KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2478

3918. HS 2478

Owlie4.4.2008 klo 12:28
Perjantaita Auliksen ristikoiden ystäville ja satunnaisille singahte-
lijoillekin!
Valmis on. Kun TUULIVOIMAA-vihjeen yläpuolinen läpyskä selvisi, ratkominen alkoi luistaa. Muutamia pakko tarkistaa netistä.
2. toinen taata4.4.2008 klo 12:45
Nyt pukkasi Aulis helpomman. Hatsaturjanista aloitin ja tuulen viemään lopetin.
Meni iltaohjelma uusiksi
3. pena4.4.2008 klo 14:09
Reunat olis valmiina, mutta keskusta takkuaa.
Nyt täytyy lopettaa ratkominen ja säästää
jotain huomiseksikin.
Mie en hättäile.
4. esko4.4.2008 klo 16:11
mulla alkaa olla täysi paitsi ison kuvan alapuoli. saisko jotain vihjettä ruskeaan.
5. toinen taata4.4.2008 klo 16:20
Esko
Karlsson
6. Bella4.4.2008 klo 16:51
esko:
Olisit täyttänyt allaolevat vaakasanat, niin olisi tullut
mieleen kysymättäkin.
Valmista tuli. Sanoisin helpohko.
Hillevi:
Taas tuli siisti ristikko.
7. T.J.4.4.2008 klo 18:10
Ihan ok. Omituinen ukkelihan siellä oli, sellaiseksi sen katsoin vaikka en oikein ymmärräkään.
8. pelaaja4.4.2008 klo 19:10
No joo. Omituinen ukkeli kyllä löytyy ihan kuvahausta. Paljon on muitakin omituisuuksia mielestäni. Tai siis omituisia ratkaisusanoja. Esim. se perhe vas.reunassa, kipon näköinen oikealla aika ylhäällä ja päin p:tä. Tai sitten olen täyttänyt väärin.
Vielä puuttuu esim. sen julmetun eläimen yläpuolelta (suurinpiirtein oikealla ylh.) alaspäin lähtevä 'kovia'. En MITENKÄÄN ole keksinyt sitä. Löytyykö siihen ahaa-elämyksen antajaa ? Ei se erisuuruinen hintakaan taida vielä olla oikein.
9. pekka4.4.2008 klo 19:41
Pätisinkö minäkin, ei kestänyt kuin 48 sekuntia, ja valmista tuli, tuli, tuli, tullaan tullaan,tullaan...
10. Bella4.4.2008 klo 20:16
pelaaja:
Tälläkertaa KOVIA haetaan päästä.
Milloinka vuorokaudesta olisi erisuuruinen hinta?
pekan perjantainen on näemmä alkanut.
11. esko4.4.2008 klo 20:27
hei Bella niin taitaa olla minullakin. muutamia epävarmoja on.
12. pelaaja4.4.2008 klo 20:29
Bella, kits (=minun murteellani nykyisin kiitos ) ! Voi vitsi. Niinpä niin. Tietysti.
Huomaatteko, että Pekan perjantai on nyt ihan inhimillinen, vaikkakin ehkä hieman tuskastunut
13. Bella4.4.2008 klo 20:34
pelaaja:
Ans kattoo, kun ilta etenee sen inhimillisyyden.
14. JMP4.4.2008 klo 21:58
Perjantaita kaikille. Ihmetyttää yläkuvassa oleva mötykkä ja mitä tuli siihen vastaukseksi. (vauvojen oik. puolella).
15. pekka4.4.2008 klo 22:00
Paras aalis 2476 aikoihin,yksi virhe ainoastaan ja sekin kieliopillinen, ilmeisesti, mutta häiritsi.
16. Aksu4.4.2008 klo 22:10
JMP:
Mieti sitä vastaussanaa kahtena yhtä pitkänä osana. Ymmärrät varmaan sitten.
17. JMP4.4.2008 klo 22:33
Tänks. Tajusin.
18. Unelias4.4.2008 klo 22:46
Hei kaikki. Vasemmalla reunalla pariskunta jolla lapsi rattaissa. Onko jotain väärin kun tuli erikoinen vastaus.
19. jippo4.4.2008 klo 22:51
JMPn ja muidenkin ihmettelemä mötykkä minuakin harmitti, jos Hesari ei pysty valokuvia selkeämmin painamaan pitää kai hankkia mikroskooppi noiden tutkimiseen. Oppihan tästäkin taas yhden italialaisen 5000 asukkaan kaupungin nimen, mutta muuten oli melko köykäinen.
20. toinen taata4.4.2008 klo 23:01
jippo, vastaus varmaankin oikein. Tarkoittaa samaa kuin lähes samanlainen, vähän pitempi sana.
21. jippo4.4.2008 klo 23:18
Kyllähän tuo Googlen kuvahaulla löytyy, kun etsii henkilön sukunimellä, mutta voisihan sen paremminkin painaa.
22. pekka4.4.2008 klo 23:37
Kyllähän kaikki näillä leveleillä olevat tietävät, että hesari tyrkkää kaikkee demari paskaa tuutin täydeltä, esimerkiksi IS kautta ja se on ylpee ssiitä. siis ssiitä
23. Bella5.4.2008 klo 00:05
pelaaja:
20.29 sanoit pekkapojan olevan nyt ihan inhimillinen.
Mitä sanoin 20.34?
Kuka jelppisi Uneliasta 22.46.
Minulla ei ole taitoa auttaa hänen kysymyksessään.
24. pekka5.4.2008 klo 00:10
Bellalle
Ö
25. JMP5.4.2008 klo 00:13
Pena sanoit 14.09 reunat valmiit mutta keskusta takkuaa. Eiks se ole politiikassa vähän sama, vai tarkoititko Takkulaa.
Oli aika huono tsoukki.
26. Bella5.4.2008 klo 00:29
JMP:
Ei Ihan huono.
Hyvää yötä kaikille.
Eritoten pekka Ö!
27. toinen taata5.4.2008 klo 09:37
Vastaukseni klo 23.01 oli tarkoitettu Uneliaalle. Kolme kirjainta pitempänä sana tarkoittaa samaa.
28. aatra5.4.2008 klo 09:42
No niin, valmista täälläkin tuli yöunien jälkeen. Eikä tarvinnut edes apuja tältä palstalta. Muutama tarkistus googlesta riitti. Hyvillä mielin illalla Kuukausiliitteen kimppuun... Hauskaa päivää kaikille Aulis-faneille! Ja kiitoksen toiselle taatalle, ihmettelin itsekin samaa sanaa kuin unelias. Selityksesi tähdensi vastauksen minullekin.
29. pelaaja5.4.2008 klo 09:53
Luulin jo saavani tän valmiiksi vaan sitten töksähti keskellä: siistitty kevätkatu - minun 'nätti' ratkaisuni ei sovi yhteen tuuli-voiman kanssa. Voipi olla, että siitä ylempää tulevat laiheliinit ovat jotain muuta kuin olen kuvitellut. Vai onko 'tuuli-voimaa'-kohdassa jokin kompa, jota en nyt huomaa ? Ei kai siihen voi tulla käskymuotoa.
Bella: suljin koneen eilen liian aikaisin, joten en päässyt näkemään pekkapojan kehitystä..kehittyihän se
30. pena5.4.2008 klo 09:56
JMP: Kai sen voi noinkin tulkita vilkkaalla mielikuvituksella.
Tarkoitin tosin ristikon keskustaa.
Takkula (isolla T:llä) ei liity tähän mitenkään.
Mitä tulee taas siihen että takkuaako keskustapuolueessa.
en ota mitään kantaa.
31. HT5.4.2008 klo 10:14
Pelaaja: heitä se käskymuoto kuukelin suomenkieliseen hakuun.
32. pelaaja5.4.2008 klo 12:28
HT: Kits. Kovin alkoi tuuli käydä oikeaan suuntaan.(eipä käynyt mielessä käyttää SELLAISTA sanaa kuukkelissa)
33. anttih5.4.2008 klo 12:31
HS 2478 oli helppo, niin myös huhtik. kuukausiliite. Mutta mikä se sellainen lentoYHTYE on? Vastaukseeni tuli kyllä eräs lentoYHTIÖ.
No johan nyt on markkinat! Jälleen kymmenestä voittajasta yhdeksän oli naisia!
34. anttih5.4.2008 klo 12:57
Vähän lisää. En tiedä, onko tämä ihan oikea foorumi, mutta N.B. (nota bene), kuukausiliitteen joutsenkuvasta luoteeseen on kaksi valkoista läiskää (ainakin omassa liitteessäni), jotka taitavat olla painatuksen fiboja, sillä ne eivät ainakaan liity millään tavalla itse ristikkoon.
35. Bella5.4.2008 klo 13:01
anttih:
Samaa mieltä kanssasi helppoudesta.
Onneksi Kuukausiliitteessä on voittajista 6 naista ja 4
miestä.
Järvenpääläinen on niin tuttu nimi. Se on ollut tosi
usein, myös Iisakin visaisissa. (ei tule enää)
36. Owlie5.4.2008 klo 14:19
anttih ja Bella
Avaan kuukausiliitteelle oman säikeen nyt.
37. Owlie5.4.2008 klo 14:37
Viittaan HT:n taannoiseen sukupuolenvaihtoleikkausletkaukseen.
Kivuttomampi ratkaisu olisi riisua essut ja pyytää jotakuta suvun naista lainaamaan nimensä seuraavaan postitukseen. Tämä
kommentti liittyy uusimpaan voittajaluetteloon. Ehkä arpojien ohjeisiin ei kuulu seurata tasa-arvon toteutumista?
38. pelaaja5.4.2008 klo 14:48
Owlie ja muut: Elkää, elkää, hyvät ihmiset ! Sitten vasta, kun minä olen ensin saanut oman nimeni listaan runsaan 3 vuoden nimettömyyden jälkeen. Eihän sekään ole tasa-arvoa, ettei voittoa enää IKINÄ tunnu tulevan..
Sitten voitte vaihdella vaikka mitä essuja. Annan kyllä kuulua, milloin se vaihto voi alkaa.
39. TJV5.4.2008 klo 15:48
Owlie: Riisua essut? Sitä 3920 säikeen vaihtoehtoa en ole
edes uskaltanut kurkistaa.
40. HT5.4.2008 klo 16:22
Ehkä se säikeen 3920 otsikko "Häntä pois" vihjaa mitä tapahtuu tulevaisuudessa miehille, jotka uskaltavat voittaa Hesarin ristikosta.

Katastelin muistissa olevia voittajaluetteloita, ristikot 2467-2475 eli yhdeksän viimeistä. Miehillä on ollut yliote 6-4 kolmesti, samoin on ollut kolme tasapeliä 5-5. Sitten alkoi naisten vyörytys: 6-4, 9-1 ja 9-1.
41. SIR VON PEE5.4.2008 klo 18:39
On se kumma, jos Hesarin toimituksesta ei vaivauduta vastaamaan kyselyihin arvonnasta. Kuka täällä oli joskus kysynyt ja tarkkaanottaen mitä, jos saan udella?
42. Jondalar5.4.2008 klo 20:50
Helppo ristikko,sanovat kaikki. Minulla kumminkin oli vaikeuksia, johtui siitäkin että perjantai oli kiireinen päivä. Töissä kiirettä hoitaa pakolliset työt ennen lomaa kuntoon; sitten piti matkustaa parissa kaupungissa ja hakea vieraita kylään.

Sana "tulokkeisiini" oli hankala kun menin retkuun, yritin sanakirjoista etsiä tulokkeita, tuloksetta. Kun sana oli valmis, tajusin vihdoin viekkauden. Pohjoisen kuvasta en sanut mitään selvää, ihan kuin hylje olisi istunut jäälautalla. Vaakaan tullun neste oli väärin ja oli tulollaan haitarinsoittajan nimi. Jospa suo elukka on niin vilkasliikkeinen ja jossakin on -v, luulin niin. Kurkistin lopulta tätä säeittä ja löytyi pelastava vinkki, kaksi samanpituista sanaa ja ymmärsin. Kerran oli muistaakseni samaa sanaa tarkoittava 3.9.1900 - 31.8.1986. Pidin mukavana vinkkinä.

Tuttuja nimiä vanhemmista ristikoista oli voittajissa. Näin olen kuvitellut arvonnan tapahtuvan: saapuneet vastaukset viskataan koppaan, ensin tulleet jää alimmaksi. Vastausajan päätyttyä onnetar poimii 10 vastausta, jotka tarkastetaan. Väärin vastanneiden tilalle nostetaan uusi, kunnes on kasassa voittajat. Loput viskataan roskikseen. Totuus voi olla toisenlainen.
43. anttih5.4.2008 klo 21:32
Jondalar:
Olet aivan oikeassa, arvonnassa tehdään juuri niin. Ei ole mitään järkeä avata satoja kirjeitä. Olen puhelimitse jo ajat sitten keskustellut tästä asiasta Sanaseppoihin kuuluvan tärkeän henkilön kanssa ja hän on varmistanut minulle asian. Olisi tosiaankin mukava tietää, montako vastausta tulee viikoittain. Osa niistä on tietenkin väärin, mutta onko sillä väliä, sillä vain oikeat vastaukset otetaan arvonnassa huomioon.
Joo. Aulis harrastaa sanaleikkejä, kuten esim. "tulokkeisiini" ja oikea vastaus oli ainakin minulle ihan myrkkyä!
44. Jondalar5.4.2008 klo 21:48
Myrkkyä oli ja niinpä koetin selvittää sisältääkö tulokkeet myrkkyä ja jouduin onneksi metsään. Merkillinen tämä Kanadan lehtikuusi. Heikäläinen sana loppuu -ck. Silloin ohjaaja Roman on Pollakki.
45. toinen taata5.4.2008 klo 22:00
Gookleen tamarakki, edelleen Finnish-English dictionary, sieltä löytyy vaikka mitä!
46. HT5.4.2008 klo 22:05
Ristikkojen arvonnasta vielä sen verran, että kuten aikaisemmin on tullut kerrotuksi, joskus Hesari ilmoitti noudattavansa käytäntöä, jossa kaikki saapuneet kuoret pannaan peräkkäin (tavallaan paksu, vaakasuora nippu) ja sen jälkeen arvotaan, kuinka monennet otetaan tutkittavaksi. Noin meneteltäessä ei vaikuta, milloin posti on tuonut kuoren, ei myöskään kuoren koko tai siihen kiinnitetyt sydämenkuvat tai muut houkutukset.

Systeemiä on yksinkertaistettu, koskapa viisi vuotta sitten Hesarissa Torstin palstalla kysyttiin ja vastattiin näin:

-----------------------
Kerro miten Hesarin ja Kuukausiliitteen ristisanojen vastauskuoret käsitellään palkintoja arvottaessa. Otetaanko kuorikasasta satunnaisesti vastauksia niin kauan, että vaadittu määrä oikeita ratkaisuja on saatu? Entä miksi saapuneiden vastausten lukumäärää ei enää ilmoiteta, se oli sentään kohtalainen vaikeusasteen mittari, kun tähditystäkään lehtenne ei käytä?

Täällä Sanomatalossa voittajat arvotaan kuten esititkin: nostamalla kasasta niin kauan kuoria, että kymmenen oikeaa vastausta löytyy. Tällaiseen järjestelmään on päädytty, koska lopputulos on ihan yhtä satunnainen kuin silloin, jos vastaukset ensin lajiteltaisiin ja sitten vasta arvottaisiin. Se olisi vain verrattomasti työläämpää. Eikä Torsti ole toistaiseksi kuullut yhtään hyvää syytä, miksi toinen keino olisi parempi.

Saapuneiden vastausten lukumäärä päälehden ristikkoon on vuosien kuluessa vakiintunut alle viiteensataan. Vastausten laskemisesta on luovuttu, koska sitä ei ole pidetty enää vaivan arvoisena - valitettavasti.
47. Owlie5.4.2008 klo 22:08
TJV ja HT:
Muistattehan, että jossain vaiheessa joku nousi rohkeasti puolustamaan Bellaa ja kehotti nälvijöitä laittamaan essut päälle. Minä vaan sitä että jos ne jäivät päälle...

Illan tässä vaiheessa sallittaneen harhapolku Fiskarsiin. Tapasimme käydä juhannuksena ihailemassa käden taitojen mestareita ja muita taitelijoita. Sepän pajassa jäimme lopuksi ihmettelemään seppämestarin komeata nahkaesiliinaa. Komea oli mestarikin, joka selitti, että se on hänen "esinahkansa". Tosi juttu.
48. JMP5.4.2008 klo 22:12
toinen taata, kyllä pitäisi olla paljastamatta suoraan ristikon ratkaisuja.
49. HT5.4.2008 klo 22:12
anttih 5.4.2008 klo 21:32: "Aulis harrastaa sanaleikkejä, kuten esim. 'tulokkeisiini' ja oikea vastaus oli ainakin minulle ihan myrkkyä!"

Tuollaiset ovat näppäriä keksintöjä, aulismeja positiivisessa merkityksessä. Tässäkin ristikossa nähdään taas niitä (minusta) kehnojakin eli mm. väkinäisiä yhdyssanoja, joihin laatija on turvautunut ilmeisesti aikataulun painaessa päälle ja joita ei näe elävässä elämässä. Esimerkkinä vaikka se "yläpulut"-juttu.
50. pekka5.4.2008 klo 22:16
HT:lle ja muille.Uskon , että Hesari kysyy ensin demareitten puoluetoimistolta kenelle voisi antaa palkinto, mikäli sieltä ei tule vastausta, kysyvät ne Beniltä, kenestä sinä tykkäät, ja mikäli vieläkin on epäselvää, voidaan kysyä mäkelänkadulta joltain ohikulkijalta ja sieltähän on voittaja löytynyt, ei suinkaan aatoksen frendeistä.
51. Owlie5.4.2008 klo 22:22
HT:
Koska näyt istuvan säikeellä, niin palaan ammuvainaan- aikaiseen säikeeseen, jossa väittelimme HEITULI-HAITULI-vaihtoehdoista.
Kirjastossa selvisi, että Kunnaksen pieni pitkäpartainen tyyppi on varttunut mies nimeltään HAITULA. Seikkailee kahdessa kivassa runossa. En nyt jaksa selata yksityiskohtia. Pitää säästää oikeata kättä huomisaamun pallon lätkimiseen. Orsi odottaa.
52. HT5.4.2008 klo 22:23
Pekka: toivottavasti kysyvät Beniltä, sillä äänestin vuonna 1968 Matti Virkkusen valitsijamiesehdokasta, ja tällä perusteella ristikkopalkinto kuuluisi minulle kai harva se viikko, jos Ben päättäisi.
53. HT5.4.2008 klo 22:27
Owlie: "Muistattehan, että jossain vaiheessa joku nousi rohkeasti puolustamaan Bellaa ja kehotti nälvijöitä laittamaan essut päälle." Totta puhuen en muista tuollaista Bellan puolustamiseen liittyvää essujuttua eikä löytynyt Etsi-toiminnollakaan, kun kävin läpi muutaman viime ketjun.
54. TJV5.4.2008 klo 22:31
HT: Paljonkin täällä vielä tyhjää, kysyisin ensiksi vihjausta
tuulivoiman päällä olevaan valkeaan liinan näköiseen kuvaan
tuossa keskellä.
55. HT5.4.2008 klo 22:36
Owlie: tuon netissä näkemäni tekstin perusteella arvelin, että kyseessä oli rotta ja nimeltään Haituli:

"Yksinäinen siili, Jaakko Vesirotta Haituli ovat jo neljän vuosikymmenen takaista aarteistoa, monen sukupolven yhteistä lukemista. Työstään Kirsi Kunnas on saanut monen monta palkintoa, viimeksi vuonna 1996 lastenkulttuurin suuren valtionpalkinnon."
56. HT5.4.2008 klo 22:40
TJV: vaikea kohtahan se on, kun alkukirjainkin on sama kuin pystysuunnan turkkilaisnimillä (tuo jälkimmäinen on taas joutavanpäiväinen aulismi). Kovin paljon ei uskalla jelpata, mutta suuhunpantavasta on joka tapauksessa kysymys.
57. peka5.4.2008 klo 22:53
HT niin sitä äänestettiin ennenevanhaan. nykyään Hesarissa äänestetään vain demareita. Demari siis tarkoittaa"vittuako se muille kuuluu" me tehdään täällä hesarissa kaikkea mitä me halutaan.
58. toinen taata5.4.2008 klo 22:56
jmp
taidan pikkuhiljaa dementoitua kun ajatukset näin karkailevat.
59. Jondalar5.4.2008 klo 22:59
Hain työstettäväksi Kuukausiliitteen ristikon ja nyt se on lähes valmis. Hämmästyin kun katsoin edelliskuun voittajia, pari viikkoa sitten kiikutin ristikkoni postiin ja onnetar oli suosinut. Mukava yllätys.
60. Hemppa5.4.2008 klo 23:12
Saisko pariin kohtaan varmennusta? Ylärivin vaakasuoraan vihjeesen "se on nestettä". Onko kyseessä ilmassa leijuva "neste". Vasemman yläkulman pääkuvan kaakkoispuolella on pyöreä miehen pää. Tuleeko vastaukseksi erisnimi vai yleisesti vanhoista miehistä käytettävä nimi? Kyseessä on Tyrin alapuolella samassa ruudussa oleva kuva.
61. EJlo5.4.2008 klo 23:16
HT, kiitän lyhyestä, mutta napakasta vihjeestä kysyttyyn "kaulaliinan" kuvioon. Syötävä auttoi siten että mulla oli rivillä kolme apukirjainta, nyt 12 viimeistä ja ilmeisimmin oikein. Samalla lähti risteäviä pystysanojakin syntymään. Se on joskus pienestä kiinni.
62. TJV5.4.2008 klo 23:17
toinen taata: Eihän sulla mitään hätää, kun noin vanhan
Karlssoninkin muistat.
63. TJV5.4.2008 klo 23:27
HT: Me kun olemme syyttömiä, eikä Owliekaan varmaan meitä
tarkoittanut, niin tarkistin jutun. Se näkyi olleen HS 2474:ssä
8.3. klo 23:53. Siinäkään ei nimimerkkejä mainittu.

Mihin pystyriville kuuluu O&-vihje naisenkuvan ja "syömisiä"
vieressä ja alla?
64. toinen taata5.4.2008 klo 23:31
Hemppa
Mietipä a-kohdassa sireeniä, b-kohta, sekä-että.
65. Bella5.4.2008 klo 23:31
HT:
Sinulla on hyvä muisti. Ei siellä aiemmin mistään
esiliinoista puhuttu.
66. EJlo5.4.2008 klo 23:34
TJV ,
Sain ne O& merkit sijoitettua naisen nimen kanssa muodostamaan erään sukunimen, jolla ei ole mitään tekemistä sen naisen oikean sukunimen kanssa.
67. Bella5.4.2008 klo 23:36
Jondalar:
Onneksi olkoon!
Ymmärsin, että kuukausiliitteessä maaliskuun
voittajissa olit yksi kymmenestä.
68. EJlo5.4.2008 klo 23:38
Nytpä sitten arvuuttelemaan mikä voittajien nimistä voisi olla nimimerkki Jondalar´in. Onnea vaan !
69. TJV5.4.2008 klo 23:39
Bella: Katsohan sinäkin se 2474 8.3. klo 23:53.
70. TJV5.4.2008 klo 23:42
Kaikkihan me olemme ratki iloisia "omien" voitoista, eivät ne
helpolla irtoa.
71. HT5.4.2008 klo 23:42
TJV: hain essua ja siksi en löytänyt (olikin siis näköjään puhe esiliinasta).
72. Bella5.4.2008 klo 23:49
TJV:
Olen onnistunut unohtamaan moisen asian.
Olet oikeassa. Kävin katsomassa.
Nyt unohdan sen taas.
73. TJV6.4.2008 klo 00:04
Bella, HT: Ei siinä muuta muistelemista ollutkaan kuin se, että
kirjoitettu oli. Varmaan aiheesta ja sillä selvä.
74. Unelias6.4.2008 klo 00:32
Onneksi olkoon Jondalar!
75. TJV6.4.2008 klo 08:04
Tässä välissä piti hiukan uinahtaa, kun keskustelu lopahti.
Sivustolle palaaminen on kivaa ja luotettavuusvaikutelma
huipussaan, kunhan vain Anton kuva säilyy tallella.
Tarkistin tuossa alkajaisiksi HT muistikuvan 1968 vaaleista.
Jakauma oli kuten muistelin 201, 66, 33. Työpaikalla olimme
tulosta veikanneet ja oli ainoa kerta missä mikään tulokseni
on osunut juuri oikeaan. Sehän myös oli ainoa kerta, jolloin
Virkkusta saattoi äänestää. Menettelin tavallasi.

Ilmeisesti väsymyksestä ja suuresta happivajauksesta johtuen
ristikkoni keskiosasta puuttuu vielä lähes yhtenäinen 35:n
ruudun alue. On siihen suuri osansa Auliksellakin. Churchillin
nimikirjaimistakin valmiina on vain 8 lopusta päin. Tämä vaihe
voi kestää, mutta toisaalta pari oikein tullutta oivallusta
myös laukaista tarkoituksellisen piinallisen aukon.
76. HT6.4.2008 klo 08:59
TJV: mainitsemasi kohta oli vaikea monestakin syystä: laajoja pintoja, turkkilaisnimet, väkinäinen yhdyssana, vauhdikkaasta moposta tuleva sana. Tuo viimeksi mainittu oudoksutti tällaisessa yhteydessä. Nykänen oli paljolti kannallani, mutta uudempien sanakirjojen perusteella kapinointiin ei ole aihetta. Autollakin voi tehdä moista, niin väittävät, mutta lihasvoimalla tapahtuvaan liikkumiseen minä olen sen aina yhdistänyt.
77. toinen taata6.4.2008 klo 09:07
Minä olen joskus veneellä - - - - - - - - - - - kivelle.
78. pelaaja6.4.2008 klo 09:16
TJV: Churchillin nimikirjaimissa ja myös siinä toisessa merkityksessä ko. kirjaimet ovat ko. merkityksen, sanojen ensimmäisiä kirjaimia
79. TJV6.4.2008 klo 09:20
toinen taata: Tästä mainitsemastasi syystä minäkään en ole
soutuvenettä kummempaa uskaltanut hankkia. Jonkinverran
olen veneillyt moottorikäyttöisilläkin, olen vain luottanut
kavereitteni taitoihin silloin. Kiviä meillä on tiuhassa. Baikaljärvi
saattaisi sopia aloitusvedeksi minulle.
HT: Jos nyt tuosta oikein sitten päättelin, voi kehitys alkaa
edistyä. Aikaisemmista mahdollisista kirjaimista minulla muuttui
3. ja 4.
80. TJV6.4.2008 klo 09:28
pelaaja: Ai on vai? Olen ollut liikkeellä siten, että ilmeistä
merkitystä en ole etsinyt. Eikä se kai tulekaan. Auliksen
kaunokirjoituskoukerotkaan eivät taida olla mistään tyypistöstä
lainattuja. Olen ainakin nämä siis osannut lukea. Sanan ei
silti tarvinne alkaa niillä.
81. Mika6.4.2008 klo 09:39
Hyvää huomenta ristikoiden ystävät.

Hieman apua kaivattaisiin pariin kohtaan, jotka vielä takkuavat syystä tai toisesta.

Ruudussa jossa vihje "villeinäkin",
on mies joka tekee/on - mitä?
Ei osu mikään alueella aivan kohdalleen nyt.
Ja sitten vauvoista itään on ehkä joku laatikko?
Painojälki niin huonoa etten suurennuslasillakaan saa siitä tolkkua. Mitä lienee kuvassa?
Tuulen viemään saan jotakin saunaan liitettävää - ei tunnu järkevältä, joten kaiketi väärin?

Nämä jos saisi setvittyä niin olisi kutakuinkin valmista.
82. pelaaja6.4.2008 klo 09:40
TJV: 'ai on vai?' No on, on. Eikä merkitystä tarvitsekaan etsiä.
Mitä ovat 'ensimmäiset' kirjaimet. Enempää en osaa vihjata. Ymmärrät varmaan tarkoitukseni, kun kohta löydät ratkaisun.
83. TJV6.4.2008 klo 09:42
HT: Nykäsessä sanan kohdalla viitattiin Paulaharjuun. Hänkin
käytti lihasvoimaa kerätessään kansanperinnettä Jennynsä
kanssa polkupyörillä liikkuen.
84. Jondalar6.4.2008 klo 10:04
Kiitos onnitteluista! Identiteetin paljastuminen on lähellä, mutta ei huolta. Onhan nimeni puhelinluettelossakin. Arvaamista vaikeuttaa seikka, että moni ei osaa nimimerkistä päätellä sukupuolta. Ristikkomestarit varmasti löytävät esikuvani, Jondalar zelandonien heimon Yhdeksännestä Luolasta. Upea Jean M. Untinen-Auelin kirjasarja Maan lapset; Luolakarhun klaani, Hevosten laakso, Mammuttien metsästäjät, Tasangon vaeltajat, Luolien suojatit.
85. toinen taata6.4.2008 klo 10:22
mietipä kuvassa olevan miehen asentoa.
kyllä tuulen viemää voi saunaankin liittää. mennäänpä koko - - - - - - saunaan. tässä se ei sitä kyllä tarkoita.
86. HT6.4.2008 klo 10:31
Mika: vainaja tulisi sinustakin, jos vaikka moinen "laatikko" päällesi putoaisi.
87. Jondalar6.4.2008 klo 10:51
Munaus arvonnassa

Huomasin kummallisen ihmeen. Katsoin edelliskertaista gallerialistaa, jolloin sain Kuukausiliitteestä voiton, se oli lokakuu 2007. Voittajien nimilista on siinä prikulleen sama kuin on maaliskuussa 2008. Ratkaisuristikko on eri mutta kaikki 10 nimeä molemmissa samat. Siksi raha ei ole vielä tullut, maaliskuun voittajien lista on väärä lista. Voihan nenä, Bella.
88. Mika6.4.2008 klo 11:00
Kiitoksia vihjeistä toinen taata & HT.

Pitkään yritin sitä miestä päiväunile laitella,
mutta ihan muustahan siinä oli kyse.
Ja eukkoni perhana otti ja tunnisti sen lootan
(en ymmärrä miten, kun se on pelkkä tuhru),
ja sieltä se ahaa-elämys sitten iski.
89. Hippunen6.4.2008 klo 11:21
Täällä ristikot vasta aluillaan (kk-liite ja HS-ristikko). Minulle ovat aika hankalia; en ainakaan äkkiselti saanut paljoa ratkaistua. Jospa poju nukkuisi pitkät päiväunet, niin äiti voisi jumpata aivojaan!
90. EJlo6.4.2008 klo 11:41
Mika ; saunaan liittyvä meikäläistäkin askarrutti tuulen viemässä. Varsinkin kun olin laittanut jäävesikannuun sanan OLO- - - -.
toinen taata antoi ratkaisevan vinkin "saunaan menosta", jolloin koko kohta ratkesi.
Naapuritaloon tulevaa sanaa en ymmärrä, kun ei ole Nykästä mistä tarkistaa, josko sanani on edes oikea. Toisaalta ne vaakasanat sopisivat pääkuvan aiheisiin alkaen ylimmästä kuvan tilasta siihen alimpaan näsäviisaaseen.
Yritin Googletella sanaparia RUSKEA ja KARLSSON, mutta mitään sellaista ei kuukkeli kerro, joka sopisi kuvan alla olevaan ylimpään vaakariviin. Pelkällä viimeisellä kirjaimella en saa siihen mitään tolkkua. Ranskan jokeenkin on vain arvailuja ja senpä takia koko pääkuvan alusruudukko loistaa valkoisena.
91. toinen taata6.4.2008 klo 11:50
ejlo
olisiko ruotsalaisesta hiihtäjästä apua ruskeaan?
92. mamma6.4.2008 klo 11:57
Kuvat ovat tosi tuhruisia. en parhaalla tahdollanikaan ja vanhuksen näöllani saa selvää "lootasta" enkä fistelin alapiolella olevasta kuvasta. saisiko apuja?
93. Maara6.4.2008 klo 11:57
Jondalarin tavoin olin minäkin kummissani: ilokseni sain voiton, mutta nimeäni ei esiintynyt voittajalistalla, mikä tietenkin suuresti himmensi iloani.
94. EJlo6.4.2008 klo 11:59
toinen taata; kiitti vaan vihjeestäsi. Toki muistan että yksi ruotsalainen hiihtäjä oli eräs Nisse ns puukkopaikasta, mutten vielä löydä ajatusyhteyttä.
95. toinen taata6.4.2008 klo 12:13
ejlo
muistelepa vaikka lapsuusajan jouluisia tuoksuja. Mitä tulee mieleen?
96. HT6.4.2008 klo 12:14
Ejlo: ajatusyhteys selviäisi Nykäsestä.

Mamma: kuvassa fistelin alla näkyy osa taloa. Loota liittyy henkilöön, joka näkyy ristikossa muuallakin parissa kohtaa.
97. esko6.4.2008 klo 12:19
tapahtuu lipsahteluja vanhoillekin tekijöille so so.
98. Hemppa6.4.2008 klo 12:23
Kysymykseeni 5.4. klo 23.12 toinen taata kehotti miettimään sireeniä. Tarkoititko laivan sireeniä? Siinä tapauksessa uskon vastaussanani olevan oikein, vaikka se merkitsee paremminkin muunlaista kosteutta, kuin varsinaista nestettä.
99. mamma6.4.2008 klo 12:25
Kiitos Ejlo vihjeistäsi.
100. Jondalar6.4.2008 klo 12:35
Maara
Korjatussa listassa toukokuun lehdessä täytyy olla sinun nimesi. Paljon Onnea!

Jouluun liittyvät ruskeat herkut, joista polkassa lauletaan. Hiiri se kissalle takkia ompeli.
101. toinen taata6.4.2008 klo 12:49
hemppa
kyllä laivoissa ainakin ennen oli tällaiset sireenit.Lontoooli muinoin tunnettu tästä ilmiöstä, vaikka siellä se aiheutui ihan muista syistä kuin meillä. Ja kyllä se joskus tiivistyy kiinteäksi nesteeksikin.
102. Haloo!6.4.2008 klo 12:52
Jos lehdessä lukee, että olette voittaneet, olette voittaneet. Ei riitä selitykseksi, että julkaistiin väärä luettelo.
103. iso S6.4.2008 klo 13:20
Hemppa kysyy 5.4.2008 klo 23:12:
"Vasemman yläkulman pääkuvan kaakkoispuolella on pyöreä miehen pää. Tuleeko vastaukseksi erisnimi vai yleisesti vanhoista miehistä käytettävä nimi?"

Vastaan kyllä, kyllä se erisnimenäkin esiintyy. Ymmärtämistä auttaa jos tunnistaa kuvan henkilön ja liittää siihen rajauksen muodon. Arvi Lindistä on ollut periaatteessa samantapainen vihjekuva, tosin siinä soikio oli ylen pieni ja sijoitettu painovirheenomaisesti nenän alle.

Ihmetellyssä "laatikossa" oleva teksti ei tuossa hämärässä kuvassa erotu. Jos kuva olisi selvä, vihje olisi tarkka ja loistava, nyt vain ärsyttävän hämmentäv. Juuri tuota kuvaa en pienellä hakemisella löytänyt mutta riittävän samanlaisen että katsoin sen tulleen tunnistetuksi. "Loota" on kivestä veistetty.

Muutenhan ristikko on taas laajasti käsitelty ja huonoja sekä hyviä puolia esitelty, kuten nokkela "tulokkeisiini". Keskellä oleva aukio näytti varsin komealta ja antoi ennakkoon aiheen epäillä että sen synnyttäminen on vaatinut kakkosluokan sanoja. Vaakasanat olivat kohtalaisen kunniallisia, pystysanoista "tuulivoimaa" ja "turkkilaisnimiä" kuulostivat pakkosanoilta.

Ratkaiseminen onnistui "luonnonmenetelmällä" joten vaikeusaste pysyi siedettävällä tasolla. Italian kaupunki olisi jäänyt arvaamatta jos siinä olisi ollut piilokirjain. Onneksi ei ollut.

Pääkuvan vieressä ja alla olevat aukiot tuntuivat lähes yhtä vaikeilta kuin iso aukio, kun kuvasta ei tiennyt mihin pitäisi kiinnittää huomiota ja mihin mikäkin tulee. Poikittaisistakaan ei saanut paljon varmaa apua. Arvailemalla ja kokeilemalla loksahti paikalleen. Lautapeliin tarjosin ensin ihan väärää peliä, jonka muunnos tunnetaan nimellä kiinanshakki.
104. iso S6.4.2008 klo 13:44
Haloo! Jos lehdessä lukee että olet kuollut, olet kuollut. Ei riitä selitykseksi, että julkaistiin väärä tieto ja että "tieto kuolemastani on vahvasti ennenaikainen". (Mark Twain).

Sinänsä mielenkiintoista että nimilista kopioituu noinkin kaukaa kuin viime vuoden lokakuulta.

HT kertoi 5.4.2008 klo 22:05 arvonnoista kahteen lähteeseen perustuen: "kaikki saapuneet kuoret pannaan peräkkäin (tavallaan paksu, vaakasuora nippu) ja sen jälkeen arvotaan, kuinka monennet otetaan tutkittavaksi" ja "Vastausten laskemisesta on luovuttu".

On kolme mahdollisuutta: nämä tiedot ovat keskenään ristiriitaisia, vastaukset eivät saa tasapuolista kohtelua tai käsi haroo silloin tällöin tyhjää ja arvonta joudutaan uusimaan.

Vastauksien lukumäärä TÄYTYY tietää jos halutaan kerralla saada arvonta osumaan vastauksien määrän osoittamalle alueelle niin että myös rivin viimeinen voi voittaa. Toinen vaihtoehto on se että arvioidaan määräksi vaikkapa 500, lisätään riittävästi varmuusvaraa ja arvotaan numerot vaikkapa väliltä 1-700. Silloin voidaan osua numeron joka ylittää vastauksien todelisen määrän. Uudet työt!

Lisäksi "kuinka monennet otetaan tutkittavaksi" on epämääräisesti sanottu. Tarkoittaako tämä sitä että voittajaehdokas kerrallaan arvotaan, kuinka mones kuori otetaan tutkittavaksi? Jos, niin ok. Jos tämä tarkoittaa että arvotaan jokin luku, esimerkiksi 10, ja sitten otetaan joka kymmenes tutkittavaksi, niin kaikkea muuta kuin ok! Silloin vastausten järjestys vaikuttaa olennaisesti voiton mahdollisuuteen. Esimerkiksi viimeisenä olevala on hyvin pienet mahdollisuudet päästä voittajaksi. Määrän pitää olla kymmenellä jaollinen (jos kaikki 9 aiemmin nostettua ovat oikein) ja arvotun luvun pitää olla täsmälleen määrä/10. Toisaalta esimerkiksi 12. vastaus voittaa jos arvottu luku on 2, 3, 4, 6 tai 12. Alkupään vastauksilla on joka tapauksessa paljon paremmat mahdollisuudet kuin loppupäällä jos nostoväli arvotaan satunnaisesti väliltä 1 - määrä/10. Jos taas nostoväliksi asetetaan määrä/10, ensimmäiset vastaukset eivät voi voittaa.

Mitähän tuolla systeemillä tehtäisiin jos 10 kertaa arvottu luku osuu niukasti vastausten määrään, mutta niin monta vastausta olisi väärin että että joka n:s menee yli vastausten määrän? Eipä kai sen kummempaa kuin että arvotaan uusi nostoväli ja taas mennään.
105. Hillevi6.4.2008 klo 13:48
Ihan hyvässä jamassa ollaan, jopa pari tuntia aiemmin kuin normaalisti.Kiitos taas vihjeistä Bella ja muut.
Mainiota Jondalar!Untinen-Auel on excellent.
Kuukausiliite tuli ihan huomaamatta täyteen.Unkarin kaupunkikin, vaikken vielä ole sellaista löytänyt.
106. Hippunen6.4.2008 klo 14:06
Onko tuo Lenita nyt se perinteinen Lenita? Jos laitan sen, niin sitten en saa sitä perinteistä vastausta tuohon -TASS kohtaan.
107. Mika6.4.2008 klo 14:10
No niin, nyt olisi paria kirjainta vaille valmis.
Ainoa joka vielä kiusaa on se kello vasemmalla.
Alku on kaiketi oikein, mutta loppuosaan en saa mitään järkevää.

Joten siihen jos hieman vinkkiä saisi, niin postimerkkiostoksille matka käy.

Samaten olisi kiva jos joku hieman selittäisi miksi "naapuritalo" on mitä on,
ei ainakaan suomenkieleltä vaikuta.
Olisi kiva aina välillä ymmärtää vastauskin vihjeen lisäksi.
108. otv-a6.4.2008 klo 14:12
samasta lenitasta puhutaan
109. POH6.4.2008 klo 14:18
Valmista muuten, paitsi vasemman reunan LAUTAPELI. Sain siihen suolaan+pinta-alaan viittaavan sanan. Kuuklesta ja Wikistä ei tätä löydy ! Meneeköhän koko nurkka uusiksi?
110. pelaaja6.4.2008 klo 14:22
POH: kyllä se suola löytyy googlesta, kun otat sen lautapelin siihen hakuun mukaan
Hippunen: Lenitasta mainitaan nyt ehkä jotain muuta kuin nimi
111. pelaaja6.4.2008 klo 14:26
Mika: Nykäsessä se erikoinen sana on selitetty naapuritalon kaimaksi mutta onkohan sulla kellon alku oikein. Jos se on oikein, niin loppuosa on ihan järkevä
112. TJV6.4.2008 klo 14:31
Hippunen: Ei ole perinteinen Lenita. Koko arvokaan ei ole
mahtunut, vain osa siitä.
113. Hippunen6.4.2008 klo 14:36
Ok. No sitten tuo -TASS taitaa olla oikein. Lenita jää mietintään. Entäpä tuossa alapuolella kohta "VERO Stein"; onko sanojen välissä nuoli vai n-kirjain, kun en saa selvää.
114. pelaaja6.4.2008 klo 14:37
TJV: nyt kun kerta olet siinä - miten kävi Churchillin kanssa ?
115. otv-a6.4.2008 klo 14:46
mistä kaukaa kaukana olevia haetaan?
116. TJV6.4.2008 klo 14:56
pelaaja: Pulassa edelleen, on vain loppupää, josko sekään
sitten oikein. Tein välillä muita hommia ja käväisin kk-liitteen
puolella. Pystyssä todennäköisesti oikein vasta mopedisti.
Kala ei liioin ota ratketakseen.
117. HT6.4.2008 klo 14:57
otv-a: varmaan joka suunnasta, mutta hirmuisen kaukaa, ei riitä karttapallo eikä kiikari.
118. Owlie6.4.2008 klo 15:05
Hippunen:
Nuoli viittaa O-kirjaimeen. Mitä vero on? Tulos ei ole perusmuodossa.
Stein esiintyy usein Auliksen ristikoissa. Hänellä tunnettu suomalainenkin kaima, jonka tuotteita sinunkin perheessäsi taidetaan syödä. Ruotsissa n. puolet väestöstä on Steinin kaimoja.
119. pelaaja6.4.2008 klo 15:07
TJV; kyllä se siitä mutta kokeile sitten 'ensimmäisiin kirjaimiin' jotain ns. sivistyssanaa - enkä tarkoita edes näitä nimenomaisia kirjaimia vaan mitä tahansa kirjaimia, jotka ovat jossain ensimmäisinä
120. Owlie6.4.2008 klo 15:08
TJV
Churchill-alkua käytetään usein riittien yhteydessä.
121. Haloo!6.4.2008 klo 15:13
Iso S, oliko vastauksesi asiallinen tai mitä oikeastaan vastasit?
122. Owlie6.4.2008 klo 15:13
TJV
Peruutan 15:08 vihjeeni. Läheltä liippasi kuitenkin.
123. HT6.4.2008 klo 15:15
Iso S: "On kolme mahdollisuutta: nämä tiedot ovat keskenään ristiriitaisia, vastaukset eivät saa tasapuolista kohtelua tai...".

Ristiriitaa ei ole. Kuten kerroin, Hesarin antamat tiedot ovat eri ajoilta. Aikaisempi selitys julkaistiin siihen aikaan, kun saapuneiden vastausten määrä julkaistiin. Toinen, se Torstin palstalla ollut, kuvaa nykyaikaa.

En hoksaa mitään ihmeellistä tai monimutkaista vanhassa systeemissä eli siinä, että arvotaan, kuinka monennet otetaan tarkastukseen. Olkoon ratkaisuja vaikkapa 715; pannaan kone arpomaan kymmenen numeroa väliltä 1-715 (muutaman rivin tietokoneohjelma) ja vedetään niin monennet pakasta tutkailtaviksi. Virheratkaisujen varalta kannattaisi kone panna tietysti saman tien valitsemaan kuoria enemmänkin, joista kymmenen ensimmäisen ylittäviä ruvettaisiin aukomaann, jos oikeita vastauksia ei ole löytynyt riittävästi.

"Lisäksi 'kuinka monennet otetaan tutkittavaksi' on epämääräisesti sanottu." Juu, niin varmaan on, ja otan siitä syyn kontolleni. Sanonta ei ole peräisin muinaisesta Hesarin artikkelista vaan oma vaatimaton yritykseni kuvailla sitä prosessia, jota Hesarissa selostettiin.
124. Owlie6.4.2008 klo 15:17
POH
Pysy pakkoruotsilautapelissä.
125. POH6.4.2008 klo 15:30
Kaikki ruudut täytetty, nautinto nautittu, mikä onnettominta kuin vasta ensi perjantaina lisää.
Kiitokset kaikille vihjaajille ja erityisesti pelaajalle ja Owlie:lle
126. Hemppa6.4.2008 klo 15:34
Kiitokset toinen taata ja iso S vihjeistä. Sain viimein täyteen ja luultavasti oikein. Onkohan tosiaan niin, että vastauskuoria ei avata ennen arvontaa ja sen jälkeen ne heitetään pois. Silloin jää meikäläisen lähettämistä ratkaisuista joka toinen ulos arvonnasta, kun tapanani on lähettää kahden viikon ratkaisut samassa kuoressa. Merkitsen kyllä kuoreen, mitkä ratkaisut se sisältää, mutta sillä ei sitten ole mitään merkitystä, jos kuoria ei avata.
127. otv-a6.4.2008 klo 16:08
HT:lle kiitos. en tuntenut mikaa enkä kaita, mutta nyt on kaukaisetkin löytyneet. valmista on.
128. Mika6.4.2008 klo 16:33
Pelaaja:

Kellon alkuosa on kyllä oikein, loppuosan pystysanat ehkä eivät, hieman härdelliä "rahvaiden" kanssa.
Jotain siellä on vissiin keturoillaan...
129. Hippunen6.4.2008 klo 17:13
No nyt hokasin tuon Lenitan. Samalla tajusin, jotta "eikä tässä kaikki" oli väärin. Mulla oli siinä saamaton, hih. STEIN löytyi myös. Tuota VEROa nyt pähkäilen.
130. Hippunen6.4.2008 klo 17:23
Seuraava kymysys. Lukeeko tuossa lampaan vieressä KÄM?
131. toinen taata6.4.2008 klo 17:26
hippunen
siinä lukee ääm
132. Owlie6.4.2008 klo 17:42
Mika:
Laita nyt ÄKKIÄ se loppuosa niin selviää RAHVASTAKIN!
133. Unelias6.4.2008 klo 17:56
Tunnistaako kukaan ympyrässä olevaa päätä. Olen tarkistamassa ristikkoa ja minulla on siinä pelkkä äijä. Miten teillä muilla?
134. TJV6.4.2008 klo 17:58
Unelias: Pelkkä on.
135. Owlie6.4.2008 klo 17:59
Unelias:
Äijä on. Fagerholm, Fagerholm, ........, jos muistat.
136. toinen taata6.4.2008 klo 18:01
mika
sovitaan, että laitat sen kellon loppuosan tasan 18.10.
18.10 on silloin tietty mikä?
137. Jondalar6.4.2008 klo 18:24
Hillevi sanoi lämpimästi klaanista, ihanaa.

Vastaukseni odottavat postilaatikossa huomista, ei enää tarkasti muista mitä niissä oli, kun apuja kysytään. Pyöreäpäisen miehen syntymäpäivä pitäisi näkyä tuhruisessa yläreunassa olevassa kuvassa. Näin kerran tämän miehen läheltä, kun hän paljasti Kajaanissa reliefin vanhan koulunsa seinässä. Kohokuva esitti pyöreäpäistä miestä itseään.

Voittajien arvonnasta tuli tänään sama ajatus mieleen kuin yllä, jos todella 'ei voittaneet' heitetään pois, meneekö samassa kuoressa olevat useammat ratkaisut pesuveden mukana. Laitoin toisinaan samaan kuoreen ratkaisuja 3 kpl.
Uskoisin kuitenkin, että kaikki kuoret katsotaan, eikä vääryyttä tapahdu..
138. tuuli6.4.2008 klo 19:10
Mika: Vastasiko kukaan vielä naapuritalosanaan. Pohjanmaalla käytetään tätä sanaa naapurista puhuttaessa.
139. anttih6.4.2008 klo 19:18
Auliksen lempiaiheita näyttävät olevan Kekkosvihjeet eri (olo)muodoissaan. Piti nukkua yön yli, ennenkuin tajusin sen mustan laatikon idean, vaikka se olikin tullut jo alunperin ristikkooni ihan oikein. Olinhan käynyt sitä pällistelemässä jo 80-luvulla Hesassa käydessäni.
Vielä toinen yleinen huomio. Aulis auttaa usein ratkojaa antamalla samasta aiheesta kaksi erilaista vihjettä, eli toisessa vihjeessä saattaa olla ratkaisu toiseen, niin kuin esim. etunimi ... löydä sukunini; sukunimi .... löydä etunimi.
Tapahtui-ristikossa v.1938 henkilönimi oli myös esillä muualla. Pitää vain honata eli hoksata!
140. Tuohipää6.4.2008 klo 19:40
Kuvat ovat epäselviä, mutta sain valmiiksi. On kyllä ennestään tuntemattomia sanoja kuten lautapeli ja lehtikuusi. Kuukausiliite taas on helppo välipala.
141. TJV6.4.2008 klo 19:51
Naapuritalo oli minullekin uusi sana, mutta löytyy Nykäsessä.
Liskonpuolikkaat, Churchillit ja "turinatuvat kuskeille" sain
lopulta. Nyt puuttuu kahden laiheliinin alkukirjain mopedistin
vierestä.
Onhan tässä ristikossa helpohkoja vihjeitä, mutta kokonaisuus
minulle tällä kertaa ihan tarpeeksi vaikea.
Ai niin. Pitää vielä etsiskellä turkkilaisnimi, joka kyllä tuli
itsestään. En tiedä onko etu- vai sukunimi.
142. TJV6.4.2008 klo 19:56
Turkish names-haulla löytyi etunimenä miehelle. Enempää
en tarvitsekaan.
143. mamma6.4.2008 klo 20:50
Ihmeellistä, ettei rahvasta sytytä vaikka on vihjeitäkin tullut
144. TJV6.4.2008 klo 20:57
mamma: Ajattele meidän sijaintiamme vertikaalisesti.
145. TJV6.4.2008 klo 21:00
mamma: Tarkoitin vain itseäni, sori.
146. Owlie6.4.2008 klo 21:22
TJV:
Joko päätit kummalla kirjaimella aloitat laiheliinit? Olen suurennus-
lasilla näkevinäni, että molemmat seisovat ällänmuotoisella jalalla ja se hämää minua suuresti. Puujalkavitsi?
147. Bella6.4.2008 klo 21:27
Jondalar:
Oli harmi, että oli virheellisesti laitettu nimet.
Tuli kuitenkin hetken ilo.
Oletko hankkinut jo sen uuden ihmekynän?
148. TJV6.4.2008 klo 21:28
Owlie: Mahtaako siis ratkaisu olla sana, joka tarkoittaa painon
panemista jalalle tai paremminkin panematta jättämistä?
Kala minulla kanssa on epäselvä. Kerran taas. Tulee vain
jättiläistukaania tarkoittava.
149. TJV6.4.2008 klo 21:35
Bella: Minäkin jo yhden ratkaisun lähetin ihmekuulakynällä.
Vähän vahinko, ettei SK:ssa ollut kuin mediumkärjellä. Onko
paksumpia jossakin?
Kalasta vielä, että monikosta ei heti näe oikeaa muotoa
ainakaan ahvenkaloista yksikkönä. Silloin siinä olisi 5 kirjainta
3. j 4. samoina.
150. HT6.4.2008 klo 21:38
TJV: minusta ainoa mahdollisuus laiheliinikohdassa on mainitsemasi "panematta jättäminen".
151. Owlie6.4.2008 klo 21:38
TJV: Olihan se Nykäsessä. Laiheliinit eivät liioin ........., joten toinenkin mahdollisuus jää. Anti olla. Olen ollut kuin ksukassa kalasta, enkä totisesti aio enää FishBase´n katiskassa käydä.
Tulee mitä tulee. Entä oletko tyytyväinen koillisen ylimpään kämmenkuvaan väkisin tulevaan ratkaisuun?
152. toinen taata6.4.2008 klo 21:40
tjv
tukaani, tukaani
153. Jondalar6.4.2008 klo 21:41
Hei, Bella
Kuivamusteella yhä sanoja kirjoitan. Tuli vääriä kirjaimia, olisi pitänyt ainakin tarrapaikkauslappuja ostaa. Suttasin väärän kirjaimen piiloon ja piirsin oikean viereen. Aattelin että tarkastaja tietää oikean ja merkin ymmärtää.

Vaikka voitonilo oli ennenaikaista, yhtään ei harmittanut. Palkintoa suurempi ilo oli nähdä nimi galleriassa, vaikka tuli vääryydellä, ei sentään viekkaudella. Nimilista oli uusinta, siksi varmaan Järvenpään nainen tuntui sinusta tutulta.
154. HT6.4.2008 klo 21:41
Owlie, et kysynyt minulta, mutta: minusta se kämmenkuvasta tuleva ratkaisu on outo.
155. TJV6.4.2008 klo 21:50
toinen taata: Siis onko lintu myös kala? Tässä muutama
kierros sittenhän saimme teho-opetusta kalojen nimihausta.
Silti en onnistu löytämään varmistusta sanalle.

Owlie: Kämmenkuvasta koillisessa ei muuta saa, en arvostele
sanaa kovin huonoksi. Yhtä kättä se koskee.

HT: "Panematta jättäen" selvää.
156. [mp]6.4.2008 klo 21:55
[Itse ristikkoon ei ole kommentteja, mutta vastausten lähettämiseen kylläkin. Hesarista erikseen en tiedä, mutta aika yleisesti ne on postimerkkeilijät, jotka niitä "voittamattomia" kirjeitä availee.. Usein ristikon lähetysohjeissa varoitetaan laittamasta kuoreen muita vastauksia, joskus luvataan kunhan niistä on kuoressa selvästi mainittu. Jos ei erikseen ole "yllytetty" niin itse laittaisin vain yhden vastauksen/kuori. - Em. syystä sen ristikon kylkiäisiksi ei myöskään kannata laitella palautetta tai muita tärkeitä tiedonantoja; ne jäävät 99%:n todennäköisyydellä lukematta... Tieto voi lisätä tuskaa, mutta isoja tyttöjä ja poikiahan te olette ja tiedätte ennestään, ettei elämä aina ole kovin oikeudenmukainen :-) ]
157. Owlie6.4.2008 klo 21:58
HT:
Hyvä vaan, että joku reagoi. Aika harva taitaa enää olla säikeellä.
Minulla oli "panematta jättäminen" alunperin ja se saa nyt jäädä.
Olin jo hakemassa viittomakielen sanakirjojani, josko kämmen on viittoma. Kirjastoni on edelleen järjestämättä, osa laatikoissa, osa hyllyissä, osa lainassa (penteleet eivät palauta!).
158. TJV6.4.2008 klo 22:03
Owlie: Sikäli vielä palauttamatta jättävät lainaajat kyrsii, kun
he ovat lainanneet ne eniten kehumani kirjat. Mieluummin en
enää anna lainaksi.
159. pappa6.4.2008 klo 22:10
Eipä ole ennen onnistanut tässä aikataulussa: sekä tämänviikkoinen että kk-liitteen ristikot tehty. Eivät kai ole kaikkein kimuranteinta tasoa, koska eipä ole tässä vaiheessa ennen onnistanut. Se liehuke keskellä tuulivoiman päällä oli tietysti hankala ja siistitty kevätkatu erikoinen, mutta kuuluuhan tämä kaikki kidutuksen sisältöön.
Bellalle: eikö ollutkin mukava kynä?
160. toinen taata6.4.2008 klo 22:24
tjv
kyllä toko on myös ahvenmainen kalalaji
161. Owlie6.4.2008 klo 22:25
Kiva, että pappa on tyytyväinen. Kevätkatu- ratkaisu on tosi ontuva, jos sitä ryhtyy analysoimaan. Tai sitten on pahasti pielessä perjantailounaan aikoihin valmistunut tekeleeni. Uutuuskynäkin (medium) on aika hyvä.
162. HT6.4.2008 klo 22:31
Kakkostaata: mistä lähteestä se mainitsemasi ahvenmainen kalalaji löytyy?
163. Bella6.4.2008 klo 22:53
toinen taata:
Ei olisi saanut suoraan kertoa sitä kalalajia.
Jondalar:
Minulla on sellainen teippirulla, josta voi vetää yli tarvittavan
mittaisen palan. Ei mitään tarrapakkauslappuja.
Se on erittäin kätevä.
Kyllä se Järvenpääläisen nimi on ollut tuttu siksi, että se on tullut eteeni hyvin usein.
Onnetar on suosinut häntä usein.
Ei se haittaa, käyp vaan katteeksi!
164. toinen taata6.4.2008 klo 22:53
ht
googleen toko kala,sitten sivu 3, sieltä ratkojat net ristinakirja
165. toinen taata6.4.2008 klo 23:00
ht
löytyikö
166. iso S6.4.2008 klo 23:05
Haloo! Vastaukseni oli piiloasiallinen ja julkihuumorillinen. Tarkoitukseni oli parodianomaisesti muunnella omaa viestiäsi ja näyttämällä osoittaa että toimittajatkin ovat inhimillisiä, heille sattuu joskus virheitä eikä kaikki lehdissä oleva ole aina välttämättä totta.

Jos lehteen olisi jostain syystä lipsahtanut tieto että seuraavat 10 henkeä ovat voittaneet 20 miljoonaa euroa niin en usko että lehti joutuisi summan pulittamaan, vaikka juttu vietäisiin oikeuteen.

Ristikoiden arvonnoissa käsitin väärin käytettyjen menetelmien järjestyksen. Tähän vaikutti lause "Vastausten laskemisesta on luovuttu, koska sitä ei ole pidetty enää vaivan arvoisena - valitettavasti." Luulin tämän merkitsevän sitä että viisi vuotta sitten Torstin kuvaaman nostomenettelyn aikana vielä laskettiin lukumäärä (mikä ei ole tarpeen tuossa systeemissä) ja myöhemmin siirryttiin ensin kuvattuun tapaan, jossa lukumäärä on vähintään hyödyllinen ellei tarpeellinen.

Kasasta nostaminen ei ole täydellisen tasapuolista vaikka kasaa pöyhittäisiin ja silmät ummessa nostettaisiin. Erikokoiset kuoret joutuvat eri asemaan. Kohtalaisen reilua se kuitenkin lienee.
167. TJV6.4.2008 klo 23:10
toinen taata: Antamastasi osoitteesta löytyi ja siellä sivulta 1/10.
168. HT6.4.2008 klo 23:12
Kakkostaata: jep. Eläinkirjani eivät moisesta tiedä mitään.
169. Bella6.4.2008 klo 23:16
iso S:
Olen lukenut aina kirjoituksesi. Ne ovat siksi mukavia
luettavia, että tietämyksesi on lajaa, melkein alalta kuin alalta, mutta aina huumorillasi höystettynä.
Ehkä kaikki eivät löydä niitä helmiä sinne sijoitettuna.
170. TJV6.4.2008 klo 23:24
HT: Ahvenmainen kala on ainakin Factassa, mutta kahdella
k:lla. Olkoon niinkuin toinen taata sanoo ja ristikkosanakirja.
171. esko6.4.2008 klo 23:28
minkätakia ette korjaa "toista taataa" siitä että on toistamiseen paljastanut itse sanan?
172. esko6.4.2008 klo 23:31
tarkoitan vaan sitä että oikaistaanko täällä vain valittuja henkilöitä. toinen paljastus oli Kanadan lehtikuusi.
173. esko6.4.2008 klo 23:36
5.4 klo22.00
174. JMP6.4.2008 klo 23:41
Huomasin sen ekan ja mainitsin siitä. Se on selvä että täällä ei ole tässä asiassa reilua peliä.
175. SIR VON PEE6.4.2008 klo 23:45
"Lähettäjä: toinen taata 5.4.2008 klo 22:00
Gookleen tamarakki, edelleen Finnish-English dictionary, sieltä löytyy vaikka mitä!
Lähettäjä: toinen taata 6.4.2008 klo 22:24
tjv
kyllä toko on myös ahvenmainen kalalaji "

Eikös tällainen ollutkaan kiellettyä täällä? Mä sain moitteita repliikistäni, joka oli mielestäni kouluarvosana-asteikolla korkeintaan kutonen, jos tää lasketaan kympiksi!
176. HT6.4.2008 klo 23:50
TJV: kahden k:n eväkäs on vaikka kuinka monessa kirjassa ja on tuttu tapaus, englanninkielisen nimenkin olen tiennyt neljä vuosikymmentä, mutta tämä yksikoollinen on outo ilmestys. Ihan tekisi mieli epäillä paino- tms. virheeksi sillä kuukelin esiin heittämällä sivulla. Mutta onhan niitä eksoottisia lajeja, joista ei meille ole muistettu raportoida, kuten taannoin opimme.
177. Owlie6.4.2008 klo 23:50
esko:
Sattuuhan sitä itse kullekin lipsahduksia. Minä en kylläkään niele tätä kalaa, ennen kuin parempi selitys löytyy. Ostin joku aika sitten Ristikkoavain-nimisen vihkosen. Siinä on luvattoman paljon virheitä ja paikoin huonosti ladottu. Tekijä sanoo koonneensa vihkosen ristikoita ratkoessaan. En omista Wireniä tai Vuokilaa, joita näissä säikeissä on kehuttu. Jokainen taaplaa tyylillään.

Kalasta vielä. Löysin Beninistä "tukaani"-alkuisen kalan. Loppuosa oli -klo. Kantti ei kestä enempää selaamista. Nyt orrelle ja hyvää yötä kaikille! Ensi perjantaihin!
178. esko6.4.2008 klo 23:50
tätähän juuri tarkoitin. en tiedä mistä moitteet sulle tuli mutta tässä se nähdään ettei ole reilua peliä.
179. TJV6.4.2008 klo 23:51
esko: Ei huoli pahastua.
JMP: Jos kenties ajattelet jutteluani siinä esiliina-asiassa, en
ainakaan sinua halunnut panetella. Olithan aivan oikeassa
sen suhteen, mistä silloin oli puhe. Kirjoitin vain siitä, olivatko
essut olleet lainkaan keskustelussa.
180. esko6.4.2008 klo 23:56
en minä mistään essuista kirjoittanut. lue tarkkemmin. kerronko vielä kerran. toinen taata on paljastanut jo kaksi sanaa tässä ristikossa suoraan. onko sallittua vai ei.
181. TJV7.4.2008 klo 00:06
esko: Se oli JMP:lle, eri asiaa. Ei suora sanan maininta oikein
ole tieteskää. Ehkäpä siitä huomauttaminen jää ikäänkuin
odottamaan, että joku kumminkin sen tekee. Nyt sinä ja se
on aivan o.k.
182. JMP7.4.2008 klo 00:15

En ole minäkään esiliina-asiasta kirjoittanut. Lue kirjoitukseni 5.4. kello 22.12
183. esko7.4.2008 klo 00:25
TJV vastauksesi ol "Ei suora sanan maininta oikein ole tieteskää. Ehkäpä siitä huomauttaminen jää ikäänkuin odottamaan, että joku kumminkin sen tekee. Nyt sinä ja se on aivan o.k."
ennen mua oli huomautus JMP ltä. yhteenveto tässä asiassa on selvä. kaikki voivat tämän lukea. onneksi
184. HT7.4.2008 klo 00:34
Lähettäjä: JMP 8.3.2008 klo 23:53

Minä ihmettelen miesten /naisten asennetta Bellaa kohtaan.
Mitä hän on teille tehnyt? Tämä alkaa olla todella ikävää
käyttäytymistä. Laittakaa esiliinat päälle.

Lähettäjä: JMP 7.4.2008 klo 00:15

En ole minäkään esiliina-asiasta kirjoittanut. Lue kirjoitukseni 5.4. kello 22.12

-----------------------------------

Minulle on sama, kuka kirjoittaa mistäkin, mutta noiden yllä näkyvien viestien pohjalta kummastelen, onko täällä kaksi JMP:tä, joista toinen on jutustellut esiliinoista ja toinen ei.
185. SIR VON PEE7.4.2008 klo 00:39
Jospa se KALA-vihje onkin joku nimi?
186. JMP7.4.2008 klo 00:42
Tässä keskustelussa oli vain suoraan sanojen paljastuksesta 5.4. 22.12. ei vanhojen muistelemisesta.
187. JMP7.4.2008 klo 00:49
Olen aiemmin tarkastanut kirjoittamasi esiliina-asian. Etkö jostain syystä ymmärrä HT että nyt ei ollut siitä kysymys.Ainoastaan tästä ristikosta!
188. HT7.4.2008 klo 01:01
JMP: juu, en ymmärtänyt, kun en syventynyt niin tarkasti tämän erinomaisen tärkeän aiheen nyansseihin. Jäi vain mieleen havainto, että on puhuttu eikä ole puhuttu.
189. Unelias7.4.2008 klo 01:03
HT, minä ymmärsin kyllä että oli kysymys nimim. toinen taata nimerkistä. Onko se jotenkin sitten arka paikka. Olen lukenut uudelleen kaikki ja kyllä siellä on 2 selvää paljastusta.
190. HT7.4.2008 klo 08:57
Unelias, tuo 01:01-viestini maininta puhumisesta viittasi esiliinoista puhumiseen, ei sellaiseen puhumiseen, jossa paljastetaan ratkaisu. Kakkostaatan töppäilyähän ei kukaan kiistä, mutta jospa olisi nyt oppinut, kun on sivalleltu.
191. HT7.4.2008 klo 09:22
On ollut puhetta ristikkojen palauttamisesta, ja vielä vähän muistelua aiheesta.

Takavuosina palautusohjeessa oli maininta "avopostitus" ja perässä postimaksu (toisinaan väärin, kun taksa oli ehtinyt nousta). Toisaalta tuohon aikaan vastauksessa edellytettiin pankkiyhteyttä ja lienee joitakin mietityttänyt, minkälainen riski mahtaa olla tilinumeron lähettäminen avoimessa kuoressa. Vuosina 1992-1995 olikin ohjeissa sulkujen sisään pantuna armollinen maininta, että suljettunakin voi lähettää, ja siinä yhteydessä se kalliimpi hinta. Syksyllä 1995 kumpikin ohje poistettiin. Liekö noihin aikoihin tullut postimaksuissa voimaan se muutos, ettei avonainen kirje ole sen halvempi kuin suljettu.

Kun kerran tilinumeroa lakattiin kyselemästä, ajattelin että eivät ole kiinnostuneita, ja sitten piti muutaman kerran käydä pankissa lunastamassa voittoshekki. Rupesi pikkuisen tympäisemään moinen ja tuumin, että pannaas nyt kumminkin pankkiyhteys näkyviin, kai sen käyttö on heillekin helpompaa. Taitaa olla, sillä sen jälkeen voitot ovat tulleet tilille.

Mikä lie syynä siihen Hesarin poikkeukselliseen menettelyyn, ettei se vieläkään ole tilinumeroa vailla, toisin kuin muut lehdet.
192. Mika7.4.2008 klo 09:56
Kiitoksia avitusyrityksistä Owlie & toinen taata.

Ilmeisesti aivosolmu on nyt paha, kun ei vaan aukene.
Todennäköisesti jotakin siellä kellon lopussa pielessä,
kun näin pahasti urautuu erheeseen.

Liekö tuo "vetelää" minulla oikein,
sain siihen sellaista jota saadaan kun sotketaan vettä ja multaa?
Muista olen kyllä aika varma että oikein ovat, mutta mutta.

Mieleeni palautuu edellisen ristikon ylin tapahtuma,
jossa pitkään ensimmäisenä sanana oli "matokäristin".
Sopi aivan loistavasti, ja hyvät naurut sai aina ristikon ääreen palatessa.
Jatkon selvitessä nauratti vielä enemmän... Mutta pakkohan se oli korjata hieman eri sanaksi.
193. HT7.4.2008 klo 10:04
Mika, taitaa vetelän ratkaisu sinulla olla ei-valmis.

Lienetkö kuullut hokemaa "vatelma on hyvä ...".
194. TJV7.4.2008 klo 10:27
Mika: Mieti vaikka, että "olen pian kurvaileva". (kello)

HT: Tilinumeron antamista minäkin välttelen. Ehkä syyttä, onhan
kaikkien firmojen lomakkeissakin heidän pankkiyhteytensä.
Toisaalta omia tietojaan ei kannata ihan hirveästi levitellä,
voihan epärehellinen taho saada hetu-numeronkin ja se jo
voi merkitä menoa.
Omat voittoni olen hakenut Sampo-pankista, kun oma yhteys
ei ole siellä. Muistelet saaneesi kuitenkin omasi tilillesi, kunhan
numeron panee.
195. Mika7.4.2008 klo 10:35
Kiitoksia HT & TJV, valmista tuli.

Marjojen miettiminen pani viimeiset väärät suoraan.
196. HT7.4.2008 klo 10:37
TJV: en ainoastaan muistele vaan tiedän, että raha tulee Hesarista tilille, jos ilmoittaa numeron. Viimeisen kerran jouduin reissaamaan rahan haussa huhtikuussa 1998. Sen jälkeen rupesin huolehtimaan siitä, että toimitus saa pankkiyhteyteni tietoonsa yllätyksenä ja pyytämättä. Kuudesti on sittemmin HS-palkinto tupsahanut pankkitilille.
197. Bella7.4.2008 klo 10:51
Hei kaikki.
Siinä voiton yhteydessä on mukana kirjekuori johon
voi laittaa (ilman postikuluja) sen voittolomakkeen,
jolloin se menee tilillesi suoraan.
Tosin esim. Nyt-liitteen 7 eurosta veloitetaan tästä
palvelusta, en muista tarkkaan paljonko, mielestäni
suhteessa voittoon melkein puolet.
Sama koskee myös 20 euron voittoja.
Siksi minäkin kipaisen hakemassa voittoni puhtaana
käteen.
ps 20 eurosta menee toki sama maksu kun 7 eurosta.
198. HT7.4.2008 klo 11:02
Bella: tuli se kuori joskus minullekin ja semmoinenkin mahdollisuus oli, että saattoi soittaa pankkiin ja antaa voittoilmoituksessa olleen tunnuksen, jonka perusteella pankki sitten pani rahat tillle, niin että sitä ei tarvinnut hakea. Panivat tuon palvelun maksulliseksi, olikohan viimeksi viisi markkaa, niin että en nähnyt aiheelliseksi turvautua moisiin koukeroihin.
199. MW7.4.2008 klo 11:13
Sampo-pankin kanssa Hesarilla varmaan yhteissopimus, koska kokemukseni mukaan Sampo-pankki veloittaa tilinumeron kyselystä 1,70e eli todellinen voitto on näin ollen vain 18,30e.
200. HT7.4.2008 klo 11:36
Leonia/Sampoon liittyvät minunkin kokemukseni siitä, että soittamalla saisi halutessaan rahat tilille. Mutta jos merkkaa ratkaisuun pankkiyhteyden, palkinto menee sinne pankista riippumatta. On kokemusta Sammon lisäksi Handelsbankenista.
201. mamma7.4.2008 klo 12:04
TJV Kiitos! Lopultakin sytytti!
202. HT7.4.2008 klo 12:19
"EI-SAKU JA KYLLÄ SAKU TÄSTÄ" oli loppuosaltaan sen verran kiero vihje, että jäi minulta älyämättä. Ratkaisussahan ei sinänsä ole mitään epäselvää, mutta siis tuo "kyllä" jne. jäi hämäräksi. Ehkä pitäisi olettaa laatijan tarkoittavan, että on olemassa joku Saku xxxx, mutta ei kuulu tuttavapiiriini moinen.
203. Jondalar7.4.2008 klo 14:13
Auliksella on tullut muistivirhe kalan nimissä. Itsekin olin heti muistavinani, että tuo on kala, kun toisen taatan mainitsema sana piirtyi ruudukkoon. Vilkaisin kirjoista, tokko ja doko löytyi. Kukaties joku Kuopion torilla pyytää: "kiäräsehä pari tokkoo Savon Sanomiin, Aalis" kummakohan kalan mahtaa saada.
204. HT7.4.2008 klo 14:35
Aikaisemman keskustelun perusteella otaksun, että kyse ei välttämättä ole Lehdon muistivirheestä vaan siitä, että hän on tilkesanaa tarvitessaan kaivellut nettiä, löytänyt tuon kalaksi väitetyn ristikkosanakirjasta (toisen taatan viesti 6.4.2008 klo 22:53) ja pitänyt sitä oikeana.
205. Hippunen7.4.2008 klo 14:42
Saisiko sen verran apuja, jotta mitä näihin tähtitaivas-vihjeisiin yleensä tulee? Tähden nimiä vai mitä? Kun näitä on joka ristikossa ja tässäkin taitaa olla pari sellaista.
Sitten tuo pelaaja vasemmassa kulmassa. onko se ilman jotain?
206. HT7.4.2008 klo 15:03
Hippunen: ei ole mitään yleissääntöä Lehdon tähtitaivasvihjeiden suhteen. Valo, palo, öinen, kaukana, ilta, loisto, siinä muutamia yleissanoja, ja nimiäkin on toki toisinaan (Atair, Altair, Avior ja mitähän kaikkia).

Pelaaja-jutussa en havaitse puutteita.
207. Taata7.4.2008 klo 15:41
Innostuin eilen illalla taas vaihteeksi ratkomaan aulista eli
tätä Hesarin suurristikkoa n:o 2478 ja sainkin sen valmiiksi jo illalla tai taisi olla jo pikemminkin yötä. Olin tätä säiettä
aiemmin hieman vilkuillut. Perjantaisin näyttää aina joku ehtivän ratkoa ristikon heti aamutuimaan valmiiksi ja kuuluttamaan sen helpoutta, johon sitten muitakin yhtyy laulukööriin mukaan. Onko tarkoitus lannistaa kilpailevat ratkojat, sillä ei nämä voi olla kaikille niin joutuisasti läpi ratkottavia millään.

Ei tämäkään ristikko nyt aivan helppo ollut, koska iso aukio
keskellä toi omat lähestymisvaikeutensa mukaan. Aina sitten on muutamia hankalampia paikkoja jos ei muuten niin joidenkin piilokirjaniten kanssa ja varsinkin jos niitä on eri
suuntiin samoille tienoille Auliksella kertynyt.

Sitten jos esim. 4-kirjaimisessa sanassa on kaksi piilokirjainta, niin tuppaa joskus tulemaan vaikeuksia eri vaihtoehtojen puntarointien kanssa.

Ei tässä paljon neuvoja tarvinnut katsella, mutta kirjoista ja googlesta jotain varmistuksia tein. Kyllä tuo kala tuossa muodossa oli turhan kaukaa haettu, kun olisi ollut helpompikin vaihtoehto. Vastaussanan piilokirjaimettomuus oli nyt tässä kuitenkin helpottamassa asiaa.
208. anttih7.4.2008 klo 15:47
Tokko se nyt haittaa, jos joskus tulee tekijällekin fiboja.
Yksi asia on sataprosenttisen varmaa: "toko" on indonesian kieltä ja tarkoittaa suomeksi kauppaa.
209. Taata7.4.2008 klo 15:59
Nyt näyttäisi siltä, että täällä olisi joukolla vaihdettu nimimerkkejä viimeisen jupakan jälkeen, jolloin ylläpito puuttui ennenaikaisiin suoriin ratkaisusanojen paljastuksiin.
Vai olenko väärässä?

Ei tuosta puuttumisesta muuta ollut kuin se haitta, että nyt
tekstejä ei paljon viitsi lukea, kun ovat sellaista kiemurtelua
kuin kissalla kuuman puuron ympärillä. Eli nyt saatavat vihjeet yleensä ottaen eivät kovin paljon ratkontaa edistä tai ei ainakaan sitä jouduta. Parempi siis puhua vaikka postitusasioista jos ei sitten vaikka säästä. Vähän sääli, että jos sitten muillakin into lopahti tähän säikeeseen.
210. Aksu7.4.2008 klo 16:15
Terveiset teille kaikille täältä Pärnusta!
Oli IHAN PAKKO tulla nettiin katsomaan, mitä olette saaneet aikaan tällä viikolla. Oma ristikkoni jäi matkatavaroita pakatessa kesken, kun en tiennyt, oliko motoristi juuri lähdössä vai tulossa. Kolme varttia olen tässä lueskellut kommenttejanne, nyt lopetan. Muutamia vihjeitä sain, vaikka kaikkea en ehtinytkään lukea. Kiitoksia vinkeistä!
Lauantai-iltana minua odottaa siis vielä tämä ristikko, kuukausiliite ja ensi perjantain ristikko. Urakkaa tiedossa.
211. ässä7.4.2008 klo 16:38
Mikäli nyt ymmärsin oikein, Taata on pahoillaan siitä, ettei täältä enää saa suoria vastauksia kysymyksiin. Minusta on aivan kohdallaan tämä nykyinen systeemi, eiköhän suurin osa kävijöistä halua itse etsiä ahaa-elämyksiä ja kiroilla Googlen kummallisuuksia. Luultavasti vastaat tähän taas, että minähän vähän vain vedätin ja herätin keskustelua. Olisiko sittenkin vaan parempi puhua sääasioista?
212. toinen taata7.4.2008 klo 17:15
Tuntuu siltä, että jotkut nimimerkit eivät viime yönä ole saa-
neet nukuttua laisinkaan. Tein kyllä pari paljastusta oikeastaan puolivahingossa, mutta on tässä maailmassa suurempiakin murheita ihmisillä mietittävänään kuin joku toko tai tamarakki. Ristikoiden ratkominen on mukava harrastus ja harrastuksena pitäisi pysyäkin mutta jos pipo alkaa kiristää liikaa on parasta lopettaa.
No vastaisuudessa pyrin olemaan tarkempi; en kuitenkaan piiloudu uuden nimimerkin taakse.
213. TJV7.4.2008 klo 17:21
Hyvä veli toinen taata: Noin sitä pitää! Älkäämme suotta
murjottako. Elämähän on laiffii.
214. ?7.4.2008 klo 17:36
Ääni on kuin Taatan ääni mutta nimimerkki on toinen taata? Sukulaissieluja?
215. pelaaja7.4.2008 klo 17:51
HT: sinuako jäi kiusaamaan 'ei saku' jne. Mutta eikö se Tallinnan juoma tehdäkin viljasta ?
216. HT7.4.2008 klo 18:27
Pelaaja: jaa että sellainen selitys. No, minulle nuo jutut ovat outoja kun en ole alan miehiä.
217. Maikki7.4.2008 klo 18:44
Aloittelevana ristikkoharrastajana olen jonkun aikaa seurannut keskustelujanne ja onnistunut tällä kertaa saamaan ristikon lähes täyteen.

Nyt olen kuitenkin juuttunut "NAAPURITALOON". Jos panen siihen sen hieman Kauniaisilta haiskahtavan sanan, jota Pohjanmaalla olen kuullut naapurista käytettävän, menevät kaikki vaakasanat siltä kohtaa uusiksi. Samoin käy pystysanalle "sieniä".

Samoilla paikkeilla oleva "TYR" -vihje ei myöskään ole auennut.

Viitsisikö kukaan ystävällisesti tuupata minua hieman eteenpäin?
218. pelaaja7.4.2008 klo 18:48
HT: no sitten osta yksi semmoinen lähikaupasta mutta älä ala ihan alaniksi asti. Siinä onkin sitten hyvä tilaisuus ilman Oy Google AB:tä tarkistaa, onko ratkaisu oikea.
219. pelaaja7.4.2008 klo 18:53
Maikki: Tyr löytyy yhdestä sun toisesta kirjasta, vähän mistä vaan. Ja pahoin pelkään, että vaakasanat menevät uusiksi
220. Taata7.4.2008 klo 18:56
Maikki ota Nykäsestä pystysana ja katso Tyr kirjasta.
221. pelaaja7.4.2008 klo 18:56
ja vielä: paitsi että en taidakaan tietää, mitä Maikki tarkoittaa tässä Kauniaisilla ? Ihan hieman joltain osin sen ruotsinkielistä versiota ?
222. HT7.4.2008 klo 19:24
Maikki: naapuritalo ei muistuta Kauniaisen toista nimeä eikä Pohjanmaan naapuria pätkän vertaa. Sana oli minullekin outo, mutta löytyy tosiaan Nykäsestä.
223. SMH7.4.2008 klo 19:40
Aloittelin eilen ratkaisemista ja sain noin puolet valmiiksi ja sitten lakkasi leikkaamasta. Lopetin siihen. Luin tätä palstaa ja masennuin kun tätä sanottiin sanottiin helpoksi. Minusta se ei ole ollenkaan sellainen - ainakaan minulle.
Tänään päätin yrittää uudelleen ja sainkin muutaman mukavan vihjeen ja innostuin uudelleen ja ristikko alkoi vähitellen aueta.

Huomasin vihjeissänne kolme selvää vastausta, joista yksi tuli minulle itsestään (4 kirjainta), toisessa minulla oli virhe (9 kirjainta) ja kolmannella (5 kirjainta) sain aloitettua vasemman reunan täyttämisen.

Vieläkin minulla mietityttää "ei syvä" ja se "yrjöäjä?".

Ei syvässä minulla on sana mutta en löydä sitä mistään hakuteoksesta enkä googlesta. Pystysanat ovat ehkä oikein, ainakin samansuuntaiset mistä täällä on kirjoiteltu.

Apuva!
224. pelaaja7.4.2008 klo 19:41
Kauniaisista vielä sen verran, että menin äsken lankaan sen nimen kanssa mutta onneksi HT sai heräämään. Siis ei Kauniainen ole ruotsiksi Kauniais niinkuin esim Lahti on Lahtis. Niinpä naapuritalo ei ole sinne päinkään, ei edes Pohjanmaalla ellei jossain kulmakunnalla siellä sitten käytetä naapurista sitä Nykäsen synonyymiä. Joku täällä väitti, että sitä siellä käytettäisiin mutta liekö väittäjällä ollut se toinen sana mielessä. Toivottavasti Maikki ei ehtinyt takiani kummailla kirjaimiaan.
225. pelaaja7.4.2008 klo 19:48
SMH: 'ei syvä' on IHAN arkinen asia, tosi arkinen (vaikka minun mielestäni se voi olla suht syväkin). Pystysanat tuottavat sen siihen. Ja se yrjö: hae erilaisia synonyymejä.
Nyt taisin jäädä tänne 'päivystykseen'. Yritän päästä pois.
226. TJV7.4.2008 klo 19:52
Maikki kyllä alunperin tuntui tuntevan Grankullasta muunnetun
Granin. Sitä paikan tuntevat suomenkielisetkin usein käyttävät.
Tämä nyt selvennykseksi muualta päin oleville, kun ei mistään
paljastuksestakaan syytettäne. Itse naapuritalo-vihjeeseen
se ristikossa ei liity.
Jos onnistuit fistelissä, niin siitä vaakasanoja rakentaen homma
etenee.
227. SMH7.4.2008 klo 19:57
Pelaaja: Kiitos "isoille kirjemäärille"-sanan loppuosa oli väärin. "Katsoin sillä kohtaa kelloa"!
Se arkinen asia sai minut ajattelemaan arkisemmin ja asia selvisi.
228. Ritu7.4.2008 klo 20:07
Mikä nauha (4) on ylärivillä vesikannun oik.puolella? Laiheliinien ensimmäinen kirjain on hukassa. Muuten pärjäilen. Apuva!
229. pelaaja7.4.2008 klo 20:14
TJV: päivystyksestä päivää. Joo, Maikki kyllä tiesi Granin. Mutta kun minulla itselläni kävi köpä eli ajauduin jostain syystä Lahti Lahtis, Turku Turkis ja siis myös Kauniaislinjalle, niin loppu menikin selitykseksi (kauniais-sanasta olisi voinut jollain tasolla napata ratkaisua tyyliltään hieman muistuttavan sanan). Et silleen.
230. Inkku7.4.2008 klo 20:15
Keskikohdassa: " Siistitty kevätkatu" Onko kyse kahden eri ainesosan puuttumisesta?
231. HT7.4.2008 klo 20:18
Nauhasta tulevaa sanaa voisi ajatella vaikka erään sortin nauruksi. Laiheliinien ekan pitäisi löytyä kokeilemalla, ei siinä paljon ole järkeviä vaihtoehtoja. Minulle annettiin aikanaan kyynärsauvat ja sanottiin, ettei oikealla jalalla saa toistaiseksi tehdä tiettyä asiaa.

.
232. HT7.4.2008 klo 20:20
Inkku: joo, ja sana on kovasti keinotekoinen.
233. Hippunen7.4.2008 klo 20:29
SMH: täällä myös pähkäillään ja taidetaan kyllä kohta heittää tämä ristikko odottamaan ratkaisua. Yhdyssanat eivät aukea millään. Pääkuvastakaan en ole saanut yhtään sanaa irtoamaan. Puuh.
234. toinen taata7.4.2008 klo 20:36
Ritu, mietipä liittyisikö se jotenkin vaatteeseen.
235. Owlie7.4.2008 klo 20:44
Ritu ja HT:
Vesikannun viereiseen "naruun" tuli minulla ihan arkinen käsite.
Kun TUULEN VIEMÄÄ on satavarma, VESIKANNU tyypillinen aulismi, PELOKALAT mitä yleensä ja muut risteävät, niin hyvällä tahdolla voi nähdä jonkinlaisen narun, mutta selityksenä on hieman vaikea.
236. HT7.4.2008 klo 20:53
Owlie: liekö viestini luettu väärin, minä kun en puhunut narusta vaan (erään sortin) naurusta.
237. Owlie7.4.2008 klo 20:55
Siis PETOKALAT. Toisen taatan selitys parempi.
238. Owlie7.4.2008 klo 20:57
Hevosenko naurusta?
239. HT7.4.2008 klo 21:11
Owlie: mikä lie elukka, joka moisella tavalla ääntelisi, mutta kun kerran sanan kumpikin puolikas on osallisena erilaisissa nauruissa, voivat ne minun mielestäni peräkkäin pantunakin naurua osoittaa, vaikkakaan niitä ei tuolla tavoin yhdistettynä siinä tehtävässä normaalisti tavata.
240. TJV7.4.2008 klo 21:44
Eipä nyt pääse millään keskusteluun mukaan. Täällä Granin
vieressä on matsi kesken. Alkaa viides erä.
241. Maikki7.4.2008 klo 21:50
Kiitos rohkaisusta. Jätin paikoilleen ne vaakasanat, joihin olin ihastunut ja korjasin paria vähän epäonnistuneempaa. Nyt tuli naapuritaloon suomenkieleltä kuullostava sana, joka on kuitenkin minulle aivan vieras. Paria kirjainta muuttamalla se olisi sääilmiö. Lieneekö oikein?
242. toinen taata7.4.2008 klo 22:11
Maikki, taitaapa olla oikein.
243. TJV7.4.2008 klo 22:14
Maikki: Jos muuttamassa olisit 2. ja 6. kirjainta, se olisi
sääilmiö. Sanoja tuntuu Auliksella löytyvän, tämä on meille
useimmille ollut uusi. Nykäsessä sen käytössä ei viitata
maakuntaan, mainitaan vain kansankieleksi.
244. Owlie7.4.2008 klo 22:46
Maikki:
Hyvän nimen ovat Koskenkorvan yrittäjät löytäneet kodilleen, naapuritalo. Googlesta otin ratkaisun, vasta myöhemmin tarkistin Nykysuomen sanakirjasta, jota kaikilla ei liene. Sama tulos.

HT:
Pöllöt eivät tietääkseni ääntele niin. Muista elukoista en mene takuuseen. Oli kauhea kiire nokkia ilta-ape ja tuli luettua tämän-
päiväiset kommentit huolimattomasti. Kaikki OK?
245. HT7.4.2008 klo 22:53
Sen verran outo tämä naapurijuttu on, että askarruttaa mm. Lauri Hakulista kirjassa Suomen kielen rakenne ja kehitys. Nomininjohtimien luettelossa on ryhmä sellaisia, jotka merkitsevät kantasanalla ilmaistun kaltaisia tai sillä varustettua, mitä kantasana ilmaisee, esimerkkeinä mm. haarikka, perukka, pohjukka. Alaviitteessä tästä nyt puheena olevasta huomautetaan:

"Jos murt. xxxxxx 'naapuri' ..... kuuluu tänne, olisi katsottava johtimen yksittäis-k:llisena liittyneen konsonanttivartaloon. Todennäköisesti kysymys kuitenkin on jostakin myöhäisestä, toistaiseksi selvittämättömästä analogiatapauksesta."
246. otv-a7.4.2008 klo 23:04

kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta, esim. googlen kautta, löytyy useita eri murresanoja naapurille. ehkä niitä tarvitaan joskus tulevaisuudessa...
247. SMH8.4.2008 klo 12:04
Hippunen (7.4. 20:29): Älä lannistu. Muistelen Sinun kirjoittaneen, että hoidat ratkaisujen lomassa pientä lastasi. Minullakin tämän ristikon aloittaminen siirtyi kahdella päivällä kun tytär tyttärensä kanssa tuli kyläilemään ja toimin päätoimisena kuusivuotiaan tytön leikkikaverina.
Tuohon pääkuvaan löytyy hyvä aloitussana näiltä palstoilta. Kohtaan ruskea.
248. toinen taata8.4.2008 klo 16:35
koetapa Hippunen päästä alkuun. Puhekuplasta voit päätellä minkämaalaiset kyydissä ovat.
249. Hippunen8.4.2008 klo 18:27
En oo vielä luovuttanu! Pääkuvan ympärys ja suurin osa yhdyssanoista vielä tyhjänä, mutta muuten alkaa täyttyä. Muutamia sanoja tosin hakusessa, kuten Repo ja syömisiä oikeassa laidassa. Vaakasanat olevinaan oikein, mutta joku siinä hänklää. Samoin nuo yläosan nesteet ja tuo ihmeellinen mötikkä (laatikko?).

Juu, miulla on 10-kuinen poika, joka vaatii luonnollisesti oman huomionsa - päivin ja öin. Ristikot ovat mukavaa aivojumppaa.
250. SIR VON PEE8.4.2008 klo 18:55
-Lähettäjä: toinen taata 7.4.2008 klo 17:15
...Tein kyllä pari paljastusta oikeastaan puolivahingossa, mutta on tässä maailmassa suurempiakin murheita ihmisillä mietittävänään kuin joku toko tai tamarakki. Ristikoiden ratkominen on mukava harrastus ja harrastuksena pitäisi pysyäkin mutta jos pipo alkaa kiristää liikaa on parasta lopettaa.
No vastaisuudessa pyrin olemaan tarkempi; en kuitenkaan piiloudu uuden nimimerkin taakse.-

Vaikka olenkin tiukkapipo ja mielestäsi minunkin pitäis lopettaa ratkominen sen takia, että "puolivahingossa" möläyttelet täällä vastauksia suoraan, niin kerropas, miten noita vahinkoja sattuu useampia peräkkäin. Suurin osa tällä saitilla kommentoivista on kuitenkin nöyriä, jos vastausvihje on liian ilmiselvä! Mielestäni se ei ole tiukkapipoisuutta, jos ottaa kantaa jonkun tyypin monen ihmisen ilonpilaamiseen, samantienhän voi kuka tahansa viisaana laittaa tänne koko ratkaisuruudukon, se ei liene tarkoitus. Kyllä varmaankin näitä repliikkejä lukiessasi olet huomannut, mikä on "punainen lanka" näissä keskusteluissa. Siispä on hyvä asia, että jatkossa pyrit olemaan tarkempi. Miksi täällä muuten pitäisi piiloutua uuden nimimerkin taakse, ei meitä muutenkaan tunnisteta =)

-Lähettäjä: TJV 7.4.2008 klo 10:27
Mieti vaikka, että "olen pian kurvaileva". (kello)-
Kiitos, nyt alko lyyti kirjottaan!
251. Unelias8.4.2008 klo 19:49
Mihin HS kuukausliite on kadonnut?
252. toinen taata8.4.2008 klo 21:07
Sir von pee.
Olisi luullut, että asia tuli jo käsitellyksi.
Vastaan samalla tavalla kuin Paavo Honkajuuri aikoinaan U Kekkoselle saatuaan myllykirjeen." En ota vastaan kirjettäsi."
Joten se siitä
253. pekkak9.4.2008 klo 00:42
taatojen toinenttaatto olipa helevetin ystvällisesti vastattu. potuttiko nimien paljastus jota harrastat niin p..k......ti.
254. Hippunen9.4.2008 klo 10:49
Toinen taata: Ai ovatko nuo henkilöt ulkomaalaisia?
Tuo fisteli-kohta taitaa sekoittaa pakkaa. Se on mahdollisesti väärin, joten muut sanatkaan eivät tietysti aukea. Sotkua on, sotkua on.
255. Bella9.4.2008 klo 13:39
Hippunen:
Mitä kuvia tarkoitat? Henkilökuvissa on mielestäni
vain yksi ulkomaalainen nainen. (Vauvoista en tiedä
mitä kansalaisuuta edustavat).
256. Hippunen9.4.2008 klo 14:17
Toinen taata antoi pääkuvasta vinkin, että puhekuplasta voi päätellä minkä maalaisia ihmiset ovat. Vai tarkoittikohan hän maaseutua...hmm..
257. Bella9.4.2008 klo 14:56
Hippunen:
Kuvasta alas kolmas vasemmalta pystyyn tulee
kansalaisuus.
Oikeassa Toinen taata oli. Puhekuplasta näkyy.
258. toinen taata9.4.2008 klo 16:07
hippunen
kotiuduin juuri, on ristikko edistynyt?
259. Bella9.4.2008 klo 18:16
Hei toinen taata:
Yritin tässä välissä vähän jatkaa siitä mihin sinä olit jo
päässyt.
260. pajen9.4.2008 klo 18:42
Katselin vanhempia juttuja, ja sieltä paljastui tapaus 255. On hienoa, että palstallemme kurkkii erilaisia moni- ja poikkitietäjiä. Kuten mm. ”POH” toteaa, binääriluku 11111111 on tietysti kymmenlukuna 255. Enempää ei mahdu. On kai tavallista, että tällaisiin laskureihin valitaan esim. kahdeksan paikan tilaa. Hieno oivallus!

Mutta tähän ristikkoon. Se on ollut kauan täynnä, mutta mitä oikein voisi tulla keskelle pystyyn kinkkaajista? Piilokirjain puuttuu tai muodostuu kumma sana. Mutta älä paljasta sanaa!

Ja se möhkäle ylhäällä keskellä oli huippuvihje tällaisena epäselvänä. Ollaanhan me se nähty telkkaristakin.
261. HT9.4.2008 klo 19:06
Pajen, kinkkaajat: kai olet katsonut TJV:n vinkin 6.4.2008 klo 21:28.?
262. pajen9.4.2008 klo 19:24
Kiitos HT, tietysti! Ja nyt taas ilmaisia kirjekuoria kahmimaan.
263. Hippunen9.4.2008 klo 19:28
Ristikko ei ole edistynyt. On ihan juntturassa. Tosin en ole ehtinyt tänään paljoa ratkoakaan.
264. Hippunen9.4.2008 klo 19:40
Hehee. Nyt tajusin tuon kansalaisuusjutun. Voi elämä mikä tollo mie oon! Sain siis ratkaistua kuvan alaosan.
Ja nyt tiedän, mikä se möhkäle vauvojen oikealla puolella on, mutta vielä en ole saanut siihen järkevää sanaa.
265. pelaaja9.4.2008 klo 19:55
Hippunen: hehee, hyvä ! Olisipa mukava nähdä, mitä kirjaimia sulla mahtaa olla siihen möhkäleeseen tällä hetkellä.. Älä ajattele möhkälettä sillai liian 'konkreettisesti'.
Se on semmonen aulismi, että kun olet ratkonut sen, voit uudelleen kirjoittaa hehee.
266. Hippunen9.4.2008 klo 20:07
Siis tää miun ristikko on yks suttuläjä! Erittäin hauskaa katsottavaa sellaiselle, jolle tämä(kin) ristikko on helppo. Erityisesti keskiosan pitkät sanat muuttuvat jatkuvasti. Ja meikäläinen käyttää vain ja ainoastaan mustekynää.
Siistittyyn kevätkatuun mulla oli oikein hyvä vastaus liittyen koiran kökköihin, mutta taisi mennä sekin puihin!
267. pelaaja9.4.2008 klo 20:17
Hippunen: joo, tuota, koiran kököt ovat usein tien sivussa..mutta putsataanhan kaduilta keväisin/kevättalvisin muutakin. Ja siihen mötikkään oli hyvä vihje joskus ihan alussa, siis viikonloppuna ja muistaakseni Aksulta. Koeta löytää se. Siis mitä kuka teki joskus.
268. toinen taata9.4.2008 klo 20:19
hippunen
kukahan eksisteerasi ennenkuin tämän möhkäleen ansaisti?
Etsipävastaus tuolta lounaan suunnasta.
269. täyttäjä10.4.2008 klo 10:13
Liittyy ylärivin valokuvavihjeeseen. Onkohan liikaa autettu.

-Mitähän Kekkonen tekisi nyt, jos eläisi?
-???
Varmaan potkisi ja raapisi arkun kantta.
270. Hippunen10.4.2008 klo 11:11
Ai että työ ootte ihania kun autatte ja mie en vaan älyä!
Oiskohan mulla tuo VIE ETEENPÄIN -kohta väärin? Ja sitten siihen alapuolelle: tuleehan siihen sana tuosta koirasta vai mikä lie elukka onkaan?
271. HT10.4.2008 klo 11:34
Koirasta, vaikkakaan elukan lajilla ei tässä ole merkitystä, ja sanan alku tuo mieleen vaikkapa lainaamisen, myös merkittävän henkilön.
272. otv-a10.4.2008 klo 11:50

hippunen,
tarkoititko sanaa koirasta vaakasuoraan? se alkaa tervehdyksellä.
HT, olipa hauska vihje, harmi että ristikkoni on valmis.
273. pjl10.4.2008 klo 12:44
Vasemmalla ylhäällä.Missähän on typpeä ja mikä ei ole toivottu?Ei hoksaa.
274. HT10.4.2008 klo 12:54
Lienet sinäkin käynyt sitä typellistä heittämässä pois jo tämän päivän aikana.
275. pjl10.4.2008 klo 13:00
Niinpä tietysti.Kiitos HT.Nyt valmis postitukseen.
276. Hippunen10.4.2008 klo 13:38
Juu, taitaa se olla sitten oikein tuo koirasta vaakasuoraan. Koirasta alaspäin on vielä auki.
Ja tuohon juokseviin naisiin en ole saanut mitään järkevää. Möhkälettä mietin juuri lenkillä - ja mietin edelleen!
277. Bella10.4.2008 klo 14:07
Hippunen:
Sanoit "juokseviin naisiin", eli miksi kutsutaan sitä mitä tekevät?
Mitkä nimikirjaimet omaa edellä mainittu Kekkonen.
Siitä alku sille "möhkäleelle"
278. Hippunen10.4.2008 klo 14:33
No Bellan vihje ratkaisi. En olisi tajunnut tuota kyllä mitenkään. Tämä taitaa olla taas niitä "aulismeja"!
279. Bella10.4.2008 klo 14:49
Hippunen:
Mukava, että aukesi. Tiedän miltä tuntuu, kun joskus
menee ns lukkoon.
280. marjuko10.4.2008 klo 14:59
HT: Olen vähän epävarma siitä "panematta jättämisestä" (jossa tilassa olen itse parhaillaan ja jossa mainitsit itsekin joskus olleesi), koska silloin syntyy ongelma mökin kuvan ja turkkilaisnimien kanssa. Yleisimmät t -nimet vaativat tietyn vokaalin, joka taas ei sovi mökin kanssa yhteen. Jos mökissä on kysymys rakennusmateriaalista, t -nimet ovat väärin. Vai ovatko? On kysytty googlesta. Muut lähisanat ovat oikein.
281. HT10.4.2008 klo 19:09
Marjuko: mitähän tarkoitat t-nimillä?

Materiaalista on kysymys ratkaisusanan yhdessä osassa.
282. yx ex10.4.2008 klo 19:26
voisiko joku kertoa mikä on argonharti at?
283. yx ex10.4.2008 klo 19:29
Selitykseksi sana on IS torstaituplan ristikossa.
284. Eki10.4.2008 klo 19:31
Lienee argon ja hartiat.
285. SIR VON PEE10.4.2008 klo 21:20
-Lähettäjä: Bella 10.4.2008 klo 14:07
Hippunen:
Sanoit "juokseviin naisiin", eli miksi kutsutaan sitä mitä tekevät?-

Ymmärrän hyvin, mitä tytöt tekevät. mutta risteävä ratkaisusana VANHAan, en löydä yhteyttä siihen. Mulle tulee siihen Auvisen kaveri väkisin. Mikä pielessä? Muuten valmis. Niin pitääkin, huomenna on uus perjantai =)
286. Bella10.4.2008 klo 21:39
SIR VON PEE:
Auvisen kaveri ?
287. marjuko10.4.2008 klo 21:44
HT: Sorry, t-nimillä tarkoitin turkkilaisnimiä. Mutta tarkistelin tuossa vielä kuukkelia ja löysin kuin löysinkin vokaalin, joka sekin sopii niihin nimiin plus antaa tyydyttävän ratkaisun mökkikuvaan. Turhaan vaivasin sinua.
288. HT10.4.2008 klo 22:08
SIR VON PEE: sinulla on vauvoista väärä ratkaisusana. Kokeilepas adjektiivia, niin naisistakin tulee oikea sana ja voit unohtaa Auvisen kaverin.
289. Bella11.4.2008 klo 00:10
SIR VON PEE:
Miltä vauvat näyttävät? Virkeiltäkö
Siitä löydät vastauksen.
290. SIR VON PEE11.4.2008 klo 01:20
Kiitos HT, jösses, olen tosi puunenä! Vauvat hämäs mua, jäi se vokaali vaihtamatta. Naiset eivät sitten matkineetkaan Evilää...

-Lähettäjä: Bella 10.4.2008 klo 21:39
SIR VON PEE:
Auvisen kaveri ?-
Jep, Thil
291. täyttäjä11.4.2008 klo 19:41
303 kommenttia tässä säikeessä
292. JMP11.4.2008 klo 20:52
Noi kaksoset oli mulla väärin. Laitan kaks aina samaa kuoreen. BELLA KIITTI! Nyt tuli korjattua.
293. EJlo12.4.2008 klo 12:13
Olipa ovelasti vihjattu saamasi Pertsan kaveri, jota Auvinen aikanaan näytteli Rikkilän poikien seikkailukirjan mukaan tehdyssä TV-produktiossa. Nyt kai sinulla SvP on siinä VANHA-vinkissä se oikea sana, ei mikään "uuden karhea".
294. Avitus12.4.2008 klo 12:17
Rikkilän = Riikkilän.
295. Heppu12.4.2008 klo 21:04
Bella on aina niin positiivinen ja rakentava, mutta luonnehtiessaan tätä ristikkoa helpoksi masensi kyllä minut ja näköjään monen muun. Minusta tämä oli hankala, en tiedä hankaloittiko se, että putosin normaalista viikkorytmistä pois. Ei oikein väärään aikaan täytettynä tahdo innostua. Mutta kyllä on Bella uinut syvälle Auliksen aivoi(tuksi)hin, kun tämän ristikon koukerot avautuivat helposti. Ihailuni.
296. Bella12.4.2008 klo 21:41
Lauantai-iltaa kaikille.
Heppu:
Miten juuri minun mainintani "helpohko ristikko" masensi sinut ja näköjään monen muun? Mainintoja ennen minua:
Owlie: "Valmis on" 4.4.2008 klo 12.28
toinen taata: "Helpompi" 4.4.2008 klo12.45
Bella: HELPOHKO 4.4.2008 klo 16.51 melkein
4 tuntia 20 minuuttia Owlien jälkeen.
aatra: "Eikä tarvinnut edes apuja tältä palstalta" 5.4.2008
klo 9.37.
anttih: "HS 2478 oli HELPPO" 5.4.2008 klo 12.31.
Kaksi mainintaa minun jälkeeni.
Oli siellä muitakin jotka eivät pitänyt vaikeana.
Tässä alku siteerattuna.
Miksi nimenomaan minä masensin sinut?
297. Heppu12.4.2008 klo 21:55
No kun tätä ketjua plarasin jälkikäteen, niin se vaan pomppasi silmille ehkä senkin vuosi, että siihen esiintyi useita viittauksia. Eikähän kukaan ole kertonut aloittamisaikaansa joten nuo kellonajat eivät kerro juuri mitään. Mutta edelleen hatunnostoni.
298. Bella12.4.2008 klo 22:34
Heppu:
"Eikähän kukaan ole kertonut aloittamisaikaansa
joten nuo kellonajat eivät kerro juuri mitään".
Nuo kellonajat kertovat eksakt, milloin olet lähettänyt.
Hatunnostot muille.
Minulla meni koko päivä. Aloitin klo10.30.
Yritän olla pomppaamatta kenenkään silmille.
299. Aksu13.4.2008 klo 19:57
Luulin jo, että minun täytyy luovuttaa ja jättää väliin tämä ristikko. Illalla sain keskustaa valmiiksi motoristin kuvasta oikealla olevat pystysanat, mutta monta ruutua jäi vielä tyhjäksi.

Mieleeni oli jäänyt TJV:n mukava vihje "turinatuvista", ja osasin sen sijoittaa oikein, koska neljä ensimmäistä kirjainta oli valmiina. Sen jälkeen, ihme kyllä, kirjoitin kaikki puuttuvatkin sanat! Eli ristikko tuli nyt valmiiksi ihan suitsait.
300. Johanna17.4.2008 klo 16:05
Anteeksi - minunkin mielestäni tämä oli helppo "möhkälettä" lukuunottamatta. Se ratkesi Jipon 4.4.2008 klo 23:18 antamalla vihjeellä.

Minulla oli auki vain tuo kohta, kun tänään tulin tänne. Luen silti aina koko ketjun. Joka kerta se, että eri kohdat tökkivät eri ihmisillä, on niin mielenkiintoista.

Lautapeli muuten löytyy myös Vuokilan Ristisanakirjasta.

Voittajista puheenollen, tilastoijan pitäisi tietää ketkä voittajat kuuluvat samaan perheeseen, jotta voittajatilasto olisi "oikein". Täytämme mieheni kanssa ristikon yhdessä ja lähetämme sen jomman kumman nimellä tai molempien, jos paperinkeräyslaatikolla on käynyt tuuri! Tosin minulla on parempi arpaonni...
301. Unelias18.4.2008 klo 22:37
Tässä menee sivut sekasin kele.
302. 25.5.2008 klo 17:56
309 nyt
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *