KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 4/08

4043. Punainen Pelikaani 4/08

Eki13.6.2008 klo 18:24
15-vuotisjuhlanumero oli minusta sen verran iso asia, että kehtasin tehdä artikkelin Pelikaanien kesästä. Mustahan juhlii myös sekä Kryptokin.

Tilaajat kaiketi saivat tänään lehtensä.
2. Arja13.6.2008 klo 18:28
Juu,lehti tuli!!Selattu on mutta ratkommaan ei ou vielä joutanna ;)
3. lp13.6.2008 klo 19:33
Lämpöiset Onnittelut synttärisankareille.
Lehti tuli tänään ja nyt on vaikeaa, kun olisi mielenkiintoinen kirja ja tämä lehti. Ainakin Teemun sanakehikko täytyy tehdä ensin.
4. PP13.6.2008 klo 20:07
Onnitteluni!!
PP tuli tänään ja on hyvällä alulla. Pihlajamäet on tehty ja Pitkälän *** -tähtisestä yli puolet.Niin ja tietysti sanakehikko. Saa nautiskella taas jonkin aikaa.
5. Eki13.6.2008 klo 21:16
Mielenkiintoista. Jo kaksi mainintaa sanakehikosta. Onhan se hyvin erilainen tehtävä kuin muut, mutta tällaiset positiiviset täsmäkommentit lämmittävät.
6. Libero13.6.2008 klo 21:25
"Ristikkohulluuden lieventäjä" osui näkökenttään aamupäivällä ärrällä. Ehdin jännätä, odottaisiko lehti kotonakin. Odotti se, huoh...

On mukava olla juhlassa mukana - kukkasin!
7. Eki13.6.2008 klo 21:41
Oli aika, kun Pelikaani saattoi myöhästyä parikin viikkoa, jopa enemmän. Otan siitä kyllä osasyyn itselleni. Etäpäätoimittaminen Oulussa tehtävän taiton kanssa ei ollut helppoa. Silloiseen painoon ei ollut hyvää kontaktia.

Nyt lehdet taitetaan samassa tilassa missä itsekin työskentelen, yksityiskohtia on hyvä hioa rauhassa, yhteys nykyiseen painoon toimii hyvin eli jos deadlinen kanssa tulee kiirettä, kysytään vain heti, milloin lehden minkäkin osan pitää olla valmis. Joskus saadaan paljonkin lisäaikaa ja lehti tulee silti ajoissa jakeluun. Aina ei kaikessa pysty olemaan niin nopea kuin haluaisi ja aina ei sitten ole ajoissa valmiina. Tällöin on hienoa, kun yhteistyö hioutuu niin, että joustoa on ja toisiinsa luotetaan.

Erityisen iloinen olen, että tilaajat saavat nykyisin lehtensä vähintään samaan aikaan kuin irtonumero-ostajat.
8. Miimu13.6.2008 klo 21:45
Ei oo Pelikaania näkynynnä - minkään väristä :-/. Jospa tännekin ens viikolla tulisi. Jänskättää! - Laskunsa maksaneen kestotilaajan Punainen ei viimeksi jostain syystä kolahtanutkaan postiluukusta.

Kääk, nyt häätyy pari yötä jaksaa uskoa ja toivoa parasta (=pahinta? ;-)!
9. Eki13.6.2008 klo 21:47
Voi Miimu, olen todella pahoillani.
10. PP15.6.2008 klo 16:29
Kukaan ei ole vielä makustellut PuPen ristikoita.

Hakonen ja tietysti Viitamäki ovat kolmetähtisistä vielä ratkomatta. Viitamäki näyttää pahalta = ihanan haasteelliselta. Pitkiä sanoja (16 - 25) riittää. Toistaiseksi täysin haja-ammuntaa.

Pitkälän ylävasen tuotti puhkuntaa. Se kaakinruppana, oli pääasiana ajatuksissani eikä se saanut minkäänlaista
järjellistä ratkaisua aikaan. No, Jaska auttoi, kun tuntee noihin koneihin vetoa (ravivetoa), minä taas tunnen enemmän vetoa koneisiin. Ja maalarkin oli sukunimiviritteenä
ehdolla. Herkku tökki, vaikka sana oli valmis, mutta selitystä en ymmärtänyt. Herkkusuu Jaska joutui taas koulutus-hommiin, minulle kun ei nuo makeat maistu. Hyvä Toni!

TL-RA tavuristikko selvisi aika vaivatta. Pahempiakin on nähty. Tyynellä (en tunne tätä Tyyneä) liikkumaton oli vähän outo, kun minusta ne liikkuvat myös tyynellä, vaikka sanonnan mukaan ne tekevät suvunjatkamistyötä. Ja
laiskat eivät lotkauta korvaansa myrskyssäkään.

Pihlajamäki sujui kummaamatta, kun hoksasi, mistä oli kyse.
Sai kirjainten määrän perusteella siniset täyteen. Muu olikin
sitten vain täyttämistä. Pidän näistä 'pääkuva vihjeenä tummenetuille' -ristikoista.

Kehikon täytin ensimmäisenä. Pidän niistä. Riimipiilosana oli oiva levennettynä. Saatiin pitkiä sanoja. Toivo heräsi, pyhä Tapio rahaa ehdokkaille kantoi - mukavan ajankohtainen -
huomasi, etteivät valmiit laatimukset pöytälaatikossa kuhni
tarvittaessa esiinotettaviksi, vaan uusia syntyy vauhdilla.

Avoristikko oli minulle vaikea. En tunnistanut nurkassa olevaa komeata 'nuorukaista', vaikka on kaiken todennäkoisyyden mukaan nimenä hyvinkin tuttu. Niinpä räpiköintini alkoi oikealta ja alhaalta. Ja Wirtanenkin vielä sekoitti soppaa. Hymypoikaa en tiedä vieläkään!

Nyt käyn Viitamäen kimppuun.
11. T.Avis15.6.2008 klo 19:50
Sokkokryptossa lienee ainakin kaksi numerointivirhettä
12. Eki15.6.2008 klo 20:00
Mielenkiintoinen väite.
13. Libero15.6.2008 klo 21:10
Muutaman kaksitähtisen ja avoristikon olen ahmaissut. Toni Pitkälän keskiaukeama oli hieno. Mikä idea, mitkä ratkaisulauseet!

Ekin ja Heidi Heinolan avoristikon herrasmies oli minullekin ulkonäöltä vieras. Pääkuvasta tulleet ratkaisusanat eivät edellyttäneet sen kummempaa tuttavuutta, mitä saattoi odottaa. Ehkä kuitenkin lopussa arvasin, kenestä oli kyse. Sanastoltaan ristikko tuotti sekä ahaa- että muita tarkemmin erittelemättömiä tunne-elämyksiä.

Myös Harto Hakosen ristikkoon olen käynyt käsiksi. Tähän mennessä on ollut ihan symppiksiä aukioita. Olympiapaikkaan olisin tunkenut vielä yhden kirjaimen, mutta sille ei ollut tilaa.
14. PP15.6.2008 klo 22:14
Minä luovuin Hakosesta. Oli minulle liian aulismainen, kun ei tiedä suoralta kädeltä. Annoin Jaskalle, jolta tietoa löytyy mahtavasti ilman Googleakin. Kopioin hänelle Viitamäenkin,
koska omin muuten lehden kokonaan. Viitamäki aukeaa etananvauhtia. Menee varmaan monta päivää, mutta sinnikkäästi yritän. Kuka se hyväntuulinen 'avomies' on?
15. RA15.6.2008 klo 23:00
Sivun 22 "avomiehestä":
Näyttäis siltä, että siinä kuvassa "vastausta pyydetään".
Säveltäkää (ja sanoittakaa) tuosta!
16. Jukkis16.6.2008 klo 10:58
Nimimerkin T.Avis 15.6.2008 klo 19:50 esittämä väite on paitsi mielenkiintoinen, näköjään myös tosi.
17. Eki16.6.2008 klo 11:15
Entistä mielenkiintoisempi väite, jonka alan kyllä jo uskoa. Tutkitaan.
18. Eki16.6.2008 klo 11:21
Totta se on. Tuo toinen ainakin huomattiin, enkä siis ymmärrä, miksi se siinä vielä möllöttää. Tuo toinen piti oikein etsimässä etsiä, mutta on se(kin) ihan selvä moka.
19. PP16.6.2008 klo 11:49
Apropos! Tulin vain sanomaan, että Pitkälän 'Elviksen lemmikki' oli hyvä vihje. Ei löytynyt sarjakuvista, ei Elviksen historiikista ja ihmettelin, mitä ihmeen tekemistä sukulaisilla
on tämän asian kanssa. Mutta löytyi... Unohdin kertoa, kun kerroin aikaisemmin Pitkälän vaikeasta. Että sillai.
20. ö16.6.2008 klo 13:13
Sokkokryptossa vasenta ylänurkkaa lähinnä olevan viitosen pitäisi olla kuutonen. Muita virheitä en löytänyt.

Jos joku tehtävätyyppi pitää erikseen mainita, niin käärme on minun mieleeni. Näyttää nyt viimeinkin olevan se usein aiemminkin luvattu "mahdollisesti erittäin visainen".
21. Jaska16.6.2008 klo 13:57
Pitkälän hauska Elvis-vihje ei tosin ole ideana uusi. Ainakin Skyttä sitä on jo ehtinyt käyttämään. Eri juttu, kuka oli ensimmäinen. Kovisvihjeidean isyys voi olla vaikea todistaa, vaikka joku sen tunnustaisikin!
22. Jaska16.6.2008 klo 14:33
Sivuston poltergeist on ollut taas toimeliaana. On paiskannut Punainen Pelikaani 3 -säikeen muiden aiheiden puolelle. Ylläpito korjannee, kiitos.
23. RA16.6.2008 klo 17:23
Onpahan kerrassaan huippu tuo Tonin sivun 28 ristikko! Vihje vihjeeltä ja sana sanalta semmoista ilotulitusta, ettäh! Tosi nautinnollinen ratkottava!

Ratkettua mietin, että mikäkö siinä nyt niin erikoisen hyvää oli. Tällä kertaa SEN TEKI SANASTO; monipuolinen, uusi, vaihteleva, hauska, yllättävä, hieno, fiksu...
24. Miimu16.6.2008 klo 17:40
Juu, tulihan se Punainen Pelikaani tänään! Ettei tule perusteetonta huonoa mainosta Sanariksille (tai painolle tai kelleen), niin voipihan se helposti olla niinkin, että viime numeron onnistuin tupertamaan hävöksiin. Aloin kaivata sitä vasta, kun huomasin täällä siitä keskusteltavan. Huushollin käänsin kyllä ympäri sitä hakiessa. Mutta olen onnistunut isompiakin jutskia hukkaamaan kuin ristikkolehti... - Vai pistettäiskö Itellan piikkin? ;)

Kämäräisen kimppuun vaan, niin siitäpä se taas lähtee. Aloitan aina Kämäräisen ristikosta - eli napsin ensin makeimmat palat :)
25. Antti Viitamäki17.6.2008 klo 12:37
Tervehdys!

Koskapa huomasin, että oman ristikkoni värit - tai lähinnä värihäiveet - ovat menneet jostain käsittämättömästä syystä vähän sekaisin, pari mainintaa:

- kun ristikkoa katsoo hyvässä valossa, värit ja värinvaihtelut erottuvat ainakin hieman paremmin (tämä ei välttämättä ole vinkki, vain huomio)

- oikeanpuoleisella sivulla kalan kuvassa on jotain outoa mustaa sotkua, jota ainakaan minä en ole sinne tarkoittanut - ilmeisesti erilaisten pienten värialueiden ympärille on ilmestynyt mustia reunaviivoja (mitään olennaista ei silti puutu tai peity)

- samalla sivulla olevissa pilvenkuvissa näyttäisi olevan jonkinlaiset vaaleat viivat - tämä ei myöskään ole mitenkään tarkoituksellista, omalla koneellani pilvet olivat tummahkonharmaita

- vasemmanpuoleisella sivulla vihjeen CENTIME! alla pitäisi olla ihan tavallinen vuorimaisema, missä aurinko kajastaa vuorten takaa - nyt taivaassa on jokin ihme musta palkki, kukapa tietää miksi

Yllä olevat tiedot eivät ole erityisen olennaisia, mutta tekipä vain mieli ilmoittaa että en mitenkään itsetarkoituksellisesti yritä epäselvällä grafiikalla hämätä ratkojia.

Olisi mukava, jos joskus oppisin ymmärtämään, miksi kuva, joka omalla näytölläni ja kaverini näytöllä on täysin ok ja printtautuu kahdelta eri printteriltä ihan kunnollisena, muuttuu asiansa osaavassa painossa. Jotenkin se liittyy värijärjestelmiin ja vastaaviin asioihin, mutta vaikka kuinka noudatan kaikkia saamiani ohjeita, tuollaisia sattuu - ja lähinnä juuri noissa värihäiveissä. Mutta toisaalta oikeanpuoleisella sivulla lähellä alakulmaa on yksi sininen häive joka on tulostunut aivan oikein. Miksi siinä ja parissa muussa häiveessä ei ole ongelmia, mutta sitten perus-harmaasävyskaalassa saattaa olla pahakin virhe, en kykene ymmärtämään.

Päätellen siitä, että vietän töitteni takia tietokoneen ääressä monta tuntia joka päivä, voisi luulla että suuresti pidänkin tietokoneista. Mutta kyllä se lienee lähempänä jonkinlaista viha-rakkaus-suhdetta. :-)
26. PP18.6.2008 klo 11:28
Kiitos Antti aivan loistavasta ristikosta. Riemastuttavan pitkiä järjellisiä sanoja, paljon oivallettavaa. Aikaa meni tuntitolkulla (jäi kuitenkin alle 10:n). Oli hyvä, että kerroit siitä vuorikuvasta. Olinkin jo ehtinyt ihmetellä, oliko kyseessä
jokin merensyvennys, silta vai jokin järvi kukkuloiden takana
taustallaan metsäinen vastaranta. Täysi on, mutta pari kohtaa käsittämättä, joten ei valmis!
27. micke24.6.2008 klo 07:03
olen minäkin jo näköjään jotain jotain juhlapupen tarjonnasta ymmärtänyt:
Riitan vihjeytys sivun 29 yläreunassa "Jalasjärvellä (PO 1,34)" sai minut hymyilemään ääneen. likka lie laskennon tunneilla täytellyt sanaristikoita, eikä keskittynyt opetukselliseen puoleen. :)

Eihän tuo kaada ratkaisun löytämistä ja onhan sitä pahemmatkin kommellukset selvitetty. ja näyttäähän se lähes oikealta.:)
28. RA24.6.2008 klo 10:50
Hyvä micke ja voi PIIP! :-)

Onpahan semmoinen virhe ja kuten micke sanot, näyttää niin oikealta, että eipä ole kukaan vielä aikaisemmin huomannut. JALASJÄRVELLÄ (PO 3,14) - tietysti.

Pelkkä lapsus tuo on. Matikan numeroni oli 10. Tosin se taisi olla kyllä semmoinen "suhteellinen 10", koska satuin vain olemaan suht huonotasoisen luokan paras.
29. Marco Poloinen24.6.2008 klo 11:10
Joskus reklamoimattomuus ei ole sama kuin huomaamattomuus :-). Mulla kun tuo maantieto oli koulussa vain seiska, niin tuli kotvan etsittyä ko. kohtaan ratkaisua epäiltävissä olevan juonen kautta, vaikka numerojärjestyksen vaihtuminen todennäköiseltä tuntuikin. Miten liekin päässyt syntymään tuollainen epäilys tämän(kin) laatijan kohdalla...?!
30. RA24.6.2008 klo 11:23
Kyllä noinkin. Voi olla, että monikin on huomannut. Ei vain ole sanonut. [Mutta missä on Jaska!??]

Vaikeissa ristikoissa tuommoiset virheet ovat siinä mielessä keljuja, että ratkojana voi todellakin luulla, että siinä on joku tarkoituksellinen jippo. Ainakin itse muistan monta kertaa ratkoessa miettineeni juuri noin kuin Marco. Eli ensisijaisesti luulee virhettä tarkoitukselliseksi ja vihjeeseen liittyväksi.

[Kertoiskohan tässä yhteydessä perverssistä harrastuksestani? OK, jos ette kerro eteenpäin! Olen jo jonkin aikaa harrastanut keräilyä. Virheellisten ristikoiden keräilyä. Kokoelmani ei vielä on kovin suuri, mutta tulipahan tuosta omasta nyt yksi lisää.]
31. Lauri Kultti24.6.2008 klo 11:40
Jaaha, minä olen nimenomaan yrittänyt ratkoa viimeisenä kantona kaskessa tuota kulmaa, jossa PO 1,34, ja luullut koko ajan, että numerojärjestys on tarkoituksellinen!! En nyt ala tässä piipittää, mutta ehkäpä se kulma nyt selkenee :)
32. Jaska24.6.2008 klo 12:10
RA, Jaska on suruissaan. Siitä, ettei päässyt huomauttamaan virheestäsi (aika kammottava tosiaan) ensimmäisenä. Tavuristikon täytti PP yksin edes panematta merkille lisävihjettä, kun tiesi Jokipiin sijaitsevan Jalasjärvellä. Ja kukapa kolmostietä Pohjanmaalle kulkenut ei tietäisi. Virheellinen kikkalisävihjeesi oli siis täysin tarpeeton.
33. RA24.6.2008 klo 12:11
Tarkennan nyt varmuuden vuoksi, että ko. ristikon (sivu 29) LAATIJA on Tapio Lähteenmäki. Syytön tähän PIIP-soppaan. Hieno mies!

:-D
34. RA24.6.2008 klo 12:14
No, tulihan se sieltä! Jaska: "Virheellinen kikkalisävihjeesi oli siis täysin tarpeeton."

Varmasti oli täysin tarpeeton! PP:llesi.
35. Eki24.6.2008 klo 12:16
Parivaljakko Lähteenmäki/Asikainen on suht harvinainen siinä mielessä, että Lähteenmäki todellakin antaa toteuttajalle pelkän laatimuksen (ja yleensä sen lisäksi pääkuvan).
36. PP24.6.2008 klo 12:17
PPaska ei edes huomannut lisäselvitystä (PO1,34), kun pykäsin vastauksen paikalleen tietäen, että kyseessä on Jalasjärven kylä. (Tavuristikko oli muuten paljon helpompi kuin entisten kokemusteni perusteella odotin sen olevan.)
Ja vaikka olisin huomannutkin lisäselvityksen, en todennäköisesti olisi huomannut virhettä. Se oli epäolennainen ratkomiseen nähden, kun tarkoitus tuli kumminkin ymmärretyksi.
37. RA24.6.2008 klo 12:51
Ratkaisujen postitusaika näkyy päättyvän vasta 25.8., joten PIIP ratkaisusanoillekin!
38. Jaska24.6.2008 klo 12:58
Ple, taas mokasin, suututtaa. Sorisoriso-risoo. Taidan juosta tyhjän pääni mäntyyn. Mutta osasyyllinen on RA itse. Mitäs läksit provoamaan, kikkelis kokkelis vaan...
39. RA24.6.2008 klo 13:04
Juu. Ilman muuta, Jaska.
Minun syytäni. Noin 41,3-prosenttisesti
Ei sentään, menköön koko roska mun PIIKKIIN.
40. Johanna25.6.2008 klo 14:37
Pitkälän kaksitähtinen oli mielestäni epätyypillistä Tonia, mutta en ole vielä päättänyt onko se hyvä vai huono asia. Ensireaktio oli huono, mutta annetaanpa asian hautua.

Sitten ihan asian vierestä. Miten saisin omia valokuviani ristikoiden (pää)vihjekuviksi? Olen ottanut enimmäkseen luontokuvia, ja olisi hauska nähdä niitä joskus ristikoissa. Eikä se maine ja kunniakaan pahitteeksi olisi :) Alla linkki, jos haluatte vilkaista otoksiani.

_http://www.kuvaboxi.fi/profiili/26hem-jontsa.html
ilman tuota ensimmäistä alaviivaa luonnollisesti :)
41. Eki25.6.2008 klo 15:18
Joskus on tullut mieleen pyytää lukijoilta kuvia ihan lehdessä. Vaikka oma kuvavarastomme on valtava, uusia aina kaivataan. Pyytämisessä on se ongelma, että syntyy painetta vastata huutoon. Jos joku lähettää pyynnöstä kuvan, pitäisi ainakin perustella, jos sitä ei käytetä. Täällä kahden hengen päämajassa on sen verran paljon pientä tehtävää ja muistettavaa, että lisävelvoitteita ei mielellään oteta. Vapaaehtoisesta esittelystä, kuten Johannalla tässä, syntyy mukava tilanne. Mepä käymme tsekkaamassa, kun tulee sopiva tilanne.
42. pösilö25.6.2008 klo 19:47
Kakkosista on perinteisesti aloitettu,pidin Tonin kaksitähtistä aukeamaa ihan viihteellisenä,ilmeisesti sopiva tasolleni. Parhaat fiilikset tähän mennessä on tarjonnut savolaisvelmu Kämäräinen.
Mirjan kakspuolosessa alkavat vihjeiden yhtymäkohdat ratkaisusanoihin olla jo seitinohuita..
Virheiden hakijoille: Tuleeko Auri Saaren s. 17 rsitikkoon vihjeeseen ALKUAINEITA ratkaisusanaksi todella aineen olomuoto, vai olenko ihan hakoteillä?
43. Libero25.6.2008 klo 19:59
pösilö: Et ole hakoteillä...
44. RA25.6.2008 klo 20:06
pösilö, mulle ainakin tuli ALKUAINEITA (6) olomuotoa kuvaava sana
45. ukko29.6.2008 klo 01:20
miten joku PP voikin olla täynnä itteään että kohta halkee.
mieheni laatii ristikoita minä vaan ratkon niitä.
huom. en täytä kun Aulis Lehdon huonoja ristikoita.
ottaakos kunnialle kun Aulis on super suosittu ja miehesi
ei ole super suosittu. sitte tuut Aulis Lehdon ristikkoja
haukkumaan HS sivustolle. kun kerran sanot että Lehto
on huono laatija niin voinko pyytää että pysyisit poissa
niin kehnon laatija sivuilta. sinne tuli tosi inhottava
tunnelma tulosi jälkeen. ei tarvi joka sivustoilla pomppia.
46. RA29.6.2008 klo 02:25
Kaikenlaista vitsin vääntäjää täältä löytyy. Vitsihän tuo oli?
47. PP29.6.2008 klo 09:49
[ukko: Verba volant! Qunt capita, tot sensus. Sit tribi terra levis!

Post scriptum: Opettele ensin kirjoittamaan, kun sinulla kerran on näköjään aikaa. Opettele ottamaan teksti kokonaisuutena eikä poimimaan joitakin sinun pirtaasi sopivia tekstinpätkiä. Osallistu itsekin kirjoittamalla muutakin kuin sittaa. Koita ainakin pysyttäytyä yhdessä nimimerkissä. Muista, että mieheni on supersuosittu ihan muussa kuin ristikonlaadinnassa syystä, ettei hän ole laatinut kuin alle kymmenen ristikkoa koko piiiitkän elämänsä aikana ja nekin harrastajatasolla.

Aulis Lehdon ristikoita olen kritisoinut, en sanonut huonoiksi.
Päinvastoin olen monessa yhteydessä (lukisit muutakin kuin rivien välit) tuonut esille kunnioitukseni hänen työhönsä, jopa niin, että sekin antoi aihetta älähdykseen. Skripta manent, verba volant. Sint, ut sunt, aut non sint!. Pompi sinäkin ulos. Nauti kesästä, niin täysikasvuiset tekevät! :-(]

RA: Ei tämä ole vitsi, vaan ko. persoona on ottanut minut TÄLLÄ kertaa hampaisiinsa. Ajattelin olla hiljaa, mutta oli niin makea paikka vastata, että lisäsin löylyä. Sama tyyppi on tuonut esiin mielipiteitään mm. HS:n sivuilla jopa toisten nimimerkeillä. Kokenut silmä erottaa tyylistä, vaikka hiukan hän muunteleekin sitä. Tämä teksti tulee nyt väärälle säikeelle, mutta täällähän provokin oli. Anteeksi ystävät!
48. Onlooker29.6.2008 klo 11:59
Ukon teksti täysin sopimatonta. Vastine snobbaileva ja tulee lisämään ärsyyntymistä.
49. PP29.6.2008 klo 13:28
[Onlooker: Niin on tarkoituskin. Sanoin lisääväni löylyä ja sen takia tahallani 'snobbailemalla' ärsytin, koska melkoisella varmuudella tiedän herjaajan muut nimimerkit. Minun kohdaltani asia on selvä. Toivon vaan, että hän jättää ne muut rauhaan. Snobbailu latinankielellä on vain latinan fraaseja, jotka ovat kaikki netistä peräisin. Minun latinani on haudattu jo 50 vuotta sitten.

Ukolle sanon, älä tule tälle palstalle enää muuta kuin PuPe-asioissa. Kirjoita, jos tarvetta on, kevyemmillä palstoilla. Kirjoita vaikka pakina. Tämä on asiallinen säie.]
50. Henry30.6.2008 klo 01:27
Onko kukaan huomannut että lehden sivuilla 11-26 on eri paperilaatu kuin muussa lehdessä. Koska olen näitten kanssa joutunut tappelemaan, tiedän kertoa että paperit ovat samaa sarjaa (sama nimi), mutta noilla keskisivuilla bulkkisuus on 30 kun pitäisi olla 50. Sen huomaa kokeilemalla miten paljon huonommin lyijykynän jälki siihen tarttuu.

Noita paperivirheitä Punamustalla on riittänyt, ovatkohan osittain jopa tahallisia.
51. Henry30.6.2008 klo 03:49
Viitamäellä oli ongelmia. Mietin pitkään viitsinkö auttaa. Antti on huippulaatija, mutta hän on käyttäytynyt minua kohtaan sikamaisesti, eikä anteeksipyyntöä ole näkynyt.

Virhe on siinä, että laadintasi ei mene suoraan reproon vaan toisen tietokoneen kautta. Siinä välittävässä tietokoneessa liukusävyjen määrä ja monet muutkin asiat ovat pielessä.

Ongelman ratkaisu: pyydät reprosta ristikostasi vedoksen.
52. Eki30.6.2008 klo 10:09
Pelikaanien kustantajan kommentti: "Minulla on tässä uusi Punainen ja siinä ei ole mitään eroa ykkösarkin ja kakkosarkin välillä."

Hän jatkaa: "Asiakkaalta pitäisi saada lehti, jotta voimme todeta onko eroa. Paperilaatureklamaatiot paino voi tehdä paperitehtaalle, jos on näyttökpl."

Jo etukäteen kiitos, Henry, avustasi.

Toinen kysymys. Onko synninpäästöllä maksimiaika? Onko Antti sen jälkeen käyttäytynyt sikamaisesti? Vastaukset mielellään omaan säikeeseen.
53. Jukkis30.6.2008 klo 10:32
Minusta on hieman outoa ottaa esille täällä jonkun sikamainen käytös, kun se käytös on ilmeisestikin tapahtunut jossain muussa yhteydessä kuin näiden keskustelujen puitteissa, puhelimessa kenties? Vai kenties TKY:n Tuotantotalouden Killan perinteisissä sikajuhlissa? Näistä keskusteluistahan ei Antti Viitamäen väitettyjä sikailuja löydy vaikka miten kaivelisi.
54. RA30.6.2008 klo 11:14
Tuo Henryn havainto, että paperi on erilaatuista eri sivuilla, taitaa pitää paikkansa. Lehden keskellä olevissa ristikoissa lyijykynä todellakin "tarttuu" huonommin ruutuihin. Kaikissa tarttuu sinänsä ongelmitta (jos keksii, mitä tartuttaa).
55. Henry30.6.2008 klo 14:08
Kun meillä lehti valmistuu, muutama päivä menee viihteen puolella, pääasiassa ratkoen ja naukkaillenkin. Heti aamulla iski katumus. Anteeksi.

Voi olla että virhe ei koske koko painosmäärää, mutta meille tulleita lehtiä koskien havainto on 100 prosenttisen varma.
56. ö30.6.2008 klo 14:19
Jösses! Henry on oikeassa. Testailin vähän ja keskisivuilla lyijy tarttuu huonommin.
57. Päättäriratkoja30.6.2008 klo 15:39
Tähän mennessä olen ratkonut ongelma-alueelta vasta sivun 13, mutta jo sen perusteella voin sanoa, että kyllä siinä jotain eroa oli alkupään sivuihin verraten. Luulin kylläkin ensin, että omassa kynässäni olisi lyijylaatu huomaamatta vaihtunut.

Pääasia kuitenkin on, että sisältö on kunnossa, niin tällä sivuilla kuin muuallakin, minne asti olen ehtinyt.
58. mor30.6.2008 klo 15:42
Tähän kiinnitin minäkin huomiota. Sanakehikosta alkaen kirjoittaminen on ollut takkuisempaa. En tiedä jatkuuko se loppuun saakka, koska pikkuhiljaa täytellen olen päässyt vasta käärmeeseen asti.

Samaa mieltä Päättäriratkojan kanssa; sisältö on tärkeintä!
59. Eki30.6.2008 klo 15:43
Asian varmistuttua vahvistan asian kustantajalle.
60. Kasperi30.6.2008 klo 19:02
Sivut 11-26 ovat kiiltävää paperia. Jospa PunaMusta on saanut superoitua paperia vahingossa matan sijaan...
61. Henry1.7.2008 klo 01:23
Yksi Rasti Ristikot -lehti painettiin kokonaan tuolle paperille, meiltä lupaa kysymättä. Ja seuraavassa numerossa myynti romahti. Lopetin koko lehden, mitään muuta järkevämpää en keksinyt. Korvauksista edelleen neuvotellaan.

Punamusta on huippupaino, yksi maan suurimpia. Mikä ihme tässä mättää, ei nuo kaikki voi olla vahinkoja. Kirpuissa on Punamustan aikana ollut puolenkymmentä paperivirhettä.
62. jupejus1.7.2008 klo 11:27
Arvelua, mutta se on tuo ajankohta. Tapahtuipa keskikesän aikaan mitä möhläyksiä tahansa, niin yleisin (sanoisin n. 85 %) kuittauksista on: "Kun oli kesälomalainen töissä." ; )
63. ö1.7.2008 klo 15:42
Kuka on siinä avoristikon (s. 22) kuvassa? Näyttää ihan Seppo Rädyltä, mutta ei taida olla. Poikkinainen ratkaisusana ei sovi Seppoon. Pystysana sopisi.
64. Eki1.7.2008 klo 16:21
Kerrotaan myöhemmin.
65. RA1.7.2008 klo 17:06
ö, tuolla ylempänä on vähän keskusteltu tuosta Avoristikon (s. 22) pääkuvasta. Oma lisävihjeeni - toivottavasti ei liian paljastava:

Lähettäjä: RA 15.6.2008 klo 23:00

Sivun 22 "avomiehestä":
Näyttäis siltä, että siinä kuvassa "vastausta pyydetään".
Säveltäkää (ja sanoittakaa) tuosta!
66. mor1.7.2008 klo 17:44
Lisävinkki ö:lle:

Mää myännän kaike! Enne en tiänny mitä kaike takan on, mut ny voi huutaa: eläköö elämä, siälhä o Mauno YM!

Toivottavasti tämäkään ei paljasta liikaa;-)
67. Kasperi10.7.2008 klo 19:22
Purnaan taas samasta asiasta, ristikkoon ei saisi tuoda vaikeutta kuvien epäselvyys.
Hakosen ristikossa (sivu 26) en saa selvää kuvasta, jossa mielestäni poika ja nalle tanssivat rivitanssia (suurin piirtein keskellä ristikkoa). Vastaussanan sain muodostettua täyttämällä ympäröivät kohdat, mutta en ymmärrä, miten vastaus liittyy poikaan ja nalleen, onko heillä ------- kainaloissaan?
Tuon kuvan yläpuolella oleva Einstein taasen, en hänestäkään tajunnut että hän tekee hommiaan -----....
Grrr!
68. ratkoJA10.7.2008 klo 20:38
Hakosen ristikot ovat kyllä aika nuhjuisen näköisiä. Kun ristikon kuvia ja tekstejä katsoo tarkkaan, voi huomata sumentumia, valkoisia pikseleitä tekstissä ja kokonaisia valkoisia alueita kuvien ympärillä. Ristikko on kai tallennettu huonolaatuisena ja liian pieniresoluutioisena jolloin se on noin pikselöitynyt? Tuskinpa ristikko Hakosen ruudulla näytti vielä tuolta valmistuessaan.
69. Jaska10.7.2008 klo 21:17
Hämmästelin Kasperin lailla kuvaa, jossa pakkopaidassa kirmaavan pikkupojan edellä kipittävä teddykarhua muistuttava olio voisi olla myös vielä pienempi lapsukainen pupupuvussa. Takaa-ajotilanne? Olio saattaa kantaa sylissään jotain pyydystämäänsä tai kähveltämäänsä, jolloin hämärä yhteys ratkaisusanaan olisi joten kuten tajuttavissa.

Ylemmässä kuvassa ei ole Einstein, vaan käsineistä päätellen varas tai muu luvattomissa puuhissa oleva tyyppi, joka ei halua jättää sormenjälkiä. Yhteys ratkaisusanaan on siis olemassa, mutta parempikaan vihje (mukaanluettuna piirroksen selvyys) ei olisi ollut pahitteeksi.

Sanariksen tarkastustiimin työ on ollut tässä lepsua. Ei tule täysiä pinnoja aikaisemmistakaan Hakosen ristikoista. Terästäytykää ja vaatikaa Hakosen paneutuvan myös ristikkojensa toteutukseen. Ideana tietoristikko on näet oikein kiinnostava ja kannatettava lisä Pelikaanin monipuoliseen tarjontaan.
70. Jaska10.7.2008 klo 21:26
Pahoittelen kiihtymyksen vallassa, vailla halventamistarkoitusta tekemääni taivutusvirhettä ja negatiivista adjektiivia. Siis: Sanarisin tarkastustiimi ei mahdollisesti ole huomannut ko. piirrosten epäselvyyttä, tai sillä ei ole ollut lehden painatusaikataulun johdosta mahdollisuutta korjauttaa asiaa.
71. ++juh11.7.2008 klo 01:06
Jos Windows'iin totutteluun tarkoitetussa Paint-lelussa kuvan koon määrittelee tuumina tai senttimetreinä (esim. 17x23 cm), niin kuvan pikselimäärä määräytyy näytön tarkkuuden mukaan, jolloin syntyy Hakosen ristikon kaltaista jälkeä.
72. RA11.7.2008 klo 01:29
Jaska, ei se poika voi olla pakkopaidassa. Siinä näkyy selvästi vähän toista kämmentä (vaaleanpunainen läntti leuan alla). Jos se olisi pakkopaidassa, se edusta olisi kokonaan valkoinen.
73. Kasperi11.7.2008 klo 16:04
Olen edelleen sitä mieltä, että poika ja nalle tanssivat rivitanssia siinä kuvassa...
74. PP11.7.2008 klo 17:37
Kasperin rivitanssijat voisivat hyvinkin olla niitä, mitä vastauksesi tulee, mies naiselle ja nallekarhu Martti Kituselle. Olisi kyllä sanalle löytynyt parempikin vihje kuin reeliä tanssahtelevat pakkopaitaan puetut mies ja leikkikalu.
75. Owlie23.7.2008 klo 00:04
Antti Viitamäki
Onpa haasteellinen ristikko! Yksi tai kaksi sanaa kerrallaan.
Äsken ratkesi hankalin, vasen alakulma.

Enää tököttää FLORETIT. Piilokirjaimet hukassa. Muuten valmis.
76. Libero24.7.2008 klo 23:49
Lomalaiset tiedottivat Ahvenanmaalta: "Ratkomme eka kertaa Kari Kämäräisen ristikkoa. Emme poistu saarelta, ennen kuin ristikko on viimeistä ruutua myöten valmis..." *)

Mirja Pihlajamäen kolmitähtisen ristikon juonesta oli vaikea saada kiinni, vaikka pääkuvahenkilön suosikkinäyttelijä selvisi hyvinkin pian ja ehdin jo pitää ristikkoa läpihuutojuttuna. Elokuvateema kiehtoo mieltä aina ja sai kuin saikin sinnittelemään sinivalkoisen ristikon ääressä yhteen menoon.

Kun pääkuvan sinisten vastaussanojen vastapainoksi ilmaantui koko joukko helpohkoja valkoisia sanoja, niin ristikosta kokonaisuudessaan jäi silti hyvä jälkimaku. Väritetylle riville vihjeen LÄHEISIÄ alapuolelle tuli mielestäni hieno 9-kirjaiminen sana, jota tuskin kovin usein tapaa ristikoissa.

Saman laatijan ristikko sivulla 23 on vielä aloittamatta. Sitä pösilö jo ehti kommentoida (25.6. kello 19.47). Ryhdyn haeskelemaan seitinohuita yhtymäkohtia.

Teemu Pallosen ja Reima Mäkisen kaksitähtinen oli lajissaan erityisen onnistunut. Pääkuva puhekupla-anagrammeineen tai anagrammipuhekuplineen oli täydellinen. :)

- - -

*) Hyväntuuliset kämäräisfanit pääsivät ajoissa kotimatkalle.
77. Libero24.7.2008 klo 23:50
Harto Hakosen ristikon palikkateema oli hauska sivujuonne. Laatijalla on naurattamisen taito: oikean alakulman puhekuplavihjeet olivat hulvattomia. Uskomattoman rentouttavassa ilmapiirissä nautin tietopuolisten vihjeiden visaisuudesta. Uuttakin opin. Kaksi H-kirjainta olisin tuupannut mukaan ja lainannut ne Arto Akoselta. Kaiketi hoottomatkin vastaussanat ovat kirjoitusasultaan moitteettomia ja vain minulle outoja.

Opel- ja Suzuki-mallit saivat ahdistumaan, mutta kaikki kirjaimet vastaussanoihin olivat huomaavaisesti tarjolla. Jonkin verran sekoilin etsiskellessäni eräisiin vihjeisiin niille tarkoitettuja vastaussanapaikkoja. Hakosen ristikot muistuttavat suunnistuskarttoja, joita pystyy lukemaan, kunhan suokuviot, kuopat, puromerkit ja muut sellaiset tunnistaa.

Poikaa ja nallea esittävä vihje on piirroksena ihan symppis, mutta liityn ihmettelijöihin.
78. RA26.7.2008 klo 13:44
Mirjan ristikoista (sivu 23 ja 27):

"Lähettäjä: pösilö 25.6.2008 klo 19:47
Mirjan kakspuolosessa alkavat vihjeiden yhtymäkohdat ratkaisusanoihin olla jo seitinohuita."

Tottapa. Sivun 23 ratkoin alhaalta aloittaen ja oikeaa reunaa ylös-alas edeten - sitä (nuoli)sanaa säästellen. On myönnettävä, että aika kauan kesti ennen kuin keksin, mikä on väritettyjä sanoja yhdistävä (nuoli)sana. Toisaalta, kun ristikko tuli valmiiksi, ei oikein voinut vastaankaan väittää. Yhteys on.

Ylhäällä keskellä on pari väritettyä sanaa ja muutama muu 4-kirjaiminen. Siihen kohtaan keksin useankin vaihtoehtoisen ratkaisun. Mikä lie tarkoitettu, selviää aikanaan.

Sivun 27 ristikon teemasta olin pihalla, vaikka tokihan sen tajusi, mitä haetaan väritettyihin sanoihin. Tietoa vain puuttui. Tiedon puutteesta huolimatta - jostain syystä - tämä "Mirja" ratkesi helpommin ja nopeammin kuin tuo helpommaksi tähditetty sivun 23 ristikko.
79. Libero26.7.2008 klo 20:06
Oli kiinnostavaa ratkoa sivun 23 ristikkoa pösilön huomautuksen vuoksi. Olisi ollut paljon tylsempää ilman sitä. Tarkkailin koko ajan, milloin, missä ja miten seitinohut verkko repeää.

Pääkuvasta tuleva nuoli osui silmään vasta kilvoituksen loppupuolella, jolloin kirjasin päässä pyörineen sanan. Jujun keksimistä helpotti väritetty sana, joka syntyi ensimmäisenä oikean reunan keskipaikkeille. Koska minulla on asiasta 1 - 4 omakohtaista kokemusta, pääkuvan ja sanan välinen yhteys oli ilmeistäkin ilmeisempi. :)

RA:n mainitsema nelikirjaimisten sanojen rykelmä tuotti ehkä turhaakin päänvaivaa. Väritetyt pikkusanat vaihtoehtoineen olivat vuoron perään tavoittelemisen arvoisia. Pelikaanin alapuolella oleva piirrosvihje vaikutti yksinkertaiselta, mutta tapailin siitä tullutta pikkusanaa alkupiiloineen moneen kertaan. Uskon vastaussanojen nyt kuitenkin olevan kohdallaan.

Tässä ristikossa esiintyy tavalla tai toisella kolme mielestäni epätavallista yhdyssanaa. Jokaisesta lienee tavallisesti käytössä, hmmm, tavallisempi versio. Mirja Pihlajamäki saa harvoin turvautumaan Nykäseen, mutta tällä kertaa tarkistin kaikki nuo kolme.
80. RA26.7.2008 klo 20:33
Libero,
anna joku varovainen vinkki, mihin päädyit Pelikaanin alapuolella olevasta piirrosvihjeestä (4)?

- Siis edelleen s.23 -
81. Kasperi27.7.2008 klo 14:57
Yhtä piilokirjainta vailla s. 30 Viitamäki...
'Aikoinaan Kamunkin kanssa suunniteltu', tai enhän tiedä onko tuo kamu isolla vai pienellä...
Mielestäni nurkka on muuten ihan oikein, mutta en tällä istumalla keksi, mikä tuo kolmas kirjain piilossa on. Eli onko nurkkani oikein, vaatiiko tuo piilokirjain hoksausta?
82. Marco Poloinen27.7.2008 klo 15:33
Kasperi, vastaussanan kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta jo voinet päätellä (jos ne ovat oikein), että erittäin harva sana voi alkaa tuolla tavoin. Eli jonkin sortin lyhennettä panee epäilemään.. ja piilokirjain on olennainen osa sitä. Hoksaamisen lisäksi edellytetään vähän tietoakin..
83. Marco Poloinen27.7.2008 klo 15:42
RA, kun Liberoa ei näy, ei kuulu, työnnän näppini (varovasti!) soppaan. Ko. kohtaan muodostui hyvin johdonmukainen yhdyssanan jälkipuolikas. Yhdistelmä on erityisesti suomalaista historiaa ja löytyy (ainakin tilavammista) museoista..
84. RA27.7.2008 klo 15:57
OK, Marco. Taitaapa olla sitten sama, mihin minäkin päädyin.

(Tuon kohdanhan saisi tosiaan hyvin stemmaamaan parilla muullakin versiolla.)
85. Kasperi27.7.2008 klo 17:25
No nyt löytyi, kun googletin aakkosia tuohon piiloon, samaan suuntaan ajatukseni menivät, mutta oli minulle vieras lyhenne.

Nyt on lehti täynnä, lukuun ottamatta Käärmeen 'negatiivinen' ja 'populaatiota'. Pitääkö paikkansa, että nuo molemmat vastaussanat ovat seitsemänkirjaimisia ja olisivat irrallaan muusta käärmeestä? En oikein tuohon usko, epäilenkin, että minulta puuttuu joku alkuliite tuosta 'Lontoon nähtävyydestä', voisiko asia olla niin?
86. Päättäriratkoja27.7.2008 klo 19:40
Mirja Pihlajamäki sivulla 23 olikin tällä kertaa helpompi, kun Pelikaanikin jo vinkkaa, mistä on kyse. Yksi alkupiilo on vielä tyhjänä, ja siihenkin olen melko varmasti valinnut jo kirjaimen.

Ylälaidan alkupiilon olen näköjään käsittänyt vähän eri tavalla kuin muut. Siihen saa laittaa sanan, ja kauppaakin aihepiirin ympärillä käydään.
87. RA27.7.2008 klo 19:56
Päättäriratkoja,
sanopas (kiitos :-) sama uudelleen toisin sanoin. En ymmärtännä tuosta melkein mittään, mutta alkoi kiinnostaa.

Siis: Mikä idea sinulla on siitä ylälaidan alkupiilosta?
88. Jaska27.7.2008 klo 20:18
Kasperi, ei ole yhdyssana Lontoon nähtävyys. Sen sijaan sivarilla usein sitä on. Sinulla lieneekin ihan oikea ratkaisu jo valmiina!
89. Libero27.7.2008 klo 20:44
RA,

voi itku, sori. Yhtä varovaisesti kuin Marco Poloinen en olisi osannutkaan vinkata. :) Kyseinen yhdyssana oli johdonmukainen, mutta vasta sitten, kun olin sanan jälkiosalle keksinyt luontevan synonyymin. Toinen yhdyssanoista saattaa olla Itä-Suomessa tutumpi kuin Keski- ja Länsi-Suomessa, tiedä häntä.

Päättäriratkojan ajatuksenjuoksu ei vielä saa kummaamaan omaa aikaansaannostani...
90. turutar28.7.2008 klo 00:29
Minä ainakin olen Päättäriratkojan kannalla, kun taas teidän muiden ajatuksenjuoksu ei ole auennut minulle (vielä?).
91. Päättäriratkoja28.7.2008 klo 09:29
RA,

Energiantuotannon optimoinnissa auttaa EU:n määräämä säätölappu. (9)
92. Päättäriratkoja28.7.2008 klo 09:38
turutar,

Vasta puu mahdollisti pienen mökin rakentamisen. (8)

[Pahoitteluni kahdesta viestistä: Vasta tarkistettuani omani huomasin, että turuttarellekin voisin antaa vihjeen.]
93. Päättäriratkoja28.7.2008 klo 10:19
Ei kahta ilman kolmatta. Tarkistuskin jäi näköjään kesken ahaan koittaessa.

RA:lle menneessä vihjeessä pitäisi olla (10) eikä (9).
94. Kasperi28.7.2008 klo 11:01
Hupsista, aioin jo laittaa ristikon kuoreen, minulta puuttuukin viimeisestä aukeamasta kaksi kirjainta...
Tai toisesta ei itse asiassa puutu, vaan en ymmärrä, mistä vastaus tulee...
'Kaupunki kisapaikan alussa', siihen ei mielestäni ole kuin se yksi tuttu vaihtoehto, mutta se risteävä 'valto'... Miksi siihen tulee se, mikä tulee, luulen ymmärtäneeni, että 'valto'ssa on tietty juju, mutta silti vastaussana ei täsmää sen 'jujun' kanssa. Tai sitten mitään jujua ei olekaan, ja ajattelen liian vaikeasti...
95. Marco Poloinen28.7.2008 klo 11:02
Edelleen s.23 teemassa pysyen, PuPen ristikoista Pihlajamäen teematehtäviin "sopeutuminen" on meikämannella vienyt ylivoimaisesti eniten aikaa (vuosia). Ei niinkään teemallisuudestaan johtuen, vaan enemmänkin (mielestäni) "väljästä" vihjeitystavasta. Lähes joka vihjeelle on olemassa runsaasti erilaisia mieleentulevia vaihtoehtoja. Nyt olen tullut siihen kehitysvaiheeseen, että ujosti uskallan arvella päässeeni laatijan kanssa jotakuinkin samalle aaltopituudelle.

Em. esipuheen jälkeen, ja perusteella, pysyn visusti "omassa" piilokirjaimessani! Uskon tajuavani/tietäväni Päättäriratkojan ja turuttaren ratkaisun, joka ilman muuta on hyväksyttävä yhtä oikeaksi. Minusta nyt vain tämä ristikko kaikkineen on jotenkin (teemastaankin johtuen?) hyvin "kotimainen"ja "perinteinen" ja siksi en hevillä lähde EU:n tai globalisaation politiikan suuntaan, vaan pysyn kotoisilla tantereilla!

Ihan kohtalaisesti näköjään yhdestäkin kirjaimesta juttu(j)a kehkeytyy.. :-)
96. Marco Poloinen28.7.2008 klo 11:25
Kasperi, en tiedä mitenkä "tuttu" se kisapaikan alku sinällään on, mutta ainakin 'valtossa' on kyseessä tuttu molemmissa (vihjeessä ja vastaussanassa) ilmenevä ominaisuus - joskin hieman kovismaisemmin toteutettuna..
97. Marco Poloinen28.7.2008 klo 11:27
Ja vielä, Kasperi: Sijaintikoordinaatit kummasti avittaisivat ..
98. Kasperi28.7.2008 klo 12:09
Pling! Lamppu syttyi juuri, minulla oli väärä Valto mielessä, onhan niitä muitakin kuin se afrikkalainen!

Se toinen minua askarruttava kirjain on 1000->1001! piilokirjain, en ymmärrä, mitä haetaan...
99. turutar28.7.2008 klo 19:51
Päättäriratkoja: olin päätynyt samaan ratkaisuun kuin sinä jo ennen luettuasi kirjoituksesi tässä säikeessä. Ratkaisusana, johon annoit vihjeen 'vasta puu mahdollisti...' oli mielessäni, mutta sen ollessa harvemmin ristikoissa esiintyvä, päädyin modernimpaan ratkaisuun.
(Tämähän alkaa muistuttaa HS-ristikoiden keskusteluja: kumpikohan ratkaisusana laatijalla mielessä?! Kerroinko jo käyneeni kesälomani aikana Viipurissa ja Roomassa? Tavattaisiinko torilla? Olipa lämmin päivä, eikö vain?)
100. RA28.7.2008 klo 20:19
Tuo puhuttu Mirjan ristikon (s.23) yläosa on moniratkaisuinen! Siinähän on monta 4-kirjaimista sanaa, joista kaksi teemaan liittyvää väritettyä. Tuohon voi kakesiä paljonkin erilaisia 4-kirjaimisia keskenään ristiin meneviä versioita.

Kun (nuoli)sanasta selviävä TEEMAsana on noin yleinen, niin vaihtoehtoja väkisinkin löytyy. Ohje kuuluu: "Väritetyt sanat voivat olla kuin pääkuva."

Tällä en halua kritisoida ristikkoa. Hieno ja hyvä ja mukava ratkottava. Mutta mahdollisuuksia tuossa yläosassa on. VEIKKAAN, että Mirja on ajatellut sitä, mihin esim. Marco vihjasi näin: "Yhdistelmä on erityisesti suomalaista historiaa ja löytyy (ainakin tilavammista) museoista." Ja Libero näin: "Kyseinen yhdyssana oli johdonmukainen, mutta vasta sitten, kun olin sanan jälkiosalle keksinyt luontevan synonyymin. Toinen yhdyssanoista saattaa olla Itä-Suomessa tutumpi kuin Keski- ja Länsi-Suomessa, tiedä häntä."

[turutar, eipä ole ollut puhetta :-D Muistitko kertoimet vai poltitko selkäsi / nenäsi?]
101. [RA]28.7.2008 klo 20:24
[... kakesiä... piti olla "kai keksiä". Luultavasti. Tms.]
102. turutar28.7.2008 klo 20:45
Olkaa TE vaan katoavan kansanperinteen kannattajia; hyvä, että sellaisiakin löytyy! Samapa se on minulle... en kuitenkaan voita arvonnassa. Tosin laitan ratkaisuni aina ruskeaan kirjekuoreen - voisiko se olla syynä voittamattomuuteeni?
103. Kasperi28.7.2008 klo 20:51
Minäkin olen edelleen tuon katoavan kansanperinteen kannalla...
104. Marco Poloinen28.7.2008 klo 20:55
Aivan varmasti syy on ruskeassa kuoressa. Ei muuta kun naapurisäikeeseen vakoilemaan kuoren mallia ja väriä!

Niillä MEIDÄN ja TEIDÄN kokonaisilla yhdyssanoilla on varmaan pyöreät 1500 vuotta ikäeroa.. vaikka meidän versio on ollutkin yleisesti käytössä vielä viime vuosisadan alkuvuosina.

Niin, ja torilla sitten väärin veikannut osapuoli tarjoaa! :-D
105. [RA]28.7.2008 klo 21:07
[turutar, et sitten mitä ilmeisemmin muistanut käyttää riittävää suodatuskerrointa ja selän sijasta otitkin nokkaasi. Voihan nenä!]
106. Owlie30.7.2008 klo 15:00
turutar, RA [RA], Marco Poloinen

Jatkakaa te vaan gaalalinnnun nylkemistä.
AL-syndroomalla on ihan omat säikeensä. Tilaa on - teillekin.

Eikä kenenkään tarvitse enää vihjata mitään FLORETEISTA, jota ihmettelin 23.7. 00:04. Tökkäsin mitä tökkäsin ratkaisuksi.

Laatijoista saa äänekkäimmät kiitokseni VIITAMÄKI (ss. 30-31) ja PITKÄLÄ (molemmista).
107. turutar30.7.2008 klo 17:53
Owlie: kiitos kutsusta! Jos vielä tunnen tarvetta keskustella otsikkoon liittymättömästä aiheesta (mitä epäilen, nuo parin päivän takaiset kokeiluni eivät saaneet aikaan minkäänlaisia kicksejä), tulen teidän AL-syndroomauhrien seuraksi. Olisiko säikeen otsikko kuitenkin vaihdettava 'haluan kirjoitukseni näkyvän netissä, liittyipä se aiheeseen tahi ei' -nimiseksi? Vai onko AL nimenomaan lyhenne sanoista Asiaankuulumatonta Löpinää?]
108. Libero5.8.2008 klo 21:02
PP ja RA kirjoittivat sivun 28 ristikosta tuoreeltaan kesäkuun puolivälissä. Ratkoin Toni Pitkälän kolmitähtisen vasta loppuviikosta.

RA kuvasi ristikkoa vihje vihjeeltä ja sana sanalta ilotulitukseksi. Oma juhlatunnelmani latistui lopuksi epäonnistumisen epäilyyn. Olen ihmetellyt, mitä vihjeen LIPPAASSA (4) vastaussanassa voi olla pielessä. Vasta äsken tajusin katsoa sen merkitystä eräästä spesiaalisanakirjasta.

Ristikko oli niin hauska ja hohdokas, että se olisi melkein saanut ottamaan lakin päästä silkasta ihastuksen sekaisesta liikutuksesta, jos minulla olisi ollut lakki!
109. jsi6.8.2008 klo 09:39
Sivu 29 ylhäällä PO1,34?? Väärä lukuarvo?
110. RA6.8.2008 klo 09:44
Kyllä on väärä. Pitää olla JALASJÄRVELLÄ (PO 3,14) - tietysti.

(Tuolla ylempänä tässä säikeessä on jo aiheesta ollut puhetta)
111. Kasperi10.8.2008 klo 21:30
Yksi kirjain puuttuu tästä lehdestä, vihjatkaa hienovaraisesti, please...
Viimeinen Viitamäki, oikeanpuoleisen sivun ylhäällä keskellä vihje 1000->1001! What´s the point? Minulla puuttuu siis vain tuo piilokirjain, kun en hokaa, mitä tuossa haetaan....
112. PP10.8.2008 klo 22:19
Kasperi:
Ajattele roomalaisittain.
113. Hemuli10.8.2008 klo 22:25
PP,
minäkin olen miettinyt tuota vihjettä monta kertaa. Tietysti työnsin siihen oikean sanan, mutta vasta nyt tiedän syyn!
114. Kasperi11.8.2008 klo 19:40
Kiitos avusta, roomalaisittain alun perin ajattelinkin, mutta silti väärin, nyt on lehti täynnä... Paitsi sokkokrypto, jota kohtaan minulla ei ole minkäänlaisia tunteita, mutta koskaan en ole siihen kynälläni koskenut :)
115. RA25.8.2008 klo 23:11
"Lähettäjä: RA 15.6.2008 klo 23:00
Sivun 22 "avomiehestä":
Näyttäis siltä, että siinä kuvassa "vastausta pyydetään".
Säveltäkää (ja sanoittakaa) tuosta!"

Siis että KUKA on Ekin ja Heidi Heinolan avoristikon nauravainen mies KUUSIKYMPPINEN SANASEPPOVIRTUOOSI? Luulisin, että HÄN:

VeePee Lehto (oik. Veli-Pekka Juhani Lehto on suomalainen iskelmälaulaja, sanoittaja ja säveltäjä. Lehdolta on ilmestynyt kaikkiaan kahdeksan sooloalbumia. Turkulainen Lehto on sanoittanut muun muassa Matin ja Tepon menestyskappaleet "Et voi tulla rajan taa" ja "Näitä polkuja tallaan". Koulutukseltaan Lehto on ekonomi.

Lehto on kääntänyt Turun murteelle Aku Ankan murrealbumin "Kui, sanos Aku" (julkaistu 1999).

[Wikipediasta tuo]
116. Ego25.8.2008 klo 23:56
minä tiedän.
117. PP26.8.2008 klo 07:01
Kiitos RA: Tutunnäköinen kaveri oli, mutta etsin vain ristikkopiireistä. Nyt, kun kerroit, tuli 'niinpä tietysti' -elämys.
118. Jukkis29.8.2008 klo 22:07
Palautusaika hyvin ummessa. Ihmettelyjä ja kommentteja, joitakin mainittu jo edellä.:

Saari, s. 17:
ALKUAINEITA -> KAASUT
Kemian perusteiden kertaus paikallaan?
EI AARIAKAAN -> ALAIN
Sinänsä selvä, mutta ei ole eka kerta kuin sanaa LAIN käytetään ristikossa ihan kummallisesti.

Pitkälä, s. 19:
YSKIJÄN KÄSI? -> LIMATTA
Ihan hämärä logiikka.

Lähteenmäki-Asikainen, s. 29:
1,34 -> PII
Käsitelty jo edellä,
SUKELLETTU JA HYPÄTTYKIN -> SAVU
Savusukelluksen ymmärrän, mutta mites tuo hyppääminen tulee mukaan. Savuhyppy?

Viitamäki, s. 30-31:
Kolme hämärää tapausta:
TAKANA -> JAAT (Vasemmalla alhaalla)
TÄSTÄ EVÄÄT -> KITA (Edellisestä hiukka yläoikealle)
"KALLASTA -->" -> EHTA (Oikea ylänurkka)
119. Marco Poloinen29.8.2008 klo 22:20
Jukkis, "vähän" hatara tuo muisti, mutta tuo Pitkälän yskijän käsi taisi kyllä olla 'LIMATTU'..
120. RA29.8.2008 klo 22:22
Jukkis,

SUKELLETTU JA HYPÄTTYKIN -> SAVU
Savusukelluksen ymmärrän, mutta mites tuo hyppääminen tulee mukaan. Savuhyppy?

<= savuhyppääjästä / laskuvarjohyppääjän koulutuksen saanut metsäpaloihin erikoistunut palomies - samalla lailla johdateltu kuin savusukeltajasta
121. ratkoJA29.8.2008 klo 23:19
Jukkis,

TAKANA --> JAAT

Jaa-ääniä annetaan, kun kannatetaan eli ollaan asian takana.

TÄSTÄ EVÄÄT --> KITA

Eväät vedetään kidasta alas? Tästä en ole varma.
122. Jaska30.8.2008 klo 00:04
Kyllä eväät voivat tulla kidasta uloskin. Kun evästää jotakuta!
123. mor30.8.2008 klo 11:48
Jukkis,

Itse ajattelin tuon "KALLASTA -->" -vihjeen muotoon AINOA OIKEA. Ja se sitten kai onkin likimain sama asia kuin EHTA.
124. Tuomas L.31.8.2008 klo 14:04
Siinä Tonin tehtävässähän tasapeli-vihjeestä tulee TASURI, joka oli ainakin minulle tuntematon slangi-ilmaus. Jaskalla lienee ollut TASARI, mutta LIMATTAhan ei voi olla oikein, koska se ei ole perusmuotoinen sana.
125. Kielonen31.8.2008 klo 14:05
tasuri ark. tasatulos; tasapeli; tasatilanne. Ottelu päättyi tasuriin.
126. Tuomas L.31.8.2008 klo 15:10
Niin, en siis tarkoittanut, että tuollaista sanaa ei olisi, vaan ainoastaan, että se ei ole minulle tuttu.
127. Jaska31.8.2008 klo 15:43
Minulla ei ole osaa eikä arpaa siihen, jos Jukkis on erehtynyt kirjoittamaan A:n U:n sijasta ko. kohtaan. Minulle tasuri on tuttu, samoin ristikon täyttäneelle PP:lle. Niin kuin myös esim. monari, joka tosin ei ole vielä esiintynyt Pitkälän ristikoissa!
128. Jukkis1.9.2008 klo 18:12
Tuo TASURIn väärin laittaminen oli siis minun moka.

Kuka osaa selittää HYPÄTTYKIN -> SAVU?

Entä osaako joku selittää, miten EI AARIAKAAN -> ALAIN voisi olla ymmärrettävä vihje-ratkaisu -pari?
129. RA1.9.2008 klo 18:21
Jukkis,
HYPÄTTYKIN -> SAVU
katso ylempänä 29.8.2008 klo 22:22

Ei AARIAKAAN -> ALAIN ~ a lain(kaan)
130. Jukkis1.9.2008 klo 18:39
Hups, niin olikin savuhyppelyä siellä.

Kyllä minä ymmärrän, mistä tuo LAIN-sana tuohon änkeää. Mutta kun vihje on "EI AARIAKAAN", ei siitä minun järjellä mitenkään tule "AARIA LAIN" eli "ALAIN", vaan siitä tulee "EI AARIA LAIN" eli "EI ALAIN".

Vai voiko sen sijaan että sanoo "EI OLLENKAAN" sanoa "LAINKAAN"?

Kuten sanoin aiemmin, tuota LAIN-sanaa näkee aika usein käytetyn noin. Vissiin se tunkee helposti rsitikkoon, mutta sen vihjeittäminen ei olekaan niin yksinkertaista, jolloin mennään kielellisesti arveluttavaa oikotietä kuten tässä.
131. RA1.9.2008 klo 18:54
EI AARIAKAAN -> ALAIN

Juupa, samaa mieltä. Tarkempi muotoilu vihjeelle olisi esim. AARIA OLLENKAAN, AARIA YHTÄÄN, AARIA ENSINKÄÄN (jos nyt sen verran hyväksytään, että lainkaan = lain ja 'ollenkaan', 'yhtään', 'ensinkään' kelpaavat tätä kautta lain-sanan paikalle vihjeeseen).
132. tonimikael1.9.2008 klo 23:30
AARIA=A??
eli toisinpäinkin lienee oikein laittaa? Eli:
A -> AARIA

Näinkö?
133. RA2.9.2008 klo 00:23
Eipä tuokaan oikein oikein täsmällistä ja tarkkaa ole.
134. iso S2.9.2008 klo 16:24
Jos täsmällisyys + tarkkuus = yksikäsiteisyys niin ei tosiaan ole. Toisessa säikeessä käsiteltyjen alasinvihjeiden henkeä älyvapaasti mukaillen voin väittää että lienee oikein laittaa
A -> MARIA
(onhan A osa MARI-nimeä!)
135. Jukkis2.9.2008 klo 16:36
Nyt ei tietenkään voi olla varma, onko esim. tuo tonimikaelin 1.9.2008 klo 23:30 vaan leukailua, mutta siis kyllähän tuo A -> AARIA on minusta aika OK, paitsi tietysti oikeasti aarin symboli on pieni a-kirjain. Mutta siis kyllähän "5 a" luetaan että "viisi aaria", että sikäli.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *