KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAKSU PELIKAANI 3/2008

3997. Paksu Pelikaani 3/2008

Lauri Kultti21.5.2008 klo 13:11
Hankalimmaksi osoittautui Ylösen ja Vesannon ositteluristikko s. 28. Oikea alakulma pisti irvisteli tyhjyyttään kaikkein pisimpään.

Luukkalan ristikossa s. 29 on vielä jäänyt oudoksuttamaan melko keskelllä olevasta värikkäästä ristinmuotoisesta kuvasta lähtevä vaakasana.

Samoin Lähteenmäki/Asikainen - ristikossa s. 31 päänvaivaa tuottaa vielä vihjeiden SIRUT ja ...MITÄS MINUN PITI.. risteyskohta. Jotenkin tuntuu, että saisin siihen sovitettua kaksikin mahdollisuutta, mutta toisaalta luulen, että kumpikaan ei ole se haettu, koska molemmat tuntuvat aika keinotekoisilta (varsinkin sen pystysanan (SIRUT) suhteen).

Viitamäen - s. 30 - vihjeistä pisimpään päätä vaivasi kolmannella rivillä alhaalta SAAVAT KÄYTTÄMÄÄN KELLOA?. En meinannut millään löytää idean ydintä, vaikka koko ajan vastaussanaa tuijotellessani tuntui, että olen juuri saamassa homman logiikasta kiinni. No, olin hakenut sitä logiikkaa vähän väärästä mielleyhtymästä, mutta kun sitten oikeankin ajatuksen lopulta oivalsin, oli homma kyllä ihan selkeä.
2. PP21.5.2008 klo 13:34
Tähän ristikkoon löydät kommentteja Paksu Pelikaani 2/2008
säikeestä. Menivät vahingossa väärään lokeroon.
3. Jaska21.5.2008 klo 13:55
Siruihin tuli meillä mielestämme mielekäs sana, tuli se varmaan ......kin?
4. Libero21.5.2008 klo 17:59
Lauri Kultti: Kyseiseen vaakasanaan sivun 29 ristikossa löytyy lisävihje kirjoittamastasi kuvauksesta.
5. Lauri Kultti22.5.2008 klo 15:21
Jaska: Vinkkisi on aivan mainio! Minulla onkin siinä risteyskohdassa tarkoittamasi tavu. Mutta eikös sirujen kolmanneksi tavuksi ole sitten aika monta ihan hyvää ehdokasta?

Libero: Sinun vinkkiäsi olen jo muutamaan otteeseen ihmetellyt, mutta ei vielä aukea. Yritänköhän jotain liian vaikeaa vai oletko todella taitava ongelmanasettelija? Hmm, nuo vaihtoehdothan eivät ole toisensa poissulkevia eivätkä varmasti kata kaikkia mahdollisuuksia. Minä jatkan pähkäilyjäni!!
6. Seppo22.5.2008 klo 16:01
Nyt kun Laurilla on oikea tavu siinä risteyksessä, huomaat varmaan, että SIRUT eivät ole kierrätyskelpoisia :-)

Liberon vihje taas vinkkaa 21.5. lähettämäsi viestin sanaan, jossa on runsaasti ääkkösiä...
7. RA22.5.2008 klo 16:11
Ja vaikka SIRUT (8) olisivatkin kierrätyskelpoisia, niin ainaskin meidän taloyhtiön pihassa yhdessä pöntössä lukee, että...

Olisiko sitä lappua laitettaessa ajateltu, että asukkaan kannalta siihen pönttöön laitetaan __-__-__-__
8. Seppo22.5.2008 klo 16:17
Oikeassa olet RA, kyllähän ne sirut tosiaankin käytetään uudelleen, mutta asukkaan kannalta ne ovat ........ttä.
9. RA22.5.2008 klo 16:20
Juu. Kävin vilkaisemassa, mitä lukee siinä vieressä olevassa laatikossa, johon laitetaan lehdet yms. Siinä luki:
__-__-paperi.
10. Seppo22.5.2008 klo 16:25
RA, ethän kai sentään vienyt sinne ristikkolehtiä???
11. RA22.5.2008 klo 16:28
En tietenkään. Tyhmä kysymys! :-D
12. Kasperi22.6.2008 klo 22:06
Täytin lehden sivujärjestyksessä kynä sauhuten (ja puhisin taas itsekseni liian helppoja ristikoita) kunnes tuli sivu 28 eteeni (Ylönen-Vesanto). Kai se vaan on niin, että tavutus on niin selkäytimessä..vaikka lehden ensimmäinen ja helpoin ristikko olisi ositteluristikko, niin se olisi minulle silti vaikea.
13. ratkoJA19.7.2008 klo 15:20
TL/RA ristikossa on pitkän pohdinnan ja lukuisten ahaa-elämysten jälkeen vielä oikeanpuolimmaisen ratkaisulauseen ympäristö tyhjänä ja tyhjäksi se tuntuu tällä hetkellä jäävänkin. Syynä ovat vihjeet ERÄÄSSÄ MIELESSÄ ja PÄÄASEMAN OMISTAJA??

Osaisiko kukaan antaa pientä varovaista, ratkaisua heti paljastamatonta lisävihjettä tähän kohtaan?
14. RA19.7.2008 klo 21:13
ratkoJA,
ERÄÄSSÄ MIELESSÄ (5 kirjainta) vihjaa erään merkin erään koneen erääseen ominaisuuteen.

PÄÄASEMAN OMISTAJA? (5 kirjainta) liittyy "kautta rantain" sotilaalliseen termiin (yhdyssanaan), mutta ratkaisusana yksinään on kangasta.
15. vierailija20.7.2008 klo 15:45
Voisitteko vinkata s. 28 ositteluristikon yläreunan vihjeisiin lisäapua, kun harmittaa hirmuisesti jos tämä jää kahta sanaa vaille.

moniosastoinen
ja
hillopurkki lainausmerkeissä

hillopurkkiin tekisi mieli laitta "levite" tms. mutta mitä ihmettä ne lainausmerkit tarkoittavat...

moniosastoisesta olen miettinyt kaikenlaisia -taloja, joissa olisi osastoja (palvelutalo jne.) mutta mikään ei tunnu sopivan
16. vierailija20.7.2008 klo 16:17
Noniin, heti kun julkistin tietämättömyyteni, niin johan se ratkesi! Jee! Perun siis kysymykseni!
17. kp20.7.2008 klo 16:29
älkää ny ihmeessä syöttälö enää paksummaksi ... ei jaksa lentää
18. ratkoJA20.7.2008 klo 19:38
Sienes, RA! ;)

Tuo alempi vihje ratkesi heti (tosin tuota koko ideaa tajuamatta, palataan asiaan viimeisen palautuspäivän jälkeen)

Ylemmästä tiedän kyllä nyt mitä haetaan, mutta oikea vaihtoehto on vielä hakusessa. Oli muuten ristikon paras hämäys, tosin ilman sua ja googlea en olisi mitenkään voinut tietää sitä.

Nyt täytyy vielä puristaa ristikko täyteen niin sitten onkin jo saavutettu ratkojauralla kaksi virstanpylvästä: ensimmäinen täysi Paksu Pelikaani ja ensimmäinen täysi TL-RA tavuristikko. :)
19. ratkoJA21.7.2008 klo 15:11
Oikeaa ratkaisua ERÄÄSSÄ MIELESSÄ:än ei tahdo kahden yön pohtimisen millään löytyä vieläkään... Pakko kai tässä on vielä ihan vähän lisää apua pyytää, vaikka vähän alkaa jo hävettää.
20. Kasperi21.7.2008 klo 15:29
Mites tuo moniosastoinen? Minulta puuttuu vain se piilo'tavu'... Kelpuutetaanko vastaukseksi sellainen polvenkorkuisten rakentama?
21. ratkoJA21.7.2008 klo 15:40
Olet ehkä tavannut moniosastoiselta tulevan tänä aamuna.
22. RA21.7.2008 klo 16:08
ratkoJA,
ERÄÄSSÄ MIELESSÄ -vihjeen tilalla voisi MEHU- tai PYYKKI- tai LUMI-
23. ratkoJA21.7.2008 klo 16:10
No nyt selkis! Kiitos.
24. RA21.7.2008 klo 18:22
ratkoJA,
taisin helpottaa jo liian monisanaisesti, kun näköjään parissa minuutissa selvisi. Zori.
25. ratkoJA21.7.2008 klo 18:33
Selvisi itse asiassa heti kun näin vihjeesi, mutta ei se mitään. Tämä sana oli jo käynyt aiemmin mielessä, mutta olin hylännyt sen, kun se ei sopinut ratkaisulauseen kanssa. Jonkin ajan mietittyäni huomasinkin, että PÄÄASEMAN OMISTAJA:ssa oli 1. kirjain väärin. Nyt ainakin helpottunut olo, kun vihdoinkin sain täyteen.
26. vierailija22.7.2008 klo 23:08
Lehden viimeinen ratkaisematon ristikko lähes valmis; nyt jos tämä täyttyy, niin ensimmäistä kertaa elämässäni saisin lähetettyä kokonaan täytetyn lehden! Pahalta vaan näyttää... Mistä kannattaa aloittaa s. 30 vasemmassa yläkulmassa, kun se ammottaa tyhjyyttään?
27. RA22.7.2008 klo 23:43
vierailija,

yksi vinkki voisi olla se, että vihjeenä se (piirros)"MÖKKI" ja KALLIO VAINIO kuuluvat yhteen > 4-kirjaiminen sana vaakaan.

FARAON VERBI (4) löytyy erään faraon nimestä.

KYLLÄ TANSSIPAIKKA KUKOSSAKIN! (6) tarvitaan aluksi vähän kieliä ja tanssipaikka juuri näin kesäaikaan suosittu.
28. Kasperi23.7.2008 klo 11:58
Minulta puuttuu enää ositteluristikon alakeskusta.. eli nelipyöräiseen en ole löytänyt kuin ekan 'tavun', irralliseen kaksi viimeistä ja hakaan viimeisen 'tavun...
Antakaa joku vihje tuohon nelipyöräiseen, että pääsen eteenpäin...
29. RA23.7.2008 klo 16:16
Kasperi,
vihje NELIPYÖRÄINEN: Sanan loppu on "kuin Tino" tai "rinnassakin" ja tavutus normaali. (Kyseessä on eräänlaiset vaunut.)
30. Kasperi23.7.2008 klo 18:08
Kiitos vihjeestä! Tuo oikea sana on minulle uppo-outo, yritin mahduttaa noihin ruutuihin sellaista versiota, missä on ER ko. sanan loppupuolella..
31. RA23.7.2008 klo 18:16
Outopa oli minullekin. Tai jossakin passiivisen sanavaraston perukoilla. Jos olisi kysytty "pelkkänä", niin tuskinpa olisi mieleen tullut.
32. ratkoJA30.7.2008 klo 00:16
Niin, nyt kun palautusaika on umpeutunut, niin selittäisittekö seuraavat:

S. 30 AV:
SAAVAT KÄYTTÄMÄÄN KELLOA? --> KOPPELOT (=metsot) ?

S. 31 TL/RA:
PÄÄASEMAN OMISTAJA --> SILLA
RA! --> PIHI (Itselleni tuli mieleen vain se, että auringonjumala Ra on aika pihi kun tänä kesänä on ollut niin huonot kelit :D)
33. RA30.7.2008 klo 00:40
Tuohon S. 30 AV:
SAAVAT KÄYTTÄMÄÄN KELLOA? --> KOPPELOT
en itse oikein muuta keksinyt kuin sanaleikin KOP-peloista (pelkoja KOPuttaa), jolloin on soitettava kelloa...?

S. 31 TL/RA:
PÄÄASEMAN OMISTAJA? --> SILLA
- semmoinen termi on olemassa kuin SILLAnpääasema
- vihje oli kysymysmerkillä eli tarkoitus oli leikkiä ajatuksella, että omistaiskos joku SILLA pääaseman

RA! --> PIHI
- tunnetuin RA on Roope Ankka ja nimenomaan pihinä tunnettu
34. Marco Poloinen30.7.2008 klo 00:44
Enpä osaa ihan varma olla, mutta ensimmäisen selityksenä saattaisi olla, että koppelot saavat ukkometsot SOIMAAN.. Vihjeen mukaanhan niiden kylläkin pitäisi 'soittaa' eikä soida, mutta tässä nyt kumminkin yksi arvelu..
35. tonimikael30.7.2008 klo 11:40
RA:n kanssa samaa mieltä, että kyllä se koputuspelkoon viittaa tuo..

Tuttu pihinä... ;)
36. ratkoJA30.7.2008 klo 12:24
Ahaa! Aika ovela yhdyssana tuo koppelot, ei olisi tullut mieleenkään. Kiitos valaistuksesta.

Ai niin, Toni Pitkälän s. 20 (?) ristikossa oli vihje EI SISÄLLÄ SILEITÄ tmv. (?) ja ratkaisusanana NAMIKASA. Tämäkään ei oikein mene perille vaikka ristikko onkin helpohko.
37. tonimikael31.7.2008 klo 02:42
ratkoJA, en minäkään nyt heti löydä sitä ristikkoa (kun en jaksa edes etsiä näin myöhään ;)), mutta oisko se vihje ollut jotain muotoa EI KOOSTU SILEISTÄ! ?

Eli jos ei koostu SILEISTÄ, niin eikö sitten koostu KARKEISTA? :)

(Toivottavasti se vihje oli nyt jotain tuota muotoa, että säilytän kalpeat kasvoni...)
38. RA31.7.2008 klo 08:59
Sanatarkasti tuo Tonin vihje: EI SILEISTÄ OLEVA LÄJÄ!
39. Jukkis31.7.2008 klo 15:52
Noiden edellä käsiteltyjen jälkeen ei minulle jäänyt tässä lehdessä muuta ihmeteltävää kuin s. 12 olevassa Malojen ristikossa oleva kuva:
drzf55.googlepages.com/suolalohi.gif

Sitä katsellessa ihan heti ei tule mieleen SUOLALOHI. Tuo valkoinen alusta vissiin on suolaa(?), mutta mitä tuossa sormen näköisessä on nuo eri väriset alueet?

(RA, sain sinun tavuristikonkin täyteen, samoin PuPe 4/2008:ssa olevan. Sitä se lomailu aivoille teettää, saa ne niksahtamaan johonkin kummalliseen asentoon. Tietysti toistaiseksi PaPe 4:ssä oleva vaikuttaa taas ihan toivottomalta.)
40. Kravattimies1.8.2008 klo 03:11
Jukkis,

Mallina oli
.http://images.jupiterimages.com/common/detail/47/ 56/23485647.jpg

Siitä toivottavasti selviää nuo eri väriset alueet.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *