KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPPO- LEHTI / SANASEPOT RY.

3985. SANASEPPO- lehti / Sanasepot ry.

RA16.5.2008 klo 14:51
Haluan kommentoida Henry Haapalaisen JPQ:n syntymäpäiväsäikeeseen (3982) jättämää viestiä. Aloitan uuden säikeen, koska on korrektia, että JPQ saa juhlia juhlansa pelkästään vilpittömin onnentoivotuksin.

Tässä säikeessä voidaan keskustella laajemminkin Sanaseppo- lehden sisältöön ja seuran toimintaan kohdistuvista toiveista.
___

Henry Haapalainen kirjoitti 16.5.2008 klo 02:09:
"Sanaseposta 3/07 tuli varmaan kaikille selväksi, että eräs toinen laatija täytti 50 vuotta. Kun on yritetty hampaat irvessä vakuuttaa, että Sanasepot ry on kustantajista riippumaton seura, ainakin minulle tuli tuommoisesta ruskeakielisyydestä inhon puistatuksia. Sanasepot ry:n jäsenmäärä on vähenemässä ja talous on kuralla. Se ei liene kenellekään yllätys."
___

Henry viittaa Erkki Vuokilaan.

Aluksi pieni ajatusleikki: Jos JPQ:n tilalla oman synttärisäikeen avaajana olisi eilen 15.5. ollut esim. Eki, olisivatko kaikki 17 onnittelijaa nyt niitä ruskeakielisiä?

Asiaan: Sanasepossa 3/2007 oli Ekin tasavuosiin liittyen 2 ristikkoa, 1 piilosana ja 1 juttu + Ekin oma ristikko kiitokseksi muistamisesta. Ainoastaan juttu (kirjoittajana Antti Skyttä) oli toimituksen pyytämä. Muu tuli etukäteen pyytämättä. Toimitus vain halusi julkaista tasokkaasti laaditut ristikot, kun niitä tarjolle ilmaantui.

Yhden Eki50-ristikon olivat laatineet Teemu Pallonen ja Markku Mäkelä (kuten MM toisaalla kertoi alunperin onnittelukortiksi). Toisen olivat laatineet Pekka Joutsi ja Antti Skyttä. Kolmannen Kanta-Hämeen Sanasepot, käytännössä Seppo Rosenberg ja Kimmo Sillankorva. Tässä porukassa ymmärtääkseni kaikki eivät ole "Ekin miehiä". Mitä ihmeen muita motiiveja kuin vilpitön halu muistaa ja onnitella heillä voisi olla?

Pohdimme kyllä (ennakoiden, että joku saattaa pahoittaa mielensä) osan poisjättämistä, mutta kuten sanottu, ristikot olivat niin hyvätasoisia, että päätimme julkaista ne teemastaan huolimatta!

Sanaseppo -lehdessä on ollut ennenkin nimikko- ja onnitteluristikoita. Tässä puhutussa lehdessäkin oli Mika "tavallinen ratkoja" Örnin 40V-ristikko. Mitään onnittelutervehdyksiä tuskin(?) tulemme julkaisemaan, mutta kun muistaminen tapahtuu hyvällä RISTIKOLLA, toimitus on jatkossakin sulaa vahaa.

Niinpä: Kaikki laatimiskykyiset, muistakaa tuttujanne ja kollegoitanne ja lähettäkää nimikkoristikoita jatkossakin. Julkaisemme ne epäröimättä hetkeäkään motiivejanne.


[P.S. Ymmärtääkseni Sanasepot ry:n talous ei ole kuralla]
2. Entinen jäsen16.5.2008 klo 22:26
Eikös tämä päätoimittajan seli-seli-puolustelu linjanvalinnoistaan olisi ollut ihan omiaan otsakkeen "Surullisia tapauksia lehtimaailmassa alle"? Niin kuin kaikki vastaavat sepustukset. Tai oikeastaan kaikki Sanaseppo-lehden toimittamiseen tätänykyä liittyvät kirjoitukset.
3. qwer16.5.2008 klo 22:59
Jäi jäsenmaksu maksamatta. Kaksikymmentä vuotta julkaisu tuli postiluukusta. Se oli aikaa ennen internettiä. Surullista, mutta väistämätöntä. Miksi pitää haalia kaikkia vammasia - tässä tarkoitan Hannes Tiiraa - sokeaa - sanaseppojen puheenjohtajaa -mukaan . Paras lintubongaus siellä Porissa nyt menossa. Mutta kuitenkin. Ketkä perkeleet sen puheenjohtajaksi äänestivät. Ei ole ole nykyinenkään nainen ihan täyspäinen
4. Bella16.5.2008 klo 23:19
qwer:
Oli järkyttävää luettavaa.
Jäsen kannatuksen vuoksi sekä siksi,
että hyviä ristikoita!
5. nykyinen jäsen16.5.2008 klo 23:21
Jos Sanaseppojen päätoimittajan ja yhdistyksen puheenjohtajan paikat jostain syystä vapautuisivat (mitä en suinkaan toivo), niin tuossa edellähän on kaksi varteenotettavaa ehdokasta noille paikoille! Kirjoituksistaan päätellen visionäärisiä idioot... ei kun ideoijia. Lopettaisivat varmaan iänikuiset marinansakin täällä?
6. Marco Poloinen17.5.2008 klo 00:24
Tulipa oikeasti paha mieli, mutta hienoa, että qwer/Entinen jäsen olet entinen jäsen. Jäsenkunnan taso senkun nousee. Enkä usko puheenjohtajan persoonan tai vamman muita jäseniä häirinneen, sensijaan sinä jonkin ihmeen märättäjäbasillin saastuttamine mielinesi olet tuottanut mielipahaa monille. Eikö olekin upeaa tämä nettiaika; voi nimimerkin takaa kiusata/solvata nimeltämainiten tiettyjä ihmisiä ja tehdä onean olon muillekin näitä palstoja seuraaville. Nyt, kun sinulla ei ole jääviysongelmia jäsenyyden suhteen, käytä kansalaisen perusoikeuksia ja perusta mieleisesi yhdistys samanmielisten kanssa . Julkaise jäsenlehti ja luo nettisivut. Siellä voit sitten käyttää ylläpitäjän ääntä (joka sekin täällä näyttää sinulle olevan ylivoimaista kestettäväksi). Senverran olen lueskellut entisiäkin juttujasi, että ihan rehellisesti voin sanoa: Ei tule ikävä!

Ihmetyksen sormi hämmästyksen suussa luin myös Henry Haapalaisen purkauksen JPQ:n onnittelusäikeestä. Missäs sitä seuran pitkäaikaista taloudenhoitajaa ja hallituksen jäsentä ja paljon seuran eteen tehnyttä ihmistä pitäisi onnitella, jos ei seuran jäsenlehdessä? Mihinkään "leiriin" kuulumattomana minusta se oli täysin normaalia, ihmisten välisessä kanssakäymisessä hyväksyttyä toimintaa. Ja ristikothan olivat laadukkaita. Jos kyseessä Haapalaisen kohdalla on kettu/pihlajanmarja- syndrooma, niin ei muuta kun porukan kanssa vuosikokoukseen, demokratian pelisäännöillä siellä varmaan toimitaan.
7. qwer17.5.2008 klo 00:44
Hyvä Marco Poloinen. Kohta pääset ulos sieltä, otaksun, että olet nainen
8. uusi jäsen17.5.2008 klo 00:56
Mitä väliä onko hän nainen vai mies? Luin qwer kirjotuksesi
ja minusta se oli pöyristyttävää luettavaa.
9. qwer17.5.2008 klo 01:15
Muistan ajan, kun Radiosuomessa pyöri joku ristikko-ohjelma. Ensimmäinen, kuinka ollakaan soitti Hannes porista. Kuuntelin aikani, ja tulin siihen tulokseen, että Skytän ja Vuokilan meseroima lähetys se oli.
Vieläkin soi päässäni Hannes Porista. Yle teki ihan oikean päätöksen, kun lopetti ohjelman
10. [Mäkis-Tartti]17.5.2008 klo 03:04
[Eihän asia mulle kuulu, mutta tiuskaisenpahan jotain, kun ärsyttää lukea noita juttuja - ja kun en toisaalta älyä olla lukemattakaan, kun silmiin sattuu... Viitsimättä mitenkään puuttua joihinkin sika- ja moukkamaisuuksiin, joita yllä (ja eräissä muissakin säikeissä viime päivinä) näkyy olevan, totean ja älähdän vain Sanaseppo-lehden erinäisistä onnitteluristikoista näin ulkopuolisen kuluttajan näkökulmasta seuraavaa: ne ovat järkiään loistavia.

Toistan: Ne ovat järkiään loistavia! - Itse olen alalla täysin turisti eli ratkojanplanttu vain: en tunne ketään laatijaa tai muunlaista ristikkovaikuttajaa (piirtäjää, kustantajan edustajaa tms.). Tokihan joku Erkki Vuokila on mulle "ulkokohtaisesti" nimenä ja suorastaan instituutiona (positiivisessa mielessä) hyvinkin "tuttu", mutta siihenkään aiheeseen liittyvissä tehtävissä ei siinä "teemanumerossa" mielestäni menty pahasti minnekään sisäpiiritiedon puolelle; jonnekin saattoi tulla jokin ratkaisusana, jota en täysin ymmärtänyt, mutta niissäkin vähissä saatoin risteävien apukirjainten perusteella olla varma että oikein meni - se juuri on ristisanatehtävän opettavaa hienoutta, sitä kautta on tullut opituksi monikin yleisluontoisempi seikka.

Tai otetaan vaikka viimeisimmän Sanasepon takasivun Hese-ristikko. Siinä mulla kerkesi tulla tunne, että nyt mennään sisäpiiritiedon puolelle, mutta loppupeleissä Team Katalin potkaisi jalat alta siltäkin harhaluulolta. Lopulta ns. yleistietoon kuulumatonta tietoa tarvittiin vain sen verran, mitä ristikon ingressitekstissä annettiinkin.

Onnitteluristikot ovat hienoja kunnianosoituksia, joista meikämannenkaltainen, täysin ulkopuolinen nobodyratkojakin tulee hyvälle mielelle, ja Sanaseppo-lehti on hieno foorumi. Tai siis on hienoa, että on olemassa pieni foorumi, missä niiden julkaisu on luontevaa. Tietenkin ne olisivat omituisia jossain universaalimman levikkihirmun kontekstissa (kuten Sonkajärven, Sukevan ja Vieremän yhteisen paikallislehti MIILUn sivuilla tai Hesarissa), mutta alan lehdessä, Sanasepossa, ne ovat just eikä melkein paikallaan. Teemaristikoitakahan ne vain ovat, ja teemaristikoita julkaistaan isoillakin areenoilla, mutta foorumi aina teeman "isouden" mukaan. - Sanaseppo on hyvä ja tarpeellinen lehti, ja päätoimittajasta - jota häntäkään en tunne, paitsi nimeltä - mulla ei ole muuta valittamista kuin se, että se pirulainen heittelee joskus tuolla arvuuttelusäikeissä liian älykkäitä jutskia.

Sitä mieltä minä olen. Anteeksi tämä häiriö.]
11. Pertti17.5.2008 klo 08:19
Asiattomuudet sikseen. En oikein käsitä vuodatuksia esim.
Hannesta vastaan. Tietääkseni hän ei ole sanasokea.
12. Harrastelija17.5.2008 klo 10:31
Seurailen aika ajoin Sanaseppojen keskustelupalstaa ja usein tulee tunne, että piiri pieni pyörii... Se on oikeastaan aika ymmärrettävää ja vaatii iihmiseltä rohkeutta ja ENNAKKOLUULOTTOMUUTTA päästä sisään tällaiseen piiriin. Sanaristikko-harrastus on hieno asia ja mikä parasta, sitä voi myös harrastaa aivan yksin. Mukava on kuitenkin ollut saada vinkkejä esim. HS:n ristikoihin, jotka ovat mielestäni hyviä. Erityisesti eri vuosikymmeniin liittyvät ristikot - saa lisää historian tuntemusta.

Olen itsekin laatinut hieman ristikoita ja joitakin on julkaistukin (aika pienilevikkisissä lehdissä :-)). Lähetin kerran ristikon Sanaseppoihin - vaatimattoman saatekirjeen kera. Liitin mukaan s-postiosoitteeni ja henkilötietoni. Eivät vaivautuneet edes vastaamaan, että emme voi julkaista ko. ristikkoa. Niinpä lähdin etsimään uusia foorumeita.

Kaikesta huolimatta viestini on: Hienoa, että jotkut jaksavat lehteä toimittaa ja lisää uusia laatijoita - he tuovat myös uusia tuulia ja ideoita ja aihepiirejä sanaristikoihin.
13. RA17.5.2008 klo 15:39
11 ihmistä kymmenestä sanoo, ettei tätä keskustelua kannata jatkaa. Olen eri mieltä ja jatkan.
___

Lähettäjä: Henry Haapalainen 17.5.2008 klo 02:25:
"... .... Kun minulla on näistä asioista pitkän linjan kokemusta, kerron seuraavaa. Erkki Vuokila on aina ollut Sanaseppo-lehden todellinen päätoimittaja, myös Sanasepot ry:n asioista päättävä. Hän on valinnut johtotehtäviin mitättömyyksiä. joitten lojaaliuteen hän on voinut luottaa."
___

Sanaseppo -lehden nykyiset "päätoimittajat" ovat minä (virallisesti) ja Juha Hyvönen. Oli lehti hyvä tai surkea, niin meitä saa kiittää / syyttää. Minä vastaan (pääasiassa) juttupuolesta ja Juha (pääasiassa) ristikkopuolesta. Eki on pelkkä työrukkasemme ja tekee, mitä käskemme; Laatii tai hankkii ristikoita, jos deadlinen lähestyessä näyttää siltä, että ristikoita on liian vähän tai ne ovat liikaa kallellaan johonkin suuntaan. Kirjoittaa juttuja, kun käsketään. Toimittaa valokuvia.

- Yhtään ainutta ristikkoa tai juttua ei minun päätoimittajakaudellani ole lisätty lehteen tai poistettu lehdestä Ekin päätöksellä - TOSIN yhtään ainutta toivettakaan suuntaan tai toiseen ei ole tullut.

Kyllä se näin nyt vain on.
14. RA17.5.2008 klo 15:54
Harrastelija: "Lähetin kerran ristikon Sanaseppoihin - vaatimattoman saatekirjeen kera. Liitin mukaan s-postiosoitteeni ja henkilötietoni. Eivät vaivautuneet edes vastaamaan, että emme voi julkaista ko. ristikkoa. ..."

Harrrrrrmin paikka! Sanaseppo -lehti tehdään pitkälti talkootyönä. Siitä johtuu - ensisijaisesti - se, ettei vastausta tai palautetta aina tule. Kysymys ei ole siis tarkoituksellisesta ylenkatseesta.

LÄHETÄ UUDELLEEN! Seuraavaan lehteen ristikkoja ehtii lähettää toukokuun loppuun mennessä. Lähetä ristikko Juha Hyvöselle: etunimi.sukunimi@iki.fi

[sukunimi = hyvonen - ilman öön pisteitä]
15. qwer17.5.2008 klo 17:34
Eihän tuo jäsenmaksu niin suuri olisi, mutta nykyinen päätoimittaja sai sai puuroni kiehumaan ylitse. Ketjukuningatar - hyvä nimitys. Päätoimittajaksi ei taida RA:n jälkeen olla montakaaan. Hyvönenkin lopetti kommentit jo monta vuotta sitten.Hyvin ryssitty RA kohta kolmenkymmenen vuoden jälkeen.
16. Eki17.5.2008 klo 17:47
Nykyisellä päätoimittajalla Riitta Asikaisella on hallituksen täysi tuki. Yhtään soraääntä ei koko tänä aikana ole kuultu, vaikka toki asioista on keskusteltu. Sen sijaan tyytyväisyyttä sekä hallituksen että jäsenistön puolelta on ilmaistu sankoin määrin.

Jos päätoimittaja haluaa osallistua ketjuihin ja jos Hyvöstä ei huvita (tai joku muu verbi) tänne kirjoittaa, ne ovat aivan toisarvoisia seikkoja.

Kappas, omaishoitajani pyytää minut pois koneelta. Tarttee mennä. Palaan heti jos päästetään. Kerron sitten lisää, jos vielä on sellainen fiilis.
17. qwer17.5.2008 klo 17:54
Niinhän se pitääkin olla. täydellinen konsennus. Ihan on neuvostoliiton mallia.

"Nykyisellä päätoimittajalla Riitta Asikaisella on hallituksen täysi tuki. Yhtään soraääntä ei koko tänä aikana ole kuultu, vaikka toki asioista on keskusteltu".
18. Eki17.5.2008 klo 18:08
Olemme nyt siis kaikki tyytyväisiä, myös qwer.
19. qwer17.5.2008 klo 18:15
Ei se Erkkikään mikään huono ole. Kakkoseksi nousi RA:n jälkeen. Oletko ylpeä kakkossijastasi? Ketjukuningas
20. Eki17.5.2008 klo 18:42
Ketjut eivät tee pahaa kenellekään, pahat sanat - varsinkin sellaiset joita vastaanottaja ei ansaitse - sen sijaan aiheuttavat maailmassa paljon tuskaa. Ja nyt en puhu itsestäni vastaanottajana. Esim. kommentti 16.5. klo 22.59 on niin törkeä erästä fiksua ihmistä kohtaan, että en voi ymmärtää sanojan ajatuksia.
21. iso S17.5.2008 klo 18:54
Ei se qwerkään mikään huono ole, ainakaan suhteellisesti ottaen. 5530 kirjoittajan joukossa saavutettu 76. sija riittää nostamaan tuotteliaimman kahden prosentin joukkoon. Älykkäiden yhdistys Mensallahan tuo kahteen huippuprosenttiin kuuluminen on hyväksymisen raja. Tällä listalla ei ole mahdollista päästä noin korkealle jos pelkästään vaikenee viisaasti. Keljuruhtinas?

Seuraava vanha juttu ei valitettavasti sovi tähän tapaukseen eikä muutenkaan ole sieltä kauneimmasta päästä. Muistuipahan vain jostain syystä mieleen:

Mitä yhteistä oli Richard Nixonilla ja hänen isällään?

Kumpikin vetäytyi liian myöhään.
22. Tapsa17.5.2008 klo 18:57
qwer:illä ja HH:lla taitaisi olla taas paikka käydä lääkärillä tarkistuttamaaasa lääkityksensä. Kerran vuodessa he, yleensä tässä keväällä alkavat sekoilla jutuissaan, qwer jopa sanojensa kirjaimissa. Äidinkielenopettaja varmaan ottsaisi korvalehdestä kiinni, ja pyytäisi tarkastamaan kirjoitetun tekstin uudestaan.
Muuten olen sitä mieltä, että Sanasepot eivät kaipaa qwer:iä eikä HH:takaan. Kykenemme sinnittelemään Suomen kartalla voimassaolevana järjestönä ilman heitäkin. Selkeänä näyttönä siitä on eilen vietetyt Ylä-Savon Piävvaevoojien 5-v synttärit. Porukkaa oli enemmän kuin monessa suuremmassa kerhossa.
Pakkohan tämä oli mainita, kun kerta synttäreistä jossakin muuallakin kerrottiin. qwer ei kuitenkaan minua ole kutsunut juhliinsa, päinvastoin kuin tuo mainitsemani kerho.
23. qwer17.5.2008 klo 18:58
Hannes Tiira nauhoitaa, oletan. Miksi pitää sokea tehdä Sanasepp0ojen puheenjohtajaksi?
24. tapsa17.5.2008 klo 21:20
kerropa qwer, miten olisit parempi Sanaristikkoseura Sanasepot ry:n puheenjohtaja, kuin Hannes Tiira? Tekstistäsi päätellen olet nimittäin erittäin paljon sanasokea, niin paljon kirjoitusvirheitä jutussasi löytyy.
25. Antti Viitamäki17.5.2008 klo 21:51
qwer: "Miksi pitää sokea tehdä Sanaseppojen puheenjohtajaksi?"

Miksi ihmeessä ei?

Mitä ihmettä qwerillä on sokeutta vastaan? Onko hän sitä mieltä, että sokeat ovat jotenkin älyllisesti kykenemättömiä kielelliseen ajatteluun ja kielellä leikittelyyn? Mikä sokeudessa on niin kauhistuttavan törkeää että qwer tuolla tavoin vauhkoutuu? Onko joku sokea kenties lyönyt häntä lapsena? Onko Suomen näkövammaisten liitto ajanut hänet taloudellisesti tai henkisesti ahtaalle, ovatko sokeat jollakin kollektiivisella toiminnallaan osoittaneet kykenemättömyytensä yhdistyksen puheenjohtajan virkaa hoitamaan?

Mitä itse olen Hanneksen kanssa jutellut tai hänen juttujaan kuullut, hän vaikuttaa harvinaisen älykkäältä ja sivistyneeltä ihmiseltä - ja mikä tärkeintä, kielellisesti taitavalta. Se, että hän kykenee hahmottamaan päässään ja ratkaisemaan ristikon sitä edes näkemättä, kertoo minun mielestäni suorastaan poikkeavasta lahjakkuudesta.

Maailmanhistoria tuntee lukemattomia taitavia ja lahjakkaita ihmisiä, jotka ovat aisti- tai muista rajoitteista huolimatta kyenneet mitä ällistyttävimpiin suorituksiin. Maailmanhistoria ei sen sijaan tunne yhtään ihmistä, jotka olisivat saaneet mitään järkevää aikaan nälvimällä, parjaamalla ja suutaan soittamalla.

Olisikohan qwerin pikku hiljaa aika mennä itseensä? Terve ja rakentava kritiikki on aina tarpeellista, mutta jatkuvat täysin perusteettomat heitot ja törkeydet eivät auta mitään eikä ketään.

Kirjoitin qweristä kolmannessa persoonassa, koska hän ei käsittääkseni lue minun lähettämiäni viestejä. Kun nyt en kuitenkaan sen takia viitsi luopua nimimerkittömyyslinjastani, toivoisinkin että joku joka qwerin tuntee yrittäisi saada hänet tajuamaan mitä hän on tekemässä.

Tosin epäilen vahvasti että mitään muuta ei ole tehtävissä kuin täydellinen piittaamattomuus tuollaisia kirjoituksia ja kirjoittajia kohtaan. (Josta tämä minun viestini on tietenkin äärimmäisen huono esimerkki.)

Hyvää kesän odotusta kaikille tasapuolisesti - tai sen mukaan miten itse kukin kokee tarvitsevansa!
26. qwer17.5.2008 klo 22:15
Lukematta Viitamäen katkeroitunutta tekstiä,kirjoitan näin. Hannes Tiiraa on vedätetty tarkoituksella tähän sanaristikkoaatteeseen. Ihmettelen kovasti, että Hanneksen kirjoituksia näillä sivustoilla nähdä. Omaishoitaja luultavasti estää pääsyn tänne. Muuta syytä en äkkiseltään osaa keksiä.
27. qwer17.5.2008 klo 22:33
Minulla ei ole mitään vammaisia vastaan. Mutta mutta. Kalle Könkkolää puuhattiin aikoinaan Helsingin apulaiskaupunginjohtajaksi. Ajatus raukesi siihen, että olisi pitänyt palkkata viisi (5) täysipäiväistä hoitajaa hänelle.
Suutari pysyköön lestissään. Mutta mutta. Koskas on Hannes Tänne Kirjoittanut?
28. Entinen jäsen17.5.2008 klo 22:46
Tiedoksi: minä en ole nimimerkki qwerin takana oleva henkilö. Minä en vastaa qwerin aiemmista, tämänkertaisista enkä tulevista kirjoituksista. Enkä ota niihin kantaa. Minä vastaan vain omista kirjoituksistani.

Ainakin nimimerkki "Marco Poloinen" antaa selvästi ymmärtää, että minä ja qwer olemme sama henkilö. Yksisilmäisille ihmisille ja yksinvaltaisille/totalitäärisille järjestelmille on tyypillistä pyrkiä väittämään, että toisinajattelijat ovat pieni ja siksi mukamas automaattisesti väärässä oleva vähemmistö. Heidän lukumääränsä pyritään selittämään mahdollisimman pieneksi, ellei peräti väitetä, että kyseessä on yksittäisen ihmisen katkeruudenpurkaus, jotta mieluummin suuremman lauman mukana määkivät eivät vain ajattelisi olisiko heidän kritiikkiinsä ajatuksissaan jotakin todellista syytä. Vanha temppu, jota käytettiin Neuvostoliitossa, käyteteeän Kiinassa ja käytetään tälläkin palstalla aina kun Sanaseppojen toiminnan ongelmia yritetään nostaa päivänvaloon. Tällä kertaa kyvyttömyytensä sietää eriäviä mielipiteitä paljasti taas joukko Sanaseppojen jäseniä, etunenässä Marco Poloinen.

Mikä muu minun kirjoituksessani teki siitä tuomittavan kuin se, että kirjoitukseni ei edustanut "ainoaa oikeaa" ja ainoaa Sanasepoissa sallittua mielipidettä?

Nimimerkki "nykyisen jäsenen" kirjoitus oli ansiokas - sikäli, että se ehkä parhaiten kaikista antoi jäsenmaksunsa kanssa vielä empiville tai liittymistä mahdollisesti harkitseville oikean kuvan Sanasepoissa vallitsevasta hengestä: "Ihmisiä on kahdenlaisia; on niitä jotka ajattelevat niin kuin minä/me, ja sitten on niitä idiootteja, jotka ovat eri mieltä minun/meidän kanssa. Jälkimmäisiä emme seuraamme halua. Yksi seura, yksi mielipide - ein Reich, ein Volk, ein Führer!"

Hyvää jatkoa kuitenkin Sanaristikkoseura Sanasepoille. Ehkä seura vielä tuosta tolpilleen pääsee. Samassa aikataulussa kuin Kuuba ja Pohjois-Korea - ja samasta syystä.
29. RA17.5.2008 klo 23:07
Kuten edellä kirjoitin, 11 fiksua ihmistä kymmenestä neuvoo, ettei kannattaisi sanoa mitään eikä vastata heittoihin, vaikka ne itsestä tuntuvat sekä virheellisiltä että tosi ilkeiltä. Että "pidä itse vaan turpasi kiinni" ja että "itsehän jatkoit".

Olen h y v i n tietoinen siitä, ettei (ainakaan) näillä minun vastineillani kenenkään suuta suljeta. Se ei ole (ollut) edes tarkoitukseni.

Ajattelen kuitenkin, ETTEI VOI OLLA OIKEIN, että jotkut voivat käydä täällä oksentamassa ja nimittelemässä ja loukkaamassa ihmisiä ja ilkeilemässä ihan normaalista hyvinsujuvasta yhteistoiminnasta. [Tähän vakiolisäys: Terve kritiikki ja korjausehdotukset ovat tietysti tervetulleita... jne.jne. :-]. Ja että se sitten olisi vain nieltävä.

Omasta puolestani en aio lopettaa tätä keskustelua koskaan. Sanaseppo-lehden teossa ja Sanasepot-seuran toiminnassa ei ole mitään niin merkillistä tai eriskummallista, mistä ei voisi avoimesti kertoa ja keskustella.

Nimim.
"Olen mitättömyys, tiedän sen
mutta ylpeä sellainen..." *)

[*) Alkuperäiset sanat Ismo Alanko: Tiskirätti / uudet HH]
30. qwer17.5.2008 klo 23:25
Mikä asiantuntija oletkaan RA. hienoa, mahtavaa. Paljonko maksaa psykoterapia sohvallasi esim. kymmenen kertaa.
Onko oikeudet tähän ammatinharjoittamiseen vielä voimassa? Tai päinvastoin.
31. ?17.5.2008 klo 23:30
Entinen jäsen, qwer, HH.... onko muita?
32. Huolestunut17.5.2008 klo 23:33
qwer, tuletkohan lainkaan toimeen itsesi kanssa? Uskallatko katsoa peiliin?
33. tietodon17.5.2008 klo 23:35
on tämä. heräsin just päikkäreiltä. ei pahaa sanottavaa. Tampere rulaa!
34. ?17.5.2008 klo 23:38
Entinen jäsen, qwer (=tietodon, täyttäjä), HH.... onko muita?
35. Jäsen17.5.2008 klo 23:49
gwer ja ? . Ensimmäinen nimimerkki on kirjoittanut
täällä niin törkeästi monista henkilöistä, että ei
ole tullut moista vastaan. Ei edes toinen nimimerkki ?.
Hän on häiriköinnyt vähän joka saralla ja nähtävästi
tulee tukemaan gwer nimimerkkistä henkilöä.
Tämän kaltaisista kirjoituksista voi pahoin.
? vastaus kysymykseesi. Aina jäsen
36. qwer17.5.2008 klo 23:54
jäsen, yritä edes opetella kirjoittmaan oikein. en ole gwer
37. ?18.5.2008 klo 00:02
Mietä kyssäreitä on useampia. Toistan kysymykseni:

- Entinen jäsen
- qwer (=tietodon, täyttäjä, yksi ?:istä)
- HH....
- onko muita?

Entinen jäsen antoi ymmärtää, että protestoivien ja tyytymättömien joukko on suuri.
38. HT18.5.2008 klo 00:02
Ei liity näihin kähinöihin mutta käytänpä tilaisuutta hyväkseni, kun kerran jonkin sortin vastuuhenkilöitä tuntuu olevan kuulolla. Pari kitinää.

Osoitteessa _http://www.sanasepot.fi/esite.html on teksti "Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Sanaseppo on seuran toiminnan kärki ja tärkein konkreettinen anti jäsenille", jossa Sanaseppo esitetään linkkinä. Ei toimi, ruutuun paukahtaa herja "Object not found! The requested URL was not found on this server. The link on the referring page seems to be wrong or outdated".

Osoitteessa _http://www.sanaristikot.net/linkit/index.php tarjotaan linkkiä "Sanaristikkoseura Sanasepot ry". Klikkaaminen tuo näkyviin seuraavan tekstin:

------------------------------------------
14. joulukuuta 2004

Sanaristikkoseura Sanasepot ry
on saanut oman osoitteen:
_http://www.sanasepot.fi/
-------------------------------------------

Kun kerran osoite on muuttunut kolme ja puoli vuotta sitten, uuden voisi jo panna linkkilistalle valmiiksi, niin ettei siihen tarvitse tulla mutkan kautta.
39. ?18.5.2008 klo 00:03
Mietä = Meitä
40. Matti Näsä18.5.2008 klo 00:04
"yritä edes opetella kirjoittmaan oikein" ;-)
41. Jäsen18.5.2008 klo 00:09
qwer ihan sama miten kirjoitan nimimerkkisi. Ymmärsit
sen kuitenkin. "yritä edes opetella kirjoittmaan".
Tuo oli omasta kirjoituksestasi. Virheitä viljelet
täällä kaikin tavoin!
42. chättääjä18.5.2008 klo 00:14
qwer toteaa chätissä, että joskus itseäkin hävettää, miten paljon hän v*ttuilee ja että porukka on täällä huumorintajutonta eli jospa jätettäisiin hänet kirjoittamaan itsekseen, kun muuten ei loppua tule...
43. Juhani Heino18.5.2008 klo 00:14
HT, kiitos palautteesta - esitejuttu on korjattu.
44. RA18.5.2008 klo 00:16
JEEEEEEEEE! Kiitos HT ja Juhani! :-D
45. RA18.5.2008 klo 00:27
chättääjä;

Ainakaan omasta puolestani en aio lopettaa tätä kirjoittelua. Ks. kirjoitukseni 17.5. klo 23:07.

LOPPUA(han) EI TULE VAIKENEMALLAKAAN. Ei ainakaan siltä vaikuta. Eikä tietysti tarvitse tullakaan!!

Kyllä kaikkien pitää saada sanoa sanottavansa. Olisi väärin yrittää rajoittaa sananvapautta. Kaikkien kukkien pitää antaa kukkia, ei saa lakaista epäkohtia maton alle jne., mitä niitä muita sanontoja nyt onkaan.
46. Ylläpito18.5.2008 klo 00:31
Sanaristikot.netin sanasepot-linkit korjattu.
47. Marco Poloinen18.5.2008 klo 01:53
Entinen jäsen, pahoittelen vilpittömästi, että erehdyin yhdistämään nimimerkkisi qwerin kanssa. Viestit tulivat niin sopivasti peräkkäin, aika samansävyisinä ja entistä jäsenyyttä korostaen. Joten sen minkä kirjoitin, tein lähinnä qwerin kirjoitukseen reagoiden. Senverran usein täällä tietyt tyypit esiintyvät eri nimimerkeillä, että voi hienoista vainoharhaisuutta siltä osin esiintyä.

Yksisilmäisyydestä en ole varma, mutta ainakin pidän sen yhden auki ja taatusti otan kantaa nähdessäni tuommoista qwerin harrastamaa ala-arvoista tekstittelyä. Sinä sensijaan et ota siihen kantaa. Siteerailet saksan kieltä ja syytät muita yksisilmäisiksi . Missä kohti sinun kirjoituksessasi näkyy se muilta edellyttämäsi erilaisen mielipiteen kunnioitus? Mistä lähtien jonkun asian/ihmisen/seuran puolustaminen tai törkeyksien vastustaminen on "automaattisesti" alistettujen epäitsenäisten määkimistä tai totalitäärisen järjestelmän kiilapoikana olemista? Vain sinullako kriittisesti suhtautuvana on aito, vapaa mielipide - se "ainoa oikea"?

Usko pois, ihmisiä on huomattavasti useampaa sorttia kuin "kahdenlaisia". Esim. yhteisten asioiden puitteissa erimieltä olevina ainakin kolmenlaisia: Yksi istuu tuppisuuna kokouksessa ja kotiinlähdettäessä marmattaa, että "kyllä minä meinasin sanoa..!". Toinen on kokoajan äänessä, äänestyttää joka asiassa (jossa voi) ja jää kerta toisensa jälkeen yksin mielipiteineen. Ja on vakaasti sitä mieltä, että kaikki muut on masinoitu häntä vastaan. Ja kolmas tekee "makkaran mieleisekseen"; kerää muut samalla kannalla olevat jäsenet kokoukseen ja vaihtaa hallitukseen "paremmat" jäsenet ja sorvaa toimintasunnitelman uusiksi. - Ai niin, onhan se vielä se neljäskin, joka ei ikinä mene kokouksiin, kirjoittelee nettiin ja yleisönosastoihin, haukkuu ja äksyilee ja sitten vilpittömästi ihmettelee, kun asiat eivät mene hänen haluamaansa suuntaan..

Minulla ainakaan ei ole mitään tarvetta pyrkiä väittämään "toisinajattelijoita" pieneksi joukoksi tai "automaattisesti väärässäolevaksi". Sensijaan sinulla näyttäisi olevan tarve väittää se joukko isoksi. Suosittelen samaa menettelyä (edellä kohta 3) kuin Henry Haapalaisellekin suosittelin. Kun kerran seuran menestyksestä ja tulevaisuudesta vilpittömästi huolta kannat.

Uskon, että useimmilla meistä tässä harrastuksessa ja näillä sivuilla mukana olevista on/on ollut työelämässä ym. ihan riittävästi mahdollisuus tutustua ilkeilyyn, panetteluun ja alatyyliseen henkilöönkäyvään mollaamiseen, joten ei liene ihme, jos siltä toivoo harrastuksessaan säästyvänsä (vaikka se ei itseen välttämättä kohdistuisikaan). Ja jos en sinun laillasi tunne tarvetta morkata tympeällä tavalla vaikkapa jäsenlehden päätoimittajaa tai ketä milloinkin, niin suhtautumiseni päätän taatusti ihan itse, kenenkään käskystä "määkimättä"! Kaikessa ihmisten tekemässä hommassa löytyy parantamisen varaa - Sanaseppojenkin - ja siihen voi pyrkiä, mutta sinun tapasi ei ole minun tapani.
48. Henry Haapalainen18.5.2008 klo 01:58
Tulipa keskustelua ihan samaan malliin kuin joskus aikaisemmin kun näille sivuille aiheutin. Uskoin että pääsyni sivustolle olisi eilisen jälkeen estetty. Tämä on positiivista kehitystä.

Hannes Tiira on Kirpun entisiä laatijoita, en edelleenkään tiedä miksi hän lopetti. Mutta varmasti osaava ja taitava hän on, eikä varmasti mitättömyys. Myöskään RA ei ollut mielessäni tekstiä kirjoittaessani. Tarkoitin seuran puheenjohtajia ennen Tiiraa, joitten valintaan Erkki Vuokila pääsi vaikuttamaan. Ensimmäinen puheenjohtaja ja seuran perustaja Veikko Nurmi ei varmasti tällaista tarkoittanut, kun hän luovutti johdon Erkki Vuokilalle.
49. Antti Viitamäki18.5.2008 klo 02:58
Siinä vaiheessa kun ihmiset eivät enää erota keskustelua mielipahasta, on aika poistua.

Kiitoksia kaikille näistä vuosista, palataan ehkä joskus jossain KESKUSTELUSSA asiaan. Hei hei.

Antti
50. Jukkis18.5.2008 klo 10:35
Sanasepot ry.

Neuvostoliitto, Kiina, Natsi-Saksa, Kuuba, Pohjois-Korea.

Oliskohan nimimerkillä "Entinen jäsen" nyt ihan pikkusen karannut mopo käsistä?
51. Eki18.5.2008 klo 10:41
Minulle on vakuutettu ja olen sen itsekin moneen kertaan huomannut, että kirjoittajat kertovat usein paljon enemmän itsestään kuin kohteestaan.

Siksi kirjoittajan on usein vaikea lukea keskustelua objektiivisesti. Sen lukee omien ”totuuksien” kautta. Ja silloinhan lähes kaikki muut puhuvat pelkkiä omituisuuksia ja valheita.

Moni näitä sivuja seuraava ei varmaan ymmärrä näistä ihmisiin kohdistuvista kommenteista yhtään mitään. Eikä tarvitsekaan. Kommentoin tässä nyt vain yhtä asiaa, vaikka olisi paljonkin sanottavaa. Asian nimi on anttiskyttä.

Veikko Nurmen ja Hannes Tiiran puheenjohtajakausien väliin osuu Antti Skytän 9-vuotiskausi ja Jukka Voipion yksi 3-vuotinen. Nyt olisi siis erityisesti uskottava, että Antti Skyttä on niitä ”mitättömyyksiä. joitten lojaaliuteen Erkki on voinut luottaa”.

Sellaisen uskomiseen minusta ei ole. Joku toinen voi yrittää sen todistaa. (Minulla olisi anekdootti Antti Skytän mielen muuttamisen yrittämisestä, mutta jätän sen tähän liittämättä.)

Veikko Nurmi jätti siis puheenjohtajuuden Antti Skytälle, ei minulle (en ole koskaan ollut puheenjohtaja). Vuosikokous Antin tähän tehtävään valitsi. Sekä Antti että minä olemme nyt 2000-luvulla jo kauan olleet valmiit jättämään Sanaseppojen hallituksen, mutta tunnemme, että meitä siellä vielä tarvitaan. Antti oli varapuheenjohtajana tasan niin kauan kuin hommaan ei löytynyt tarpeeksi osaavaa ja omistautuvaa ihmistä (varapuheenjohtajan valitsee vuosikokouksen valitsema hallitus keskuudestaan).

Väittäisin, että tulipa mistä tahansa puskasta ihminen, joka haluaa tehdä työtä sanaseppoaatteen eteen omalla tavallaan, hänellä on erittäin hyvät mahdollisuudet päästä Sanaseppojen hallitukseen, olipa hänen suhteensa minuun mikä tahansa. On toki helppo sanoa, että tekee jotain aatteen eteen. Sen lisäksi pitää vielä tehdäkin.

Henry Haapalainen tekee ristikoiden arvostuksen eteen hyvää työtä julkaisemalla laadukkaita Kirppu-ristikkolehtiä. Sanaseppojen ja Kirppu-lehtien (tuolloin Ristipisto) yhteistyö kariutui valitettavan nopeasti.
52. ?18.5.2008 klo 12:48
Googletin uteliaisuuttani tietoa tästä nimimerkki qwerin parjaamasta Sanaseppojen puheenjohtajasta. qwer, oma listasi?

(Koittasit myös päättää, onko se vika vai ansio, jos tänne kirjoittaa. Melkein samassa lauseessa nälvit toisia kirjoittamisesta ja toisia siitä, etteivät kirjoita. Vammaisia kaikki tyynni? "Maailma on täynnä hyviä ihmisiä, jotka näkevät ympärillään vain heittiöitä." Onneksi ei ole!)

Hannes Tiira

Hannes on porilainen tietokirjailija, toimittaja ja pappi.
Sanaristikkoseura Sanaseppojen puheenjohtaja vuodesta 2003. Lukuisia muita luottamustoimia. Osoittautui jo vauvana vaikeasti heikkonäköiseksi. Ylioppilaaksi -74 : 4 laudaturia, lukuaineiden keskiarvo 10! Sokeutui täydellisesti 1975 tai 76.

Harrastukset: linnut, historia, hyvä ruoka, vanha iskelmä- ja viihdemusiikki, sanaseppoilu

Häneltä on julkaistu 9 kirjaa ja kaksi luontoäänitettä:

SÄTEITÄ PIMEÄSSÄ- sokean papin muistelmat:
elämäntarinani vuoteen 1982 asti. Olin silloin 26-vuotias

YYTERI - HIEKKARANTOJEN KUNINGATAR

PORIN KASVOT

SANAT VAMMASTA SANOTUT:
esseitä ja muita pieniä kirjoituksia vammaisuudesta. Miten ihmiset suhtautuvat vammaiseen? Kuinka me toivoisimme teidän kohtelevan meitä? Pamfletti.

HALSSIN HAAVAT JA HAAVEET:
sahatyöläisten yhteisön elämää ja vaiheita Pihlavan Halssissa. Punaisten puutalojen yhteisössä elettiin värikästä elämää, oltiin köyhiä hellahuoneen asukkaita, mutta laulukin raikui ja kortit lävähtivät nurmeen jokirannassa.

VASTUUN JA TOIVON VUOSISATA:
Pihlavan työväenyhdistys sata vuotta 1997.

*******************
TUHAT SANAA PIILOSSA:
tuhannen sanapähkinän ja -arvoituksen lisäksi tietoa siitä, miten piilosana laaditaan ja millaisia piilosanoja on olemassa. Kirjan lopussa sanatehtävien vastaukset.
*******************
53. RA18.5.2008 klo 13:11
Tuostapa tuli mieleeni: Laitan tähän alle Hanneksen KIRJOITTAMAN pääkirjoituksen (Sanaseppo 1/2008). En ole kysynyt häneltä julkaisulupaa. - qwer, lue erityisen huolella tekstin toinen kappale ja valmistaudu tulevaan!



Puhiksen puheenvuoro

Oli hipa tillillään, etten otsikoinut viimeistä vuodatustani Antti Skytän aikanaan suosittamalla tavalla "Nuijan varrelta." Antti, seuramme grand long man sai rapiat viisi vuotta sitten kuulla kysymyksen: "Kumpi sinusta olisi parempi nimi puheenjohtajan palstalle, nuijan varresta vai nuijan varrelta?" Kysymys lipsahti huuliltani lähes vahingossa, mutta vastaus osoittautui anttimaisen selväjärkiseksi: "Aluksi kuulostaa luontevammalta se nuijan varresta. Sitten, kun olet toiminut pitkään puheenjohtajana ja kirjoitat jonkinmoisia muistosanoja itsellesi, on nuijan varrelta paikallaan."

Tänään on tullut aika tehdä viime mainitut. Toisen ja viimeisen kauteni kolmas vuosi pyörähti käyntiin Annankatu 30:ssä pari kuukautta sitten. Kakkua on tämän ilmestyessä jäljellä enää kymmenen kuunkiertoa. Myydäänkö jossain aamukampoja?

Jaa, vai niin. Vai muodostui teille alusta se kuva, että olo puhiksena jotenkin rasitti ressukkaa? Noin nokkelasti siis voi ihminen sanavalinnoilla vääristää todellisuutta. Toisin kuin yritin reikäisen naamioni takaa uskotella, olen viihtynyt nuijan varressa erittäin runsaasti. Monista onnelliseen saldoon johtaneista syistä tärkein liittyy tapaanne suhtautua fyysiseen vammaani. Minullahan on paha vamma, yksi ikävimmistä, täydellinen sokeus. Missään vaiheessa, toistan, m i s s ä ä n vaiheessa en ole huomannut sen aiheuttavan erityisiä asenteita sanaseppojen keskuudessa. Oudot ennakkoluulot ovat loistaneet poissaolollaan, sokeuden mystifiointi ihmistä määritteleväksi tekijäksi ei ole tullut kysymykseen. Olen tuntenut olevani sanaseppo, en sokea sanaseppo.

Ehkä yllätytte, jos kerron tuon olevan peräti harvinaista. Lähes päivittäin saa sokea henkilö kohdata sääliä, luuloja, väheksyntää. Ette ehkä usko, mutta vaimoni luullaan jopa kirjoittavan kirjat, joiden kannessa komeilee minun nimeni. Useammassa kuin yhdessä kaupassa puhuu myyjä vain seurassani olevalle näkevälle, vaikka ostettaisiin housuja minulle. Konduktööri on korvaani, kuin kuurolle, huutanut. Vanha nainen tarjoutunut kantamaan kassimme, koska "teillä rouva on noin suuri taakka jo ennestään."

Tällaiset esimerkit tulevat kuin eri maailmasta sanaseppojen suhtautumiseen verrattuna. Mitä kullakin mielessä liikkunut on, sitä en tiedä. Tuskin sentään kovin takapajuisia ajatuksia, sillä hyvin tympeät, hitaat aamut ovat vaihtuneet iloon kesäpäivien aamiaispöydissä. Saunojen pukeutumishuoneiden nurkissa on heitetty tittelit pois periaatteella "päivää tytöt sano sokee, ku käveli tynnyrien ohi”. Eerolat ja Rosenbergit ovat uskaltaneet noin, koska juttu ei ole ollut heille ongelma.

Onkohan sanaseppoudessa jotain? Päällisin puolin katsoen me olemme vain ristikoista tykkääviä, sanan makeuden maistavia, sillä jopa herkuttelevia ihmisiä. Yli viiden vuoden kokemukset tämän joukon vetäjänä panevat kuitenkin - epärealistista tai ei - kuvittelemaan syvemmänkin ominaisuuden. Jos ihminen on riittävän älykäs, hän kysyy itseltään ”Mitä mä haluisin, jos oisin tuo kaveri tuossa.” Ja se on huomattavan hyvä kysymys.

Hannes Tiira
54. Henry Haapalainen19.5.2008 klo 00:27
Pääsin aikanaan seuraamaan tapahtumia aitiopaikalta. Olin mm. paikalla kokouksessa, Jossa Veikko Nurmi kertoi vetäytyvänsä seuran johtamisesta. Sinä esitit Antti Skyttää tulevaksi puheenjohtajaksi, ei Nurmi.

Mutta näinhän asiat menevät vaikka kuinka monessa vastaavassa yhdistyksessä. Kokouksiin osallistuvat jäsenet ovat kumileimasimen asemassa, koska päätökset on jo muualla tehty.

Minä vain ihmettelen miksi tapahtuneita asioita pitää vääristellä ja salailla. Erkki, sinun pitäisi tietää että tunnen tapahtuneiden taustat hyvin. Mm. sinun kanssasi keskustelin näistä asioista lähes päivittäin.

Sanasepot on kustantajista riippumaton lähes yhtä vähän kuin nämä sinun nettisivusi.
55. ?19.5.2008 klo 00:38
Yhteenveto: Skyttä on se mitättömyys?
56. ?19.5.2008 klo 00:39
On kuin dekkaria lukisi. En ole koko aikana osannut arvata, että se oli sittenkin Skyttä.
57. Eki19.5.2008 klo 00:39
Olen keskustellut lukuisien ihmisten kanssa. Miksi vain sinulle, Henry, olet esittäytynyt suurena manipulaattorina?
58. Eki19.5.2008 klo 00:41
... olen esittäytynyt...
59. Henry19.5.2008 klo 02:37
Hyvä Erkki, jos olen mielestäsi lausunut jonkin epätotuuden, sano se suoraan.

Minä näen asian niin, että sinä olet nähnyt Sanasepot ry:n hyvänä bisnesmahdollisuutena. En edelleenkään ole samaa mieltä, enkä haluaisi tuommoista kivirekeä vedettäväkseni. Jos sinä haluaisit vetovastuusta luopua, koko seuran toiminta varmaan loppuisi saman tien.
Vai uskotko, että puheenjohtaja Hannes Tiira voisi jatkaa toimintaa ilman sinua? Hannes on täysin sivuosassa, ja sen hänelle aikanaan puhelimessa kerroin. Jo muutamien päivien kokemusten jälkeen hänen oli tämä myönnettävä.

Tämä keskustelu voidaan lopettaa alkuunsa jos niin haluat. Minulla ei ole mielenkiintoa, koska täältä ovat kadonneet kaikki sellaiset joita asia voisi kiinnostaa.
60. Eki19.5.2008 klo 02:47
Minä tiedän, etten mielipidettäsi pysty muuttamaan, minulla on siitä useita kokemuksia. On siis aika turha jatkaa, kun olen kuitenkin täysin erilainen ihminen kuin mitä kuvaat.

Veikko Nurmi valitsi Antti Skytän omaksi ehdokkaakseen, kuten Antti Skyttä Jukka Voipion ja Jukka Voipio Hannes Tiiran. Voit vahvistaa asiat heiltä. Vuosikokoukset heidät sitten valitsivat, ja miksi eivät olisi.

En usko, että Hannes on tuota sanonut, koska olen puhunut Hanneksen kanssa samasta puhelusta. En vain tajua, miksi minun näitä asioita pitäisi vuonna 2008 toistella ja miksi haluat tulla niitä tänne penäämään.
61. Eki19.5.2008 klo 10:25
Täytyy ihan lyhyesti kertoa, miten yksi osa tuota kuvottavaa Sanaseppo-lehteä 3/07 pääsi syntymään.

Tässä paljastuu se karmea totuus, että kaveeraan Antti Skytän (ja Pekka Joutsin) kanssa. Olemme järjestäneet toisillemme 50-vuotisjuhlia. Pekka vietiin laivalla Ruotsiin Antin ja minun ja puolisoittemme kustannuksella (laivalla oli mm. Pekalle oma nimikkodrinkki Utsjoki Kepa) ja Antille tehtiin oma täyspitkä cd-levy (jonka kustantamiseen moni sanaseppo osallistui omasta pussistaan saaden levyn muistoksi). Nyt sitten minulle yllättäen kaksi viikkoa ennen syntymäpäivääni osa Sanaseppojen kesätapaamisesta oli ohjelmaltaan minuun kohdistunutta (toinen puoli heidän ”lahjaansa” on jotain muuta vielä tulevaisuudessa). Perjantai-iltana saatiin käsiin vaikea ristikko. Minulla meni tunnin verran sitä katsellessa, kunnes alkoi epäilyttää, että ei kai tämän ristikon kohde ole minä. Asia vahvistui, kun Salomaan Raimo kuiskasi: ”Eki, mikä sun toinen nimi on?” Minua oli vedetty makeasti höplästä! Jotkut olivat jo ristikossa pitemmällä.

Lauantaina pidettiin noin tunnin mittainen Sanasepot-ohjelman tyyppinen kisa, jossa tehtiin minusta anagrammeja ja hönötyksiä. Katselin aitiopaikalta ja minusta siellä ollut 50-päinen väki oli iloinen päästessään legendaariseen ohjelmaan vielä mukaan. Ja olihan paikalla myös mm. Hannes Porista, ohjelman legendaarisin soittaja.

Minusta ei juurikaan ole Sanasepossa aiemmin juttuja ollut seuran yli 25-vuotisen historian aikana. Kirjoittamiani juttuja toki on ollut ja niissä olen kertonut työstäni sen takia, että se valottaisi jäsenille mystistä ristikonlaadintaa. Ilokseni 50-vuotispäivä pääsi myös mm. täällä saitilla kokonaan ohi sellaisen otsikon, jossa jokaisen on pakko yksitellen minua onnitella eli täällä asiaa ei tuotu esiin eikä missään muussakaan lehdessä ollut ilmoitusta. Ystävieni järjestämän yllätyksen otin vastaan mielelläni (ei tosin ollut edes vaihtoehtoa joten miksi turhaan kärvistellä jos voi nauttiakin), vaikken joukon keskipisteenä ole kovin innokas koskaan ollutkaan olemaan.

Pitäisi kai tässä pyytää anteeksi kaikilta tahtomattaan ökysynttärijuhlintani keskelle joutuneilta ihmisiltä, mutta eivät sanasepot sitä odota, sen verran heitä tunnen ja tasavertaisina kesätapaamisissa ja muualla kohtaamme. Muulle toimitukselle annoin vapaat kädet, mitä materiaalilla tehdä Sanasepossa. Oletettuja valituksia lehden sisällöstä en ole kuullut.

Tässä oli nyt vain tämmöisiä yksinkertaisia faktoja.

Huomisesta noin viikkoon en ole vastaamassa väitöksiin tai syytöksiin. Sellaisten kirjoittajien kannattaa muistaa, että lukijat ovat yleensä fiksumpia kuin uskommekaan. He eivät tarvitse selittelyjä osatakseen lukea, mitä minkäkin asian takana on.

Sana on vapaa. Lukijoitakin riittää. Kirjoittajia (ikävä kyllä) vähemmän.
62. JTak19.5.2008 klo 10:59
Olisiko se tasapuolisuuden nimissä parasta, että myös Henkasta tulisi Sanaseppoon juttu? Seuraaville synttäreille joku kameran kanssa vaan paikalle, niin loppuu tuo ininä. Mutta ihan oikeasti,
tuskin se nyt Henryn lehtien myyntiin hirveästi vaikuttaa, vaikka yhdessä Sanasepossa olisi 10 sivua juttua Ekistä, vai?
63. Henry19.5.2008 klo 12:57
Juu, ei vaikuta, eikä tässä mistään tuollaisesta ole ollut kysymys.
64. RA19.5.2008 klo 16:01
Jatkona JTakin ideaan

Kirjoitin aloitusviestissäni:

"Mitään onnittelutervehdyksiä tuskin(?) tulemme julkaisemaan, mutta kun muistaminen tapahtuu hyvällä RISTIKOLLA, toimitus on jatkossakin sulaa vahaa.

Niinpä: Kaikki laatimiskykyiset, muistakaa tuttujanne ja kollegoitanne ja lähettäkää NIMIKKORISTIKOITA jatkossakin. Julkaisemme ne epäröimättä hetkeäkään motiivejanne."

Tarkennan sen verran, että myös valmiit JUTUT ja HENKILÖESITTELYT - merkkipäivän kunniaksi tai muuten vain - ovat aina tervetulleita. (Ristiin Rastiin -henkilöesittelyistä on tullut paljon kiitosta ja niitä on pidetty mielenkiintoisina.)

Sanaseppo-toimituksella ei ole mahdollisuutta seurata ja tietää koko ristikkoväen (laatijoiden ja ratkojien) merkkipäiviä. Jos toimituksen halutaan tällaisen henkilöjutun tekevän, kyllä siitä jonkun on ensin toimitukselle vinkattava!

JA tarkennetaan nyt vielä: Itsekin saa itsestään ristikon laatia tai jutun tehdä (tai juttuvinkin antaa). Tässäkään tapauksessa emme aio sekuntiakaan miettiä taustamotiiveja!

Seuraavaan Sanaseppoon ristikot ja jutut noin toukokuun loppuun mennessä s-postitse:
- ristikot Juha Hyvöselle
etunimi.sukunimi@iki.fi [sukunimi hyvonen]
- jutut Riitta Asikaiselle
etunimi.sukunimi@kolumbus.fi

Ristikoita voi lähettää postitse osoitteeseen:
Sanaseppo-lehti
Soidintie 12 B 13
00700 Helsinki
65. RA19.5.2008 klo 16:26
Saako kysyä, Henry, että MISTÄ?! tässä nyt sitten on ollut kysymys? Minä tipahdin;

Annat ymmärtää, että Eki on valjastanut Sanasepot tukemaan omia bisneksiään ja lähes samaan hengenvetoon sanot (19.5.2008 klo 02:37), ettei se mikään bisnesmahdollisuus ole vaan pelkkä kivireki.

Annat ymmärtää, että Sanaseppo 3/2007 Eki-ristikkoineen jotenkin väärin (liikaa) tuki Ekin bisneksiä muiden ammattilaisten kustannuksella. Ja sitten toteat (tänään 12:57), ettei moinen vaikuta esim. sinun lehtimyyntiisi sitä eikä tätä.

Annat ymmärtää, että Sanasepoissa pyörii pelkkiä mitättömyyksiä ja sitten vähän kerrassaan perut asian nimi nimeltä.
66. Antti Skyttä19.5.2008 klo 19:59
Haluan kirjata omat näkökulmani kahteen aiheeseen. Toinen on ristikkoseuran puheenjohtajavalinnat ja toinen Erkin osuus seuran hallituksen jäsenenä.

Ensimmäinen teema on sellainen, jossa minulla on ollut se kaikkein aitioin paikka kahdessa puheenjohtajavalinnassa, minun omassani ja Voipion Jukan. Niin, että tiedän aivan täsmälleen, miten näissä kuvio kulki.

Nurmen Veikko oli erinomainen puheenjohtaja ja hän piti myös oman seuraajansa valmistelun tarkasti omissa näpeissään. Veikko kävi minun kanssani keskustelun hyvissä ajoin ennen ao. vuosikokousta, jossa valinta tehtiin. Hän kertoi päätyneensä ehdottamaan minua seuraajakseen.

Mitä muita yksityisluonteisia keskusteluja Veikko kävi ja keiden kanssa, en tiedä.

Ennen ko. vuosikokousta Veikko kertoi haluavansa kokouksessa olla se, joka ehdottaa uutta puheenjohtajaa. Niin hän myös teki, piti perinpohjaisen perustelupuheenvuoron, jonka jälkeen vuosikokous teki valinnan varsin nopeasti. Kukaan muu kuin Veikko ei ehdottanut ketään henkilönimeä.

Itse totesin Veikon menetelmän hyväksi ja käytin sitä täsmälleen samalla tavalla, kun tuli minun vuoroni astua puheenjohtajan paikasta syrjään. Minä kävin keskusteluja ja lopuksi ehdotin Voipion Jukkaa, jonka valinta meni läpi aivan samalla tavalla kuin minun yhdeksää vuotta aiemmin.

Toki kävin keskusteluja muiden hallituksen jäsenten (niin myös Erkin) kanssa, niin kuin ymmärrän tällaisessa tilanteessa olevan järkevää. Mutta valintani tein itse eikä siihen kukaan minua painostanut (eikä olisi pystynytkään, en ole tuollaisissa asioissa väkivalloin painostettavissa).

Jukka ehdotti aikanaan Hannesta ja Hannes tulee aikanaan ehdottamaan omaa seuraajaansa. Minusta tämä on osoittautunut hyväksi menetelmäksi.

Entä Erkki hallituksen jäsenenä?

Erkki on yksi niitä harvoja tuntemiani ihmisiä, jotka pystyvät pitämään mahdollisesti ristiriitaiset intressit erillään toisistaan. Erkki on niin perinpohjaisesti ristikkoihminen, että se varmasti auttaa tuossa asetelmassa. Ristikkojen kehittymiseen ja parantamiseen tähtäävät asiat ovat aina olleet Erkillä päällimmäisenä niin, että ristikkoseura ja ristikot eivät suinkaan ole kärsineet Erkin bisneksestä. Päin vastoin, uskon, että kukaan meistä ei ole panostanut niin paljon ristikkoseuran eteen kuin Erkki, niin rahallisesti kuin oman aikansa ja osaamisensa kautta.

Toki nuo eriävät intressit on koko ajan syytä pitää kirkkaasti esillä. Niinpä silloin, kun Erkistä tuli kaupallisten ristikkolehtien (Pelikaanien) päätoimittaja, hän luopui Sanaseppo-lehden päätoimittajuudesta.

Erkki on ollut hallituksen jäsen seuran perustamisesta lähtien. Itse tulin hallitukseen mukaan jossakin vuoden 1987 tienoilla (kirjoitan tätä työmatkalla Tornion kaupunginhotellissa enkä pääse tarkistamaan papereista).

Toivoisin, että arvioidaan joskus Erkkiä (ja miksei kaikkia muitakin seuran luottamushenkilöinä toimineita/toimivia) sen perusteella, mitä hän on saanut aikaan, mitä ideoita tuonut kehiin, mitä hankkeita vienyt läpi seurassa. Uskon vakaasti, että myös tästä näkökulmasta tarkasteltuna kukaan meistä ei ole tehnyt niin paljon ja niin tuloksellisesti seuran eteen kuin Erkki.

Ja vielä yksi asia. Seuran talous ei ole kuralla. Olemme havainneet siinä parantamisen paikkaa ja lähteneet hallituksessa kehittämään sellaisia toimenpiteitä, että mitään kuralle menon vaaraa ei ole. Tämä on mielestäni normaalia talouden näkökulmasta tehtävää työtä, missä tahansa tavoitteellisesti toimivassa organisaatiossa.

Kaikki tässä kirjoituksessani mainitut asiatiedot ovat tarkistettavissa, ao. henkilöiltä ja ao. asiakirjoista.
67. iso S19.5.2008 klo 20:47
Taloudellista hätää ei pitäisi olla. Sanasepossa ehdotettiin vapaaehtoisten tukiaisten maksamista jäsenmaksun korottamisen sijaan. Ne voivat maksaa ketka katsovat seuran tai lehden sen ansaitsevan. Laitoin kokonaisen euron.

Käyttäkää se viisaasti älkääkä heti törsätkö kaikkea :-)
68. Ritu19.5.2008 klo 21:43
Minäkin olen tainnut parina vuonna laittaa korteni keloon eiku siis kekoon ja maksanut ylimääräistä. Ja vain ihan siitä syystä, että on sama pää kesät talvet. Seura on joutunut takiani postittamaan maksukehotuksen. Maksoin muuten juuri jäsenmaksuni ja menen nurkkaan häpeämään, etten koskaan tule leikanneeksi tilisiirtolomaketta lehdestä irti. Ja näin siinä sitten käy, kiitos iso S:n, että muistin sen nyt. Nolottaa! Toivottavasti maksukehotus ei ehtinyt vielä lähteä....
Olen muuten hämeestä ja hämäläiset on tunnetusti hitaita, siinä vaatimaton, mutta toivottavasti hyväksyttävä puolustukseni....seli seli....
69. qwer19.5.2008 klo 21:44
Onhan tuo Skytän kirjoitus vakuuttava. Kiitos hänelle ja heille, jotka lehteä silloin toimittivat. Entä nyt?
70. Eki19.5.2008 klo 21:50
Minusta voidaan sanoa, että uusi päätoimittaja Riitta Asikainen on lehdenteon lisävoimaa. Kukaan ei sen takia ole lopettanut lehdentekoa. Nyt meillä on juttuja koordinoiva, hankkiva, kirjoittava ja editoiva henkilö. Minä olen ollut tyytyväinen ratkaisuun.
71. qwer19.5.2008 klo 22:53
Kuinka olisi, jos lähihoitajaa ei olisi, taikka muuta läheistä? Hannes vain menee, ostaa, siivoaa lukee. Pesee pyykkinsä, lukee päivän lehdet? Kyllä Hannes on invalidi. Hyvä on kun hänellä on hyvä omaishoitaja. Hieno mies on muuten,. Surullista, että toisia elämä kohtelee eriarvoisemmin.
72. sihteeri19.5.2008 klo 23:04
Kannanpa minäkin pari kortta tähän alati kohoavaan kekoon...
Ensin Ritulle: karhuntakierros tehdään vasta kesäkuussa, joten ei hätiä mitiä!
Sitten pari oikaisua erilaisiin kummallisiin kommentteihin joita täällä on kevään aikana esiintynyt:
- seuran talous ei ole "kuralla" eikä näillä näkymin ihan äkkiä moiseen allikkoon joudutakaan. Uskokaa pois, minä nimittäin hoidan seuran käytännön raha-asiat.
- jonkun esittämä "tieto" jäsenkadosta on suuresti liioiteltu, kato on aivan samaa luokkaa kuin joka vuosi. Pääasiallisina syinä eroihin ovat ikä (> 80 v.), huono näkö/muisti ja "luonnollinen poistuma" eli jäsenen kuolema. Uusia kiinnostuneita on kuitenkin suurin piirtein saman verran (juuri tänä aamuna postitin parikymmentä lehteä kiinnostuneille).
- olen ollut seuran jäsen keväästä -93 ja sihteeri keväästä -94 enkä ole koskaan tavannut herra Haapalaista, joten se hänen "aitiopaikastaan".
- siirtynen tällä kirjoituksellani Erkin "mafiaan" mutta " sådant är livet" sanoisi ruotsalainen...
73. jäsen19.5.2008 klo 23:28
Miten joku qwer voi kirjoittaa Hannes Tiirasta, tai ylipäätään
jonkin ns vamman omaavasta henkilöstä, noin törkeällä
tavalla. "Surullista, että toisia elämä kohtelee eriarvoisemmin".
Turhaan kirjoitat muista törkeyksiä. Voin sanoa sinusta,
että sinä olet todella henkisesti vammainen. Ikävä asia.
Sinä olet vielä yksin.
74. qwer19.5.2008 klo 23:28
Heh. Eki sitten ei enää hoidakaan rahaliikennettä?
75. Eki19.5.2008 klo 23:37
Rahastonhoitajalta kysytään lähinnä, että "mitäs mieltä olet, oisko tämmöinen hankinta asiallinen"? Yhdessä kuitenkin poihditaan, että onko. Kun on hyvä sihteeri ja hyvä kirjanpitäjä (uutta muuten etsitään), niin rahastonhoitajalla on helppoa.
76. qwer19.5.2008 klo 23:48
Hanneksesta en ole puhunut mitää pahaa. Päinvastoin. Kirjoitan näistä tekopyhistä, jotka ovat nostaneet miehen jalustalle. jäsen näyttää kuuluvan saman kategoriaan. Iso osa jäsenistä ovat "jäsenen" (!) kaltaisia pikku niuhoja
77. Eki19.5.2008 klo 23:52
"Muistan ajan, kun Radiosuomessa pyöri joku ristikko-ohjelma. Ensimmäinen, kuinka ollakaan soitti Hannes porista. Kuuntelin aikani, ja tulin siihen tulokseen, että Skytän ja Vuokilan meseroima lähetys se oli.
Vieläkin soi päässäni Hannes Porista. Yle teki ihan oikean päätöksen, kun lopetti ohjelman"

Onko tässä jotain hyvää? Ja mitä ihmettä on meserointi?
78. jäsen20.5.2008 klo 00:01
Lue omat kirjoituksesi:
16.5 klo 22.59
17.5 klo 18.58
17.5 klo 22.15
79. jäsen20.5.2008 klo 00:03
qwer jos et ole kirjoittanut pahaa, niin mitä mahtaa olla
sinusta pahaa?
80. qwer20.5.2008 klo 00:04
Vaikutti siltä, että Hanneksen soitot olivat ennalta valmistettuja. Niin monta kertaa hän pääsi läpi ensimmäisenä. En tiennyt mitään ihmisestä, Mutta sovitusta jutusta tuli mieleen nämä. Rupesi silloin kyrsimään tämä soittaja. sorry vaan. Luultavasti myös montaa muutakin kuulijaa. Olisihan juontaja voinut kertoa kuuntelijoille, että sokea sillä soittelee.
81. Lainaaja20.5.2008 klo 00:05
qwer: Miksi pitää haalia kaikkia vammasia - tässä tarkoitan Hannes Tiiraa - sokeaa - sanaseppojen puheenjohtajaa -mukaan .... Ketkä perkeleet sen puheenjohtajaksi äänestivät. Ei ole ole nykyinenkään nainen ihan täyspäinen

qwer: Miksi pitää sokea tehdä Sanasepp0ojen puheenjohtajaksi?

Hannes Tiira: Monista onnelliseen saldoon johtaneista syistä tärkein liittyy tapaanne suhtautua fyysiseen vammaani. Minullahan on paha vamma, yksi ikävimmistä, täydellinen sokeus. Missään vaiheessa, toistan, m i s s ä ä n vaiheessa en ole huomannut sen aiheuttavan erityisiä asenteita sanaseppojen keskuudessa. Oudot ennakkoluulot ovat loistaneet poissaolollaan, sokeuden mystifiointi ihmistä määritteleväksi tekijäksi ei ole tullut kysymykseen. Olen tuntenut olevani sanaseppo, en sokea sanaseppo.

Jos ihmisellä (qwerillä) on sydän tai omatunto, niin mikähän olisi nyt paikallaan? Tuleeko mitään mieleen? Ai niin, qwerhän onkin jo eronnut Sanasepoista eikä varmaan Hanneksen aikakaudella osallistunut mihinkään.
82. lähettäjä20.5.2008 klo 00:08
Luovutan. Nyt ymmärrän, miksi kirjoituksesi ohitetaan.
Nyt ohitan minäkin.
83. RA20.5.2008 klo 00:09
qwer: "Vaikutti siltä, että Hanneksen soitot olivat ennalta valmistettuja. Niin monta kertaa hän pääsi läpi ensimmäisenä."

Ei sinulla sitten kertaakaan käynyt mielessä, että kyseessä voisi olla poikkeuksellinen nopeälyinen ja kielellisesti taitava ihminen? Että selitys voisi olla siinä??

Jestas sentään!!!
84. qwer20.5.2008 klo 00:18
Hannes. Onko tuo nyt oma kirjoituksesi, vai lainattu. Hyvä olisi, jos olisi omaasi ja nyt tehtyä. Lainaaja nimimerkki kyllä oudoksuttaa.
85. RA20.5.2008 klo 00:26
qwer, tuo Lainaajan lainaama pätkä on Hanneksen ihan itse kirjoittamasta pääkirjoituksesta Sanasepossa 1/2008. Lainaaja otti sen tod.näk. tuosta yäpuolelta, kuten omatkin sanomisesi.

Minä laitoin tuon Hanneksen tekstin kokonaisuudessaan tähän säikeeseen 18.5.2008 klo 13:11. Klikkailepa ylöspäin ja lukaise, mitä Hannes siinä kirjoittaa! Vaikuttaa siltä, ettet ole vielä ehtinyt sitä tehdä.
86. qwer20.5.2008 klo 00:39
Sokeille äänikuvat ovat tärkeitä. Hannes Porista ei ollut silloin mikään hyvä radioääni. Varsinaista määkimistä oli hänen puheensa. Skytällä oli hyvä perusbasso. Juuri sellainen, johon kuulija voi luottaa. Heli Matson oli hyvä perusblondi hersyvine nauruineen. Vuokila - joo - sen heikkoa ääntä ei juuri sermien välistä tahtonut kuulua.
Skytällä voisikin olla hyvä pesti äänistailaajana radiokanavilla.
87. jäsen20.5.2008 klo 00:55
Korjaan. Lähettäjaksi laitoin vahingossa lähettäjä.
Kirjoitukseni klo 00.08.
Eli ohitan kaikki nimim. qwer kirjoitukset.
Ei tule säälin hiventäkään qwer
88. Henry20.5.2008 klo 02:04
Miksi ihmeessä tämmöisiin osallistun. Taidan olla tyhmä.
89. yök yöpeli20.5.2008 klo 02:27
_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?p1=vast.php&id=995
90. Eki20.5.2008 klo 07:36
Arvaan, että muutaman ihmisen mielestä sanasepot antavat tässä itsestään tyhmän kuvan. Nuo muutama ovat niitä, jotka eivät halua tai eivät ole halunneet joukkoon edes kuulua. Sanaseppojen seurassa mm. arvo ja ikä ovat aina menettäneet merkityksensä. Yhdessäolo on tuntunut hyvältä.

Ensimmäinen puheenjohtaja Veikko Nurmi täyttää pian 90 vuotta! Hän viettää ansaittua rauhaisaa eläkeaikaa Marttansa kanssa. Häntä näkee edelleen mm. vuosikokouksessa ja tuppaudunpa vaimoni kanssa heidän kotiinsakin yleensä joulun aatonaattona visiitille. Istumme kotvan ja juttelemme mukavia.

Jätän verkon viikoksi teille. Olkaa ihmisiksi älkääkä puhuko poissaolevista pahaa.
91. Matti20.5.2008 klo 11:22
Eki, pääsetkö taas Italiaan? Kävin äskettäin Taorminassa ja Etnalla. Enna jäi väliin.
92. Eki28.5.2008 klo 08:27
Ainakaan tässä säikeessä ei tosiaankaan ole puhuttu pahaa sillä aikaa. Sen verran asian vierestä Matin kyselyyn, että eipä valittu Italiaa tällä kertaa. Espanjan Cordoba tarjosi mahtavat puitteet meille hyvin tärkeän viikon viettoon. Siirrän tässä juuri kymmenen gigan kuvastoa koneelle.

Sanasepot tekevät vuoden toista Sanaseppo-lehteä. Vielä ehtii just just lähettää avusteita. Tehdään taas yhdessä hyvä lehti!
93. RA28.5.2008 klo 12:12
Noin 40-sivuinen Sanaseppo 2/2008 ilmestyy viikolla 25 ennen juhannusta (se on kesäkuun loppupuolta, kuten luvattu on :-)

Jos et ole jäsen, niin vielä ehdit:
- Soitto (vain iltaisin): 09-8742034
- Sposti: siht @ sanasepot. fi
(spostiosoite ilman välilyöntejä)
94. Zebraze28.5.2008 klo 12:33
Kiitos kaikille, että Ekillä ei ollut vastassa kaameita
viestejä täällä. Varmaan pelkäsi matkansa ajan,
että mitähän qwertyuiopå on keksinyt taas.
95. Eki28.5.2008 klo 12:47
En ole suinkaan ehtinyt kaikkea lukea, mutta meno vaikuttaa asialliselta. Ehkä minun pitäisi olla aina poissa.
96. PP17.6.2008 klo 12:29
Sanaseppo 2/2008 tippui postiluukusta juuri. Ihan kuten RA lupasi. Sivuja vain on vähemmän (32).
97. RA17.6.2008 klo 16:23
PP, niin on sivuja e n n a k o i t u a vähemmän. Tämä tosiseikka harmittaa takuulla minua enemmän kuin ketään muuta; Kun 28.5. ennakoin, että tulossa on noin 40-sivuinen Sanaseppo, se perustui "varmoihin puheisiin" yhdestä laadintaan ja ristikoiden toteutukseen perustuvasta artikkelista + parista hyvästä, helposta ristikosta. Ehkäpä seuraavassa lehdessä sitten...

Ex-päätoimittaja Juha Hyvönen vakuutti äsken, että keskiarvoisesti tämä Sanaseppo on kuitenkin sekä sivu- että tehtävämäärältään... keskiarvoinen. Kyseessä ei - siis - ole Sanasepon historian ohuin ja tehtäväköyhin lehti. Tuo minua vähän lohdutti. Hyvin vähän.

!! Keljuin asia lehdessä on KESÄPÄIVÄT -infon lopun häviäminen sivulla 11. Info päättyy kesken tavun eikä jatkoa löydy. Infosta puuttuu mm. ajo-ohjeiden loppu, maksuohjeet osallistujille.

[Nostan KESÄPÄIVÄT 2008 -säikeen esille ja laitan puuttuvat tiedot siihen. Toki kaikille jo ilmoittautuneille tiedot välitetään ensisijaisesti muita teitä.]
98. Bella17.6.2008 klo 22:12
Tuli sopivasti tänään postiluukusta.
Mukava saada sateisen Jussin seuraksi.

Kaikille oikein nautinnollista Juhannusta!
99. [mäkistartti]17.6.2008 klo 23:19
[Kai tämä uutukainenkin sentään ansaitsee oman säikeensä, "Sanaseppo 2/2008", jossa tarkastellaan sitä nimenomaista numeroa. Kun tämä säie nääs on niin yleisluontoinen. - Nimittäin tuli se mullekin tänään (suurkiitos, juhannus pelastettu!), ja nyt vasta tässä sitä alustavasti kieli pitkällä selailen "kuin Pirunsaaren vanki pornolehteä". En siis nyt tohdi itse sellaista nimikkosäikäystä perustaa, kun ei vielä irtoa mitään punnittua puhetta tämän tiimoilta. - Mutta perushyvältähän tuo pikasilmäyksellä näyttää minun makuuni. Ekana pitää tässä alkaa tutkailla ed. numeron ratkaisuja, kun sinnekin jäi pari hämärää tai täysin ratkaisutonta paikkaa; niin aina, meikäläisen kohdalla...]
100. Eki17.6.2008 klo 23:33
Se on täytetty!
101. Eki18.6.2008 klo 00:57
Lähettäjä: Henry 18.6.2008 klo 00:25
"Minä näen Sanasepon sitten kun Juhani Heino tulee kyläilemään. Koskahan joku Seurassa keksii, että näytekappaleet tulisi lähettää pyytämättä ja tilaamatta alan kustantajille. Olisi se ainakin edistystä toimintatavoissa."

Minä olen maksatuttanut Pelikaanien kustantajalla kymmenkertaisen jäsenmaksun, joka on yritysten tukimaksu, siis alle 200 euroa. Sitä vastaan saa lehtiä plus puolen sivun mainoksen vuodessa, jonka olen useimmiten unohtanut käyttää hyväksi. Nytkin piti panna tästä Pelikaanien 15-vuotisjuhlasta, mutta ihan vilpittömän typerästi unohdin asian, kunnes lehti oli painossa. Että semmoinen bisnesmies tässä ollaan.

Tällaisista Henryn tekemän kaltaisista ehdotuksista keskustellaan seuran hallituksessa aika ajoin. Muun muassa oli ehdotettu, että kaikki antiikin ja nykyajan SM-mitalistit olisivat ikuisesti vapaajäseniä. Hallitus ei asettunut tätä asiaa puoltamaan.

Hallituksen tekemien päätösten kanssa voi toki olla eri mieltä, mutta se on jäsenistön valitsema hallitus. Varmasti tyhmiäkin päätöksiä on tehty ihan kroppakaupalla.
102. Matti18.6.2008 klo 09:47
Kroppakaupalla taitaa olla vielä hirveästi enemmän kuin roppakaupalla :-)
103. Eki18.6.2008 klo 09:59
Massakin on massa vielä Etelä-Afrikassa... (Eppu Normaali: Taivaassa perseet tervataan). Hallituksen miehistön puoleisessa osassa sitä massaa myös edelleen on, kroppakaupalla. Parempi että tyhmät päätökset tehdään massalla kuin päällä.
104. Eki18.6.2008 klo 10:00
Sehän on tietenkin kappaleesta Afrikka sarvikuonojen maa.
105. TJV18.6.2008 klo 10:17
Olen niin epänormaali, etten noista Normaaleista pysty
sanomaan mitään.

Roppa kuuluu kuitenkin joskus Matilla (Hautamäki) jääneen
taakse, tai oienneen liikaa. Erään tv-kommentaattorin mukaan.
106. corona24.6.2008 klo 14:50
Otsikon vierestä!

Ekin esille tuoma sarvikuono on esiintynyt ammoisina aikoina myös ristikoissa sitaattien sisällä. Toisin sanoen hän, kuka tietää mitä tämä eläinhahmo symbolisoi, on päihittänyt Googleni (Opera).

ratkaisusanassa on 10 kirjainta

p.s. Tiedän vastauksen annetun ratkaisun perusteella.
107. RA26.9.2008 klo 23:41
Nostan tämän etusivulle, niin ei sotketa HS 2503-säiettä enempää kuin tuli jo sotkettua.
108. RA26.9.2008 klo 23:47
Sanaseppo on Sanasepot ry:n jäsenlehti. Jäseneksi ilmoittautuminen tapahtuu spostitse

siht@sanasepotpistefi

Muista laittaa ilmoittautumiseesi omat yhteystietosi!Äskettäin liittyneille postitetaan tuorein numero ja jäsenmaksulippu.

***
Sanaseppo 3/2008 on poikkeuksellisesti myös ostettavissa irtonumerona Helsingin Kirjamessuilla
23.-26.10.

***

Sanasepot ry:n jäsenmaksu on 17,-
Alle 18-vuotiaiden ja 65 vuotta täyttäneiden 13,-

Sanaseppo-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa
109. pelaaja26.9.2008 klo 23:56
RA,
tehty, kits
110. Owlie28.9.2008 klo 13:59
RA, kiitos tiedoista. Tehty. Huom. spostini ei toistaiseksi toimi :(
111. RA28.9.2008 klo 14:35
Täydennän Sanaseppo-asioita:

JÄSENASIAT:

** puh. (iltaisin): 09-8742034
** sposti: siht@sanasepotpistefi
(@-merkin jälkeen loppuosaan piste-sanan paikalle . )

***

Lähiaikoina liittymällä ehtii saada Sanaseppo 3/2008 -lehden. Jäsenmaksulippu tulee lehden mukana. 1.10. jälkeen maksetut jäsenmaksut kirjautuvat vuoden 2009 jäsenmaksuiksi.

***

Sanaseppo-lehdestä kiinnostuneet voivat (sitoutumuksetta) pyytää y h d e n näytenumeron. Mutta vain yhden! ;-)
112. Marco Poloinen3.10.2008 klo 14:47
Tulihan se! Nimittäin Sanaseppo 3/08. Pikaisesta ensivilkaisusta jäi mukava jälkimaku, semmoinen viipyilevä, joka houkuttelee...
113. Marco Poloinen3.10.2008 klo 14:52
.. hapokkuus vaatii tarkempaa analyysia..
114. Marco Poloinen3.10.2008 klo 15:09
..ja se taas taitaisi onnistua parhaiten ihan omassa säikeessä. (Tämä kun taitaa olla enemmänkin sellainen yleisSanasepposäie..eikä noita kaikkia aikaisempia mielipiteitä kovin hyvillä mielin edes lueskele)
115. Hemuli3.10.2008 klo 16:00
18.6. yösydännä ja seuraavana aamuna Eki ja Marco iloittelevat sanalla "kroppakaupulla".

Siitäpä juolahti mieleeni - eikä se takuulla säikeeseen kuulu -
jokin aika sitten paikallislehtemme nuoren toimittajan ihkasen tosisssan käyttämä ilmaus "klönttisumma".
- Minun "klönttini" on aika limainen, hänen kai ei.
116. [RA]3.10.2008 klo 16:05
[Näppäimistössä k ja l ovat vierekkäin. Oliskohan uudissanan synnyllä jotain tekemistä tuon kanssa.]
117. HT3.10.2008 klo 16:43
Lienee toimittajalla mennyt könttä ja klöntti sekaisin, ei kai siinä muusta ole kysymys.
118. [RA]3.10.2008 klo 16:51
[Niinpä. Samaan tapaan kuin minä kirjoitin joku aika sitten ILJE (sotku sanoista ilve ja elje).]
119. HT3.10.2008 klo 17:46
Sattuu sitä paremmissakin piireissä. Sauli Niinistö valittiin puolueensa puheenjohtajaksi vuonna 1994 ja heti valintansa jälkeen hän oli niin tohkeissaan, että käytti sanaa "peeveleesti", joka luonnollisestikin on risteymä sanoista "peevelisti" ja "penteleesti". Naureskeli myöhemmin lipsahdustaan. Ei ole moista juuri tavattu ennen eikä jälkeen tuon tapahtuman: Google löytää nettikeskusteluista kahdeksan osumaa, joista ensimmäinen on vuodelta 2003.
120. tapsa3.10.2008 klo 22:56
kaikista viilattavista pilkkuvirheistä huolimatta; tervetuloa Sanaseppojen jäseneksi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *