4081. HS-2491

Vili4.7.2008 klo 17:04
Tervetuloa KAIKKI hesarin ristikoiden ratkojat uuden lakanan kimppuun. Oma painokseni on painojäljeltään niin suttuinen että saa lisähaastetta,mutta kyllä se siitä.
Paiskataan porukassa kättä ja otetaan vastuksena vain hankalat ristikko vihjeet!
2. Hemuli4.7.2008 klo 17:07
Voi, kuinka olenkaan odottanut teitä fiksumpia, että saisin jutusteluistanne vinkkejä.
Tämänkertainen aukeaa minulle ihan yhtä hitaasti kuin yleensä muutkin!
3. Vili4.7.2008 klo 17:19
Tämä vaikuttaa todellakin vaikealta, vasen yläkulma ratkesi varsin helposti, paitsi tuo "EE" tai jotain, siinä kun on tuo piilokirjain. Mut´sitten onkin aika sekalaista.
4. Bella4.7.2008 klo 17:19
Hei Vili ja Hemuli:
Mukavaa olla uuden ristikkosivun
puhtoisella sivulla.

Ristikko on minusta tosi mukava.
Kivoja juttuja numeroista ym.
Vaikeutta löytyi sopivasti.
5. Potter4.7.2008 klo 18:17
Aloittelin hiukan mökiltä tultuani ja helpoksi ei voi sanoa, niinkuin ei oikeastaan koskaan, mutta alaosa alkoi mennä jo aika mukavasti.
Taidan kuitenkin jatkaa huomenna, että ei mene koko ilta tämän kanssa.
Pitää sitten katsoa viisaampien kommentteja kun on nukkunut yön yli.
6. Täyttäjä4.7.2008 klo 18:44
Minulla on myös suttuinen ristikko. Viimeviikkoinen ristikko oli painojäljeltään vielä huonompi. Painomustetta oli lorahtanut liiankin kanssa. Tämä lehti on todennäköisesti painettu Vantaan Sanomalassa. Millaista painojälkeä löytyy itsekultakin. Olisi mukava tietää. Eikä sitten vihjeitä pliis ainakaan kahteen päivään.
7. PP4.7.2008 klo 18:52
Huh hellettä. Kone näyttää 28 astetta, mutta tuuli sentään teki vähän helpommaksi ulkonaolon.

Miellyttävän avara ristikko ensi näkemältä. Aamupäivällä kävi vain niin, että juuri kun aloin täyttää sitä, kone päätti ruveta tarkistelemaan suojauksia ja meni täysin tilttiin. Oli selvittävä ilman kuukkelia. Onneksi sitä ei tarvittukaan. Pari asiaa tarkistin jälkeenpäin: keinotekoinen ja Moses, kun en tiennyt niistä mitään. Onneksi ne olivat oikein.

Oikea keskiosa ja vasen alanurkka teettivät eniten hommia.
Vasemmalla ihan alanurkassa on selitys: ORTODOKSI - KKI.
Minusta se on väärä vihje sille, mikä siitä tulee. Ortodoksi tulee, kun jostain muusta sanasta poistetaan 'kki', joten
vihje pitäisi kuulua: "sana" -kki (= ortodoksi). En osaa kunnolla selittää, mutta huomaatte kyllä ratkaisustanne.

Muutama vähän keinotekoiselta kuulostava yhdyssana oli joukkoon eksynyt, kuten astiat oikeassa laidassa, tippuva rukkasressukka ylhäällä keskellä, lelutarjouksia
sekä 'ulkona 'muutamia mainitakseni.

Huonoina vihjeinä pidin: KAWER, -NEN, ehkä jokin muukin, en vain enää muista niitä.

Hyviä vihjeitä oli toki paljonkin mm. VÄHÄN YLI, PAKSUA JUOMAA ja ihan koilliskulmassa kököttävä lintu. Ristikkopulaa tässä vähän podetaan. SK:ssakin on vain kakstähtinen, tosin se on Pekka Joutsi, Sanasepot ja Iisakki ovat täynnä, mutta huomenna sentään taas on IS-kovis.

Vili:
Joko sulle selvisi se E -arvoitus? Ajattelepa engl. itää, niin ehkä siten aukeaa tämä kutittava sana.
8. aatra4.7.2008 klo 19:26
PP: Kyllä ortodoksi-vihje on oikein.

Henkilö on kirjoittanut ikonikirjankin. Mukava ristikko mielestäni. Vielä tosin puoliksi tyhjä.
9. PP4.7.2008 klo 19:57
aatra:
Vihjehän on 'ortodoksi -kki', mutta oikeasti siihen vastauksena tuleva nimi on 'kemiallinen aine -kki'.

Ihan sama analogia kuin olisi: 'vuodenaika - kki', vastaus 'talvi'. kuitenkin tarkoitetaan 'kukka -kki' l.
talvikki - kki = talvi.

Ei se ole niin kovin vaikea ymmärtää. Minusta vihje on virheellinen. Henkilön tiedän varsin hyvin, mutta se EI ole sama kuin tämä henkilö. Hänestähän pitäisi vielä poistaa kki
eikä niitä edes löydy nimestä, VAAN siitä kemiallisesta aineesta. Mot. - Jäädään odottelemaan muiden ratkojien mielipiteitä. Ymmärrettävä vihje kumminkin. Tuskinpa virhettä edes kaikki huomaa.

Taidat olla pessimisti. Optimisti sanoisi: ristikko on melkein täysi. :-)
10. sivullinen4.7.2008 klo 20:16
Koska PP perää mielipiteitä, sanon omani.
Vihjehän ei ole "ortodoksi -kki", niin kuin PP sanoo.
Katso tarkemmin. Vihjeitä on kaksi. Ensin ORTODOKSI, sitten toinen vihje: alkuun ORTODOKSI ja sana jatkuu vielä -kki. Milestäni olen tavannut tämmöistä vihjeytystä ennenkin.
11. sivullinen4.7.2008 klo 20:32
Selvennys:
Taisit PP sanoa aiemmin, että vihje -NEN on sinusta huono.
Minä olen aika surkea ratkoja enkä vielä tiedä, mitä tämä samainen -NEN pitää sisällään, mutta luulisinpa, että se olisi samaa plaatua vihjettä kuin tuo kritisoimasi.
12. PP4.7.2008 klo 20:47
sivullinen: Huomasin kyllä pilkun, mutta en noteerannut, ajattelin silloin tulevan monikon. Olen samaa mieltä, että noita vihjeitä on ollut ennenkin ja perun virhearviointini. Siinä on siis kaksi vihjettä. Anteeksi, sorry!!

Toinen vihje -nen ei minun mielestäni ole hyvä vihje, mutta ei mikään virhe. Siihen olisi varmaan löytynyt parempikin vihjeytys.
13. katti4.7.2008 klo 20:59
Bella:
Niinpä niin (viittaan ed. säikeeseen). Anti olla.
14. Hemuli4.7.2008 klo 21:11
Taas tulen innoissani katsomaan,
mitä on tapahtunut. Eipä paljon. Onkohan ristikko muille niin helppo, ettei kysymyksiä/ ihmettelyjä herää. Minulla on vielä monta ammottavaa aukkoa, vaikka olen pähkäillyt tätä monta tovia. Laajinta hoksaamattomuuteni on keskivasemmalla, tupakoivasta herrahenkilöstä ylös ja oikealle.
Olette te aika matoja, kun kaiken selvitätte!
15. Vili4.7.2008 klo 21:49
PP:18:52 Kyllähän se viimein selvisi kun antoi ilta-askareiden aikana ajatuksen itää!
16. Bella4.7.2008 klo 22:05

PP:
Eikö huomena tule HS-
kuukausiliite.
Kovis on tuottanut välillä todella
ongelmia.
En ole aina onnistunut täyttämään.
Sanasepot viittä vaille täysi.
17. mari4.7.2008 klo 23:13
tässä on näitä numeroita. niin ykköseen tuli outo
juttu, että en ymmärrä mitä tarkoittaa.
18. Bella4.7.2008 klo 23:16
Hei mari:
Luulen, että ne jotka siihen tulevat
ovat molemmat parittomia.
Niin minä ajattelin.
Katsotaan josko tulee korjauksia.
19. mari4.7.2008 klo 23:23
kiitti Bella nyt tajusin yhteyden.
20. Bella5.7.2008 klo 00:07
mari:
Ei se ollutkaan se, vaan yhdistävä tekijä
onkin eri aika paivässä.
Sorry.
21. Sensuroitu5.7.2008 klo 00:22
Sensuroitu
22. PP5.7.2008 klo 08:51
Bella:
Kyllä. HS-kuukausiliitekin tulee huomenna, mutta sen tulo ei
saa sillälailla minua innostumaan kuin noiden muiden. Teen sen kyllä niinkuin kaikki, joissa on hiukankaan haastetta.

Jäi tuolla aiemmin toteamatta numeroista lähtevistä ratkaisuista. Ne ovat hyviä ja selviä, mutta silti minulle jäi epäselväksi numerosta 4 lähtevän alkuosan merkitys. Voisiko
joku selventää?
23. Bella5.7.2008 klo 09:54
PP:
Arvoitukseksi on jäänyt minullekin.
Vaivaamaan se jäi.

Aika paljon oli tällä kertaa väkisin
väännettyjä yhdyssanoja.
24. Potter5.7.2008 klo 10:39
Olipas se jännä. En kyllä huomannut mitään moitittavaa missään, hankalia kylläkin.
Kuitenkin vanhan ristikon päällä hiukan epäselvää vieläkin. Tuo numero kolmosen seikkailun loppuosa olisi avun tarpeessa, ja siitä sitten ehkä selviäisi risteävätkin. Saiskos apua!!!
25. Potter5.7.2008 klo 10:45
Ha haa, selvis! Vaimoltä löytyi apu. Pitäis osata kysyä useamminkin.
26. Bella5.7.2008 klo 10:47
Potter:
Sinulla on siis alku, jolloin tedät montako
heitä oli?
27. Potter5.7.2008 klo 11:02
Bella:
Ok. Se tosiaan selvisi niinkuin huomasit. Oikean reunan kanssa olin jonkin aikaa hukassa kun "menee yli " ja makkarasiivu vai mikähän tuo onkaan tuottivat vaikauksia.
28. pelaaja5.7.2008 klo 11:03
No ei se Potterin vaimo tullut minulle kertoneeksi siitä kolmosen lopusta ?
Logiikkaa olen yrittänyt löytää myös numero kakkoseen (piilokirjain) sekä siitä seitsemisen ruutua vasemmalle vihje RAPU - (piilokirjain puuttuu, en keksi mikä voisi olla väärin)

Neloseen minäkään en tiedä selitystä, siis siihen alkupuoleen.
29. pelaaja5.7.2008 klo 11:09
Nonniiin, se numero kolmosen loppu selvisi saman tien mutta numero 2 ja rapu eivät vielä
30. Vili5.7.2008 klo 11:14
PP: 8:51. no:4:stä. Kirjoita googleen saamasi sana ja perään 4. Heti ensi sivulla jotain kasteeseen ja veteen liittyvää. olisiko näin kaukaa haettu??
31. PP5.7.2008 klo 11:30
pelaaja:
Jos on esim. kaksi laulajaa, niin miksi koostetta sanotaan.

rapu-: semmoinen, mihin keräät pyytämäsi ravut. Löytyy Vuokilan Sanaristikkokirjasta. Se on harvinaisempi kuin samalla kirjaimella alkava kaimansa.
32. Potter5.7.2008 klo 11:42
Tarkistaessani huomasin, että tuo paidankauluksen näköinen (seiskan vieressä) onkin vielä piilokirjaimen takana. Mikä ihme???
33. Hemuli5.7.2008 klo 12:22
Luulisin että nelosessa pohdiskellaan kustannusalaa.
Voin olla väärässäkin, sillä en vieläkään tiedä, siinä rytäkässä olevia kolmosen loppua, kauheita kokeneita ym.
Armahtaako joku?
34. Potter5.7.2008 klo 12:25
Hemuli:
Kolmosen loppu vois liittyä musiikkiinkin.
Auta sinä tuossa paidan näköisessä.
35. Potter5.7.2008 klo 12:29
Niin ja vielä se kauheita kokenut on jotenkin sairas.
36. Aksu5.7.2008 klo 12:29
Potter,
kyllä sinä varmasti tiedät, miten tuollaista paidan kaulusta (tai paitaa) nimitetään.
37. Jondalar5.7.2008 klo 12:29
Potter
Ratsastamalla pelataan mailapeliä, sellainen paita päällä.

Tämä on palannut. Käytän tahallani samaa muotoa kuin Ayla kun hän kysyi johtajaurokselta lupaa saada puhua "saako tämä tyttö puhua", Ayla viittoi nöyrästi kyyristyneenä. Palannut niin kuin Jondalar suurelta matkalta vesien Emon määränpäästä, mukanaan Ayla, luolaleijona Pentu ja Heinä, Aylan hyvä hevonen. Olin poissa näiltä sivuilta vähän aikaa, kun palasin, näin paljon hyviä, ystävällisiä kirjoituksia. Mistä loukkaannuin, se oli se Jukkiksen vihamielinen ryöpytys. Auliksen uskollinen ristikoiden ratkaisija olen ollut kauan ja monia riemukkaita hetkiä kokenut harrastuksessani.

Ikävä tämän saitin mukavia ihmisiä tuli, koneen kun avasi, piti aina suosikeista suoraan loikata lukemaan. Monia kohtaan tuntee sympatiaa ja ystävyyttä vaikka sitä ei sanokaan. Varsinkin Bella kultaisena ihmisenä saa aina hyvän mielen, toippa spontaanina avoimena, pelaaja auttavaisena, HT tieteellisen tarkkana, Hillevi hertaisena, mummot maalta aidon rehevinä, mari, marjuko Aksu, kaikkia ei muista sanoa, Owlie viisaana, katti helsinkiläisenä PP nopeana taitavana. On hyvä palata zelandonien Yhdeksänteen luolaan.
38. Hemuli5.7.2008 klo 12:29
Potter:
Olen kyllä niin taukea, etten osaa yhdistää kolmosta musiikkiin.
Mutta siitä paidannäköisestä luulisin tulevan just sitä, mitä väität!
39. Bella5.7.2008 klo 12:37
Potter:
Mikä kaulus on tuollainen pyöreä ja
korkea.
40. Potter5.7.2008 klo 12:38
Hemuli:
Yhdistä sitten lauluyhtyeeseen, sieltä löytyy kolmosen loppu.
41. HOHHOIJAA5.7.2008 klo 12:39
Tuliko ennätys? 36 ristikkoaiheista viestiä ennen kuin sopankeitto taas alkoi.
42. Potter5.7.2008 klo 12:41
Aksu: Bella:
Kiitokset siitä paitahommasta. selvähän tuo, mutta risunipussa oli virhe. Maakaasu muuttui loppuosaltaan.
43. Hemuli5.7.2008 klo 12:42
Kyllä minulla kestikin!
Mutta kiitos musiikeista ja sairastuneista Potterille.
Ja tervetuloa joukkoon, Jondalar!
Olen niin vihreä täällä, että en oikein tunne vielä ketään, mutta sinut kyllä olin jo oppinut - pinnalta - tuntemaan. Kiva, kun sait harmisi menemään ohi.
Kehtaisinko vielä kysellä jotain vinkkiä tyhjiööni kasin paikkeille. En pääse lainkaan alkuun siinä, vieläkään. Kasin jälkimmäinen sana kyllä on ja kaikki siitä alaspäin, mutta yläosa ei tykkää avautua.
44. Potter5.7.2008 klo 12:48
Hemuli:
Milloinkas se kello on noin kuin loppuosassasi?
Jondalar:
Sen verran ohi ristikkoasiasta, että nuo Ayla-kirjat (mukana Jondalar) ovat kyllä lukemisen arvoisia - todella!
45. Owlie5.7.2008 klo 12:50
Hemuli 12:29 ja Potter
Aloittakaa musiikkiesitykset laskemalla kuinka monta esittäjää on. Kyllä löytyy loppuosa.
46. Hemuli5.7.2008 klo 12:53
Oi Potter,
olet jalo!
Ja Owlie, olet sinäkin, mutta tätä vinkkiäsi en tällä kertaa enää tarvinnut.
47. Owlie5.7.2008 klo 12:54
Helsingin esittelyn lomassa jäi niukasti aikaa ristikoihin. Tämä täytetty, vaikka en ihastunut kaikkiin harmaisiin lauseisiin.
Sovittelemista riitti ja iloa tuotti.

Yritetäänkö selättää tämänkertainen ilman öisiä kinasteluja, ystävät hyvät. Päivystän vähän aikaa.
48. Potter5.7.2008 klo 12:56
Hemuli:
Aaah... Kiitos maistuu makealle!
49. Potter5.7.2008 klo 12:58
Onko koneessani vikaa kun Owlien ääkköset tulevat sotkuisina? Muilta kyllä ääkkösetkin näkyvät oikein.
50. Bella5.7.2008 klo 13:01
Hei Jondalar:

Tuntuu tosi mukavalta nyt kun olet
täällä.
Kiitos sanoistasi, sillä juuri nyt
tuntuivat eritysen hyviltä.

Onko ristikkosi missä vaiheessa?
51. Owlie5.7.2008 klo 13:09
Potter 12:58
Firefoxini ei ensin suostunut toimimaan ollenkaan. Nyt on häikkää ääkkösten kanssa. Vannon, etten ole viritellyt mitään omia juttuja. Suljen välillä ja aloitan uudestaan.

Keskinäisen kehumisen kerhossa on aina jäseniä.
52. IH5.7.2008 klo 13:09
Muuten valmis, mutta kakkonen ja 'menee yli' menee yli.
53. Bella5.7.2008 klo 13:17
IH:
Mikä kohta kakkosessa?

Vili taitaa olla ihan uusi nimimerkki?
54. Potter5.7.2008 klo 13:17
Owlie:
Kommenttini ääkkösistä ei ollut tarkoitettu mitenkään arvosteluksi.
IH:
Molemmat liittyy esim. musiikkiin
55. mari5.7.2008 klo 13:24
mulla on aika paljon aukkoja vielä.
en saa järkeä sanaan PÄÄSTÄVÄ.
oikean reunan keskimain.
samoin se lääke.
saiskos apuja.
56. Owlie5.7.2008 klo 13:26
Nyt muiden ääkköset ovat ruudussani kohdallaan. Omissani nyt
iso A tilden kanssa ja perässä merkki, jonka nimeä en tiedä enkä löydä näppäimistöstä.

Parasta olla poissa?
57. IH5.7.2008 klo 13:26
mari: päästävä voisi olla laite, jolla päästetään jokin härveli toimimaan.
58. Owlie5.7.2008 klo 13:29
mari: LÄÄKE: tippoina varsinkin lapsille.
59. Vili5.7.2008 klo 13:29
Bella: Ei Vili niin kauhean uusi ole, aina silloin tällöin laitan jonkun viestin, useinmiten kyselen apuja teiltä kokeneemmilta. Näin kun on vielä työelämässä yötä päivää, pyhät ja aret, käynnit ovat kovin satunnaisia. Kiva kun olette langoilla taas.
Oma ristikkoni on oikeaa yläkulmaa vaille valmis,tuo vaikuttaakin aika hankalalta?
60. HT5.7.2008 klo 13:32
Kahdeksas vaakarivi ylhäältä, viimeinen sana oikealla: vihjeenä on pariston kyljistä tuttu vaalea nuolenkärki tummalla pohjalla ja vastaukseksi tulee pölynimurimerkki. Samaa virhettä kommentoitiin viime vuonna muutaman ratkojan voimin, mutta ei näy viesti menneen perille.

Keskikohta, kolmas vaakarivi ylhäältä: lienee tussi loppunut laatijan kynästä, kun vihjeeksi on tullut PYÖRÄIJÄLLE TUTTU.
61. Owlie5.7.2008 klo 13:41
PYÖRÄIJÄLLE TUTTU:
yksi tavu puuttuu vihjeestä ja ratkaisusta, joka sellaisenaan tuttu ranskaa harrastaville.
62. mari5.7.2008 klo 13:54
kiitti IH ja Owlie.
saisinko kysyä myös yläreunan PUU LÄHEMPÄNÄ.
loppupuoli outo.
63. HT5.7.2008 klo 14:00
Owlie: ratkaisusana on minulle reilut 230 000 kilometriä pyöräilleelle tuttu ilman mitään lisukkeitakin ja siksi hylkäsin sen aluksi mieleen tulleen ajatuksen, että kyseessä voisi olla tyypillinen aulismi, jossa vihjeeseen ja ratkaisuun tulee samankaltainen muutos. En valistuksesi jälkeenkään tajua, mitä tehtävää oletettu LI toimittaisi ratkaisusanaan tukittuna.
64. Hemuli5.7.2008 klo 14:03
mari:
Luulisin, että sen lähipuun loppu on vähän niin kuin parrua. MUTTA kun en hallitse Kenian(kaan) kaupukeja, niin kuin en Brasiliankaan, en voi taata.
65. pelaaja5.7.2008 klo 14:11
Kiitos PP.
Kas kummaa, että kolmosen tajusin mutta numeroa pienempään en sitten enää mahtunut.

Tykkäsin kyllä kovasti noista numerovihjeistä. Muitakin kivoja kohtia oli, esim. uusversio ylärivin 'joen suuhun'.

Jondalar, hyvä ! Loitsut tehosivat.
66. Owlie5.7.2008 klo 14:13
HT 14:00
Sillä aikaa kun sinä olet pyöräillyt, minä olen kai sitten harrastanut mm pakkoruotsia.
67. Hemuli5.7.2008 klo 14:19
pelaaja:
Et viitsisi hiukan kehiä sitä joen suutasi?
68. pelaaja5.7.2008 klo 14:29
Hemuli:
tarkoitin vain, että ylärivin joen suun näköiseen piirrokseen tulee varmaan useimmiten se lyhyt ja ytimekäs ratkaisu ja siksi pidin hyvänä, että tuttuun kuvaan laatija halusikin nyt toisenlaisen pitemmän sanan
69. mari5.7.2008 klo 14:42
kiitti Hemuli. mulla oli se ALFONSON etunimi kauniimpi
kuin nyt tuli. semmosenkin löysin googlesta.
70. Hemuli5.7.2008 klo 14:53
Mari, et sitten voisi puolestasi auttaa jotenkin sitä Kenian kaupunkia!
pelaaja: Juu, juu, mutta kun en keksi! Ellikään ei oikein auta!
71. Potter5.7.2008 klo 14:54
Hemuli:
Auttaako jos siitä kuvasta puuttuu jotakin?
72. Hemuli5.7.2008 klo 15:02
Potter:
Auttaa toki. ja olisi jo ehkä ennenkin auttanut, jos en olisi sinnikkäästi jo toista päivää lukenyt vihjeeksi "kortteillakin"!
73. pelaaja5.7.2008 klo 15:03
Hemuli: nyt minäkään en keksi - onko sulla ratkaisu siinä kohtaa vielä auki vai etkö keksi, mitä tarkoitin uusversiollani ?
Jos sulla on siinä vielä tyhjää, niin yritämme sitten vihjata.
74. IH5.7.2008 klo 15:05
Hemuli:
Itse asiassa löysin Brasiliasta pienen joen, jonka nimi muistuttaa esim korttipelissä jaettavaa tosin yhdellä kirjaimella vkevennettynä. Itselleni selvisi vihdoin ylimenevä ja kakkonenkin, mutta vielä jäi kihnuttamaan se saamarin Tamaran leski??
75. Hemuli5.7.2008 klo 15:07
pelaaja:
Sain minä sen lopulta teidän vihjeillänne - ja kun vaivauduin lukemaan oikein KORTEILLAKIN, mikä väärin luettuna oli tuottanut parikin harmaata hiusta!
76. mari5.7.2008 klo 15:07
Hemuli en löytänyt Keniasta sitä mikä minulle tuli.
77. pelaaja5.7.2008 klo 15:13
IH: kyllä sinä Tamaran tiedät ja sitä myötä sitten leskenkin. Tytär tanssi keväällä voittoon. Musikaalinen perhe.
78. IH5.7.2008 klo 15:30
Kiitos pelaaja. Kyllähän minä sitä ukkoa siihen olen yrittänyt, mutta kun se oikasti kirjoitetaan tz:lla, eikä pelkällä z:lla, niin en saanut häntä tuohon tilaan mahtumaan. Näköjään sopii, kun ahdetaan...
79. IH5.7.2008 klo 15:32
Kenian kaupunkia en minäkään löytänyt kenialaisten itsensä laatimasta kaupunkiluettelosta, mutta tuli mikä tuli.
80. Hemuli5.7.2008 klo 15:39
IH ja mari ja muut:
Osaatteko swahilia?
Voiko siinä olla olla pareittain samaa aakkosta peräkkäin?
81. Aksu5.7.2008 klo 15:59
IH ja kumppanit:
minäkin sotken vielä vähän Tamaran lesken kohtaa. Vuokilan kirjan mukaan nimi voidaan kirjoittaa t:lla tai myös tz:lla. Pelkästä z:sta ei ole mainintaa.
82. pelaaja5.7.2008 klo 16:08
Aksu: googlesta löytyi pelkällä z:lla kun laittoi oletusnimen kokonaan. Vaan olisi mukava nähdä, miten se hänen passissaan lukee ja miten se on kirjoitettu hänen äidinkilelellään
83. Eki5.7.2008 klo 16:14
Muistaakseni kuvio on se, että tz:n kera on virallinen sukunimi ja vain t:llä taiteilijasukunimi, siis yksinkertaistettu versio.

Pahus, meinasin taas paljastaa koko sanan. Oli jo sormi liipaisimella.

Jondalar, tsekkaa säie Otsikon vierestä!
84. mari5.7.2008 klo 16:45
olisin kysynyt vielä jos sopii numero kuuden toista
sanaa. tuleeko tavallinen sana. mulla ei.
85. Hemuli5.7.2008 klo 16:49
mari:
Tulee ihan tavallisen sanan taivutusmuoto.
86. IH5.7.2008 klo 17:10
Elikkä kolme närettä peräkkäin.
87. mari5.7.2008 klo 17:34
minulla on kuutosen toisen sanan ensimmäinen vaakaan
ongen varsi. onko niin.
88. otv-a5.7.2008 klo 17:45
mari, veikkaan että sinulla on KEINOTEKOINEN väärin, minulla oli pitkään sotkemassa väärä kirjain.
89. Hemuli5.7.2008 klo 17:46
mari:
Niin on mullakin.
Hallitsetkos hyvinkin Raamatun ja Ilmestyskirjan? Siitä olisi nyt tämän hakemasi sanan adessiivia haikaillessasi apua.
90. otv-a5.7.2008 klo 17:51
Hemuli, olitko jo ammatissasi samanniminen? viittaan johonkin aiempaan säikeeseen.
ja ristikkoasiaa: jotain apua makkarasiivuun oikealla hienon rouvan vieressä tarvittais.
91. Bella5.7.2008 klo 18:08
otv-a:
Taitaa olla leivänsiivu, jossa on
levite aine jolla on muodostetu kirjain, eli
lyhenne joka tulee sanan loppuun.
92. Hemuli5.7.2008 klo 18:10
otv-a:
En tietääkseni kulkenut tällä nimellä. Kamakatze oli huvittavin lempinimi, joka tuli korviini. Silmäni eivät katso yhtä suoraan kuin kaiketi vaikka otv-a:lla...
Fiini rouva on selvitetty. Kysy tarkemmin!
93. mari5.7.2008 klo 18:10
kuutosen toinen sana ei aukea. mikä tulee a kirjaimen
kohdalle vaakaan?
94. Hemuli5.7.2008 klo 18:14
otv-a:
Taas Bella osoitti, että kannattaisi lukea tarkemmin. Luin "makkaransiivun oikealla". Siksi peräsin lisäkohdennusta.
Syntyy moniosainen yhdyssana, piilosanatyyppiä.
95. Hemuli5.7.2008 klo 18:16
mari:
Tarkoitatko viimeistä kirjainta?
Niitä on varaavia ja vähemmän ekologisia.
96. Jondalar5.7.2008 klo 18:21
Bella
Vähän on vielä kesken. Numero ykkösen alla tyhjä kohta. Kuiva lahkojuoma selvittämättä. Voileivällä numero taikka kirjain vai onko tuoli. Selitit sen äsken, menen sovittamaan.
97. IH5.7.2008 klo 18:24
mari:
Mieti a:n sijaintia aakkosissa.
98. Hemuli5.7.2008 klo 18:38
Jondalar:
Voileivän päälle on levitetty kirjain.
Lahkolaiset eivät taida pahemmin kuohujuomaa nauttia. Siinä on kaksoisvihje.
Ja kun selvität sen ykkösen alla olevan alueen, kiitos vinkeistä! Minulla olisi ihan hyyviä ehdotuksia, mutta maantieto tökkii koko ajn! Nyt jään kiinni Uruguayn maantiedosta. Ja kun en tiedä, haetaanko ULKONA-vihjeellä jotain tuotemerkkiä, tämä on vaikea.
99. aatra5.7.2008 klo 18:42
Terve taas. Mulla on oikea reuna tyhjänä. Nuoleen laitettavan loppuosa on ok, muuten tökkii pahasti. Yhdeksikön ja seiskan alapuolet ovat myös tyhjinä. Ja mene ja tiedä nyt tuo leipävihjekin. Vaikka kuinka teidän neuvoja yrittää tajuta, niin nyt olen kyllä hukassa. Mistähän lähtisi liikkeelle?
100. mari5.7.2008 klo 18:47
mulla on niin. positiivinen on se mistä tulee se kirjain
mitä se Poutiainen ei osannut sanoa. keinotekoinen
on mulla tietok. yksikkö. joku mättää
101. Hemuli5.7.2008 klo 18:51
aatra:
Mitä sillä nuoleen pantavalla on tarkoitus tehdä?
Seiskakin liittyy uskontoon, kai eniten katoliseen.

Minä puolestani kipuilen vuorostani vasenta ylänurkkaa. UUNISSA LATTIARAJASSA ja AHDAS antavat ikiomituiset tulokset! Eli jotain on pielessä, mutta mitä? Toiset teistä arvaavat muiden virheitä. Arvatkaa nyt minun!
102. Bella5.7.2008 klo 18:51
aatra:
Ajattele vaikka mitkä on ihmisien tekemiä honoja
asioita 7 kappaletta.
103. Hemuli5.7.2008 klo 18:54
mari.
Joku vinkkasikin jo eiemmin sinulle, että KEINOTEKOINEN on varmaan sinulla yhtä kirjainta väärin.
104. Jondalar5.7.2008 klo 19:06
Kiitos Hemuli. Paljon selvisi, melkein täysi. Ulkona saattaisi olla vaikka sairaalan pihalla. Ja uunissa on hormi, missä voi olla koneellinen tai luonnollinen savun veto. Puhallusputkella ammuttaviin nuoliin pannaan pahaa ainetta.

Kenian ja Uruguayn kaupungit löytyi kartasta. Brasilian kaunpunki näkyy olevan Abhaasiassa, karttapisteet noin 41/42. Laitan vielä sen uskovaisten juoman niin valmis on.
105. aatra5.7.2008 klo 19:07
Kiitos. Seiska selvä,

Hemuli: Ajattele uunissa tapahtuvaa asiaa. Sana ei ole aineellinen.
106. pelaaja5.7.2008 klo 19:08
Hemuli: siihen sinun ongelmakohtaasi tulee suht erikoisia yhdyssanoja. Esim. 'uunista' en olisi osannut semmoista ajatella, eräästä toisesta kodinkoneesta kylläkin. Ja 'ahdas' taitaa liittyä eläintenpitoon. En oikein osaa niitä sen kummemmin vihjata. Toivottavasti joku muu pystyy nyt paremmin muotoilemaan tuon kohdan.
107. mari5.7.2008 klo 19:11
kiitti kaikille avuista. samperin samperi, kun menin
kirjoittamaan sen i kirjaimen. googlesta löytyi heti.
näin siis tuhraantui aikaa sen takia. en ollut ikinä
kuullutkaan sellasta sanaa.
108. pelaaja5.7.2008 klo 19:17
Jondalar: kiitos oppitunnista sen uunin suhteen. Ei käynyt mielessä, no nyt tiedän, että sieltä alhaaltakin voi jollakulla kuulua suhinaa-:)
109. Bella5.7.2008 klo 19:18
Jondalar:

Aika kivoja juttuja ja uskomukisia
numeroiden kautta Aulis viestitti
ladinnallaan.
Joko sinulla alkaa olla valmista?

Sitten vaan kuukausiliitteen
vuoro.
Ei ole hankala.
110. Hemuli5.7.2008 klo 19:26
Jondalar:
Vinkkisi sairaalasta oli hauska! Olin niin kaukana kuin olla saattaa. Luulin, että siinä puhutaan joistakin tikapuista!!

Sinä ja aatra yrititte komiasti sitä "savun vetoa". Keksin avullanne mukavahkon yhdyssanan, ehkä oikean, mutta ei ympäristö vieläkään ole oikein.
AHDAS ja se minulle aukeamaton nypykkä ÄPETSEn ja munkkivainaan välillä? Mitähän kummaa niihin olette osanneet?
111. Hemuli5.7.2008 klo 19:39
Vielä marille:
Tämä säie pitäisi kai opetella ulkoa - ja toiset ehkä oppivatkin...
PP kirjoitti jo aamulla ratkoneensa ristikon ilman googlea koneen tilttaamisen takia. (Täysin käsittämätöntä! Kunnioitukseni vaan PP, jos vielä näitä luet.)
Mutta sitten hän sanoi, että MOSES ja KEINOTEKOINEN piti myöhemmin tarkistaa googlesta, kun hän ei semmoisista ollut kuullut. Eli tästä piti arvata, että ei ihan tavallisista sanoista liene kysymys.
112. Jondalar5.7.2008 klo 19:39
Bella
Oli hauska ristikko. Vaativa, niin pitääkin olla. Valmis muutoin paitsi lahkolaisten synnitön juoma ja viitosesta toisen sanan sijamuoto. Ja sekin, puhutaanko elimestä vai tunteesta. Alkukirjainta vaihtamalla voi maistella.

Nypykkä takasääressä on sama joka tulee otsaan kun on pissahätä.
113. Jondalar5.7.2008 klo 19:42
Anteeksi, väärä muisto. Kävin helpotuksessa ja muistin että se oli kupla otsassa. Ristikkoon tulee eri sana.
114. aatra5.7.2008 klo 19:49
Antakaapas viisaammat vinkkiä oikeaan alakulmaan. On kaakelia ja auton peiliä, mut mulla kaikki päin seiniä. Mikähän raha on kyseessä, kun ympyräkin on ihan hukassa. Kauheita kokenutkaan en itse taida olla, ei leikkaa meinaan.
115. Hemuli5.7.2008 klo 19:51
Jondalar:
Minä en millään keksi, mikä muu sijamuoto viitosen toiseen sanaan voisi tulla kuin se tavallinen. Kun ei siihen mahdukaan mielestäni muu kuin tämä ja erään toisen sanan nominatiivi, joka taas ei muuten sovi. Olen ehkä turhan yksinkertainen.

Takasäären nypykkää en edes huomannut kysyä, mutta kyllä minulla siinäkin aika kummallinen san on; loppukirjain mättää...
116. Bella5.7.2008 klo 19:52
Jondalar:
Se on se engl. tapa iltapäivällä no 5.
Missäpäin se lahkolaisten synnitön juoma
lojuu. En nyt löydä.
117. Hemuli5.7.2008 klo 19:57
aatra:
Kaakelikuvastasi en minäkään miellä sitä, mitä siihen syntyi.
Mutta raha on se, jolla on kaksi rinnakaista kirjoitusasua. (Tai no, en tiedä, onko kyse eri rahoista.)
Kovia kokenut voi saada jotain patoutumia mieleensä.
118. Bella5.7.2008 klo 20:02
Hemuli:
Kyhmyn synonyymi siihen jalkajutun
loppuun.

Jondalar:
Tunteella laitoin se no 5n en elimellä.
Tiedä sitten kumpi.
119. Hemuli5.7.2008 klo 20:12
Bella:
Kiitos, ja minä kun luulin että sukassa oli joku ryppy...
Voisitko vielä selittää sen kulman toisen ruudun pystysanan?
Minulle tulee järkisana, mutta en osaa yhdistää sitä ylempään kuvaan.
120. aatra5.7.2008 klo 20:24
Kiitos Hemuli. Tuli vähän outo kaakeleihin, mutta päiv selviä olikin ihan selvä homma. Liian lähellä omaa ammattiani näemmä, kun en keksinyt.
121. neiti x5.7.2008 klo 20:31
Todellista liveyhteisratkontaa näyttää olevan...
122. Golffari5.7.2008 klo 20:32
Ekaa kertaa tällä saitilla, mutta nyt tarvis apuja.Onko tuo tunnettu tuntematon jotain murretta vai?Toinen ongelmakohta vasemmalla lintuja, se on ok., mutta se kuva, mitähän se voisi esittää?
123. Bella5.7.2008 klo 20:32
Hemuli:
Missä se toinen kuva on?
124. Lexa5.7.2008 klo 20:37
Bella: kysypä vän tarkemmin? Sitä vasentayläkulmaa..
125. aatra5.7.2008 klo 20:37
Ysin alaosa tökkii. Oliko Pärnussa sama mikä oli Puolassa käytössä? Kasvissa on nyt kauran sukulainen,onko oikein?
126. aatra5.7.2008 klo 20:48
Ja tuo oikea reuna: mikähän nappula se pieni musta kuula on? Tuleeko kaukaisiin valonlähde? Siloin linnun osa ei ole oikein. kawer ja tosa ovat ihan outoja. Ja kuka jouko on kyseessä? Googlekaan ei auta...
127. Hemuli5.7.2008 klo 20:51
Golffari:
Kyllä se tunnettu tuntematon ihan SITÄ tuntematonta tarkoittaa. Eikä ole mitään murretta. Mutta se kuva siinä lähellä, ihan hankala.
Bella ja Lexa:
Lexa kai muisti Bellan kysyneen sitä, mikä minulla mättää.
Vasen yläkulma, toinen pystyrivi, surkeuden ja munkkivainaan välissä. Tulee järjellinen verbi, mutta en tiedä, miksi.
aatra; en osaa viroa, mutta luulen, että tässä ollaan pikemminkin kielitieteen parissa.
Ja miksiköhän mumeroksi ysi olisi aika iso?
En osaa
128. Hemuli5.7.2008 klo 20:58
aatra:
Valonlähteen panin ja linnusta määritteen.
TOSAN löysin googlesta ja JOUKO potkii palloa.
(Edellisen viestini, 20:51, lopussa on joku keskeneräinen "en osaa", jota en tiedä kirjoittaneeni, vaikka en kyllä osaakaan!)
129. Bella5.7.2008 klo 21:18
Hemuli:
Siinä palaa tulitikku loppuun.
Siksi siihen tulee järjellinen sana.
130. aatra5.7.2008 klo 21:21
Kiitos Hemuli. Ratkesi se kohta vihdoin. Enää oikea alakulma. Mihinkähän vaivaan kahvi auttaa... Vitosen eka sanakin on vielä auki.
131. aatra5.7.2008 klo 21:21
Kiitos Hemuli. Ratkesi se kohta vihdoin. Enää oikea alakulma. Mihinkähän vaivaan kahvi auttaa... Vitosen eka sanakin on vielä auki.
132. aatra5.7.2008 klo 21:22
Jahas, ei kannata painaa ilmeisesti kahta kertaa hiirulaista...
133. Jondalar5.7.2008 klo 21:40
Oikeassa laidassa heprealaisen sanan jälkeen on musta pallo. Mitä mahtaa tarkoittaa? Saamani sana on piikitön. Jos se on kuula, hauli, pallo tai jokin vastaava kovapintainen, siihen ei voi piikkejä pistellä.
134. aatra5.7.2008 klo 21:46
Se on kuvaava sana. Jotain puuttuu pallon päästä.

Olisiko vihjettä saareen, ammoiseen ja ilmeisen onomatopoeettiseen kohtaan? Onko kahvi tosiaan verrattavissa Ibusaliin?

Entä mikä on tuo narikan näköinen oksaesine? Onko kypsyvä asia uutuus?.Ruokatarjouksen uskoisi olevan helppo, mutta itse ruoka puuttuu yhä. Entäpä Prahan uutistoimisto?
135. Hemuli5.7.2008 klo 21:46
Bella:
Kylläpä tässä ristikon laadinnassa - vaikka apuja käytänkin - tarvittaisiin monenmoista lahjakkuutta, niin kuin kuvan tulkintaa. En olisi millään siinä ylhäällä hahmottanut tulitikkua.
Vastaisitko vielä siihen Golffarin kysymykseen, niin minäkin ehkä kostuisin.
Vasemmalla hieman keskikohdan alapuolella tupruttelevan herrasmiehen vieressä kysytään vaakaan kaapistojen tekijää ja pystyn risteävästä lumipallomaisesta möykystä en keksi mitään. Kai se ISTVAN niillä main tarkoittaa sitä kielitieteilijää, joka aika usein tavataan ristikoissa?
136. Jondalar5.7.2008 klo 21:47
Viitosen alla olevaa sanaa kyselin, tarkoitin ensimmäistä sanaa. Toinen sana ja kolmas yksikirjaiminen on kunnossa. Sitäkin, että onko sana kysyvä vaiko toteava. Alkukirjain ja kaksi viimeistä hukassa.
137. jussi hoo5.7.2008 klo 21:55
Muuten täynnä mutta kuiva lahkojuoma ei aukene. Meinaa väkisin tulla sana joka tarkoittaa nimitystä (raamatullisesta ) pahanteosta.
138. Hemuli5.7.2008 klo 21:59
aatra:
Kyselet vaikeita; suurinta osaa en löydä enkä muista.
Prahan "uutistoimistolla" on vaikeankuuloinen sukunimi, jonka kuuli usein radiosta 60-luvulla, kun "toimisto" päätti raportointinsa.
Onkohan ristikossa edes mitään kahvi/Ibusal -kohtaa? Mitä tarkoitat?
139. Hemuli5.7.2008 klo 22:04
Jondalar:
Kysymys siinä vitosessa heitetään. Eikä ole kai elimestä kyse.

jussi hoo:
Jätä lankeemukset mielestäsi. Tätä juomaa saa pitkäripaisesta.
140. herra x5.7.2008 klo 22:08
johan on kysymyksiä ! ja paljon ! onko tästä tullut viime päivinä automaattivastauskone ristikon joka ruutuun ?
141. Bella5.7.2008 klo 22:12
Jondalar:
Minulle tuli kysyvä.
142. aatra5.7.2008 klo 22:12
Kahvi on vihjeenä pikeassa alakulmassa ammoisen vieressä. Siihen meinaa minulla tulla parantavaa ainetta meinaava sana.

Eikö kukaan osaisi vihajata ruokatarjoukseen tai sen yläpuoliseen ottimeen/naulakkoon?
143. Owlie5.7.2008 klo 22:18
"Alalounaan" SUKUNIMIÄ ja ETUNIMIÄ eivät ole yksiselitteisiä. Siitä vaan valitsemaan makunsa mukaan.
144. tervetuloa5.7.2008 klo 22:21
joukkoon tummaan neit x ja herra x!
145. Hemuli5.7.2008 klo 22:25
aatra:
Olihaan se kahvi siellä! Minä tarjosin siihen maitokahvia. En kyllä siitä saaresta tiedä.
Owlie:
Haitanneeki se, kumman vokaalin valitsee?
146. Jondalar5.7.2008 klo 22:25
Bella, kiitos, nyt se selvisi! Siinä on vihje väärin asetettu. Vihjeitä on kaksi, "kuiva, lahkojuoma". Pitäisi olla "kuiva juoma, lahko". Lahkon latinalainen nimi on samalla saksalainen kuohuviini. Ilmankos olin ulkona. Oh my Good.
147. Owlie5.7.2008 klo 22:27
IH 15:15
Kiitos jokivihjeestäsi. Oikein oli, mutta löytyi kuukelista vasta kun etsin Rivers of Brazil- haulla. Vanha kartastoni tunsi kyllä saman nimen lähempää, mihin Jondalarkin viittasi.
148. otv-a5.7.2008 klo 22:36
Hemuli (ei sitten oltukaan tuttuja) ja Bella, kiitos avaavista vihjeistä, mutta se makkarasiivun alkupuoli ei ole selvä, eikä sen ympäristökään. ykkösen alkuseudussa myös tyhjää. esim. mikä on MUURATTU?
149. PP5.7.2008 klo 22:44
aatra:
Kahvi on tämän hetken muotijuomaa. Ja ruokatarjouksessa voit ostaa halvalla vaikka maksalaatikkoa. Naulakkosi muistuttaa jotain kirjainta, mutta siitä puuttuu yksi osa, joka on nimeltään sama kuin veneessäsi oleva tärkeä tavara.
150. otv-a5.7.2008 klo 22:55
Bella, nyt välähti se makkaraton leipä! hauska.
151. marjuko5.7.2008 klo 22:59
otv-a:
MUURATTU on minulla yhdyssana joka on maalla joka mökin tuvassa, luulisin.
152. Hemuli5.7.2008 klo 23:00
otv-a:
makkaraleivän alkupuolella on se aines, jolla se kirjain siihen on "maalattu".
MUURATUSSA voi vaikkapa laittaa ruokaa.

Minä sen sijaan kaipailen yhä tupakoivan mieshenkilön lähellä vasemmassa reunassa, vähän keskikohtaa alempana, kaapistojenvalmistajaa (vaakaan) ja lumipallo-/vanutuppo -kuvaa (pystyyn.
153. otv-a5.7.2008 klo 23:04
Hemuli, se pyöreähkö on leipä ja kaappivalmistaja tulee lapista mieleen.
154. otv-a5.7.2008 klo 23:06
Hemuli, keksin nuo kysymäni, mutta YKKÖSEN alkua en.
155. marjuko5.7.2008 klo 23:10
otv-a:
Ykkösen ensimmäinen sana viittaa ykkösellä ilmaistavaan toiseen kellonaikaan. Olikohan kysymyksesi tästä, kun näin vain tuon tuoreimman sanomasi.
156. Bella5.7.2008 klo 23:12
Hemuli:
Ei ole lumipallo, vaan intalainen leipä.
Se kaapistoja löytyy googlesta.
Muistuttaa pohjoista suurta järveämme.
157. Bella5.7.2008 klo 23:15
Hemuli:
otv-a lta ja minulta tuli aivan samanlaiset
vastaukset. Olipa hassua.
158. otv-a5.7.2008 klo 23:32
marjuko, löytyihän se 1, olin kutsunut erikiä kotoisemmin erkiksi. ja sitten ratkesi moni muukin asia.
159. Hemuli5.7.2008 klo 23:34
Bella ja otv-a:
Kiitän ja pokkaan.
Kaapit ja leivät selvisivät, mutta sitten piti muuttaa siinä tupakkamiehen yläpuolella olevaa sanaa, minkä jälkeen tas meni sormi suuhun: mitä kummaa siitä kissasta pitäisi keksiä?
160. otv-a5.7.2008 klo 23:39
Hemuli, vaikkapa profeetta, keksi selitys itse! mutta kerro minulle hieman oikealle oleva ruuvi ja -LA.
161. lexa5.7.2008 klo 23:43
kyllä kai se loppuu.. kun on tarpeeksi palanut
162. Hemuli6.7.2008 klo 00:21
otv-a:
Kiitos taas! Näin, että siinä kissan päällä lukee "vain", höh!

Siitä kysymästäsi en ole varma. Tarjoilen siihen sanaa, jonka Nykysuomen sanakirja kyllä antaa hakusanana, mutta viiva perässä eli vain sanan alkuna. Siitä samasta ruudusta voisi juolahtaa mieleen. Joku muu voi keksiä paremman ratkaisun.
163. Owlie6.7.2008 klo 00:23
otv-a 23:39
-LA: elukka ei ole irti. Missä moisia pidetään? RUUVI: vähän omituinen tuli ratkaisuksi, koska suomessa ja eestissä homman nimi on sama. Siis se PÄRNUSSA jne.
164. Owlie6.7.2008 klo 00:31
Nukkukaa hyvin kaikki!
165. otv-a6.7.2008 klo 00:38
Hemuli ja Owlie, jos noin on, on outo, mutta nyt on ristikko kai täysi. jaa, aamuksi jäi MENEE YLI, mutta menköön.
166. aatra6.7.2008 klo 10:07
Huomenta ja hyvää sunnuntaita! Mahtava ilma ja hyvä mieli, kun ristikko valmistui vihdoin. Ärsytti tuissa eilispäivänä koko lakana, mutta nyt jälkikäteen se oli ihan mukava täytettävä. Olin vaan ihan hakoteillä monessa paikkaa, mutta autoitte vihjeilläne hyvin eteenpäin. Esim. Kohdassa Batman-animaation tekijä ja Lius olin aivan varma nimivastauksistani, jotka molemmat olivatkin väärin. Tulihan se ruoka-ale sieltä, kun osasi vaihtaa tekijän ANIMAATION tekijään, ei sarjiksen. Ja Lius oli sittenkin se tutumpi. Kenian kaupunki ja Brasiliaa ovat ihan outoja minulle, mutta oikein niidenkin on oltava, kun kaikki muu täsmää. Pitääpä kysyä aviomieheltä Brassi-paikasta. Epäilen, etti hänkään tunne, vaikka Brasiliassa onkin syntynyt.
167. otv-a6.7.2008 klo 11:11
aamuun meni. miten??? joku on löytänyt TOSAn googlesta? olen pyöritellyt edes takaisin, kunnes keksin muuten vaan. nyt MENEE YLI ihan hyvin. ONGELMA on vielä, löytyykö luonnosta vai onko kummallinen ei-suomalainen etunimi?
168. Bella6.7.2008 klo 11:13
Hei kaikki.

Hemuli:
Siitä kissasta.
Kun lukee tarkkaan, niin siinä lukee "uaim".
Siis toisin päin miau.
Ristikoissa on ollu usein "nätti" kissa.
nyt se on vaan toisinpäin.
169. Hemuli6.7.2008 klo 11:32
Hei Bella ja muut!
Jep, minä näin sitten vihdoin sen "uaimin", kun minulle sievästi vihjaistiin profeetasta.
Pitänee hankkia suurennuslasi.
170. marjuko6.7.2008 klo 12:13
otv-a:
Ongelma on asia, joka maailmassa kasvaa koko ajan, ilmassa, vesissä ja maalla. Siihen vaikuttaa paljon kulutus, mutta myös luonnon omat ilmiöt.
171. Owlie6.7.2008 klo 12:17
otv-a 11:11
ONGELMA
Luonnostapa. Ja puhuttaa kovasti oraansuojelijoita ja sukankuluttajiakin.
172. y6.7.2008 klo 12:21
Olen huomannut, että täällä voi keskustella aiheesta kuin aiheesta, joten kysyn mikä ero on sonnilla ja härällä? mahtaisiko täällä eläin asiantijaa?
173. otv-a6.7.2008 klo 12:22
marjuko ja Owlie. ohhoh, kun ottaa päähän yksioikoinen ajatteluni. on tainnut tuo ongelma hidastaa järjenkulkua. nyt on joka ruutu täysi. vihdoin, kyllä oli vääntämistä.
174. toippa6.7.2008 klo 12:28

Rakkaat rantasalamelaiset ja muu körttikansa!

Terveisiä, haloota herätys!juhlilta Espoon Lepuskista! Ilima oli kaunis ja körttikansan veisuu harrasta.
Tuli nähtyä ystäviä ja kylänmiehiä kolomenkymmenen vuoren takaa! Ah - niin lämpimiä muisteloja ja rutistuksia!
Meinas saara kaheksassa tunnissa raittiiniliman myrkytyksen!

Iltamiltani ja yömyöhiltäni täyttelin ristikkoa ja nyt näyttä kohtalaisen täpöltä. Muutama kohta kivistää.

1) Mura (keski/ylä/oikea) en saa sitä mitenkään suttaantumaan tuon ladyn kanssa? Se yksi kirjain hannaroi.

2) Ihan keskellä tämä takaperinmönkijä tuottaa tuskaa? Kun ei kuukeloimallakaan irtoa toi piilokirjain?

3) Ongelma (keski/vasen) on minullekin pienoinen pulma, kun tuo yksinäinen aa:kin kummittelee?

4) Nuolen (keski/oikea) kuolettava myrkky on kadoksissa vai onko kyse niistä murhaavista väkäsistä?

5) EE:t kiekkoilijan vieressä (ylä/vasen) eivät suostu aukeamaan, semminkin kun net ovat ainakin mulla vajut molemmista päistä? Onko suttu vai tuttu? Heleposti tulisi net aloituspaikat? Tai sit syöpäläiset?

Lakana ei ollut tällä kerran mahdoton, mutta haastetta ja mielenkiintoa riitti.
Paras ahaa numeroista oli ysi ja kuutonenkin oli aika kauan aikaa kadotuksessa.
Jotkut ihmettelivät nelosen logiikkaa. Eiköhän laatija ole taas kerran nostattanut työnantajansa yhtä mediaa eli ...
sama numero voi olla hyvä ja huono!

Ja toisin kuin joku taisi mainita, Kenian ja Uruguayn (keski/ylä) kaupungit löytyvät ainakin lentämällä Google Earthilla paikan päälle!

Tuskaa tuottivat mm. alun varma "keinotekoisen" (keski/alakantti)heitto huuliin ja muuhun ryppyhoitoon.
Jahas - ja onpas kai laatija lukenut senkin, että helvetissä on käyty, vaan se risteävä kinailu ei meinannut aueta sitten kirveelläkään!

Ja siellä vielä juvemmalla kulmassa "Jacob ja Jacques".

Ynnä tuo vasen yläkulma, kun vänkhäsin sinne väkisin jaltalaista naista ja vielä väärään kohtaan.
Ja sitten tuo meijän perän sanonta sinkoamiselle - nooh - olen kyllä kakattanut lapsia, vaan enpäs ole heitättänyt ketään tolla tavalla!? Sic!

Aikamoinen mörrimöykky oli myös tuo Marja-Liisa (keski/alakantti). Neverever heard?

Vaan siis nyt apua pyydän
ja teille avopaikkoja syydän
on aika noloa
jos jää monta koloa
ja nyt ei sitten rimmaa mikään!

Jondalar!
Hienoa kuulla äänesi!

Samoin täällä tehtiin taikoja
ootettiin parempia aikoja!
Tervetakaisintuloa
toivotan mieltä jaloa!

Olen muuten tainnut kertoakin, että erakko-Unto rakasti lukea noita Luoliksen klaanin kirjoja Ivalojokivarressa aina ja aina uudestaan. Niin minäkin.
175. otv-a6.7.2008 klo 12:47
toippa, sinä sen sanoit, tuon nelosen alun. nyt ymmärrän.
nuolijuttu on tuttu ristikkosana, siis sen loppu. etsivä löytää, ei ole väkä. luepa hetki sitten marjukon ja Owlien ONGELMAvastaukset minulle.
176. marjuko6.7.2008 klo 12:56
toippa:
Kun satun olemaan tässä päivystyksessä, voisin jeesata sinua noissa "ongelmissa" (sulla nro 3, selaa vähän taaksepäin, siitä

just keskusteltiin).

Ykkösesi aukeaa, kun saat joen ja miehen selville, siitä tulee eka kirjain (sulleko outo?)

Kakkonen on sen peruuttajan väliaikainen säilytystila, vähän oudompi, mutta löytyy mm. Vuokilasta. Tai voisit vain vaihtaa "reissun" ensimmäisen kirjaimen niin se on siinä.

Nelosmyrkyn voit googlata ja toimii.

Viitosesi on hassu vihje, itsekin sain porata päähän reikiä että tuuli vähän kävisi ja se auttoi. Itse asiassa tiedät vastauksen,
mutta vihje koostuu (taas kerran) ilmansuunnasta in English.

Olikohan tästä apua? Toivottavasti.
177. Hemuli6.7.2008 klo 12:58
Toipalle:
Takaperinmönkijän perään tulee semmoinen, mihin sitä pyydetään.
Ongelma selitettiin ylhäällä tosi perusteellisesti. Ei siis ole kyse synonyymistä vaan eräästä isosta ongelmasta.
Nuolen myrkyksi panin sen tavallisen loppuun ja nesteen tarkoituksen alkuun.
EE sutut ovat tarkoituksellisia! Mieti, kumman vaihtoehdoista saat sopimaan rikkinäisten isojen E-kirjainten kanssa. Se on kyllä aika kiva!
178. marjuko6.7.2008 klo 13:00
Kun on mietitty nelosen ensimmäistä sanaa, kävi mielessä että voisiko se liittyä julkaisupäivään sivun oikeassa yläkulmassa. Sehän on okei.
179. otv-a6.7.2008 klo 13:03
marjuko, toippa sen (4) minulle avasi, liittyy mediaan. lue toipan pohdinta!
180. HT6.7.2008 klo 13:20
toippa: helvettipuhe viittaa Hesarissa keväällä käytyyn keskusteluun, jossa pohdittiin, pitäisikö Helsingin nimi muuttaa. Sanottiin, että ulkomaanpellet kuulevat alussa helvetin ja voivat tulkita koko nimen helvetinsyntiavaimeksi.
181. Marco Poloinen6.7.2008 klo 13:33
Ei ole tainnut vielä kukaan kommentoida nimim. y:n kysymystä. Minäpä kerron: Sonnilla on "ne" ja isot onkin! Kun/jos sonni kastroidaan, siitä tulee härkä. Ko. toimenpidettä harrastettiin lihakarjan kasvatuksessa takavuosina melko yleisesti, nykyisin uskoakseni harvoin. (Härkä oli "säyseämpänä" parempi laiduneläin..)
182. Marco Poloinen6.7.2008 klo 13:37
.. ja vielä: Eri murteissa käytetään vaihtelevasti härkä- nimitystä myös sonnista, mutta asiallisesti ero on kertomani.
183. marjuko6.7.2008 klo 13:41
otv-a:
Sitä minäkin olen ollut mieltä, onhan se NÄYTTÄVÄ media...ja talon oma. Mutta tässä pohdiskelee kaikenlaista, lennättää mielikuvitusta ja harhailee epätodennäköisiäkin ratoja etsimässä valoa siinä toivossa, että se ei olisikaan juna. Joskus täällä nauretaan suohon mutta sen kestää kun useimmiten palaute on tosi kivaa.
184. Seitenvitonen6.7.2008 klo 13:48
toippa: net ei ole aloituspaikat. Vihje on aika ovela.
185. Bella6.7.2008 klo 13:51
Hei toippa:

Todella mukava kuulla sinusta.
Kaikki kisut eivät ole yhtä suloisia,
kuin Auliksen ristikoissa.

Kiitos toippa sinä avasi minullekin
sen nelosen ongelman!
186. mari6.7.2008 klo 14:17
mulla on varmaan oikein se nelonen mutta en ymmärrä
siitä kun loppuosan. mitä niin kun leden jees sanalla
on tekemistä nelosen kanssa?
187. Pattikas6.7.2008 klo 14:41
Well, tehty on, kaikki kolme, siis myös maakuntalehden x-kko.
Mitä on tapahtunut Nyt-liitteen kesäristikoille? Ovatko ne lopullisesti out?
Bella: Kyllä minun Oona Inkeri Virginia Pussyvalleyni on maailman suloisin tyttökissa. Tottelee vikisimättä ja ymmärtää yhtä hyvin sekä suomea että englantia. Oona on korvaamattomana hupulaisenani pelloilla ja vainioilla
188. Bella6.7.2008 klo 15:07
Pattikas:
Tuon uskon. Oletpa mahtavan nimen
pikku mirrillesi antanut.
Kun kutsut häntä niin tuleeko koko
litania sanottua?
Tyttärelläni on ihana poikakissa
ja sen nimi on Arska (plus lempparit)
189. Bella6.7.2008 klo 15:30
Jondalar:

Ethän tarkoittanut HS- ristikko
sivustoa?
190. marjuko6.7.2008 klo 16:15
mari:
Tarkoitit varmaan "lehden jees": katsos kun kysymyksessä on koko firma ja nelonen kuuluu siihen...
191. mari6.7.2008 klo 16:53
kiitti marjuko. en tiennyt sitä. kiitti sulle että nyt tiedän.
192. toippa6.7.2008 klo 18:04

Kiitos kaikillen vihjeistä. En ole vielä ehtinyt skarpata, kun nyt sitten kaikkien aikojen mahtava tennismatsi menossa kolmosella!

Bella - niinpä. Sinä sen varmasti tiedät kissat eivät ole maailman helpoimpia lemmikkejä. Sic!

Palaan illemmalla...
193. JMP6.7.2008 klo 18:06
Tsau kaikki mukavat pojat ja nätit tytöt!
Nyt on lomat loppu. Päijänne hetkesi rauhassa.
Oli vauhdikkaat Formulavenekisat Lahdessa ja raju
rock konsertti. Superhyvä oli Los Bastardos Finlandeses!
Keski-ikäiset huippukaverit lyönyt hynttyynsä yhteen
ja tosi mahtavasti pelaa. Syyskuussa tulee jo toinen
albumi.
Tämä oli ristikoitten takia tärkeää tietoa.
Sitten muihin asioihin. Kuin täällä on jaksettu ilman
mua?
Aika vaisu saitti. toippa-veikkosenikin oikein herättäjä
juhlilla. Se on hyvä asia.
Antakaas nyt kuulua itsestänne.
Odottaen Teidän JMP!
194. toippa6.7.2008 klo 18:14

JMP

tervetulemast joukkoon tummaan. nyt on pakko katso maailmanluokan matsi kolmosella. TENNISTÄ!!!

ja taisinpa olla lähes ainoa pakana siellä Herättäjäisissä. Menin siis tapaamaan armon piispaa pappialssa ja sti muitakin rovasteja ihan vain for good old times shake!
mutta mitään ei ole viirenveisuuta vastaankaan!

Nyt matsiin...
195. toippa6.7.2008 klo 18:29


eikun vielä tietty lisäys: VAMOS!!!
196. JMP6.7.2008 klo 18:41
Just kerkis toippa lähteä. Kyssäri ei ollu tällä saitilla
ollenkaan. Tuttuja kuitekin paljon.
Jondalar jumalainen
Bella ihanainen
PP kaikkinainen
marjuko herttainen
mari nuori neito
Kaikkia oletan olevan naisia
HT herrasmies
Seitsenvitonen samoin
pelaaja muuten mukava
aatra, Owlie, Aksu, Hemuli, pattikas ja otv-a.
Tämän sivun tutut. Toivottavasti muistin kaikki tutut.
Korjatkaa, jos naisosastoon tuli miehiä.
Silloin intuitioni on ollut väärässä.
Muut ovat osanneet salata sukupuolensa.
197. Hemuli6.7.2008 klo 18:42
Nöyränä tunnustan, että jos joku on saanut apuja niin tämä!
Silti vielä:
Aika alhaalla vasemmalla pystyssä sukunimien päällä RUOKAA. Paha veikata mitään vaakasanaa vääräksi, mutta tuommoista ruokaa en kyllä ole syönyt.
Ja toinen kohta vanhasta ristikosta vasemmalle. SAARI ihan hukassa. Luulin silti, että tämä kulma olisi minulla oikein, kunnes huomasin, että siinä vihjeessä joku ammottaa auki MYYTÄVÄNÄ! Olin hypännyt myymiskohdan yli ja kirjoittanut ihan tavallisen ammottavan.
Armahtakaa!
198. OWLIE6.7.2008 klo 18:48
Hemuli 18:42
Siinä lukee HYYTÄVÄNÄ.
RUOKAA: ei kun aakkosia luettelemaan. Kyllä löytyy ja olet syönyt.
199. Bella6.7.2008 klo 19:06
Ciao ciao JMP:
Kuukauteen et ole antanut kuulua itsestäsi.
Mutta sitä mukavampi nyt.
Kyselit kyssäriä. Ei ole vähään aikaan ollut.
Jospa hänellä on nyt loma.
Teistä tuli sitten kaiken jälkeen
ystäviä. Se oli hyvä asia.
Oletko tehnyt ristikot?
Palaan myöhemmin. Grilli kutsuu.
200. TJV6.7.2008 klo 19:11
Owlie: Vaihdoitko isoihin, vai vahinko vain? Alkaa olla 86
prosenttia ruuduista täynnä. En ole lukenut aiempia, "moni
mister" ei ainakaan tunnu irtoavan.
201. toippa6.7.2008 klo 19:17

No - tottakai sade pilaa ypimahtavan matsin...

Niin tyttäret siionin, immet ihanaiset ja kaikki poikasetkin.

Vielä ammottaa avoimena tuo lady kakkosen vieressä? Polyfemoksen uhri on oikein! Joki on se Firenzen?
Eihän se mura nyt voi olla sama kuin juoksu- F1- tai juna----? vai missä ihmeessä mulla mättää?
Siis onkos toi lady tossa niinkuin Särkelä ----?

Ja sit noiden vasen/ylänurkan eet!? Kyllä tiedän periaatteessa, vaan onko mulla sitten ihan väärin toi omilla seinillä, konsa eet alkavat teellä?

Nämät kaksi siis vielä kinnaavat! Auttakee pliiiiis.
202. JMP6.7.2008 klo 19:18
Tsau TJV . Taisit tulla nyt vasta kun en nähnyt tällä
sivustolla merkkiäs. Ristikko vielä kesken? Minä en oo
alottanutkaan. Jätän huomiseen ja luen sitten vasta
kaikki vihjeenne.
203. toippa6.7.2008 klo 19:19
TJV

Moikka! Sullekin pitkästä aikaa.

se omin mister on ulukomaankielinen miehen etunimi melkein kuin nuoruuden Tommy Steele!
204. mari6.7.2008 klo 19:25
toippa olen ollut saamapuolella ja nyt yritän auttaa.
leidi on tyylikäs ja siihen tulee fiinimpi lainasana
ranskasta ja sen jäkeen ruotsista.
JMP olit oikeassa osittain. keski-ikäinen nainen.
205. Pattikas6.7.2008 klo 19:30
(Vain) Bellalle: Kun esittelen ystävääni muille lajitovereilleni, käytän kaikkia neljää nimeä. Kotiin kutsuessani suomeksi käytän vain Oona-nimeä, mikä johtuu kisulin valkoisen selän päällä olevasta pyöreästä läiskästä. Inkeri-nimi sai alkunsa ystäväni pitkästä, mustasta hännästä. Aluksi toisena nimenä oli Iina, mutta Oona Inkeri kuulosti jotenkin rytmikkäämmältä ja paremmalta.
Jos huutelen Oonalle englanniksi, silloin käytän jälkimmäisiä nimiä. (Virginia > virgin > neitsyt; leikattiin ennen kuin oli yhdenkään poikakissan kanssa. Pussyvalley on vähän kaksimielinen, mutta minulla se viittaa eläimelliseen (ei siis elimelliseen) viiksiniekkaan.
206. Owlie6.7.2008 klo 19:30
TJV 19:11
Taisi olla salkkuA-näpyskä pohjassa, kun ryhdyin kirjoittamaan. Yleensä riittää O:n kirjoittaminen. Nimimerkkini tulee ruutuun.
Muita isolla O-alkukirjaimella ei taida olla liikenteessä.

MONI MISTER ei ole John Brown. Tennispuolelta löytyy sopiva paikallinen ex-tähti, jota äiteensä ehkä kutsui tällä nimellä.

Olet siis palannut pohjoisesta. Kiva.
207. Seitenvitonen6.7.2008 klo 19:31
toippa 19.17: kyllä ne eet sillä alkavat, piilokirjain on enon tyttären tädin neljänneksi viimeinen, sana muodostuu kahdesta tavusta.
208. Hemuli6.7.2008 klo 19:35
Owlie,
eilen havaitsin tarvitsevani suurennnuslasia, nyt pitänee alkaa säästää uusia silmälaseja varten. Kiitos, hyytävän avulla sain sen nurkan kuntoon.
Mutta ruoka ei kyllä minun sanoillani tullut, kun tarjosin luistelleeksi googlaamalla löytynyttä Plettiä, joka kuuluu olevan/olleen kiekkoilija. Mutta uskoin, että tavallisesta ruoasta on kyse, ja aloin alusta! KIITOS!

toippa:
sen kakkosen viereisen ladyn seurassa ei ole mitään apuvoimia.
eet alkavat teellä, kuten väität, jos huomaat, että eet ovat aika vajavaisia päistän!
209. Seitenvitonen6.7.2008 klo 19:35
korjaan, saman sanan loppu- ja alkuosasta.
ja TJV, mukava nähdä! Olethan välillä jeesaillut.
210. Owlie6.7.2008 klo 19:37
toippa
Kakkosen luona oleva lady: melkein Särkelä.
Risat EE:t. Sovittele enkun ilmansuuntaa ja lue aikaisempia kommentteja asiasta.
MURA ei ole F1-X.
211. Owlie6.7.2008 klo 19:42
Hemuli 19:35
LUISTELLUT on laatijan lempinaisia. Yleensä tarjoilee sukunimellä. Tämä saksalainen mestari.
212. Bella6.7.2008 klo 20:04
Pattikas:
Rakkaalla on monta nimeä.
Mukava kuulla mistä olivat muodostuneet.
Ja vielä kaksikielinen.
Kaksikielinen on koiranikin,
mutta se on se toinen ns kotimainen.
213. marjuko6.7.2008 klo 20:17
toippa:
Lainaa "ruutu" lännestä niin siinä sinulla on se mura!
214. Hemuli6.7.2008 klo 20:43
Owlie:
yritin tuolla ilmaista, että keksin luistelleen, joka minulla ensin oli väärin ja aiheutti monet harmit!
215. JMP6.7.2008 klo 22:17
Ompa täällä outo fiilinki jotenkin. Toivottavasti en
loukannut ketään terveisilläni. Se oli luettelo tällä
sivustolla olleista tutuista nimimerkeistä, joita oli
nastaa taas nähdä. Ainoat jotka viitsivät moikata
oli toippa ja Bella. Marikin vastas. Mutta jos on
jotain aiemmasta (kk) taaksepäin niin kertokaa,
koska en muista. Sorry jos niin on.
216. toippa6.7.2008 klo 22:21

KIitos mari, marjuko, seitenvitonen, owlie, hemuli ja kaikki!
Vihjeet ovat olleet valaisevia ja nyt onvat lähes kaikki ruudut täpösen täynnä.

Kuvitella, että net eetkin aukesivat, vaan tuolla aiemmin isossa viestissäni ounailinkin sitä, että tulleeko siitä syöpäläiset - eikä kukaan reagoinut siihen. Mutta hyvähän se on itse omin silmin ja päin oivaltaa myös mistä se sanan muodostuu - eli se on nyt sitten selevä!

Vaan vielä vikisen yhdestä kohdasta:

tuosta oikea/ylä ladystä ei millän meinaa tulla tolokun pekkaa, kun joku sanoi muistaakseni, että se olisi hieno ranskan sana ja joku, että se on lähellä Särkelää ja minäkin saan siihen hyvin itsellisen naisen, vaan sitten se perskeleen mura menee kyllä väkisellä junan kulkuväyläksi, että mitä mulla on väärin???

Mitä teille tulee siihen kakkoseen? Mulla on tämä toinen veljeksistä, joka meni ja kolkkas toisen ja jäi ryökäle itse henkiin? Onks se väärin, konsa muistelen jonkun kirjoittaneen, että kakkoseen tulisi jotain musiikkipainotteista? Tai sit olen taas siellä I-haan pihalla!
Onko se Italian joki/mies sitten oikein?

terveisin nimi: miltei kaksi sormea suussa
217. Aksu6.7.2008 klo 22:22
Hyvää iltaa, kaikki auliksien ratkojat!

Etelän ihmisenä en snaijaa '-taloa Rovaniemellä' (ristikon oikeassa alalaidassa ratkaisuristikon yläpuolella). Mistä mahtaa olla kyse?

Lisäksi noiden häkkieläinten yläpuolella on kaksi kaadinta, mutta enpä ole tuollaisilla astioilla mistään puodista maitoa käynyt ostamassa. Vastaussanan loppuosa on selvillä sekä samoin eka kirjain, jonka sain vihjeestä 'paksua juomaa?', ja pari muutakin.

P.S. Hemulille taitaa jo ruoka maistua?
218. Aksu6.7.2008 klo 22:26
- jaa-a!

Kysymäni asia taisi olla sittenkin niin yksinkertainen. Kun pistin talon nimen, jollaiseksi sitä arvelin, kuukeliin, niin hetihän se löytyi.
219. toippa6.7.2008 klo 22:29
jaa nyut huomaankin, että jotkut ovat antaneet vihjeitä siis tohon ihan oikean laidan hattutätiin, vaan

minä tarkoitin koko ajan tuota kakkosen vieressä turkissa värisevää tätöstä

eli siitä varmaan vihejeiden vieraus ja erilaisuus...
220. toippa6.7.2008 klo 22:34
JMP

Älä sinä huoli, veitikka nuori. Kyllä met noteerataan sinun saapumisesi ilolla!
Voi vain olla, että jengi on vielä niin täpinöissä täytön kanssa, etteivätten ehdi porista paljon muuta.

Aksu

Kyllä net kaatimet nyt valitettavasti mallaavat ostettavaa kamaa ja siis mistä... on se alkusana
221. Aksu6.7.2008 klo 22:37
toippakin hereillä!

Kyllä siulle jo joku vihjaisi hattutädistä, että sinne Särkelään viittaavaa (ei siis ihan) tähän tarvitaan. Ehkä täti kantaa kassia, mikä ei ole kuvaan kuitenkaan mahtunu.
222. toippa6.7.2008 klo 22:42
Asiasta aivan kolmanteen - vaan edelleen ristikkojen takana pysyen -

Aksu, Bella, Owlie ja keitä niitä nyt olikaan Hakaniemen torin kulmilla liikuskelijoita.

Viime perajntaina haahuilin siellä torilla vähän aikaa, vaan ehkä väärään aikaan, konsa kello oli jo kaksi, enkä ketään tunnistanut ristikkokansaksi.

Siellä on muuten hieno combo soittamassa kaunista musiikkia ainakin viikonloppuisin, viulua, selloa et see ketterää. Että passais kyllä istua pienen ajan kahvitellen.
223. Aksu6.7.2008 klo 22:44
toippa:

Numerosta 2 ei siis tule junakiskoa!
224. toippa6.7.2008 klo 22:46

Aksu

kyllä mie tiijän - sitähän tässä olen alun alkaen siihen sovitellunnakin, vaan kun se perskeleen mura ei mahu minnekään ja lentää silimille kerta toisensa jälkeen.

Sanokaa nyt ihmeessä, onko se joki ja mies se joki, joka valuu Firenzen läpi ja on yli 200 km pitkä?

Ja mitä tulee kahteen: eka sana on mulla nimi ja toka sana hengissä?

tack!
225. Aksu6.7.2008 klo 22:47
toippa,
ei kun MURAhan sulla meinas mennä rautateitse. Taijat olla kuitenkin jo selvillä?
226. Aksu6.7.2008 klo 22:51
toippa:

oot niin nopee, mutta tässä vähän lisää. Numerosta 3 on keskusteltu, että se voi liittyä musiikkiin. Samoin liittyy numero 2. Eka sana siinä ei miulla ainakaan ole nimi vaan konjunktio.
227. marjuko6.7.2008 klo 22:51
toippa:
Siinä kakkosessa ei ole mitään veljeksiä eli ei sitä kolkkaajaa ollenkaan. Usko nyt, että mura löytyy läntisen naapurimaan kielestä kun etsit sieltä tämän ristikkoaavikon pienintä yksittäistä osatekijää eli aluetta.
228. toippa6.7.2008 klo 22:52


Voi veetu, että Vimpelissä vieläkin pelataan, eikä voittajasta tietoakaan. Espanjalla menee lujaa...
229. otv-a6.7.2008 klo 22:55
toippa, voi siinä kakkosessa olla veljeksetkin, muttei sitä tappajaa. elossa ovat ainakin turun puolessa.
230. marjuko6.7.2008 klo 23:00
toippa:
Illan viimeinen valssi, vassakuu:
Minusta siinä ei ole hengissä-sanan vastinetta, koska silloin jumalalla vieressä olisi 4 perättäistä vokaalia ja se nyt on liikaa jumalillekin.
231. toippa6.7.2008 klo 23:05

marjuko Aksu iso kiitos kuin hevoinen, vaan ei niin karvainen!

No niin - kyllähän se aukeaa kun oikein tyhymälle veivaa. Se meni tosiaan marjuko sun eka neuvos ihan yli hilseen, vaan nythän se on selvää kuin pläkki.

Vaan nyt tarttee sit tarkistaa toi kakkosen toka sana?
232. Aksu6.7.2008 klo 23:08
Hyvä, marjuko!

Sinäpä sen hengissä-sanan hoksasit toipalle. Mieleeni tuli Aaro Hellakosken aforismi: Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain...

Ja nyt ei muuta kuin: Hyvää yötä!
233. toippa6.7.2008 klo 23:12
kiitz kiitz kiitz

kakkosen kakkonen ratkottu, vaan tuohan on marjuko hah! totisesti ollut tuo jumala mulla aivan hunningolla!
Katos kun körttien kanssa viettää tiiviin viikonlopun, niin siinä jäävätten ristikkojumalat toiseksi! ja lumet menee uusiksi!
234. toippa6.7.2008 klo 23:15

No niin Aksu! Sinäpä se pistit sen pisteen iin päälle eli nyt pitäisi olla kypsää kauraa koko lakana.
'
Kitosta towerukset awustanne arwokkaasta!
235. Owlie6.7.2008 klo 23:18
Viva Espana!
236. toippa6.7.2008 klo 23:19

Jess!!! Viva la Espana! VAMOS!

Rafael Nadal voitti Vimpelin eka kertaa! Hah mikä matsi.

Bella jokos nukut, ootkos käynyt toirlla?
237. toippa6.7.2008 klo 23:21

Entäs Owlie? Ei näkynyt ketään torilla ristikkopaperihiippaa päässä.
238. Bella6.7.2008 klo 23:33
toippa:
En kerinnyt. Pyykkipäivä.
Tuli mahtava konsertti Teemalta.
Esa-Pekka Salosen 50 v. johdosta vähä aikaa sitten.
239. Jotarkka6.7.2008 klo 23:36
JMP oletko ollut muilla kun tällä saitilla?
240. JMP6.7.2008 klo 23:42
Eipä ole ollu tarvetta. Miksi?
241. Jotarkka6.7.2008 klo 23:46
Lue 2490 ja Otsikon vierestä. Sitten ymmärrät ehkä.
242. toippa7.7.2008 klo 00:17

Bella

Katoin samaa konserttia, konsa ei ole MTV-maxia, että Tennis jäi tilaston seuraamiseksi.
On se vain kummaa, että ruåtsalaisetkin osaavat arvostaa ja juhlai Eepeetä paremmin kuin met täällä.
Paitsi yhdestä en tykännyt siinä konsertissa: siitä, että hepsankeikka johti Sibben Finlandiaa!
Se on kuitenkin meille niin kova juttu, että se oli jotenkin absurdia ja groteskia, että ruåtsalainen koomikko vetää sen jutun ihan läskiksi!
Siinä on nyt vain se, että kun svedupellet lintsasivat viime sodan ja me saatiin taistella verissä päin isoa karhua vastaan ja siinä on just se kohta, että Oi katso Suomi sinun päiväs koittaa. Siinä oli kyse meidän itsenäisyydestä! Ei sitä voi vetää vain jokskin pelleilyksi! Eipä EePeenkään naama ollut alussa oikein hilpeä!
243. Bella7.7.2008 klo 00:39
toippa:
En nähnyt ihan alusta sitä,
ehkä onneksi.
Vaihtelin kanavia ja siten osui teema
ja tietenkin jäin katsomaan ja kuuntelemaan.
Jatketaan taas huomena.
Hyvää yötä kaikille.
244. toippa7.7.2008 klo 00:43

Samoin öitä - ja kiitos kaikille tästä hyvästä, rutistuksen päivästä! Yritän saada kuukautisliitteen valmiiksi vielä.
245. penax7.7.2008 klo 06:15
Hyvät huomenet ristikkoremmi, ja auvoista maanantaita itse kullekin. Vaihdoin nimeni penasta penaks, eli penax tai Penax, kummin vaan.
Tämänkertainen senor Lehdon hengentuote on/oli mielestäni oikein hyvä. Pohtimista riitti vitkutellen ja vetkutellen tehtynä tähän aamuun asti. Kaikki selvisi ajastaan, josta suurkiitokset vihjeitten antajille.

toippa, voisitko antaa lisävalaisua näistä "Luoliksen klaanin kirjoista" joista mainitsit. Esim. kenen kirjoittamia?
246. TJV7.7.2008 klo 06:48
Huomenta. Katso penax vaikka Wikipedia-artikkeli Jean M.
Untinen-Auel nimellä.

Tosa on vienyt ajatukseni kalastusvälineeseen, jonka haulla
ei mitään selviä. "Menee yli" taisi heti nukkumaan mentyä
tulla oikein. Muutin pallosta lähtevän pitkän pystysanan toisen
kirjaimen (se vaikuttaakin paremmalta). Pallo sijaitsee 2:sta
8 ruutua oikealle.
247. penax7.7.2008 klo 07:05
TJV, missä kohtaa tuo "menee yli" on kun ei heti satu silmään. Kalastushomma sulla oikein ja luultavasti se pallokin. Siis oikein.
248. TJV7.7.2008 klo 07:28
"Menee yli" on vaakasuora, joka risteää kalastusvälineen
toiseksi viimeisen kirjaimen kanssa.

En selittänyt paikkaa, kun puhuin samassa yhteydessä 2:sta.
Eilen illalla luin keskustelun jotakuinkin tarkasti, mutta lähes
kaikista puuttui tarkempi sijainnin maininta. Kun Owlielta
kysyin monista mistereistä, jäi itseltänikin sijaintipaikka pois.
Se harmitti heti, kun näki viestin perillä.

Juhannussäikeessä teimme ennätysmäärän kommentteja.
Se oli tämä sama asia silloinkin pääsyynä. Mieluumminhan sitä
kysyy uutena kysymyksenä kuin hakee pitkän rimpsun seasta
jo aikaisemmin käsiteltyä kohtaa. Näin käy toki jokaisessa
säikeessä. -Oikealla, vasemmalla, ylhäällä tai alhaallakaan
eivät ainakaan isossa lakanassa hahmotu noin vain.
249. penax7.7.2008 klo 08:06
"Menee yli" liittyy lauluun, mutta kai saitkin sen valmiiksi.
Kiitos Auel-vinkistä, TJV, täytyy kysellä vaikkapa divareista.
250. PP7.7.2008 klo 08:51
toippa:
4.7. klo 16:52 kirjoitin näin:
"Vili:
Joko sulle selvisi se E -arvoitus? Ajattelepa engl. itää, niin ehkä siten aukeaa tämä kutittava sana", ja monet muutkin sen jälkeen selittivät asiaa. Kutittava viittasi noihin loisiin.

Sinä kirjoitat 6.7. klo 22.21 näin:

"Kuvitella, että net eetkin aukesivat, vaan tuolla aiemmin isossa viestissäni ounailinkin sitä, että tulleeko siitä syöpäläiset - eikä kukaan reagoinut siihen. Mutta hyvähän se on itse omin silmin ja päin oivaltaa myös mistä se sanan muodostuu - eli se on nyt sitten selevä!"

Kyllä apuja annettiin ihan liiallisuuteen asti. Mutta ongelmana on varmaan, ettei kaikkea jaksa lukea eikä kaikkia vihjailuja muista, kun asia ei sillä hetkellä ole itselle ajankohtainen.

TJV:
Turhaan sinä kalastusvälinettä netistä haet. TOSA =
t + osa => t + osan nimitys vaikka näytelmässä => kalastusväline.
251. TJV7.7.2008 klo 09:13
PP: Tosa oli taas solmussa, vaikka valmiina. En vain tajunnut
sittenkään ennen kuin väänsit lukkoni auki. Ihmettelen myös
edelleen loisia, eivät nekään sytytä. Ehkä onneksi nämä ovat
kohtia, jotka ovat muitakin mietityttäneet.
252. toippa7.7.2008 klo 09:33
heippa piparit! ja luojankaunista huomenta

penax sait jo vinkin Luolakarhun klaaniin. Tässä tietopala Wikipediasta:

"Jean Marie Untinen-Auel (s. 18. helmikuuta 1936 Chicago, Illinois, Yhdysvallat), kansainväliseltä nimeltään Jean M. Auel, on suomalaista sukujuurta oleva yhdysvaltalainen kirjailija, joka on kirjoittanut jääkauden aikaiseen esihistorialliseen Eurooppaan sijoittuvan Maan lapset -kirjasarjan.
Jean Auelin suomenkielisissä kirjoissa käytetään myös hänen omaa sukunimeään, sillä kaikki hänen isovanhempansa olivat suomalaissiirtolaisia.

Suomennetut Maan lapset -sarjan teokset
Luolakarhun klaani, 1981 (The Clan of the Cave Bear, 1981)
Hevosten laakso,1982 (The Valley of Horses, 1982)
Mammutin metsästäjät, 1988 (The Mammoth Hunters, 1988)
Tasangon vaeltajat, 1990 (The Plains of Passage, 1990)
Luolien suojatit, 2002 (The Shelters of Stone, 2002)
253. toippa7.7.2008 klo 09:43
PP

Totta turiset, että vihjeitä tuli, vaan senkin "kutittavan" heitin hädissäni yli ajatusten laivan eli se meni ihan ohi. Tarkoitin vain, että jotta koska kun, se syöpäläinen siihen väkisillä vääntyi, niin joku olisi voinut suoraan sanoa, että syöpäläisiä jees, vaan sittenhän olisi täysin jäänyt ymmärtämättä mistä se tulee! Nyt on omin käsin ymmärretty.

Saman tempun teki minullekin juuri toi tosa. Kyllä sitä etsin kissojen ja koirien kanssa. Ja sieltä tuli tuota helilaaksos-murrettakin, vaan tilalle tunki kaiken aika suuri kalastusväline. Ihmettelin sitä aikani, kunnes sitten taas välähti.

Mikä siinä on - sementtitautiko? - kun en millään muista näitä yksinkertaisempiakaan kommervenkkejä edes toissakertaisista lakanoista ja aina menen samaan halpaan? No kertaus on opintojen äiti!

Aurinkoista päivää teitillen kaikillen!
254. PP7.7.2008 klo 09:44
TJV:
Väännänpä loisetkin rautalangasta:
Kuvassa on kaksi E- kirjainta, jotka englanninkielessä merkitsevät ilmansuuntaa. Ensimmäisestä ilmansuunnasta
näkyy loppuosa ja toisesta alkuosa => kutittavat loiset.
255. Bella7.7.2008 klo 11:50
Hei kaikki:
PP voisko tuo enää tarkemmin sanoa.
Se oivaltaminen on jo toinen juttu.
256. Bella7.7.2008 klo 11:52
ps. Toinen mikä vaati toisenlaisen oivalluksen
oli numero 4.
257. mari7.7.2008 klo 12:09
nyt tämä on täysi. siitä kiitos teille kaikille, jotka jaksoitte
auttaa.
258. PP7.7.2008 klo 12:15
Bella:
Onko sinulle selvinnyt numero 4:n ensimmäisen osan merkitys? Voisiko se tarkoittaa ko. sanan ulosantamia (joka päivä, 6 kertaa/viikossa, kerran viikossa ja kerran kuukaudessa)? Mutta silloin jäisi puuttumaan se 'positiivinen napa'-tapaus, ymmärsitkö?
259. JMP7.7.2008 klo 12:18
Se on täytetty! Saittien lukemisen jälkeen olin sen verran
hereillä, että otin ristikon eteeni ja täytin selkät pois.
Aamulla rakentelin sitten sitä teidän avuilla. Ei helppo,
ei helppo.
260. Vili7.7.2008 klo 12:35
Ilmoittaudun myös ratkaisseiden joukkoon. Vaikeinpana kohtana pidin juuri tuota edellä mainittua "tosa" kohtaa. Olin laittanut kakkosen vieressä olevaa "hebreaan" väärän sanan. Piilokirjaimena vokaali, niin se loppukin oli sitten väärin, kun siihen laittoi konsonantin, sana hiukan muuttui ja homma ratkesi. Toki sain Teiltäkin muutaman hyvän vinkin!
Nyt jälleen työelämä kutsuu. Hyvää kesää kaikille.
261. marja7.7.2008 klo 13:02
Terveiset metsästä, jossa luulin selviäväni myös ristikon kanssa ilman apuja. Mutta huomasinpa kolmannella vaakarivillä laskujoen ja Nybyn alla höpösanan vihjeeseen "usein mittausta". Pystyistä en löydä virhettä enkä ko. kohtaan järkeä. Vieläkö joku jaksaisi pelastaa maastoon eksyneen?
262. marja7.7.2008 klo 13:26
No niin, taisin tajuta oudohkon mittauksen mielen. Mukavaa viikkoa ja lämpimiä ajatuksia kaikille. Nyt vain tulta takkaan, että tarkenee.
263. lukija7.7.2008 klo 14:22
vaativa mutta valmis.
264. Bella7.7.2008 klo 14:59
PP:
Minä yhdistin sen siihen, kun tämä
iso konserni AM on ostanut n. neljänneksen
ruotsin tv 4 stä.
265. mia7.7.2008 klo 16:23
Hesarin on syytä seurata inflaatiota ja NOSTAA palkinto vähintäin 30 euroon!
Sitten vaivautuisin ehkä postittamaan.
266. toippa7.7.2008 klo 17:24

Bella:

Sinäpä nyt keksit jo lieko neljännen vaihtoehdon ja logiikan tolle nelose alulle.
Minä meinasin sitä tämän konsernin kotimaista, sinä ruotsalaista ja joku vielä jopa lakanan ylälaidan päiväysta ja sit PP:n analyysi meni ihan yli hilserajan.

Mistä met nyt saamma tämän logiikan oikean laidan tietää?

HT, TJV onko teillä mitään teoriaa tähän?
267. Bella7.7.2008 klo 17:30
toippa:
On se kuitenkin totta, että omistavat
osuuden tv 4 stä.
268. Bella7.7.2008 klo 17:43
ps Olisi kai vielä pitänyt mainita,
että ruotsin tv 4.
269. pelaaja7.7.2008 klo 17:50
Lisää mielipiteitä numeroon neljä: ko. Oy:n kanava on tehnyt hyvää tulosta. Ja marjukon viittaus päivämäärään oli tosi maukas !
JMP: kiitos vaan mukavista terveisistä mukavalta nimimerkiltä!
Ja, vaikka kuinka päin lukisi, niin kyllä täällä on ollut nyt OSITTAIN vähän omituinen fiilis, kuten mainitsit. Tai jos ei omituinen, niin ainakin erilainen. En viitsinyt kelailla, mutta en muista, että esim. kertaakaan pitkään aikaan tätä ennen säie olisi avattu vasta illansuussa..Vili rohkea sen näytti tehneen ja moni jo varmaan kärsimättömänä ihmetteli, että mitä ihmettä. Liekö syynä VIIME viikon paukkuva ovi.
Tai syy on vain kesälomissa (eikä ole). Ristikon taso ei ole ollut syynä, väitän minä.
270. toippa7.7.2008 klo 18:09

Bella

En tiedä, että tää Hesari-konglomeraatti omistaisi sitä Ruotsin tv4:sta mitään palaa, vaaan Maikkari on ainakin viimeksi omistanut siitä siivun yhdessä mm. Schibstedtin ja Bonnierin kanssa.
271. JMP7.7.2008 klo 18:22
Moi pelaaja ja oli mukava kommentti. Minä ihmettelin
saitin avaajan nimim. kun yleensä se on tuttu. Oliko
peräti 3kk taaksepäin niin oli kaksi sillä nimim. yksi
onnentoivotus muutama päivä sitten ja yksi kysymys
seuraavana päivänä. Näin ne ajat täälläkin muuttuvat.
Ristikon taso oli hyvä, joten siitä kiitos Aulis Lehdolle!
272. matahari7.7.2008 klo 18:46
Apua, nyt meni hermo! Olen jumittunut kuutosen ensimmäisen sanan loppuosaan eikä mikään ympäröivistä tunnu aukevan. Liekö syynä turmeltumaton luonteeni, etten edes turmella-sanaa keksi saati sitten oikealla pystyyn olevia sisäkkäisiä ympyröitä.
Vieläkö joku jaksaisi auttaa?
Kiitos muuten monista iloisista hetkistä juttujenne äärellä - ovat aamujeni ilo ja iltojeni ratto. Puhumattakaan loistavista vihjeistä. Niiden avulla olen vähitellen oppinut selvittämään monta kinkkistä kohtaa viime kuukausien aikana.
Ps. Toippa, samaista comboa kuuntelin minäkin viime perjantaina kahden maissa!
273. Bella7.7.2008 klo 18:48
toippa:
Nyt olen tarkastanut ja SANOMA WSOY konserniin
kuuluu (suomi)
Nelonen Median, johon kuuluu mm. 3 tv kanavaa
- nelonen
-Jim
-urheilukanava.
Tarkista SANOMA WSOY- WIKIPEDIA
274. pelaaja7.7.2008 klo 18:53
matahari: niissä ympyröissä on kytköksissä se sana 'arava', tiedäthän, mitä se tarkoittaa ja ne ympyrät itsessään kuvaavat pukinetta ylhäältäpäin
275. marjuko7.7.2008 klo 19:06
matahari:
Siihen kuutosen turmella-sanaan tulee ihan yksinkertainen ratkaisusana, vihje itse asiassa on aika juhlallinen siihen sanaan.
Sisäkkäiset ympyrät ja Arava muodostavat yhdyssanan. Katso niitä ympyröitä niin kuin ne olisivat alapuolellasi - vaikka todellisuudessa ne ovat ehkä oman pääsi tasolla.
276. toippa7.7.2008 klo 19:56
Bella

Niin, niin - tätä suomen nelos-tulkintaa esitin ihan alun alkaen, vaan sinä esitit 7.7.2008 klo 14:59, että

"Minä yhdistin sen siihen, kun tämä
iso konserni AM on ostanut n. neljänneksen
ruotsin tv 4 stä."

Siis - käsittääkseni Alma Media ei ole ostanut tätä osuutta Ruotsin tv 4:sta, vaan MTV3, jonka taas omistaa ruotsalainen Bonnier.
Ja Alma Medialla ei ole suhdetta tämän nelosnumeron ekaan omistajataso-viittaukseen. Paitsi tietty kilpakumppanuus.

Eli jäljelle jää kai tällä logiikalla vain tämä kotitarve-nelonen. MOT = Mikä olikaan todistettavissa?
277. marjuko7.7.2008 klo 19:58
Bella:
En katsonut eilen sitä E-P Salosen konserttia, katsoin sen eka osan viikko sitten. Ihmettelin kovasti sitä stand-up- naista, kuinka tylsä se oli ja sopimaton siihen ohjelmaan ja tilaisuuteen. Mitenkähän Salonen itse kesti sellaisen valinnan. Vaikea uskoa, että hän olisi itse halunnut sellaisen juontajan.

Muutenhan konsertti oli upea, Salonen on valtavassa vedossa.
278. matahari7.7.2008 klo 20:28
Hei
Kiitos pelaaja ja marjuko, aukenihan se solmu. Nähtävästi ajattelin liian monimutkaisesti.
Ehkä rohkenen kysellä apua tulevissakin jumeissani. Tähän asti olen vain "vakoillut" vinkkejä esiintulleista kysymyksistä.
279. Hemuli7.7.2008 klo 20:31
matahari:
Tulin vielä tarkistuskäynnille ja luin sinunkin viestisi.
Ollaan ehkä samaa maata, vaikken muistakaan viestejäsi. Mutta kirjoitat, että toisten avulla olet oppinut ratkomaan kinkkisiä kohtia.
Olen tuntenut piston sydämessäni, kun milloin mikäkin x on vinoillut joka ruudun kyselystä. Olen jonkin aikaa ollut yksi innokas kyselijä. Syy: en pysty yksin ratkomaan näitä! Ja kumminkin ratkominen tuottaa järin paljon iloa, ja sitä on riittänyt, vaikka olen paljon käyttänyt apujakin.
Arvelin, että itselliset olkoot itsellisiä ja opettelevat kyselkööt.
Kiitän kovasti kaikkia viitseliäitä!
Kutosen eka sana lienee sinulle jo selvä? Sen loppu on essiivin pääte. Sitäkö ihmettelit?
280. Bella7.7.2008 klo 20:45
toippa:
Oikeassa olet ystäväin. Kirjoitin googleen --------.
ja sieltä jostain pulpahti se 24,3% osto Ruotsin
neloskanavasta. En avannut sitä, sillä olin
niin innoissani, että nelosen arvoitus ratkesi.

Sitten löin saman uudestaan ja 4, sitten tulikin
Wikipedia ja luin sieltä nämä viimeisimmät tiedot.

Ootappa sie vielä, kyllä jotain vielä keksin.
Jotenkin on sellainen aana, että siinä on joku
ovelampi juttu. Usossie?

Marjuko:

Onneksi en nähnyt sitä kohtaa.
Osuin sattumalta teemalle ja sitten ihasten
loppupuolen.
281. PP7.7.2008 klo 20:49
toippa:
Ensimmäinen järkevä selitys neloselle ja varmaankin oikea.

[Minä yhdistin sanan HS:iin yrittäessäni miettiä lauseen merkitystä. Siitä se selitys, joka meni sinulla yli hilseen (HS,
IS, Nyt -liite ja Kuukausiliite, josta siis jäi pois Plus -lehti (positiivinen napa). Ajatus kuoli jo syntyessään. Olin unohtanut autuaasti kanavaoston.]
282. mamma7.7.2008 klo 21:17
Alkaa olla hanskassa, mutta 6 sen ensimmäisen sanan piilokirjain on hukassa tai sitten siinä on jotain väärin. en näe logiikkaa kahdessa kuutosen sanassa. Saisko apua.
283. EJlo7.7.2008 klo 21:28
Aukkoja vielä eri paikoissa, mutta tuntuvat hitaasti puurtaen täyttyvän. Nyt kuitenkin keskikohta hannannut jo turhan kauan. Olen siinä RAPU - vinkissä ja muistan että tuolla alkupäässä sitä on käsitelty. Silloin kun sitä eilen luin niin en löytänyt koko takaperin mönkijän kohtaa, mutta ajattelin heti että siihen ilmeisesti tulee SUMPPU. Tämä siitä syystä että muistini mukaan joku sanoi viivan tarkoittavan ko elukan säilytyspaikkaa. Viisi kirjainta pystyyn viitta kuitenkin enemmän ravun pyyntivälineeseen. Se taas tuntuu huonolta vaihtoehdolta jos EI PUPPUA sanani on oikein. Saisiko siis varovaista vihjettä josko se pyyntiväline siihen kuitenkin on oikein?
284. toippa7.7.2008 klo 21:41
mamma

Ilmestyskirjan kautta taitaa ratkaisu löytyä, sarjassamme 666! Avautuuko?
285. Bella7.7.2008 klo 21:41
mummu:
piilokirjain on aakkosten 16.

Ejlo:
Ei tule SUMPPU. Samalla kirjaimella kyllä alkaa.
Se on ravun pyyntiväline joka siihen tulee.
286. HT7.7.2008 klo 21:43
Ejlo: rapujutun jälkiosa mainitaan Nykäsessä sumpun kansanomaiseksi nimitykseksi. En kylläkään muista, omistatko Nykäsen.
287. marjuko7.7.2008 klo 21:46
EJlo:
Sana on sumpun vastine, siis säilytyspaikka mutta vähän harvinaisempi. Mikä on REISSUN tavallisin vastine? Vaihda eka kirjain siihen mikä sulla siellä ilmeisesti jo on.
288. toippa7.7.2008 klo 21:46


Ejlo

Sitä sanaa etsiskelin minäkin ja lopulta vain sain sellaisen vihjeen että oikein kait se on, toivottavasti vihje ei ole liian paljastava:

sitä varsinaista rapua pienemmän elukan etuosa - pakastettua mallia napsin kyllä sitruunan ja tillin kera mieluusti - ja siitä vain etukirjain uusiks!

Sitä, miksi sen nimi on niin, en ole vielä tähän iltaan oikein tokentunut tietämään.
289. toippa7.7.2008 klo 21:53
Bella

Sama aana on mullakin. Ei tuo munkaan selitys ole tarpeeksi ahaa-elämyksellinen. Ei tullut täysiä kiksejä!
Mietitään, mietitään...

PP

tarkennuksen vuoksi vielä, että Suomen nelosen on ihan alusta asti perustanut ja omistanut tämä tämän lehden konserni ja ruåtsalaisen nelos-mallin omistussuhteet ovat vaihdelleet - viimeksi muistaakseni 2005 vai olikos se myöhemmin?

Vaan hienoa, että ajatellaan. Ei anneta periksi. Kyllä tulee vielä uusia tulkintoja!
290. TJV7.7.2008 klo 21:56
Terve HT

Luonnos, viikottain postitsekin, Uruguayn kaupunki, Erikin suku
ja ulkona. Koko alue ykkösen alla pimeätä. Kenian kaupungin
1. ja ehkä toinenkin kirjain myös. Varmaan näitä on tuolla
edellä selvitelty, en vain jaksaisi haeskella.

Sain muuten tänään täydennystä divarista, Otavan yksiosaisen
tietosanakirjan vuodelta 1960.
291. mamma7.7.2008 klo 22:09
Kiitos taas Toippa ja Bella, en ole pitkään aikaan lukenut kyseistä kirjaa, noin 58 vuotta sitten, joten ei juolehtanut mieleeni. Kiitos!
292. mamma7.7.2008 klo 22:09
Kiitos taas Toippa ja Bella, en ole pitkään aikaan lukenut kyseistä kirjaa, noin 58 vuotta sitten, joten ei juolehtanut mieleeni. Kiitos!
293. Hemuli7.7.2008 klo 22:09
TJV:
Haluatko vinkit vain HT:ltä, vai kelpaako muiltakin?
Viikoittain postitse tulee yks tietynlainen lehti, ei siis ärrältä ostettava.
ULKONA : joku antoi minulle vinkin, että se voisi olla sairaalan pihalla.
LUONNOS; jos sinulla on Vuokilan Ristikkosanakirja, sieltä löytyy.
294. HT7.7.2008 klo 22:15
TJV: taisi sama alue täyttyä minullakin viimeisenä.

Luonnokseen oli kolme kandidaattia, mutta vuosien takainen linnanvouti siihen sitten tuli.

Viikottain postitsekin: jälkiosa tulee postitsekin ainakin tietyllä tavalla kirjoitettuna, mutta ettäkö koko sana, eipä oikein.

Erikin suku viittaa säveltäjään. Jätkän eräs teos saa radiosta tullessaan minut aina keskeyttämään puuhasteluni, mikäli mahdollista. Marjatta Leppänen sanoin, että hän kuuntelee ollessaan iloinen tai surullinen.

Kaukomaiden kaupunkeja en ole viitsinyt tsekata.

Muuten: se edellisen ristikon "vammoja" oli siten kuin torilla muistelin, ei siis mikään nelijalkaisen sukupuolielämän aiheuttama trauma.
295. Bella7.7.2008 klo 22:16
HT:
Korjauksesi aiheellinen, eli on sumpun
harvinaisempi vastine.

Ejlo:
Sorry. Muistin väärin.
296. HT7.7.2008 klo 22:18
Olipa taas huolimatonta tekstiä. Piti olla "Marjatta Leppänen sanoi, että hän kuuntelee sitä ...".
297. otv-a7.7.2008 klo 22:20
VIIKOTTAIN POSTITSE TULEVA onkin hauska juttu, eikä kökkö, kunhan oivalsin Hemulin selityksistä, mistä sana tulee. hyvää seuraa saa täältä.
298. HT7.7.2008 klo 22:22
Hemuli: varmaan täällä kelpaavat kaikki vihjeet, vaikka kirjoittaja moikkaisikin jotakuta viestissään. Sinä muistit kommentoida ulkona-kohtaa, joka minulta unohtui. Eipä silti, toisinaan jätän vastauksen vajaaksi tieten tahtoen sillä ajatuksella, että jätetääs sanomista muillekin.
299. Bella7.7.2008 klo 22:30
Hemuli:
Taisi TJV varmistaa etten tyrkytä yhtä
hyviä vihjeitä kun EJlo mm. minulta sai.
Alkoi sentään S kirjaimella.
Muuten oli ihan väärin.
Niin ja sen numero 4 n kanssa sähläsin
perusteellisesti.
Tulikohan mammallekaan oikein se piilokirjain.
Taisi se sentään tulla, kun uudelleen laskin.
300. TJV7.7.2008 klo 22:53
Kyllä, morjenstin vain HT:tä, aloin kirjoittaa viestiäni hänen
edellisensä nähtyäni. Minulta menee kirjoitellessa aikaa, nytkin
oli kai kolme kirjoitusta jo kerinnyt väliin. Itseasiassa käytän
kymmensormijärjestelmää sujuvasti, kun olen sen nuorena
oppinut, ajatus vain harhailee ja siksi lähettäminen kestää.
Kaikki avut tai huomautukset ovat oikein tervetulleita.
301. Bella7.7.2008 klo 23:01
TJV:
Minäkin opin aikoinaan kymmensormijärjestelmän.
Se on vähän samanlainen taito kuin uiminen, että
kun sen on kerran perusteellisesti oppinut,
niin se ei unohdu koskaan,
vaikkei sitä tekisi vuosiin.
302. toippa7.7.2008 klo 23:05
TJV

Tuohon viikottain postitsekin sain sellaisen kaksinaisen logiikan, että:

1) tulee viikottain ja 2) myös postissa eli ensimmäinen viikottainen tulija on inehmo, joka vierailee mm. vanhusten luona ja saman sanan saa koottua vähän keinotekoisemmin liittämällä yhteen sanat hima + helppi = yhdyssanana siis himaan tuleva helppi!
Ellei sitten nämät ihmiset tai heidän ammattiyhdistys julkaise tuon nimistä aviisia?, jolloin sana olisi siten loogisempi!
303. marjuko7.7.2008 klo 23:12
TJV: Kenian kaupunki alkaa japanilaisella riisiviinillä, mutta lopunhan sinä jo tiedätkin.
304. TJV7.7.2008 klo 23:13
toippa

Taitaa viikottain-vihje ollakin todella kaksiosainen, kuten
selvitit. En löydä aviisina koko sanalla minäkään.

Bella

Pitää kirjoittaa vain näppäimiin katselematta. Mutta mikäs
tässä on nykyään tekstiä tuottaa, kun korjaaminen on näin
helppoa.
305. otv-a7.7.2008 klo 23:17
TJV ja toippa, minä mielsin VIIKOTTAIN POSTISTA TULEVANA himaan tilattavana lehtenä. vähän kankeaa tosin.
306. toippa7.7.2008 klo 23:18
Hemuli

Mistä löydät tuonnimisen lehden, jota ei ärrältä saa? Onko tosiaan sellainen olemassa?
307. otv-a7.7.2008 klo 23:19
vihjeen piti olla VIIKOTTAIN POSTITSE, enpä osaa kymmenellä kirjoittaa.
308. Juho7.7.2008 klo 23:23
Kun täällä jo on kaikilla kaikki kunnossa, voisinkohan saada pari tarkistusta minäkin. Siivekäs - vihjeen piilokirjain on hukassa ja minkähän moisia lelutarjousten kohteet mahtavat olla?
309. HT7.7.2008 klo 23:26
Minä ymmärsin sen postijutun vähän väkinäiseksi yhdyssanaksi, samantyyppiseksi kuin vaikka 'vierasseiska', kylässä luettava Seitsemän päivää. Minusta kökkö, otv-a:sta ei, ja olkaamme molemmat oikeassa.
310. TJV7.7.2008 klo 23:30
Juho

Siivekkään piilokirjain tulee väkisin oikein, ellei pane murteen
konsonanttia. Olisiko sinulla jotakin ympäristössä sitten toisin
kuin minulla?

Lelutarjousten kohteet voivat olla jotakin arvokkaammiksi
miellettäviä.
311. otv-a7.7.2008 klo 23:34
Juho, en usko, että pikkulapset vesilelujaan noin nimittäisivät.
312. marjuko7.7.2008 klo 23:35
Juho:
Eikös tämä siivekäs harrastakin tiettyjä kukertamismenoja tiettyyn aikaan vuodesta?

Näyttäisi olevan laivastoa liikkeellä lelukaupassa.
313. toippa7.7.2008 klo 23:40
otv-a

toim. huom, että siinä lukee täsmäleem näin (korostus kirjoittajan):

viikottain postitseKIN eli siksi mielestäni siinä on kaksi vihjettä: se henkilö ja se teennäinen aviisi!

Hemuli

Sellainen lehti kyllä löytyy, joka on ruotsiksi käännettynä "Hemvårdare", vaan en ole löytänyt tätä!


Ja TJV
net Kenian ja Uruguayn kaupungit löysin tosin Google Earthilla lentämällä paikan päälle ja zoomaamalla.

Vaan ellei millään löydy, niin se Kenian kaupunki on kuin:
mitä korteille tehdään ennen peliä - miinus -us

ja se Uruguay on kuni ed. menneen Poudiaisen Einon sanoma tilin rahamäärä!
314. Hillevi7.7.2008 klo 23:44
Hengessä mukana, vaikkei lähimainkaan valmista. Olen viettänyt aikaani 2-vuotiaan liukumäkifanin kanssa, mutta kyllä se tästä. `4´ tuo mieleeni ajatuksen, että yleensä se on ihan laatuunkäypä luku, mutta tietyssä yhteydessä vallan tuomittava.
315. toippa7.7.2008 klo 23:45
marjuko

hauska vinkki lelutarjouksesta!
316. Bella7.7.2008 klo 23:47
TJV:

Silloin kun opettelin konekirjoitusta,
niin kaikki kirjaimet oli peitetty.
Seinällä oli kirjaimet näkyvillä.
Ei siinä auttanut näppäimiin
katseleminen.
Sillätavoin varmasti oppii.
En tiedä nykymetodeja, mutta
se oli todella tehokas tapa.
317. otv-a7.7.2008 klo 23:49
toippa, ok, selitys hyväksytty.
Juho ym., jospa lelut ovatkin isoille pojille, vrt. juhannusristikko. mutta silloin kai ei hinnoista välitetä.
318. Hillevi7.7.2008 klo 23:53
Toipan `hemvårdare´ tuli minullekin, Itellan toimialaa.
319. toippa7.7.2008 klo 23:56
Hillevi

kylläpä niinkin, vaan mikä juuri tämän kustantajan nelosessa on niin jees?
Muistaakseni joku muuten kertoi täällä, että Neloskanavalla on mennyt viime aikoina lujaa eli olisikos laatija juhlistanut tällaista talouden menestystä tällä sanomalla!

Kukas kissanhännän nostaa, ellei sitten sitten kissan tassusta syövä?

Kerroin muuten yhdelle ystävälleni (julkisuuden!) tässä takavuosina, että "vasta nyt sinä voit sanoa olevasi kuuluisa, konsa nimesi tietäminen kuuluu yleissivistykseen - se täytyy tietää ristikossa!" Naurettiin.

Vaan Aksuhan on jo päässyt täältä tänä keväänä laatijan ruutuun!
320. toippa8.7.2008 klo 00:08
Bella

minä en koskaan oppinut 10-sormijärjestelmää, vaikka virma maksoi sen silloin ammosina aikoina ja vielä sen ajan parhaassa, kaupaliisessa kk-koulussa.
Se kertakaikkiaan vain ihan HENKISESTI ahisti ja vastusti oppia. Alun tulokset olivat lupaavia, vaan sitten se kirjaimilla kilpaileminen kertakaikkiaan tökkäs, että kurssi jäi kesken.

No onhan mulla nyt kuitenkin sellanen 10-sormijärjestelmä käytössä, että yksi kirjoittaa ja yhdeksän lepää.
No ei vaisinkaan. Kyllä tässä ajan saatossa on oppinut vähintään viidellä kirjoittamaan ja välillä liiankin nopeesti, kuten kijroitus vihreistä näkyy - ajatus lentää jo sormien edellä! (kumma kyllä vasen on vilkkaampi kuni oikea?)
321. Owlie8.7.2008 klo 00:13
NELONEN
Päässäni raksuttaa: "Alussa oli sana..." Siinä on 4 kirjainta.
Siitä syntyy 1. ratkaisusana. Myöhemmin samassa kirjassa puhutaan hyvästä xxxxxx:sta ja senniminen lehti ilmestyy. Päättely ontuu. Ehkä joku kehittelee paremmin. Nyt orrelle ja anteeksi jos ääkköseni taas tekevät tekstistä huonon.

Että hyvää yötä illanvirkut.
322. HT8.7.2008 klo 00:41
Kahdeskymmenes vaakarivi alhaalta, kolmas sana vasemmalta: vihje VIESTITTÄÄ, ratkaisusana puuta heinää. On näköjään ollut pohdinnan kohteena tällä saitilla jo vuosia sitten. Tuollainen sana pitäisi lekata, käyttääkseni laatijan toista uudissanaa.
323. toippa8.7.2008 klo 00:47
HT

Samaa mietin siitä uudenlaisesta morsettamisesta! Se vähän aina tämmösissä tapauksissa veetuttaa. Tulee sellanen olo, että aliarvioidaan. Että keksikääs köyhät.

Virheet onvat asia erikseen - niitä sattuu meille kaikillen tasapuolisesti.
324. TJV8.7.2008 klo 07:30
Huomenta, Owlie. Ei millaan pahalla, mutta jos kirjoitat vain
toistaiseksi ilman aanpilkkuja. Tekstisi on taman nakoista
ja ymmarrettavampaa.

HT vetelee koneestaan vaikka kreikkalaisia kirjaimia. Tämä
ään ja öön pilkkujuttu on kummallista alistumista jonkun
edessä. Eihän se nyt ainoastaan meitä suomeksi kirjoittavia
koske.
325. Vili8.7.2008 klo 08:58
Pelaaja 7.7.2008 klo 17.50 ja JMP 7.7.2008 klo 18.22.
Päivän ristikkoa täytettyäni ajattelin katsoa löytyisikö muutamaan kohtaan apua, ja todellakin ihmettelin miksi säiettä ei ollut avattu ja luettuani edellistä, syyn arvasin. Kaipa kun ikääntyy, tulee lapseksi jälleen.
Voitte vain arvailla kuinka moni jutustelujanne seuraa vaikka ei tänne kirjoitakkaan.
Sen verran vielä olen vihreä täyttämisessä että, kun ristikkoni täyttyy, vaikeat kohdat on jo käsitelty.
Olen silti mielissäni että keskustelu jatkuu jälleen vilkkaana!
326. mimmi8.7.2008 klo 10:30
Kakkosen toisen sanan piilokirjaimeen olen sijoitellut jo
kolmea eri versiota eikä mistään tule järkevää juttua.
Voisiko joku auttaa ?
327. Bella8.7.2008 klo 10:33
Hei mimmi:
Aakkosten 4 kirjain.
Aurinkoista päivää kaikille.
328. otv-a8.7.2008 klo 11:16
Bella kiltti, aakkosten järjestysluku ei ole tasokas vihje. olet antanut muulla tavoin hyviä vihjeitä, minullekin, joista kiitos.
329. EJlo8.7.2008 klo 11:31
Bella, HT, marjuko ja Toippa
Kiitokset nopeista kommenteistanne. Avasin koneeni vasta äsken, ja rapujuttu selvisi. En tosiaan omista Nykästä, mutta sain sanan selville Vuokilasta. Onhan tuo sana esiintynyt ennenkin, on vaan sen verran harvinainen etten itse ole sitä koskaan käyttänyt muussa yhteydessä kuin ristikoissa.
Bella, luulin jo kokeilleeni kaikki kerakkeet kakkosen piiloksi ja olin ihan äimänä kun mikään ei tuntunut luontevalta. Tuo numeraali-ilmaisusi selvitti asian kerralla. Aikaisemmin vihjaamaasi 11. aakkonen vihjettä en saanut sopimaan millekään numerovinkille. Se oli vastaus muistaakseni MUMMULLE, jonka kysymystäkään en löytänyt. Ottaisitko se uusiksi, pls ?
330. EJlo8.7.2008 klo 11:48
Sori Bella;
Kävin "ylhäällä" uudelleen ja totesin että se olikin aakkosten 16. kirjain, jota tarkoitit. Unohda tuo äskeinen kyselyni tarkentamisesta, itse olin tarkkaamaton.
331. PP8.7.2008 klo 11:59
EJlo:
Mamma kysyi asiaa 7.7. klo 21:17. Bella vastasi MUMMULLE
klo 21: 41. Ja aakkosen järjestysluku oli eri kuin 11. Käytätkö
muuten ctr+F hakemiseen? Tai muokkaa => etsi. löytyy helposti se, mitä muistelet.
332. Bella8.7.2008 klo 12:57
Anteeksi mamma, että muutin vahingossa
nimimerkkisi mummuksi.
Toivottavasti ymmärsit kuitenkin,
että vastaus oli tarkoitettu sinulle.

otv-a:
Tiedän sen, mutta en keksinyt
sillä hetkellä muuta, kun hän
kysyi piilokirjainta.
333. JMP8.7.2008 klo 15:52
tsau Bella. Yks piilis sinne tänne. Hyvä jos auttoi.
Tuskin keneltään pois. Postiin vein jätin ja kuukausiliitteen.
Jälkimmäinen ei tuottanut hankaluuksia. Ainoa harmi
oli se solttujuttu. Kuinka kauan näitä jättiksiä tulee?

Jondalar tuu takasin!
334. toippa8.7.2008 klo 16:56
JMP

Jondalar on jo tullut takaisin! Ks. yllä. Ja varmaan saanut lakanan täyteen. Ja mennyt uusiin, huimiin seikkailuihin.

Bella Owlie etc

Kävinpäs torilla puuropäivänä syömässä riisipuuroa voisilmällä sulosointujen säestyksellä.

Ja sitten kaikki kansalaiset, jotka halautte elämänilon eliksiiri-ruiskeen, tämä on lähes käsky!
Menkää katsomaan 18.7 ensi iltaan tuleva leffa
MAMMA MIA!
Se on hauska ja hupaisa ja vaikka mitä. Itkua ja naurua yhtä aikaa. Tarpeeksi kepeä ja voimaa antava!

Ja sen perään tietty suru-uutinen, että tämä Islannin suurin ja kaunein keijukais-peikko - Björk - perui ylihuomisen keikkansa Finlandia-puistossa täällä Helsinskissä.
Olisi sentään pitänyt lennähtää toissaviikonlopuksi Reykjavikiin open air Luonnon puolesta-konserttiin, jossa jengiä oli tuhatmäärin ympäri maailmaa ja Björk!

Että tällaista ristikkoasiaa tällä kertaa. Onkos hesarin ristikossa koskaan ollut Björk´iä? Tai mitään Islannista?
335. 3.taata8.7.2008 klo 17:04
olisiko täällä vielä joku kruisailemassa ja auttaisi löytämään yhden virheeni kun itse en näe!: pystysanat näyttävät oikeilta ja vaakasanatkin paitsi yksi,jonka vihjeenä on: usein mittausta; aika keskellä ylhäällä,kiitos.
336. toippa8.7.2008 klo 17:11
3.taata

se on sellanen metässä tehtävä testi - termin tunnen lähinnä ratsastuksen puolelta, vaan enpäs tiedä, mitä siinä mitattais? ehkä esteiden korkeutta? hah
337. 3.taata8.7.2008 klo 17:17
toippa: kiitti vihjeestä viimeisestä kirjaimestahan se oli kiinni,olin sokea,tavasin sanaa satakertaa ja sitten vielä kerran joten kyllä ratsastusvihje sai silmäni auki, muuten valmis tämäkin minulle visainen kielitesti.vielä kiitos.
338. JMP8.7.2008 klo 17:59
Kyllä tiedät toippa, että lähti toisen kerran.
339. toippa8.7.2008 klo 18:01
JMP

no enpäs tiennyt? missä ajassa?
340. toippa8.7.2008 klo 18:08
JMP

Tämä on viimeisin tieto:

"Lähettäjä: Jondalar 5.7.2008 klo 12:29

Tämä on palannut. Käytän tahallani samaa muotoa kuin Ayla kun hän kysyi johtajaurokselta lupaa saada puhua "saako tämä tyttö puhua", Ayla viittoi nöyrästi kyyristyneenä. Palannut niin kuin Jondalar suurelta matkalta vesien Emon määränpäästä, mukanaan Ayla, luolaleijona Pentu ja Heinä, Aylan hyvä hevonen. Olin poissa näiltä sivuilta vähän aikaa, kun palasin, näin paljon hyviä, ystävällisiä kirjoituksia. Mistä loukkaannuin, se oli se Jukkiksen vihamielinen ryöpytys. Auliksen uskollinen ristikoiden ratkaisija olen ollut kauan ja monia riemukkaita hetkiä kokenut harrastuksessani.

Ikävä tämän saitin mukavia ihmisiä tuli, koneen kun avasi, piti aina suosikeista suoraan loikata lukemaan. Monia kohtaan tuntee sympatiaa ja ystävyyttä vaikka sitä ei sanokaan. Varsinkin Bella kultaisena ihmisenä saa aina hyvän mielen, toippa spontaanina avoimena, pelaaja auttavaisena, HT tieteellisen tarkkana, Hillevi hertaisena, mummot maalta aidon rehevinä, mari, marjuko Aksu, kaikkia ei muista sanoa, Owlie viisaana, katti helsinkiläisenä PP nopeana taitavana. On hyvä palata zelandonien Yhdeksänteen luolaan."

Onko tämän jälkeen tapahtunut jotain, mitä meidän pitäisi tietää täällä?
341. ?8.7.2008 klo 18:22
Ei mitään. Täällä meitä kiinnostaa vain positiiviset ja iloiset asiat.
342. pelaaja8.7.2008 klo 18:44
toippa: säie Otsikon vierestä
343. ?8.7.2008 klo 18:46
toippa, älä lue!!
344. toippa8.7.2008 klo 19:41
pelaaja

Joopasen joo - vaan senhän kertoo jo säikeen titteli - siis asian vierestä - eli ehkä Jondalar ei tarkoittanut tätä säiettä?

Joopasen joo - saisivat avata avohoitolaisetkin oman säikeensä...
345. pelaaja8.7.2008 klo 19:50
toippa: just niin. Jondalar on meijän säikeessä. Ja se onkin eri juttu. Mun murteellani mei on mei ja noi on noi ja sun murteellasi met on met ja not on not (tai net on net), jotain sinne päin
346. TJV8.7.2008 klo 19:53
toippa
Puhuit Steelestä (melkein kuin), mutta ei siis ihan?
(mitä pidit Gogolin sitaatista?)

Owlie
Kirjoitit samaan kysymykseeni "paikallisesta" tennistähdestä.
Ajattelin virheellisesti kotimaista. Eli puhuit varmaan vielä viime
vuonna pelanneesta britistä.

Koko mietiskelyni johtuu vain misterin kanssa risteävän värin
viimeisestä kirjaimesta. Taitaa olla se helpoin vaihtoehto.
347. ?8.7.2008 klo 20:07
Kylpä huomaa tosta toipasta että erikseen on perehtynyt käyttämään pelkästään positiivisia sanoja (niin kun joskus kertoi). Että leviäis vaan semmosta positiivista energiaa. Konsa joku olis voinut lipsauttaa avohoitolaisten tilalle jotain muuta, konsa olis negatiivinen ollut.
348. toippa8.7.2008 klo 20:24
TJV

Niin puhuin - melkein. Siinä värin kohdalla se just vippasee. Vaan eihän siihen väriin contra misterin nimeen mahdu muuta kuin yksi ainut vokaali - vai?

Mistä ihmeen Gogolista puhut? En löytänyt. Miten se liittyy Tommy Steeliin? Ei kai Gogol soittanut kitaraa?
349. TJV8.7.2008 klo 20:37
toippa
Ei Nikolai tainnut soitella, ellei sitten balalaikkaa. Se oli vain
siellä toisella säikeellä.
Aulis on jotenkin totuttanut minut siihen, etten osaa toisinaan
käyttää yksinkertaisinta mieleentulevaa. Värissä mietin myös
paria muuta vokaalia. Ne eivät taida ollakaan kuin väriaineita.
350. toippa8.7.2008 klo 21:00
TJV

Jahas - no en jaksa käydä niillä muilla kuin hs- ja hs-kk-liite-säikeillä. EVVK.

Luin nyt kysymästäsi Gogolin ja se oli kaunis ja viisas lainaus.
Voipas ollakin, että Gogol näppäili hyvinkin balalaikkaa. Entiset mestarit ovat olleet aikamoisia monitaitureita.
351. ?8.7.2008 klo 21:06
Jee, jee. toippa on positiivisen viestinnän guru! <3
352. Pentti Hirvonen8.7.2008 klo 21:43
351 solua löytyi
353. mummo8.7.2008 klo 22:40
puhtaaksikirjoituksen yhteydessä huomasin minulta puuttuvan piilokirjain MONI MISTER. mikään yleinen
siihen ei voi tulla. olisiko ketään joka auttaisi?
354. toippa8.7.2008 klo 22:48
mummo

sinussa on niitä kolme...se on miehen nimi
355. juho8.7.2008 klo 22:50
mummolle, vois siihen vaikka vertikaalisen viivan vetäistä, kun joku toinen
käytti jo sen punaisen.
356. Juho8.7.2008 klo 22:53
Muistinkin väärin sen piilokirjaimen, joka sen vokaalin jälkeen tulee. ks. yllä. Sorry.
357. mummo8.7.2008 klo 22:55
eikö se pitäisi olla sukunimi mister?
358. marjuko8.7.2008 klo 23:17
mummo:
Tässä tapauksessa haetaan etunimeä. Jos muistat erään USA:n presidentin ennen Ronald Reagania, 1980- luvun paikkeilla, uskovainen mister, niin hänen etunimensä (lempinimi) eka kirjain on sama kuin meidän pressan. Huhhuh, enpä osaa enempää.
359. toippa8.7.2008 klo 23:21
mummo

ei ei - mummo kyllä se on etunimi, "mister" viittaa siis siihen, että nimi on engl.kiel. miehen...

Jos James Deania kutsuttiin lempinimellä Jimmy, niin jotain Thomas Deania kutsuttaisiin nimellä...

Miten sinulla on net risteävät?
360. marjuko8.7.2008 klo 23:29
mummo:
Näkee heti että olen puolinukuksissa. Siis: presidentin lempinimen eka kirjain vaihdetaan Halosen etunimen ekaan kirjaimeen... äh, meniköhän se vieläkään oikein. Toipalla tuossa näkyy olevan hyvä vihje.
361. mummo8.7.2008 klo 23:37
kiitos teille kaikille vaivannäöstä. nyt on selvä minulta
puuttui vain se piilokirjain, eli piilokirjain on sama
kirjain kuin edellinen. hyvää yötä teille.
362. Camppi-One8.7.2008 klo 23:42
Liitynpä minäkin ensimmäistä kertaa joukkoon tummaan. Vasta kesäloman viikonloppuna alettua pääsin talteen otettujen Hesarin kesälakanoiden kimppuun ja Google johdatti tähän seuraan.

Nyt alkaa tämä 2491:kin olla viimeisiä vaillle kasassa. Muutama kohta ei meinannut aueta sitten millään, kun oli ristiin tullut jokunen sana valittua väärin. Esim. jos nelosen kolmanneksi sanaksi sattuu valitsemaan vähän liian rajaavasti erään vanhan ajan pakollisen taideaineen, HYYTÄVÄ sattuu viemään mietteet veden sijasta veren maailmaan, ja vielä nämä katkeamisäänet voivat yleensä olla mitä vaan napseja tai pokseja, niin yritäpä siinä sitten keksiä, mikä voisi olla haavan kolmikirjaiminen avo-synonyymi, joka päättyy A:han... Avannekaan ei istunut tuohon taideaineeseen, sekin voi jotain hyytää. Mutta onneksi tuo maitokahvi-vihje täällä pelasti!

Näihin kaipaisin vielä apuja:
Seiskasta lounaaseen löytyvä -LA-sana. Ristisanana olevan pultin 1. kirjaimeksi sopii oikeastaan vain yksi, mutta en oikein ymmärrä mitä sanalla olisi pultin kanssa tekemistä.

2. rivillä Kuolaa / kuolaa lienee jokin tavallinen ristikkoslangisana, kun sitä ei ole kukaan muu ihmetellyt. En ainakaan äkkiä löytänyt sellaista koillissuunnan niemen karttaa, josta olisi sopiva paikannimi löytänyt. Vai etsitäänkö tähän tautista eläintä?
363. HT8.7.2008 klo 23:49
Camppi-One:

Pultti, tulitikku, keppi, samantekevää. Ratkaisusana sopisi kaikkiin yhtä hyvin.

Kuolaa: sana on näkynyt uutisissa usein, kun on kauhisteltu saasteita.
364. toippa9.7.2008 klo 00:04
Heippa HT vielä hereillä?

Camppi-one:

Kuolaa - siellä on sen metaallinen tehdas ja paikan nikikin on sama ja sit se maisema on kuin Danten helvetistä!
Siis puut eivät viheriöi, vaan nököttävät harmaan saasten peitossa, kuni sodan jälkeiset näreiköt.
365. Camppi-One9.7.2008 klo 00:09
Suosikkivihjeeni oli TANKILLINEN - tosin pienen väärintulkinnan ansiosta.
Luin sen vielä ratkaisun keksittyänikin tilavuusmitaksi eikä tankilla varustetuksi. Ratkaisun kanssa syntyi hauska ja osuva kielikuva.

Kökköosastolla sitten taas olivat ainkin nuo kaakon ostetut kaatimet sekä -NEN, ainakin jos mm. Irlannin politiikkaan liittyvä ratkaisuni on oikein. Hieno sana, mutta kammottavan epärelevantti vihje. Pieni peukku alas myös näille painotekniikan vähän väliä murjomille valokuville. Kaakeloitu kylppäri vai eläinhäkki...?

HT: Eipä ollut Kuolan uutisista tarttunut tuo nimi. Ilmeisesti se pulttisana on minulla oikein, ainakin jos kuppikin kelpaisi vihjeeksi myös. Mutta se vaakasana ei silti aukea ollenkaan. Lähdetäänkö tässä liikkelle sen narussa olevan määkijän kotipaikasta? Jos niin on, en oikein ymmärrä ratkaisusanaa. Google löytää "suomeksi" ainakin ensimmäisille sivuille pelkästään ääkkösellistä versiota sekä moisen esperanton sanan käännöstä.
366. HT9.7.2008 klo 00:28
Camppi-One:

Vastaus minulle esittämääsi kysymykseen: kyllä. Kuukeli ei taida tässä auttaa, mutta vilkaisepas tuolta:

_https://192.49.222.187/Nimipalvelu/nimipalvelu_in dex.asp
367. -p-9.7.2008 klo 09:39
Olen uusi ratkoja, enkä oikein tiedä lajin sääntöjä. Hesarin ristikon "ohjeessa" kerrotaan, että oikein vastanneiden kesken arvotaan palkintoja. Millainen on oikea vastaus? Riittääkö avainsanojen (tummennetut kohdat) ratkaiseminen, vai täytyykö jokainen ruutu olla oikein? Vaikuttaa aika työläältä tarkistaa, onko näinkin ison ristikon jokainen ruutu oikein ratkaistu, ja vielä kymmenen kertaa.
368. PP9.7.2008 klo 10:02
Camppi-One:

"Muutama vähän keinotekoiselta kuulostava yhdyssana oli joukkoon eksynyt, kuten astiat oikeassa laidassa, tippuva rukkasressukka ylhäällä keskellä, lelutarjouksia
sekä 'ulkona 'muutamia mainitakseni."

"vihje -nen ei minun mielestäni ole hyvä vihje, mutta ei mikään virhe. Siihen olisi varmaan löytynyt parempikin vihjeytys."

Nuo ovat sitaatteja mielipiteistäni 4.7. ihan säikeen alussa.

Olen myös ihmetellyt, kun kukaan ei ole ottanut mitään kantaa -NEN -vihjeeseen, niinkuin sanoit, se on todella kökkö. Oli ainakin sellainen vihje, että tarvitsi ympärille tulevia apuja. Vihjeen pitäisi olla sellainen, että siitä voisi vaikka aloittaa täyttämisen. Tähän olisi voinut tulla mikä hyvänsä, vaikka 'optimisti', 'astrologi', 'populaari'.....
(Parempi vihje olisi ollut: ULSTERISSA; olisi pannut pohtimaan taskuja, helmoja, hihoja ym.)
369. HT9.7.2008 klo 10:29
-p-:

Eipä ole Hesari ainakaan koskaan ilmoittanut, että riittää, kun tummennetut kohdat ovat oikein. Vaivalloista on tosiaan joka ruutu tarkastajan käydä läpi emmekä tiedä, miten tunnollisesti hän viitsii asiaan paneutua.

PP: kohtaa -NEN kyllä oudoksuin minäkin, koska ratkaisusana oli kelpo ilmaus sellaisenaankin ja siinä jäi kummastelemaan laatijan motiivia moisen vihjeen nikkarointiin. Pikkuisen hidasti ratkomista kun en ensin tahtonut uskoa, että tulee mitä näyttäisi tulevan.

"Vihjeen pitäisi olla sellainen, että siitä voisi vaikka aloittaa täyttämisen." Tuo sääntö tallotaan jalkoihin joka käänteessä niitten Bolivian peräkylien ja sen sellaisten kanssa. Tässäkin ristikossa on mm. nelikirjaiminen BRASILIASSA eikä liene kukaan siitä ponnistanut liikkeelle perjaintaiaamuna.
370. PP9.7.2008 klo 10:51
HT: Niinpä!
371. TJV9.7.2008 klo 11:58
HT:
Tämä ei olisi hassumpi näkökohta, että joka vihjeestä voisi
aloittaa ratkomisen. Mutta ei näissä koskaan siihen pysty,
arvelen. Mitään otantaa en aio tehdä, mutta en usko HS:n
ristikoissa näin olleen. Ehkä kk-liitteessä on voinut olla.

Tarkkana miehenä osaat kai sanoa, montako pyörää 230 000
km on kuluttanut. Käytätkö kilpamallin vehkeitä tai kenties
useampia malleja vaihdellen?
372. HT9.7.2008 klo 12:35
TJV: kaiken kaikkiaan on ollut kuusi pyörää, joista ensimmäinen keskenkasvuiselle sopiva ja loput aikuisten. Kaikki perusmalleja, ei vaihteita, käsijarru eka kerran vasta nykyisessä.

Melko tarkka kirjanpito kilometreistä alkoi 60-luvun lopulla, päivittäinen 1.1.1980. Noista on kertynyt 224 000, varhaisvuosien matkoja olen laskeskellut koulu- ja työpäivien määrän perusteella.

60-luvulla hankittuun pyörään tuli kilometrejä 37 000 ennen varastamista, seuraavalla (Helkama) ajoin 102 500, kunnes etuhaarukka katkesi, Nopsa kesti 47 500, minkä jälkeen etuosa lysähti, nykyisellä Kuwaharalla on takana 37 000.
373. PP9.7.2008 klo 12:57
HT ja TJV:
Ei sellaista hiukankin vaikeampaa ristikkoa olekaan, että sen voisi aloittaa mistä vain. Kyllä kaikki alkaa etsimällä ns. varmoja lähtökohtia eivätkä nekään aina ole varmoja.

Sanoin: 'joka vihjeestä VOISI aloittaa täyttämisen'. Siihen vaadittaisiin nero. Onnistuu kyllä muutamien laatijoiden ristikoissa ja sen uhallakin, että joku nousee takatassuilleen,
mainitsen nimen KP. (Etukäteen anteeksipyyntöni.) Ratkoin juuri kokeeksi yhden hänen ristikkonsa vanhasta lehdestä, jonka satuin löytämään. Aloitin oikeasta ylänurkasta ja kirjoitin läpi ristikon kertaakaan miettimättä. Sellaisesta en nauti ja sellaiset jätän tekemättä.

Koviksissa saattaa löytyä ensimmäisen hakuammunnan jäljiltä muutama t-kirjain sekä pari varmahkoa sanaa ja niiden ympärille rakentuu eteneminen erehdysten kautta riemuvoittoon. Sellaista sen pitää olla.

Tämä on nyt vähän aikaisemman mielipiteeni vastaista. Lähinnä ehkä tarkoitin edes jotenkin potentiaalista mahdollisuutta aloittaa mistä vihjeestä tahansa. -NEN ei sellainen vihje todellakaan ollut.
374. mamma9.7.2008 klo 13:07
Luin vastauksesi 8.7. klo 23.37 kun sanoit "piilokirjain on sama kuin edellinen" koskien misteriäsi. Käsitinkö väärin vai onkohan ratkaisusi oikein?
375. mamma9.7.2008 klo 13:09
Edellinen viestini oli Mummolle, sory että jäi pois.
376. TJV9.7.2008 klo 13:37
PP, HT
Niinpä. Ei varmaan olisi hauska ratkottava, jos mistä tahansa
vihjeestä voisi alkaa.

Muistelen vaikkapa "POHJOIS-
KOREAA" (=lapinpuku), tai sitten kuvaa jäätikön läpi näkyvistä
vuorenhuipuista (=nunatakit). Tuskinpa moni pystyisi niistä
alkaen ratkomaan.

Nopeimmin pehmiksenkin ratkoo, kun hyppii alueelta toiselle,
jos yksi jumittaa.
377. Camppi-One9.7.2008 klo 14:26
Tämä keskustelu on varmaan jo monta kertaa vanhoissa ketjuissa käyty, anteeksi niille jotka ovat jo nämä jutut ennenkin lukeneet.

Tuosta ihan mistä vain aloittamisen vaatimuksesta seuraa tosiaan väistämättä enemmän tai vähemmän aivoton ristikon läpikirjoittaminen ilman mielekkäitä haasteita. Mutta ehkäpä hyvä laatukriteeri voisi olla se, että ristikon ratkettua voisi olla suht varma siitä, että kaikki sanat ovat sitä mitä laatija on tarkoittanut, ja että vihje oikeasti jollain tavalla liittyy ratkaisusanaan - edes jonkin oivalluksen kautta, kuten nämä käsirengas-tyyppiset.

Kyllähän nämä Hesarin lakanat ilman muuta meikäläisen mittarissa parhaimmistoa ovat - nykyisin en muita ristikoita ehdi juuri ratkoakaan. Mutta kieltämättä juuri siksi toivoisikin, että virheet, kököt, kaikkein räikeimmät ristikkoslangisanat (tyyliin utami, jota en ikinä missään ole muualla kuullut) sekä bolivialaisen kyläpäällikön kaimat, joita on mahdotonta löytää ilman ankaraa googlausta, jäisivät pois. Niiden aiheuttama ärtymys vähentää nautintoa noin kolmanneksella.
378. HT9.7.2008 klo 14:44
Pitänee varalta sanoa, ettei minunkaan mielestäni vihjeiden tarvitse tehdä mahdolliseksi ristikon aloittamista mistä kohtaa tahansa. Torjuin moisen edellytyksen PP:lle osoittamani vastauksen alussa, mutta pyyhin pois ja jatkoin toiseen sävyyn.

Camppi-One: "Mutta ehkäpä hyvä laatukriteeri voisi olla se, että ristikon ratkettua voisi olla suht varma siitä, että kaikki sanat ovat sitä mitä laatija on tarkoittanut...". Tuo on kohtuullinen vaatimus, mutta Hesarin ristikoissa periaatetta rikotaan turhan usein. Loogisia ratkaisuja on kaksi tai enemmänkin, ja sitten saa pähkäillä, mitä laatija on ajatellut ja kuinka ratkaisujen tarkastaja suhtautuu mihinkin versioon.
379. PP9.7.2008 klo 16:38
HT:
"Loogisia ratkaisuja on kaksi tai ..." -lauseeseen vastaan, että näin ei käy ilmeisesti koskaan vaikeimmissa ristikoissa. Niissä on vain yksi ja yksiselitteinen ratkaisu, ei ole ainakaan kohdalleni osunut.

Sensijaan HS:n ristikossa vähän aikaa sitten minulla oli ratkaisu, joka oli aivan yhtä oikea kuin Auliksen ajattelema ja ratkojien täyttämä lähtökohtana kaksoset Isis ja Osiris, kun toisilla oli kaksosina kuopiolainen ex-jalkapalloilija ja hänen veljensä. Ihme ja kumma, sain pirullista nautintoa omasta 'väärästä' ratkaisustani.
380. HT9.7.2008 klo 17:03
PP: kyse on siis ristikosta 2489, jonka palautusaika on ummessa, ja sana on siten vapaa.

Vihjeenä oli TUTUMPI KAKSOSISTA ja ainoa järkevä ratkaisu on nähdäkseni ATIK, jonka A tulee ELÄMÄÄ-vihjeen pystysanasta OR_A_S ja T TÄHÄN HÄN EHTINEE-vihjeen pystysanasta YÖHOI_T_SU. Isis ei sovi tähän, ei sitten millään. Eivät taida olla kaksosiakaan Isis ja Osiris, aviopuolisoja kyllä, ja jonkin lähteen mukaan myös sisaruksia. Mutta vaikka olisivat kaksosiakin, Isiskö sitten olisi tutumpi heistä? No, ehkä useammin ristikoissa.

Eli oikeita ratkaisuja oli tässä tapauksessa tasan yksi, niin tahdon väittää.
381. PP9.7.2008 klo 18:09
HT:
Valitettavasti olen hävittänyt ko. ristikon jo aikoja sitten. Kopioin säikeestä kohdan, jossa MYÖNSIN OLEVANI VÄÄRÄSSÄ.

Mitä noihin minun kaksosiini tulee, sitähän ei kukaan tiedä. Kaksosiksi kun sanottiin myös sisaruksia ja onpa jopa yritetty todistella, että Isis ja Osiris eivät olisi edes sisaruksia. Ota noista myyteistä selvää. Isis on nimenä tunnetumpi ristikkoihmisille. Näin kerroin:

"Hassua sikäli, että minulla on ihan järkevät sanat siinä kohdassa. Tarkoitan 4X4 ruutua sisältävää aluetta kohdassa, missä on tunnetumpi kaksosista, kreikkal. aakkonen, -FE mm. Elämää oli minulla monikkomuodossa ja kaksosena oli Egyptin mytologiasta tuttu veljensä vaimo.
Kaikki natsasi paitsi, että rautaa ei löydy netistä. Se on kyllä
olemassa ja olen itsekin sellaisia rautoja käyttänyt sisustaessani parikymmentä vuotta sitten. Sana oli huonekalukaupasta saamassani kokoamisohjeessa. Siis kaksi täysin erilaista ratkaisua ja spiraalin sanakin samoin se ehtijä stemmasivat. Ehtijä oli vain vähän kelmimpi kuin toisessa versiossa."

Senverran muistan, että elämää oli ORIT ja FF- oli 'taso' (kokosin Iskun TV-tasoa, johon kuului 2 tasorautaa.) Kreikkal. kirjain oli KHII. PRIHA oli vaakaan ja harmaaseen tuli muistaakseni sana VOITTI. En muista ihan tarkkaan, mutta olisikohan ollut roisto ehtivän paikalla.

Mutta eiköhän jätetä spekulointi tähän ja pidetään ratkontakokemuksemme edelleen mieltäylentävinä hetkinä
muuten niin ankeassa arjessa. :-)
382. pelaaja9.7.2008 klo 19:15
PP
Oliko ko ristikon hävittäminen vahinko vai ainako heität ne ratkomisen jälkeen pois ? Minua taas kummasti kiinnostaa saada tietää, mitä laatijalla on ollut mielessä. Eli kinkkiset kohdat tarkistan, mikä on tai olisi ollut oikein. 'Tavallisissa' ristikoissa en toki tarkistele. Lähettelen vaan ratkaisuja ja jonkusenkin laudeliinan, energiansäästölampun ja pienen lahjakortin kirjakauppaan olen sillai haalinut kasaan. Vain europino HS:sta odottaa uutta tulemistaan..
383. PP9.7.2008 klo 19:54
pelaaja:
Aina heitän epäröimättä! En edes koskaan katso ratkaisua.
Muutaman päivän se roikkuu työpöydällä, jotta voin seurata keskustelua, sen jälkeen tervemenoa. Ja ratkaisut käsitellään täällä jälkeenpäin.

Säilössä ovat vain kaikki Pelikaanit, Sanasepot ja sekä IS -kovikset. Niistäkin kertyy mappeja ihan riittämiin. Ratkaisuja en lähetä koskaan enkä mihinkään. Toivotan sinun odottamallesi HS -europinolle kumuloituvaa tulevaisuutta. :-)
384. iso S9.7.2008 klo 21:24
Aikaisemmin jo viitattiin tässä ristikossa olevaan vähintäänkin kahdenlaisen oikean ratkaisun mahdollisuuteen. Tosi on - netti on siitä metka värkki että vaihtoehtoja löytyy enemmän kuin lääkäri määrää ja laatija arvaa.

Vasemmassa alakulmassa on vaakavihje etunimiä ja sen kanssa poikittainen pystyvihje sukunimiä. Vain yhteistä kirjainta vaihtelemalla Nimipalvelusta löytyy mahdollisia etunimiä 8 ja sukunimiä 4! Useimmat etunimistä ovat siten pareja keskenään että niiden monikkomuoto on sama, kuten esimerkiksi sanoilla Taku ja Takku ("Takku" Ylinen!) on yhteinen monikko Takut (näillä esimerkkisanoilla ei ole mitään tekemistä ratkaisun kanssa). Sukunimissä vastaava tuplimista ei ole vaan kaikissa on eri kirjain kyseisessä kohdassa. Yhteisiä kombinaatioita löytyy kolme erinäköistä, eli kolme sukunimeä joiden kanssa saa ristiin etunimen. Yksikössä olevista etunimen versioista vain yksi on sellainen ettei vastaavaa sukunimeä löydy.

Todennäköisesti laatija tarkoittaa sukunimeä joka on tai on ollut Suomessa sukunimenä 498:lla. Etunimen versioista yleisempi on ollut 9312 miehellä ja 6 naisella, harvinaisempi 1 miehellä.

Yleisin sukunimien vaihtoehdoista on ollut 1216:lla. Sitä vastaavat etunimet ovat olleet 43 ja 4 miehellä.

Yhdessä etunimiversiossa tulee niukka tasapeli, 2 miestä ja 2 naista. Sen hiukan yleisempi versio on ollut 43 miehellä. Vastaava sukunimi on ollut 633:lla.

Neljäs sukunimen vaihtoehto on 13 kuolleella , alle viidellä entisenä ja alle viidellä nykyisenä nimenä. Sitä vastaava etunimi on ollut vain kahdella miehellä ja silti sitä on muistaakseni käytetty ristikossa! Tämä selittyy sillä että se on kuuluisa kutsumanimi.
385. marjuko9.7.2008 klo 21:44
Camppi-One:
Lienet löytänyt jo ratkaisusanan Kuolan kysymykseesi, mutta silti: Googlesta löytyy Nordic Travelin kartta Kuolan niemimaasta ja Muurmanskin alueesta. Siinä näkyy tämä kyseinen paikka.
386. mummo9.7.2008 klo 21:57
kyllä näin on mamma. miulla on piilokirjain sama kuin
edellinen kirjain (MONI MISTER). onko se sitten väärin?
387. HT9.7.2008 klo 21:58
PP: sen verran vielä, että jos panit pystyyn ORIT, vaakaan tuli (oikealta vasemmalle luettuna) (PAKKANEN KAI) POISTA tai jos panit vaakaan (PAKKANEN KAI) VOITTI (höh!), pystyyn tuli YÖHOITTU pro YÖHOITSU.

Tuossa näkyy sitä kohtaa:

_http://files.myopera.com/HeT/albums/564608/z.jpg
388. PP9.7.2008 klo 21:58
Iso S:
Alan uskoa, että olet tilastofriikki (positiivisessa mielessä). Iso urakka ja mukavaa luettavaa. Jatka samaa rataa, jos hyvältä tuntuu. Tuohon nimijuttuun minäkin takerruin. Hylätäänköhän ratkaisu, jos on eri nimet kuin laatijalla?
389. marjuko9.7.2008 klo 22:15
iso S:
Kovin kiinnostavaa nimihaentaa sinulla tuossa oli. Kahdesta harvinaisimmista tällä haulla saaduista etunimistä melkein arvasin toisen, korpikirjailijamme Kiannon, mutta kuka oli se toinen?
390. marjuko9.7.2008 klo 22:19
iso S:
kielellinen korjaus: ei voi sanoa monikossa kahden jälkeen: p.o. 2:sta harvinaisimmasta - - - saadusta etunimestä - - -
391. HT9.7.2008 klo 22:26
iso S: "Vain yhteistä kirjainta vaihtelemalla Nimipalvelusta löytyy mahdollisia etunimiä 8 ja sukunimiä 4!" Minä olin löytävinäni etunimiä yhdeksän.
392. mummo9.7.2008 klo 22:30
voisiko joku ystävällisesti vastata 9.7. 13.07. mamman
kirjoitukseen, johon vastasin 9.7 21.57. MONI MISTER
piilokirjain on minulla sama kuin edellinen kirjain.
onko se sitten väärin?
393. TJV9.7.2008 klo 22:41
mummo: Sama on kuin edellinen.

HT, iso S: VRK:n etunimihausta löydän vain 7 etunimeä, onko
teillä jonkun muun haku. Minun hakunihan antaa ainoastaan
kotimaisessa käytössä olevat.
394. mummo9.7.2008 klo 22:53
sinulle kiitos TJV kun maltoit kesken teidän isojen
asioitten kesken vaivautua minulle vastaamaan.
395. TJV9.7.2008 klo 23:01
HT, iso S: Tarkistin ja löysinkin "vain" kuusi.
396. iso S9.7.2008 klo 23:16
marjuko: hyvä esimerkki tilanteesta jossa voisi ymmärtää väärin, pimahtaa ja kirjoittaa kiukkuisen vastineen. Tahallisiin ("tuplimista") ja tahattomiin virheisiin taipuvaisena uskoin että jälkimmäinen viestisi oli tukistus minulle, olihan se minulle osoitettu. olmannen läpilukemisen jälkeen huomasin että oikaisitkin itseäsi. Tuollaisen virheen kyllä ymmärtää luultavammin näppi- kuin mielenhäiriöksi!

Ei aavistustakaan ketkä olivat ne kaksi harvinaista. Kiannon etunimi ei mahtuisi ratkaisusanaksi. Se tarkoittamasi nimi ei ollut Kiannon virallinen nimi eikä hän itse käyttänyt sitä etunimen tapaan, vaan sukunimen etuliitteenä, väliviivalla.

PP: tauti on ollut ennestään tiedossa. Hoitoa ei ole mutta haitta on siedettävä sekä potilaalle että toivon mukaan ympäristöllekin...

HT, olet oikeassa, yksi vaihtoehto jäi tutkimatta joko siksi että en tunne kaikkia aakkosia tai siksi että arvlin ettei se astevaihtelun vuoksi tule kysymykseen sukunimessä. Jälkimmäinen on huono selitys, kyllä niin outoja nimiä saattaa olla. Siis yhdeksän etunimeä. Pyydän hylkimistä anteeksi 28 mieheltä.

TJV: Eiköhän meillä ole sama osoite:
_https://192.49.222.187/nimipalvelu/
Jos löydät vain 7, olet uskonpuutteen uhrina jättänyt jonkin kirjaimen tutkimatta?
397. PP10.7.2008 klo 00:21
HT:
Katsoin ruudukkosi. Minulla on tuo kohta näin: vaakaan järjestyksessä OOKTAR, PRIHAT, ISIS, ITTIOV ja pystyyn
ORIT, ROISTO (yöroisto on ihan aulismainen sana, siksi en epäröinyt yhtään laittaa sitä),KHII, TASO. Lausetta en muista, mutta sinun mukaasihan se olisi 'pakkanen kai voitti'
ja muistaakseni jatkui 'ja halla' teki jotakin, jota en muista...
'Pakkanen' voitti tarkoittaa, että se jatkui ja senjälkeen halla teki jotakin... Pakkanen poissa ja halla teki jtkn...Ihan yhtälailla huonosti ymmärrettäviä molemmat lauseet.

Tämä on minun viimeinen kirjoitukseni tästä asiasta. Sitä ei kannata jatkaa, koska olen myöntänyt olleeni väärässä jo vaikka kuinka monta kertaa. Minä täytin väärällä tavalla, sain kuitenkin ristikon täytettyä oikeilla sanoilla. Ristikko on jo varmaan uusiokäytössä eikä toivottavasti enää tule kummittelemaan tänne turhaksi palstan täytteeksi. :-D
398. HT10.7.2008 klo 00:55
TJV: pannaan nyt näkyviin kaikki yhdeksän siltä varalta, etteivät ole vielä tarttuneet sinun haaviisi:

Aki, Akki, Eki, Iki, Oki, Okki, Uki, Ukki, Yki.
399. apua10.7.2008 klo 08:24
Tämänkertaisesta ristikosta 2491 jäi minulle yhä epäselvää, vaikka lopulta sainkin sen täyteen jokseenkin järkevillä sanoilla - ns. teidän muiden olkien yli seuraillen - eli kiitokset siitä.

... ->MUTTA ENPÄ TAJUA, mitä merkitsee
[1] viittaus (9) maskuliinisissa bootseissa kulkijoihin. Enkä sitä, miksi
[2] jokin (4) on ihan all-right, vaikka koulunumerona nelkku ei oikein hyvä olisikaan.

Näiltä osin tämä näyttäisi olevan minulle petomaisen hankala, eikä siis vielä ole valaistunut. Voisiko vaikka kiltti Bella (tai joku muu), esimerkiksi, hiukan vihjaista - edes suurin piirtein sinne päin, mitä näissä ratkaisuissa piilee?
400. HT10.7.2008 klo 08:50
apua:

Vilkaisepas Pentti Haanpään tuotantoa, niin ysi selviää. Toisesta kohdasta vaikka sellainen esimerkki, että kolmonen voi olla huono juttu jossain yhteydessä, mutta okei Maikkarin nimessä.
401. apua10.7.2008 klo 09:25
HT:
Haanpääpä tietysti! Dementiaa, kun en äkännyt.
Maikkaria joudun vielä tutkimaan, kiitokset jo nyt.
402. Bella10.7.2008 klo 09:32
Huomenta kaikki!
mamma: Kyllä minunkin mielestäni
mummolla ne samat vierekkäiset kirjaimet
(piilo+edellinen) ovat oikein.
Jos tarkoitit samaa kohtaa, niin
tarkistaisit sitten MONI MISTER kohdan,
jos itselläsi on toisin.
403. apua10.7.2008 klo 09:33
HT:
Lehtikustantajan televisiokanavakin selvisi, ja Google varmisti.
404. JMP10.7.2008 klo 18:04
tsau Bella ja kumppanit. Täällä on aivan selvästi ilmassa
ristikon odotuksen fiilis. No eipä enää kauaa tarvi
odotella.
405. mummo maalta10.7.2008 klo 18:20

Huomenna uusi ristikko pähkäiltäväksi. Hyvä juttu.
Nyt vasta tulin näille sivuille saadakseni apua pulmiini. En jaksanut lukea, sillä tämähän olikin suurelta osin tv-ohjelmien seuraamista ja ruotimista. Kun on katsonut ohjelmat ja muodostanut mielipiteensä, niin ei jaksa enää lukea niistä. Hesarin kulttuuri- ja urheilusivut riittää minulle..
Silloin kun olen ollut " sillä tuulella" olen saanut paljon hyviä vinkkejä ristikkoihinkin. Kiitos niistä. Huomenna uuteen taistoon!
406. mummo10.7.2008 klo 19:27
sama alku, mutta minä en ole maalta. tänään vein ristikon
postilaatikkoon. täytettyä tuli. siitä tuli mukava olo,
mutta ilman tämän joukon apuja en olisi onnistunut.
407. esko10.7.2008 klo 20:39
heit teitillen. JMP eipä aikoihin olla vaihdettu kirjaimia.
huomena pääsen nauttimaan ristikosta täysin siemauksin,
sillä olen yksin kotona. parempi puolisko meni sisaren
luo käymään.
408. Seitenvitonen10.7.2008 klo 21:25
Tulin juuri Paten synttäreiltä lievästi selvänä. Siellä esiintyi pohjoiskalotin harmonikkamestari. Olette ystävät varmaankin
hengessä mujkana! Mummolle maalta terveisiä!
Ja katti takaisin!! Tykkään sinusta! Enkä nuoleskele.
409. mummo10.7.2008 klo 21:42
et taida ihan veden jäljiltä olla, kun tykkäystunnustuksia
täällä jakelet. täällä on nyt ollut harmoonista ja niin se pitääkin olla.
410. marjuko10.7.2008 klo 21:55
iso S:
Anteeksi aiheuttamani väärinymmärrys. Itseäni siinä toruin.

Tiedänhän minä nämä Kiannon nimikuviot, virallisen etunimen Ilmari ja alkuperäisen sukunimen Calamnius. Iki-sanaa hän siis itse alkoi käyttää sukunimensä edessä väliviivalla erotettuna, kuten sanoit, ja oikeastaan vain kirjeenvaihdossaan.

Olen kuitenkin nähnyt nimen kirjoitettuna muotoon Ilmari "Iki" Kianto, jossa Iki-sanaa on käytetty lisänimenä kuten nyt vaikka lukuisilla urheilijoilla.

En uskonutkaan, että Iki olisi hänelle kasteessa annettu etunimi, perhetaustan huomioon ottaen (tai mikseipä juuri siitä syystä, jos olisikin!).

Nämä kaksi Iki- etunimeä vain jäivät kiinnostavina yksityiskohtina pörräämään tajunnan hämärille laidoille. Mutta siellä nyt on niin paljon seuraa niille.

Olin toukokuussa oopperassa katsomassa "Punaista viivaa" ja Jorma Hynnistä Topina muistaakseni 28 vuoden tauon jälkeen. Tarinan sisältö on aina yhtä vaikuttava, siitä tämä Kianto-kiinnostus tällä kertaa.

KiitoS!
411. Bella10.7.2008 klo 22:04
Huomena tulee vastaus ristikkoon 2489.
On todella mielenkiintoista nähdä
miten se oikein väärinpäin ristikko meni.
Siinä onkin kopion kanssa rivi riviltä
tarkastelemista.
412. JMP10.7.2008 klo 22:21
tsau Bella. Minulta jäi se ristikko tekemättä. Oli niin
saamarin vaikea. Ei ollut mitään apuja käytettävissä,
joten luovuin suosiolla.
413. Seitenvitonen10.7.2008 klo 22:47
mummo: tykkään sinustakin.

Totta puhuen: Oletko lukenut muutaman viikon takaiset aamuyön
savolaisvitsit? Jaksoin kahlata läpi, kun tiesin, että siihen aikaan vuorokaudesta ihminen on (omasta mielestään) älykkäimmillään.
Tämänikäisenä on jo alkanut miettimään, että kuinka tarpeellista
on näyttää oma suuri tieto- ja kokemusmääränsä.
Nimimerkki katti puhui mielestäni asiaa, vaikka jotkut vähän provosoituivatkin. Yhtäkaikki (menneen maailman sanonta)
sakki on keskitasoa älykkäämpää, näytetään se myös !
414. mummo10.7.2008 klo 22:58
inttäjä ennemminkin. ei lopettanut millään. ei semmoisia
provokaattoreita täällä tarvita, mutta sinun kirjoituksiasi
Seitsenvitonen on ollut ilo aina lukea. minulla on vielä
kymmenen vuotta sinun ikääsi, mutta silti olen mummo.
415. LYYTI11.7.2008 klo 20:02
Jelpakkaa: kuutosen (6) alempaan sanaan en saa järkevää vastausta, oik.kesk. NUOLEEN ei löydy sopivaa sanaa. Vaikka edellä on useastikin kysytty EE-stä ei sytytä vaikka muist.engl. siihen liittyvää sanaa,minulla sana alkaa teellä!
Ei LYYTI turhaan kirijota.
416. otv-a11.7.2008 klo 21:01
LYYTI, ne eet pitää kuitenkin suomeksi kääntää ja sovitella sopivasti. nehän eivät ole kokonaisia.
nuo muut kysymykset ovat turhan laajoja. niihin kyllä löytyy vastauksia, jos jaksat kahlata keskustelua läpi.
417. HT11.7.2008 klo 21:04
Lyyti, kutosen alempi sana: pystysanan puuttuminen osoittaa, etteivät vaakasanat ole selvillä. Mitkä niistä?

EE: teellä se alkaa kaikilla muillakin.
418. ?11.7.2008 klo 21:16
Lähettäjä: PP 7.7.2008 klo 09:44

Väännänpä loisetkin rautalangasta:
Kuvassa on kaksi E- kirjainta, jotka englanninkielessä merkitsevät ilmansuuntaa. Ensimmäisestä ilmansuunnasta
näkyy loppuosa ja toisesta alkuosa => kutittavat loiset.
419. Owlie12.7.2008 klo 16:05
LYYTI 11.7.2008 klo 20:02
Ensiksi: Anteeksi taannoinen "Lyyti kirjoittaa -vinoiluni". Siinä vaiheessa oli sen verran häirikköjä liikkeellä, että erehdyin luulemaan sinuakin sellaiseksi.

NUOLEEN:
Jondalar 5.7.2008 klo 19:06 antaa hyvän vihjeen.
420. LYYTI13.7.2008 klo 11:50
Tulin matkalta kotiin ja ilokseni näin,että avunpyyntööni on vastatu. Kiitos teille kaikille! Owlie: ole huoletta,otin kuitenkin asian humoristiselta kannalta,sinänsä mukava toteamus.
421. Tumppi13.7.2008 klo 15:56
Onko keskioikealla pystyssä olevan kysymyssanan JU-MA-LA- viimeinen tavuviiva turha?
422. toippa13.7.2008 klo 16:07

Tumppi

Ei ole turha. Kyllä se viittaa koko siihen sanaan, joka tulee siihen. Pitäiskös sen verran vihjata, että foneettisesti sen niminen mahtavan maineikas kulttuuri kukoisti aikoinaan etelä- Amerikassa, vaan ypsilon on tässä toisenlainen vokaali. Yritäs kuukeloida vaihtoehdoilla. Onneja matkaan jas palaa, ellet onnistu.
423. Tumppi13.7.2008 klo 16:54
Kiitos, toippa, selventävästä vastauksestasi. En kysele enempää. Otan riskin ja jätän vastaussanan sellaiseksi kuin se minulla jo on. Nimittäin naispuoliseksi jumalaksi, jonka Vuokilakin tuntee.
424. lukija13.7.2008 klo 17:36
Ylläpitoa tarvittaisiin jälleen.
425. Sensuroitu13.7.2008 klo 18:11
Sensuroitu
426. lukija13.7.2008 klo 18:18
Kiitos ylläpito!
427. lukija13.7.2008 klo 18:22
LYYTI älä ole milläskä. noita häiriköitä tulee ja menee.
428. emätinpuikko13.7.2008 klo 19:53
minusta se oli ihan hyvä runo.
429. Sensuroitu13.7.2008 klo 20:35
Sensuroitu
430. M-lis14.7.2008 klo 19:21
Vihjepyyntö: Alh.kesk."Keinotekoinen", oik.kesk. "Brasiliaa" sen ensimmäinen kirjain on minulla aakkosten 15.,onko näin?
431. Hemuli14.7.2008 klo 19:27
M-lis:
KEINOTEKOINEN; mieti mikä on keinotekoinen ihmisen korvaaja ja ota tavallisesta sanasta vain loppu.
Toista kysymystäsi en enää muista, kun lakana on taivahan tuulissa.
432. toippa14.7.2008 klo 19:36
M-lis

"keinotekoinen" - aika vaikeeta vihjasta, kun itsekin sai punnertaa vaikeemman kautta perille, vaan yritetään: rahapelissä voitetaan koko - sellainen - paitsi huom. eka kirjain kaarineen tuplana - siis behmeenä. Sit voit yrittää googlata - tuleeko oikea sana. Arvoitus pitäisi avautua ihan ensimmäisenä.

"Brasiliaa" - ei ole 15. vaan 16.
433. toippa14.7.2008 klo 19:38

Hyvä Hemuli!
Sulla selkeempi vihje.
434. SMH14.7.2008 klo 21:28
Kesäkiireiden johdosta en ole ehtinyt käydä täällä aikaisemmin. 2492:n ratkaisin ilman apuja. Sen jälkeen lähdin viimeistelemään tätä 2491:stä. Luin kaikki edellä olevat kommentit, sain hyviä apuja ja ristikon täyteen. Numerovihjeistä 6:n toista sanaa en tajua, vaakasanat mielestäni oikein mutta ei leikkaa. Voisiko joku vihjaista, liittyykö se eläinkuntaan?
435. Aksu14.7.2008 klo 21:33
SMH,
liittyy kuin liittyykin eläinkuntaan, ihan tietynlaiseen, ja raamatun ilmestyskirjaan.
436. Owlie14.7.2008 klo 21:34
SMH 21:28
Liittyy, myös Pipliaan.
437. SMH14.7.2008 klo 21:38
Kiitos Aksu ja Owlie. Joku viittasi aikaisemminkin ilmestyskirjaan, en vain muistanut sitä. Tarkistin googlesta ja asia selvisi. Nyt voin siirtyä 2490:een!!!!
438. M-lis14.7.2008 klo 22:08
Hemuli ja Toippa: Kiitokseni vihjeistä, ristikkoni alkaa olla kohta valmis. Huomenna pitää jatkaa perjantain uutta ristikkoa, vanha on hyvä saada pois alta.
439. Q-vire15.7.2008 klo 12:32
Haen tarkistusta: Kuiva Lahkojuoma:lle, onko piilokirjain aakkosten 5.
440. Aksu15.7.2008 klo 14:30
Q-vire:
joo.
441. HT25.7.2008 klo 07:41
Ratkaisu julkaistu, yksi voittaja sama kuin viime viikolla, ja laatijan virhe kaiken kansan nähtävillä: Vartan tunnuksesta tuli taas Volta.
442. pekka25.7.2008 klo 22:31
Kaikille ystäville ja muille, on tämä laatija sellainen epeliino,
joka tekee laatimuksia kuin , esimerkkinsä MUGABE.
Vittuako se muille kuuluu, mutta minä se googlailen ratkaisut.
443. Owlie28.7.2008 klo 00:14
HT 25.7.2008 klo 07:41

Luojan kiitos! Varta/Volta -ongelma, mikä on vienyt yöunetkin, on selvitetty ilman oikeudenkäyntiä. Kaikki kansa mahtaa olla onnellinen.

Minä olen koko ajan pitänyt kuviota rastilippuna. Siitä on vain reilut 50 vuotta, kun viimeksi kilpasuunnistin, niin että en nyt menisi valalle, oliko merkki noin vain toisinpäin. En liioin tällä kellonlyömällä aio tarkistaa asiaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *