KESKUSTELUT > RISTIKOT > KOVIS 12.4.

3931. Kovis 12.4.

ansu12.4.2008 klo 18:39
Vasen alakulma tökkii. Mm. stadin paikkaa ei millään tule
mieleen. Olisko joku -talo?
2. Pekka Harne13.4.2008 klo 14:54
Sama alue aukesi mulla viimeisenä, ansu. Etsimäsi paikka on tosiaan talo-päätteinen, vaikka sovitin siihen ensin saloa. Paikalla on paljon tekemistä kulttuurin kanssa...
3. Tsusi13.4.2008 klo 15:04
Onko Whitakerin osa maanpaossakin ollut pugilisti?
4. RA13.4.2008 klo 16:19
Vasemman alakulman STADIA -paikan (9) keksinevät myös kaikki, jotka olivat Sanasepot ry:n vuosikokouksessa 26.1.
- Että tämmöistä sisäpiiripeliä! ;-)

Tsusi, just. Sekä että.
5. Tsusi13.4.2008 klo 16:53
Kaunis kiitos tästä, RA, ja muistakin kommenteistasi. Asiallisia ja huumorilla höystettyjä. Vilkaisisitko säikeeseen IS kovis 5.4. - kun aikaa.
6. Lauri Kultti13.4.2008 klo 17:48
Hassua, minulla se vasen alakulma aukesi ihan ekana!
7. ö13.4.2008 klo 20:10
Siinäpä on yksi kielitoimiston mukaan väärä sanamuoto, siinä kulmassa. Siksi se takkuaa.
8. Lauri Kultti14.4.2008 klo 08:40
Yön yli pohdittuani on edelleen yksi kohta hämäränä: TTO RAUTAVAARA. Kyllähän siihen ratkaisusana muodostui, kun ei ole piilojakaan, mutta yhteys vihjeen ja ratkaisun yhteys pätkii taas kerran pahasti. Pääkuvan alla EVITETTYJÄ oli kyllä oikea hämäyksen hämäys, sananmukaisesti!!
9. Eki14.4.2008 klo 08:51
Tämä on niin Skytän bravuuri kuin olla voi. Itsekin menin taas lankaan, kunnes en mitään muuta keksinyt ja helpostihan se sitten ratkesi. Tästä tulee oma koviskoulun tunti 3 viikon päästä.
10. Seppo14.4.2008 klo 10:52
Kuten Eki tuossa sanoi, tämä Laurin pulma on eräs näistä Antin bravuureista. Ajatus kirkastuu, kun tarpeeksi mietit, mikä on korvattu millä!
11. Lauri Kultti14.4.2008 klo 12:48
Joo, kirkastus kävi. Antillahan taisi olla joku aika sitten tämänkaltainen vihje, joka koski brittien kuninkaallisia. Voinen taas alkaa keskittyä päivän normaaleihin rutiineihin :)
12. RA14.4.2008 klo 20:08
Yhdynpä minäkin vielä tuon skytismin eli vihjeen TTO RAUTAVAARA (6) kehujien kerhoon.

Siitä hauska vihjetyyppi, että keksipä sen suoraan vihjeestä tai vasta jälkeenpäin ratkaisusanan jos selvittyä, niin aina alkaa naurattaa: "... kaikkea se keksii! :-)"
13. RA14.4.2008 klo 20:15
Vaikka yleensä noita vihjeitä paljon jää mieleen, niin 1.3. Koviksessa oli skytismi: AIDA ON SPPERA!! > OINAS.
14. SIR VON PEE14.4.2008 klo 21:13
RA:n muistelosta onkin helppo päätellä TTO, muuten tuskin olisin muistanut kokeilla samaa kaavaa...
15. Jaska15.4.2008 klo 00:43
Aloitin vasta eilisiltana. Vasen alakulma oli tosiaan helppo, siis neljä alinta vaakasanaa. Keskustassa oli myös muutama pehmisvihje, mutta sitten tyssäsi, ja jortsuskabakin painoi päälle (hirvittävä skandaali). Tänään sana silloin, toinen tällöin, lopulta hikinen työvoitto (Skytästä, PP:lle murskatappio, ajat jääköön mainitsematta...) Aivot ilmeisesti edelleen ammattiarvuutteluaaltopituudella. Ei taida parempaakaan selitystä olla tarjolla.

Ristikko oli yhtä jujujen juhlaa. Rautavaaraa ihmettelin minäkin, kunnes PP luki ääneen RAn 20.15 kommentin. Siitähän tämä skytismi heti muistui mieleen ja auttoi varmasti muitakin. Liikaako? Menettikö joku oivaltamisen ilon (nyyh).

Mainittua parempia ovat kuitenkin perinteisemmät harhautukset YRITTÄÄ LOISIA ja EPÄITSENÄINEN VOITTAJAN KERA. Totokolmikon täydentää konstailematon, mutta silti yllättävä (otsa vieläkin hellänä) TANSSISTA MIELEEN. Lyhyempi pääkuvalause ottelee puolestaan omassa sarjassaan vuoden kärkisijoista runollisella soinnikkuudellaan!

LK:n mainitsi ilkeän hämäyksen hämäyksen. Minä puolestani haistelin siitä kohta M - - - - N kaltaisen aromia! Ei sekään huono, mutta näitä Skytän lemppareita riittäisi yksi tai kaksi per ristikko. Nyt oli viisi. Liikaa, varsinkin kun pidän yhtä virheellisenä. Niinpä tämä skyttis pääsee vain Pitkälän 15.3. vuoden ranking-kärjen tuntumaan arvosanalla 10-.
16. RA15.4.2008 klo 02:05
Nöyrimmät anteeksipyyntöni, jos liikaa paljastin, kun kerrankin satuin muistamaan samalla logiikalla kuin TTO RAUTAVAARA toimineen toisen vihjeen / skytismin.

Ei varmasti tule toistumaan. Ainakaan usein. ;-)

Toistumattomuus ei johdu moitteista(nne), vaan siitä, että aniharva vihje+ratkaisu tai ratkaisutapa jää mieleen. Aina on alusta aloitettava jokainen ratkonta. JA se jos mikä on mukavaa.
17. Eki15.4.2008 klo 08:51
Pari kolme esimerkkiä skytismistä mahtuu myös tulevaan koviskouluun. Mielenkiintoinen ajatus on, auttoiko RA vai auttaako Team Katalin tuolloin liikaa ratkojia. Onhan näitä samoja selityksiä nähty näilläkin sivuilla. Latistaako jompikumpi ratkontaa sillä, että kertoo jujun? Kuten mainitsin, ainakin itseni tämä skytismi harhautti tälläkin kertaa. Selvää on, että jossakin tapauksessa sen voi havaita hetkessä, jos on jujun oppinut. On skytismeilläkin varmaan pian aika osaksi siirtyä uusille vesille tai kehittyä. Ongelma on se, että vihjeidean pitäisi olla sellainen, että ratkaisun keksiessä ratkoja saisi sen ahaa- eli "olinpa tyhmä"-elämyksen, ei yhyy- eli "olipa laatija tyhmä"-elämystä.
18. RA15.4.2008 klo 12:12
Humauttaisin (puolustuksekseni), että EN kertonut yllä itse jujua.
19. Mietiskelijä16.4.2008 klo 12:40
Koviksessa oli skytismi: AIDA ON SPPERA!! > OINAS.

Siis mikä tässä skytismissä oli logiikkana, voisiko joku vääntää sen minulle aidan seipäästä? ei aukea?

Kahdella o:lla alkava ooppera ja o:t korvataan s:llä olisi looginen vastaus, mutta siitähän tässä ei näytä olevan kyse.

Jonkin näköinen anagrammi sotku?

Toivottavasti sanon: "ahaa", kun kuulen selityksen.
20. u16.4.2008 klo 12:55
SPPERA-sanassa O-kirjaimina on S, eli OINA S.
21. Mietiskelijä16.4.2008 klo 15:26
AHAA! No olipa kyllä aika kiero, vaikka sinällään tuttua kovis kamaa (tyyliin A > avain, alain.) Ei ois tosin tullut kyllä mieleenkään, mutta logiikka toki toimii.
22. qwer20.4.2008 klo 14:53
En ole koviksien ratkoja, varsinkaan lauantai-iltiksien. Lehti kun pitäisi hakea erikseen. Sitten siihen saa koviksen lisäksi karpelan nännit ja iken salaisimmat. Olen jo järjestelmällisesti jättänyt lehden ostamatta. Joku RA ym tietenkin lehden hankkii. Kun pitää olla hyvää pataa sanariksen kanssa.
23. IiKoo21.4.2008 klo 10:52
(Jassoo, ketju on näemmä vaihtanut lennossa aluetta...)

Mutta kun ratkaisuaika kerran on mennyt umpeen, niin pakollinen Skyttä-ristikon plääh: Miksi "isi kiis" on "saul"? (Rullaluisteleva isä Sauli Niinistö kiisi?)
24. Jukkis21.4.2008 klo 11:09
Raamatusta:

Ja Neerille syntyi Kiis, Kiisille syntyi Saul, ja Saulille syntyi Joonatan, Malkisua, Abinadab ja Esbaal.
25. IiKoo21.4.2008 klo 13:02
No niin, siksihän se olikin ateistille vaikeaa..
26. tonimikael21.4.2008 klo 14:23
IiKoo, olen käsittänyt, että ratkot paljonkin. Etkö silti ole koskaan ennen ristikoissa törmännyt tuohon KIIS-sanaan? (ehkä olet sitten ratkonut ennen vain laaturistikoita ;)) Vaikka eihän se kiis ristikoissa nyt niin hirmu yleinen ole, mutta minunkin vähäisehköllä ratkoja-(ei laatija-! ;))kokemuksella on kohdattu se sana jo useammin kuin kerran.
27. ö21.4.2008 klo 15:09
ONPI ompi Kielitoimiston mukaan väärin.

(http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1045)
28. RA21.4.2008 klo 15:53
Muistelen, että se lauseen sana oli ONPA (ei onpi).
29. RA21.4.2008 klo 16:01
Kunpi se oli? :-)
En nyt löydä mistään itse ristikkoa.
30. Jaska21.4.2008 klo 16:05
ONPI tietenkin. ONPAHAN olisi rikkonut MPI-loppusoinnun, ja siitä olisi seurannut miinus. Virhe oli siis tarpeellinen ja laatijataiteilijan vapauden nimessä ehdottomasti hyväksyttävä. Minua se vain nauratti.
31. Jaska21.4.2008 klo 16:15
Sekoilin tietenkin. ONPI siis RIKKOI kirjoitusmuodossa sen mpi-soinnun, mutta se siis taiteilijan vapauden nimissä hyväksyttiin. Ännä tuli Annantalosta.
32. ö21.4.2008 klo 16:26
Kuinkahan päin se nyt oli Jaska? Niin tai näin vaiko väärinpäin?

Joka tapauksessa se hyväksyttiin. OK.
33. RA21.4.2008 klo 16:28
Mikä se koko lause oli? Unohtunut jo.
34. ö21.4.2008 klo 16:33
Jompikumpi onpi lempikampi.
35. SIR VON PEE22.4.2008 klo 11:54
Lähettäjä: Jaska 21.4.2008 klo 16:05
ONPI tietenkin. ONPAHAN olisi rikkonut MPI-loppusoinnun, ja siitä olisi seurannut miinus. Virhe oli siis tarpeellinen ja laatijataiteilijan vapauden nimessä ehdottomasti hyväksyttävä. Minua se vain nauratti.

Olisihan vihjeenä voinut olla "RAUHOITETTU ETELÄRAKENNUS", niin MPI-loppusoinnut ois rimmannut =)
Ompi ei liene sen huonompaa suomen kieltä kuin onpikaan. (kunpi onpi parenpi =)
Mikähän se toinen ratkaisulause muuten oli? Tää oli mulle liian vaikea ristikko =(
36. Jaska22.4.2008 klo 12:22
Ettäkö Annam-talo. Jokin pagodi, vai? Olisipa siitä riemu revennyt! Mutta "onpikin" siis toteuttaa MPI-soinnun äännettynä, joten se oli OK. Ehkä olisin ollut tiukempi, jos lause olisi kuulunut à la SIR VON PEE "jonpikunpi onpi lenpikanpi"!

Toinen lause kuuluu APARAATTI TOIMII VEIVAAMALLA.
37. IiKoo23.4.2008 klo 10:02
En muista törmänneeni Kiis-sanaan taikka sitten olen vaan kuitannut sen olankohautuksella. Varsinkin jossain aurinkotuolissa palmun alla ristikkoa ratkoessa ei ole oikein hakuteoksia saatavilla. Joku ottaa matkoille mukaan kirjoja, minä otan ristikkolehden. Muutenkin pidän noita raamatun nimiä laatijan hätäreinä: saa jonkun paikan täyteen, kun jättää siihen haamin, seemin, kiisin taikka jonkun muun vastaava täytesanan.
38. Eki23.4.2008 klo 10:54
Tässähän ratkaisusana oli Saul, joka ei ole pelkästään raamatusta tuttu. Vihjeeseen oli sitten päässyt aika eksaktia tietoa, vaikka Kiis oli kyllä varsinkin männä vuosituhannella ristikoiden todellinen vakiofakki.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *