KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 3/2008

3942. Punainen Pelikaani 3/2008

RA19.4.2008 klo 11:52
Kukas on jo ehtinyt uusimman PuPen sivulle 15, Pertti ja Päivi Malon ristikkoon?

Ristikko on täynnä, mutta ei sytytä vasemmassa alanurkassa oleva vihje:

MM I
<-

Varovaisia lisävihjeitä, kiitos, miksi siitä tulee se ratkaisusana (5)?
2. RA19.4.2008 klo 13:49
No niin. Tajusinkin jo.

SE nuolimerkki voisi olla sijoitettuna juuri niin kuin tuossa yllä. Ristikossa se on keskemmällä.
3. RA19.4.2008 klo 13:51
Eiku. Ei sittenkään. :-D
4. RA19.4.2008 klo 14:00
Olisiko:

<-
MM I
<==
5. Libero19.4.2008 klo 14:32
RA: Osaisinpa olla nyt varovainen. Vihjeessä on mielestäni tuo I vikapaikassa.
6. Seppo19.4.2008 klo 14:45
Minustakin tuo Liberon tulkinta on oikea, I pitäisi olla äMMien toisella puolella ja nuoli koko ryhmän alla ottaen huomioon, että vaikeus on vain kahden tähden tasoa.
7. RA19.4.2008 klo 14:51
Just tuota tarkoitin; Joko I on väärässä paikassa tai sitten vihjeen tulisi olla esim. muotoa:

<-
MM I
<==
8. RA22.4.2008 klo 23:38
Sitten sivulle 16 ja Auri Saaren ristikko:

Pääkuvan vieressä, oikealle vaakaan lähtevän pääkuvalauseen vihreän nuolen alla on "viivoja" + sitten jotain, mitä en hahmota + piirros.

Jos olen oikein ratkonut, niin koko tuosta vihjepaketista tulee 4-kirjaiminen ratkaisusana, johon pelkkä piirros olisi riittänyt.

Mikä jippo siinä on? Vai joku virhekö?
Varovaisia lisävihjeitä taas, kiitos!
9. pösilö23.4.2008 klo 11:07
Ei ole ahnehdittu, vaan naattien täytelty verkkaiseen tahtiin.
Parhaat kicksit on tähän mennessä tarjoillut Kämäräisen kaskpuolonen savolaisvenkoilu.Loistavimpina vihjeinä mainittakoon Asikaisesta mieleen ja pitkä juhlapäivä. Nerokkaita!
Olisikohan ristikko pitänyt utamimpia varten varustaa lisämaininalla "vastuu sirtyy ratkojalle".
Itselläni ei huumorintaju tosin ollut kertaakaan pettämässä, vaikka muutamat vihjeet olivat niin ei-informatiivisia tai hämääviä. Muutama esimerkki: LYPSÄJIÄ, navetassakin lienee yleensä lypsäviä. JANOISELLE ja VÄRITÖN saattavat aiheuttaa jollekin kulmien kohotusta.
Vihje Karille: Kun seuraavan kerran panet ristikkoosi TAOS tai ALASIN, laitapa vihjeeksi "ei kellu".
-IES aiheutti minulle ylimääräsitä päänvaivaa, mutta järkeilin sen niin, että viiva viittaa yhdyssanaan
ja puuttuvaa kirjainta ei ollut vihjeytetty ollenkaan. Meniköhän oikein?
Vaikka en yleensä ulkoasulle niin paljon painoa laitakaan, niin kyllä siitäkin muutama bonuspiste on annettava!
10. Jaska23.4.2008 klo 17:08
RA, AS:n ristikossa ei jippo, vaan virhe. Ehkä laatijalla ollut reen sijaan alunperin yhdyssanavihje, jonka peruja se sotkukin on. Jäänyt siis tarkastajaltakin huomaamatta.
11. Jaska23.4.2008 klo 17:13
Kauhistus, se vain lipsahti. Pahoittelen kovasti. Mutta onneksi joka ratkoja sen avittamattakin tietää. Ristikossa ehkä muutenkin toinen tähti liikaa?
12. Neuvoton23.4.2008 klo 18:57
Olen jo pitkään epäillyt, että vaimoni on uskoton.
Usein käy niin että kännykkä soi toistuvasti ja hän
vain vilkaisee puhelimeen ja katkaisee soiton vastaamatta
siihen. Hän on usein "tyttöjen" kanssa ulkona, ja
kun kysyn keiden tyttöjen, on kyseessä aina joku 
työkaveri jota en tunne.
Olen yrittänyt seurata ikkunasta kun hän palaa taksilla
kotiin, mutta hän kävelee aina viimeisen korttelivälin ja
minä ainoastaan kuulen kuinka auto ajaa matkoihinsa. 
Mahtaako olla taksikaan?
Pari päivää sitten halusin tarkistaa kellonajan hänen
kännykästään, ja hän sai siitä huutoraivarin kiljuen
ettei hänen kännykkäänsä saa koskea ja että minä kyylään. 
En ole halunnut kovistella häntä tästä asiasta ja luulen
etten edes halua tietää totuutta asiasta, mutta eilisiltana
päätin kuitenkin tarkistaa tilanteen.
Jäin väijyyn asuntomme lähellä olevaan puistikkoon pensaan 
juurelle maastopuku päällä ja ase kädessä. Pitkähkön
odottamisen jälkeen lähistölle pysähtyikin mersu jossa
vaimoni suuteli kiihkeästi minulle täysin tuntematonta miestä.
Siirryin piiloon oman autoni taakse, etteivät he havaitsisi minua. 
Siinä kyykkiessäni huomasin mersumiehen auton hattuhyllyllä olevan Punainen Pelikaani 3/2008-lehden.
Uskaltaisinko minä teidän mielestänne kysyä vaimoltani miehen puhelinnumeroa, jotta voisin kysyä apua muutamaan auki jääneeseen kohtaan?
13. Anneli23.4.2008 klo 19:22
PuPen sivu 15 ristikosta minäkin kysyisin.Pääkuvasta lähtevän ekan pitkän sanan toiseks viimeisen kirjaimen kohdalla on vihjeenä äiti.Sain siihen erään jumalan äidin,mutta toinen kirjain ei kyllä sovi pääkuvan kanssa.Olenko ihan pihalla?Muuten ristikko täynnä!
14. Seppo23.4.2008 klo 19:24
Neuvoton, uskoisin, että lähes kaikki Pelikaanien ratkojat ovat sen verran sosiaalisia ihmisiä, että heiltä varmaankin voi tuollaistakin asiaa varovasti kysäistä. Helpommin saat puhelinnumeron kuitenkin Autorekisterikeskuksesta sen mersun rekisterinumeron perusteella ;-)
15. Libero23.4.2008 klo 19:55
Anneli: Vihjeen ÄITI (4) ratkaisusana syntyy melko hauskasta ajatuskuviosta.
16. Anneli23.4.2008 klo 20:18
Libero,kiitos ratkaisu löytyi!
17. Lauri Kultti24.4.2008 klo 06:43
Lehti olisi muuten valmis, mutta (tietysti) löytyy muutama kohta, jotka odotuttavat valaistumistaan. Sivujen 18-19 Malojen aukeamasta kummastuttaa sivujen taitteessa neljäs rivi alhaalta oleva säihkyvän ristin (?) kuva. Kyllähän siitäkin ratkaisusana tuli, mutta yhteys jää vielä hämäräksi. Sivun 28 Asikaisessa vasemman alakulman alhaalta kolmas ratkaisusana vaakaan on toki ihan hyvä sana, mutta vihjeen kuva jää minulle aukeamatta. Sivun 29 Viitamäessä peräti kaksi kohtaa odottavat ymmärrykseni päivittymistä...... Jaaha, tässä kävikin vanhanaikaisesti eli tässä jurnuttaessani toinen kohta kolahtikin tajuntaan. Eli vain yksi kohta enää askarruttaa: oikeassa alakulmassa.... Hmm, tämähän alkaa vaikuttaa suunnitellulta, mutta niin siinä vain kävi, että toinenkin kohta valkeni. (No, sainpa aikaiseksi tajunnanvirtatekstiä, mikä ei ehkä ole lukijan etu!!) Lopulta Pallosen aukeamassa sivuilla 30-31 jäi oudoksuttamaan vasemman alakulman AROT. Vihjeen ja vastaussanan idea lienee selvä, mutta eikö se ratkaisusana ole aika outo. Turhahan sitä googlesta on katsoa, koska olen ollut huomaavinani, että mille tahansa neljän kirjaimen jonolle sieltä kyllä löytyy jokin merkitys.

Yksittäisistä ristikoista täytyy kehaista Hakosen hauskaa ideaa. Tällä kertaa Viitamäki oli vaikein. Välillä tuntui, että Antti onkin käyttänyt piilolaatijaa, sillä yleensä nämä Antin teokset aivoituksineen aukeavat aika juoheasti. Tällä kertaa takkusi todella pahasti. Alaosa pisti viimeiseksi hanttiin. Pitänee paljastaa ne kohdat, joihin yllä olevassa kappaleessa viittasin: VEROTON KAUPPA ja SULLA YKSI PERHEELLE?.
18. T.Avis24.4.2008 klo 09:56
Tuo loistava risti lienee tietyn yrityksen logo
19. Tuomas L.24.4.2008 klo 14:34
"Sulla yksi perheelle" on kieltämättä varsin vaikea vihje. Avain: muuta ratkaisusana yksikköön ja mieti, miten läheiset, kuten perhe, voisivat sellaista kutsua. Itseltäni jäi tajuamatta pitkän ratkaisusanan vihje OLEN NÄHNYT KAIKKI! + piirros; tekstillä on toki väljä yhteys ratkaisusanaan, mutta mitähän tuo piirros tarkoitti? Toisaalta ratkaisusana liittyy minulle ehkä kaikkein vieraimpaan aihepiiriin, eli ehkä vihje on selvempi alaan vihkiytyneille.

Puuttuuko Hakosen ristikosta yksi vihje? Vasemman alanurkan neljäs pystysana vasemmalta on sellainen, jolle en löydä vihjettä. Pelikorttien kuva tosin on sekä sen että viereisen sanan yläpuolella, mutta en keksi sen yhteyttä ratkaisusanaan.

Loppuaukeamasta muutama havainto... Vihjeen KAHDESTA voi ymmärtää sen ilmeisemmän idean lisäksi myös toisella tavalla, tavallaan ratkaisusanan "metavihjeenä". Itse ymmärsin sen ensin niin. AROT-vihjeen ratkaisusana lienee pakkorakosana; Ristisanakirjasta se kyllä ainakin löytyy. Omassa ratkomiskokemuksessani kiinnostavaa oli se, että en millään meinannut hoksata KIISTAKAPULA-vihjeen ratkaisua: oletin nimittäin sanan alun selvitettyäni koko ajan, että ratkaisuksi tulee jokin yhdyssana, jonka ensimmäisessä osassa on vain kaksi kirjainta!
20. Lauri Kultti24.4.2008 klo 16:03
Tuomas: Siitä Viitamäen OLEN NÄHNYT KAIKKI -vihjeestä kannattaa katsoa tarkkaan värejä.

Mainitsemasi Hakosen kohta toi minulle mieleen erään Tintti-albumin, jossa nimenomaan kansansa ylhäistä jäsentä kutsuttiin nimellä, joka yleensä liitetään koko kansaan.

Itsekin muuten jäin siinä viimeisen aukeaman KIISTAKAPULAn kohdalla pitkään miettimään samoja latuja kuin sinäkin!!
21. Seppo24.4.2008 klo 16:03
Tuomas kirjoitti tuosta vieraasta aihepiiristä ja on siinä aivan oikeassa, kesti jonkin aikaa itsellänikin tajuta tuo yhteys kuvaan. Tuskinpa autan liikaa, jos kerron yhteyden liittyvän tuon kaverin asuun.
Ensi näkemältä Hakosen ristikosta näyttäisi puuttuvan vihje, mutta tulkitsin asian siten, että vastaussana luultavasti tulee myös tuosta kuvakorttiparista, kun hieman tarkemmin ajattelee.
22. Seppo24.4.2008 klo 16:05
Lauri oli nopeampi, mutta näyttää olevan samaa mieltä :-)
23. Libero24.4.2008 klo 20:48
Loppuaukema aivan mykisti. Nyt alkoi vihdoin ja viimein tuntua siltä, että Teemu Pallonen on tullut tutuksi. Tunnelma ei siitä yhtään latistunut. Kun vasemmassa alakulmassa oli viimeinen sana paikoillaan, olin hämmentynyt ja samalla hyvin kiitollinen. Olin välttynyt säntäämästä suin päin ansoihin, jotka ovat laatijalle tyypillisiä ja joissa minulla on ollut sulattelemista.

Sivujen taitekohdassa oli toinen toistaan komeampien sanojen suma, jonka pisimmän 17-kirjaimisen ratkaisusanan vihje oli yksinkertainen ja hyvä: JYVITETTY. Silti sain parhaat naurut ristikon lyhyistä sanoista ja nasevista vihjeistä.

Ristikko oli selväpiirteinen olematta kuitenkaan yllätyksetön. Yllätys odotti joka niemessä ja notkossa, mihin päin vain kynää käänsi. Annostelin runsassisältöisen aukeaman kahdeksi päiväksi tai oikeastaan illaksi. Vaikka pätkittäin ratkomisessa on hyvätkin puolensa, niin tätä ristikkoa oli kurja jättää välillä jäähtymään.

Vihje PIKKUMUSTIIN (8) oli mainio. Muita mieleenpainuvia vihjeitä olivat muun muassa KUVAN OTUS! (6), MIEKASTA? (4), UPLAA (4), JYMYPAIKKA (5), LUUKALA (4) ja ENNEN VIERESSÄ (4).

Aukeaman toisen osapuolen eli Reima Mäkisen piirros- ja tekstaustyylissä arvostan sitä, että hän on myös sarjakuvapiirtäjä. Piirroksissa on olennainen kristalloitunut ja kristalloitunut olennainen. Mäkinen kuuluu P. A. Mannisen lisäksi piirtäjiin, joiden ristikkovihjeitä en joudu koskaan tarkastelemaan ledivaloisen suurennuslasin avulla. Tuo lahjomaton apuväline on hyvyyden mittari: mitä vähemmän sillä on käyttöä, sitä parempi. :)
24. Libero24.4.2008 klo 21:17
Tunnen niin vähän savolaisia, etten hirveä sanoakaan. Se ainoa on melko totinen. Vaikkei laatijan toimenkuvaan taida PR suoranaisesti kuulua, niin siinä sivussa Kari Kämäräinen on hoitanut myös savolaisten suhdetoimintamiehen hommia. Tämänkertainen ristikko miltei itketti. :) Maanviljelijäpiirrosvihje olisi minitauluna soma. Paspartuu, lasi ja raamit...

Ekin avis oli kaksi- ja puolitähtisistä odotetusti tasoisensa ja omasta horisontistani aina yhtä arvoituksellinen tehtävätyyppi. Harto Hakosen ristikosta on vasta kaksi kulmaa pulkassa. Idea vaikuttaa silmin nähden houkuttelevalta, ja ristikon ulkoasu on tuntuvasti parantunut. Idea vain karkaa käsistä, vaikka olen sitä pariin otteeseen tavoitellut.

Malojen keskiaukeama vaati edelleen erityistä keskittymistä. Aukeaman pääkuvasta tuli koko joukko pitkänpuoleisia ja edustavia ratkaisusanoja, jotka avautuivat helposti. Hankaluuksia ilmeni niiden välimaastossa. Muutamiin vihjeisiin ja vastaussanoihin liitin kysymysmerkin. Lauri Kultti mainitsi jo säihkyvän ristin. Koetan karsia kysymysmerkit tässä jonakin päivänä. Tähän mennessä ristikko on ollut lehden vaikeaselkoisin.

Kyseisessä ristikossa oli monta valopuolta, mistä syystä lienee vara mainita myös varjopuoli. Sellainen vihje kuin ASSAN RAFLA (5) menee minulta yli ymmärryksen, vaikka tiedän, mitä se tarkoittaa. Samaan sarjaan kuuluu vihjeen "PALAVERIT" ratkaisusana. Mikäli ne ovat pelkästään leikkimielisiä, niin sitten en ymmärrä leikkiä. Huoh.
25. kari kämäräinen24.4.2008 klo 22:24
Pösilölle ja Liberolle kiitokset kehuista laatijalle, jolle kovisten tekeminen on pakkopullaa ilman pullaa! Mieltä lämmittää kovasti...
26. Miimu24.4.2008 klo 23:01
Minnehän minun 3/2008 on joutunut... Kääk, onko jäänyt lasku maksamatta.... Milloin tämä ko. Punainen Pelikaani on ilmestynyt? Nimim. Paperinkeräyspinonkin kollasi
27. Jukkis25.4.2008 klo 09:11
Liberon tekstejä lukiessa tulee mieleen semmoinen toivomus että kun erityisesti isokokoisten ristikoiden yksittäisiä vihjeitä ruoditaan, niin olisi kovin ystävällistä edes hiukan vihjata, missä päin ristikkoa jokin vihje on. Minä kyllästyin haeskelemaan Pallosen ristikosta noita vihjeitä, kun yleensä ekalla haulla en minä ainakaan löydä etsimääni. LUUKALA-vihjeen löysin, enkä ollenkaan ymmärrä, mikä siinä vihjeessä on erityisen mieleenpainuvaa.
28. ö25.4.2008 klo 09:34
Antti Ylösen piirikkö sivulla 11 tuntuu aika visaiselta. Taitaa olla vaikeata vaikeusluokitella tällaisia tehtäviä.

Sivulla 9 Hannu Salokankaan ristikosta minulla puuttuu vielä yksi piilokirjain. Vihje on siinä keskellä J.KARJALAINEN. Onko minulla musiikkia vain vähän tuntevana edes mahdollisuuksia keksiä se piilokirjain?
29. RA25.4.2008 klo 10:09
ö, kyllä on hyvät mahdollisuudet keksiä. Musiikin tuntemusta siihen J.KARJALAINEN -vihjeeseen (5) ei tarvita. Voisi jopa sanoa, että musiikin tuntemus on siinä vain haitaksi.
30. jsi25.4.2008 klo 12:04
Uksein? Minkä ihmeen sanan mikä sijamuoto? Uksi -sanan instruktiivi on minusta uksin yksikössä ja monikossa. s.23 keskellä alhaalla.
31. RA25.4.2008 klo 12:23
Uksi-sana taipuu samoin kuin ovi- tai lapsi-sana.

Mutta ehkäpä umpikiero Kari K tarkoittaakin
(P)UKSEIN (7)?

[<= vitsi]
32. Tuomas L.25.4.2008 klo 12:51
Instruktiivi muodostetaan normaalisti vain monikossa, mutta teoriassa yksikön instruktiivi on yksikön genetiivin näköinen, eli uksi-sanasta se kai olisi "uksen". Käytännössähän yksikön instruktiivi esiintyy vain muutamalla yksittäisellä sanalla (jalan, rinnan, kaupan, kahden... onkohan muita?)

Taivutus on joskus vaikeaa: ruksi-sanan instruktiivi on kyllä "ruksein", joten siinä mielessä "uksein" on ymmärrettävä muodostus.
33. Antti Viitamäki25.4.2008 klo 16:48
Uksi ja ruksi taipuvat muutenkin eri tavalla, koska ovat eri aikakauden sanoja, jälkimmäinen kaiketi ruotsinlaina.

gen: ruksin / uksen
illat: ruksiin / ukseen
mon. nom: ruksit / ukset
instr: ruksein / uksin

Sen sijaan suksi ja uksi ovat samaa kerrostumaa.

gen: suksen / uksen
illat: sukseen / ukseen
mon. nom: sukset / ukset
instr. suksin / uksin

Eli kylläpähän pieni virhe on jäänyt Karin ristikkoon.
34. Jaska26.4.2008 klo 01:08
PP antoi suosiolla Viitamäen minulle, kun häntä olen pitkään fanittanut. Joutui sitten kuitenkin muutaman sanan jeesaamaan, mm. LK:n mainitseman verottoman kaupan. SULLA YKSI PERHEELLE ei Tuomas L:n selityksestä uppoa kaaliin. Kait kaalimato siellä suojelee reviiriään. Näin ollen se on minun rajallisesta horisontistani huono vihje, siis melkoinen sensaatio Viitamäen ollessa kyseessä.

Tietenkin hyvän vihjeen keksiminen banaalille ratkaisusanalle on vaikeaa. Jaa mutta siitäpä mieleen yhden kirjaimen muutoksella suorasuuntausta hieman kiertäen osuva vihje SULLA HEDELMÄLLINEN! Ainakin Sepolle jopa helppokin! Kiitos vaan Seppo vinkkauksesta sinimustalle, sen ansiosta ratkaisusana oli heti selvä. Eikä siinä Jukka Pakkasellakaan olisi nokka kauan tuhissut!

Muutamasta muustakin suht. vaivatta auenneesta sanasta huolimatta ristikko jumittui ja vaati koko illan pakertelun. Siitä viimeiset kaksi tuntia joutui ähräämään oikean yläkulman kanssa, kun en sattumoisin päässyt netin ääreen. Sieltä lopulta paljastui pyörivän mysteerin salaisuus, mutta jätti avoimeksi pari laadintatekniikkaan liittyvää kysymystä. Niihin palaan 90 prosentin todennäköisyydellä. 10 prossaa on mahdollisuus, että unohdan tämän koettelemuksen juhannuksen mennessä. Kurinpalautus aika ajoin tekee joka tapauksessa hyvää parhaillekin!
35. pösilö26.4.2008 klo 16:03
Liberolle: Helsingin asemaravintola on tuon niminen!
Tai ainakin yksi ko. rakennuksessa (pane suunnittelija merkille) sijaitsevista ravintoloista.
36. pösilö12.5.2008 klo 17:29
Vaikka kuinka makustelen vihjettä PIKKUMUSTIIN (s.31) en saa sitä tukemaan ratkaisusanaa. Muoto PIKKUMUSTILLE olisi loogisempi. Mikähän ajattelussani mättää?
37. RA12.5.2008 klo 19:40
Enpä minäkään mitään erityistä "vitsiä" tuossa PIKKUMUSTIIN (suunnilleen sivun keskellä, 8) älyä. Yhtä hyvin se olisi varmaan voinut olla PIKKUMUSTILLE tai PIKKUMUSTILLA.

Jos siinä joku sanaleikki on, niin tajuamatta jäi.
38. Jaska12.5.2008 klo 20:46
Illatiivia käytetään yleisesti ilmaisemaan tarkoitusta. "Vaimo panee kaikki rahansa vaatteisiin." Jokainen ymmärtää, ettei se rahojaan vaikkapa sisälle pikkumustiin tunge, vaan ostaa niillä vaatteita. Po. tapauksessa inessiivi kiistämättä kuulostaa hieman oudolta, mutta ei se kieliopillisesti väärinkään ole.
39. Marco Poloinen13.5.2008 klo 23:18
Jostain syystä tuppaa nuo avoristikot jäämään viimeisimpien ratkottavien joukkoon. Sivun 22 ristikkoa pähkäillessä ehdin ihastella mallikasta sanastoa ja vihjeytyksen toteutusta, erityisesti piirroksia, joiden selvittämiseen ei tarvita led- valoavusteista suurennuslasia. Mutta sitten tökkäsi: Yläreunassa keskellä oleva (intin) miesten kuva on virheellinen. Se ei missään tapauksessa vastaa vastaussanan ilmaisua! Juuri selvän piirroksen vuoksi näkyy selvästi, että kyseessä on eri asia. (Oikeastaan kyseessä on tuplamoka, koska vastaussana tavallaan pitää sisällään monikon). Arvattavasti kuvittaja ei ole intinkäynyt, kenties ei tarkastajakaan, mutta Eki varmaankin on.. Edelläsanottu kyllä pätee, vaikka kuvan henkilöt olisivat siviilejäkin.

Iso osa muista mieleentulevista on jo sanottu aiemmin tässä säikeessä. Sivun 15 vasemmassa alanurkassa on edelleen tyhjä ruutu ja kysymysmerkki ( merkkinä siitä, ettei mene jakeluun). Kari Kämäräisen (s.23) ristikossa en huomannut mitenkään erityistä savolaista kieroutta (vain normaalia ;-) ), muuten kyllä mukava ja tasokas! Ja ylivoimaisesti eniten pähkäilytti s.29 Viitamäen Antin kolmitähtinen. Niin oli sana kerrallaan revittävä, etten moista ennen muista.. Ihmetyttää siksikin, kun tähän asti olen ollut olevinani hyvinkin lähellä "samaa aaltopituutta". Lienen tyhmentynyt..tai sitten Antti on tehnyt jotain uudella tavalla. Ehkä vähän molempia kyseessä. Muistakin olisi jotain kertoilemista - jospa noihin saisi palattua.. Kaikille tekijöille tässä vaiheessa iso kiitos hienoista tehtävistä!
40. Jaska14.5.2008 klo 00:00
MP, sinua askarruttanee vihjeen JUOT ratkaisusana. Synonyymeja ne kuitenkin ovat. Yksikkö on juko, joten siinä on astevaihtelu kuten vako - vaot jne.
41. Marco Poloinen14.5.2008 klo 00:30
Jaska, varmaan olet oikeassa, en vain ole törmännyt juko- sanaan kuin maanviljelyskonemerkin merkeissä (sen johdoksen saisi, jos alkaisi ä:llä)
42. Seppo14.5.2008 klo 01:23
Marco, kyllä vanha kunnon Nykänen tunnustaa, että sanalle juko on tuokin merkitys, johon Jaska vihjasi.
43. Antti Viitamäki14.5.2008 klo 08:45
Marco Polosen kommentissa 13.5. kuulen kaikuja siitä mihin tunnen usein törmääväni laatijana:

- jos hellitän jonkin verran siitä visaisuudesta mihin periaatteessa pystyn, ratkojat toteavat "Viitamäkikin oli lähes läpikirjoitustavaraa"

- jos teen, niin kuin välillä aina yritän tehdä, mahdollisimman haastavan ristikon, kommentteja tulee tyyliin "Poikkeuksellisesti en oikein ymmärtänyt Viitamäkeä, olenko tyhmentynyt?"

:-)

Monien muiden laatijoiden kohdalla puhutaan siitä, oliko tehtävä nyt kolmetähtinen, kolme miinus vai jopa kaksi ja puoli. Minulla tuntuu retkahtavan melko helposti läpikirjoitustavaraksi.

Päälinjani on viimeisen parin-kolmen vuoden ajan ollut "mahdollisimman viihdyttävä". Kuka minkäkin parissa viihtyy, on sitten toinen juttu, mutta olen pyrkinyt vihjeissäni selkeyteen ja jopa pieneen annokseen huumoria aina kun olen sellaisen vinkkelin kekkaissut.

En ole oikein oppinut arvostamaan sellaista niukkaa yhden sanan vihjetyyliä, kun moiset vihjeet tuppaavat jättämään jumalattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja ja ristikko tuntuu vähän tylsältä. Monisanaisuus lienee juuri se asia, joka usein tekee ristikoistani vähän muita kolmetähtisiä helpompia, mutta tässä lehdessä yritin pinnistellä sen suhteen, että vihjeet olisivat "tuttua Viitamäkeä" mutta silti mahdollisimman vaikeita - eli monisanaisuuden ansiosta täsmällisiä, mutta kuitenkin niin kieroja kuin suinkin.

Minulle on tärkeää, että mahdollisimman moni vihje tuntuu ratkaisusanan löydyttyä todella selkeältä ja täsmälliseltä. Onhan täällä minun ristikoitteni yli- ja harhalyöntejä ruodittu monet kerrat, mutta opikseni olen aina yrittänyt ottaa.

Ehkä juuri tuon ylempänä mainitun pinnistyksen takia kuulisin ilomielin kommenttia nimenomaan tästä ristikosta. Mutta vaikka sitten ratkonta-ajan päätyttyä, jos sattuu joku muistamaan. :-)
44. AS14.5.2008 klo 09:07
Miimu: Myös oma PuPeni jäi ensin alkuun tulematta. Olisikohan kohdallani johtunut siitä, että kestotilaukseni jakso vaihtui juuri numeroiden kaksi ja kolme välissä. Uuden jakson laskun eräpäivä oli viime kuun viimeinen päivä, joten se ei ollut mennyt maksuun uuden PuPen ilmestyessä. Soittelin asiasta Oulunsaloon ja sain lehteni seuraavana päivänä kirjekuoressa.. :) ..loppu hyvin kaikki hyvin.
45. Eki14.5.2008 klo 10:10
Tämän Punaisen Pelikaanin kanssa on ollut muutamia tapauksia, jossa asiallisesti tilattu lehti ei ole tullut. Pelikaanit ovat viime aikoina ilmestyneet hyvinkin tarkkaan ajallaan, joten kannattaa älähtää heti, jos lehti ei ole tullut. Edullisimmin asia tapahtuu sähköpostilla joko tilaajapalveluun tai minulle.

En tunne tätä tilaajarekisterin ohjelmistoa, mutta kaksi kertaa se on keskeyttänyt kaikki nimenomaan Punaisen Pelikaanin vapaakappaleet. Jotain erikoista juuri tämän lehden rekisterissä on, sillä kaikki kolme muuta Pelikaania ovat säilyneet tietääkseni näiltä samoilta ongelmilta.

Kuukauden päästä ilmestyvä Punainen on sitten 15-vuotisjuhlanumero.
46. RA14.5.2008 klo 12:42
Marco Poloinen (avoristikko s. 22): "Yläreunassa keskellä oleva (intin) miesten kuva on virheellinen. Se ei missään tapauksessa vastaa vastaussanan ilmaisua!"

Tästä on muistaakseni keskusteltu joskus ennenkin. Perussanakirja selittää ko. vastaussanaa (7):
1. sot. jono tai rinnakkaiset jonot marssimuotona, kolonna. Esimerkkisanana: ajoneuvo(vastaussana)
2. yl. xxxxen yhdistelmä, järjestynyt joukko
47. Jukkis14.5.2008 klo 15:30
Pyydetty kommentti Viitamäen ristikosta.

Viimeisen parin vuoden aikana olen saanut muistaakseni kaikki Viitamäen Pelikaaniristikot täyteen. Pitkälän vaikeat ristikot on yleensä jääneet melkein tyhjiksi, paitis pari viimeisintä. Tähän olen nyt saanut arvattua kuukauden pähkäilyn jälkeen kaksi epävarmaa sanaa ja muutaman T:n. Mutta onhan tässä vielä yli kuukausi aikaa.
48. Marco Poloinen14.5.2008 klo 15:41
RA: Jos/kun Perussanakirja selittää esittämäsi kohdan 1. ensimmäisen esimerkin ko. vastaussanan synonyymiksi, niin Perussanakirja on sitten myös väärässä ja tästä en anna periksi! Tavalla tai toisella (rinnakkaiset jonot) ko. vastaussana edellyttää, ei peräkkäisyyttä vaan rinnakkaisuutta ja sitä ei vihjeessä ole havaittavissa. (Sen tuplavirhemaininnan verran voin perääntyä..). Kyse ei minunkaan mielestäni ole maailman merkittävimmästä epäkohdasta, mutta periaatekysymyksenä vastaa väitettä, että takki on sama kuin housut! Ko. ristikon kiitettävää arvosanaa (arvostelussani) virhe vähentää enintään miikan verran..

Viitamäen Antille (08.45) ihan pienenä varmistuksena vain, etten millään tavalla pyrkinyt moittimaan ja pahoittelen, että käytin kuluneita ilmaisuja 'tyhmistymisestä' ym. Suurelta osin se "samalla aaltopituudella oleminen" tarkoittaa juuri sitä mainitsemaasi vihjeiden täsmällisyyttä, joka hyvin harvoin onnistuu yhdellä sanalla (eikä ainakaan tuhruisella kuvalla). Vaikeusastetta on joka tapauksessa "riittävästi" ja kuten sanoit, ehkä palataan astialle palautusajankohdan jälkeen..
49. tonimikael15.5.2008 klo 01:41
Mukava kuulla, että Jukkis on saanut viimeaikaisia laatimuksiani täyteen. :) Ehkä minustakin on onnistunut pikku hiljaa kuoriutumaan hiukan inhimillisyyttä mukaan noihin tekeleisiini. Taitaa olla ihan hyvä juttu tuo, että mulla varsinkin noiden visaisten kanssa menee usein aika tiukille aikataulullisesti. Nimittäin silloin on pakko keksiä vihjeet aika nopeesti ja kun samalla viitamäkimäisesti yrittää olla täsmällinen, hirmuisille kierouksille ei ole tilaa. Kauan eläköön deadlineien (noinko se taipuu) läheisyys! ;)
50. Libero20.5.2008 klo 20:34
Vein Punaisen Pelikaanin kakkosnumeron eräälle nuorenpuoleiselle ratkojalle, joka tähän mennessä on keskittynyt lähinnä kaksitähtisiin. Sain sitten kuulla, että myös jokin kolmitähtinen oli alkanut sujua ja oli jo viittä vaille valmis. Jännäsin tietysti, kuka laatijoista ja mikä ristikoista oli tuottanut kynnyksenylittämiselämyksen juuri tälle ihmiselle.

Ratkoja oli käynyt ennakkoluulottomasti käsiksi Heikki Luukkalan ristikkoon. Siitä riemastuneena melkein revin pelipaitani ja päätin eilen, että kyllä minäkin, jos kerran hänkin... Pitkin iltaa ratkoin tämän kolmosnumeron "luukkalaa" sivulta 27. Etenin varovaisesti tunnustellen kohti onnellista loppua.

Ristikko kuului napsuvien ristikkojen ryhmään. Se ei ollut lipuva eikä raastava. Se tarjosi yhden tajuamistuokion kerrallaan hyvin tarkasti, ellei suorastaan kitsaasti. Vaivanpalkka oli kuitenkin sievoinen, kun jossakin päin ristikkoa napsahti tarinoimisvihjeestä kaksi tai kolme vastaussanaa saman tien.

Vihjeet ITÄINEN! (5) ja ILMAN KÄYTTÖÄ (5) maittoivat. Vihje MASSA ON PIENI KANAFARMARI (5) liikutti ja häkkyräpäätä esittävä kuvavihje hirvitti! Mistä noin karmaiseva kuva olikaan lähtöisin? Jostakin kauhuelokuvasta? :D

Puhekuplavihjeestä HANKALAA syntyi vastaussana, mutta en vielä tiedä, millä perusteella. Antaapa sen nyt raksuttaa takaraivossa, niin takaraivossa on trafiikkia.
51. neiti x24.5.2008 klo 16:39
Tämä on sitten maan mainio nettisivu, kun aina auttaa ratkonnassa! Jopa ennen kuin ehdin mitään kysyäkään... :)

On tässä hetken luppoaikaa ja muistelin, että punaisen ystävämme alkupuolelta jäi Salokankaan s. 9 ristikko alalaidasta kesken. Täältähän se vastaus varmaan löytyy, oliko kuva vahingossa väärä vai kaavailemani sana ihan onneton visio. Silmäilin nopeasti nämä viestit enkä huomannut mitään puhetta väärästä kuvasta, joten etsin lehden eteeni - ja pam!

Sehän oli selvääkin selvempi juttu... ja nyt nolottaa aiempi sokeuteni (jos muistan, niin kerron myöhemmin miksi, jottei tulisi paljastettua liikaa ennen palautusaikaa) !!!

Kiitos taas - ja hauskoja ratkontatukioita muillekin!
52. ?24.5.2008 klo 17:21
Mullakin on tämä sama lehti. En löydä Salokankaan alalaidasta mitään kuvaa. Että mitä?
53. ratkoJA25.5.2008 klo 14:38
Mikä idea on muuten siinä, että lehden viimeinen palautuspäivä on tänään sunnuntaina? Sehän kuitenkin menee käytännössä maanantaille.
54. HT25.5.2008 klo 14:50
Hesarin ristikoissa viimeinen palautuspäivä on aina lauantai. Jos silloin haluaa perille, pitänee viedä toimitukseen.
55. [MarcoP]25.5.2008 klo 15:16
[ratkoJA, PP 3:n pal.aika on muistaakseni 27.6., joten kyse taitaa olla jostain muusta..]
56. RA25.5.2008 klo 15:22
PuPen 3/2008 viimeinen postituspäivä näkyy olevan keskiviikko 25.6.
57. Kasperi25.5.2008 klo 18:24
Minulle tuo palautuspäivä on iänikuinen ongelma... Jätän aina viime tippaan. Perjantaina vein lehden postiin, kun huomasin että sunnuntai on viimeinen päivä... Postilaatikossa luki, että laatikko tyhjennetään joka päivä klo 13:30 eli siellä se makaa tälläkin hetkellä ja lähtee vasta huomenna eteenpäin klo 13:30... On kenties perillä tiistaina, jos hyvin menee...
58. ?25.5.2008 klo 18:37
25.6. on kuukauden päästä??
59. ratkoJA25.5.2008 klo 18:41
Jos luette säiettä alkupäästä, niin huomaatte, että siellä on keskusteltu lehden numerosta 2/08, otsikossa on virhe. Minun käsittääkseni suurin osa tähän numeroon liittyvästä keskustelusta on täällä. Eli kysymykseni koski nimenomaan lehteä 2/08, jonka viimeinen postituspäivä on tänään.
60. turutar25.5.2008 klo 18:50
Paksun ja Punaisen Pelikaanin palautuspäivät näyttävät poikkeuksetta olevan 25., olipa tuo sitten pyhä taikka ei. Muistaakseni jopa joulupäivä on palautuspäivä, tai ainakin ennen oli?
61. TJV25.5.2008 klo 19:16
ratkoJA: PuPe 2/08 viimeinen postituspäivä oli 25.4.2008.
En myöskään löytänyt tämän säikeen alkupäästä 2/08:aa
koskevaa keskustelua.
62. ratkoJA25.5.2008 klo 19:27
Ohoh, kirjoitin tästä vahingossa Punainen Pelikaani -säikeeseen Paksu Pelikaani -säikeen sijasta. :D Anteeksi!
63. ratkoJA25.5.2008 klo 19:32
No, säikeestä huolimatta mietin vain sitä, että hyväksytäänkö vielä huomenna lähtevät ratkaisut, vai olisiko minun pitänyt postittaa lehti jo eilen lauantaina?
64. TJV25.5.2008 klo 20:14
ratkoJA: Näkyy Eki vastanneen vastaavanlaiseen kysymykseen
23.3.2008 klo 13:55 säikeessä 3806 Paksu Pelikaani 1/2008,
ettei ole ihan noin tarkkaa.
65. ratkoJA25.5.2008 klo 20:16
Hienoa, kiitos!
66. neiti x28.5.2008 klo 16:18
Niin, siis se Salokangas jäi alalaidasta kesken siksi, että yritin tunkea pääkuvasta tulevan pitkän sanan ruutuihin vaakaan jotain omiani. En ollut muistanut sitä uudestaan ihmetellä ennenkuin täällä pistäydyttyäni - ei sen kummempaa. Alalaidassa ei siis ole minullakaan kuvaa, vaan nyt aivan mukavan näköisesti paljon hyviä ratkaisusanoja :)

Siitä innostuneena täytin myös keskiaukeaman Malojen ristikkoa, josta tuossa aiemmin on ollut puhetta. Sen loistavan ristin viereen tuli kyllä sana, mutta minulla se on verbi - olenkohan oikaissut taas omiin kuvitelmiini, hm.

Minulta jäi uupumaan kahdesta kohdasta jotain. Keskeltä, jossa on vihje ELI ALA U allekkain kirjoitettuna - se tuntuu edelleen mystiseltä. Toiseksi oikea alakulma tökkii - etenkin "palaverit"...

Odotellaan taas seuraavaa ahaa-elämystä (tai pikku vinkkiä :) )
67. RA28.5.2008 klo 16:31
neiti x,

- eipä ole selvinnyt minullekaan, mikä se LOISTAVA RISTI -piirroksen (6) jippo on

- ELI ALA (6) on sanaleikki - eli siinä on ensin lyhennettävä ja sitten haettava alaa kuvaava sana
- U siinä alla on oma vihjeensä (5)

- "PALAVERIT" on sananmukaisesti ja nimenomaan sitaateilla
68. RA28.5.2008 klo 16:35
Tuolla ylempänä:

Lähettäjä: T.Avis 24.4.2008 klo 09:56
Tuo loistava risti lienee tietyn yrityksen logo
69. Libero28.5.2008 klo 18:57
Kaksitähtisessä ristikossa ristivihje ratkaisusanoineen edustaa mielestäni niin kutsuttua metatasoa. Yhdistelmän ydin avautunee helposti esimerkiksi teosofeille, ehkä katolilaisillekin. Avautui se lopulta minullekin, joten ratkojan ei tarvitse välttämättä olla teosofi eikä katolilainen.

Mutta, mutta... Voiko ratkaisusana yksikseen kuvata vihjeen säihkyvää ristiä? Olisiko niin, että vain piirroskuvion yläosan tulisi säteillä? Viimeistään juhannuksen jälkeen olen kiinnostunut lukemaan tästä asiasta laatijan kommentin.

Siinä neiti x on oikeassa, että ratkaisusana muodollisesti muistuttaa verbiä. Mikäli tuollainen verbi on olemassa, niin sen merkitystä jään vain arvailemaan.
70. Jaska28.5.2008 klo 20:18
Se on siis substantiivi historian hämärästä.
71. ratkoJA30.5.2008 klo 21:01
Samaan ristikkoon liittyen: En tahdo löytää edes googlesta mitään "Kylmän sodan aikana uutisissa siteerattu virallinen lehti + t" -vihjeeseen liittyen. Voisiko joku antaa pientä vinkkiä?
72. RA30.5.2008 klo 21:08
Virallinen lehti löytyy tuolta päin =>
73. Taizka6.6.2008 klo 22:42
Auttakaa nyt hyvät ihmiset! Viimeisen aukeaman 3/2008 vasemman sivun keskitaitteen läheltä puuttuu "miekasta" ja "en ikinä onnistu";muuten täynnä mutta tämä kohta ei luonnistu.
74. RA6.6.2008 klo 23:01
Mikähän verbi sopisi kuvaamaan, mitä se "en ikinä onnistu"-tyyppi tekee toiveilleen tai suunnitelmilleen.
75. Jaska6.6.2008 klo 23:11
Miekassahan on metallia, joka voidaan sulattaa. Sitten metallista voidaan takoa jokin muu, myös rauhanomainen esine. Yleinen hurskas toive on, että kaikki miekat voitaisiin takoa tietyiksi esineiksi. Tuskin ikinä onnistuu, ainakin nykyisessä maailmantilanteessa nämä haaveet saa taas - - - - - - - .
76. Taizka8.6.2008 klo 13:59
Kiitos avusta! Ja ei kun postittamaan.
77. Päättäriratkoja9.6.2008 klo 12:27
Punaisessa pelikaanissa 3/2008 sivulla 14 oleva Mirja Pihlajamäen ristikko kummastuttaa. Vain pari väritettyä sanaa saan sopimaan pääkuvaan ilman massiivisia tajunnanvirta-aasinsiltoja. Lisäksi yksi väritetty sana on vihjeistettykin.

Pihlajamäen ristikot koen itse hieman merkittyä vaikeusastetta vaikeammaksi, ja tässä kyseisessä tapauksessa tämä omituisuus toi vielä kryptomaista pohtimisen tarvetta. Kyllä sen kuitenkin taistelin täyteen; pääkuvan alapuolen aukio ratkesi viimeisenä, koska pesän kuvasta lähtevän sana oli väärin, ja ensimmäisen korjauksen jälkeen se oli edelleen väärin...
78. Seppo9.6.2008 klo 12:45
Luin tuon päättäriratkojan jutun ja plarasin ristikon esille. En ollut aiemmin huomannutkaan pikku epäloogisuutta, joka saattaa hankaloittaa ratkontaa. Pihlajamäen teema selkenisi tässä helpommin, jos pääkuvasta lähtevä nuoli tuon vaakasanan sijasta osoittaisikin alas lähtevää sanaa, joka tietyllä tavalla yhdistää muut väritetyt teemasanat.
79. ratkoJA9.6.2008 klo 12:48
Muuten, onko kukaan saanut otetta sivun 11 Antti Ylösen piiriköstä? Tuntuu olevan paljon arvioitua vaikeampi. On vain jokunen vihje josta tietää suoraan ratkaisusanan, ja sitten niistäkään ei tiedä mistä ne ratkaisusanat alkavat...
80. RA9.6.2008 klo 12:54
Mirjan (s.14) ristikosta ajattelin ihan samalla tavalla kuin Seppo. Muut väritetyt sanat selittyisivät paremmin (hyvin), jos se pääkuvasta vedetty nuoli korostaisi sitä alaspäin lähtevää sanaa.
81. Seppo9.6.2008 klo 12:57
Piirikkö on minustakin kyllä yli 2-tähtinen, ehkä siksikin, että näitä ei kovin usein pääse harjoittelemaan. Vinkiksi ratkoJAlle, että ulkolaidoilla sijaitsevia vihjeruutuja kiertävien 5-kirjaimisten sanojen alkukohdat on helppo määrittää, koska sanat kiertävät vihjeruutuja myötäpäivään.
82. Päättäriratkoja9.6.2008 klo 19:14
Tulihan se ahaa sitten Sepon ja RA:n lisävihjeiden jälkeen, kiitoksia vain kummallekin! Taas yksi tapaus, jossa ristikko tulee täyteen ennen kuin varsinaisesti ratkeaa...
83. ratkoJA9.6.2008 klo 20:08
Kiitos neuvosta. Jos nyt vielä kehtaa vinkkiä kysyä, niin minulla on tuossa samaisessa Pihlajamäen ristikossa ongelma: Olen kyllä keksinyt sopivat ratkaisussanat vihjeisiin SARJAKUVASSA ja JOSKUS VANERISTA, mutta ongelmana on vain se, että ne eivät sovi yhtä aikaa ruudukkoon... Eikä oikein löydy mitään muuta vaihtoehtojakaan.
84. RA9.6.2008 klo 20:36
SARJAKUVASSA (4) on hahmo, joka löytyy sivulla 28 olevan ristikon oik. ylälaidasta.

JOSKUS VANERISTA (4) -vihjeen "joskus" viitannee enemmän menneeseen aikaan. No, varmaan vielä nykyäänkin joskus... tehdään vanerista tuommoisia. Mikäköhän niiden yleisin käyttötapa on? Tavaroiden säilytys?
85. ratkoJA9.6.2008 klo 20:48
Kiitos! Ääh, tuo oli taas sellainen, että olisi kyllä pitänyt vielä vähän miettiä ennen kuin sortuu muiden apuun. :-)
Ongelma olikin loppujen lopuksi vieressä oleva sininen sana, jossa minulla oli toinen lähes samaa asiaa tarkoittava sana.
86. lukija9.6.2008 klo 21:08
Mirja Pihlajamäen ristikossa s. 14. "pääkuva on vihjeenä
kaikille väritetyille riveille".
Minusta kaksi kuvasta lähtevää sinistä on ok,
mutta muut siniset? En ymmärrä miten ne liittyvät
pääkuvaan.
Voisiko joku valaista?
Muuten olen tehnyt sen valmiiksi,
paitsi "sarjakuvassa" olevan kolmannesta kirjaimesta
vaakaan piilokirjain auki (jokin vokaaleistamme).
87. ratkoJA9.6.2008 klo 21:13
Katso toista pääkuvasta lähtevää sanaa. Sitä kautta saat selville puuttuvan piilokirjaimenkin.
88. lukija9.6.2008 klo 21:25
Kiitos ratkoJA, eli "ahkio"?,
Ahaa ja näitä kaikkia muitakin "raahataan".
89. RA9.6.2008 klo 21:39
Hah... huomasin juttujanne lukiessa, että mulla oli tuon "ahkion" paikalla sana e r i piilokirjaimella. No, molemmat periaatteessa kyllä käy tuohon teemaan. "Ahkio" kuitenkin lienee se tarkoitettu.
90. lukija9.6.2008 klo 22:23
Tämä on ensimmäinen Punainen Pelikaani, jonka
olen käsiini ottanut.
Aiemmin Iisakin visaiset. Tällä hetkellä Sanasepot.
Viikottain HS ristikot.
Olen todella positiivisesti yllättynyt!
Uudenlaisia, raikkaita ja erittäin hyvä painoasu.
Ei tule olemaan viimeinen, sillä tykästyin todella.
91. pupe10.6.2008 klo 18:05
Pihlajamäen ristikossa (s.14) on yksi rivi "turhaan" väritetty. Sille sanalle on ikioma vihje. (ajallakin?).
(Voihan senkin kyllä "kiskoa", että sen puoleen väritys ei ole turha. ;)
92. lukija11.6.2008 klo 23:28
No "Ahkiot" on täytetty.
Minulle tuottaa jostain syystä vaikeuksia Kari Kämäräinen.
En ole tullut tässä tehtävässä s 23 sinuksi hänen
kanssaan ollenkaan.
Vaikuttaa ihan ok, mutta jotenkin en saa kontaktia
93. +++11.6.2008 klo 23:50
ompa hyvä että sullekin joku tuottaa vaikeuksia.
94. Jaska16.6.2008 klo 17:44
Antti Ylösen piirikön rankkaaminen kaksitähtiseksi saattaa olla pahin virhearvio, minkä PuPen toimitus on konsanaan tehnyt. Syyllinen voi olla koeratkojakin, jolle se on sattumoisin auennut normaalikakkosen ajassa. Päätynyt heti oikeaan sanaan useista vihjeistä, joihin useampikin oli mahdollinen?

Kun piirikkö oli Seponkin mielestä on yli kaksitähtinen, se tarkoittaa kovisviidakon TAVALLISELLE TALLAAJALLE ilman muuta täyskolmosta. Ja minulle vielä plussaa sen perään. Vaati neljänä päivänä ainakin yhtä monta tuntia ja melkein lehden puhki kumituksen ennen kuin tokeni.

Kaksitähtiseksi rankkaan itse sanakennon, jonka pystyn ratkomaan noin tunnissa. Helpompiakin Pelikaaneissa on ollut, joten shokki kaksitähtiseen uskoneelle oli nyt sitäkin karmaisevampi. Huh!
95. ratkoJA16.6.2008 klo 21:12
Piirikköhän oli tarkoitettu kaksitähtisen sanakehikon tilalle, ehkä se oli rankattu liian vähäisen harkinnan jälkeen kaksitähtiseksi juuri sen paikan takia? Punaisessa Pelikaanissa jotkut tehtävät ovat aina samoilla sivuilla, ja toimitus halusi pitää tästä järjestyksestä kiinni. Toisaalta kolmitähtinen tehtävä lehden alkupuolella ei olisi ollut mielekäs.
96. Eki16.6.2008 klo 21:39
Kyllä sen piirikön sijoittelua kovasti pohdittiin, kun arvattiin se yli kaksitähtiseksi. Piilosanatkin ovat aina kaksitähtisten flow'ssa, vaikka niissä on varmasti aste-eroja.
97. ratkoJA16.6.2008 klo 23:12
Piirikössä jäi oikean yläkulman "Käännettävissä" -vihje mietityttämään. Siinä on kolme "piilokirjainta", ja loput kaksi jättävät paljon vaihtoehtoja. Myös vihjeen voi tulkita kahdella tavalla. Keksin yhden tyydyttävän ratkaisusanan, mutta se voi olla sekä yksikössä että monikossa, eikä se siten liene oikein?
98. anna h16.6.2008 klo 23:14
Viitamäki on nyt niin visainen ettei tolkun poikaa. Aiemmista vihjeistä sulla yksi perheelle ja se olen nähnyt kaikki eivät mitenkään auenneet. Voisko saada lisävinkkejä pliis. Ja onko laskijan apuna kelkka vai taskulaskin? Minä en käy pikaruokapaikoissa, mitä niissä papereissa on? Tuote vai teksti?
Piiirikkö s. 11 ihme kyllä ratkesi sitten kun käynnistyi, vaikken muista tällaista tehtävää ennestään. Ei se silti liian helppo ollut ollenkaan, sanon 2½.
99. Kasperi17.6.2008 klo 17:24
Piirikkö aukesi , kun alkuun pääsi. Avoristikot saisi minun puolestani unohtaa, niissä ei mielestäni ole mitään muuta vaikeaa kuin miettiä, mistä kohdalta sana alkaa ja mistä loppuu. Itse vihjeet ovat melkein Tea Ista -tasoisia.... Anteeksi nyt laatijoille, mutta minua ei nappaa..
Lehti on käärmettä ja Viitamäkeä vaille valmis... Viitamäki saattaa jäädä puolitiehen, jollei tule ahaa-elämyksiä.
100. Matti17.6.2008 klo 17:30
Minusta tuo avoristikko oli kovinkin nautittava. Mutta makuasioitahan nämä. Paljon riippuu siitä, mitä vaikeustasoa haluaa.
101. Kasperi18.6.2008 klo 23:10
Lehti on käärmeenpuolikasta vaille valmis... Lähtenee su-iltana lootaan.
102. Henry Haapalainen19.6.2008 klo 00:08
Virallinen valitus siitä, että uusin Punainen ei ole Kolhoon tullut. Voisiko vaikka Eki tarkistaa, mistä johtuu.
103. Eki19.6.2008 klo 00:12
Jos "vaikka Eki" tarkistuttaisi asian, kunhan tilaajarekisterin pitäjä on Oulun konttorissa koneensa ääressä.
104. Henry19.6.2008 klo 02:22
Ei ole kiirettä, kunhan asia hoituu.
105. Eki19.6.2008 klo 10:54
Vapaakappale on rekisterissä ihan asiallisesti. Jos ei ole tullut juhannukseen mennessä, lähetetään uusi.
106. Kasperi19.6.2008 klo 21:45
Ehdin jo iloita, että lehti on valmis, mutta huomasin, että Kämäräisestä puuttuu kolme kirjainta...
Kaljupäämies ja 'Tämä on vaikeahko' -vihjeiden yhtymäkohta mättää... Jos täytän sen niin kuin hyvältä tuntuu, niin pahalta näyttää, kun miehestä tulee naisen niminen...
107. RA19.6.2008 klo 22:29
Kasperi, tulkitsin sen MIESKUVAN (4) ratkaisusanan niin, että se viittaisi miehen ilmeeseen, siihen hymyilyyn
108. Kasperi19.6.2008 klo 22:45
Niin minäkin olen pyöritellyt mielessäni... Ei ole muuta vaihtoehtoa, ainakaan minun mielestäni. Vierastan vain tuota sanaa, itse käytän sanaa eri alkukirjaimella alkavana.
109. RA19.6.2008 klo 23:09
K:lla?
110. Henry20.6.2008 klo 01:02
Jos Punamusta lähettää Pelikaanit tilaajille, voi olla että lähetin osoitteenmuutoksen liian myöhään. Jos se tulee Klaukkalan kautta, sen pitäisi olla aika pian täällä.

Kerron sitten, jos ei näy.
111. Kasperi20.6.2008 klo 13:13
Juuri niin, RA, koollapa hyvinkin.
112. Kravattimies20.6.2008 klo 13:53
> Libero 28.5.2008 klo 18:57

> Kaksitähtisessä ristikossa ristivihje ratkaisusanoineen edustaa mielestäni niin kutsuttua metatasoa. Yhdistelmän ydin avautunee helposti esimerkiksi teosofeille, ehkä katolilaisillekin. Avautui se lopulta minullekin, joten ratkojan ei tarvitse välttämättä olla teosofi eikä katolilainen.

> Mutta, mutta... Voiko ratkaisusana yksikseen kuvata vihjeen säihkyvää ristiä? Olisiko niin, että vain piirroskuvion yläosan tulisi säteillä? Viimeistään juhannuksen jälkeen olen kiinnostunut lukemaan tästä asiasta laatijan kommentin.

> Siinä neiti x on oikeassa, että ratkaisusana muodollisesti muistuttaa verbiä. Mikäli tuollainen verbi on olemassa, niin sen merkitystä jään vain arvailemaan.



Ratkaisusanasta ei ollut epäselvyyttä. Se oli tietysti ANSATA. Vihje sen sijaan aiheutti puhetta. Laadintavaiheessa sanoja ristiin rastiin sijoitellessani siihen tuli ANSATA. Siinä vaiheessa ajattelin jossakin näkemääni vihjettä Laittaa pyydys.

Myöhemmin, kun koko aukeaman sanat olivat paikoillaan, rupesin kirjoittamaan niille vihjeitä. Jonakin kauniina päivänä pääsin sitten tuohon kohtaan. ANSATA? Onko se verbi? Halusin varmistua asiasta. Mistään kotona olevasta teoksesta sanaa ei löytynyt.

Turvauduin nettiin ja paniikissa panin siihen silmukkaristin. Luin netistä, että silmukkaristi on risti, jonka yläosassa on silmukka tai kahva. Sellainen risti on vieraalla kielellä Crux ansata. Jos tuo on latinaa, niin sehän on ihan ok. Latinahan on ristikoissa hyväksytty kieli. Kuvaosastosta löytyi monen sorttista silmukkaristiä. Otin niistä malliksi sellaisen, joka oli kirjan kannessa.

H. G. WELLS
Crux Ansata

[poista tilde ja vie yhtenä rivinä osoitteeksi]
~https://secure4.visionsweb.com/loomebooks/images/ cat/Anti%20Catholic%204.jpg
113. Juhani Heino20.6.2008 klo 14:04
Symbolina ehkä vähän epäonnistunut, koska mulle tuo on egyptiläisten ankh. Tuntuu oudolta että katoliset käyttäisivät sitä samassa merkityksessä. No, onhan kristittyjen ristikin alkujaan roomalainen kidutusväline.
114. Kravattimies21.6.2008 klo 09:28
> mulle tuo on egyptiläisten ankh.

Juhani, juuri sitä se onkin! Ankhilla on monta nimeä.

> Tuntuu oudolta että katoliset käyttäisivät sitä samassa merkityksessä.

Olen tutustunut katolilaisiin kirkkoihin kolmessa maanosassa, mutta en ole vielä nähnyt tätä ankh-symbolia käytettävän missään, mutta voihan se olla jossakin.

Tieteiskirjoistaan tunnettu H.G. Wells kirjoitti tämän ei-scifi-kirjansa Lontoon pommitusten aikaan. Kirjan alaotsikko on suomeksi: Roomalaiskatolisen kirkon syytteeseenpano.

Wells yrittää kohottaa brittimoraalia korostamalla yksilöllisyyttä ja arvostelemalla kirkkoa. Hänen mukaansa kristinuskoon on kietoutunut pakanallisuutta ihmisuhreineen vanhoilta ajoilta (tarkoittanee Egyptiä kansikuvan mukaan).

Crux Ansata (lat. crux = risti, lat. ansa = kahva).
115. Matti21.6.2008 klo 10:32
Kuukkeli väittää, että Ansata olisi myös kovinkin tunnettu arabialaishevosrotu.
116. Libero21.6.2008 klo 17:32
Kravattimies: Kiitos kommentista.

Latinan ansata on ansare-verbin adjektiivin tavoin käytetty passiivin II partisiippi. Crux ansata tarkoittaa sanatarkasti 'kahvoitettua ristiä'. Englanniksi ansata on 'handled' tai 'handle-shaped'.

Kuten Juhani Heino mainitsee, silmukka- tai kahvaristi on egyptiläinen symbolikuvio. Kun viittasin katolilaisiin, en ajatellut, että he käyttäisivät silmukkaristiä samassa tarkoituksessa kuin ihmiset noin ylipäätään ankhia ovat käyttäneet ja käyttävät. En totta puhuen ajatellut katolilaisten käyttävän silmukkaristiä ollenkaan. Tarkoitin vain ansata-sanan ymmärtämistä.

Otaksun, että romaanisia kieliä puhuvat ja etenkin uskonnollisesti orientoituneet katolilaiset ymmärtävät suomalaisia ristikonratkojia vaivattomammin, millaiseen ristiin nuo latinankieliset sanat viittaavat. Onhan ansa-sana myös italiaa. Kaikkein täsmällisintä olisi ollut kirjoittaa jotenkin siihen tapaan, että roomalaiskatolisen kirkon latinaa osaavat opinvartijat lienevät perillä kyseisestä symbolista...

Oma mielenkiintoni tähän asiaan liittyy löyhästi siihen, että joskus selvitin työn takia erilaisten symbolikuvioiden taustoja.
117. Kravattimies22.6.2008 klo 06:15
Wow!

Kiitokset kaikille! Onkohan koskaan ennen tällä saitilla kirjoitettu näin paljon sadan neliömillimetrin kokoisesta ristikkokuvasta?
118. Jukkis1.7.2008 klo 21:13
Jaha, aika ihmetellä lehden hämäräksi jääneitä.

Pitkälän ristikossa s. 13 on tällainen kuvavihje:
drzf55.googlepages.com/imela.gif
Onko tuo nyt sitten IMELÄ vai IMEVÄ? Neljäs kirjain siis on piilossa. Varmaankin molemmat kelpaa, vai mitä päätoimittaja sanoo?

RA:n ristikko s. 28, näiden kohdalla ei oikein lanttu leikkaa:
AIKA (LYH.) ILMAN EKAA -> TISU
TYHJISSÄ PUSSEISSA? -> MATTILAT
(Puhekuplassa) KOURIN, KÄSIN -> LAIT
TS. OTETTUJA! -> ÄIDINISÄT
Eikä nämäkään tahdo mitenkään loksahtaa, vaikka jonkinlaisen yhteyden kyllä vihjeen ja ratkaisusanan välillä tajuankin:
MAALITTA MAALITTA -> AJOPUUT
MENNEEN KORJAAMIA -> LUUT

Ja aukeama s. 30-31 (Pallonen-Mäkinen):
PALLONEN -> IPANA
LA HA -> KATA
119. Jukkis1.7.2008 klo 21:15
No tietysti heti lähettämisen jälkeen tajusin tuon TISU:n. Siis tiistai-sunnuntai, eli viikko ilman maanantaita.
120. Juhani Heino1.7.2008 klo 21:48
KOURIN, KÄSIN -> LAIT
lain koura, lain pitkä käsi
TS. OTETTUJA! -> ÄIDINISÄT
otetaan vaarin
MENNEEN KORJAAMIA -> LUUT
mennyt korjasi luunsa
LA HA -> KATA
laiha = kaita
121. Teemu Pallonen1.7.2008 klo 22:09
En sentään pidä itseäni enää ipanana, vaan alkuperäisessä vihjeessä oli ruksi P:n päällä eli pallonen on pipana ja molemmista peet pois.
122. Jaska1.7.2008 klo 22:12
MAALITA MAALITTA: Ajopuut eivät (enimmäkseen) liene maalattuja.

TYHJISSÄ PUSSEISSA: Viitannee mattiin kukkarossa, mutta miten matista tulee monikossa mattilat, jäi arvoitukseksi.

Täällä jäi hämäräksi myös vas. alh. piirros, jossa ruohontupsuja, salaattia tms. ja sen alla vihreä palkki. Ratkaisusana VAHA tai JAHA.

Pallosen PALLONEN -> IPANA . Pallosen ajatuskulku lienee: pallonen = pallero = ipana. Minun mielestäni melkeinpä parempi vihje olisi ollut p-supistevihje ALLONEN, pallosen synonyymina siis pipana.
123. Jaska1.7.2008 klo 22:15
Pyydän anteeksi Palloselta langettamaani synkkää epäilyksen varjoa melkeinpä huonommasta vihjeestä...
124. Jukkis1.7.2008 klo 22:25
Jaska, minä laitoin siihen VAHA. Minusta ne "ruohontupsut" kuvaa voimakasta kiiltelyä, ja se (ei vihreä, vaan) keltainen palkki on vahattu lattia.
125. RA1.7.2008 klo 22:59
TYHJISSÄ PUSSEISSA?; Taustalla tosiaankin sanonta "Matti on kukkarossa" ja sitten siitä johdateltuna, että kun Matti asuu jossakin, se on Mattila jne. No, joo.

Just, vasemmalla alhaalla piirros > VAHA. Vahattua lattiaa ja sen säihkettä sen piirroksen oli tarkoitus kuvata. Väri on keltainen (ainakin minun lehdessä) - ei vihreä.
126. RA1.7.2008 klo 23:02
MAALITTA MAALITTA > AJOPUUT; maalitta ajelehtivat + maalitta maalaamattomia
127. RA2.7.2008 klo 09:55
Tuosta VAHA -piirroksen tulkintavaikeuksista tuli mieleen toinen saman ristikon (s.28) piirros.

Oikealla, suunnilleen keskellä olevasta piirroksesta eräs ratkoja kysyi spostitse, että "Minkä takia siitä tiikerin hännästä tulee IHRA".
128. Jukkis2.7.2008 klo 14:08
Ja siis tästä kuvavihjeestäkö:
drzf55.googlepages.com/imela.gif
ei kenelläkään ole mitään mielipidettä? IMELÄ vai IMEVÄ?
129. Eki2.7.2008 klo 15:19
Kyllä siinä pitää kummatkin hyväksyä.
130. PP2.7.2008 klo 17:18
RA: Pikkujuttu tuo VAHA-asia, mutta minun lehdessäni on lehmuksenvihreä palkki (ilmeisesti sinun lattiasi), jonka takana kasvaa aika tummanvihreitä salaattitupsuja. En parhaalla tahdollanikaan näe lattiaa ja säteitä. Ei merkitse mitään, kun ratkaisu on kuitenkin oikea. On paljon isompiakin asioita maailmassa, joita minä en tajua, kuten esim. uhvot ja miksi täti ei ole setä, vaikka sillä on parta.
131. Jaska2.7.2008 klo 17:24
Jaha, se oli siis nonfiguratiivinen piirros säihkyväksi vahatusta lattiasta. Se hämäsi, kun muu kuvitus on lähinnä sosialistista realismia. Väri ei muuten ole ole keltainen, ei myöskään vihreä. Se on siis kellanvihreä.

Ihrapiirroksen tajuamiseen köyhä mielikuvitukseni sen sijaan riitti mainiosti. Siinähän on kalttaamaton siansiivu, jossa valkoinen läntti nahan alla on läskiä. Jotkut tietoniekat väittävät, ettei läski ole ihraa, vaan ihra on sisäelimien ympärillä olevaa rasvaa. Vaikka näin olisikin, se ei kuitenkaan horjuta vankkaa magnaa ristikon arvosanana.
132. RA2.7.2008 klo 17:28
PP, kyllä kyllä, pikkujuttu.

Kummallista ja harmittavaa kuitenkin. Minun lehdessäni VAHA-kuva on niiiiin keltainen kuin keltainen voi olla. Voiko värit todella vaihdella noin paljon lehdestä toiseen? Jos, niin miksi?
133. RA2.7.2008 klo 17:34
PP ja Jaska,
ovatko myös esim. pääpuhekuplien alapuolella olevat PALLOT (täysi- ja puoli-) > KUUT vihreitä tai vihertäviä? Entä oikeassa alanurkassa olevat LAUDAT > OTSAT?

(Mun lehdessä nuo kaikki ovat samanvärisiä.)
134. Kasperi2.7.2008 klo 17:52
Lehteä ei ole enää tässä nenäni edessä, mutta muistan kyllä että tuo VAHAn vihjekuva ei todellakaan ollut yksiselitteinen. Jotain hämärää siinä oli, minä mielsin, että siinä on vihreää heinää, ja se keltainen on tie ja ihmettelin että miksi tie on mukamas vahattu...
135. PP2.7.2008 klo 18:13
RA: Pallot, laudat ja tipu sekä lattia/tie ovat kaikki samanvärisiä. Ainoa keltainen on Tsadin lipun keskiosa.
136. Jukkis2.7.2008 klo 18:20
Mulla tuo vaha näkyy näin:
drzf55.googlepages.com/vaha.jpg

Tietysti nuo värit sitten saattaa näkyä hiukka eri tavoin eri näytöillä. Mutta siis erittäin keltaiselta tuo näyttää.

Minkäs värisinä teillä muilla (Jaska, Kasperi, PP) sitten näkyy lehdessä tuo vihreä klemmari ja puun lehdet?
137. RA2.7.2008 klo 18:42
Apua... siis ne mun keltaiset täysi- ja puoliKUUTkin on vihertäviä. Ja TIPI siellä ylälaidassa. Voihan... :-D

IHRAsta: Muistan tuon IHRA-keskustelun (säie 2644). Esimerkiksi Pesonen ja tietosanakirjat - kuitenkin - yksinkertaisesti määrittelevät, että:

- ihra = sian rasva (tarkentamatta mitenkään, että mistä kohtaa sikaa se on)
138. ++juh2.7.2008 klo 19:13
Ettäkö "niiiiin keltainen kuin keltainen voi olla"?

VAHAa skannattu 1200 dpi tarkkuudella:
ristikkotuumin.fi/tmp/vaha_1200dpi.jpg

Kuvaa suurennettu vielä 4x:
ristikkotuumin.fi/tmp/vaha_1200dpi_x4.jpg

Kuvissa vasemmalla oleva pala on lehden kannen vaaleanvihreää taustaväriä vertailukohdaksi.
139. PP2.7.2008 klo 20:15
Jukkis: Kuviin verrattuina klemmari ja lehdet ovat
(Jaskan mielestä huomattavasti) tummemmat kuin kuvissa.
Samoin meidän palkkimme on saman värinen kuin kannen vihreä. Jukkiksella on selvästi keltainen. 1200 dpi tarkkuudella skannatussa kuvassa on keltainen keltaisempi kuin meidän omenan tai vaahteran vihreä. Niinkuin sanoin, ainoa keltainen väri on Tsadin lipussa.
140. RA2.7.2008 klo 20:27
Yksi tuttu soitti ja sanoi, että hänkin ihmetteli, miksi ruohotupsuista tulee VAHA. :-(
141. Kasperi2.7.2008 klo 22:37
Siis eikö ne oikeasti olleetkaan ruohotupsuja, vaan 'säihkettä'?!?
142. neiti x5.7.2008 klo 18:51
Näköjään ovat minulta jääneet nuo kolmitähtiset ratkojaseuran puutteessa tekemättä, mutta katselin omani väritystä. Ja kyllä nuo kaikki mainitut ovat lähinnä keltaisia, etenkin pallot ja laudat ja lippu, muissa voin arvata vähän vihertävää sävyä. Sen sijaan lehdet ja klemmari ovat syvän vihreitä. No, ovat mitä ovat. Lippu oli kyllä selvästi Romanian lippu...:)

Se "ansata"-ristikko tuli kyllä, kiitos vinkkien, funtsinnan jälkeen täyteen. Kiva kuulla tuon risti-sanan taustojakin (ratkaisusana tuli siihen väkisin, mutta selityksestä ei ollut tietoa). En kyllä ole koskaan kuullut palaverien lempinimeä käytettävän, vaikka noita sihteerihommia olen ikäni tehnyt. Mutta sekin ikään kuin tuli väkisin, ihmetytti vaan.
143. neiti x5.7.2008 klo 19:14
Taisin luvata myös selityksen sivun 9 ristikon pohdintaa koskeneelle viestilleni...

Lieneekö täysin epäortodoksinen ja jopa huono tapa aloittaa ristikon teko pohtimalla niitä pitkiä pääkuvasanoja? Niistä kuitenkin tykkään aloittaa - usein toki avitan visiointiani muutamalla risteävällä sanalla, jotta siihen pitkään sanaan saa kirjaimen tai pari ikään kuin rungoksi. Tuossa Salokankaan ristikossa olin saanut päähäni, että alas tulee "valkohäntäpeura" - ja niinpä jouduin ongelmiin. En edes huomannut pääkuvaa tarkemmin katsoa, mielessä oli vain se väritys ja avaimenreikä... No sitten täyttämisen edistyessä näytti siltä että pystyyn tulee "valkeakosken" - eikä sekään saanut katsomaan tarkemmin! (Sillä siellä seudullahan niitä valkohäntäpeuroja on runsaasti...)

Sitäkin suurempi oli tunnereaktioni, kun lopulta löysin sen "jalkapalloseura"-sanan valkohäntäpeuran sijaan - varsinkin kun olen vielä Valkeakoskelta kotoisin ja pidän jalkapallosta sekä seuraankin sitä jonkin verran! Jotta huh-huh, meninpä vipuun....mutta hauska sattumus.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *