KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MAINIOT MATELIJAT

4018. Mainiot matelijat

Henry Haapalainen31.5.2008 klo 01:29
Ristikoita ratkotaan vessassa, sohvalla, puutarhakeinussa ja vaikka missä. Ratkomiseen tarvitaan alustaa, joka on kova ja kooltaan vähintään A4. Minun alustani on noin 15 vuoden ajan ollut kirja, jonka nimi on Mainiot matelijat liukkaat liskot, ja taas se vaatii teippaamista. Juhani Heino käy meillä vierailulla muutaman kerran vuodessa, ja ratkomme usein kilpaa. Hänelle löytyi hyllyköstämme kirjoitusalustaksi kirja nimeltä Napoleon.

Kiinnostaisi tietää, mitkä muut teokset on tähän käyttöön kelpuutettu.
2. kissa31.5.2008 klo 01:38
Mr Haapalainen. Olen aivan varma etteivät naiset ratko
ristikkoja koskaan vessassa. Ohi itse asiasta.
3. Miimu31.5.2008 klo 01:42
kissa on väärässä: minä ratkon vessassa. Täysistunnolla.

Tämäkin ohi asiasta.
4. Kravattimies31.5.2008 klo 05:57
Meillä kirjoja arvostetaan eri lailla kuin monessa muussa perheessä. Ristikonratkonta-alustana on ollut 15 vuoden ajan yksi ja sama, vanha tuttu, käytössä kulunut, clipboard.

Sanakirjasta:
clipboard = (paperinpidikkeellä varustettu) kirjoituslevy.

Olen pienentänyt kirjoituslevyä siten, että ylimääräiset irtonaiset paperinpidikkeet ylettyvät tarvittaessa A4-kokoisen ristikon muihin reunoihin.

Toimistossa ihmettelin niitä, jotka veivät työmappeja vessaan. Tämäkin ohi asiasta.
5. Aksu31.5.2008 klo 08:27
Siis ratkonta-alustasta on kyse. Minä ratkon HS:n ristikoita aina Valittujen Palojen "Atlas, Suuri maailmankartasto"-kirjan päällä. Se on sopivan suuri. Painos on vuodelta 1978, ja sen selkä on jo irronnut. Selkäpala on tallessa kirjan välissä sekä ne kaksi Hesarin lehdykkää, joilla voin todistaa voittaneeni joskus.

Ennen kurkistin karttakirjan sisäänkin, mutta nykyisin etsin kuukelilla. Vuokila on vielä käytössä eli se kulkee yhdessä karttakirjan kanssa. Ratkontapaikkani on soffa tai lepotuoli. Läppäri on sopivasti lepotuolin yhteydessä.
6. Matti31.5.2008 klo 10:04
Ratkon keittiön pöydän ääressä, paitsi joskus takapihalla. Alusta on joku käteen tuleva lehti, josta ei tartu painomustetta pöytäliinaan. En kuukkeloi, jätän vaikka kesken. Tai siis kuukkeloin paljonkin, mutta en ratkoessani. Kuukkelointi on eri laji kuin ratkonta.
7. mor31.5.2008 klo 13:23
Karttakirjaa käytän minäkin. Kyseessä on WSOY:n Joka kodin maailmankartasto jostain seitsemänkymmentäluvun alkupuolelta. Karttatiedot eivät ehkä joka osaltaan ole ajankohtaisia, mutta pahuksen tukeva alusta tuo kirja on!
8. Antti Skyttä31.5.2008 klo 18:18
Minä ratkon ruokapöydästä poistetun (on aikansa palvellut ja uusi on sen korvannut) tabletin päällä. Pesonen antaa tabletille hauskan suomenkielisen nimen katealunen.

Työhöni liittyy paljon matkustamista, joten vanerin kaltainen katealunen mahtuu hyvin matkalaukkuun. Lisäksi se on riittävän suuri, että ristikkolehden aukeama mahtuu sille kokonaan. Samoin sille mahtuu Hesarin perjantairistikko, jonka aina ensin leikkaan irti lehdestä ja ratkon ko. katealusen päällä.

Hesarin kesäristikot eli juhannuksesta heinäkuun loppuun ilmestyvät kokosivuiset jättiläiset ovat katealuseni varsinaisia koetinkiviä.
9. Bella31.5.2008 klo 19:06
mor:
Ei voi olla totta! Minulla on aivan sama karttakirja
alustana ollut usemman vuoden ja siellä välissä
säilytän ristikosta ottamani valokopion tarkastaakseni
3 viikon päästä saapuvan vastauksen.

Minulla löytyy pari parempaa karttakirjaa
siihen oikeaan tarkoitukseen.

Kirjoja kyllä arvostetaan jokaisessa kodissa,
jossa niitä on hyllyillä.
10. lp31.5.2008 klo 19:27
Lähestulkoon ainoa paikka, missä ratkon , on sängyssä selällään, vatsan päällä kirja(kuinka ollakaan, vanha karttakirja). Joutuu siinä joskus pöyhimään niskatyynyjä, mutta muuten lokoisa olo ratkoa.
11. MS31.5.2008 klo 21:51
Ristikkoja ratkon lähes pelkästään töissä, olen sellaisella alalla, että vapaa-aikaa on. Joskus toki myös kotona ruokapöydän ääressä, varsinkin, jos lapseni on jättänyt tekemänsä pöydän ääreen. Hän on vasta aloittelija ja tarvitsee kokeneempaa tukea. Alustaksi kelpaa vanhan koulukarttakirjan kansi töissä, kotona pöytä riittää.
12. Täyttäjä1.6.2008 klo 05:06
Minulla on ratkaisualustanani entisen huonekalun laatikon vaneripohja. On kevyt ja tukeva. Hienoa suomalainen puuteollisuus.
13. iso S1.6.2008 klo 11:32
Kuulakärkikynällä ratkoessa ei tarvitse painaa hartiavoimin, joten ainakaan ristikkolehtien ratkomiseen en tarvitse mitään alustaa. Hesarin ristikon tueksi nappaan joskus jonkin lehden, joskus en. Usein tyydyn taittamaan ristikon A4-kokoon niin että kulloinkin tarkastelun alla oleva kohta on esillä.

Skytän mainitsemat kesäjättiläiset on parempi ratkoa pöydän ääressä. Taittelematta siitä ei selviäisi, käyttääpä alustaa tai ei, elleivät kädet ole Skyttä-mitoitetut.
14. Juhani Heino2.6.2008 klo 20:30
Haapalaisella käyttämäni Napoleon (ei konjakki) jo mainittiinkin. Kotona käytän Turkin matkailukirjaa (sellaiset saatiin Istanbulin pulmakisoissa) ja isäni luona peruskoulun peruskartastoa.
15. Bella2.6.2008 klo 20:57
Karttakirja taitaa olla usealla.
Minulla on 35 x 25. Kesälakanan taitan kahtia ja
alaoitan yläosasta kohti keskiosaa ja sitten
alapuoli.
Kyse siis HS jättiristikosta josta en pidä
koska se on mielestäni turhan suuri.

mor nimimerkillä oli aivan samanniminenkin
karttakirja kuin minulla.
16. TJV2.6.2008 klo 21:26
Vaimo usein kyselee, missä se viimeinen Nyt-liite on.
17. jupejus2.6.2008 klo 21:35
Jos tuolilla ratkoskelen niin riittää pöytä ristikkosivun alla. Vaakatasoratkonnassa siihen tarkoitukseen varta vasten leikatulla parin millin jäykän pahvin päällä on ristikko.
18. RA2.6.2008 klo 21:57
Ratkon aina mahallani alkovissani. Uskon kokemusperäisesti ANUn (Australian kansallinen yliopisto) tutkimukseen, jonka mukaan ihmiset ovat fiksuimmillaan ja luovimmillaan makuuasennossa. - Patja on sen verran kova ja ohut, ettei muuta alusta tarvita.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *