdeksansivuinen lehteni "Joulumaanantain ratoksi", alla merkintä "Nro 6-7-8 21.12.1953 JOULUNUMERO". Tehtävät ovat äidille, Heikille (vanhin veli) ja Hannulle, kolme kullekin, ja lisäksi on kaksi sarjakuvaa, Gebetsson Bentzin seikkailut ja Punainen Pantteri.
80. Bella12.7.2008 klo 11:13
Seitsenvitonen:
Oikein antoisaa matkaa!

Owlie:
Helpompi on nyt lukea kirjoitustasi.
Kiitos kannustuksesta.
81. Ulla-mummi12.7.2008 klo 11:13
Hei. Kiiva palsta. Pari viimeistä HS lakanaa olleet ratkojan iloja, pelkällä aivotyöllä systemaattisesti eteneviä ja ahaa-elämyksiä tuottavia (en omista nykästä ja googlea en halua käyttää). Jokunen sana täytyy sitten lopussa tarkistaa täältä saatavien vihjeiden avulla, kiitos niistä. Parikymmentä vuotta olen ratkonut vaihtelevalla menestyksellä (en kyllä koskaan viitsi lähettää) ja nyt olen saanut 5v lapsenlapsenkin innostumaan sekä ratkomisesta että laadinnasta :)
Se veivi on vielä auki, vihjeitä odottelen.
82. Bella12.7.2008 klo 11:18
Ulla-mummi:
Liityy jauhoihin.
83. otv-a12.7.2008 klo 11:21
Ulla-mummi, kahviinkin.
84. mummo12.7.2008 klo 11:24
minulla on melkein täysi. aion koettaa vielä itse.
myöhemmin tarvin varmaan parissa kohden apuja.
kyllä hiekkalaatikkoikäinen on parissamme.
85. PP12.7.2008 klo 11:26
Ulla-mummi:
Ilman sitä ei saatu 'rännäriin höppeitä'!
86. esko12.7.2008 klo 11:47
äiti käytti sellaista ja teki sen ajan lattea mulle.
87. mummo12.7.2008 klo 12:19
olisin tarkistanut, että tuliko muille vasempaan yläkulmaan
SUKUNIMI jollaista en ole ikänä kuullut. ootteko te muut
kuulleet, vai onko minulla väärin?
88. PP12.7.2008 klo 12:31
mummo:
Sukunimi löytyy netistä. Katsoin jostakin tilastosta, että sen nimisiä on 10 elossaolevaa. Kokeilepa piilokirjaimen vaihtoa,tuntuu ehkä tutummanoloiselta. Onko sinulla L vai aakkosissa senjälkeen tuleva?
89. Potter12.7.2008 klo 12:34
Tuolta voi tarkistaa nuo nimiasiat:

https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1
90. Hemuli12.7.2008 klo 12:43
Kun lueskelin PP:n, IH:n ja HT:n muisteloita tänä aamuna, alkoi hieman paremmin raksuttaa.

Itse ratkon ristikoita satunnaisesti. Yhdessä erään ystävän kanssa selvitän yleensä Hesarin ristikon, yksin harvemmin.
Kun sattumalta löysin tämän saitin, aloin aranlaisesti kysellä -ja vähän vinkatakin.

Aluksi vastaukset hämmästyttivät.
Tyyliin: tyypillinen aulismi, Aulis suosii tätä vihjettä, Nykäsestä löytyy, ja - hiukan kärjistetty - tätähän kysyttiin viimeksi vuonna 1988, etkö enää muista?
En tiennyt, kuka on Aulis (nimeähän ei kai näy?), Nykästä luulin jonkun ristikkoavun tekijäksi, 20 vuotta sitten en ollut kokeillut ensimmäistäkään ristikkoa.

Tunsin olevani todella eri planeetalta.
MUTTA:
Vinkkinne olivat ymmärtäväisiä. Aloin ounailla pitkiä ratkasijahistorioita. Opin muistamaan eri nimimerkkien tyylejä ja tapoja. Ihailin pitkää pinnaa, jolla moni viitsii auttaa hoksaamatonta.

Ja nyt - vaikka olenkin noviisi - tunnen melkein kuuluvani näille sivuille. Olette ihailtavaa sakkia!
91. Ulla-mummi12.7.2008 klo 12:43
Kiitos, sehän se tietysti on, viereiset meni näköjään pieleen ja johdatti harhateille.
92. marjuko12.7.2008 klo 13:11
PP ja TJV:
Tässä on ihmetelty nimeä MOSHE sukunimenä. Minustakin se kuulostaa oudolta. Mies oli syntyjään palestiinalainen, juutalainen, jonka kieli oli todennäköisesti heprea.

Sikäli kuin tiedän, heprean kielessä etunimi ja sukunimi kirjoitetaan tässä järjestyksessä, toisin kuin vaikkapa Kiinan kielessä, jossa järjestys on päinvastainen: Mao Zedong = sukunimi ensin.

Enempää pohtimatta.
93. JMP12.7.2008 klo 14:06
Marjuko, jos noin on se selittäisi Aulis Lehdon tarkkaavaisuuden moniin asioihin. Mukava kuulla
tuo puoli asiasta.

Sinä Owlie omaat sellaisen määrän empatiaa, että
siitä olisi vaikka muille jakaa. Olet hieno ihminen.
94. iso S12.7.2008 klo 14:55
Ehdottomasti samaa mieltä että "Dayan ja suku" pitäisi olla "Dayan ja kaimat". Mielenkiintoinen oli marjukon tieto että Dayan on syntyperäinen palestiinalainen. Ei toki syntyperäinen israelilainen, koska syntyminen tapahtui 1915 (kibbutsin toisena lapsena; vanhemmat olivat muuttaneet Ukrainasta), siis paljon ennen Israelin valtion muodostamista. Wikipediasta voi tarkistaa esimerkiksi Dayanin lapsien nimet; heidänkin sukunimensä on Dayan, vai olisiko uskottavaa että isällä, tyttärellä ja pojalla on eri sukunimi mutta kaikilla sama etunimi? Dayanin poika on muuten Mauno Koiviston tyttären kaima!

Nimien järjestys on käsittäkseni Unkarissakin päinvastainen, mutta ne käännetään muuaalla yleensä ns. länsimaiseen järjestykseen. Esimerkiksi jalkapalloilija Ferenc Puskas on Unkarissa Puskás Ferenc.

Jälleen kerran totean että täällä on useita umpikaraistuneita hesaristeja. Olihan tämä helpompi kuin jotkut viime aikoina nähdyt, mutta kyllä tämänkin kanssa on tottumattomalla sormi suussa Vapaalla ristikkolehtiasteikolla tämä on hyvin tiukka rutistus.

Minulle tuotti vasemman yläkulman aukioon kiinni pääseminen vaikeuksia. Sinne pääsee tosin sekä alhaalta että oikealta kolmen piilokirjaimen kautta, ei huono, mutta jokaisesta sanasta saa poikittaisen sanan ratkaisemalla avuksi vain yhden kirjaimen. Moni aukeaman sanoista on lisäksi (kohteliaasti sanottuna) kakkosluokkaa.

Googlen tarve tuli eteen kun Hannan mies ei ollut tuttujani. Vihjeeksi olisi voinut käydä "munii Espanjassa", mutta kieltä osaamattomana luultavasti munin siinä määräävän artikkelin kanssa. Oli miten oli, tuossa kohdassa taisi olla vierekkäin ristikon huonoin ja hienoin hetki. Harvoin 2+1 suttua on noin täsmällinen vihje sanalle jolla ei näennäisesti ole mitään tekemistä kuvan kanssa!
95. Täyttäjä12.7.2008 klo 16:33
Oletteko muuten huomanneet, että ristikon painojälki on tässä ristikossa erinomainen. Erisnimienkin tekokauno on ihan luettavaa.
Ratkon vielä omin avuin, joten loppuviikosta sitten lisää
96. toippa12.7.2008 klo 17:13
Hellou fellows!

Owlie:

En ihan ehtinyt torille at noon. Olitko? Tapasitko ketään?

Nyt on piru parissa paikassa ihan elvästi merrassa, kun ei ansa aukea, vai onko ajatus raukea?

1) Tuo kolmannen harmaan vasen ala-neliö kisun kanssa ei suostu örveltymään auki, vaikka millä sovittais. He he ja se sisältä ulos vie taas I-haan pihalle.

2) sit toi keski ihan alas - kylärykelmä - jota täällä on jo monissatuumin moitittu! Miten voisi todentaa ton yhden piilarin?

3 sit vasen lievästi ala/keski tuon stepparin yläpuolelta, mikot, kieli ja boxi hakusassa ja siitä itään help´in alla tää talorykelmä?

Nämät siis tökkii tällä yrittämällä. Auttakee nyt hyvät immeiset.

Bella - täällä met olemma kaikki samalla ilolla toisiamme tukemassa - häiriköistä viis veisaten.

Katti ja Jondalar ja muutkin harvinaisiksi käyvät kaverit tulukee nyt ihan reippaasti takaisin kehiin.
Kyllä teitä tällä säikeellä kaivataan
97. otv-a12.7.2008 klo 17:27
toippa,
3, kieli on sellainen, etten usko oikein ristikkoon taipuvan, kun eivät käytä vokaaleja kirjoitettuna. mikot menee satujen suuntaan. boxi taas on "etunimi" eräälle kasville.
1, kisu tekee mitä ainakin me. kaksi sanaa sen alla kovin tavallisia.
2, ei ole mulla nykästä, jotta voisin tarkistaa.
98. toippa12.7.2008 klo 17:58

Kiitos otv-a - jään makustelemaan, ei ainaskaan heti näin syrjäsilmällä aukene.
99. pelaaja12.7.2008 klo 18:17
toippa: 1. huomaathan, että siinä 2 vihjettä, yksikkö ja monikko (nuhaa ja vielä pahempaa) ja kissa ei ole raato ja anteeksi ? kysymysmerkki, semmoista lausahdusta varmaan olet kohteliaasti itsekin käyttänyt
-talorykelmästä esim pelaaja ihmetteli eilen illalla sillä lailla, että piilari oli näkösällä..
100. pelaaja12.7.2008 klo 18:24
otv-a: nyt alkoi kiinnostaa, minkä ihmeen kasvin etunimen sinä siitä toipan kysymästä boxista sait ? Minä sain pelkkää kulmausta, joka voi kuvata myös ihmistä
101. Ihminen12.7.2008 klo 18:29
pelaaja: Olet ihan oikeassa
102. otv-a12.7.2008 klo 18:44
pelaaja, kouluaikana kasveja keränneenä se tuli mieleen, ja googlekin sen vielä tuntee. keksi sille sukunimi (ihmiselläkin, myös etunimenä) ja etsi!
103. Hemuli12.7.2008 klo 19:06
otv-a, Pelaaja, Ihminen:

Kiinnostuin tuosta botaniikkakeskustelustanne niin että kaivoin kasviston esille. Vaikka esim. Ranunculus acris tai Caltha palustris vielä ovatkin muistissa, kyseinen Hypericum maculatum oli päässyt unohtumaan. Ja ovat, pahukset, vielä menneet lyhentämään sen "etunimen" entisestä.
104. toippa12.7.2008 klo 19:08

Ystävät kalliit! ISO KIITOS taas avuista!

Kiitosta vain kaikenlaisista vihjeistä, nyt on ihan liiapsimella loppua kohti. Eli aukesi tuo laatikkokulma!

Lähes täytetty. Vielä vinkuu toi "ejektori" - siinä hiukka ylempänä - muutamaa kirjainta? Kravattisonni pitäisi olla oikein. Mikä on toi risteytyvä etunimi? Onko vähän niinkuin suomalainen malli Monacon nuoremmasta hallitsijasta?

Vaan otv-a
en minäkään kyllä sillä nimellä löydä kasvin nimeä? Onko se joku kansannimitys?
105. toippa12.7.2008 klo 19:19


otv-a

Oikeassapas olit, kasvi löytyi googlaamalla,
ja eikös nyt voisi sanoa sen loppunimen, konsa eihän se paljasta ristikosta vielä mitään eli lisänimi on yhden suuomalaisen hiihtäjän etuniminen eli Kuisma Taipaleen!
106. pelaaja12.7.2008 klo 19:23
otv-a: meinasin jo luovuttaa, mutta onneksi Hemuli tuli hätiin. En muista, olenko tuonnimistä pekkaa kouluaikoina prässännyt. Varsinainen vihjaus, sanoisin. Eikä löydy Nykäsestä mutta Factasta löytyy, kun hakee sukunimellä

HT: hieno ! Ja onneksi on tallessa. Olen positiivisesti kateellinen.
107. Hemuli12.7.2008 klo 19:35
toippa:
En vielä muista/tiedä, keiden käytössä Nykänen kuluu. Joka tapauksessa tuo EJEKTORI kyllä selitettiin sivustyssanakirjassakin, mutta monella lauseella. Nykänen antoi nöyrästi tietonsa!
108. Bella12.7.2008 klo 20:00
HT:
Oli todella ihana pikku ristikko,
jonka olit tehnyt veljellesi ja oikein
täytettykin.

pelaajan tekstistä huomasin ja
kävin katsomassa.
109. toippa12.7.2008 klo 21:12

Kiitos vaan Hemuli.

En silti saa irti oikeeta sanaa. Meinaa väkisellä tulla vähän sellanen alan slangisanalta vaikuttava. Mulla täytyy olla jotain ratkaisevasti väärin siinä alhaalla näiden marakattien etunimen ja joutujien kanssa. Vaan kuin tuntuisivat aika oikeilta? Onko se etunimi ihkas oikea vai tekomakuinen?

Owlie - olit sie siellä torilla? Mitä kuulumisia?
110. JMP12.7.2008 klo 21:17
Hieno juttu toi HT n ristikkouran alku. Oliko pikku- vai
isoveljelle?
111. pelaaja12.7.2008 klo 21:28
no toippa: ihan oikea (vanhahtava) nimi, eikä marakateilla tässä mitään erisnimiä pyydetä, joutuu aika loppuun asti
112. Owlie12.7.2008 klo 21:30
toippa:
Kiertelin toista tuntia. Yhdet kahvit join. Haaviin tarttui nieriä, muuta syötävää, yrttejä, kukkia ja hylätystä Plussasta Kovis-ristikko. En uskaltanut puhutella ketään. Yleensä näen jonkun vanhan tutun. Nyt en . Pitää sopia tarkemmin. Kahvitelttoja oli ainakin 5 ja kansaa viljalti.

EJEKTORI: eikö armeijan käyneille tutumpi?
ETUNIMI: raamatun litaniasta yksi; lisää lopuksi vokaali
MARAKATIT: ne tavalliset.
LUONNONTUOTE: voi vaikka sitoa kukkia sillä
113. Bella12.7.2008 klo 21:31
toippa:
Etunimi on kuin yleinen kukka.
Kolmas kirjain vain edellinen.
114. Hemuli12.7.2008 klo 21:33
toippa:

Jos et omista Nykästä, se ejektori onkin vähän hankalampi vinkattava.
Pro-jektori heittää jotakin jonnekin (eli kuvan seinälle). E-jektori heittää jotakin pois jostakin. Tai tönäisee. Vaikka hylsyn pika-aseissa. Kuulemma.
Marakatit tunnistit, eli vaakasanojen alkukirjaimet sinulla ainakin ovat oikein.
Helppaako?
115. marjuko12.7.2008 klo 21:33
toippa:
Ejektorin kanssa risteävä etunimi taitaa löytyä Jaakobin pojista vähän jatkettuna, ei Monacon ruhtinashuoneesta - tämmöistä tuli minulle, olisiko muilla parempia ehdotuksia?
116. Bella12.7.2008 klo 21:38
toippa:
Sait viisi vastausta 5 sekunnin sisällä!
117. toippa12.7.2008 klo 21:40
Bella ja kaikki

No niinpäs sain - kiitos ja kumarrus! Vasta huomasin, kun kattelen Teemalta Suomen ensimmäistä tosi-tv.tä nimeltä Aikapommi!

Palaan kohta...
118. Owlie12.7.2008 klo 21:45
JMP:
Katso HT klo 11:11
119. pelaaja12.7.2008 klo 21:54
Ei silti kannata ruveta kyselemään toipan nimellä, koska tyylit kyllä tunnetaan.. esim. mummon havainto klo 11.24.
Niin se vaan on.
120. JMP12.7.2008 klo 22:09
Kiitos Owlie. En ole huomannut sitä. Taisi olla Hannun
ekoja ristikoita.
121. toippa12.7.2008 klo 22:13

Se on täytetty!

Ah - miten helppo olikaan loppuratkaisu. Ajatus vinotti siinä, että vänkhäsin väkisellä ääntä aloittavaksi peellä.

Kaikki muut olivat ihan paikallaan, kun Jaakobin poikain isännimi ja sit se poika selvis! Ja siitä aukesi se syöttövesipumppu-imuri-whatsamacallit!
Eipäs olisi taas ilman teitä onnistunut! KiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitZ!

Bella: Täytyypä käydä kattomassa se HT:n ristikko. Senhän täytyy olla jo antiikkia ja tunnearvoltaan korvaamatonta.

Owlie: Torilla on ain aniin täyteläiset tuoksut. Jonain perjantaina lupaan yrittää olla torilla keskellä päivää. Ja siinä kahvilassa, jossa kuulee puoliklassista mussiikkia! Katomma...
122. pelaaja12.7.2008 klo 22:31
toippa: tekisi mieleni kysyä, mistä päättelet sen olevan antiikkia vaan enpä kysy kuitenkaan
123. Pappa12.7.2008 klo 22:33
Kaikille tervehdys yhteisesti, hengissä ollaan ja säie on seurannassa. Lakana valmis eikä ollut liian iso ongelma pienelle ajattelukoneelle. Elikkä:

Päästä ei tuprunnut sauhua,
liekö kellään ollut rimakauhua?
Vaikkei ristikko vaikea,
älä ole turhaan haikea.
Aulikselle jopa suosionpauhua!
124. toippa12.7.2008 klo 22:51

HT

Historian havinaa tosiaan tuossa sun jouluristikossais.
Niin liikkistä. Sinua voisi sanoa jo todella emeritus-konkariksi alalla.
125. Hemppa12.7.2008 klo 22:58
Sain "Kosteiden" lisäksi toiseenkin paikkaan kahteen vihjeeseen saman vastaus-sanan. "Nicholas Tage" ja "Wood Harris"- vihjeisiin löytyy googlesta kaikille sama nimi.
Vasen yläkulma vielä "kiikastaa". Koteja ja EX-lehti sekä sen viereinen kolmas pystysana eivät aukea vaikka ex-lehdestäkin on jo vihjattu, että se viittaa naisen nimeen. Myös vaakasanat "ajoneuvoja, kovettuva, talonpuolikas ja sukunimi" ovat vielä kateissa. Saisko vinkkejä.
126. Bella12.7.2008 klo 23:10
Hemppa:
Minulle tuli WOODS ja HARRIS yhden kirjaimen ero.
127. TJV12.7.2008 klo 23:11
Hemppa: Nicholas Tage" ja "Wood Harris" kaksikot löytyvät
kyllä eri nimisinäkin. Meni aikaa vähän hakiessa, kun et
antanut paikkaa.

Mietin sopivia vastauksia muihin kysymyksiisi, jos välähtää.
128. toippa12.7.2008 klo 23:14

Hemppa

Mistäs alettais?

Ajoneuvot ovat armeijan jykeviä, kovettaa voi tällä tavalla sydämensä, talosta on alku piilossa, kocdit ovat vaimon miehen lapsuudenkoteja, ja naisen nimi on esmes ex-hiihtäjä Savolainen ja näyttelijä Saarinen (mm.salatut eläimet!)

Ja tiesittekös muuten sellaista triviaa, notta tämän ex-lehden toimittajana on mm. ollut nyk. Hymyn päätoimittaja Esko Tulusto!
129. Aksu12.7.2008 klo 23:16
Täälläkin vielä pakerretaan.
Pitäisikö luoteiskulman erisnimelle Forge löytyä etu- tai sukunimi?
Myöskään MHTAVA (!) JOKI ei tahdo löytyä.
Sana KESTIKÖ? liittyy varmaan meidän sotiimme?
130. Bella12.7.2008 klo 23:17
Tällä kertaa koteja ei ole enolat.
Sukulaispaikka kumminkin.
Lehti on tosiaankin naisen nimi.
Kauan sitten ollut lehti (n. 30v) sitten.
AJONEUVOJA on armeijaan liittyvä.
131. Bella12.7.2008 klo 23:22
Aksu:
Talvisotaan liittyvä.
132. toippa12.7.2008 klo 23:23

pelaaja:
Joo älä viitti. Autotkin saadaan jo antiikkirekisteriin alle viidenkymmenen vuoden vanhoina!

Haloo haloo väet!
Missä mennään? Minkäs ristikon olen täyttänytkään, konsa en löydä tätä Woods-Harris-paria täältä olleskaan. Onkohan se täytttynyt itsestään?
133. Bella12.7.2008 klo 23:28
toippa:
Oikea alakulma. (Ei ihan alhaalla)
134. toippa12.7.2008 klo 23:30

Aksu:

Se etunimi on Jorge ja takanimeä kysytään.

Ja tämä mhtava joki on samanniminen kuin Helsingin entisessä VR:n keltaisessa rakennuksessa Rautatieaseman ja Postitalon välissä olevan tsekkiläisen ravintolan nimi!
135. Hemuli12.7.2008 klo 23:32
Aksu:
Se on Jorge. (Minulla siis on jo paremmat lasit kuin viime viikolla!)
136. toippa12.7.2008 klo 23:36

Kiitos Bella:
Se tulikin ihan alussa ja unhottui.
137. Hemppa12.7.2008 klo 23:39
Valmiiksi tuli. Kiitokset Bella, TJV ja toippa. Menin hakoteille, kun talvisen kulkuneuvon eteen sovitin puu tai etu-sanaa ja sukunimeksi yritin sovittaa Rannanjärven kaveria.
138. toippa12.7.2008 klo 23:39
pappa

kiitos päivän piristyksestä - hienorytmisestä runosta!
139. Aksu12.7.2008 klo 23:42
Kiitokset teille, toippa, Hemuli ja Bella!

Olinpas pöljä, kun näin J:n F:ksi!
Sitten miulla on vieläkin jotakin pielessä, koska Jorgen läheinen vaakasana HYÖDYKSI ei oikein tunnu tutulta.

Kait ylhäällä olevat mustat läiskät ovat senkkanäytteitä?
140. Aksu12.7.2008 klo 23:45
Kiitos, toippa, siitä ravintolasta!
Sehän löytyi kuukelilla.
Luoteiskulma siis selvisi.

Hyviä öitä!
141. Bella12.7.2008 klo 23:47
Aksu:
HYÖDYKSI tulee viljaa.
Hieman vieraampi tosin.
Senkkanäytteitä ovat.
142. Aksu12.7.2008 klo 23:56
Kiitos, Bella, niin tuli!
En vain uskonut, että niin monta konsonanttia voi panna yhteen pötköön. Olisihan se toki pitänyt vihjeestä oivaltaa. Mutta sisältyikös ratkaisusanaan myös jokin JOKI?
143. Hemuli13.7.2008 klo 00:03
Aksu:

Vaikken olekaan ravintoloitsija, niin sanoisin, että ravintola on saanut nimensä kyseisestä joesta
144. otv-a13.7.2008 klo 00:03
Aksu, joen mukaan kai se ravintola on nimetty.
145. otv-a13.7.2008 klo 00:04
tästä samanaikaisuudesta olisivat muodostelmaluistelijat onnessaan.
146. Aksu13.7.2008 klo 00:06
Hemuli ja otv-a: Kiitti, nyt riitti!
Olisinhan sen varmaan osannut itsekin etsiä, mutta kun olin niin hätäinen!
147. Owlie13.7.2008 klo 00:10
toippa ja pelaaja:

Onneksi ei olla "uudessa maailmassa". Jenkkilästä pohjoiseen olevassa maassa minulle kerrottiin, että "meillä mikä hyvänsä 10 vuotta vanhempi on antiikkia". Ihmettelin kadulla, voisiko kaupungin vanhin talo olla vasta 1800-luvulta. Muuten aivan hurmaava kaupunki.

Täälläkin: kun isovanhemmat ovat fossiileja, niin toki vain puoli vuosisataa vanha on antiikkia :-)

Ristikkoukulin suussa nieriä on parasta lieroa. Nam.

Ollaan jo pyhässä, joten nukkukaa hyvin, runoilijapapat ja muut!
148. toippa13.7.2008 klo 00:19

Heippa vaan Owlie!

Antiikkia on niin toisin suhteellinen käsite. Henkilökohtainen määritelmä on, että omat taravat 70-luvlta alkavat ylittää antiikin rajan.
Vaan löytyyhän niitä määritteitä ja määrittelijöitä aina. HT:n ristikko vuodelta 1953 A.D: on kyllä kiistelemättä antiikkia ja arvoaksta sellaista.

Hyvää ja kaunista yötä ja nieriän näköisiä uneja. Nuuh!
149. Jondalar13.7.2008 klo 01:07
Aulis jaksaa yllättää. Mukana on vanhoja sanoja, mutta aina jotain uutta. Siinä se viehätys on. Voin yhtyä aikaisemmin täällä sanottuun tästä ristikosta, kiva oli työpäivän jälkeen perjantaina täytellä komealla parvekkeellani sopivasti vaativaa kesäristikkoa. Hannan löysin helposti googlesta, haulla 'Hannan mies', sitaatteja Raamatusta paukahti ruutuun. Viimeiseksi jäi Forgen tapaus. Niin sen nimen näin ja sitä hain, turhaan. Katsoin suurennuslasin onko se Forge vai Forgo vai jokin muu. Apu löytyi taas kerran Spectrumista. Ratkaisusanassa oli alkukirjaimia valmiina kolme kokonaista, sieltä hain ja selvisi että miehen nimi oli Jorge; sen verran epäselvää on fontti.

Katselin Ekin kolme vuotta sitten avaamaa säiettä nimeltä Ultra Bra, katsoin sitten Sergio Leonen dollaritrilogiaa. Kaikki liittyy ristikkoon, älkää huolestuko. Lännenelokuva uskalsi yllättää uudenlaisella formaatilla, samoin Ultra Bra ja suosio oli suuri. Iso S oli verrannut silloin kolme vuotta sitten (mainitsemassani säikeessä) ristikon laatimista Pentti Haanpään työmieheen, kysymys oli siitä, tarvitseeko työtä tehdessään kuunnella loppuasiakasta. Aiheesta oli Eki tehnyt alustuksen, lukekaa itse ettei tule väärintulkintaa.

Olitte minua muistaneet kommenteissa, toippa, Owlie, JMP ainakin, lämpimiä sanoja!

Voin kertoa viime viikon ristikosta sen verran, että jouduin jälleen kerran kaivamaan lehtiroskiksesta iskemättömän ruudukon ja täyttämään uudelleen. Ja kaikki vain kahden puuttuvan pisteen tähden, niiden syöpäläisten päältä. Ja kun muistan saman vihjeen olleen kerran ennen, "E E" , kummastakin ilmansuunnasta puuttuu pala, siis ei päätä ei häntää. Viime kerralla älysin sen aika mukavasti, olin nyt unohtanut. Samaan sanaan on ollut hauska vihje *Käyvät yli ymmärryksen* . Ahaa oivaltamisen ilo oli aito.
150. toippa13.7.2008 klo 01:22

Jihuu Jondalar! Parempi myöhään!

Valvon katsomassa teeman tosi-tv:yötä, leppoisan tumman kesätuulen vilvloitellessa jalkoja.
Antti Eskola hannaroi vastaan spykodraaman esittämisessä. Homma on filmattui jo 1983, aika mielenkiintoista.
Muistattekos kun sensitivity training rantautui. Olikohan se 70-luvulla. Sehän sai aika vaarallisiakin muotoja. Muuan ihminen päätyi sen seurauksena jopa itsetuhoon.
Eli ei mitään leikin asiaa. Eskola just jankkaa, ettei halua mitään pelleilyä vakavilla asioilla.
151. HT13.7.2008 klo 01:29
JMP: ei Hannun vaan Heimon ekoja, tässä tapauksessa siis Hannulle.

Pannaan nyt tasapuolisuuden nimissä myös Heikki-veljelle värkätty luomus:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/z.jpg

Kynän jälki oli pikkuisen muuttunut kuusitoista vuotta myöhemmin Suomen Kuvalehdessä:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/sk.jpg
152. marjuko13.7.2008 klo 09:29
UUPS! Hyi minä.

Huomasin höläyttäneeni eilen vahingossa yhden ratkaisusanan. Pyydän nöyrästi anteeksi niiltä kuumaverisiltä, jotka pahastuivat. Tuskin sain nukuttua tämä raskas synti tunnollani mutta en jaksanut yöllä tulla tänne puhdistautumaankaan.

En uskalla luvata mitään, mutta yritän olla jatkossa vähemmän impulsiivinen niin että kaikki saavat iloita omista oivalluksistaan.
153. Bella13.7.2008 klo 10:12
Jondalar:
Et tiedä kuinka on ollut sinua ja kommenttejasi
ikävä. Nyt on niinkuin pitääkin olla.

Olenko oikeassa, että olisi jo kolmas
kerta kun käyt lehtiroskiksella.
Sano naapurille suoraan: "Kun et täytä
ristikkoa niin säästä se sivu minulle."
Siten sinulla on aina vararistikko.
ps
Edellyttäen, että naapuri olisi edes puolituttu.
154. Jondalar13.7.2008 klo 10:30
Hei Bella
Ymmärsit vajavaisesta kirjoituksestani, kuinka siinä taas kävi. Olin postittanut ratkaisuni, sitten teidän keskusteluja lukiessani tajusin kirjoittaneeni väärän sanan. Kolmas kerta oli, oikein muistat. Mutta nyt lenkille, pyörähdän Halosenniemen laiturilla, kenties Lottamuseon viihtyisässä kahvilassa, Tuijalla on aina maukasta pullaa.

Toippa
Katsoin minäkin vuorotellen Aikapommia ja länkkäriä Vain muutaman dollarin tähden. Antti Eskola oli aikamoinen häirikkö. Olen katsonut myös Big Brothesia, hömppää ehkäpä, silti kiinnostavaa.
155. toippa13.7.2008 klo 11:32
marjuko

Hui hai sille ripittäytymiselle. Eihän täällä ole edes moista lipsahdusta huomattu! Tekeville sattuu ja sepäs hyvä, sillä silloinkos oppii.

Jondalar

Joo - aikapommi oli vain valitettavasti Antti-Pehr, vasemmisto-oikeisto, vakava tiede-hömppä-spykodraama - konfliktia koko ajan.
Oikeinhan se oli, että Antti kyseenalaisti ja muutkin anarkistit asettuivat välillä poikkiteloin. Pehrillä oli kyllä itsekiritiikkiä ja huumoriakin, vaan kun muistaa sen amerikkalisen hömppä-tieteellisen sensitivity-meiningin, niin kyllä se vähän vastenmieliseltä vieläkin maistui.
Tämähän oli nyt vain tällaista lievää yhdessäoloa sen firmoissaa käydyn "st-konsultaation" rinnalla!
Että työpaikoilla edelleenkin saisi repiä työtoverit kappaleiksi spykodraaman nimissä!? Hyvä tekosyy kateelliselle ja kostonhimoiselle kansalle!
Se aiheutti todella hämmennystä, alakuloa, pahaa mieltä ja muutaman itsemurhankin. Eli ei tod. mitään parantavaa.
(kiinnostuneet voivat nähdä eilisen edelleen Yle-Areenan elävästä arkistosta)

Kauniit onvat sinulla fillarointimaisemat. Kerro Killille terveisiä, asuu ehkäs naapurissa?
156. TJV13.7.2008 klo 11:35
HT: SK:n ristikkokuvasi loppuu todennäköisesti 2 1/2 riviä
liian aikaisin. Alimpana olevalla rivillä näkyy vain "OTAK-".
SUMA:ko puuttuu? Onko kuvassa lapiomies? Ratkaisuni on
lähellä valmistumista, jotakin mietittävää myös jäljellä. Vuoden
1969 tuote?

Hienoja laatimuksia olet tehnyt. Mikä parasta, ne ovat tallessa.
157. Bella13.7.2008 klo 11:56

HT: Olisi ollut mukava täyttää tuo
ristikko, mutta alaosa puuttuu.
Tulostin sen ja on hieno ristikko.
Aarteita molemmat.
158. PP13.7.2008 klo 12:03
HT:
Usko tai älä! Muistin elävästi tuon SK:n ristikon. Jäin nimittäin nalkkiin yläosan -BELLI -vihjeeseen. Yritin sitä suoraan alas selityksen kohdalta ja yritin 'asui Vähässä Aasiassa' selitystä siitä oikealle. Kesti k a u a n ennenkuin loksahti paikalleen. HEETTI tulikin suoraan alas ja CASUS
(belli) oikealle. Hauska déjà vu -elämys!

Minähän vuonna ristikko oli SK:ssa, n.1969 liepeillä? Muistan asuneeni ihan alkuaikoja Helsingin seudulla ratkoessani sitä, sillä tietosanakirjat olivat vielä pakattuina enkä voinut etsiä
ko. sanoja.

Kiitos HT kivasta muistosta, joka pani muistelemaan muutakin tuohon aikaan liittyvää, mm. poikani vaikean sydänleikkauksen odotuksen aiheuttamia syviä pelkotunnelmia.
159. JMP13.7.2008 klo 13:01
Kiva Jondalar, että olet mukana jälleen. Olin niin yllättynyt,
kun joku ilmoitti sen asian. En ollut käynyt muualla
(huom. uskollinen vain HS-sivulle). Se siitä ja nyt on nyt.
Oliko Tuija leiponut hyvää pullaa?

HT oli mukava huomata, ettei ristikot ole kovasti muutuneet
aikojen myötä. Se eka oli vähän helpompi.
160. mari13.7.2008 klo 13:23
eka kerta, kun olen täyttänyt tähän saakka ilman teidän
vaivaamista. nyt kysyisin MHTAVA joki, voiko tulla
vastaavanlainen se vastauskin?
161. Bella13.7.2008 klo 13:25
mari:
Kyllä ja nimenomaan tulee.
162. HT13.7.2008 klo 13:27
Ei tullut mieleen, että joku rupeaisi ristikkoa täyttämään, joten panin näkymään vajaan kuvan, kun se sellaiseksi sattui jäämään.

Tuossa on alaosa erikseen:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/ska.jp g

ja tuossa koko teelmä:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/skk.jp g

Ristikko oli SK:n numerossa 36/1969, ja toimittaja totesi ratkaisun yhteydessä: "Hiukan alle 200 vastausta. Piti ottaa 14 kpl, ennen kuin kertyi 3 oikeata!"

Alla on numeron 51-52/1969 ristikko. "Vastauksia vain 291, suuri osa virheellisiä. NAITTAA ja WALTARI (jopa Kastariksi sanottu!) pahimmat kompastuskivet.)"

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/sk4.jp g

SK 15/1970: "Tämän vuoden vaikein! Vain 190 vastausta, niistä 4/5 virheellisiä! Yhtenä syynä alanurkassa oleva puunrunko, missä oleva RASTI kuvan pienentyessä heikkeni
(suurennuslasilla sen toki erottaa). THOT oli toinen kompastuskivi. VIKApään kohdalla hyväksyin myös VISApään ja VIHAmiehen."

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/sk3.jp g

Seuraavasta sanottua: "Vääriä vastauksia löysin puolitoistasataa!" Ratkaisijat: "kiero kuin korkkiruuvi", "kiva, vaikka kelju", "ovelia kohtia".

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/sk9.jp g
163. Bella13.7.2008 klo 16:40
HT:
Sitä alaosaa ei tullut, vaan tuli pari
sivuosaa.
Tuli kaksi uutta ristikkoa ja kokonaisina.
Oli tosi kiva niitä täyttää.
164. Jondalar13.7.2008 klo 16:48
Kyllä kesällä on mukava olla pihalla. Vaelsin Rantatiellä, vastaan käveli kilpatahtia Antti Kempas, valmentaja polki pyörällä vierellä. Syvärannan kohdalla muistin toipan linnun hautajaisia, koska sillä kohtaa pari viikkoa sitten eräs täti koetti auttaa liiskaantunutta kastematoa. Ystävällinen täti kysyi minulta, kummallekohan puolelle tietä mato haluaisi autettavan. Vastasin, että kyllä se varmaan tuonne järven puolen metsään on suunnitellut menevänsä. Kysyi vielä, mahtaako madolle kasvaa uusi häntä. Vakuuttavalla äänellä sanoin, että kyllä niille uusi häntä kasvaa.
Laiturilla kauan katsoin, imin sisälleni järven tunnelmaa. Muistin lapsuuden kesiä Kainuussa, peilityyni järven pinta, hiljaista soutelua, ongella muutama ahven nuotiolla paistettavaksi. Kolme lokkia riiteli yhdestä kalasta. Kahvillakin kävin, ilman pullaa, vatsa ei saa kasvaa. Sama kahvila on Kaija Koon kantapaikka, usein ollaan samaan aikaan istuttu. Kaijaa en nyt tavannut.
165. mari13.7.2008 klo 17:44
kiitos Bella. vasemmalla ylhäällä talo joka näkyy vain
osaksi, niin siitä tullee kolmen kirjaimen jälkeen loput?
166. Owlie13.7.2008 klo 18:07
mari 17:44
Tulee.

Sorry, Bella.
167. Bella13.7.2008 klo 18:16
Owlie.
Mitä tommonen sorry nyt on.
Ei kysymys ollut minulle.
Kiitos kun neuvoit.
Vai mitä sillä sorry sanalla
tarkoitit?
168. Owlie13.7.2008 klo 18:27
Bella 18:16
Kun en halua johtaa minkäänlaisia tilastoja (säie 303 lienee), yritän kirjoittaa lyhyesti ja "harvoin".

Lue 2. lauseeni: Sorry, Bella, että kiilasin väliin ; )

Ylläpito toimi kiitettävän nopeasti edellisessä HS-säikeessä.

Jatkan nyt istutusharjoituksia partsilla.
169. HT13.7.2008 klo 18:38
Bella: kyllä minun monitoriini tulee osoitteesta

_http://files.myopera.com/HeT/albums/565787/ska.jp g

ristikon 14 alinta riviä koko leveydeltä (18 riviä).
170. pelaaja13.7.2008 klo 18:46
HT ja Bella, minäkin 'sain kaiken', onneksi

Owlie: ei välitetä mistään tilastoista. Moni hyvä asia voi jäädä kirjoittamatta ja lukematta, jos laskemme, kuinka mones kerta tai rivi tää jo on
171. Bella13.7.2008 klo 19:02
HT:
Nyt sain sen loppuristikon. Kiitos.
172. Bella13.7.2008 klo 19:40
pelaaja:
Oletko täyttänyt ne ?
Minä olen.
173. pelaaja13.7.2008 klo 19:59
Bella: en ole vielä aloittanut täyttämistä, säästän pahan päivän varalle tai paremminkin hyvän eli sitten aloitan, kun on oikein aikaa rentoutua. Näissähän ei ole sitä viimeistä palautuspäivää-:) Saatan turvautua sitten apuusi, koska olet jo saanut valmiiksi. (HT:lta en varmaan kehtaa pyytää vinkkiä) Vaan on hienoa, että tämmöiset saimme !
174. Bella13.7.2008 klo 20:22
pelaaja:
HS-palstalla ei ole oikein sopivaa.
Ei ollut helppoja.

Edellisellä sivulla taas häirikkö iski.
175. pelaaja13.7.2008 klo 20:32
Bella: joo, yritän tietty itse (ja ollaanhan me nytkin HS-palstalla..)
-tuollaiseen häiriköintiin ei olekaan täällä usein tarvinnut törmätä
176. Bella13.7.2008 klo 21:04
pelaaja:
Onneksi ylläpito oli taas nopea!
177. JMP13.7.2008 klo 22:45
Olitteko kaikki katsomassa Levengoodin haastattelua.
Siellä vieraili "maailman vanhin teini" Danny.
178. Aksu13.7.2008 klo 22:52
Hei, nyt pitää kirjoittaa, kun olen vähän epävarma.

Olen tarkistamassa tekelettäni, ja sanasta Himos länteen on vihje PA-NOK-SIA. Ratkaisusana ei mielestäni kuitenkaan vastaa vihjettä, vai?

Esimerkki:
Saatan pelata lottoa tietyllä panoksella silloin, kun jaossa on mahtava summa euroja eli voittoXXXXX (ei voittopanos) on huomattavan suuri. Näinkö sen pitää kuitenkin olla, vai onko miulla joku vaakasana väärin?

Samoin olen miettinyt länsireunan vihjettä JOUTUJIA, mutta se ei tarkoittanekaan JOUTUISIA.

Kolmanneksi vielä 'panoksia' -vihjeen alavasemmalla on harvinaisia sukunimiäkin.

Miltä kuulostaa?
179. marjuko13.7.2008 klo 23:21
Aksu:
Siihen PANOKSIA minulle tuli sana, jota Nykänen esimerkiksi ei tunne, mutta joka mielestäni vastaa ajatustasi. Siitä tulee siis monikko tähän.

JOUTUJAT: ei ole kysymys ajasta, paremminkin tilanteesta, joka on heille ääriratkaisu.
180. otv-a13.7.2008 klo 23:21
Aksu, panoksista syntyy XXXXX ja ehkäpä jos paljon panostetaan, niin kai niitä voisi olla monta.
ei varmaan ole ehtivistä kyse, vaan jonnekin joutuvista, vaikka roskikseen.
sukunimistä en keksi, mitä tarkoitat.
181. otv-a13.7.2008 klo 23:23
taas samanaikaisuutta vastauksissa
182. Aksu13.7.2008 klo 23:28
Kiitokset, marjuko ja otv-a! Sain tukea teiltä.

Sukunimiä-vihje on pari riviä panoksia-vihjeen alapuolella. Vastaukseni muistuttaa enemmän meren selkää. Oisko Väisäsen mukaan niitä ollut alle 5 -> 34, riippuen siitä, mikä on sukunimen perusmuoto ja miten suku nimeään taivuttaa.
183. TJV13.7.2008 klo 23:31
Aksu: Panoksista tuleva sana ei ehkä ihan vastaa ratkaisun
sanaa, joutujista en tunne tuskaa panna, mitä näyttää tulevan.
Sukunimeä en nimihaulla löydä yhdellä enkä kahdella
konsonantilla. Eikä mieleen tule, kuinka saatavaa sanaa voisi
muulla tavoin vihjata.
184. otv-a13.7.2008 klo 23:35
Aksu, löytyi sen sukuniminen googlesta, ei kuitenkaan suomalainen.
185. otv-a13.7.2008 klo 23:38
kaukaisesta saarivaltiosta useampikin ja joku shakkihemmo, liekö hänkin sieltä sukuisin.
186. Aksu13.7.2008 klo 23:45
otv-a,
nyt en ymmärrä, ihan kuin joku kirjain olisi meillä erilailla. Miun sukunimiä löytyy väestörekisteristä ja yhden autokoulun nimikin näkyy olevan sellainen, ihan Suomessa.
187. toippa13.7.2008 klo 23:45

Siihen nyt vain tuli mulla net kirjaimet muita kautta, enkä ole edes tarksitanut löytyykö. Mahtaa löytyä, konsa muut ovat oikein? Eli F eteen niin tulee elukat - eikö?
188. Aksu13.7.2008 klo 23:47
toippa,
JOO! Kiitos!
189. Aksu13.7.2008 klo 23:49
otv-a,
mihinkähän siulla enstex valo (lux) lankeaa? Olisiko se ero siinä?
190. otv-a13.7.2008 klo 23:56
Aksu, sinne suuntaan valo lankeaa, mistä aamuisin valoa tulee.
toipan kanssa samaa mieltä.
hei, siis mä hain googlesta yhdellä keskikonsonantilla, oiskos se se ratkaisu???
191. TJV13.7.2008 klo 23:56
Aksu: Minulla olikin virhe, olin pannut leivonnaisen sukunimistä
pari ruutua oikealle. Silloin tuli väärä kirjain "siihen ensin valoa"
sanan kolmanneksi. Joten toipan ratkaisun mukaan muutan.
Tällöin alkaa sukunimikin olla autokoulun omistajan mukainen.
192. Aksu13.7.2008 klo 23:57
otv-a,
hyvä juttu, samoilla jäljillä ollaan!
193. otv-a13.7.2008 klo 23:58
siis olenkin toipan kanssa eri nimessä. molempi kai parempi tässäkin asiassa, ratkaisuahan se ei muuta mikskään.
194. toippa14.7.2008 klo 00:00
Heippa porukat

Kyllä sieltä löytyy näitä elukoita vaikka kuinka monta sekä etu- että takanimisinä ihmisinä samalla nimellä - siis kaksoiskonsonantin kanssa - ei ilman!
195. otv-a14.7.2008 klo 00:03
toippa, kaukaisilta saarilta kyllä löytyy yhdelläkin konsonantilla, mutta nyt marseljeesia hoilaamaan.
196. toippa14.7.2008 klo 00:06
otv-a

Niinno xsamahan kai se on kumpaa käyttää, sinun mallissasi näkyi löytyvän yksi Josef, Richard ja lieneekö ihan supisuomalainen Tommo!?
197. toippa14.7.2008 klo 00:13

otv-a

missä marseljeesia? ja minkä johdosta?
198. toippa14.7.2008 klo 00:15
otv-a

älä vain sano, että olet Paraisilla Seinäjoen rannalla?
199. otv-a14.7.2008 klo 00:23
toippa,mikä päivä tänään? ja koto-suomessa vaan, omassa stadissa. ristikko valmiina.
200. toippa14.7.2008 klo 01:07
otv-a

No niinpäs - ja tietty oikeeta samppakaljaa lasissa?
Valmista täälläkin. Eikä näy ketään ensiapua tarviiviakaan.

Minäs käväisin vorssan Tammelassa kuvataidetta ja mussiikkia katastamassa. Ja taas kerran huomasin, kuinka kaunis tämä armas Suomemme maa on! Etenkin kesäisin.

Laulelin rakkaalla unkarilaiselle ystävälleni Maalaismaisemaa ja muita - oikeita - suomalaisia kansanlauluja. Olipas ihanaista olla on the road again! Päätettiin kyllä lähtee pohjosen turneelle lähimmiten! Kyllä levottomia jalkoja jo taas niin kutittaa...
201. Leto14.7.2008 klo 08:31
Miksi ette käytä aivojanne ensin, ennenkuin kyselette täällä? Aivan turhaa löpinää sivukaupalla. Samat ihmiset kirjoittavat yhteen saittiin kymmeniä kertoja samat selitykset.
202. toippa14.7.2008 klo 09:18
Leto

Kuulehan sie Leto - tahotko sie elämäsi ensimmäisen anatomain luennon vai mitä?

Onko sinulle uutinen, että ihmiset ovat erilaisia. Ei tosiaankaan parempia tai huonompia ratkojia, vaan
E-R-I-L-A-I-S-I-A.
Toisille yksi tapa täyttää on omiaan, toisille toinen. YKsi haluaa apuja enemmän, toinen vähemmään. Yhdelle yksi kohta tökkii, toiselle toinen.

Jos sinä olet niin omaehtoisen nero, että et tarvitse näiden sivujen apuja, niin sinunhan ei tarvitse edes - mieliharmiksesi - käydä täällä neuvomassa tyhmempiä.

Ja kuka sinun mielestäsi saa loppujen lopuksi määritellä, mitä täällä saa kysellä tai ei? Sinäkö - kerrannaisvieras - vai me täällä hs-säikeellä kyselevät ja vastailevat samat ihmiset?

"Miksi ette käytä aivojanne ensin, ennenkuin kyselette täällä?"
Ehkä sinun olisi pitänyt konsultoida ensiksi Ekin kanssa tästä maailmanpolttavasta kysymyksestä, ennenkuin kirjoittelet tänne "aivan turhaa löpinää" rivikaupalla.

Katsos - sen vuoksi täällä viihtyy, kun täällä lähes kukaan ei luule itsestään liikoja!

Still - no hard feelings!
203. Hillevi14.7.2008 klo 10:09
JMP: Katselin Levengoodin, fiksu mies tuo Danny ja Levengoodkin niin vekkuli kaveri että.
Kiitos Eskolle terveisistä.
Ryhdyn tummentelemaan ristikkoani, siinähän sitten puutteet paljastuvat.
204. Hemuli14.7.2008 klo 11:29
Leto,
pikku lisäys.
Luuletpa sinä tämän säikeen käyttäjistä paljon ja hyvää.
Arvelet, että aivojamme käyttämättä olemme päässeet siihen pisteeseen, että tulee seinä vastaan.
Teenpä paljastuksen: ei onnistu.
205. mummo14.7.2008 klo 13:59
miehän sanoin, että joukossa on ollut koko ajan se
hiekkalaatikolla inttäjä. tunnen tuon kirjoituksesta.
206. mummo14.7.2008 klo 14:03
se piti sanoman vielä, että samasta asiasta valitti
aiemminkin. turhista löpinöista ja liian pitkistä
kirjoituksista.
207. Hemppa14.7.2008 klo 14:11
Wood ja Harris nimiin sopii keskimmäiseksi ainakin kolme vokaalia, mutta mikähän niistä mahtaa aikanaan olla ratkaisussa. Ensimmäinen, viides vaiko viidestoista. Kaikki löytyy googlesta.
208. Aksu14.7.2008 klo 14:18
Hemppa:
Vuokilan mukaan Wood ja Harris ovat sukunimiä, ja viidestoista kirjain olisi se oikea.
209. Hemppa14.7.2008 klo 14:44
Kiitos Aksu. Muutan sen vielä kolmannen kerran. Ensimmäistä ja viidettä oon siihen jo sovittanut.
210. JMP14.7.2008 klo 14:56
Tsau Hillevi. Olen katsonut ne kaikki. Yllätyin positiivisesti
Dannyn suhteen. Todella fiksu kaveri. En ole tosin
koskaan ennen kuullut hänen haastatteluaan.
211. eslo14.7.2008 klo 20:11
moi kaikki ystävät ja kylän naiset ja miehet. Hillevi, joko
olet tummennellut kaikki. on siinä työtä, kun on lakanassa kokoa. hemmetin kauniisti Jondalar kuvasi vehmasta
Suomen luontoa ja todella liikuttava juttu siitä tädistä
joka yritti pelastaa lieron hengen sekä se ettei ollut
varma kummalle puolelle mato olisi halunnut mennä.
Kyllä se häntäkin kasvaa uudelleen, kasvaahan se
sisiliskollekin!
212. mummo maalta14.7.2008 klo 20:21

Olipa kiva lukea teidän kaikkien pähkäilyjä nyt jälkikäteen.Ei ristikkoni vieläkään valmis. Olin lietsussa, savolaisittain, en ehtinyt ratkoa enkä lukea.
Ihanaa, että meitä on niin moneksi näillä palstoilla ja ratkomassa. Olen kai erilainen nuori --- ei kun siis tosi vanha, koska minulle vaikeita kohtia ei kukaan kysele. Ja päinvastoin.
Ratkomisessa on suurin ilo tuntea joskus ahaa-elämyksiä.
Tällä kertaa erittäin hykerryttäviä on m.m.
Kuinka alasin voi liittyä juomiseen
Mitä Aatami on tokaissut
Kuinka myös ura voisi olla paatti
Ja entäs kalalinnut
Ja musteläiskät ihan muuta kuin psykologin testi
Kukaan teistä ei muista kuinka Kristiina Söderbaum virutteli varpaitaan mhtavassa virrassa, jolla oli silloin eri nimi. Smetanakin sille sävelsi, ei kuitenkaan hapankermaa
Rytö ei mielestäni liitu mihinkään rakennettuun, vaan on luonnossa .
Ja entäs pirteä Day 40-luvulta, jolloin O´Dayta ei tunnettukaan
Monta muuta mukavaa juttua. Moni kohta selvittämättä.
Olen Sanaseppo, mutta lehtensä on minulle liian vaikea.
Koskaan en ole ostanut yhtäkään ristikkolehteä !

En osaa olla minimalisti, olen jaarittelija.
Hellepäiviä tulossa ja rankkoja sateita, siis kesää.
213. toippa14.7.2008 klo 20:44

mummo maalta -

ooooops!

kiitosta selkeästä täsmävihjeestä. se piilokirjain minulle luontevimmin siihen kohtaan kyllä tulikin, vaan hyvä saada vahvistusta näin viattomassa muodossa.
214. mummo maalta14.7.2008 klo 21:05
Se talorykelmä lipsahti minulta vahingossa. Sitäkö tarkoitit vai jotain muuta?
215. Bella14.7.2008 klo 21:07
mummo maalta:
Virkistävää kaikin puolin oli lukea sinun kirjoituksesi.
On niin mukava lukea kirjoituksia, jotka ovat
loistavalla huumorintajulla sävytettyjä,
sillä sitä sinulla on.
Tällä hetkellä sataa vettä, mutta
aiemmin paistoi aurinko ja huomena
paistaa taas, siis kesä jatkuu, joten
hyviä kesäilmoja sinne maalle.
216. PP14.7.2008 klo 21:24
mummu maalta:

"Kukaan teistä ei muista kuinka Kristiina Söderbaum virutteli varpaitaan mhtavassa virrassa, jolla oli silloin eri nimi."

On meitä täällä muitakin, vaikken muistakaan oliko "Lumpeenkukka" vai "Kultainen kaupunki" juuri se elokuva, jota tarkoitat. Tosin näin ne vasta kun olin 50-luvulla tarpeeksi vanha katsomaan. Molemmissa itkin ja mikäli näin oikein, myös silloinen poikaystäväni (myöh. aviomies) pyyhki silmäkulmaansa.
217. toippa14.7.2008 klo 21:38

mummo maalta

sitäpäs, vaan nou hätä! näitä sattuu jokahittelle!
Kiva saada historiankertausta jokiloista ja muutakin muistitietoa.
218. marjuko14.7.2008 klo 21:40
mummo maalta:
Kyllä täällä vielä jokunen muistikuva on vaikkapa Kristina Söderbaumista ja siitä ylitsepursuavan dramaattisesta elokuvasta, jossa hän näytteli! Vastanäyttelijästä minulla ei ole mitään mielikuvaa, mutta musiikista kyllä.

Tässä ristikossa kysyttiin vihjeellä MHTAVA erästä jokea. Joki on saksalaisittain (Die) Moldau, Prahan läpi virtaava Elben sivujoki. Tsekkiläinen säveltäjä Bedrich Smetana loi iki-ihanan sinfonisen runoelman "Isänmaani" (Ma Vlast), jonka tunnetuin osa Moldau lienee.

Eikös elokuvan nimi ollut "Kultainen kaupunki"? Musiikkiin on viritelty jossakin vaiheessa sanojakin:"Prag ist eine gold´ne Stadt..." u.s.w. Muistatko?

Kiva että muistikammioiden kätköistä nousee positiivisiakin asioita. Muuten, tykkään smetanasta sekä isolla että pienellä kirjaimella.
219. esko14.7.2008 klo 21:54
on se noloa, kun ei osaa kirjoitaa omaa nimimerkkiä enää.
eslo sinne tuli, mutta milläs otat pois.
220. mummo maalta14.7.2008 klo 22:30
Nyt nämä jutut menee muille maille vierahille.
Se elokuva oli lapsilta kielletty,kumpikin kai, mutta mulle pantiin korkokengät ja huuliin maalia sekä huopahattu silmän päälle kuin Veronica Lakella. Kummitädin kynkässä livahdin sisään. Mitä kiellettyä siinä sitten oli. Kun sen katsoi 50 vuotta myöhemmin, ei siinä mitään kummaa ollut. Kiva kun näyttävät vanhoja " oikeita" filmitähtiä ja kymmenen kirjaa lapsuudesta tv:ssä tänä kesänä.
Nyt lopetan 40-50-luvun jutut. Toven kanssa nyt Harukselle.
221. Jondalar14.7.2008 klo 23:20
Ihania, positiivisia ajatuksia. Kaukana kauna ja paha tahto. Aina ei voi olla varma, pitääkö kukaan sanoistasi vai tuleeko lunta tupaan. Paras tapa käyttäytyä on olla oma itsensä, jos kerran suhtautuminen kanssaihmisiin on empaattista. Hyvä oli mummon puheenvuoro; ristikon helmet poimittu. Aatamin sanat ja kalalinnut, aina on Auliksella takataskussa yllätys.

Omia pikku tarinoita kun heittää sekaan, tahtoo jäädä pelko että kohta saa pyyhkeitä. Ristikkoon kuulumattomista turhista höpöttömisistä.
222. Bella14.7.2008 klo 23:57
Jondalar:
Se nyt vaan helposti lipsahtaa siinä
vaiheessa, kun ristikot ovat täyttyneet,
ns viihteen puolelle. Täällä kun on monia
mukavia ihmisiä joille on kiva kirjoitella.
Tuskin se nyt ihan oikeasti ketään haittaa,
jos mukavia täällä vähän jutustaa.
Aina voi ohittaa, jos ei tykkää.
Hyvää yötä Jondalar ja kaikki muutkin
ystävät!
223. toippa15.7.2008 klo 00:13

Jondalar

Samoin mielin kuin Bella
halusin lohdutella
jos jotakin niin hirveesti haittaa
että juttu täällä maittaa
voi toisaalla viisastella

Sateista yötä ja kauniskaarisia unia!
224. esko15.7.2008 klo 13:51
päivää kaikille. eritoten "Veronica Lake"lle!
Bella ennusti, että tänään paistaisi ja oikeassa oli. Jondalar
tuus vähän tänne "höpöttelemään"! On niin hiljaista, ettei
voi suututtaa ketään. voihan sitä vaikka kuiskata.
225. mummo15.7.2008 klo 15:25
taitaa kaikki olla ulkona näin kauniilla ilmalla tai ei oo
assii, kuten murteessa sanotaan. ristikot jo postissa
enää en voisi korjata mittään.
226. Waari15.7.2008 klo 16:59
Alapuolella vas.reunalla pari sanaa tökkii. Vaakasana Mikkoja ja
tähään liittyvä pystysana Filmihahmo. Ei vaan meinaa kirkastua, jokin tukos minulla on. Muuten tämä sistikko on ollut miellyttävä ratkoa, muutamasta kyseenalaisesta vihjeestä huolimatta.
227. Hemuli15.7.2008 klo 17:48
Vaari,
luulinpa minäkin ensin, että filmihahmo olisi Jumbo ja ystäväni sanoi luulleensa, että se on Bambi. Ei ollut kumpikaan.
Ensin on kai keksittävä, että Mikot loikkivat metsässä, filmihahmo tulee sitten itsestän.
228. Waari15.7.2008 klo 19:48
Kyllä Waarille nyt sytytti, kiitos Hemuli!
229. pelaaja15.7.2008 klo 19:50
huomattavan hiljaista - mutta Eskolle terveisiä: kyllä sen tiesi, että eslo oli esko.. minäkin kerran olin vähällä tituleerata itseäni pilaajaksi, mutta ehdin korjata. Teinpä siis tässä ihmetellessäni kirjoitusvirheharjoituksia eri nimimerkeistä ja syntyi hauskaa jälkeä-:)
230. esko15.7.2008 klo 20:58
pelaaja anti tulla.
231. pelaaja15.7.2008 klo 21:24
esko: tais mulla mennä pupu pöksyyn mutta tässä pari, joitten huumorintajuun uskaltaa luottaa - SMH= hmhh.., JMP = jep, PP= pa, Owlie = ellie, TJV= tvh (jos joku muistaa, mikä tvh oli), HT= hsst, Bella= vellu, Aksu= kisu jne.
terveisin pilaaja
232. esko15.7.2008 klo 22:32
tostahan voisi jatkaa pitkään. ainoa mikä tuottaisi
vaikeuksia olisi Jondalar. vai saisitko siitäkin?
233. Jondalar15.7.2008 klo 22:46
Siihen aikaan kun olin aktiivinen chatissa keskustelija, nickini kirjoittaminen oli kumppaneille vaikeaa. Sanoin, että ensin Jon ja sitten dalar, kyllä se onnistuu. Hyvä ystäväni oli Dinhaba, nimi on isossa Kirjassa; Dinhaballe sanottiin haba haba tsut tsut. Kyllä chatissa oli hauskaa, kauan sängyssä unta ootellessa naurusta hytkyi kun muisteli sessiota.
234. Vili16.7.2008 klo 09:37
Tällä kertaa oli ihan kiva ristikko jonka sain täyteen ihan omin avuin, mutta tuolla keskustekun alussakin mainittiin tuosta saman sanan tulemisesta ristikkoon. Heräsi kysymys, onko laatijoille olemassa ns. "viralliset" säännöt, kuka ne on laatinut, kuka niitä valvoo, saako siitä jonkinrangaistuksen? Hyi ,Hyi, älä tee tuota toistakertaa!
Ei kai sentää, olettaisin että kyseessä on vain "hyvätapa" On mustaakseni joskus ollut myös keskustelua sanojen pituudesta,tai nimenomaan lyhyydestä että, sanat "ja" "ei" "jo" ynnä muut, eivät kuuluisi ristikkoon?
Mitä mieltä te kokeneemmat ratkojat olette asiasta ja ylläpito, Eki varmaankin on asiasta hyvin perillä.
Itse en pidä lyhyitä sanoja mitenkään pahana jos ne liittyvät pidempään lauseeseen, mutta sama sana....no se vähän arveluttaa.
Jään mielenkiinnolla odottamaan keskustelua tästä.
235. Eki16.7.2008 klo 09:59
Juha Hyvösen ja Erkki Vuokilan laajan asiantuntijajoukon kanssa laatimat säännöt julkaistiin kirjassa MMM Sanaristikot (Otava 2004). Säännöissä pyritään antamaan hyvän ristikon puitteet, mutta annetaan laatijoille ja julkaisijoille vapaat kädet soveltaa niitä haluamallaan tavalla. Kohta 10 kuuluu: "Ratkaisusana vaa olla yhdessä ristikossa vain kerran." Kohta 6: "Ratkaisusanan tulee olla vähintään nelikirjaiminen. Ratkaisulauseen sana voi olla myös lyhyempi." Kirjan nidottua painosta on edelleen saatavana. Sääntöjen selittävät osat ovat perusteelliset.

Täältä säikeestä 2829 löytyvät kaikki säännöt sekä keskustelua asiasta:

_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=2829&alku=43 5&t=k2
236. HT16.7.2008 klo 11:16
Tottapa olisi suotavaa sekin, ettei yhdyssanoissa esiinny sama alku kuin kerran, mutta tässä ristikossa on ala-alkuisia yhdyssanoja kolme. Viime vuonna taisi olla samanlainen tapaus, niin ikään ala-etuliitteen kanssa.
237. Eki16.7.2008 klo 12:06
Eri laatijoilla ja ristikkolehtikustantajilla on vaihtelevat vaatimukset tässä asiassa. Hesarissa asiasta vastaa ainoastaan laatija. Säännöissä ei ole tuota määritelty kovin tarkkaan, koska pientä toistoa on vaikea tuomita ja sitä esiintyy melkein kaikilla ellei kaikilla laatijoilla.
238. PP16.7.2008 klo 12:41
Säikeet 1529 ja 2829 on nostettu esiin. Kannattaa tutustua.
239. Bella17.7.2008 klo 15:18
Ensimmäinen kerta, kun on ollut
näin pitkä tauko täällä. (Muistini mukaan)
Yli vuorokauden pituinen.
Olen sentään ollut mukana noin
7 kuukauden ajan.
Huomena asia tietenkin muuttuu,
koska on perjantai, mutta
itse en pääse ristikkoon käsiksi,
kuin vasta illalla.
Mukavia ratkontahetkiä huomena!
240. esko17.7.2008 klo 18:56
onks nyt tapahtunut jotain mistä minullakaan ei oo
tietoo?
241. mummu17.7.2008 klo 19:13
jottain vanhoja juttuja yksi uusi. mitä niissä oli?
ei minulle mittään. kiitos vain PP.
242. toippa17.7.2008 klo 19:15
Esko

Kesä on tapahtunut! Onks tietoo?

Bella

No nyt onvat jotenkin vitsit vähissä, konsa ilimat ovat ihan pilluuksissa, eikä tiedä pitäiskö t-paitaa vai villatakkia. Se vetää väen hiljaiseksi.

No ei vaiteskaan. Varmasti moitteet ovat saaneet kansan vaitonaiseksi.

No - sen verran terveisiä, että Cafe Ursulassa on tavattu tangokuninkaallisia ja kysytty Jukka Hallikaiselta, että mitäs siinä voittotilanteessa tapahtui, kun jalat näyttivät menevän alta.
Mies kertoi, ettei muista mitään niistä järkyttävistä ensihetkistä, kun voitto julsitettiin. Niin ällikällä oli hän lyöty.

Muuten sitten vain ventataan huomista
että mitä on ristikolla tuomista
ote ei saa lipsua nyt
myrsky ei ole tyyntynyt
taas tarvitaan uuden luomista.
243. qwer17.7.2008 klo 19:43
iliman pilluu?

Onko se Suastamoisen tehtävä Kuopiossa vieläkin?

"konsa ilimat ovat ihan pilluuksissa"
Mitähän ylläpito tuosta sanoisi.
toippa onko konsa koska- sanan synonyymi?
244. Bella17.7.2008 klo 19:52
toippa:
Mitkä ihmeen moitteet?
245. pelaaja17.7.2008 klo 19:58
samaa minäkin olin just kysymässä, ei kai meitä nyt oo pahemmin haukuttu ?
Bella: et kummastellut 'vellua', se oli todellakin vain semmosta kirjainleikkiä ajankuluksi, ei sen kummempaa
246. pelaaja17.7.2008 klo 20:16
Voi vitsi, ei kai kukaan voi sanoa isoS:n olevan häirikkö ? Paitsi just qwer naapurisäikeessä 'tämän sivuston ongelmat'. Pakko oli tämä kirjoittaa, jos siellä ei kaikkien tuu käytyä..
247. qwer17.7.2008 klo 20:28
taistelutanner on vapaa. Mutta HS-ristikoissa sitä ei käydä. Sovitaanko näin? Auliksia olen ratkonut 80-luvun alusta.
248. toippa17.7.2008 klo 20:50

Bella

Älkääs nyt riemastuko pienistä pohdinnoista! Onhan sitä moitetta tässä viime aikoina tullut eri ilmansuunnsita.

No esmes toi mihin viimeksi vastasin: 14.7.2008 klo 08:31
"Aivan turhaa löpinää sivukaupalla."
Ja kaikki muukin viime viikkoina mennyt mutina asian vierestä kirjoittelusta. Kyllä se varmasti mieliä madaltaa ja rimaa nostaa.

Ja taas toisaalta - mitäs menneistä - onnea tulevalle! Ehkä positiivisin selitys on se, että ihmiset ovat ihan vain viettämässä kesää ilman konetta.
249. Bella17.7.2008 klo 20:59
Toippa:
Eihän tuo mitään ollut.

pelaaja:
Miksi sitä olisi pitänyt ihmetellä.
Se oli ihan hyvä juttu.
250. pelaaja17.7.2008 klo 21:14
Bella: ok, sori, olen vain niin turhan varovainen
251. Bella17.7.2008 klo 21:26
pelaaja:
Ei mitään soreja.
Vilkaisehan tuohon toiseen
saittiin. Aivan käsittämätöntä.
Aamulla en pääse ristikkokeskusteluihin
mukaan. Olen vasta illalla kotona.
Täyttelen sitten lauantaina.
252. kieliö17.7.2008 klo 21:41
mihin näistä miljoonista saiteista pitää vilkaista ?
253. ?17.7.2008 klo 21:43
Ei mihinkään! Pysytään me täällä hs-sivulla vaan.
Hyvän Sydämen-sivu!
254. Bella17.7.2008 klo 21:49
?:
Oikeassa olet.
255. ?17.7.2008 klo 21:50
läpätilää
256. esko17.7.2008 klo 21:58
4094 oli se sinun sivusi. painoit vahingossa väärin.
257. pekka17.7.2008 klo 22:42
Kaikki tässä on totta.
Aulis on "MUNATON MIES" kun ei kerro sanojensa, laatimuksiensa tarkoituksia, kun niitä on ja kysytään; vastaukset voi antaa ratkonta-ajan jälkeen.
Kyllä Henry KIRJOITTAA TOTTA.
258. Owlie17.7.2008 klo 23:02
Lainaus Nykysuomen sanakirjasta:
VÄNISTÄ onom.v. itkemisestä: inistä, vikistä.
"Minä tahdon mukaan", v:i pikku-Pekka.
259. esko17.7.2008 klo 23:14
hyvin lainattu Owlie!
260. Taata17.7.2008 klo 23:26
Ekin aiemmin mainitsemaa kirjaa oli saatavana Helsingissä seitsemällä eurolla ja samoin Anttilassa Oulussa tänään samalla hinnalla.
261. pekka17.7.2008 klo 23:48
pöllölle kiitos höpölöpöstelystä, eskolle sanattomuudesta.
"AULIS EDELLEEN MUNATON" GOOGLEPETTERI
262. JN121.7.2008 klo 11:16
Tulipa taas opittua uusi sana--se mikä tuli ratkaisuksi vihjeeseen "syödä ja juoda". Guuglaamalla piti tarkastaa, vaikka siinä ei piilokirjaimia ollutkaan.

Oli aika paljon erisnimiä tämänkertaisessa läpyskässä, useimmat entuudestaan tuttuja, muutamat eivät. Lapsuudesta muistan hämärästi yhden Dayanin, mutta en hänen sukulaisiaan. Oikeastaan toivoisin, että näissä ristikoissa olisi enemmän oivaltamista vaativia vihjeitä kuin nimien hakua, mutta ei tämäkään ristikko huono ollut.

Välillä vähän ärsyttää Auliksen tapa tunkea uskonasioita joka paikkaan, mutta nyt se jotenkin sopi kuvioon. Ei tullut uni viime yönä, kun en saanut mielestäni sitä Keravan puukotusta, joten yritin häivyttää ahdistuksen mielestäni väsäämällä ristikkoa. Kukin etsii lohdutusta omalla tavallaan.
263. Hedvig24.7.2008 klo 08:50
Toivottavasti joku vielä käy täällä. Minulla kiikastaa tuo Inari kohta sekä pystyyn että vaakaan. Ferdinand ja kellonimi ei sytytä myöskään. Auttakaa hyvät ystävät ennenkuin aika kuluu umpeen.
264. Matahari24.7.2008 klo 10:20
Oliskohan näistä apua:
Inari on toimittaja, jonka nimen alkuosana on varhaisnuorisoa kuvaava sana.
Kelloja, isoja, tehdään Pohjanmaalla, nimi on tekijöiden nimi.
Hiihtäjä oli melkoinen tekijä naishiihdossa, etunimestä jää puuttumaan ensimmäinen kirjain.
265. Jondalar24.7.2008 klo 10:27
Niin justiin, Matahari. Komeita kaappikelloja, joissa heiluri heiluu eestaas. Vielä niitä varmaan joidenkin pirteissä on.
266. Hedvig24.7.2008 klo 10:31
Suurkiitos Matahari, nyt lähtee ristikko postiin.
267. toippa24.7.2008 klo 21:38
JN1

Samaa mieltä kanssasi, että toivoisi enemmän oivalluksellisia vihjeitä, kuin googlettamista. Älyllistä väläytystä ja ilotulitusta on upeaa täyttää.

Tuota uskonnollista hapatusta en tunnista, vaikka herjattu on jossain alhaisuuksissa jopa laatijan vakaumusta.

Minusta on hienoa, että löytyy vielä yhteisöllistä välittämistä tavalla, josta sinä kerrot Keravan tapauksen vaikutuksesta elämääsi. Heinoa, että olet säilyttänyt herkkyytesi!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *