KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > CORELDRAW4

3954. coreldraw4

Ippanaksi26.4.2008 klo 20:02
Kertokaapa kuinka saan käyttöön pyyhekumin,kun pitäisi ruudukosta saada väliviivoja pois.Kaikkia muita objekteja esim valokuvia pyyhkii kyllä mutta ruudukkoa ei suostu pyyhkimään.
2. mor26.4.2008 klo 20:20
Muistaakseni pyyhekumi ei todellakaan toimi ruudukoissa. Samassa valikossa pyyhekumin kanssa oleva veitsen näköinen härveli sen sijaan toimii. Sillä saa viivasta poistettua kahden muun viivan välissä olevan osan.
3. Täyttäjä26.4.2008 klo 22:25
Osta tiimarista kumeja. kyllä se siitä
4. Ippanaksi27.4.2008 klo 05:51
kiitos avustasi mor,kokeilen tuota keinoa ensi tilassa,mutta corelin ohjekirja kyllä väittää että pyyhkiminen onnistuu kun purkaa ryhmityksen,ei vaan minulta onnistu.Kirjassa on kuvakin pyyhitystä ristikosta.
5. Ippanaksi27.4.2008 klo 07:30
Mor..Se veitsi oli sata parempi kuin pyyhkäri,kiitos vinkistä.
6. MM27.4.2008 klo 09:04
Ehkä helpoimmin ja vikkelimmin ruudukosta turhat väliviivat saa poistettua poistamalla vierekkäiset ruudut (shift pohjassa, klikkaat hiirellä ruudut aktiivisiksi ja delete). Tai pystysuunnassa poistettavan väliviivan ylä- ja alapuoliset ruudut.
7. Henry Haapalainen27.4.2008 klo 17:45
Kyllä ohjelmasta löytyy oikea ja helpoinkin tapa:

- Valitse Kohdista objekteihin toiminto.

- Valitse neliönpiirto työkalu ja tee ristikkoon jonkin ruudun kulmasta aloittaen haluamasi kokoinen alue ja ja maalaa se valkoiseksi. Uuden alueen alle jäävät viivat ovat kadonneet, ja viivat ovat täsmälleen oikeissa paikoissa. Uuden alueen voit tarvittaessa poistaa painamalla deleteä.

- Muista poistaa Kohdista objekteihin toiminta käytöstä, kun et sitä enää tarvitse. Muuten se häiritsee objektien siirtoja paikasta toiseen.
8. kari kämäräinen27.4.2008 klo 18:00
Minulla on varmaankin erilainen ruudukkopohja kuin muilla, sillä minä valitsen vain viivan ja deletoin sen. Muuta ei tarvitse. Tiedä sitten, onko se helpoin tapa...
9. MM27.4.2008 klo 19:21
Nooh, unohtakaa edellinen kommenttini, kun kerran Henryn tapa on se oikea ja helpoin.
Mainitsin vain yhden tavan jolla ei tarvitse erikseen asetuksia vaihtaa, päälle piirrellä ja työkaluja vaihdella, vaan ikävästi vain hiirellä klikkailemalla vaikka L:n mallisesta vihjeruudusta pois nuo turhat väliviivat.
10. Antti Viitamäki27.4.2008 klo 21:26
Kyllä minäkin, nyt kun olen Corelia opetellut, totesin hyvin nopeasti tuon MM:n tavan näppärimmäksi. Kun on kerran tehnyt tietyn kokoista ristikkoa varten pohjatiedostoksi sopivan kokoisen ruuturyppään, niin uuden ristikon pohja syntyy kätevästi poistamalla valkoiset ruudut haluamiltaan kohdilta.

Jos vihjealueet (eli ne kohdat joista valkoiset ruudut on poistettu) haluaa jonkin muun väriseksi, tarvitsee vain vaihtaa ruutujen alla olevan, koko ristikon kokoisen suorakaiteen väri.

Tuo uuden pohjan tekovaihe kestää minulla noin kaksi minuuttia: klikkaus, delete, klikkaus, delete... Minun on vaikea kuvitella, mikä olisi Corelilla tehokkaampaa ja näppärämpää - mutta tietenkin jokainen löytää itse sen mukavimman tavan.
11. JPQ27.4.2008 klo 23:25
Mikähän skandeja vaivaa tässä foorumissa näkyy kysymysmerkkeinä ? ja pitänee joskus kysyä erillisenä ketjuna miksi tämä laatijoiden suosikki.
12. JPQ27.4.2008 klo 23:25
no oman viestini skandini näkyy ok.
13. Antti Viitamäki27.4.2008 klo 23:48
Hmmm... Minun nähdäkseni sinun viestisi skandit ovat ainoat jotka eivät ole ok. :-) Ehkäpä koneesi on kirottu? ;-)
14. Henry Haapalainen28.4.2008 klo 00:36
Juu, kaikki saavat käyttää parhaaksi katsomiaan keinoja. Minä vain kerroin sen ainoan oikean tavan, joka ei johda sotkuihin sitten kun opettelette käyttämään esim. kuvien muotorajausta ja muita Corelin upeita ominaisuuksia.
15. JPQ28.4.2008 klo 01:58
Antti Viitamäki: outoa.
16. MM28.4.2008 klo 07:16
Ihan pikkasen jäi nyt kaivertamaan, että mitäköhän sotkua on tullut sähelletyksi ja mitä upeita Corelin ominaisuuksia on menettänytkään, kun en tuota Henryn ainoaa ja oikeaa tapaa käytä pohjan teossa?
Muotorajaus on toki näppärä ominaisuus joissain tapauksissa, mutta itse sitä harvemmin ristikonteossa tarvitsen.

Pikku vinkki Henkalle;
Ei sinun tarvitse tuolla omalla systeemilläsi niitten turhien viivojen päälle erikseen mitään suorakulmioita piirtää, vaan valitse klikkaamalla kaikki ne ruudut (shift alaspainettuna) joiden päälle haluat sen yhtenäisen vihjetilan, ja paina ylävalikosta "Weld(sulauta)". Varmasti nopeampi ja helpompi tapa, vaikkei olekaan se ainoa ja oikea..
17. Henry28.4.2008 klo 13:06
Ok, unohdin että jotkut käyttävät Corelia vain ristikkopohjien tekemiseen. Puhuttiin siis ihan eri asioista.
18. MM28.4.2008 klo 14:24
Ippanaksi kyseli ruudukon muokkaamisesta.
Mor vastasi yhden keinon ruudukon muokkamiseksi.
MM antoi yhden vinkin ruudukon väliviivojen poistamiseksi.
Henry Haapalainen kertoi oikean ja ainoan keinon väliviivojen poistamiseksi.
Kari Kämäräinen kertoi miten itse poistaa väliviivat ruudukostaan.
Antti Viitamäki kertoi tapansa poistaa väliviivat ristikkopohjastaan.

"Puhuttiin siis ihan eri asioista"
19. Antti Viitamäki28.4.2008 klo 16:42
Niin, ainakin minä siis teen nykyään Corelilla valmiiksi asti ristikkoni. Kätevimmin olen huomannut homman toimivan näin:

Kutakin erikokoista ristikkomallia varten teen yhden kerran valmiin peruspohjan, esim. 23x18 ruutua. Laitan gridiksi 1 x 1 cm (vaikkei tälläkään ole sinällään kauheasti merkitystä), sitten kytken päälle snap to grid -toiminnon, teen yhden valkoisen ruudun jolla on mustat reunat ja monistan sitä kunnes rypäs on valmis. Tällaisen ryppään tekemiseen menee minuutti. Sitten teen ristikolle pohjalaatikon jolla on hieman paksummat reunat.

Kun alan piirtää uutta ristikkoa, otan tuon valmiin ryppään ja napsin siitä pois ne ratkaisuruudut joita ei tarvita - siis ne jotka ovat vihjealueita. Joka ristikolle olen tavannut vaihtaa ison pohjalaatikon värin.

Vihjeet - siis piirrokset ja tekstit - teen ja sijoittelen kuvaan niin kuin millä tahansa vastaavalla ohjelmalla.

Osan vihjekuvistani saatan laittaa tahallani "tulvimaan" hieman yli vihjetilan reunojen. Se antaa ristikolle mielestäni mukavan eläväisen ilmeen. Nämä kuvat laitan layeriin, joka on ruudukko-layerin päällä.

Joskus saatan tehdä piirroksen, jonka pitäisi joiltakin osin jäädä ratkaisuruutujen alle. Ne minä yksinkertaisesti laitan layeriin joka on ruudukko-layerin alla. Piirroksesta näkyy silloin tietenkin vain ne osat jotka ovat vihjetilan rajojen sisäpuolella.

Muunlaista tarvetta en ole vielä keksinyt Corelille. Corelissa on käytännöllistä se, että kun kuvat (piirrokset) ovat vektorimuotoisia, ne ovat aina yhtä tarkkoja, käytti niitä sitten suurina tai pieninä.

Valokuvia käytän vain pääkuvissa, koska ne minun mielestäni ovat ruudun tai parin kokoisissa vihjetiloissa vähän suttuisia. Mutta olettaisin kyllä pärjääväni valokuvien kanssa aivan noilla samoilla metodeilla.

Epäilemättä tietoni Corelin kaikista mahdollisuuksista ovat vielä pienet, mutta tälläkin tavalla saan aikaan omaa, uskoakseni melko vaativaa silmää miellyttäviä tuotoksia.

Toivottavasti en missaa mitään järisyttävää - mutta tällä hetkellä näkisin, että ainoa tekijä joka hidastaa ristikontekoprosessia olen minä itse. :-)
20. MM28.4.2008 klo 18:27
Melkolailla samoin metodein omat teelmykset pykään kuin Viitamäen Anttikin, mutta pohjaruudukon teossa käytän Corellin omaa ruudukkotyökalua.

Oma variaationi pohjantekoon kokoon 18x23;

Aluksi vedän apuviivat mitta-asteikolta vaakaan ja pystyyn lähelle "paperin" ylä- ja vasempaa reunaa.
Mitta-asteikon vasemmasta yläkulmasta vedän 0-kohdan tarkasti apuviivojen risteykseen.
Vedän toiset apuviivat mitta-asteikon kohdille vaakaan 18cm ja pystyyn 23cm.
Raksin aktiiviseksi kohdan "Wiew/Snap to guiderlines".
Valitsen ruudukkotyökalun ja annan ruutujen määriksi vaakaan 18 ja pystyyn 23.
Vedän nurkasta ruudukon apuviivoille, annan ruuduille valkoisen värin, viivojen paksuuden ja puran ryhmityksen.
Lopuksi teen ruudukon pohjaksi värillisen suorakulmion paksummilla reunaviivoilla, jonka käskytän koko ruudukon taakse.
21. Henry1.5.2008 klo 01:50
Käyn näillä sivuilla vain satunnaisesti. MM:lle: jos Corelia käyttää ristikkopohjan tekemiseen, voi käyttää monia eri keinoja, eikä "vääristäkään" keinoista ole haittaa. Minä todellakin ymmärsin alkuperäisen kysymyksen väärin. Sorry.
22. Pete2.5.2008 klo 04:29
JPQ saanut ilmeisesti skandit jo näkymään oikein, mutta kommentoidaan nyt, jos muillakin ongelmia. Siis eihän nuo JPQ:n käyttämät skandit ole vääriä, mutta useimmat vaan käyttävät eri merkkikoodausta, joten joillakin ne aina näkyy "väärin".

Ongelmahan on se, että sivuston täytyisi kertoa käytetty merkkikoodaus, mutta nämä sivut sitä ei tee, joten kaikki arvaukset ovat yhtä hyviä. Useimmat käyttävät kai ISO-8859-1 koodausta, jotka sisältävät vain 256 merkkiä. Esim. ISO-8859-1 ei sisällä mm. hattu-s:ää, joka kuitenkin on varsin yleinen nimissä.

JPQ:n merkit olivat Unicodea (UTF-8 koodaus), jolla pystytään esittämään käytännössä kaikki tarvittavat merkit. Suosittelisin, että se otettaisiin näillä sivuilla virallisestikin käyttöön, vähenisi arvailut ja "oudommatkin" nimet voidaan kirjoittaa oikein, jopa siten että ne näkyvät muillekin oikein. Tai ainakin laitetaan jokin merkkikoodaus käyttöön.

Sivujen doctypekin on muuten väärä.
23. Eki2.5.2008 klo 09:31
Et taida olla šama Pete, joka on koodannut nämä šivut.

Minulla ainakin š:t näkyvät, en tiedä muista. Doctype on ihan hepreaa. Täytyy ottaa šelvää.
24. IiKoo2.5.2008 klo 10:01
Sivun Doctype ainakin on tosiaankin päin seiniä. Selaimet näyttävät tätä sivustoa siis ns. quirks-moodissa, jolloin asiat voivat toimia taikka eivät.

Lisäksi tälle sivustolle ei ole määritelty merkkikoodausta ollenkaan.
25. Taata2.5.2008 klo 16:49
Joo ei saa tekstiriveilläkään kirjoittaessa käyttää itse tavu-
tusviivoja, kun kansalaisilla käytössä höyrykautisia vehkeitä.
Täällä ei taida meillä olla mitään todellisia ongelmia, joista
voisi valittaa. Johtuu ehkä siitä, kun on muutakin elämää
kuin nämä sivut. Pitänee kuitenkin miettiä, jos keksisi jotain
huomauttamista...
26. JPQ31.5.2008 klo 04:35
Pete: mulla skandit taas kusi välillä ja firefoxia käytän noh nyt taas Ibrowsea (AmigaOSin selain) Morphosilla. Tässä joidenkin sivujen skandit mättää ja moni muu mutta ainakin toiminta tasalaatuista ei arpovaa kuten firefox nykyään tuntuu mulla olevan et epävakautunutkin oudosti. tai eräät sivut kaataa ennen ei tuntu mikään kaatavan.
27. Henry Haapalainen3.6.2008 klo 01:52
Tiedoksi kaikille joilla on CorelDraw 7 tai vanhempi. Jos olette hankkineet uudehkon tulostimen, olette varmaan huomanneet että värit ovat mitä sattuu.

Kirpun toimituksessa tämä jouduttiin opettelemaan kantapään kautta. Selvisi että vanhat Corelit eivat ole yhteensopivia nykyisten tulostimien kanssa. Ensin hankittiin huippukallis tulostin, mutta ongelma ei poistunut. Sitten ostettiin CorelDraw X3, ja oikeat värit löytyivät. Se kallis tulostin saatiin palautettua, koska kyseessä oli myyjän virhe. Tämä oli tietokonekauppiaallekin uusi asia.
28. MM13.6.2008 klo 11:02
Jos käytössänne on vanhempia CorelDrawin versioita, ja hankitte jostain syystä koneenne käyttöjärjestelmäksi Windows Vistan, niin lompakon on hyvä olla tiineenä.
Versio 12 ainakin Vistassa nyki, pätki ja tahmasi niin, että oli pakko hankkia Corellin uusin X4-versio "vista logolla", että kaikki toiminnot jouhevasti pelaisivat.
Ja sama juttu PhotoShopin kanssa, vain uusin versio C3 toimii moitteetta tuossa Visvassa.
29. Henry14.6.2008 klo 13:45
Data-kauppias Keuruulla haukkui Vistan perin pohjin. Kysyin miksi sitten uusien tietokoneiden mukana myydään Vistaa. Siihen kysymykseen hän levitteli käsiään, eli ei tiennyt syytä.
30. JPQ15.6.2008 klo 23:35
Vistaa myydänä koska tietyt tahot väittää että toimii paremmin musa ja graffa käytössä ainakin tosi tuskaa. itsellä on xp pro joka paras windows sanoisin.
31. Juha N24.5.2009 klo 12:04
Antti V neuvoi tuolla edellä:

"Kutakin erikokoista ristikkomallia varten teen yhden kerran valmiin peruspohjan, esim. 23x18 ruutua. Laitan gridiksi 1 x 1 cm (vaikkei tälläkään ole sinällään kauheasti merkitystä), sitten kytken päälle snap to grid -toiminnon, teen yhden valkoisen ruudun jolla on mustat reunat ja monistan sitä kunnes rypäs on valmis. Tällaisen ryppään tekemiseen menee minuutti. Sitten teen ristikolle pohjalaatikon jolla on hieman paksummat reunat.

Kun alan piirtää uutta ristikkoa, otan tuon valmiin ryppään ja napsin siitä pois ne ratkaisuruudut joita ei tarvita - siis ne jotka ovat vihjealueita."

Minulla on nyt CorelDRAW free trial 15pv käytössä, ja yritän nyt edetä Antin neuvojen mukaan.

Yhymm, tuosta siis varmaan valitaan "gridiksi" (minulle vieras käsite) haluttu koko, olkoon se 11 x 11 mm. Ahaa, tuolla on snap-valinta ja sieltä snap to grid -toiminto.

Mutta mitäs sen jälkeen? Miten se ruutu tehdään, jota voidaan ruveta monistamaan? En löydä sopivia komentoja. Ja miten saan luotua just 22x17 tai 23x18 ruudukkopohjan?
32. Jukkis24.5.2009 klo 14:34
Kokeilin kanssa OpenOfficella, ja meni suunnilleen samalla vaivalla kuin Excelillä. Mutta kun on Exceliin tottunut, niin ehkä Excelillä meni hiukka kätevämmin.

Sitten kokeilin tuota Inkscapea. Kun en ole pahemmin tämmöisiä vektorigrafiikkaohjelmia käyttänyt, viimeksi varmaan jotain Designeriä joskus 15 vuotta sitten, niin oli siinä hiukka ihmettelemistä, mutta kyllä silläkin homman sai tehtyä.

Varmaankin jos rupeaisin ristikkoja laatimaan, jatkaisin tuolla Inkscapella, kun siinä näyttäis olevan käytettävissä semmoisia työkaluja, joilla pienen harjoittelun jälkeen luultavasti saisi asiat tehtyä kätevämmin kuin taulukkolaskentaohjelmilla.

Tämmöisen pikaperehtymisen jälkeen voi todeta, että ehkäpä asian tekninen toteuttaminen ei nykyään ole suurin ongelma ristikoiden laatimisessa.
33. Jukkis24.5.2009 klo 14:35
Mun piti tuo edellinen kyllä laittaa tuonne "Jotta kauan eläisimme ja tusseista lopullisesti pääsisimme" -säikeeseen, mutta en huomannut vaihtaa säiettä ennen kirjoittamista.
34. kp24.5.2009 klo 14:44
tuo ruudun teko löytyy kun ava arrange siitä transformations ja siitä position siinä mittataulukko vaakaan ja pystyyn mitta pitää olla mm
35. kp24.5.2009 klo 15:00
edellinen siis corelilla
36. Juha N24.5.2009 klo 15:01
kp, kiitos, etenin arrange > transformarion > position, mutta se mittataulukko ei valitettavasti ole aktiivinen vaan näkyy vaan harmaana hahmona joka ei ota vastaan komentoja.
37. kp24.5.2009 klo 15:16
niinpä kun se on kokeiluversio
38. kp24.5.2009 klo 15:17
kun otat googlella corel niin huomaat että hinta on 700 ekee
39. kp24.5.2009 klo 15:18
siis muutaman ristikon hinta :)
40. Harrastelija24.5.2009 klo 15:22
Siirry suosiolla taulukkolaskentaohjelmaan, jos olet edes joskus sellaista käyttänyt. Ruudukon teet muutamassa sekunnissa, muutamalla näpäytyksellä. Varmaan niin tekevät piirto-ohjelmien käyttäjätkin. Omaksuminen vaan vie aikaa, jos ei ole minkäänlaista piirto-ohjelmaa ennen käyttänyt. Itse en ainakaan älynnyt ollenkaan, mistä lähteä liikkeelle, kun latasin yllämainitun Inkscapen.

Ylläoleva teksti ei tarkoita, etteikö CorelDraw:lla ja muilla piirto-ohjelmilla saisi hyvää jälkeä nopeasti. On vaan helpompi omaksua sellainen ohjelma, jonka tyyppistä on ennen käyttänyt. Mukavaahan se tietenkin on uuttakin opetella, ei silti! :-) CorelDrawn hinta näyttää kyllä melko hurjalta!
41. kp24.5.2009 klo 15:26
corelilla vaan saa tekstin kirjoitettua suoraan ruutuun ja samoin kuvan aseteltua. mutta jokainen tekee omalla tavallaan.
42. Harrastelija24.5.2009 klo 15:34
Tekstikehyksellä taulukkolaskentaohjelmassakin saa tekstit sijoitettua ruutuun ihan näppärästi. Samoin kuvat voi siirtää ja muokata koon ihan vaivattomasti. Mutta kuten kp kirjoitti: jokainen tekee omalla tavallaan.
43. Juha N24.5.2009 klo 15:36
Kiitos ohjeista, täytyy katsastaa mikä on käyttökelpoisin. Minulla helposti tyssää siihen että en tiedä miten käyttää työkaluja.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *