KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > IS KOVIS 28.6.

4069. IS KOVIS 28.6.

lp29.6.2008 klo 14:48
Leppoisan mukava ristikko Teemulta kesäillan viihteeksi. Harhauttavia vihjeitä sopivasti,"punakuorisista" ja "paimentaa kärppiä" lähdin ensin eri teille. "Ennätysverinen" oli yllätys. Avaruuttahan Teemun ristikoista löytyy aina.
2. PP29.6.2008 klo 16:26
Samaa mieltä lp:n kanssa, leppoisan mukava.

Teemu vihjeillään:
JOHDOILLE: menin toimistoon
KÄYTTÄÄ: ajattelin vempelettä
PAIMENTAA KÄRPPIÄ: sama kuin lp:llä
SAMAA PUUTA: luulin muuksi
MATTI ja KALLE, VOIMAKAS ja AVAA, MESSUJEN HENKILÖKUNTAA

Kaiken kaikkiaan hyvä ristikko mielestäni ja nautittava tuokio Teemun kanssa.
3. Jaska29.6.2008 klo 17:56
Minulle ei auennut ainakaan liian nopeasti muutamasta varmasta aloitussanasta huolimatta, esim. VERBISI SEKAISIN ja ENNÄTYSVERINEN! Ne taitavat olla ensipainoksia. Mutta kiusallisesti tahtovat vanhat vipuset, kuten KALLE painua unholaan aiheuttaen siis tarpeetonta takkuilua. Kun lisäksi USEIN PYÖREÄ on törkeäksi luokiteltava sumutus (kyllä se on lähes AINA pyöreä), niin ei ole ihme, että 2½-keskiarvoaikani ylittyi murheellisesti lähes tunnilla. Arvosanat 6 (mulle) ja 9- (Pallonen & Lavoniukselle). Voin tuon miikan peruakin, jos joku kertoo pääkuvan baarin sijaintipaikan.
4. Eki29.6.2008 klo 18:01
Barcelona.
5. IiKoo30.6.2008 klo 12:42
Sellainen havainto tuosta ristikosta, että se oli aika nippa nappa, ettei se ollut oikeastaan kaksi erillistä ristikkoa: ylälaitahan on kiinni muussa ristikossa käytännössä kahden sanan avulla, joista ei paljoa apua irronnut yläosan ratkaisemiseen.
6. Eki30.6.2008 klo 13:05
Minä tuosta jo Teemulle privaatisti ja huumorilla kuittailinkin. Teemu on minulle iskostanut sen ideansa, että jokaisella ristikon rivillä pitäisi olla sana, ei vain piilokirjaimia. Vaikkei se kummallekaan mikään sääntö olekaan, sitä tässä Teemun kanssa molemmat tarkkaillaan. Nyt Teemu sitä sitten rikkoi oikein ronskisti.
7. Teemu Pallonen30.6.2008 klo 14:18
Juu, tuolla tavalla voi käydä helposti tuollaisessa ahtaaseen tilaan sullotussa avarassa kohdassa, jonka vielä laadin viimeisenä ristikkoon. Useinhan tuollaisesta paikasta vois lähteä liikkeelle laadinnassa, mutta joskus näinkin päin.

Ja minulla tosiaan on Ekin mainitsema pyrkimys. Kai se melkein aina toteutuukin, vaikka en sitä enää aktiivisesti seuraa.
8. suomalainen4.7.2008 klo 11:29
Yläosa on aika mahdoton ratkaistavaksi, kun vain alempi pitkä sana on mahdollisesti oikein. Harmittaa, kun muuten ristikko on täyttynyt. Harmittaa siksikin, kun siellä lymyää kaksi ratkaisukirjainta.. Kolmipalloisen ratkojat yläosankin varmaan selättää aika helposti, mutta ei tällainen kakspuolikasratkoja.
9. RA4.7.2008 klo 12:56
suomalainen, kysy niin sinulle vastataan (lisävihjataan)!
:-)
10. suomalainen4.7.2008 klo 13:24
No esim. tuo kentällinen, liittyykö esim. jonkun jalkapallojoukkueen nimeen tms. ja sitten tuo eka pitkä vihje, kastel- -n, täyttä hepreaa. Niin ja sitte tuo, lilta, siihen ei mikään vanha kikka näytä toimivan. Varsinkin, kun vika kirjain on mikä on (ratkaistu). Risteävillä pikkusanoillahan ne pitkätkin rivit täyttyisivät...
11. äippä4.7.2008 klo 13:49
Suomalainen: jos olen yhtään oikeilla jäljillä ratkaisussani ollut: liitä kastel-vihje myös saman ruudun alaosaan, saat siitä silloin kaksi ratkaisusanaa, joista toisesta otat n:n pois.
Olen myös kaksipuolikasratkoja, joten enpä mene vannomaan!
Kentällinen ei ainakaan minulla liity peliin.
Minulla yläosa lähti Eremenko juniorin lempinimestä, kokeile sitä!
12. RA4.7.2008 klo 14:02
äippää jatkaen:

KENTÄLLINEN (4) ei ole joukkue, vaan löytyy Suomen kartalta ja on suht yleinen ristikkosana.

Yläosassa minua hämäsi vihjeiden SÄILYTYKSEEN ja piirros- ASIAKIRJAN sijoittelu; asiakirjasta ratkaisusanaa tulee vasemmalle (6) ja säilytykseen oikealle (4).

KASTEL-
-N
LILTA
pääsee vaakasanaan (9), kun lukee ensin vihjettä "noin" hyppien!

ENKOILLE (11) vihjaa yksinkertaisesti siihen, mitä niille pyritään tekemään.
13. suomalainen4.7.2008 klo 16:00
No nyt rupesi lyyti kirjoittamaan, alempi pitkä ratkaisusana oli oikein, mutta eka pysty oli väärin (tarkempi osio mulla) ja väärät alkukirjaimet sotkivat kaksi muuta pitkää sanaa. Muistakin olin vähän jyvällä, mutta kun säilytykseen oli mulla väärä sana, niin se siiten sotki lopullisesti koko yläosan. Mutta nyt kaikki osat loksahtivat paikoilleen. Ovelin vihje oli se kastel- -n lilta. Kiitos kaikille lisävihjeytystä antaneille!
14. RA4.7.2008 klo 16:22
Olisi mielenkiintoista kuulla muiden ratkojien kommentteja tuosta ylälaidan vihjeiden sijoittelusta:

Kirjoitin 14:02: "Yläosassa minua hämäsi vihjeiden SÄILYTYKSEEN ja piirros-ASIAKIRJAN sijoittelu; asiakirjasta ratkaisusanaa tulee vasemmalle (6) ja säilytykseen oikealle (4)." - Itse - siis - hahmotin pitkään, että tulisi sanat toisinpäin.

Ketä muuta se hämäsi ja vaikeutti (entisestään)?
Onko hyvä tapa vaikeuttaa?
15. Jaska4.7.2008 klo 19:58
Hyvän ristikkotavan vastaista sijoitella vihjeet harhauttavasti. Vrt. ristikkosäännöt opuksessa MMM Sanaristikot.

Ei lie Lavoniuksella ollut kuitenkaan tahallinen vaikeutus mielessä. Ei ehkä vain tullut ajatelleeksi, että salaisen kansion piirros olisi ollut riittävän selvä puolet kapeampana, ja että tavutus allekkain säi ly tyk seen ja JOEN SUU olisi mahdollistanut vihjeiden kohdistuksen paremmin. Jos siis vihjesanojen kääntäminen pystysuoraan olisi liian epäesteettistä. Kyllä sitäkin joskus muissa ristikoissa näkee.

Ei ole tarkoitus moittia Lavoniusta eikä Pallosta, kunhan teette parannuksen jatkossa... Minulle ei koitunut pitään probleemaa kahden vihjeen väärästä sijoittelusta. Yläkerran pystyratkaisusanat olivat niin ilmeisiä, kuten säikeessä kumpi ompi parempi mainitsin.
16. Libero4.7.2008 klo 20:08
Ratkoin tätä alkuviikosta reissupäivän lossiosuuksilla. Nimesin losseiksi ne kaksi piilokirjainta, jotka yhdistivät "alemman" ristikon eli mantereen "ylempään" ristikkoon eli saareen. Oikeastaan yhdistäviä tekijöitä ei enempää tarvinnut ollakaan, ainakaan tässä tapauksessa.

Alempi ristikko oli täysipainoinen. Pääkuva kiinnosti, ja siitä tuli hyviä sanoja. Vihje ENNÄTYSVERINEN! oli hieno, koska ensiksi mieleen tullut entinen pankki ei käynytkään ratkaisuksi...

Pääkuvan oikealla puolella olevasta piirrosvihjeestä tuli pystyyn nelikirjaiminen vastaussana, joka sai lähes parkumaan. Pähkäilin kolmesta vaihtoehdosta täsmällisimmän ja varjelin sitä kuin silmäterää, kunnes olin umpikujassa. Piirros ei mielestäni kuvaa ratkaisusanaa, mistä syystä ehdin kehitellä poltettaville väärällä kirjaimella alkaneita ehdotuksia. Näillä main podin lievää turhautumista.

Eremenko oli tällä kertaa valopilkku. Hän antoi heti alkuun tervetulleen potkun.

- - -

RA: Ylälaidan vihjeiden sijoittelu oli paikoin ihan "perskutarallaa", vaikka minulle vaikeuksia tuotti enemmän tuo kolmannessa kappaleessa selvittämäni ongelmatilanne.

Kun valitin kerran tästä samasta asiasta, Heikki Lavonius vastasi jotenkin siihen tapaan, ettei hän tahallaan sijoita vihjeitä ristikon ylälaitaan harhaanjohtavasti. Ratkojan päätä särkee kuitenkin yhtä paljon, olipa sijoittelu kumpaa lajia tahansa, tahallista tai tahatonta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *